Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Showcase verbouwing bestaande woning

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

• Dennis
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 08:01
PaT schreef op zondag 25 november 2018 @ 21:07:
Ik zeg er eerlijk bij, dat is grotendeels een aanname.
Ik weet niet of je alleen dit bedoelt, maar als het alleen gaat om een betonboring dan vallen die kosten erg mee.

• sbruynis
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 07:22
D.deJong schreef op zondag 25 november 2018 @ 11:30:
Ik zou ook eens naar anhydriet-achtige producten kijken. Regio Rijswijk zit Qualitiefloors, die pompen er zo een nieuwe vloeivloer in.
Ik ben een verzorgingstehuis aan het renoveren ( 4 verd, paar duizend vierkante meter )en daar gaat het naar volle tevredenheid.
Anhydriet is prachtig als je een eindeloze droogtijd mag hebben.
Heb jaren geleden zo'n vloertje gegoten. De parketteur mocht er na 2 maanden pas overheen omdat het niet droogte (laagdikte).
Daar @PaT vloerverwarming wilt aanbrengen, lijkt mij dat dit 60-70 mm dik moet worden.
De bovenlaag van anhydriet sluit af, en moet opengeschuurd worden om verder te drogen.

• _JGC_
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 08:43
Wat betreft HR++ en maar 10 euro besparen per maand, wij hebben hier ook nog 1 gevel met oud dubbelglas, het verschil in comfort met de HR+ en HR++ gevels is enorm.

• ASW1
  • Registratie: juni 2013
Het verschil tussen een gevel waar de wind op staat en een waar geen wind op staat is overigens ook enorm.

• D.deJong
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 23-04 17:57
Ik zou gewoon altijd voor een zandcementvloer kiezen met vezel en droogtijdversneller en het egaliseren aan de leverancier van de pvc over laten.
Daar voorkom je gezeik mee in geval van klachten over de pvc, het ligt altijd aan de voorganger die een slecht product heeft geleverd.
In het geval dat alles in 1 hand ligt dan is het te overwegen maar ik vind het een hoop extra geld.

• PaT
  • Registratie: april 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Topicstarter
D.deJong schreef op maandag 26 november 2018 @ 17:49:
Ik zou gewoon altijd voor een zandcementvloer kiezen met vezel en droogtijdversneller en het egaliseren aan de leverancier van de pvc over laten.
Daar voorkom je gezeik mee in geval van klachten over de pvc, het ligt altijd aan de voorganger die een slecht product heeft geleverd.
In het geval dat alles in 1 hand ligt dan is het te overwegen maar ik vind het een hoop extra geld.
Dat is ook de gedachte die door mijn hoofd heen spookt. Ik heb zo'n partij gevonden en ga daar binnenkort eens mee praten.

Over vloerverwarming: Ik lees 2 opties (als je sleuven frezen buiten beschouwing laat) Op gaaswerk vastleggen of op die noppenplaten. Onder het gaaswerk komt volgens de beschrijving ook een isolatie, inclusief randisolatie. Hoe verhoudt dit nou tot die noppenplaten waar volgens mij ook een isolerende werking van uit gaat? Is het een veel beter qua isolatie dan het andere, of komt het bij elkaar in de buurt? Niet dat ik nu enorme isolaties waardes verwacht van beide systemen, maar ook hier helpen alle kleine beetjes.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

• D.deJong
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 23-04 17:57
Ik heb het vastgeknoopt op netten, daar onder ligt zo’n rol isolatie met zilverfolie en circa 60 mm zandcement met droogtijdversneller en vezel.
Wat beter is noppen of gewoon isolatie weet ik niet maar mijn gevoel zegt dat het geen kont uit maakt qua isolatie, wat het doet met de prijs weet ik niet want ik kom het in de nieuwbouw nooit tegen.
Wij werken veel met WTH via onze installateur en die heeft deze werkwijze.

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Topicstarter
Het is hier even stil geweest, maar achter de schermen wordt druk gepland en onderhandeld.

Afgelopen weekend zijn we bij Woon en raamdecor in Dordrecht geweest. We willen vloerverwarming en waren dus bang dat de huidige vloerverwarming (die bijverwarming is) er uit moest. We hadden al een week dekvloer hakken ingepland.

Woon en raamdecor heeft echter als motto 'de klant ontzorgen' en dachten echt goed mee. Zij gaan nu de huidige plavuizen er uit hakken, de zandcementvloer aanhelen, vervolgens door de bestaande vloerverwarming sleuven frezen en dan de vloerverwarming weer opbouwen, afsmeren, egaliseren en voorzien van een PVC laagje.

(even een schaamteloze copy-paste uit het pvc-vloer topic)

Voor de woon- en werkkamer zijn we bij de Therdex Herringbone 7011 gebleven die in visgraat komt te liggen inclusief rand, maar zonder bies.

