Vragen omtrent koopovereenkomst auto

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hjkv
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 30-04 11:29
Goedenavond mensen,

Sinds een tijdje heb ik mijn auto te koop staan met een vraagprijs van €6899,-
Op een aantal opkoopwebsites heb ik de auto opgegeven, waarbij besteautobod.nl met een prijs van €5300 kwam. Na een telefoontje van mijn kant wisten ze bij de opkoper zover te krijgen €5750 te bieden. Hierbij werd vermeld:

- Het gaat om een gegarandeerde prijs, geen taxatie. Kleine krasjes en andere gebruikssporen zijn geen probleem. De koper weet immers dat hij van een particulier koopt. (Telefonisch gemeld)
- Bij acceptatie gaat een bindende koopovereenkomst gelden (Telefonisch gemeld)
- De auto moet afgeleverd worden bij de koper
- Indien de verkoper de overeenkomst wil ontbinden, betaalt deze 15% van de overeengekomen prijs (ex BTW).
- Er zijn geen voorwaarden te zien voor als de koper zich niet aan de overeenkomst houdt

Ik heb contact gehad met de opkoper. Zij hebben telefonisch bevestigd dat de auto aan hen verkocht is voor €5750. Verder is het alleen gegaan over wanneer de auto afgeleverd moet worden.

Ik neem al mijn telefoongesprekken op, dus bovenstaande is allemaal aantoonbaar.

Nu lees ik (helaas nadat ik met deze lui in zee ben gegaan) op internet allerlei verhalen dat de opkopers zich niet aan de overeengekomen prijs zouden houden en achteraf nog af willen dingen obv allerlei gebreken die ze ineens vinden. Als je als verkoper daar niet mee akkoord gaat, schijnt besteautobod.nl alsnog te proberen de boete te innen. In de beoordelingen komt de koper van mijn auto, een bedrijf uit Strijen, herhaaldelijk boven water wegens dit soort praktijken.
Iets vergelijkbaars is ook bij Mr. Visser geweest: https://www.npo.nl/recht-..._1586373/POMS_NCRV_148997

Ik heb dus het vermoeden dat de opkoper bij de levering moeilijk gaat doen en zal proberen de prijs naar beneden te krijgen. Nu is mijn vraag: wat kan ik in dit geval doen?

- Besteautobod.nl zal bij geen verkoop waarschijnlijk proberen de boete te innen. Hier is dus makkelijk onderuit te komen. De opkoper voldoet immers niet aan de overeenkomst.
- Kan ik een onkostenvergoeding eisen? Ik moet op en neer van Eindhoven naar Strijen (bij Dordrecht), wat natuurlijk benzine kost. Ook wil ik liever geen extra kilometers op de auto zetten, aangezien hij te koop staat.
- Kan ik de opkoper verplichten zich alsnog aan de overeenkomst te houden? Eventueel via een rechtszaak? Er is immers een rechtsgeldige koopovereenkomst gesloten!

Wat denken jullie hiervan? Alvast dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marber
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 12:15
Als de koper een lager bod doet, gaat de oorspronkelijke overeenkomst niet door lijkt me. Dus die boete lijkt me ook niet opeisbaar. Onkostenvergoeding krijg je niet, denk ik...

Dat ze de aanvullende voorwaarde pas later versturen, nadat er een overeenkomst is, lijkt mij een reden om deze te mogen negeren. Tenzij dit al eerder op de site bijvoorbeeld in te zien is geweest (en jij actief op die site je auto hebt neergezet). Lijkt me slim om dat even uit te zoeken.

#disclamer: Ben geen jurist, maar heb geregeld andere posts die vergelijkbaar zijn gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjkv
Op de site waren de voorwaarden niet gelinkt tijdens het aanmeldproces. Op de website is ook geen link naar de voorwaarden te vinden. In de bevestigingsmail van de overeenkomst staan ze wel vermeld, maar dat is dus achteraf.

edit:
Bij het aanmeldproces waren de AV wel gelinkt. Verder zijn ze niet vanaf de homepage oid te vinden

In het telefoongesprek meldde men enkel dat er bij niet nakomen van mijn kant "kosten aan verbonden zijn", niet hoe hoog deze kosten zijn. Uit de bevestiging per mail blijkt dat dit €863,- ex BTW is.

Maar het feit dat de oorspronkelijke overeenkomst bindend is, lijkt het me juist. Dan is de koper er toch ook aan gebonden? Dan is dat toch gewoon opeisbaar?

Ik heb vrij weinig zin om voor niks naar Dordrecht te rijden, dus daarom wil ik graag een stok achter de deur hebben.

[ Voor 7% gewijzigd door hjkv op 15-09-2017 19:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:39

Yucon

*broem*

Het lijkt me verstandig je niet van de wijs te laten brengen door gezeik over termen waar je geen verstand van hebt. Als leek is het niet vanzelfsprekend dat je weet dat, ik noem maar wat, een wiellager op z'n einde loopt. Ze weten met welk publiek ze de overeenkomst aan gaan en wat de uitspraak over een bepaalde staat dus waard is.

