[Ubiquiti-apparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 92 ... 101 Laatste
Acties:
  • 738.649 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Duskwither
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-09 05:24
Slonzo schreef op zondag 23 februari 2020 @ 14:22:
[...]

Als de UDM je DNS server is (en dus niet pihole of iets dergelijks), probeer ipv
code:
1
ping plex
dan eerst eens
code:
1
ping plex.localdomain
(of welk domein je ook geconfigureerd hebt in de UDM). Wellicht werkt dat wel goed.

Lijkt op NetBIOS vs DNS gedoe.
Thanks! Had ik geprobeerd (maar niet vermeld) maar werkte ook niet. Heb uiteindelijk met een dhcp tooltje gemerkt dat dhcp optie 15 (Domain Name) niet uitgedeeld werd terwijl ik die wel gezet had. Daarna maar besloten tot een reboot waarna optie 15 wel uitgedeeld werd en alles ineens lijkt te werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:27

rally

Deyterra Consultancy

JanAd schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 08:39:
[...]

Geen packet loss hier.

Fw 1.6.4
Met 1.6.5 en 1.6.4 heb ik (ongeveer) 3% packet loss.

Echter.... als ik mijn UDMP achter mijn UMG hang, en dus niet rechstreeks via T-Mobile verbinding maak op VLAN 300, dan is het 0%

Ik ga vanvond de RC6 er eens op zetten en dan morgen nogmaals testen (en deze keer niet al mijn AP's en switches in deze omgeving adopten :P ).

Kijken wat er dan gebeurt en dan plaats ik morgen wel een update.

http://www.deyterra.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 01:02
Mmm mijn nieuwe switch heeft toch wat kuren lijkt het... ik heb mijn switch aangesloten (op de unifi 16p) en de NPO start app en de kijk app zijn echt aardappel kwaliteit :?

Netflix en YouTube streamen zonder problemen 1080P maar de NPO en de kijk app dus niet. Het duurt al heel lang om de stream op te bouwen om vervolgens te haperen en een slecht beeld te hebben.

Als ik de switch er tussen uit haal en de tv direct op de 16p aansluit is het probleem verholpen 8)7

Het zou dan toch ergens in mijn config moeten zitten lijkt het. (Alle devices zitten in het management lan)

- switch maakt gebruik van het profiel all = geen verschil
- switch maakt gebruik van het profiel management vlan = geen verschil
- mDNS uitgeschakeld = geen verschil

Mis ik een bepaalde instelling binnen unifi als je twee switches op elkaar aansluit qua streamen ofzo?
Iemand een idee in welke richting ik dit moet gaan zoeken?

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Step
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-09 11:42

Step

step@tweakers.net#

HKLM_ schreef op zondag 23 februari 2020 @ 20:09:
Mmm mijn nieuwe switch heeft toch wat kuren lijkt het... ik heb mijn switch aangesloten (op de unifi 16p) en de NPO start app en de kijk app zijn echt aardappel kwaliteit :?

Netflix en YouTube streamen zonder problemen 1080P maar de NPO en de kijk app dus niet. Het duurt al heel lang om de stream op te bouwen om vervolgens te haperen en een slecht beeld te hebben.

Als ik de switch er tussen uit haal en de tv direct op de 16p aansluit is het probleem verholpen 8)7

Het zou dan toch ergens in mijn config moeten zitten lijkt het. (Alle devices zitten in het management lan)

- switch maakt gebruik van het profiel all = geen verschil
- switch maakt gebruik van het profiel management vlan = geen verschil
- mDNS uitgeschakeld = geen verschil

Mis ik een bepaalde instelling binnen unifi als je twee switches op elkaar aansluit qua streamen ofzo?
Iemand een idee in welke richting ik dit moet gaan zoeken?
IGMP Snooping aan? :)

~Step @ Mac Mini i5 2018 en 13" MacBook Pro i7 2020 - eGPU build

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
Die staat uit op mijn netwerk. Maar begrijp ik nu goed als ik snel google dat ik die eigenlijk aan moet zetten :P

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Step
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-09 11:42

Step

step@tweakers.net#

HKLM_ schreef op zondag 23 februari 2020 @ 22:29:
[...]

Die staat uit op mijn netwerk. Maar begrijp ik nu goed als ik snel google dat ik die eigenlijk aan moet zetten :P
Afhankelijk of het echt een stream op basis van multicast UDP is, of dat er een TCP handshake (unicast, en dus geen multicast verkeer) voor zit.

Indien er gebruik wordt gemaakt van routed TV via bijv. providers is het meestal multicast, dan heb je IGMP nodig, anders gaat je switch het flooden in het netwerk.

~Step @ Mac Mini i5 2018 en 13" MacBook Pro i7 2020 - eGPU build

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
Step schreef op zondag 23 februari 2020 @ 22:35:
[...]

Afhankelijk of het echt een stream op basis van multicast UDP is, of dat er een TCP handshake (unicast, en dus geen multicast verkeer) voor zit.

Indien er gebruik wordt gemaakt van routed TV via bijv. providers is het meestal multicast, dan heb je IGMP nodig, anders gaat je switch het flooden in het netwerk.
Ik ga het morgen sowieso eens proberen. Gewoon heel deze feature vergeten te checken vanavond :F

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Hoe kan ik met de Unifi Network iOS app op mijn UDM Pro verbinden?

Add controller vindt niets (zit op een ander VLAN).
Manueel het controller adres toevoegen (op poort 443) geeft een fout (JSON could not be serialized because of error: The data couldn't be read because it isn't in the correct format).

Ik gebruik mijn UI login en 2FA staat aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Ik probeer een gastenportaal op te zetten via mijn USG en de controller. Ik heb hiervoor een gasten netwerk aangemaakt (vlan met id 2) met een andere ip-range (192.168.10) dan mijn normale lan netwerk (192.168.1). Dit zodat ik ze niet op mijn lokale netwerk laat komen. Nu merk ik dat ik wel een ip-adres krijg als ik connect naar dit netwerk, maar dat ik niet op internet kom. Dit zal ermee te maken hebben dat de gateway daarvan natuurlijk 192.168.1.1 is. Hoe los ik dit op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:36
Sbakker1982 schreef op zondag 23 februari 2020 @ 23:00:
Ik probeer een gastenportaal op te zetten via mijn USG en de controller. Ik heb hiervoor een gasten netwerk aangemaakt (vlan met id 2) met een andere ip-range (192.168.10) dan mijn normale lan netwerk (192.168.1). Dit zodat ik ze niet op mijn lokale netwerk laat komen. Nu merk ik dat ik wel een ip-adres krijg als ik connect naar dit netwerk, maar dat ik niet op internet kom. Dit zal ermee te maken hebben dat de gateway daarvan natuurlijk 192.168.1.1 is. Hoe los ik dit op?
Gateway op 192.168.10.1?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Niet online
Ja staat hij bij de vlan. Alleen dan kom ik dus niet het internet op en verschijnt het gastenportaal niet. Ik wil dus 192.168.1.1 en 192.168.10.1 scheiden, maar wel van dezelfde internetbron gebruik laten maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
Sbakker1982 schreef op zondag 23 februari 2020 @ 23:21:
[...]