De 'tegels' in de gang en bijkeuken zijn uiteindelijk Moduleo Hexagon Jurastone (210) zeshoekjes geworden in 3 kleuren.

http://static.megastoresdenhaag.nl/product/normal/8cf1a5fe8b67bd1e9e64ebb5fb58d438.jpg

Ik moest er ook even aan wennen, maar in een kleine ruimte als een hal kan dit de boel volgens mij wel flink opfleuren..

In onze familie is men verdeeld en het is ook echt zo'n vloer die je geweldig vindt, of he-le-maal niets vindt.

De keuken is nog in de onderhandelingsfase. We zijn afgelopen weekend bij Keukenstudio Maassluis geweest en daar werden we echt goed geholpen. Ook eindelijk een verkoper die echt met je meedacht en stap voor stap de knelpunten doornam. Gelukkig bleek dat we het al heel aardig doordacht hadden, dus daar kwam weinig spannends uit.

De grootste fout die we gemaakt hebben is om bij Miele in Vianen langs te gaan. Wat word je daar hebberig van! We hebben naar aanleiding van dat bezoek besloten om een stoom/bakoven en een magnetron/bakoven van Miele aan te schaffen uit de Artline (toplijn). Van het bedrag van alleen die 2 apparaten zou je ook een complete keuken van prima apparatuur kunnen voorzien, maar we vinden het echt zo mooi, dat we die extra investering willen doen.

Dat compenseren we met de badkamer, want die wordt eigenlijk steeds eenvoudiger. Door de relatief smalle ruimte is een bad én een douche niet te doen. Inmiddels heeft vrouwlief ook besloten dat we de deur vanuit de ouderslaapkamer laten zitten (yeah! minderwerk!). Daarmee wordt het eigenlijk een vrij eenvoudige badruimte, waar je als gezin prima mee uit de voeten kan. Enige spannende is dat we niet exact weten waar de afvoer van het huidige toilet heen loopt. Dat zou dus in een worst-case scenario nog een koofje langs de vloer op kunnen leveren onder de ramen.

Volgende week hebben we een afspraak met de huidige bewoner om eens wat zaken in te gaan meten. Mijn vrouw wil nog wat Schüller bijkeuken kasten kwijt in de bijkeuken, maar de maatvoering die we hebben lijkt niet overeen te komen met de foto's. Datzelfde lijkt er aan de hand met de keuken, dus voordat we verkeerde spullen gaan bestellen gaan we dat eerst zelf inmeten.

• thejoker80
  • Registratie: april 2002
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

_JGC_ schreef op maandag 26 november 2018 @ 07:30:
Wat betreft HR++ en maar 10 euro besparen per maand, wij hebben hier ook nog 1 gevel met oud dubbelglas, het verschil in comfort met de HR+ en HR++ gevels is enorm.
onlangs liet ik een offerte maken maar de beste man gaf aan dat het qua temperatuur echt bijna niks uit zou maken om oud dubbelgals te vervangen door HR+.

• technopeuter
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 23-04 20:26
thejoker80 schreef op woensdag 12 december 2018 @ 12:00:
[...]

onlangs liet ik een offerte maken maar de beste man gaf aan dat het qua temperatuur echt bijna niks uit zou maken om oud dubbelgals te vervangen door HR+.
Hr+ moet je ook niet hebben, is net zulke troep als enkel glas of thermopeen. Gewoon HR++ of HR+++ (zeker op noord altijd doen)
Ik vind enkele graden temperatuurverschil aan de binnenzijde glas behoorlijke verschillen hoor.

The question of whether computers can think is like the question of whether submarines can swim

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Topicstarter
HR+++ past lang niet altijd in een kozijn, dus in veel gevallen zal je beperkt worden tot HR++ glas. Dat spul kost, exclusief plaatsing 130 euro per vierkante meter. Een gemiddeld huis heeft tussen de 30 en 40m2, dus reken maar uit. Dat is een flinke investering voor 'een paar graden' meer comfort. Tenzij je echt duurzaam bezig wil zijn, kan je net zo goed de verwarming een graadje hoger zetten, dan bereik je bijna hetzelfde effect.

Ik heb het hele glasvervangingsidee overboord gekieperd nadat mijn adviseur inzichtelijk maakte wat mij dit zou opleveren.

• thejoker80
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

PaT schreef op woensdag 12 december 2018 @ 12:48:
HR+++ past lang niet altijd in een kozijn, dus in veel gevallen zal je beperkt worden tot HR++ glas. Dat spul kost, exclusief plaatsing 130 euro per vierkante meter. Een gemiddeld huis heeft tussen de 30 en 40m2, dus reken maar uit. Dat is een flinke investering voor 'een paar graden' meer comfort. Tenzij je echt duurzaam bezig wil zijn, kan je net zo goed de verwarming een graadje hoger zetten, dan bereik je bijna hetzelfde effect.