Ik zou zelf dus heel sterk vasthouden aan het standpunt dat ik naar eer en geweten de staat doorgegeven heb. En geen idee heb waar hij het verder over heeft, en dat als je het wel wist je wel monteur was geworden. Dus geen gezeur en anders graag of niet. Dat lijkt me de enige tactiek om een idioot laag bod als voor vanzelfsprekend en redelijk door te laten gaan. Het is namelijk zaak om te zorgen dat het gesprek geen millimeter die kant op gaat. Als je wel een beetje toegeeft kun je er gif op innemen dat ze je helemaal over de toonbank proberen te sleuren en dan ben jij ineens de idioot die aan een onrealistische prijs vasthoudt, 'want je ziet toch ook wel dat .. ' enz enz

eveneens: #disclamer: Ben geen jurist, maar heb geregeld andere posts die vergelijkbaar zijn gelezen.

[ Voor 24% gewijzigd door Yucon op 15-09-2017 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjkv
Ja, dat was ik ook van plan. De auto is ook in prima staat en rijdt als een zonnetje. Aanwezige schades zijn al vermeld. Bovendien heeft besteautobod.nl bevestigd dat de koper weet dat hij van een particulier (leek) koopt en de auto dus niet van tevoren gecheckt is oid. Ook blijven ze maar melden dat het een gegarandeerde prijs is.

Maar gezien de reputatie van de koper vermoed ik dat ik dan voor niets op en neer rijd naar Dordrecht.

Daarom: kan ik de koper verplichten zich aan de overeenkomst te houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Voor zover ik het wereldje ken gaat je dat ter plekke niet lukken. Tenminste niet als ze zelf al besloten hebben daar geen zin in te hebben. Als je nog iets voor elkaar krijgt is het dan achteraf en via de rechter.

Voor het geval ze zelf twijfelen misschien wel als je je poot stijf houdt en ze de auto zelf eigenlijk best graag zouden willen hebben. Juridische dreigementen maken 0,0 indruk op dat soort lui. Echt bijna iedereen die dat roept trekt uiteindelijk de keutel in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flamesz
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 00:17
Je hebt al in een telefoon gesprek te horen gekregen dat de koop akkoord is, en dit heb je opgenomen. Het lijkt me moeilijk om daar van terug te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjkv
Ja, snap ik. Dus dat ritje naar Dordrecht is dan voor niks.

Ik overweeg een rechtszaak zeker, aangezien er gewoon een meervoudig bevestigde koopovereenkomst is, inclusief een sanctie bij ontbinding van mijn kant. Maar zij kunnen dus ook niet zomaar ontbinden, toch? Dan zou ik ze dus gewoon aan de overeenkomst kunnen houden, dus.

Het zou natuurlijk ook kunnen dat ze als ik daar ben gewoon netjes de afgesproken prijs betalen, maar ik vrees ervoor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:30
Ze laten jou eerst een eind rijden, zodat jij al moeite gedaan hebt en eerder een lager bod zal accepteren. Die 15% annuleringskosten dragen daar ook aan bij.
Zo te horen heb je geen directe koopovereenkomst met de koper, maar alleen de tussenpartij heeft dat toegezegd.
Bovendien heeft besteautobod.nl bevestigd dat de koper weet dat hij van een particulier (leek) koopt en de auto dus niet van tevoren gecheckt is oid
Ik kan me niet voorstellen dat een opkoper daadwerkelijk ongezien een goed bod doet, die wil de prijs dusdanig laag hebben dat hij heel veel risico kan lopen.

[ Voor 63% gewijzigd door RemcoDelft op 15-09-2017 19:51 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• sssensss
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Hoezo begin je hier in godsnaam aan?
Je weet toch onderhand wel wat voor jongens dit vaak zijn?
Die hebben schijt aan alles, en helemaal aan een particuliertje die een pokkeneind komt rijden met een leeggemaakte auto om op hun terrein verwacht een mooie deal te maken. Dan sta je natuurlijk gelijk al met 3-0 achter.
Kijk maar uit, straks worden ze nog agressief ook, als je met een rechtszaak begint te dreigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjkv
Ik las helaas pas de reviews nadat ik het bod geaccepteerd had. Het leek allemaal prima qua aanmeldprocedure en met name de vermelding dat het een gegarandeerd bod zou betreffen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01-05 22:32

AlexanderB

7800 rpm

hjkv schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 19:10:
- De auto moet afgeleverd worden bij de koper
- Indien de verkoper de overeenkomst wil ontbinden, betaalt deze 15% van de overeengekomen prijs (ex BTW).
- Er zijn geen voorwaarden te zien voor als de koper zich niet aan de overeenkomst houdt
Of je de auto ff op eigen kosten op de noordpool wilt komen afleveren? Nee? Maak dan maar die €862.50 annuleringskosten maar aan ons over, doei!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-05 08:17
Die kosten zijn alleen als je de auto niet aflevert tegen het afgesproken bod.
Als de tegenpartij dus minder biedt dan lijken mij dat die kosten niet meer inbaar zijn.

Nu zit ik in dezelfde sector alleen particulieren zijn wel zo'n beetje de ergste die je kunt treffen (gelukkig weinig mee te maken). Daarom is er altijd een beetje tweestrijd; de particulier vertrouwd de handelaar niet en andersom precies hetzelfde. Dus als die particulieren 2 foto's schieten, die op zo'n site zetten en erbij zetten dat hij nieuw is en je komt daar aan en er zitten allemaal gebreken aan dan gaat zo'n handelaar ook tegenstribbelen natuurlijk.

Er zullen er ook zat zijn die dat bij voorbaat doen maar vlak particulieren ook niet uit.

Die platformen vragen ook nog eens absurde bedragen aan de handelaar wat ik wel eens hoor, die proberen ze vaak eruit te onderhandelen.

