Bonswah schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 12:05:
Ik wil na jaren afwezigheid weer eens WoW Classic oppakken, waarschijnlijk kom ik zoals altijd weer niet verder dan lvl 30'ish maar dat maakt niet uit. Ik speel vooral om lekker solo te levelen en af en toe een dungeon te pakken.
Ik heb echter twee vragen:
1) Als ik in Battle.net kijk bij mijn installatie van WoW Classic dan zie ik drie opties: Classic Era (is dit classic zonder expansions?) Hardcore (niet echt 'mijn ding') en SoD (geen idee wat dit exact is)
2) Voor de afwisseling denk ik dat ik maar eens voor alliance ga, welke EU PvE server is dan aan te raden voor een gezonde/gebalanceerde populatie of zijn het in Classic tegenwoordig ook van die samengeveegde servers zoals in retail?
Ja welkom in de Chaos van WoW momenteel.
in 2019 is WoW Classic gereleased, en die versie is in de jaren daarna gewoon nu in 2026 ergens in Panda bezig.
Classic Era is inderdaad Classic zonder expansions. Gaat dus niet naar TBC of verder.
Harcore is als je dood ben, is je character done. (vraag van community.) wel optie om die character te verplaatsen naar Era. Hardcore is tot lvl 60, geen officiele TBC hardcore.
SoD is een uitprobeersel van een classic + idee, waarbij ze Classic WoW hebben omgetoverd met wat extra tweaks van bijvoorbeeld talents/spells en balance changes. Maar ook nieuwe raids/dungeons hebben omgetoverd. Werd aan t begin heel erg veel gespeeld, maar kreeg ook wel snel weer kritiek.
Na het succes van Classic uit 2019 hebben ze in november 2024 Classic Anniversary uitgebracht. Classic variant weer van 1 tot 60 maar dan met de patches en release van raids wat sneller. in 2026 Februari dit jaar hebben ze dit naar TBC gereleased, waar we nu momenteel over 3 weken naar Black Temple/Mount Hyjal patch gaan. Ze hebben in Anniversary wel wat aanpassingen gedaan maar minimaal. Denk aan Arena/Honor grinds en pvp gedeelte. Maar ook de raid releases zijn de nerfed varianten. Dus veel guilds hebben heel snel KT en Vashj in Tempest Keep en SSC gecleard zonder weken te whipen. De nerfed versies zijn ook goed ontvangen, want populatie raiders is TBC anniversary is ontzettend hoog.
Ze hebben nog niks laten weten of TBC anniversary naar Wrath of Lich king gaat, maar ze hebben wel al wat vraagstukken in community losgelaten over een Classic + idee waarbij ze dus weer Orginele WoW met wat tweaks/balances en idee'en willen gaan doen. Denk aan een vote systeem om bepaalde dingen toe te voegen of niet door te laten komen.
Al met al, goed ingewikkeld haha