offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING
welke "de 300 euro"?xinix03 schreef op donderdag 15 november 2018 @ 11:34:
Bieden ze wel 600 euro, dan ook weigeren en vertrekken. Betaal dan de 300 euro boete en verkoop de auto aan een particulier.
Probleem opgelost.
Dat staat nergens
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Anoniem: 915187
Ze koos gemak en daar hoort meestal een lagere prijs bij. Dat gemak is nu behoorlijk on zeep geholpen.
Het probleem is dat mijn goedgelovige moeder oprecht denkt dat "verkopers" er zijn om je te helpen en niet inziet dat ze afgezet word. Helaas is mijn moeder op eigen houtje haar auto gaan verkopen zonder mij daarover in te lichten waardoor dit heeft kunnen gebeuren, ik zou zelf nooit met dit soort bedrijven in zee gaan.Anoniem: 915187 schreef op donderdag 15 november 2018 @ 11:41:
Wat is nu eigenlijk het probleem? Dat je moeder er misschien 300 euro meer uit had kunnen persen. Je moet je gewoon niet met dit soort kleine zaken van je ouders bemoeien.
Ze koos gemak en daar hoort meestal een lagere prijs bij. Dat gemak is nu behoorlijk on zeep geholpen.
Ik vind dit geen kleine zaak en bemoei me er wel mee, want ik accepteer niet dat bedrijven misbruik maken van goedgelovige mensen die er duidelijk geen verstand van hebben.
edit: En ik weet niet hoe je op €300 extra komt, maar de waarde van €1350 die anderen abusievelijk noemen zijn gebaseerd op de laagst te vinden prijzen van kale uitvoeringen tot modeljaar 2007 (na 2007 nog wel nieuw geleverd)
[ Voor 11% gewijzigd door gop1 op 15-11-2018 11:57 ]
Vervolgens bellen ze 2 dagen later met een bod van een garage van €4600,-
Kortom....wat een waardeloze bemiddeling, ze willen alleen maar zo snel mogelijk de deal maken, voordat iemand zich bedenkt en tegen de slechtste prijs (voor de verkoper)
Anders heeft pakt ze morgen nog even een "gratis krantje van de NRC mee" of een "speelt ze gratis mee met de Postcode loterij" en koopt ze ook nog even alle kleren die volgens de verkoper "haar onwijs goed staan".
hmr hmr hmr hmr hmr hmr
Het is al een aantal keer gezegd, ze wordt niet afgezet binnen het verkoopmodel.gop1 schreef op donderdag 15 november 2018 @ 11:51:
[...]
Het probleem is dat mijn goedgelovige moeder oprecht denkt dat "verkopers" er zijn om je te helpen en niet inziet dat ze afgezet word.
En goedgelovig, tja jij denkt even 4 tot 6k te kunnen cashen. Wie is er dan goedgeloviger vraag ik me af, jij of je moeder?
De website heet : Ik wil van mijn auto af, en je moeder is van haar auto af.
De website heet niet : Help mij van mijn auto af tegen een 2e hands consumenten verkoopprijs, daarvoor heb je MP etc wat weer vele andere nadelen heeft.
Het is juist geen waardeloze bemiddeling die jij hebt ontvangen, iwvmaa.nl is opgericht en gericht op dealers en niet op consumenten en wat is de beste bemiddeling voor een koper? Juist, de laagste prijs. En de verkoper heeft er als voordeel van dat het zo snel mogelijk gebeurt.weertenaar schreef op donderdag 15 november 2018 @ 11:55:
Ik heb enkele jaren geleden ook een auto verkocht via IWVMAA, Citroen C1, paar jaar oud, inkoopprijs overal €4500-5000, dus €4800,- als richtprijs opgegeven, bellen ze me op dat dat echt te hoog is en ze max. €3500,- heeel misschine €4000 kon krijgen.... kort antwoord: "Dan laat maar"
Kortom....wat een waardeloze bemiddeling, ze willen alleen maar zo snel mogelijk de deal maken, voordat iemand zich bedenkt en tegen de slechtste prijs (voor de verkoper)
Grappig om te zien hoeveel mensen niet snappen hoe dit soort sites werken...
[ Voor 42% gewijzigd door Gomez12 op 15-11-2018 12:00 ]
Verhipt! dat klopt. Het heeft er voorheen echt gestaan. Nu lees ik alleen nog dat de overeenkomst niet kan worden herroepen
"Op grond van art 7 lid 1 Algemene Voorwaarden bent u bij niet nakoming van de overeenkomst kosten verschuldigd aan Dealerdirect BV ter hoogte va 15% verkoopprijs auto met een minimum van € 300,-."
Je moeder heeft het hele systeem doorlopen, foto's gestuurd etc etc. en er is een bedrag van €600,- (overeengekomen). Jij beweert glashard dat het voertuig €4000/€6000,- waard is en hebt dat waarschijnlijk tegen moeders verteld. Natuurlijk schrikt ze dan en denkt dat ze bedondert is.
Kijk ze kopen de auto voor €600,-
transport €150,-
reinigen en poetsen €150,-
auto nakijken op mankementen €150,-
kosten auto in bedrijfsvoorraad ....
praat ik nog niet eens over nieuwe apk of reparaties bij een 1.0L 3cil met 2 ton op de klok.
nu is de inkoop €1050,- auto wordt door garage aangeboden voor €2750,-
etc etc. hier zie je 21 van die autootjes met hooguit 160.000km op de teller.
https://www.autoscout24.d...09&fregfrom=2009&atype=C&
Verder zou ik afwachten wat er op de bandopname staat. dit notuleren en beoordelen of je moeder duidelijk geïnformeerd is en hoe het geheel is gegaan.