Ik heb het hele glasvervangingsidee overboord gekieperd nadat mijn adviseur inzichtelijk maakte wat mij dit zou opleveren.
sterker nog, bij ons past HR++ geen eens (jaren 50)....

Overigens denk ik dat comfort uit meer bestaat dan een paar graden temperatuurverschil. Ook koudeval etc speelt natuurlijk mee.

thejoker80 wijzigde deze reactie 12-12-2018 13:45 (8%)

• Harrie_
  • Registratie: juli 2003
  • Niet online

Harrie_

🔴🔴🔴🔴🔴

Niet verkeerd bedoeld, maar ik lees in de OP:
PaT schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 08:38:
Niet helemaal onze smaak qua afwerking, dus er moet geklust gaan worden en dan ook de stevigere variant van klussen.
Ik zie allerlei posts voorbij komen waarin je aangeeft contact te hebben gehad met bedrijf x of y die dan de vloer komen leggen, de keuken komen maken en nu lees ik een aantal posts terug dat je door een bedrijf de oude vloer eruit laat hakken (kosten) en vervolgens de badkamer terugschaalt (deur in de slaapkamer laten zitten). Wat ga je 'klussen' dan? Juist het uithakken van de vloer en het dichtmaken van zo'n badkamerdeur zijn toch bij uitstek klussen die je zelf kunt doen?

Harrie_ wijzigde deze reactie 12-12-2018 14:03 (6%)

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Topicstarter
Haha, tsja, het kan verkeren...

Het uithakken van de vloer wilde ik zelf gaan doen om kosten te besparen, maar ik kreeg zo'n aantrekkelijk aanbod dat ik dat niet meer hoef te doen.

Er blijft echter nog genoeg te klussen in het huis. Sowieso moet de elktra in de keuken flink aangepast worden, moeten we schotten maken onder het schuine dak, als het past nog een heel klein stukje vliering maken, netwerkbekabeling door het hele huis krijgen en ook nog wat lichtschakelaars verplaatsen.

Allemaal relatief kleine klussen in vergelijking met het uithakken van een dekvloer. Het idee dat ik dat niet meer zelf hoeft te doen geeft ook een stukje rust.

Ik dacht dat ik best een duidelijk beeld had van wat er op mij af zou komen, maar dat idee heb ik deels maar los gelaten. Ik probeer nog steeds alles zo goed mogelijk te organiseren, maar je ideeën kunnen zomaar wijzigen als gevolg van nieuwe inzichten door je leveranciers.

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

🔴🔴🔴🔴🔴

Oh, je hoort mij ook helemaal niet zeggen dat je zelf moet gaan lopen hakken. En zeker als de prijs ernaar is lekker uitbesteden inderdaad. :+

Ik volg het topic al vanaf de start en het was voor mij meer dat ik (zeker door eerdergenoemde) quote het idee had dat we hier PaT als een one-man-construction-company tijdens het hakken, breken, zagen en timmeren door het huis zouden zien gaan...

• _JGC_
technopeuter schreef op woensdag 12 december 2018 @ 12:40:
[...]

Hr+ moet je ook niet hebben, is net zulke troep als enkel glas of thermopeen. Gewoon HR++ of HR+++ (zeker op noord altijd doen)
Ik vind enkele graden temperatuurverschil aan de binnenzijde glas behoorlijke verschillen hoor.
Ug=1.3 is net geen HR++ meer en valt onder HR+. Verschil met thermopane dubbelglas van 1982 is enorm.
Als 1.1 of lager gewoon past uiteraard altijd dat gebruiken. Toen ik 8,5 jaar geleden nieuw glas liet zetten wist ik nergens van en is er 1.3 ingekomen. Als ik toen had geweten hoe slecht thermopane uit 1982 is had ik die 5 ramen ook meegenomen.

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Topicstarter
Harrie_ schreef op woensdag 12 december 2018 @ 15:17:
Oh, je hoort mij ook helemaal niet zeggen dat je zelf moet gaan lopen hakken. En zeker als de prijs ernaar is lekker uitbesteden inderdaad. :+

Ik volg het topic al vanaf de start en het was voor mij meer dat ik (zeker door eerdergenoemde) quote het idee had dat we hier PaT als een one-man-construction-company tijdens het hakken, breken, zagen en timmeren door het huis zouden zien gaan...
Nou, one-man is misschien wat enthousiast, maar ik ging er ook vanuit dat ik meer zelf zou gaan doen. Dat was ook een beetje de gedachte waarmee ik dit topic startte.
Het wordt nu dus iets minder woest klussen voor mij, maar dat wil niet zeggen dat er niet flink geklust gaat worden.

