Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pilskes
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Aangezien ik geen snooker topic kon vinden op het forum, is dit de start voor het topic van en voor snooker liefhebbers!

Laten we het hier over de spelers, wedstrijden, regels, snooker cue's etc etc hebben.

Even mijn link naar snooker:

Ik volg snooker al jaren op tv, de tijd dat Stephen Hendry nog domineerde was een wel het hoogtepunt wat ik mij kan herinneren van "vroeger". Jaartje of 20 geleden ook al diverse keren gesnookerd, meestal als er geen pooltafel vrij was. De 1ste keer dat je een snookertafel in het echt ziet, sla je steil achterover van de afmetingen!
De laatste jaren spelen we regelmatig een paar uurtjes per week. Jammer dat we nog steeds geen breaks kunnen maken van 30-40+, het spelletje blijkt nog steeds erg moeilijk!

Een paar handige links:

http://www.worldsnooker.com/

Wikipedia: Snooker

[ Voor 11% gewijzigd door pilskes op 03-11-2018 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyFool
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:11
Ah Nice! Ik heb zelf ook een 3 tal seizoenen bij de plaatselijke snooker & pool centrum gesnookerd.

Ik was toentertijd relatief jong (in de 20). En toen na 3 seizoenen leerde ik de 9-ball club (pool competitie) kennen en ben ik daar naar overgestapt ivm de snelheid van het spel.

Uiteindelijk kan ik nog altijd genieten van een goed potje snooker (zowel op tv als in het echt!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pilskes
  • Niet online
Een vraag vanuit mijn kant, waar kan ik omgeving Eindhoven advies krijgen over aankoop van een snooker keu?
Of heeft iemand een tip waar op te letten, wat juist niet etc etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walteij
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 05-06 11:08
pilskes schreef op zondag 4 november 2018 @ 12:47:
Een vraag vanuit mijn kant, waar kan ik omgeving Eindhoven advies krijgen over aankoop van een snooker keu?
Ik heb maar weinig verstand van snooker, behalve dan dat ik het een keer heb gespeeld bij de John Bull snookerclub in Eindhoven en dat ik het wel eens kijk op Eurosport.
Maar ik denk wel dat je bij de snooker/pool clubs in Eindhoven zelf wel aardige informatie kan krijgen.
Welke clubs er zijn, kun je hier zien.

Check ook onze nieuwe F1 Website racetalk (nee, doe maar niet, die is ff stuk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tealiciouss
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08-06 11:13
Hoe langer de nerf, hoe sterker de top. Poolkeuen zijn langer, dikker en zwaarder dan carambolekeuen omdat het spel wat grover is. Het topeindje is 13 millimeter, snookerkeuen zijn juist lichter, met een topeinde van 9 millimeter, omdat de ballen kleiner zijn en het nauwer luistert.'
https://www.nrc.nl/nieuws...-biljart-10455215-a124080

Aldus informatie vanuit 2004. De zaak is volgens mij al failiet, zat in Oosterhout. Maar de grootte van de pomerance is volgens mij het grote verschil. Daarnaast vooral wat fijn in je hand ligt. Als je vaak tekort komt (te weinig snelheid) heeft een zwaardere keu de voorkeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pilskes
  • Niet online
Er zijn keu's van €20 en van meer dan €1000, ik kan niet echt vinden wat de verschillen zijn, en waar ik dus op moet letten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MB147
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15:42
Snooker keu's zijn er in verschillende maten en afwerkingen.Een goede snooker keu maken kost behoorlijk wat tijd, sommigen keu makers doen er meer dan een jaar over eer deze klaar is.

Waar op te letten:
- Lengte van keu varieerd tussen 140 cm en 150 cm (de top van de keu tot net onder je schouder.)
- Grootte van de top 9,5 mm is vrij standaard.
- gewicht van de keu
- dikte van de achterkant.

Hieronder even wat links.
https://handmadecues.com/ op deze site krijg je een goed beeld hoe een keu gemaakt wordt.
https://www.greenbaize.com/ op deze site heb je voldoende keuze naar een keu. Als je een mail stuurt kan de eigenaar je prima helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pilskes
  • Niet online
MB147 schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 14:27:
Snooker keu's zijn er in verschillende maten en afwerkingen.Een goede snooker keu maken kost behoorlijk wat tijd, sommigen keu makers doen er meer dan een jaar over eer deze klaar is.

Waar op te letten:
- Lengte van keu varieerd tussen 140 cm en 150 cm (de top van de keu tot net onder je schouder.)
- Grootte van de top 9,5 mm is vrij standaard.
- gewicht van de keu
- dikte van de achterkant.

Hieronder even wat links.
https://handmadecues.com/ op deze site krijg je een goed beeld hoe een keu gemaakt wordt.
https://www.greenbaize.com/ op deze site heb je voldoende keuze naar een keu. Als je een mail stuurt kan de eigenaar je prima helpen.
Thanks voor je tips! Altijd mooi om wat achtergrond info te lezen!

Ik zat te kijken naar een keu van rond de €100-€125, liefst met een kleine extension.

In Nederland , zeker in de buurt van Eindhoven kan ik geen winkel vinden die snooker keu's verkoopt. Het lijkt me makkelijker om even met iemand te praten en dan ook meteen vragen kan stellen/keu's proberen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06:33
Het is misschien wat idioot. Maar ik heb een aantal jaren geleden een snookertafel geplaatst op de zolder van m'n ouders. Nieuwbouwhuis met geringe bestemming voor de zolder dus ik heb die naar binnen laten hijsen voordat het dak er op ging.

Ik was van plan om me echt toe te gaan leggen op het snooker geïnspireerd door tv. Maar het blijkt echt veel moeilijker dan in eerste instantie gedacht. Ik woon inmiddels te ver weg en kan hooguit in het weekend wat spelen, wat er ook nooit echt van komt helaas.

Het blijft een tof spel maar waar ik met poolbiljart veel mensen weg kon spelen. Kom ik met snooker niet echt uit de verf.

Door die moeilijkheid is het ook veel minder leuk om met onkundige vrienden te spelen. Een potje poolbiljart is dan veel leuker, alleen die tafel heb ik dan weer niet.

