Droefsnoet schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 17:25:
[...]
Ook in Retail kan je er voor kiezen om geen heirlooms te dragen, geen motor te gebruiken of de extra flightpaths links te laten liggen. Op je gemakje levelen kan daar ook. Er worden dingen toegewezen aan Classic die eigenlijk niet anders zijn aan Retail.
Je kunt een oldtimer rijden, maar je kunt er ook voor kiezen om de airbags, stuurbekrachtiging, ABS, parkeersensoren, cruise control, navigatie, etc. van je moderne auto uit te schakelen.
In een moderne auto kun je vrijwel alles wat in een oldtimer kan, maar het is totaal niet hetzelfde. En zelfs als jij, met je moderne auto, je best doet om een oldtimer na te bootsen, dan rijdt de rest van de wereld (m.u.v. een paar gelijkgestemden) nog steeds in een moderne auto. En daar rijd jij dan tussen.
Het questen is totaal niet te vergelijken. Markeringen op je (mini)map, oplichtende quest-objectives, persoonlijke en spec-afhankelijke quest-rewards, gedeelde mobs, tooltips die aangeven dat mobs nodig zijn voor een quest, hogere droprates voor questitems, snellere respawns. Om nog maar te zwijgen over het feit dat de classes in Retail totaal anders zijn (in Retail krijgt iedereen interrupts, self-heals, snellere hp/mana regen, etc.) En zo kan ik nog wel uren doorgaan.
Dat is voor mij het grote verschil tussen Classic en Retail. Bijna alles in Classic voelt de moeite en je wordt beloond om samen te werken en sociaal te zijn. In Retail is vrijwel alles optioneel. Waar Classic bij mij draait om het spelen en ervaren, voelt Retail als een spel waar het draait om hebben/krijgen...een aaneenrijging van dopamine-shotjes.
Droefsnoet schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 17:25:
[...]
Ik speel verder zelf te casual om iets mee te krijgen wie de grote man is op de server. Dat boeit me ook geen ene zak. Als ik word geganked door een rogue, ga ik zijn naam niet onthouden. Die huntard die loot need die hij niet kan dragen, stuurt het naar zijn alt en die zie ik nooit meer terug. Ik heb nooit iets met 'de community' gehad.
Daar sla je de spijer op zijn kop. Mij interesseert het wel degelijk wie de grote namen op een server zijn, wie de huntard is die alle loot ninja'd en welke rogue mij continue ganked. Spelers hebben een reputatie; ninja, ganker, hardcore-PvP'er, etc. Er is een community. Iets wat ik in Retail met crossrealm, instant groups, instant summons, rambo-leveling, e.d. niet zie.
Classic is niet mythisch. Classic is niet beter. Wat dat betreft is de vergelijking met de oldtimer zo gek nog niet. Classic heeft een boel gebreken en tekortkomingen en is verre van volmaakt. Retail heeft een heleboel QoL improvements die het spelen een stuk makkelijker/aangenamer maken. Maar ik rijd liever in die oldtimer en doe dat graag met mensen die dat ook doen.
Ik begrijp überhaupt niet waarom mensen elkaar beoordelen en veroordelen voor het spelen (of enthousiast zijn over) Classic/Retail. Speel wat jij het leukste vindt. Ik ga anderen niet vertellen wat ze van hun eigen favoriete spel moeten vinden.