• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Vld1989 schreef op maandag 9 februari 2026 @ 17:16:
[...]

Op zich wordt er wel veel besproken inderdaad, maar het is meer dat ik dan begin met dingen als "ik zou graag terug willen gaan naar 4 dagen, wat zijn de mogelijkheden daarin?" en dat het gesprek dan daarop voortborduurt. Wat ik een beetje mis is feedback op mijn functioneren en dan met name op wat ik kan ontwikkelen. Dat laatste wordt nooit zo besproken, al helpt het ook niet dat er veel organisatorische wijzigingen zijn geweest in mijn tijd hier en ik momenteel aan mijn 4e manager in 7 jaar bezig ben.
Ook hebben we het heel veel over bijvoorbeeld de richting die ik met mijn afdeling op zou willen gaan, maar dat komt vooral voort uit het feit dat mijn leidinggevende niet op de Nederlandse locatie werkt (en ook geen Nederlander is).

En wat ik dus jammer vind is dat er geen beoordelingsstructuur is waarin je bijvoorbeeld een trede kunt overslaan bij goed functioneren. We krijgen alleen een inflatiecorrectie, maar die krijg je dus ook als je net voldoende doet om niet compleet door de mand te vallen. Dat voelt wel eens jammer, al moet je natuurlijk ook niet al te veel gaan letten op de mensen uit die laatste categorie en je daar aan ergeren.
Feedback kan je natuurlijk ook aan andere stakeholders vragen. Een beetje leidinggevende doet dat ook gewoon, dus die stap kan je zelf doen. Misschien dat HR hier nog in kan ondersteunen waardoor het formeler is, maar welke mogelijkheden er zijn zul je even moeten navragen.
Heb je alleen functionele of ook hiërarchische verantwoordelijkheid over je afdeling? Als je hiërarchische verantwoordelijkheid hebt vind ik je beloning wel laag.
Dit soort "tussenrollen" worden heel verschillend beloond. In onze CAO heb je ook zo'n rol, maar zodra je hiërarchisch verantwoordelijk bent komt er ca 2k/maand bij...
4x9,5 is wel mooi dat ze dit toestaan, dat heb je lang niet overal. Bij ons is 5x9,5 wel toegestaan overigens ;)

• DeZaag
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:19
Update in het nieuwe template.

1. Wie ben je:
• Leeftijd: 41
• Opleiding: master Enterprise Architecture
• Werkervaring: 18 jaar
• (Woon) Locatie: Randstad

2. Wat doe je:
• Functie: Enterprise Architect
• Werkgever/branche: Industrie
• (Werk) Locatie(s): Randstad
• Aantal vakantiedagen: 31
• Gewerkte uren/week: 37
• Reistijd: 2 uur per dag
• Thuiswerken: 2-3 dagen per week
• Werkdruk: Prima

3. Wat verdien je:
• Vast maandsalaris (bruto): €9.200
• Vakantiegeld: €9.200
• Bonus, toeslagen, etc: €25.000
• Dertiende/veertiende maand: €9.200
• Totaal bruto jaarsalaris (jaarbasis, totaal van bovenstaande): €153.800

4. Secundaire arbeidsvoorwaarden en package:
• Bijdrage werkgever in pensioeninleg: €10.000
• Type pensioenregeling / pensioenfonds:
• Mobiliteit per jaar: €12.000
• Overige:
• Package (jaarbasis, totaal van bovenstaande): €175.800

• MainframeX
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 00:14
@DeZaag mooi pakket hoor :). Voor dat geld wil ik ook wel gaan togaffen!

Idempotent.

• matroosoft
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:04

matroosoft

Lone Christian

DeZaag schreef op maandag 9 februari 2026 @ 20:30:
Update in het nieuwe template.

1. Wie ben je:
• Leeftijd: 41
• Opleiding: master Enterprise Architecture
• Werkervaring: 18 jaar

2. Wat doe je:
• Functie: Enterprise Architect
• Werkgever/branche: Industrie
• Aantal vakantiedagen: 31
• Gewerkte uren/week: 37
• Reistijd: 2 uur per dag
• Thuiswerken: 2-3 dagen per week
• Werkdruk: Prima

3. Wat verdien je:
• Vast maandsalaris (bruto): €9.200
• Vakantiegeld: €9.200
• Bonus, toeslagen, etc: €25.000
• Dertiende/veertiende maand: €9.200
• Totaal bruto jaarsalaris (jaarbasis, totaal van bovenstaande): €153.800

• Bijdrage werkgever in pensioeninleg: €10.000
• Type pensioenregeling / pensioenfonds:
• Mobiliteit per jaar: €12.000
• Overige:
• Package (jaarbasis, totaal van bovenstaande): €175.800
Uit interesse, waar hou je je dagelijks mee bezig? Is dit echt heel hoog over, afstemmen met verschillende afdelingen om requirements voor het softwarelandschap te bepalen en hier het landschap op in te richten? En dan specifiek vaak met Solution Architects? Of ga je ook al iets dieper in op de systemen?

