Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Xieoxer
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09-08 22:44
Goed nieuws! In de laatste beta wordt IGMP Header-Validation uitgeschakeld voor IPTV doeleinde. We moeten nog wel even wachten voor dat het stabiel wordt. Ik verwacht dat de beta rond december uitkomt, samen met de nieuwe Unifi 6 wifi access points. Maar dit kan voor sommige een hoop gedoe schelen.

Beta:
https://community.ui.com/...7e-49cc-973a-e011e2ab4efc
[USW] Disable IGMP header validation to fix IPTV issues.
Feature request van 4 jaar geleden:
https://community.ui.com/...-87b9-af1de039166d?page=1

[ Voor 13% gewijzigd door Xieoxer op 19-11-2020 10:17 ]

• familyman
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 03-08 22:51
Xieoxer schreef op donderdag 19 november 2020 @ 08:34:
Goed nieuws! In de laatste beta wordt IGMP Header-Validation uitgeschakeld voor IPTV doeleinde. We moeten nog wel even wachten voor dat het stabiel wordt. Ik verwacht dat de beta rond december uitkomt, samen met de nieuwe Unifi 6 wifi access points. Maar dit kan voor sommige een hoop gedoe schelen.

Beta:

[...]

En dat ben ik superbenieuwd waarom dat zo veel oplevert....

• oozeorb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14-01-2021
Huub- schreef op woensdag 18 november 2020 @ 13:34:
[...]

Als ik het goed begrijp heb je alleen de poorten waarop de TVkastjes zitten (STB) op Vlan 100 gezet, de up and downlink naar elke switch op "ALL" en voor de rest alle switch port profile op "LAN" ?
Daarmee heb je het tot aan nu stabiel draaien ?
Hoi Huub

Correct

usg -all-> Switch -all-> Switch -iptv (vlan100) -> Iptv (kpn kasje)
usg -all-> Switch -profile Lan (vlan1) -> ac pro

• oozeorb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14-01-2021

Beta:

[...]

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ :9~ Geweldig nieuws

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 25-07 15:19
Is er iemand die de nieuwe TV-interface van T-Mobile al werkend heeft met een UDM-Pro? Dus alleen met WLAN taggen van VLAN300?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjhilbrink
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08-08 15:52

Beta:

[...]

Die optie heb ik al jaren in de config staan en werkte ook goed. Denk dat dit er nu bij is gekomen omdat er in een van de laatste beta problemen zijn ontstaan heb ook met de laatste bèta’s wat problemen met af en toe een hapering. Denk wel dat het no wel even duurt voordat 5.43.10 wordt gereleased huidige release is volgens mij 4.23 nog wat..

PV: Panasonic HIT Kuro/SolarEdge HD Wave 4.225 kWp verdeeld over 2600 Zuid Oost en 1625 Noord West

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fonta
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22-05 15:43
loeberce schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 16:16:
Is er iemand die de nieuwe TV-interface van T-Mobile al werkend heeft met een UDM-Pro? Dus alleen met WLAN taggen van VLAN300?
Dat kan pas als je gemigreerd bent.

Zelf heb ik T-Mobile TV opgezegd. 15 euro per maand als je maar 2x per maand tv kijkt (in mijn geval) is best wel veel.
Daarbij kwam ook dat ik op de UDM niet het IPTV vlan extra kan configureren op de WAN poort.

Heb ondertussen nu wel nog een Edgerouter over als iemand geïnteresseerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
Fonta schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 20:19:
[...]

Dat kan pas als je gemigreerd bent.

Zelf heb ik T-Mobile TV opgezegd. 15 euro per maand als je maar 2x per maand tv kijkt (in mijn geval) is best wel veel.
Daarbij kwam ook dat ik op de UDM niet het IPTV vlan extra kan configureren op de WAN poort.

Heb ondertussen nu wel nog een Edgerouter over als iemand geïnteresseerd is.
Ik ben al gemigreerd maar zoek eigenlijk iemand die zelf de UDM pro al draaiende, incl IPTV heeft na de migratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Druid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:57
Is er ook een simpele handleiding beschikbaar om eerst alleen internet van KPN aan de praat te krijgen op een USG3?

[ Voor 3% gewijzigd door The Druid op 21-11-2020 09:00 ]

To Cow or not to Cow, that is the Chicken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rjhilbrink
The Druid schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 08:59:
Is er ook een simpele handleiding beschikbaar om eerst alleen internet van KPN aan de praat te krijgen op een USG3?
Als je alleen internet wil gebruiken dan volstaat de meegeleverde handleiding. Hiervoor zijn geen bijzonderheden nodig. Een ppoe verbinding maken kan gewoon vanuit de controller interface. Er is daarvoor op tweakers vast al een topic.

[ Voor 5% gewijzigd door rjhilbrink op 21-11-2020 12:29 ]

PV: Panasonic HIT Kuro/SolarEdge HD Wave 4.225 kWp verdeeld over 2600 Zuid Oost en 1625 Noord West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Druid
  • Laatst online: 07:57
rjhilbrink schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 12:28:
[...]

Als je alleen internet wil gebruiken dan volstaat de meegeleverde handleiding. Hiervoor zijn geen bijzonderheden nodig. Een ppoe verbinding maken kan gewoon vanuit de controller interface. Er is daarvoor op tweakers vast al een topic.
Thanks, had idd al een ouder topic hierover gevonden maar na het lezen van dit en het andere Ubiquiti draadje begon ik te twijfelen of het echt zo simpel zou zijn.

To Cow or not to Cow, that is the Chicken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GX
  • Laatst online: 14-05 09:40

GX

Nee.

Op zich ga ik niet veel zinnigs toevoegen, maar vandaag de USG3p tussen m'n netwerk en xs4all gehangen en de coolhva post + iptv route hop opmerking werkten perfect en het ging in 1 keer goed.

Wel wat moeite gehad met het juiste target netwerk te vinden voor xs4all's IPTV, nu "213.75.112.0/21" gebruikt naar een random blog post ergens. En een /21 blijft wel een best breed netwerk, maar ik ga er pas weer over nadenken als het een probleem is :).

Als ik binnenkort verhuist ben ga ik direct aan de UDM Pro denk ik; dus dit was een goeie oefening.

[ Voor 10% gewijzigd door GX op 22-11-2020 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geckoo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-08 15:05

Geckoo

Good news, everyone!

GX schreef op zondag 22 november 2020 @ 12:25:
Op zich ga ik niet veel zinnigs toevoegen, maar vandaag de USG3p tussen m'n netwerk en xs4all gehangen en de coolhva post + iptv route hop opmerking werkten perfect en het ging in 1 keer goed.

Wel wat moeite gehad met het juiste target netwerk te vinden voor xs4all's IPTV, nu "213.75.112.0/21" gebruikt naar een random blog post ergens. En een /21 blijft wel een best breed netwerk, maar ik ga er pas weer over nadenken als het een probleem is :).

Als ik binnenkort verhuist ben ga ik direct aan de UDM Pro denk ik; dus dit was een goeie oefening.
Bij udm is het wel anders dan usg ;)

Ik vanavond spelen met een udm-pro en een experia V8 op een DSL lijn. Kijken of dat gaat werken.
(Houd de huidige V10 achter de hand mocht het niet lukken. )

Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
GX schreef op zondag 22 november 2020 @ 12:25:
Let wel even op dat de UDM (Pro) niet kan omgaan met IPTV van KPN. Als je een UDM (Pro) wilt gebruiken heb je je Experiabox er gewoon bij nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GX
  • Laatst online: 14-05 09:40

GX

Nee.

Wat is de reden dat de UDM dat niet wil eten? Geen vlans op WAN? Gebrek aan IGMP?

Er bestaat ook een grote kans dat er geen KPN in m'n nieuwe huis komt, maar eerder iets als freedom, dus niet alles is verloren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

GX schreef op zondag 22 november 2020 @ 21:38:
Wat is de reden dat de UDM dat niet wil eten? Geen vlans op WAN? Gebrek aan IGMP?

Er bestaat ook een grote kans dat er geen KPN in m'n nieuwe huis komt, maar eerder iets als freedom, dus niet alles is verloren.
Omdat je de IGMP Proxy niet kan activeren.

Hoeft natuurlijk nog steeds geen issue te zijn. Je kan een aparte igmp proxy in je netwerk draaien die dit opvangt en dan zou je, theoretisch, met een UDM(p) naar IPTV kunnen kijken.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
Geckoo schreef op zondag 22 november 2020 @ 15:08:
[...]

Bij udm is het wel anders dan usg ;)

Ik vanavond spelen met een udm-pro en een experia V8 op een DSL lijn. Kijken of dat gaat werken.
(Houd de huidige V10 achter de hand mocht het niet lukken. )
Ik ben benieuwd naar je ervaring. Zelf ben ik namelijk op zoek naar een dergelijke oplossing voor T-Mobile op het nieuwe tv-platform. Alternatief is een USG met een switch, maar met een UDM-Pro ben ik in 1 keer klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geckoo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-08 15:05

Geckoo

Good news, everyone!

