Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:21
Na een volledige power outage op mijn netwerk had ik vandaag stotterend beeld... Was al bijna zover om de USG er uit te kieperen en de Fritzbox gewoon te plaatsen, maar dat betekent eea aan werk. Net voor het eten heb ik toen de NTU even geherstart... Sindsdien gewoon weer soepel beeld.

Typisch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-07 21:02
Miezie schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 18:58:
Na een volledige power outage op mijn netwerk had ik vandaag stotterend beeld... Was al bijna zover om de USG er uit te kieperen en de Fritzbox gewoon te plaatsen, maar dat betekent eea aan werk. Net voor het eten heb ik toen de NTU even geherstart... Sindsdien gewoon weer soepel beeld.

Typisch...
Dat gevoel ken ik, dat had ik vannacht ook toen ik probeerde weer TV te krijgen. Ik heb vandaag weer zitten denken om terug te gaan naar internet only en NLZiet erbij ofzo. Blijft toch irritant constant die magie.

Ik draai nu weer oke met de config van CoolHva. Echter had ik zojuist weer een hangende TV gids. Geprobeerd op te lossen door de proxy etc te herstarten met:
code:
1
2
3
release dhcp interface eth0.4
renew dhcp interface eth0.4
restart igmp-proxy

Helaas werkte dat niet. Toen hele USG herstart en kwam beeld van zelf terug. Dammm die magie :'(

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
p1eterdeboer schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 02:36:
[...]

Update: na opzetten apart VLAN voor IPTV is het veel stabieler geworden.
Stappen:
1) corporate network toegevoegd met ander VLAN voor IPTV (ik koos 100, maar mag ook iets anders zijn)
dit netwerk heeft een eigen DHCP range met DHCP server, IGMP snooping enabled.
Kies b.v. 192.168.100.1/24 als gateway IP/subnet. De controller maakt meteen een Port Profile aan.
2) verander het port profile van de poorten die aan een IPTV box zitten naar het nieuw aangemaakt port profile.
Dit profile heeft de naam van het nieuwe corporate netwerk van stap 1.
In mijn geval twee poorten op een US-16-150W en een poort op een USW Flex
3) pas de JSON file config.gateway.json aan op je controller zodat de IGMP proxy alleen actief is voor het netwerk gemaakt in stap 1.
4) de IPTV box zal even verbinding verliezen en krijgt na een paar minuten zijn verbinding terug.
Via de instellingen kan je controleren of er een nieuw IP adres toegewezen is.
Deze setup werkt nu 4 dagen stabiel.

Er wordt nu meerdere keren gemeldt dat het opzetten van een apart VLAN voor IPTV werkt.
- ChristianPerret: met IGMP snooping uit op default vlan en aan op IPTV vlan
- Titelatinus: met IGMP snooping uit op zowel default vlan en IPTV vlan
- mijn setup: met IGMP snooping aan op zowel default vlan als IPTV vlan
Thanks voor de aanpassing voor hoe dit te doen. Draai jij ook de CoolHVA config? Moet je daar nog iets aanpassen in de custom json of routes? Of is het puur de VLAN aanmaken, dat van profile koppelen aan de poorten op de switch waar de STB op zit?

[ Voor 41% gewijzigd door GAEvakYD op 23-10-2020 21:15 ]

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• p1eterdeboer
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 04-08 02:34
GAEvakYD schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 20:56:
[...]

Thanks voor de aanpassing voor hoe dit te doen. Draai jij ook de CoolHVA config? Moet je daar nog iets aanpassen in de custom json of routes? Of is het puur de VLAN aanmaken, dat van profile koppelen aan de poorten op de switch waar de STB op zit?
Inderdaad gebruik ik de CoolHVA config (niet master maar branch clean)
Van deze config moet je config.gateway.json aanpassen zoals aangegeven in de readme van CoolHVA bij kopje VLANS.
Zonder VLANS staat daar

"eth1": {
    "alt-subnet": [
        "0.0.0.0/0"
    ],
    "role": "downstream",
    "threshold": "1"
}

Dat moet aangepast worden naar jouw vlan (b.v. 100):

"eth1.100": {
        "0.0.0.0/0"
    ],
},
    "role": "disabled",
} 

Daar dit te doen zal de IGMP Proxy alleen VLAN 100 afhandelen en wordt het default LAN niet meer meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huub-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 05-08 23:04
p1eterdeboer schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 01:51:
[...]

Hier ook sinds een aantal weken problemen met bevriezen beeld met melding over een zenderwissel wat soms spontaan oplost maar vaak ook echt een wissel nodig heeft.
Op de USG een restart igmp-proxy geven helpt maar een aantal keer gezien dat het dan na zo'n 4,5 minuut het weer gebeurt. Probleem is ook meteen op twee TVs te zien.
Dit probleem was zichtbaar met de github master config van Coolhva maar ook met de github clean versie (gisteren geinstalleerd).
Netwerk USG-3P met US-16-150, USW-Flex, UP-AC-LR en UP-AC-Lite met VIP5202 en een ZXV8001.
Vreemd genoeg is het probleem soms een aantal uren weg, soms is het er heel vaak.

Update: na opzetten apart VLAN voor IPTV is het veel stabieler geworden.
Stappen:
1) corporate network toegevoegd met ander VLAN voor IPTV (ik koos 100, maar mag ook iets anders zijn)
dit netwerk heeft een eigen DHCP range met DHCP server, IGMP snooping enabled.
Kies b.v. 192.168.100.1/24 als gateway IP/subnet. De controller maakt meteen een Port Profile aan.
2) verander het port profile van de poorten die aan een IPTV box zitten naar het nieuw aangemaakt port profile.
Dit profile heeft de naam van het nieuwe corporate netwerk van stap 1.
In mijn geval twee poorten op een US-16-150W en een poort op een USW Flex
3) pas de JSON file config.gateway.json aan op je controller zodat de IGMP proxy alleen actief is voor het netwerk gemaakt in stap 1.
4) de IPTV box zal even verbinding verliezen en krijgt na een paar minuten zijn verbinding terug.
Via de instellingen kan je controleren of er een nieuw IP adres toegewezen is.
Deze setup werkt nu 4 dagen stabiel.
@p1eterdeboer, kun jij een screenshot maken van je settings van het corporate network ( voor TV) die je hebt aangemaakt ? Moet ik dan IGMP snooping op het standaard network uitzetten?
Zou je dat ook willen doen van de poorten op je switch (uplink en de poorten naar de TV boxjes) ?
Dan ga ik het ook proberen, ik krijg de laatste tijd ook steeds meer last van bevroren schermen, en mocht dit werken is dat natuurlijk geweldig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JonkheerFM!
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 26-03-2024
n5dbeekman schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 12:25:
Weet iemand de VLAN-id's die Delta gebruikt op het glasvezelnetwerk? Ik wil nl mijn bijgeleverde Genexis router eruit gooien en de aansluiting rechtstreeks op mijn USG-pro realiseren.
Dank!
Delta gebruikt de volgende vlans;
100 (of 500) internet
101 (of 501) IPTV
102 (of 502) VoiP

Daarbij is het gebruik van VLAN's niet mogelijk met het gebruik van het standaard Genexis modem. Hiervoor moet je een modem in bridge krijgen van Delta (alleen mogelijk bij een static IP account) waarna je een Genexys Tytanium 22 krijgt.

IPTV heb ik nog niet apart kunnen configureren via de USG (kijk nu via apart vlan).

VoiP via Delta kan je sowieso niet ontsluiten, aangezien dit direct in het modem gerouteerd wordt naar de ingebouwde SIP module.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuskermalt
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16-07 02:12
Even een vraag ik ben bij een vriend van mij bezig om online.nl internet via unifi te doen alleen ik krijg geen internet via vlan 1001.
Is die vlan id voor online.nl nog goed en gaat die ook echt via dhcp en niet via ppoe?

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
p1eterdeboer schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 04:39:
[...]

Inderdaad gebruik ik de CoolHVA config (niet master maar branch clean)
Van deze config moet je config.gateway.json aanpassen zoals aangegeven in de readme van CoolHVA bij kopje VLANS.
Zonder VLANS staat daar

"0.0.0.0/0"
    ],
}

Dat moet aangepast worden naar jouw vlan (b.v. 100):

"eth1.100": {
        "0.0.0.0/0"
    ],
},
} 

Daar dit te doen zal de IGMP Proxy alleen VLAN 100 afhandelen en wordt het default LAN niet meer meegenomen.
Thanks. Ik heb dit uitgevoerd en na wat strubbelingen werken deze instellingen. Nu maar duimen dat de IPTV problemen wat minder zijn komende dagen. De vrouw begint de problemen goed zat te raken. :X :X

[ Voor 29% gewijzigd door GAEvakYD op 25-10-2020 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JonkheerFM!
Zijn er onder de tweakers al gebruikers van de USG met Delta die de combinatie met IGMP Routing?

Het werkt bij mij goed door de tweede netwerkpoort van de Genexis Titanium 22 poort direct met de switch te verbinden in een apart Vlan (only). Het nadeel is echter wel dat er aan de poort van de switch die direct aan de 2e poort van de Genexis hangt allemaal clients komen te hangen die het beheer van het netwerk erg onduidelijk maakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• p1eterdeboer
Huub- schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 11:39:
[...]

@p1eterdeboer, kun jij een screenshot maken van je settings van het corporate network ( voor TV) die je hebt aangemaakt ? Moet ik dan IGMP snooping op het standaard network uitzetten?
Zou je dat ook willen doen van de poorten op je switch (uplink en de poorten naar de TV boxjes) ?
Dan ga ik het ook proberen, ik krijg de laatste tijd ook steeds meer last van bevroren schermen, en mocht dit werken is dat natuurlijk geweldig.
Ik heb wat screenshots gemaakt en die toegevoegd aan mijn eerdere bericht.
Ik heb nu IGMP Snooping op alle netwerken aanstaan. De IGMP Proxy heb ik upstream alleen op VLAN 4 (KPN IPTV) en downstream op VLAN 100 (mijn IPTV VLAN) aangezet.

[ Voor 11% gewijzigd door p1eterdeboer op 26-10-2020 05:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcetweaker
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
https://community.ui.com/...00-4bc5-bc04-89deedc4b2c0

iemand al ervaringen met een edgerouter waar de 2.0.x firmware op draait en IPTV van KPN ? De RC van 2.0.9 ziet er wel goed uit. Mogelijk een kandidaat om eens te upgraden van 1.10.11.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
p1eterdeboer schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 05:35:
[...]

Ik heb nu IGMP Snooping op alle netwerken aanstaan. De IGMP Proxy heb ik upstream alleen op VLAN 4 (KPN IPTV) en downstream op VLAN 100 (mijn IPTV VLAN) aangezet.
Dank voor de aanvullende moeite om de stappen te documenteren.