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taker1987
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01-07-2024
Eindelijk een snooker forum 😁 ik ben sinds januari begonnen met snooker te leren , dit na jaren pool gespeeld te hebben .

Ik ben van plan om een eigen keu te kopen en nu zat ik zelf aan een ros te denken , jullie daar enige ervaring mee ? Andere tips ook altijd welkom .

Ps: ik ga begin 2019 naar de masters in London , verkopen ze daar ook keus of andere merchandise ?

psn: taker-mart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MB147
pilskes schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 19:22:
[...]

Thanks voor je tips! Altijd mooi om wat achtergrond info te lezen!

Ik zat te kijken naar een keu van rond de €100-€125, liefst met een kleine extension.

In Nederland , zeker in de buurt van Eindhoven kan ik geen winkel vinden die snooker keu's verkoopt. Het lijkt me makkelijker om even met iemand te praten en dan ook meteen vragen kan stellen/keu's proberen etc.
Als je de sport serieus neemt, zou ik iets meer budget vrij maken. Een goede keu kost ongeveer +/- 250,-. Bij greenbaize heb je binnen dit budget een prima keu.
In Nederland weet ik niet zo snel een zaak waar degelijke keu's hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MB147
taker1987 schreef op woensdag 7 november 2018 @ 11:50:
Eindelijk een snooker forum 😁 ik ben sinds januari begonnen met snooker te leren , dit na jaren pool gespeeld te hebben .

Ik ben van plan om een eigen keu te kopen en nu zat ik zelf aan een ros te denken , jullie daar enige ervaring mee ? Andere tips ook altijd welkom .

Ps: ik ga begin 2019 naar de masters in London , verkopen ze daar ook keus of andere merchandise ?
In londen heb je inderdaad nogal wat keu makers zitten, onder andere John Parris, Will Hunt en
Robert Osborne (Hij accepteert alleen contant) voor zover ik weet. Bij Will Hunt en Robert Osborne is het wel handig om van te voren even contact op te nemen als wilt langskomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taker1987

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MB147
Hoe lang ben je ?

Ik denk als je langer bent dan 180 cm dan kun je het beste een keu nemen van 58 inch.
Bij 190 cm ga je naar 59 inch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MB147
Kijk even bij greenbaize op de site onder cues en dan starter pack. Beter dan wat Riley of wat dan ook kan bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taker1987
MB147 schreef op woensdag 7 november 2018 @ 16:09:
[...]

Hoe lang ben je ?

Ik denk als je langer bent dan 180 cm dan kun je het beste een keu nemen van 58 inch.
Bij 190 cm ga je naar 59 inch.
172cm 😁

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 31-12-2024

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Stephen Hendry gebruikte naar horen zeggen ook maar een simpele keu tot ie stuk ging. :P
Het 'belangrijke' van een keu zit voornamelijk in de pomerans, dat is immers het gedeelte wat de bal raakt.
Gelukkig is dat een gedeelte wat makkelijk te vervangen of aan te passen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pilskes
  • Niet online
Ik denk niet dat ik een keu in Engeland ga bestellen. Het liefst in een echte winkel ergens in de buurt, maar anders via internet.

Aangezien we ook (niet goed) met de standaard keu's kunnen spelen die aanwezig zijn in het snookercentrum, moet een keu van +/- €120 wel een verbetering zijn. Wedstrijden gaan er toch niet mee gespeeld worden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taker1987
pilskes schreef op woensdag 7 november 2018 @ 19:01:
Ik denk niet dat ik een keu in Engeland ga bestellen. Het liefst in een echte winkel ergens in de buurt, maar anders via internet.

Aangezien we ook (niet goed) met de standaard keu's kunnen spelen die aanwezig zijn in het snookercentrum, moet een keu van +/- €120 wel een verbetering zijn. Wedstrijden gaan er toch niet mee gespeeld worden!
Ik daar in tegen wel , speel huis competitie momenteel en ga uiteindelijk wat toernooien langs , goede keu is dan wel een must 😁

Maar zoveel keus 😂😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pilskes
  • Niet online
Welke regio speel je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taker1987
Noord Nederland

[ Voor 11% gewijzigd door taker1987 op 08-11-2018 06:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MB147
Hippocampus schreef op woensdag 7 november 2018 @ 18:48:
Stephen Hendry gebruikte naar horen zeggen ook maar een simpele keu tot ie stuk ging. :P
Het 'belangrijke' van een keu zit voornamelijk in de pomerans, dat is immers het gedeelte wat de bal raakt.
Gelukkig is dat een gedeelte wat makkelijk te vervangen of aan te passen is.
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Een pomerans is onderdeel van de keu en als de keu niet goed is, maakt het ook niet uit wat voor pomerans erop zit.
Stephen Hendry gebruikte die simpele keu vanaf zijn jeugd al. Een maal gewend aan een keu is dat geen probleem. Daarna kreeg hij een andere keu in handen en was zijn spel (nar mijn mening) stukken beter, hij in ieder geval meer actie uit de witte bal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taker1987
MB147 schreef op donderdag 8 november 2018 @ 12:43:
[...]

Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Een pomerans is onderdeel van de keu en als de keu niet goed is, maakt het ook niet uit wat voor pomerans erop zit.
Stephen Hendry gebruikte die simpele keu vanaf zijn jeugd al. Een maal gewend aan een keu is dat geen probleem. Daarna kreeg hij een andere keu in handen en was zijn spel (nar mijn mening) stukken beter, hij in ieder geval meer actie uit de witte bal.
ik denk ook niet dat op het moment je gewend ben aan een keu van bijvoorbeeld 250 euro ... dat je daarna niet meer kan spelen met een keu die ze standaard in de pool/snooker centrums hebben. (niet dat die allemaal recht zijn maar dat terzijde ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone
  • Laatst online: 15:56

Typhone

Who Dares Wins

Er zit een poolcentrum in Eindhoven waar je snooker keu's kunt kopen. Ik heb de mijne ergens in Arnhem vandaan bij een online shop. Niks speciaals maar wel recht en goed!
Lange tijd regelmatig gedaan (amateur niveau hoor) dus goed ben ik niet maar mis het wel :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taker1987
Typhone schreef op donderdag 8 november 2018 @ 14:39:
[...]