Ik heb internet! en TV via iptv ;)

maar geen gids (en daardoor ook geen mogelijkheid tot terugkijken etc).

ik heb de v8 in bridgemodus gezet, de UDP-pro op WAN DHCP

Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• familyman
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 03-08 22:51
Ik heb een tijd de coolhva goed draaiend gehad. Maar nu krijg ik af en toe dat de feed stilstaat, en na een seconden of drie/vier weer verder gaat. Heel maf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitch
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-08 12:42
loeberce schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 16:16:
Ik heb de hele avond lopen kl*ten, maar krijg het niet voor elkaar.
Zodra ik mijn glasvezel in de SFP poort duw kan ik in geen netwerken meer aanmaken / aanpassen. Ook loopt de interface na een paar klikken vast ....
Als ik het netwerk van te voren aanmaak dan blijft die gewoon wit (ipv groen).
En hoewel het poortlampje prima staat te knipperen gebeurt er niets.
Alles gereset, maar dat biedt geen oplossing, ik ben weer even terug naar mijn oude setup met een edgerouter X SFP vóór de UDM Pro die de vlans splitst.

Vind het wel jammer, want ik wil van mijn dubbele routers af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
Mitch schreef op maandag 23 november 2020 @ 22:54:
[...]

Ik heb de hele avond lopen kl*ten, maar krijg het niet voor elkaar.
Zodra ik mijn glasvezel in de SFP poort duw kan ik in geen netwerken meer aanmaken / aanpassen. Ook loopt de interface na een paar klikken vast ....
Als ik het netwerk van te voren aanmaak dan blijft die gewoon wit (ipv groen).
En hoewel het poortlampje prima staat te knipperen gebeurt er niets.
Alles gereset, maar dat biedt geen oplossing, ik ben weer even terug naar mijn oude setup met een edgerouter X SFP vóór de UDM Pro die de vlans splitst.

Vind het wel jammer, want ik wil van mijn dubbele routers af.
De SFP werkt dus wel als je in de Edgerouter steekt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitch
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-08 12:42
loeberce schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 09:15:
[...]

De SFP werkt dus wel als je in de Edgerouter steekt?
Ja draait al maanden stabiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EelcoB
  • Laatst online: 05-08 13:14
Momenteel ervaar ik erg veel problemen met de TV ontvangers, deze willen regelmatig niet opstarten, gids en opnames zijn niet beschikbaar. Na opnieuw opstarten blijven deze dus hangen na het 95% punt. Momenteel is het zelfs zo dramatisch dat ik van ellende de V10 maar weer aangesloten heb. Ik draai een onaangepaste versie van CoolHVA, weliswaar op een oude firmware ivm de IGMP issues.

Ik dacht eerst dat het aan de DNS van mijn Adblocker lag, maar na de DNS servers in de USG weer op die van KPN te zetten blijven de problemen aanhouden.

Zijn er meer mensen die deze problemen ervaren?
Momenteel ligt mijn controller op een Pi2 op zijn gat, dus kan ik momenteel ook niet verder met experimenteren, of de USG upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badlip
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 05-08 10:59
EelcoB schreef op woensdag 25 november 2020 @ 14:41:
Momenteel ervaar ik erg veel problemen met de TV ontvangers, deze willen regelmatig niet opstarten, gids en opnames zijn niet beschikbaar. Na opnieuw opstarten blijven deze dus hangen na het 95% punt. Momenteel is het zelfs zo dramatisch dat ik van ellende de V10 maar weer aangesloten heb. Ik draai een onaangepaste versie van CoolHVA, weliswaar op een oude firmware ivm de IGMP issues.

Ik dacht eerst dat het aan de DNS van mijn Adblocker lag, maar na de DNS servers in de USG weer op die van KPN te zetten blijven de problemen aanhouden.

Momenteel ligt mijn controller op een Pi2 op zijn gat, dus kan ik momenteel ook niet verder met experimenteren, of de USG upgraden.
Heb je toevallig mDNS ingeschakeld? Na het inschakelen van mDNS kreeg ik problemen met mijn IPTV, na het uitschakelen geen problemen meer gehad :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09-08 07:32

Typhone

Who Dares Wins

Begrijp ik het nu goed dat T-mobile inclusief IPTV op zeer korte termijn (of wellicht nu al) gaat werken in combinatie met de UDM-Pro? Vanaf midden april 2021 verhuis ik naar ons nieuwe huis en blijf twijfelen over wat de beste keuze is. In principe kijken wij geen TV (alleen Youtube, Netflix) en zou NLZiet afdoende kunnen zijn dan. Maar op het moment dat je een PSV'er en een Ajacied in 1 huis hebt is voetbal kijken ook wel erg makkelijk. En die oplossing heb ik nog niet geheel ontdekt maar is bij T-mobile fors goedkoper dan bij Ziggo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EelcoB
badlip schreef op woensdag 25 november 2020 @ 14:55:
[...]

Heb je toevallig mDNS ingeschakeld? Na het inschakelen van mDNS kreeg ik problemen met mijn IPTV, na het uitschakelen geen problemen meer gehad :*)
Kan ik zo niet direct meer terugzien momenteel, heb de fout gemaakt mijn controller op mijn pi te updaten, en nu start deze niet lekker meer op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-08 18:37
EelcoB schreef op woensdag 25 november 2020 @ 14:41:

Ja deze problemen ervaar ik ook. Ik heb mDNS uitgeschakeld en het leek een hele tijd goed te gaan. Gisteren toch weer problemen op beide setopboxen. Dat kan ook geen toeval zijn dat beide STB het 10 dagen perfect deden en opeens beide problemen geven. Zojuist het beeld weer werkend gekregen door op de USG de volgende commando's in te geven:
restart igmp-proxy
renew dhcp interface eth0.4

Vaak komen de Setopboxen dan vanzelf weer terug maar nu had ik haast en heb ik de power eraf en erop gedaan.

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graxo
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-06 19:59
Hallo,

Is er een handleiding die in 2020 aan te raden is om te lezen voor het instellen van IPTV van Xs4all? Ik heb internet werkend via VLAN 6, op mijn EdgeRouter 6P, samen met mijn extra IPV4 subnet. Nu moet ik alleen de IPTV aan de praat krijgen.

Ik heb de "handleiding van Kriegsman gevolgd, maar zonder succes. Mijn eth0.4 krijgt geen IP adres via DHCP.

Dit staat er in mijn log:
code:
1
Dec 01 11:26:26 fw dhclient[30463]: DHCPDISCOVER on eth0.4 to 255.255.255.255 port 67 interval 10

Dit zijn mijn DHCP instellingen:
code:
1
2
option vendor-class-identifier code 60 = string;
option parameter-rquest-list code 55 = ip-address;

Op basis van https://www.xs4all.nl/kla...levisie-voor-ander-modem/

Groet,
Graxo

[ Voor 63% gewijzigd door Graxo op 01-12-2020 11:29 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• lvanp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07-08 13:35
Er is een nieuwe (officiele/stabiele) firmware voor Unifi Switches: 5.43.18.12487

Hierin zit o.a:
  • [USW] Disable IGMP header validation to fix IPTV issues.

[ Voor 3% gewijzigd door lvanp op 02-12-2020 10:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xieoxer
lvanp schreef op woensdag 2 december 2020 @ 10:29:
Er is een nieuwe (officiele/stabiele) firmware voor Unifi Switches: 5.43.18.12487

Hierin zit o.a:
  • [USW] Disable IGMP header validation to fix IPTV issues.
Ben ik super blij mee, want dan hoef ik deze implementatie niet meer te doen: https://github.com/KvanSt.../master/config.properties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EelcoB
badlip schreef op woensdag 25 november 2020 @ 14:55:
[...]

Inmiddels een nieuwe cloud key binnen, deze met een backup weer in de lucht gebracht, USG geupdate naar de laatste firmware, net als de switches met de 5.xx firmware die vandaag is uitgekomen. Tuner staat nu te herstarten as we speak, en lijkt te blijven hangen op 85% met foutcode 561. Geen idee of mijn losse config meegekomen is in de backup, dus voorlopig weer terug naar de kpn modem lijkt het. MDNS stond overigens uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StoryPlaza
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 14-12-2021
Die van mij heeft het zelfde. Wat ik heb gelezen is dit een software fout van KPN.
Dit zou vanaf vandaag goed moeten zijn. (zegt kpn)
Maar nu probeert hij ook een update te downloaden wat niet lukt..
We hebben een oplossing voor het spontaan herstarten van de tv-ontvangers.

Dit wordt opgelost met een software update. Afgelopen nacht (1 op 2 december) hebben we deze uitgerold op alle Arcadyan HMB2260's en een deel van de Arris VIP2952's. Komende nacht (van 2 op 3 december) zal dit gebeuren bij de rest van de 2952's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mbruurs
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21-05-2023
Beste allemaal,

ik zou graag het volgende verduidelijkt willen hebben wie helpt mij op het juiste spoor?

Het Unifi netwerk zoals het nu in gebruik is werkt echter wil nu een twee TV aansluiten en loop tegen een issue aan.

Huidige situatie:
Het netwerk betaat uit een Unifi USG 3P, 8 poorts Unifi Switch, één Netgear GS108Ev3 switch, Controller en twee AP's. Gekoppeld aan het KPN glasvezel netwerk zoals beschreven door Henk van Achterberg Coolhva (https://github.com/coolhva/usg-kpn-ftth).

Alle devices bevonden zich voor kort in het zelfde LAN (192.168.1.0/24). Met regelmaat had ik last van vastlopende TV.