[ Voor 8% gewijzigd door RedHat op 15-09-2017 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjkv
Nou, ze willen die kosten dus ook rekenen als de handelaar een lager bod doet, omdat dat immers vanwege "gebreken" is.

Dus het komt er waarschijnlijk op neer dat ik daarheen rijd, een belachelijk laag bod ontvang en vervolgens voor niks weer terug rijd.

Maar, kan ik de koper verplichten zich aan de overeenkomst te houden? Eventueel met een vergelijkbare boete als ik zou ontvangen bij ontbinding?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sssensss
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Hoezo wil jij hem dan een boete geven?
Hoe wil je dat geld gaan halen?
Zelfs na een rechtszaak die je zou winnen krijg je nog niets.
Je hebt dan eventueel je gelijk, maar geen geld.

Volgens mij snap je het niet helemaal goed.

[ Voor 11% gewijzigd door sssensss op 15-09-2017 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-05 08:17
hjkv schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 20:17:
Nou, ze willen die kosten dus ook rekenen als de handelaar een lager bod doet, omdat dat immers vanwege "gebreken" is.
Gewoon aangeven dat je die niet gaat betalen en dat daarmee voor jou de kous af is.

Heb je een overeenkomst met de handelaar of met de tussenpersoon? Want realiseer je wel dat een rechter jou kan dwingen om de auto in de staat te brengen zoals hij aangeboden is en dat de kopende partij dat heel lang kan betwisten. Dus hun aan de koopovereenkomst houden (als deze er formeel al is) kan ook tegen je werken.

Ik zou in dit geval de tegenpartij absoluut niet aan de koopovereenkomst proberen te houden, want als ik al voor een rechter 10k schade op een bijna nieuwe auto kan verantwoorden met onafhankelijke taxaties en in het gelijk gesteld word tegen de belastingdienst, dan ga ik er vanuit dat die handelaren op dit gebied in de breedte genomen 10x slimmer zijn dan jij wat betreft dit deel. Die kunnen 10x vervelender zijn dan jij.

[ Voor 57% gewijzigd door RedHat op 15-09-2017 20:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shaggie_NB
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 28-09-2024
Ik zou sowieso het gesprek bij die opkoper ook opnemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjkv
sssensss schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 20:20:
Hoezo wil jij hem dan een boete geven?
Hoe wil je dat geld gaan halen?
Zelfs na een rechtszaak die je zou winnen krijg je nog niets.
Je hebt dan eventueel je gelijk, maar geen geld.

Volgens mij snap je het niet helemaal goed.
Als ze daar door de rechter veroordeeld voor zijn, kun je gewoon een incassobureau inschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Als zij de prijs niet geven die overeengekomen is, stap je in je auto en rij je lekker naar huis. Ze gaan echt niks aanvechten want dat kost geld Ze willen alleen de "simpele" scores, dat levert geld op.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjkv
Dan moet ik dus voor niks op en neer naar Dordrecht. Dat moet dan maar, gok ik zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boers706
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13:36
Laat je even weten hoe het afgelopen is?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:57

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Zag die site, dat is dealerstation, hoef ik niet eens op te zoeken.

Ik heb hier een maand of 2 geleden iemand over gesproken, die heeft zo'n bedrijf in Engeland zitten en daar gaat het allemaal vrij legitiem z'n werk (daar liggen de prijzen ook ver onder de normale handelsprijzen), hier in NL echter niet zo. Als jij de originele AV nog kan teruglezen, zal je lezen dat 99% 'plichten' zijn van de verkoper, jij moet leveren, jij gaat akkoord, jij krijgt een boete.

Even toch de AV erbij gezocht, paar leuke stukjes:
9.2. Indien de Koper zijn verplichtingen die voortvloeien uit de Koopovereenkomst niet of niet naar behoren nakomt, dan is dat een zaak tussen de Koper en de Aanbieder. Dealerstation B.V. kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor het handelen of nalaten van de Koper.

En daar is je escape voor de koper, die kan gewoon lager bieden, want geen zaak voor besteautobod/dealerstation.

Vervolgens:
5.1. Indien de Aanbieder zijn verplichtingen die voortvloeien uit artikel 4.6 niet nakomt en de Auto niet tijdig levert aan de Koper, dan dient de Aanbieder aan Dealerstation B.V. een boete te betalen. Deze boete bedraagt 15% van het hoogste bod op de Auto en minimaal € 300,- incl. btw.

En daar is je boete, de escape van 9.2 resulteert in een 5.1 voor jou.

Ze zullen ongetwijfeld gewoon zo'n simpel incassobureau in de hand hebben, gooien een berg gemene brieven jouw kant op, denk alleen niet dat ze vrij sterk staan in een eventuele zaak. Immers wordt de koopovereenkomst ontbonden (ze bieden minder), dus is er ook geen leverplicht meer, en dus geen boete. Maar je hebt hier te maken met autohandelaartjes, sjachelaartjes, dus ze zullen ongetwijfeld flink gaan bluffen om jou te laten denken dat je boetes gaat krijgen. Hard terugbijten, je verlies van je benzine nemen en NOOIT, maar dan ook NOOIT met zulke onzin flut bedrijven in zee gaan.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:49

-tom-562

Oliesjeik

hjkv schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 20:17:

Dus het komt er waarschijnlijk op neer dat ik daarheen rijd, een belachelijk laag bod ontvang en vervolgens voor niks weer terug rijd.