Sowieso krijgen we na het bestellen van keuken en badkamer een periode van relatieve rust. Tot maart kunnen we de details uit gaan werken.

• raugustinus
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 23-04 14:54
_JGC_ schreef op maandag 26 november 2018 @ 07:30:
'oud dubbelglas'? is dat dubbelglas zonder gas er tussen? Ik kwam er laatst achter dat wij dat waarschijnlijk ook hebben. Kan jij misschien uitleggen wat het verschil in comfort maakt? Minder koudeval oid? Ik heb het nog wel een paar isolatie issues op te lossen en moet bepalen in welke volgorde van belangrijkheid dat moet gaan gebeuren.

Rob Augustinus

• _JGC_
raugustinus schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 14:34:
[...]

'oud dubbelglas'? is dat dubbelglas zonder gas er tussen? Ik kwam er laatst achter dat wij dat waarschijnlijk ook hebben. Kan jij misschien uitleggen wat het verschil in comfort maakt? Minder koudeval oid? Ik heb het nog wel een paar isolatie issues op te lossen en moet bepalen in welke volgorde van belangrijkheid dat moet gaan gebeuren.
dubbelglas zonder gas en zonder coating. Dan bestaat de isolatie uit alleen een "stilstaande" luchtlaag.
Met HR++ heb je veel minder last van koudeval.

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Topicstarter
Hoog tijd om dit topic maar eens een schopje te geven. Anderhalve week geleden hebben we de sleutel gekregen van onze nieuwe woning en sindsdien is er eigenlijk al best veel gedaan.

Samen met mijn aannemer zijn we eerst op de begane grond aan de slag gegaan. Daar zijn een extra toilet en een soort van pantry ten prooi gevallen aan de sloophamer. Voor mij de eerste keer dat ik zo'n moker mag gebruiken waar hij voor bedoeld is en dan is eigenlijk best tof ;)

Vervolgens heeft de aannemer een onvoorstelbare hoeveelheid nieuwe aansluitingen in mijn keuken gemaakt, met als resultaat dat er maar liefst 8 groepen gebruikt worden door alleen de keuken.
Daarnaast is de voormalige pantry omgeturnd tot bijkeuken en kunnen de wasmachine en droger een veilig plaatsje krijgen. Ook beide voorzien van hun eigen groep. De vorige bewoner had zijn wasmachine daar ook staan en zijn wasdroger in de aangrenzende bergruimte. Die had dus serieus zijn wasmachinegroep met behulp van een kroonsteentje doorgelust naar een zelf aangebrachte wcd en daar doodleuk zijn wasdroger op aangesloten. Aangezien beide wcd's behoorlijk zwartgeblakerd waren zal hij ze regelmatig samen aangehad hebben. Dat het huis nooit is afgebrand mag een klein wonder heten.

De laatste klus die we hebben uitgevoerd is het maken van alle aansluitingen voor de TV op de juiste plaats. Ik krijg nu keurig in de TV-kast alles binnen (coax/netwerk) en kan via een ingefreesde kabelgoot alles keurig doorvoeren van kast naar tv zonder dat het een kabelbrei wordt.

Maandag 1 april (geen grap) komen een paar mannetjes de plavuizenvloer er uit halen zodat aan het einde van de week de vloerverwarming er ingefreesd kan worden.

Zelf heb ik met wat vrienden afgelopen weekend de beide badkamers samengevoegd tot 1 ruimte. Ook hier weer met de moker bezig geweest, maar verder vooral heel veel met de klopboor. Tegels die op een gips ondergrond zitten zijn er zo af, maar zodra ze op de kalkzandsteenwanden zaten werd het een heel ander verhaal. Wat een ongelooflijke rotklus was dat. Maar met veel geduld is het nagenoeg gelukt met dit als resultaat:

Maandag zal ik nog wat restantjes gaan wegtikken en dan kan de aannemer er weer wat moois van maken. Voorlopig het spannendste daarbij is dat de riolering van de wc toch net even ergens anders zit dan we gehoopt hadden. Hopelijk lukt het om deze toch richting de buitengevel te verslepen. Dat zal een beste hakpartij worden.

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 21:44
Hoe heb je de nieuwe groepen voor de keuken daar gekregen? Door een verlaagd plafond? Onderlangs? Wat moet je met 8 groepen in de keuken :o ? Ga je een cafetaria beginnen?

Is het plafondhoogte 2,4m? Ik vind dat altijd zo jammer. Vaak best redelijke huizen en dan zo'n plafond dat een soort van constant in je nek hangt. Maar dat verschilt natuurlijk per persoon. Ik kan daar in ieder geval zonder trapje in de centraaldozen werken.

