[Ubiquiti-apparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 9 ... 101 Laatste
Acties:
  • 737.585 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-06 15:29
Volgens mij heb ik een maandag ochtend modelletje te pakken. De edgerouter draait als een trein. Echter de nano-hd vertoond toch wel merkwaardig gedrag. Regelmatig verliest de controller verbinding met de AP, je ziet dit ook in de terminal terug "verbinding verbroken"

Kan het zijn dat m'n edgerouter het verkeer bij set-inform http://35.202.***.**:8080/inform NIET OK vindt? Lijkt wel alsof hij na het commando buitenspel wordt gezet.

[ Voor 24% gewijzigd door Appie Heijn op 20-10-2018 21:25 ]

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:00
Appie Heijn schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 21:23:
Volgens mij heb ik een maandag ochtend modelletje te pakken. De edgerouter draait als een trein. Echter de nano-hd vertoond toch wel merkwaardig gedrag. Regelmatig verliest de controller verbinding met de AP, je ziet dit ook in de terminal terug "verbinding verbroken"
Wat is de error? Ik heb dit eens gehad met een ap lite die er iedere keer uit klapte. Bleek aan aan de kabel te liggen.... dus misschien eens een laar dagen op een andere kabel proberen als dat mogelijk is.

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
@HKLM_
Goede tip idd, heb alleen vandaag al de kabels vervangen. Vertrouwde het zaakje al niet. Echter blijft dit het nog steeds voordoen. Wellicht speelt mee dat de nano-hd nog in beta zit?

Error is simpelweg dat de verbinding verbroken is. Vervolgens zie je hem in de lokale controller op "signaal gemist" gaan. Alleen harde reboot brengt hem weer bereikbaar voor de controller. De AP blijft echter wel netjes z'n werk doen na het in storing gaan.

[ Voor 40% gewijzigd door Appie Heijn op 20-10-2018 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
Appie Heijn schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 21:26:
@HKLM_
Goede tip idd, heb alleen vandaag al de kabels vervangen. Vertrouwde het zaakje al niet. Echter blijft dit het nog steeds voordoen. Wellicht speelt mee dat de nano-hd nog in beta zit?
Dat weer ik niet. Kan je eens wat foutmeldingen hier dumpen uit de log?

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
HKLM_ schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 21:29:
[...]

Dat weer ik niet. Kan je eens wat foutmeldingen hier dumpen uit de log?
De interface is relatief nieuw voor mij, waar haal ik die LOG?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Appie Heijn schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 21:26:
@HKLM_

Error is simpelweg dat de verbinding verbroken is. Vervolgens zie je hem in de lokale controller op "signaal gemist" gaan. Alleen harde reboot brengt hem weer bereikbaar voor de controller. De AP blijft echter wel netjes z'n werk doen na het in storing gaan.
Draai je 2 controllers dan? Je adopt em in een cloud controller maar in je locale controller zegt ie dan heartbeat missed. Je kunt maar op 1 controller je devices adopten en managen.

U+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Appie Heijn
Jeroen_ae92 schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 21:36:
[...]

Draai je 2 controllers dan? Je adopt em in een cloud controller maar in je locale controller zegt ie dan heartbeat missed. Je kunt maar op 1 controller je devices adopten en managen.
Klopt, ik draai hem nu lokaal op een pc, liever heb ik hem in de cloud hangen vooralsnog. Ok zou het helpen als ik hem uit de lokale controller gooi en vervolgens bovenstaand ssh commando geef naar de AP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
WTF, zodra ik een ssh connection opzet ri AP wordt het IP adres automatisch tijdelijk unreachable. Na 30 sec is ie weer bereikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
Appie Heijn schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 21:59:
WTF, zodra ik een ssh connection opzet ri AP wordt het IP adres automatisch tijdelijk unreachable. Na 30 sec is ie weer bereikbaar.
Geef dat ding anders een reset en probeer hem dan of aan je local controller te hangen of aan de cloud. Dan ben je i.i.g eventuele dubbele dingen kwijt.

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Appie Heijn schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 21:59:
30 Sec. ..... Is dat toevallig niet de time-out voor een wijziging welke niet bevestigd wordt in de GUI?

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Ik denk morgen toch eerst maar de bekabeling ri AP te moeten checken. Hij is erg onbetrouwbaar te pingen. Heb 2x ping continu draaaien. 1 naar de router, geen enkele loss. 1 naar de AP, zeer regelmatig een loss van meer dan 20sec.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Ik zou niet blind durven varen op een simpel ICMP request. Als dat "ding" andere taken heeft te verzetten dan is het ICMP verkeer 't eerste wat er gedropt wordt (en zo hoort 't ook, ICMP is geen monitor protocol, daar heb je SNMP voor).

[ Voor 3% gewijzigd door Will_M op 20-10-2018 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
wimmel_1 schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 22:31:
Ik zou niet blind durven varen op een simpel ICMP request. Als dat "ding" andere taken heeft te verzetten dan is het ICMP verkeer 't eerste wat er gedropt wordt (en zo hoort 't ook, ICMP is geen monitor protocol, daar heb je SNMP voor).
Eens, echter heb ik nu net de factory reset uitgevoerd. En hij pingt weer als een malle. Ook de baby cam was niet te gebruiken door packet loss.

Yes yes, hij werkt! Ik heb zojuist de AP geadopteerd in de VM cloud. Dank allen voor het meedenken.

[ Voor 9% gewijzigd door Appie Heijn op 20-10-2018 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:27
Ik heb het ook sinds laatste controller update

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Appie Heijn schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 23:13:
[...]

Eens, echter heb ik nu net de factory reset uitgevoerd. En hij pingt weer als een malle. Ook de baby cam was niet te gebruiken door packet loss.
Baby Cam?

Wat moeten we ons daar bij voor stellen? Zo'n goedkoop IP Broadcast device vanuit China wat je hele netwerk poisend met IP Packets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
wimmel_1 schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 23:18:
[...]

Baby Cam?

Wat moeten we ons daar bij voor stellen? Zo'n IP Broadcast device vanuit China wat je hele netwerk poisend met IP Packets?
Yep een foscam, standaard ip camera. Het werkt in ieder geval nu.
Ben in ieder geval zeer content met de snelheden.
Mn iPad pro geeft zelfs -70dBm en 702Mbps aan. De wat oudere iphones 242-433

Ik heb nog een netatmo weerstation op dezelfde ssid, die geeft maar 65Mbps aan, geeft dat nog beperkingen voor de overige apparatuur, of kan ik die beter op een andere SSID zetten of zelf op een andere AP?

[ Voor 34% gewijzigd door Appie Heijn op 20-10-2018 23:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
xbeam schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 21:48:
Daar heb ik al een paar keer over gebeld.
Krijg de hele dag door trojan melden.
richting de spotify server, Ieder nummer is melding. Dit is sinds de beta IPS van Ubnt.
Ubnt is ook al gestop met melden, ze hebben dit volgens mij 10tallen keren gedaan.

Denon blijft volhouden dat ik de enige ben ;-)
En dat niets echt niks mis is met de radio, dat geloof ik best, maar ik krijg het zo ook uit gelegd dat hun ip adressen of die van spotify Ergens op een abuse lijst staan

Wanneer ik probeer uit te leggen dat mijn router dat dan blokt waardoor er soms nummers niet afspelen. Is dat niet mogelijk want hoe kan een router nu nummers blokken 😭

Om huilen de support van dennon/marantz
Voor zover ik weet wordt er gebruik gemaakt van http://www.vtuner.com/ dus misschien een idee om daarmee contact op te nemen :?
Appie Heijn schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 23:18:
Ik heb nog een netatmo weerstation op dezelfde ssid, die geeft maar 65Mbps aan, geeft dat nog beperkingen voor de overige apparatuur, of kan ik die beter op een andere SSID zetten of zelf op een andere AP?
Dan verbindt die op 2.4GHz denk ik en niet op 5GHz :)
Appie Heijn schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 21:04:
Zo staat ie op dit moment
[Afbeelding: screenshotgooglevm]

Ik heb de debug terminal gebruikt en heb ingevuld:
set-inform http://35.202.***.**:8080/inform
Ik kreeg terug:
Adoption request sent to 'http://35.202.***.**:8080'. Use the controller to compelte the adopt process.

Ik zie echter geen AP verschijnen in m'n VM, wel is de AP na een minuut niet meer bereikbaar vanuit de lokale controller. Wifi blijft echter wel werken via deze betreffende AP, verder ook pingbaar.
Zie ik daar een direkt aan het internet hangend RDP systeem :?

Zo ja, : Weghalen en lekker over een VPN verbinding heen gebruiken! d:)b

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:58
Appie Heijn schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 23:18:
[...]

Yep een foscam, standaard ip camera. Het werkt in ieder geval nu.
Ben in ieder geval zeer content met de snelheden.
Mn iPad pro geeft zelfs -70dBm en 702Mbps aan. De wat oudere iphones 242-433

De Netatmo verstuurd maar een paar KB per uur, maak je daar niet zo druk om. Net even gekeken traffic was 120 KB in 14 dagen. De rest heeft er geen last van.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
nero355 schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 13:24:

Die ga ik idd zsm dicht zetten. Is die 8080 alleen nodig voor het adopten? Of is ie ook nodig nadat de AP geadopt is? Ik kan er natuurlijk ook voor kiezen om alle IP's behalve m'n ziggo IP te blocken. Indien die ooit eens veranderd dan heb ik het via de webinterface van google vm cloud snel weer aangepast.
winwiz schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 13:39:
[...]

De Netatmo verstuurd maar een paar KB per uur, maak je daar niet zo druk om. Net even gekeken traffic was 120 KB in 14 dagen. De rest heeft er geen last van.
Top bedankt voor je feedback. Heb nog 1 ander legacy device. Een Freecom Musicpal Echter die staat ook zeer weinig aan.

Netwerk is echt rete-stabiel nu.

[ Voor 7% gewijzigd door Appie Heijn op 21-10-2018 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clumsy Smurf
  • Laatst online: 18-06 19:31
Ook ik ben nu de gelukkige van Ubiquiti.

Ik heb wil graag mijn NAS ds716-II gebruiken voor Management software, echter wil het hiermee niet echt werken, Ik heb een Docker gebruikt en hierin draait de software/Image, ik zie de devices, maar als ik op Adopt klik, probeert hij ze wel te adopten maar dat krijgt hij niet voor elkaar.

