Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Showcase verbouwing bestaande woning

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

• PaT
  • Registratie: april 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Topicstarter
Vanaf maart 2019 krijgen wij de sleutels van onze "nieuwe" woning. Een ruime 2-onder-1-kapper uit 1997. We hebben eigenlijk beide niet zo veel met witte woningen, maar de ruimte die dit huis ons biedt is voor ons ideaal. "Ons" is een gezin met drie kinderen van 11, 3 en 1.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Voor mij weer eens wat nieuws, want tot op heden heb ik alleen woningen nieuw uit de brochure gekocht.
De woning waar we nu heen gaan is dus in 1997 gebouwd en we hebben het gevoel dat er sindsdien niet zoveel aan gedaan is. Om een idee te krijgen, hierbij twee sfeerbeelden.

Members only:

Niet helemaal onze smaak qua afwerking, dus er moet geklust gaan worden en dan ook de stevigere variant van klussen.
Members only:

Wat heeft de woning nu?
De begane grond is voorzien van vloerverwarming als bijverwarming. Dus naast leidingen in de vloer, staan er ook nog radiatoren.
De oorspronkelijke garage is opgesplitst in een ruime fietsenberging en een bijkeuken. In deze bijkeuken is ook de toegang tot het kantoorgedeelte. Dit wordt het domein van mijn vrouw (zzp'er, werkt veel thuis). Om waarschijnlijk aan wat fiscale voordeeltjes te komen is in deze bijkeuken ook een extra toilet gemaakt.

Boven is een dubbele badkamer aanwezig, waarvan 1 deel enkel bereikbaar is vanuit de ouderslaapkamer. Doordat de badkamers in elkaar verlengde liggen heb je 2 "net niet" badkamers,
De verwarming van de bovenverdiepingen wordt gedaan met radiatoren. De warmte komt overigens van een CV-ketel die net zo oud is als het huis zelf.

In 1997 hadden we al de regeltjes van het Bouwbesluit 1992, dus bijvoorbeeld eisen aan isolatiewaarden (2,5) en U-waarden van glas (4,2). Daar voldoet de woning dan ook aan, maar de Rc komt niet hoger dan 2,8 en de U-waarde is met 2,9 ook niet denderend. Met die waarden in mijn achterhoofd en het feit dat we over een tijdje van het gas af moeten wil ik de woning alvast toekomstbestendig maken.

Wat gaat er gebeuren
Ik wil de begane grond vloer voorzien van vloerverwarming als hoofdverwarming. De tegels gaan er dus uit en vervolgens moet ik gaan bepalen wat te doen met de huidige vloerverwarming. Bik ik die inclusief deklaag er uit en bouw ik het opnieuw op of probeer ik de deklaag in takt te houden en frees ik nieuwe sleuven door de oude vloerverwarming heen?

Daarnaast ben ik aan het kijken wat nu de meest handige actie is op dit moment. Zoals gezegd is de woning aardig geïsoleerd, maar dat kan beter. In mijn zoektocht werd ik gewezen op de W'all in one platen van Kingspan. Dat ziet er makkelijk te monteren uit en met een dikte van slechts 5 centimeter voeg je een Rc van 2,3 toe aan je pakket. Dat zou dan voor de opgaande buitengevels toegepast moeten worden. Aan de andere kant vraag ik mij af of je zelf niet iets vergelijkbaars op kan bouwen met PIR-platen en een rachelwerk.
Voor de zolder zal het wel een klassieke na-isolatie worden. Daar heb ik tussen de dakbalken voldoende ruimte om iets toe te voegen.
ALS ik dat allemaal ga doen, moet ik natuurlijk niet alleen naar de dichte wanden kijken, maar ook naar het glas. Dat is nu dus gewoon dubbelglas en dat zouden we kunnen vervangen voor HR++ glas. Dan gaat je U-waarde naar 1,1 en is het binnen zomaar een graad of 3 a 4 warmer zonder dat je er iets voor hoeft te doen.

Daarnaast zal op de begane grond het extra toilet gesloopt worden en op die plek komen de aansluitingen voor de wasmachine en droger.
De keuken zal vervangen worden door iets eigentijdser en uiteraard worden wanden, plafond en vloeren aangepakt. We denken nu aan een PVC-vloer, gestuukte of gespachtelputzde wanden en willen de plafonds opnieuw laten spuiten.
De trappen zijn nu gelakt hardhout en daar willen we ook een modernere uitstraling aan mee gaan geven. Hoe we dat gaan doe moeten we de komende tijd gaan bepalen.

Door naar boven dan.
Beide badkamers gaan er uit en worden samengetrokken tot 1 grote badkamer van circa 5 x 2. Daarin willen we een inloopdouche, dubbele wastafel, toilet en nog wat bergruimte.
Verder zal op de slaapverdieping een deur iets verplaatst moeten worden. tenslotte zal ook hier het plafond, de wandafwerking en de vloeren aangepakt gaan worden.

Dat geldt grotendeels ook voor de zolder. wanden, vloeren worden aangepakt en dus waarschijnlijk ook extra geïsoleerd. In de kap zitten twee Velux dakramen die aan vervanging toe zijn, dus die gaan er waarschijnlijk ook uit voor nieuwe exemplaren.

Al met al een hele klus.

We zitten nu dus in de fase van plannen en uitzoeken. We hebben inmiddels de eerste offerte voor heel wat klussen binnen, maar we hebben uiteraard meerdere aannemers benaderd. Daarbij hebben we ervaren dat "die heb je volgende week" een rekbaar begrip is, want die week worden er al snel meer.

En dan, het doel van dit topic?
Naast dat ik het wel leuk vind om jullie mee te nemen in dit klusavontuur hoop ik ook van tijd tot tijd te kunnen sparren over bepaalde zaken. Welke keuzes zijn handig, welke juist niet enz.

Zo zit ik nog te tobben over de slaapverdiepingen. Ik wil daar eigenlijk niet te moeilijk doen qua verwarming en de klassieke radiatoren vervangen voor convectoren/LTV zodat ik met lage temperatuur de ruimten kan gaan verwarmen. Je kan natuurlijk ook daar voor vloerverwarming gaan, maar ik ben dan bang dat je allerlei elektra-leidingen tegen gaat komen. Daarnaast heb je weer extra kleppen nodig en die kunnen ook weer stuk gaan.
Ook zit ik nog wel een beetje met het isoleren van de woning. De genoemde W'all in One panelen lijken mij reuze handig en snel te werken. Dat is ook niet geheel onbelangrijk, want al deze klussen moeten in 3 maanden tijd gedaan worden. Eind juni moet ik namelijk mijn huidige woning opleveren.
Wat zijn jullie ervaringen met na- isoleren en vloerverwarming?

Naast dit soort vragen zal ik gedurende het proces tegen van alles en nog wat aan gaan lopen. Van het verplaatsen van stopcontacten, het aanleggen van een deugdelijk LAN, tot het wegwerken van de Wifi-accespoints.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

• vso
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 24-04 23:17

vso

FreeBSD | Windows2k3 +Xp

Wij hebben onze woning nu 3 jaar, zeker met kids en bewoning moet je gewoon pas op de plaats maken.
- informatie/aannemers zeker doen ! niet stoppen
Begin met een logboek & idee-en boek + foto's (heel veel foto's) als buren op funda zetten kijk eventueel hoe zij hun huis inrichten (pintrest ?? voor idee-en)

1) Maar begin niet hals over de kop met verbouwingen. je krijgt onverwachte zaken
2) doe noodzakelijk onderhoud (reparaties/vervanging eerst)
3) werk van boven naar beneden en kamer voor kamer .. al je (ver)bouwpuint en troep verdwijnt dan langzaam uit huis

Ik ben begonnen met noodzakelijke reparaties en "upgrades"
- dakgootje vervangen (oud en lek) idem voor dakkapel (verhalen op vorige bewoner)
- upgrades zoals:
* stoppenkast vervangen door automatische schakelaars
* nieuwe HR cv ketel
* HR ramen (die vervangen moesten worden en/of vergroot)
* Mechanische ventilatie upgrade (zuiniger)

Vergeet niet de onderhoudscheck .. dingen die je met regelmaat moet doen (zo vaak word er veel vergeten)
- je CV doorspoelen(ja leeg en dan weer vullen), hiermee werkt je verwarming beter.
(cv tune topic ;) )
- rook/afzuig kanalen schoonmaken
- kruipruimte ventilatie(gaten) controleren ..
- isolatie check .. is alles wel up to spec zoals je verwacht, goeie inspecteur boort gaatje(s) in de voeg en kit het weer af . nadat hij gekeken heeft met endoscoop
- stroom meten en LED verlichting (erg prettig)
- charter een tweaker met FLIR camera ? (erg nuttig voor isolatie planning)
alle onderhouds zaken afvinken in logboek en/of plannen voor toekomst.

Ik ben begonnen met mijn tuin, waarom ? omdat ik wel wist hoe "we" leven maar niet hoe ons leven in dit huis eruit zag en wat echt noodzakelijk was en wat nice to have is .. zo hebben we de keuken verbouwing veranderd in zolder verbouwing. badkamer en wc (afgrijselijke jaren 80 tegels enzo) zijn overleefbaar. immers functioneel. De tuin was ernstig verzakt en verwilderd en onbruikbaar voor ons .. nu hebben we er al 2 jaar plezier van met het hele gezin.

Mijn zolder isolatie project gaat erg traag, niet erg want ik wil mijn CV die geupgrade is ook nog LTV + hout cv / pelletkachel enzv geschikt maken. misschien wtw ventilatie en andere bezuinigende maatregelen.

Ook vind ik het erg intressant om bv naast dak/vloer isolatie de buitenmuren(alle 4) te voorzien van isolatie, mijn doel is momenteel van 230 per maand aan eneco te gaan naar 80 .. we zijn al rond de 150/140 :)

Maar je CV goed doorspoelen en even goed afstellen gaat je zeker veel plezier opleveren (ik heb het recent gedaan en merk echt verbeterde verwarming :) en het is een zeer makkelijke klus ..
Eveneens je ventilatie kanalen schoonmaken .. (gebeurt in NL zelden) ik moet het nog doen ;)

http://students.imsa.edu/~crazycub/tolkienwin98.htm <--- Tolkien vs Microsoft

• Harrie_
  • Registratie: juli 2003
  • Niet online

Harrie_

🔴🔴🔴🔴🔴

Ik snap niet zo goed waarom je beide badkamers samen wil voegen tot 1? Je hebt nu nog 2 jongen kinderen, maar wanneer die straks ouder zijn leef je met 5 mensen in een huis die dan allemaal te pas en te onpas gebruik moeten maken van 1 en dezelfde badkamer. Dat je wellicht de indeling aan wil pakken snap ik wel, maar als je het 2 ruimtes kunt houden zou ik het zeker doen. Gewoon mega handig met 3 kinderen dat je als ouders je eigen badruimte hebt en je kinderen (zeker dochters!) nooit een half uur de badkamer bezet houden, daarbij is het ook nog eens waardeverhogend....

• emnich
  • Registratie: november 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Met @Harrie_ ^^

Ik zou zeker 2 badkamers houden.

• Goudvis
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 24-04 07:38
Leuk topic!

Startpunt: Hebben jullie een bouwkundige keuring laten doen? Zo ja, welke urgente puntjes kwamen uit dat rapport?

Buitengevels isoleren mag niet overal zomaar, zegt jullie gemeente daar iets over?
Ik moest in dat kader ook denken aan het prima artikel over dit onderwerp op JoostDeVree.nl. Bekend nadeel van gevelisolatie is de overgang tussen jullie muur en die van de buren, maar misschien heb je daar al over nagedacht.

Vloerverwarming: Waarom wil je precies nieuwe vloerverwarming aanleggen? Daarnaast, is de vloer zelf al geïsoleerd (op alle plekken)? Zo niet, dan heb je aan dat aanpakken wellicht meer dan aan nieuwe vloerverwarming.

• Ruud2001
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 14-04 18:50

Ruud2001

a.ka. Ruud2000

Interessant topic dit, ik ga 'm volgen en ben benieuwd of ik hier nog wat tips voor onze jaren 90 huis opdoe :)

Misschien nog een nice-to-have voor op je wensenlijst: alle binnendeuren vervangen door hoge stompe deuren. Zo te zien heb je nu namelijk metalen kozijnen met van die lelijke opdekdeuren, die met een beetje pech zijn verkleurd. Hebben wij in ons huis ook gedaan, en het geeft het hele huis echt een veel betere 'smoel'.