Ja staat hij bij de vlan. Alleen dan kom ik dus niet het internet op en verschijnt het gastenportaal niet. Ik wil dus 192.168.1.1 en 192.168.10.1 scheiden, maar wel van dezelfde internetbron gebruik laten maken.
Dat is ook precies de bedoeling van een gastnetwerk :)

De gateway van het 192.168.1.1 netwerk is echter niet te bereiken vanaf het 192.168.10.1 netwerk, daarom moet de gateway van gast op 192.168.10.1 staan.
Werkt je gastnetwerk wel zonder portaal?

[ Voor 3% gewijzigd door rinkel op 23-02-2020 23:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
HKLM_ schreef op zondag 23 februari 2020 @ 11:45:
Vanmorgen direct maar eens actie in de tent en mijn topology ziet er nu wel gaaf uit al zeg ik het zelf :P

[Afbeelding]
Ik heb effe in mijn UniFi Controller zitten zoeken waar je zoiets moois vandaan kan halen en het ziet er niet uit bij mij :

Er zitten apparaten bij die zo te zien een verbinding hebben via de stroomaansluiting (wat zelfs niet zou kunnen, want alles is PoE) of een of andere non-WiFi manier! :D 8)7 _O-

Weer een mooi stukje Ubiquiti programmeerwerk dus! :X :+

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Niet online
rinkel schreef op zondag 23 februari 2020 @ 23:45:
[...]

Dat is ook precies de bedoeling van een gastnetwerk :)

De gateway van het 192.168.1.1 netwerk is echter niet te bereiken vanaf het 192.168.10.1 netwerk, daarom moet de gateway van gast op 192.168.10.1 staan.
Werkt je gastnetwerk wel zonder portaal?
Oke, zo staat het nu ingesteld. Ik krijg dan wel een ip-adres in die range, maar zie geen portaal en heb geen internet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Sbakker1982 schreef op maandag 24 februari 2020 @ 07:28:
[...]

Oke, zo staat het nu ingesteld. Ik krijg dan wel een ip-adres in die range, maar zie geen portaal en heb geen internet?
Krijg je een IP adres toegekend, in het juiste subnet? Kun je de gateway pingen? Werkt DNS?

Als in: doe eens wat basis troubleshooting. Want op basis van "werkt niet" kunnen wij ook weinig zinnigs zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday
  • Laatst online: 19-09 12:45

zeroday

There is no alternative!

nero355 schreef op maandag 24 februari 2020 @ 00:25:
[...]

Ik heb effe in mijn UniFi Controller zitten zoeken waar je zoiets moois vandaan kan halen en het ziet er niet uit bij mij :

Er zitten apparaten bij die zo te zien een verbinding hebben via de stroomaansluiting (wat zelfs niet zou kunnen, want alles is PoE) of een of andere non-WiFi manier! :D 8)7 _O-

Weer een mooi stukje Ubiquiti programmeerwerk dus! :X :+
wat bedoel je met stroom aansluiting cq. PoE ?
Het topology dingetje is al enkele jaren onderwerp van discussie op de fora van ubi. Bij mij stond het jarenlang niet goed omdat ik non unifi switches en powerlines in mijn netwerk heb zitten. Tot op heden .. want nu staan eindelijk de apparaten die lange tijd in het 'luchtledige' stonden nu ook met een lijntje en klopt mijn topology. Het schijnt dus best wel lastig te zijn om uit te vinden hoe je de datastromen kan volgen ;)

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LightStar
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 09:14
Van het weekend even wezen stoeien met de UDM-Pro en de Protect software, nu ben je voor dat laatste een HDD/SSD nodig, het viel me op zodra de UDM gerestart wordt met een HDD/SSD erin dat de fans harder beginnen te draaien...(ligt niet aan de installatie van Protect dat er meer load komt), dus vanochtend Protect en de HDD verwijderd en de UDM-Pro een reboot gegeven met als resultaat dat hij weer heerlijk stil is..

Ik ga de Protect software dus niet gebruiken op de UDM maar op een Hyper-V machine...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaanHetEendje
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-09 17:08
LightStar schreef op maandag 24 februari 2020 @ 08:22:
het viel me op zodra de UDM gerestart wordt met een HDD/SSD erin dat de fans harder beginnen te draaien...
Doet me denken aan HP servers waar de fans 30% harder gaan draaien als er een PCI-E Riser card in zit (Zonder iets in die riser card!!)

Ik wil graag de UDM Pro hebben maar zoals gewoonlijk bij nieuwe producten van ubiquiti zijn er zoveel kinderziektes. Hebben jullie die nieuwe UMG al gezien? Identieke CPU aan de UDM Pro dus het lijkt mij dat hij dezelfde performance gaat leveren voor IPS/DPI e.d..

Hij ziet er alleen zo suf uit met alleen rechts 4 poortjes. Een ingebouwde switch zoals de UDM is toch wel handig..

Persoonlijk ben ik nog steeds boos dat ze bij de UDM Pro de 3 routed ports vastgebonden hebben aan een functionaliteit (1x 1Gbit WAN, 1x 10Gbit SFP+ WAN, 1x 10Gbit SFP+ LAN). Waarom moet dat nou weer zo. Waarom geef je ons niet de vrije keus. Ik wil de 2 SFP+ slots gebruiken als downlink naar mijn switch(es)!

Hoop dat die UMG wél de vrije keus heeft en voor dezelfde prijs als de USG 4 Pro op de markt komt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightStar
DaanHetEendje schreef op maandag 24 februari 2020 @ 08:48:
[...]
Ik wil graag de UDM Pro hebben maar zoals gewoonlijk bij nieuwe producten van ubiquiti zijn er zoveel kinderziektes. Hebben jullie die nieuwe UMG al gezien? Identieke CPU aan de UDM Pro dus het lijkt mij dat hij dezelfde performance gaat leveren voor IPS/DPI e.d..
Ja zie een paar pagina's terug ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
DaanHetEendje schreef op maandag 24 februari 2020 @ 08:48:
[...]
Persoonlijk ben ik nog steeds boos dat ze bij de UDM Pro de 3 routed ports vastgebonden hebben aan een functionaliteit (1x 1Gbit WAN, 1x 10Gbit SFP+ WAN, 1x 10Gbit SFP+ LAN). Waarom moet dat nou weer zo. Waarom geef je ons niet de vrije keus. Ik wil de 2 SFP+ slots gebruiken als downlink naar mijn switch(es)!

Hoop dat die UMG wél de vrije keus heeft en voor dezelfde prijs als de USG 4 Pro op de markt komt...
Helaas hebben Unifiproducten inmiddels een aardig imago opgebouwd dat UI veel durft te beloven, maar helaas weinig opleveren. Je wens staat in ieder geval al wel bij de Feature Request van dit nieuwe product.
https://community.ui.com/...11-423c-896e-0cccc03172be

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
Step schreef op zondag 23 februari 2020 @ 22:35:
[...]