[ Voor 8% gewijzigd door Hackus op 15-11-2018 12:48 ]
Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.
Ik snap wel hoe die sites werken, maar de site richt zich met name op mensen die er niet zoveel verstand van hebben, geen zin in hebben, met de illusie dat ze voor jou (verkoper) aan de gang gaan om je auto zo goed mogelijk te verkopen, voor een goede prijs...dat doen ze dus echt niet. het is idd een verlengstuk van de handelaren.Gomez12 schreef op donderdag 15 november 2018 @ 11:57:
Het is juist geen waardeloze bemiddeling die jij hebt ontvangen, iwvmaa.nl is opgericht en gericht op dealers en niet op consumenten en wat is de beste bemiddeling voor een koper? Juist, de laagste prijs. En de verkoper heeft er als voordeel van dat het zo snel mogelijk gebeurt.
Grappig om te zien hoeveel mensen niet snappen hoe dit soort sites werken...
Als ik mijn auto op marktplaats had gezet voor een prijs die een paar honderd euro boven prijs lag, was ik hem ook de dag erna kwijt geweest met nog minder geode (nu moest ik hem brengen, een handelaar komt hem thuis nog ophalen en overschrijven)
Gevoelsmatig heb ik het idee dat ik gisteravond bijv niets zag over een treinticket retour bij verkoop. Maar ik kan me ook vergissen en in de war zijn met de voorwaarden van dealerdirect.gop1 schreef op donderdag 15 november 2018 @ 11:35:
[...]
Waaruit maak je op dat ze vandaag hun AV aangepast hebben?
Onder welke steen kom jij vandaan gekropen? Welkom in de wereld van reclame en marketing...weertenaar schreef op donderdag 15 november 2018 @ 12:43:
[...]
Ik snap wel hoe die sites werken, maar de site richt zich met name op mensen die er niet zoveel verstand van hebben, geen zin in hebben, met de illusie dat ze voor jou (verkoper) aan de gang gaan om je auto zo goed mogelijk te verkopen, voor een goede prijs...dat doen ze dus echt niet. het is idd een verlengstuk van de handelaren.
Jij wellicht wel, maar anderen niet...Als ik mijn auto op marktplaats had gezet voor een prijs die een paar honderd euro boven prijs lag, was ik hem ook de dag erna kwijt geweest met nog minder geode (nu moest ik hem brengen, een handelaar komt hem thuis nog ophalen en overschrijven)
Het punt is dat je simpelweg een redelijke/rijdende auto niet aan dit soort partijen moet verkopen, je kan dan idd beter een prijs bij hun opvragen +200 euro en op MP zetten en dan is hij ook in 2 dagen weg.
Alleen als je nu een niet-rijdende auto hebt, of bijv een APK-afgekeurde auto dan kunnen dit soort bedrijven uitkomst bieden omdat ze nog wel meer bieden dan de sloop.
[ Voor 62% gewijzigd door Gomez12 op 15-11-2018 12:54 ]
Trein ticket wordt idd gewoon vergoed. mailtje met foto en klaarGomez12 schreef op donderdag 15 november 2018 @ 12:48:
[...]
Gevoelsmatig heb ik het idee dat ik gisteravond bijv niets zag over een treinticket retour bij verkoop. Maar ik kan me ook vergissen en in de war zijn met de voorwaarden van dealerdirect.
Ik lag niet onder een steen, heb er via die site dan ook gewoon een goede prijs voor gekregen, maar daarvoor moet je wel zelf weten wat een goede prijs is en volhouden.Gomez12 schreef op donderdag 15 november 2018 @ 12:48:
[...]
Onder welke steen kom jij vandaan gekropen? Welkom in de wereld van reclame en marketing...
[...]
Maar idd, als ik nu nog eens hun site bekijk staat er
"Wij nemen je dit graag uit handen en bemiddelen tussen jou en de RDW-erkende dealer. Dat is onze passie, kunnen we goed en doen we nu al ruim 10 jaar. Met een netwerk van 11.000 erkende dealers zorgen we er altijd voor dat jij veilig en snel van je auto af bent."
niet voor een goede prijs
dat maakt niet uit..van 2011 staan ze zelfs nog voor paar 1000 goedkoper te koop dan waar jij het over hebt en ook nog met een lagere kilometerstand... en de L276 is van 2007-2012...dus van 2009 zijn ze allemaal type L276 !!gop1 schreef op donderdag 15 november 2018 @ 08:18:
[...]
Nog even voor de duidelijkheid, het gaat hier niet om het vorige model, zoals @MAX3400 , @OmeJoyo en wat anderen abusievelijk stellen, maar om de L276, de nieuwste en laatste generatie.
ook heb je rond de 2 ton vaak met groot onderhoud te maken..distributieriem ed...zit ook in de prijs inbegrepen
en dan heb je ook nog dat er eigenlijk geen te koop staan boven de 2 -2.5 ton...dat geeft ongeveer wel een indicatie wat maximaal met die wagens gehaald word qua kilometers...dus dan is dat groot onderhoud vaak niet eens de moeite als de blokjes het niet eens gaan halen
[ Voor 24% gewijzigd door Mr. Detonator op 15-11-2018 14:24 ]
Wat een totale lulkoek die kosten die jij noemt, die auto's worden ongezien doorverkocht en transport gaat per grote massa. PoetsenHackus schreef op donderdag 15 november 2018 @ 12:26:
@gop1 Is het niet zo dat jij zelf baalt van het geheel "buitenom of het wel of niet schimmig is".
