Toon posts:

[Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 30 31 32 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• La1974
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 16:10
Miezie schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 23:00:
Nu over van XS4ALL naar KPN :). Complimenten hoor, het ging zo goed dat ik vergat even de Experiabox aan te sluiten voor de KPN administratie :).
Moet dat? Ik ga woensdag terug van Xs4all naar KPN. Het in de omgekeerde route ook niets aangepast (behalve de settings voor de USG van @Coolhva . De FritzBox is de doos niet uit geweest.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Miezie
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 16-09 23:30
La1974 schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 23:03:
[...]

Moet dat? Ik ga woensdag terug van Xs4all naar KPN. Het in de omgekeerde route ook niets aangepast (behalve de settings voor de USG van @Coolhva . De FritzBox is de doos niet uit geweest.
Yes, ff aan laten melden.. daarmee worden al je producten en abonnement geactiveerd. Doe je het niet, komt er vanzelf een reminder als sms binnen.

Bij xs4all hoefde dat inderdaad niet.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Coolhva
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 15-09 15:39
Miezie schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 23:00:
Nu over van XS4ALL naar KPN :). Complimenten hoor, het ging zo goed dat ik vergat even de Experiabox aan te sluiten voor de KPN administratie :).
Wel de KPN json gepakt ipv de XS4ALL json? Zit een verschil in mbt ipv6

• xbeam
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 19:49
Coolhva schreef op zondag 23 mei 2021 @ 22:39:
[...]

LET ALSJEBLIEFT OP met SECUNDAIRE DNS servers.... Ik spreek uit eigen ervaring (en die was niet prettig 8) ).

Je zou denken, als normaal denkend mens, dat als je een primaire en secundaire DNS kan instellen de primaire DNS server wordt gebruikt als deze beschikbaar is en de secundaire DNS server alleen als de primaire DNS server niet beschikbaar is.

Helaas is die aanname gedeeltelijk fout. https://web.archive.org/w....microsoft.com/kb/320760/

Wat je ziet is dat de secundaire DNS voor een bepaalde periode gebruikt blijft worden voordat de primaire weer in ere wordt hersteld (standaard 15 min). In de tussentijd heb je geen adblocker (een client in een windows domain kreeg allerlei andere vage foutmeldingen, zie mijn ervaring, omdat de externe DNS server het interne domein niet kende, beginnersfoutje ;-)).

Zie ook hier wat meer informatie over hoe het werkt met de timeouts etc. https://docs.microsoft.co...lient-resolution-timeouts

Misschien zal je in de praktijk er weinig van merken maar mijn inzien is het niet raadzaam om een secundaire externe DNS te gebruiken als je primair je interne gebruikt.

Als je redundantie wilt dan kan je meerdere DNS servers opzetten in je LAN (via docker bijvoorbeeld) en de configuratie synchroniseren.
I agree on this one ☝️
Naast dat een externe dns zoals Google, Ziggo of kpn je locale devices niet kent is DNS filtering een belangrijk onderdeel van je firewall/beveiliging. Deze moet je nooit willen omzeilen. Voor een geïnfecteerd device kan 15min contact met zijn C2 domein voldoen zijn om de boel ingang te zetten.

Beter geen DNS dan een externe ongefilterde DNS

[Voor 10% gewijzigd door xbeam op 24-06-2021 05:00]

• Miezie
Coolhva schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 23:54:
[...]

Wel de KPN json gepakt ipv de XS4ALL json? Zit een verschil in mbt ipv6
Uiteraard :-). Had alles keurig voorbereid en hoefde alleen maar even een copy en een provision te doen.

Kan inmiddels wel concluderen dat als je een beetje bewust je netwerk op zet het allemaal heel robuust is. 💪

Al die DNS opmerkingen triggeren me trouwens:
Ik gebruik voor de diverse vlans voor m’n devices de door adguard zelf gehoste dns servers. Maar… voor m’n iptv vlan heb ik de dns van de kpn ingesteld staan. Daarmee voorkom je 100% zeker dat je een foutje hebt met je settop door dns. Works like a charm…

[Voor 27% gewijzigd door Miezie op 24-06-2021 07:13]

• xbeam
Miezie schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 07:07:
[...]

Uiteraard :-). Had alles keurig voorbereid en hoefde alleen maar even een copy en een provision te doen.

Kan inmiddels wel concluderen dat als je een beetje bewust je netwerk op zet het allemaal heel robuust is. 💪

Al die DNS opmerkingen triggeren me trouwens:
Ik gebruik voor de diverse vlans voor m’n devices de door adguard zelf gehoste dns servers. Maar… voor m’n iptv vlan heb ik de dns van de kpn ingesteld staan. Daarmee voorkom je 100% zeker dat je een foutje hebt met je settop door dns. Works like a charm…
Volgens mij moet op op vlan4 (ipt tv )dns juist uit zetten/niet ophalen.
Het DHCP-antwoord bevat in optie 121 maximaal 16 statische routes. Zie hiervoor RFC3442. Daarmee wordt dynamisch aangegeven welk verkeer via de TV-verbinding loopt, en niet via de PPP-verbinding gerouteerd moet worden. In dat DHCP-antwoord zit ook nog een nameserver. Die moet genegeerd worden. De TV-ontvanger wordt via DHCP op het lokale LAN voorzien van een IPv4-adres. Hier hoeft niets voor geconfigureerd te worden.
Iets wat @Coolhva volgens mij ook netjes doet in zijn JSON

En in de KPN start json Staat.
JSON:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
{
    "vif": {
        "4": {
            "address": [
                "dhcp"
            ],
            "dhcp-options": {
                "client-option": [
                    "send vendor-class-identifier "IPTV_RG";",
                    "request subnet-mask, routers, broadcast-address, static-routes, rfc3442-classless-static-routes;"
                ],
                "default-route": "no-update",
                "default-route-distance": "210",
                "name-server": "no-update"
            },
            "ip": {
                "source-validation": "loose"
            }
        }
    }
}

De SetupBox krijgt zijn DNS uit je local LAN

[Voor 42% gewijzigd door xbeam op 24-06-2021 16:45]

• Miezie
xbeam schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 08:50:
[...]

Volgens mij moet op op vlan4 (ipt tv )dns juist uit zetten/niet ophalen.

[...]

Iets wat @Coolhva volgens mij ook netjes doet in zijn JSON

Zie de start json
JSON:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
{
    "vif": {
        "4": {
            "address": [
                "dhcp"
            ],
            "dhcp-options": {
                "client-option": [
                    "send vendor-class-identifier "IPTV_RG";",
                    "request subnet-mask, routers, broadcast-address, static-routes, rfc3442-classless-static-routes;"
                ],
                "default-route": "no-update",
                "default-route-distance": "210",
                "name-server": "no-update"
            },
            "ip": {
                "source-validation": "loose"
            }
        }
    }
}

De SetupBox krijgt zijn DNS uit je local LAN
Klopt helemaal, en die DNS van local LAN is dus gewoon die van KPN omdat ik een apart VLAN heb voor IPTV.... ik bedoelde niet de VLAN voor de streams.

• xbeam
Miezie schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 09:41:
[...]

Klopt helemaal, en die DNS van local LAN is dus gewoon die van KPN omdat ik een apart VLAN heb voor IPTV.... ik bedoelde niet de VLAN voor de streams.
@nero355 Je kan toch met een pi-hole een split DNS opzetten? Zo dat je filtering of gefilterde upstream in takt blijft maar de kpn internal domein wel werken?

[Voor 13% gewijzigd door xbeam op 24-06-2021 13:38]

• nero355
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 17:51

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

xbeam schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 13:36:
@nero355 Je kan toch met een pi-hole een split DNS opzetten? Zo dat je filtering of gefilterde upstream in takt blijft maar de kpn internal domein wel werken?
Ik denk dat wat jij zoekt deze code is van DNSmasq en dus FTLDNS van Pi-Hole :
code:
1
server=/<DOMAIN NAME>/<IP_ADDRESS>

Daarmee kan je DNS Requests die binnen een bepaald domein vallen doorsturen naar een bepaalde DNS server, zoals die van KPN :)

Dus effe ervan uitgaande dat je bij KPN zelf zit en ze nog steeds de oude Planet Internet DNS Servers gebruiken :
code:
1
2
server=/domein.dat.ik.niet.weet/195.121.1.34
server=/domein.dat.ik.nog.steeds.niet.weet/195.121.1.66

Zoiets zou het moeten zijn! :*)

|| DPC GoT WhatPulse Team :) || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• furian88
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 16-09 16:35
ik ga binnen nu en een maand over van ziggo naar kpn.
Ik heb me al even verdiept en er voor gezorgd dat ik overal ethernet heb liggen voor de kpn boxen.

Via deze site alvast wat ingelezen. https://www.vanachterberg...-kpn-iptv-vlan/index.html
Ook heb ik alvast vlan 661 aangemaakt.

Waar ik nog niet helemaal uit ben, er wordt her en der gemeld dat je je usg een factory reset moet uitvoeren of je moet handmatig firewall regels aanpassen.. Is er ergens een handleiding die ik hiervoor kan volgen waarin dit uitgelegd staat?

https://pvoutput.org/list.jsp?userid=86006

• royv1981
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 09-08 15:38
Goedemiddag,

Ik heb een probleem.. ik heb een USG waar ik de KPN Tuners rechtstreeks op aan heb gesloten. Eigenlijk werkt alles perfect, maar zit met 1 probleem. Op meerdere zenders werkt het een paar minuten en dan stopt het beeld en krijg ik in beeld: De verbinding met de modem is weggevallen, foutcode stb-nmc-400. Ik heb de hele handleiding gevolgd op https://www.vanachterberg...ftth-iptv-ipv6/index.html.

Ik heb een Unifi USG en daarachter een Netgear 24 poorts switch.

Weet iemand hoe ik dit probleem kan oplossen.

• AllInOneNerd
  • Registratie: november 2019
  • Nu online
royv1981 schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 17:01:
Goedemiddag,

Ik heb een probleem.. ik heb een USG waar ik de KPN Tuners rechtstreeks op aan heb gesloten. Eigenlijk werkt alles perfect, maar zit met 1 probleem. Op meerdere zenders werkt het een paar minuten en dan stopt het beeld en krijg ik in beeld: De verbinding met de modem is weggevallen, foutcode stb-nmc-400. Ik heb de hele handleiding gevolgd op https://www.vanachterberg...ftth-iptv-ipv6/index.html.

Ik heb een Unifi USG en daarachter een Netgear 24 poorts switch.

Weet iemand hoe ik dit probleem kan oplossen.
Klinkt alsof IGMP quick leave uit staat

Vond je de opmerking van mij of iemand relevant of heeft het je geholpen? Laat een duimpje achter als teken van waardering.

• royv1981
AllInOneNerd schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 17:39:
[...]

Klinkt alsof IGMP quick leave uit staat
IGMP spoofing staat aan, moet ik nog wat anders instellen en zo ja, wat?

• Coolhva
royv1981 schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 18:17:
[...]

IGMP spoofing staat aan, moet ik nog wat anders instellen en zo ja, wat?
Log eens in met ssh op de USG en voer dit commando uit:

restart igmp-proxy

En kijk of dat een verschil maakt.

• royv1981
Coolhva schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 18:29:
[...]

Log eens in met ssh op de USG en voer dit commando uit:

restart igmp-proxy

En kijk of dat een verschil maakt.
Held, nu werkt alles!

Nog even 3 vragen:

1) hoe vaak moet ik dit doen?
2) kan dit ook automatisch?
3) Afgelopen week had de KPN tuner een update nodig, toen moest ik hem eerst aan de kpn modem hangen (kreeg foutmelding 903), is dat ook op te lossen of moet ik hem dan echt telkens aan de kpn modem hangen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TimV_
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 24-08 16:30
Ik heb de afgelopen weken de config.gateway.json IPv4 Only gemaakt alle werkt :)

Maar zou graag nog even een sanity check willen om er zeker van te zijn dat ik niks vergeten ben en / of teveel heb verwijderd uit de config
https://gist.github.com/T...71ebed125d8f9c9f5ab9cec38

Als de config.gateway.json IPv4 only is hoeft er verder niks aangepast te worden aan de kpn.sh toch?