Schiet mij maar lek :/

Het aanzetten van de IGMP heeft op het netwerk heeft niet geholpen. De NPO en de Kijk app op mijn sony TV blijven aardapel kwaliteit (instelling staat op hoogte kwaliteit in de app) hang ik er een dome TP link aan of doe ik de kabel direct in de tv is het hele probleem weg :X De

Netflix en de youtube app streamen zonder problemen 1080P en bouwen binnen enkele seconden de stream op als de 8P switch er wel tussen zit. Waar zit dan het verschil met de NPO en de Kijk app?

USG --> 150w 16P - TV = geen probleem
USG --> 150w 16P --> 8P --> TV is probleem

- De 8P heeft een gigabit uplink vanuit de 16P
- Profile staat op All op beide switches (zitten allemaal in management vlan)

Iemand nog tips waar ik dit in moet zoeken binnen de config van ubnt? kan toch niet dat een switch van de action van 10 euro het beter doet dan deze 8p switch van ubtn :P

Kan dit liggen aan het feit dat ik een USC-8 heb i.p.v een USW-8?

Cloud ☁️

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• LightStar
Misschien nog een leuk nieuwtje (zie t vandaag voor het eerst) een Early access store binnen europa !

https://eu.store.ui.com/collections/early-access

Acties:
  • 0 Henk 'm!
LightStar schreef op maandag 24 februari 2020 @ 10:12:
Misschien nog een leuk nieuwtje (zie t vandaag voor het eerst) een Early access store binnen europa !

https://eu.store.ui.com/collections/early-access
Ben benieuwd wanneer daar iets in komt te staan dan (behalve nu dan de USW Leaf). In US zijn de meeste artikelen zo uitverkocht. Ben benieuwd of ze dan dus meer gaan produceren om te verdelen over de stores of dat ze dan eerst in US verkopen en wat over blijft naar bv EU store gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightStar
RobertMe schreef op maandag 24 februari 2020 @ 10:23:
[...]

Ben benieuwd wanneer daar iets in komt te staan dan (behalve nu dan de USW Leaf). In US zijn de meeste artikelen zo uitverkocht. Ben benieuwd of ze dan dus meer gaan produceren om te verdelen over de stores of dat ze dan eerst in US verkopen en wat over blijft naar bv EU store gaat.
Ja ik ben daar ook wel benieuw na, soms staan er echt leuke dingen in de early access en zou sommige dingen best al willen hebben (zo staat er nu ook een mount voor de UVC-G3 camera (wallmount) die ik graag wil hebben).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaanHetEendje
ed1703 schreef op maandag 24 februari 2020 @ 09:22:
[...]

Helaas hebben Unifiproducten inmiddels een aardig imago opgebouwd dat UI veel durft te beloven, maar helaas weinig opleveren. Je wens staat in ieder geval al wel bij de Feature Request van dit nieuwe product.
Haha ja die heb ik al upvoted! (En dat 4e comment is van mij). Ik koop ook nog niks, wacht sowieso al die kinderziektes even af!

Ik werd erg enthousiast over de gen2 switches. Zelfde prijsniveau als de gen1 PoE switches. Ik hoop dat er gen2 switches zonder PoE op de markt komen op hetzelfde prijsniveau als de gen1 non-PoE switches! Helemaal de L3 functionaliteit op de switches leek me tof maar dat zit dus alleen op de Pro varianten :'(

Dat ze voor de redundant power supply voor zo'n speciale oplossing hebben gekozen voelt echt enorm vendor-lock. Merk dat je steeds meer voor de merknaam begint te betalen. Ik heb nul interesse in dual PSU maar het voelt suf.

Maar aan de andere kant is mijn tweedehands Cisco ASA 5515 ook redelijk kansloos zonder support contract. Draait IOS uit 2011 en ik mag geen nieuwe versie downloaden omdat je dan een support contract moet afnemen...

Homelabbing met tweedehands cisco apparatuur wordt je redelijk onmogelijk gemaakt! ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
DaanHetEendje schreef op maandag 24 februari 2020 @ 11:24:
[...]
Ik werd erg enthousiast over de gen2 switches. Zelfde prijsniveau als de gen1 PoE switches. Ik hoop dat er gen2 switches zonder PoE op de markt komen op hetzelfde prijsniveau als de gen1 non-PoE switches! Helemaal de L3 functionaliteit op de switches leek me tof maar dat zit dus alleen op de Pro varianten :'(
De US8-150 van Unifi is gelijk aan de 8-150 van de edgelijn en de edgeversie kan ook L3-routering aan. Ik heb echter geen idee hoeveel memory een Unifi-switch trekt voor basisfunctionaliteit e.d. Daar zal gerust wel wat verschil in zitten. Afgezien van het tweakgehalte zie ik voor L3 geen usecase voor thuis. Het alleen in pro-versies toestaan is niet raar, UI kijkt goed naar Cisco en andere echte Enterprise-vendors. UI loopt alleen niet uitgebreid te koop met CPU en Memory-specs op switches.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LightStar
[...]

Ja er komt sowieso een 24 poorts (USW-24) gen2 non-poe, early access prijs 225 dollar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:49

Ethirty

Who...me?

[...]

Dat ze voor de redundant power supply voor zo'n speciale oplossing hebben gekozen voelt echt enorm vendor-lock. Merk dat je steeds meer voor de merknaam begint te betalen. Ik heb nul interesse in dual PSU maar het voelt suf.
En dat terwijl ze al een eigen redundant PSU systeem hadden voor sommige apparatuur waarvoor je dan kon kiezen voor AC of DC voedingen die je gewoon kon hot-swappen. Nee, dan toch weer wat nieuws ontwerpen ipv van de plank pakken.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanHetEendje
LightStar schreef op maandag 24 februari 2020 @ 11:55:
[...]

Ja er komt sowieso een 24 poorts (USW-24) gen2 non-poe, early access prijs 225 dollar.
Goed nieuws! Dankjewel :). Dat is $10 meer dan de gen1 switch dus de prijs zit goed. Ik wilde eigenlijk geen gen1 switch kopen als de gen2 al beschikbaar is, maar de gen2 wordt gelijk 2x zo duur omdat het alleen in de PoE variant beschikbaar is.
Nu met die non-PoE variant zal de gen2 wel wat duurder uitvallen maar het zal niet 2x zo veel zijn!
ed1703 schreef op maandag 24 februari 2020 @ 11:45:
[...]

