ikwilvanmijnautoaf.nl probeert "overeenkomst" af te dwingen

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:
  • 48.912 views

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gop1
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11-12-2024
Mijn moeder heeft vorige week maandag op "ikwilvanmijnautoaf.nl" aangegeven van haar auto af te willen, direct hierna werd ze gebeld door het bedrijf om aanvullende vragen over de auto te beantwoorden, wat de reden was van verkopen etc.
De verkoper heeft mijn moeder weten te overtuigen dat de auto niet meer dan €600 waard is en mijn moeder heeft (helaas) gezegd dat ze dat goed vind.
Direct na dit gesprek kreeg mijn moeder een mail met daarin een "Verkoopovereenkomst", volgens mijn moeder was tijdens het gesprek niet vermeld dat men bezig was een overeenkomst te sluiten.

Ik kwam hier vandaag achter en schrok er nogal van, zeker omdat de marktwaarde van mijn moeders auto tussen de €4000 en €6000 ligt. Mijn moeder wil bij nader inzien ook de auto niet voor €600 wegdoen, maar ikwilvanmijnautoaf.nl heeft haar laten weten dat ze niet onder de "overeenkomst" uit gaat komen.

Mijn vragen:
1. Is er überhaupt wel sprake van een overeenkomst als men n.a.v. een telefonisch gesprek direct een bestand met de naam "Verkoopovereenkomst" verstuurt?
2. Hoe rechtsgeldig is dit eventuele contract?
3. Is er sprake van herroepingsrecht?

Beste antwoord (via Microkid op 17-11-2018 23:44)

• gop1
@ Iedereen.
Ik ben vandaag twee keer gebeld en kan jullie vertellen dat het bij deze is is opgelost. Ikwilvanmijnautoaf.nl heeft verteld dat ze het dossier gaan sluiten en het voor de rest zo goed is.

Het was volgens hun niet de bedoeling om mijn moeder onder druk te zetten en te dwingen tot verkoop. Ze gaan mijn moeder dan ook excuses aanbieden d.m.v. een presentje hebben ze me verteld.

Ze zijn op de hoogte van dit topic en hebben hier ook de reacties meegelezen, wellicht dat dat ook wel heeft meegespeeld in deze beslissing.

Dank allen voor jullie (veelal nuttige) reacties. Voor mij is het hierbij afgehandeld.

Alle reacties

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
We weten niet wat je moeder aan de telefoon heeft gezegd. Wellicht dat de wederpartij een opname wil toesturen zodat je je positie beter kunt inschatten. Ik zou niets bekennen en niets bevestigen, maar jezelf eerst beter informeren.

Ik kan me voorstellen dat er sprake is van dwaling of bedrog. Een gespreksopname zou daarbij erg helpen.

[ Voor 39% gewijzigd door GlowMouse op 13-11-2018 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gop1
GlowMouse schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 18:43:
We weten niet wat je moeder aan de telefoon heeft gezegd. Wellicht dat de wederpartij een opname wil toesturen zodat je je positie beter kunt inschatten.

Ik kan me voorstellen dat er sprake is van dwaling of bedrog. Een gespreksopname zou daarbij erg helpen.
Ik weet ook niet exact wat ze gezegd heeft, maar er is niet over een "overeenkomst" gesproken. Ze beweren nu dat ze een opname van het gesprek hebben en dat m'n moeder er niet onderuitkomt. Het telefoongesprek zou een bindende mondelinge overeenkomst zijn, terwijl het woord "contract" of "overeenkomst" niet genoemd is.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Junia
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09:58
gop1 schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 18:49:
[...]

Ik weet ook niet exact wat ze gezegd heeft, maar er is niet over een "overeenkomst" gesproken. Ze beweren nu dat ze een opname van het gesprek hebben en dat m'n moeder er niet onderuitkomt. Het telefoongesprek zou een bindende mondelinge overeenkomst zijn, terwijl het woord "contract" of "overeenkomst" niet genoemd is.
Laat ze de opname maar sturen en vraag alvast informatie aan bij je rechtsbijstand. Sowieso lijkt het me sterk dat ze een poot hebben om op te staan gezien het verschil in geboden waarde/realistische waarde, ze proberen mensen gewoon onder druk te zetten, geen rechter die daar in mee gaat ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 320788

Mooi. Laat ze die tape eens even opsturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 14:09
Ja, dus laat ze dat gesprek maar naar je opsturen...:) als ze moeilijk doen weet je genoeg.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 25-04 21:09

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Als ik de stappen op de site van dat bedrijf volg, mis ik een heleboel. Hetzij in de afhandeling die zij beschrijven maar niet gevolgd hebben, hetzij in de startpost over wat er nu daadwerkelijk gebeurd is en in welke volgorde.

Aangezien jouw moeder de verkoper is van de auto, is ze dus niet gebeld door "een verkoper" maar mogelijk door een ander persoon. Ook hierin mis ik info; zelfs al zo je aangeven dat de auto vanaf 600 Euro verkocht zou mogen worden, zou de auto "bij opbod" bij de aangesloten bedrijven terecht komen en elke handelaar met kennis van zaken, zou dan mogelijk meer dan 600 Euro geboden hebben.

Voor wat betreft je vragen 1 & 3: het gaat hier om een particuliere verkoop, geinitieerd door je moeder en daarna telefonisch bevestigd. Hier is geen herroepingsrecht, over het algemeen; het hieropvolgende contract, op basis van de afgesproken onderdelen, is dusdanig rechtsgeldig als "de opkoper" inderdaad hiervan opnamen heeft die naar redelijkheid aantonen dat het een onderhandeling & bevestiging is tussen 2 partijen om een goed over te dragen voor prijs X.

Kan je hier nog onderuit? Lastig. Ook andersom zijn er tientallen ervaringen te vinden van ikwilvanmijnautoaf waar een prijs van bijvoorbeeld 10K is afgesproken en op het moment dat je je auto aflevert bij de opkoper, willen ze ineens nog maa 8K betalen ofzo. Er zitten teveel mitsen en maren in alle bepalingen waardoor ikzelf (en ik ben iets mondiger / technischer over mijn auto), kan beargumenteren dat een definitieve prijs pas duidelijk is in het daglicht en gecontroleerd op basis van de conditie van de auto. Dat is waar ze ook mee schermen; de prijs is niet definitief totdat de conditie van de auto gecontroleerd is.
Is het uitgebrachte bod van de dealer gegarandeerd?

Niet altijd. Je ontvangt een bod op basis van de gegevens in je advertentie. Wanneer je dit bod accepteert, hoef je in principe niet meer te onderhandelen met de dealer en krijg je het afgesproken bedrag uitbetaald tijdens de overdracht. Echter geldt dit alleen wanneer de omschrijving van je voertuig volledig klopt en ook andere eventuele bijzonderheden gemeld zijn. Constateert de dealer dat het voertuig anders is dan omschreven – en kan hij dit ook aan jou onderbouwen – dan mag hij een tegenbod doen. Jij bepaalt vervolgens zelf of je met dit tegenbod akkoord gaan.
Wanneer je niet akkoord gaat, dan is de verkoopovereenkomst kosteloos ontbonden. In deze situatie adviseren we je altijd om telefonisch contact met ons op te nemen op nummer 053-7600027. We gaan dan samen op zoek naar een passende oplossing.
Wat mij betreft is hier dan wel makkelijk onderuit te komen; laat de auto taxeren door een andere garage (liefst een BOVAG en/of merkdealer), voer dit als bewijs op dat de overeengekomen prijs niet klopt ongeacht de conditie en laat de afnemer maar een tegenbod doen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@gop1 Dit stukje lijkt je wel verder te helpen https://www.dirkzwager.nl...name-als-sluitend-bewijs/

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

@Hackus jouw linkje is precies andersom; de autobezitter heeft de verkoop geinitieerd. Eerst via internet en daarna verder afgerond/behandeld via de telefoon. De autobezitter is niet "out of the blue" benaderd en in een val gelokt om de auto voor bedrag X even te komen overhandigen.

Neemt niet weg dat het ook een kwestie van dwaling kan zijn; geen normaal autobedrijf taxeert een auto op 600 Euro als de normale vraagprijs op andere sites 5K zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

MAX3400 schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 18:57:
@Hackus jouw linkje is precies andersom; de autobezitter heeft de verkoop geinitieerd. Eerst via internet en daarna verder afgerond/behandeld via de telefoon. De autobezitter is niet "out of the blue" benaderd en in een val gelokt om de auto voor bedrag X even te komen overhandigen.

Neemt niet weg dat het ook een kwestie van dwaling kan zijn; geen normaal autobedrijf taxeert een auto op 600 Euro als de normale vraagprijs op andere sites 5K zou zijn.
De verkoper heeft mijn moeder weten te overtuigen dat de auto niet meer dan €600 waard en mijn moeder heeft (helaas) gezegd dat ze dat goed vind.
Direct na dit gesprek kreeg mijn moeder een mail met daarin een "Verkoopovereenkomst", volgens mijn moeder was tijdens het gesprek niet vermeld dat men bezig was een overeenkomst te sluiten.

Mag aannemen dat dit telefonisch is gebeurt na invullen van haar kenteken. (neem aan dat dit niet overeen komt met waarde van hun site)

@gop1 Lijkt me handig even te vermelden om welke auto dit gaat. €4000/6000,- is wel extreem verschil met
€600,- en hoe kom jijzelf aan jouw waarde ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:32
Wkoa geldt hier toch ook gewoon?

Nonsensical line goes here <---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gop1
Hackus schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 19:01:
[...]