"Imagination is more important than knowledge" - Albert Einstein

• Erwin_83
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 14:08

Erwin_83

Gasloos sinds 01-12-2017

Denk bij het vervangen van de dakramen vast aan het plaatsen van zonnepanelen in de toekomst. Mogelijk is een andere plek van de dakramen gunstiger met zonnepanelen leggen.

Denk ook eens aan koelen/zonwering eenmaal warm in de zomer ben je de warmte niet zomaar kwijt in een goed geïsoleerd huis. Een warmtepomp in combinatie met vloerverwarming heeft vaak de mogelijkheid om te koelen, niet zo goed als een airco, maar het is iets. En dan kan vloerverwarming in de slaapkamers wel interessant zijn.

Zelf heb ik na aankoop van de woning de dekvloer beneden er uit gehakt en op geïsoleerde noppenplaat de vloerverwarming gelegd en daarover een nieuwe cementdekcloer. En gelijk nieuwe wandcontactdozen boven de plint gemaakt en de electra via de kruipruimte laten lopen.

• Tehh
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 12:11
Goudvis schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 10:07:
Leuk topic!

Startpunt: Hebben jullie een bouwkundige keuring laten doen? Zo ja, welke urgente puntjes kwamen uit dat rapport?

Buitengevels isoleren mag niet overal zomaar, zegt jullie gemeente daar iets over?
Ik moest in dat kader ook denken aan het prima artikel over dit onderwerp op JoostDeVree.nl. Bekend nadeel van gevelisolatie is de overgang tussen jullie muur en die van de buren, maar misschien heb je daar al over nagedacht.

Vloerverwarming: Waarom wil je precies nieuwe vloerverwarming aanleggen? Daarnaast, is de vloer zelf al geïsoleerd (op alle plekken)? Zo niet, dan heb je aan dat aanpakken wellicht meer dan aan nieuwe vloerverwarming.
Een buitenmuur mag je aan de binnenkant na-isoleren, daar heb je geen toestemming voor nodig. En als je toch je wanden opnieuw gaat stuccen / spacken is dat een kleine moeite.
De leidingen van vloerverwarming gaan xx jaar mee, 1997 is toch *al* 20 jaar geleden, en als de tegels er toch uit gaan is het risico op lekkage te groot om het niet te vervangen. Dat ene dagje werk zou ik zeker niet weg bezuinigen.
Isoleren van de vloer is inderdaad wel een goede. Wij hebben ook vloerverwarming en hebben gekozen voor tonzon isolatie, maar achteraf gezien was PIR een betere keuze geweest, dat neemt minder ruimte in beslag en is veel minder kwetsbaar. En met PUR ook beter af te werken aan de randen.

Je zou kunnen overwegen om alle radiatoren te verwijderen. In de badkamer(s?) plaats je dan IR panelen (achter de spiegel of aan het plafond). Als je toch je ramen en muren gaat isoleren heb je op de 1e en 2e verdieping geen verwarming meer nodig. Als je een werkkamer o.i.d. hebt kan je daar altijd nog een klein IR paneel plaatsen.

Ik mis in je plan de zonnepanelen, palletkachel (of HR kachel) die aangesloten is op cv (zorg voor luchttoevoer van buiten), een douche WTW, warmtepomp...

• -DarkShadow-
  • Registratie: december 2001
  • Niet online
Ik zou eerder voor twee badkamers gaan. 1 van 2 x 2 meter met enkel een douche en een wastafel en een van 2 x 3 meter met een bad, wastafel en toilet. Zullen beide niet zo luxe zijn als 1 badkamer van 2 x 5 meter, maar je hebt er met 5 volwassenen en bijna-volwassenen veel meer aan.

Heb je een kruipruimte? Zo nee, dan is de vloer isoleren een rotklus (tot het zand vloer uitgraven, isoleren, nieuwe leidingen, beton storten, etc...). In het geval je geen kruipruimte hebt, zou je kunnen overwegen om de enorme klus om de vloer te isoleren aan te gaan, of je kunt vloerverwarming als bijverwarming houden. Ik zou dan niet vloerverwarming als hoofdverwarming nemen zonder de vloer te isoleren, dan ben je een zandbed aan het opwarmen.

Verder heb je veel klussen ingepland die afhankelijk zijn van elkaar. Om dit voor elkaar te krijgen in 3 maanden zou je de grote klussen allemaal aan 1 goede aannemen moeten uitbesteden. En zorg er voor dat je een plan B hebt, mocht het de aannemer niet lukken.

-DarkShadow- wijzigde deze reactie 19-10-2018 10:47 (15%)

Wij zoeken een PHP developer
Soldeerstations
Labvoeding

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Topicstarter
vso schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 09:18:
Wij hebben onze woning nu 3 jaar, zeker met kids en bewoning moet je gewoon pas op de plaats maken.
- informatie/aannemers zeker doen ! niet stoppen
Begin met een logboek & idee-en boek + foto's (heel veel foto's) als buren op funda zetten kijk eventueel hoe zij hun huis inrichten (pintrest ?? voor idee-en)

1) Maar begin niet hals over de kop met verbouwingen. je krijgt onverwachte zaken
2) doe noodzakelijk onderhoud (reparaties/vervanging eerst)
3) werk van boven naar beneden en kamer voor kamer .. al je (ver)bouwpuint en troep verdwijnt dan langzaam uit huis

Ik ben begonnen met noodzakelijke reparaties en "upgrades"
- dakgootje vervangen (oud en lek) idem voor dakkapel (verhalen op vorige bewoner)
- upgrades zoals:
* stoppenkast vervangen door automatische schakelaars
* nieuwe HR cv ketel
* HR ramen (die vervangen moesten worden en/of vergroot)
* Mechanische ventilatie upgrade (zuiniger)

Vergeet niet de onderhoudscheck .. dingen die je met regelmaat moet doen (zo vaak word er veel vergeten)
- je CV doorspoelen(ja leeg en dan weer vullen), hiermee werkt je verwarming beter.
(cv tune topic ;) )
- rook/afzuig kanalen schoonmaken
- kruipruimte ventilatie(gaten) controleren ..
- isolatie check .. is alles wel up to spec zoals je verwacht, goeie inspecteur boort gaatje(s) in de voeg en kit het weer af . nadat hij gekeken heeft met endoscoop
- stroom meten en LED verlichting (erg prettig)
- charter een tweaker met FLIR camera ? (erg nuttig voor isolatie planning)
alle onderhouds zaken afvinken in logboek en/of plannen voor toekomst.

Ik ben begonnen met mijn tuin, waarom ? omdat ik wel wist hoe "we" leven maar niet hoe ons leven in dit huis eruit zag en wat echt noodzakelijk was en wat nice to have is .. zo hebben we de keuken verbouwing veranderd in zolder verbouwing. badkamer en wc (afgrijselijke jaren 80 tegels enzo) zijn overleefbaar. immers functioneel. De tuin was ernstig verzakt en verwilderd en onbruikbaar voor ons .. nu hebben we er al 2 jaar plezier van met het hele gezin.

Mijn zolder isolatie project gaat erg traag, niet erg want ik wil mijn CV die geupgrade is ook nog LTV + hout cv / pelletkachel enzv geschikt maken. misschien wtw ventilatie en andere bezuinigende maatregelen.

Ook vind ik het erg intressant om bv naast dak/vloer isolatie de buitenmuren(alle 4) te voorzien van isolatie, mijn doel is momenteel van 230 per maand aan eneco te gaan naar 80 .. we zijn al rond de 150/140 :)

Maar je CV goed doorspoelen en even goed afstellen gaat je zeker veel plezier opleveren (ik heb het recent gedaan en merk echt verbeterde verwarming :) en het is een zeer makkelijke klus ..
Eveneens je ventilatie kanalen schoonmaken .. (gebeurt in NL zelden) ik moet het nog doen ;)
Mooi lijstje. Gelukkig heb ik nagenoeg al die punten al in beeld. Het huis zelf is bouwkundig gezien in erg goede staat en de tuin is met een snoeibeurtje ook wel weer voorlopig goed genoeg.

Van boven naar beneden werken wil ik in principe wel doen, maar de vloerverwarming moet er wel asap in zodat die vloer goed droog is als de pvc-vloer er in moet gaan.
Goudvis schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 10:07:
Leuk topic!

Nee, geen bouwkundige keuring, of eigenlijk toch wel. Ik ben zelf bouwkundige en samen met mijn broer die dat ook is, hebben we de boel gechecked.

De buitengevels moeten sowieso aan de binnenzijde geïsoleerd worden. Anders krijg je wel wonderlijke aansluitingen bij de andere kant van de twee-onder-een-kapper ;)

De vloer is geïsoleerd, maar dat kan altijd beter. Ik krijg net een mail dat we volgende week een offerte kunnen verwachten. Daarnaast zit ik nog te denken aan extra isolatie m.b.v. een tonzon vloer oid.
De vloerverwarming willen we zowel vanuit comfort, maar ook omdat we dan een LTV systeem hebben waarmee we makkelijk over kunnen stappen op een warmtepomp tzt. Deze woning is extreem ongunstig voor zonnepanelen, dus een all-electric oplossing zit er niet in (in ieder geval niet zonder een torenhoge energierekening).
Harrie_ schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 09:27:
Ik snap niet zo goed waarom je beide badkamers samen wil voegen tot 1? Je hebt nu nog 2 jongen kinderen, maar wanneer die straks ouder zijn leef je met 5 mensen in een huis die dan allemaal te pas en te onpas gebruik moeten maken van 1 en dezelfde badkamer. Dat je wellicht de indeling aan wil pakken snap ik wel, maar als je het 2 ruimtes kunt houden zou ik het zeker doen. Gewoon mega handig met 3 kinderen dat je als ouders je eigen badruimte hebt en je kinderen (zeker dochters!) nooit een half uur de badkamer bezet houden, daarbij is het ook nog eens waardeverhogend....
Zoveel mensen, zoveel wensen. Ons ochtendschema is zodanig dat we nauwelijks "rij-vorming" hebben in de badkamer. Om die reden hebben we wel een dubbele wastafel in de planning, maar gaan we echt niet aanmodderen met 2 badkamers.

PaT wijzigde deze reactie 19-10-2018 11:39 (28%)

• Kaasplank
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online

Kaasplank

Vake bu-j te bang!

Ik heb zelf mijn cementdekvloer met vloerverwarming + tegels eruit gesloopt en dat is echt een flinke klus. Ik ben er zelf 2 dagen met een man of 3 mee bezig geweest. De vloer zelf is niet zo hard maar door de buizen en het netje waar ze op geknoopt waren kun je het puin niet weg scheppen en moet je een meter kapot rammelen en met een slijptol een stukje net wegslijpen. In mijn geval was de cementdekvloer zo hobbelig als wat door de vorige bewoner geplaatst en in de vloerverwarming had ik ook al geen vertrouwen. Ik heb toen alles opnieuw geplaatst met een hoh afstand van 10cm zodat de 2 grote radiatoren weg konden. Bevalt prima.

Ik ben tof want van meuk die ik gekocht heb maak ik een lijstje in mijn handtekening!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Topicstarter
Dat is ook exact mijn angst @Kaasplank . Vandaar dat ik die klus met alle liefde ga uitbesteden. Ik heb al vergelijkbare verhalen gehoord van familieleden die dat hebben gedaan.

Zojuist ook 3 afspraken ingepland bij keukenzaken. Asto, Tieleman en Huisman gaan we af. Iemand ervaring met 1 of meerdere van die zaken?

PaT wijzigde deze reactie 19-10-2018 11:42 (32%)

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

🔴🔴🔴🔴🔴

PaT schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 11:33:
[...]

Zoveel mensen, zoveel wensen. Ons ochtendschema is zodanig dat we nauwelijks "rij-vorming" hebben in de badkamer. Om die reden hebben we wel een dubbele wastafel in de planning, maar gaan we echt niet aanmodderen met 2 badkamers.
Hoho dat moet je natuurlijk helemaal zelf weten, al schilder je je huis paars :+
Punt was alleen:
- Aparte badkamer voor master bedroom is over het algemeen waardeverhogend
- Wat nu nog geen probleem is (5 mensen in 1 badkamer) kan over x aantal jaar wel een probleem worden

Wat je daar verder mee doet moet je natuurlijk helemaal zelf weten O-)

• Kaasplank
  • Niet online

Kaasplank

Vake bu-j te bang!

PaT schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 11:40:
Dat is ook exact mijn angst @Kaasplank . Vandaar dat ik die klus met alle liefde ga uitbesteden. Ik heb al vergelijkbare verhalen gehoord van familieleden die dat hebben gedaan.
Ah joh, is toch mooi man. Puincontainer op het oprit, breekhamer huren en met een paar kameraden lekker los gaan. :P

Ik ben tof want van meuk die ik gekocht heb maak ik een lijstje in mijn handtekening!