Je moeder heeft het hele systeem doorlopen, foto's gestuurd etc etc. en er is een bedrag van €600,- (overeengekomen). Jij beweert glashard dat het voertuig €4000/€6000,- waard is en hebt dat waarschijnlijk tegen moeders verteld. Natuurlijk schrikt ze dan en denkt dat ze bedondert is.
Kijk ze kopen de auto voor €600,-
transport €150,-
reinigen en poetsen €150,-
auto nakijken op mankementen €150,-
kosten auto in bedrijfsvoorraad ....
praat ik nog niet eens over nieuwe apk of reparaties bij een 1.0L 3cil met 2 ton op de klok.
nu is de inkoop €1050,- auto wordt door garage aangeboden voor €2750,-
etc etc. hier zie je 21 van die autootjes met hooguit 160.000km op de teller.
https://www.autoscout24.d...09&fregfrom=2009&atype=C&
Verder zou ik afwachten wat er op de bandopname staat. dit notuleren en beoordelen of je moeder duidelijk geïnformeerd is en hoe het geheel is gegaan.
Wat zie jij dan als goede handelaarsprijs dan? Daarbij lijkt het erop dat je anderen hun marge gewoon niet gunt.gop1 schreef op donderdag 15 november 2018 @ 11:51:
[...]
Het probleem is dat mijn goedgelovige moeder oprecht denkt dat "verkopers" er zijn om je te helpen en niet inziet dat ze afgezet word. Helaas is mijn moeder op eigen houtje haar auto gaan verkopen zonder mij daarover in te lichten waardoor dit heeft kunnen gebeuren, ik zou zelf nooit met dit soort bedrijven in zee gaan.
Ik vind dit geen kleine zaak en bemoei me er wel mee, want ik accepteer niet dat bedrijven misbruik maken van goedgelovige mensen die er duidelijk geen verstand van hebben.
edit: En ik weet niet hoe je op €300 extra komt, maar de waarde van €1350 die anderen abusievelijk noemen zijn gebaseerd op de laagst te vinden prijzen van kale uitvoeringen tot modeljaar 2007 (na 2007 nog wel nieuw geleverd)
Het probleem is dat hij simpelweg geen handelaars inkoop prijs wilt, hij wilt nog niet eens een consumenten verkoop prijs, hij wil een collectors prijs hebben.Anoniem: 915187 schreef op donderdag 15 november 2018 @ 13:33:
[...]
Wat zie jij dan als goede handelaarsprijs dan? Daarbij lijkt het erop dat je anderen hun marge gewoon niet gunt.
Oftewel hij vind geen enkele handelaarsprijs goed, daar kan ik me wel iets bij voorstellen. Alleen dan moet je niet een handelarenveiling je auto aanbieden en gaan klagen dat ze te weinig bieden.
Ik ben vandaag twee keer gebeld en kan jullie vertellen dat het bij deze is is opgelost. Ikwilvanmijnautoaf.nl heeft verteld dat ze het dossier gaan sluiten en het voor de rest zo goed is.
Het was volgens hun niet de bedoeling om mijn moeder onder druk te zetten en te dwingen tot verkoop. Ze gaan mijn moeder dan ook excuses aanbieden d.m.v. een presentje hebben ze me verteld.
Ze zijn op de hoogte van dit topic en hebben hier ook de reacties meegelezen, wellicht dat dat ook wel heeft meegespeeld in deze beslissing.
Dank allen voor jullie (veelal nuttige) reacties. Voor mij is het hierbij afgehandeld.
ikwilvanmijnschoonmoederaf.nlpennywiser schreef op donderdag 15 november 2018 @ 15:28:
Mooi, valt me mee van ze. En iedereen maar klagen, je gunt een anders zijn marge niet bla, echt lazer op, dit zijn autohandelaren, die verkopen hun schoonmoeder nog.
vast laag bod.... oudje met gebreken klassieke trekken
[ Voor 9% gewijzigd door paQ op 15-11-2018 15:31 ]
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Kan ze koken? En schoonmaken? En kinder van school ophalen? Zoja dan bied ik 20 euro. Wie bied er meer?paQ schreef op donderdag 15 november 2018 @ 15:29:
[...]
ikwilvanmijnschoonmoederaf.nl
vast laag bod.... oudje met gebreken klassieke trekken
Stuur maar een bindende betalingsovereenkomsthmr schreef op donderdag 15 november 2018 @ 16:46:
Stuurt iedereen even zijn consultancyrekening naar @gop1.
Das toevallig, ik hang je moeder net op. Zal je even een opname sturen.gop1 schreef op donderdag 15 november 2018 @ 17:08:
[...]
Stuur maar een bindende betalingsovereenkomst
hmr hmr hmr hmr hmr hmr
[ Voor 87% gewijzigd door Yorinn op 18-11-2018 19:14 ]
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
En het tweede lijkt mij precies waarom een beroep op dwaling niet zal slagen. Spijt hebben van een afspraak is iets anders dan verschoonbaar onder een onjuiste indruk verkeren. Als je iets verkoopt, mag ervan worden uitgegaan dat je weet wat je in handen hebt. En dat de wederpartij het liefst zo min mogelijk kwijt is om dat over te nemen, mag ook bepaald geen nieuws heten.hmr schreef op donderdag 15 november 2018 @ 10:28:
Los van de gehele discussie over de praktijken van die website moeten we niet vergeten dat die moeder:
1) de auto zelf op de site heeft gezet zonder kennelijk goed door te nemen welk proces ze in gaat;
2) waarschijnlijk niet zelf heeft onderzocht wat haar auto ongeveer waard is; en
2) het aanbod van 600 zelf heeft geaccepteerd.