Er zit een poolcentrum in Eindhoven waar je snooker keu's kunt kopen. Ik heb de mijne ergens in Arnhem vandaan bij een online shop. Niks speciaals maar wel recht en goed!
Lange tijd regelmatig gedaan (amateur niveau hoor) dus goed ben ik niet maar mis het wel :).
wat was je hoogste break ? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

.....
47
.....

Ik break gemiddeld niet eens. :+
Rood-zwart-rood-roze is al een zeer zeldzam combinatie dus verwacht geen niveau in dat opzicht.
Als 'amateur' een te positief ingestoken term is dan mag je het vervangen voor n00b. Ik kan het aan :).

[ Voor 32% gewijzigd door Typhone op 08-11-2018 14:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• taker1987
Typhone schreef op donderdag 8 november 2018 @ 14:56:
[...]

.....
47
.....

Ik break gemiddeld niet eens. :+
Rood-zwart-rood-roze is al een zeer zeldzam combinatie dus verwacht geen niveau in dat opzicht.
ooh dan zitten we niet ver van elkaar vandaan :P ik ben in januari begonnen en mn hoogste break is nu 24 maar ben al blij met 14 of 16 break 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pilskes
  • Niet online
Typhone schreef op donderdag 8 november 2018 @ 14:39:
[...]

In Woensel bedoel je? Daar komen wij dus regelmatig, maar als wij er zijn, lopen er niet echt (naar ons idee) kundige mensen rond. Misschien eens een andere dag gaan kijken.

De keus die ze daar hebben zijn van Buffalo, zoiets had ik ook in gedachten. Ik kan alleen nergens reviews vinden over dit merk keu's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taker1987
pilskes schreef op donderdag 8 november 2018 @ 19:33:
[...]

In Woensel bedoel je? Daar komen wij dus regelmatig, maar als wij er zijn, lopen er niet echt (naar ons idee) kundige mensen rond. Misschien eens een andere dag gaan kijken.

De keus die ze daar hebben zijn van Buffalo, zoiets had ik ook in gedachten. Ik kan alleen nergens reviews vinden over dit merk keu's.
Buffalo is meer een pool merk dan snooker keus naar mijn mening ..

Ik kijk eerder naar riley of perradon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FC Mers
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 05-12-2024
Jaren geleden in Arnhem bij Championshop een keu gekocht: https://www.championshop.nl

Bevalt nog steeds prima. Kunnen je ook goed adviseren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hippocampus

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

MB147 schreef op donderdag 8 november 2018 @ 12:43:
[...]

Vervang de pomerans door een stuk rubber, plastic of kurk en je zal merken dat het niet goed werkt. ;)
Met een scheve keu kan je nog altijd recht stoten hoor. Kwestie van goed opletten hoe je hem vast hebt.
Dat wilde ik juist gebruiken als voorbeeld om er niet te moeilijk over te denken. Meeste mensen geven het materiaal de schuld voor hun gebrek aan kunde. Ik kan een aardig potje poolen, en heb uiteindelijk ooit mijn eigen keu gekocht en natuurlijk ben ik daar aan gaan wennen maar ik speel niet significant slechter als ik eens met een huiskeu moet spelen (ergens op vakantie ofzo). Daar kan je je spel op aanpassen zoals je dat op sommige slecht afgestelde tafels moet doen, of op tafels met een moeilijk laken erop.

Dus als amateur zijnde moet je niet teveel wakker liggen over je materiaal want laten we eerlijk zijn, hoe groot is de kans dat het aan je keu ligt als je een pot mist :D

Overigens vind ik snooker echt een geweldig spelletje om naar te kijken, maar ik krijg zoveel meer respect voor die toppers als ik het zelf doe :P (hoogste break 28)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MB147
Hippocampus schreef op donderdag 8 november 2018 @ 21:26:
[...]

Vervang de pomerans door een stuk rubber, plastic of kurk en je zal merken dat het niet goed werkt. ;)
Met een scheve keu kan je nog altijd recht stoten hoor. Kwestie van goed opletten hoe je hem vast hebt.

[...]

Dat wilde ik juist gebruiken als voorbeeld om er niet te moeilijk over te denken. Meeste mensen geven het materiaal de schuld voor hun gebrek aan kunde. Ik kan een aardig potje poolen, en heb uiteindelijk ooit mijn eigen keu gekocht en natuurlijk ben ik daar aan gaan wennen maar ik speel niet significant slechter als ik eens met een huiskeu moet spelen (ergens op vakantie ofzo). Daar kan je je spel op aanpassen zoals je dat op sommige slecht afgestelde tafels moet doen, of op tafels met een moeilijk laken erop.

Dus als amateur zijnde moet je niet teveel wakker liggen over je materiaal want laten we eerlijk zijn, hoe groot is de kans dat het aan je keu ligt als je een pot mist :D

Overigens vind ik snooker echt een geweldig spelletje om naar te kijken, maar ik krijg zoveel meer respect voor die toppers als ik het zelf doe :P (hoogste break 28)
Ook met de juiste techniek kun je merken dat een keu behoorlijk kan afwijken. Dit noemen ze deflectie.
De meeste fabriek gefabriceerde keu's, vindt ik niet goed, hout is gelakt, balans in de keu is niet ideaal enz..
De sites die ik eerder heb gepost geeft je een goede keu voor een eerlijke prijs. Dit is helaas niet meer te vinden in Nederland.

Ik speel op hoog niveau en heb al aardig wat keu's gehad en weet wat er nu enig zins bij mij past.
Een keu is natuurlijk persoonlijk en je zal niet in 10 minuten tijd kunnen wennen aan een keu, hier zal maanden overheen gaan.

Als amateur en als liefhebber wil je natuurlijk wel een leuke keu in je bezit hebben. Zo'n keu kan dan zeker zo'n 15 a 20 jaar meegaan.

Snooker is zeker erg moeilijk en mag graag kijken naar de vele toernooien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippocampus

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

@MB147 Je hebt gelijk dat inferieur materiaal niet helpt. Van de andere kant hoef je daar ook niet in door te slaan denk ik. Het is voor vele onder ons moeilijk het verschil tussen een keu van 100,- of 300,- te merken.