Hebben we eigenlijk al duidelijk waar de problemen sinds de afgelopen weken opeens vandaan komen. Hiervoor heb ik denk ik 2 jaar super stabiel gedraaid. Heeft KPN dingen aangepast of zit het ergens in de controller of firmware versies van de Ubiquiti spullen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nrdnmg
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:37
GAEvakYD schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 09:16:
[...]
Hebben we eigenlijk al duidelijk waar de problemen sinds de afgelopen weken opeens vandaan komen. Hiervoor heb ik denk ik 2 jaar super stabiel gedraaid. Heeft KPN dingen aangepast of zit het ergens in de controller of firmware versies van de Ubiquiti spullen?
Geen idee ;(

Als ik naar mijn huidige situatie kijk heeft het bijna een jaar probleemloos gedraaid met de coolhva setup. Ik heb in die tijd geen enkele update op mijn unifi apparaten doorgevoerd en ook geen controller update.
Zonder dat ik aanpassingen heb gedaan zijn bij mij de problemen begonnen. Dus mijn verdenking gaat niet zo zeer uit naar het unifi systeem.

In mijn optiek 2 opties:
1. KPN heeft wel iets veranderd, maar dat heeft slechts impact op een beperkt aantal gebruikers.
2. Interne verstoring van de IGMP proxy door een iOT (??) of ander apparaat.

Sinds ik dus mijn beide kastjes op een apart VLAN heb gezet en IGMP snooping op dit VLAN, maar ook op de andere VLAN's en de LAN, uit heb gezet werkt het weer probleemloos.

Ik ben wel echt heel benieuwd wat de oorzaak is en hoop dat de problemen nu weg blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kramon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:42
Gisteren vloog de stroom eruit hier en daarna geen IPTV meer (KPN glas met USG): stotterend beeld en na een reboot geen IP adres.

Na een reboot van de USG + switches (ook unifi) en het uit en aanzetten van de mediabox van KPN was alles weer in orde.

XPENG G9 Performance 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duncanwijnen
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 01-08 16:20
kramon schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 14:42:
Gisteren vloog de stroom eruit hier en daarna geen IPTV meer (KPN glas met USG): stotterend beeld en na een reboot geen IP adres.

Na een reboot van de USG + switches (ook unifi) en het uit en aanzetten van de mediabox van KPN was alles weer in orde.
Het komt inderdaad weleens voor dat de USG na een stroomstoring/geforceerde herstart stopt met het uitdelen van DHCP adressen. Ik heb dit zelf ook meermaals gehad bij mijn USG. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonNL
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 27-07 23:32
Hallo allen,

Ik heb een Unifi netwerk draaien en de IPTV werkend gekregen dankzij alle handige tips en tools hier. Dank daarvooor!
Mijn netwerk bestaat uit een groeiend IoT apparaten, wat ik graag wil scheiden. Daar heb ik tuturials voor gevonden, maar kan dit tegelijk met deze VLAN instellingen voor internet (300) en IPTV (640)?

Mijn huidige setup:
USW (Fiber in) - (WAN IN, VLAN 300) USG (WAN OUT)- (LAN IN) USW

Ik heb 3 AP's die 2 wifi netwerken creeëren, 1 voor 'regulier gebruik' en 1 voor iot-apparaten.
Momenteel zijn beide netwerken gelinkt aan de LAN.

Als ik een nieuw netwerk maak en aan het IoT-wifi netwerk met een VLAN toewijs, dan krijg ik deze niet werkend. De apparaten zijn zichtbaar in de controller, maar krijgen geen IP adres verstrekt.

Iemand ideeën/tips? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oozeorb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14-01-2021
Gister avond onder een voetbal wedstrijd stotterde beeld gehad. even zappen en was weer goed . Deze ochtend echt problemen dat het niet werkte. restart gedaan van de icmp en had weer beeld.

heeft 6 dagen goed gelopen zie mijn laatst reactie.
oozeorb schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 14:11:
Hey @Coolhva als eerst super bedankt man voor je inzet wordt erg gewaardeerd.

Nooit problemen gehadt met de usg-3 draaie al meer dan een half jaar probleem loos, pas na de laatst firmware update happeringen ervaren en dat de iptv van kpn vast sloeg (Zappen of restart igmp-proxy en weer werken voor een tijdtje).

Zat wel een patroon in was elke dag rond 10 uur dat de happerde etc kwamen (kan ook zijn omdat er dan pas TV gekeken wordt en ik ook de usg dan een herstart gaf).

Anyway versie
- Cloud key 6.0.28-14280-1
- USG-3 4.4.51.5287926

Je vroeg of mensen het wouden testen. hierbij

Heb de config en de scripts opnieuwe geplaatst op cloudkey en USG die je beschikbaar hebt op je github branch "clean" Daarna heb ik een Force provision gedaan op de usg gedaan, tot nu toe geen happering gezien op 3 iptv kpn kasjes, test al de hele dag af en toe zappen ziet er goed uit.

Zelfde test als familyman gedaan op de site komt bij mij ook terug dat ICMP niet goed zou zijn. weet niet of the USG of KPN dit blocked kan mogelijk ook nog de test website zelf zijn.

Mocht er veranding komen in de happering bij iptv dan laat ik het wel even weten.

Nog maals bedankt voor iedereen die er aan werkt.

Greetz
Vandaag ook deze rules toegevoegd op mijn WAN interface je weet maar nooit
Miezie schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 09:21:
[...]

Dit is op te lossen door het aanmaken van de juiste firewall rule: https://help.ui.com/hc/en...ICMP-on-the-WAN-Interface

Maar dan voor ICMPv6.

Dit komt prima overeen met wat @Coolhva als policy heeft: zoveel mogelijk via de GUI...

Bij mij test die site het overigens gewoon niet: "Not Tested". En vervolgens rapporteert ie het wel als verbeterpunt...
Nu toch maar even een restart gegeven aan de USG en even verder testen hoe het gaat. Hoop dat er een firmware uitkomt iets met de ICMP ga geen echt geen kpn kasjes terug plaatsen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
Bij mij draait het IPTV deel nu stabieler sinds ik de VLAN afscherming heb toegepast. Echter heb ik nog steeds een paar keer per dag de gids of opgenomen TV niet wil laden. Soms helpt het dan om de STB even aan/uit te zetten. Zojuist hielp dat helaas ook niet en dan duurt het vaak een paar uur en dan werkt het opeens weer.

Herkennen jullie deze problemen ook? Ik ga ook never nooit die KPN Experiabox terugplaatsen. Dan ga ik eerder over naar een NLZiet abo ofzo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fvhemert
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:27
DonNL schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 12:11:
Hallo allen,

Ik heb een Unifi netwerk draaien en de IPTV werkend gekregen dankzij alle handige tips en tools hier. Dank daarvooor!
Mijn netwerk bestaat uit een groeiend IoT apparaten, wat ik graag wil scheiden. Daar heb ik tuturials voor gevonden, maar kan dit tegelijk met deze VLAN instellingen voor internet (300) en IPTV (640)?

Mijn huidige setup:
USW (Fiber in) - (WAN IN, VLAN 300) USG (WAN OUT)- (LAN IN) USW

Ik heb 3 AP's die 2 wifi netwerken creeëren, 1 voor 'regulier gebruik' en 1 voor iot-apparaten.
Momenteel zijn beide netwerken gelinkt aan de LAN.

Als ik een nieuw netwerk maak en aan het IoT-wifi netwerk met een VLAN toewijs, dan krijg ik deze niet werkend. De apparaten zijn zichtbaar in de controller, maar krijgen geen IP adres verstrekt.

Iemand ideeën/tips? :)
Als je wil dat de IOT apparaten op het aparte vlan komen moet je het volgende doen:
  • Maak een LAN aan speciaal voor IOT (bijv. "IOT")
  • Definieer een aparte DHCP scope voor het IOT lan
  • Ken een VLAN ID toe, bijv. 200
  • Als de IOT device wireless connecten, maak dan een aparte WiFi netwerk aan dat wijst naar IOT
  • Zorg dat de IOT devices connecten op het SSID van het IOT WLAN.
Ik heb bovenstaande werkend maar heb nog een aantal extra voorzieningen getroffen in de firewall:
  • Nieuw sessies van IOT naar LAN zijn geblockt
  • Established and related sessions van IOT naar LAN mogelijk
  • Nieuwe sessies van LAN naar IOT mogelijk
  • Omdat een aantal van mijn IOT devices tegen een MQTT server in het LAN praten heb ik een poort exceptie toegevoegd van IOT naar LAN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JimSR
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 03-08 10:59
Ik wil een nieuw netwerk inrichten met ondersteuning voor IPTV en wil gebruik maken van Unifi Protect en Unifi APs

Na wat onderzoek kom ik nu uit op de volgende constructies:

Edgerouter X (IGMP-Proxy voor routed IPTV) -> UDM Pro (Voor Unifi Protect) -> USW 24 2nd gen PoE (tbv PoE cameras en APs)

Edgerouter X (IGMP-Proxy voor routed IPTV) -> USW 24 2nd gen PoE (tbv PoE cameras en APs) -> Cloud Key Plus (Voor Unifi Protect)

Voordeel 2e setup is dat de CK+ ergens anders kan liggen dan de meterkast wat misschien handig kan zijn i.v.m. opslaan videobeelden van inbraak als de meterkast de eerste plek is waar ze kijken?

Wat raden jullie mij aan? Een van deze setups? Een compleet andere?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonNL
fvhemert schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 16:04:
[...]

Als je wil dat de IOT apparaten op het aparte vlan komen moet je het volgende doen:
  • Als de IOT device wireless connecten, maak dan een aparte WiFi netwerk aan dat wijst naar IOT
Ik heb bovenstaande werkend maar heb nog een aantal extra voorzieningen getroffen in de firewall:
  • Omdat een aantal van mijn IOT devices tegen een MQTT server in het LAN praten heb ik een poort exceptie toegevoegd van IOT naar LAN
Thanks voor de hulp, fvhemert. Zo heb ik het ook ingesteld. Toch krijg ik het niet werkend. Ik had die firewall instellingen niet, dat heb ik erbij gezet om te kijken of dat hielp maar helaas.

Het gekke is, de apparaten zijn verbonden met de IoT-wifi, als ik dan geen static ip instel krijgen ze niks.
Ze staan nog ingesteld met static ip op LAN en dan behouden ze die en werken ze ook, maar dan op het LAN netwerk.. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/deverES-oE6sfRwayvrMwb4ud4Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bl0soMKfi8pTL68ZzOW4n9D1.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DonNL schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 20:35:
[...]

Thanks voor de hulp, fvhemert. Zo heb ik het ook ingesteld. Toch krijg ik het niet werkend. Ik had die firewall instellingen niet, dat heb ik erbij gezet om te kijken of dat hielp maar helaas.

Het gekke is, de apparaten zijn verbonden met de IoT-wifi, als ik dan geen static ip instel krijgen ze niks.
Ze staan nog ingesteld met static ip op LAN en dan behouden ze die en werken ze ook, maar dan op het LAN netwerk.. [Afbeelding]
Je koppeling tussen je IOT SSID en het IOT VLAN lijkt dan scheef te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonNL
stormfly schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 22:15:
[...]

