Mijn opmerkingen en vragen:4myra schreef op maandag 8 juli 2019 @ 11:08:
Hier een update met mijn ervaringen:
NL/euro transacties: hoofdrekening AAB met pinpas/zonder cc. Zakelijk KNAB met pinpas/zonder cc.
Waarom geen Bunq: kosten wegen nog niet op tegen de voordelen. Bunq free biedt geen pinpas.
Vreemde valuta:
- transfers: Transferwise heeft nog altijd de beste all-in kosten - fee + koers, beter dan N26/Bunq, al zeggen deze dat ze Transferwise fees hanteren, doch toch nog een ongunstigere vv-koers dan wat Transferwise biedt. Revolut heeft nog slechtere koers dan N26/Bunq
Dat wat je zegt over Revolut is interessant, dat wist ik allemaal niet van de slechte koers e.d. (nooit op gelet). Nog iets dat me opviel aan de Revolut gratis account: hun opslag voor pinnen (zelfs in EUR) is echt belachelijk: 6 EUR voor 1 pin actie in NL laatst. De limiet is blijkbaar elke pin actie boven de 200 EUR per maand. Zelfs de duurste account gaat maar tot 600 EUR per maand max. Niet echt handig als je veel reist en veel met cash doet dus. Enige dat wel leuk is aan Revolut is een aardige korting op de luchthaven lounges bij de betaalde accounts. De Revolut kaart gaat na het lezen van dit topic direct terug de tas in als nood kaart.
Dat is bij N26 wel een stuk beter. De gratis account rekent 1,7 % over de dagkoers heen. De betaalde accounts 0 %. Max 5 pin acties per maand. Iets om op te letten bij N26: de kosten voor het vervangen van een metal kaart (het duurste abbo) zijn 45 EUR + 20 EUR als je een expres verzending nodig hebt. Helemaal van de pot gerukt dus
Pinnen met Transferwise schiet overigens ook niet op: 2 EUR voor elke pin actie boven de 200 EUR per maand. Voor betalingen lijkt het dan wel weer perfect geschikt. Ik ga gelijk een account aanmaken.
Mijn conclusie:
Neem N26 en Transferwise. Gebruik de Transferwise kaart zoveel mogelijk voor betalingen. Gebruik voor geld opnemen N26 nadat je de pin limiet bij Transferwise (200 GBP per maand) hebt opgemaakt. OF: N26 betaalde account, maar dan moet je wel echt rond de 1000 EUR per maand opnemen wil dat goedkoper zijn dan wat ik eerder noemde
Mee eens?
Oh en ga je op reis en wil je lokale valuta: neem dan een lekkere dikke stapel EUR cash mee en wissel die ter plaatse om. Bijna altijd goedkoper te doen dan via welke bank ook maar. Zelfs goedkoper dan Transferwise
Vergeet ook niet dat banken lokaal bij pinnen ook kosten kunnen rekenen bovenop die van je eigen bank (de groeten uit Filipijnen met 10 EUR per pin actie). Bij dat soort landen kan Geld versturen in crypto en dan lokaal pinnen (via een lokale dienst) een uitkomst zijn. Zelfs als de wisselkoers opslag daarmee op een paar % uitkomt.