Je kan meer resultaat boeken door meer en beter te trainen dan door enkel een duur stuk hout te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taker1987
Hippocampus schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 11:00:
@MB147 Je hebt gelijk dat inferieur materiaal niet helpt. Van de andere kant hoef je daar ook niet in door te slaan denk ik. Het is voor vele onder ons moeilijk het verschil tussen een keu van 100,- of 300,- te merken.

Je kan meer resultaat boeken door meer en beter te trainen dan door enkel een duur stuk hout te kopen.
Gaat toch ook erom hoe je de keu vind kwa uiterlijk en gevoel .

Ik twijfel om die ros keu te kopen , uiterlijk vind ik mooi en natuurlijk het Ronnie o sullivan logo 😁
Nadeel is dat het in Nederland niet verkocht word en dus niet kan zien in t echt of voelen voor dat ik m koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScrooLoose
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

ScrooLoose

A muddle of nervous words...

pilskes schreef op maandag 5 november 2018 @ 20:09:
Er zijn keu's van €20 en van meer dan €1000, ik kan niet echt vinden wat de verschillen zijn, en waar ik dus op moet letten.
Een beginner merkt weinig verschil tussen een keu van €20 en een keu van €1000 al hoewel een keu van €20 zou ik absoluut links laten liggen :)
Voor +- €100 heb je goede keu waar je een tijdje mee vooruitkan.

Smiling as the shit comes down...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

@taker1987 Ja dit soort zaken zijn altijd onhandig online te bepalen. Het liefste pak je een keu eerst beet natuurlijk. Maar uiteindelijk kom je er niet onderuit als je van een gerenommeerde maker wil kopen, of je moet er een leuk uitstapje van maken ;)

Die keu die je op het oog hebt lijkt me echt geen slechte en het is natuurlijk wel een leuke gimmick dat er een handtekening opstaat van O'sullivan :) (zoiets als dartpijltjes van Raymond van Barneveld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taker1987
Hippocampus schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 12:54:
@taker1987 Ja dit soort zaken zijn altijd onhandig online te bepalen. Het liefste pak je een keu eerst beet natuurlijk. Maar uiteindelijk kom je er niet onderuit als je van een gerenommeerde maker wil kopen, of je moet er een leuk uitstapje van maken ;)

Die keu die je op het oog hebt lijkt me echt geen slechte en het is natuurlijk wel een leuke gimmick dat er een handtekening opstaat van O'sullivan :) (zoiets als dartpijltjes van Raymond van Barneveld)
Precies dat inderdaad 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pilskes
  • Niet online
Is er nog een minpunt aan een keu die uit 3 delen bestaat ipv 2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Het derde deel is dan toch een verlengstuk neem ik aan? Want jumpen doen ze niet in snooker :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taker1987
Hippocampus schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 15:11:
Het derde deel is dan toch een verlengstuk neem ik aan? Want jumpen doen ze niet in snooker :P
hoe ik heb begrepen moet je de butt niet mee rekenen .

hij bedoeld waarschijnlijk 3/4 delig , dat betekent dat de verbinding op 3/4 de zit .. kijk deze 2 plaatjes maar is .

3/4
Afbeeldingslocatie: https://www.peradon.co.uk/media/128690/1333-separated_thumb_431.jpg

2 delig
Afbeeldingslocatie: https://www.peradon.co.uk/media/128654/1332-whole%20cue_thumb_431.jpg

[ Voor 37% gewijzigd door taker1987 op 10-11-2018 09:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Mijn moeder en ik waren helemaal weg van snooker op TV. Toen mijn moeder de uitzendingen op BBC ontdekte, was Stephen Hendry net in opkomst. De grote spelers in die tijd waren (voor zover ik mij nu kan herinneren) Steve Davis, Jimmy White, Dennis Taylor en Terry Griffith.
Vrijwel alle toernooien keken wij, soms tot diep in de nacht.
In die tijd ging ik al regelmatig biljarten met collega's. Ik was niet erg goed, maar ging mee voor de gezelligheid en werd gedoogd ;) vanwege de huur van de tafel te delen.

Toen snooker meer bekendheid kreeg in NL kwamen er ook meer gelegenheden met een snookertafel en op mijn aanraden gingen we toen ook af en toe snookeren. Dat was ook voor mijn in het biljarten geoefende collega's een stuk moeilijker. Vooral de veel grotere tafel en daardoor soms lastig te bereiken bal was een uitdaging.

Tegenwoordig doe ik niets meer aan snooker, zelfs niet kijken op TV want ik heb geen TV-aansluiting meer.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pilskes
  • Niet online
taker1987 schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 09:48:
[...]

hoe ik heb begrepen moet je de butt niet mee rekenen .

hij bedoeld waarschijnlijk 3/4 delig , dat betekent dat de verbinding op 3/4 de zit .. kijk deze 2 plaatjes maar is .

3/4
[Afbeelding]

2 delig
[Afbeelding]
Ik bedoel inderdaad 1/2 ipv 3/4, Bij 1/2 zit het schroefgedeelte op de helft van de keu, bij 3/4 op 75%.

Wat zijn de voor/nadelen van beide systemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taker1987
pilskes schreef op zondag 11 november 2018 @ 13:05:
[...]

Ik bedoel inderdaad 1/2 ipv 3/4, Bij 1/2 zit het schroefgedeelte op de helft van de keu, bij 3/4 op 75%.

Wat zijn de voor/nadelen van beide systemen?
Enige wat ik weet is dat 3/4 het meest gebruikelijke is dacht ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MB147
taker1987 schreef op zondag 11 november 2018 @ 22:26:
[...]

Enige wat ik weet is dat 3/4 het meest gebruikelijke is dacht ik
Wat ik nogal veel zie bij een 1/2 keu is dat de sluiting hierbij veelvuldig los gaat zitten.
Bij een 3/4 keu is dat een stuk minder.