Je koppeling tussen je IOT SSID en het IOT VLAN lijkt dan scheef te zitten.
Wat kan er scheef aan zitten? Wifi is ingesteld en als gekozen netwerk de IoT vlan geselecteerd.

Overigens is de LAN zonder vlan ID.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huub-
p1eterdeboer schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 05:35:
[...]

Geweldig Peter nogmaals dank voor de heldere uitleg, het kwam overeen met wat ik verwacht had. Zojuist de time window gevonden om de update te doen en alles werkt, hopelijk blijft dat ook zo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DonNL schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 08:31:
[...]

Wat kan er scheef aan zitten? Wifi is ingesteld en als gekozen netwerk de IoT vlan geselecteerd.

Overigens is de LAN zonder vlan ID.
Ze staan nog ingesteld met static ip op LAN en dan behouden ze die en werken ze ook, maar dan op het LAN netwerk..

Hier schrijf jij toch dat je op je via je IOT-wifi nog IP adressen van je LAN kunt gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonNL
stormfly schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 11:54:
[...]

Ze staan nog ingesteld met static ip op LAN en dan behouden ze die en werken ze ook, maar dan op het LAN netwerk..

Hier schrijf jij toch dat je op je via je IOT-wifi nog IP adressen van je LAN kunt gebruiken?
Ja, als ik voor een cliënt een static ip instel, met als netwerk LAN. Als ik geen static ip instel, krijgt t geen ip adres. Ook niet als ik het netwerk IoT selecteer.

[edit]
Ok, ik merk nu dat ze wel het LAN ip adres krijgen, maar dat ik ze vanaf LAN niet kan benaderen... 8)7

[ Voor 8% gewijzigd door DonNL op 29-10-2020 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbeusink
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 05-08 15:07
Hallo Allen,

Sinds mijn verhuizing heb ik glasvezel van KPN met IPTV (2x Arris VIP5202 4K ontvanger).
Op dit moment heb ik de volgende setup draaien:
FTTH (Genexis converter) => Experiabox V10 => US-8-60W => NAS (Unifi Controller), UAPs, STBs en andere deelnemers.

Graag zou ik de Experiabox de deur uit willen doen en vervangen voor een USG om zo meer controle te krijgen over mijn netwerk. Het lijkt me verder het mooiste om alles in dezelfde controller te kunnen beheren. Helaas lees ik al een tijdje mee met dit topic en lees ik vaak slechte verhalen over de USG in combinatie met KPNs routed IPTV. Hierdoor ben ik dus gaan twijfelen of ik niet toch voor een EdgeRouter Lite moet gaan, hier hoor ik namelijk nauwelijks slechte verhalen over.
Sleutelen aan de JSON config is voor mij geen enkel probleem, maar stabiele IPTV is wel een vereiste.

Mijn vraag aan jullie, welke hardware raden jullie mij aan?

Alvast bedankt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fvhemert
DonNL schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 12:12:
[...]

[edit]
Ok, ik merk nu dat ze wel het LAN ip adres krijgen, maar dat ik ze vanaf LAN niet kan benaderen... 8)7
Allemaal een beetje verwarrend, ik zou kiezen voor een stap voor stap aanpak.
  • Eerste twee devices bedraad op het IOT segment en DHCP aan het werken krijgen (kies voor een apart IP subnet, bijv. 192.168.1.0/24 voor LAN en 192.168.100.0/24 voor IOT met VLAN 100). Let op dat je de switch poort moet configureren voor IOT
  • Controleer of de devices elkaar zien en of ze naar het Internet kunnen
  • Dan dezelfde devices maar nu via WLAN.
  • Ook hier controleren of DHCP werkt (krijgen ze een adres in het 192.168.100.0 subnet?) en of de devices elkaar zien.
  • Daarna testen of ze naar het internet kunnen.
  • Als dat werkt een device op het IOT WLAN en een op het LAN WLAN.
  • Kunnen de devices van het LAN een verbinding opzetten met devices in IOT? (Firewall rules!)
  • Wordt een verbinding vanuit IOT naar LAN geblokeerd?(Firewall rules!)
Stap voor stap naar een oplossing, trouble shooten onderweg :) Success!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Machinimush
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 27-06 01:20
Ik heb een klant waarbij de Ziggo Connectbox in bridge-modus staat en waar een USG 3 de router werkzaamheden doet. Er worden twee gescheiden netwerken gemaakt omdat er twee aparte bedrijven in het pand zitten die wel de Ziggo lijn willen delen. Via Firewall regels kunnen beide netwerken elkaar niet bereiken.

Nu wil het bedrijf dat op de LAN2 poort van de USG zit IPTV van Ziggo gebruiken en heeft hiervoor een Mediabox aangesloten. Mediabox installeren gaat prima, maar live TV kijken lukt niet. Ze krijgen dan foutmelding CS2004 te zien. Volgens de Ziggo website betekend deze foutmelding dat er een probleem is met het signaal van de coaxkabel.
Gek genoeg werkt het terugkijken van programma's wel, het gaat dus alleen om de live TV die niet werkt.

Iemand enig idee in welke hoek wij verder kunnen zoeken? In het LAN2 netwerk op de USG staat IGMP snooping aan, en ook de 24-poort Unifi switch die de rest van dit netwerk bediend ondersteund IGMP.

Ter overzicht is de opstelling als volgt:

Ziggo Connectbox in bridge modus
||
||
UniFi USG 3 (WAN poort op DHCP)
||
|| --------- LAN 2: 10.0.30.x
||
UniFi 24-port Switch
||
Ziggo Mediabox Next

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huub-
fvhemert schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 16:04:
[...]

Kun je een screenshot maken van de Firewall rules die je hebt ingesteld ? _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JonkheerFM! schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 13:38:
[...]

Delta gebruikt de volgende vlans;
100 (of 500) internet
101 (of 501) IPTV
102 (of 502) VoiP

Daarbij is het gebruik van VLAN's niet mogelijk met het gebruik van het standaard Genexis modem. Hiervoor moet je een modem in bridge krijgen van Delta (alleen mogelijk bij een static IP account) waarna je een Genexys Tytanium 22 krijgt.

IPTV heb ik nog niet apart kunnen configureren via de USG (kijk nu via apart vlan).

VoiP via Delta kan je sowieso niet ontsluiten, aangezien dit direct in het modem gerouteerd wordt naar de ingebouwde SIP module.
Ik heb de vlan aan de openings post toegevoegd.
Maar heb je iets meer info zoals bijv het verbindings type dhcp/PppoE per vlan en bijzondere igmp-proxy en QOS instellingen?

Lesdictische is mijn hash#

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bento1
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-05 14:13
Ik heb nu dus IPTV op een apart netwerk gezet (eth3) en 1 decoder direct in eth3 geprikt, dit hielp niet. Nu heb ik al het verkeer vanaf eth3 naar mijn normale LAN gefirewalled. Lijkt nu goed te blijven werken:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
# show firewall name IPTV_IN
 default-action accept
 description "IPTV to LAN/WAN"
 rule 10 {
     action drop
     description "Block access to normal LAN"
     destination {
         address 10.20.30.0/24
     }
 }
 rule 20 {
     action drop
     protocol igmp
 }

code:
1
2
3
# show firewall name IPTV_LOCAL
 default-action drop
 description "IPTV to Router"

Ik weet niet of de LOCAL rule en de IGMP blocking rule nodig zijn en of multicast verkeer nu ook tegen gehouden wordt tussen LAN en IPTV networks. Eerst even paar uurtjes kijken of het nu werkt, dan de decoders terug in m'n switch op een eigen geïsoleerd VLAN zetten.

[EDIT]
Werkt nu al 2 uur prima.

[ Voor 6% gewijzigd door bento1 op 01-11-2020 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Doen jullie nog iets met uitgaande QoS in de configuraties, ik weet niet of KPN dit verwacht? Dit in relatie tot de vele klachten de laatste maanden hier.

set interfaces ethernet eth2 vif 4 egress-qos '0:4'

Dan overschrijf je de niet-gemarkeerde pakketten met 4 wat volgens mij de juiste waarde is, waarmee ze ook binnenkomen. Ik heb zelf Ziggo, kan het niet valideren.

[ Voor 10% gewijzigd door stormfly op 01-11-2020 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvhemert
Huub- schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 16:18:
[...]
Kun je een screenshot maken van de Firewall rules die je hebt ingesteld ? _/-\o_
Jazeker,

Geen screenshots vanwege alle namen en ip adressen maar een beschrijving van wat ik gedaan heb:

Netwerken:
IOT - voor devices die verbinding met het internet nodig hebben
NOT - voor devices die geen internet verbinding nodig hebben
LAN - standaard netwerk met hierop een aantal domotica servers, printers etc.

Alle netwerken maken gebruik van een eigen IP reeks uitgegeven door DHCP op de USG-PRO.
NOT en IOT hebben ook een VLAN ID.

Daarnaast nog drie WLAN's die naar bovenstaande netwerken wijzen

Ik heb de volgende FW rules gedefinieerd:

WAN-OUT
2000 Allow NOT to NTP
2001 DROP NOT to Internet

LAN IN
2000 Allow Established and Related from NOT to LAN
2001 Allow New from LAN to NOT
2002 Allow NOT to MQTT server on LAN
2003 Allow Established and Related from IOT to LAN
2004 Allow New from LAN to IOT
4000 Deny all NOT to LAN
4001 Deny all IOT to LAN
4002 Deny all IOT to NOT
4003 Deny all NOT to IOT

Standaard maak ik gebruik van Networks om de source en Destination te definieren, alleen voor specifieke servers (bijv. MQTT) heb ik twee groepen aangemaakt:
- Port group met hierin de gebruikte poort nummers die gebruikt worden om te communiceren
- Address group met hierin het IP address van de server
Deze groepen gebruik ik in de destination settings.

Ik hoop dat je hier iets mee kunt.

François

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdH
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 04-02 14:45

RvdH

Uitvinder van RickRAID

dbeusink schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 15:00:
Hallo Allen,

Sinds mijn verhuizing heb ik glasvezel van KPN met IPTV (2x Arris VIP5202 4K ontvanger).
FTTH (Genexis converter) => Experiabox V10 => US-8-60W => NAS (Unifi Controller), UAPs, STBs en andere deelnemers.

Graag zou ik de Experiabox de deur uit willen doen en vervangen voor een USG om zo meer controle te krijgen over mijn netwerk. Het lijkt me verder het mooiste om alles in dezelfde controller te kunnen beheren. Helaas lees ik al een tijdje mee met dit topic en lees ik vaak slechte verhalen over de USG in combinatie met KPNs routed IPTV. Hierdoor ben ik dus gaan twijfelen of ik niet toch voor een EdgeRouter Lite moet gaan, hier hoor ik namelijk nauwelijks slechte verhalen over.
Sleutelen aan de JSON config is voor mij geen enkel probleem, maar stabiele IPTV is wel een vereiste.