Alvast bedankt voor de check :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 20:27
Ik ben mijn netwerk aan het voorbereiden op IPTV van KPN, via glas. Ik heb hier een ES-8-150W als "hoofdswitch" en 2x een ES-10X als secundaire switch. Mijn route is een OPNSense-doos.

Ik heb aan de LAN-zijde een dedicated IPTV-LAN gemaakt met VLAN tag 400. De fysieke route via beide mijn hoofdswitch en één van de 10X switches is de énige route die zou moeten kunnen worden afgelegd via VLAN 400.

Ik heb eigenlijk alles al voor elkaar, behalve IGMP snooping. Het hele concept ontgaat me eigenlijk nog een beetje.

Dus eigenlijk mijn eerste vraag: gezien het feit dat ik in mijn router vlan 400 door-NAT naar 4, moet ik me überhaupt nog drukmaken over IGMP snooping? Of niet, maar is het beter om het toch te doen? Of maakt het niet uit?

Als het dan toch beter is om IGMP snooping te gebruiken, de volgende vraag. Ik kan als ik zo de CLI commando's doorloop, IGMP snooping op VLAN-niveau inschakelen, of globaal (?) via "set igmp interfacemode". Wat is wijsheid? Globaal aanzetten met interfacemode? Alleen op VLAN 400? Of beide?

Verder heb ik ook nog een paar UniFi APs die direct aan de hoofdswitch hangen (maar waar VLAN 400 niet naar toe wordt getrunkt). Heeft het dan nog zin om IGMP snooping daar in te schakelen?

12 × LG 330Wp | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dprins
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 01-09 09:00
Ik ben bezig om thuis alles met unifi te maken. Dus de experiabox 10a eruit en een ugs3 met daarachter een unifi switch en access points. De unifi controller software draait op een synology nas in een docker container.

Internet en TV is van KPN.
De handleiding op https://www.vanachterberg...teway-kpn-ftth-iptv-ipv6/ heb ik gevolgd en alles lijkt te werken. Internet werkte gelijk al zonder iets te doen en TV sinds de handleiding ook.
Wat ik echter vreemd vind is dat er gesproken wordt over verschillende VLANs etc. Sinds het het plaatsen van de Config.gateway.json op de unifi controller (docker) en de kpn.sh op de ugs is er niks veranderd in de UI van de controller. Klopt dit? Ik had verwacht dat ik wel iets geweizigd zou zien mbt VLAN ofzo.

Unifi controller 6.2.26
UGS laatste firmware.

Heb het al opgelost :-)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Coolhva
dprins schreef op maandag 5 juli 2021 @ 13:06:
Ik ben bezig om thuis alles met unifi te maken. Dus de experiabox 10a eruit en een ugs3 met daarachter een unifi switch en access points. De unifi controller software draait op een synology nas in een docker container.

Internet en TV is van KPN.
De handleiding op https://www.vanachterberg...teway-kpn-ftth-iptv-ipv6/ heb ik gevolgd en alles lijkt te werken. Internet werkte gelijk al zonder iets te doen en TV sinds de handleiding ook.
Wat ik echter vreemd vind is dat er gesproken wordt over verschillende VLANs etc. Sinds het het plaatsen van de Config.gateway.json op de unifi controller (docker) en de kpn.sh op de ugs is er niks veranderd in de UI van de controller. Klopt dit? Ik had verwacht dat ik wel iets geweizigd zou zien mbt VLAN ofzo.

Unifi controller 6.2.26
UGS laatste firmware.

Heb het al opgelost :-)
Zodra je mijn json gebruikt is de WAN kant in de controller leeg en staat deze op DHCP. De controller kan niet overweg met meerdere WAN interfaces. Als je inlogt op de USG met SSH en "show interfaces" uitvoert zal je zien dat er twee VLAN interfaces zijn.

Intern kan je ook VLANs gebruiken voor IPTV, aangezien dat wel wordt ondersteund door de controller zie je dit VLAN wel terug in je controller.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Coolhva
TimV_ schreef op zondag 27 juni 2021 @ 08:05:
Ik heb de afgelopen weken de config.gateway.json IPv4 Only gemaakt alle werkt :)

Maar zou graag nog even een sanity check willen om er zeker van te zijn dat ik niks vergeten ben en / of teveel heb verwijderd uit de config
https://gist.github.com/T...71ebed125d8f9c9f5ab9cec38

Als de config.gateway.json IPv4 only is hoeft er verder niks aangepast te worden aan de kpn.sh toch?

Alvast bedankt voor de check :)
Waarom geen IPv6 :(, ik probeer te begrijpen wat mensen in de weg zit om IPv6 te adopteren.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Coolhva
HarmoniousVibe schreef op zondag 27 juni 2021 @ 09:31:
Ik ben mijn netwerk aan het voorbereiden op IPTV van KPN, via glas. Ik heb hier een ES-8-150W als "hoofdswitch" en 2x een ES-10X als secundaire switch. Mijn route is een OPNSense-doos.

Ik heb aan de LAN-zijde een dedicated IPTV-LAN gemaakt met VLAN tag 400. De fysieke route via beide mijn hoofdswitch en één van de 10X switches is de énige route die zou moeten kunnen worden afgelegd via VLAN 400.

Ik heb eigenlijk alles al voor elkaar, behalve IGMP snooping. Het hele concept ontgaat me eigenlijk nog een beetje.

Dus eigenlijk mijn eerste vraag: gezien het feit dat ik in mijn router vlan 400 door-NAT naar 4, moet ik me überhaupt nog drukmaken over IGMP snooping? Of niet, maar is het beter om het toch te doen? Of maakt het niet uit?

Als het dan toch beter is om IGMP snooping te gebruiken, de volgende vraag. Ik kan als ik zo de CLI commando's doorloop, IGMP snooping op VLAN-niveau inschakelen, of globaal (?) via "set igmp interfacemode". Wat is wijsheid? Globaal aanzetten met interfacemode? Alleen op VLAN 400? Of beide?

Verder heb ik ook nog een paar UniFi APs die direct aan de hoofdswitch hangen (maar waar VLAN 400 niet naar toe wordt getrunkt). Heeft het dan nog zin om IGMP snooping daar in te schakelen?
Kan IGMP snooping kwaad? Volgens mij is het alleen maar handig om te hebben voor je multicast apparaten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Coolhva
royv1981 schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 19:01:
[...]

Held, nu werkt alles!

Nog even 3 vragen:

1) hoe vaak moet ik dit doen?
2) kan dit ook automatisch?
3) Afgelopen week had de KPN tuner een update nodig, toen moest ik hem eerst aan de kpn modem hangen (kreeg foutmelding 903), is dat ook op te lossen of moet ik hem dan echt telkens aan de kpn modem hangen?
Als het goed is hoef je dit niet vaker te doen. Ik ben aan het kijken of ik een "watchdog" script kan maken voor de mensen die dat graag willen, maar hoe detecteer je dat hij stoek is?

Als de IGMP proxy niet functioneert zou men eerst even moeten kijken of hij daadwerkelijk draait (pidof igmpproxy), zie meer info hier:

https://community.ui.com/...75-426b-b5ce-4daea8460fbd

Misschien dat ik de crontab ga gebruiken om elke minuut te kijken of hij draait en zo niet te starten.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Coolhva

IGMP PROXY controle script

Omdat ik via diverse kanalen het verzoek kreeg om te kunnen controleren of de IGMP proxy server draait hierbij een, volgens mij, werkend script (https://github.com/coolhv.../blob/master/igmpproxy.sh).
Installatie
1. Download de nieuwe ZIP file (https://github.com/coolhv...ive/refs/heads/master.zip)
2. SCP de igmpproxy.sh naar /config/scripts/post-config.d/
3. CHMOD igmpproxy.sh naar 755, via SCP of SSH (sudo chmod +x /config/scripts/post-config.d/igmpproxy.sh)ls sh
4. SSH naar de USG en voer dit uit:

code:
1
sudo /config/scripts/post-config.d/igmpproxy.sh && sudo kill $(pidof igmpproxy) && tail -f /var/log/igmpproxy.log
Controle
code:
1
2
3
4
5
6
unifiadmin@HVA-USG-GW:~$ sudo /config/scripts/post-config.d/igmpproxy.sh && sudo kill $(pidof igmpproxy) && tail -f /var/log/igmpproxy.log
[Tue Jul  6 13:39:00 CEST 2021] [igmpproxy.sh] The file /etc/cron.d/igmpproxy does not exists, creating crontab now
[Tue Jul  6 13:39:01 CEST 2021] [igmpproxy.sh] IGMP Proxy not running
[Tue Jul  6 13:39:01 CEST 2021] [igmpproxy.sh] Restarting IGMP proxy
Warning: igmpproxy not running.
Starting IGMP proxy service

Stop de log output met CRL-C, je kan ook een tweede SSH sessie er naast draaien en daar
code:
1
sudo kill $(pidof igmpproxy)
uitvoeren, dan zie je binnen een minuut in het eerste scherm dat hij herstart wordt.
Deinstalleren
Mocht het script niet goed werken dan via SSH de volgende commando's uitvoeren om het script te verwijderen:
code:
1
sudo rm /etc/cron.d/igmpproxy & sudo rm /var/log/igmpproxy.log & sudo rm /config/scripts/post-config.d/igmpproxy.sh

Ik hoop dat mensen hier het willen testen en feedback willen geven, als het voor iedereen goed werkt dan ga ik hem in de handleiding verwerken.

[Voor 7% gewijzigd door Coolhva op 06-07-2021 17:08]

• HarmoniousVibe
Coolhva schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 11:31:
[...]

Kan IGMP snooping kwaad? Volgens mij is het alleen maar handig om te hebben voor je multicast apparaten.
Mijn vraag is meer of dat het zin heeft als er toch maar één route ligt naar het TV-kastje, dmv een geïsoleerd VLAN

• Nnoitra
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 17-09 23:56
HarmoniousVibe schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 09:45:
[...]

Mijn vraag is meer of dat het zin heeft als er toch maar één route ligt naar het TV-kastje, dmv een geïsoleerd VLAN
Als je iTV VLAN kabeltje rechtstreeks naar het TV kastje gaat; dan is er volgens mij geen toegevoegde waarde.
Als je iTV VLAN ook nog door één of meer switches gaat maar gebonden aan één poort is; dan is er volgens mij geen toegevoegde waarde
Als je iTV VLAN door een switch en meerdere switchports gaat; dan weer wel.
Voor zover ik weet iig :+

[Voor 16% gewijzigd door Nnoitra op 07-07-2021 11:14]

Sarcasm is my superpower! What's yours?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Coolhva
HarmoniousVibe schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 09:45:
[...]

Als je vlan propageert naar meerdere switches heeft igmp snooping zin. Als je strak het vlan van de USG naar een iptv kastje transporteert en alleen de poorten configureert die het vlan nodig hebben, dan is het niet nodig.

• HarmoniousVibe
Nnoitra schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 10:15:
[...]

Als je iTV VLAN kabeltje rechtstreeks naar het TV kastje gaat; dan is er volgens mij geen toegevoegde waarde.
Als je iTV VLAN ook nog door een switch en meerdere switchports gaat; dan weer wel.
Voor zover ik weet iig :+
Mijn setup is:

OPNSense router -> EdgeSwitch 8-150W -> EdgeSwitch 10X -> diverse apparaten zoals de TV, AVR, Shield en binnenkort ook het kastje van KPN.