Voor de beginner hier nog een website waar je veel keu krijgt voor je geld.

https://www.woodscues.com/

• taker1987
Zijn jullie wel is bij een wedstrijd geweest van world snooker ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

M'n neefje wel meermaals maar ik zelf nooit. Die heeft toen een keu van €3000 (!!!!) meegenomen van één of ander uniek en speciaal houtsoort. Wel grappig om te zien dat de meesten hier hetzelfde niveau halen als ik zo op de comments afgaande. Tenzij gemiddelde elk potje zo'n break van 28 punten voorkomt :D. Dan val ik een niveau omlaag. Het pure management van de bal beheers ik nog lang niet namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taker1987
Ik zelf ga dit jaar naar de masters en hoop daar ook Een goede keu te scoren ... word dan wel geen 3000€ maar toch 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pilskes
  • Niet online
Gisteren weer 7 frames gespeeld, het ging de eerste 4 frames erg slecht! De meest simpele ballen gingen mis, ik kreeg de snelheid niet goed en kon geen bal goed raken.

Gelukkig ging het daarna wel iets beter, hoogste break was 24 (6 ballen), vooral het feit dat dit 6 ballen waren was fijn!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• metallicattim
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-06 22:39
Als je ooit een keer snooker gespeeld hebt, krijg je pas echt respect voor de pro's! Damn wat vond ik dat moeilijk om te doen, terwijl pool/golf best prima ging.

Dit vind ik dan ook geweldig om te zien:
YouTube: O'Sullivan v Selby | Dramatic Black Ball Climax | Fluke Of The Year ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pilskes
  • Niet online
Zit nog enorm te twijfelen tussen een 1/2 keu (makkelijker te vervoeren) of een 3/4 keu.

Ik ben bang dat bij een 1/2 keu de verbinding precies op de plaats van je kin zit bij het stoten, kan iemand daar iets zinnigs over zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metallicattim
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-06 22:39
Beetje goede keu heeft toch wel een naadloze aansluiting! Ik heb er nooit last van gehad in ieder geval.

• taker1987
Ik twijfel alleen nog tussen een goede keu en de mm van de tip . Zit te denken aan 10mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pilskes
  • Niet online
Afgelopen week een keu besteld bij biljartwinkel.nl. De volgende dag in huis en dezelfde avond mee gespeeld.

Wel een behoorlijk verschil met de keu's waar we normaal mee spelen, voor de verandering meerdere breaks van 20+ gemaakt en een 7 bal break met alleen maar geel en groen.

Ik zeg niet dat ik nu wel fatsoenlijk kan spelen, maar nu kan ik wennen aan 1 keu, en zal het hopelijk iets beter gaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MB147
De Uk championship start vandaag met qualificatie wedstrijden. Deze zijn te volgen via de eurosport player.
Vrijdag wordt er niet gespeeld en vanaf Zaterdag wordt het hoofdtoernooi ook uitgezonden op de BBC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taker1987
Topic Eem beetje dood aan het gaan geloof ik 😭

Twijfel nog steeds tussen een riley of een perradon cue 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

In welke hoek spelen jullie allemaal? Ik heb al lang niet meer gespeeld dus als iemand zich een keer geroepen voelt. Ik woon in de regio Eindhoven. Niveau is miet dus verwacht geen brute competitie ^^. Available vanaf begin januari ergens i.v.m. werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MB147
taker1987 schreef op maandag 10 december 2018 @ 22:31:

Twijfel nog steeds tussen een riley of een perradon cue 😂
Zit niet heel veel verschil tussen, gewoon gaan voor degene die je mooi vindt.

• taker1987
Er is weer een officiële snooker game aangekondigd 😁😁
Al een tijd maar kom er net pas achter

http://www.worldsnooker.c...oker-announce-snooker-19/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
taker1987 schreef op maandag 10 december 2018 @ 22:31:

. . .
Misschien omdat het vrijwel alleen nog maar gaat over het aanschaffen van een keu ?

Na het starten van dit topic en mijn eerdere post is mijn belangstelling voor snooker weer gewekt.
Op het onvolprezen Youtube zijn aardig wat filmpjes te vinden, zelfs uit de tijd dat ik de wedstrijden nog volgde.
Wel slecht van kwaliteit, maar de BBC-ontvangst was destijds in NL ook niet geweldig.

Soms ben ik bijna gelukkig

• taker1987
JukeboxBill schreef op donderdag 13 december 2018 @ 20:55:
[...]

Misschien omdat het vrijwel alleen nog maar gaat over het aanschaffen van een keu ?

Na het starten van dit topic en mijn eerdere post is mijn belangstelling voor snooker weer gewekt.
Op het onvolprezen Youtube zijn aardig wat filmpjes te vinden, zelfs uit de tijd dat ik de wedstrijden nog volgde.
Wel slecht van kwaliteit, maar de BBC-ontvangst was destijds in NL ook niet geweldig.
Ja op YouTube is heel veel te vinden , ook trainingen wat heel prettig werkt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
taker1987 schreef op donderdag 13 december 2018 @ 20:04:
Er is weer een officiële snooker game aangekondigd 😁😁
Al een tijd maar kom er net pas achter

http://www.worldsnooker.c...oker-announce-snooker-19/
Ik zat te lezen in het virtualpool forum op steam. VP4 speel ik wel eens maar zitten belangrijke fouten in. Maar is tot nu toe imho wel 1 van de meest redelijke.

Nu stond er in dat forum door meerdere mensen gesteld dat shooterspool de beste was. En die ziet er ten minste op de videos wat gedrag betreft wel goed uit. (helaas however geen single player.)
http://www.shooterspool.n...arom-shooterspool-videos/

How do you save a random generator ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Probub
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:44
enchion schreef op donderdag 13 december 2018 @ 22:07:
[...]

Ik zat te lezen in het virtualpool forum op steam. VP4 speel ik wel eens maar zitten belangrijke fouten in. Maar is tot nu toe imho wel 1 van de meest redelijke.