Alvast bedankt!
Ik zit vanaf a.s. donderdag in een vergelijkbare situatie, dan komt KPN glasvezel activeren (Net Box 12 installeren).

Ik heb al een UDM Pro aangesloten, nu gaat er één netwerkkabel van ZiggoBox naar UDM Pro en vanuit daar is de rest van m'n netwerk aangesloten.

Nu hoop ik straks die hele Net Box 12 er tussenuit te halen. Ik begrijp dat KPN de VLANs 4 (tv) en 6 (internet) gebruikt (https://www.kpn.com/servi...nstellen-en-gebruiken.htm).

Mijn plan is ervoor te zorgen dat die twee VLANs op de WAN interface zitten en die doorzetten naar de juiste switchpoorten. En uitzoeken hoe IGMPv2 routing en snooping aan te zetten is.. en dan die commando's in een scriptje zetten of wellicht een ansible playbookje zodat ik ze makkelijk kan toepassen als ze verloren gaan voor whatever reason.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris P.
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18-01 18:08
p1eterdeboer schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 10:38:
[...]
De scheiding van het IPTV verkeer van het andere verkeer heeft wel geholpen, dus dat zou er op wijzen dat de IGMP proxy implementatie van Unifi niet goed tegen bepaald verkeer kan wat op mijn normale LAN aanwezig is.
Ben er even tussenuit geweest en daardoor dit topic even uit het oog verloren. De IGMP Proxy implementatie is denk ik niet het probleem. Ik heb namelijk hetzelfde probleem maar gebruik een pfSense router waarop de IGMP proxy draait. En met de KPN Box 12 had ik ook dezelfde problemen zodra de switch erachter hing (én het maakte niet uit of de STB op de USW zat of op de KPN Box 12, zodra de switch gekoppeld was ging het fout).

Oorzaak moet dus toch in het switch gedeelte gezocht worden. Ik heb ondertussen meerdere firmwares getest op de USW-24-POE (ook een test versie waarmee een eerder IGMP Snooping probleem opgelost zou worden) maar geen enkele firmware versie heeft dit opgelost.

Zal binnenkort eens testen door één van mijn IOT (Google Home,Google Chromecast of HK Citation) in hetzelfde VLAN als mijn STBs te zetten om te zien of het probleem terug komt. Vermoed namelijk dat het daar vandaan komt en dat de switch deze combi niet fijn vindt.

VW ID.4 1st Max (2020) Blue Dusk / VW ID.3 1st Max (2020) Glacier White

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:04
dbeusink schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 15:00:
Hallo Allen,

Alvast bedankt!
voor elk slecht verhaal over de usg icm kpn glas hoor je 10-tallen succesverhalen niet :)

Als balans dan:
USG -> experiabox v10 -> unifi switch 8 -> STB werkt hier al jaren prima zonder IGMP issues etc, inclusief telefonie :)

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• p1eterdeboer
ChristianPerret schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 11:45:
[...]

Zal binnenkort eens testen door één van mijn IOT (Google Home,Google Chromecast of HK Citation) in hetzelfde VLAN als mijn STBs te zetten om te zien of het probleem terug komt. Vermoed namelijk dat het daar vandaan komt en dat de switch deze combi niet fijn vindt.
Dat zou een goede test zijn. Als je het zo kan reproduceren zou het ook goed zijn om te testen wat de invloed is van IGMP snooping aan of uit. Zelf heb ik nu een paar keer gezien dat ik toch weer de bekende 'wissel zender' melding kreeg en heb nu de IGMP snooping uitgezet in mijn IPTV vlan om te controleren of dat helpt. Misschien dat de switch de multicast instellingen soms niet goed doet door een slechte IGMP snooping implementatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oozeorb
Gevolged wat p1eterdeboer heeft beschreven, waar de IPTV in Vlan 100 geplaatst wordt. ging goed maar volgende dag toch weer problemen met happerend beeld, ff zappen en is weer goed.

Om meer te isoleren en zeker te zijn dat er niks op de LAN netwerk de storing veroorzaakt. nu gekozen om de vlan pruning toe te passen voor VLAN 100 (IPTV).
Alle UAP-AC-Pro op de switches port van profile ALL naar LAN geplaatst. Kijken of dat een oplossing is.

Hierna toch meer protocol uitgaan zetten op Vlan 100 waar kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
Goed om te lezen dat we met meerdere opzoek zijn naar het aanhoudende IPTV probleem. Hier in huis ben ik ook meer dingen gaan uitsluiten door IGMP etc op de andere Netwerken uit te zetten. Helaas nog steeds problemen en 1 STB die constant een foutcode geeft. Dat ding doet het dan wel weer als ik hem een paar keer herstart. De andere STB lijkt het gek genoeg beter te doen maar hangt ook af en toe bij openen van de gids of terugkijken van opgenomen TV.

Ik heb ondertussen een NLZiet pro abo. Dat bevalt erg goed maar eigelijk is het mij de eer te na om door deze problemen het hele IPTV van KPN maar op te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oozeorb
Na wat getest te hebben komt het happeren weer terug.
In de logs lopen zoeken en ik heb echt een flood aan de zelfde logs wanneer de hapering plaatst vinden. ik weet niet of het toeval is maar moet het nog verder uitzoeken. iemand anders het zelfde?

Als eerst krijg ik deze melding;
Nov 4 11:45:17 ubnt kernel: IPv4: martian source 192.168.1.1 from 192.168.1.137, on dev eth1.100
Nov 4 11:45:17 ubnt kernel: ll header: 00000000: ff ff ff ff ff ff 00 02 9b de 5c 0b 08 06 00 01 ..........\.....
Nov 4 11:45:17 ubnt kernel: ll header: 00000010: 08 00

Wat apart is want eth1.100 want ik heb p1eterdeboer zijn dhcp setting overgenomen en dat is in rand 192.168.100.x/24

Wat ik gevonden heb op internet zou dit linkje probleem zijn.

Voor de rest zie ik dit voorbij komen
ubnt kernel: [WANv6_IN-1-A]IN=pppoe2 OUT=eth1 MAC= SRC=2600:6c5a:700b:***** DST=2a02:a454:58b9:********* LEN=193 TC=0 HOPLIMIT=49 FLOWLBL=0 PROTO=ICMPv6 TYPE=1 CODE=4 [SRC=2a02:a454:58b9:0001:******* DST=2600:6c5a:027f:f5b0:******* LEN=145 TC=0 HOPLIMIT=44 FLOWLBL=1045417 PROTO=UDP SPT=51413 DPT=6882 LEN=105 ]

Daarin zie ik een code 3 en 4 steeds terug komen wat Link

Wat zou moeten zijn.
Type 1 - Destination Unreachable
- 3 address unreachable
- 4 port unreachable

Zijn er nog meer mensen die het zelfde zien op hun USG? (ik zit bij KPN)

Ga nog verder onderzoeken nog geen oplossing gevonden

(update)
Net aanpassing gemaakt om de cloudkey ook vast te zetten op LAN profile aangezien daar een DCHP server op zit was een oplossing van hier Link.

Heel suf die 137 was 1 van de IPTV kasjes die gereboot moest worden

Update op de ICMP
Ziet er naar uit icmp geen antwoord krijg van 2a02-a454-58b9-*******..fixed6.kpn.net of antwoord krijg maar niet mijn lan netwerk opstuurt.

Vermoed niet dat dit iets te maken heeft met de hapering jammer genoeg

[ Voor 14% gewijzigd door oozeorb op 04-11-2020 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbeusink
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 05-08 15:07
Bockelaar schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 19:20:
[...]

voor elk slecht verhaal over de usg icm kpn glas hoor je 10-tallen succesverhalen niet :)

Als balans dan:
USG -> experiabox v10 -> unifi switch 8 -> STB werkt hier al jaren prima zonder IGMP issues etc, inclusief telefonie :)
Bedankt voor je reactie :)
Ik heb inmiddels besloten om toch maar een USG te bestellen. Het lijkt me namelijk vooral leuk om hiermee aan de gang te gaan. Ik zal in eerste instantie proberen om de IPTV eerst nog via de Experiabox te laten lopen zoals jij aangeeft. Hierna wil ik graag proberen het werkend te maken met als uitgangspunt de Coolhva config.

Kun je uitleggen hoe jij de configuratie vanaf de USG naar de Experiabox hebt ingericht? Alle tips zijn alvast welkom _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkbuster
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 27-07 08:42
Hier heb ik ook een KPN FTTH i.c.m Edgerouter 4. IPTV werkt bij helemaal prima. (wel rechtstreeks op de edgerouter geprikt.) @dbeusink

automation fanboy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezonnebril
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 29-07 22:34
Punkbuster schreef op woensdag 4 november 2020 @ 21:04:
Hier heb ik ook een KPN FTTH i.c.m Edgerouter 4. IPTV werkt bij helemaal prima. (wel rechtstreeks op de edgerouter geprikt.) @dbeusink
Hier ook, al jaren stabiel op een EdgeRouterX. No problemo en veel flexibeler dan een USG. Wellicht moet je je er meer in verdiepen, maar dat is het zeker waard naar mijn mening. Alles wat je zou willen configureren is mogelijk.

Als toevoeging: Mijn netwerk bestaat uit een EdgeRouterX, Zyxel GS1900-24 switch en meerdere Unifi UAPs.

[ Voor 10% gewijzigd door dezonnebril op 04-11-2020 21:15 ]

If at first you don’t succeed, call it version 1.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
de experiabox doet bij mij alleen nog maar het telefoniedeel, dus de USG splitst via bridge het telefonie naar de experia, de rest gaat naar de unifi switch het netwerk in (lan en tv).
Coolhva doet niks met telefonie, die doet alleen internet en TV.

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezonnebril
Als ik het goed begrijp gebruik jij nog "bridged mode" @Bockelaar ? Ik ben benieuwd hoe lang dit nog blijft werken aangezien KPN nu "routed mode" als standaard heeft. Ik dacht zelfs dat bridged mode al uitgefaseerd was.

Zie ook https://www.kpn.com/servi...nstellen-en-gebruiken.htm onder kopje "Technische details van Televisie (IPTV)".

[ Voor 7% gewijzigd door dezonnebril op 04-11-2020 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
Welke EdgeRouterX gebruiken jullie? Ik zie dat er meerdere types met verschillende prijzen zijn.

Als ik deze verhalen zo hoor en dat ik dan 100% van mijn IPTV problemen af ben overweeg ik het om mijn USG in te ruilen voor een EdgeRouter. Nadeel is dat ik die dan niet via de controller kan configureren. Echter als de Router eenmaal draait hoef je daar ook niet of nauwelijks in te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkbuster
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 27-07 08:42
GAEvakYD schreef op woensdag 4 november 2020 @ 22:03:
Welke EdgeRouterX gebruiken jullie? Ik zie dat er meerdere types met verschillende prijzen zijn.