Besloten om met VLAN's te gaan werken.
Twee VLAN's opgezet VLAN 4 (192.168.4.0/24) en VLAN 6 (192.168.6.0/24).

Na het opzetten van de VLAN's en de decoder in VLAN4 te plaatsen geen last meer van vastlopers.

De VLAN's zijn geconfigureerd op de 8 Poorts Unifi Switch, op één van deze poorten is de Netgear GS108Ev3 switch aangesloten. De poort van de Unifi staat op profiel ALL zodat alles beschikbaar is op de Netgear Switch.

Nu heb ik op de Netgear ook VLAN's 1 (all), 4 en 6 geconfigureerd. Voor de test heb ik poort 4 in VLAN 4 geplaatst en poort 6 in VLAN 6. Dit werkt zoal verwacht en krijg de gewenste IP's en zelfs de tweede TV werkt naar behoren.

Het Issue:
één AP is aangesloten op de Netgear switch op poort 2 en krijg nu constant heartbeat missing. Port 2 tagged en untagged geprobeerd echter zonder success.

De situatie is dan:
USG - 192.168.1.1
Switch - 192.168.1.6
Controller - 192.168.1.100 (Static)
AP1 - DHCP
AP2 - DHCP

Wat moet ik doen alle devices zoals verplaatsen naa bijvoorbeeld VLAN 6 wat doe ik dan met de USG?

Als ik alles verplaats naa VLAN 6 wat is dan slim eerst de controller en de andere devices daarna?

Is er een andere oplossing zonder alles te verplaatsen?

Wie kan mee denken? bij voorbaat dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mbruurs schreef op zondag 6 december 2020 @ 11:14:
Huidige situatie:
Het netwerk betaat uit een Unifi USG 3P, 8 poorts Unifi Switch, één Netgear GS108Ev3 switch, Controller en twee AP's.

Besloten om met VLAN's te gaan werken.
Twee VLAN's opgezet VLAN 4 (192.168.4.0/24) en VLAN 6 (192.168.6.0/24).

De VLAN's zijn geconfigureerd op de 8 Poorts Unifi Switch, op één van deze poorten is de Netgear GS108Ev3 switch aangesloten. De poort van de Unifi staat op profiel ALL zodat alles beschikbaar is op de Netgear Switch.

Nu heb ik op de Netgear ook VLAN's 1 (all), 4 en 6 geconfigureerd. Voor de test heb ik poort 4 in VLAN 4 geplaatst en poort 6 in VLAN 6. Dit werkt zoal verwacht en krijg de gewenste IP's en zelfs de tweede TV werkt naar behoren.

Het Issue:
één AP is aangesloten op de Netgear switch op poort 2 en krijg nu constant heartbeat missing. Port 2 tagged en untagged geprobeerd echter zonder success.

De situatie is dan:
USG - 192.168.1.1
Switch - 192.168.1.6
Controller - 192.168.1.100 (Static)
AP1 - DHCP
AP2 - DHCP

Wat moet ik doen alle devices zoals verplaatsen naa bijvoorbeeld VLAN 6 wat doe ik dan met de USG?

Als ik alles verplaats naa VLAN 6 wat is dan slim eerst de controller en de andere devices daarna?

Is er een andere oplossing zonder alles te verplaatsen?
Je hoeft helemaal niks te verplaatsen : Je moet VLAN 1 Untagged aan de UAP aanbieden en de rest als Tagged en dan komt het allemaal wel goed :)

Wat ik je ook van harte kan aanraden is beide UAP's gewoon een Static IP address geven net als de rest van de apparatuur in VLAN 1 en die uitsluitend als Management VLAN gebruiken!

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mbruurs
@nero355 Ik heb VLAN 1 untagged aangeboden aan de UAP op port 5 van de Netgear, Port 1 is tagged en is gekoppeld aan de Unifi Switch poort 6 (ALL). Het Management VLAN 1 staat ingesteld.

De UAP blijft nu actief echter krijg ik nu via de UAP geen IP adres op de SSID.
VLAN weer verwijderd en meteen weer actief.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tXa7qE-_xflhV7BWg3RdaOsFYgw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8j50B9Colgw9CciOt2O1NrW1.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GP3FVvUWltVq1KSG502gjIC0b90=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9HofNLWqROVbrg9z5XhyYgO6.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SuG5RvlvCBdnuABiI0HEiwrFUk0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/JOzjeWfw8z8C2UypdPJP69Py.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FPJ2ZTF5Fbt5VGmAuLn5ySvlPcg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/I5zaR71LWl2r6CTJbwSFarKX.png?f=user_large

PIVD 1

Toevallig een idee wat dat zou kunnen zijn?

[ Voor 81% gewijzigd door Mbruurs op 07-12-2020 15:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Mbruurs schreef op maandag 7 december 2020 @ 15:34:
@nero355 Ik heb VLAN 1 untagged aangeboden aan de UAP op port 5 van de Netgear, Port 1 is tagged en is gekoppeld aan de Unifi Switch poort 6 (ALL). Het Management VLAN 1 staat ingesteld.

De UAP blijft nu actief echter krijg ik nu via de UAP geen IP adres op de SSID.
VLAN weer verwijderd en meteen weer actief.
Verkeer tussen switches is altijd Tagged dus zijn VLAN 1,4,6 op Poort 1 Tagged op de Netgear ?

En voor de UAP moet je dus VLAN 1 Untaggen en de VLAN's die je voor WiFi gebruikt Tagged meegeven en dat ook in je SSID settings in de UniFi Controller instellen! ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mbruurs
@nero355 Bedankt dat was inderdaad de oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanputten80
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 29-07 22:34
Ik ben van Telfort naar KPN gemigreerd. Ruim een jaar gewerkt met Unifi zonder problemen. Sinds vandaag krijg ik een error 561 bij het opstarten van mijn tv kastje. De software kan ik downloaden, hij installeert maar de configuratie kan niet worden toegepast. Ik heb een tweede kastje geprobeerd, zelfde error.
Mdns heb ik uitgeschakeld. De USG weer gedowngrade naar USG Firmware 4.4.50.

Herkend iemand dit? Zijn de instellingen misschien aangepast bij Telfort/kpn. Dus andere vlans?

Edit
Ik heb de configuratie als omschreven hier

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/61737676

Edit2
Experia box aangesloten, vlan internet is nog steeds 34 en tv 4. Met de box er tussen doet het tv het. Reageert ook een stuk sneller, vooral EPG.

Ik moet verder zoeken. misschien ergens in hop adres next hop staat goed.

Enige aanpassing die ik heb gedaan zijn het toevoegen van 2 vlans en firewall regels. Laatste heb ik uitgezet, geen verandering. Kan het iets met de vlans te maken hebben?

[ Voor 43% gewijzigd door vanputten80 op 09-12-2020 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bento1
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-05 14:13
Jezus. Er was dus toch een firmware bug in zowel de switch als Edgerouters met IGMP. Had hier al over gepost op het UBNT forum enige tijd geleden en kreeg nul reactie -.-

Had het voorlopig "opgelost" door IPTV op z'n eigen vlan te zetten.

• JanB
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 00:29

JanB

Het ken rotter !!!

vanputten80 schreef op woensdag 9 december 2020 @ 08:49:
Ik ben van Telfort naar KPN gemigreerd. Ruim een jaar gewerkt met Unifi zonder problemen. Sinds vandaag krijg ik een error 561 bij het opstarten van mijn tv kastje. De software kan ik downloaden, hij installeert maar de configuratie kan niet worden toegepast. Ik heb een tweede kastje geprobeerd, zelfde error.
Mdns heb ik uitgeschakeld. De USG weer gedowngrade naar USG Firmware 4.4.50.

Herkend iemand dit? Zijn de instellingen misschien aangepast bij Telfort/kpn. Dus andere vlans?

Edit
Ik heb de configuratie als omschreven hier

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/61737676

Edit2
Experia box aangesloten, vlan internet is nog steeds 34 en tv 4. Met de box er tussen doet het tv het. Reageert ook een stuk sneller, vooral EPG.

Ik moet verder zoeken. misschien ergens in hop adres next hop staat goed.

Enige aanpassing die ik heb gedaan zijn het toevoegen van 2 vlans en firewall regels. Laatste heb ik uitgezet, geen verandering. Kan het iets met de vlans te maken hebben?
Ik ben ook van Telfort naar KPN gemigreerd, gisteren kreeg ik de sms dat die gereed was. Sinds gisteren ook ellende met TV. Op het ene tv kastje de software geupdate gekregen, maar steeds stilstaand beeld en de blauwe melding in beeld, op het andere kastje blijft hij in de update hangen met foutmelding 309.

Ik draai met een USG, de afgelopen weken geen enkel probleem gehad. Wat me wel opvalt, voorheen had ik op het Throughput venster constant een download van zo'n 10Mbps. Sinds gisterochtend niet meer, ik vermoed dat dat een datastroom was van de IPTV naar de kastjes.

Computers are like airconditioners: they work perfect until you open windows...

• Julio_Ricardo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07-08 22:16
Ik ben enkele weken geleden gemigreerd van Telfort naar KPN, maar op een enkele herstart van de USG na geen problemen ondervonden. Ik heb ook niks aan de config gewijzigd (dus nog steeds Telfort vlans).

• vanputten80
JanB schreef op donderdag 10 december 2020 @ 09:18:
[...]