De US8-150 van Unifi is gelijk aan de 8-150 van de edgelijn en de edgeversie kan ook L3-routering aan. Ik heb echter geen idee hoeveel memory een Unifi-switch trekt voor basisfunctionaliteit e.d. Daar zal gerust wel wat verschil in zitten. Afgezien van het tweakgehalte zie ik voor L3 geen usecase voor thuis. Het alleen in pro-versies toestaan is niet raar, UI kijkt goed naar Cisco en andere echte Enterprise-vendors. UI loopt alleen niet uitgebreid te koop met CPU en Memory-specs op switches.
Oh ik snap het zeker hoor :) Het was meer een: OOoohh! Leuk! L3!.... oh.. alleen op de Pro..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LightStar
@DaanHetEendje er staat ook nog een USW-Pro-24-BETA is dacht ik een Pro switch maar dan zonder PoE, Early access prijs 399 dollar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJnJ
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 19-10-2024
Ik zat in twijfel over mesh van bijvoorbeeld TP-link waar best veel goede ervaring mee zijn. Echter stoor ik me daar aan het gebrek aan uitgebreide instellingen. Hierdoor kom ik sowieso bij Ubiquiti uit omdat ik met meerdere VLANs en Wi-Fi points wil werken om zo IOT en gast apparatuur te scheiden van bijvoorbeeld het normale netwerk.
Echter wat mij zo bevalt aan de mesh, is de actieve sturing door de access points naar het volgende punt. Indien mijn telefoon zich naar de zolder verplaatst wordt de telefoon actief naar de access point boven gestuurd zonder dat er aan de cliënt side iets hoeft te gebeuren.

Hoe is dit bij Ubiquiti knap te gebruiken wanneer ik meerdere AC pros gebruik? Of is het dan aan te raden het Ubiquiti mesh systeem te gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
  • Laatst online: 19:33
Bij Ubiquiti creeër je gewoon één dekkend netwerk door de access points op strategische plekken te hangen. Daar kan geen mesh systeem tegenop. Je moet echter wel naar elke access point een utp kabel trekken.

'Roaming' gebeurt overigens door de client, niet door de access points.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:24

_Arthur

blub

GioStyle schreef op maandag 24 februari 2020 @ 15:06:
Je moet echter wel naar elke access point een utp kabel trekken.
Niet eens noodzakelijk; je kan een AP achter een andere AP hangen (die wel een fysieke netwerk uplink heeft).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
_Arthur schreef op maandag 24 februari 2020 @ 15:08:
[...]

Niet eens noodzakelijk; je kan een AP achter een andere AP hangen (die wel een fysieke netwerk uplink heeft).
Dus mijn opmerking is nog steeds valide. Naar elke ap een utp kabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-09 17:33
GioStyle schreef op maandag 24 februari 2020 @ 15:06:
Bij Ubiquiti creeër je gewoon één dekkend netwerk door de access points op strategische plekken te hangen. Daar kan geen mesh systeem tegenop. Je moet echter wel naar elke access point een utp kabel trekken.

'Roaming' gebeurt overigens door de client, niet door de access points.
je kunt gewoon je ubiquiti AP wireless laten uplinken (meshen dus) niet ideaal maar werkt vaak prima

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

GioStyle schreef op maandag 24 februari 2020 @ 15:17:
Dus mijn opmerking is nog steeds valide. Naar elke ap een utp kabel.
UniFi - UAP: Configuring Wireless Uplink
https://help.ubnt.com/hc/...nfiguring-Wireless-Uplink

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally

rally

Deyterra Consultancy

Dat is dus "meshing" en dat wil je juist niet met access points.

Of anders gezegd: Mijn advies is het niet. Ieder AP voorzien van een eigen netwerkkabel is het beste voor performance, stabiliteit en beheersbaarheid.

Ik gebruik een Mesh opstelling voor mijn schuur (waar ik eenvoudig weg geen kabel naar toe kan trekken), maar als ik de mogelijkheid ooit krijg om er een kabel naar toe te brengen zou ik geen seconde twijfelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
Als je dat stukje bij ubnt leest staat er ook bij dat het hebben van een verbinding altijd nog beter is dan geen verbinding. Dat zou naar mijn idee dan ook de enige reden moeten zijn om dit te gebruiken.

Maar dat denk ik dan...

Ik zou dan nog eerder kiezen om de AP's te verbinden via powerline adapters.
Zo werkt Amplify ook.

[ Voor 18% gewijzigd door rinkel op 24-02-2020 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

rally schreef op maandag 24 februari 2020 @ 15:29:
[...]

Of anders gezegd: Mijn advies is het niet. Ieder AP voorzien van een eigen netwerkkabel is het beste voor performance, stabiliteit en beheersbaarheid.

Ik gebruik een Mesh opstelling voor mijn schuur (waar ik eenvoudig weg geen kabel naar toe kan trekken), maar als ik de mogelijkheid ooit krijg om er een kabel naar toe te brengen zou ik geen seconde twijfelen.
Hier thuis opgelost door een powerline naar de schuur aan te leggen .. en dan daaraan een AP AC Mesh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Mijn advies ook niet. Maar waar het meer omging is dat het geen vereiste is dat elk AP een fysieke netwerkkabel perse nodig heeft.
Idem als hier :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
[...]

heb dat een tijdje gebruikt, wat dan belangrijk is, is dat je verbinding tussen de AP's echt goed moet zijn. Ik had bijvoorbeeld het issue dat de afstand vrij groot was tussen de AP in de woonkamer en die in de garage. er 3 stenen muren tussen zaten. Toch een langzame maar stabiele verbinding met 2 AC-Lite's.

Surfen was niet echt handig, maar een videostream deed het dan na een wat bufferen prima, na een flinke tuinverbouwing kabel getrokken en dat is 100x sneller maar die mogelijkheid moet je hebben.

Powerline werkte niet overigens, in dit huis uit 1906 hebben ze de garage aangesloten met een voedingskabel met gevlochten aarde, geen powerline mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
zeroday schreef op maandag 24 februari 2020 @ 07:40:
wat bedoel je met stroom aansluiting cq. PoE ?
Gewoon : Adapter of PoE :)
Het topology dingetje is al enkele jaren onderwerp van discussie op de fora van ubi. Bij mij stond het jarenlang niet goed omdat ik non unifi switches en powerlines in mijn netwerk heb zitten. Tot op heden .. want nu staan eindelijk de apparaten die lange tijd in het 'luchtledige' stonden nu ook met een lijntje en klopt mijn topology. Het schijnt dus best wel lastig te zijn om uit te vinden hoe je de datastromen kan volgen ;)
Mja, hier is alles UniFI en het klopt dus niet... :D

Wat ik ook raar vind is dat je de boel niet zelf handmatig kan aanpassen door het een en ander te sleepen of aan te geven... jammer! :-(
ed1703 schreef op maandag 24 februari 2020 @ 09:22:
*O* UPVOTED!!! *O*

Hoop dat anderen ook effe stemmen, want dit is echt belachelijk en moet gewoon a.s.a.p. worden gefixed! d:)b
HKLM_ schreef op maandag 24 februari 2020 @ 09:58:
Kan dit liggen aan het feit dat ik een USC-8 heb i.p.v een USW-8?
USC i.p.v. USW :?

Het is toch allemaal UniFi spul ?!
Reloader schreef op maandag 24 februari 2020 @ 17:17:
heb dat een tijdje gebruikt, wat dan belangrijk is, is dat je verbinding tussen de AP's echt goed moet zijn. Ik had bijvoorbeeld het issue dat de afstand vrij groot was tussen de AP in de woonkamer en die in de garage. er 3 stenen muren tussen zaten. Toch een langzame maar stabiele verbinding met 2 AC-Lite's.