Nu stond er in dat forum door meerdere mensen gesteld dat shooterspool de beste was. En die ziet er ten minste op de videos wat gedrag betreft wel goed uit. (helaas however geen single player.)
http://www.shooterspool.n...arom-shooterspool-videos/
Redelijk actieve speler van VP4 hier, top game! Uiteraard niet helemaal realistisch, maar nog niet beters gezien. Kan goed vergelijken opdat ik ook in real Life serieus veel gepoold heb, ook op nationaal niveau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taker1987
Nog een paar week en dan ga ik ally Pally bezoeken , iemand interesse in foto’s vanaf de masters ?

Wat zijn jullie verwachtingen van de masters dit jaar ?

[ Voor 22% gewijzigd door taker1987 op 12-01-2019 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pilskes
  • Niet online
taker1987 schreef op zondag 6 januari 2019 @ 00:37:
Nog een paar week en dan ga ik ally Pally bezoeken , iemand interesse in foto’s vanaf de masters ?

Wanneer ga je? Toevallig naar een wedstrijd van O'sullivan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• supergert
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Foto's: d:)b Ook van de omgeving/het gebouw? Zoveel zie je daar niet van op TV.

Ik kan 's avonds een paar uurtjes kijken naar de BBC (kijk via satelliet naar RedButton-kanaal of BBC2), biertje erbij en genieten maar :+
Van wat ik gezien heb leek Mark Selby prima in vorm, lijkt me een goede kanshebber.
Maar ik vind het toch vaak behoorlijk onvoorspelbaar hoe een wedstrijd gaat verlopen.

ZX81 > C64 > Amiga > BeBox > PowerMac > pc-klonen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Mag je daar foto's maken dan? Zo ja: graag ;)

[ Voor 3% gewijzigd door pven op 17-01-2019 15:01 ]

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pilskes
  • Niet online
Een handtekening van Ronnie zou top zijn :P :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• taker1987
Ik ga Mn best doen mannen , foto’s van zowel buiten en ga Mn best doen om dit binnen ook voor elkaar te krijgen 😁

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pilskes
  • Niet online
Wel mooie dat Ronnie weer verder is, ook al was zijn spel niet 100%.

Kan wel genieten van een avond snooker kijken, jammer dat de vrouw dit niet zo waardeert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Ronnie weer in de finale van de Masters, zondag weer lekker voor de tv liggen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pilskes
  • Niet online
Persoonlijk vond ik het een mooie partij tegen Ding, die bijna 147...pffff, daar zat alles in, mooie ballen, flukes etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
pilskes schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 21:32:
Persoonlijk vond ik het een mooie partij tegen Ding, die bijna 147...pffff, daar zat alles in, mooie ballen, flukes etc.
Echt jammer dat Ding het niet haalde had hem het echt heel erg gegund om de 147de 147 te halen.

btw zonet met Trump was echt spannend maar wel echt tof dat hij in de finale staat, is 1 van m`n favoriete spelers.

Zondag: Well that finished quickly ?

Erg mooi van Trump, echt supersterk gespeeld.

[ Voor 8% gewijzigd door enchion op 20-01-2019 22:00 ]

How do you save a random generator ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taker1987
Foto’s heb ik nog steeds als jullie die willen zien .

Wie denken jullie dat het wk gaat winnen ?

[ Voor 70% gewijzigd door taker1987 op 20-04-2019 23:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1203552

Ik heb een vraag over snooker referees.

Als er op twee of meerdere tafels tegelijk wordt gespeeld zijn er dus ook meerdere referees bezig.
Als er onrust is in de zaal roept een referee het publiek tot de orde.
Wordt er van tevoren 1 referee aangewezen die die taak op zich neemt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exocet
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
O'Sullivan flink in de problemen tegen de amateur Cahill, al ligt dit vooral aan Ronnie zelf. Onvoorstelbaar hoeveel missers hij in deze partij al heeft gehad. Duidelijk ook niet in juiste "frame of mind", gaat voor bijna alles en speelt amper een fatsoenlijke safety game.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1274593

Hoi allemaal,
Ik heb vandaag een 10ft snooker tafel gekocht en ben bezig met installatie.
Ik heb een paar vraagjes.
Hoeveel weegt eigenlijk een leiplaat.
Ik heb er 5 en die zijn 60 cm breed, en 4 cm dik.
En heeft iemand goede of slechte ervaringen met het plamuren van de naden van de leiplaten?
De een beweert dat dat niet hoeft, en de ander weer wel.
Ik snooker nu ongeveer 10 jaar , en het laatste jaar wat serieuzer.
Grote breaks nog niet gemaakt.
Hoogste is 30.
Wat me wel goed lukt is het tactische spel inclusief snookers leggen.
Breaks van 20+ maak ik wel geregeld.
Leuk dat er een forum voor snooker is.

Groet
Pascal

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Superstick
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 27-11-2022
Upje... :$

Niemand hier die dit fantastische wk volgt? Met Ronnie en Mark Williams in topvorm? Trump die altijd interessant is en nog meedoet? De 147 van Robertson?

Ik geniet in ieder geval! d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippocampus

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

@Superstick ook erg genoten van die geweldige pot tussen Trump en Williams, wat een kraker was dat.
Wat zijn het toch toppers die van de class of '92 _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fisico
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10-06 22:34

Fisico

by Fabian

Een nagelbijtende terugkomst van Williams en had het hem ook wel gegund. Ronnie lijkt er dit jaar weer eens zin in te hebben, normaal zou ik zeggen die staat ook in de finale. Maar na vanmiddag kan alles.

... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fisico

Fisico

by Fabian

De finale wordt toch nog spannend denk ik. 5-3 is beter voor de kijker dan 7-1. De analyses van de gecombineerde 13-voudig kampioenen zijn ook weer een feest. Met als hoogtepunt SH die tegen SD zegt: zoals snooker moet worden gespeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoahAmber
  • Registratie: Januari 2020
  • Niet online
Fisico schreef op zondag 1 mei 2022 @ 18:33:
De finale wordt toch nog spannend denk ik. 5-3 is beter voor de kijker dan 7-1. De analyses van de gecombineerde 13-voudig kampioenen zijn ook weer een feest. Met als hoogtepunt SH die tegen SD zegt: zoals snooker moet worden gespeeld.
Na de avondsessie lijkt het feestje voor Trump over. Rocket was goed bezig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fisico

Fisico

by Fabian

Werd toch nog heel even een soort van spannend. Alles of niet spel had Trump misschien eerder moet doen. Ik blijf wel fan van de droge (humor) analyses van Steve.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-06 16:42

Herman

FP ProMod
Fisico schreef op maandag 2 mei 2022 @ 23:33:
Werd toch nog heel even een soort van spannend. Alles of niet spel had Trump misschien eerder moet doen. (...)
Trump was in het begin van de finale nog uitgeput van zijn eerdere match. Jammer dat hij tegen Ronnie niet z'n beste spel kon laten zien.