Ik ben ook van Telfort naar KPN gemigreerd, gisteren kreeg ik de sms dat die gereed was. Sinds gisteren ook ellende met TV. Op het ene tv kastje de software geupdate gekregen, maar steeds stilstaand beeld en de blauwe melding in beeld, op het andere kastje blijft hij in de update hangen met foutmelding 309.

Ik draai met een USG, de afgelopen weken geen enkel probleem gehad. Wat me wel opvalt, voorheen had ik op het Throughput venster constant een download van zo'n 10Mbps. Sinds gisterochtend niet meer, ik vermoed dat dat een datastroom was van de IPTV naar de kastjes.
Vervelend, heb je een plan? Of werkt het weer?

Ik ga vanavond troubleshooten met behulp van deze site en comments.

https://debeerict.nl/kenn...-met-ubiquity-apparatuur/

• JanB

JanB

Het ken rotter !!!

Die site heb ik gebruikt om de USG in te stellen en de Experiabox te vervangen.

Ik heb nu eerst de USG er tussen uit gehaald en de Experiabox weer terug geplaatst. Na links en rechts de nodige restarts, werkt alles weer. Ik ben dus vanaf Telfort naar KPN gemigreerd. Maar ben daarna gemigreerd naar Hussel, ik kreeg net een mailtje dat dat gereed was. Als ik nu bij de status gegevens kijk in de Experiabox, zie ik dat mijn verbindingstype PPoE is, dit duidt op KPN, bij Telfort was het een

Ik vermoed dat het bij mij een samenloop van verschillende wijzigingen is, nieuwe software op de Arris kastjes en een wijziging van het verbindingstype.

Nu eerst even draaien met de Experiabox en informatie verzamelen voor de benodigde instellingen op de KPN verbinding. Dan kan ik daar vanavond mee bezig gaan om het weer via de USG aan de praat te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanputten80
Ik krijg KPN (Telfort) TV niet meer aan de praat. Heb alle stappen opnieuw doorlopen van ' debeerict' maar het resultaat blijft foutcode 301, blijft hangen op software ophalen/Geen verbinding. Zodra ik de experia er tussen zet dan doet hij het wel.

Wat heb ik gedaan:

- Nogmaals alle stappen doorlopen en de instelling vernieuwd/gecontroleerd.
-Alle VLANS voor IOT etc verwijderd. Enkel LAN/WAN/VPN zijn er nog
- DNS Guard voor de zekerheid uitgeschakeld.
- USG Firmware terug naar 4.4.50
- XperiaBox geeft voor WAN1 vlan34 (routing) en voor WAN3 vlan4 (routing) - Aangevinkt staat ' enable PPP0E passthrough function'
- Next hop staat goed, script werkt ook

Ik heb een poging gedaan om het over LAN2 te laten gaan, dat is mij niet gelukt. Misschien wil iemand zijn JSON delen.

Leuk om het uit te zoeken maar weet even niet meer waar. Andere tips zijn welkom.

EDIT
Ik heb het weer draaien. Nu testen of het zo blijft.
Wat heb heb ik nu anders? Veel aanpassingen gedaan, lastig bepalen wat het precies was. Vermoed next hop.

Ik maak nu gebruik van de JSON als omgeschreven hier.

Verder staat op LAN IGMP snooping aan.

Wat ik ook gedaan heb is het ITV wan MAC adres overgenomen van de status pagina in experiabox, deze gebruikt in de JSON.

Work in progress is het toevoegen van het automatisch next hop adres.

[ Voor 23% gewijzigd door vanputten80 op 13-12-2020 08:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09:44
@Coolhva Vraagje, heb jij ergens ondertussen een gateway.config.json en setroutes.sh voor de usg 4 pro staan ?

• Xieoxer
ppeterr schreef op woensdag 16 december 2020 @ 17:16:
@Coolhva Vraagje, heb jij ergens ondertussen een gateway.config.json en setroutes.sh voor de usg 4 pro staan ?
Mijn eigen config: https://github.com/KvanSteijn/unifi-usg-kpn
Werkt al 8 maanden zonder issues, wel geforceerd op IPv4. Tevens gebruikt ik de SFP WAN voor mijn interne netwerk.

[ Voor 10% gewijzigd door Xieoxer op 17-12-2020 07:51 ]

• ppeterr
Xieoxer schreef op donderdag 17 december 2020 @ 07:46:
[...]

Mijn eigen config: https://github.com/KvanSteijn/unifi-usg-kpn
Werkt al 8 maanden zonder issues, wel geforceerd op IPv4. Tevens gebruikt ik de SFP WAN voor mijn interne netwerk.
Thanks, ik heb jouw config even toegepast. Loop wel nog tegen het probleem aan dat er na 10min een zwart beeld is. Ik gooi de handoek maar weer even in de ring ;)

En ik denk dat op het moment als je uitlegt hoe de json te plaatsen er iets fout staat.
Je tikt SFTP into the USG. Maar dat lijkt mij de controller waar je het plaatst.

[ Voor 15% gewijzigd door ppeterr op 17-12-2020 11:59 ]

• Xieoxer
ppeterr schreef op donderdag 17 december 2020 @ 11:57:
[...]

Thanks, ik heb jouw config even toegepast. Loop wel nog tegen het probleem aan dat er na 10min een zwart beeld is. Ik gooi de handoek maar weer even in de ring ;)

En ik denk dat op het moment als je uitlegt hoe de json te plaatsen er iets fout staat.
Je tikt SFTP into the USG. Maar dat lijkt mij de controller waar je het plaatst.
Ik draai de laatste stable versies op alle devices. Tevens draait de decoder van KPN ook op de laatste versie.

Mijn USW-Pro-48-POE en USG zijn onderling verbonden met glas. Het belangrijkste is vooral dat je de laatste extra config goed plaatst: https://github.com/KvanSt.../master/config.properties

Tevens ben ik vergeten te melden in de docs dat je ook IGMP snooping te activeren in de Unifi controller.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UA4P9IgiuqbBULFplFhvFSnHclc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M8tm82xfVv8h6xgfCjCxkHUh.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door Xieoxer op 17-12-2020 12:26 ]

• ppeterr
Xieoxer schreef op donderdag 17 december 2020 @ 12:15:
[...]

Ik draai de laatste stable versies op alle devices. Mijn USW-Pro-48-POE en USG zijn onderling verbonden met glas. Het belangrijkste is vooral dat je de laatste extra config goed plaatst: https://github.com/KvanSt.../master/config.properties

Tevens ben ik vergeten te melden in de docs dat je ook IGMP snooping te activeren in de Unifi controller.

[Afbeelding]
IGMP snooping voor LAN over WAN2 staat aangevinkt.

Je schrijft:

SFTP into the USG.
Go to correct location: cd /usr/lib/unifi/data/sites/{location}.

Maar ook hier neem ik aan dat je die plaatst op de controller en niet op de USG ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xieoxer
ppeterr schreef op donderdag 17 december 2020 @ 12:22:
[...]

IGMP snooping voor LAN over WAN2 staat aangevinkt.

Je schrijft:

SFTP into the USG.
Go to correct location: cd /usr/lib/unifi/data/sites/{location}.

Maar ook hier neem ik aan dat je die plaatst op de controller en niet op de USG ?
Correct, deze plaats je op de controller. De IGMP snooping activeer je op LAN netwerk.
En weet je zeker of de update_iptv route goed is uitgevoerd?

https://github.com/KvanSt...ster/update_iptv_route.sh

[ Voor 13% gewijzigd door Xieoxer op 17-12-2020 12:32 ]

• ppeterr
Xieoxer schreef op donderdag 17 december 2020 @ 12:30:
[...]

Correct, deze plaats je op de controller. De IGMP snooping activeer je op LAN netwerk.
En weet je zeker of de update_iptv route goed is uitgevoerd?

https://github.com/KvanSt...ster/update_iptv_route.sh
Uhm, ik zag dat ik vergeten was een statische rule weg te halen. Met een nexthop IP erin.
Wellicht was dat IP anders geworden, en pakt het script de juiste op. Maar omdat er een vaste
rule in de controller stond hij alsnog het verkeerde ip pakte,

Even testen weer :)

• ppeterr
Dit werkt goed, heb even ingelogged en het script los gedraaid.

Maar helaas

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/puIeFcqfruWN9tQLYhCddga_FcY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FyPj9GYGUmF6umRxXLyfDxZQ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door ppeterr op 17-12-2020 12:38 ]

• ppeterr
Wat ik nu wel zie, is de next hop:

admin@ubnt:~$ show dhcp client leases
interface : eth2.4
ip address : 10.246.141.192 [Active]
subnet mask: 255.255.224.0
router : 10.246.128.1
dhcp server: 10.246.128.1
lease time : 86400
last update: Thu Dec 17 12:19:04 CET 2020
expiry : Fri Dec 18 12:19:03 CET 2020
reason : RENEW

En wat er in de json staat die na de previsioning:

"route" : {
"213.75.112.0/21" : {
"next-hop" : {
"10.213.96.1" : "''"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xieoxer
ppeterr schreef op donderdag 17 december 2020 @ 12:50:
Wat ik nu wel zie, is de next hop:

admin@ubnt:~$ show dhcp client leases
interface : eth2.4
ip address : 10.246.141.192 [Active]
subnet mask: 255.255.224.0
router : 10.246.128.1
dhcp server: 10.246.128.1
lease time : 86400
last update: Thu Dec 17 12:19:04 CET 2020
expiry : Fri Dec 18 12:19:03 CET 2020
reason : RENEW

En wat er in de json staat die na de previsioning:

"route" : {
"213.75.112.0/21" : {
"next-hop" : {
"10.213.96.1" : "''"
Na dat je de static route hebt binnen gehaald, moet je de stroom van de decoder halen. Een minute wachten en daarna weer aansluiten. Staat de decoder rechtstreeks aangesloten op je switch? En welke?