• Vld1989
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 00:15
Tehh schreef op maandag 9 februari 2026 @ 19:53:
[...]

Feedback kan je natuurlijk ook aan andere stakeholders vragen. Een beetje leidinggevende doet dat ook gewoon, dus die stap kan je zelf doen. Misschien dat HR hier nog in kan ondersteunen waardoor het formeler is, maar welke mogelijkheden er zijn zul je even moeten navragen.
Heb je alleen functionele of ook hiërarchische verantwoordelijkheid over je afdeling? Als je hiërarchische verantwoordelijkheid hebt vind ik je beloning wel laag.
Dit soort "tussenrollen" worden heel verschillend beloond. In onze CAO heb je ook zo'n rol, maar zodra je hiërarchisch verantwoordelijk bent komt er ca 2k/maand bij...
4x9,5 is wel mooi dat ze dit toestaan, dat heb je lang niet overal. Bij ons is 5x9,5 wel toegestaan overigens ;)
Ik ben er wel verantwoordelijk voor dat de mensen op de afdeling hun deadlines halen, om ze te controleren en dergelijke zaken, maar ik ben niet degene die gaat over contracten, vakanties goedkeuren en al dat soort zaken. Dus je kan niet zeggen dat ik hiërarchische verantwoordelijkheden heb, zo staat het ook niet in het organogram. Wel is het zo dat ik min of meer eindverantwoordelijke ben voor de Nederlandse cijfers en ook een aantal goedkeuringsbevoegdheden heb, want alle hogere Finance-personen zijn buitenlanders en niet in Nederland werkzaam.

• DeZaag
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:19
matroosoft schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 12:36:
[...]

Uit interesse, waar hou je je dagelijks mee bezig? Is dit echt heel hoog over, afstemmen met verschillende afdelingen om requirements voor het softwarelandschap te bepalen en hier het landschap op in te richten? En dan specifiek vaak met Solution Architects? Of ga je ook al iets dieper in op de systemen?
Software? Wat is dat? Maar zonder dollen, daar sta ik momenteel vrij ver vanaf. Mijn werkzaamheden richten zich met name op het aligneren van de strategie van (ondersteunende) afdelingen met de strategie van het bedrijf. Afstemming met managementteam's van afdelingen omtrent hun doelstellingen, de wijze waarop ze georganiseerd zijn en welke verbeterprojecten de komende jaren uitgevoerd worden. Die verbeterprojecten hebben 9 van de 10x inderdaad een digitaal component, maar in principe is dat van ondergeschikt belang. Ik heb in mijn team wel architecten die aan functionele domeinen (meestal afdelingen) zijn toegewezen die ook vaak de rol van solution architect opnemen. Vaak in nauwe samenwerking met interne application architects of externe partijen.

• djidee
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-02 22:46

djidee

Mr. Slungel

Maar eens een update
Members only: cijfertjes
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Nog altijd lekker op mijn plek, tegelijkertijd ook al een tijd een fijne klant met structureel veel uitdaging en complexiteit.
Wel eens gekeken richting meer management achtige functies, maar daar wordt ik echt niet gelukkig van. Laat mij maar vooral een beetje in de luwte stap voor stap meters zetten met een leuke groep als het om software kwaliteit gaat en alle activiteiten die nodig zijn om dat inzichtelijk te maken.
Kun je elders meer verdienen (kleine clubjes, midlance constructies etc), absoluut. Tegelijkertijd is de fijne club mensen die altijd voor je klaar staan, ook als het prive even bijzonder uitdagend is (de laatste jaren genoeg voor de kiezen gehad) me ook wel wat marge waard....
Maar moet uiteraard wel een beetje in verhouding blijven.
Wat overigens goed te controleren en valideren is, maandelijks een overzicht met alle kosten en inkomsten, je weet en ziet letterlijk je marge. Dat soort ultieme transparantie hou ik wel van.

[ Voor 0% gewijzigd door djidee op 11-02-2026 22:45 . Reden: -k ]

"Mekker, blaat"

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:33
djidee schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 20:58:
Maar eens een update

***members only***

Nog altijd lekker op mijn plek, tegelijkertijd ook al een tijd een fijne klant met structureel veel uitdaging en complexiteit.
Wel eens gekeken richting meer management achtige functies, maar daar wordt ik echt niet gelukkig van. Laat mij maar vooral een beetje in de luwte stap voor stap meters zetten met een leuke groep als het om software kwaliteit gaat en alle activiteiten die nodig zijn om dat inzichtelijk te maken.
Kun je elders meer verdienen (kleine clubjes, midlance constructies etc), absoluut. Tegelijkertijd is de fijne club mensen die altijd voor je klaar staan, ook als het prive even bijzonder uitdagend is (de laatste jaren genoeg voor de kiezen gehad) me ook wel wat marge waard....
Wat overigens goed te controleren en valideren is, maandelijks een overzicht met alle kosten en inkomsten, je weet en ziet letterlijk je marge. Dat soort ultieme transparantie hou ik wel van.
Niks te klagen toch met 72 miljoen per jaar? :+

een k te veel bij je jaarbedrag

• CrBob
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 11-02 19:50
1. Wie ben je:

• Leeftijd: 28
• Opleiding: HBO Informatica
• Werkervaring: 5 Jaar
• (Woon) Locatie: Rotterdam

2. Wat doe je:

• Functie: Information Security Manager
• Werkgever/branche: Logistiek
• (Werk) Locatie(s)**: Den Haag
• Aantal vakantiedagen*: 29
• Gewerkte uren/week*: 36
• Reistijd**: 30 Minuten
• Thuiswerken***: 2 Dagen
• Werkdruk: Normaal

3. Wat verdien je:

• Vast maandsalaris (bruto): €5.600
• Vakantiegeld: 20% (IKB)
• Totaal bruto jaarsalaris (jaarbasis, totaal van bovenstaande): €80.640

4. Secundaire arbeidsvoorwaarden:

• Bijdrage werkgever in pensioeninleg: 70%
• Type pensioenregeling / pensioenfonds ABP

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
CrBob schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 18:54:
1. Wie ben je:

• Leeftijd: 28
• Opleiding: HBO Informatica
• Werkervaring: 5 Jaar
• (Woon) Locatie: Rotterdam

2. Wat doe je:

• Functie: Information Security Manager
• Werkgever/branche: Logistiek
• (Werk) Locatie(s)**: Den Haag
• Aantal vakantiedagen*: 29
• Gewerkte uren/week*: 36
• Reistijd**: 30 Minuten
• Thuiswerken***: 2 Dagen
• Werkdruk: Normaal

3. Wat verdien je:

• Vast maandsalaris (bruto): €5.600
• Vakantiegeld: 20% (IKB)
• Totaal bruto jaarsalaris (jaarbasis, totaal van bovenstaande): €80.640

4. Secundaire arbeidsvoorwaarden:

• Bijdrage werkgever in pensioeninleg: 70%
• Type pensioenregeling / pensioenfonds ABP
Je mist driekwart van de template. Zie ook de TS.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente | Proton $20 referral

• djidee
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-02 22:46

djidee

Mr. Slungel

FitTiv schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 21:47:
[...]

Niks te klagen toch met 72 miljoen per jaar? :+

een k te veel bij je jaarbedrag
:o :+
Fixed :*)

"Mekker, blaat"

• MainframeX
djidee schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 20:58:
Maar eens een update

***members only***

Klinkt alsof je bij een hele fijne werkgever zit en qua rol en compensatie tevreden bent. Ook wel eens leuk om te lezen t.o.v. van de posts van onder en overbetaalden. Ik wens je nog veel fijne jaren toe!

Idempotent.

• AcLex
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:05
Hallo allemaal,
Ik ben benieuwd wat jullie van mijn salaris pakket.

1. Wie ben je:
• Leeftijd: 36
• Opleiding: WO zorg
• Werkervaring: +-6,5 jaar relevante werk ervaring in de IT (+- 4 jaar ervaring in de zorg)

2. Wat doe je:
• Functie: Test engineer
• Werkgever/branche: Detachering
• Aantal vakantiedagen: 26
• Gewerkte uren/week: 40
• Reistijd: verschilt per opdracht momenteel +- uur incl file
• Thuiswerken: 60%
• Werkdruk: Gemiddeld

3. Wat verdien je:
• Vast maandsalaris (bruto): € 5550,-
• Vakantiegeld: standaard 8%
• Bonus, toeslagen, etc: € 250,- per maand vast
• Dertiende/veertiende maand: n.v.t.
• Totaal bruto jaarsalaris (jaarbasis, totaal van bovenstaande): € 79.056,-

• Bijdrage werkgever in pensioeninleg: 2/3 werkgever bij StiPP
• Mobiliteit: €300,- per maand eigen vervoer 0,23/km (Mogelijkheid voor leaseauto met een budget van €800,- maar dan gaat er €500 van bruto salaris af)
• Overige: Winstafhankelijke bonus 1 keer per jaar
Laptop naar keuze
Studiebudget van €3000,-
Wereldwijde conferentiebezoek mogelijkheden op kosten van werkgever

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:27
@AcLex Dat hangt er een beetje vanaf hoe senior je bent en voor welk uurtarief je wordt weggezet. Als je voor 70 a 85euro wordt weggezet vind ik het wel redelijk. Maar als dit 85 a 100euro is dan mag er wel wat bij. Iig minimaal een leaseauto zonder salaris te hoeven inleveren.