Ik heb op mijn router reeds een WAN IP op VLAN 4 dmv de juiste DHCP options. Tevens heb ik VLAN 400 gedefinieerd met gewoon DHCP met een eigen /24. De router doet Outbound NAT voor mijn VLAN 400 subnet naar de IPTV WAN interface.

Op de ES8-150W staat naar de poort naar de ES 10X op Tagged voor VLAN 400. Evenals de poort naar de router, uiteraard.

Op de ES-10X staat de poort die terug naar de eerdergenoemde ES8-150W gaat, ook Tagged @ VLAN 400 uiteraard. De poort naar het kastje staat op Untagged voor VLAN 400.

Voor alle andere poorten op alle switches (ik heb nog een paar ES-10X switches) staat VLAN 400 op "excluded", dan wel is VLAN 400 überhaupt niet gedefinieerd (en "Trunk undefined VLANs" staat uit).
Coolhva schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 10:48:
[...]

Als je vlan propageert naar meerdere switches heeft igmp snooping zin. Als je strak het vlan van de USG naar een iptv kastje transporteert en alleen de poorten configureert die het vlan nodig hebben, dan is het niet nodig.
Hij propageert wel naar meerdere switches, maar die hangen dus wel achter elkaar.

[Voor 17% gewijzigd door HarmoniousVibe op 07-07-2021 10:57]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Nnoitra
HarmoniousVibe schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 10:52:
[...]

Mijn setup is:

OPNSense router -> EdgeSwitch 8-150W -> EdgeSwitch 10X -> diverse apparaten zoals de TV, AVR, Shield en binnenkort ook het kastje van KPN.

Ik heb op mijn router reeds een WAN IP op VLAN 4 dmv de juiste DHCP options. Tevens heb ik VLAN 400 gedefinieerd met gewoon DHCP met een eigen /24. De router doet Outbound NAT voor mijn VLAN 400 subnet naar de IPTV WAN interface.

Op de ES8-150W staat naar de poort naar de ES 10X op Tagged voor VLAN 400. Evenals de poort naar de router, uiteraard.

Op de ES-10X staat de poort die terug naar de eerdergenoemde ES8-150W gaat, ook Tagged @ VLAN 400 uiteraard. De poort naar het kastje staat op Untagged voor VLAN 400.

Voor alle andere poorten op alle switches (ik heb nog een paar ES-10X switches) staat VLAN 400 op "excluded", dan wel is VLAN 400 überhaupt niet gedefinieerd (en "Trunk undefined VLANs" staat uit).

[...]

Hij propageert wel naar meerdere switches, maar die hangen dus wel achter elkaar.
Als die "chain" van switch poortjes de enige poortjes zijn waarover het VLAN gaat, dan hoeft IGMP snooping niet.
Die "OPNSense router port -> EdgeSwitch 8-150W port -> EdgeSwitch 10X port -> iTV" chain zijn dan de enige poorten die het IGMP verkeer krijgen en doorlaten.

Als je EdgeSwitches het iTV VLAN ook op andere poorten zou accepteren, dan komt IGMP Snooping wel weer om de hoek kijken.

Maar goed, volgens mij kan het sowieso geen kwaad om het aan te zetten.

[Voor 6% gewijzigd door Nnoitra op 07-07-2021 11:21]

• Cartman!
  • Registratie: april 2000
  • Niet online
Na heel lang op een oude versie gehangen te hebben nu de nieuwste versie van CoolHVA script gepakt en t werkt als een zonnetje. Echter krijg ik op m'n telefoon nu weer advertenties die eerder geblokkeerd werden door AdGuardHome. Komt natuurlijk omdat m'n telefoon nu via IPv6 verbindt en op die manier bypassed ie blijkbaar m'n DNS filtering. Wat is nu handig om te doen om dit weer te filteren? IPv6 uitschakelen of is er een instelling die ik kan doen om het weer langs AdGuardHome te laten gaan :?

edit: nog ff aan t neuzen en kom de DNS servers gewoon tegen in de config
code:
1
2
3
4
            "name-server": [
              "2606:4700:4700::1111",
              "2606:4700:4700::1001"
            ],

Even kijken of ik een IPv6 adres kan achterhalen van m'n lokale AdGuardHome.

[Voor 22% gewijzigd door Cartman! op 07-07-2021 11:41]

• Coolhva
Cartman! schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 11:40:
Na heel lang op een oude versie gehangen te hebben nu de nieuwste versie van CoolHVA script gepakt en t werkt als een zonnetje. Echter krijg ik op m'n telefoon nu weer advertenties die eerder geblokkeerd werden door AdGuardHome. Komt natuurlijk omdat m'n telefoon nu via IPv6 verbindt en op die manier bypassed ie blijkbaar m'n DNS filtering. Wat is nu handig om te doen om dit weer te filteren? IPv6 uitschakelen of is er een instelling die ik kan doen om het weer langs AdGuardHome te laten gaan :?

edit: nog ff aan t neuzen en kom de DNS servers gewoon tegen in de config
code:
1
2
3
4
            ],

Even kijken of ik een IPv6 adres kan achterhalen van m'n lokale AdGuardHome.
de DNS servers staan er op twee plaatsen in, deze kan je verwijderen, of aanpassen naar IPv6 adres van je AdGuardHome ;-)

• dprins
Ik heb sinds gisteren problemen met TV. Toevallig was er precies op dat moment ook een storing bij KPN echter die is nu opgelost. Als ik mijn Experiabox aansluit doet TV het gelijk, echter via de UGS helaas niet.
De TV ontanger blijft hangen op code 143: TV-ontvanger heeft geen verbinding.

Ik ben nog maar net een dag of twee los van de Experiabox en het werkte tot nu toe prima. Ik heb de TV geconfigureerd met de VLAN handleiding (661).

Als probeersel heb ik de VLAN rechtstreeks gekoppeld met de LAN2/WAN2 poort op de USG om de switch ertussen weg te laten maar dit maakt geen verschil.

Ook heb ik de scripts opnieuw toegevoegd op de controller (docker op mijn NAS) en op de UGS en vervolgens opnieuw een provision getriggerd. Dit maakte ook geen verschil.

Iemand een idee wat hier aan de hand kan zijn?

Setup:
UGS3 --> Unifi Switch 16p --> TV ontvanger.

• Coolhva
dprins schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 13:44:
Ik heb sinds gisteren problemen met TV. Toevallig was er precies op dat moment ook een storing bij KPN echter die is nu opgelost. Als ik mijn Experiabox aansluit doet TV het gelijk, echter via de UGS helaas niet.
De TV ontanger blijft hangen op code 143: TV-ontvanger heeft geen verbinding.

Ik ben nog maar net een dag of twee los van de Experiabox en het werkte tot nu toe prima. Ik heb de TV geconfigureerd met de VLAN handleiding (661).

Als probeersel heb ik de VLAN rechtstreeks gekoppeld met de LAN2/WAN2 poort op de USG om de switch ertussen weg te laten maar dit maakt geen verschil.

Ook heb ik de scripts opnieuw toegevoegd op de controller (docker op mijn NAS) en op de UGS en vervolgens opnieuw een provision getriggerd. Dit maakte ook geen verschil.

Iemand een idee wat hier aan de hand kan zijn?

Setup:
UGS3 --> Unifi Switch 16p --> TV ontvanger.
heb je de troubleshoot stappen uitgevoerd? show interfaces, show ip route, show ip multicast interfaces, etc.

en de igmp proxy herstart?

• dprins
Onderstaand de code van het trouble shooten.
Huidige status is dus dat ik het geconfigureerd heb met VLAN voor TV.

De show interfaces ziet er dacht ik goed uit.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
show interfaces
Codes: S - State, L - Link, u - Up, D - Down, A - Admin Down
Interface    IP Address                        S/L  Description
---------    ----------                        ---  -----------
eth0         -                                 u/u  WAN
eth0.4       10.58.9.6/22                      u/u  IPTV
eth0.6       -                                 u/u
eth1         192.168.1.1/24                    u/u  LAN
             2a02:a458:3020:1:xxxx:xxxx:xxxx:xxxx/64
eth1.661     192.168.2.1/24                    u/u
eth2         -                                 A/D
lo           127.0.0.1/8                       u/u
             ::1/128
pppoe2       XX.XXX.XXX.XX                     u/u

De show ip route ziet er dacht ik ook goed uit.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
depri@ubnt:~$ show ip route
Codes: K - kernel route, C - connected, S - static, R - RIP, O - OSPF,
       I - ISIS, B - BGP, > - selected route, * - FIB route

K>* 0.0.0.0/0 is directly connected, pppoe2
C>* 10.58.8.0/22 is directly connected, eth0.4
C>* 127.0.0.0/8 is directly connected, lo
C>* 192.168.1.0/24 is directly connected, eth1
C>* 192.168.2.0/24 is directly connected, eth1.661
C>* 195.190.228.26/32 is directly connected, pppoe2
K>* 213.75.112.0/21 via 10.58.8.1, eth0.4

Show ip multicast interfaces gaat iets mis. Er zijn geen bitjes aan het stromen
code:
1
2
3
4
5
depri@ubnt:~$ show ip multicast interfaces
Intf             BytesIn        PktsIn      BytesOut       PktsOut            Local
eth0.4             0.00b             0         0.00b             0        10.58.9.6
eth1.661           0.00b             0         0.00b             0      192.168.2.1
pppoe2             0.00b             0         0.00b             0    XX.XXX.XXX.XX

Ik heb ook de IGMP proxy herstart maar dat maakte geen verschil.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 19:05
@dprins je hebt in het eerste blok een publiek ipv6 adres erin staan.

Edit: @Coolhva Ja dat hoort op zijn UGS zo te staan, op een publiek forum als tweakers hoort het echter gemaskeerd te worden.

Het is immers zijn eigen ip als ik het goed begrijp.

[Voor 56% gewijzigd door DutchKel op 09-07-2021 09:32]

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Coolhva
DutchKel schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 02:52:
Dat klopt en hoort zo!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Coolhva
dprins schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 21:24:
Onderstaand de code van het trouble shooten.
Huidige status is dus dat ik het geconfigureerd heb met VLAN voor TV.

De show interfaces ziet er dacht ik goed uit.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
show interfaces
eth0         -                                 u/u  WAN
eth0.4       10.58.9.6/22                      u/u  IPTV
eth0.6       -                                 u/u
eth1         192.168.1.1/24                    u/u  LAN
             2a02:a458:3020:1:76ac:b9ff:fe44:879b/64
eth1.661     192.168.2.1/24                    u/u
eth2         -                                 A/D
pppoe2       XX.XXX.XXX.XX                     u/u

De show ip route ziet er dacht ik ook goed uit.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
depri@ubnt:~$ show ip route

C>* 10.58.8.0/22 is directly connected, eth0.4
C>* 192.168.1.0/24 is directly connected, eth1
C>* 192.168.2.0/24 is directly connected, eth1.661
C>* 195.190.228.26/32 is directly connected, pppoe2
K>* 213.75.112.0/21 via 10.58.8.1, eth0.4

Show ip multicast interfaces gaat iets mis. Er zijn geen bitjes aan het stromen
code:
1
2
3
4
5
depri@ubnt:~$ show ip multicast interfaces
Intf             BytesIn        PktsIn      BytesOut       PktsOut            Local
eth0.4             0.00b             0         0.00b             0        10.58.9.6
eth1.661           0.00b             0         0.00b             0      192.168.2.1
pppoe2             0.00b             0         0.00b             0    XX.XXX.XXX.XX

Ik heb ook de IGMP proxy herstart maar dat maakte geen verschil.
Hmmz alles ziet er hier goed uit. Als je zeker wilt weten dat de USG het probleem niet is doe je een factory reset en adopteer je hem opnieuw en plaats je kpn.sh weer.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dprins
DutchKel schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 02:52:

Edit: @Coolhva Ja dat hoort op zijn UGS zo te staan, op een publiek forum als tweakers hoort het echter gemaskeerd te worden.