Heb je qua buitenmuren rondom een echte binnenmuur of is dat gips? Indien dat laatste, dan hoef je niet aan voorzetwandjes te beginnen; dan kun je gewoon die platen + latten + isolatie weghalen en dan een constructie met dikkere PIR platen terugbouwen. Althans, dat lijkt mij dan..

Waarom haal je de 2e badkamer weg met drie kinderen??

Kroonsteentjes wordt heel veel mee geknoeid. En om het erger te maken hebben de bouwmarkten kroonsteentjes voor 6-10 mm2 liggen. Het wordt helemaal leuk als ze er soepele draad in drukken. 1/5e van de vezels buiten de kroonsteen... 1/5 onder de schroef, 1/5 naast de schroef en 1/5 afgebroken door de schroef. (en de laatste 1/5 had de striptang al meegepakt).

P.s.; in de plattegrondjes uit de topicstart staat nergens de CV ketel ingetekend :+

kabeltjekabel wijzigde deze reactie 31-03-2019 23:58 (22%)

• GeeMoney
  • Laatst online: 06:26
@kabeltjekabel de foto is een soort fisheye, gezien het trapje verwacht ik toch +-2,6m hoogte?
Ook gaf hij aan dat het 2 “net niet” badkamers waren en is hij dus voor 1 grotere gegaan wat mij ook een logischere keuze zou lijken dan de 2 “net niet” in stand te houden.
En 8 groepen in een moderne keuken gaat hard hoor, en als je de mogelijkheid hebt, waarom niet?
Dubbele ovens, quoocker, grote koelkast en vriezer, koffie automaat, vaatwasser, 11kW inductie, losse stopcontacten tbv mixers etc.
Ik krijg er zelf ook 7 plus een echte kookgroep.

GeeMoney wijzigde deze reactie 01-04-2019 00:13 (4%)

2017 touchbar MBPr i7-2.8Ghz, 16GB, 1TB SSD, 4GB Radeon 560. LG27UD88-W

• kabeltjekabel
Die trapjes zijn 1,48m hoog ongeveer, maar de foto is hoger genomen.

Maar ik ging vooral af op de afstand tussen kasten en plafond op de begane grond.

• Señor Sjon
  • Nu online

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

kabeltjekabel schreef op zondag 31 maart 2019 @ 23:53:
Hoe heb je de nieuwe groepen voor de keuken daar gekregen? Door een verlaagd plafond? Onderlangs? Wat moet je met 8 groepen in de keuken :o ? Ga je een cafetaria beginnen?

Is het plafondhoogte 2,4m? Ik vind dat altijd zo jammer. Vaak best redelijke huizen en dan zo'n plafond dat een soort van constant in je nek hangt. Maar dat verschilt natuurlijk per persoon. Ik kan daar in ieder geval zonder trapje in de centraaldozen werken.

Heb je qua buitenmuren rondom een echte binnenmuur of is dat gips? Indien dat laatste, dan hoef je niet aan voorzetwandjes te beginnen; dan kun je gewoon die platen + latten + isolatie weghalen en dan een constructie met dikkere PIR platen terugbouwen. Althans, dat lijkt mij dan..

Waarom haal je de 2e badkamer weg met drie kinderen??

Kroonsteentjes wordt heel veel mee geknoeid. En om het erger te maken hebben de bouwmarkten kroonsteentjes voor 6-10 mm2 liggen. Het wordt helemaal leuk als ze er soepele draad in drukken. 1/5e van de vezels buiten de kroonsteen... 1/5 onder de schroef, 1/5 naast de schroef en 1/5 afgebroken door de schroef. (en de laatste 1/5 had de striptang al meegepakt).

P.s.; in de plattegrondjes uit de topicstart staat nergens de CV ketel ingetekend :+
2-3 kookgroep/3 fase koken
1 per oven/combi/steamer
1 vaatwasser
1 quooker
1 losse wcd's

Die acht geloof ik wel.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Xander
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 23-04 20:03
Señor Sjon schreef op maandag 1 april 2019 @ 08:59:
[...]

2-3 kookgroep/3 fase koken
Een kookgroep of krachtgroep is maar één groep, dan kom je toch niet zo heel gemakkelijk aan de 8. :)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Topicstarter
Xander schreef op maandag 1 april 2019 @ 09:09:
[...]

Een kookgroep of krachtgroep is maar één groep, dan kom je toch niet zo heel gemakkelijk aan de 8. :)
Ok, jij je zin, dan heb ik er 6. 1 groep is idd krachtstrook (11Kw) die ik telde als 3.