Maar, kan ik de koper verplichten zich aan de overeenkomst te houden? Eventueel met een vergelijkbare boete als ik zou ontvangen bij ontbinding?
Gelijk hebben is iets anders dan gelijk krijgen, vergeet dat niet ;)
Van zulke toko's moet je ver weg blijven, of genoegen willen nemen met een hele lage inruilprijs (wat opzich logisch is, ze zijn geen liefdadigheidsinstelling)

Vaak bu'j te bang!

• Paulus0013
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14-03 16:16

Paulus0013

pom pom

Goed ik zie hier wel brood in. Je hebt opgenomen dat eea is bevestigd. Daar zit die andere partij dan ook gewoon aan vast. Als ze ter plekke lastig gaan doen, leg je ze uit dat er reeds een afspraak is die je hebt opgenomen. Dan kunnen zijn kiezen: meewerken of het via de vervelende manier oplossen.

Aangezien er een overeenkomst is, kan je ze ook tot betaling dwingen. Stap naar een incassobureau en vorder de overeengekomen prijs. Stel ze op voorhand in gebreke en meldt dat evt. boetes op hen verhaald zullen worden bij wanprestaties van hun kant.
Als ze daar door de rechter veroordeeld voor zijn, kun je gewoon een incassobureau inschakelen.
Dat heeft niet veel nut. Een incassobureau heeft geen enkele bevoegdheid. Ik zou een deurwaarder proberen als je iets van het vonnis wilt executeren.
Vervolgens:
5.1. Indien de Aanbieder zijn verplichtingen die voortvloeien uit artikel 4.6 niet nakomt en de Auto niet tijdig levert aan de Koper, dan dient de Aanbieder aan Dealerstation B.V. een boete te betalen. Deze boete bedraagt 15% van het hoogste bod op de Auto en minimaal € 300,- incl. btw.

En daar is je boete, de escape van 9.2 resulteert in een 5.1 voor jou.
Als je daar heen gaat, dan heb je de auto aangeboden. Dat zij het niet accepteren lees ik niets over terug.

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Als zij lager bieden dan afgesproken dan heb jij je plicht toch gedaan? De handelaar is dan degene die zijn/haar deel van de overeenkomst niet nakomt.

Al kunnen dat soort types natuurlijk wel het klappen van de zweep en wellicht hebben zij nog wat trucjes om je toch akkoord te laten gaan. Niet zozeer een hoofd van een paard in je bed, maar intimidatie kan ook subtieler.

Maar goed, misschien valt het mee. Kans is echter groot dat zij minder bieden en dat jij weer zonder verkoop naar huis kunt. dat soort handelaren bieden op afstand een mooie prijs en ter plekke is er altijd van alles mis. Zelf een keer gehad, maar die handelaar kwam naar mij toe. Hij baalde dat ik voet bij stuk hield want " hij had zo'n eind gereden." Tja dat was zijn eigen schuld.

• hjkv
Paulus0013 schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 15:08:

[...]

Als je daar heen gaat, dan heb je de auto aangeboden. Dat zij het niet accepteren lees ik niets over terug.
Schijnbaar proberen die oplichters dan dus alsnog de boete te innen. Dus de koper breekt de koopovereenkomst en doet je een lager bod. Als je daar niet mee akkoord gaat, komen ze dus met boetes achter je aan.

Dat ik daar wel onder uit kan komen, heb ik het volste vertrouwen in. Ik vind het alleen nogal waardeloos dat ik daarvoor een vrije middag, 25 euro aan benzine en 250 extra kilometers op de teller van de auto moet opofferen.

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 29-04 15:20
Anders verkoop je je auto op marktplaats?

Ga alleen geen vrij nemen voor iemand die komt kijken, omdat er veel niet op komen dagen.

• Blommie01
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 07:51
hjkv schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 18:16:
[...]

Schijnbaar proberen die oplichters dan dus alsnog de boete te innen. Dus de koper breekt de koopovereenkomst en doet je een lager bod. Als je daar niet mee akkoord gaat, komen ze dus met boetes achter je aan.

Dat ik daar wel onder uit kan komen, heb ik het volste vertrouwen in. Ik vind het alleen nogal waardeloos dat ik daarvoor een vrije middag, 25 euro aan benzine en 250 extra kilometers op de teller van de auto moet opofferen.
Of je gaat er heen en krijgt gewoon de prijs die je overeen bent gekomen....

• Yucon

Yucon

*broem*

hjkv schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 18:16:
[...]

Wanneer ga je eigenlijk?

• harmz
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 28-02 19:57
Stuur die handelaar een mail. Dat de distributieriem geknapt is. En dat je het best begrijpt dat ze willen afzien van de overeenkomst. Een "kapotte" auto kan je niet 250km verderop afleveren. Willen ze wel hebben dat je hem aflevert. Vraag dan zwart op wit, om een overeenkomst dat ze gegarandeerd die auto kopen. Jij moet een autoambulance regelen wat geld kost, dit doe je uiteraard niet zonder enige zekerheid.

Geef ook aan dat de handelaar vrij is om te komen kijken naar de auto. En om de "schade" te beoordelen. Die lui gaan niet 250km rijden voor jouw auto. En helemaal niet als de afgesproken prijs te hoog is voor een "kapotte" auto.

[ Voor 5% gewijzigd door harmz op 16-09-2017 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

harmz schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 22:31:
Stuur die handelaar een mail. Dat de distributieriem geknapt is. En dat je het best begrijpt dat ze willen afzien van de overeenkomst. Een "kapotte" auto kan je niet 250km verderop afleveren. Willen ze wel hebben dat je hem aflevert. Vraag dan zwart op wit, om een overeenkomst dat ze gegarandeerd die auto kopen. Jij moet een autoambulance regelen wat geld kost, dit doe je uiteraard niet zonder enige zekerheid.