Ik heb daarom even de software geïnstalleerd op mijn laptop en daar krijg ik het wel voor elkaar om te te adopten en kan ze nu dus ook gewoon beheren.

Ik weet je moet eerst een export maken middels settings>export site, maar alsnog lukt het me niet, iemand enig idee waardoor het geblokkeerd wordt?

Ik heb de volgende poorten in gebruik er voor in de docker.

3478 = 3478/udp (port used for STUN connection)
6789 = 6789/tcp (port used for throughput measurement from Android/iOS app)
8080 = 8080/tcp (port for UAP/USW/USG to inform controller)
8444 = 8443/tcp (port for controller GUI / API)
8880 = 8880/tcp (port for HTTP portal redirect)
8843 = 8843/tcp (port for HTTPS portal redirect)
10001 = 10001/udp (port used for UBNT discovery broadcasts - Local LAN/L2/same subnet only)

Ik heb al een keer geprobeerd om alle beveiliging uit te schakelen in de NAS, maar ook dat lijkt geen resultaat te geven. Iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Voor zover ik weet wordt er gebruik gemaakt van http://www.vtuner.com/ dus misschien een idee om daarmee contact op nemen
Nee, het is echt de spotify server.
Met V-tuner heb ik geen last.

Lesdictische is mijn hash#

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justperry
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13-06 19:22
Hopelijk kan men mij hier een beetje helpen.

Heb sinds een jaar of 2 Unifi spullen en had alles eerst aangesloten op een kabelmodem van Ziggo en soms ook via een antenna.
Setup was
Modem naar USG, daarna een USW 8-60 met daaraan een AC-Pro, dit werkte goed.

Sinds een paar maanden heb Ik T-mobile thuis maar ben nog maar weinig tijd gehad om alles naar wens in te stellen omdat Ik mijn Appt. aan het verbouwen ben.

Heb het volgende
USG
Cloud controller
USW 8-150
USW 8-60
AC Pro

Heb de glasvezel direct op de SFP poort van de USW 8-150 aangesloten, SFP module is de module wat je bij het modem krijgt, een Draytek dus.
USG WAN zit op 8-150
USW 8-60 zit achter de 8-150
Achter de 8-60 zitten een TV, mijn Mac en de AC Pro.

Mijn Mac Mini krijgt direct een IP van provider. (5.115.xxx.xxx)
TV werkt zonder problemen.

Wat Ik niet voor elkaar krijg is internet via de AC Pro, Ik heb hem op VLAN 300 gehad maar ook op All, maakt niets uit maar zover Ik kan zien heeft hij een normaal 192.168.1.xxx IP nummer, volgens mij heeft die dus geen directe verbinding.
Ook de WAN van de USG krijgt geen IP, wel de lan, deze zit in een andere poort van de 8-150.
Volgens mij zit hier ook de fout, de USG zou denk Ik direct op het internet aangesloten zijn maar hier zit dus geen SFP poort op.
Ik wil eigenlijk geen extra media convertor, wil het zo werkend zien te krijgen.

Later komt en nog een USW 8-60 bij, maar dat word volgend jaar pas.

Als iemand weet hoe Ik ook internet via de AC Pro kan krijgen dan zou Ik dat graag horen.

Dankjewel
Perry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clumsy Smurf
Je moet je USG tussen je provider zetten en je eigen netwerk.
USG WAN-poort is internet provider
USG LAN1 is je eigen netwerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
[...]

Voor zover ik weet wordt er gebruik gemaakt van http://www.vtuner.com/ dus misschien een idee om daarmee contact op te nemen :?

[...]

[...]

Of zorgen voor TLS/SSL en een filter voor welke ip’s mogen verbinden. Dat heb ik zelf ook SSL Certificate op de de RDP en alleen toegang vanaf bepaalde ip adressen.

[ Voor 7% gewijzigd door HKLM_ op 21-10-2018 19:30 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wafeltje
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19-06 21:02
justperry schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 19:00:
Hopelijk kan men mij hier een beetje helpen.

Heb sinds een jaar of 2 Unifi spullen en had alles eerst aangesloten op een kabelmodem van Ziggo en soms ook via een antenna.
Setup was
Modem naar USG, daarna een USW 8-60 met daaraan een AC-Pro, dit werkte goed.

Sinds een paar maanden heb Ik T-mobile thuis maar ben nog maar weinig tijd gehad om alles naar wens in te stellen omdat Ik mijn Appt. aan het verbouwen ben.

Heb het volgende
USG
Cloud controller
USW 8-150
USW 8-60
AC Pro

Heb de glasvezel direct op de SFP poort van de USW 8-150 aangesloten, SFP module is de module wat je bij het modem krijgt, een Draytek dus.
USG WAN zit op 8-150
USW 8-60 zit achter de 8-150
Achter de 8-60 zitten een TV, mijn Mac en de AC Pro.

Mijn Mac Mini krijgt direct een IP van provider. (5.115.xxx.xxx)
TV werkt zonder problemen.

Wat Ik niet voor elkaar krijg is internet via de AC Pro, Ik heb hem op VLAN 300 gehad maar ook op All, maakt niets uit maar zover Ik kan zien heeft hij een normaal 192.168.1.xxx IP nummer, volgens mij heeft die dus geen directe verbinding.
Ook de WAN van de USG krijgt geen IP, wel de lan, deze zit in een andere poort van de 8-150.
Volgens mij zit hier ook de fout, de USG zou denk Ik direct op het internet aangesloten zijn maar hier zit dus geen SFP poort op.
Ik wil eigenlijk geen extra media convertor, wil het zo werkend zien te krijgen.

Later komt en nog een USW 8-60 bij, maar dat word volgend jaar pas.

Als iemand weet hoe Ik ook internet via de AC Pro kan krijgen dan zou Ik dat graag horen.

Dankjewel
Perry
Je zou dan de VLAN voor internet op de switch als laag 2 naar je WAN poort van de USG moeten doorsturen, en vanaf daar weer terug naar de switch, zoals je dat vroeger had.

Dus:
Vlan 300 (VLAN ONLY), op sfp poort switch. Dan laten we zeggen poort 1 ook vlan 300 naar USG WAN1, ook op vlan 300.
Van USG LAN1 corporate vlan 1/untagged terug naar je switch(Dit kan het vlan zijn dat je altijd hebt gehad). Je accesspoints komen dan ook gewoon op vlan 1/untagged, net wat je wilt.

Op deze manier zou je fungeren als media converter. Als je het vanaf de switch niet via de USG laat lopen, heb je geen router en kan er maar 1 device verbinden met het internet.

Als je dan ook nog TV er bij wilt, wordt het nog uitgebreider en lastiger. Uit je bericht kon ik niet halen of je alles in 1 hebt of internet only.

Edit:
Ik heb voor mezelf een tekening gemaakt hoe ik het ga doen zodra ik over kan stappen op glas.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/UMFSWqFHa6dW4N6ak5w3b9Pg/full.png
Paars = glas, tv+internet, komt binnen op switch (Vlan 300 en 640)
Rood = vlan 300, internet naar USG, en terug via vlan 1 naar switch
Blauw = iptv (vlan 640), welke naar TV gaat
Zwart = trunk naar APs / andere switches

[ Voor 7% gewijzigd door Wafeltje op 21-10-2018 19:49 . Reden: Plaatje toegevoegd met uitleg ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luqq
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:10
ALvHelvoort schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 14:04:

Ik heb wil graag mijn NAS ds716-II gebruiken voor Management software, echter wil het hiermee niet echt werken, Ik heb een Docker gebruikt en hierin draait de software/Image, ik zie de devices, maar als ik op Adopt klik, probeert hij ze wel te adopten maar dat krijgt hij niet voor elkaar.

Ik heb daarom even de software geïnstalleerd op mijn laptop en daar krijg ik het wel voor elkaar om te te adopten en kan ze nu dus ook gewoon beheren.

Ik weet je moet eerst een export maken middels settings>export site, maar alsnog lukt het me niet, iemand enig idee waardoor het geblokkeerd wordt?

10001 = 10001/udp (port used for UBNT discovery broadcasts - Local LAN/L2/same subnet only)

Ik heb al een keer geprobeerd om alle beveiliging uit te schakelen in de NAS, maar ook dat lijkt geen resultaat te geven. Iemand hier ervaring mee?
Waar je even op moet letten is de inform url. Deze moet je even handmatig zetten op het ip-adres van je NAS - default pakt hij het adres van je docker container en deze is niet bereikbaar voor apparaten buiten je nas (dus je APs).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• justperry
ALvHelvoort schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 19:18:
Je moet je USG tussen je provider zetten en je eigen netwerk.
USG WAN-poort is internet provider
USG LAN1 is je eigen netwerk.
Dankjewel voor je hulp.

Het werkt nu wel allemaal, na wat geklooi werkt het op mijn manier, de USG is met de switch verbonden en de WAN werkt nu, dus hij hoeft niet voor de switch the zitten.
Ik heb nu dus:

Van Glasvezelbox naar SFP Poort 1 (poort 9 op USW), op poort 8 zit de USG, Lan zit terug gekoppeld op de USW, van poort 1 ga Ik naar de USW 8-60.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online

Probeer dit eens:
Go to the settings (gears icon in the bottom left) -> Controller (tab).
Change the Controller Hostname/IP to match the IP or hostname of
the device running Hass.io.

Moest ik ook doen voor een controller in Docker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:18
Op mijn Edgerouter-3 start soms, op een van de locaties, de MDNS repeater-service niet. Hoe kan ik deze vanaf de terminal restarten? Een reboot van de router helpt soms wel, soms niet. Ik draai de laatste softwareversie (v1.10.7).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xtravital
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 04-04 13:51
Ik ga voor mijn zwager een een nieuw netwerk aanleggen met de volgende onderdelen:

1x Cloudkey
1x Unifi Switch 16 ports
2x Unifi AP Lite
1x Unifi AP AC Mesh?

Nu wil hij alleen in de tuin ook draadloos internet en zat ik te denken hier een UniFi AP AC Mesh voor te gebruiken alleen in hoeverre is deze hier geschikt voor.
Voor buiten zijn er voor zover ik zie weinig andere opties, of je moet een AP onder een afdak monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinus_Budel
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 12-06 14:12
Jeroen_ae92 schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 19:21:
[...]