Het is immers zijn eigen ip als ik het goed begrijp.
Ik wist niet dat die ipv6 adres mijn publieke adres was. Mijn ipv4 heb ik wel weggehaald. Voor de zekerheid alsnog even gemaskeerd!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dprins
Coolhva schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 09:30:
[...]

Hmmz alles ziet er hier goed uit. Als je zeker wilt weten dat de USG het probleem niet is doe je een factory reset en adopteer je hem opnieuw en plaats je kpn.sh weer.
Ok dan ga ik een factory reset proberen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nnoitra
dprins schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 09:42:
[...]

Ok dan ga ik een factory reset proberen.
Een iets minder drastische taak om nog even te proberen; USG uitzetten en aanzetten. Geen reboot.
Gek genoeg was dat ook eens de oplossing voor een soortgelijk probleem met mijn EdgeRouter.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dprins
USG uit en weer aan zetten werkte niet.

Factory reset ook niet helemaal helaas. Ik heb nu IPTV zonder VLAN geconfigureerd. TV werkt dan wel alleen het stoot heel erg. Als ik de VLAN toevoeg en het bijbehorende script uitvoer dan werkt het helemaal niet meer.

IMGP Snooping staat aan overigens.

• dprins
Ondertussen werkt TV weer zonder VLAN.
Ik heb echter wel last van trage internet verbinding op sommige aparaten, zodra ik TV uitzet is alles weer in orde. Daarom wil ik wel graag VLAN configureren, dat lost waarschijnlijk dit probleem op.
Echter zodra ik het over VLAN configureer is er geen verbinding meer met de TV ontvanger. Ik volg dan echt stap voor stap de handleiding. Klopt het overigens wel dat het kpn.sh bestand niet opnieuw naar de UGS hoeft? Er zit wel eentje in het zip bestand namelijk en hij verschilt volgens mij ook wat van de eerste kpn.sh van zonder VLAN.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• nero355

nero355

dprins schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 18:46:
Ik heb echter wel last van trage internet verbinding op sommige aparaten, zodra ik TV uitzet is alles weer in orde. Daarom wil ik wel graag VLAN configureren, dat lost waarschijnlijk dit probleem op.
Daar is dus IGMP Snooping voor bedoeld : Dat voorkomt dat je netwerk volloopt met Multicast verkeer, want anders kakt inderdaad je snelheid in! ;)

|| DPC GoT WhatPulse Team :) || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dprins
Dat snap ik, daarom heb ik hem ook op aan staan :). Het gaat de laaste dagen goed. Blijkbaar had kpn weer problemen...

• tijgetje57
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 22-07 18:42
KPN heeft wel vaker problemen zonder dat ze wat aankondigen. Snelheden van het internet zijn wel goed.

Daarentegen zijn ze vrij kostbaar in de maand. Kwam T-Mobile tegen die zijn ongeveer 25 euro per maand goedkoper. Snelheid van het glas ligt wel wat lager.

• mardonios
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 24-07 21:19
Ik heb sinds een week mijn USG in combinatie van internet en IPTV van KPN via FTTH werkend dankzij het script van @Coolhva . Wat me opvalt is dat sindsdien de DPI statistieken niet meer geupdate worden. Heb de stats al gereset, database gepruned en gerepareerd met het Ubiquiti pruning script.

Iemand een idee waardoor dit komt en hoe ik het zou kunnen debuggen? Thanks!

• loeberce
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 17-09 16:07
mardonios schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 14:08:
Ik heb sinds een week mijn USG in combinatie van internet en IPTV van KPN via FTTH werkend dankzij het script van @Coolhva . Wat me opvalt is dat sindsdien de DPI statistieken niet meer geupdate worden. Heb de stats al gereset, database gepruned en gerepareerd met het Ubiquiti pruning script.

Iemand een idee waardoor dit komt en hoe ik het zou kunnen debuggen? Thanks!
Controller al opnieuw opgestart? Soms blijft het bij mij hangen en dan werkt een herstart prima.

• mardonios
loeberce schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 14:15:
[...]

Controller al opnieuw opgestart? Soms blijft het bij mij hangen en dan werkt een herstart prima.
Zeker. Meerdere malen. Zowel als onderdeel van database repair en pruning als gewoon los. Controller is een UCK by the way.

• nero355

nero355

tijgetje57 schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 11:38:
KPN heeft wel vaker problemen zonder dat ze wat aankondigen. Snelheden van het internet zijn wel goed.
Niet mijn ervaring in het verleden : Als er een storing was dan stond het gewoon op de website bij storingen! :)
Daarentegen zijn ze vrij kostbaar in de maand. Kwam T-Mobile tegen die zijn ongeveer 25 euro per maand goedkoper. Snelheid van het glas ligt wel wat lager.
Bij T-Mobile heb je dat € 50 combo gedoe :
- € 25 voor een onbeperkt mobiel abonnement.
- € 25 voor 1 Gbps synchroon glasvezel.

Maar dan heb je wel T-mobile die dit soort geintjes flikt : nieuws: T-Mobile draait routering internetverkeer via Deutsche Telekom terug
En nog allerlei vage bandbreedte issues in sommige gebieden volgens een aantal medeTweakers :/

• mardonios
loeberce schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 14:15:
[...]

Inmiddels zowel de controller als de USG gereset, alle data eraf en een settings restore. Nog steeds geen DPI data.

• karlkani1985
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 17-09 19:45
pantslol schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 16:53:
[...]

Hey Fabian wat een top documentatie. Als unifi/linux leek was het makkelijk te volgen en alles werkt hier (al een week) perfect op de UDMPro met KPN
Hi Pantsol,

Goed te horen :)
Ik heb vandaag ook een dreammachine binnen. Maar ik kom niet door stap 4.

$ ip -4 addr show dev iptv
43: iptv@eth8: <BROADCAST,MULTICAST,UP,LOWER_UP> mtu 1500 qdisc noqueue state UP group default
inet XX.XX.XX.XX/22 brd XX.XX.XX.XX scope global iptv
valid_lft forever preferred_lft forever

Kan ji jmij vertellen wat ik fout doe? vanuit putty krijg ik niet de juiste info terug

Alvast bedankt!

Groeten,
Karl

• karlkani1985
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 17-09 19:45
karlkani1985 schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 20:50:
[...]

Hi Pantsol,

Goed te horen :)
Ik heb vandaag ook een dreammachine binnen. Maar ik kom niet door stap 4.

$ ip -4 addr show dev iptv
43: iptv@eth8: <BROADCAST,MULTICAST,UP,LOWER_UP> mtu 1500 qdisc noqueue state UP group default
inet XX.XX.XX.XX/22 brd XX.XX.XX.XX scope global iptv
valid_lft forever preferred_lft forever

Kan ji jmij vertellen wat ik fout doe? vanuit putty krijg ik niet de juiste info terug

Alvast bedankt!

Groeten,
Karl
Bovenstaan heb ik werkend gekregen.

Kan iemand mij ondertaande uitleggen? ik weet niet hoe ik deze moet uitvoeren :'(

Add a dependency on the unifi.service. Run systemctl edit igmpproxy and enter:

[Unit]
PartOf=unifi.service
After=unifi.service

Waar bevind deze file zich?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• wendybenno
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 13-09 22:08
mardonios schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 11:57:
[...]

Inmiddels zowel de controller als de USG gereset, alle data eraf en een settings restore. Nog steeds geen DPI data.
Gebruik je toevallig ook 6.2.26.
Op de website van Ubiquite wordt gemeld dat deze momenteel niet werkt.
De nieuwe (nog in beta) werkt wel weer.
Firmware terug zetten naar de vorige versie of updaten naar beta moet de oplossing zijn.

• mardonios
wendybenno schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 12:03:
[...]

Gebruik je toevallig ook 6.2.26.
Op de website van Ubiquite wordt gemeld dat deze momenteel niet werkt.
De nieuwe (nog in beta) werkt wel weer.
Firmware terug zetten naar de vorige versie of updaten naar beta moet de oplossing zijn.
Ik draai op 6.3.51 (die bewuste beta dus ;-) )

• furian88
ik heb sinds gisteren kpn glasvezel.
Via de scripts heb ik netjes via mijn eigen switches (unifi) iptv werkende.

Nu viel me echter op dat ik ineens overal IPV6 dns mee krijg in mijn gewone netwerk.
Hoe krijg ik die nu uit, anders heeft Adguard weinig nut :D

• Tylen
  • Registratie: september 2000
  • Nu online

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

furian88 schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 09:30:
ik heb sinds gisteren kpn glasvezel.
Via de scripts heb ik netjes via mijn eigen switches (unifi) iptv werkende.

Nu viel me echter op dat ik ineens overal IPV6 dns mee krijg in mijn gewone netwerk.
Hoe krijg ik die nu uit, anders heeft Adguard weinig nut :D
Wat voor scripts heb je gebruikt voor je switches? Je hoeft alleen igmp snooping aan te zetten op je switches. En ook dat is niet eens verplicht.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

• furian88
Tylen schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 09:33:
[...]

Wat voor scripts heb je gebruikt voor je switches? Je hoeft alleen igmp snooping aan te zetten op je switches. En ook dat is niet eens verplicht.
Niet zozeer scripts voor mijn switches hoor :)

https://www.vanachterberg...-kpn-iptv-vlan/index.html

die heb ik gebruikt. IGMP snooping staat idd aan.

Het gaat overigens alleen om mijn normale LAN netwerk (inclusief gekoppelde wifi die aan het LAN gekoppeld zit) waar ik die ipv6 dns uit wil hebben.

edit:
Ik zie nu dan ook dit in het script staan |:(

"eth1": {
"description": "LAN",
"ipv6": {
"address": {
"autoconf": "''"
},
"dup-addr-detect-transmits": "1",
"router-advert": {
"cur-hop-limit": "64",
"link-mtu": "0",
"managed-flag": "true",
"max-interval": "600",
],

[Voor 49% gewijzigd door furian88 op 27-07-2021 09:38]

• Tylen
  • Registratie: september 2000
  • Nu online

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

furian88 schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 09:34:
[...]

Niet zozeer scripts voor mijn switches hoor :)

https://www.vanachterberg...-kpn-iptv-vlan/index.html

die heb ik gebruikt. IGMP snooping staat idd aan.

Het gaat overigens alleen om mijn normale LAN netwerk (inclusief gekoppelde wifi die aan het LAN gekoppeld zit) waar ik die ipv6 dns uit wil hebben.

edit:
Ik zie nu dan ook dit in het script staan |:(

"eth1": {
"description": "LAN",
"ipv6": {
"address": {
"autoconf": "''"
},
"dup-addr-detect-transmits": "1",
"router-advert": {
"cur-hop-limit": "64",
"link-mtu": "0",
"managed-flag": "true",
"max-interval": "600",
],
Ah een script voor de USG ;) Dat is geen switch.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

• furian88
Tylen schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 10:31:
[...]

Ah een script voor de USG ;) Dat is geen switch.
ja ik was wat te snel haha, maar goed inmiddels heb ik in het config.gateway.json bestand de ipv6 dns veranderd naar mijn eigen adguard server.

zal een provision opnieuw nodig zijn om de wijzigingen door te drukken? lijkt me wel toch.

• Tuumke
  • Laatst online: 30-07 09:09

Tuumke

Shingaling?

Ik heb vorig jaar een post gemaakt over hoe ik T-mobile heb geconfigureerd op m'n dream machine. Klopt het dat je nu ook VLAN kan toepassen op je wan poort? :o

[WhatPulse Profiel] [ Tuumke's n00by website]

• Dutch-gabber
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 16-09 06:24
Hallo,

Ik heb een hele lange tijd (>1 jaar) genoten van internet en tv mbv de USG en CoolHVA's scripts.
Nu ben ik bezig geweest om alles in aparte VLANs te zetten, maar nu krijg ik helaas geen Kernel route meer.
De trouble-shoot post heb ik gevolgd, maar helaas lost dit het niet op.
Zelf zie ik even niet wat fout gaat, dus even een samenvatting van wat ik doe.