Geef ook aan dat de handelaar vrij is om te komen kijken naar de auto. En om de "schade" te beoordelen. Die lui gaan niet 250km rijden voor jouw auto. En helemaal niet als de afgesproken prijs te hoog is voor een "kapotte" auto.
:D

Ik denk dat het iets anders loopt: ze vragen je vriendelijk om die riem en de rest van de motorschade even te fixen voor je langskomt. Er is tenslotte een overeenkomst dat je die auto in de beschreven staat aflevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harmz
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 28-02 19:57
Ben je dat verplicht? Hij heeft zoals ik net las geen overeenkomst met de handelaar maar met een website? En die website is niet de uiteindelijke koper?

Ik ben niet juridisch onderlegd. Maar er moet vast een mogelijkheid zijn om er onderuit te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus0013
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14-03 16:16

Paulus0013

pom pom

TereZz schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 18:40:
Anders verkoop je je auto op marktplaats?

Ga alleen geen vrij nemen voor iemand die komt kijken, omdat er veel niet op komen dagen.
Dat kan nu toch niet meer, aangezien hij dan niet meer kan leveren aan de opkoper en dus wanprestatie levert en daarvoor een boete moet betalen.
Kans is echter groot dat zij minder bieden en dat jij weer zonder verkoop naar huis kunt. dat soort handelaren bieden op afstand een mooie prijs en ter plekke is er altijd van alles mis
Dan ook gewoon ballen tonen, aanmanen en de koopprijs vorderen.
Ik denk dat het iets anders loopt: ze vragen je vriendelijk om die riem en de rest van de motorschade even te fixen voor je langskomt. Er is tenslotte een overeenkomst dat je die auto in de beschreven staat aflevert.
Dan zou ik me beroepen op overmacht.
Alhoewel je strikt juridisch gezien daar alsnog op 2 punten tegenin kunt gaan:
- riem te vroeg gebroken = non conform = probleem van wie deze geplaatst heeft
- riem na termijn gebroken = eigen schuld/domheid = natuurlijk geen overmacht meer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-05 12:25
Ik betwijfel of er al sprake is van een koopoverkomst.

Kenmerkend voor een koopovereenkomst is dat er twee partijen zijn (check), waartussen akkoord is bereikt over datgene wat wordt verkocht, de voorwaarden en de prijs.

Als de koper eenzijdig de mogelijkheid heeft om na inspectie de prijs aan te passen, is er kennelijk vóór die inspectie nog geen duidelijkheid over de zaak en de prijs. In retrospect was er dus geen overeenkomst en kan er ook geen sprake zijn van niet-nakomen en dus geen boete.

Waar het op lijkt, is dat de koper een bepaalde prijs heeft bedongen, minus een carte blanche om deze aan te passen naar aanleiding van inspectie.
Stel dat de te inspecteren eigenschap en de prijscorrectie van te voren waren afgesproken, dan is er wel sprake van een (voorwaardelijke) overeenkomst. Maar een brede inspectie met tal van mogelijke (niet gespecificeerde, niet overeengekomen) prijscorrecties... dan heb je gewoon nog geen overeenkomst. Een "carte blanche" overeenkomst kan al zijn rechtsgeldigheid verliezen omdat deze alle voordelen bij een van de partijen legt en daarmee de gelijkwaardigheid van handelspartners geweld wordt aangedaan.

[ Voor 39% gewijzigd door t_captain op 12-10-2017 15:05 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hjkv
Goed, update!

Afgelopen donderdag heb ik nog even naar het bedrijf gebeld met de vraag of ze ook echt netjes €5750 gingen uitkeren. Ik had immers geen zin om voor niks naar Strijen te rijden. Er werd mij verzekerd dat dat zeker geen probleem zou zijn.
De auto heeft parkeerschade aan de passagierszijde, wat ik vanaf het begin vermeld heb, incl detailfoto's. Ik heb in dit telefoongesprek ook nog gevraagd of ze hier van op de hoogte waren en de foto's uit twee hoeken hadden gezien. Dat was zo, de telefoniste kon het zien in het systeem.

Goed, ik dus vandaag de set winterbanden achterin de auto gegooid en op naar Strijen (bij Dordrecht). Daar aangekomen was de opkoper, een vriendelijke man, erg enthousiast over de onderhoudshistorie en de aanwezige opties. Bij de schade aangekomen meldde hij echter dat hij er niet op gerekend had dat er deuken in zouden zitten. Deze deuken waren echter duidelijk zichtbaar op de foto's die ik van de schade had gemaakt.

De opkoper meldde na wat overleg dat reparatie €2250 zou kosten en hij dus maar €3500 kon geven. Hij kon me matsen en er €4000 van maken.
Toen ik aangaf dat ik de schade de dag ervoor ook nog telefonisch besproken had, wist de opkoper me te vertellen dat dat met de secretaresse was geweest, wat inderdaad "niet zo handig was" van hen.

Daarna werd me een telefoon overhandigd waarbij de meneer van besteautobod.nl aan de lijn was. Deze was ineens een stuk minder vriendelijk dan wanneer ik de auto aanmeldde. Hij wist mij te vertellen dat hij de opkoper kon vragen of hij naar €4450 kon gaan. Ik meldde dat ik hier niet mee akkoord ging. Daarna werd mij verteld dat ik verplicht was om de auto te verkopen voor €4450 en dat er anders annuleringskosten in rekening gebracht zouden worden. Nogal dreigend dus.