[ Voor 4% gewijzigd door Xieoxer op 17-12-2020 12:53 ]

• ppeterr
@Xieoxer

Maar is het juist wat ik nu net zie.

De nexthop die het script pakt, is anders dan de nexthop van de config die ik download uit de USG.

Decoders staan direct op de US-24-250W

[ Voor 12% gewijzigd door ppeterr op 17-12-2020 12:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xieoxer
ppeterr schreef op donderdag 17 december 2020 @ 12:54:
@Xieoxer

Maar is het juist wat ik nu net zie.

De nexthop die het script pakt, is anders dan de nexthop van de config die ik download uit de USG.
Als ik vanavond thuis ben, dan check ik even de output van mijn USG.
Als goed is, is de route (altijd) anders dan wat standaard in de config staat, omdat KPN deze soms veranderd.
De script zet de correcte route, alleen wat ik vaak merk is dat de decoder het niet doorhebben en handmatig moet power cycle.

Tevens heb ik in het verleden vaak gehad dat de Unifi controller de config 'config.properties' verkeerd leest.
Ik zit nog even te denken hoe ik dat in het verleden hebt gecheckt, dat de config goed werd gelezen.

https://help.ui.com/hc/en...he-config-properties-File
https://community.ui.com/...0e-4088-a929-20db2501267d
https://help.ui.com/hc/en...es-for-Persistent-Changes

Ik weet wel dat je USW geforceerd moet provision na het toepassen van deze file.

[ Voor 48% gewijzigd door Xieoxer op 17-12-2020 13:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppeterr
@Xieoxer thanks voor je input. Ik heb alles naar fabriek gereset, en ga het nog eens proberen. Ik had namelijk het idee dat ergens nog stukjes config de boel in de war schopten.

@Xieoxer En het werkt!

Geheel vanaf nul begonnen, en het werkt in een keer. 20 minuutjes werk zo, op een remote systeem. Want de boel draait 300Km ver van mij af. Een huishouden met 6 TV's, alles loopt nu door. Zelfs een decoder die erg lastig en wat ouder is. Die bleef hangen in de update. Rammelt nu ook door en heeft beeld.

Hulde :) En bedankt!

[ Voor 50% gewijzigd door ppeterr op 17-12-2020 16:47 ]

• Xieoxer
ppeterr schreef op donderdag 17 december 2020 @ 15:04:
@Xieoxer thanks voor je input. Ik heb alles naar fabriek gereset, en ga het nog eens proberen. Ik had namelijk het idee dat ergens nog stukjes config de boel in de war schopten.

@Xieoxer En het werkt!

Geheel vanaf nul begonnen, en het werkt in een keer. 20 minuutjes werk zo, op een remote systeem. Want de boel draait 300Km ver van mij af. Een huishouden met 6 TV's, alles loopt nu door. Zelfs een decoder die erg lastig en wat ouder is. Die bleef hangen in de update. Rammelt nu ook door en heeft beeld.

Fijn om te horen! Laat me even weten of het morgen nog steeds goed werkt :)

Ik heb in mijn route script Telegram Ingebouwd, waardoor ik altijd weet wanneer KPN de routes heeft aangepakt of dat de USG is herstart.

• ppeterr
Xieoxer schreef op donderdag 17 december 2020 @ 19:09:
[...]

Fijn om te horen! Laat me even weten of het morgen nog steeds goed werkt :)

Ik heb in mijn route script Telegram Ingebouwd, waardoor altijd weet wanneer KPN de routes heeft aangepakt of dat de USG is herstart.
Ik las en zag inderdaad de regeltjes staan voor Telegram. Ik heb ze ondanks dat het niet gebruikt wordt maar laten staan en verder niks aangepast. Ik laat je weten of het lekker blijft lopen d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EelcoB
ppeterr schreef op donderdag 17 december 2020 @ 15:04:

@Xieoxer En het werkt!

@ppeterr Welke configuratie heb jij gebruikt? Mijn USG staat noodgedwongen niets te doen nu omdat de TV's ineens niet meer doorlopen, foutcodes bij het opstarten geven etc etc. Dus mocht de zaak stabiel blijven draaien, dan ben ik wel benieuwd welke configuratie je nu draait, dus welke config.gateway.json, scripts en eventuele config.properties.

Het zou mooi zijn als ik hier ook het KPN modem weer af kon koppelen namelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
EelcoB schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 08:54:
[...]

@ppeterr Welke configuratie heb jij gebruikt? Mijn USG staat noodgedwongen niets te doen nu omdat de TV's ineens niet meer doorlopen, foutcodes bij het opstarten geven etc etc. Dus mocht de zaak stabiel blijven draaien, dan ben ik wel benieuwd welke configuratie je nu draait, dus welke config.gateway.json, scripts en eventuele config.properties.

Het zou mooi zijn als ik hier ook het KPN modem weer af kon koppelen namelijk :)
Ik gebruik dit: https://github.com/KvanSteijn/unifi-usg-kpn

Dat is dus van @Xieoxer

USG 4 pro configuratie met LAN over WAN 2. Hij heeft het vrij goed omschreven op zijn github.
Ik ben vanuit een fabrieks reset uitgegaan. Vrij simpele setup, maar het werkt.

* Let even op in de beschrijving staat "SFTP in de USG en plaats de *.json en *.properties, dat moet natuurlijk "SFTP in de controller" zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door ppeterr op 18-12-2020 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EelcoB
ppeterr schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 09:02:
[...]

Dat is dus van @Xieoxer

USG 4 pro configuratie met LAN over WAN 2. Hij heeft het vrij goed omschreven op zijn github.
Ik heb dus geen idee of die configuratie zo 1 op 1 toe te passen is op mijn normale USG, ik zal vermoedelijk de ethernet poorten moeten aanpassen, aangezien de USG pro er meer heeft dan mijn normale exemplaar. Ik weet niet of lan over wan2 bij de non pro ook mogelijk is namelijk, wellicht dat @Xieoxer daar wat over kan vertellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xieoxer
ppeterr schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 09:02:
[...]

Dat is dus van @Xieoxer

* Let even op in de beschrijving staat "SFTP in de USG en plaats de *.json en *.properties, dat moet natuurlijk "SFTP in de controller" zijn.
Thanks voor de tip. Ik ga de beschrijving aanpassen. Ik heb teveel naar mijn eigen teksten gekeken, waardoor sommige details niet meer zie :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xieoxer
EelcoB schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 09:14:
[...]

Ik heb dus geen idee of die configuratie zo 1 op 1 toe te passen is op mijn normale USG, ik zal vermoedelijk de ethernet poorten moeten aanpassen, aangezien de USG pro er meer heeft dan mijn normale exemplaar. Ik weet niet of lan over wan2 bij de non pro ook mogelijk is namelijk, wellicht dat @Xieoxer daar wat over kan vertellen?
In theorie zou het moeten werken op elke USG, maar de beschrijving is puur gericht op de WAN 2.
Ik heb hiervoor gekozen, omdat ik via mijn WAN 2 glasvezel heb laten lopen. Je zou ook naar de setup van Coolhva kunnen kijken: https://github.com/coolhva/usg-kpn-ftth Deze configuratie is puur gericht op IPv6, maar wel beschreven hoe zou moeten werken op de normale USG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
Xieoxer schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 09:16:
[...]

Thanks voor de tip. Ik ga de beschrijving aanpassen. Ik heb teveel naar mijn eigen teksten gekeken, waardoor sommige details niet meer zie :X
Wellicht is het ook handig om even te vermelden, dat als de dir cd /usr/lib/unifi/data/sites/{location} niet aanwezig is. Je deze kan laten aanmaken door simpelweg even een "floorplan" aan te maken in de GUI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EelcoB
Xieoxer schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 09:19:
[...]

In theorie zou het moeten werken op elke USG, maar de beschrijving is puur gericht op de WAN 2.
Ik heb hiervoor gekozen, omdat ik via mijn WAN 2 glasvezel heb laten lopen. Je zou ook naar de setup van Coolhva kunnen kijken: https://github.com/coolhva/usg-kpn-ftth Deze configuratie is puur gericht op IPv6, maar wel beschreven hoe zou moeten werken op de normale USG.
Die draai ik nu, maar werkt sinds kort niet meer, vandaar dat ik eens wilde kijken of een andere configuratie meer oplevert.

STB's starten nu niet meer door, de laatste test gaf mij een 301 foutcode. Ik draai nog de oude 2952 ontvangers, de ellende is sinds de nieuwe firmware release voor de ontvangers begonnen, daarvoor heeft het met de coolhva configuratie maanden stabiel gedraaid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xieoxer
EelcoB schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 09:24:
[...]

Die draai ik nu, maar werkt sinds kort niet meer, vandaar dat ik eens wilde kijken of een andere configuratie meer oplevert.