• Señor Sjon
  • Nu online

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Tegels in de specie gelegd laten vaak ook een rommel na. Ik zou overigens eerder je ramen verbeteren. De Rc van 2,8 naar 5 brengen doet nog niet eens zo veel, je ramen zijn de grote verliespost. Ik denk niet dat je dat terugverdient, terwijl wel je huis rondom smaller maakt. Wellicht kan je zelf een EPC op je huis loslaten. Dan kan je energetisch voor/na bepalen.

Hier heb ik ook nog plavuizen met bijverwarming en erg veel ramen met roedes pal voor BB 1992. Dus ik zit in een soortgelijk schuitje.

Ik heb even de tag eruit gesloopt en wat artistieke vrijheid op je titel losgelaten. :P

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Topicstarter
Harrie_ schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 11:45:
[...]

Hoho dat moet je natuurlijk helemaal zelf weten, al schilder je je huis paars :+
Punt was alleen:
- Aparte badkamer voor master bedroom is over het algemeen waardeverhogend
- Wat nu nog geen probleem is (5 mensen in 1 badkamer) kan over x aantal jaar wel een probleem worden

Wat je daar verder mee doet moet je natuurlijk helemaal zelf weten O-)
Het was ook geen aanval/verwijt. Het waardeverhogende aspect ben ik met je eens, maar dit huis is voor zover we kunnen bepalen ons "eindstation" en gaan we dus echt voor de komende 20 tot 30 jaar inrichten.
Ik heb altijd een hekel gehad aan mijn badkamers die altijd rond de 2x2,5 waren. Nu heb ik eindelijk de kans om het eens wat ruimer te krijgen, dus die kans grijp ik met beide handen :)

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

🔴🔴🔴🔴🔴

PaT schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 11:48:
[...]

Het was ook geen aanval/verwijt. Het waardeverhogende aspect ben ik met je eens, maar dit huis is voor zover we kunnen bepalen ons "eindstation" en gaan we dus echt voor de komende 20 tot 30 jaar inrichten.
Ik heb altijd een hekel gehad aan mijn badkamers die altijd rond de 2x2,5 waren. Nu heb ik eindelijk de kans om het eens wat ruimer te krijgen, dus die kans grijp ik met beide handen :)
Zeker doen... Alleen jij (en je vrouw :+) kan de afweging maken wat voor jullie passend is en waar jullie gelukkig van worden!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Topicstarter
Vooral de vrouw ;)

• Mektheb
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 13:59
Leuk topic om te volgen, en ik herken volgens mij ook gelijk de wijk :+.

Maar ik zou zeker 2 badkamers houden, dat is net als de vloerverwarming leef comfort.

En spauwmuur isolatie mag volgens mij gewoon, het gaat immers om een verbetering van de woning en een werking richting een beter energie label.

Dat gaat geen enkele gemeente volgens mij tegenhouden.

Maar mag ik als "recente" verbouwer een tip geven, maak een plan van aanpak.

Wensen en gedachtes en voor en tegen en waarom wel waarom niet, zelfs na een jaar een complete woning aangepast te hebben denk ik nu nog wel is.

Hmmm een stopcontact hier was toch wel handig geweest :+, eigenlijk bedoel ik rust en overzicht is belangerijk en denk goed over je wensen na.

En wat vooral voor mij het aller belangerijkste leerpunt is geweest, betalen als het naar wens is.
Ze zijn allemaal tegenwoordig berendruk en niet alle partijen zijn even netjes en hebben er uberhaubt bout aan als je keuken net nieuw en ze hun hamer er even moeten parkeren (bijvoorbeeld).

Kort beschreven : Babysitten is vaak nodig bij de meeste partijen

Mektheb wijzigde deze reactie 19-10-2018 11:58 (19%)

• vso

vso

FreeBSD | Windows2k3 +Xp

PaT schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 11:33:
Mooi lijstje. Gelukkig heb ik nagenoeg al die punten al in beeld. Het huis zelf is bouwkundig gezien in erg goede staat en de tuin is met een snoeibeurtje ook wel weer voorlopig goed genoeg.
20 jaar oud, vorige bewoners waren mensen die met liefde de woning onderhielden.. oke en zet nu de (roze)bril eens af. (oke het is deels je vak ..maar dan nog je snapt hem wel)
Als je eigenaar bent kan je pas desctructief onderzoek doen, iets wat bij inspectie eigenlijk niet kan. en je hebt een verjaartermijn, en voor alle partij-en is het niet leuk als er adders onder het gras zitten. Ik ga niet uit van opzet maar gewoon ontwetendheid/vergeten dingetjes. en voordat je aan het verbouwen slaat is dat vaak wel goed te verhelpen.

Net voor de koop ondekte ik een verrot dakkapel en tijdens de koop werd dit schappelijk geregeld. de kapotte dakgoot echter was voor eigen rekening (viel mee paar 100 euro maar dan nog) .. en in het ergste geval kan het best een domper zijn op de plannen.

Daarnaast als alles gecheckt is in de maand na sleuteloverdracht is het ook een erg simpel geheugen steuntje om het te onthouden ;) en jaarlijks terug te laten komen :)
Van boven naar beneden werken wil ik in principe wel doen, maar de vloerverwarming moet er wel asap in zodat die vloer goed droog is als de pvc-vloer er in moet gaan.
dus jij loopt graag risico dat de pvc vloer beschadigd raakt door gereedschap/bouwmateriaal :? dat is de "maar" die ik lees.

De gedachte van boven naar beneden = dat je het puin voor de bezem houd en dus wat af is niet meer beschadigd raakt door bouwmaterialen/gereedschap

o en klussen duren LANG ... in het begin snel en daarna steeds langer want sociaal leven wil je ook nog hebben enzv

vso wijzigde deze reactie 19-10-2018 12:07 (3%)

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Topicstarter
Ik geloof niet dat ik een roze bril op heb gehad en mijn broer al helemaal niet. We hebben wat kleine puntjes gezien. De grootste probleempunten gaan er sowieso uit en worden vervangen voor nieuw.

Ik geloof ook niet dat ik gezegd heb dat ik direct na het plaatsen van de vloerverwarming mijn pvc vloer ga plaatsen toch :? Ik wil de vloerverwarming er asap in hebben ZODAT die vloer goed kan drogen zodat op het geschikte moment de pvc-vloer er in kan. Dat dat pas in de afwerkfase gaat gebeuren lijkt mij niet meer dan logisch.

Wat hierboven trouwens nog gezegd werd over de binnendeuren heeft zeker onze aandacht. 1 deur is sowieso krom en moet vervangen worden. Nou zijn wij van die gekkies die deze standaard deuren helemaal niet zo'n ramp vinden, maar we zijn toch aan het kijken naar alternatieven. Ons budget is echter ook niet oneindig, dus er zullen op een gegeven moment keuzes moeten worden gemaakt. Dan zullen de deuren niet prio-1 krijgen.

Wat betreft het isoleren. De woning heeft een spouwmuur waar "gewoon" isolatie in zit. Daar spullen aan toe voegen zal het allemaal niet verbeteren. Wat @Señor Sjon zegt ben ik met hem eens. HR++ glas gaat er dan ook eerder in dan na-isolatie. Maar 35 m2 (ongeveer) keer 130 euro en dan nog monteren is ook best een aardige stelpost.

PaT wijzigde deze reactie 19-10-2018 12:18 (15%)

• theturtle
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 20-04 00:21
PaT schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 11:48:
[...]
+1. Ander aspect: heb je mogelijkheden om op de 2e slaapverdieping iets van toilet/douche aan te leggen? Naast waardeverhogend (wat voor jullie dus niet speelt gezien jullie langetermijnplannen) is het vooral ontzettend handig om niet de trap af te moeten voor de wc.

• RUFFNECK
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 11:09

RUFFNECK

Poentje

Over de badkamerdiscussie, de redenen die je al aanhaalt lijken mij ook goed genoeg om de 2 badkamers samen te trekken. Echter, is het misschien een idee om tijdens de verbouwing wat leidingen naar zolder te leggen voor eventueel later alsnog een 2e badkamer daar of zelfs op de BG (werkkamer iets kleiner als slaapkamer en portaal wordt badkamer)? Nogmaals, als je het zelf niet nodig acht, vooral dan dit negeren :)

• sbruynis
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 14:09
PaT schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 12:15:

Ik geloof ook niet dat ik gezegd heb dat ik direct na het plaatsen van de vloerverwarming mijn pvc vloer ga plaatsen toch :? Ik wil de vloerverwarming er asap in hebben ZODAT die vloer goed kan drogen zodat op het geschikte moment de pvc-vloer er in kan. Dat dat pas in de afwerkfase gaat gebeuren lijkt mij niet meer dan logisch.
Je kan er ook gewoon een versneller in laten gooien. Als je de prijs X 2 doet (ongeveer), kan je er de volgende dag over heen (ja, gechargeerd).
"Onze" zandcementvloerenman gooit er een chemische versneller in. Bij ons is de vloer dan ook binnen 3 dagen droog.
Heb één keer een stuk vloer moeten open hakken (foutje van loodgieter), één dag na stort, en de vloer was gewoon kurkdroog.
MAW, voor alles is een oplossing.

PS. Ik ben van jaren 30 woning naar een woning uit 2001 gegaan. Bij mij is het een enorme vooruitgang, mijn eerste investering was meer een dakkapel dan betere isolatie 8)

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Topicstarter
@RUFFNECK De aansluitingen naar zolder brengen zou kunnen, maar door het drie-zijdig schuine dak kom je vrijwel altijd een schuine kant tegen. Dat hoeft geen probleem te zijn, maar het beperkt natuurlijk wel de mogelijkheden. Douche maken op de begane grond is geen enkel probleem. Daar zit de CV ook en ook afvoer is altijd in de buurt.
Mochten we zo oud en stram worden dat de trappen een probleem worden (en dat zal niet snel gebeuren, want de trappen kunnen denk ik wel voorzien worden van een traplift), dan zouden we er altijd nog voor kunnen kiezen om in de werkkamer te gaan slapen en dan inderdaad de bijkeuken om te toveren tot badruimte. Dat is mij echter nog een veel te ver toekomstbeeld om daar nu al rekening mee te houden.

Besef mij trouwens ook dat ik vergeet te melden dat we een waterontharder willen gaan plaatsen. Ik woon nu in hetzelfde dorp en daar heb ik in 9 jaar tijd al 3 thermostaatkranen naar de knoppen geholpen door de kalkafzetting. Best vreemd, want zo hard zou het water in 010 gebied niet moeten zijn. Heeft iemand daar nog waardevolle tips voor?

PaT wijzigde deze reactie 19-10-2018 13:17 (18%)

• Señor Sjon
  • Nu online

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Waterontharder wel of niet doen en zoja welke? + Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?

Leidingen doortrekken is met legionelle niet zo handig. En je kan als de ketel op zolder staat ook daar al e.e.a. aftakken tegen die tijd.

Als je oud en stram bent, dan ben je toch alweer toe aan een verbouwing. ;)

Señor Sjon wijzigde deze reactie 19-10-2018 13:28 (10%)

• vso

vso

FreeBSD | Windows2k3 +Xp

PaT schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 13:13:
Besef mij trouwens ook dat ik vergeet te melden dat we een waterontharder willen gaan plaatsen. Ik woon nu in hetzelfde dorp en daar heb ik in 9 jaar tijd al 3 thermostaatkranen naar de knoppen geholpen door de kalkafzetting. Best vreemd, want zo hard zou het water in 010 gebied niet moeten zijn. Heeft iemand daar nog waardevolle tips voor?
ligt aan de water leverancier .. wij hebben er namelijk 0,0 last van in dezelfde regio :) maar schoonvader heeft hetzelfde euvel Er is een heel topic hieraan gewijd erhm dus --> daar lezen ?

maar denk aan je waterverbruik p.j.. x 2 en dat is je installatie behoefte (3 kids enzv)
vaak worden die krengen in de kruipruimte geplaatst en je wilt niet 2x per jaar eronder kruipen zeg maar ;)

• Xander
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 13:00
Zit er een kruipruimte onder de woning?

Zo nee, zorg dan dat de plannen voor de keuken duidelijk zijn voordat je met de vloerverwarming begint! Er zullen vast leidingen gelegd moeten worden voor de nieuwe keuken (misschien wat extra elektra groepen voor een 2e oven, een Quooker, weet ik het), misschien wil je wel een keukeneiland en moeten daar gas- of waterleidingen naar toe. Het zou onhandig zijn als de vloerverwarming net lag en je hier nog iets bij moest gaan frezen.