Ik heb een USG-Pro icm XS4All, dus ik gebruik usg-kpn-ftth-vlan-xs4all.zip
  1. config.gateway.json openen met Notepad++ --> replace-all eth0 naar eth2, en eth1 naar eth0
  2. kpn.sh openen met Notepad+++ --> replace-all eth0 naar eth2, en eth1 naar eth0
  3. config.gateway.json uploaden naar /usr/lib/unifi/data/sites/default / op de CloudKey
  4. kpn.sh uploaden naar /config/scripts/post-config.d/ op de USG-Pro
  5. kpn.sh properties permissions aanpassen naar 0755
  6. trigger provision
Networks:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
@ubnt:~$ show interfaces
eth0         10.0.0.1/24                       u/u  LAN
eth0.2       10.0.102.1/24                     u/u
eth0.101     10.0.101.1/24                     u/u
eth0.200     10.0.200.1/24                     u/u
eth0.661     10.0.250.1/24                     u/u
eth1         2001:MIJN:WANIP:1:b6fb:e4ff:fee5:20a/64
                                               A/D
eth2         -                                 u/u  WAN
eth2.4       10.59.210.222/21                  u/u  IPTV
eth2.6       -                                 u/u
eth3         -                                 A/D
pppoe2       MIJN.WAN.IP.ADRES                    u/u

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
@ubnt:~$ show ip route

C>* 10.0.0.0/24 is directly connected, eth0
C>* 10.0.101.0/24 is directly connected, eth0.101
C>* 10.0.102.0/24 is directly connected, eth0.2
C>* 10.0.200.0/24 is directly connected, eth0.200
C>* 10.0.250.0/24 is directly connected, eth0.661
C>* 10.59.208.0/21 is directly connected, eth2.4
C>* 194.109.5.175/32 is directly connected, pppoe2

 MacBook Pro Retina, 15-inch, Late 2013 2,3GHz 16GB, 512GB, GT 750M |  iPhone 6 Space Gray 64GB |  iPad Air Space Gray 32GB |  TV 32GB

• Coolhva
Dutch-gabber schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 20:53:
Hallo,

Ik heb een hele lange tijd (>1 jaar) genoten van internet en tv mbv de USG en CoolHVA's scripts.
Nu ben ik bezig geweest om alles in aparte VLANs te zetten, maar nu krijg ik helaas geen Kernel route meer.
De trouble-shoot post heb ik gevolgd, maar helaas lost dit het niet op.
Zelf zie ik even niet wat fout gaat, dus even een samenvatting van wat ik doe.

Ik heb een USG-Pro icm XS4All, dus ik gebruik usg-kpn-ftth-vlan-xs4all.zip
  1. config.gateway.json openen met Notepad++ --> replace-all eth0 naar eth2, en eth1 naar eth0
  2. kpn.sh openen met Notepad+++ --> replace-all eth0 naar eth2, en eth1 naar eth0
  3. config.gateway.json uploaden naar /usr/lib/unifi/data/sites/default / op de CloudKey
  4. kpn.sh uploaden naar /config/scripts/post-config.d/ op de USG-Pro
  5. kpn.sh properties permissions aanpassen naar 0755
  6. trigger provision
Networks:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
@ubnt:~$ show interfaces
eth0         10.0.0.1/24                       u/u  LAN
eth0.2       10.0.102.1/24                     u/u
eth0.101     10.0.101.1/24                     u/u
eth0.200     10.0.200.1/24                     u/u
eth0.661     10.0.250.1/24                     u/u
eth1         2001:MIJN:WANIP:1:b6fb:e4ff:fee5:20a/64
                                               A/D
eth2         -                                 u/u  WAN
eth2.4       10.59.210.222/21                  u/u  IPTV
eth2.6       -                                 u/u
eth3         -                                 A/D
pppoe2       MIJN.WAN.IP.ADRES                    u/u

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
@ubnt:~$ show ip route

C>* 10.0.0.0/24 is directly connected, eth0
C>* 10.0.101.0/24 is directly connected, eth0.101
C>* 10.0.102.0/24 is directly connected, eth0.2
C>* 10.0.200.0/24 is directly connected, eth0.200
C>* 10.0.250.0/24 is directly connected, eth0.661
C>* 10.59.208.0/21 is directly connected, eth2.4
C>* 194.109.5.175/32 is directly connected, pppoe2
als je via sudo kpn.sh uitvoert wat staat er dan in /var/log/kpn.sh ?

en wat geeft het volgende commando als output:

code:
1
#cat /etc/dhcp3/dhclient-exit-hooks.d/routes

• Dutch-gabber
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 16-09 06:24
code:
1
2
3
4
5
6
username@ubnt:/config/scripts/post-config.d$ ls
kpn.sh
username@ubnt:/config/scripts/post-config.d$ sudo kpn.sh
sudo: kpn.sh: command not found
---er is nu geen /var/log/kpn.sh---
username@ubnt:/config/scripts/post-config.d$ #cat /etc/dhcp3/dhclient-exit-hooks.d/routes

Edit1:
sudo kpn.sh werkt nu wel
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
[kpn.sh] Executed at Thu Jul 29 22:15:10 CEST 2021
[kpn.sh] creating lock file at /config/scripts/post-config.d/kpn.lock
[kpn.sh] routes dhcp hook does not exist
[kpn.sh] Creating dhcp hook at /etc/dhcp3/dhclient-exit-hooks.d/routes
[kpn.sh] Release dhcp interface eth2.4
Releasing DHCP lease on eth2.4 ...
[kpn.sh] Renew dhcp interface eth2.4
Renewing DHCP lease on eth2.4 ...
[kpn.sh] Restarting IGMP proxy
Stopping IGMP proxy
[kpn.sh] The file /etc/commit/post-hooks.d/set-kpn-hook.sh does not exists, creating hook now
[kpn.sh] MTU for eth2 not configured, adjusting config
[kpn.sh] Disconnecting pppoe2 before changing MTU
Bringing interface pppoe2 down...
[kpn.sh] Setting mtu for eth2 to 1512
[kpn.sh] Setting mtu for eth2 vif 6 to 1508
[kpn.sh] Commiting
[set-kpn-hook.sh] Executed at Thu Jul 29 22:15:21 CEST 2021
[set-kpn-hook.sh] Configuration changes have been commited, adding crontab for kpn.sh
[kpn.sh] Connecting pppoe2 after changing MTU
Bringing interface pppoe2 up...
[kpn.sh] removing lock file at /config/scripts/post-config.d/kpn.lock

edit2:
#cat doet niks, maar als ik de routes file benader via WinSCP krijg ik dit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
 # set classless routes based on the format specified in RFC3442
# e.g.:
#   new_rfc3442_classless_static_routes='24 192 168 10 192 168 1 1 8 10 10 17 66 41'
# specifies the routes:
#   192.168.10.0/24 via 192.168.1.1
#   10.0.0.0/8 via 10.17.66.41
#
#/etc/dhcp3/dhclient-exit-hooks.d/routes

RUN="yes"

if [ "$RUN" = "yes" ]; then
    if [ -n "$new_rfc3442_classless_static_routes" ]; then
        if [ "$reason" = "BOUND" ] || [ "$reason" = "REBOOT" ]; then

set -- $new_rfc3442_classless_static_routes

while [ $# -gt 0 ]; do
                net_length=$1
                via_arg=''

case $net_length in
                    32|31|30|29|28|27|26|25)
                        net_address="${2}.${3}.${4}.${5}"
                        gateway="${6}.${7}.${8}.${9}"
                        shift 9
                        ;;
                    24|23|22|21|20|19|18|17)
                        net_address="${2}.${3}.${4}.0"
                        gateway="${5}.${6}.${7}.${8}"
                        shift 8
                        ;;
                    16|15|14|13|12|11|10|9)
                        net_address="${2}.${3}.0.0"
                        gateway="${4}.${5}.${6}.${7}"
                        shift 7
                        ;;
                    8|7|6|5|4|3|2|1)
                        net_address="${2}.0.0.0"
                        gateway="${3}.${4}.${5}.${6}"
                        shift 6
                        ;;
                    0)  # default route
                        net_address="0.0.0.0"
                        gateway="${2}.${3}.${4}.${5}"
                        shift 5
                        ;;
                    *)  # error
                        return 1
                        ;;
                esac

# take care of link-local routes
                if [ "${gateway}" != '0.0.0.0' ]; then
                    via_arg="via ${gateway}"
                fi

# set route (ip detects host routes automatically)
                ip -4 route add "${net_address}/${net_length}" ${via_arg} dev "${interface}" >/dev/null 2>&1
            done
        fi
    fi
fi

edit3:
TV werkt nu, lijkt erop dat kpn.sh niet heeft gedraaid na de provision, of misschien een fout in de rechten?
Bij owner staan de eerste 8 karakters van mijn username.

[Voor 109% gewijzigd door Dutch-gabber op 29-07-2021 22:29]

 MacBook Pro Retina, 15-inch, Late 2013 2,3GHz 16GB, 512GB, GT 750M |  iPhone 6 Space Gray 64GB |  iPad Air Space Gray 32GB |  TV 32GB

• TimV_
Ik heb sinds 2 dagen dat mijn 4k TV ontvanger vast loopt met code stb-nmc-400 het is mij echt aan raadsel waarom het heeft 4 maanden zonder problemen gewerkt.

Controller: 6.2.26
USG: 4.4.55.5377096

Ik heb het volgende al geprobeerd
- igmp-proxy herstart
- USG herstart (hierna doe de ontvanger het tot dat je hem uitzet en a een tijdje weer aanzet)
- standaard config json etc opnieuw op de USG gezet met VLAN aanpassing en igmpproxy.sh.

Hieronder ook nog screenshots van mijn Controller instellingen IPTV hangt in zijn eigen VLAN:

Hieronder ook nog een output van de KPN.log
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
[Thu Jul 29 22:40:29 CEST 2021] [kpn.sh] Executed at Thu Jul 29 22:40:29 CEST 2021
[Thu Jul 29 22:40:29 CEST 2021] kpn.sh] creating lock file at /config/scripts/post-config.d/kpn.lock
[Thu Jul 29 22:40:29 CEST 2021] [kpn.sh] The file /etc/commit/post-hooks.d/set-kpn-hook.sh does not exists, creating hook now
[Thu Jul 29 22:40:29 CEST 2021] [kpn.sh] MTU for eth0 not configured, adjusting config
[Thu Jul 29 22:40:29 CEST 2021] [kpn.sh] Disconnecting pppoe2 before changing MTU
[Thu Jul 29 22:40:36 CEST 2021] [kpn.sh] Setting mtu for eth0 to 1512
[Thu Jul 29 22:40:36 CEST 2021] [kpn.sh] Setting mtu for eth0 vif 6 to 1508
[Thu Jul 29 22:40:37 CEST 2021] [kpn.sh] Commiting
[Thu Jul 29 22:40:49 CEST 2021] [set-kpn-hook.sh] Executed at Thu Jul 29 22:40:49 CEST 2021
[Thu Jul 29 22:40:49 CEST 2021] [set-kpn-hook.sh] Configuration changes have been commited, adding crontab for kpn.sh
[Thu Jul 29 22:40:49 CEST 2021] [kpn.sh] Connecting pppoe2 after changing MTU
[Thu Jul 29 22:40:49 CEST 2021] [kpn.sh] removing lock file at /config/scripts/post-config.d/kpn.lock
[Thu Jul 29 22:41:01 CEST 2021] [kpn.sh] Executed at Thu Jul 29 22:41:01 CEST 2021
[Thu Jul 29 22:41:02 CEST 2021] kpn.sh] creating lock file at /config/scripts/post-config.d/kpn.lock
[Thu Jul 29 22:41:02 CEST 2021] [kpn.sh] KPN found in crontab, removing /etc/cron.d/kpn
[Thu Jul 29 22:41:03 CEST 2021] [kpn.sh] removing lock file at /config/scripts/post-config.d/kpn.lock
[Thu Jul 29 22:41:03 CEST 2021] [kpn.sh] Finished

En ook nog een output van de igmpproxy.log
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
[Wed Jul 28 15:12:02 CEST 2021] [igmpproxy.sh] IGMP Proxy not running
[Wed Jul 28 15:12:02 CEST 2021] [igmpproxy.sh] Restarting IGMP proxy
IGMP is not configured
[Wed Jul 28 15:13:01 CEST 2021] [igmpproxy.sh] IGMP Proxy not running
[Wed Jul 28 15:13:01 CEST 2021] [igmpproxy.sh] Restarting IGMP proxy
IGMP is not configured
[Thu Jul 29 22:40:24 CEST 2021] [igmpproxy.sh] IGMP Proxy not running
[Thu Jul 29 22:40:24 CEST 2021] [igmpproxy.sh] Restarting IGMP proxy
The IGMP proxy service will be started after commit. Check /var/log/messages.
[Thu Jul 29 22:40:27 CEST 2021] [igmpproxy.sh] IGMP Proxy not running
[Thu Jul 29 22:40:27 CEST 2021] [igmpproxy.sh] Restarting IGMP proxy

Heeft een van jullie enig idee waar dit mis gaat?