STB's starten nu niet meer door, de laatste test gaf mij een 301 foutcode. Ik draai nog de oude 2952 ontvangers, de ellende is sinds de nieuwe firmware release voor de ontvangers begonnen, daarvoor heeft het met de coolhva configuratie maanden stabiel gedraaid
Mijn voorkeur gaat uit naar ouderwets IPv4, zeker bij oude settopbox (decoders). Ik zit in het wereld van televisie en ik weet als geen andere dat settopbox zich totaal niet aan de standaarden houden. Elke vendor heeft wel zo eigen implementatie van een bepaald standaard. Als je hulp nodig hebt voor het instellen van de USG, laat het me even weten :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Coolhva
  • Laatst online: 29-12-2024

Coolhva

Dr. Zero Trust

Topicstarter
Het heeft even geduurd maar ik heb een nieuwe handleiding gemaakt voor als je de IPTV kastjes in een eigen netwerk wil zetten (en zo de mogelijkheid op verstoringen enorm te verkleinen):

https://coolhva.github.io...ty-gateway-kpn-iptv-vlan/

Zowel voor XS4ALL en KPN. Ik heb de gateway.config.json al aangepast zodat je deze alleen op de controller hoeft te zetten en daarna alleen een VLAN hoeft aan te maken en deze te koppelen aan je IPTV kastjes.

Ik heb het zelf nu draaien, graag verneem ik of andere mensen ook succes hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coolhva

Coolhva

Dr. Zero Trust

Topicstarter
Xieoxer schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 16:05:
[...]

Mijn voorkeur gaat uit naar ouderwets IPv4, zeker bij oude settopbox (decoders). Ik zit in het wereld van televisie en ik weet als geen andere dat settopbox zich totaal niet aan de standaarden houden. Elke vendor heeft wel zo eigen implementatie van een bepaald standaard. Als je hulp nodig hebt voor het instellen van de USG, laat het me even weten :)
Ik lees je post, ik begrijp je overwegingen maar je reactie prikkelt me om te reageren met betrekking tot IPv4 en IPv6.

Vanwege de schaarste van IPv4 adressen zijn steeds meer gebruikers van het internet aangesloten op zowel IPv4 als IPv6 en in Azie zijn er zelfs al mensen die alleen maar op IPv6 zijn aangesloten. Hier in NL krijg je bij Ziggo soms geen IPv4 adres aan de WAN zijde, alleen IPv6, en wordt IPv4 verkeer door het modem van Ziggo getunneld tot in hun datacentrum waar het om wordt gezet naar een IPv4 adres. Omdat dat in het datacentrum gebeurd kan Ziggo meerdere huishoudens één IPv4 adres laten gebruiken (dit heet Carrier Grade Nat, CGN). Het nadeel is wel dat bijvoorbeeld je spelcomputer geen inkomende verbinding meer aan kan en dit gevolgen heeft voor hoe je samen kan spelen met anderen. Ook een eigen (web)server draaien is er niet meer bij.

Om te zorgen dat we in de toekomst geen grote problemen krijgen met het tekort aan IPv4 adressen wordt IPv6 enorm gestimuleerd. Bij de partijen die diensten aanleveren (websites, gaming diensten (XBOX Live, Sony Playstation netwerk, IOT, Domotica, etc.), partijen die applicaties ontwikkelen (Apple vereist dat elke app in de app store IPv6 ondersteunt) en de partijen die IPv6 beschikbaar maken voor gebruikers zoals jij en ik.

Nu zal je misschien denken, waarom zou ik me daar zorgen om maken en daar heb je gelijk in. Jij hebt een IPv4 adres direct aan je WAN zijde van je router hangen en vooralsnog zijn alle diensten op IPv4 bereikbaar. In de toekomst zal dit veranderen aangezien er meer diensten zullen worden aangeboden dan dat er IPv4 adressen beschikbaar zullen zijn. Ook zullen we in de toekomst gaan merken dat als wij zelf IPv6 hebben we makkelijker met anderen kunnen communiceren omdat we dan een directe verbinding kunnen hebben zonder rare trukendozen zoals Carrier Grade NAT bijvoorbeeld.

Op dit moment draaien we IPv4 en IPv6 naast elkaar, dat maakt het iets complexer maar dit is wel waar we naar toe gaan in de toekomst. IPv6 afzweren kan nu wel maar zal je later opbreken (is mijn mening).

Ik had makkelijk IPv6 kunnen weglaten in mijn configuratie en dat had wat hoofdbrekens gescheeld bij mensen (bijvoorbeeld bij de mensen die intern een eigen DNS server draaien en deze werd overruled door de IPv6 DNS servers die de config uit geeft), maar daar is ook een oplossing voor.

Wat ik hoop is dat we met zijn allen IPv6 niet zullen zien als een kwaad iets maar als een noodzakelijk iets en dat als iets niet werkt zoals gewenst we er tijd en moeite in steken om het gezamenlijk op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coolhva

Coolhva

Dr. Zero Trust

Topicstarter
ppeterr schreef op woensdag 16 december 2020 @ 17:16:
Aangezien je de USG 4 Pro op verschillende manieren kan configureren (direct fiber uit FTU, via NTU en het internet netwerk ook koper of glas), is het lastig om een configuratie te maken die voor iedereen werkt.

Daarom is het het beste om mijn json te pakken en de interfaces te vervangen voor de interfaces die jij gebruikt in je USG 4 Pro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppeterr
Coolhva schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 18:42:
[...]

Aangezien je de USG 4 Pro op verschillende manieren kan configureren (direct fiber uit FTU, via NTU en het internet netwerk ook koper of glas), is het lastig om een configuratie te maken die voor iedereen werkt.

Daarom is het het beste om mijn json te pakken en de interfaces te vervangen voor de interfaces die jij gebruikt in je USG 4 Pro.
Thanks voor je reactie, het is ondertussen gelukt. En de boel draait weer met behulp van een andere json.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:24

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Ik overweeg om KPN glasvezel te nemen, ligt inmiddels binnen. Heb wat topics doorgenomen. Ik wil graag een ubiquiti Dream machine pro gebruiken en dan de SFP+ direct aansluiten op de FTU, zonder dus de media converter. Volgens mij moet dit kunnen. Mensen die deze combi werkend hebben?

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!
martinvdm schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 19:11:
Ik overweeg om KPN glasvezel te nemen, ligt inmiddels binnen. Heb wat topics doorgenomen. Ik wil graag een ubiquiti Dream machine pro gebruiken en dan de SFP+ direct aansluiten op de FTU, zonder dus de media converter. Volgens mij moet dit kunnen. Mensen die deze combi werkend hebben?
Volgens mij was daar het een en ander mee aan de hand...

@xbeam weet er meer over :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xieoxer
Dream machine ondersteund geen custom configuraties via JSON. Dit komt omdat Dream Machine op Unifi OS draait, i.p.v Edge OS.

Afhankelijk van wat voor type glasaansluiting er ligt bij jou woning, bepaald of je glasvezel direct kan aansluiten op je USG / Dream machine. Bij nieuwe woningen worden er geen point to point verbinden meer neer gelegd en is een media converter (NTU) verplicht. In wijk wordt 1 glasvezel kabel gesplitst naar losse glasvezel kabels. Over de glasvezel kabels gaan meerdere frequenties overheen. Een NTU apparaat pakt de juiste frequentie op voor jou woning en zet het om naar bruikbare signaal.

[ Voor 31% gewijzigd door Xieoxer op 19-12-2020 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coolhva

Coolhva

Dr. Zero Trust

Topicstarter
Als je alleen internet wilt en TV gaat kijken via internet (KPN app, browser) of via een andere TV aanbieder (nlziet) dan ka je prima de UDM Pro gebruiken. Als je de TV kastjes van KPN wil gebruiken dan is de UDM ongeschikt omdat deze de configuratie opties mist die nodig zijn om het TV signaal naar de TV kastjes te krijgen.

Afhankelijk hoe je FTU (Fiber Termination Unit) er uit ziet kan je wel of niet een directe glasverbinding aansluiten. Eigenlijk kan het wel altijd alleen moet je soms creatief zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Dank voor de tips. Het is wat verwarrend, soms kan het wel en soms niet.
Ik heb deze ftu van KPN. Glas ligt er net een paar maanden.
Ik ga het alleen voor internet gebruiken, tv verloopt via een andere provider.

Edit: zou een tk-01 moeten zijn denk ik.

[ Voor 6% gewijzigd door martinvdm op 19-12-2020 20:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xieoxer
Coolhva schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 18:37:
[...]

Ik lees je post, ik begrijp je overwegingen maar je reactie prikkelt me om te reageren met betrekking tot IPv4 en IPv6.

Vanwege de schaarste van IPv4 adressen zijn steeds meer gebruikers van het internet aangesloten op zowel IPv4 als IPv6 en in Azie zijn er zelfs al mensen die alleen maar op IPv6 zijn aangesloten. Hier in NL krijg je bij Ziggo soms geen IPv4 adres aan de WAN zijde, alleen IPv6, en wordt IPv4 verkeer door het modem van Ziggo getunneld tot in hun datacentrum waar het om wordt gezet naar een IPv4 adres. Omdat dat in het datacentrum gebeurd kan Ziggo meerdere huishoudens één IPv4 adres laten gebruiken (dit heet Carrier Grade Nat, CGN). Het nadeel is wel dat bijvoorbeeld je spelcomputer geen inkomende verbinding meer aan kan en dit gevolgen heeft voor hoe je samen kan spelen met anderen. Ook een eigen (web)server draaien is er niet meer bij.