Als ik deze verhalen zo hoor en dat ik dan 100% van mijn IPTV problemen af ben overweeg ik het om mijn USG in te ruilen voor een EdgeRouter. Nadeel is dat ik die dan niet via de controller kan configureren. Echter als de Router eenmaal draait hoef je daar ook niet of nauwelijks in te komen.
Type maakt weinig uit, ik zie het nut niet van de glaspoort omdat kpn de ntu af monteert met een utp.

automation fanboy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
dezonnebril schreef op woensdag 4 november 2020 @ 21:37:
Als ik het goed begrijp gebruik jij nog "bridged mode" @Bockelaar ? Ik ben benieuwd hoe lang dit nog blijft werken aangezien KPN nu "routed mode" als standaard heeft. Ik dacht zelfs dat bridged mode al uitgefaseerd was.

Zie ook https://www.kpn.com/servi...nstellen-en-gebruiken.htm onder kopje "Technische details van Televisie (IPTV)".
die bridge doet alleen maar voip toch? de overige interfaces zijn geen onderdeel van de bridge. Ik denk dat dat gewoon blijft werken hoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezonnebril
Ik heb je post niet goed genoeg gelezen denk ik... :P en ik denk dat je gelijk hebt @Bockelaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezonnebril
GAEvakYD schreef op woensdag 4 november 2020 @ 22:03:

Ik heb de EdgeRouter SFP, maar zoals @Punkbuster schrijft zul je de SFP poort (normaal gesproken) bij KPN niet kunnen gebruiken. Configuratie is echter zelfs voor een EdgeRouter4 (op het aantal poorten /switch na) exact hetzelfde, hè @Punkbuster :9 :o?

Daarnaast ben ik van mening dat het configureren met een controller eerder een last dan een lust is. De cli van edgeos is natuurlijk best even wennen maar dan echt super :). Je ben veel vrijer en hebt veel meer mogelijkheden dan met een controller. Ik heb de keuze van mensen die voor een USG gaan nooit goed begrepen. Maar ieder z'n ding ;) .ik heb overigens ook een controller (in docker) draaien, maar alleen voor mn UAPs.

Hetzelfde voor de Unifi switches (USW) heb er ooit eentje per ongeluk besteld i.p.v. een EdgeSwitch (ESW)... Die is gelijk de doos weer in gegaan ;)

[ Voor 3% gewijzigd door dezonnebril op 05-11-2020 07:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marquiss
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 02-08 08:57
Bockelaar schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 19:20:
[...]

Als balans dan:
Dus als ik het goed begrijp heb je de NTU direct aangesloten op de USG. Hoe heb je vervolgens qua settings en poorten de experiabox v10 aangesloten als ik vragen mag? Heb je nog wat in de settings van de experiabox veranderd? Ik ben al weken aan het stoeien met mijn setup.

Kind Regards Mark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
ja, de ntu hangt aan de USG WAN, aan LAN1 hangt een switch voor TV en internet; aan LAN2 hangt de experiabox voor telefonie. Die is helemaal default en aan de experiabox (v10) hangt de ouderwetse vaste telefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marquiss
Bockelaar schreef op donderdag 5 november 2020 @ 09:17:
ja, de ntu hangt aan de USG WAN, aan LAN1 hangt een switch voor TV en internet; aan LAN2 hangt de experiabox voor telefonie. Die is helemaal default en aan de experiabox (v10) hangt de ouderwetse vaste telefoon.
mmm oke, ik zit zelf nog te hanussen hoe ik TV werkend ga krijgen met een UDMP.
Ik heb het nu bijna werkend maar krijg het niet helemaal aan de gang zoals het zou moeten.

Heb jij LAN2 in de WAN van de V10 gedaan? wat routeer jij dan door via de USG, alleen VLAN 6?

Kind Regards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

marquiss schreef op donderdag 5 november 2020 @ 14:44:
[...]

mmm oke, ik zit zelf nog te hanussen hoe ik TV werkend ga krijgen met een UDMP.
Ik heb het nu bijna werkend maar krijg het niet helemaal aan de gang zoals het zou moeten.

Heb jij LAN2 in de WAN van de V10 gedaan? wat routeer jij dan door via de USG, alleen VLAN 6?

Kind Regards
Wat probeer jij prcies? Op de UDM(p) kan je geen iptv werkend krijgen zoals de meeste dat hebben met de USG.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marquiss
Tylen schreef op donderdag 5 november 2020 @ 15:09:
[...]

Wat probeer jij prcies? Op de UDM(p) kan je geen iptv werkend krijgen zoals de meeste dat hebben met de USG.
Hiervoor had ik inderdaad een USG en heb blind ge-upgrade naar een UDMP omdat ik dacht 'dream machine pro' helaas had ik dat beter niet kunnen doen, in mijn geval niet echt een verbetering.

Wat ik nu gedaan heb is dat ik de NTU in de unifi switch doe en dan 2 VLANS (4 en 6) aanmaak en dan vanaf de switch naar de WAN op de UDMP en dan aanmelden met pppoe. vanuit de switch ga ik ook naar de WAN van een tweede router welke wel IPTV ondersteund (met VLAN 4 en 6). Op deze tweede router heb ik alleen de KPN ontvanger aangesloten.
Nu werken alleen de eerste 16 zenders en krijg ik de foutmelding STB-ufa-03.
In theorie had ik verwacht dat dit gewoon zou moeten werken, maar heb nu ook niet echt een idee wat ik nog kan proberen om het wel werkend te krijgen.

Mocht je nog tip hebben, dan hoor ik het graag..

Kind Regards Mark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JonkheerFM!
xbeam schreef op zondag 1 november 2020 @ 10:46:
[...]

Ik heb de vlan aan de openings post toegevoegd.
Maar heb je iets meer info zoals bijv het verbindings type dhcp/PppoE per vlan en bijzondere igmp-proxy en QOS instellingen?
Helaas nog niet...enkele post later heb ik juist ook de vraag gesteld of er anderen met Delta (of hun partner caiway) gebruik maken van een IPTV constructie via bijv. de USG. De manier waarop ik het nu heb werken is op basis van een separaat vlan voor IPTV en dat in de tweede poort van het glasmodem. Nadeel is wel dat in de topologie je ook de decoder van de buren voorbij ziet komen 8)7 .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
Hmmm ik heb afgelopen dagen toch weer bizar veel problemen met IPTV van KPN. Met de Coolhva config en de afgeschermde VLAN's leek het even beter te gaan, maar afgelopen dagen was heel de tv niet bruikbaar. Ik heb zojuist de TroubleShoot van @Coolhva gedraaid en daarop lijkt alles prima. Mijn IPTV draait in Netwerk / vlan 192.168.8.x

Mijn beide STB hangen op dit moment en komen ook niet meer door de opstartcyclus heen. Die blijven hangen in de status "We zijn er bijna". Afgelopen dagen meerdere een power cycle gegeven maar zonder resultaat.

Zien jullie wat geks op de output van de commando's?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SbV_agOI92d2VvQHjtdI0f3KhQs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lTk8XL8yuAj8wvPmTTgI9LXV.png?f=fotoalbum_large

Ik begin langzaam op het punt te komen om toch de EB er maar voor te knallen voor IPTV en dan de USG erachter, maar dat trekt mijn brein nog niet. :X

[ Voor 20% gewijzigd door GAEvakYD op 08-11-2020 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezonnebril
@GAEvakYD ik heb zelf een EdgeRouter en misschien zit ik er voor een USG totaal naast... maar kun je op de USG ook zien hoe je je igmp proxy ingesteld hebt? Welke interface is de upstream, downstream en welke subnets heb je daarbij geconfigureerd? Hieronder een snippet van mijn ER igmp config. Daarnaast heb ik alle interfaces die niks met IPTV te maken hebben als role "disabled" gezet.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
 interface eth0.4 {
     alt-subnet 213.75.0.0/16
     alt-subnet 217.166.0.0/16
     role upstream
     threshold 1
     whitelist 224.0.0.0/4
 }

interface eth4 {
     role downstream
     threshold 1
 }

Iets anders wat je zou kunnen controleren is of je next-hop IP nog actueel is m.b.t. IPTV (deze werk ik automatisch bij met een script gebaseerd op die van kriegsman.io) en of je firewall rules correct zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
dezonnebril schreef op zondag 8 november 2020 @ 10:20:
@GAEvakYD ik heb zelf een EdgeRouter en misschien zit ik er voor een USG totaal naast... maar kun je op de USG ook zien hoe je je igmp proxy ingesteld hebt? Welke interface is de upstream, downstream en welke subnets heb je daarbij geconfigureerd? Hieronder een snippet van mijn ER igmp config. Daarnaast heb ik alle interfaces die niks met IPTV te maken hebben als role "disabled" gezet.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
 interface eth0.4 {
     alt-subnet 213.75.0.0/16
     alt-subnet 217.166.0.0/16
     role upstream
     threshold 1
     whitelist 224.0.0.0/4
 }

interface eth4 {
     role downstream
     threshold 1
 }

Iets anders wat je zou kunnen controleren is of je next-hop IP nog actueel is m.b.t. IPTV (deze werk ik automatisch bij met een script gebaseerd op die van kriegsman.io) en of je firewall rules correct zijn.
Thanks voor het meedenken. Ik denk dat mijn next-hop etc wel goed is opgepakt door het route script van @Coolhva. Via het commando.: "show dhcp client leases interface eth0.4" kan ik zien wat het next-hop adres moet zijn. En als ik dat vergelijk met de route is die gemaakt door het route script dan gaat IPTV via die route naar buiten.

Wel erg vreemd dat ik de STB nu helemaal niet meer geactiveerd krijg. Eerste dagen werkte dat wel maar deed opgenomen TV en gids functies af en toe vreemd, maar dit is helemaal fucked.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch-gabber
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 04-07 20:35
GAEvakYD schreef op zondag 8 november 2020 @ 14:52:
[...]

Thanks voor het meedenken. Ik denk dat mijn next-hop etc wel goed is opgepakt door het route script van @Coolhva. Via het commando.: "show dhcp client leases interface eth0.4" kan ik zien wat het next-hop adres moet zijn. En als ik dat vergelijk met de route is die gemaakt door het route script dan gaat IPTV via die route naar buiten.

Wel erg vreemd dat ik de STB nu helemaal niet meer geactiveerd krijg. Eerste dagen werkte dat wel maar deed opgenomen TV en gids functies af en toe vreemd, maar dit is helemaal fucked.
Ik kan er helemaal naast zitten, maar kan het zijn dat je nieuwe vlan alleen maar IPTV doorgeeft en geen internet? Kan het zijn dat de settopbox toegang tot internet wil voor een update oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oozeorb
Tot nu toe draait het weer helemaal goed.
alle UAP-AC-Pro, Cloudkeys van port config general naar de main vlan gehaald, vlan 100 is totaal geisoleerd op de router en de kpn kastjes en nu draait het weer helemaal goed.
oozeorb schreef op woensdag 4 november 2020 @ 14:40:
In de logs lopen zoeken en ik heb echt een flood aan de zelfde logs wanneer de hapering plaatst vinden. ik weet niet of het toeval is maar moet het nog verder uitzoeken. iemand anders het zelfde?