De verkoper heeft mijn moeder weten te overtuigen dat de auto niet meer dan €600 waard en mijn moeder heeft (helaas) gezegd dat ze dat goed vind.

Mag aannemen dat dit telefonisch is gebeurt na invullen van haar kenteken. (neem aan dat dit niet overeen komt met waarde van hun site)

@gop1 Lijkt me handig even te vermelden om welke auto dit gaat. €4000/6000,- is wel extreem verschil met
€600,- en hoe kom jijzelf aan jouw waarde ?
Het gaat om een Daihatsu Cuore 1.0 Premium (de toen duurste uitvoering) uit 2009 met 200.000 km's op de teller. De Trend (meest kale) uitvoeringen met zo'n 150k km worden voor €4000 aangeboden.

€600 is hoe dan ook veel en veel te weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Hackus schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 19:01:
[...]

Geen idee; ik heb ooit eens mijn kenteken daar ingevuld (jaar of 3 geleden) en toentertijd werd je echt niet direct gebeld. Had binnen 1 werkdag een voorstel in de mail. Als ik dat wilde doorzetten, moest ik een formulier online invullen met meer gegevens. En pas daarna zou je gebeld worden door de site of door een aanbieder.

Dat klinkt (bewust) iets anders dan de omschrijving in de startpost alhoewel het natuurlijk in 3 jaar absoluut anders kan zijn gegaan en ze als een stel aasgieren hun PHP-forms zitten uit te lezen?

@SkiFan Nee, WKOA geldt niet van consument naar bedrijf of van consument naar consument. Tenminste, dan wordt het 1 grote vechtpartij op Marktplaats en V&A.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

gop1 schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 19:04:
[...]

Het gaat om een Daihatsu Cuore 1.0 Premium (de toen duurste uitvoering) uit 2009 met 200.000 km's op de teller. De Trend (meest kale) uitvoeringen met zo'n 150k km worden voor €4000 aangeboden.

€600 is hoe dan ook veel en veel te weinig.
inkoop: € 1.500
verkoop: € 2.200
Kom ik op bij oa https://www.autoweek.nl/waardebepaling/

Kun je zelf ook het kenteken invullen en de opties

edit: staan al vanaf €1350,- te koop met 2 ton op de teller https://www.autoweek.nl/o...stand&bouwjaar=2008--2009

[ Voor 14% gewijzigd door Hackus op 13-11-2018 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Als je er echt niet meer onderuit kunt zou je de €600 aan hen kunnen betalen en de rest van de opbrengst (winst door het zelf te verkopen) alsnog in je zak steken ;) ?

[ Voor 20% gewijzigd door ThinkPad op 13-11-2018 19:11 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Hackus schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 19:08:
[...]

inkoop: € 1.500
verkoop: € 2.200
Kom ik op bij oa https://www.autoweek.nl/waardebepaling/

Kun je zelf ook het kenteken invullen en de opties
Een Cuore van bíjna 10 jaar oud met 2 Ton(!!) aan kilometers op de teller..... €600,- is al een érg nette prijs voor zo'n ding (IMHO) ;)

Die dingen worden meestal niet gebruikt om 20K/jaar mee te rijden tenzij de supermarkt op "tig" kilometer afstand van het huisadres gevestigd is.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
-

[ Voor 255% gewijzigd door GlowMouse op 15-11-2018 14:20 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

OmeJoyo

This is me

Als het het model is voor de facelift, met 2 ton op de teller dan is 600 inkoop een met bedrag. Had iets hoger kunnen zijn maar ze starten nu eenmaal rond de 1150 verkoop. De duurdere hebben veel minder kilometers, zijn van na de facelift, en vaak met aantoonbaar onderhoud enz. Er gaan dus 2 dingen mis :

* jij schat de waarde van de auto veel te hoog in
* je moeder heeft het eerste beste bid geaccepteerd.

Echter zal je er niet veel meer voor krijgen elders tenzij die eruit ziet alsof die uit de showroom om komt in een populaire kleur. Maar dat zou bij een Cuore na die kilometers erg bijzonder zijn.

https://www.gaspedaal.nl/...x=2010&bmin=2008&srt=pr-a

[ Voor 5% gewijzigd door OmeJoyo op 13-11-2018 19:19 ]

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

wimmel_1 schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 19:12:
[...]

Een Cuore van bíjna 10 jaar oud met 2 Ton(!!) aan kilometers op de teller..... €600,- is al een érg nette prijs voor zo'n ding (IMHO) ;)

Die dingen worden meestal niet gebruikt om 20K/jaar mee te rijden tenzij de supermarkt op "tig" kilometer afstand van het huisadres gevestigd is.
Inderdaad; de goedkoopste Cuore op Autoscout met vergelijkbare leeftijd en kilometers is vraagprijs 1350 Euro. Dat is inkoop/inruil geweest ter hoogte van een paar honderd Euro.

@gop1 heb je meer voorbeelden (bewijsbaar) dat die wagen 4 tot 6K waard is?

[ Voor 9% gewijzigd door MAX3400 op 13-11-2018 19:20 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 1111801

Ik zou vooral die opnames wel eens willen horen. Dat ze 600 euro prima vind betekend niet dat ze ook meteen een overeenkomst heeft gesloten. Het hangt nogal van de context en bewoordingen af.

Even snel op marktplaats etc kijkende weet ik overigens niet of 600 zo bizar slecht is. Ik kom er een hoop tegen rond de 1500 euro, en een inkoper zal natuurlijk altijd zijn marge willen hebben.

Het kan vast iets hoger, maar als je voor die 4000, of zelfs 3000 gaat, kom je denk ik van een erg koude kermis thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Een mondelinge overeenkomst is bindend. Hierbij hoef je niet het woord “contract” of “overeenkomst” te gebruiken. Simpelweg “wil je de auto verkopen voor €600?” is voldoende.

Of de auto het waard is hierbij niet relevant en als ik zelf op Autoscout kijk is geen een slecht bod, maar niet onreëel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gop1
MAX3400 schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 19:19:
[...]

Inderdaad; de goedkoopste Cuore op Autoscout met vergelijkbare leeftijd en kilometers is vraagprijs 1350 Euro. Dat is inkoop/inruil geweest ter hoogte van een paar honderd Euro.

@gop1 heb je meer voorbeelden (bewijsbaar) dat die wagen 4 tot 6K waard is?
https://www.autotrack.nl/tweedehands/daihatsu/cuore/42168529

4 tot 6 K is blijkbaar wat hoog met deze filters, maar dit is bijvoorbeeld de prijs voor een Trend-uitvoering:
https://www.autotrack.nl/tweedehands/daihatsu/cuore/42168529

Overigens is dit niet de essentie van de vraag, het gaat meer om het feit of er sprake is van een contract en of mijn moeder daar aan vast zit of niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
4000/5000 euro is waanzin, 600 lijkt wat laag. Aankoop rond de 1000 zou realistischer klinken.

Verkoopprijzen:
https://www.gaspedaal.nl/...0000&kmin=160000&srt=km-d

edit: TS heeft natuurlijk gelijk: het gaat om de vraag of er een bindend contract is. Hup, vragen om de opname.

[ Voor 21% gewijzigd door gysman11 op 13-11-2018 19:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

gop1 schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 19:23:
[...]

Overigens is dit niet de essentie van de vraag, het gaat meer om het feit of er sprake is van een contract en of mijn moeder daar aan vast zit of niet.
Ik vind van wel dat ze eraan vastzit op basis van mijn bevinding met die site enkele jaren geleden. Want de verkoper moet meerdere "bewuste" handelingen doen om tot een sluitend bod te komen.

Helaas mist alle context / tijdslijn in de startpost dus ik weet nu niet of je moeder bewust bezig is geweest of onder druk gezet is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

gysman11 schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 19:23:
4000/5000 euro is waanzin, 600 lijkt wat laag. Aankoop rond de 1000 zou realistischer klinken.

Verkoopprijzen:
https://www.gaspedaal.nl/...0000&kmin=160000&srt=km-d

edit: TS heeft natuurlijk gelijk: het gaat om de vraag of er een bindend contract is. Hup, vragen om de opname.
Ik denk dat je de particuliere verkoopprijs nu (té graag) als bod vanuit een handelaar wil zien? Dit soort auto's gaan in de handel geen "Goud" op leveren, niet bij de verkoper (TS z'n moeder) en ook niet bij de handelaar.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• osmosis
  • Laatst online: 27-04 11:31
Zolang er niks zwart op wit (met handtekening) op papier staat en/of er geen geld van hand gewisseld is.

Kan ikwilvanmijnauto.... hoog of laag springen.

Je moeder moet helemaal niks. Als ze van verkoop af wil zien, is dat haar goed recht.

[ Voor 3% gewijzigd door osmosis op 13-11-2018 19:36 ]

Acties:
  • +38 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
osmosis schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 19:35:
Zolang er niks zwart op wit (met krabbel) op papier staat en/of er geen geld van hand gewisseld is.

Kan ikwilvanmijnauto.... hoog of laag springen.

Je moeder moet helemaal niks. Als ze van verkoop af wil zien, is dat haar goed recht.
Misschien kun je beter uit dit soort topics wegblijven. Niet gehinderd door enige kennis zet je mensen vrij stellig op het verkeerde been 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• osmosis
  • Laatst online: 27-04 11:31
GlowMouse schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 19:37:
[...]

Misschien kun je beter uit dit soort topics wegblijven. Niet gehinderd door enige kennis zet je mensen vrij stellig op het verkeerde been 8)7
Oh... verklaar nader?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1002969

In het begin lag het initiatief van de verkoop bij je moeder. Mondelinge afspraken zijn dan ook geldig en vallen niet onder telefonische verkoop. Het valt en staat met de opname.. Hoe is het tot stand gebracht. Is er druk gezet.. in hoeverre is er duidelijk over voorwaarde etc gesproken. Dat weet alleen jouw moeder.. Vraag om de bandopname.

Ze hebben geloof ik een "annuleringsclausule" van 15% met een minimum van 300 euro. Geen idee of ze echt actie ondernemen als je weigert te verkopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jantje2000
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 14:11
Mondelinge overeenkomsten zijn ook gewoon bindend. Daarbij is het lastige enkel het bewijzen, maar als ze gewoon een opname hebben van het telefoongesprek zit je er ook aan vast.

De wet van Murphy: Alles wat fout kan gaan zal fout gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 27-04 17:00
Nou, jij lijkt in jouw reactie te suggereren dat als er niks op papier staat, dat er dan geen rechtsgeldige overeenkomst is.
Mocht je dat echt denken, dan heb je het mis.
Een mondelinge overeenkomst is ook een overeenkomst.

(hoe vaak zal dit laatste zinnetje al getypt of gezegd zijn?)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
Als je na een pagina aan discussie met een heel nieuw standpunt komt, zou ik eerder van jou een toelichting verwachten. Maar vooruit dan: art. 3:33 BW kent geen vormvereiste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gop1
@ allen, ik heb inmiddels om de geluidsopname gevraagd en wacht dit even af. Hierna heb ik de exacte feiten op basis waarvan we kunnen oordelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kelwin123
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 29-10-2023
Kijk maar naar de reviews van dit bedrijf. Een groot deel is niet bepaald positief te noemen.

Nooit naar dit soort bedrijven gaan als je je auto kwijt wil. Ze geven altijd véél te weinig.

Veel succes...

Rozen? Zijn rood. Hotel? Trivago. Elektrisch rijden? Doen we op de kermis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Laatst online: 13:06
Ik vind het een beetje vreemd dat er wordt doorgepusht om te verkopen en dan niet eerst netjes zwart op wit iets geregeld wordt. Zo lijkt het ook alsof de koper onredelijk veel voordeel heeft erbij, want ze willen doorzetten en snel (hoe? onder dwang naar postkantoor?). Raar dat ze voor het zetten van een handtekening of schriftelijke overeenkomst nu niet de kans bieden het af te kappen, dat komt op mij zwendel achtig over.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-04 13:20
Anoniem: 1002969 schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 19:38:
Ze hebben geloof ik een "annuleringsclausule" van 15% met een minimum van 300 euro. Geen idee of ze echt actie ondernemen als je weigert te verkopen.
Dat is op got al een paar keer langs gekomen. Ja dus.
Ze gaan zelfs nog verder. Bij in ontvangst nemen van de auto zien ze nog iets mis. Dan verlagen ze de prijs flink, en houden vol dat je verplicht bent die nieuwe prijs te accepteren.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fornoo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 26-04 22:49
Ik heb laatst mijn scooter op marktplaats gezet. Dat trok ook allerlei opdringende personen aan. Die je vaak bellen en je bestoken met sms'jes. Ik kan me goed voorstellen dat een goedaardig en een tikkeltje naïef persoon zich hierdoor zal laten beïnvloeden en toezeggingen doet om er maar vanaf te zijn.

Zonder de voorwaarden van deze website te kennen en de exacte context voor ons toetsenbord-adviseurs giswerk blijft, zou ik de claim negeren.

Uiteindelijk kan deze website niets afdwingen zonder daarvoor naar de rechter te stappen. Dit kost geld en zorgt voor negatieve publiciteit. Dit zal andere potentiele verkopers enorm doen afschrikken.

Mochten ze die stap ondanks alles toch nemen, dan komt het aan op de details.

Wat zijn de voorwaarden van de website.
Wat is er precies gezegd en is daar rechtmatig bewijs van.
Wat staat er op papier en is die overeenkomst rechtsgeldig.

Het ergste wat er nu zal gebeuren is dat de 'koper' enige tijd zal blijven leuren en wordt je moeder geroyeerd van de website. Good riddance!

Ik zou zeggen mail ze een keer heel kort en bondig het relaas en dat je verder geen commentaar meer levert. Hoe meer je verteld hoe meer stof tot reactie ze je geeft. Mochten ze dreigen met juridische stappen, loop dan naar het juridisch loket met het verhaal. Maar veel kans van slagen geef ik ze niet.

Tenzij wij niet de juiste context hebben gekregen. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Fornoo schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 19:50:
Ik heb laatst mijn scooter op marktplaats gezet.
Marktplaats != zelfstandig & bewust een bedrijf benaderen en daar bepaalde onderhandelingen mee starten om je produkt verkocht te krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fornoo
Hoe is iemand die zijn auto op de website marktplaats.nl minder bewust en zelfstandig bezig dan via een andere website genaamd ikwilvanmijnautoaf.nl?

[ Voor 5% gewijzigd door Fornoo op 13-11-2018 19:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Fornoo schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 19:53:
Hoe is iemand die zijn auto op de website marktplaats.nl minder bewust en zelfstandig bezig dan via een andere website genaamd ikwilvanmijnautoaf.nl?
https://www.ikwilvanmijna...-werkt-ikwilvanmijnautoaf is aanzienlijk meer werk om iets verkocht te krijgen dan "even een fotootje op Martkplaats en een vraagprijs". Er gaat meerdere uren/dagen overheen voordat er een bod op je auto komt, weloverwogen door 1 of meerdere geinteresseerde kopers.

De site "bemiddelt" het hoogste bod van handelaar X en neemt daarna contact met je op met de gegevens, de biedprijs etc. en dan ga je het gesprek aan en geef je telefonisch aan om alles verder in orde te maken totdat je de auto op tijd A en plek B kan afleveren.

En dus niet, zoals jij schetst, een paar shady SMSjes van opdringerige personen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Laatst online: 13:06
Fornoo schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 19:53:
Volgens mij geldt hier ook een wkoa afkoelperiode inderdaad. Vandaar dat het zo vreemd is dat ze zonder schriftelijke overeenkomst (verkoper is afgekoeld) nu zo doorzetten. Aan de andere kant heet de wet koop op afstan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fornoo
Zoals gezegd ontbreken hier een hoop details en vooral context.

Maar voor de leek lijkt het erop dat zijn moeder een toezegging heeft gedaan waar ze spijt van heeft gekregen.

Er vanuit gaande dat zijn moeder geen kwaad in de zin heeft, acht ik het waarschijnlijk dat de koper druk heeft gezet. Wellicht kan TS verder toelichten hoe het contact precies is verlopen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Stukje uit de link die ik heb geplaatst op pagina 1.

Juridische achtergrond

Op zich is het sluiten van een overeenkomst per telefoon mogelijk. Het tot stand komen van een overeenkomst is namelijk vormvrij, dus er bestaat geen schriftelijkheidseis. Indien een verkoop puur telefonisch wordt gesloten, waarbij er geen enkel ‘fysiek’ contact plaatsvindt tussen partijen, is er sprake van ‘koop op afstand’. Bij een koop op afstand is de verkoper gehouden om tijdig, dat is uiterlijk bij de aflevering van de zaak, de overeenkomst schriftelijk te bevestigen aan de koper. In deze schriftelijke bevestiging dienen de zogenaamde (kern)gegevens van de overeenkomst te zijn opgenomen, zoals de prijs, de belangrijkste kenmerken van het product en de wijze van betaling. Daarnaast dienen onder meer de vereisten voor het gebruik van het recht tot ontbinding en, voor zover van toepassing, de vereisten voor de opzegging van de overeenkomst te worden opgenomen. Dit zijn rechten die de koper bij een koop op afstand heeft en die bedoeld zijn om de koper te beschermen.

Indien er geen overeenkomst is getekend, lijkt me er geen deal te zijn gesloten.
(deal onder 'bekende' handelaren onderling, gaat op woord van geloof) Vroeger werd er een koopovereenkomst per fax gestuurd, die getekend retour kwam.

Net even een deel doorgelopen van hun site. Het blijft een bod tot de auto in persona is gezien, men kan dus de prijs op allerlei manieren nog 'in hun gunste' beïnvloeden bij zicht. zover is het niet gekomen, en lijkt mij de ontvangst van de overeenkomst geen geldige koopovereenkomst. Tekent een verkoper deze en levert hij/zij de auto en overeenkomst af, kan er dus nog (gesteggeld) worden door hun over de overeengekomen prijs. - Wat denk ik vaak zal voorkomen-

[ Voor 14% gewijzigd door Hackus op 13-11-2018 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gop1
Fornoo schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 20:06:
Zoals gezegd ontbreken hier een hoop details en vooral context.

Maar voor de leek lijkt het erop dat zijn moeder een toezegging heeft gedaan waar ze spijt van heeft gekregen.

Er vanuit gaande dat zijn moeder geen kwaad in de zin heeft, acht ik het waarschijnlijk dat de koper druk heeft gezet. Wellicht kan TS verder toelichten hoe het contact precies is verlopen?
Ik weet ook alleen zoveel als ik van mijn moeder heb gehoord en de mail die ik gelezen heb met de opmerkelijke naam "Verkoopovereenkomst". Voor zover ik begrepen heb is dit de volgorde:

1. Moeder geeft op ikwilvanmijnautoaf.nl aan van haar auto af te willen.
2. Moeder wordt letterlijk direct na het invullen van de gegevens gebeld door ikwilvanmijnautoaf.nl
- In dit gesprek worden er zaken over de auto besproken en word mijn moeder wijsgemaakt dat de auto
€600 waard is. Moeder vind het zelf ook weinig maar gelooft de medewerker aan de telefoon (...).
3. Na het gesprek krijgt moeder mail met de naam "Verkoopovereenkomst", waarin staat dat ze haar auto wil verkopen voor €600 aan een bepaald autobedrijf.

Waar dat autobedrijf zo snel vandaan kwam is me niet bekend, maar mijn moeder heeft dus niet eerst biedingen van verschillende autobedrijven gehad die ze heeft kunnen inzien, dit heeft ikwilvanmijnautoaf.nl direct telefonisch voor haar "geregeld".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@gop1 Een handelaar heeft je moeder gebeld en zijn/haar aanbod gedaan (in verkooppraatje) https://www.ikwilvanmijna...-werkt-ikwilvanmijnautoaf

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Plucky
  • Niet online
Heb zelf diverse auto’s via IWVMAA verkocht. Ze bieden niet de hoogste prijs maar vooral een “geen gezeik” concept.

Ze bellen na aanmelding inderdaad gelijk om wat zaken te checken zoals opties, kilometerstand en richtprijs e.d. Bellen daarna (met ruggespraak) met een paar aangesloten handelaren die vervolgens een bod doen. Inzage krijg je niet.

Als je vervolgens telefonisch akkoord bent met het bod loopt de medewerker telefonisch een heel stappenplan met je door.

Controle naw-gegevens, of je gerechtigd bent de auto te verkopen, waar de auto staat, dat je je er bewust van bent dat je de auto verkoopt en dat afzien van de verkoop niet meer mogelijk is. Na dat doorlopen te hebben en alles duidelijk bevestigd te hebben, volgt er een verkoopovereenkomst per mail en kun je dus niet meer terug.

Vervolgens moet je een afspraak maken met het kopende autobedrijf voor de overdracht. Ik laat de auto altijd ophalen en laat de auto ter plekke via de bank betalen en ontvang direct per mail een vrijwaringsbewijs.

Ben benieuwd naar je moeder haar verhaal. Succes!

[ Voor 10% gewijzigd door Plucky op 13-11-2018 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gop1
Hackus schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 21:08:
@gop1 Een handelaar heeft je moeder gebeld en zijn/haar aanbod gedaan (in verkooppraatje) https://www.ikwilvanmijna...-werkt-ikwilvanmijnautoaf
Ik heb het haar gevraagd, ze heeft in dat telefoongesprek echt alleen gesproken met iemand van ikwilvanmijnautoaf.nl en niet met een/de handelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gop1
Plucky schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 22:05:
Heb zelf diverse auto’s via IWVMAA verkocht. Ze bieden niet de hoogste prijs maar vooral een “geen gezeik” concept.

Ze bellen na aanmelding inderdaad gelijk om wat zaken te checken zoals opties, kilometerstand en richtprijs e.d. Bellen daarna (met ruggespraak) met een paar aangesloten handelaren die vervolgens een bod doen. Inzage krijg je niet.

Als je vervolgens telefonisch akkoord bent met het bod loopt de medewerker telefonisch een heel stappenplan met je door.

Controle naw-gegevens, of je gerechtigd bent de auto te verkopen, waar de auto staat, dat je je er bewust van bent dat je de auto verkoopt en dat afzien van de verkoop niet meer mogelijk is. Na dat doorlopen te hebben en alles duidelijk bevestigd te hebben, volgt er een verkoopovereenkomst per mail en kun je dus niet meer terug.

Ben benieuwd naar je moeder haar verhaal. Succes!
Goed om te weten, maar die verkoopovereenkomst is dan dus tweezijdig? De handelaar kan vervolgens ook niet meer lager bieden als bij de bezichtiging blijkt dat de staat van de auto minder is dan verwacht en is verplicht de auto voor het afgesproken bedrag te kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

gop1 schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 22:16:
[...]

Ik heb het haar gevraagd, ze heeft in dat telefoongesprek echt alleen gesproken met iemand van ikwilvanmijnautoaf.nl en niet met een/de handelaar.
Het zijn handelaren onder elkaar. iemand van het callcenter belt je niet op om dit af te wikkelen natuurlijk.
verder kun je bij dit soort site geen hoofdprijs verwachten van je autootje. hun willen er ook nog op verdienen natuurlijk

[ Voor 14% gewijzigd door Hackus op 13-11-2018 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gop1
ThinkPadd schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 19:10:
Als je er echt niet meer onderuit kunt zou je de €600 aan hen kunnen betalen en de rest van de opbrengst (winst door het zelf te verkopen) alsnog in je zak steken ;) ?
Huh, maar waarom zou ik hún €600 moeten betalen? Zij willen dat mijn moeder haar auto voor €600 aan een handelaar verkoopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gop1
Hackus schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 22:22:
[...]

Het zijn handelaren onder elkaar. iemand van het callcenter belt je niet op om dit af te wikkelen natuurlijk.
Ik neem aan dat ikwilvanmijnautoaf.nl gewoon een tussenpersoon is a la Thuisbezorgd.nl, of zie ik dat verkeerd?

en als reactie op je edit:
Ik verwacht echt niet de hoofdprijs, maar €600 vind ik gewoon oplichting. Ze dachten zeker dat ze op dat vrouwtje wel even lekker binnen konden lopen. Daar ga ik niet in mee.
Het is een nog echte in Japan gebouwde auto, met zeer lage vaste kosten. Zelfs "normale" A-segment auto's zijn al redelijk waardevast, laatstaan zo een.

[ Voor 34% gewijzigd door gop1 op 13-11-2018 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plucky
  • Niet online
gop1 schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 22:19:
[...]

Goed om te weten, maar die verkoopovereenkomst is dan dus tweezijdig? De handelaar kan vervolgens ook niet meer lager bieden als bij de bezichtiging blijkt dat de staat van de auto minder is dan verwacht en is verplicht de auto voor het afgesproken bedrag te kopen?
Klopt, tenzij ze kunnen aantonen dat je gelogen hebt over bijvoorbeeld schades of defecten hebt verzwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

gop1 schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 22:24:
[...]

Ik neem aan dat ikwilvanmijnautoaf.nl gewoon een tussenpersoon is a la Thuisbezorgd.nl, of zie ik dat verkeerd?
Nee, een systeem van aangesloten/deelnemende handelaren

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-04 11:49
Afhankelijk van wat er in de opname gezegd is, zou je het misschien onder "dwaling" kunnen scharen omdat de tegenpartij wellicht heeft voorgespiegeld daar de waarde maar €600 is, in plaats van dat hij er maar €600 voor zou willen geven. Immers als er was voorgespiegeld dat de waarde rond de €6000 euro zou zijn en hij maar €600 had geboden, dan zou de moeder waarschijnlijk niet akkoord zijn gegaan.
Omdat er door dwaling een wilsgebrek is, is daarmede de overeenkomst niet tot stand gekomen.

Het hangt dus wel af van de exacte formuleringen en voorspiegelingen door de tegenpartij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gop1
gekkie schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 22:30:
Afhankelijk van wat er in de opname gezegd is, zou je het misschien onder "dwaling" kunnen scharen omdat de tegenpartij wellicht heeft voorgespiegeld daar de waarde maar €600 IS, in plaats van dat hij er maar €600 voor zou willen geven. Immers als er was voorgespiegeld dat de waarde rond de €6000 euro zou zijn en hij maar €600 had geboden, dan zou de moeder waarschijnlijk niet akkoord zijn gegaan.
Omdat er door dwaling een wilsgebrek is, is daarmede de overeenkomst niet tot stand gekomen.

Het hangt dus wel af van de exacte formuleringen en voorspiegelingen door de tegenpartij.
Hier ben ik dan ook zeer benieuwd naar. Moeder is natuurlijk wel "akkoord gegaan", maar was daar wellicht iets te goed gelovig in (in de overtuiging zijnde dat verkopers er zijn om je te helpen...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

gekkie schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 22:30:
Afhankelijk van wat er in de opname gezegd is, zou je het misschien onder "dwaling" kunnen scharen omdat de tegenpartij wellicht heeft voorgespiegeld daar de waarde maar €600 is, in plaats van dat hij er maar €600 voor zou willen geven. Immers als er was voorgespiegeld dat de waarde rond de €6000 euro zou zijn en hij maar €600 had geboden, dan zou de moeder waarschijnlijk niet akkoord zijn gegaan.

Dat is de gedachte van TS zelf ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• hjkv
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17-04 15:42
gop1 schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 22:19:
[...]

Klopt, maar in de praktijk hebben ze daar lak aan. Als je eenmaal bij de koper bent, vindt die altijd van alles en nog wat mis met de auto.
Zoals eerder genoemd, proberen dit soort tussenpersonen als ikwilvanmijnautoaf dan vaak alsnog een koopovereenkomst af te dwingen voor het lagere bedrag. Dat is dan weer niet rechtsgeldig. Als de auto niet is zoals omschreven in de overeenkomst, heeft de koper het recht de overeenkomst te ontbinden. Hij heeft dan geen recht om de auto voor een lager bedrag te kopen.

Mijn ervaring is dat dit soort opkopers vaak erg gehaaid zijn en je genaaid wordt waar je bij staat. Ziehier mijn ervaring: Vragen omtrent koopovereenkomst auto

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• sapphire
  • Laatst online: 13:05

sapphire

Die-hard pruts0r

Heel dom misschien maar hoort een bedrijf van ter voren niet te melden dat ze het gesprek opnemen? Hebben ze dat wel gedaan ?

Verder vind ik het een stel malloten bij die site. Ik kreeg een bod van €800 als de auto geen mankementen had en geen schade of gebruikssporen....ja na 13 jaar wat denk je zelf.
Eerste de beste handelaar toe gegaan en die bood direct €1500, ja echt een goed geen gezeik concept 8)7

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-04 11:49
Hackus schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 22:32:
[...]
Dat is de gedachte van TS zelf ;)
Klopt, daar zul je dus fatsoenlijke onderbouwing voor moeten vinden.
Ik gaf alleen maar een mogelijke juridische redenatie trant aan, niet dat die gaat slagen.
(al was het maar omdat ik geen hoge pet meer op heb van de (1e lijns) rechtspraak en dan vooral de onderbouwing van de vonnissen)

Het beste is uiteraard om weg te blijven van dit soort lui, maarja dat is helaas een fait accompli.

[ Voor 10% gewijzigd door gekkie op 13-11-2018 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

sapphire schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 22:35:
Heel dom misschien maar hoort een bedrijf van ter voren niet te melden dat ze het gesprek opnemen? Hebben ze dat wel gedaan ?

Verder vind ik het een stel malloten bij die site. Ik kreeg een bod van €800 als de auto geen mankementen had en geen schade of gebruikssporen....ja na 13 jaar wat denk je zelf.
Eerste de beste handelaar toe gegaan en die bood direct €1500, ja echt een goed geen gezeik concept 8)7
Het is een bod, en ze zullen heus niet blind een hoog bod doen. verder hebben ze de streken zoals zoveel handelaren, en probeert men met dit systeem wat af te dwingen. @gop1 zoals je zag heb ik globaal een inkoopwaarde gevonden via Autoweek met geschatte verkoopwaarde van +- €2200. dat ligt dichter bij de €600,- dan €4000,-/€6000,- die TS denkt. Deze kleine autootjes zijn gewild en dan krijg je snel een handelaar aan de tel. (die zich blijkt te gedragen met streken) 200.000km is best veel voor een 1.0l 3 Cil motortje.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
gop1 schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 22:24:
[...]
Ik verwacht echt niet de hoofdprijs, maar €600 vind ik gewoon oplichting. Ze dachten zeker dat ze op dat vrouwtje wel even lekker binnen konden lopen. Daar ga ik niet in mee.
Het is een nog echte in Japan gebouwde auto, met zeer lage vaste kosten. Zelfs "normale" A-segment auto's zijn al redelijk waardevast, laatstaan zo een.
Tja, ik denk dat jij een aantal dingen niet snapt.
- iwvmaa.nl gaat om gemak niet om een goede prijs, voor een goed prijs kan je maanden bezig zijn, terwijl je met iwvmaa.nl gewoon binnen 1 dag van je auto af bent. Dit gaat wel ten koste van de prijs, die kan je grofweg door de helft doen.
- iwvmaa.nl is een samenwerking van dealers, oftewel alle 2e hands prijzen op websites kan je minimaal door de helft doen.

Oftewel grofweg gezegd, als de auto er piekfijn uitziet en er niets aan hoeft te gebeuren dan koopt een dealer hem voor 600 en gooit hem in de verkoop voor 2400.
Verschillende mensen hier hebben al gezegd dat ze prijzen vinden van 1350 en ikzelf zie ook maar max iets van 2700 voor eentje met 13k minder gereden (https://www.autoweek.nl/o...8--2009&km=150000--300000).

Oftewel ik denk dat die 600 helemaal niet zo verkeerd is, voor het concept waar je moeder gebruik van wil maken tenminste. Ik denk eerder dat jij gewoon het systeem niet helemaal snapt en daarbovenop een onrealistische prijs in gedachten hebt.
Volgens autoweek zelf kan je er max 2300 voor vragen op de particuliere markt (https://www.autoweek.nl/waardebepaling/?id=46707) als je alle accessoires hebt, oftewel die 4 tot 6k kan je 100% vergeten. Als jij hem gewoon naar een eerlijke dealer brengt dan geeft die er alsnog maar 1500 voor en dat is de max.

Oftewel ik zou nog even goed je eigen uitgangspunt gaan bekijken, want het kenteken staat nu al in het systeem en er is dan ook geen enkele dealer meer die er nog 600 voor gaat geven. Elk volgend bod zal lager zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 08:50
Alsof alle handelaren in Nederland aangesloten zijn bij iwvmaa.nl.

Waar je wel vanuit kan gaan is dat de marge die zij maken, evenredig is met de inspanning die ze willen doen om je moeder tot nakoming te bewegen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Silvos
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 03:34
Ik zou je niet zo snel laten intimideren door deze partij gop1. Mijn ervaringen met Ik wil van mijn auto af zijn niet positief.

1x heb ik een redelijk bod gehad op een auto maar toen ik hem ging brengen bij de bieder toen ging die allerlei excuses en onzinredenen zoeken om ter plekke nog niet de helft (!) van het online bod te bieden. Uiteraard ben ik hier niet op ingegaan maar ik was wel een vrije middag en een stuk rijden verder.

1x kreeg ik als bod serieus 10 euro. Aangegeven dat de lokale sloop al minstens 100 euro gaf. Toen kreeg ik een grote bek van de persoon aan de andere lijn (van ik wil van mijn auto af zelf) dat het toch echt een serieus bod was en dat ik het beter kon nemen.

Ik wil van mijn auto af is een autoinkoper met een twijfelachtige manier van werken waarbij ze in mijn ervaring proberen consumenten te licht te intimideren of te pushen om een auto te verkopen onder de handelswaarde aan een willekeurige opkoper (en je weet nooit wat voor bedrijf je dan mee te maken krijgt, of ze de auto nou komen halen of dat je hem moet brengen).

Voor het hogere segment is dit nog wel interessant maar voor auto's die een paar honderd of een paar duizend euro waard zijn is het bijna altijd gedonder. Ik geloof in ieder geval niet dat ik wil van mijn auto in een geval als dit een rechtszaak zou afdwingen, dat zou ze veel te veel moeite en gezeur kosten, zeker daar je moeder ongetwijfeld wel heeft gezegd dat ze akkoord was met de verkoop, maar het gesprek zal gok ik niet voldoen aan de voorwaarden van een overeenkomst.

Als je moeder/jij de auto niet wil verkopen voor dat bedrag zou ik inderdaad zeggen, nee en stuur de opname maar. Maar ook als ze de opname sturen poot stijfhouden. Hooguit proberen ze het nog met een schriftelijke aanmaning maar ik denk dat je dan niks meer hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 639074

Ik vermoed dat GlowMouse hier beleefd probeert aan te geven dat er bij dit soort uitspraken een groot verschil is tussen feit en fictie en dat jouw bijdrage in de laatste categorie valt.
Kennelijk moeten die verschillen iedere keer weer worden uitgelegd en dat is vooral in juridische topics best vermoeiend.

Door de TS zo stellig op het verkeerde been te zetten help je hem niet. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Wat ik apart vind is dat ze zo graag een overeenkomst willen laten tekenen. Als ze zo zeker van hun zaak zijn, waarom moet er dan nog heel dwingend worden gesproken over tekenen?
Als ze al een overeenkomst menen te hebben dan zou dat niet meer nodig moeten zijn.

Ik zou in ieder geval niets tekenen, zeggen dat je het niet eens bent met wat er in de overeenkomst staat, en als de wederpartij zegt dat je wel moet tekenen omdat ze dat hebben opgenomen, vraag je even het geluidsbestand op. Dan kun je prima beoordelen of je echt een overeenkomst hebt gesloten met een autodealer.
Mocht dat ooit tot een zaak komen dan speelt nog mee of de partijen op dat moment ook de intentie hadden om een overeenkomst te sluiten. Als jouw moeder kan hardmaken dat ze gebeld werd door iemand van IWVMAA, dan kunnen ze de boom in omdat dat niet de kopende partij is, zij geven zelf aan de broker te zijn. Als je moeder dus sprak met iemand van die site, kan ze nooit de intentie hebben gehad om met die persoon een overeenkomst te sluiten. Je koopt een huis ook niet van een makelaar, of een kast van Marktplaats.

[ Voor 10% gewijzigd door Kurkentrekker op 14-11-2018 06:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XiaomiGlobal
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 23-03-2020
Silvos schreef op woensdag 14 november 2018 @ 02:20:
1x kreeg ik als bod serieus 10 euro. Aangegeven dat de lokale sloop al minstens 100 euro gaf.
Oeh dat is € 40 minder dan wat de Suzuki dealer voor mijn Peugeot 205 gegeven heeft, die overigens wel diverse defecten had. Waarvan ik enkel de kapotte startmotor gemeld heb. Vond het zelf prima die € 50 want ik was in een klap van de auto af.

Kocht echter wel een gebruikte auto van € 8000 dus het kon mij barweinig interesseren, of ik de auto zelf voor € 100 a € 200 verkopen had kunnen. Want iedere maand dat de auto stil voor de deur gestaan had, zou het mij sowieso € 50 gekost hebben.

Mensen rekenen vaak niet uit wat een auto kost als hij stil staat voor de deur: de vaste laten lopen namelijk door. Uiteindelijk heb je met zo'n oude auto weinig verdient, als ie een paar maanden te koop staat.

Het bijgehouden verbruik van mijn zuinige Thaise Suzuki Celerio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:59

paQ

Silvos schreef op woensdag 14 november 2018 @ 02:20:
Ik zou je niet zo snel laten intimideren door deze partij gop1. Mijn ervaringen met Ik wil van mijn auto af zijn niet positief.

1x heb ik een redelijk bod gehad op een auto maar toen ik hem ging brengen bij de bieder toen ging die allerlei excuses en onzinredenen zoeken om ter plekke nog niet de helft (!) van het online bod te bieden. Uiteraard ben ik hier niet op ingegaan maar ik was wel een vrije middag en een stuk rijden verder.

1x kreeg ik als bod serieus 10 euro. Aangegeven dat de lokale sloop al minstens 100 euro gaf. Toen kreeg ik een grote bek van de persoon aan de andere lijn (van ik wil van mijn auto af zelf) dat het toch echt een serieus bod was en dat ik het beter kon nemen.

Ik wil van mijn auto af is een autoinkoper met een twijfelachtige manier van werken waarbij ze in mijn ervaring proberen consumenten te licht te intimideren of te pushen om een auto te verkopen onder de handelswaarde aan een willekeurige opkoper (en je weet nooit wat voor bedrijf je dan mee te maken krijgt, of ze de auto nou komen halen of dat je hem moet brengen).

Voor het hogere segment is dit nog wel interessant maar voor auto's die een paar honderd of een paar duizend euro waard zijn is het bijna altijd gedonder. Ik geloof in ieder geval niet dat ik wil van mijn auto in een geval als dit een rechtszaak zou afdwingen, dat zou ze veel te veel moeite en gezeur kosten, zeker daar je moeder ongetwijfeld wel heeft gezegd dat ze akkoord was met de verkoop, maar het gesprek zal gok ik niet voldoen aan de voorwaarden van een overeenkomst.
toon volledige bericht
neh...
Hun hele verdienmodel is autos zo ver mogelijk onder de inkoopwaarde inkopen. En daar dan heel veel van.

zelfde ervaring met een Lancia met mankementen (duh :+ ) aan de telefoon was het bedrag 50% hoger dan wat "de aangesloten dealer" er voor gaf.
Hun hele verdienmodel is autos zo ver mogelijk onder de inkoopwaarde inkopen. En daar dan heel veel van.

En omgekeerd met een VW phaeton v.w. destijds nog rond de 18.000, kwamen de biedingen na veel vijven en zessen tussen de 6 en 8 k uit. Er werd toen telefonisch behoorlijk wat druk uitgeoefend herinner ik me om het maar vooral te accepteren, want er was verder niet veel.
Ik wees het telkens bijna lachend af.
"Wat wilt u dan?"
- 15
Toen kwamen zinsnedes als "ja maar u heeft ons 'ingehuurd' om een deal rond te maken". blbalbalba
Heb de auto toen ingeruild voor 13.500 (elders)

mijn punt: er is veel bluf. Ik snap ook goed dat mensen zich geïntimideerd kunnen voelen door hun werkwijze.
Het is autohandel, en daar gelden andere "etiquetten". (toch @StevenK ? :P )
Ik zou zeggen: flink terugbluffen

[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 14-11-2018 08:27 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeesterPieter
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 24-04 18:48

MeesterPieter

PnP Pinball

heel die toko's draaien op intimidatie, gewoon niet meer op reageren

Volg HIER mijn Zelfbouw Flipperkast Build

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DePaul
  • Laatst online: 13:58
Slecht advies. Als op de opname staat dat mevrouw akkoord gaat met het aanbod lijkt het me een redelijk uitgemaakte zaak.

Veel, of eigenlijk alles wat je doet is volstrekt onbelangrijk. Het is echter heel belangrijk dat je het doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mercapto
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23-04 11:39
Als ze zo snel reageren zit er waarschijnlijk een mannetje van iwvmaa.nl tussen die zelf een dealtje ziet en het hele "per opbod" gedeelte hoopt te omzeilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex443
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 13-11-2024
Ik ben geen jurist maar er schoten gelijk termen als wilsdefect/wilsgebrek door mijn hoofd.

In het NL Burgerlijk Wetboek staat een en ander onder het verbintenissenrecht, de artikelen heb ik niet direct bij de hand.

Het is geen garantie dat dit in alle gevallen werkt maar het lijkt me op zijn minst de moeite waard om even uit te zoeken.

edit: misschien vind je hier iets. art. 3.33, 34 en 35 BW

[ Voor 8% gewijzigd door alex443 op 14-11-2018 08:48 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Wacht nou allemaal eerst maar even die opname af....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:34
gop1 schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 22:22:
[...]

Huh, maar waarom zou ik hún €600 moeten betalen? Zij willen dat mijn moeder haar auto voor €600 aan een handelaar verkoopt.
Misgelopen inkomsten. Zij dachten voor 600 euro een auto te kunnen kopen en te kunnen verkopen, maar daar zien jullie nu vanaf terwijl er wel sprake is van een overeenkomst. Betaal hun 600 euro en ze hebben die misgelopen inkomsten alsnog en jullie geen gezeur meer.

--edit-- ik zeg niet dat je dit moet doen. Ik leg alleen uit wat het idee er achter is.

[ Voor 8% gewijzigd door PdeBie op 14-11-2018 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

De misgelopen inkomsten zijn natuurlijk geen 600 euro.
Of wel, omdat ze weten dat het voor 2x dat bedrag verhandeld wordt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ZieglerNichols
  • Registratie: Mei 2015
  • Niet online
Je kan natuurlijk ook naar de koper rijden, maar vlak voor de overdracht alles wat los kan uit de auto halen. Wielen, startmotor, accu, weet ik wat allemaal. Dan willen ze hem vast niet meer hebben voor die 600 euro en ontbinden ze de koopovereenkomst ;-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PhatFish
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-03 03:02

PhatFish

and, uhm......Moo

Speel het lekker slim. Het gaat voor iwvmaa.nl simpelweg om €600 inkoopwaarde. Poot stijf houden, niet meer op ze reageren. Je kan telefonisch prima "akkoord" gaan met de prijs, alle andere zaken omtrent de verkoop komen nadien schriftelijk en kun je prima mee oneens zijn waardoor de verkoop alsnog niet door gaat.

En daarbij, welke idioot gaat juridische stappen ondernemen om €600 uit te geven? Bedrijven doen dat doorgaans alleen als er een schriftelijke overeenkomst met alles tot aan levering aan toe beschreven is. Ook is er nog geen leveringsplicht, aangezien betalingswijze nog niet overeengekomen is. Mochten ze weer bellen, gewoon uitlachen en ophangen.

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

DePaul schreef op woensdag 14 november 2018 @ 08:41:
Slecht advies. Als op de opname staat dat mevrouw akkoord gaat met het aanbod lijkt het me een redelijk uitgemaakte zaak.
Deze toko stelt regels op die alleen in hun eigen voordeel uitpakken.

Als een verkoper akkoord is gegaan met een te lage prijs en daar spijt van heeft, dan is er geen weg terug, of "kosten" betalen.

Als de koper of de "makelaar" het niet eens zijn met de verkoper, dan kunnen ze overal onderuit.
en naar jouw gemaakte "kosten" kun je dan fluiten.

De sancties werken zo maar 1 richting op.

Onder het motto van "als de koper een lager bod doet, dan hoef je er niet mee akkoord te gaan en ontbinden we de overeenkomst" Ergo: de koper kan overal onder uit.

Wat staat er eigenlijk in die overeenkomst? Met wie sluit je die? met die website, of met de koper?

[ Voor 6% gewijzigd door paQ op 14-11-2018 10:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LOTG
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 27-03 20:42
Plaatsen zoals ikwilvanmijnautoaf.nl en wijkopenautos.nl zijn gewoon marktplaatsen voor handelaren. Je krijgt vrijwel gegarandeerd de laagste prijs. Waarom? Omdat er dagelijks tig van die auto's langs komen en ze willen maximale winst. Tenzij ze zeker weten dat ze de auto binnen een paar dagen weer kwijt zijn heeft het dus geen zin om er veel geld in te steken. Inruil werkt dan ook beter, want ze verkopen tenminste een auto.

Daarnaast heb je ook nog kans dat de handelaar die hem koopt niet het meest frisse type is en je bij aflevering nog wat gezeur krijgt en er nog eens over de prijs gepraat word (lees onderdruk gezet word).

Vooral jetcars is een populaire naam.

Ik zou hier even kijken in de Algemene voorwaarden onder artikel 6. Lijkt mij dat je bedenktijd had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10:43
paQ schreef op woensdag 14 november 2018 @ 10:04:
[...]

Deze toko stelt regels op die alleen in hun eigen voordeel uitpakken.

Als een verkoper akkoord is gegaan met een te lage prijs en daar spijt van heeft, dan is er geen weg terug, of "kosten" betalen.

Als de koper of de "makelaar" het niet eens zijn met de verkoper, dan kunnen ze overal onderuit.
en naar jouw gemaakte "kosten" kun je dan fluiten.

De sancties werken zo maar 1 richting op.

Onder het motto van "als de koper een lager bod doet, dan hoef je er niet mee akkoord te gaan en ontbinden we de overeenkomst" Ergo: de koper kan overal onder uit.

Wat staat er eigenlijk in die overeenkomst? Met wie sluit je die? met die website, of met de koper?
toon volledige bericht
Je sluit een overeenkomst met de koper/auto handelaar. IWVMAA.nl bemiddelt officieel gezien alleen tussen beide partijen. Ik heb er 2 keer gebruik van gemaakt. En dat kwam omdat de auto's niet meer reden en daarom gewoon weg moesten. En beide keren was het contact prima verlopen. Maar was ik ook niet lastig. En was eigenlijk iedere euro die ik er voor kreeg meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gop1
ZieglerNichols schreef op woensdag 14 november 2018 @ 09:40:
Je kan natuurlijk ook naar de koper rijden, maar vlak voor de overdracht alles wat los kan uit de auto halen. Wielen, startmotor, accu, weet ik wat allemaal. Dan willen ze hem vast niet meer hebben voor die 600 euro en ontbinden ze de koopovereenkomst ;-)
Lol, of dan houd ik ze juist aan de "overeenkomst" >:)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Misschien is dit een interessant stukje voor je:
http://www.contract-support.nl/ikwilvanmijnautoaf-nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Deveon schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 19:22:
Een mondelinge overeenkomst is bindend. Hierbij hoef je niet het woord “contract” of “overeenkomst” te gebruiken. Simpelweg “wil je de auto verkopen voor €600?” is voldoende.
Mwah... Dat vraag ik me af ALS het gesprek precies zo verlopen is. Dat je antwoord de auto voor €600 (wellicht) wel te willen verkopen, wil nog niet zeggen dat je het voor die prijs specifiek aan *hun* wilt verkopen en er sprake is van een akkoord. ;) Dat is een aanname van de beller op het antwoord op een open vraag in dat geval. :+ Dat het een verwachting heeft gewekt: tja... Dat is dan jammer he en zo was het natuurlijk niet bedoeld - jammer dat er aan hun kant verwarring is ontstaan, maar daar kan jij niets aan doen he.

Als men zo agressief is kan formulering een enorm verschil maken. Vandaar dat die opnames erg interessant zullen zijn om te zien wat er nou precies gezegd en “afgesproken” is. :P

[ Voor 10% gewijzigd door WhatsappHack op 14-11-2018 10:40 ]

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonVH
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 01-05-2020
Volgens mij is dit 1:1 vergelijkbaar met telefonische verkoop (zoals bijv. energie) en is de overeenkomst pas geldig nadat die schriftelijk is bevestigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stftweaker
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 25-04 16:54
TonVH schreef op woensdag 14 november 2018 @ 10:42:
Volgens mij is dit 1:1 vergelijkbaar met telefonische verkoop (zoals bijv. energie) en is de overeenkomst pas geldig nadat die schriftelijk is bevestigd.
Waarschijnlijk omdat het een contract is. Je hoeft het overigens niet te schriftelijk te bevestigen. Je krijgt je contract wel thuisgestuurd en na 14 dagen uit mijn hoofd is het een done deal.

Inhoudelijk over deze vorm van verkoop. Het ligt er allemaal aan wat er precies is besproken tijdens het gesprek. MEeste begint een tape opname door het vermelden van datum tijd jaartal. En dan samenvatten wat je hebt afgenomen/wilt verkopen met bedragen conditie etc. En dan vragen ze aan het einde is dit akkoord/kloppen deze gegevens. En dan is je tape opname gesloten. Ze vermelden dit ook van te voren als het "bandje" draait.

Ik weet niet in hoeverre ze dit verplicht zijn.

How are you doing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hmr
  • Laatst online: 23-04 18:55

hmr

Hackus schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 20:07:
Stukje uit de link die ik heb geplaatst op pagina 1.

Juridische achtergrond

Indien er geen overeenkomst is getekend, lijkt me er geen deal te zijn gesloten.
(deal onder 'bekende' handelaren onderling, gaat op woord van geloof) Vroeger werd er een koopovereenkomst per fax gestuurd, die getekend retour kwam.
Juridisch zit je hier fout. Een schriftelijke bevestiging betekent niet dat er een overeenkomst moet worden getekend, maar een bevestiging van de op afstand gesloten overeenkomst die voldoet aan de daaraan gestelde eisen in het BW. (NB. de gestuurde verkoopovereenkomst is dan ook deze schriftelijke bevestiging..)

Volgens mij is hier inderdaad gewoon sprake van een overeenkomst op afstand. Het speciale aan deze casus is dat er geen sprake is van consumentenkoop zoals gedefinieerd in boek 7 BW. De moeder koopt namelijk geen roerende zaak van een onderneming of ze een dienst afneemt is over te discussiëren :D.
Eens even kijken of dit iets speciaals oplevert..

[ Voor 5% gewijzigd door hmr op 14-11-2018 11:08 ]

hmr hmr hmr hmr hmr hmr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harm2211
  • Registratie: Juli 2017
  • Nu online
Het is al eerder genoemd. Er is sprake van Dwaling. Zie art. 6: 228 van het BW. In tegenstelling tot een eerdere reactie is de overeenkomst dan niet nietig, maar vernietigbaar. Dit betekend dat als er een overeenkomst was, er een beroep moet worden gedaan op dwaling om zo de overeenkomst te vernietigen.

Sterkste argument hier is wat TO zelf al zegt, dat die gladde inkoper je moeder wijs probeert te maken dat die auto 600 waard is terwijl hij € 6.000 waard is. Gezien zijn werk moet die inkoper dondersgoed de waarde van een auto in kunnen schatten. De dwaling is dus volledig te wijten aan de inkoper.

Als men dus blijft roepen dat er een overeenkomst is. Dan antwoord je dat er primair nooit een overeenkomst is gesloten en subsidiair dat, mocht blijken dat er toch een overeenkomst is, deze op basis van dwaling vernietigd moet worden.

Het lijkt me ook sterk dat ze dit ooit via de rechter of willen dwingen, aangezien oplichting van een oud vrouwtje niet echt positieve berichtgeving oplevert.

Artikel 228
1.
Een overeenkomst die is tot stand gekomen onder invloed van dwaling en bij een juiste voorstelling van zaken niet zou zijn gesloten, is vernietigbaar:
a. indien de dwaling te wijten is aan een inlichting van de wederpartij, tenzij deze mocht aannemen dat de overeenkomst ook zonder deze inlichting zou worden gesloten;

b. indien de wederpartij in verband met hetgeen zij omtrent de dwaling wist of behoorde te weten, de dwalende had behoren in te lichten;

c. indien de wederpartij bij het sluiten van de overeenkomst van dezelfde onjuiste veronderstelling als de dwalende is uitgegaan, tenzij zij ook bij een juiste voorstelling van zaken niet had behoeven te begrijpen dat de dwalende daardoor van het sluiten van de overeenkomst zou worden afgehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hmr

hmr

Harm2211 schreef op woensdag 14 november 2018 @ 11:23:
Het is al eerder genoemd. Er is sprake van Dwaling. Zie art. 6: 228 van het BW. In tegenstelling tot een eerdere reactie is de overeenkomst dan niet nietig, maar vernietigbaar. Dit betekend dat als er een overeenkomst was, er een beroep moet worden gedaan op dwaling om zo de overeenkomst te vernietigen.

Sterkste argument hier is wat TO zelf al zegt, dat die gladde inkoper je moeder wijs probeert te maken dat die auto 600 waard is terwijl hij € 6.000 waard is. Gezien zijn werk moet die inkoper dondersgoed de waarde van een auto in kunnen schatten. De dwaling is dus volledig te wijten aan de inkoper.

Als men dus blijft roepen dat er een overeenkomst is. Dan antwoord je dat er primair nooit een overeenkomst is gesloten en subsidiair dat, mocht blijken dat er toch een overeenkomst is, deze op basis van dwaling vernietigd moet worden.

Het lijkt me ook sterk dat ze dit ooit via de rechter of willen dwingen, aangezien oplichting van een oud vrouwtje niet echt positieve berichtgeving oplevert.

Artikel 228
1.
Een overeenkomst die is tot stand gekomen onder invloed van dwaling en bij een juiste voorstelling van zaken niet zou zijn gesloten, is vernietigbaar:
a. indien de dwaling te wijten is aan een inlichting van de wederpartij, tenzij deze mocht aannemen dat de overeenkomst ook zonder deze inlichting zou worden gesloten;

b. indien de wederpartij in verband met hetgeen zij omtrent de dwaling wist of behoorde te weten, de dwalende had behoren in te lichten;

c. indien de wederpartij bij het sluiten van de overeenkomst van dezelfde onjuiste veronderstelling als de dwalende is uitgegaan, tenzij zij ook bij een juiste voorstelling van zaken niet had behoeven te begrijpen dat de dwalende daardoor van het sluiten van de overeenkomst zou worden afgehouden.
toon volledige bericht
Heb jij de site doorgenomen?

De moeder meldt de auto aan en sluit een overeenkomst met iwvmaa. Deze overeenkomst behelst het plaatsen van de de auto op een veiling voor handelaren.

Vervolgens bieden handelaren een prijs en bemiddelt iwvmaa een overeenkomst tussen deze handelaren en de moeder. De overeenkomst is tot stand gekomen door aanvaarding van de moeder.

Dwaling lijkt mij niet zonder meer van toepassing hier gezien het proces, maar wel leuk om verder uit te werken..

hmr hmr hmr hmr hmr hmr

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ebis
  • Niet online
Harm2211 schreef op woensdag 14 november 2018 @ 11:23:
Eerder het zwakste argument. Die 6000 euro is iets wat in het hoofd van de TS zit maar totaal niet overeenkomt met de werkelijkheid. Vergelijkbare auto’s worden aangeboden met een vraagprijs beneden de 2000 euro. Een bod van 600 euro is dan helemaal niet zo vreemd als je kijkt naar het verdienmodel van dit soort bedrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm2211
  • Nu online
hmr schreef op woensdag 14 november 2018 @ 11:27:
[...]

Heb jij de site doorgenomen?

De moeder meldt de auto aan en sluit een overeenkomst met iwvmaa. Deze overeenkomst behelst het plaatsen van de de auto op een veiling voor handelaren.

Vervolgens bieden handelaren een prijs en bemiddelt iwvmaa een overeenkomst tussen deze handelaren en de moeder. De overeenkomst is tot stand gekomen door aanvaarding van de moeder.

Dwaling lijkt mij niet zonder meer van toepassing hier gezien het proces, maar wel leuk om verder uit te werken..
Mij lijkt dwaling hier wel van toepassing. Moeders heeft namelijk de overeenkomst gesloten in de overtuiging dat die auto 600 waard was. Die overtuiging is ontstaan doordat de wederpartij moeders heeft overtuigd dat de auto 600 waard was door een (bewust) onjuiste voorspiegeling van zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Waarom zou er sprake zijn van dwaling ?
(verkoper) geeft een te wensen bedrag in, en daarover kun je een bod ontvangen van een handelaar. Wat op dat moment overeengekomen is volgt op schrift. Wat volgens mij gewoon verkoop op afstand is, dit dan per telefoon. Van belang is dat bij aflevering, er altijd wat gevonden wordt om de auto nog goedkoper te krijgen. dus (hun) zouden ten alle tijden kunnen verlagen of geheel af kunnen zien. Dit is geheel buiten de waarde die TS zelf heeft bedacht. de zgn overeenkomst lijkt mij dus niet bindend tot verkoopverplichting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hmr

hmr

Hackus schreef op woensdag 14 november 2018 @ 11:35:
de zgn overeenkomst lijkt mij dus niet bindend tot verkoopverplichting
? Ik volg je niet.

hmr hmr hmr hmr hmr hmr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 09:03
Overeenkomst is vernietigbaar op basis van dwaling wanneer:
"Indien de dwaling te wijten is aan een inlichting van de wederpartij, tenzij deze mocht aannemen dat de overeenkomst ook zonder deze inlichting zou worden gesloten" (13 art. 6:228 BW).

Als de koper argumenten aangedragen heeft die een verkeerde voorstelling van de waarde van de auto geven dan is er denk ik best wat te zeggen voor dwaling.

[ Voor 31% gewijzigd door Pyramiden op 14-11-2018 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm2211
  • Nu online
(verkoper) geeft een te wensen bedrag in, en daarover kun je een bod ontvangen van een handelaar. Wat op dat moment overeengekomen is volgt op schrift. Wat volgens mij gewoon verkoop op afstand is, dit dan per telefoon. Van belang is dat bij aflevering, er altijd wat gevonden wordt om de auto nog goedkoper te krijgen. dus (hun) zouden ten alle tijden kunnen verlagen of geheel af kunnen zien. Dit is geheel buiten de waarde die TS zelf heeft bedacht. de zgn overeenkomst lijkt mij dus niet bindend tot verkoopverplichting
Ik heb beargumenteerd waarom ik denk dat er sprake is van dwaling. De vraag waarom kan ik dus niet helemaal plaatsen.

Daarnaast is er of een verkoopovereenkomst met dus(in principe) een verkoopverplichting. Of er is geen overeenkomst en geen verplichting.

Ook al was die auto trouwens 2000 waard, dan zou je de auto nog niet voor € 600 willen verkopen. Wat dan tegen het beroep op dwaling ingebracht zou kunnen worden is dat moeders best wel wat meer onderzoek had kunnen doen naar de waarde van haar auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andyk125
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20-11-2024
Zoals ik het lees heeft je moeder nergens volledig toestemming gegeven voor de verkoop. Als dat wel zo is dan geldt het als een mondelinge overeenkomst. Al moet men dan ook aan kunnen tonen dat men op geen enkele manier je moeder gepusht heeft om de verkoop te doen.

Als er echt opnames zijn, kan het lastig worden. Maar als deze er niet zijn heeft het bedrijf geen poot om op te staan. Dan wordt het een welles nietes verhaal en dat winnen ze nooit.

Ook kun je altijd afzien van een verkoop of koop. Helemaal als naderhand blijkt dat je moeder geen verstand van zaken heeft en dat de prijs niet reëel is. Ik zie op geen manier dat ikwilvanmijnautoaf.nl kan eisen dat er een verkoop plaatst vindt, zonder een handtekening op papier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Pyramiden schreef op woensdag 14 november 2018 @ 11:45:
[...]

Overeenkomst is vernietigbaar op basis van dwaling wanneer:
"Indien de dwaling te wijten is aan een inlichting van de wederpartij, tenzij deze mocht aannemen dat de overeenkomst ook zonder deze inlichting zou worden gesloten" (13 art. 6:228 BW).

Als de koper argumenten aangedragen heeft die een verkeerde voorstelling van de waarde van de auto geven dan is er denk ik best wat te zeggen voor dwaling.
Het Burgerlijk Wetboek Boek 6, Titel 5, Afdeling 2; het tot stand komen van overeenkomsten is hier van toepassing. De consument kan een overeenkomst op afstand of een overeenkomst buiten de verkoopruimte zonder opgave van redenen ontbinden tot een termijn van 14 dagen is verstreken. Pas wanneer er bij aflevering en koopovereenkomst is getekend (naar beide tevredenheid) is er een rechtsgeldige koop gesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-04 16:53

Part

Helemaal niets.....

Ik vraag mij af hoe bindend dat contract is.
Vanavond maak je een ritje met de auto en de distributieriem knapt (of een ander defect). Gaan ze de auto dan nog steeds voor 600 euro overnemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LOTG
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 27-03 20:42
@Part Nee, in de voorwaarden staat dat er bij aflevering een inspectie plaats vind om te kijken of de auto voldoet aan de opgave.

Dat is ook waar je meestal nog een keer extra genaaid word. Ineens is dan dat krasje op de spiegel 100 euro waard op een auto van minder dan 1000 euro.

En dan ben je daar 200km voor gereden dus om er dan nog vanaf te zien doe je ook niet, en ga je dus met nog minder en een kut gevoel naar huis.

Edit:
En als je een auto gaat kopen dan zijn dat gewoon "gebruiks sporen".

[ Voor 8% gewijzigd door LOTG op 14-11-2018 12:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hmr

hmr

Hackus schreef op woensdag 14 november 2018 @ 11:51:
[...]
Pas wanneer er bij aflevering en koopovereenkomst is getekend (naar beide tevredenheid) is er een rechtsgeldige koop gesloten.
Dit is echt onzin. Waar haal je dit vandaan?

hmr hmr hmr hmr hmr hmr

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
sinds wanneer worden handelaren van zulke websites serieus genomen ? 4 pagina's ? serieus ? gewoon negeren die gast klaar. hij kan je helemaal niks maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:42
Interessant, 9 van de 10 keer als ik een ikwilvanmijnauto ervaring lees gaat het over dat het telefonische bod goed was en ze ter plekke het bod nog een keer halveren. Ik denk dat je dat ook zeker kunt verwachten mocht je op het bod ingaan voor inspectie.

@paQ beschreef het mooi, het is volledig geredeneerd in hun voordeel.
Als het in hun voordeel is houden ze je aan het contract, willen ze minder betalen dan bieden ze minder. Ga je daar niet meer akkoord? Dan moet je annuleringskosten betalen. Zal vast contractueel wel in de kleine lettertjes staan

Dit is wel hoe deze organisatie bekend staat. Het zijn boefjes die zich qua wetgeving zoveel mogelijk indekken en op het randje opereren. Dit in combinatie met een erg dwangmatige manier van zaken doen geen leuke partij.

Collega van mij heeft ook eens poging gedaan en die probeerde ze ook een oor aan te naaien. Die heeft ze gewoon grote mond gegeven en nooit meer wat van gehoord. Het probleem van deze bedrijfjes is dat ze lastig kunnen blijven gaan doen met incassobureaus etc. Even een wllekeurig voorbeeld van internet:
Ik had mijn auto ook te koop staan bij ikwilvanmijnautoaf. Ik werd al vrij snel gebeld dat ik een bod had gekregen van 600 euro.
Hele mooie praatjes. Ik zei tegen hem, ik ga akkoord, als het maar niet ver weg is. Ik ga niet naar Zeeland rijden, zei ik nog lachend, kom zelf n.l. bij Arnhem uit de buurt. Nee, zei hij, maar als je ver moet rijden dan krijg je van ons voor de terugreis je treinkaartje vergoed. Maar hij wilde maar niet vertellen waar ik mijn auto heen moest brengen. Afijn, ik ben weer te goed van vertrouwen geweest. Het was n.b. in Zeeland, las ik de volgende dag in het contract en niks stond erin over het treinkaartje. Hij had het ook over annuleringskosten, 19 %.
Maar ik kan niet naar Zeeland rijden, dat kost me teveel, heb ook niet veel geld en dat voor een auto van 600 euro. Heb contact op genomen met dat bedrijf en ze maakte er geen probleem van dat ik er van af wou zien. ik kreeg zoveel mailtjes dat ik 300 euro annuleringskosten moest betalen. 300 euro!!!!!
En nu net.... krijg ik een brief van incassobureau. Of ik even 347 euro wil overmaken. Terwijl ik een brief naar ze heb gestuurd op advies van een juridsch adviseur.

[ Voor 55% gewijzigd door laurens0619 op 14-11-2018 12:21 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Pagina: 1 2 3 Laatste

Dit topic is gesloten.