Om te zorgen dat we in de toekomst geen grote problemen krijgen met het tekort aan IPv4 adressen wordt IPv6 enorm gestimuleerd. Bij de partijen die diensten aanleveren (websites, gaming diensten (XBOX Live, Sony Playstation netwerk, IOT, Domotica, etc.), partijen die applicaties ontwikkelen (Apple vereist dat elke app in de app store IPv6 ondersteunt) en de partijen die IPv6 beschikbaar maken voor gebruikers zoals jij en ik.

Nu zal je misschien denken, waarom zou ik me daar zorgen om maken en daar heb je gelijk in. Jij hebt een IPv4 adres direct aan je WAN zijde van je router hangen en vooralsnog zijn alle diensten op IPv4 bereikbaar. In de toekomst zal dit veranderen aangezien er meer diensten zullen worden aangeboden dan dat er IPv4 adressen beschikbaar zullen zijn. Ook zullen we in de toekomst gaan merken dat als wij zelf IPv6 hebben we makkelijker met anderen kunnen communiceren omdat we dan een directe verbinding kunnen hebben zonder rare trukendozen zoals Carrier Grade NAT bijvoorbeeld.

Op dit moment draaien we IPv4 en IPv6 naast elkaar, dat maakt het iets complexer maar dit is wel waar we naar toe gaan in de toekomst. IPv6 afzweren kan nu wel maar zal je later opbreken (is mijn mening).

Ik had makkelijk IPv6 kunnen weglaten in mijn configuratie en dat had wat hoofdbrekens gescheeld bij mensen (bijvoorbeeld bij de mensen die intern een eigen DNS server draaien en deze werd overruled door de IPv6 DNS servers die de config uit geeft), maar daar is ook een oplossing voor.

Wat ik hoop is dat we met zijn allen IPv6 niet zullen zien als een kwaad iets maar als een noodzakelijk iets en dat als iets niet werkt zoals gewenst we er tijd en moeite in steken om het gezamenlijk op te lossen.
Ik ben het totaal met je eens als het gaat over dat IPv4 adressen opraken en dat we er echt iets moeten gaan doen om toekomst ready te zijn. Maar ik raad het af om IPv6 als je niet de modem van KPN gebruikt. KPN is de enige die precies weet hoe hun settopboxen (decoders) werken. Ik weet uit eigen ervaring dat settopboxen echt spec broken zijn en zich totaal niet aan de standaarden houden. Vooral oude decoders kunnen slecht omgaan met IPv6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coolhva

Coolhva

Dr. Zero Trust

Topicstarter
Xieoxer schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 20:05:
[...]

Ik ben het totaal met je eens als het gaat over dat IPv4 adressen opraken en dat we er echt iets moeten gaan doen om toekomst ready te zijn. Maar ik raad het af om IPv6 als je niet de modem van KPN gebruikt. KPN is de enige die precies weet hoe hun settopboxen (decoders) werken. Ik weet uit eigen ervaring dat settopboxen echt spec broken zijn en zich totaal niet aan de standaarden houden. Vooral oude decoders kunnen slecht omgaan met IPv6.
Daar heb je een goed punt, in mijn laatste update, waarin IPTV in een eigen VLAN wordt gezet, vind ook geen IPv6 plaats, alleen in het LAN.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xieoxer
martinvdm schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 19:59:
Dank voor de tips. Het is wat verwarrend, soms kan het wel en soms niet.
Ik heb deze ftu van KPN. Glas ligt er net een paar maanden.
Ik ga het alleen voor internet gebruiken, tv verloopt via een andere provider.

Edit: zou een tk-01 moeten zijn denk ik.
Dit zegt helaas niks. Ik kan 1,2,3 de website niet vinden, waar je kunt zien of je PON of GPON hebt. PON heb je nodig als je direct op je dream machine wilt aansluiten. Bij nieuwe aansluitingen wordt altijd GPON gebruikt als het door KPN wordt neergelegd, omdat het goedkoper is om woningen aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Xieoxer schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 20:24:
[...]

Dit zegt helaas niks. Ik kan 1,2,3 de website niet vinden, waar je kunt zien of je PON of GPON hebt. PON heb je nodig als je direct op je dream machine wilt aansluiten. Bij nieuwe aansluitingen wordt altijd GPON gebruikt als het door KPN wordt neergelegd, omdat het goedkoper is om woningen aan te sluiten.
ja dat weet ik idd niet, maar volgens mij rolt KPN al een tijdje GPON uit, dus zal dit het ook wel zijn. Dan zal ik wel een Media converter moeten hebben en kan ik dus daarvandaan middels ethernet naar de UDM Pro gaan en dan VLAN6 met PPPoE doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xieoxer
martinvdm schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 22:20:
[...]

ja dat weet ik idd niet, maar volgens mij rolt KPN al een tijdje GPON uit, dus zal dit het ook wel zijn. Dan zal ik wel een Media converter moeten hebben en kan ik dus daarvandaan middels ethernet naar de UDM Pro gaan en dan VLAN6 met PPPoE doen.
KPN netwerk plaatst als jij een abonnement neemt de media converter (NTU) en tevens de modem. Modem kun je vervangen voor je eigen modem.

Dit is mijn GPON aansluiting:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UA4P9IgiuqbBULFplFhvFSnHclc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M8tm82xfVv8h6xgfCjCxkHUh.jpg?f=fotoalbum_large

Waar witte kastje zit, zit tevens ook de aansluiting voor glasvezel. Ze plaatsen de media converter (NTU) over de glasvezel aansluiting heen, waaronder de glasvezel kabeltje dat uit de aansluit punt kwam niet meer kan beschavingen. Voorheen moest er klein kabeltje getrokken worden naar losse NTU apparaat.

Vergeet niet dat de Dream machine custom configs niet kan draaien. Ik hoop oprecht dat het in de toekomst wel mogelijk is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:25

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Xieoxer schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 20:05:
[...]

Je gaat hier veel te kort door de bocht. KPN weet niet precies hoe hun settops werken, anders hadden ze wel een oplossing voor de haperingen gehad. Wat mij opviel is dat het optreedt met mdns aan en weg gaat bij mdns uit. In een apart vlan dingen zetten lost dit deels op. Daarnaast zijn er ook mensen met de experiabox waar de issues niet opgelost worden. Ik denk eerder dat het aan concurrentie ligt en time to market dat we hier problemen ervaren dan de implementatie van een internet protocol.
Past prima in het rijtje met disfunctioneren van de cloudflare dns icm settop boxen.

IPv6 afwijzen is moreel gezien het slechte signaal dat je geeft. En de verkeerde manier van oplossen. Zo gaan we nooit de transitie naar ipv6 maken. Iets wat echt al jaaaaaren gewoon moet, maar wat we niet doen omdat we de noodzaak niet ervaarden. Hoezeer ik het functioneel ook begrijp. Het beste advies dat je kan geven als je issues ervaart: gebruik de hardware van de provider als je niet weet hoe je eigen hardware te draaien.
Een robuust consumenten setup bereik je niet met unifi routers. Een robuuste setup voor hobbyisten die af en toe een avond op de zolder zitten vanwege televisie die niet werkt bereik je wel met wen unifi router.

@Coolhva thx voor je goede uitbreiding en de rock solid config die ondersteunt wat het moet doen. Hij werkte hier al prima en nu nog beter. Geen bevindingen wederom. T werkte hier alweer zonder mdns, maar ik had weer wat zitten spelen met m’n huisautomatisering :).

Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 18,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: TBD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjhilbrink
Het belangrijkste is vooral dat je de laatste extra config goed plaatst: https://github.com/KvanSt.../master/config.properties
Het belangrijkste om hierbij te vermelden is dat de 4 in het voorbeeld NIET VLAN4 is (KPN kant) maar het I’d van het interne vlan waar iptv op draait (LAN kant) op de switch.
Als er meerder switches zijn en niet alle vlans zitten op alle switches dan kan dit id per switch verschillend zijn.
Beste even checken in de config van de switch welk id het vlan heeft gekregen. Je kan de config ook voorzien van de macadressen van de switch om te forceren dat de juiste switch de juiste config krijgt. Ik doe het alleen voor mij. “Core” switch en daar lijkt het goed te gaan. Wel iptv op een apart vlan en een aparte poort op de USG, maar daarna gewoon met dezelfde kabel richting de tv doosjes. (Geen KPN btw)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjhilbrink
Xieoxer schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 20:24:
[...]

Niet alle nieuwe aansluitingen. Dit ligt voornamelijk aan de omgeving en wat er al beschikbaar is. En den ook dat de voornaamste reden voor KPN het verdringen van de concurrentie is. Met GPON is er geen echte concurrentie mogelijk omdat je de apparatuur van KPN moet gebruiken als ISP. De glasvezel wordt gedeeld door meerdere personen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xieoxer
rjhilbrink schreef op zondag 20 december 2020 @ 12:04:
[...]