Nov 4 11:45:17 ubnt kernel: IPv4: martian source 192.168.1.1 from 192.168.1.137, on dev eth1.100
Nov 4 11:45:17 ubnt kernel: ll header: 00000000: ff ff ff ff ff ff 00 02 9b de 5c 0b 08 06 00 01 ..........\.....

Wat apart is want eth1.100 want ik heb p1eterdeboer zijn dhcp setting overgenomen en dat is in rand 192.168.100.x/24

ubnt kernel: [WANv6_IN-1-A]IN=pppoe2 OUT=eth1 MAC= SRC=2600:6c5a:700b:***** DST=2a02:a454:58b9:********* LEN=193 TC=0 HOPLIMIT=49 FLOWLBL=0 PROTO=ICMPv6 TYPE=1 CODE=4 [SRC=2a02:a454:58b9:0001:******* DST=2600:6c5a:027f:f5b0:******* LEN=145 TC=0 HOPLIMIT=44 FLOWLBL=1045417 PROTO=UDP SPT=51413 DPT=6882 LEN=105 ]

Wat zou moeten zijn.
- 3 address unreachable
- 4 port unreachable

(update)
Net aanpassing gemaakt om de cloudkey ook vast te zetten op LAN profile aangezien daar een DCHP server op zit was een oplossing van hier Link.

Update op de ICMP
Ziet er naar uit icmp geen antwoord krijg van 2a02-a454-58b9-*******..fixed6.kpn.net of antwoord krijg maar niet mijn lan netwerk opstuurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
Dutch-gabber schreef op zondag 8 november 2020 @ 17:37:
[...]

Ik kan er helemaal naast zitten, maar kan het zijn dat je nieuwe vlan alleen maar IPTV doorgeeft en geen internet? Kan het zijn dat de settopbox toegang tot internet wil voor een update oid.
Nope ik heb internet niet geblokkeerd op het IPTV vlan. Hoe hebben jullie bij de Network config de "Enable IGMP snooping" setting staan? Voor de Wel en Niet IPTV netwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• p1eterdeboer
GAEvakYD schreef op zondag 8 november 2020 @ 19:06:
[...]

Nope ik heb internet niet geblokkeerd op het IPTV vlan. Hoe hebben jullie bij de Network config de "Enable IGMP snooping" setting staan? Voor de Wel en Niet IPTV netwerken.
De output van je USG heb ik vergeleken met wat ik zelf heb, ik zie niets vreemds.
IGMP snooping heb ik nu uitstaan op wel en niet IPTV netwerken.
Omdat ik nog steeds klachten krijg (maar wel heel weinig, 1 keer in de paar dagen) heb ik de VLAN scheiding nog iets verder doorgevoerd.
  • upstream/downstream poorten: op de poorten van switch naar USG en tussen switches heb profile ALL ingesteld (zodat al het verkeer er over gaat)
  • IPTV poorten: profile IPTV]
  • andere poorten: profile LAN]
Wat je nog kan proberen is om een extra poort van je USG te configure voor IPTV en daar dan direct een IPTV kastje op aan te sluiten. Dit om verstoren door de switch uit te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
oozeorb schreef op woensdag 4 november 2020 @ 14:40:

Wat zou moeten zijn.
- 3 address unreachable
- 4 port unreachable

(update)

Update op de ICMP

Interessant, zover ik weet kennen we alleen de IPv4 TV subnetten, jouw TV ontvanger heeft ook een IPv6 adres. Misschien helpt het om IPv6 op het TV LAN eens uit te schakelen en IPv4 only te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

GAEvakYD schreef op zondag 8 november 2020 @ 19:06:
[...]

IGMP snooping heb ik overal natuurlijk aanstaan.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WartyWarthogNL
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 09-06 09:45
Sinds kort heb ik mijn experiabox v8 vervangen voor een USG-3P.
Deze heb ik aangesloten en geconfigureerd via https://github.com/basmeerman/unifi-usg-kpn

internet werkt
iptv werkt

nu valt me het volgende op:
wanneer ik binnen de unifi controller via devices op de USG klik, zie ik onder WAN1 als ipadres 0.0.0.0.
wanneer ik binnen de unifi controller via settings - networks - WAN kijk, staat deze ingesteld op DHCP ipv PPPoE
wanneer ik inlog via de webinterface op de USG krijg ik de melding dat de USG niet met het internet kan connecten.

internet werkt wel degelijk, en iptv ook.

wanneer ik via SSH inlog op de USG, en check welke interfaces ik heb, zie ik het volgende:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Interface    IP Address                        S/L  Description
---------    ----------                        ---  -----------
eth0         -                                 u/u  eth0 - FTTH
eth0.4       10.144.xxx.xxx/22                 u/u  eth0.4 - IPTV
eth0.6       -                                 u/u  eth0.6 - Internet
eth1         192.168.2.254/24                  u/u  eth1 - LAN
eth2         -                                 A/D
lo           127.0.0.1/8                       u/u
             ::1/128
pppoe2       86.xx.xx.x                        u/u

wanneer ik een backup terugzet van de controller, toen de USG nog niet adopted was.. en handmatig een PPPoE WAN verbinding aanmaak, vervolgens de USG adopt en provision zodat hij deze verbinding mee krijgt, dan krijg ik wel netjes het externe IPadres te zien in de controller. Ook via de webinterface van de USG staat er dan dat er verbinding kan worden gemaakt met internet.

totdat ik de config.gateway.json op de controller zet en de USG opnieuw provision.. dan gebeurd er dus bovenstaande

iemand dit al eerder gezien / opgemerkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvhemert
Gezien en eerder opgemerkt, heeft naar ik begrepen heb te maken met de JSON file en de wijze waarop deze door de controller wordt ondersteund...

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
Direct van de USG (PRO) via SSH
eth0         192.168.1.1/24                    u/u  LAN
             2001:xxx:xxxx:x:xxxx:xxxx:xxxx:xxxx/64
eth0.100     192.168.100.1/24                  u/u
eth0.150     192.168.150.1/24                  u/u
eth0.200     192.168.200.1/24                  u/u
eth1         -                                                      A/D
eth2         -                                               u/u  WAN
eth2.4       10.200.53.194/22                   u/u  IPTV
eth2.6       -                                              u/u  WAN
eth3         -                                                      A/D
lo           127.0.0.1/8                                u/u
pppoe2       62.xxx.xxx.xx                     u/u

code:
1
2
3
4
5
Uit het dasboard
WAN 1
IP Address  0.0.0.0
Speed   1000
Duplex  Full duplex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
WartyWarthogNL schreef op maandag 9 november 2020 @ 19:52:
Ja, vaak genoeg voorbij gekomen, heel gewoon, niets aan te doen verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jappo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 05-08 20:46

jappo

eens een prutser altijd ....

Dit komt omdat de controller de meerdere vlans op de WAN interface niet goed interpreteerd. Oftewel, niets aan de hand, het klopt dat het niet klopt |:(
Deze heb ik aangesloten en geconfigureerd via https://github.com/basmeerman/unifi-usg-kpn

internet werkt
iptv werkt

nu valt me het volgende op:
wanneer ik binnen de unifi controller via devices op de USG klik, zie ik onder WAN1 als ipadres 0.0.0.0.
wanneer ik binnen de unifi controller via settings - networks - WAN kijk, staat deze ingesteld op DHCP ipv PPPoE
wanneer ik inlog via de webinterface op de USG krijg ik de melding dat de USG niet met het internet kan connecten.

internet werkt wel degelijk, en iptv ook.

wanneer ik via SSH inlog op de USG, en check welke interfaces ik heb, zie ik het volgende:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
eth0         -                                 u/u  eth0 - FTTH
eth0.4       10.144.xxx.xxx/22                 u/u  eth0.4 - IPTV
eth0.6       -                                 u/u  eth0.6 - Internet
eth1         192.168.2.254/24                  u/u  eth1 - LAN
eth2         -                                 A/D
lo           127.0.0.1/8                       u/u
pppoe2       86.xx.xx.x                        u/u

wanneer ik een backup terugzet van de controller, toen de USG nog niet adopted was.. en handmatig een PPPoE WAN verbinding aanmaak, vervolgens de USG adopt en provision zodat hij deze verbinding mee krijgt, dan krijg ik wel netjes het externe IPadres te zien in de controller. Ook via de webinterface van de USG staat er dan dat er verbinding kan worden gemaakt met internet.

totdat ik de config.gateway.json op de controller zet en de USG opnieuw provision.. dan gebeurd er dus bovenstaande

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oozeorb
stormfly schreef op maandag 9 november 2020 @ 07:23:
[...]

Interessant, zover ik weet kennen we alleen de IPv4 TV subnetten, jouw TV ontvanger heeft ook een IPv6 adres. Misschien helpt het om IPv6 op het TV LAN eens uit te schakelen en IPv4 only te testen.
Ik zal dat even valideren, ik loop er nu nog alleen tegen aan dat mij USG gewoon vast loop. alle interface op eens down en kan niet meer met ssh aanloggen. en dan moet ik echt stroom er vanaf halen.

Probeer uit te zoeken waardoor dat komt.

De Iptv blijft wel werken nu. (gelukkig Vrouwtje werd er niet zo gelukkig van mijn geknussel :'( )

Ik zag in ander config iets wat ik ben gaan uitzoeken en dat ga ik ook even proberen en kijken wat het effect is.

Json: onder de IGMP-proxy the optie disable-quickleave.
Ik vindt terug;

/routing igmp-proxy (link)
General configuration.
quick-leave (yes|no) : specifies action on IGMP Leave message. If quick-leave is on, then an IGMP Leave message is sent upstream as soon as a leave is received from the first client on the downstream interface. Use set to yes only in case there is only one subscriber behind the proxy.
Note: use quick leave only if there is one subscriber behind the proxy

Ik verwacht dat KPN iets meer subscribers hebben dan 1 als ik hem goed lees dan is het wel handig omdat uit te zetten op eth 0.4.
Anyway ga ik even proberen of het crashen tegen gaat. Zal wel een update geven als het beter gaat

{Update}
Zojuist ook
"pppoe2": {
}
Toegevoegd aan coolhva clean github config.

[ Voor 143% gewijzigd door oozeorb op 10-11-2020 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
oozeorb schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 13:31:
[...]

Ik zal dat even valideren, ik loop er nu nog alleen tegen aan dat mij USG gewoon vast loop. alle interface op eens down en kan niet meer met ssh aanloggen. en dan moet ik echt stroom er vanaf halen.

Probeer uit te zoeken waardoor dat komt.