Het huis heeft een verdiepingshoogte van 2,47 en dat is voor mij met mijn 1,77 hoog zat. Mijn huidige huis heeft 2,68 en om eerlijk te zijn is dat te hoog voor mij.

De woningscheidende wanden zijn van kalkzandsteen en de overige muurtjes van gipsblokken. Ik ben er erg blij mee want sleuven trekken is een eitje!

De extra kookgroep zou oorspronkelijk door de kruipruimte gaan, maar die is zo bezaaid met leidingen dat je daar nooit ongeschonden doorheen zou komen. Gelukkig zat er in de gang tussen keuken en groepenkast een verlaagd plafond waar we dus de extra groepen overheen hebben gelegd.

Vandaag worden de plavuizen eruit gehakt. Dat gaat best vlot, want ze zijn as we speak bijna klaar. Nog zo'n 10m2 te gaan.

• MikeyMan
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 23-04 18:11

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Komen die tegels er ook een beetje netjes uit? Als in; komt er een soort van vlakke vloer tevoorschijn?

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Topicstarter
@MikeyMan 'soort van' is een aardige omschrijving. De cementdekvloer is grotendeels blijven zitten dus dat is fijn. Nadat alles weggehakt is komen ze eerst grof egaliseren om daarna de sleuven te frezen voor de vloerverwarming. Als die dichtgemaakt zijn komt er nog een laag egaline overheen om het echt glad te maken.

• kabeltjekabel
PaT schreef op maandag 1 april 2019 @ 15:31:
[...]
Het huis heeft een verdiepingshoogte van 2,47 en dat is voor mij met mijn 1,77 hoog zat. Mijn huidige huis heeft 2,68 en om eerlijk te zijn is dat te hoog voor mij.
Ja, bij die lengte kan ik het nog wel snappen. Qua verhoudingen zou ik dan ongeveer netzogoed bij die 2,68 passen als jij bij die 2,47
[...]
De woningscheidende wanden zijn van kalkzandsteen en de overige muurtjes van gipsblokken. Ik ben er erg blij mee want sleuven trekken is een eitje!
Dus het binnenspouwblad is ook gipsblok? Ja, kalkzandsteen versus beton maakt sleuven wel makkelijker.
[...]
De extra kookgroep zou oorspronkelijk door de kruipruimte gaan, maar die is zo bezaaid met leidingen dat je daar nooit ongeschonden doorheen zou komen. Gelukkig zat er in de gang tussen keuken en groepenkast een verlaagd plafond waar we dus de extra groepen overheen hebben gelegd.
Verlaagd plafond in 2,47 :o . Altijd jammer als de kruipruimte vol hangt met leidingen. Is dan vanuit de bouw zo gegaan? Ik ken het wel van flex CV-buis en UTP / CAI en weet ik veel wat mensen er in een grote boog onderdoor hangen bij klussen, maar niet vanuit de bouw zelf.

kabeltjekabel wijzigde deze reactie 01-04-2019 18:10 (5%)

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Topicstarter
kabeltjekabel schreef op maandag 1 april 2019 @ 18:02:
[...]

Ja, bij die lengte kan ik het nog wel snappen. Qua verhoudingen zou ik dan ongeveer netzogoed bij die 2,68 passen als jij bij die 2,47

[...]

Dus het binnenspouwblad is ook gipsblok? Ja, kalkzandsteen versus beton maakt sleuven wel makkelijker.
Nee, binnenspouwblad is kalkzandsteen

[...]
Verlaagd plafond in 2,47 :o . Altijd jammer als de kruipruimte vol hangt met leidingen. Is dan vanuit de bouw zo gegaan? Ik ken het wel van flex CV-buis en UTP / CAI en weet ik veel wat mensen er in een grote boog onderdoor hangen bij klussen, maar niet vanuit de bouw zelf.
Ja, dat is wel een beetje jammer. Gelukkig is het alleen in het tochtportaal over een lengte van ca 1,5 meter. Het is een beetje een jammere entree, maar gelukkig dus al heel snel naar 2,47.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Topicstarter
Vandaag ben ik weer bezig geweest met echte stoere mannen dingen. ;)

In de ochtend heb ik snel de tegels uit het toilet getikt. De vloerenboer had een schoon puin container neergezet voor mijn plavuizen en die was nog lang niet vol. Daar konden mijn toilettegeltjes dus mooi bij. Ook nog wat overgeheveld uit mijn eigen container zodat die nu 'netjes vol' is.

Vervolgens kwamen de mannen om de vloer grof te egaliseren zodat morgen de vloerverwarmingssleuven er netjes ingefreesd kunnen worden. Dat ging bijzonder rap. In 2 uur bijna 100 m2 vloer aangesmeerd. Gelukkig mochten we er na een klein uurtje alweer overheen lopen, dus snel weer verder met het toilet.