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:33

Garyu

WW

Garyu schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 15:46:
[...]

Nieuw jaar, nieuwe kansen. De CAO is met 7,8% gestegen, dus dat was sowieso zeker. Meer gaat er volgens mijn baas niet komen ook dit jaar. Ik ben het er niet mee eens, dus beetje discussie nog - aangezien ook mijn rol verandert van Project Manager naar Senior Project Manager

***members only***
Nieuw jaar (ok, twee jaar..), nieuwe kansen. Stapje omhoog op de corporate ladder naar een senior functie, met bijbehorende kleine bonus en salarisverhoging.
Members only:

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• MainframeX
jongetje schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 17:33:
@AcLex Dat hangt er een beetje vanaf hoe senior je bent en voor welk uurtarief je wordt weggezet. Als je voor 70 a 85euro wordt weggezet vind ik het wel redelijk. Maar als dit 85 a 100euro is dan mag er wel wat bij. Iig minimaal een leaseauto zonder salaris te hoeven inleveren.
Met lullen als brugman bij de onderhandelingen en detacheerders tegen elkaar uitspelen is er wel meer uit te halen, maar dat geldt voor iedereen. Verder is 5550 + 250 bonus per maand en alle andere toeters en bellen zoals pensioen en winstuitkering al ruim senior geschaald voor dat werk. Het enige matige aan z’n package vind ik het ontbreken van een kostenvrije lease auto, of is die 500€ bijdrage bijtelling? Want bijtelling betaald iedereen die z’n lease wagen privé rijdt. Als die 500€ ook nog bovenop de bijtelling komt is in ieder geval de lease regeling onder de markt.

Voor @AcLex: blijven zitten levert je ongeveer 3-5% salaris verhoging op ieder jaar. Van baan wissel 15-20% als je je kaarten goed speelt. Dat of meer als je ook een andere rol kan uitonderhandelen, maar dan moet je iets bieden wat de organisatie nodig heeft in die nieuwe rol, dat vereist planning en voorbereiding.

Idempotent.

• MStache
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 17-02 12:35
Members only:

• Salandur
  • Laatst online: 22:32

Salandur

Software Engineer

Salandur schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 12:36:
Net de overstap gemaakt naar midlance.

3. Wat verdien je:
• Vast maandsalaris (bruto): € 4.500
• Vakantiegeld: 8,33% € 4.500 van basis + bonus
• Bonus, toeslagen, etc: bonus op basis van omzet, € 4100/maand bij huidige opdracht € 2100

• Bijdrage werkgever in pensioeninleg: geen, eigen inleg 12%
• Type pensioenregeling / pensioenfonds: ASR Stipp
Nou, mijn bonus berekening klopte van geen kant, en was verkeerd geinformeerd over het pensioenfonds. Ik heb geen flauw idee hoe ik bij die bonus was gekomen, want in mijn voorbeeldbereking was die al lager...

Maar dit jaar is de pensioen bijdrage gewijzigd, en ik heb een beter betaalde opdracht

1. Wie ben je:
• Leeftijd: 46
• Opleiding: Hogere Informatica
• Werkervaring: 21 jaar
• (Woon) Locatie: Midden Nederland

2. Wat doe je:
• Functie: Software Engineer / Consultant
• Werkgever/branche:
• Aantal vakantiedagen: 25
• Reistijd: 1:15 OV werkgever, 0:15 fiets opdrachtgever
• Thuiswerken: Ja

3. Wat verdien je:
• Vakantiegeld: 8,33% € 4.500 + bonus
• Bonus, toeslagen, etc: bonus op basis van omzet, gem € 2966/maand bij huidige opdracht
• Dertiende/veertiende maand: Nee
• Totaal bruto jaarsalaris (jaarbasis, totaal van bovenstaande): € 97.058

• Bijdrage werkgever in pensioeninleg: geen. totale premie is 23,4%
• Type pensioenregeling / pensioenfonds: Stipp
• Mobiliteit per jaar: € 0,23/km

Al en al nog steeds een salaris waar ik tevreden over ben.

[ Voor 4% gewijzigd door Salandur op 13-02-2026 09:17 ]

Assumptions are the mother of all fuck ups | iRacing Profiel

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:17

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Salandur schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 09:14:
[...]

Nou, mijn bonus berekening klopte van geen kant, en was verkeerd geinformeerd over het pensioenfonds. Ik heb geen flauw idee hoe ik bij die bonus was gekomen, want in mijn voorbeeldbereking was die al lager...