De Iptv blijft wel werken nu. (gelukkig Vrouwtje werd er niet zo gelukkig van mijn geknussel :'( )

Ik zag in ander config iets wat ik ben gaan uitzoeken en dat ga ik ook even proberen en kijken wat het effect is.

Json: onder de IGMP-proxy the optie disable-quickleave.
Ik vindt terug;

/routing igmp-proxy (link)
General configuration.
quick-leave (yes|no) : specifies action on IGMP Leave message. If quick-leave is on, then an IGMP Leave message is sent upstream as soon as a leave is received from the first client on the downstream interface. Use set to yes only in case there is only one subscriber behind the proxy.
Note: use quick leave only if there is one subscriber behind the proxy

Ik verwacht dat KPN iets meer subscribers hebben dan 1 als ik hem goed lees dan is het wel handig omdat uit te zetten op eth 0.4.
Anyway ga ik even proberen of het crashen tegen gaat. Zal wel een update geven als het beter gaat

{Update}
Zojuist ook
"pppoe2": {
}
Toegevoegd aan coolhva clean github config.

Dit heeft bij mij de combi " disable-quickleave" en "pppoe2 role op disable" te zetten dat mij logs niet meer elke min gevuld worden met de ubnt kernel meldingen. (nog niet helemaal weg)

Mogelijk dat het crashen nu weg is keep you posted
Quick leave gaat over het aantal TVs achter jouw porxy. Als je met twee tv’s dezelfde zender kijkt kan met quickleave de stream voor TV2 haperen als TV1 wegzapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Machinimush
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 27-06 01:20

internet werkt
iptv werkt
Even een ander vraagje tussendoor, maar laat jouw USG na het provisionen gewoon 'Connected' zien? Hoe heb jij je Unifi Controller geregeld?
Zelf heb ik met de coolhva-methode wel een werkende opstelling, maar blijft de USG in mijn controller in een provision-loop hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oozeorb
stormfly schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 14:38:
[...]

Quick leave gaat over het aantal TVs achter jouw porxy. Als je met twee tv’s dezelfde zender kijkt kan met quickleave de stream voor TV2 haperen als TV1 wegzapt.
Aa thanks in mijn geval heb ik er 3, maar nog steeds heb ik het probleem. zit er nu gewoon aan te denken om een cronjob te maken elke nacht een restart igmp-proxy te doen :(

• familyman
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 03-08 22:51
Coolhva schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 17:22:
[...]

Kan je downgraden naar de voorlaatste versie? De laatste geeft issues met IPTV
Kun je vertellen wat de beste versie is? Wat ik heb nu ook Begin Gemist niet... (dat had ik trouwens wel, dus eigenlijk ben ik helemaal verbaasd, maar goed het blijft unifi...)

Ergens anders las ik dat ipv6 een probleem zou kunnen zijn hiervoor?

• kariem112
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Heeft iemand ervaring met het kijken van TV via een wireless uplink? Dus, een unifi netwerk met USG en diverse AP's. Een van die AC pro's maakt gebruik van een wireless uplink, en de ethernet aansluiting van de AC pro wil ik gebruiken om een TV ontvanger op aan te sluiten....

• lvanp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:35
Wellicht nog iets om rekening mee te houden in het zoeken naar een oplossing voor de IPTV-problemen: momenteel heb ik de USG tijdelijk niet in gebruik. Ik gebruik een Experiabox (v10) als router i.c.m. een aantal Unifi switches en daar treden dezelfde problemen op bij IPTV. Het probleem zou dus (ook) bij de switches kunnen liggen.

• Bockelaar
of het probleem ligt in de config. Er zijn echt genoeg mensen met een usg, experiabox en unifi switches die 0 problemen hebben :)

• timenator
  • Laatst online: 28-07 07:29
lvanp schreef op donderdag 12 november 2020 @ 11:47:
Wellicht nog iets om rekening mee te houden in het zoeken naar een oplossing voor de IPTV-problemen: momenteel heb ik de USG tijdelijk niet in gebruik. Ik gebruik een Experiabox (v10) als router i.c.m. een aantal Unifi switches en daar treden dezelfde problemen op bij IPTV. Het probleem zou dus (ook) bij de switches kunnen liggen.
Ik heb ook dergelijke ervaringen opgedaan.

Onderstaande is allemaal zonder gebruik van VLAN's.

Mijn netwerk met USG, Unifi AP's en (TP-Link) switches heeft het jaren gedaan, totdat enkele weken geleden er haperingen begonnen op te treden in het beeld en de beruchte "zap naar andere zender" meldingen.

Toen ben ik gaan experimenteren met switches verplaatsen en onnodige apparaten af te koppelen van mijn netwerk. Toen was het probleem opgelost. Het enige apparaat wat nog niet is aangesloten is mijn HP LaserJet CP2025 printer. Wanneer ik die aansluit krijg ik gelijk weer last van de problemen.

Ondertussen had ik ook al een Unifi switch besteld en omdat die toch al een tijdje op mijn lijstje stond om aan te schaffen deze ook maar gehouden. En aangesloten. Werkt net zo goed als mijn TP-Link switches. Alleen als ik mijn printer van het netwerk af laat.

Ben blij dat ik weet dat het probleem schijnbaar door de printer wordt veroorzaakt. Maar tegelijk klopt er iets niet, de printer maakte al maanden deel uit van mijn netwerk. Er moet volgens mij toch iets veranderd zijn aan het netwerk van KPN of hun STB's (in mijn geval de 4K versies).

PS: Ik had ook bij de clean versie van Coolhva dat de USG bleef provisioneren.

• lvanp
  • Laatst online: 13:35
Bockelaar schreef op donderdag 12 november 2020 @ 13:06:
of het probleem ligt in de config. Er zijn echt genoeg mensen met een usg, experiabox en unifi switches die 0 problemen hebben :)
Zeker, maar e.e.a. lijkt zich vooral toe te spitsen op de (config van de) USG (en aanverwante routers) en dat is mogelijk maar een deel van het verhaal.

• familyman
Ik begin een beetje klaar te raken met vage foutmeldingen en issues die nauwelijks kunnen worden gefixt. Binnenkort gaat al mijn unifi spul in de verkoop - maar kan iemand me iets aanraden waar ik wel blij van wordt?

• dezonnebril
@familyman EdgeRouter, UAP accesspoints en een willekeurige switch die IGMP snooping ondersteund?

• familyman
dezonnebril schreef op donderdag 12 november 2020 @ 19:44:
@familyman EdgeRouter, UAP accesspoints en een willekeurige switch die IGMP snooping ondersteund?
Ben dan gewoon op zoek naar goede access points, denk ik.

• LordSpud
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 04-05 10:49
Ik heb al werkelijk tientallen forum pagina's doorzocht, @Coolhva 's handleiding gebruikt en onder andere @TRaSH zijn informatie gebruikt om hier ook de USG te configureren icm met een xs4all verbinding. Hartelijk dank, heren, voor al het werk.

Waar ik echter helaas tegenaan loop is een USG die onder bepaalde omstandigheden in zijn geheel crashed en opnieuw opstart. Ik heb hiervoor, naast behoorlijk wat zoekwerk, ook contact gezocht met Ubiquiti maar de support desk wil eerst dat ik de configuratie weer helemaal terug zet (en niet gebruik maak van de json file) om te beginnen met troubleshooten. Dit is echter niet echt een optie omdat het probleem zich alleen voordoet wanneer ik een zeer groot bestand download met een desktop computer terwijl de tv aan staat. Meer specifiek: een Call Of Duty "patch" via de Blizzard client terwijl de tv aan staat en de USG enkele dagen "up" is.

Mijn netwerk bestaat momenteel onder andere uit de USG, daarachter de 8 poorts POE switch van Unifi, een Cloud Key Gen2 Plus met twee access points van Unifi. De desktop zit bedraad rechtsreeks aan de Unifi switch maar de IPTV configuratie zit op poort 2 van de USG (en dus niet op de switch). We hebben hier momenteel maar 1 STB.

Alle troubleshoot acties van @Coolhva wijzen niet in een richting van een fout in de config (alle routes staan goed, IGMP verkeer is enkel naar de IPTV te zien en alles ziet er verder goed uit). Ik heb ook geen haperingen tijdens het kijken van tv, geen freezes, niks. Enkel op gezette tijden een complete crash van de USG. De logs wijzen verder enkel opdat de verbinding is verbroken met het netwerk en de controller geeft aan dat de verbinding met de USG is verbroken (wat logisch is, aangezien ie spontaan opnieuw opstart).

Wie herkent dit probleem en heeft eventueel tips waar verder te gaan met troubleshooten?

• Mezkeijou
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 23-07-2022
LordSpud schreef op donderdag 12 november 2020 @ 20:26:
Ik heb al werkelijk tientallen forum pagina's doorzocht, @Coolhva 's handleiding gebruikt en onder andere @TRaSH zijn informatie gebruikt om hier ook de USG te configureren icm met een xs4all verbinding. Hartelijk dank, heren, voor al het werk.

Waar ik echter helaas tegenaan loop is een USG die onder bepaalde omstandigheden in zijn geheel crashed en opnieuw opstart. Ik heb hiervoor, naast behoorlijk wat zoekwerk, ook contact gezocht met Ubiquiti maar de support desk wil eerst dat ik de configuratie weer helemaal terug zet (en niet gebruik maak van de json file) om te beginnen met troubleshooten. Dit is echter niet echt een optie omdat het probleem zich alleen voordoet wanneer ik een zeer groot bestand download met een desktop computer terwijl de tv aan staat. Meer specifiek: een Call Of Duty "patch" via de Blizzard client terwijl de tv aan staat en de USG enkele dagen "up" is.

Mijn netwerk bestaat momenteel onder andere uit de USG, daarachter de 8 poorts POE switch van Unifi, een Cloud Key Gen2 Plus met twee access points van Unifi. De desktop zit bedraad rechtsreeks aan de Unifi switch maar de IPTV configuratie zit op poort 2 van de USG (en dus niet op de switch). We hebben hier momenteel maar 1 STB.

Alle troubleshoot acties van @Coolhva wijzen niet in een richting van een fout in de config (alle routes staan goed, IGMP verkeer is enkel naar de IPTV te zien en alles ziet er verder goed uit). Ik heb ook geen haperingen tijdens het kijken van tv, geen freezes, niks. Enkel op gezette tijden een complete crash van de USG. De logs wijzen verder enkel opdat de verbinding is verbroken met het netwerk en de controller geeft aan dat de verbinding met de USG is verbroken (wat logisch is, aangezien ie spontaan opnieuw opstart).

Wie herkent dit probleem en heeft eventueel tips waar verder te gaan met troubleshooten?
Wat is er op tegen om de configuratie terug te zetten. Je weet hoe je de situatie moet recreeeren. Als de situatie niet meer voordoet. Dan is het heel groot dat die json file de oorzaak is.

Waarvoor is die json file nodig als ik vragen mag?
Ik heb ongeveer dezelfde setup als die van jou. Met uitzondering dat ik de USG Pro heb. Ik twee STB en ik maak geen gebruik van json files. Welgeteld uptime van 329 dagen nu.