Update: blijkbaar stopt de igmp-proxy spontaan kan dit iets zijn in mijn instellen of is dit een bekend probleem? Het igmpproxy script krijg het herstarten blijkbaar niet voor elkaar hoe kan dit?

[Voor 2% gewijzigd door TimV_ op 31-07-2021 12:59. Reden: update toegevoegd]

• Hindelaufen
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 12-09 13:59
Beste forum leden,

Morgen verhoogt KPN onze internet snelheid naar 200Mbps. Zij hebben ons een nieuw modem toegezonden (Box 12). Echter ik gebruik al jaren een USG Pro icm een USW24 en een JSON script om TV te kunnen kijken. Ik wil dat nieuwe moden (net zoals de oude Experia v9) niet gaan gebruiken.

Weet er hier iemand of er zaken zijn waar ik rekening mee moet houden of heb ik morgen gewoon "opeens" sneller internet?

Zelf dacht ik nog dat wellicht het mac address van het nieuwe modem overgenomen moet worden in de USG, maar dat weet ik niet zeker.

• TimV_
Hindelaufen schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 20:34:
Beste forum leden,

Morgen verhoogt KPN onze internet snelheid naar 200Mbps. Zij hebben ons een nieuw modem toegezonden (Box 12). Echter ik gebruik al jaren een USG Pro icm een USW24 en een JSON script om TV te kunnen kijken. Ik wil dat nieuwe moden (net zoals de oude Experia v9) niet gaan gebruiken.

Weet er hier iemand of er zaken zijn waar ik rekening mee moet houden of heb ik morgen gewoon "opeens" sneller internet?

Zelf dacht ik nog dat wellicht het mac address van het nieuwe modem overgenomen moet worden in de USG, maar dat weet ik niet zeker.
Het zou geen probleem moeten geven alleen de snelheid veranderd opzich zou voor de zekerheid wel de kpn box even aansluiten en Mac adres overnemen in je configuratie om kpn tevreden te houden ;)

• Hindelaufen
TimV_ schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 20:56:
[...]

Het zou geen probleem moeten geven alleen de snelheid veranderd ...
Dan zal ik dat advies opvolgen, dank u wel. :)

• Punkbuster
  • Registratie: november 2008
  • Laatst online: 16:01
T-Mobile op GPON bevat alleen vlan300? Of zit ik helemaal verkeerd te lezen?

Intel Core i7 8700K | ASRock Z370M-ITX/ac | Corsair Vengeance LPX 3200Mhz | MSI GeForce GTX 1070 GAMING X 8G

• nero355

nero355

TimV_ schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 06:17:
Update: blijkbaar stopt de igmp-proxy spontaan kan dit iets zijn in mijn instellen of is dit een bekend probleem? Het igmpproxy script krijg het herstarten blijkbaar niet voor elkaar hoe kan dit?
Dat de IGMP Proxy ermee stopt is een bekend probleem zolang dit topic bestaat ;)
Morgen verhoogt KPN onze internet snelheid naar 200Mbps.

Zij hebben ons een nieuw modem toegezonden (Box 12). Echter ik gebruik al jaren een USG Pro icm een USW24 en een JSON script om TV te kunnen kijken. Ik wil dat nieuwe moden (net zoals de oude Experia v9) niet gaan gebruiken.

Gewoon alles laten zoals het is en het komt vanzelf wel goed! :)
TimV_ schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 20:56:
Het zou geen probleem moeten geven alleen de snelheid veranderd opzich zou voor de zekerheid wel de kpn box even aansluiten en Mac adres overnemen in je configuratie om kpn tevreden te houden ;)
Dat is voor zover ik weet een outdated concept en al lang niet meer van toepassing :?

In al die jaren KPN xDSL met eigen apparatuur heb ik nog nooit wat moeten klonen of aanpassen, behalve bij de ADSL -> ADSL2+ -> VDSL2 veranderingen :)

• Hindelaufen
nero355 schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 16:22:
[...]

Dat de IGMP Proxy ermee stopt is een bekend probleem zolang dit topic bestaat ;)

[...]

Gewoon alles laten zoals het is en het komt vanzelf wel goed! :)

[...]

Dat is voor zover ik weet een outdated concept en al lang niet meer van toepassing :?

In al die jaren KPN xDSL met eigen apparatuur heb ik nog nooit wat moeten klonen of aanpassen, behalve bij de ADSL -> ADSL2+ -> VDSL2 veranderingen :)
@nero355 & @TimV_

Als het outdated is zou mij dat uiteraard uistekend uitkomen. Ik heb nog niks gedaan maar de snelheid is wel merkbaar verhoogd.

Vroeger toen Ziggo nog UPC was, ik nog jong en Chello een begrip, toen waren MAC adressen wel een heel belangrijk ding in het tot stand komen van een verbinding waarmee je op het internet kon. Het was een onderdeel het belangrijkste gegeven toen (20 jaar terug) van je account. C-Spire heette dat systeem meen ik.

Enfin, bedankt voor jullie input, ik doe voorlopig niks en kijk het wel aan.

• Coolhva
Hindelaufen schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 19:00:
[...]

@nero355 & @TimV_

Als het outdated is zou mij dat uiteraard uistekend uitkomen. Ik heb nog niks gedaan maar de snelheid is wel merkbaar verhoogd.

Vroeger toen Ziggo nog UPC was, ik nog jong en Chello een begrip, toen waren MAC adressen wel een heel belangrijk ding in het tot stand komen van een verbinding waarmee je op het internet kon. Het was een onderdeel het belangrijkste gegeven toen (20 jaar terug) van je account. C-Spire heette dat systeem meen ik.

Enfin, bedankt voor jullie input, ik doe voorlopig niks en kijk het wel aan.
Coax/kabel is veel gevoeliger voor Mac adressen. KPN gebruikt een identifier van je poort in de switch in de DSLAM (wijkcentrale) om je verbinding te identificeren. Daarom kan je elk Mac adres gebruiken en elke gebruikersnaam en wachtwoord in je ppp sessie.

• dezonnebril
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 14:13
Beste forum leden,

Ik weet niet of je toevallig een oud Telfort klant bent? Ik was al maanden administratief over naar TFT. Mij hebben ze een paar weken geleden midden op de dag gemigreerd van Telfort/TFT backend (vlan 34 - DHCP) naar KPN backend (vlan 6 - PPPOE) zonder dat ik daar iets over gehoord had. Duurde even voordat ik doorhad wat er aan de hand was.

Ik ben daarmee wel naar een beter profiel gezet, ik heb 100/100. Bij Telfort/TFT haalde ik 95/95. Nu op de KPN backend 120/180.

If at first you don’t succeed, call it version 1.0

• Hindelaufen
Coolhva schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 21:28:
[...]

Coax/kabel is veel gevoeliger voor Mac adressen. KPN gebruikt een identifier van je poort in de switch in de DSLAM (wijkcentrale) om je verbinding te identificeren. Daarom kan je elk Mac adres gebruiken en elke gebruikersnaam en wachtwoord in je ppp sessie.
Heldere uitleg. Ik weet nu zeker dat ik niks hoef te doen. Thanks

• kariem112
  • Niet online
Weer een poging gedaan met de laatse .json files en wat aanpassingen voor de USG4 pro.. en alles lijkt nu naar behoren te werken :) TV in een apart VLAN en VPN werkt. thanks @Coolhva

Wat me wel opvalt: als ik een aanpassing doe waardoor de firewall opnieuw gaat provisionnen (vreemd woord) dan valt de internet verbinding weg. Die komt alleen terug als ik daarna de firewall nog een keer handmatig reboot en dan werkt alles weer. Is dat een bekend fenomeen?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
[kpn.sh] Executed at Thu Aug 12 09:11:02 CEST 2021
[kpn.sh] The file /etc/commit/post-hooks.d/set-kpn-hook.sh does not exists, creating hook now
[kpn.sh] KPN found in crontab, removing /etc/cron.d/kpn
Invalid interface: pppoe2
[kpn.sh] Commiting
[set-kpn-hook.sh] Executed at Thu Aug 12 09:13:04 CEST 2021
[set-kpn-hook.sh] Configuration changes have been commited, adding crontab for kpn.sh
[kpn.sh] Executed at Thu Aug 12 09:13:13 CEST 2021
[kpn.sh] Commiting
[set-kpn-hook.sh] Executed at Thu Aug 12 09:13:25 CEST 2021
[kpn.sh] Executed at Thu Aug 12 09:14:01 CEST 2021
[kpn.sh] Config value for vpn l2tp remote-access dhcp-interface found, adjusting config
[kpn.sh] Setting ipsec-interface to pppoe2
[kpn.sh] Deleting dhcp interface
[kpn.sh] Setting outside-address to 0.0.0.0
[kpn.sh] Commiting
[set-kpn-hook.sh] Executed at Thu Aug 12 09:14:14 CEST 2021
[kpn.sh] Executed at Thu Aug 12 09:15:01 CEST 2021
[kpn.sh] Finished

• Coolhva
kariem112 schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 09:47:
Weer een poging gedaan met de laatse .json files en wat aanpassingen voor de USG4 pro.. en alles lijkt nu naar behoren te werken :) TV in een apart VLAN en VPN werkt. thanks @Coolhva

Wat me wel opvalt: als ik een aanpassing doe waardoor de firewall opnieuw gaat provisionnen (vreemd woord) dan valt de internet verbinding weg. Die komt alleen terug als ik daarna de firewall nog een keer handmatig reboot en dan werkt alles weer. Is dat een bekend fenomeen?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
[kpn.sh] Executed at Thu Aug 12 09:11:02 CEST 2021
[kpn.sh] Commiting
[set-kpn-hook.sh] Executed at Thu Aug 12 09:13:04 CEST 2021
[kpn.sh] Executed at Thu Aug 12 09:13:13 CEST 2021
[kpn.sh] Commiting
[set-kpn-hook.sh] Executed at Thu Aug 12 09:13:25 CEST 2021
[kpn.sh] Executed at Thu Aug 12 09:14:01 CEST 2021
[kpn.sh] Config value for vpn l2tp remote-access dhcp-interface found, adjusting config
[kpn.sh] Setting ipsec-interface to pppoe2
[kpn.sh] Deleting dhcp interface
[kpn.sh] Setting outside-address to 0.0.0.0
[kpn.sh] Commiting
[set-kpn-hook.sh] Executed at Thu Aug 12 09:14:14 CEST 2021
[kpn.sh] Executed at Thu Aug 12 09:15:01 CEST 2021
[kpn.sh] Finished
Dat komt door de MTU, kan je proberen om in de JSON de MTU waarde van eth2 op 1512 en vif 6 op 1508 te zetten? Enige wat je zou kunnen ervaren is een melding in de controller van de MTU waarde die niet goed is gezet, als je die niet ontvangt kan je gewoon de MTU waardes in de JSON zetten.