Dan heb ik ook de show interfaces nodig om te zien hoe en of die ruleset eraan hangt. En uiteraard de show system traffic-analysis waarin de definities staan van de custom-category Adult-Sites.
Het kan overigens zo zijn dat sites met een - teken anders geschreven moet worden.
Zo drop ik de roblox-game door "roblox game" te schrijven. Dus een spatie ipv een - teken en quotes erom heen.
Excuus voor de late reactie, heb nu pas tijd om er weer naar te kijken.
Bij deze de beide settings want ik kom er toch niet uit. En als ik bijvoorbeeld youporn schrijf als "youporn" dan krijg ik de melding dat de applicatie niet wordt herkend.

Show interfaces:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
 ethernet eth0 {
     address dhcp
     description Internet
     duplex auto
     firewall {
         in {
             name Drop_sites
         }
     }
     speed auto
 }
 ethernet eth1 {
     description Local
     duplex auto
     speed auto
 }
 ethernet eth2 {
     description Local
     duplex auto
     poe {
         output 24v
     }
     speed auto
 }
 ethernet eth3 {
     description Local
     duplex auto
     poe {
         output 24v
     }
     speed auto
 }
 ethernet eth4 {
     description Local
     duplex auto
     speed auto
 }
 ethernet eth5 {
     duplex auto
     speed auto
 }
 loopback lo {
 }
 switch switch0 {
     address 192.168.1.1/24
     description Local
     switch-port {
         interface eth1 {
         }
         interface eth2 {
         }
         interface eth3 {
         }
         interface eth4 {
         }
     }
 }

Show traffic-analysis:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
 custom-category Adult-Sites {
     name xtube
     name youporn.com
     name xvideos.com
     name xhamster.com
     name pornhub.com
     name xnxx.com
 }
 dpi enable
 export enable

Firewall:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
all-ping enable
 broadcast-ping disable
 ipv6-receive-redirects disable
 ipv6-src-route disable
 ip-src-route disable
 log-martians enable
 name Drop_sites {
     default-action accept
     description Drop-Adult-Sites
     enable-default-log
     rule 1 {
         action drop
         application {
             custom-category Adult-Sites
         }
         description "Drop Adult Sites"
         log enable
         protocol all
         source {
             group {
             }
         }
     }
 }
 name WAN_IN {
     default-action drop
     description "WAN to internal"
     rule 10 {
         action accept
         description "Allow established/related"
         state {
             established enable
             related enable
         }
     }
     rule 20 {
         action drop
         description "Drop invalid state"
         state {
             invalid enable
         }
     }

[ Voor 19% gewijzigd door Tinus_Budel op 22-10-2018 12:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joarie
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07:21
xtravital schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 12:00:
Ik ga voor mijn zwager een een nieuw netwerk aanleggen met de volgende onderdelen:

1x Cloudkey
1x Unifi Switch 16 ports
2x Unifi AP Lite
1x Unifi AP AC Mesh?

Nu wil hij alleen in de tuin ook draadloos internet en zat ik te denken hier een UniFi AP AC Mesh voor te gebruiken alleen in hoeverre is deze hier geschikt voor.
Voor buiten zijn er voor zover ik zie weinig andere opties, of je moet een AP onder een afdak monteren.
Hier hangt er naar volle tevredenheid een AC Mesh in de tuin. Gevoed via de POE-injector het schuurtje met de UTP-kabel als voedingskabel. Via een andere AC binnenshuis pakt hij het netwerk op.
Hij zit wel een beetje verscholen onder de korte overkapping van het schuurtje, maar hij trotseert wel de elementen als er flinke wind en neerslag is. So far so good :)

The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW151. 3-fasen. HW P1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr C
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-06 21:39

Dr C

met C en CK

graag jullie advies: ik heb vorige week de ubiquit AC lite gekocht. 1 voor op zolder en 1 in de huiskamer (nieubouwhuis met 3 verdiepingen). het bereik an sich is best aardig in het hele huis. als ik echter kijken waarmee bijvoorbeeld mijn iphone (x) verbonden is dan is dat al heel snel via ng en niet ac. alleen als ik de iphone naast de ubiquiti leg dan verbindt ie via ac. 3 meter verder (!) aan de eettafel is het alweer ng. vlat me vies tegen, jullie dezelfde ervaringen? nb: ik heb hem verticaal tegen de tv meubel aan gemonteerd en niet aan het plafond. lijkt me niet de bedoeling om er 2 in de woonkamer te moeten monteren. ik overweeg ze om ze terug te brengen, tenzij iemand nog een advies heeft om het ac bereik te verbeteren. ik heb niks veranderd in de instellingen tot nu toe

Ignorance is bliss!! (- The Matrix)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:58
Ik heb de 2 radio's gescheiden. Dus een aparte SSID voor 2.4 en voor 5 Ghz. Aangezien ik nooit geconnect heb met 2.4 wordt er ook geen gebruik van gemaakt. Alleen legacy apparatuur die geen 5 Ghz ondersteunt maakt er gebruik van.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-06 13:19

job

Waarom je 8444 gebruikt ipv 8443 begrijp ik niet helemaal maar dat is probleem vast niet.

Welke docker container gebruik je? Ik had met die van linuxserver problemen dezelfde als jij.
Met die van jacobalberty werkt alles probleemloos: https://hub.docker.com/r/jacobalberty/unifi/

Wat misschien nog kan helpen is via ssh naar je apparaten en zo een set-inform geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justperry
Dr C schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 12:46:
graag jullie advies: ik heb vorige week de ubiquit AC lite gekocht. 1 voor op zolder en 1 in de huiskamer (nieubouwhuis met 3 verdiepingen). het bereik an sich is best aardig in het hele huis. als ik echter kijken waarmee bijvoorbeeld mijn iphone (x) verbonden is dan is dat al heel snel via ng en niet ac. alleen als ik de iphone naast de ubiquiti leg dan verbindt ie via ac. 3 meter verder (!) aan de eettafel is het alweer ng. vlat me vies tegen, jullie dezelfde ervaringen? nb: ik heb hem verticaal tegen de tv meubel aan gemonteerd en niet aan het plafond. lijkt me niet de bedoeling om er 2 in de woonkamer te moeten monteren. ik overweeg ze om ze terug te brengen, tenzij iemand nog een advies heeft om het ac bereik te verbeteren. ik heb niks veranderd in de instellingen tot nu toe
Kan aan heel veel factoren liggen hoe goed je WiFi netwerk is, hoeft helemaal niet aan de AC lite te liggen.

B.v.:
1. Is het erg druk met WiFi netwerken waar je zit.
2. Storing bronnen zoals een magnetron en ander apparatuur, b.v. Radar.
3. Plaatsing van AP
4. iPhone slecht of iOS nog niet goed geoptimaliseerd.
5. Horizontaal plaatsing volgens mij beter.

Er zijn zoveel factoren die je bandbreedte en bereik beïnvloeden dat je niet zomaar kunt stellen dat die AC Lite niet goed is.
Koop anders de duurdere Pro versie, of probeer eerst het ding tijdelijk op een andere positie te hangen, of gewoon neerleggen op een kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ik heb niks veranderd in de instellingen tot nu toe
Heb je wel een firmware update uitgevoerd of is de huidige firmware degene waarmee ie uit de fabriek kwam?

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19-06 21:54

Ethirty

Who...me?

ik heb niks veranderd in de instellingen tot nu toe
Dan zou ik daar eerst eens mee beginnen. Je moet WiFi wel afstemmen op de fysieke omgeving.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr C

Dr C

met C en CK

Kan aan heel veel factoren liggen hoe goed je WiFi netwerk is, hoeft helemaal niet aan de AC lite te liggen.

B.v.:
1. Is het erg druk met WiFi netwerken waar je zit.
- nee valt wel mee hier. ik heb wel een wifi scan gedaan dat je kan zien welke kanalen het drukst zijn
2. Storing bronnen zoals een magnetron en ander apparatuur, b.v. Radar.
denk ik dat het ook wel mee valt, keuken is wat verderop in de kamer, verder geen stralingsbronnen
3. Plaatsing van AP
wat zou je adviseren. ik heb helaas niet heel veel keus, er zit op 1 punt in de kamer een ethernet aansluiting. ik ga hem niet aan het plafond hangen, dan heb ik een kabel naar boven lopen, dat krijg ik er niet doorheen ;)
4. iPhone slecht of iOS nog niet goed geoptimaliseerd.
iphone X met nieuwste iOS (alhoewel nog niet naar 12.0.1)
5. Horizontaal plaatsing volgens mij beter.
hij ligt standaard op de TV meubel
]Er zijn zoveel factoren die je bandbreedte en bereik beïnvloeden dat je niet zomaar kunt stellen dat die AC Lite niet goed is.
Koop anders de duurdere Pro versie, of probeer eerst het ding tijdelijk op een andere positie te hangen, of gewoon neerleggen op een kast.
dank je wel voor je hulp. ik begrijp een beetje dat andere niet deze ervaring hebben.

[ Voor 8% gewijzigd door Dr C op 22-10-2018 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr C

Dr C

met C en CK

Jeroen_ae92 schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 17:09:
[...]

Heb je wel een firmware update uitgevoerd of is de huidige firmware degene waarmee ie uit de fabriek kwam?
nieuwste update gedaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoshimi
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
Heb momenteel de volgende netwerken:

- Management; VLAN1, range 192.168.1.1/24
- WLAN; VLAN2, range 192.168.2.1/24
- IoT; VLAN3, range 192.168.3.1/24

Onze smartphones, laptops en iPad zitten op WLAN.
Vanuit WLAN hebben apparaten toegang tot IoT en Management.
Het IoT netwerk kan niet bij de andere netwerken door een drop rule op LAN IN die IoT naar alle RFC1918 subnetten blokkeert. Dat werkt goed.

Nu is het zo dat ik vanaf het IoT netwerk wel nog bij de webinterface van de USG kan op 192.168.3.1.
Dat heb ik opgelost door op LAN LOCAL een drop rule te maken met de adressen van de USG en een poort groep met 80, 443 en 22.