Dwaling is:
- U moest begrijpen dat ik een echt schilderij wilde kopen, maar het blijkt een vervalsing;
- Ik zei u dat ik een waterdichte telefoonhoes zocht, en u heeft mij een model verkocht dat die eigenschap niet blijkt te bezitten;
- etc...
Niet voor niets staat in artikel 6:228, tweede lid, van het BW (de grondslag van dwaling):
Gelukkig voor TS heb ik ook andere oplossingen voorbij zien komen om de overeenkomst te ontbindenDe vernietiging kan niet worden gegrond op een dwaling die [...] in verband met de aard van de overeenkomst, de in het verkeer geldende opvattingen of de omstandigheden van het geval voor rekening van de dwalende behoort te blijven.
/edit: Spuit 11... Fijn voor TS!
Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.
Of, @ iwvmaa, een indicatie of/hoe de interpretatie en verwoording van de AV op de site toch lijkt te botsen met de gang van zaken en wat jullie er aan gaan doen.
Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof
Ehm, laten we eerst eens beginnen bij het begin en leg eens uit hoe je überhaupt bij dwaling uitkomt?Thijsmans schreef op donderdag 15 november 2018 @ 17:46:
[...]
En het tweede lijkt mij precies waarom een beroep op dwaling niet zal slagen.
Ik zie geen enkele reden om dit als dwaling te bestempelen.
Zo kan je net zo goed een post maken die begint met :
"En het tweede lijkt mij precies waarom een beroep op doodslag niet zal slagen"
Vergeet het maar, iwvmaa.nl doet dit gewoon omdat het te veel geneuzel en te veel slechte pr begint te worden.MAX3400 schreef op donderdag 15 november 2018 @ 18:08:
@gop1 & @ iwvmaa.nl: geen idee maar zou er ook een verklaring kunnen komen over dit dossier? Ontzettend fijn dat beide partijen er nu uitgekomen zijn maar eerlijk gezegd zou ik dan wel de reden voor deze ontbinding willen weten.
Net zoals hun AV bewust onduidelijk is opgesteld.
Als ze dat gaan uitleggen dan wordt het enkel maar slechtere reclame en ze gaan dan toekomstige klagers ook nog eens middelen in handen geven om te gaan klagen, iwvmaa.nl en consorten zijn simpelweg gebaat bij onduidelijke AV die hun telefonisch op een bepaalde manier kunnen uitleggen.
Waarschijnlijk krijgt 'ikwilvanmijnautoaf' gewoon een bepaald bedrag van de handelaar bij het voltooien van een deal. Dan maakt de verkoopprijs ze ook niet uit en willen ze idd gewoon zo snel mogelijk een verkoop regelen.weertenaar schreef op donderdag 15 november 2018 @ 11:55:
Ik heb enkele jaren geleden ook een auto verkocht via IWVMAA, Citroen C1, paar jaar oud, inkoopprijs overal €4500-5000, dus €4800,- als richtprijs opgegeven, bellen ze me op dat dat echt te hoog is en ze max. €3500,- heeel misschine €4000 kon krijgen.... kort antwoord: "Dan laat maar"
Volgens mij knallen ze die auto op een of andere App, waar handelaren dan dr bod kunnen uitbrengen waarvoor zij die auto dan moeten afnemen. En vervolgens gaat Ikwilvan.. bellen en de deal rond proberen te maken en soms zelfs met een lager bedrag ook.
Boek 6. Algemeen gedeelte van het verbintenissenrechtThijsmans schreef op donderdag 15 november 2018 @ 17:46:
[...]
En het tweede lijkt mij precies waarom een beroep op dwaling niet zal slagen. Spijt hebben van een afspraak is iets anders dan verschoonbaar onder een onjuiste indruk verkeren. Als je iets verkoopt, mag ervan worden uitgegaan dat je weet wat je in handen hebt. En dat de wederpartij het liefst zo min mogelijk kwijt is om dat over te nemen, mag ook bepaald geen nieuws heten.
Dwaling is:
- U moest begrijpen dat ik een echt schilderij wilde kopen, maar het blijkt een vervalsing;
- Ik zei u dat ik een waterdichte telefoonhoes zocht, en u heeft mij een model verkocht dat die eigenschap niet blijkt te bezitten;
- etc...
Niet voor niets staat in artikel 6:228, tweede lid, van het BW (de grondslag van dwaling):
[...]
Gelukkig voor TS heb ik ook andere oplossingen voorbij zien komen om de overeenkomst te ontbinden
/edit: Spuit 11... Fijn voor TS!
Titel 5. Overeenkomsten in het algemeen
Afdeling 2. Het tot stand komen van overeenkomsten
Artikel 228
2.
De vernietiging kan niet worden gegrond op een dwaling die een uitsluitend toekomstige omstandigheid betreft of die in verband met de aard van de overeenkomst, de in het verkeer geldende opvattingen of de omstandigheden van het geval voor rekening van de dwalende behoort te blijven.
omschrijving van dwaling:
Een `gebrek in de wilsvorming` bij het tot stand komen van een overeenkomst door een valse voorstelling over de zaak of de persoon waarmee men handelt. Foutieve waarde-indicatie, iets beloven en niet nakomen, foutief of niet informeren etc.