De opkoper gaf aan echt niet blij te zijn, maar verplicht te zijn om de auto te kopen voor €4450. Dit is lichtelijk opmerkelijk, aangezien er voor de koper helemaal geen boete clausule is vanuit de website.

Ik heb de beste man gemeld dat ik die "boete" niet ga betalen, aangezien de oorspronkelijke verkoopovereenkomst door de opkoper geschonden was, niet door mij.

Hebben jullie nog verdere tips voor als besteautobod.nl moeilijk gaat doen?

[ Voor 12% gewijzigd door hjkv op 23-09-2017 16:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ja, laat ze het deel van het gesprek horen waarin zij claimen "een gegarandeerde prijs, zonder taxatie" te geven. Daar breken ze hun eigen overeenkomst mee namelijk.

En ja, je mag je eigen gesprekken opnemen zonder toestemming van de tegenpartij. Je hoeft de tegenpartij ook niet te informeren dat je gesprekken opneemt, zo lang je zelf maar deelneemt aan het gesprek.

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Denk dat je best alvast je rechtsbijstandverzekering kan aanspreken op de situatie, je legt de zaak alvast neer bij ze, mocht er dan correspondentie binnenkomen kan je deze direct doorzetten naar de rechtsbijstand.

• hjkv
Ja, ik heb ook alle telefoongesprekken met mijn telefoon opgenomen. Toen ik bij de koper was, heb ik ook alles met mijn telefoon opgenomen.

Het gesprek wat ik toen heb gehad met besteautobod.nl kon ik helaas niet opnemen, omdat dat niet met mijn telefoon was.

Besteautobod.nl zegt dat ik valsheid in geschrifte heb gepleegd door de schade niet duidelijk te vermelden, terwijl het in de omschrijving stond en ik twee foto's van de schade doorgestuurd heb.
Hierbij vermeldt de opkoper overigens dat hij een van deze twee foto's niet ontvangen heeft, terwijl ze donderdag aan de telefoon meldden vanuit twee hoeken foto's van de schade te hebben ontvangen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 02-05 23:43
hjkv schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 16:55:
Ja, ik heb ook alle telefoongesprekken met mijn telefoon opgenomen. Toen ik bij de koper was, heb ik ook alles met mijn telefoon opgenomen.

Het gesprek wat ik toen heb gehad met besteautobod.nl kon ik helaas niet opnemen, omdat dat niet met mijn telefoon was.

Besteautobod.nl zegt dat ik valsheid in geschrifte heb gepleegd door de schade niet duidelijk te vermelden, terwijl het in de omschrijving stond en ik twee foto's van de schade doorgestuurd heb.
Hierbij vermeldt de opkoper overigens dat hij een van deze twee foto's niet ontvangen heeft, terwijl ze donderdag aan de telefoon meldden vanuit twee hoeken foto's van de schade te hebben ontvangen
Ze kunnen zo veel zeggen.
Ik zou gewoon een rechtzaak beginnen om het oorspronkelijke bedrag van besteautobod te vorderen. >:)
http://www.preciseandwise...rechtbanksectorkanton.pdf

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• duderuud
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:08

duderuud

Sliden is koel

Voet bij stuk houden en als je een lange adem hebt een rechtszaak. Dit soort wanpraktijken moeten eens ophouden...

Motor-Forum.nl

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:54

Blokker_1999

Full steam ahead

Ze zullen dreigen met een rechtzaak, daar ben ik zeker van. Maar of die zal doorgaan is een andere zaak, zeker wanneer zij weten dat jij opnames hebt van de gesprekken met hun waarin zij duidelijk bevestigen dat zij weet hebben van de schade en de prijs gegarandeerd blijft. Als jij dan ook nog kan aantonen dat het wel degelijk in de beschrijving stond die werd doorgegeven. Jij bent dus niet degene die uit de koopovereenkomst onderuit wenst te gaan, jij bent net diegene die vraagt dat ze gerespecteerd wordt. Het is de koper die ze wenst aan te passen in uw nadeel.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RemcoDelft
M.a.w. volledig volgens verwachting.
Hebben jullie nog verdere tips voor als besteautobod.nl moeilijk gaat doen?
Onvriendelijk en dreigen is ook volgens verwachting bij dergelijke dubieuze bedrijven.
De opkoper meldde na wat overleg dat reparatie €2250 zou kosten
En bij verkoop zegt-ie dat je door die kleine cosmetische schade heen moet kijken, het een prima auto is, en krijgt de koper 250 euro korting vanwege de deukjes...

[ Voor 52% gewijzigd door RemcoDelft op 23-09-2017 20:13 ]

Anoniem: 632581

Ik denk dat ze verkeerde persoon eindelijk voor zich hebben en je hebt voldoende bewijs om ze aan te pakken mocht het zo ver komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koektrommeltje
  • Laatst online: 02-05 22:41
Ik zou bij voorbaat al je verhaal plaatsen op bijv. de site van tros radar. Tijd dat dergelijke programma's eens een keertje dat soort bedrijven ontmaskeren als zijnde malafide. Met beeld en geluid dus.

Ben wel benieuwd naar wat voor deuken 2250 euro moeten kosten om te repareren. Die moeten fors zijn.

