Sando schreef op zondag 5 mei 2019 @ 16:50:
Tegenstrijdige berichten die ik hoor gaan voornamelijk over
(1) ervaringen. Ik hoor veel positieve dingen over zowel Bunq, Revolut en N26. Maar op Reddit barst het in tegenstelling tot Bunq en N26 van de slechte ervaringen met Revolut. Om het minste of geringste wordt je account bevroren en moet je tot drie jaar terug allemaal financiële bewijzen aanleveren om weer toegang tot je geld te hebben. Als je teveel geld ontvangt. Als je geld over maakt naar een exchange. Als je geld ontvangt van (legale) goksites. Ik heb iemand gefrustreerd zien schrijven dat Revolut handig is om in het buitenland Starbucks coffee te kopen zonder exchange fees zolang je onder het transactievolume van €1000 per maand blijft. Daarboven ben je alles kwijt
Ook in de eigen communities van Revolut en N26 (en Bunq) kom je horrorverhalen tegen. Vraag is of dat representatief is als je kijkt naar totaal aantal gebruikers. E.e.a. heeft te maken met anti-fraude en anti-witwassen, het lastige is dat de banken nooit zullen aangeven waarom e.e.a. geblokkeerd wordt, want dat geeft aanwijzingen hoe hun filters zijn ingesteld. Ik las ergens (mogelijk in het Bunq-draadje hier) dat daar iemand z'n account bevroren werd, bleek vermoedelijk te gaan om overboekingen van/naar N26. Het lijkt erop dat N26-rekeningen gebruikt werden/worden voor fraude/oplichting. Zeker de fintech startups zullen alles liever iets te strak dan te ruim instellen om zoveel mogelijk risico te mijden en gedoe met de toezichthouder te voorkomen.
Verder hoor ik tegenstrijdige berichten over (2) tankstations in verschillende landen. De ene zegt dat Revolut niet wordt geaccepteerd, de ander zegt dat het alleen werkt bij bemande stations, en weer iemand anders zegt dat het prima lukt. Volgens mij is dat per land (of per station?) verschillend.
Volgens mij ook. Ik heb er zelf geen ervaring mee, je leest inderdaad verschillende ervaringen. Een ondernemer kan het nodige instellen qua wat hij wel/niet acceptateerd. Wat zou kunnen helpen is in ieder geval voldoende saldo, zodat er een reservering op de kaart gezet kan worden. Als backup zou ik altijd een volwaardige creditcard meenemen.
Dan zijn er nog de kosten (3) op vakantie. N26 heeft maar één currency versus N26 is voor de meeste valuta's net zo goedkoop als Revolut. En buiten Europa (VS): Bijna geen kosten versus in de VS heb je altijd 3% fee vanwege [insert naam betaalprovider waar alle Europese banken mee te maken hebben, iets met een 's' geloof ik] dus N26 en Revolut zijn even 'matig' voor vakantie in de VS.
Mij is niet duidelijk waar je op doelt. US Dollar is bij beide banken ondersteund, in principe zonder koersopslag (bij Revolut in weekend wel). Online transacties gaan bij mij altijd tegen de wisselkoers zonder opslag. Wel oppassen bij contant geld opnemen (sommige ATM's rekenen zelf een fee) en al helemaal voor Dynamic Currency Conversion (ongunstige wisselkoers door in je eigen valuta af te laten rekenen, waardoor de gunstige wisselkoers van je bank niet gebruikt wordt).
Is het mogelijk of zelfs waarschijnlijk dat bijvoorbeeld een gratis N26- of Revolut-account vanaf volgend jaar ook opeens €3 per maand per kaart gaat vragen?
Tja, alles is mogelijk. Ik denk zelf dat het verdienmodel is dat er eerst zoveel mogelijk klanten worden aangetrokken (door gratis product aan te bieden), vervolgens sommige diensten wat terugschroeven (aantal of limiet van gratis geldopnames bv). In ieder geval zolang klanten niet massaal opstappen. Verder natuurlijk door premium features aan te bieden. N26 biedt ook een platform voor derde partijen aan om hun diensten aan te bieden, dat geeft ook inkomsten. Plus een deel van de fees bij betalingen.
Denk zelf wel dat, gezien het ruime aanbod van nieuwe banken/fintechs, de concurrentie wel goed op scherp wordt gezet. De grootbanken moeten nu ook wel mee, zie bv ING met Apple Pay.
(5) Wat als ik een jaar lang (bijna) geen transacties heb gedaan. Komen er dan extra kosten bij? Wordt mijn account dan weer gesloten?
Geen idee, moet je toch ff voorwaarden doorlezen.
Een non-prepaid creditcard is voor veel zaken een vereiste in bijvoorbeeld de VS. Dus volgens mij ontkom je niet aan zo'n kaart, en wil je in feite een IBAN rekening hebben en een creditcardverstrekker. American Express is wel erg duur. ICS lijkt de goedkoopste speler in Nederland.
niet alleen in VS noodzaak, maar zo'n beetje wereldwijd. Autohuur (ivm borg/evt schades) en in principe ook waar off-line transacties gedaan worden.
ICS heeft ook 'dure' producten (mastercard black). Dure kaart hoeft geen slechte deal te zijn, het is maar net welke features/voordelen zo'n kaart geeft (denk aan sparen van punten/miles, reisverzekering, loungetoegang op vliegvelden, etc).
De goedkoopste creditcards zijn momenteel inderdaad die van ICS.
Daarnaast kon ik met debit cards (van Mastercard) geen snacks afrekenen in een intercontinentale vlucht, maar met een echte Credit card wel.
Logisch, de apparatuur heeft geen internetverbinding en kan dus geen verificatie doen bij betaling met debitcard. Creditcardtransactie kan offline afgehandeld worden.
Ik kon in Amerika met mijn ING credit card geen auto huren omdat de maandlimiet vanwege allerlei reserveringen niet voldoende was voor een huurauto. Ik kon met een pre-paid card van Mastercard geen auto huren bij alle verhuurders op het vliegveld, ondanks dat ik er twee maandsalarissen op had staan. Ik kon ergens op een industrieterrein voor een haast dubbele prijs een auto kunnen huren met de prepaid card. Ik ga nooit meer weg zonder echte credit card. Dus de ICS of Amex komt er sowieso bij.
Je hebt natuurlijk al een echte creditcard van ING. Je kunt hier ook eerder aflossen of een positief saldo aanhouden, zodat je bestedingsruimte omhoog gaat.
Tip: Amex silver: 1e jaar (à €75 gratis). ICS Mastercard: 1e jaar (à €20) gratis. Ik ben door mijn gratis cards heen. Iemand nog een tip?
ICS VISA worldcard is eerste jaar gratis.