Daarna alle leidingen van de radiatoren afgekoppeld van de verdeler en vervolgens de verdeler losgekoppeld van de cv installatie. Wat ik bij dat leidingwerk altijd zo opvallend vind is dat er nooit een simpele oplossing lijkt te zijn. Ik had 2 doppen nodig om op een 28mm aansluiting te schroeven. Dan ben ik blij dat ze bij Warmteservice een beetje verstand van zaken hebben, want dan kom je dus terug met 2 wartels 28mm en 2 dopjes die daar dan weer in vallen. Ik zal wel veel te simpel, of juist veel te moeilijk denken.

Daarna wilde de aannemer graag even zijn eigen werk controleren, dus moest er wat druk op de cv leidingen. Ik dus op zoek naar het vulkraantje bij de cv ketel, maar waar ik ook keek, geen vulkraan. Bleek die oorspronkelijk op 1 van de radiatoren gezeten te hebben :X Laat die nou net compleet afgezaagd zijn, dus daar had ik niets aan.
Gelukkig via een bevriende installateur wat tips gekregen en morgen kan ik de boel vullen via de oude aansluitingen van de vloerverwarming. Als dat goed gaat gaan we echt beginnen aan het opbouwen!

Dan staat er voor ons wel echt een enorme rotklus te wachten. De woning heeft allemaal polynorm kozijnen die vergeeld zijn en van die standaard gladde binnendeuren. De kozijnen moeten sowieso geschilderd worden aangezien de wanden 9010 wit worden. Over de deuren twijfelen we nog. Zo'n deurtje kost 90 euro, maar ik heb er wel iets van 15 nodig :X

Is ook bij die deuren en kozijnen de juiste volgorde: goed ontvetten, licht opschuren, nogmaals ontvetten, primer en daarna aflakken?

Ik zal binnenkort wat foto's en filmpjes uploaden van hetgeen er de afgelopen week gebeurd is.

• MikeyMan
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 23-04 18:11

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ik zou gezien de werkzaamheden even wachten met de deuren en kozijnen. Lijkt me iets wat je beter als laatste kunt doen met het oog op beschadigingen...

Er zal toch trouwens wel een koudwater leiding lopen naar je CV toe waar je een kraantje tussen kunt zetten?
Of bedoel je op het cv systeem? Ook gelijk op de lijst zetten maar ;)

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Topicstarter
@MikeyManOp het cv systeem inderdaad. Volgende week komt de nieuwe cv-ketel en dan kan de installateur daar gelijk een vulkraantje onder maken.

De kozijnen worden geschilderd nadat de stucadoor klaar is. Dan is de kans op beschadigen niet zo heel groot meer.

Misschien dat we in de tussentijd nog 2 Velux dakramen kunnen vervangen. Dat zag er niet erg moeilijk uit toen ik daar filmpjes van bekeek.

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

🔴🔴🔴🔴🔴

@PaT We wachten nog wel op meer foto's (ook van het slopen) :9~ :Y

Het topic heet niet voor niets 'Showcase' toch? :X

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Topicstarter
Met dit leuke speelgoed werd de vloer er uit gesloopt.

Vervolgens werd hij grof geegaliseerd. Emmertje, prut en handwerk.

Het bleek echter te grof gedaan te zijn, dus vanmiddag gaan ze poging 2 wagen. Ik had 1 week die kritisch was in mijn planning. Twee keer raden welke week dat was.. :(

PaT wijzigde deze reactie 04-04-2019 12:29 (15%)

• geldersscheepje
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 08:41
Tehh schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 10:31:
[...]

De leidingen van vloerverwarming gaan xx jaar mee, 1997 is toch *al* 20 jaar geleden, en als de tegels er toch uit gaan is het risico op lekkage te groot om het niet te vervangen.

Ik mis in je plan de zonnepanelen, palletkachel (of HR kachel) die aangesloten is op cv (zorg voor luchttoevoer van buiten), een douche WTW, warmtepomp...
Dat van die leidingen was bij de eerste generatie inderdaad zo maar nu niet meer, er worden andere materialen voor gebruikt. De vraag is wel hoe het in de vloer is gelegd omdat er ook radiatoren zijn geplaatst. Als het gebruikt gaat worden als hoofdverwarming dan is misschien de capaciteit te klein. Als je een tekening hebt zou dat mooi zijn.

Aan de andere kant; je gaat na-isoleren dus je warmtebehoefte wordt kleiner. In combinatie met een warmtepomp ben je dan klaar. Die verwarming op de slaapkamers kun je er ook eruit slopen, je zult zien dat die vrijwel niet gebruikt wordt. Hang een paar elektrische panelen op en je kunt in koude winters bijverwarmen.