Ik heb eigenlijk twee vragen, waar anderen wellicht ook tegenaan zijn gelopen en inmiddels een oplossing bedacht hebben:

1) Is de manier die ik heb toegepast om de webinterface van de USG vanaf het IoT netwerk ontoegankelijk te maken zo aan te raden?
2) Als ik apparaten op het IoT netwerk (momenteel een smart tv met chromecast) verder zou willen beperken (qua in/outbound toegestaan verkeer), waar moet ik dan drop en allow regels zetten? LAN IN, LAN LOCAL? Ik wil ervan leren en mijn IoT apparaten zo veilig mogelijk opnemen in het netwerk. Of vraag ik dan om problemen en kan ik dat beter default laten? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mchl8 schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 20:51:
Heb momenteel de volgende netwerken:

- Management; VLAN1, range 192.168.1.1/24
- WLAN; VLAN2, range 192.168.2.1/24
- IoT; VLAN3, range 192.168.3.1/24

Onze smartphones, laptops en iPad zitten op WLAN.
Vanuit WLAN hebben apparaten toegang tot IoT en Management.
Het IoT netwerk kan niet bij de andere netwerken door een drop rule op LAN IN die IoT naar alle RFC1918 subnetten blokkeert. Dat werkt goed.

Nu is het zo dat ik vanaf het IoT netwerk wel nog bij de webinterface van de USG kan op 192.168.3.1.
Dat heb ik opgelost door op LAN LOCAL een drop rule te maken met de adressen van de USG en een poort groep met 80, 443 en 22.

Ik heb eigenlijk twee vragen, waar anderen wellicht ook tegenaan zijn gelopen en inmiddels een oplossing bedacht hebben:

1) Is de manier die ik heb toegepast om de webinterface van de USG vanaf het IoT netwerk ontoegankelijk te maken zo aan te raden?
2) Als ik apparaten op het IoT netwerk (momenteel een smart tv met chromecast) verder zou willen beperken (qua in/outbound toegestaan verkeer), waar moet ik dan drop en allow regels zetten? LAN IN, LAN LOCAL? Ik wil ervan leren en mijn IoT apparaten zo veilig mogelijk opnemen in het netwerk. Of vraag ik dan om problemen en kan ik dat beter default laten? :)
LAN LOCAL is bedoeld voor verkeer dat vanaf je LAN komt met als eindbestemming de USG zelf. LAN IN is dan verkeer wat vanaf je LAN komt en de USG passeert en LAN OUT voor verkeer dat de USG passeert onderweg naar je LAN.

Je gekozen oplossing m.b.t. verkeer naar de USG blokkeren kan. Maar ik denk dat je ook alle verkeer naar de USG kunt blokkeren (dus onafhankelijk van de poort), maar dan moet je de regel aanmaken met After predefined rules. Een aantal van de predefined rules zijn namelijk voor het toestaan van het (essentiele) DHCP en DNS verkeer. Ik meen dat daarvoor sowieso expliciete Allow rules worden aangemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JVaags schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 21:52:
Ik heb onlangs een Edgerouter X gekocht en wil deze aansluiten op mijn Telfort Glasvezel als vervanger van mijn Experiabox. Nu heb ik veel verhalen gelezen veelal van mensen die het niet aan de praat gekregen hebben. Doel is om routed IP TV aan de praat te krijgen zodat ik mijn STB kan blijven gebruiken voor TV en Netflix.

Nu heb ik lopen sleutelen en ben tot de volgende config gekomen. Het werkt tot dusver dat ik een IP krijg op vlan 34, op vlan 4 wel verkeer maar geen IP. Verder strand ergens de routering want vanaf de ERX kan ik wel het internet op maar vanaf het client lan kom ik het internet niet op.

Zijn er mensen die het werkbaar hebben gekregen?

https://pastebin.com/DaVFTbrA
Je hebt al je vlans aan ze switch aan ze binnenkant hangen.

Vlan4 moet je op wan port zetten en niet op de switch port. Voor IPTV binnen in je Local is het handig om igmp proxy gebruiken en geen bridge naar binnen. Zodra je een bridge op je wan port zet werkt hardware offloading niet meer zal je download snelheid tussen de 80 en 120 Mbit zijn.

Vlan4 op de wan met juiste DHCP options en een igmp proxy naar je naar Local netwerk is moet voldoende zijn om tv te krijgen.
https://www.free2wifi.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoshimi
  • Niet online
RobertMe schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 22:26:
[...]

LAN LOCAL is bedoeld voor verkeer dat vanaf je LAN komt met als eindbestemming de USG zelf. LAN IN is dan verkeer wat vanaf je LAN komt en de USG passeert en LAN OUT voor verkeer dat de USG passeert onderweg naar je LAN.

Je gekozen oplossing m.b.t. verkeer naar de USG blokkeren kan. Maar ik denk dat je ook alle verkeer naar de USG kunt blokkeren (dus onafhankelijk van de poort), maar dan moet je de regel aanmaken met After predefined rules. Een aantal van de predefined rules zijn namelijk voor het toestaan van het (essentiele) DHCP en DNS verkeer. Ik meen dat daarvoor sowieso expliciete Allow rules worden aangemaakt.
Dank je wel voor je duidelijke uitleg!
Die "block all" regel die je beschrijft heb ik mee getest (door eerst voor het IoT netwerk in LAN LOCAL een allow regel te maken voor DHCP en DNS, gevolgd door die block all regel met enkel als source network IoT. Het gevolg is echter dat ik voor de Chromecast nog een aantal excepties moet maken (aangezien die dan niet meer werkt), ik ga er van uit in LAN LOCAL, aangezien daar nu verkeer geblokkeerd wordt?
Ik heb op de block regel al logging aangezet in de hoop daar meer terug te vinden, maar de output van de logs maken me niet wijzer.
Ik las in deel 2 van dit topic dat jij dit ook hebt opgelost, mag ik vragen hoe jouw firewall regels er uit zien?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
mchl8 schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 07:08:
Het gevolg is echter dat ik voor de Chromecast nog een aantal excepties moet maken (aangezien die dan niet meer werkt), ik ga er van uit in LAN LOCAL, aangezien daar nu verkeer geblokkeerd wordt?
ChromeCast gebruikt inderdaad nog mDNS (broadcast verkeer) wat door de USG herhaald zal worden (als je de mDNS service aan hebt staan, maar dat moet wel, anders werkt de ChromeCast uberhaupt niet), maar dan moet het verkeer natuurlijk wel op de USG aankomen/niet geblokkeerd worden. Volgens Wikipedia gebruikt mDNS poort 5353 (UDP).
Ik las in deel 2 van dit topic dat jij dit ook hebt opgelost, mag ik vragen hoe jouw firewall regels er uit zien?
Ik heb alleen een regel die alle verkeer met status: new vanaf "IoT" naar "prive" blokkeert. Ik blokkeer dus niet het verkeer naar de USG zelf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17-06 20:09

job schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 13:11:
[...]

Waarom je 8444 gebruikt ipv 8443 begrijp ik niet helemaal maar dat is probleem vast niet.

Welke docker container gebruik je? Ik had met die van linuxserver problemen dezelfde als jij.
Met die van jacobalberty werkt alles probleemloos: https://hub.docker.com/r/jacobalberty/unifi/

Wat misschien nog kan helpen is via ssh naar je apparaten en zo een set-inform geven.
Het probleem hier is wel die poort 8444. En dan met name dat je Docker de mapping laat doen van 8443 naar 8444. Hierdoor denkt de controller namelijk dat hij op poort 8443 draait. Bij het adopten zegt de controller tegen de device: "Hallo, ik ben je nieuwe controller. Je vind mij op <ip> en poort 8443.". De device probeert te connecten en faalt daardoor dus (want 8443 is niet de controller).

De oplossing is dan ook vrij simpel. Laat de controller gewoon op poort 8443 draaien. Mocht dat niet kunnen omdat je andere zaken hebt draaien op die poort, dan zul je de config van de controller even moeten aanpassen en deze daar op poort 8444 zetten. En dan uiteraard je docker aanpassen zodat die de poort intern en extern hetzelfde heeft.

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Clumsy Smurf
@Luqq @RudolfR @ShadowLord

Mag ik jullie bedanken voor het meedenken en de hulp.
Ik kreeg het eerder niet voor elkaar ook niet om via mijn laptop een export te maken het juist IP adres in te voeren waar het naar toe verhuisd met poort nummer. 8080 of andere poorten.

Mijn oplossing was om te zorgen dat mijn poort 8443 wel te gebruiken was.
Ik had nog wat oude rotzooi op mijn nas staan die die poort ook al gebruikte en omdat ik die niet gebruik, heb ik voor het makeklijkste gekozen en deze verwijderd, de poort weer juist terug gezet in de docker en nu werkt alles weer.

bedankt voor jullie antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-06 13:19

job

ShadowLord schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 08:39:
Het probleem hier is wel die poort 8444. En dan met name dat je Docker de mapping laat doen van 8443 naar 8444. Hierdoor denkt de controller namelijk dat hij op poort 8443 draait. Bij het adopten zegt de controller tegen de device: "Hallo, ik ben je nieuwe controller. Je vind mij op <ip> en poort 8443.". De device probeert te connecten en faalt daardoor dus (want 8443 is niet de controller).
Dat zou het probleem niet mogen zijn. 8443 is de poort voor de webinterface (https verkeer).
Het adopten gaat via poort 8080.

Zie ook de volgende output in ssh/telnet
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Last login: Tue Oct 16 20:56:22 2018 from 192.168.1.###
admin@USGMETERKAST:~$ info

Model:       UniFi-Gateway-3
Version:     4.4.29.5124210
MAC Address: fc:ec:da:49:##:##
IP Address:  ##.##.##.###
Hostname:    USGMETERKAST
Uptime:      1614280 seconds

Status:      Connected (http://192.168.1.###:8080/inform)
Kan iemand verklaren dat het bij ALvHelvoort wel weer lijkt te werken na aanpassen?
Misschien doordat de container een herstart heeft gehad?

[ Voor 6% gewijzigd door job op 23-10-2018 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dr C schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 19:28:

B.v.:

[...]

wat zou je adviseren. ik heb helaas niet heel veel keus, er zit op 1 punt in de kamer een ethernet aansluiting. ik ga hem niet aan het plafond hangen, dan heb ik een kabel naar boven lopen, dat krijg ik er niet doorheen ;)

dank je wel voor je hulp. ik begrijp een beetje dat andere niet deze ervaring hebben.
Je hebt vast wel een aansluiting voor een lamp in midden van je plafond. Waarschijnlijk (ik weet het zeker) gaat er een buis naar de schakelaar waarmee je het ligt aan doet en vandaar gaat de buis verder naar de meterkast.