Maar dit jaar is de pensioen bijdrage gewijzigd, en ik heb een beter betaalde opdracht

1. Wie ben je:
• Leeftijd: 46
• Opleiding: Hogere Informatica
• Werkervaring: 21 jaar
• (Woon) Locatie: Midden Nederland

2. Wat doe je:
• Functie: Software Engineer / Consultant
• Werkgever/branche:
• Aantal vakantiedagen: 25
• Reistijd: 1:15 OV werkgever, 0:15 fiets opdrachtgever
• Thuiswerken: Ja

3. Wat verdien je:
• Vakantiegeld: 8,33% € 4.500 + bonus
• Bonus, toeslagen, etc: bonus op basis van omzet, gem € 2966/maand bij huidige opdracht
• Dertiende/veertiende maand: Nee
• Totaal bruto jaarsalaris (jaarbasis, totaal van bovenstaande): € 97.058

• Bijdrage werkgever in pensioeninleg: geen. totale premie is 23,4%
• Type pensioenregeling / pensioenfonds: Stipp
• Mobiliteit per jaar: € 0,23/km

Al en al nog steeds een salaris waar ik tevreden over ben.
Midlance is het altijd net niet. Ben je alleen tevreden over je salaris? Of ook over het hele pakket? Je moet nu je pensioen zelf betalen en die 23 center per km komt waarschijnlijk ook uit je eigen pot/omzet. Weet je je uurtarief? Moet je je opdrachten zelf regelen? Is het die 1K bruto meer in de maand waard? (En dan ook nog zelf pensioen regelen). Denk dat je beter de sprong kan maken naar echt zelf ondernemen of terug in loondienst. Persoonlijk vind ik het, tov je vorige baan, magertjes.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Klinkt goed, 100% remote? Mis je nooit om samen ergens te zitten met je collega's?

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• MStache
  • Laatst online: 17-02 12:35
Niet echt, wellicht dat dit in de toekomst wel meer een probleem gaat worden. We hebben minimaal 1x per jaar een bedrijfsbijeenkomst met mensen uit verschillende landen en we kunnen co-werkkantoren gebruiken met collega's indien gewenst. Ook hebben we uiteraard dagelijks contact met elkaar en met m'n teamleden etc.

Ik vind zelf de flexibiliteit wel erg prettig met sporten, kinderen (geen BSO nodig), maar ik snap ook dat het niet voor iedereen weggelegd is. Je hebt ook wel een goede dosis zelfdiscipline nodig, en daar proberen we ook op aan te nemen.

• jongetje
@Salandur Valt mij een beetje tegen voor een midlance constructie.
Ik ben ongeveer jouw leeftijd en in loondienst bij een kleine detacheerder en verdien (als ik mijn leaseauto meeneem in mijn berekening) meer als jij met je basissalaris + bonus. Alleen:
- Ik krijg dit elke maand, wel of geen opdracht
- Vakantiedagen zijn ook echt vakantiedagen, die betaal je met midlance uiteindelijk zelf omdat je geen omzet maakt.
- Mijn pensioen, WW, ziektewet(hopelijk nooit mee te maken) etc. zijn gebaseerd op het volledige salaris en niet het basissalaris.
- Als je iets met je hypotheek wilt dan geldt (voornamelijk) je basissalaris en niet je bonus,

• AcLex
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:05
jongetje schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 17:33:
@AcLex Dat hangt er een beetje vanaf hoe senior je bent en voor welk uurtarief je wordt weggezet. Als je voor 70 a 85euro wordt weggezet vind ik het wel redelijk. Maar als dit 85 a 100euro is dan mag er wel wat bij.
Het is inderdaad rond de 85-90.
MainframeX schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 18:31:
[...]
Het enige matige aan z’n package vind ik het ontbreken van een kostenvrije lease auto, of is die 500€ bijdrage bijtelling? Want bijtelling betaald iedereen die z’n lease wagen privé rijdt. Als die 500€ ook nog bovenop de bijtelling komt is in ieder geval de lease regeling onder de markt.

Voor @AcLex: blijven zitten levert je ongeveer 3-5% salaris verhoging op ieder jaar. Van baan wissel 15-20% als je je kaarten goed speelt. Dat of meer als je ook een andere rol kan uitonderhandelen, maar dan moet je iets bieden wat de organisatie nodig heeft in die nieuwe rol, dat vereist planning en voorbereiding.
Even ter verduidelijking mijn mobiliteitsvergoeding is opgeknipt. Ik kon zoals bij de meeste detacheerders kiezen voor een leaseauto met een budget van 800. Ik heb gekozen om geen lease auto te nemen waardoor ik dus 800 vergoeding krijg. Van die 800 hebben ze 500 in mijn basis salaris gestopt. Voordeliger met het aanvragen van een hypotheek, omdat het nu onderdeel is geworden van een vast salaris t.o.v. een variabele vergoeding afhankelijk van aantal zakelijke kms.

Wat betreft blijven zitten vs wisselen/ hoppen ben ik inderdaad bekend mee. Ik zit momenteel net iets langer dan een jaar bij de huidige werkgever (3e detacheerder).

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Garyu schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 18:18:
[...]

Nieuw jaar (ok, twee jaar..), nieuwe kansen. Stapje omhoog op de corporate ladder naar een senior functie, met bijbehorende kleine bonus en salarisverhoging.

***members only***
Je stelt als werkdruk 42-45 uur per week, maar dat is iets anders dan werkdruk. Het gaat daar om de combinatie van uren en zaken als stressniveau en verantwoordelijkheid.

• jongetje
AcLex schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 11:45:
[...]

Het is inderdaad rond de 85-90.

[...]
Van die 800 hebben ze 500 in mijn basis salaris gestopt.
Dan vind ik het wel matig als 500euro van je salaris al vanuit de mobiliteit komt.

• Garyu
  • Laatst online: 21:33

Garyu

WW

pagani schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 12:31:
[...]

Je stelt als werkdruk 42-45 uur per week, maar dat is iets anders dan werkdruk. Het gaat daar om de combinatie van uren en zaken als stressniveau en verantwoordelijkheid.
Goed punt.

Werkdruk: Als program manager ben je enerzijds voor zo'n beetje alles verantwoordelijk, en staat er dus altijd wel iemand tegen je te schreeuwen, aan de andere kant is er ook altijd veel werk te verzetten zodat het team zijn werk naar behoren kan doen, klanten die hun producten op tijd willen krijgen met de bijbehorende kwaliteit, certificeringsvragen hebben etc, managers die hun reports willen zien, en voordat het oude project echt afgerond is mag je het volgende project weer opzetten want stel je voor dat er even niets te doen zou zijn. Daarnaast zit ik er natuurlijk al een tijdje (ca 15 jaar), dus ook veel collegae komen toch naar mij met vragen over hoe-en-wat die ik eigenlijk zoveel mogelijk probeer te helpen in de tijd dat dat kan.
Kort samengevat past het woordje "hoog" er wel bij 8).

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• Salandur

Salandur

Software Engineer

Tylen schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 10:07:
[...]

Midlance is het altijd net niet. Ben je alleen tevreden over je salaris? Of ook over het hele pakket? Je moet nu je pensioen zelf betalen en die 23 center per km komt waarschijnlijk ook uit je eigen pot/omzet. Weet je je uurtarief? Moet je je opdrachten zelf regelen? Is het die 1K bruto meer in de maand waard? (En dan ook nog zelf pensioen regelen). Denk dat je beter de sprong kan maken naar echt zelf ondernemen of terug in loondienst. Persoonlijk vind ik het, tov je vorige baan, magertjes.
Ik ben tevreden over het hele pakket. Voorheen in loondienst verdiende ik € 6250, zou dit jaar waarschijnlijk € 6500 zijn geweest. Dat was met OV, geen lease auto.

Ik zit met de 70/30, en ja alles komt uit mijn omzet pot (zoals m.i. gebruikelijk is bij midlance). Daarnaast hebben wij een afdeling die zich bezig houdt met het vinden van opdrachten voor de consultants, en wij zijn actief betrokken bij onze uurtarieven. Daarnaast is er een beperkt opleidingsbudget, wat vrij uniek is voor een midlance partij.
Een volgende stap zou inderdaad ZZP kunnen zijn, of iets meer in de richting van ondernemen. Midlance is m.i. in ieder geval een goede opstap daarvoor.
jongetje schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 10:33:
@Salandur Valt mij een beetje tegen voor een midlance constructie.
Ik ben ongeveer jouw leeftijd en in loondienst bij een kleine detacheerder en verdien (als ik mijn leaseauto meeneem in mijn berekening) meer als jij met je basissalaris + bonus. Alleen:
- Ik krijg dit elke maand, wel of geen opdracht
- Vakantiedagen zijn ook echt vakantiedagen, die betaal je met midlance uiteindelijk zelf omdat je geen omzet maakt.
- Mijn pensioen, WW, ziektewet(hopelijk nooit mee te maken) etc. zijn gebaseerd op het volledige salaris en niet het basissalaris.
- Als je iets met je hypotheek wilt dan geldt (voornamelijk) je basissalaris en niet je bonus,
Wij krijgen onze bonus na 3 maanden uitbetaald, maar deze is wel wit. Dat betekend dat hij meetelt voor de sociale lasten en pensioenpremie. Dus ook qua hypotheek kan deze grotendeels meegenomen worden. Nu heb ik 1,5 geleden wat gekocht en ben niet van plan om de komende jaren te gaan verhuizen. Maar single, dus dat kan veranderen bij een relatie.

Bij de bonusberekening heb ik vakantiedagen meegenomen, het is dus een gemiddelde. En daar heb ik ook over nagedacht toen ik hier begon, want alleen basis is eigenlijk te weinig. Maar bij ons hebben we weinig bankzitters, en ik denk dat ik de juiste skills heb om makkelijk opdrachten te scoren.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Salandur schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 14:38:

Wij krijgen onze bonus na 3 maanden uitbetaald, maar deze is wel wit. Dat betekend dat hij meetelt voor de sociale lasten en pensioenpremie. Dus ook qua hypotheek kan deze grotendeels meegenomen worden. Nu heb ik 1,5 geleden wat gekocht en ben niet van plan om de komende jaren te gaan verhuizen. Maar single, dus dat kan veranderen bij een relatie.
offtopic:
"Dus ook qua hypotheek kan deze grotendeels meegenomen worden. "
Dat is simpelweg niet waar. Dat is puur gebaseerd op de hypotheekverstrekker. In het algemeen geldt wel, krijg je die altijd (als je een opdracht hebt) en heb je meestal een opdracht dan wordt het bij 90% v.d. hypotheekverstrekkers zonder al te veel moeite wel meegenomen, maar het is geen feit.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente | Proton $20 referral

• Salandur

Salandur

Software Engineer

True schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 15:26:
[...]

"Dus ook qua hypotheek kan deze grotendeels meegenomen worden. "
Dat is simpelweg niet waar. Dat is puur gebaseerd op de hypotheekverstrekker. In het algemeen geldt wel, krijg je die altijd (als je een opdracht hebt) en heb je meestal een opdracht dan wordt het bij 90% v.d. hypotheekverstrekkers zonder al te veel moeite wel meegenomen, maar het is geen feit.
Je hebt helemaal gelijk, ik had hem wat ongenuanceerd opgeschreven. Ik had daar *denk ik* aan toe moeten voegen.

• MainframeX
AcLex schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 11:45:
[...]

Even ter verduidelijking mijn mobiliteitsvergoeding is opgeknipt. Ik kon zoals bij de meeste detacheerders kiezen voor een leaseauto met een budget van 800. Ik heb gekozen om geen lease auto te nemen waardoor ik dus 800 vergoeding krijg. Van die 800 hebben ze 500 in mijn basis salaris gestopt. Voordeliger met het aanvragen van een hypotheek, omdat het nu onderdeel is geworden van een vast salaris t.o.v. een variabele vergoeding afhankelijk van aantal zakelijke kms.
De meeste werkgevers formuleren die salariscomponenten wel anders. Zoals ik het zie heb je dus 5050 + 250 (bonus) basis maandsalaris en recht op een lease auto die je dan laat uitkeren als een extra vergoeding. Als je het zo bekijkt is het ook makkelijker vergelijken met andere detacheerders.

Dus 5300 per maand. Ik vind dat echt geen slecht salaris voor iemand met een uurtarief van 85 euro. Op 45 fulltime werkweken zit je op zo'n 160k omzet. Je zit met 79k bruto op ongeveer de helft daar van.

Ik hou zelf altijd ongeveer de helft van de omzet aan om te kijken of mijn werkgever eerlijk is met verloning. Er zijn andere manieren om meer van je uurtarief over te houden, zoals mid of freelancen maar dan krijg je meer risico afgewenteld. Een andere manier om meer te verdienen is werk doen wat een hoger uurtarief oplevert.

Idempotent.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Members only:

• SmashCruiser
  • Laatst online: 23:28
Toevallig kwam ik een artikel tegen met als bron de dataset van het CBS met de gemiddelde persoonlijke inkomens in Nederland: https://opendata.cbs.nl/#/CBS/nl/dataset/83931NED/table

Nu wist ik al dat Tweakers in dit topic niet te spiegelen zijn aan Nederlandse gemiddelden, maar wat hier gepost word valt (bijna) structureel binnen 20% hoogste inkomensgroepen.

Het hoort hier misschien niet direct thuis, maar ik vond het wel interessant om als nuance mee te geven.

• Scheurbuik
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 22:24
SmashCruiser schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 08:03:
Toevallig kwam ik een artikel tegen met als bron de dataset van het CBS met de gemiddelde persoonlijke inkomens in Nederland: https://opendata.cbs.nl/#/CBS/nl/dataset/83931NED/table

Nu wist ik al dat Tweakers in dit topic niet te spiegelen zijn aan Nederlandse gemiddelden, maar wat hier gepost word valt (bijna) structureel binnen 20% hoogste inkomensgroepen.

Het hoort hier misschien niet direct thuis, maar ik vond het wel interessant om als nuance mee te geven.
De nuance hierbij is dat jou tabel netto inkomen is (toeslagen incl ed) gerekend van 14 miljoen mensen.
Daar zitten dus ook je oma en neefje met een krantenwijk bij.

Hier op tweakers wordt 40-urige werkweek geplot. (Parttime vaak teruggerekend.. logisch dat je dan aan de hoge kant uitkomt.

• MainframeX
SmashCruiser schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 08:03:

Ik heb wel het vermoeden dat in een salaris topic men het tendens heeft om top salarissen of net niet markt conforme salarissen te posten (dus kijk eens wat ik binnenhaal vs is deze vergoeding marktconform posts). Mensen op de middellijn posten hier ook, maar naar mijn idee lang niet vaak genoeg. Op Reddit in het NLSalaris subreddit zie ik eigenlijk hetzelfde gebeuren. Daar post men ook enorme salarissen voor redelijk recht toe recht aan 9 tot 5 werk.

Idempotent.

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23:22
MainframeX schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 12:52:
[...]

Ik heb wel het vermoeden dat in een salaris topic men het tendens heeft om top salarissen of net niet markt conforme salarissen te posten (dus kijk eens wat ik binnenhaal vs is deze vergoeding marktconform posts). Mensen op de middellijn posten hier ook, maar naar mijn idee lang niet vaak genoeg. Op Reddit in het NLSalaris subreddit zie ik eigenlijk hetzelfde gebeuren. Daar post men ook enorme salarissen voor redelijk recht toe recht aan 9 tot 5 werk.
Een vorm van selectiebias speelt zeker mee. Mensen die hier posten zijn doorgaans bewuster met hun carrière bezig. Zij zullen sneller onderhandelen of wisselen van baan dan de gemiddelde werknemer. Met alleen loyaliteit en afwachten haal je die verhogingen vaak niet binnen.

Daarnaast werkt het grootste deel van de mensen binnen een CAO-structuur. Daar staan de salarissen vast, dus is er voor die groep ook minder noodzaak om hier advies te vragen of te vergelijken.

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Daarbij moet ook nog worden opgemerkt dat het CBS, voor zover ik heb kunnen achterhalen, kijkt naar inkomen in de zin van bruto salaris, en niet de pensioenbijdrage of leaseauto/mobiliteitsvergoeding meeneemt. Dat scheelt bij mij al bijna 20k in de hele berekening.

Voor de vergelijking zou het dus zinvoller zijn als we hier ook de CBS-definitie van inkomen zouden opnemen in het template.

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16-02 05:19
Scheurbuik schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 09:59:
[...]

De nuance hierbij is dat jou tabel netto inkomen is (toeslagen incl ed) gerekend van 14 miljoen mensen.
Daar zitten dus ook je oma en neefje met een krantenwijk bij.

Hier op tweakers wordt 40-urige werkweek geplot. (Parttime vaak teruggerekend.. logisch dat je dan aan de hoge kant uitkomt.
Dus de tabel is in netto bedragen? Leek me al vrij sterk dat als je >€200k bruto verdient op jaarbasis je dan in de top 1% zit.

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 23:20
Chief schreef op maandag 16 februari 2026 @ 05:19:
Dus de tabel is in netto bedragen? Leek me al vrij sterk dat als je >€200k bruto verdient op jaarbasis je dan in de top 1% zit.
De top 1% staat niet in die tabel, maar het mediaan bruto inkomen van de top 10% (in 2024) is 122k, dus je zit zeker wel in de top 5% ...

• Sineplex
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 23:46
Er zit ook gewoon een vrij sterk en ambitieus publiek op deze site. Ik ken ook IT'ers die wat minder verdienen overigens, ondanks opleiding, en daar heel content mee zijn (en minder is ook maar relatief). En tja, als je een selectie van voornamelijk IT'ers hebt, dan kom je al sneller uit op een hoger gemiddelde. Ik zou het dus vooral in context blijven plaatsen en dan is het best nuttig om te weten wat anderen verdienen. Ik gun overigens iedereen het beste en vind het mooi om te lezen hoe goed sommigen het doen, maar ik vergeet ook altijd niet dat het uiteindelijk ook maar "geld" is en dat iedereen zijn/haar eigen prioriteiten en capaciteiten heeft.
Pagina: 1 ... 218 219 Laatste

Let op:
De TS is geüpdatet: voor het posten van lijstjes graag het nieuwe format gebruiken.

Dit topic is bedoeld om arbeidsvoorwaarden in relatie tot functie, werkzaamheden en achtergronden te delen.

Beperk vragen en bijbehorende reacties tot:
* redelijkheid van de arbeidsvoorwaarden gegeven het profiel
* verduidelijking van de arbeidsvoorwaarden en/of het profiel
Geen discussies! Daarvoor zijn andere topics.

Reageer je voor de 2e maal kort achter elkaar dan ben je waarschijnlijk offtopic aan het discussiëren Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/smileys/wink.gif. Verplaatst dan de discussie naar Algemeen arbeidsmarkt topic
Idem bij gebruik van ~~~~~~~~~~~~~~~[offtopic] tags.

Uiteraard is hier ook het verbod op werving (in de breedste zin van het woord) van toepassing.

Laatste puntje:
Kloon-accounts zijn niet toegestaan. Meen je dat je een reden hebt waarom deze regel niet voor jou zou hoeven gelden, neem dan vooraf contact op met een moderator, dan kunnen we kijken wat we kunnen doen.