Eigenlijk zou jij als verkoper die toko moeten dagen om navordering te eisen en de rollen om moeten draaien. Volgens mij is dit gewoon vooropgezet, ook omdat ie met die autoinkoopcentrale ging bellen die zogenaamd de prijs nog om hoog zou proberen te lullen voor 4450 euro :D

[ Voor 51% gewijzigd door koektrommeltje op 24-09-2017 01:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Inderdaad omdraaien: eisen dat zij de overeenkomst nakomen. Niet zozeer om dat inderdaad voor elkaar te krijgen, maar meer in het kader van: de aanval is de beste verdediging.

Overigens vermoed ik dat zij rekenen op een groot percentage mensen die met minder geld genoegen nemen of die na wat dreigementen de 'boete' betalen. Mensen zoals jij die laten zij vermoed ik gewoon los.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Roenie schreef op zondag 24 september 2017 @ 10:35:
Inderdaad omdraaien: eisen dat zij de overeenkomst nakomen. Niet zozeer om dat inderdaad voor elkaar te krijgen, maar meer in het kader van: de aanval is de beste verdediging.

Overigens vermoed ik dat zij rekenen op een groot percentage mensen die met minder geld genoegen nemen of die na wat dreigementen de 'boete' betalen. Mensen zoals jij die laten zij vermoed ik gewoon los.
Dat zou wel een heel mooie wending zijn d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Ik zou ze ook gewoon sue'en, het mooiste is namelijk dat er discussie is over een schade waar je ze overduidelijk al op gewezen hebt en dat kan je aantonen met de verstuurde e-mails (dat zij die wel of niet bekeken hebben is niet relevant, maar ze hebben die wel gezien omdat de secretaresse dat bevestigt heeft per telefoon en dat heb je mooi opgenomen). Ik ben er zeker van dat je een goede kans maakt om zo'n zaak te winnen want er is discussie over een reeds bekende schade, en niet over een andere schade/gebruikssporen/defect dat ter plekke ontdekt is.

Met andere woorden: stel een leuke brief/mail op en zeg dat ze nog 1 kans hebben om de overeenkomst van 5750 na te komen, of deze afkopen voor 500 Euro (ofzo) wegens niet-nagekomen afspraak (en vergoeding van je onkosten waaronder brandstof, extra kilometers, tijd en 2x die stomme toltunnel daar), en anders zie je ze graag voor het kantongerecht. :+

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjkv
Hmm, ik weet niet of ik die rechtszaak in wil springen. Ik heb in de omschrijving van de auto "Oppervlakkige schade" vermeld. Volgens de opkoper mocht "opppervlakkige schade" alleen krassen e.d. zijn. Geen idee of dat stand houdt verder. Donderdag aan de telefoon bevestigde de secretaresse twee foto's van de schade te hebben, maar toen ik er vrijdag was beweerden ze een van de foto's niet te hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Dat wil je wel, je kunt namelijk alleen maar winnen van dit soort gasten. Dus óf je neemt genoegen met de €5750 voor je auto of je pakt €500 schadevergoeding. Dat soort bedrijven stopt toch niet... Dus kun je er net zo goed je slaatje uit slaan, doen ze andersom ook.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RemcoDelft
hjkv schreef op zondag 24 september 2017 @ 16:02:
Ik heb in de omschrijving van de auto "Oppervlakkige schade" vermeld. Volgens de opkoper mocht "opppervlakkige schade" alleen krassen e.d. zijn.
De specialist claimt dus dus dat de consument een verkeerde woordkeuze heeft gebruikt om als amateur schade te beschrijven?
Bij mijn zoektocht naar een tweedehands auto kwam ik er achter dat professionele autoverkopers de term "klein deukje" gebruiken om aan te geven dat de complete zijkant in elkaar zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Hmm, ik weet niet of ik die rechtszaak in wil springen. Ik heb in de omschrijving van de auto "Oppervlakkige schade" vermeld. Volgens de opkoper mocht "opppervlakkige schade" alleen krassen e.d. zijn. Geen idee of dat stand houdt verder. Donderdag aan de telefoon bevestigde de secretaresse twee foto's van de schade te hebben, maar toen ik er vrijdag was beweerden ze een van de foto's niet te hebben...
Dat die foto's (of 1 ervan, terwijl ze vermoedelijk in 1 dezelfde mail gestuurd zijn) ineens verdwenen zijn is niet jouw probleem en maakt hun verhaal er niet bepaald sterker op. :P

Care to share de foto's? :P Voor de schade van 2250 Euro moet de auto echt behoorlijk in elkaar zitten namelijk (sterker nog: als het alleen om een hoek/voorscherm zou zijn zal het met zo'n bedrag niet-rijdbare schade zijn onderhand). En als de schade echt zo erg/duur zou zijn dan was 1 foto daarvan wel duidelijk lijkt me. :+ Wederom: het maakt hun verhaal er niet bepaald sterker op. :+

Ik zou er sowieso met gestrekt been in gaan, want nu heb je het probleem dat je een boete achter je aan krijgt "waar je geen bezwaar tegen gemaakt hebt" (en dat weegt dus voor rechters wel weer heel zwaar, want door geen bezwaar te maken of niet tegen te sputteren ben je het er volgens een rechter kennelijk mee eens).

[ Voor 12% gewijzigd door Bart-Willem op 24-09-2017 16:18 ]

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-04 13:20
Een koper heeft gewoon onderzoeksplicht. Als hij een auto koopt zonder die gezien te hebben dan is dat zijn probleem.