Ook als er wel een kruipruimte is van te voren even goed over de keuken nadenken. Het mag dan wel relatief eenvoudig zijn om achteraf nog een leiding door de kruipruimte te leggen maar je wilt natuurlijk ook niet door de vloerverwarming boren. En mochten er nu al leidingen in de vloer liggen die niet meer nodig zijn dan moeten die wellicht verwijderd worden (je wilt geen waterleidingen met stilstaand water overhouden).

Ik zie dat de badkamer recht boven de meterkast ligt, ik zou wanneer je daar bezig bent direct een paar loze leidingen van de meterkast naar zolder leggen. Bijvoorbeeld voor zonnepanelen in de toekomst, of een warmtepomp. Waar bevindt de CV ketel zich nu eigenlijk, die zie ik op de plattegrond nergens terug.

Ik zou sowieso nu even nadenken of je niet nog wat meer leidingen wilt leggen voor elektra of data. Data aansluitingen op alle (slaap)kamers bijvoorbeeld voor een vaste PC of IPTV? Hetzelfde in de TV hoek beneden en natuurlijk in het kantoor. Een aansluiting voor een accesspoint mooi centraal op de overloop? Misschien nog leidingen voor surround luidsprekers in de woonkamer? Nu is de kans om het netjes te maken. Als je daar pas over gaat denken als je er woont dan kun je gaan prullen met kabelgootjes of powerline setjes.

Xander wijzigde deze reactie 19-10-2018 13:41 (4%)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Topicstarter
@Xander Dat laatste ben ik nu aan het doen. Ik heb in de meterkast al de nodige loze leidingen gezien, maar had nou ook niet weer zoveel tijd om uit te zoeken waar die naar toe liepen. Voor de keuken zal er inderdaad wat elektra bij moeten. We gaan koken op inductie en de combimagnetron/oven zal ook wel op een aparte groep moeten. In de hal naast de meterkast zit een verlaagd plafond. Ik weet nog niet of dat is om leidingwerk richting badkamer weg te werken of om elektra van de meterkast naar de keuken te laten gaan. Dat wordt dus nog zo'n leuke verrassing nadat we de sleutel definitief hebben ontvangen

De Cv-ketel staat naast de deur in de bijkeuken.
De woning is voorzien van een kruipruimte, maar het liefst voorkom ik uiteraard dat ik daar in moet met mijn leidingwerk. Vloerverwarming en elektra moeten dus inderdaad op elkaar afgestemd worden. Om die reden (en vanwege levertijd) gaan we de komende weken dus al naar de keukenzaken.
vso schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 13:29:
[...]

ligt aan de water leverancier .. wij hebben er namelijk 0,0 last van in dezelfde regio :) maar schoonvader heeft hetzelfde euvel Er is een heel topic hieraan gewijd erhm dus --> daar lezen ?

maar denk aan je waterverbruik p.j.. x 2 en dat is je installatie behoefte (3 kids enzv)
vaak worden die krengen in de kruipruimte geplaatst en je wilt niet 2x per jaar eronder kruipen zeg maar ;)
Ik ga mij inlezen, maar ik denk dat ik geluk heb. De meterkast met wateraansluiting grenst aan de (voormalige) garage. Het lijkt mij dat ik dat ding daar wel kwijt kan.

PaT wijzigde deze reactie 19-10-2018 13:53 (26%)

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Topicstarter
Vanavond ben ik wat old-skool aan het schetsen geweest voor de badkamer. De echte CAD-tekeningen komen nog wel.

Zoals gemeld hebben we niet zo heel veel wensen. Dubbele cq grote wastafel, een inloopdouche, toilet en voldoende kastruimte.

Ik heb de bouwtekeningen erbij gepakt en de badruimte blijkt ongeveer 4,24m x 1,87m te zijn en wandjes verplaatsen zodat dat verandert is niet mogelijk.

Tot nu toe kom ik tot deze schets.

Lekker ruim, dat zeker, maar gevoelsmatig moet er meer uit te halen te zijn.
Ik heb aangenomen dat de plek van het toilet (in de huidige situatie zit er 1 direct naast de deur en 1 op ongeveer de plek waar ik er nu 1 getekend heb) niet heel eenvoudig te verplaatsen is ivm de afvoer, dus dat heb ik aangehouden als vast gegeven.

Dan blijven er volgens mij ook niet zoveel mogelijkheden over als je ook graag optimaal gebruik wil maken van het beschikbare daglicht. De hoek rond het toilet heeft namelijk ramen.

Zien jullie nog mogelijkheden voor indelingen die logischer/praktischer zijn?

• drfrisbee
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 24-04 18:20
PaT schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 22:00:

Ik heb aangenomen dat de plek van het toilet (in de huidige situatie zit er 1 direct naast de deur en 1 op ongeveer de plek waar ik er nu 1 getekend heb) niet heel eenvoudig te verplaatsen is ivm de afvoer, dus dat heb ik aangehouden als vast gegeven.

Dan blijven er volgens mij ook niet zoveel mogelijkheden over als je ook graag optimaal gebruik wil maken van het beschikbare daglicht. De hoek rond het toilet heeft namelijk ramen.

Ik zou geloof ik de entree wat langer maken. Bijv. kast-wc-kast links van de deur en dan een relatief compacte badkamer binnen gaan met douche en wastafel. Een lange ruimte is moeilijk in te delen, met hiervoor benoemde optie breek je m door midden.

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Topicstarter
Als ik het toilet en de kasten min of meer op de plek zet waar ik nu de wastafel heb getekend, dan kom ik denk ik klem te zitten met mijn wastafel. De douche kan dan niet verplaatst worden. Je zou dan eventueel halverwege een wandje haaks op de buitenmuur kunnen plaatsen voor de wastafel, maar je kan niet de douchehoek 90 graden draaien. Dan sta je namelijk voor het raam te douchen.

• RUFFNECK

RUFFNECK

Poentje

PaT schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 22:00:
Vanavond ben ik wat old-skool aan het schetsen geweest voor de badkamer. De echte CAD-tekeningen komen nog wel.

Zoals gemeld hebben we niet zo heel veel wensen. Dubbele cq grote wastafel, een inloopdouche, toilet en voldoende kastruimte.

Ik heb de bouwtekeningen erbij gepakt en de badruimte blijkt ongeveer 4,24m x 1,87m te zijn en wandjes verplaatsen zodat dat verandert is niet mogelijk.

Tot nu toe kom ik tot deze schets.

Wat voor kast heb je in gedachten? Breed, smal, hoog, laag? En voor welk doel, biedt de ruimte van de wastafelmeubel niet genoeg? Ik heb geen extra kasten in m'n badkamer behalve de 4 lades in m'n wastafelmeubel (140cm brede meubel, dus 4x70cm lades) en ik mis geen kastruimte eigenlijk..

Je zou het tussenmuurtje naast de wc weg kunnen laten en waar je nu de inloopdouche getekend hebt daar je kast(en) kunnen plaatsen (bijv van die 2 smalle wandkasten naast elkaar, je ziet ze wel vaker in badkamer showrooms bijv, https://encrypted-tbn0.gs...B_hW37-qdFgm7JamWTY2sG2jg)

Wastafel naar waar de kast staat op je tekening en doucheruimte waar de wastafel op je tekening staat (en waar de huidige douche volgens mij al staat?). Volgens mij kan je de doucheruimte dan net wat ruimer/langer maken (glazen douchewand).

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Topicstarter
Als je dat doet staan wastafel en doucheruimte recht tegenover elkaar. Een wastafel is iets van 50cm diep, een douche 90 cm, dan hou ik een goede 40 cm tussen mijn douche en wastafel over. Dat lijkt mij wat krap.

We hebben nu in onze douche een smal kolomkastje van ik gok 40x40. Daar liggen de handdoeken in en die is echt vol. Daarnaast is vrouwlief nogal van de voorraden, dus die moeten ook een plek krijgen in de kasten. Daar nog bij de gebruikelijke vrouwenrommel en misschien nog een stukje lade voor mijn scheerapparaat enz. Of de kast echt zo breed wordt verwacht ik eigenlijk niet, maar als indicatie heb ik nu 3 van die kasten getekend die ik nu heb. Dat zouden er dus ook 2 kunnen worden.

Het tussenmuurtje van de douche wordt hooguit een stukje muur. De rest wordt een glazen douchewand.

PaT wijzigde deze reactie 20-10-2018 22:36 (60%)

• RUFFNECK

RUFFNECK

Poentje

En de wc naar de andere muur verplaatsen (bij het andere raam dus, rechtsboven op jouw tekening, naast de radiator)? Dan de wastafel naar rechtsonder op jouw tekening en de kast waar je hem nu hebt getekend (hoe diep is die dan?) samen met radiator voor de handdoeken.

Een doucheruimte met schuifdeuren (tenzij je voor een "echte" inloopdouche gaat, zonder deuren :P) zou iig het probleem aan een kant oplossen vwb open deuren van een douche en een kast tegelijk.

RUFFNECK wijzigde deze reactie 20-10-2018 22:39 (7%)

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Topicstarter
Tof dat jullie zo meedenken.

Een douche met schuifdeuren is een no-go voor mij. Die heb ik nu, zelfs een vrij prijzige en dat vind ik ronduit k#dt. Ik wil dus een echte inloopdouche zonder deuren.

Ik heb nu een wand van zo'n 1,4 meter lang getekend. Nou heb ik weinig ervaring met inloopdouches, maar dat zou toch voldoende moeten zijn om het gespetter onder de douche ook daadwerkelijk in de douchehoek te houden?

• RUFFNECK

RUFFNECK

Poentje

PaT schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 22:44:

Een douche met schuifdeuren is een no-go voor mij. Die heb ik nu, zelfs een vrij prijzige en dat vind ik ronduit k#dt. Ik wil dus een echte inloopdouche zonder deuren.

Ik heb nu een wand van zo'n 1,4 meter lang getekend. Nou heb ik weinig ervaring met inloopdouches, maar dat zou toch voldoende moeten zijn om het gespetter onder de douche ook daadwerkelijk in de douchehoek te houden?
Had ff niks te doen, maar volgens mij moet het te doen zijn https://www.baderie.nl/3d...dot?e=bad&u=2572579&f=PaT (ik hoop dat de link werkt, je moet wel ff rustig alle resources laten laden..., zoniet: https://imgur.com/a/cuWE5PC)

Het muurtje achter de wc is voorzet, ik snap dat daar een raam zit, maar misschien over de hele muur doortrekken en nisjes bouwen ;)

Thermostaatkraan aan zijkant muur, zodat je niet onder de straal hoeft te zijn als die open gaat.

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Topicstarter
Nice! @RUFFNECK.
Ik ga morgen ook maar eens op die site wat samenstellen

• Ruud2001

Ruud2001

a.ka. Ruud2000

Señor Sjon schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 11:46:
Tegels in de specie gelegd laten vaak ook een rommel na. Ik zou overigens eerder je ramen verbeteren. De Rc van 2,8 naar 5 brengen doet nog niet eens zo veel, je ramen zijn de grote verliespost. Ik denk niet dat je dat terugverdient, terwijl wel je huis rondom smaller maakt. Wellicht kan je zelf een EPC op je huis loslaten. Dan kan je energetisch voor/na bepalen.

Hier heb ik ook nog plavuizen met bijverwarming en erg veel ramen met roedes pal voor BB 1992. Dus ik zit in een soortgelijk schuitje.

~[mbr]Ik heb even de tag eruit gesloopt en wat artistieke vrijheid op je titel losgelaten. :P~[/]
Is het rendement voor vervangen van dubbelglas uit ‘97 door HR++ echt zo zinvol? Voor kozijnen die aan vervanging toe zijn, lijkt het me logisch, maar zou je dit ook adviseren voor kozijnen die nog goed zijn? Maakt dat echt zo’n groot verschil dan?

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

🔴🔴🔴🔴🔴

PaT schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 22:22:
Als ik het toilet en de kasten min of meer op de plek zet waar ik nu de wastafel heb getekend, dan kom ik denk ik klem te zitten met mijn wastafel. De douche kan dan niet verplaatst worden. Je zou dan eventueel halverwege een wandje haaks op de buitenmuur kunnen plaatsen voor de wastafel, maar je kan niet de douchehoek 90 graden draaien. Dan sta je namelijk voor het raam te douchen.
Is het geen optie om de WC te houden op plaats waar die nu ook zit (dan heb ik het over die in het kleine badkamertje). Wandje eromheen, deur naar buiten. Heb je en aparte deur voor je WC en een aparte voor je badkamer... ben je v.w.b. je badkamer helemaal vrij met indelen...