Al met al een hele uitdaging maar een wijze raad: doe het in een keer goed...

***laat maar, je bent al 5 stappen verder... succes!

Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Topicstarter
@geldersscheepje. Na isoleren ga ik inderdaad niet meer doen. Die zonnepanelen gaan er ooit komen op de nieuw te bouwen berging/overdekte zithoek, maar nu nog even niet. De groepenkast is er in ieder geval wel op voorbereid.

Vanmorgen dus een eerste tegenvallertje. Gisteren was de vloer grof geegaliseerd zodat vandaag de vloerverwarming erin gefreesd kon worden. De freesmeneer hield het letterlijk na 1 meter voor gezien omdat de vloer nog veel te hobbelig was.

Mijn vloerenleverancier heeft echter bijzonder adequaat gereageerd en 's middags stond er al iemand die met een soort egaline de boel een stuk vlakker ging maken.
Een kleine 20 zakken verder was dit het resultaat:

Maandag gaan ze een tweede poging doen om te frezen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 08:20
Toch wel héél erg fijn dat zowel vloerenleverancier als freesmeneer zo flexibel zijn. Voor hetzelfde geld zei freesmeneer: "helaas zit ik de komende dertien weken erg vol, ik zie je over een paar maand wel weer".

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Topicstarter
Tehh schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 08:48:
Toch wel héél erg fijn dat zowel vloerenleverancier als freesmeneer zo flexibel zijn. Voor hetzelfde geld zei freesmeneer: "helaas zit ik de komende dertien weken erg vol, ik zie je over een paar maand wel weer".
Ja, daar was ik dus ook heel bang voor. Dat lijkt vooralsnog mee te vallen. Wat dat betreft niets dan lof voor mijn leverancier.

Komend weekend gaan we de volgende uitdaging aan. De afvoer van de wc in de badkamer zit op een wel erg ongunstige plek en strak daarachter lijkt de hoofdleiding naar boven te komen van het water. Dit heeft als resultaat dat de koof waar mijn waterspoelingsreservoir in moet komen zo'n 40 cm diep wordt, terwijl de helft normaal is.

We hebben uitgevogeld dat het verleggen van het riool mogelijk moet zijn. Dat wordt nog wel een leuke klus inclusief slopen van een verlaagd plafond en het boren van een gat 110 door een betonnen vloer.

De waterleidingen worden spannender en die ga ik morgen met de hand uithakken om te kijken hoe nu een en ander loopt. Aan het leidingwerk in dit huis ontbreekt iedere logica, dus we zullen proefondervinderlijk moeten ontdekken hoe de leidingen lopen en welke we nog in tact moeten houden.

Foto's volgen als dit gelukt is.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Topicstarter
Vandaag bezig geweest met de ombouw van het toilet in de badkamer. Het aansluitpunt van de riolering zat nogal op een rotplek waardoor de ombouw nogal diep uitviel.

Om dat op te lossen moet de riolering dus op een andere manier naar beneden. Recht onder de badkamer zit de entree waar al een merkwaardig verlaagd plafond in zat. Die hebben we er dus eerst maar even uitgesloopt.

Vervolgens moest er een gat in de (breedplaat)vloer gemaakt worden met een diameter van minimaal 110 mm. Mijn schoonvader vond dat we dat wel met wat boren en hakken konden doen in plaats van een betonboorder laten komen.

4,5 uur later was dit het resultaat

De pijp gaat keurig door het gat en kan via een nieuw, minder verlaagd, plafond weer aangesloten worden op de oorspronkelijke afvoer in de meterkast.

Daarnaast, om de ombouw zo slank mogelijk te krijgen, ook gekeken hoe de waterleidingen nu liepen. Daar mag de aannemer nog eens mee aan de slag, want er zitten nogal wat einden met stilstaand water op deze vertakkingen.

Al deze arbeid heeft als resultaat dat de koof van 47 cm diep, naar 23 cm gaat. Ik en mijn vrouw zijn blij met het resultaat.

Morgen beginnen de stucadoors (noodgedwongen van boven naar beneden) en als het goed is wordt er ook een tweede poging gewaagd om de vloerverwarmingssleuven te frezen. Het wordt morgen dus een drukke dag!

Acties:
  • +3Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Topicstarter
Gisteren laat in de middag is men alsnog begonnen met het maken van de sleuven voor de vloerverwarming. Het is nog niet helemaal klaar, maar wat er nu ligt heeft wel iets artistieks ;)

En voor wie denkt dat ik wel een heel fleurig huis ga krijgen, dat gele is voorstrijk van de stucadoors. Die beginnen vandaag op zolder met de spachtelputz.

PaT wijzigde deze reactie 09-04-2019 08:54 (19%)

Pagina: 1 2 Laatste

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True