• kariem112
  • Niet online
Coolhva schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 18:17:
[...]

Dat komt door de MTU, kan je proberen om in de JSON de MTU waarde van eth2 op 1512 en vif 6 op 1508 te zetten? Enige wat je zou kunnen ervaren is een melding in de controller van de MTU waarde die niet goed is gezet, als je die niet ontvangt kan je gewoon de MTU waardes in de JSON zetten.
ja, krijg inderdaad die melding en de USG blijft op provisioning staan....

• Vipeax
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 02:13
Coolhva schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 12:31:
[...]

Ik zie wel wat fouten in de JSON, ik heb een branch gemaakt op mijn github met daarin de juiste waarden:

KPN Zonder VLAN: https://github.com/coolhv...refs/heads/usgpro-kpn.zip
KPN met VLAN: https://github.com/coolhv...heads/usgpro-vlan-kpn.zip

Ik kan je aanraden om de KPN met VLAN te pakken en de handleiding nogmaals te volgen en daarna ook de handleiding van de VLAN scheiding te volgen en daarna opnieuw te proberen.
Zou je deze nog eens kunnen delen (404)? :$ Ik gebruik overigens al best lang geen TV ontvanger mee. Ik kijk eigenlijk maar zelden reguliere televisie en de enkele keren dat ik het doe (Olympische Spelen, EK/WK/Champions League finale, Tour de France), doe ik dat via de KPN app. Ik wil eigenlijk gewoon IPv6 werkend hebben.

• harrytasker
  • Registratie: oktober 2002
  • Niet online
Wat is de makkelijkste manier om alles weer terug te zetten naar de originele settings, dus zonder IPTV? De handleiding van achter naar voren weer volgen of volstaat het om alleen de json te verwijderen?

• nero355

nero355

@harrytasker
Factory Reset via de UniFi Controller en dan de PPPoE meuk handmatig instellen in de UniFi Controller zou je alleen de Internet settings op moeten leveren :)

/EDIT :
Coolhva schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 23:32:
Kleine toevoeging, de config.gateway.json zou ik ook van je controller verwijderen, anders blijven de instellingen uit de JSON je GUI overschrijven.
Goed punt! d:)b

[Voor 46% gewijzigd door nero355 op 27-08-2021 19:08]

• fabianishere
  • Registratie: november 2020
  • Laatst online: 10:52
Goed nieuws, de nieuwste (beta) firmware voor de UDM/P (versie 1.11.0-14) heeft support voor multicast routing in de stock Linux kernel. Dat betekent dat een custom kernel niet meer nodig is om IGMP Proxy draaiend te krijgen.

Ik heb de IPTV guide inmiddels ook al aangepast.

• pitchdown
  • Laatst online: 18:24
Ik heb sinds gisteren glasvezel van KPN en liep tegen de volgende foutmelding aan op mijn tv-receivers : STB-NMC-40 --> connectie-problemen.

In deze thread terug gevonden dat dit word veroorzaakt door mijn ubiquiti-switch (16 ports POE).

Wanneer de tv-receivers worden aangesloten op een netwerk met een ubiquiti-switch ontstaat de foutmelding.

Voorlopig heb ik hier een fritzbox aangesloten en de 2 receivers op lan 4(gasten-port) aangesloten met een kleine switch er tussen. Functioneel is hiermee het probleem opgelost, echter vind ik dit geen ideale situatie.

Als er iemand weet hoe ik de tv-receivers in een apart vlan kan plaatsen op mijn ubiquiti switch i.c.m. de router hoor ik het graag.
Misschien even goed om te weten, ik heb geen ubiquiti usb-router.
Ik hoop dat iemand hier een een oplossing heeft welke ik kan toepassing op mijn ubiquiti-switch. Hopelijk zonder extra apparatuur aan te schaffen :-)

• pitchdown
TimV_ schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 06:17:
Ik heb sinds 2 dagen dat mijn 4k TV ontvanger vast loopt met code stb-nmc-400 het is mij echt aan raadsel waarom het heeft 4 maanden zonder problemen gewerkt.

Controller: 6.2.26
USG: 4.4.55.5377096

Ik heb het volgende al geprobeerd
- igmp-proxy herstart
- USG herstart (hierna doe de ontvanger het tot dat je hem uitzet en a een tijdje weer aanzet)
- standaard config json etc opnieuw op de USG gezet met VLAN aanpassing en igmpproxy.sh.

Hieronder ook nog screenshots van mijn Controller instellingen IPTV hangt in zijn eigen VLAN:
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Hieronder ook nog een output van de KPN.log
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
[Thu Jul 29 22:40:29 CEST 2021] [kpn.sh] Executed at Thu Jul 29 22:40:29 CEST 2021
[Thu Jul 29 22:40:29 CEST 2021] kpn.sh] creating lock file at /config/scripts/post-config.d/kpn.lock
[Thu Jul 29 22:40:29 CEST 2021] [kpn.sh] The file /etc/commit/post-hooks.d/set-kpn-hook.sh does not exists, creating hook now
[Thu Jul 29 22:40:29 CEST 2021] [kpn.sh] MTU for eth0 not configured, adjusting config
[Thu Jul 29 22:40:29 CEST 2021] [kpn.sh] Disconnecting pppoe2 before changing MTU
[Thu Jul 29 22:40:36 CEST 2021] [kpn.sh] Setting mtu for eth0 to 1512
[Thu Jul 29 22:40:36 CEST 2021] [kpn.sh] Setting mtu for eth0 vif 6 to 1508
[Thu Jul 29 22:40:37 CEST 2021] [kpn.sh] Commiting
[Thu Jul 29 22:40:49 CEST 2021] [set-kpn-hook.sh] Executed at Thu Jul 29 22:40:49 CEST 2021
[Thu Jul 29 22:40:49 CEST 2021] [set-kpn-hook.sh] Configuration changes have been commited, adding crontab for kpn.sh
[Thu Jul 29 22:40:49 CEST 2021] [kpn.sh] Connecting pppoe2 after changing MTU
[Thu Jul 29 22:40:49 CEST 2021] [kpn.sh] removing lock file at /config/scripts/post-config.d/kpn.lock
[Thu Jul 29 22:41:01 CEST 2021] [kpn.sh] Executed at Thu Jul 29 22:41:01 CEST 2021
[Thu Jul 29 22:41:02 CEST 2021] kpn.sh] creating lock file at /config/scripts/post-config.d/kpn.lock
[Thu Jul 29 22:41:02 CEST 2021] [kpn.sh] KPN found in crontab, removing /etc/cron.d/kpn
[Thu Jul 29 22:41:03 CEST 2021] [kpn.sh] removing lock file at /config/scripts/post-config.d/kpn.lock
[Thu Jul 29 22:41:03 CEST 2021] [kpn.sh] Finished

En ook nog een output van de igmpproxy.log
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
[Wed Jul 28 15:12:02 CEST 2021] [igmpproxy.sh] IGMP Proxy not running
[Wed Jul 28 15:12:02 CEST 2021] [igmpproxy.sh] Restarting IGMP proxy
IGMP is not configured
[Wed Jul 28 15:13:01 CEST 2021] [igmpproxy.sh] IGMP Proxy not running
[Wed Jul 28 15:13:01 CEST 2021] [igmpproxy.sh] Restarting IGMP proxy
IGMP is not configured
[Thu Jul 29 22:40:24 CEST 2021] [igmpproxy.sh] IGMP Proxy not running
[Thu Jul 29 22:40:24 CEST 2021] [igmpproxy.sh] Restarting IGMP proxy
[Thu Jul 29 22:40:27 CEST 2021] [igmpproxy.sh] IGMP Proxy not running
[Thu Jul 29 22:40:27 CEST 2021] [igmpproxy.sh] Restarting IGMP proxy

Heeft een van jullie enig idee waar dit mis gaat?

Was dit nog gelukt?

• pitchdown
karlkani1985 schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 20:21:
[...]

@Coolhva Dank je wel! _/-\o_ _/-\o_ Ik had issue waarbij mijn 4k decoder elke keer hing. Na je nieuwe KPN.SH + jou Vlan instructie heb ik weer een werkende tv zonder het telkens op pauze te zetten ;) Mijn dank is groot. Ben zelf geen guru in netwerk maar dit is wel een mooi staaltje werk 8)

Edit:

Helaas iets te snel bericht. Na een aantal minuten doet mijn decoder toch een stb-nmc-400
Symtoom
Eerst een korte hickup en daarna de error stb-nmc-400

Opstelling:
USG 3p
Unifi 16 port switch
Unifi 8 ports > VLan IPTV
Heb je dit nog kunnen oplossen?

Zoja, hoe :-)

• furian88
pitchdown schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 21:19:
[...]

Heb je dit nog kunnen oplossen?

Zoja, hoe :-)
EDIT: ik lees net dat je geen usg router hebt.. dan is het zeker een kwestie van kijken of je switches wel igmp snooping ondersteunen!
oud:

Ik had dit ook, bij mij was het op de USG3 het probleem dat de igmp_proxy er steeds mee ophield.

Hier staat hoe je dit kan oplossen:

https://community.ui.com/...75-426b-b5ce-4daea8460fbd

je zal wel even moeten klooien met rechten etc om het voor elkaar te krijgen (tenminste als je logging wil of het wel of gebeurd). mijn regels die ik in de check heb staan:
[...]

[Voor 9% gewijzigd door furian88 op 26-08-2021 15:01]

• pitchdown
furian88 schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 14:59:
[...]

EDIT: ik lees net dat je geen usg router hebt.. dan is het zeker een kwestie van kijken of je switches wel igmp snooping ondersteunen!

[...]
Het gaat om een unifi 16 ports poe-switch.
Deze optie heb ik aangezet.
Ik heb mijn netwerk in de controller gewijzigd naar het netwerk wat ook daadwerkelijk in gebruik is 192.168.2.0/24

Dit is wat jij bedoeld?

• furian88
pitchdown schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 15:05:
[...]

Ik heb mijn netwerk in de controller gewijzigd naar het netwerk wat ook daadwerkelijk in gebruik is 192.168.2.0/24

Dit is wat jij bedoeld?
Ik weet niet of dat mogelijk is, ik gebruik mijn unifi netwerk spul al sinds het begin met een usg.
wellicht dat iemand anders je daar mee kan helpen.

• Coolhva
pitchdown schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 15:05:
[...]

Dit is wat jij bedoeld?
Welke router gebruik je, ik weet dat op het KPN forum @wjb zeer actief is met de edgerouter en daar ook actief helpt met de configuratie.

• Coolhva
nero355 schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 16:17:
@harrytasker
Factory Reset via de UniFi Controller en dan de PPPoE meuk handmatig instellen in de UniFi Controller zou je alleen de Internet settings op moeten leveren :)
Kleine toevoeging, de config.gateway.json zou ik ook van je controller verwijderen, anders blijven de instellingen uit de JSON je GUI overschrijven.

• ptjuh
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 15-09 16:40

ptjuh

New day, same old shit

dezonnebril schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 10:34:
[...]

Ik weet niet of je toevallig een oud Telfort klant bent? Ik was al maanden administratief over naar TFT. Mij hebben ze een paar weken geleden midden op de dag gemigreerd van Telfort/TFT backend (vlan 34 - DHCP) naar KPN backend (vlan 6 - PPPOE) zonder dat ik daar iets over gehoord had. Duurde even voordat ik doorhad wat er aan de hand was.