Hier laat ik het bij, het loopt uit tot lollig, ongeloofwaardig topic hier.
Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.
Gewoon even ter zijde, heb jij iets van rechten gestudeerd? Je bent namelijk vrij stellig in veel juridische topics... dat veronderstelt, althans laat mensen denken, dat je juridisch onderlegd bent..Hackus schreef op donderdag 15 november 2018 @ 18:56:
[...]
Boek 6. Algemeen gedeelte van het verbintenissenrecht
Titel 5. Overeenkomsten in het algemeen
Afdeling 2. Het tot stand komen van overeenkomsten
Artikel 228
2.
De vernietiging kan niet worden gegrond op een dwaling die een uitsluitend toekomstige omstandigheid betreft of die in verband met de aard van de overeenkomst, de in het verkeer geldende opvattingen of de omstandigheden van het geval voor rekening van de dwalende behoort te blijven.
Een `gebrek in de wilsvorming` bij het tot stand komen van een overeenkomst door een valse voorstelling over de zaak of de persoon waarmee men handelt. Foutieve waarde-indicatie, iets beloven en niet nakomen, foutief of niet informeren etc.
[ Voor 6% gewijzigd door hmr op 15-11-2018 19:26 ]
hmr hmr hmr hmr hmr hmr
Misschien eerst even het topic lezen voordat je zo uit de hoogte doet?Gomez12 schreef op donderdag 15 november 2018 @ 18:41:
Ehm, laten we eerst eens beginnen bij het begin en leg eens uit hoe je überhaupt bij dwaling uitkomt?
Ik zie geen enkele reden om dit als dwaling te bestempelen.
Zo kan je net zo goed een post maken die begint met :
"En het tweede lijkt mij precies waarom een beroep op doodslag niet zal slagen"
Kennelijk val je over mijn woorden "dwaling is [opsomming]", gelet op je markering. Ik herformuleer: "Juridische dwaling is [opsomming]". Jij omschrijft feitelijke dwaling.Hackus schreef op donderdag 15 november 2018 @ 18:56:
[...]
Dwaling: De term 'dwaling', in zijn juridische betekenis, geeft de situatie aan waarin aan de vereisten van art. 6:228 BW is voldaan, zodat de litigieuze overeenkomst voor vernietiging in aanmerking komt. In het Engels spreekt men van error of – vaker – mistake (vgl. aant. 1.1.12).
De term 'dwaling' wordt daarnaast gebruikt in een feitelijke betekenis, waarin hij (slechts) aangeeft dat bij een contracterende partij een juiste voorstelling van zaken ontbreekt. Aldus bezien kan men zeggen dat dwaling (feitelijke betekenis) één van de vereisten is voor een beroep op dwaling (juridische betekenis).
Groene Serie Verbintenissenrecht, A Kernoverzicht bij: Burgerlijk Wetboek Boek 6, Artikel 228 [Dwaling]
Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.
Men gaat er hier op tweakers ten onrechte vanuit dat de gemiddelde autobezitter wel weet wat zijn auto waard is EN welke (ver)kooptaktieken er worden gebruikt.
Dit is hoogst waarschijnlijk een kleine groep. Wat het verdienmodel en bestaansrecht van deze website verklaart.
Totdat dit soort topics en verder negatief nieuws de website aansporen beleid drastisch te wijzigen danwel failliet te gaan. Staaltje damagecontrol wat hier zichtbaar is.
Toch goed dat ze de 'zaak' zo oplossen.
Misschien is dit duidelijker voor de lezer dan mijn vorige omschrijving.
Dwaling is één van de vier wilsgebreken die de wet kent. Het is dus een gebrek bij het vormen van de wil van de verkoper of van de koper. Dat gebrek kan op meerdere manieren tot stand zijn gekomen, maar bij dwaling komt het er altijd op neer dat een van beide partijen van de verkeerde informatie uitging.
Zonder de geluidsopname is Dwaling niet uit de info van TS te halen is mijn mening. Onderhandelen in prijs is geen dwaling. TS doet het lijken alsof de €600,- een misleidend bod is tov van zijn 'eigen bedachte waarde' dit is door mij en meerdere forumleden al ontkracht.
Tja, als je nou echt het topic had gelezen had je gezien dat dat enkel in het begin van dit topic een mogelijkheid was die vrij snel de grond is ingestampt omdat er feitelijk geen aanwijzing voor is. Oftewel er is niemand meer die zich beroept op dwaling, behalve jij door het weer ter sprake te brengen.Thijsmans schreef op donderdag 15 november 2018 @ 21:32:
[...]
Misschien eerst even het topic lezen voordat je zo uit de hoogte doet?
Dus ben ik gewoon benieuwd waarom je denkt dat het nu wel relevant is.
En jouw definitie van "juridische dwaling" verwijst naar 6:228 BW en wat zegt die :Kennelijk val je over mijn woorden "dwaling is [opsomming]", gelet op je markering. Ik herformuleer: "Juridische dwaling is [opsomming]". Jij omschrijft feitelijke dwaling.