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Topicstarter
Maar dan moeten de kinderen en eventueel gasten altijd door mijn slaapkamer naar de badkamer.

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

🔴🔴🔴🔴🔴

Nee? Op de overloop 2 deuren naast elkaar --> 1 naar het toilet, 1 naar de badkamer?

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Topicstarter
Dat wordt wel erg smal. 2 deuren in een wand van 1,87m.

• GoldenSample
  • Registratie: januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

PaT schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 22:44:

Nee het spettert er _altijd_ uit, wat ik gedaan heb is een deur genomen maar zonder rubbers (paar mm speling aan de zijkanten), deze op flinke afstand gehangen en iets buten de deur een heel klein drempeltje (zo een afgeronde).

Mijn douche was (heb de boel verkocht) 170cm diep en douchte haaks op de 'deuropening' en was _heel_ blij met de deur, anders was het er met een paar minuten al flink nat.

Nog oude Videobanden of cassettes over? Stuur me een DM!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Topicstarter
Kijk, daar heb ik wat aan. De reden dat ik geen deur wil was inderdaad de rubbers. Die kan je na 5 jaar vervangen.
Komt het toch mooi uit dat ik relatief veel lengte heb. Kan die deur mooi naar binnen draaien.

• GoldenSample
  • Registratie: januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

PaT schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 23:44:
Kijk, daar heb ik wat aan. De reden dat ik geen deur wil was inderdaad de rubbers. Die kan je na 5 jaar vervangen.
Komt het toch mooi uit dat ik relatief veel lengte heb. Kan die deur mooi naar binnen draaien.
precies, als je niet tegen die deur aan staat te douchen spettert er echt amper iets langs de kiertjes.

Zelf goede ervaringen & prijzen via www.glasconcept.nl (3 deuren daar vandaan) maar er zijn er zat, gewoon even goed inmeten en je hangt zo een ding met 2 man zo op.

Nog oude Videobanden of cassettes over? Stuur me een DM!

• Road-runner83
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 13:59
@PaT Interessant project! Geen half werk zo te lezen :). Ik ben weleens benieuwd wat de schattingen zijn om dit alles aan te pakken? Tussen de 50 en 100K en dan eerder richting de 100K?

Wat betreft de badkamer, wat zijn de afmetingen precies? 3,6m lang zo te zien en hoe breed? Wij hebben namelijk een vergelijkbare afmeting (3,5m bij 2,8m) en hebben de volgende indeling:
https://gathering.tweaker...message/51965587#51965587

Road-runner83 wijzigde deze reactie 23-10-2018 13:52 (9%)

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Topicstarter
@Road-runner83 Je schatting qua kosten klopt vrij aardig. De eerste offertes beginnen binnen te druppelen en mijn dikke duimen begroting lijkt nog aardig te kloppen.

Om die begroting een beetje te bewaken heb ik vanmorgen een kennis gevraagd een EPA op te stellen. Dan krijg ik hopelijk inzichtelijk hoeveel effect HR++ glas of extra isolatie gaat hebben. Daar gaat toch behoorlijk wat geld in zitten en dat besteed ik het liefst aan het goede. :)

De badkamer is overigens maar 4.24x1.87. Lang en smal dus, maar op wellicht nog wat schuiven met kasten en radiatoren na denk ik dat we de juiste indeling wel hebben. Al stoeiend met de tool van de Baderie kreeg ik er niet veel betere indelingen uitgeperst.

PaT wijzigde deze reactie 23-10-2018 14:34 (18%)

• RUFFNECK

RUFFNECK

Poentje

PaT schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 14:15:
@Road-runner83 Je schatting qua kosten klopt vrij aardig. De eerste offertes beginnen binnen te druppelen en mijn dikke duimen begroting lijkt nog aardig te kloppen.

Om die begroting een beetje te bewaken heb ik vanmorgen een kennis gevraagd een EPA op te stellen. Dan krijg ik hopelijk inzichtelijk hoeveel effect HR++ glas of extra isolatie gaat hebben. Daar gaat toch behoorlijk wat geld in zitten en dat besteed ik het liefst aan het goede. :)

De badkamer is overigens maar 4.24x1.87. Lang en smal dus, maar op wellicht nog wat schuiven met kasten en radiatoren na denk ik dat we de juiste indeling wel hebben. Al stoeiend met de tool van de Baderie kreeg ik er niet veel betere indelingen uitgeperst.

[Afbeelding][Afbeelding]
Wellicht een idee om de kasten en de radiator om te wisselen? Dus radiator (en handdoeken) bij de in/uitgang van de douche, wel zo makkelijk... Of ben je dan bang dat het looppad naar de wc teveel geblocked wordt?

Ik zie trouwens niet duidelijk hoe de draairichting van de douchedeur is, dus wellicht is het al goed zoals je het zelf hebt getekend ;)

RUFFNECK wijzigde deze reactie 23-10-2018 15:10 (5%)

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Topicstarter
Hahaha, je lijkt mijn vrouw wel, die zei precies hetzelfde :)
Dat soort details kunnen nog redelijk last minute aangepast worden, maar mijn vrouw kennende zullen kastjes en radiator wel omgedraaid gaan worden.

Ik had de radiator daar gehangen zodat je inderdaad een vrije doorloop heb naar het toilet. Maar als je het omdraait en de kastjes tegen elkaar aan zet, dan hou je ook nog zo'n 70cm doorgang over. Ruim zat dus.

Die douchedeur moet naar binnen draaien. Daarvoor is de douche diep zat.

PaT wijzigde deze reactie 23-10-2018 15:15 (8%)

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Topicstarter
Ruud2001 schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 14:26:
[...]

Is het rendement voor vervangen van dubbelglas uit ‘97 door HR++ echt zo zinvol? Voor kozijnen die aan vervanging toe zijn, lijkt het me logisch, maar zou je dit ook adviseren voor kozijnen die nog goed zijn? Maakt dat echt zo’n groot verschil dan?
Ik zie nou dat ik jouw vraag totaal over het hoofd gezien heb. Ik heb/had precies dezelfde vraag. Ik laat daarom nu een Energie Prestatie Advies opstellen waarin duidelijk wordt welk effect dat soort verbeteringen nu hebben. Ik vind het niet heel erg om geld uit te geven, maar dan wel graag aan de goede dingen.

• sbruynis
PaT schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 15:13:
Die douchedeur moet naar binnen draaien. Daarvoor is de douche diep zat.
Wij monteren douchedeuren altijd alleen naar buiten draaiend, of tweezijdig.
Dit als je onwel wordt je voor de deur kan komen te liggen.
Dit is ook met de badkamerdeur zelf, deze ook niet naar binnen toe verantwoord

• Ruud2001

Ruud2001

a.ka. Ruud2000

PaT schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 20:49:
[...]

Ik zie nou dat ik jouw vraag totaal over het hoofd gezien heb. Ik heb/had precies dezelfde vraag. Ik laat daarom nu een Energie Prestatie Advies opstellen waarin duidelijk wordt welk effect dat soort verbeteringen nu hebben. Ik vind het niet heel erg om geld uit te geven, maar dan wel graag aan de goede dingen.
Verstandig! Ik heb toevallig ook voor volgend weekend een afspraak staan met een EPA opnemer. Wil ook graag weten wat verstandig is. Dingen die ik zelf heb bedacht maar niet goed kan beoordelen:
- dubbelglas vervangen door HR++
- isolatie upgraden, geen idee of dit nodig en mogelijk is zonder ingrijpende werkzaamheden
- voordeur vervangen. Als het buiten koud is, voel je gewoon de kou door de brievenbus naar binnen komen
- zonnepanelen op het dak
- zonneboiler en/of (ventilatie)warmtepomp ter vervanging van CV ketel die inmiddels 14 jaar oud is
- close-in boiler keuken (15L, bouwjaar ‘91) vervangen door quoocker
- deur plaatsen in de hal om directe verbinding naar 1e en 2e verdieping af te sluiten.

Hopelijk gaat het EPA duidelijkheid bieden. En zoals eerder gezegd blijf ik dit topic met interesse volgen :)

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Topicstarter
sbruynis schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 20:57:
[...]

Wij monteren douchedeuren altijd alleen naar buiten draaiend, of tweezijdig.
Dit als je onwel wordt je voor de deur kan komen te liggen.
Dit is ook met de badkamerdeur zelf, deze ook niet naar binnen toe verantwoord
Daar heb je wel een punt. Dan moet het maar 2-zijdig worden :P
Als ik voor dood op het doucheputje lig, mag de badkamervloer best een keertje nat worden ;)

Goede tip, daar had ik helemaal niet over nagedacht.

• Dennis
  • Nu online
PaT schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 08:38:
Zo zit ik nog te tobben over de slaapverdiepingen. Ik wil daar eigenlijk niet te moeilijk doen qua verwarming en de klassieke radiatoren vervangen voor convectoren/LTV zodat ik met lage temperatuur de ruimten kan gaan verwarmen. Je kan natuurlijk ook daar voor vloerverwarming gaan, maar ik ben dan bang dat je allerlei elektra-leidingen tegen gaat komen. Daarnaast heb je weer extra kleppen nodig en die kunnen ook weer stuk gaan.
Leuk topic @PaT. Je verbouwing klinkt een beetje wat ik heb gedaan vorig jaar en dat óók in drie maanden. Wij hadden ook nog een uitbouw erbij en vervanging van alle elektra en zo'n beetje 50% van het leidingwerk, maar wij hadden dan weer geen badkamer die we verbouwden.

Ik quote even je stukje over vloerverwarming boven. Wij hebben dat wél gedaan omdat... nu kan het. Als je er eenmaal woont kun je die keuze niet meer maken. Ik denk dat je angst voor leidingen onterecht is. Kijk, er is natuurlijk altijd een kans, maar wij hebben maar één leiding geraakt bij het frezen en dat kwam omdat daar is geprutst met een extra leiding van keuken naar garage (beetje lastig uit te leggen).

Over het algemeen kun je stellen dat er niet diep gefreesd wordt en elektraleidingen liggen veel dieper. Geen garantie, maar kleine kans. Het is bovendien een kleine investering, denk aan zo'n € 2000,- voor het freeswerk inclusief alle buis erin en afmonteren op een verdeelunit. De vraag is alleen waar je die plaatst. Bovendien ga jij de badkamers aanpakken, daar is vloerverwarming ideel en dan moet je daar dus toch al aan beginnen.

Er staan hier al goede tips in de reacties over de keuken: dat is wel iets om op te letten. Wij hebben afgetekend waar ons keukeneiland komt en daar geen vloerverwarming laten leggen. We konden achteraf dus ook nog prima een gat daar boren. Nadeel is wel dat we ons eiland nooit kunnen verplaatsen maar dat zou toch al niet logisch zijn.

Goede keuze om je vloer uitbikken uit te besteden. Wat een k*klus was dat zeg, daar hebben we ons flink op verkeken. De aannemer zei dat je die er in één dag uit hebt, maar je moet de zwaarte van de klus niet onderschatten als je kantoorwerk gewend bent. Uiteindelijk zijn we er een week mee bezig geweest en is een deel nog door een stagiair van de aannemer gedaan voor € 12,50 per uur :+.

In ieder geval is het een leuk traject en hoewel wij er nu precies een jaar wonen kijken we af en toe nog terug op de stressvolle, maar toch vooral ook leuke en bijzondere periode tijdens de verbouwing :). Je ziet toch je droomhuis gerealiseerd worden.

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Topicstarter
Ik vind de keuze voor vloerverwarming boven een heel lastige. Ja, het is een stuk comfort, maar aan de andere kant heb ik nu vrijwel nooit mijn verwarming aan op de slaapverdieping. Moet ik dan gaan investeren in vloerverwarming en die vervolgens nagenoeg nooit gebruiken?

Ik vind dat echt een lastige keuze.

• RubenWwijk
  • Registratie: september 2016
  • Laatst online: 12:04
PaT schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 11:32:
Ik vind de keuze voor vloerverwarming boven een heel lastige. Ja, het is een stuk comfort, maar aan de andere kant heb ik nu vrijwel nooit mijn verwarming aan op de slaapverdieping. Moet ik dan gaan investeren in vloerverwarming en die vervolgens nagenoeg nooit gebruiken?

Ik zou dat inderdaad ook niet doen. Hoe vaak heb je de verwarming aan op de slaapkamers? Wij namelijk bijna nooit en mijn ouders hebben de radiatoren van hun slaapkamer weggehaald, omdat ze het in de winter ook fijn vinden als het koud is. Dat gaat mijzelf alleen iets te ver. :9

• Dennis
  • Nu online
Je kunt vloerverwarming op de eerste verdieping in combinatie met een warmtepomp ook gebruiken om te koelen in de zomer (zodat het plafond dus naar beneden koelte afstraalt).