• LordSpud
Mezkeijou schreef op donderdag 12 november 2020 @ 21:51:
[...]

Wat is er op tegen om de configuratie terug te zetten. Je weet hoe je de situatie moet recreeeren. Als de situatie niet meer voordoet. Dan is het heel groot dat die json file de oorzaak is.

Waarvoor is die json file nodig als ik vragen mag?
Ik heb ongeveer dezelfde setup als die van jou. Met uitzondering dat ik de USG Pro heb. Ik twee STB en ik maak geen gebruik van json files. Welgeteld uptime van 329 dagen nu.
Voor het configureren van routed iptv. Enkele configuratie items zijn niet beschikbaar in de user interface van de controller, vandaar dat men daar die json file voor gebruikt. Ik ben heel benieuwd hoe jij eea dan geconfigureerd hebt als je ook routed iptv hebt van Xs4all.

• Mezkeijou
LordSpud schreef op donderdag 12 november 2020 @ 22:20:
[...]

Voor het configureren van routed iptv. Enkele configuratie items zijn niet beschikbaar in de user interface van de controller, vandaar dat men daar die json file voor gebruikt. Ik ben heel benieuwd hoe jij eea dan geconfigureerd hebt als je ook routed iptv hebt van Xs4all.
Ik zit bij t-mobile thuis met glasvezel..
Ik weet niet of het routed is zoals jij dat bedoelt. Maar mijn iptv is een aparte vlan. Het is heel simpel. Een custom vlan aanmaken voor iptv. Die vlan toekennen aan de poort van de STB. En klaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSpud
Mezkeijou schreef op donderdag 12 november 2020 @ 23:51:
[...]

Ik zit bij t-mobile thuis met glasvezel..
Ik weet niet of het routed is zoals jij dat bedoelt. Maar mijn iptv is een aparte vlan. Het is heel simpel. Een custom vlan aanmaken voor iptv. Die vlan toekennen aan de poort van de STB. En klaar!
Tja, bridged IPTV is ook significant anders dan routed IPTV. Ik heb jouw config ook een tijd lang gehad en er zelfs nog een forum post over geschreven. Ik heb (vermoedelijk) problemen met routed IPTV op een 3 poorts unifi USG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mezkeijou
LordSpud schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 06:32:
[...]

Tja, bridged IPTV is ook significant anders dan routed IPTV. Ik heb jouw config ook een tijd lang gehad en er zelfs nog een forum post over geschreven. Ik heb (vermoedelijk) problemen met routed IPTV op een 3 poorts unifi USG.
Ik ben nieuwsgierig wat er mis is met bridged IPTV. Volgens mij had ik die oplossing destijds ook hier gevonden en toegepast.
Is het niet beter om iptv niet via je lan te laten gaan?

Edit.
Ik zie dat er in een jaar veel gebeurd is bij t-mobile. Routed IPTV is mogelijk bij t-mobile?

Blijkbaar is er een nieuw netwerk bij t-mobile. Waardoor ik de vlan 640 geheel kan verwijderen. En alleen via internet kan werken. Dit weekend maar even testen.

[ Voor 23% gewijzigd door Mezkeijou op 13-11-2020 11:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSpud
Er is niets mis met bridged IPTV maar binnen het netwerk van KPN is deze functionaliteit al enige tijd uitgefaseerd. Men kon nog wel lange tijd toch bridged IPTV instellen op eigen hardware maar na verloop van tijd is het echt uitgezet en moet je dus routed IPTV gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WartyWarthogNL
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 09-06 09:45
Machinimush schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 15:59:
[...]

Even een ander vraagje tussendoor, maar laat jouw USG na het provisionen gewoon 'Connected' zien? Hoe heb jij je Unifi Controller geregeld?
Zelf heb ik met de coolhva-methode wel een werkende opstelling, maar blijft de USG in mijn controller in een provision-loop hangen.
Ik heb mijn controller als lxc-container binnen proxmox draaien op een intel nuc. De USG is gewoon connected in de controller. Ik heb niet de coolhva json gepakt omdat ik geen ipv6 nodig heb. Misschien helpt het als je de json van je controller verwijderd, de USG een keer helemaal factory default maakt, dan inschakelen maar alleen met netwerkkabel je laptop op de LAN1 aansluiten en je laptop vast ip 192.168.1.2 geven. Dan inloggen op de webpagina van USG en USG een fixed IP in je netwerk geven (192.168.2.1 bijvoorbeeld).. USG daarna in je netwerk hangen en provision. Kijken of hij dan wel correct online komt? Als hij dan niet meer in de provision-loop blijft hangen kun je hem zo instellen dat de experiabox weg kan. (Vast ip-adres niet vergeten weg te halen van je laptop anders krijg je geen juist ip-adres meer)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Coolhva
  • Laatst online: 29-12-2024

Coolhva

Dr. Zero Trust

Topicstarter
Kleine update vanuit mijn kant. Ik heb de "clean" versies naar de "master" branch gebracht en de aparte clean versies verwijderd. Ook is de handleiding aangepast zodat deze de juiste screenshots heeft.

Een volgende stap is een additionele handleiding om je STB in een apart VLAN te zetten. Mijn tijd is erg gelimiteerd aangezien mijn werk steeds meer tijd vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geckoo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:06

Geckoo

Good news, everyone!

Ik heb een UDM-Pro welke ik aan een Experiabox wil hangen. Mijn WAN is een vdsl ipv de veel genoemde glasvezel in dit topic. In hoeverre kan ik dan de handleidingen volgen voor IPTV?
En ik begrijp dat een dom modem wat het VDSL omzet naar RJ45 niet te doen is?

Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• familyman
Coolhva schreef op zondag 15 november 2020 @ 15:12:
Kleine update vanuit mijn kant. Ik heb de "clean" versies naar de "master" branch gebracht en de aparte clean versies verwijderd. Ook is de handleiding aangepast zodat deze de juiste screenshots heeft.

Een volgende stap is een additionele handleiding om je STB in een apart VLAN te zetten. Mijn tijd is erg gelimiteerd aangezien mijn werk steeds meer tijd vraagt.
Los van alle frustratie die ik over UniFi ervaar - zo is mijn WIFI nu weer als een malle packets aan het droppen... :-(

Ik denk dat ik voor alle aanwezigen in het Forum spreek dat je bijdrage en betrokkenheid enorm gewaardeerd wordt. En ook dat we er allemaal van balen dat je werk steeds afleidt.... (hoewel dat in deze tijden wel fijn is, natuurlijk, er zijn er zat die er anders bij zitten!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:15

Quakie

quakelen

nieuws: Ubiquiti stelt half december Unify Wi-Fi 6-toegangpunt beschikbaar vo...

Ik wacht zelf nog even met het vervangen. Huidige APs hangen hier krap twee jaar.

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badlip
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 05-08 10:59
Ik heb gisteren nog op mijn gemak en zonder enige problemen de F1 wedstrijd kunnen kijken. Vandaag heb ik mDNS aangezet en ik merk dat KPN IPTV blijft hangen. mDNS weer uitgezet en inmiddels weer 15min zonder problemen onderweg.

Zijn er mensen met IPTV problemen die mDNS aan hebben staan en deze eens uit willen zetten om te testen?

USG 3GP 4.4.51.5287926
USW 4.3.21.11325
Cloudkey 6.0.28

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAEvakYD
badlip schreef op maandag 16 november 2020 @ 20:32:
Ik heb gisteren nog op mijn gemak en zonder enige problemen de F1 wedstrijd kunnen kijken. Vandaag heb ik mDNS aangezet en ik merk dat KPN IPTV blijft hangen. mDNS weer uitgezet en inmiddels weer 15min zonder problemen onderweg.

Zijn er mensen met IPTV problemen die mDNS aan hebben staan en deze eens uit willen zetten om te testen?

USG 3GP 4.4.51.5287926
USW 4.3.21.11325
Cloudkey 6.0.28
Yup. Ik had mDNS ook aanstaan. Ik moet zeggen dat ik afgelopen dagen zonder dat ik iets heb aangepast sowieso nagenoeg zonder problemen heb kunnen kijken op de setopboxen. Terwijl het daarvoor echt drama en niet werkbaar was. Vanavond had ik sinds een aantal dagen weer problemen. Volgens mij werkte het weer toen ik de IGMP herstart heb een DHCP renew op eth0.4 deed.

Maar ik heb mDNS nu uitgezet. Eens kijken of dat verschil te merken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oozeorb
oozeorb schreef op woensdag 11 november 2020 @ 07:55:
[...]

Aa thanks in mijn geval heb ik er 3, maar nog steeds heb ik het probleem. zit er nu gewoon aan te denken om een cronjob te maken elke nacht een restart igmp-proxy te doen :(
Had zojuist weer een vast lopen met de USG, na onderzoek kwam ik nog een verdwaald script tegen in /config/scripts/post-config.d/dhcp6.sh zojuist gedeleted.

Happering zijn weg voor een aantal dag al, heb die restart-igmp-proxy niet in de cron geplaats.
Heb het gevoel dat mijn eerder aanpassing toch wel effect hebben.

Alleen wordt mijn log nog steeds vol gegooide met deze melding ga ik later vanavond nog maar weer eens voor zitten |:(
code:
1
ubnt kernel: [WANv6_IN-1-A]IN=pppoe2 OUT=eth1 MAC= SRC=:e1c9  DST=:023d LEN=193 TC=0 HOPLIMIT=55 FLOWLBL=0 PROTO=ICMPv6 TYPE=1 CODE=1 PROTO=UDP SPT=51413 DPT=51413

Update: blijft fout gaan, ga een switch een spam port opzetten en kijken of ik iets zie in het verkeer wat dit verklaard

[ Voor 6% gewijzigd door oozeorb op 18-11-2020 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jari10
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 13-12-2020
misschien een rare vraag , maar is alles niet via de GUI in te stellen? behalve de routes.sh?
en kun je bv niet Lan 2 gebruiken voor Vlan4 zodat IPtv via een apart lan loopt?

thanks

met de huidige json file heb ik een haperend beeld of loopt vast tijdens overschakelen
grt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huub-
oozeorb schreef op zondag 8 november 2020 @ 18:23:
Tot nu toe draait het weer helemaal goed.
alle UAP-AC-Pro, Cloudkeys van port config general naar de main vlan gehaald, vlan 100 is totaal geisoleerd op de router en de kpn kastjes en nu draait het weer helemaal goed.

[...]
Als ik het goed begrijp heb je alleen de poorten waarop de TVkastjes zitten (STB) op Vlan 100 gezet, de up and downlink naar elke switch op "ALL" en voor de rest alle switch port profile op "LAN" ?
Daarmee heb je het tot aan nu stabiel draaien ?
Pagina: 1 ... 23 ... 59 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van IPTV in combinatie met Ubiquiti. Algemene vragen over Ubiquiti horen thuis in [Ubiquiti-apparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 of een los topic.