Ik ben nog wat dieper in de ING app gedoken en heb een aantal nieuwe ontdekkingen. Hieronder even een samenvatting van alles:
• Met behulp van een jailbreak was het mogelijk om Apple Pay tijdelijk te activeren in de ING-app. Deze methode is inmiddels door ING geblokkeerd.
• Om Apple Pay te gebruiken bij ING moet je minimaal 16 jaar zijn. Dit geldt ook voor mobiel betalen op Android en is dus niet anders bij Apple
• Apple Pay is gratis te gebruiken
• De code van de app suggereert dat er een promotiebanner klaar zal staan wanneer ING Apple Pay officieel introduceert. Dit zal waarschijnlijk een melding in de app zijn waar je op kan klikken om naar de Apple Pay setup te gaan. Je kunt ook handmatig naar Instellingen gaan in de App en daar Apple Pay selecteren
• Als we de voorwaarden die getoond worden bij het toevoegen van een kaart mogen geloven, dan kunnen we ervan uitgaan dat Apple Pay pas na 1 juni door ING geïntroduceerd wordt. De voorwaarden zijn
hier te vinden.
• De kaart die in Apple Pay wordt toegevoegd is
niet de pinpas die je nu al hebt. De app maakt een nieuwe, virtuele Maestro-pas aan die gebaseerd is op een IBAN-nummer. Het is bij Apple Pay alleen mogelijk om de laatste vier cijfers van een kaartnummer te zien en die corresponderen met de laatste vier cijfers van je IBAN-nummer. Het maakt daarom ook niet uit of je nu een fysieke VPay of Maestro pas hebt. Je krijgt namelijk sowieso een nieuwe pas die alleen voor Apple Pay gebruikt wordt. Per IBAN-nummer kan één Apple Pay pas aangemaakt worden.
• Het is momenteel niet mogelijk om via de Wallet-app een kaart toe te voegen zonder daarvoor eerst de setup te doorlopen in de ING-app. Mogelijk verandert dit nog, waardoor je een IBAN-nummer in de Wallet-app kan invoeren zonder dat je daarbij de ING-app nodig hebt. Het kan ook zijn dat ING het daadwerkelijke kaartnummer zichtbaar gaat maken voor gebruikers, maar daar heb ik geen aanwijzingen voor gevonden
• Je Apple Pay-pas wordt opgeslagen in iCloud, zodat je deze later eventueel ook eenvoudig op een Apple Watch of ander apparaat kan zetten. Dat hoeft dan niet via de ING-app, maar kan gewoon via de Wallet-app. Dit omdat je passen automatisch in iCloud worden gezet. Je moet vervolgens via SMS-verificatie bevestigen dat het jouw pas is. Je hebt dan 30 minuten de tijd om de verificatiecode in te vullen
• Alles wijst erop dat betalingen op het web en in apps ook mogelijk zullen zijn. Momenteel geven apps nog de foutmelding "Niet geaccepteerd door app" en bij websites komt de foutmelding "Niet geaccepteerd door deze website". Mogelijk moet hier dus nog wat voor aangepast worden door ontwikkelaars. In de voorwaarden worden online betalingen ook genoemd.
Ik hoop dat het zo duidelijk is. Als iemand nog vragen heeft, dan hoor ik het wel