• Sethro
  • Registratie: maart 2017
  • Laatst online: 24-04 22:25
Ruud2001 schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 14:26:
[...]

Dat is wereld van verschil en glas kost echt veel minder dan mensen vaak denken. Wat mij betreft een no-brainer als kozijnen nog meekunnen.

Wat voor kozijnen zitten er nu in? Obv van de foto’s schat ik in kunststof, dan is vervangen van glas ook nog is heel erg eenvoudig en zonder schade. Voor hout geldt dat iets minder omdat schilderen dan meestal nodig is.

Sethro wijzigde deze reactie 25-10-2018 17:25 (14%)

• kmf
  • Niet online
Welkom in de meest stressvolle periode van je leven >:)
Ik heb dit allemaal een jaar geleden meegemaakt. En dan ben ik ook zo eigenwijs geweest om gelijk gasloos te gaan bij een jaren 80 woning...
Uiteindelijk alles gelukt, maar man. Wat was het stressen met de planning.

Mijn verhaal staat hier als je interesse hebt https://bertha15.wordpress.com

Een paar tips die nu wel van toepassing is. Probeer met zo min mogelijk partijen te werken. Hun werkzaamheden zodanig plannen dat het op de juiste lijn komt is heel moeilijk. Zeker met de tegenslagen die je zeker tegen zal komen.

Zorg ook voor alternatieven. Veel aannemers/opdrachtnemer lieten me zitten. Zeker met deze gouden tijden voor de bouwwereld zal je de hoofdprijs betalen en de mensen kunnen je zo laten zitten.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.

• kmf
  • Niet online
PaT schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 11:32:

Als je ooit een warmtepomp gaat nemen (hou daar nu al rekening mee qua leidingwerk!) dan zeker doen.
Extra vloerbuffer voor de warmtepomp heeft enorme voordelen. Je huis blijft langer op temperatuur.
Je warmtepomp kan makkelijk zijn vermogen kwijt en heb je niet eens een buffervat nodig.
Je radiatoren door ltv versies vervangen kost waarschijnlijk net zoveel als nu een paar verdiepingen mee laten frezen.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Topicstarter
Tsja, en daar zeg je wat. NU lijkt een water/water warmtepomp interessant als toekomstige oplossing. Maar ik hoor toch ook al geluiden over stoken op waterstof, waarbij je toch een hoogtemperatuur systeem houdt.
Ik probeer een systeem neer te leggen die zoveel als mogelijk opties open houdt wat dat betreft.

Eerst maar eens even wachten wat de vloerverwarming voor de begane grond gaat kosten (nog steeds geen offerte binnen).
Sethro schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 17:23:
[...]

Dat is wereld van verschil en glas kost echt veel minder dan mensen vaak denken. Wat mij betreft een no-brainer als kozijnen nog meekunnen.

Wat voor kozijnen zitten er nu in? Obv van de foto’s schat ik in kunststof, dan is vervangen van glas ook nog is heel erg eenvoudig en zonder schade. Voor hout geldt dat iets minder omdat schilderen dan meestal nodig is.
Het zijn houten kozijnen, maar die zijn sowieso toe aan een schilderbeurt, dus dat zou mooi gecombineerd kunnen worden.
Dennis schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 13:59:
Je kunt vloerverwarming op de eerste verdieping in combinatie met een warmtepomp ook gebruiken om te koelen in de zomer (zodat het plafond dus naar beneden koelte afstraalt).
Dat kan bij een zltv radiator i.c.m. die fannetjes in beperkte mate ook. Maar door de oriëntering van de woning verwacht ik eigenlijk niet een grote koelbehoefte.
kmf schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 00:41:
Welkom in de meest stressvolle periode van je leven >:)
Ik heb dit allemaal een jaar geleden meegemaakt. En dan ben ik ook zo eigenwijs geweest om gelijk gasloos te gaan bij een jaren 80 woning...
Uiteindelijk alles gelukt, maar man. Wat was het stressen met de planning.

Mijn verhaal staat hier als je interesse hebt https://bertha15.wordpress.com

Een paar tips die nu wel van toepassing is. Probeer met zo min mogelijk partijen te werken. Hun werkzaamheden zodanig plannen dat het op de juiste lijn komt is heel moeilijk. Zeker met de tegenslagen die je zeker tegen zal komen.

Zorg ook voor alternatieven. Veel aannemers/opdrachtnemer lieten me zitten. Zeker met deze gouden tijden voor de bouwwereld zal je de hoofdprijs betalen en de mensen kunnen je zo laten zitten.
Dat het intens gaat worden weten we, maar juist daarom neem ik zo'n lange voorbereidingstijd. Ik wil iedereen tijdig claimen en daarna aangehaakt houden. Ik wil ook als alle partijen bekend zijn een keer een gezamenlijke rondgang door de woning maken en een planning opstellen die ze allemaal goedkeuren.
Niet dat dat enige garantie is tegen aannemers die ergens snel een lucratief klusje tussendoor kunnen doen, maar hopelijk geef ik hen wel voldoende inzicht hoe e.e.a. gepland wordt en wat hun rol daar in is.

PaT wijzigde deze reactie 26-10-2018 12:54 (89%)

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Topicstarter
Vandaag 2 keukenzaken bezocht. Wat mij opvalt is dat er maar weinig ontworpen wordt vanuit hun expertise, maar puur uit wat je wil. We hadden in eerste instantie een moderne variant bedacht van de bestaande keuken, maar na afloop van de afspraak liepen we beide weg met het idee dat dat hem niet moest worden.

Rijdend naar de 2e leverancier bedacht ik mij dat een gespiegelde opstelling op vele fronten beter zou zijn. Met leverancier nummer 2 e.e.a. besproken en toen kwamen we er snel op uit dat dat een veel betere indeling zou zijn.
Helaas kregen we niet gelijk een 3D tekening mee, maar die komt in de loop van de week.
Dat wordt dus ook nog eens een extra gaatje in de buitenmuur voor de afvoer van de afzuigkamp. Ik wil absoluut niet aan de recirculatie.

Het fijne was wel dat alles ruim binnen budget mogelijk is.

• sbruynis
@PaT houd rekening met een frisse blik na je ontwerp.
Mijn ouders hebben een kort gesprek gehad met een interieurarchitecte en de keuken ging van geheel aan de muur, naar een kookeiland.
Soms moet je iemand hebben die out of the box kan denken

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Topicstarter
Om daar en interieurarchitect voor in de arm te nemen gaat mij wat ver. Goed luisteren naar familie kan ook al veel doen.
En om mijzelf even een veer in de poepert te steken, ik heb een redelijk gevoel voor ruimte ;).

Ik heb nog 1 hoekje in de keuken waarvan ik nog niet 100% overtuigd ben. Als de tekeningen in de loop van de week binnen zijn zal ik dat hier delen (want ook hier zitten een hoop frisse blikken, die erg door mij gewaardeerd worden!).

• -Junkiexp-
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 10-04 23:05
Mooi project, ik lees mee!
Ik zit in dezelfde fase en heb besloten om VV boven niet te doen.
In onze oude woning uit '53 stookte wij al amper boven, deze woning is een stuk beter geïsoleerd dus ik zie het nut van vloerverwarming niet in.
Het enige is als je uit bed komt dat je warme voeten hebt, maar dat heb je met pantoffels ook.

Ik ga dus voor de Jaga Strada radiatoren en hoop op een aanvoer temperatuur van < 50c uit te komen.

Mooi huis trouwens, het ziet er bekend uit.
Hoeksche waard toevallig?

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Topicstarter
Nee, Albrandswaard. Maar dit type huis staat door half Nederland.

Die Jaga's vind ik ook interessant

• G.Scholtens
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 14:32
PaT schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 14:15:

[Afbeelding][Afbeelding]
Waamee zijn deze tekeningen gemaamt? Die zijn er wel goed uit

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Topicstarter
G.Scholtens schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 15:12:
[...]

Waamee zijn deze tekeningen gemaamt? Die zijn er wel goed uit
Dat is met het online tooltje van www.baderie.nl gedaan.

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Topicstarter
Ik blijf mij toch verbazen in de verschillende manieren waarop je aan offertes komt. De een levert keurig zoals afgesproken en op tijd een offerte, de ander belooft van alles, maar komt maar niet over de brug (en daar zitten ook gerenommeerde bedrijven tussen) en anderen schieten binnen een uur een soort standaard offerte je mailbox in waarbij er niet of nauwelijks rekening wordt gehouden met je specifieke wensen.

Inmiddels hebben we wel een eerste offerte binnen voor de vloerverwarming. een goede 3k voor 90m2 vloer valt mij eigenlijk best mee. Dan moet de huidige vloer er nog wel uit en ook de nieuwe deklaag moet er nog op.

Wat we nog gaan doen is dat we leveranciers van onze pvc vloer gaan vragen wat zij kunnen betekenen qua combinatie van vloerverwarming en pvc-vloer. Dan moet de oude vloer er nog wel uit gehaald worden door onszelf of een andere partij (ook daarvoor heb ik offerte vragen uitgezet), maar dan hou je een hoop in 1 hand.

Het liefst zie ik een cv-installateur die en de cv-ketel vervangt en direct de vloerverwarming daarop aansluit hebben. Ook daarvoor is zelfs telefonisch contact geweest met een partij, maar dat duurt dus ook alweer 2 weken voordat ik daar een (grove) prijs krijg. Volgende week wordt het dus weer een rondje achter aannemers aan zitten :(

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

🔴🔴🔴🔴🔴

@PaT Ik krijg ineens een +1 van je op deze post, moet ik hieruit opmaken dat je dit overweegt :o

Mensen blijven me trouwens ook nog steeds plussen op deze post O-)

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Topicstarter
Ehh nee, ik denk dat ik hem per ongeluk aangetikt heb.
En nee, het gaan echt geen twee badkamers worden, hoeveel plusjes je voor die opmerking ook gaat krijgen ;)

• KillaZ
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 07:33
@PaT Ik haak net in met de douchedeur discussie, ik heb een wandje van 1,20 zonder deur waar met een ruimte van 50 cm haaks het badframe op is geplaatst.

De enige keren dat ik even met een wissertje vanaf het bad naar de drain moet wissen is wanneer het sifonnetje vol is geraakt. Verder komt het gespetter met een relatief simpele regendouchekop amper voorbij einde van de wand.

Ik ben achteraf in ieder geval blij dat we geen deur hebben, heerlijk zo in en uitlopen. :)

Wat ik mij wel kan voorstellen is dat wanneer jij een drain bij binnenkomst douche hebt geplaatst, het er dan een stuk natter wordt dan wanneer je hem dicht bij de muur plaatst, ik weet niet of je daar al een idee over had?

K to the KillaZ

• Thefirstikke
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 24-04 19:52
Wij zijn voor platte jaga radiatoren gegaan op de verdiepingen. Dit omdat we verwarming boven niet tot nauwelijks aan hebben staan, en als we warmte willen hebben deze snel geleverd is. Wat prijs betreft was het verschil met vloerverwarming niet heel groot (nieuwbouw). Super tevreden mee, en heb eigenlijk maar 1 klein nadeel:wij hebben verduisterende gordijnen van vloer tot plafond, verwarming aan met gordijnen dicht is dan niet heel handig ;)

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Topicstarter
@KillaZ ik heb de luxe dat ik in de lengte echt veel kwijt kan. Waar afvoeren moeten komen heb ik nog niet besproken, dus dat volgt tzt wel.
Sowieso moet ik nog offertes gaan opvragen voor de douchewand, dus wie weet wordt het allemaal erg duur met zo'n klapdeur er in.

@Thefirstikke. Ik vind de Jaga Strada schitterende platen, maar als ik het vermogen van de huidige radiatoren omreken naar de Jaga's met dbe units, dan wordt het wel een heel prijzige bedoening en ook nog eens vrij grote platen. Ik laat dus voorlopig de klassieke radiatoren lekker zitten zoals ze zitten.

In dat licht bezien heb ik vandaag met mijn EPA adviseur overleg gehad. Mijn primaire vraag was of ik comfortabel met vloerverwarming op de beganegrond de boel warm kon krijgen. Het antwoord is gelukkig ja en daar hoef ik eigenlijk niets anders voor te doen dan de vloerverwarming aanleggen. Er is geen extra isolatie nodig of andere fratsen. Wel wil ik de verwarmingsbuizen op noppenplaten laten leggen. Dan heb je toch weer een extra reflecterende laag zodat er net wat meer warmte naar boven gaat in plaats van richting de kruipruimte. Mocht blijken dat de vloer toch traag of niet voldoende warm wordt kan ik de kruipruimte vol laten spuiten met isolatiekorrels. Daarmee verhoog je je temperatuur van de kruipruimte van ca 11 graden naar ca 20 graden. En dat zorgt er weer voor dat je minder warmteverlies heb vanuit je vloerverwarming. Die optie houden we dus achter de hand.