Grote kans dat je daar nog een utp kabel bij kan trekken, dan heb geen kabels kabels naar boven lopen en dat is echt 10x beter dan dat je AP ergens op een kast of grond ligt. WiFi stoort namelijk ook zichzelf door de reflectie en absorptie van de muren. Een uap straalt een beetje als een paraplu naar beneden. Dus wanneer hij boven je hangt en je het vermogen laag zet. Dan heb je minder last absorption, reflection and diffraction. Om dat je dan altijd line of sight naar je accespoint hebt.

Zie het beetje als een steen die je in water gooit. Een kleine steen geeft mooie rustige rimpels en wanneer die kant van de sloot raken deinzen ze weer rustig terug naar het midden van de cirkel en dat geeft een klein beetje extra onrust.
Wanneer je een grote steen gooit geeft dat grote rimpels en wanneer die kant raken klotst het water alleen kanten op. Hoe meer opstakels er ook nog in het water staan enhoe onrustiger het water wordt. Dat gebeurt ook met WiFi in je huis hoe onrustiger het water hoe slechter slechter je laptop, telefoon met her accespoint kan praten en langzamer je WiFi.
YouTube: Wi-Fi signals: reflection, absorption, diffraction, scattering, and ...

Even voor jouw een voorbeeld:
Ik woon boven een winkelcentrum in een complex met ongeveer 100 woningen plus een tiental winkel en een bekende blauwe supermarkt met gratis WiFi.
Als ik naar WiFi zoek krijg ik een waslijst met WiFi-namen en nummers inclusief alle accespoint van blauwe winkel met kpn portals en handscanners.

En juist door het goed plaaten en het terug schroeven van vermogen en wat tweakers met beacon instelling van mijn unifi krijg ik dit voor elkaar. De beperkende factor is mijn internetsnelheid en niet mijn WiFi-newtwerk ondanks de vele andere WiFi netwerken in de directe omgeving.
Speetest
http://www.speedtest.net/my-result/i/2906555240

[ Voor 7% gewijzigd door xbeam op 24-10-2018 00:50 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yoshimi
  • Niet online
xbeam schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 16:20:
[...]

Je hebt vast wel een aansluiting voor een lamp in midden van je plafond. Waarschijnlijk (ik weet het zeker) gaat er een buis naar de schakelaar waarmee je het ligt aan doet en vandaar gaat de buis verder naar de meterkast.

Grote kans dat je daar nog een utp kabel bij kan trekken, dan heb geen kabels kabels naar boven lopen en dat is echt 10x beter dan dat je AP ergens op een kast of grond ligt. WiFi stoort namelijk ook zichzelf door de reflectie en absorptie van de muren. Een uap straalt een beetje als een paraplu naar beneden. Dus wanneer hij boven je hangt en je het vermogen laag zet. Dan heb je minder last absorption, reflection and diffraction. Om dat je dan altijd line of sight naar je accespoint hebt.

Zie het beetje als een steen die je in water gooit. Een kleine steen geeft mooie rustige rimpels en wanneer die kant van de sloot raken deinzen ze weer rustig terug naar het midden van de cirkel en dat geeft een klein beetje extra onrust.
Wanneer je een grote steen gooit geeft dat grote rimpels en wanneer die kant raken klotst het water alleen kanten op. Hoe meer opstakels er ook nog in het water staan enhoe onrustiger het water wordt. Dat gebeurt ook met WiFi in je huis hoe onrustiger het water hoe slechter slechter je laptop, telefoon met her accespoint kan praten en langzamer je WiFi.
YouTube: Wi-Fi signals: reflection, absorption, diffraction, scattering, and ...

Even voor jouw een voorbeeld:
Ik woon boven een winkelcentrum in een complex met ongeveer 100 woningen plus een tiental winkel en een bekende blauwe supermarkt met gratis WiFi.
Als ik naar WiFi zoek krijg ik een waslijst met WiFi-namen en nummers inclusief alle accespoint van blauwe winkel met kpn portals en handscanners.

En juist door het goed plaaten en het terug schroeven van vermogen en wat tweakers met beacon instelling van mijn unifi krijg ik dit voor elkaar.
[Afbeelding: Speetest]
http://www.speedtest.net/my-result/i/2906555240
Je uitleg over het positioneren van de AP (naar beneden gericht voor de beste dekking) heb je heel goed omschreven. Dat is absoluut aan te raden!

Wat echter niet aan te raden is, is de optie die je aangeeft om een extra UTP kabel bij te trekken in een buis waar al VD draad ligt. Dat is volgens de NEN1010 bouwnorm niet toegestaan (een laagspanning kabel in dezelfde buis leggen als een hoogspanning (230V) kabel)).
Mocht het ooit tot een verzekeringskwestie komen (brand oid, ik hoop het natuurlijk nooit voor je), dan kan je de plank volledig mis slaan en krijg je niks vergoed vanwege dit. Daarnaast neemt de kans dat je iets kapot trekt met de trekveer (UTP, danwel de stroomkabel) exponentieel toe.

Ondanks dat het optisch (in tegenstelling tot kabelgootjes) veel mooier uitziet, en klinkt als een cowboy-verhaal, staan verschillende topics op internet (inclusief Tweakers) waarin sterk afgeraden wordt dit te doen en eventuele consequenties die dit met zich meebrengt.

Als je geen loze leiding hebt, lekker kiezen voor de best mogelijke plek nu voorhanden, en bij een eventuele verbouwing in de toekomst / nieuwe woning een extra leiding in laten frezen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ardvark99
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 07:33
mchl8 schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 18:56:
[...]

Je uitleg over het positioneren van de AP (naar beneden gericht voor de beste dekking) heb je heel goed omschreven. Dat is absoluut aan te raden!

Wat echter niet aan te raden is, is de optie die je aangeeft om een extra UTP kabel bij te trekken in een buis waar al VD draad ligt. Dat is volgens de NEN1010 bouwnorm niet toegestaan (een laagspanning kabel in dezelfde buis leggen als een hoogspanning (230V) kabel)).
Mocht het ooit tot een verzekeringskwestie komen (brand oid, ik hoop het natuurlijk nooit voor je), dan kan je de plank volledig mis slaan en krijg je niks vergoed vanwege dit. Daarnaast neemt de kans dat je iets kapot trekt met de trekveer (UTP, danwel de stroomkabel) exponentieel toe.

Ondanks dat het optisch (in tegenstelling tot kabelgootjes) veel mooier uitziet, en klinkt als een cowboy-verhaal, staan verschillende topics op internet (inclusief Tweakers) waarin sterk afgeraden wordt dit te doen en eventuele consequenties die dit met zich meebrengt.

Als je geen loze leiding hebt, lekker kiezen voor de best mogelijke plek nu voorhanden, en bij een eventuele verbouwing in de toekomst / nieuwe woning een extra leiding in laten frezen :)
Ben het er volledig mee eens, geen UTP of coax samen met 230V in de zelfde buis, dan liever een smalle, eventueel half ronde kabelgoot gebruiken, tot eventueel een verbouwing. Die kabelgoot kan je eventueel in een gewenste kleur geverfd worden, waar na het nog minder opvalt.

Het grote nadeel van woningen is, dat er standaard geen rekening wordt gehouden met eventueel ophangen van apparatuur aan plafond of muur, alleen verlichting. Het wordt tegenwoordig wel meer standaard of optioneel bij nieuwbouw om extra loze leidingen te laten leggen voor andere toepassingen dan stroom. Maar plafond blijft een probleem, en om loze pots in het plafond af te dekken met plaatjes vind men ook niet mooi.
Daarbij komt dat de AP's zoals van Ubiquiti niet vaak in woonhuizen gemonteerd worden, zakelijk wel maar daar werkt men vaak met systeem plafonds. Ja, wij kennen dit soort AP's wel, maar ga maar eens praten met een elektricien of architect die hoofdzakelijk alleen met woningen bezig zijn, dit kennen het niet, of staan er niet bij stil.

Dus of verbouwen, of kabelgoten gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clumsy Smurf
job schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 15:47:
[...]

Dat zou het probleem niet mogen zijn. 8443 is de poort voor de webinterface (https verkeer).
Het adopten gaat via poort 8080.

Zie ook de volgende output in ssh/telnet
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Last login: Tue Oct 16 20:56:22 2018 from 192.168.1.###
admin@USGMETERKAST:~$ info

Model:       UniFi-Gateway-3
Version:     4.4.29.5124210
MAC Address: fc:ec:da:49:##:##
IP Address:  ##.##.##.###
Hostname:    USGMETERKAST
Uptime:      1614280 seconds

Status:      Connected (http://192.168.1.###:8080/inform)
Kan iemand verklaren dat het bij ALvHelvoort wel weer lijkt te werken na aanpassen?
Misschien doordat de container een herstart heeft gehad?
Klopt, helemaal, waarom ik het gisteren niet voor elkaar kreeg, werkelijk waar geen idee, heb van alles geprobeerd, maar kreeg het niet voor elkaar, terwijl ik het lokaal wel voor elkaar kreeg.
Heb het op verschillende manieren geprobeerd. Export>import (met juiste IP adres).
Alle apparaten defaulten en laten adopten, maar mislukte steeds of het werd zelfs niet eens zichtbaar.

Nu nog een keer geprobeerd en nu kreeg ik het wel voor elkaar, ondanks dat ik nu een andere poort heb gebruikt voor de sitepage (4334).

Al met al, het is gelukt, en dat met een andere poort. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mchl8 schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 18:56:
[...]

Als je het zo verteld heb je helemaal gelijk ik heb daar thuis nooit zo over nagedacht. Ik heb hier alles door de bestaande buizen getrokken 🙈🙈🙈 met de naïeve gedacht van alle lampen zijn led. Hoeveel stroom gaat nog door de kabel. Ik heb echt zonder daarover na te denken eerst de stroom er uit getrokken dan de trekveer er door, stroom en stp aan de trekveer beetje zeep er bij en weer terug getrokken.

Dan zit er niets anders op dan stroomkabel van de lamp er uit te trekken en de lamp op 15/30 volt poe aan te sluiten

[ Voor 3% gewijzigd door xbeam op 23-10-2018 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardvark99
xbeam schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 21:00:
[...]