Surfen was niet echt handig, maar een videostream deed het dan na een wat bufferen prima, na een flinke tuinverbouwing kabel getrokken en dat is 100x sneller maar die mogelijkheid moet je hebben.

Powerline werkte niet overigens, in dit huis uit 1906 hebben ze de garage aangesloten met een voedingskabel met gevlochten aarde, geen powerline mogelijk.
Tja, zoals altijd met dat soort toestanden : Je moet wel "de repeater" op een plek zetten waar er nog daadwerkelijk een goed signaal aanwezig is! :)

Beide accesspoints op een random plek neerzetten en het beste hopen is natuurlijk niet echt handig...

[ Voor 24% gewijzigd door nero355 op 24-02-2020 17:22 ]

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
nero355 schreef op maandag 24 februari 2020 @ 17:19:
[...]
Mja, hier is alles UniFI en het klopt dus niet... :D

Wat ik ook raar vind is dat je de boel niet zelf handmatig kan aanpassen door het een en ander te sleepen of aan te geven... jammer! :-(
UniFi zal de topology bouwen op basis van LLDP en de DHCP snooping database. Als je dan zelf kunt slepen schiet zoiets z’n doel voorbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ed1703 schreef op maandag 24 februari 2020 @ 17:39:
UniFi zal de topology bouwen op basis van LLDP en de DHCP snooping database. Als je dan zelf kunt slepen schiet zoiets z’n doel voorbij.
Dat is wel een goeie! Zal effe alle apparaten nalopen op LLDP en dergelijke! :)

In welke zin denk jij dat de DHCP Snooping database daaraan iets kan bijdragen ?
Staat op dit moment uit trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
nero355 schreef op maandag 24 februari 2020 @ 17:43:
[...]

Dat is wel een goeie! Zal effe alle apparaten nalopen op LLDP en dergelijke! :)

In welke zin denk jij dat de DHCP Snooping database daaraan iets kan bijdragen ?
Staat op dit moment uit trouwens.
Kan ook nog op basis van MAC address table en ARP table. Het is iig 1 van beide. Meer bronnen ken ik niet. Dus slepen zit er niet in. Snooping is echter meer efficiënt omdat je geen ARP nodig hebt, dat zit al in de DHCP database.

[ Voor 9% gewijzigd door ed1703 op 24-02-2020 17:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ed1703 schreef op maandag 24 februari 2020 @ 17:47:
Kan ook nog op basis van MAC address table en ARP table. Het is iig 1 van beide. Meer bronnen ken ik niet. Dus slepen zit er niet in. Snooping is echter meer efficiënt omdat je geen ARP nodig hebt, dat zit al in de DHCP database.
Ik ging dus uit van MAC/ARP Table, maar was LLDP helemaal vergeten! :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally

rally

Deyterra Consultancy

Reloader schreef op maandag 24 februari 2020 @ 17:17:
[...]

Ik heb helaas geen andere oplossing, want PowerLine werkt niet omdat ik 3-fasen heb. Dan moet ik een fasekoppelaar er tussen zetten en dat vind ik het niet waard.

Wellicht dat ik het pad ooit nog open gooi en er een mantelbuis in leg. Heb ik ook dekking op onze flonder (handig voor de zomer met F1 kijken bijv.)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-09 07:42

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

rally schreef op maandag 24 februari 2020 @ 17:57:
[...]

Ik heb helaas geen andere oplossing, want PowerLine werkt niet omdat ik 3-fasen heb. Dan moet ik een fasekoppelaar er tussen zetten en dat vind ik het niet waard.

Wellicht dat ik het pad ooit nog open gooi en er een mantelbuis in leg. Heb ik ook dekking op onze flonder (handig voor de zomer met F1 kijken bijv.)
Zolang je stopcontact in de mk dezelfde fase is als waar je andere powerline zit moet dat toch gewoon kunnen?
In de mk een stopcontact maken op dezelfde fase is klusje van niks.

Evengoed zou ik overal kabels trekken en mantelbuizen. Ik wil overal snel internet. 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

[...]

Ik heb ook 3 fasen, heeft je schuur dan een geheel eigen stop?
ik heb hier geen probleem gezien dat door de fase er geen signaal zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally

rally

Deyterra Consultancy

zeroday schreef op maandag 24 februari 2020 @ 18:31:
[...]

Klopt, mijn schuur zit op een eigen schakelautomaat en ik heb een test gedaan met PowerLine en helaas onsuccesvol 😞

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-09 07:42

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

zeroday schreef op maandag 24 februari 2020 @ 18:31:
[...]

Het is meer dat de powerline adapters op dezelfde fase moeten zitten. Dus als je er eentje in de keuken doet en eentje boven en hij werkt niet, werkt hij misschien opeens wel in een andere kamer oid

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LightStar
rally schreef op maandag 24 februari 2020 @ 18:36:
[...]

Klopt, mijn schuur zit op een eigen schakelautomaat en ik heb een test gedaan met PowerLine en helaas onsuccesvol 😞
Kun je niet in je meterkast een aftakking maken op de groep ? Dus vanuit de groep naar een losse doos waar je een stopcontact achter zet ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
Heel de dag aan het kutten geweest met de nieuwe 8 poort switch maar streaming is niet normaal te krijgen via dat ding. Support van ubnt heb je ook niks aan behalve pleur het maar op het forum :/

Conclusie dat ding gaat terug en een oude vertrouwde TP-Link neemt zijn plaats zonder gemopper in.

Cloud ☁️

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rally

rally

Deyterra Consultancy

LightStar schreef op maandag 24 februari 2020 @ 19:43:
[...]

Kun je niet in je meterkast een aftakking maken op de groep ? Dus vanuit de groep naar een losse doos waar je een stopcontact achter zet ?
Is ook een optie inderdaad. Kan ik nog even over nadenken.

Maar heb liever een kabel. Kan ik de boel via PoE voeden en zo...

Hoe dan ook... geen onhandig idee ;) Thnx

Acties:
  • 0 Henk 'm!
HKLM_ schreef op maandag 24 februari 2020 @ 19:45:
Heel de dag aan het kutten geweest met de nieuwe 8 poort switch maar streaming is niet normaal te krijgen via dat ding. Support van ubnt heb je ook niks aan behalve pleur het maar op het forum :/

Conclusie dat ding gaat terug en een oude vertrouwde TP-Link neemt zijn plaats zonder gemopper in.
En gelijk heb je! :)

Maar welk model was het nou ?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
nero355 schreef op maandag 24 februari 2020 @ 23:45:
[...]