O'sullivan was dit toernooi echt geweldig. fascinerend om hem te zien spelen. Hopen dat hij nog wat jaartjes mee blijft doen :)

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoahAmber
  • Registratie: Januari 2020
  • Niet online
Kon het niet goed zien op mijn telefoontje, maar O'Sullivan leek mij erg emotioneel direct na afloop. Zoals hij erg lang in de hugstand met Trump stond. Volgens mij was hij ook echt aan het huilen. Ik kreeg in ieder geval kippenvel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superstick
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 27-11-2022
@Superstick ook erg genoten van die geweldige pot tussen Trump en Williams, wat een kraker was dat.
Wat zijn het toch toppers die van de class of '92 _/-\o_
Ja joh, alledrie die gasten zijn geweldig. Ik heb Mark Williams eens ontmoet in een hotel waar ik werkte. Sympathieke vent. Zelfs een potje pool met hem gespeeld. Ik was redelijk kansloos...
Kon het niet goed zien op mijn telefoontje, maar O'Sullivan leek mij erg emotioneel direct na afloop. Zoals hij erg lang in de hugstand met Trump stond. Volgens mij was hij ook echt aan het huilen. Ik kreeg in ieder geval kippenvel
Hij was inderdaad vrij emotioneel. Ik kreeg de indruk dat het evenaren van het record van Hendry toch iets belangrijker voor hem was dan hij zelf dacht of toegaf... Prachtige winnaar natuurlijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pilskes
  • Niet online
Ik speel nu een paar jaar met een redelijk simpele Buffalo keu, maar soms voelt het aan alsof de keu net iets te kort is. Ik ben zelf 190cm, en een keu die 3 cm langer is past denk ik beter bij me.

Iemand enig idee waar ik een langere keu kan kopen (en testen!)? Ik vind alleen maar zaken die ze op bestelling laten maken, en om nu op de gok een iets langere keu te gaan bestellen zie ik niet zo zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nineball
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-06 21:25
pilskes schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 20:14:
Ik speel nu een paar jaar met een redelijk simpele Buffalo keu, maar soms voelt het aan alsof de keu net iets te kort is. Ik ben zelf 190cm, en een keu die 3 cm langer is past denk ik beter bij me.

Iemand enig idee waar ik een langere keu kan kopen (en testen!)? Ik vind alleen maar zaken die ze op bestelling laten maken, en om nu op de gok een iets langere keu te gaan bestellen zie ik niet zo zitten
Ik heb toen ik wat serieuzer ging snookeren begin jaren 90 en iets langere keu gekocht, beetje op de gok. Nooit spijt van gehad. Ben zelf 1,87.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pilskes
  • Niet online
nineball schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 20:42:
[...]

Ik heb toen ik wat serieuzer ging snookeren begin jaren 90 en iets langere keu gekocht, beetje op de gok. Nooit spijt van gehad. Ben zelf 1,87.
En hoeveel langer dan de standaard 147cm was die keu? Heb je ook enig idee wat zoiets zou mogen kosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nineball
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-06 21:25
150 cm kostte toen iets van 500 gulden. Als ik nu bij John Parris cues kijk dan kost een eenvoudige keu iets van 400 pond en dan kun je zelf de lengte aangeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 17:34
Hier heb ik een Buffalo de luxe Premium maar deze is maar 145 cm, maar deze is ruim lang genoeg. Ik ben zelf 1,85 en pak de keu zeker 10/15 cm vanaf de achterzijde vast. Ik heb nu niet het idee dat hij voor mij langer moet zijn. Maar misschien is dat lichaamsbouw afhankelijk.

Het blijft wel lastig om mijn spel te verbeteren. Soms gaat het wel redelijk, maar soms dan mis je ook ballen waarvan je denkt, hoe dan? :'(

Een break maken is meestal het probleem niet, maar hoge breaks dat is toch verdomd lastig. Gemiddelde is dan ook niveau amateur....laag. :+ Maar het gaat ook meer om de fun. Is leuk om frame te winnen, maar verliezen is ook niet zo erg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liwwadder
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 15-12-2022
Hoi, wat leuk een Snooker forum op Tweakers. Die zijn er niet veel te vinden.
Ik heb een foulregel vraag. Hij is simpel maar kon het niet vinden in de snookerregels. Ik had de volgende situatie: Alle rode ballen zijn weggespeeld, geel is aan de beurt, wordt ook gepot maar de cueball gaat ook in een pocket, dus Foul. Komt de gele bal terug op zijn spot? Of blijft die in de pocket?
Ik zou zeggen terug op de gele spot maar is dat juist?
Rode ballen blijven wel in de pocket bij een foul weet ik. Ik hoor het graag even.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ISaFeeliN
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 28-05 23:07
Liwwadder schreef op woensdag 23 november 2022 @ 09:54:
Hoi, wat leuk een Snooker forum op Tweakers. Die zijn er niet veel te vinden.
Ik heb een foulregel vraag. Hij is simpel maar kon het niet vinden in de snookerregels. Ik had de volgende situatie: Alle rode ballen zijn weggespeeld, geel is aan de beurt, wordt ook gepot maar de cueball gaat ook in een pocket, dus Foul. Komt de gele bal terug op zijn spot? Of blijft die in de pocket?
Ik zou zeggen terug op de gele spot maar is dat juist?
Rode ballen blijven wel in de pocket bij een foul weet ik. Ik hoor het graag even.
Respot! Als ik het goed zie wordt bij iedere foul op een kleur, ongeacht welke fase in de game, de bal gerespot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Liwwadder
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 15-12-2022
ISaFeeliN schreef op woensdag 23 november 2022 @ 10:00:
[...]

Respot! Als ik het goed zie wordt bij iedere foul op een kleur, ongeacht welke fase in de game, de bal gerespot.
Dat lijkt me ook en is dus de regel. Dank voor de snelle reactie!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippocampus

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Dit topic maar eens afstoffen. Wat een match tussen de Belg Brecel en de Chinees Si.

Ze staan ballen te potten alsof ze aan de oefentafel staan. De politie moest er naar kijken :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hippocampus

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Geweldige 147 van Selby. Zijn eerste in de Crucible :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
Hippocampus schreef op zondag 30 april 2023 @ 22:57:
Geweldige 147 van Selby. Zijn eerste in de Crucible :)
Tijdens de finale? Damn nice

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sinees
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Brecel speelt echt een geweldig toernooi tot nu toe, hij heeft meerdere meervoudige wereldkampioenen verslagen. Nu nog 1 te gaan in de finale. Het zal geweldig zijn als hij wereldkampioen wordt. Eindelijk eens een kampioen die uit een niet Engelstalige land komt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vld1989
  • Registratie: Oktober 2022
  • Nu online
Ik snooker zelf inmiddels een jaar of 15, maar op zaterdagavondniveau met bier erbij. Laatste keer dat ik gespeeld heb is ook alweer een tijdje geleden, het is wat stil komen te liggen tijdens corona.
Merk alleen dat mijn niveau nu echt maar marginaal hoger is dan 15 jaar geleden toen ik voor het eerst begon. Ik heb de snelheden waarmee ik de cue ball moet spelen wel een stuk beter door, maar goed effect geven is aan mij echt niet besteed. Ik ben ook eigenlijk altijd puur en alleen bezig met de ball-on te potten en als dat gelukt is kijk ik wel weer verder met wat ik dan moet doen. 1 bal verder kijken lukt me tot op zekere hoogte wel, maar verder dan dat echt niet. Sowieso zijn mijn breaks meestal maar 2 of 3 ballen en vrijwel nooit meer dan 5 ballen achter elkaar.

Verdedigend zie ik meestal wel wat ik moet doen, maar omdat ik niet zo goed ben in effect geven lukt het meestal niet om uit mijn handen te krijgen wat mijn hoofd wil. Al ben ik zoals gezegd wel redelijk geworden in het inschatten van de snelheid waarmee ik de cue ball moet spelen zodat ik toch nog wel redelijk snookers kan leggen. Ontsnappen is overigens een anders verhaal, gewoon via 1 band spelen en zorgen dat ik de ball-on raak. Niks geen tactische keuzes om niks open te laten, want mijn vrienden (cq. tegenstanders) zijn van hetzelfde niveau als ik dus geen fouls maken is belangrijker :+

Merk overigens wel dat zij iets beter zijn dan ik, ik denk vooral omdat zij een eigen (weliswaar erg goedkope) keu hebben aangeschaft en dus altijd met hetzelfde materiaal spelen. Ik heb gewoon zo'n keu van de snookerclub zelf die ook niet altijd even recht zijn. Maar zijn er nog goede andere tips om beter te worden, behalve eigen materiaal aanschaffen?
Sinees schreef op maandag 1 mei 2023 @ 15:56:
Brecel speelt echt een geweldig toernooi tot nu toe, hij heeft meerdere meervoudige wereldkampioenen verslagen. Nu nog 1 te gaan in de finale. Het zal geweldig zijn als hij wereldkampioen wordt. Eindelijk eens een kampioen die uit een niet Engelstalige land komt
Begint er toch wel goed uit te zien, zou erg leuk zijn inderdaad! Heb het eerlijk gezegd ook niet heel erg op Selby overigens..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twixie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09-06 15:00
Vld1989 schreef op maandag 1 mei 2023 @ 16:17:
Maar zijn er nog goede andere tips om beter te worden, behalve eigen materiaal aanschaffen?
Een van de belangrijkste technieken bij het queuen is de zogenaamde follow-through. Veel beginners stoppen de keu onmiddellijk wanneer ze de cue ball raken. Je moet echter de keu nog een stuk verder laten doorglijden. Dit is voor 2 zaken belangrijk. Vooreerst zorgt het ervoor dat je mooi recht queuet en de cue ball dus ook daadwerkelijk de richting uitgaat waar jij naar mikte. Maar ook voor effect ballen (zeker top- en bottom spin) is dit cruciaal zodat je maximaal spin kan geven aan de cue ball.

Een uitzondering op de follow through is overigens een stun ball. Dan raak je de cue ball licht onder het midden met een korte stoot. Hiermee kan je de cue ball gewoon dood laten vallen wanneer hij de object ball vol raakt.

Dus ik zou wat oefenen op dit soort basis effect ballen : stun, top spin en back spin (in die volgorde, want zijn ook van toenemende moeilijkheid).

Ivm follow through had ik ooit nog eens een truukje gelezen om dit te oefenen: neem een plastic fles en doe alsof de hals de cue ball is. Een goede rechte stoot gaat dus helemaal een stuk in de fles door terwijl de fles niet beweegt (i.e. je stoot is mooi recht).

EDIT: er gaan er hier wellicht zijn die nog beter tips kunnen geven, want ik heb al 20 jaar geen keu meer aangeraakt, en ik was ook toen geen hoogvlieger. Mijn queueing was nog redelijk ok, maar ik had toch wel last van de hoeken in te schatten. Ik gaf altijd als excuus dat het was omdat ik een brildrager was :D. Mijn hoogste break was ook maar 16. 8)7

EDIT2: of gewoon wat op YouTube zoeken. Bovenstaande tip staat bvb ook gewoon op YouTube: YouTube: Improve At Snooker With 5 Random Objects

[ Voor 16% gewijzigd door Twixie op 01-05-2023 21:18 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012

Jebus4life

BE User

Hij heeft het gedaan!

Ik gaf er nog weinig voor toen Selby terugkwam tot op 1 frame, die gaf echt frames lang he-le-maal niets meer weg, tot plots de misser op zwart, Brecel kon een paar makkelijke pots maken en zat terug in z'n ritme en maakte het erg knap af.

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

Pagina: 1 2 Laatste