Als je het zo verteld heb je helemaal gelijk ik heb daar thuis nooit zo over na gedacht. Ik heb hier alles door de bestaande buizen getrokken 🙈🙈🙈 met het de naïeve gedacht van alle lampen zijn led. Hoeveel stroom gaat nog door door de stroom kabel. Ik heb zonder daar over na te denken eerst de stroom er uit getrokken dan trekveer er door stroom en stp aan de trekveer beetje zeep er bij en er weer door terug getrokken.
Ik snap die gedachte wel, steeds meer LED verlichting. Alleen om compatibel te zijn met de oude installaties wordt LED verlichting thuis over het algemeen gevoed met 230V.

Eigenlijk zou, is mijn gedachte, maar vaak niet haalbaar in bestaande situaties, de bedrading voor naar LED verlichting vervangen moeten worden naar 12V gelijkspanning, en LED's natuurlijk ook, en eigenlijk een apart bekabeling netwerk voor 12V door het huis gevoerd moeten worden, gevoed door een 12V accu/UPS in de meterkast, die weer met zonnepanelen overdag geladen wordt. Scheelt ook weer in de schakelaars (minder zwaar)/aansturing/aardlek niet nodig. Dan kan je idd UTP door de zelfde buizen voeren. Eigenlijk aparte groepen in huis: 230V voor overige apparaten en 12V voor verlichting.

Maar nu dwalen we af ;)

Edit: Ik heb vroeger (30 jaar geleden) in een oud appartement wel eens 2 groepen door een buis getrokken, dat mag natuurlijk ook niet!! Appartement staat er nog steeds

[ Voor 5% gewijzigd door ardvark99 op 23-10-2018 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ardvark99 schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 21:25:
[...]

Ik snap die gedachte wel, steeds meer LED verlichting. Alleen om compatibel te zijn met de oude installaties wordt LED verlichting thuis over het algemeen gevoed met 230V.

Eigenlijk zou, is mijn gedachte, maar vaak niet haalbaar in bestaande situaties, de bedrading voor naar LED verlichting vervangen moeten worden naar 12V gelijkspanning, en LED's natuurlijk ook, en eigenlijk een apart bekabeling netwerk voor 12V door het huis gevoerd moeten worden, gevoed door een 12V accu/UPS in de meterkast, die weer met zonnepanelen overdag geladen wordt. Scheelt ook weer in de schakelaars (minder zwaar)/aansturing/aardlek niet nodig. Dan kan je idd UTP door de zelfde buizen voeren. Eigenlijk aparte groepen in huis: 230V voor overige apparaten en 12V voor verlichting.

Maar nu dwalen we af ;)

Edit: Ik heb vroeger (30 jaar geleden) in een oud appartement wel eens 2 groepen door een buis getrokken, dat mag natuurlijk ook niet!! Appartement staat er nog steeds
Precies nu met de nieuwe 100 watt poe++ switchjes zou je ook gewoon de tv kunnen voeden over poe. Dat scheelt ook veel verlies van het transformeren van zonnen gelijkstroom naar wisselspanning en in de voeding van de tv/lcd/OLED de wisselspanning weer transformeren naar gelijkspanning war het thuis opslaan in accu’s ook stuk goedkoper en makelijker maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardvark99
xbeam schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 21:51:
[...]

Precies nu met de nieuwe 100 watt poe++ switchjes zou je ook gewoon de tv kunnen voeden over poe. Dat scheelt ook veel verlies van het transformeren van zonnen gelijkstroom naar wisselspanning en in de voeding van de tv/lcd/OLED de wisselspanning weer transformeren naar gelijkspanning war het thuis opslaan in accu’s ook stuk goedkoper en makelijker maakt.
Idd alles voeden met POE, gelijk verbonden met netwerk, dus alles aan te sturen en te regelen, waarom het licht verdienen met schakelaars? Gewoon app of spraak. Kortom: huis van de toekomst. Maar zonder gekheid, nu heb je allerlei losse systemen, op één of andere manier waarschijnlijk wel met elkaar te koppelen, maar via UTP en POE++ is het veel universeler. Waarom is dit er nog niet???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocmer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:49
ardvark99 schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 22:34:
[...]

Idd alles voeden met POE, gelijk verbonden met netwerk, dus alles aan te sturen en te regelen, waarom het licht verdienen met schakelaars? Gewoon app of spraak. Kortom: huis van de toekomst. Maar zonder gekheid, nu heb je allerlei losse systemen, op één of andere manier waarschijnlijk wel met elkaar te koppelen, maar via UTP en POE++ is het veel universeler. Waarom is dit er nog niet???
Het begin is er: https://unifi-led.ubnt.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ardvark99 schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 22:34:
[...]

Ik weet niet hoe handig jij bent ;-)
Maar ik zie een start-up.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardvark99
xbeam schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 23:25:
[...]

Ik weet niet hoe handig jij bent ;-)
Maar ik zie een start-up.
Redelijk handig kan ik wel zeggen, maar hoe los je fabricage van led lampen op 12 of 24v op? Maar is idd wel iets voor een start up....
Is een redelijk grote lamp... Ik zat toch te denken aan de normale formaten, al krijg je wel andere aansluitingen. Maar er moet ook iets slims in komen voor aansturing...

[ Voor 35% gewijzigd door ardvark99 op 23-10-2018 23:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shaggie_NB
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 28-09-2024
Wel een lekkere SPOF..
Pap... Niets doet het meer...Geen TV, geen internet en de lampen gaan ook niet meer aan...
Jongen, ik ben even met het netwerk bezig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardvark99
Shaggie_NB schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 23:36:
Wel een lekkere SPOF..
Pap... Niets doet het meer...Geen TV, geen internet en de lampen gaan ook niet meer aan...
Jongen, ik ben even met het netwerk bezig...
Dat hebben we al met WiFi... Dat zijn ze gewend 8)7

Edit: Maar effe zonder gekheid, er moet eerst een goed concept bedacht worden om de voeding in bestaande woningen makkelijk te kunnen scheiden: Sterkstroom en zwakstroom. Je wil de stofzuiger niet voeden met POE... En de bediening moet ook aangepast worden. D'r valt best wel wat leuks te bedenken. Maar niet in dit topic denk ik...

[ Voor 33% gewijzigd door ardvark99 op 24-10-2018 00:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggie_NB
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 28-09-2024
Heeft er al iemand ervaringen met de nanoHD vs de AC-Pro? Deze liggen in prijs niet echt veel meer uit elkaar. Heb nog een paar projectjes lopen waarbij ik wat Pro's in wilde zetten maar ik twijfel een beetje over de nanoHD...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ardvark99 schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 23:33:
[...]

Redelijk handig kan ik wel zeggen, maar hoe los je fabricage van led lampen op 12 of 24v op? Maar is idd wel iets voor een start up....

[...]

Is een redelijk grote lamp... Ik zat toch te denken aan de normale formaten, al krijg je wel andere aansluitingen. Maar er moet ook iets slims in komen voor aansturing...
Ik ben geen natuurkundiger maar volgens mij is het aantal volt helemaal niet belangrijk.
Zolang lampen en leds maar genoeg watt kunnen afnemen. Volgens mij wordt het pas lastig bij apparaten die de maximale te leveren wattage nodig hebben. W=A*V

Maar met de nieuwe 100watt poe++ switch van Ubnt moeten je een heel eind komen.

[ Voor 41% gewijzigd door xbeam op 24-10-2018 00:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ardvark99
xbeam schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 00:03:
[...]

Ik ben geen natuurkundiger maar volgens mij is het aantal volt helemaal belangrijk. als lampen en leds maar genoeg watt kunnen afnemen.
Volgens mij wordt het pas lastig bij apparaten die de maximale te leveren wattage nodig hebben. W=A*V
Zie mijn edit hier boven..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luqq
Shaggie_NB schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 23:57:
Heeft er al iemand ervaringen met de nanoHD vs de AC-Pro? Deze liggen in prijs niet echt veel meer uit elkaar. Heb nog een paar projectjes lopen waarbij ik wat Pro's in wilde zetten maar ik twijfel een beetje over de nanoHD...
Ik ga binnenkort voor de nanoHD. Op de 2.4GHz band iets minder goed dan de Pro, maar op 5GHz is de nanoHD een stuk sneller. Als ik niet overal in huis goede dekking heb plaats ik er nog wel iets bij, je zit toch liever op 5GHz dan op 2.4GHz als het even kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• randomice
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-06 08:01
Ik heb een vraag m.b.t. het plaatsen van een tweede Amplify HD router. Beneden in de meterkast staat de eerste router en nu wil ik voor de zolder verdieping er nog 1 bij kopen(er ligt hier een lan kabel ). Nu zag ik dat de antenne van de HD router bovenin zit. Is het beste om hem dan schuin op ze kop neer te zetten(hij staat uit het zicht dus dat kan makkelijk) om zo de antenne effectief over het huis te "richten" ?

Diablo 3 Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Luqq schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 08:33:
[...]

Ik ga binnenkort voor de nanoHD. Op de 2.4GHz band iets minder goed dan de Pro, maar op 5GHz is de nanoHD een stuk sneller. Als ik niet overal in huis goede dekking heb plaats ik er nog wel iets bij, je zit toch liever op 5GHz dan op 2.4GHz als het even kan.
Staar je niet blind op de snelheden. De NanoHD heeft simpelweg een 4x4 (MU-)MIMO setup waar de Pro maar 3x3 MIMO heeft. Die hogere snelheden haal je dus alleen als je client ook 4x4 is. En helaas kun je nu (nog steeds) blij zijn als je überhaupt een 3x3 client hebt, en 4x4 is nog veel zeldzamer.

Als ik naar die prijzen van nu kijk en het prijsverschil nog geen €20 is zou ik overigens waarschijnlijk wel nog steeds voor de NanoHD gaan. MU-MIMO (ten opzichte van SU-MIMO) biedt ook nog een klein voordeel. En SU-SISO/SU-MIMO wordt wel meer ondersteund door clients (vrijwel alle Qualcomm SoCs van de afgelopen 3, 4 jaar ondersteunen dat bv). Daarnaast is de NanoHD mogelijk dus iets beter voorbereid op de toekomst (als er wel eindelijk 4x4 MIMO apparaten komen). Nadeel van de NanoHD is dan wel de Mediatek SoC waar Ubiquiti verder in de volledige line-up gebruik maakt van Qualcomm SoCs en juist het argument voor het uitfaseren van de originele AC modellen de afwijkende (Broadcom) SoC was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luqq
RobertMe schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 08:44:
[...]