Mijn vraag over HR++ glas plaatsen leverde op dat ik ongeveer 9% op mijn gasrekening ga besparen. Oftewel hooguit 10 euro per maand. Daar staat een investering van 8 tot 10k tegenover, dus de terugverdientijd is veel te lang. Dat gaan we dus niet doen.

Extra isoleren levert pas wat op als we de Rc-waarden minimaal verdubbelen. Dan moet je of naar heel dure, of heel dikke oplossingen. In beide heb ik geen zin. Hooguit dat we het zolderdak nog extra gaan isoleren. Dat zet wel zoden aan de dijk en is relatief eenvoudig zelf te doen.

Is er dan helemaal niets wat mij voordeel kan opleveren? Jawel, zonnepanelen. Zelfs met mijn relatief ongunstige dakvlakken moet ik toch nog zo'n 2500KWh kunnen genereren per jaar. Dat is wel aantrekkelijk. Echter wil het oog ook wat, dus kiezen we er voor om over 1 a 2 jaar de blokhut in de tuin te vervangen voor een berging met panelen op het dak. Die kunnen we dan vol zuid orienteren en we kunnen er een strak geheel van maken.

In de tussentijd zijn we offertes op gaan vragen voor het verwijderen van de dekvloer ten bate van de nieuwe vloerverwarming. Het lijkt er op dat dat voor 2,5 tot 3k gedaan kan worden. Best een aardig bedrag, maar er komt wel een kleine 10m3 aan puin vrij (a ongeveer 2000kg per m3). We zitten dus nog wat te wikken en wegen of we dat zelf doen of laten doen.

Ook zijn we bij 3 keukenleveranciers geweest. 2 zaten op dezelfde lijn qua prijs en 1 adviseerde ons een keuken uit een hoger segment. Hij had alleen niet verteld dat daarmee de kastjes 2 keer zo duur werden. Ik heb hem vriendelijk gevraagd waar dat prijsverschil dan door gerechtvaardigd wordt. Als het goed is krijg ik daar volgende week antwoord op.

Qua indeling moet het ongeveer zo worden. Op details moeten er nog veranderingen komen.

Komend weekend gaan we kijken voor een pvc vloer en wellicht voor laminaat voor de verdiepingen. Als ik dan ook eindelijk een offerte binnen heb voor het vervangen van de cv-ketel en de vloerverwarming, dan kan ik mij gaan richten op de badkamer.

PaT wijzigde deze reactie 09-11-2018 22:48 (5%)

• Erwin_83
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 14:08

Erwin_83

Gasloos sinds 01-12-2017

Dekvloer hakken kost vooral veel tijd. Huur een sloophamer en gaan. Afval container huren voor alleen puin valt kwa kosten ook mee. Als je mazzel hebt zit er geen wapeningsnet in de vloer. Voor 300 euro moet je dan wel klaar zijn (exclusief verzorgen van vrienden hulp ;) )

Kruiwagen erbij en scheppen maar. Hakken beetje afwisselen, dit hou je geen dag vol. En vergeet de oorkappen niet en de buren in te ligten.

Hier heb ik de sloophamer op vrijdag gehaald en maandag ochtend retour en koste 1 dag huur, bij de professionele verhuurder hier rekenen ze geen weekend.
De bouwmarkt kan je overslaan, ga maar gelijk naar een verhuurder voor de bouw.

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Topicstarter
Dat sowieso. Een Boels of Bo-rent zit hier om de hoek, dus dat is wel makkelijk.
We gaan vanavond het vloerverhaal eens bespreken met een kluskennis.

Zojuist waarschijnlijk ook al de pvc vloer en het laminaat voor de slaapetages uitgezocht. In dat soort gevallen is het toch fijn dat mijn vrouw en ik heel erg op 1 lijn zitten. Bezoekjes aan dat soort zaken duren bij ons hooguit een half uur!

Daarna even langs geweest bij X2O. Is dat weer een nieuwe Mandenmakers badkamer toko? Wel eea gezien, maar zeker qua badkamermeubel vonden we echt bijna niets mooi. Dat wordt dus weer op zoek naar een specialistischer zaakje denk ik.

• D.deJong
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 23-04 17:57
Vloer er zelf uit hakken is best te doen als je lichamelijke arbeid gewend bent en een hoop doorzettingsvermogen hebt.
Bij mij was 60 vierkante meter in specie getikte graniet over een 5cm dikke zandcement vloer heen, de oude keuken en de badkamer op de begane grond er binnen 3 dagen uit, de schoonvader van 68 hakken (wilde hij zelf) en ik scheppen en kruien.
Die ouwe taaie heeft bijna 45 jaar als betonwerker rond gesjouwd en liep de volgende dag weer als een fris hoentje rond.
Wie neemt er nou een granieten vloer zonder vloerverwarming?

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Topicstarter
Dat is inderdaad wel een bijzondere keuze.

Wij mogen ongeveer 90m2 plavuizen en deklaag gaan weghakken. Waar ik het meeste bang voor ben is dat de huidige vloerverwarming op netten ligt. Dan mag je gaan hakken en slijpen.

Ik trek er gewoon een werkweek voor uit. Dan moet het met een beetje hulp wel lukken.

Welke leidingen (naast de oude vloerverwarming) kan ik eigenlijk nog verwachten in die vloer?

• D.deJong
Op de begane grond zal waarschijnlijk geen elektra in de vloer liggen, vaak wel water en gas richting de keuken. Met een beetje geluk liggen de netten op isolatiefolie, dan heb je niet de hechting aan de betonconstructie.

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Topicstarter
Dat zou inderdaad heel fijn zijn als dat laatste het geval is. Ik gok er echter op dat ik dat geluk niet heb.... Rond 1997 waren ze nog niet zo heel erg met duurzaamheid bezig.

• Rob-T6
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 14:18
Ik zou toch rekening houde met wat leidingwerk van electra.
Als men wat vergeten was, is in de dekvloer het makkelijkste 😉

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Topicstarter
@Rob-T6 We zullen het zien. Zoals gezegd is het nu koffiedik kijken hoe de vloer is opgebouwd en wat ik er in ga tegen komen.

We hebben in de tussentijd besloten dat we voor de keuken verder gaan praten bij Huisman. We gaan een vervolgafspraak inplannen na 21 november. Dan is de vervaldatum geweest dat de koper nog onder de koop uit kan als ze geen hypotheek kan krijgen. We hebben er alle vertrouwen in, maar we gaan pas wat bestellen na die datum. Je weet immers maar nooit.

Ter voorbereiding op dat gesprek ben ik nu verder in de wondere wereld der inbouwapparatuur gedoken. Ik vind het lastig te bepalen wat "goed genoeg" is. Ga ik softclose waarderen op een koelkastdeur? Is een uittrekbare lade op zo'n apparaat een aanwinst? Ik vind dat maar lastig te bepalen vanuit een brochure.

En Miele heeft bijvoorbeeld de Stoomovens met magnetronfunctie zoals de DGM 6401. Is dat nu best of both worlds of een ongelukkig compromis? Dit is namelijk het enige apparaat waar we het hier niet helemaal over eens zijn. Ik wil mijn magnetron in de keuken houden, mijn vrouw een stoomoven. Gaat deze Miele ons nou blij maken? Ik vermoed van niet, want in dit apparaat kan je als ik het goed begrijp weer niet "gewoon" bakken?

En dan kwam ik ook nog deze site van AEG tegen. Dan lijkt het of je toch alles in 1 apparaat kan hebben... :?

PaT wijzigde deze reactie 11-11-2018 16:53 (10%)

• marklinfan
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 25-03 16:48
Tehh schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 10:31:
[...]
Ik mis in je plan de zonnepanelen, palletkachel (of HR kachel) die aangesloten is op cv (zorg voor luchttoevoer van buiten), een douche WTW, warmtepomp...
Waarom toch steeds weer die pelletkachel (met een e ipv a) of een andersoortig houtstokend apparaat voorstellen? Dit is enorm luchtvervuilend en daarom niet toekomstvast. Als je bij weinig wind zo'n ding gebruikt ook nog een aanslag op je eigen gezondheid en je kids, dat wil een moderne en bewuste Tweaker toch niet? Zie voor meer inhoudelijke details en discussie het topic Houtstook in steden verbieden? https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1576818

Met het oog op de duurzame en schone toekomst moet je idd zorgen dat je goed geisoleerd bent en toe kunt met lage temperatuur verwarming. Eventueel een WTW aanleggen als dat kan zou ook erg mooi zijn.

Een prachtig huis! Geniet ervan!

• Señor Sjon
  • Nu online

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Waarom ga je hier een anti-houtstook verhaal houden? Daar zijn andere topics voor.

• Fladder80
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 12:03
PaT schreef op zondag 11 november 2018 @ 15:23:
@Rob-T6 We zullen het zien. Zoals gezegd is het nu koffiedik kijken hoe de vloer is opgebouwd en wat ik er in ga tegen komen.

We hebben in de tussentijd besloten dat we voor de keuken verder gaan praten bij Huisman. We gaan een vervolgafspraak inplannen na 21 november. Dan is de vervaldatum geweest dat de koper nog onder de koop uit kan als ze geen hypotheek kan krijgen. We hebben er alle vertrouwen in, maar we gaan pas wat bestellen na die datum. Je weet immers maar nooit.

Ter voorbereiding op dat gesprek ben ik nu verder in de wondere wereld der inbouwapparatuur gedoken. Ik vind het lastig te bepalen wat "goed genoeg" is. Ga ik softclose waarderen op een koelkastdeur? Is een uittrekbare lade op zo'n apparaat een aanwinst? Ik vind dat maar lastig te bepalen vanuit een brochure.

En Miele heeft bijvoorbeeld de Stoomovens met magnetronfunctie zoals de DGM 6401. Is dat nu best of both worlds of een ongelukkig compromis? Dit is namelijk het enige apparaat waar we het hier niet helemaal over eens zijn. Ik wil mijn magnetron in de keuken houden, mijn vrouw een stoomoven. Gaat deze Miele ons nou blij maken? Ik vermoed van niet, want in dit apparaat kan je als ik het goed begrijp weer niet "gewoon" bakken?

En dan kwam ik ook nog deze site van AEG tegen. Dan lijkt het of je toch alles in 1 apparaat kan hebben... :?
Wij hebben een softclose deur op de koelkast. (Niet bewust voor gekozen overigens) en ik heb er nog steeds gemengde gevoelens bij.
Aan de ene kant hebben we nooit meer last van een hard dichtslaande koelkast deur, wat ook niet vervelend is. Aan de andere kant, de koelkast staat perfect waterpas (zelfs iets naar achteren) en toch wil het weleens gebeuren dat de deur op een kiertje blijft staan.
Overigens zou ik in een volgende keuken nooit meer een inbouw koelkast nemen. Te klein qua inhoud, zeker voor het geld wat je er voor neerlegt.

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Topicstarter
@Fladder80 Ik moet je heel eerlijk zeggen dat ik nog nooit 'last' heb gehad van hard dichtslaande koelkastdeuren, dus dat is wat mij betreft geen issue.
Het open blijven staan vind ik dan wel een probleem en is voor mij een reden om het vooral niet te willen.

@marklinfan wellicht niet de plek hiervoor, maar ik ben het met je eens.
Qua 'duurzaamheid' staan zonnepanelen in de planning op de nog te vervangen berging. Dat volgt dus nadat we er wonen. Doucheputjes wtw's vind ik echt een wassen neus. Die minimale winst die je daarmee boekt weegt wat mij betreft nauwelijks op tegen de investering.
Maar zoals ik hierboven al eerder gemeld heb, blijkt dat bij veel meer duurzaamheidsaanpassingen het geval te zijn.

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Topicstarter
Inmiddels weer een goede week verder en we zijn weer een paar offertes rijker :)

In het grote keukentopic meldde ik al dat mijn Schüllerkeuken die bij Tieleman Keukens 31000 euro moest kosten in Maassluis ineens 6000 euro goedkoper geleverd kan worden. Dat is in ieder geval reden genoeg om daar begin december eens te gaan praten.

