Er wordt in dit draadje regelmatig aangehaald dat Classic niet leuk gaat zijn wegens het gebrek aan tijd in verhouding tot de tijd die de meesten tot hun beschikking hadden zo'n 15 jaar geleden. Mijn ervaring dusver is dat de kennis die je hebt opgedaan over de jaren heen dit in de meeste scenario's prima kan compenseren. Laat 1 ding duidelijk zijn: mocht je rank 14 willen worden dan zul je toch echt Live to Win op repeat moeten zetten voor een aantal maanden zonder daglicht. Voor iedere andere vorm van gamen kun je prima met veel minder uren wegkomen.
De meeste raids (en dat geldt al helemaal voor MC, ZG, AQ20, BWL) zijn snel te clearen en hebben helemaal niet zo veel min-maxing nodig als dat de meeste mensen lijken te denken (of hopen). Als je in 't algemeen genomen bovengemiddeld presteert in games dan ga je prima wegkomen met één avond in de week raiden, of meerdere avonden één a twee uurtjes op een avond. Uiteraard is het essentieel om een guild te vinden met, het liefst ervaren, spelers met dezelfde 'mindset'. Als je als speler met gemiddelde gear je rotatie goed uitvoert zul je nu stukken beter presteren dan dat je wist neer te zetten gedurende je vanilla periode 15 jaar terug.
Zeker als healer kun je iedere phase 1 en 2 boss-fight in green gear doorstaan door degelijk je heals te cancellen. Zo maakt een boss eindigen met 50% of 25% mana weinig verschil voor je output. DPS rollen hebben nou eenmaal het nadeel dat je output schaalt met consumables, en dat kost uiteraard effort om bij te houden, maar ook daarvoor geldt dat je nog altijd beter zult presteren dan dat je vroeger deed met consumables. Het helpt dan wel om op andere vlakken wel te optimaliseren waar het kan. Als je dus een "niet optimale" spec gaat spelen, geen tijd hebt om voor een goede set gear te zorgen en ook nog geen consumables hebt dan wordt het natuurlijk een lastig verhaal.
De enige roll die hier wel uitschiet is tanken. De hele raid staat of valt met de specs van de tanks. Uiteraard geldt ook voor tanks dat je tegenwoordig een stuk beter zult performen, maar het hebben van bijvoorbeeld een flask of the titans (+1200hp) is natuurlijk wel merkbaar, omdat je nou eenmaal een aardig grotere healthpool hebt, wat genoeg kan zijn voor een extra klap zonder gevolgen.
Zelf heb ik in vanilla een warlock gespeeld en op private servers een (holy) priest. Met die holy priest heb ik consistent "top" logs (reken top 5 server-wide) gehad terwijl iedereen wist dat ik een echte "raidlogger" was. Zelfs de tier 2 en tier 3 parts heb ik niet eens laten enchanten uit luiheid, maar daar heeft alsnog nooit iemand iets, in serieuze vorm, tegen in weten of zelfs maar geprobeerd te brengen, omdat het daadwerkelijke resultaat ruimschoots voldoende was.
De bosses van de eerste raids gaan met de hedendaagse DPS waarden vaak in minder dan één minuut dood. Al doet je raid er 50% langer over ben je na anderhalve minuut klaar. Zoek dus gewoon een guild met de juiste set aan spelers. Daar heb je echt veel meer aan dan je ziek melden voor je werk, omdat je 8 uur per dag moet besteden om Dreamfoils te herben terwijl je constant geganked wordt door de ooga gang

. Sowieso zijn er al genoeg guilds te vinden in het classic gedeelte van de Blizzard forums die precies diezelfde mindset hebben. Veel oude "top 500 guild" spelers uit het vanilla-WOTLK tijdperk die het nu rustig aan willen doen door efficient te zijn.
Bovenstaande is gebaseerd op zowel vanilla raiding (
Paprika in "World of Warcraft Classic", inclusief Naxxramas) 15 jaar terug als private server raiding (inclusief Naxxramas) op een bekende server die niet meer bestaat en z'n opvolger

.
[
Voor 6% gewijzigd door
Paprika op 17-06-2019 16:18
]