Staar je niet blind op de snelheden. De NanoHD heeft simpelweg een 4x4 (MU-)MIMO setup waar de Pro maar 3x3 MIMO heeft. Die hogere snelheden haal je dus alleen als je client ook 4x4 is. En helaas kun je nu (nog steeds) blij zijn als je überhaupt een 3x3 client hebt, en 4x4 is nog veel zeldzamer.

Als ik naar die prijzen van nu kijk en het prijsverschil nog geen €20 is zou ik overigens waarschijnlijk wel nog steeds voor de NanoHD gaan. MU-MIMO (ten opzichte van SU-MIMO) biedt ook nog een klein voordeel. En SU-SISO/SU-MIMO wordt wel meer ondersteund door clients (vrijwel alle Qualcomm SoCs van de afgelopen 3, 4 jaar ondersteunen dat bv). Daarnaast is de NanoHD mogelijk dus iets beter voorbereid op de toekomst (als er wel eindelijk 4x4 MIMO apparaten komen). Nadeel van de NanoHD is dan wel de Mediatek SoC waar Ubiquiti verder in de volledige line-up gebruik maakt van Qualcomm SoCs en juist het argument voor het uitfaseren van de originele AC modellen de afwijkende (Broadcom) SoC was.
Je koopt zo'n ding natuurlijk niet per sé voor de apparatuur die je nu hebt, maar ook voor de apparatuur die de komende n jaar in je huis komt. Hoewel met WiFi 6 voor de deur daar natuurlijk weer iets anders voor te zeggen valt.

Over de Mediatek - die chipset gebruiken ze ook in Edgerouter X en Edgerouter X SFP dus hoewel ik het met je eens ben is hoeft dat niet per sé een struikelblok te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Luqq schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 09:23:
[...]

Je koopt zo'n ding natuurlijk niet per sé voor de apparatuur die je nu hebt, maar ook voor de apparatuur die de komende n jaar in je huis komt. Hoewel met WiFi 6 voor de deur daar natuurlijk weer iets anders voor te zeggen valt.
Wifi 6 brrr. Wat is 802.3ac wave 2 dan? Wifi 5.5? :P
En voor toekomstbestendigheid kan de NanoHD inderdaad beter zijn, maar tegelijkertijd zit je dan ook weer met 802.11ax voor de deur zoals je zelf al aangeeft. En zoals ik ook al zei, 3x3 MIMO devices zijn nu al zeldzaam, de kans dat je binnen bv 3 of 4 jaar ineens overal 4x4 MIMO devices ziet acht ik dan ook klein.
Over de Mediatek - die chipset gebruiken ze ook in Edgerouter X en Edgerouter X SFP dus hoewel ik het met je eens ben is hoeft dat niet per sé een struikelblok te zijn.
Ik wist niet dat de EdgeRouter X (SFP) ook wifi had :P In dit geval gaat het dus juist om het totaal van CPU + wifi gebeuren + ... wat allemaal op één bordje zit.

offtopic:
@Ethirty hieronder. Je neemt m'n opmerking inderdaad te serieus :)

[ Voor 21% gewijzigd door RobertMe op 24-10-2018 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luqq
RobertMe schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 09:34:
[...]

Wifi 6 brrr. Wat is 802.3ac wave 2 dan? Wifi 5.5? :P
Don't hate the player, hate the game :P
[...]

Ik wist niet dat de EdgeRouter X (SFP) ook wifi had :P In dit geval gaat het dus juist om het totaal van CPU + wifi gebeuren + ... wat allemaal op één bordje zit.
Ik gok dat het grootste issue met dat soort chips (in ieder geval was dat met Realtek NICs zo) in de drivers zit. Dus als die stabiel zijn op een ander apparaat geeft dat wel wat hoop natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

RobertMe schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 09:34:
[...]

Heeft het ook niet, mocht ik je opmerking te serieus nemen. :P

Dat er een chip van dezelfde fabrikant in zit als in 1 van de AP's betekent niet gelijk dat het ook een wifi chip is.

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Ik zit even te stoeien met mijn af te bouwen tuinkantoor. Ik heb in de woonkamer een ziggo aansluiting (200/20) modem staat in bridge --> edgerouter --> 8p switch met hieraan EOP(fritz) deze heeft een relatief goede verbinding 100-200mbit naar de meterkast. Daaruit loopt een LAN kabel naar de garage waar ook weer een switch zit.

Wat is wijsheid?
  • In het tuinkantoor genoegen nemen met de 100-200mbit over EOP,
  • Een snelle USB netwerkkaart kopen voor mijn desktop rechtstreeks op de Nano-HD, is in theorie sneller dan 100-200mbit
  • Een directe straalverbinding met nieuw aan te schaffen apparatuur
  • Een extra Nano HD in client mode?
Ik kan helaas met geen mogelijkheid in de meterkast komen met een LANkabel vanaf de switch of router.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hermanh
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 02-05 10:47
Appie Heijn schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 14:09:
....
Wat is wijsheid?
  • In het tuinkantoor genoegen nemen met de 100-200mbit over EOP,
  • Een snelle USB netwerkkaart kopen voor mijn desktop rechtstreeks op de Nano-HD, is in theorie sneller dan 100-200mbit
  • Een directe straalverbinding met nieuw aan te schaffen apparatuur
  • Een extra Nano HD in client mode?
Ik kan helaas met geen mogelijkheid in de meterkast komen met een LANkabel vanaf de switch of router.
Nog een mogelijkheid zou zijn om een nieuwere generatie EOP te nemen.
Dan zit je dichterbij de gigabit

Van de vrienden van Tweakers.net.. :) https://nl.hardware.info/...powerline-adapters-review

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiesD
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17-06 19:46
Met interesse het bovenstaande gelezen; ik heb er een vraag bij.
Ik heb sinds vorige week een UniFi Switch 8 POE-60W met daaraan gekoppeld twee AP-AC-LR's.
De ene staat op de begange grond en de andere is voor de bovenverdieping.

Nu kan ik in de controller aanvinken: "allow meshing from other access points"
Is dat nu slim om te doen? Ik kan hier niets over vinden, maar gevoelsmatig denk ik dat ik hiermee eigenlijk het werk van de switch verstoor. Wordt het netwerk hierdoor niet instabiel omdat het in een eindeloze loop van onderlinge communicatie tussen switch en ap's terechtkomt?

Firmware is 3.9.54.9373

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmetje651
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-06 14:02
Beste mede Ubnt gebruikers, inmiddels heb ik het werkende ( voorlopig) om de USG aan mijn thuis controller te koppelen. nu wil ik een openVPN gaan "leggen" tussen thuis en ouders. ik volg exact (in ieder geval dat denk ik) de instructies volgesn de ubnt website https://help.ubnt.com/hc/...figure-Site-to-Site-VPN#6 en op het moment dat ik dus het stukje shared key wil gaan invoegen in de controller blijf ik het rode lijntjeomde deze regel houden.
Nu staat er : . Only include text in Pre-Shared Secret field after the BEGIN line and before the END line.

En heb ik de key dit ik laat genereren door PFsense al met en zonder en begin ( -----BEGIN OpenVPN Static key V1----- ) en end ( -----END OpenVPN Static key V1----- ) regels proberen toe te voegen , maar helaas zonder resultaat

wat doe ik verkeerd :S

Its'nice 2be important, but it's more important 2be nice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AiR60
  • Laatst online: 07-06 19:51
Ik ga ook over denk ik op Ubiquity :)

Ik heb nu een Asus RC68 Router, maar in de nieuwe woning wil ik eigenlijk alles gaan vervangen.
Wat er op mn lijstje staat
- Router
- Switch
- Wireless
- 2x Ubiquity PoE Camera

Iemand tips/suggesties wat ik allemaal in huis moet halen? (ik heb n.l. geen ervaring met Ubiquity als merk :) , wel thuis in IT / netwerken etc, ga ook gebruik maken van vlans e.d.)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HKLM_
AiR60 schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 16:30:
Ik ga ook over denk ik op Ubiquity :)

Ik heb nu een Asus RC68 Router, maar in de nieuwe woning wil ik eigenlijk alles gaan vervangen.
Wat er op mn lijstje staat
- Router
- Switch
- Wireless
- 2x Ubiquity PoE Camera

Iemand tips/suggesties wat ik allemaal in huis moet halen? (ik heb n.l. geen ervaring met Ubiquity als merk :) , wel thuis in IT / netwerken etc, ga ook gebruik maken van vlans e.d.)
Kabels meters kabels :P

Misschien nog een cloudkey? of een ander device voor je controller?

[ Voor 6% gewijzigd door HKLM_ op 24-10-2018 16:32 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AiR60
HKLM_ schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 16:31:
[...]

Kabels meters kabels :P

Misschien nog een cloudkey? of een ander device voor je controller?
Kabels sowieso! Maar die ga ik van te voren al leggen... cloudkey?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
AiR60 schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 16:50:
[...]

Kabels sowieso! Maar die ga ik van te voren al leggen... cloudkey?
Yes daar draait de software op om je ubnt devices te beheren. Maar deze kan je ook op je pc installeren eventueel of op een pi

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Zoals je wellicht al hebt gelezen, of misschien zelfs als groot voordeel ziet, wordt de UniFi hardware centraal beheert. Dit middels de UniFi Controller. Dit is dus een stuk software dat je bv op een eigen PC/NAS/server/RPi kunt draaien. De CloudKey is vervolgens een miniPC die Ubiquiti zelf maakt en voorgeïnstalleerd is met de UniFi Controller. Echter zou ik de originele CloudKey nu niet meer kopen. Dit omdat er een Gen 2 en Gen 2 Plus uit is (maar nog niet leverbaar in Nederland). Voordeel van de Plus is ook nog eens dat je daar zelf een HDD in kunt plaatsen en de Plus ook de (nieuwe) UniFi Protect software draait (UniFi Protect is qua NVR software de opvolger van UniFi Video). Met de UniFi CloudKey Gen 2 Plus heb je dus een relatief klein apparaat wat je zowel gebruikt voor je (W)LAN als video software.

Redenen om niet voor de originele te gaan zijn overigens dat deze nu dus 'oud' is, daarnaast is deze traag, en is er geen beveiliging tegen stroomuitval, dat gecombineerd met een SD kaartje voor opslag zorgt nog wel eens voor een corrupt kaartje. De Gen 2 heeft dit nadeel niet door een soort van ingebouwde UPS die een veilige shutdown uitvoert.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ardvark99
RobertMe schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 17:18:
[...]