Ik ben daarmee wel naar een beter profiel gezet, ik heb 100/100. Bij Telfort/TFT haalde ik 95/95. Nu op de KPN backend 120/180.
Heb jij daar ook je json files op moeten aanpassen? Ik heb een update gehad van kpm dat ze de experiabox gingen upgraden en een nieuw wan ip zouden uitdelen. Nu heb ik geen tv meer maar alleen de stb-nmc-400 meldingen

Ik kom ook van telfort af en heb een usg3 staan 😅

[Voor 3% gewijzigd door ptjuh op 31-08-2021 22:53]

Its all in the little things that people do..

• dezonnebril
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 14:13
ptjuh schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 22:52:
[...]

Heb jij daar ook je json files op moeten aanpassen? Ik heb een update gehad van kpm dat ze de experiabox gingen upgraden en een nieuw wan ip zouden uitdelen. Nu heb ik geen tv meer maar alleen de stb-nmc-400 meldingen

Nee dat hoefde ik (gelukkig) niet :) . Ik heb een EdgeRouter, dus moest mn config even wijzigen op de cli.

If at first you don’t succeed, call it version 1.0

• Julio_Ricardo
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 17-09 10:30
[...]

Ik heb dezelfde melding van KPN gehad, als oud Telfort klant. Heb gisteren met succes de config van Coolhva toegepast (bedankt voor het zeer duidelijke stappenplan en bijhorende config d:)b ).

• Blankinho
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 14:28
Goedemorgen,

Ik ben sinds gisteravond in het bezit van een UDM-Pro.
Graag zou ik IPTV weer werkend willen maken voor KPN zonder de experiabox. De uitleg in het topic en de github lijken mij goed te doen echter krijg ik zowel vanaf de browser (Firefox en Chrome) als via terminnal (macos) geen ssh verbinding.

Het is wel aangezet naar mijn idee via; system settings > controller > device SSH > local user + password

Controller Version 6.2.26

Volgens mij kan ik vannuit de gui evt pppoe inrichten maar ik zou eerst graag voor mezelf helder hebben wat alle stappen zijn voordat ik ga beginnnen en dat is bij stap 1 maak ssh verbinding al gestopt :)

Update:
Ik ben inmiddels via een andere link erachter gekomen hoe ik dit werkend heb gekregen. Ik kan nu ssh'en :) en heb nu ook beta firmware erop gezet

[Voor 10% gewijzigd door Blankinho op 01-09-2021 13:13. Reden: Vraag is niet meer relevant]

• nklaver234
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 17:46
Vandaag is de KPN glasvezel bij ons in huis gelegd. We hebben nog geen abonnement bij KPN en zitten nu nog bij Ziggo.

De glasvezel aansluiting is het TK01 kastje, GPON dus als ik het goed begrijp uit dit topic https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2052244.

Nu wil ik de UDM4Pro als eigen router gaan gebruiken ipv de KPN Box 12. Waar ik nu over twijfel is of ik nu de mediaconverter moet gaan gebruiken en dus met een UTP kabel naar de router moet. Of dat ik de in het genoemde topic Patch cover can gebruiken en dan met glas naar de router kan? Kan ik KPN vragen de Patch Cover te installeren ipv de mediaconverter?

• Gizzy
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 17-09 08:36
Ik ben net overgezet van het mobiele glasvezel oude platform van de VLAN's (300-640) naar het nieuwe platform vlan 300. Aangezien ik ook mijn controller wilde veranderen, vandaag alle UNIFI apparatuur een hard reset gegeven met de intentie ze in de nieuwe controller te adepten en van scratch te beginnen. Nu echter het vreemde verhaal. Ik begin zoals vanouds met de USG. Deze aangesloten op de mediaconverter op de WAN 1 poort van de USG. USG aangezet en met de ethernet kabel op de lan 1 naar de laptop. Inloggen op stock ip geen probleem. Daar de nodige settings gedaan waaronder vlan 300 ingesteld. De USG krijgt netjes een extern ip van tmobile en de stock dns settings worden zelfs automatisch ingevuld. Na wat commands te hebben doorgegeven via ssh, na een tip in een ander topic voor t mobile thuis, werkt het internet weer. USG hangt nu dus weer aan mijn qnap switch/nas en daaraan 2 in wall AC's en een pro via poe.

Helaas lijkt echter de discovery van devices naar de controller niet goed te werken. Ik heb de laptop die bedraad is gekoppeld, maar wifi werkt ook, geprobeerd een locale controller te laten draaien. De controller boot op, maar ziet geen devices. De controller van mijn oude omgeving op de qnap zit alleen de ac pro als geel en de in wall ac ziet ie even wel en dan weer niet. De nieuwe controller site ingesteld in de unifi app in de NAS, ziet devices helaas echter ook niet.

Dus echt vreemd verhaal. Voorheen heeft alles zeker een maand 2-3 probleemloos gedraaid, ik heb nog vele malen in de controller gekeken en liggen sleutelen aan de vlan settings ed. Dus het lijkt niet aan de qnap switch te liggen. Ik verwacht dat de usg toch iets niet goed door lijkt te geven? Iemand van jullie die hier iets meer van weet.
Verplaatst naar Unifi Topic want is niet echt iptv gerelateerd dit.

flickr - WOT Profile - Game PC

• nero355

nero355

nklaver234 schreef op woensdag 1 september 2021 @ 23:24:
Vandaag is de KPN glasvezel bij ons in huis gelegd. We hebben nog geen abonnement bij KPN en zitten nu nog bij Ziggo.

De glasvezel aansluiting is het TK01 kastje, GPON dus als ik het goed begrijp uit dit topic https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2052244.

Nu wil ik de UDM4Pro als eigen router gaan gebruiken ipv de KPN Box 12. Waar ik nu over twijfel is of ik nu de mediaconverter moet gaan gebruiken en dus met een UTP kabel naar de router moet. Of dat ik de in het genoemde topic Patch cover can gebruiken en dan met glas naar de router kan? Kan ik KPN vragen de Patch Cover te installeren ipv de mediaconverter?
Dit is wat ik over GPON aansluitingen weet :

- Je krijgt zoiets erbij : xbeam in "[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4"
- DIE MOET JE GEBRUIKEN!!! omdat je GPON ID daarin zit!
- Dus je zal met een UTP tussen dat kastje en de UDM Pro moeten werken :)

Wat is een UDM4Pro trouwens :?
Als je een USG Pro bedoelt : Ook dan moet je UTP gebruiken!

• nklaver234
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 17:46
nero355 schreef op donderdag 2 september 2021 @ 00:26:
[...]

- Je krijgt zoiets erbij : xbeam in "[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4"

Je hebt gelijk. Ik gooi twee dingen door elkaar. Het is een UDM Pro. 8)7
Bedankt voor de uitleg, het wordt dus sowieso een extra apparaatje en UTP. Vandaag Ziggo bellen om op te zeggen.

• Mezkeijou
  • Registratie: september 2020
  • Laatst online: 18:04
nero355 schreef op donderdag 2 september 2021 @ 00:26:
[...]

Sorry Nero355 als ik me in deze discussie meng en alvorens ik de 124 pagina's tellende topic ga doornemen.

Dus als ik het bovenstaande lees moet je bij KPN glasvezel dus het kastje (de mediaconverter) gebruiken?
Ik heb nu TmobileThuis glasvezel met een complete Ubiquiti setup werkend. Waarbij ik de glaskabel direct in de USG Pro gedrukt heb. Overstap naar KPN zou vanwege de 1000/1000 mogelijkheid zijn. Maar dan moet ik dus UTP gebruiken voor inkomend internetverkeer? Kort gezegt ;)

• wopper
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 20:31
Mezkeijou schreef op donderdag 2 september 2021 @ 09:08:
[...]

Sorry Nero355 als ik me in deze discussie meng en alvorens ik de 124 pagina's tellende topic ga doornemen.

Dus als ik het bovenstaande lees moet je bij KPN glasvezel dus het kastje (de mediaconverter) gebruiken?
Ik heb nu TmobileThuis glasvezel met een complete Ubiquiti setup werkend. Waarbij ik de glaskabel direct in de USG Pro gedrukt heb. Overstap naar KPN zou vanwege de 1000/1000 mogelijkheid zijn. Maar dan moet ik dus UTP gebruiken voor inkomend internetverkeer? Kort gezegt ;)
Ja als er nu nog KPN glas gelegd moet worden bij jou is dat 99% zeker GPON en kan je alleen koppelen op UTP zoals @nero355 aangeeft.

Voordat de UDM-PRO IPTV van KPN kan ontvangen en doorsturen, moet je ook wat truckjes uitvoeren via SSH.

PVoutput 4020WP Z-ZW en Z-ZO Tesla Model3

• Mezkeijou
  • Registratie: september 2020
  • Laatst online: 18:04
wopper schreef op donderdag 2 september 2021 @ 09:38:
[...]

Ja als er nu nog KPN glas gelegd moet worden bij jou is dat 99% zeker GPON en kan je alleen koppelen op UTP zoals @nero355 aangeeft.

Voordat de UDM-PRO IPTV van KPN kan ontvangen en doorsturen, moet je ook wat truckjes uitvoeren via SSH.
Ik heb al glasvezel en ik zit in een WBA gebied. De enige die 1000mbit kunnen aanbieden zijn KPN, Delta en nog een andere kabelboer. Maar niet Tmobile. Is wel lastig als het werkt werkt het. Dan moet je niet gaan switchen. Maar KPN lonkt nu wel met die Surface Go 2 aanbieding en 1000mbit.

• nero355

nero355

Mezkeijou schreef op donderdag 2 september 2021 @ 09:08:
"Use The Force Search Luke!" ;)
Het is een GPON kastje en geen simpele mediaconverter! ;)
Maar dan moet ik dus UTP gebruiken voor inkomend internetverkeer? Kort gezegt ;)
Yup! :)
Mezkeijou schreef op donderdag 2 september 2021 @ 10:02:
Ik heb al glasvezel en ik zit in een WBA gebied. De enige die 1000mbit kunnen aanbieden zijn KPN, Delta en nog een andere kabelboer. Maar niet Tmobile. Is wel lastig als het werkt werkt het. Dan moet je niet gaan switchen. Maar KPN lonkt nu wel met die Surface Go 2 aanbieding en 1000mbit.
Misschien handig om te weten :

Bij Delta zou weleens het volgende aan de hand kunnen zijn in jouw gebied :
- Nieuwe klant dus IPTV gaat gewoon via de WAN i.p.v. een aparte IPTV VLAN aan de WAN kant.
- Hierbij heb je als het goed is ook het hele Multicast en IGMP Snooping gezeik niet...
- De SFP die in de Genexis 7840 gaat en die je waarschijnlijk erbij krijgt kan je zo in de UDM Pro of een Ubiquiti switch met SFP poorten prikken! :)

Echter...

1. Weet ik niet zeker of bovenstaande voor jouw gebied geldt! :$
2. Ik zou als ik de keuze tussen Delta en KPN had altijd voor KPN kiezen, maar ik hoef dan ook geen IPTV erbij te hebben :+

* nero355 is een ex-KPN xDSL klant en zit nu in een Caiway (van Delta!) Glasvezel gebied, maar mist toch wel stiekem de voordelen van een KPN verbinding... ;(

[Voor 18% gewijzigd door nero355 op 02-09-2021 15:45]

• ptjuh
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 15-09 16:40

ptjuh

New day, same old shit

[...]

Nadat KPN wat dingen had gewijzigd,altijd fijn :(, heb ik een reboot gedaan van de USG3 en na bovenstaande vraag ben ik van alles gaan uitzoeken. Helaas was het simpeler dan ik dacht...

Onderstaande comando uitgevoerd en tada....

unifiadmin@HVA-USG-GW:~$ restart igmp-proxy
Stopping IGMP proxy

Iemand enig idee of het te scripten is dat de IGMP-Proxy na een herstart nogmaals een herstart krijgt? Dan hoef ik niets meer uit te voeren :)

Its all in the little things that people do..

Pagina: 1 ... 30 31 32 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee