Wally2002 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 16:27:
[...]
Bij Revolut betaal je toch geen transactiekosten, althans dit zit toch in de Revolut wisselkoers ingebakken.
En wil je nu geld overschrijven naar Zweedse rekeningen? Als het niet belangrijk is dat de ontvanger een exact bedrag ontvangt, zou ik aanraden om te checken of je niet gewoon een EUR betaling kunt doen. Het is mijn beeld dat overschrijvingen van/naar SEK rekeningen volgens EU wetgeving als 'interne' overschrijving moeten worden gezien en er dus geen opslag gerekend mag worden.
Ik heb juist het idee dat dat bij Bunq zo is (daarom is de koers ook lager) en bij Revolut juist niet. Als je bij hun calculator kijkt zie je wel transactiekosten. Zie
https://www.revolut.com/nl-NL/money-transfer/. Ik zie nu dat ze het in het i-tje ook uitleggen.
Dit is wat betreft het wisselen van Euro naar SEK:
En voor het doen van een internationale transactie hanteren ze wel een fee. Bij Premium krijg je 20% korting, Metal 40% en Ultra is het gratis.(
bron)
Dan blijft alleen nog de vraag over of, wanneer je vanuit je Revolut app een SEK rekening opent en vervolgens kronen wil overmaken naar een Zweedse rekening, dat gezien wordt als een internationale betaling.
Bij Bunq is dat in ieder geval wel zo. Een SEK rekening bij Bunq begint ook met GBxxx (= buiten EU). Weet iemand waar een SEK rekening van Revolut mee begint? Let wel, als je dus Nederlandse klant bent he. Mogelijk dat iemand in Zweden met Revolut wel gewoon een SE IBAN krijgt.
[update]
Wat ik op Reddit lees lijkt een betaling voor mij als Nederlandse klant naar een Scandinavisch land (NOK/SEK/DKK) altijd als een internationale betaling te worden gezien. Wat zou betekenen dat ik als Nederlandse klant, ook al heb ik kronen op mijn rekening staan, ik toch een transfer fee moet betalen. Op die fee krijg ik 20% korting met een Premium plan, 40% met een Metal plan en ik hoef geen fee te betalen bij een Ultra plan.
Omdat het in mijn geval om een heel groot bedrag gaat, loont het volgens mij de moeite om een Ultra plan te nemen (€600) waardoor ik helemaal geen internationale transfer fee betaal. Enige uitzondering hierop is volgens mij als de begunstigde zelf ook een Revolut rekening heeft, maar dat is in mijn geval helaas niet het geval en ook niet te regelen.
[
Voor 51% gewijzigd door
Criminelis op 05-11-2024 18:45
]