En gelijk heb je! :)

Maar welk model was het nou ?!
Het was een USC-8

Cloud ☁️

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shaggie_NB
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 28-09-2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
Yes dat was hem, ze verkopen hem onder de naam Unifi Switch 8 maar als je inlog met ssh dan staat er USC-8 ipv USW-8. Die topics was ik ook tegen gekomen toen ik ging zoeken waarom ik geen telnet sessie kon opzetten 8)7

[ Voor 27% gewijzigd door HKLM_ op 25-02-2020 08:15 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LightStar
@HKLM_ kun je hem niet ruilen voor een USW-8 (evt met poe) ? heb daar zelf 1 van in gebruik en bij mijn schoonouders ook, nooit issue's mee gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
LightStar schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 08:05:
@HKLM_ kun je hem niet ruilen voor een USW-8 (evt met poe) ? heb daar zelf 1 van in gebruik en bij mijn schoonouders ook, nooit issue's mee gehad.
Wie zegt mij dat de 8 poort 60watt niet hetzelfde probleem heeft? Op deze doos staat ook niet dat het een USC is. Ze hebben dit gewoon veranderd en verkopen hem onder dezelfde naam.
The USC-8P with the new ARM technology has the same markings on the package as the older USW-8P. Both are labled US-8.
Board revisie nummer was 24 geloof ik.

En als ze daar nou gewoon eerlijk over zijn dan vindt ik het prima maar nee kop in het zand en geen support geven.

[ Voor 25% gewijzigd door HKLM_ op 25-02-2020 08:15 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LightStar
Ik zie dat die van mij al wel wat ouder zijn qua board revision, al is die met Board Revision 8 nog niet zo heel oud (gekocht op 4 september, deze komt binnenkort wel op de V&A dit zodra ik mijn nieuwe 16p ga bestellen)

Model UniFi Switch 8 POE-60W
Version 5.0.0.11344
Board Revision 8

Model UniFi Switch 8 POE-60W
Version 5.0.0.11344
Board Revision 6

[ Voor 12% gewijzigd door LightStar op 25-02-2020 08:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reloader
[...]

koppeling van de moderne powerlines is toch over de aarde?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rally

rally

Deyterra Consultancy

Reloader schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 10:07:
[...]

koppeling van de moderne powerlines is toch over de aarde?
Nee, PowerLine werkt via de fase en nul-draden, maar moderne PowerLine adapters kunnen ook de aarde draad gebruiken als extra "kanaal" om een hogere snelheid te genereren.

Met alle support hier denk ik dat ik er niet meer onderuit kom dan het gewoon te gaan proberen.
Ik ga wel een setje bestellen en kijken of ik een extra stopcontact in de meterkast kan maken hiervoor (is niet zo lastig ;) )

Even kijken welke set het beste is, want met Devolo had ik hele slechte ervaringen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reloader
rally schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 10:14:
[...]

Nee, PowerLine werkt via de fase en nul-draden, maar moderne PowerLine adapters kunnen ook de aarde draad gebruiken als extra "kanaal" om een hogere snelheid te genereren.

Met alle support hier denk ik dat ik er niet meer onderuit kom dan het gewoon te gaan proberen.
Ik ga wel een setje bestellen en kijken of ik een extra stopcontact in de meterkast kan maken hiervoor (is niet zo lastig ;) )

Even kijken welke set het beste is, want met Devolo had ik hele slechte ervaringen.
voor zover ik weet is dat met het oude powerline :) maar las op wikipedia
HomePlug AV2
The HomePlug AV2 specification was introduced in January 2012. It is interoperable with HomePlug AV and HomePlug GreenPHY devices and is IEEE 1901 standard compliant. It features gigabit-class PHY-rate, support for MIMO PHY, repeating functionalities and power saving modes.[4][13] Can use the bandwidth from 30–86 MHz as additional bandwidth. The first generation are generally considered to be 20% faster than HomePlug AV 500, it is often sold as HomePlug 600. They do not support MIMO, but only single streams due to the Atheros chipset architecture (QCA7450/AR1540). October 2013 Qualcomm announced the QCA7500 with support for 2x2 MIMO which supposedly will double data transfer rates. In 2014, Qualcomm began production of the QCA7500. This device provided raw PHY rates of 1300 Mbps, with resultant data rates of 550 Mbps UDP and 500 Mbps TCP, full MIMO. Communication takes place on both the line–neutral and line–ground power line pairs. Devolo from Germany has made proprietary improvements on the standard, and are using the ground wire in addition to phase (also known as hot or live) and null (also known as neutral). This technology is available world wide, though can only be used in territories that use the ground wire in their building wiring regulations.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

rally schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 10:14:
[...]

Merk maakt vaak niet uit, de meeste chinese dingen maken allemaal gebruik van dezelfde chipset. (bijv. nu Qualcom) https://nl.hardware.info/powerline-adapters.44 al die krengen werken praktisch met dezelfde firmware hier en daar met wat aanpassingen in de basis software. Ga uit van wat je zelf wil

Ik heb een oude linksys met een ander oud no-name OEM chinees ding gekoppeld die ik ooit als sample ter test had. Die zijn volgens mij nu dik 8 jaar oud 12 jaar oud zie ik nu (PLE200) als het niet meer is.Op basis van chipset heb ik op het internet firmware gevonden en kunnen updaten zodat ze met elkaar konden praten. (originele linksys ergens in een verhuizing kwijt geraakt)

Ik heb ook TP-Link gehad een 3 tot 4 jaar terug, maar daar had ik vooral bij hoge gigabit snelheden problemen dat dan de verbinding wegviel. Maar dat was 3-4 jaar geleden

[ Voor 3% gewijzigd door zeroday op 25-02-2020 12:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rally

rally

Deyterra Consultancy

Reloader schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 10:34:
[...]

voor zover ik weet is dat met het oude powerline :) maar las op wikipedia

[...]
Dat klopt. Dat was ik ook probeerde te zeggen :P (maar blijkbaar niet helemaal duidelijk).
Primair werkt PL via de nul en fase, maar nieuwere versies werken ook samen met de aarde draad.

Ik ga hem gewoon even proberen en dan kijken welke performance mijn Mesh HD er uit krijgt.
Want als dat goed werkt, kan ik die verplaatsen en de dekking van mijn tuin optimaal maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arniejj
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 04-09 14:16
Edit: Verkeerde topic

[ Voor 95% gewijzigd door arniejj op 25-02-2020 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greetoz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:17
Vraagje. Mijn huidige setup is modem (bridgemode) rechtstreeks in een dedicated nic voor een pfsense vm. Nu krijg ik morgen een UDM-Pro binnen. Mijn provider geeft meerdere ipadressen uit (via dhcp). Als ik mijn PFsense meerdere virtuele interfaces geef in VMware dan krijgt hij gewoon op elke interface een extern adres.

Ik wil mijn PFsense in de lucht houden tot de UDM-Pro betrouwbaar werkt. Kan ik de netwerk kabel vanuit het modem in mijn unifi switch stoppen en dan 2 kabels eruit, een naar de UDM en een naar de PFsense doos? Ik begrijp dat dit out of de box niet zal werken, maar kan ik de unifi switch zo configuren dat er een soort prive passtru netwerk ontstaat? (een beetje zoals het nu werkt als ik in ESXi een extra virtuele nic hang aan de fysieke WAN nic.

