Felyrion schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 12:28:
- Uniekheid items
Je had écht BiS items waar je achteraan ging. En zoals eerder gezegd, Epics waren Epic. Ik herinner me dat ik als net level 60 priest in Scholomance binnen een week Headmasters Charge én Alanna's Embrace oppikte. Iedereen sprak je daar op aan toen. In raids kreeg ik een speciaal plekje bij de casters vanwege de extra intellect buff.
Niet alleen unieke items, maar ook unieke talents (en specs), buffs, procs. Volgens mij zijn velen van mening (net als Blizzard) dat het oude talent systeem weinig echte keuze bood, veel "verplichte" talents had en ook talents die (zo goed als) nooit gekozen werden. Voor wat betreft de beste damage/tanking/healing specs klopte dit ook gewoon, maar voor de uitzonderingssituaties was het gewoon heel leuk. Hybrid builds, specifieke talents die in een of twee fights verdomde handig waren (en verder zinloos) enzovoorts. Een paar voorbeelden:
- Prot warrior PVP (block value) in TBC: andere spec dan Prot PVE, met wat meer Arms/Fury talentpoints erin.
- Prot warrior PVP in WotLK: eigenlijk een Arms spec met full ArP gear, maar dan met sword&board.
- Fire/Frost mage PVP in TBC: een hybrid fire/frost build die ik in Arena gebruikte, de "anti-rogue" spec met hoofdzakelijk Frost, maar met alle stunn abilities/procs talents uit Fire.
- Arcane/Frost mage PVE in TBC: een bossfight starten met alle cooldowns en AB spam >invis > Evocate en daarna rustig een tijdje Frostbolts spammen (totdat de cooldowns en hopelijk Heroism up was).
Zoveel leuke random specs die soms maar een paar punten linksom of rechtsom van elkaar scheelden, maar mij zoveel extra speelplezier hebben gegeven.
- Flying
Tsja, hoe fantastisch ik flying ook vond toen het uit kwam, het haalt een bult immersion weg. De wereld wordt ineens veel kleiner en onbetekenender. Je slaat gewoon alles over.
Mijn inziens leende Azeroth zich niet voor flying (nog steeds niet). Dat het in TBC kwam was spannend en leuk, maar de wereld was er ook op gemaakt. Sommige delen waren zelfs heel slecht bereikbaar, zeker in Netherstorm was het vele malen sneller/eenvoudiger met een flying mount.
- LFG/R
Zelfde geldt eigenlijk voor LFG.. hoe makkelijk het ook is, het haalt weer een stuk "waarde" weg van je run. Als je al tijd investeerd om een groep te maken en naar de dungeon te komen dan zal je ook niet zomaar de groep verlaten als het nét even tegenzit.
Vaak genoeg met een Tank gezeten die niet helemaal top was. Dat is dan zo. Corpse runs naar de dungeon ingang waren vaker norm dan uitzondering. Maar des te leuker als je dan samen toch het einde weet te halen.
Nu is het uitzonderlijk als er iets in de chat gezegd wordt in de gemiddelde dungeon run.
Geen LFG had ook wel nadelen (moet ik zelf ook bekennen). Zo vond ik in Vanilla de instance Maraudon een van de mooiste/coolste instances, maar oh god als je daarheen moest komen (als Alliance zijnde). En heel vaak was het gewoon heel lang zoeken om een groep bij elkaar te krijgen.
Aan de andere kant, had je dan een groep en had je een echt goede tank/healer/dpser... dan ging die persoon ook direct op de friendslist. Zo heb ik gaandeweg in Vanilla en TBC heel wat namen op de friendslist gehad, mensen die in totaal andere guilds zaten, maar die ik vaak vroeg voor dungeons, heroics of zelfs raids (en vice versa deed men dat ook bij mij). Uiteindelijk leuke contacten en vriendschappen aan overgehouden.
Maar het is niet alleen maar kommer en kwel tegenwoordig hoor
Zo vind ik de leveling experience in BFA wel vermakelijk en er zit wel een mooie rode draad in alles.
Het is heel geschikt voor casual spelers die toch alles willen zien en toch het gevoel willen hebben dat ze mee kunnen komen en progressie boeken.
Ik moet zeggen, hoewel mijn inziens WotLK het begin van het "nieuwe WoW" was en heel duidelijk was dat die expansion er qua dungeon difficulty, (normal) raid difficulty, achievements etc. er echt op geent was om zoveel mogelijk nieuwe, onervaren en jonge spelers aan te trekken.. dat ze in die expansion het qua storyline toch heel goed voor elkaar hadden.
Vanilla zie ik als leuk, spannend, nieuw en met flink wat onafgewerkte randjes, TBC is in dat opzicht een verbeterslag, leuke nieuwe dingen en toevoegingen. WotLK was voor mij meer een promotieplaatje voor de grote massa: super verhaal met een van de meest bekende villains, maar alleen al het "CC is niet meer nodig" principe vond ik al alarmerend.
Nog even offtopic op het bovenstaande verhaal: gisteren een account aangemaakt op een Vanilla private server, wilde eens wat met verschillende classes gaan uitproberen, kijken welke ik nu als eerste wil gaan levelen. Begonnen met een dwarf warrior (zoals destijds ook) en ik merkte al snel dat ik 1 ding vergeten was (wat anders was dan in de laatste paar expansions): agro range. Goeie dag zeg, wat agro je mobs snel en van veraf. Loop je een grot binnen, pull je vanaf 15+ meter een mob, die pullt daardoor nog 2 anderen mee... dooie ik dus
Goed, weer even aanpassen dus, veel food meenemen en toch snel First Aid leren