Hij kan de koopovereenkomst verbreken als blijkt dat de auto niet aan de beschrijving voldoet. Maar hij kan je niet dwingen om de auto tegen een lagere prijs te leveren.

Voor valsheid in geschrifte moet de verkoper een officieel document hebben vervalst. Dus bijvoorbeeld een vervalst (APK) keurrapport of onderhoudsfacturen. Onduidelijke of misleidende tekst in een advertentie vallen hier absoluut niet onder.

De koper maakt zich met zijn handelspraktijken overigens wel schuldig aan afpersing. Ik zou zo snel mogelijk aangifte doen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Als je een rechtsbijstandverzekering hebt, kun je natuurlijk altijd daarop een beroep doen lijkt me. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 20-04 17:20
Bart-Willem schreef op zondag 24 september 2017 @ 16:17:
[...]

Care to share de foto's? :P Voor de schade van 2250 Euro moet de auto echt behoorlijk in elkaar zitten namelijk (sterker nog: als het alleen om een hoek/voorscherm zou zijn zal het met zo'n bedrag niet-rijdbare schade zijn onderhand). En als de schade echt zo erg/duur zou zijn dan was 1 foto daarvan wel duidelijk lijkt me. :+ Wederom: het maakt hun verhaal er niet bepaald sterker op. :+
Er zijn tegenwoordig toch gewoon sites waar je foto's van je schade kunt uploaden, waarna je meerdere offertes krijgt ? Dat zou @hjkv eens moeten doen. Als ik even snel google vind ik www.fixico.nl (zelf geen ervaring mee of aandelen in :) ) Dan weet je meteen hoe "redelijk" de handelaar was, en het is vrijblijvend...

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koektrommeltje
  • Laatst online: 02-05 22:41
Ben eigenlijk wel benieuwd naar die foto's van de schade. Kun je die hier in het topic plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjkv
In eerste instantie zat de opkoper te klagen dat hij niks wist van deuken. Hij erkende echter dat hij deze foto had:

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4424/36618907223_0ea53c9780_z.jpg

Voila, een deuk! :D

Deze zei de koper niet te hebben:
Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4441/36618907033_7d235cfa53_z.jpg

Met Truus in de achtergrond O+

Maar de telefoniste had de dag ervoor aan de telefoon bevestigd dat ze vanuit twee hoeken foto's van de schade voor zich had...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:43
Het is ook niet jouw schuld. Dit is gewoon het business plan van die gasten, zum kotsen. Als die schade er niet had gezeten hadden ze het wel op iets anders gegooid, bijv een wiellager wat zgn geluid maakt of verzin nog wat geks. 2 panelen spuiten + uitdeuken is ongeveer 950 euro incl voor de klant. Echter dit gaat om bedrijven onderling dus de prijs ligt lager. Echter wanneer zij over een gegarandeerde prijs gaan spreken dan moeten ze die gewoon betalen klaar. Ook al zitten er deuken in. Anders is het geen gegarandeerde prijs.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

hjkv schreef op zondag 24 september 2017 @ 18:45:
In eerste instantie zat de opkoper te klagen dat hij niks wist van deuken. Hij erkende echter dat hij deze foto had:

[afbeelding]

Voila, een deuk! :D

Deze zei de koper niet te hebben:
[afbeelding]

Met Truus in de achtergrond O+

Maar de telefoniste had de dag ervoor aan de telefoon bevestigd dat ze vanuit twee hoeken foto's van de schade voor zich had...
Knap dat ze zoiets op 2250 Euro schatten, ze gaan 'm met bladgoud spuiten in plaats van normale verf? :P

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjkv
Ik had van tevoren al tegen de veilingsite gezegd dat ik de boel niet zou laten repareren en het gewoon zo door zou zetten.

In het begin was de schade €2250 volgens de opkoper.
- Hij wist in ieder geval al dat er krassen op zaten, dus dat het paneel gespoten moest worden.
- Nadat ik hem de foto's liet zien, erkende hij dat hij had moeten weten van de deuk in de deur
De schade was volgens hem alsnog €2250 _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Spuitwerk is het duurste om te fixen, en in zo'n flauwe deuk smeren ze gewoon een tube strijkplamuur en dat zijn de kosten/arbeidsuren niet. :+ Maar ik denk niet dat ze met zo'n "massa-model" dit zouden gaan oplappen, maar het af doen als "gebruikssporen" (en zo gek opvallend is het ook weer niet: het is geen gloednieuwe auto).

Long story short: hou ze maar mooi aan de koopovereenkomst van het oorspronkelijke bedrag. :P Heb je nog iets gehoord over de "boete" die ze je op willen leggen?

[ Voor 23% gewijzigd door Bart-Willem op 26-09-2017 16:45 ]

Volvotips.com

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shaggie_NB
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 28-09-2024
Hoe is het nu afgelopen?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• hjkv
Inmiddels is de auto aan een particulier verkocht voor €6500,- :)
Hij is er erg blij mee en ik ben er van overtuigd dat hij een goed baasje voor de auto zal zijn.

Van besteautobod heb ik niets meer gehoord. Ik had ze aan de telefoon al verteld dat ik ze voor de rechter zou zien voor de boete. Aangezien ze zelf donders goed weten dat de boete niet rechtsgeldig is, lijkt het me dat ze eieren voor hun geld hebben gekozen.

Nu rest me alleen nog om me aan te sluiten bij de lange rij boze klanten d.m.v. een online beoordeling.
Pagina: 1