Zoals je wellicht al hebt gelezen, of misschien zelfs als groot voordeel ziet, wordt de UniFi hardware centraal beheert. Dit middels de UniFi Controller. Dit is dus een stuk software dat je bv op een eigen PC/NAS/server/RPi kunt draaien. De CloudKey is vervolgens een miniPC die Ubiquiti zelf maakt en voorgeïnstalleerd is met de UniFi Controller. Echter zou ik de originele CloudKey nu niet meer kopen. Dit omdat er een Gen 2 en Gen 2 Plus uit is (maar nog niet leverbaar in Nederland). Voordeel van de Plus is ook nog eens dat je daar zelf een HDD in kunt plaatsen en de Plus ook de (nieuwe) UniFi Protect software draait (UniFi Protect is qua NVR software de opvolger van UniFi Video). Met de UniFi CloudKey Gen 2 Plus heb je dus een relatief klein apparaat wat je zowel gebruikt voor je (W)LAN als video software.

Redenen om niet voor de originele te gaan zijn overigens dat deze nu dus 'oud' is, daarnaast is deze traag, en is er geen beveiliging tegen stroomuitval, dat gecombineerd met een SD kaartje voor opslag zorgt nog wel eens voor een corrupt kaartje. De Gen 2 heeft dit nadeel niet door een soort van ingebouwde UPS die een veilige shutdown uitvoert.
Eigenlijk zou er aan de topic start een verhaaltje toegevoegd moeten worden wat de verschillende onderdelen zijn van een Ubiquiti installatie en waar men eventueel rekening mee moet houden. Deze vragen komen nl. telkens terug. Nieuwe gebruikers lezen over het algemeen niet eerst het hele topic door. Niet vervelend bedoeld overigens...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvanderneut
  • Laatst online: 19-06 18:30
TiesD schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 15:48:
[..]

Nu kan ik in de controller aanvinken: "allow meshing from other access points"
Is dat nu slim om te doen? Ik kan hier niets over vinden, maar gevoelsmatig denk ik dat ik hiermee eigenlijk het werk van de switch verstoor. Wordt het netwerk hierdoor niet instabiel omdat het in een eindeloze loop van onderlinge communicatie tussen switch en ap's terechtkomt?
Ik verwacht dat een AP als ie een LAN verbinding heeft geen mesh-client wil zijn. Dan maakt die optie niks uit. Maar ja, misschien vind je wel een bug. Gewoon uitlaten dus ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
ardvark99 schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 17:50:
[...]

Eigenlijk zou er aan de topic start een verhaaltje toegevoegd moeten worden wat de verschillende onderdelen zijn van een Ubiquiti installatie en waar men eventueel rekening mee moet houden. Deze vragen komen nl. telkens terug. Nieuwe gebruikers lezen over het algemeen niet eerst het hele topic door. Niet vervelend bedoeld overigens...
Lezen mensen wel de topic start? deze is 9/10 keer ook verouderd. (Ik ben het overigens wel met je eens hoor :) )

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ardvark99
HKLM_ schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 19:57:
[...]

Lezen mensen wel de topic start? deze is 9/10 keer ook verouderd. (Ik ben het overigens wel met je eens hoor :) )
Dan gewoon kort naar verwijzen, ipv dat men voor de zoveelste keer weer het zelfde antwoord gaat posten. Vandaar uit komen er natuurlijk ook vragen, maar die kunnen dan gerichter zijn. Ik zal eens kijken of ik een start kan maken als daar interesse voor is. Maar verwacht niet dat ik het morgen al af heb O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
ardvark99 schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 20:02:
[...]

Dan gewoon kort naar verwijzen, ipv dat men voor de zoveelste keer weer het zelfde antwoord gaat posten. Vandaar uit komen er natuurlijk ook vragen, maar die kunnen dan gerichter zijn. Ik zal eens kijken of ik een start kan maken als daar interesse voor is. Maar verwacht niet dat ik het morgen al af heb O-)
Een soort FAQ zou wel handig zijn inderdaad, ik wil je eventueel wel helpen als we de punten scherp hebben :P

Cloud ☁️

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ardvark99
HKLM_ schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 20:03:
[...]

Een soort FAQ zou wel handig zijn inderdaad, ik wil je eventueel wel helpen als we de punten scherp hebben :P
Prima, ik zal morgen vast een opzetje maken, stuur je dan wel ff een pm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
Twee UK shops hebben de nieuwe CK opgenomen met leverbaar vanaf half/eind november. Een EU release lijkt dus op handen.

De coudkey Gen2 is opgenomen met: Stock expected 26-Nov-2018 de Gen2 Plus staat op Stock expected 12-Nov-2018

https://www.msdist.co.uk/ubiquiti/unifi-controller
https://linitx.com/search.php?keywords=uc-ck

Via google zijn er meer site te vinden zoals deze CZ
https://www.i4wifi.eu/Ubi...y-Gen2-Plus-with-HDD.html Die is met verwachte leverdatum: 29.10.2018 - Verwachte leverdatum: 17.12.2018 nog niet heel zeker van zijn zaak.

[ Voor 31% gewijzigd door HKLM_ op 24-10-2018 20:19 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RobertMe schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 08:44:
Ik zie dat ook niet ooit nog gebeuren in laptops (waar je al 3x3 kan vinden hier en daar) of telefoons/tablets (vaak maximaal 2x2 voor zover ik weet ?!) maar meer voor de omgevingen gebruikt worden waar het echt druk is en eventueel voor dit soort ondingen :
- pricewatch: Asus PCE-AC88
- pricewatch: TP-Link Archer T9E
- pricewatch: Trendnet TEW-809UB
- pricewatch: QNAP QWA-AC2600

:)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nero355 schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 20:17:
[...]

Ik zie dat ook niet ooit nog gebeuren in laptops (waar je al 3x3 kan vinden hier en daar) of telefoons/tablets (vaak maximaal 2x2 voor zover ik weet ?!) maar meer voor de omgevingen gebruikt worden waar het echt druk is en eventueel voor dit soort ondingen :
- pricewatch: Asus PCE-AC88
- pricewatch: TP-Link Archer T9E
- pricewatch: Trendnet TEW-809UB
- pricewatch: QNAP QWA-AC2600

:)
Goed punt. Maarja, dan heb je het over vaste PCs die je uiteraard liever bedraad aansluit. Grap is natuurlijk wel dat die oplossingen tot over de 1,5Gbit/s gaan waar gewone bedrade netwerken (thuis) altijd 1Gbit/s zijn.

Daarnaast heeft 4x4 MU-MIMO natuurlijk ook als voordeel dat er meer clients tegelijkertijd behandeld kunnen worden. Tot 4 MU-SISO clients dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RobertMe schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 20:23:
Goed punt. Maarja, dan heb je het over vaste PCs die je uiteraard liever bedraad aansluit. Grap is natuurlijk wel dat die oplossingen tot over de 1,5Gbit/s gaan waar gewone bedrade netwerken (thuis) altijd 1Gbit/s zijn.
Daarom noem ik ze ook ondingen :+ Bekabeld FTW!!! :Y) 8)
Daarnaast heeft 4x4 MU-MIMO natuurlijk ook als voordeel dat er meer clients tegelijkertijd behandeld kunnen worden. Tot 4 MU-SISO clients dus.
Dat bedoelde ik inderdaad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardvark99
[...knip…]

[ Voor 97% gewijzigd door ardvark99 op 25-10-2018 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
ardvark99 schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 09:54:
[...]

Dat wist ik al van gisteravond :P
ardvark99 schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 20:02:
[...]

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ardvark99
HKLM_ schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 10:04:
[...]

Dat wist ik al van gisteravond :P

[...]
Sorry, dat doet mijn browser soms, ik ging net een aantal pagina's terug, en dan plaatst ie mijn vorige post ook weer… 8)7 Ik zal proberen om het niet meer te doen, terug gaan. Ik gebruik Edge, waarschijnlijk een raar iets in de browser, iets opnieuw versturen zonder dat ik de verstuur knop aanraak... |:(

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

RobertMe schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 20:23:
[...]

Grap is natuurlijk wel dat die oplossingen tot over de 1,5Gbit/s gaan waar gewone bedrade netwerken (thuis) altijd 1Gbit/s zijn.
1,5Gbit single duplex (0,75) en 1Gbit full duplex (2), dat dan weer wel. :P

Mooi hè, marketing.
HKLM_ schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 19:57:
[...]

Lezen mensen wel de topic start?
Nope, maar dat is trend op het hele forum. :/

[ Voor 22% gewijzigd door Ethirty op 25-10-2018 11:43 ]

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AiR60
ardvark99 schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 20:05:
[...]

Prima, ik zal morgen vast een opzetje maken, stuur je dan wel ff een pm.
LeuK!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmetje651
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-06 14:02
Vorkie schreef op maandag 24 september 2018 @ 13:29:
@Pimmetje651 Ja :)

En dan kan je die gebruiken in je FW rule,
Single Host or Alias
Dan begin je met typen, Ubiq en dan vult PFSense hem zelf aan.
heb dit inmiddels na een crash ( update PFSense) opnieuw gedaan. maar nu de FQDN vanuit mijn ouders ingevuld. Heb in de ubnt controller software een no-ip dns check gezet.
Dus als het goed is zal hij elke 5min check naar het juiste (externe) IP van mijn ouders ?

Zo ja dan hoef ik zelf meer een aanpassingen te doen , mocht ziggo de IP adressen gaan wijzigen

Its'nice 2be important, but it's more important 2be nice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AiR60
Ik wil een Ubiquity ER 6 P kopen en daarbij iets van Wireless erop aansluiten... iemand suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
AiR60 schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 12:31:
Ik wil een Ubiquity ER 6 P kopen en daarbij iets van Wireless erop aansluiten... iemand suggesties?
AC Lite? Iets duidelijker met je wensen is wel handig :P

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

AiR60 schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 12:31:
Voor wireless zit je bij Ubiquiti in ieder geval goed, keuze genoeg. Een switch? Best een heftige router maar geen switch poorten.

#team_UTC+1

Pagina: 1 ... 9 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen, voor aankoopadvies dient een nieuw topic aangemaakt te worden. Daarnaast is er voor IPTV een los topic: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie.

Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.