Het belangrijkste om hierbij te vermelden is dat de 4 in het voorbeeld NIET VLAN4 is (KPN kant) maar het I’d van het interne vlan waar iptv op draait (LAN kant) op de switch.
Als er meerder switches zijn en niet alle vlans zitten op alle switches dan kan dit id per switch verschillend zijn.
Beste even checken in de config van de switch welk id het vlan heeft gekregen. Je kan de config ook voorzien van de macadressen van de switch om te forceren dat de juiste switch de juiste config krijgt. Ik doe het alleen voor mij. “Core” switch en daar lijkt het goed te gaan. Wel iptv op een apart vlan en een aparte poort op de USG, maar daarna gewoon met dezelfde kabel richting de tv doosjes. (Geen KPN btw)
Bedankt voor de tip! Ik ga er naar kijken en volgens de documentatie moet het inderdaad op 1 staat i.p.v 4

Volgens Unifi: The default physical LAN interface's network is, by default, using untagged VLAN 1.

[ Voor 8% gewijzigd door Xieoxer op 20-12-2020 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanB

JanB

Het ken rotter !!!

Coolhva schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 16:05:
Het heeft even geduurd maar ik heb een nieuwe handleiding gemaakt voor als je de IPTV kastjes in een eigen netwerk wil zetten (en zo de mogelijkheid op verstoringen enorm te verkleinen):

Zowel voor XS4ALL en KPN. Ik heb de gateway.config.json al aangepast zodat je deze alleen op de controller hoeft te zetten en daarna alleen een VLAN hoeft aan te maken en deze te koppelen aan je IPTV kastjes.

Ik heb het zelf nu draaien, graag verneem ik of andere mensen ook succes hebben.
Interessant, daar ga ik eens naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr

Is het dan ook op deze manier, dat de LAN die je aanmaakt. En een toewijzing doet in de config, bijvoorbeeld LAN1 of LAN2 of in geval de mogelijkheid van een USG 4 pro WAN2 als LAN.

Dat de Json dit juist oppakt omdat het de globale LAN groep aanspreekt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coolhva

Coolhva

Dr. Zero Trust

Topicstarter
ppeterr schreef op zondag 20 december 2020 @ 15:23:
[...]

Is het dan ook op deze manier, dat de LAN die je aanmaakt. En een toewijzing doet in de config, bijvoorbeeld LAN1 of LAN2 of in geval de mogelijkheid van een USG 4 pro WAN2 als LAN.

Dat de Json dit juist oppakt omdat het de globale LAN groep aanspreekt ?
Je maakt een virtueel netwerk aan, dus geen aparte fysieke interface. Met de USG pro kan dat wel maar dan ben je een extra poort kwijt op de USG en de switch. Als je de config zonder en met vlan met elkaar vergelijkt zie je dat ik alleen het IGMP proxy gedeelte heb aangepast, waar voorheen de IGMP downstream op eth1 (LAN in USG3) was, is deze nu op eth1.661 (IPTV VLAN in mijn config). Als jij op je USG 4 je IPTV wilt scheiden kan je dat dus op meerdere manieren doen. Belangrijk is dat de downstream IGMP Proxy interface op de juiste interface in de JSON staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
@Coolhva Duideliijk thanks. Eigenlijk een stuk nettere oplossing. Het plan was hier nog om alles los in vlan's te zetten. Dus ook de ip cams, domotica, prive netwerk etc. Misschien dat ik mij daar ooit nog eens aan waag.

Maar goed mijzelf kennende maak ik eerder dingen stuk, dan functioneel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KiefDelicious
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08-08 14:20
Coolhva schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 19:30:
[...]

Als je de regel
code:
1
"radvd-options": "RDNSS 2606:4700:4700::1111 2606:4700:4700::1001 {};",
uit de JSON haalt dan geef je geen DNS mee met IPv6 en zal je apparaat terugvallen op de IPv4 DNS servers die je hebt ingesteld op je USG.
ten eerste dank voor al je werk, ik heb sinds dit weekend een USG, en met jouw config was het een fluitje van een cent om het werkend te krijgen! top!. Ik heb mijn IPTV nog additioneel in een apart VLAN gezet, en tot nu toe werkt het top. Kreeg wat problemen omdat ik Pi-Hole gebruikte, maar dat werkt nu door het uitvoeren van bovenstaande ook prima, wel voor zover ik begrijp alleen op ipv4 als fallback dns.

Vraagje voor de tweakers hier.
Als ik Pi-hole als DNS wil gebruiken op ipv6, kan dat dan alleen via de json? (ik heb het nu via de Json werkend, maar doe eigenlijk het liefst zoveel mogelijk via GUI)

[ Voor 11% gewijzigd door KiefDelicious op 21-12-2020 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimsan
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 04-01 11:35
@Coolhva Hoe krijgen de IPTV kastjes hun IP adres. Ik zie namelijk geen DHCP server in VLAN661?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coolhva

Coolhva

Dr. Zero Trust

Topicstarter
wimsan schreef op maandag 21 december 2020 @ 11:55:
@Coolhva Hoe krijgen de IPTV kastjes hun IP adres. Ik zie namelijk geen DHCP server in VLAN661?
In de nieuwe controller versie (6+) zal de controller zelf een IP reeks kiezen en DHCP zelf configureren, deze stappen heb ik dus niet hoeven mee te nemen in de handleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juzzuts
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 08-08 16:51

Allereerst bedankt voor alle moeite die je hierin stopt!

Begrijp ik het goed dat ik eerst de normale guide moet volgen en daarna de VLAN guide? Enige verschil lijkt te zitten in de setroutes.sh die geplaatst moet worden op de USG. Heb ik dat goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coolhva

Coolhva

Dr. Zero Trust

Topicstarter
Juzzuts schreef op maandag 21 december 2020 @ 14:35:
[...]

Allereerst bedankt voor alle moeite die je hierin stopt!

Begrijp ik het goed dat ik eerst de normale guide moet volgen en daarna de VLAN guide? Enige verschil lijkt te zitten in de setroutes.sh die geplaatst moet worden op de USG. Heb ik dat goed?
En je maakt een VLAN aan. Maar voor de rest is het hetzelfde.

Ik zou in principe een handleiding kunnen maken met alles in 1 zodat je in een keer klaar bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juzzuts
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 08-08 16:51
ja precies... maar wist niet in hoeverre de volgorde nog uitmaakte :)

vroeg me ook nog af of het uitmaakt als daarna nog een VPN server aangezet wordt in de UI.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wimsan
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 04-01 11:35
Bij mij werkte het niet. Nog steeds blauwe schermen met diverse meldingen. Dus ik heb de USG nu vervangen door een MikroTik RB750Gr3. Klein en lekker goedkoop en daarmee werkt het bij mij wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSpud
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 04-05 10:49
Miezie schreef op zondag 20 december 2020 @ 10:33:
[...]

...Een robuust consumenten setup bereik je niet met unifi routers. Een robuuste setup voor hobbyisten die af en toe een avond op de zolder zitten vanwege televisie die niet werkt bereik je wel met wen unifi router.
Dat vind ik dan weer een vrij schokkende conclusie. Ik heb juist Unifi spul gekocht in de hoop dat ik een stabiele, robuuste configuratie kon krijgen voor mijn XS4all glasvezel verbinding. Ik moet echter eerlijk bekennen dat ik momenteel aan den lijve ervaar dat het verre van stabiel is. Wellicht was mijn verwachting te hoog na goede ervaringen in het verleden. Had ik je advies maar eerder gekregen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coolhva

Coolhva

Dr. Zero Trust

Topicstarter

Euh, ik heb een klein foutje gemaakt (blijk ook een mens te zijn); ik had de vlan wijzigingen in de json wel lokaal toegepast maar nog niet op github. Ik heb dat zojuist gedaan. Iedereen die dit heeft uitgevoerd met de "oude, ongewijzigde" config zal een niet werkende IPTV kastje hebben gehad, of één waar de IGMP Proxy ook op de LAN actief was.

Graag aan iedereen de vraag die de VLAN scheiding heeft uitgevoerd om de nieuwe json op de controller te zetten. Excuses voor het ongemak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coolhva

Coolhva

Dr. Zero Trust

Topicstarter
KiefDelicious schreef op maandag 21 december 2020 @ 00:16:
[...]

ten eerste dank voor al je werk, ik heb sinds dit weekend een USG, en met jouw config was het een fluitje van een cent om het werkend te krijgen! top!. Ik heb mijn IPTV nog additioneel in een apart VLAN gezet, en tot nu toe werkt het top. Kreeg wat problemen omdat ik Pi-Hole gebruikte, maar dat werkt nu door het uitvoeren van bovenstaande ook prima, wel voor zover ik begrijp alleen op ipv4 als fallback dns.

Vraagje voor de tweakers hier.
Als ik Pi-hole als DNS wil gebruiken op ipv6, kan dat dan alleen via de json? (ik heb het nu via de Json werkend, maar doe eigenlijk het liefst zoveel mogelijk via GUI)
Je zal je Pi-Hole een vast IPv6 adres moeten geven en dan deze adverteren via de JSON. Via de gui gaat niet omdat je dan alles via de GUI moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Yes dit werkt super met de nieuwste firmware. 1 puntje wat nog niet werkt is de software binnenhalen. Hiervoor heb ik de experiabox nog nodig. Gelukkig hoeft dit maar zelden.

Ik ben blij :)
Pagina: 1 ... 24 ... 59 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van IPTV in combinatie met Ubiquiti. Algemene vragen over Ubiquiti horen thuis in [Ubiquiti-apparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 of een los topic.