Oftewel je eigen definitie verwijst of naar zichzelf of verwijst naar feitelijke dwaling oftewel of je het nu juridische of feitelijke dwaling wilt noemen dat is irrelevant, want ik vraag idd naar de onderbouwing voor feitelijke dwaling.Artikel 228
1. Een overeenkomst die is tot stand gekomen onder invloed van dwaling en bij een juiste voorstelling van zaken niet zou zijn gesloten, is vernietigbaar:
a. indien de dwaling te wijten is aan een inlichting van de wederpartij, tenzij deze mocht aannemen dat de overeenkomst ook zonder deze inlichting zou worden gesloten;
b. indien de wederpartij in verband met hetgeen zij omtrent de dwaling wist of behoorde te weten, de dwalende had behoren in te lichten;
c. indien de wederpartij bij het sluiten van de overeenkomst van dezelfde onjuiste veronderstelling als de dwalende is uitgegaan, tenzij zij ook bij een juiste voorstelling van zaken niet had behoeven te begrijpen dat de dwalende daardoor van het sluiten van de overeenkomst zou worden afgehouden.
2. De vernietiging kan niet worden gegrond op een dwaling die een uitsluitend toekomstige omstandigheid betreft of die in verband met de aard van de overeenkomst, de in het verkeer geldende opvattingen of de omstandigheden van het geval voor rekening van de dwalende behoort te blijven.
Maar ik hou het er maar op dat je het topic niet goed hebt gelezen en daardoor dacht dat dwaling nog als optie genoemd werd.
De initiële taxatie was zo'n 1250-1500 euro. De eind taxatie was 50 euro. De sloop taxeerde de auto op 600 euro (oud ijzer waarde), waarbij de auto ook kosteloos werd opgehaald.
< dit stukje webruimte is te huur >
Tja, toch netjes van een bedrijf wat enkel maar gewoon zaken deed.gop1 schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 21:20:
Moeder heeft vandaag een bloemetje mogen ontvangen, vond het toch netjes om even te melden. Case closed.
Maar wat ik veel interessanter vind, heb jij die auto nou al verkocht voor 4 tot 6k?
Daar zal het op uitkomen.
Meer als 2 zal die auto never nooit opleveren.
Dit lijkt mij precies de reactie waar ze naar op zoek waren toen ze het bloemetje gaven. Op zich begrijpelijk, maar het gaat me wat ver om de hele situatie "netjes" te noemen.Gomez12 schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 22:39:
[...]
Tja, toch netjes van een bedrijf wat enkel maar gewoon zaken deed.
Jij hebt blijkbaar een andere opvatting van "gewoon zaken doen".Gomez12 schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 22:39:
[...]
Tja, toch netjes van een bedrijf wat enkel maar gewoon zaken deed.
Maar wat ik veel interessanter vind, heb jij die auto nou al verkocht voor 4 tot 6k?
Het hele verhaal is helemaal niet zo idioot als dat jij het schetst.
Jij hebt volgens mij ook echt een heel verkeerd beeld van hoe alles werkt, en vooral over wat die auto waard is.
Iemand zet zelf zijn auto er op, dan komen er biedingen, en kan je kiezen om die te accepteren. Ben je het er niet mee eens, zeg je nee, en dan is het ook gewoon klaar.
Als je akkoord gaat, dan heb je de auto in principe gewoon verkocht. Niet zo raar dat er dan wat haken en ogen aan zitten om de boel terug te draaien. (naar mijn mening)
Ik vind het ook heel kort door de bocht om deze mensen oplichters te noemen. Sterker nog, ik vind het behoorlijk belachelijk.
Onthoud dat de mensen die dan bij je aan de deur komen handelaars zijn, en dus eigenlijk niets met die site te maken hebben. En het kan wel eens zijn dat die dan nog willen afdingen oid. Zeg je nee, is het ook afgelopen.
Iemand kiest ergens zelf voor, zegt meerdere keren ja. Hoe zijn die mensen van die website dan precies oplichters?
[ Voor 104% gewijzigd door WEBGAMING op 18-11-2018 20:26 ]
Waar zie je mij het woord "oplichters gebruiken"?WEBGAMING schreef op zondag 18 november 2018 @ 20:06:
Dus na dat het bedrijf het netjes voor je oplost, met een bloemetje zelfs, blijf je klagen? Klasse!
Het hele verhaal is helemaal niet zo idioot als dat jij het schetst.
Jij hebt volgens mij ook echt een heel verkeerd beeld van hoe alles werkt, en vooral over wat die auto waard is.
Iemand zet zelf zijn auto er op, dan komen er biedingen, en kan je kiezen om die te accepteren. Ben je het er niet mee eens, zeg je nee, en dan is het ook gewoon klaar.
Als je akkoord gaat, dan heb je de auto in principe gewoon verkocht. Niet zo raar dat er dan wat haken en ogen aan zitten om de boel terug te draaien. (naar mijn mening)
Ik vind het ook heel kort door de bocht om deze mensen oplichters te noemen. Sterker nog, ik vind het behoorlijk belachelijk.
Onthoud dat de mensen die dan bij je aan de deur komen handelaars zijn, en dus eigenlijk niets met die site te maken hebben. En het kan wel eens zijn dat die dan nog willen afdingen oid. Zeg je nee, is het ook afgelopen.
Iemand kiest ergens zelf voor, zegt meerdere keren ja. Hoe zijn die mensen van die website dan precies oplichters?
De fout die je maakt is de aanname dat jou referentiekader en die van de gemiddelde Nederlander overeenkomen.WEBGAMING schreef op zondag 18 november 2018 @ 20:06:
Jij kent of houdt wellicht rekening met de trukendoos van de autohandelaar. Het gros van de mensen heeft echter geen weet en wordt er door overrompeld.
Dat is geen oplichting. Als dit voor enkelen de definitie van 'gewoon' zakendoen is, zegt dat meer over de mentaliteit van jezelf dan van de moeder van TS.
Als je iets wilt verkopen is het toch logisch dat jij als verkoper de hoofdprijs wilt vangen en de koper juist zo min mogelijk wil betalen ? Dus als je dan niet van te voren bedenkt wat je minimaal wilt hebben vraag ik me af of je dat de koper aan kunt rekenen. Laten we wel wezen, als je hem op marktplaats zet zul je dezelfde soort biedingen krijgen en ik mag toch hopen dat de gemiddelde Nederlander dat wel weetFornoo schreef op zondag 18 november 2018 @ 20:51:
[...]
De fout die je maakt is de aanname dat jou referentiekader en die van de gemiddelde Nederlander overeenkomen.
Zoals ik het hier lees lijkt het er op dat ze wat te opdringerig zijn geweest en dat ook toegeven door een bloemetje te sturen. En helemaal 'gewoon' is het zakendoen dan niet geweest maar het lijkt me zo netjes opgelost.Jij kent of houdt wellicht rekening met de trukendoos van de autohandelaar. Het gros van de mensen heeft echter geen weet en wordt er door overrompeld.
Dat is geen oplichting. Als dit voor enkelen de definitie van 'gewoon' zakendoen is, zegt dat meer over de mentaliteit van jezelf dan van de moeder van TS.
[removed]
Precies.Anoniem: 915187 schreef op zondag 18 november 2018 @ 20:58:
Maar de trucendoos is helemaal niet open gegaan. Er is een bod gekomen van 600 euro en geheel volgens het proces op de website is dit telefonisch besproken en bevestigd via de mail. Allemaal geheel in lijn met de werkwijze volgens de website.
Wat is er niet netjes aan de situatie? De site noemt zichzelf al :"Ik wil van mijn auto af".KopjeThee schreef op zondag 18 november 2018 @ 18:59:
[...]
Dit lijkt mij precies de reactie waar ze naar op zoek waren toen ze het bloemetje gaven. Op zich begrijpelijk, maar het gaat me wat ver om de hele situatie "netjes" te noemen.
TS zijn moeder wil van haar auto af, bedrijf biedt aan om dit voor 600 te regelen en moeder gaat ermee akkoord.
Je hebt alleen een onwetende zoon die denkt dat de auto 6k waard is (want er vind nooit een afschrijving plaats in TS zijn wereld)
Nogmaals de site heet niet : "Wij helpen u van uw auto af voor de hoogste prijs en dit kan wel maanden duren".
Ik ben heel benieuwd naar jouw opvatting van "gewoon zaken doen".gop1 schreef op zondag 18 november 2018 @ 19:43:
[...]
Jij hebt blijkbaar een andere opvatting van "gewoon zaken doen".
Het volgende valt namelijk perfect binnen mijn opvatting van gewoon zaken doen :
- Een klant benadert je via de website
- Je belt de klant terug en komt een prijs overeen en hebt gewoon een overeenkomst.
- Je bevestigt dit nog even zwart op wit en het proces gaat lopen.
Dat was juist een totaal ander systeem, daar had je maar 2 autoverkopers en er werd telefonisch een redelijke prijs geboden die ter plekke de grond ingeboord werd.
Hier heb je gewoon aantoonbaar meerdere autoverkopers, het probleem van de TS is dat er volgens hem totaal geen redelijke prijs geboden was en het ter plekke is nooit voorgekomen.
Oftewel ik zie vooral verschillen en weinig overeenkomsten.
[ Voor 64% gewijzigd door Yorinn op 06-12-2018 12:00 ]
Anoniem: 1031525
Bovendien een onnodige vraag, want volgens mij is dit onderwerp per 15 november al afgehandeld, toen TS het volgende schreef:Gomez12 schreef op donderdag 6 december 2018 @ 10:12:
[mbr]*knip* Heeft TS een update, komt die er vanzelf wel mee. Dat hoeft niet elke keer gevraagd te worden en al helemaal niet zo aanvallend als jij nu doet.[/]
gop1 schreef op donderdag 15 november 2018 @ 15:17:
@ Iedereen.
Ik ben vandaag twee keer gebeld en kan jullie vertellen dat het bij deze is is opgelost. Ikwilvanmijnautoaf.nl heeft verteld dat ze het dossier gaan sluiten en het voor de rest zo goed is.
Het was volgens hun niet de bedoeling om mijn moeder onder druk te zetten en te dwingen tot verkoop. Ze gaan mijn moeder dan ook excuses aanbieden d.m.v. een presentje hebben ze me verteld.
Ze zijn op de hoogte van dit topic en hebben hier ook de reacties meegelezen, wellicht dat dat ook wel heeft meegespeeld in deze beslissing.
Dank allen voor jullie (veelal nuttige) reacties. Voor mij is het hierbij afgehandeld.
Anoniem: 1154139
Hier is Niels Oude Luttikhuis, de oprichter van ikwilvanmijnautoaf.nl en wil graag ook nog even persoonlijk reageren op dit item.
Allereerst wil ik bedanken voor alle kritiek hier, hier kan ik en wij als organisatie echt veel van leren. In 2019 bestaan wij 12,5 jaar, toen ik het idee had voor deze dienstverlening in 2006 had ik nooit kunnen dromen waar wij 12,5 jaar later zouden staan en de hoeveelheid consumenten die we mogen helpen bij de verkoop. Daar ben ik dankbaar voor. Het is een continue leerproces van veel fouten maken, vallen & opstaan. Niet alle verkopen gaan goed, onze beoordeling na verkoop is een 7,9 op dit moment en dit kan hoger.
Wat leer ik persoonlijk van dit item op Tweakers? Onze service is een dienstverlening vanuit kracht. Wij willen helpen bij het verkopen van je auto in de ondoorzichtige markt van auto verkoop, dat is onze misse. Zonder gedoe. verkocht is onze slogan.
Niet altijd de hoogste prijs, wij verkopen uitsluitend aan erkende autobedrijven. Maar in ieder geval geen vreemde mensen aan de voordeur, je ontvangt altijd je geld, geen kans op diefstal, wij zijn transparant over onze werkwijze.
Gratis annuleren
Wees eerlijk en zo compleet mogelijk bij het aanmelden. Ben je onverhoopt een schade vergeten te melden, of is er een schade ontstaan vlak voor levering, ben je onbekend met een (technisch) mankement? De koper mag in dat geval de verkoopprijs corrigeren met de kosten van deze schade, uiteraard in redelijk-en billijkheid, hij koopt de auto op basis van de online omschrijving. Ben je het niet eens met de correctie dan vervalt de oorspronkelijke verkoopovereenkomst. Zonder annuleringskosten.
Aanvullend gaan wij dit nu breder trekken, heb je spijt van de verkoop via ikwilvanmijnautoaf dan mag je bij ons gewoon gratis annuleren na verkoop, dit maakt ikwilvanmijnautoaf.nl uniek in de markt!
Groet,
ikwilvanmijnautoaf.nl
Niels Oude Luttikhuis
[ Voor 21% gewijzigd door CyBeRSPiN op 13-12-2018 11:30 ]
Anoniem: 1154139
"Aanvullend gaan wij dit nu breder trekken, heb je spijt van de verkoop via ikwilvanmijnautoaf dan mag je bij ons gewoon gratis annuleren na verkoop, dit maakt ikwilvanmijnautoaf.nl uniek in de markt! "
Zie ik wel wat haken en ogen aan maar volgens mij is dit het probleem niet. Het probleem is dat mensen denken een bedrag X te krijgen en uiteindelijk Y geboden krijgen. Op dat moment moeten ze kunnen stoppen met de deal zonder allerlei moeizame toestanden.
Contractueel kan dat al :TonVH schreef op donderdag 13 december 2018 @ 12:26:
Zie ik wel wat haken en ogen aan maar volgens mij is dit het probleem niet. Het probleem is dat mensen denken een bedrag X te krijgen en uiteindelijk Y geboden krijgen. Op dat moment moeten ze kunnen stoppen met de deal zonder allerlei moeizame toestanden.
Het probleem is alleen dat dat contractueel is en dat de dealer je net naar de andere kant van het land heeft laten rijden (wil je die hele terugreis zonder geld doen en dan opnieuw beginnen met de verkoop van je auto?) waarna hij redelijk in je gezicht zit te bluffen...Gratis annuleren
Wees eerlijk en zo compleet mogelijk bij het aanmelden. Ben je onverhoopt een schade vergeten te melden, of is er een schade ontstaan vlak voor levering, ben je onbekend met een (technisch) mankement? De koper mag in dat geval de verkoopprijs corrigeren met de kosten van deze schade, uiteraard in redelijk-en billijkheid, hij koopt de auto op basis van de online omschrijving. Ben je het niet eens met de correctie dan vervalt de oorspronkelijke verkoopovereenkomst. Zonder annuleringskosten.
Het is een beetje een problematisch iets voor allebei de partijen, je kan niet 100% bindend gaan bieden op enkel foto's van particulieren, want dan moet je of exact omschreven hebben waaraan de foto's moeten voldoen of je gaat opgelicht worden.
Stel dat ik mijn hele motor uit mijn auto takel en de hele bodemplaat eruittrek en ik zorg dat dit niet zichtbaar is op de foto, is de dealer dan verplicht om het volle pond te betalen wat hij geboden heeft?
When life throws you a curve, lean into it and have faith!
https://blog.iusmentis.co...internet-met-een-bedrijf/
[ Voor 66% gewijzigd door Yorinn op 22-12-2018 23:07 ]
We hebben hem nog niet te koop gezet. Er spelen momenteel nog wat verzekeringskwesties, zodra die zijn opgelost gaan we de auto te koop zetten.
[ Voor 26% gewijzigd door Yorinn op 22-12-2018 23:07 ]
Vandaag kreeg ik best een netjes bod op m'n auto binnen en ook als je naar de gang van zaken er omheen kijkt heb ik de indruk dat men inderdaad geleerd heeft van het verleden. Ze zitten nu naar mijn ervaring echt als intermediair tussen verkopende consument en handelaar. Dat was het volgens mij altijd al, maar ik had er toch een beetje het gevoel bij dat ze zich zelf wat gedrag betreft ook gewoon als handelaar opstelden maar dat keihard ontkenden. Handelsprijzen horen gewoon bij dit model. Mensen het mes op de keel zetten niet, en wat dat laatste betreft lijken ze nu wat meer de belangen van beide partijen in het oog te houden.
Ik heb geen relatie met ze maar positieve dingen mogen ook gemeld worden. Nu staat of valt het natuurlijk wel een beetje met de overdracht zelf begin volgende week. We zullen zien.
@gop1 heb je nog een nuttige toevoeging, kan je altijd één van de mods middels DM aanspreken om het topic weer te openen/iets bij te voegen.
After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads
Dit topic is gesloten.