Hopelijk is het duidelijk wat ik probeer te doen.

https://printcraft3d.nl Protect your BMW! https://BimmerNotify.app

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmokingCrop
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Greetoz schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 22:57:
Vraagje. Mijn huidige setup is modem (bridgemode) rechtstreeks in een dedicated nic voor een pfsense vm. Nu krijg ik morgen een UDM-Pro binnen. Mijn provider geeft meerdere ipadressen uit (via dhcp). Als ik mijn PFsense meerdere virtuele interfaces geef in VMware dan krijgt hij gewoon op elke interface een extern adres.

Ik wil mijn PFsense in de lucht houden tot de UDM-Pro betrouwbaar werkt. Kan ik de netwerk kabel vanuit het modem in mijn unifi switch stoppen en dan 2 kabels eruit, een naar de UDM en een naar de PFsense doos? Ik begrijp dat dit out of de box niet zal werken, maar kan ik de unifi switch zo configuren dat er een soort prive passtru netwerk ontstaat? (een beetje zoals het nu werkt als ik in ESXi een extra virtuele nic hang aan de fysieke WAN nic.

Hopelijk is het duidelijk wat ik probeer te doen.
Zoals Nero inderdaad zegt, een VLAN Only network aanmaken en die twee poorten daarop zetten.
Zo zijn die twee volledig afgezonderd van de rest van je switch (virtuele switch van 2 3 poorten als het ware).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greetoz
@nero355 @SmokingCrop

Ik ga er dus vanuit dat alle 3 de poorten in het vlan only netwerk moeten, niet alleen de 2 “uitgaande”.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EricDi
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10-08 10:26
RE: mijn UDM pro time out issues.

Ik heb vandaag een SFP module in the SFP WAN port gestopt. Dit verhielp mijn timeout issues volledig! De RJ45 WAN port zorgt voor problemen, SFP port niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally

rally

Deyterra Consultancy

EricDi schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 10:58:
RE: mijn UDM pro time out issues.

Ik heb vandaag een SFP module in the SFP WAN port gestopt. Dit verhielp mijn timeout issues volledig! De RJ45 WAN port zorgt voor problemen, SFP port niet.
Hoe maak jij verbinding? Bijv. via VLAN300 zoals bij T-Mobile of VLAN6 zoals KPN?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmokingCrop
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Greetoz schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 07:15:
@nero355 @SmokingCrop

Ik ga er dus vanuit dat alle 3 de poorten in het vlan only netwerk moeten, niet alleen de 2 “uitgaande”.
Klopt inderdaad

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EricDi
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10-08 10:26
rally schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 11:09:
[...]

Hoe maak jij verbinding? Bijv. via VLAN300 zoals bij T-Mobile of VLAN6 zoals KPN?
dhcp. Heb tweak.nl die doen met internet only niet meer aan vlans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Greetoz schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 07:15:
@nero355 @SmokingCrop

Effe een VLAN aanmaken die laten we zeggen VLAN 400 is en vervolgens gewoon 3 Untagged poorten op de switch met dat VLAN laten werken en klaar! :)

1x Ziggo ding...
1x pfSense bakkie
1x Dat UDM ding...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Vreemd. Krijg ineens een melding van mij app van een spontane herstart van een switch. Zijn er mogelijkheden om dat te troubleshooten.?

edit: ben even aan het kijken op de unifi fora. schijnt niet helemaal een onbekend probleem te zijn in het verleden.

[ Voor 30% gewijzigd door Gunner op 26-02-2020 22:24 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
Gunner schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 21:36:
Vreemd. Krijg ineens een melding van mij app van een spontane herstart van een switch. Zijn er mogelijkheden om dat te troubleshooten.?

edit: ben even aan het kijken op de unifi fora. schijnt niet helemaal een onbekend probleem te zijn in het verleden.
Wat voor switch is het?

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

UniFi Switch 8 POE-60W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
Weet je ook welke errors je krijgt? Heb je toevallig een device erbij geprikt in dezelfde groep / stroomblok waar ook je switch in zit?

[ Voor 21% gewijzigd door HKLM_ op 26-02-2020 22:41 ]

Cloud ☁️

• Gaat niet door
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:09
Gunner schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 21:36:

Afgelopen nacht ook dezelfde melding gekregen.

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

HKLM_ schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 22:38:
[...]

Weet je ook welke errors je krijgt? Heb je toevallig een device erbij geprikt in dezelfde groep / stroomblok waar ook je switch in zit?
Ik meen gelezen te hebben dat debug logs geflushed worden zodra er een herstart plaats vindt (unifi forum). Nee, verder geen meldingen verder behalve de herstart en de USG die op hetzelfde stekkerblok zit is gewoon online gebleven.
Gaat niet door schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 07:05:
[...]

Afgelopen nacht ook dezelfde melding gekregen.
Aparte toevalligheid...

[ Voor 17% gewijzigd door Gunner op 27-02-2020 07:53 ]

• Gaat niet door
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:09
Gunner schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 07:53:
[...]

Ik meen gelezen te hebben dat debug logs geflushed worden zodra er een herstart plaats vindt (unifi forum). Nee, verder geen meldingen verder behalve de herstart en de USG die op hetzelfde stekkerblok zit is gewoon online gebleven.

[...]

Aparte toevalligheid...
Is ook wel iets toevallig na een korte zoektocht bleek dat het internet even 5 min weg was. Mijn Meraki appliance geeft pas een alert na 5 min. Even op het verkeerde been gezet dat ik geen alert ontving van Meraki en wel Unifi.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greetoz
nero355 schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 14:35:
[...]

Effe een VLAN aanmaken die laten we zeggen VLAN 400 is en vervolgens gewoon 3 Untagged poorten op de switch met dat VLAN laten werken en klaar! :)

1x Ziggo ding...
1x pfSense bakkie
1x Dat UDM ding...
Thanks dit werkt indd perfect!

• MrJames
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-04-2024

MrJames

-/

Op werk maken we gebruik van oude apparaten nog. Voor Wifi hebben we al Unifi AP's. Voor het stukje VPN heb ik gelezen dat Edgemax series betere ondersteuning heeft.

In het geval dat we voor networking gaan, hebben we Edgemax en de cloud controller UNMS daarnaast een tweede controller voor Unifi AP's.

Jammer eigenlijk dat de Unifi AP's niet te managen valt vanuit UNMS, maar ik zal niet de eerste en laatste die hierover denkt.

Kun je betreft instellingen in Edgemax Routers via de interface doen of is het meer een CLI apparaat?

[ Voor 10% gewijzigd door MrJames op 27-02-2020 10:07 ]

• rinkel
Unifi en de PS4 spelen niet echt graag samen.
Tot nu toe meestal bedraad aangesloten, maar de ps staat nu op een kamer waar een kabel lastig is. WiFi dekking is prima, appletv doet het daar ook perfect, net als iPads.
Alleen die PS dus niet, wil gewoon niet verbinden. (Ziet de ssid wel).