Aan de offertes voor de vloer wordt blijkbaar hard gewerkt. Ik heb al e.e.a. binnen, maar hoe meer offertes, des te beter! De vloerverwarming zal rond de 3000 euro uit komen. Ik heb daarnaast offertes gehad om die vloerverwarming toe te dekken met zandcement of met Egaline. De voordelen van Egaline lijken mij duidelijk. Een nog betere hechting en minder 'pockets' rondom de vloerverwarming dus een betere warmteafgifte. En natuurlijk een vloer die direct zo spiegelglad is, dat het PVC er zo op kan.

Ik zit alleen nog te dubben of ik het de 33% meerprijs ten opzichte van zandcement waard vind. Zijn er hier mensen die hier ervaring hebben of kennis hebben over de verschillen tussen zandcement of Egaline/gietvloeren?

Ow en nog goed nieuws ook, onze huidige woning is definitief verkocht en de bankgarantie is gestort. Toch een lekker idee dat dat in ieder geval geregeld is.

PaT wijzigde deze reactie 24-11-2018 22:43 (7%)

• sbruynis
@PaT egaline is gewoon stervensduur.
Dus dat dat meer kost is begrijpelijk.

• D.deJong
Weet je zeker dat je egaline bedoelt en niet anhydriet? Egaline is niet geschikt voor dat soort laagdiktes en stervensduur.

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Topicstarter
Ja, dat weet ik zeker en ja het is stervensduur... 33% (minimaal) dan zandcement en mogelijk zelfs nog veel meer,
Egaline kan tot 6cm dik. Dat is uiteraard niet gebruikelijk, maar het kan wel.

• D.deJong
Ik zou ook eens naar anhydriet-achtige producten kijken. Regio Rijswijk zit Qualitiefloors, die pompen er zo een nieuwe vloeivloer in.
Ik ben een verzorgingstehuis aan het renoveren ( 4 verd, paar duizend vierkante meter )en daar gaat het naar volle tevredenheid.

• WouterB
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 14:25

WouterB

3680 Wp

PaT schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 12:35:
Doucheputjes wtw's vind ik echt een wassen neus. Die minimale winst die je daarmee boekt weegt wat mij betreft nauwelijks op tegen de investering.
Maar zoals ik hierboven al eerder gemeld heb, blijkt dat bij veel meer duurzaamheidsaanpassingen het geval te zijn.
Hier onderschat je een doucheWTW denk ik. Mits je een fatsoenlijke kunt plaatsen (als je niet te ver van de doucheput naar beneden kunt een koof in, en daarin een goede lange pijp kwijt kunt), dan bespaar je +/- 50% op de warmtevraag voor je douche. Zeker als je je huis goed weet te isoleren, dan wordt je energievraag voor je warme water een (percentueel) groter deel van het geheel. En eenmaal geplaatst, blijft zo'n pijp z'n ding wel doen. Oftwel, ook later bij het vervangen van de CV-ketel door een warmtepomp-oplossing, heb je er weer profijt van, omdat je met een kleinere boiler toekunt.

Als je geen pijp kwijt kunt, en dus iets in de ruimte van een doucheput moet zien te doen, dan is het inderdaad de moeite niet waard.
--edit eigenlijk, als het rendement van de specificaties kloppen, dan valt dat ook nog wel mee, de pijp claimt 60%, de goot-wtw 50%. Zie de documentatie hier: http://www.brieswaterenenergie.nl/verticale-douche-wtw.html

WouterB wijzigde deze reactie 25-11-2018 15:30 (8%)

10 Yingli Panda 260Wp + 4 270Wp, Power-One Aurora PVI 3.0 en tigo optimisers. Zie http://www.tigoenergy.com/site.php?wouterb

• Paul C
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 22-04 20:27
Zonder het hele topic door te hebben gelezen:
Volgens mij twijfel je over wat de beste maatregelen zijn om te nemen. Voor mijn klanten zoek ik dat meestal uit door met het PHPP rekenpaket een energiebalans te maken (vb. hieronder). Je kunt dat in principe ook vrij aardig zelf benaderen.

Het helpt als een eerste stap om alles uit te gaan drukken in U-waardes. Energieverlies is namelijk lineair met de U-waarde (en niet met de Rc-waarde).

U-waarde = 1 / ( Rc + Rsi + Rse )

Het verlies van je woning is gelijk aan (kort door de bocht):
Som1..n ( oppervlakte * U-waarde * dT ) + Ventilatieverlies

Voor het ventilatieverlies kan ik je geen snelle vuistregel geven, maar het bestaat uit tocht en mechanische ventilatie en waarschijnlijk is deze voor een woning uit 1997 een niet te verwaarlozen factor helaas.

http://img.warmtecheck.nl/Energiebalans.png

Dit voorbeeld is voor een huis uit 1910 grotendeels zonder isolatie. Je moet deze som echt even maken en het liefst ook een paar scenarios uitwerken, dan wordt meestal heel snel duidelijk wat de beste investering is, zonder dat je nog moet gissen (en gissen is missen). ;)

Warmtecheck.nl Thermografie en Blowerdoortesten | De Duurzame Energie Wiki op dewiki.nl

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Topicstarter
Paul C schreef op zondag 25 november 2018 @ 15:48:
Zonder het hele topic door te hebben gelezen:
Volgens mij twijfel je over wat de beste maatregelen zijn om te nemen. Voor mijn klanten zoek ik dat meestal uit door met het PHPP rekenpaket een energiebalans te maken (vb. hieronder). Je kunt dat in principe ook vrij aardig zelf benaderen.

Het helpt als een eerste stap om alles uit te gaan drukken in U-waardes. Energieverlies is namelijk lineair met de U-waarde (en niet met de Rc-waarde).

U-waarde = 1 / ( Rc + Rsi + Rse )

Het verlies van je woning is gelijk aan (kort door de bocht):
Som1..n ( oppervlakte * U-waarde * dT ) + Ventilatieverlies

Voor het ventilatieverlies kan ik je geen snelle vuistregel geven, maar het bestaat uit tocht en mechanische ventilatie en waarschijnlijk is deze voor een woning uit 1997 een niet te verwaarlozen factor helaas.

[Afbeelding]

Dit voorbeeld is voor een huis uit 1910 grotendeels zonder isolatie. Je moet deze som echt even maken en het liefst ook een paar scenarios uitwerken, dan wordt meestal heel snel duidelijk wat de beste investering is, zonder dat je nog moet gissen (en gissen is missen). ;)
Je hebt inderdaad een bericht gemist. Ik heb zo'n berekening laten maken en daar kwam uit dat ik het meeste kan winnen met balansventilatie, heel dikke isolatie of Triple Glas. Stuk voor stuk investeringen die ik nooit terug ga verdienen en ook niet extreem comfortverhogend zijn. Ik heb die dus ondertussen allemaal geschrapt. T.z.t. komen er nog zonnepanelen. Een van de weinige investeringen waar ik ook echt zelf profijt van ga hebben.
WouterB schreef op zondag 25 november 2018 @ 13:40:
[...]

Hier onderschat je een doucheWTW denk ik. Mits je een fatsoenlijke kunt plaatsen (als je niet teb ver van de doucheput naar beneden kunt een koof in, en daarin een goede lange pijp kwijt kunt), dan bespaar je +/- 50% op de warmtevraag voor je douche. Zeker als je je huis goed weet te isoleren, dan wordt je energievraag voor je warme water een (percentueel) groter deel van het geheel. En eenmaal geplaatst, blijft zo'n pijp z'n ding wel doen. Oftwel, ook later bij het vervangen van de CV-ketel door een warmtepomp-oplossing, heb je er weer profijt van, omdat je met een kleinere boiler toekunt.

Als je geen pijp kwijt kunt, en dus iets in de ruimte van een doucheput moet zien te doen, dan is het inderdaad de moeite niet waard.
--edit eigenlijk, als het rendement van de specificaties kloppen, dan valt dat ook nog wel mee, de pijp claimt 60%, de goot-wtw 50%. Zie de documentatie hier: http://www.brieswaterenenergie.nl/verticale-douche-wtw.html
Ik had het idd over de doucheputjes wtw's die in de afvoer in de badkamer zitten. In je hele afvoer was ik niet bekend mee, maar ga ik nooit voor elkaar krijgen.

PaT wijzigde deze reactie 25-11-2018 17:30 (26%)

• Paul C
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 22-04 20:27
PaT schreef op zondag 25 november 2018 @ 17:08:
[...]

Je hebt inderdaad een bericht gemist. Ik heb zo'n berekening laten maken en daar kwam uit dat ik het meeste kan winnen met balansventilatie, heel dikke isolatie of Triple Glas. Stuk voor stuk investeringen die ik nooit terug ga verdienen en ook niet extreem comfortverhogend zijn. Ik heb die dus ondertussen allemaal geschrapt. T.z.t. komen er nog zonnepanelen. Een van de weinige investeringen waar ik ook echt zelf profijt van ga hebben.
[...]
Ik zie inderdaad dat je een EPA advies hebt gehad. Dat is nou niet echt wat ik bedoel. In mijn ervaring zijn die bijzonder detail-arm en niet creatief. Misschien dat de methodiek de laatste jaren een stuk beter is geworden, maar volgens mij niet.

Een balans ventilatie levert in de meeste huizen van 1997 niets op omdat het er vaak een factor >5x te tochtig is. Als je die tocht oplost, dan heb je natuurlijk wel comfortwinst te pakken, helemaal als je het combineert met balansventilatie.

In de OP las ik over vangaslos, dus ik dacht dat je dat als doel hebt. Als je doel echter is Euro's besparen, dan zit je met een huis uit 1997 een beetje gebakken. Het niet echt goed, maar wel goed genoeg dat je een heleboel waarde aan het vernietigen bent als je het echt goed wil maken. Meestal blijft er over:
- Tocht aanpakken
- HR++ plaatsen wanneer er toch schilderwerk gedaan moet worden
- Soms is bodem isolatie nog interessant

Warmtecheck.nl Thermografie en Blowerdoortesten | De Duurzame Energie Wiki op dewiki.nl

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Topicstarter
Je conclusie klopt. Het EPA advies is niet zo'n "snelle jongen vlug klaar" berekening geweest, maar van iemand die bouwfysica als hobby en beroep heeft. Alle mogelijke verbeteropties zijn doorgerekend. Zijn (en volgens mij ook jouw) conclusie was dat eigenlijk alleen zonnepanelen echt zoden aan de dijk gaan zetten.

HR++ levert mij nog geen 10 euro per maand winst op, extra bodemisolatie staat als noodgreep achter de hand mocht de vloerverwarming toch te traag reageren. Tocht zullen we moeten ervaren als we er zitten.

PaT wijzigde deze reactie 25-11-2018 21:11 (24%)

• raugustinus
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 10:22
@PaT hoezo ga je balansventilatie niet terugverdienen? Ik ben zelf bezig mijn vrijstaande woning naar een veel hoger niveau van comfort te trekken. Helaas zit ik daardoor tijdelijk met een temperatuur beneden van 11 graden nu. Maar met Sinterklaas weer mag ik beginnen met het opstookprotocol.

Rob Augustinus

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Topicstarter
Nou, door de kosten voor het installeren van dat systeem gaat het wel heel lang duren voordat ik zo weinig stook dat ik die investering terugverdien. Al die kanalen die geplaatst moeten worden kosten flink wat. En dan bedoel ik niet het kanaal zelf, maar het hak en breekwerk om de in- en uitlaatopeningen te krijgen waar ze moeten zitten. Alles (nou ja, bijna alles) is van beton in mijn huis.

Ik zeg er eerlijk bij, dat is grotendeels een aanname.

PaT wijzigde deze reactie 25-11-2018 21:07 (6%)

• -DarkShadow-
  • Registratie: december 2001
  • Niet online
PaT schreef op zondag 25 november 2018 @ 21:07:
Nou, door de kosten voor het installeren van dat systeem gaat het wel heel lang duren voordat ik zo weinig stook dat ik die investering terugverdien. Al die kanalen die geplaatst moeten worden kosten flink wat. En dan bedoel ik niet het kanaal zelf, maar het hak en breekwerk om de in- en uitlaatopeningen te krijgen waar ze moeten zitten. Alles (nou ja, bijna alles) is van beton in mijn huis.

Ik zeg er eerlijk bij, dat is grotendeels een aanname.
Is het ook niet aantrekkelijk om het enkel in de meest verwarmde ruimte en de gemakkelijk benaderbare ruimtes toe te passen? Als je met de aanleg van 1 extra kanaal (naast een al bestaand kanaal) balansventilatie kunt aanbrengen in je woonkamer met open keuken, dan hoeft het niet veel te kosten en het is al enorm comfortverhogend, waardoor je de verwarming al lager zet en daarnaast verlies je nog eens minder energie.

Wij zoeken een PHP developer
Soldeerstations
Labvoeding

Pagina: 1 2 Laatste

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True