Deveon schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 10:10:
Toevallig kwam ik dit weekend een 500e tegen. Mijn vrouw stond wel raar te kijken toen ik een Fiat 500 aan het bewonderen was, maar ja die Amerikaanse oranje reflectiestrepen maakte mij duidelijk dat dit geen gewone 500 was. Al zou ik hem nooit overwegen. Het is nieuwe techniek, niemand heeft er echt verstand van en zou eerder de Zoë overwegen.
@
Coasterfreak Wat voor een groundbreaking accu zit er in de 500e dat er geen batterijdegradatie bestaat? Misschien is het minimaal zoals bij Tesla, maar geen is met lithium tot nog toe onmogelijk.
*geen* degradatie is natuurlijk niet realistisch, maar een goed ontworpen li-ion accu in een auto met batterijverwarming/koeling zal in de praktijk langer mee kunnen gaan dan de rest van de auto. Tientallen jaren voordat hij versleten is. Zelfs de allerslechtste packs nu (Leaf, Fluence) gaan al 8+ jaar mee voordat ze echt versleten zijn (60% of minder capaciteit resterend), en die packs worden echt flink mishandeld (ontladen met 3C+, laden met 2C+, enz.)
UniMatrix schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 10:19:
We zullen het gaan zien met de restwaarde van de diverse EV's, ik denk dat het tegen gaat vallen zodra ze niet meer aantrekkelijk zijn voor zakelijke rijders voor wie 'bijtelling' een issue is, ze gaan dan naar een land waar het WEL aantrekkelijk gemaakt is om EV te rijden voor de particulier.
Vergis je niet, Nederland is al erg aantrekkelijk om EV te rijden - ook zonder aankoopsubsidies. De meeste aankoopsubsidies buiten Nederland zijn er niet zozeer om de consument aan te moedigen EV te rijden, maar om de lokale autofabrikanten te spekken. Het netto-effect van het soort subsidies elders is daarin vrij duidelijk. Je kunt dit ook zien aan de verkoopontwikkeling van EVs; daar is duidelijk een organische groei in EV-verkoop te zien, en niet het soort stapsgewijze groei dat je ziet als de verkoop voornamelijk op basis van subsidies en aanmoedigingsregelingen is.
Het is daarom IMO onwaarschij
nlijk dat de vraag naar EVs opeens zal wegvallen. Gezien het aanbod voorlopig ook niet noemenswaardig stijgt, zeker niet in de segmenten waar de tweedehandsjes het goed doen, zal het nog een paar jaar duren voordat we een 'gezonde' tweedehandsmarkt met 'normale' prijzen hebben. De prijzen zullen kunstmatig hoog blijven. Maar het is uiteraard koffiedik kijken of dit nog 2, 5 of 10 jaar aanhoudt.
Er wordt naar mijn mening ook weer geprobeerd flink aan te verdienen door de schimmige autohandel en leaseboeren, de auto's zijn allemaal met flink subsidie gekocht (MIA en zo) maar de afschrijvingstabelletjes gaan natuurlijk uit van de cataloguswaarde dus jij betaalt een opgeblazen occasionprijs.
Dit is bijna alleen van toepassing op PHEVs, specifiek foutlanders.
Tenzij er OF voor ICE rijders echt heel nare maatregelen genomen worden (dikke spitsheffing, vrijstelling voor EV's, flinke accijns- of MRB-verhoging) OF voor (particuliere) EV rijders echt heel leuke maatregelen (altijd gratis parkeren + auto is voor zijn leven wegenbelastingvrij + 4 jaar laadtegoed, weet ik veel) gaat EV het nog lang niet worden en gaat er ook geen prijsopdrijvende extra vraag ontstaan.
Ik zou het helemaal met je eens zijn, ware het niet dat er duidelijk in de laatste 2 jaar een sterke organische vraag is gekomen; d.w.z. de mensen WILLEN elektrische auto's. Ze hoeven niet gestimuleerd te worden, er is nu al zonder hulp van de overheid een vraag die het aanbod overstijgt. Autofabrikanten weten dit en vragen in Nederland hoge prijzen voor hun BEVs, en leveren dan maar mondjesmaat om kunstmatig de prijzen hoog te houden (en/of vanwege batterijtekorten en Noorwegen die alles opslokt).
Stimuleringsmaatregelen zijn nodig wanneer een industrie nieuw is en het in het belang van het land is wanneer deze industrie groeit, maar de kosten voor consumenten hoger zijn dan hun voordeel. Dit is, arguably, allang niet meer het geval. De gemiddelde aanschafprijs van een auto in Nederland (€28500, stdev 6000 euro) zit zo'n beetje op de gemiddelde aanschafprijs van een nieuwe EV, een paarduizend euro eronder. Dat betekent dat een BEV binnen het bereik is van véél meer Nederlanders dan die nu elektrisch rijden. Daarnaast zijn de lopende kosten aanzie
nlijk lager, dus dat prijsverschil zien de meeste mensen als investering, niet als inherent hogere kosten. Waarom moeten we het dan nog verder stimuleren? Dat geld kan veel beter worden gestoken in andere dingen (IMO).