Wellicht moet ik 2Ghz maar eens aanzetten... wat een dramading die PS4... of ben ik de enige?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
MrJames schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 09:57:
Kun je betreft instellingen in Edgemax Routers via de interface doen of is het meer een CLI apparaat?
Edgemax producten zijn voor 75% CLI-only, althans, als je behoefte hebt aan zeer specifieke settings.
Het hangt er vanaf wat je er mee van plan bent te doen. Voor basis vlan/firewall is GUI voldoende.
Voor VPN is CLI wel redelijk vereist bij OpenVPN omdat dit wat edits van een .ovpn file nodig heeft. Hangt een beetje af hoe de andere kant geconfigureerd is.

ConfigTree zoals @Tylen al aangeeft is beschikbaar, maar kan ook redelijk complex worden als je niet gewend bent met de tooling te werken. “Even” instellen is er meestal niet bij.

[ Voor 34% gewijzigd door ed1703 op 27-02-2020 14:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-09 08:58

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

rinkel schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 12:44:
Tot nu toe meestal bedraad aangesloten, maar de ps staat nu op een kamer waar een kabel lastig is. WiFi dekking is prima, appletv doet het daar ook perfect, net als iPads.

Wellicht moet ik 2Ghz maar eens aanzetten... wat een dramading die PS4... of ben ik de enige?
Stel een seperaat SSID in en speel eens met instellingen.

Hier werkt de PS4 prima. Er zijn soms gewoon rare combinaties die dingen stuk maken.
SSID naam (tekens in de naam op spaties)
Zet zoveel mogelijk "advanced options" uit
En kijk of je het werkend krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:41

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

ed1703 schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 12:55:
[...]

Edgemax producten zijn voor 75% CLI-only.
Het hangt er vanaf wat je er mee van plan bent te doen. Voor basis vlan/firewall is GUI voldoende.
Voor VPN is CLI vereist.
Volgens mij kon ik in de config tree mijn gehele vpn configureren in de edgerouter, kwam geen cli aan te pas ;)

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:21

RnB

rinkel schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 12:44:

Niet alleen met UniFi spul hoor, volgens mij is het Wi-Fi gedeelte van de PS4 (Pro hier) een ondergeschoven kind geweest.

Ik ben daar gister nog tegenaan gelopen: Borderlands 3 downloaden over Wi-Fi --> max 20Mbits, kabel aangesloten sustained 380Mbits. Al mijn andere apparatuur met een minder sterk signaal halen makkelijk >400Mbits over het Wi-Fi netwerk.

Dus als het mogelijk is om een kabel naar de PS4 te trekken, vooral doen. :)

• ed1703
  • Niet online
Tylen schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 13:19:
[...]

Volgens mij kon ik in de config tree mijn gehele vpn configureren in de edgerouter, kwam geen cli aan te pas ;)
Succes als je bepaalde settings in je OpenVPN moet tweaken 🙂 Ik zal mijn post even nuanceren.

[ Voor 5% gewijzigd door ed1703 op 27-02-2020 14:00 ]

• nitpicker
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-01 14:28

nitpicker

uNF

Ik weet niet of het iemand al was opgevallen, maar de zwarte UDM is van de site verdwenen... komt er (dus) geen UDM-SE?

• rasper
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 17-09 18:54
Ben aan het kijken naar de usw-16 en valt me op dat de gen1 150w aan poe power heeft en de gen2 slechts 42 (maar is wel weer fanless). Die 42 watt lijkt me wel erg weinig, ziet iemand er de logica van in dat ze van 150 naar 42 gegaan zijn?

• GioStyle
rasper schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 16:29:
Ben aan het kijken naar de usw-16 en valt me op dat de gen1 150w aan poe power heeft en de gen2 slechts 42 (maar is wel weer fanless). Die 42 watt lijkt me wel erg weinig, ziet iemand er de logica van in dat ze van 150 naar 42 gegaan zijn?
Waar haal jij 42W vandaan? POE budget is 60W verdeeld over 8 poorten.

En dat is voor de meeste scenario's die ik kan bedenken meer dan genoeg.
rasper schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 16:29:
Fanless? Daarnaast zal die goedkoper zijn. Waarbij de prijs uiteindelijk weer ongeveer gelijk is doordat die nieuwer is?

Overigens weet ik niet precies hoe het zit. Maar volgens mij had die wel meerdere PoE poorten en niet maar 3? (3x 15W = 45W). En een UAP gebruikt maar iets van 5W of zo. Dus ook die Gen2 kun je nog 8 UAPs op aansluiten.

• rasper
GioStyle schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 16:37:
[...]

Waar haal jij 42W vandaan? POE budget is 60W verdeeld over 8 poorten.

En dat is voor de meeste scenario's die ik kan bedenken meer dan genoeg.
https://dl.ubnt.com/ds/usw_poe_ds. voor de 16 ports 42w en 24 ports 95w. Ga dan denk ik toch maar voor de gen1. van de gen2 is wel fijn, maar staat toch in de kelder dus geen last van.

• MrJames
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-04-2024

MrJames

-/

ed1703 schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 12:55:
[...]

Edgemax producten zijn voor 75% CLI-only, althans, als je behoefte hebt aan zeer specifieke settings.
Voor VPN is CLI wel redelijk vereist bij OpenVPN omdat dit wat edits van een .ovpn file nodig heeft. Hangt een beetje af hoe de andere kant geconfigureerd is.

ConfigTree zoals @Tylen al aangeeft is beschikbaar, maar kan ook redelijk complex worden als je niet gewend bent met de tooling te werken. “Even” instellen is er meestal niet bij.
site2site ipsec vpn, snmp, 2 vlans, verkeer monitoring etc. meer niet.

• rasper
RobertMe schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 16:38:
[...]

Fanless? Daarnaast zal die goedkoper zijn. Waarbij de prijs uiteindelijk weer ongeveer gelijk is doordat die nieuwer is?

Overigens weet ik niet precies hoe het zit. Maar volgens mij had die wel meerdere PoE poorten en niet maar 3? (3x 15W = 45W). En een UAP gebruikt maar iets van 5W of zo. Dus ook die Gen2 kun je nog 8 UAPs op aansluiten.
scheelt nu nog iets van 60 euro, ik wil er een paar ip cams aanhangen en 2 uaps, dus moet inderdaad wel passen, maar weet niet wat de toekomst brengt :) Qua features zijn ze volgens mij hetzelfde..

• ed1703
  • Niet online
MrJames schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 18:26:
[...]

site2site ipsec vpn, snmp, 2 vlans, verkeer monitoring etc. meer niet.
Dat is met config-tree geen probleem. Dacht dat je ook alleen voor SNMP config-tree nodig hebt.

[ Voor 11% gewijzigd door ed1703 op 27-02-2020 18:32 ]

Pagina: 1 ... 92 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen, voor aankoopadvies dient een nieuw topic aangemaakt te worden. Daarnaast is er voor IPTV een los topic: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie.

Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.