[Ubiquiti-apparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 77 ... 101 Laatste
Acties:
  • 738.689 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 19:35
Moris schreef op zondag 15 december 2019 @ 17:45:
[...]
Als ik het goed heb dien ik ergens onder NETWERK - WAN de DNS in te stellen, maar welke parameters moeten hier precies ingevuld worden?
Voor zover ik weet moet je echt niets toevoegen.
Je Cloudkey krijgt via DHCP zowel een IP-adres maar ook een DNS-entry (of meerdere)
Bijgevolg kan die goed functioneren.

Doe maar eens een test en log via SSH op de Cloudkey en doe gewoon "ping www.ubnt.com" en je zal zien dat je netjes respons gaat krijgen. Case closed.
Meer moet je echt niet doen.

Wacht even af voor volgende STABLE release hoe de zaken lopen en vooral niet te snel op dit of dat drukken ... zo'n upgrade KAN even duren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-09 14:14
wimmel_1 schreef op zondag 15 december 2019 @ 17:59:
[...]
Je had 't 'ding' ook direct op https://192.168.1.10:443 kunnen benaderen en dus niet op :8443 :P

Op :8443 zit je 'in' de Controller interface terwijl :443 je naar de eigen interface van de CK leidt. Met DHCP óf Fixed settings welke in het netwerk passen wat je al hebt..... 8)
Wanneer ik nu op deze pagina kom kan ik niet inloggen met mijn vaste login (gebruikersnaam) :?

Op https://192.168.1.10:8443 is dit users xxx
Op https://192.168.1.10:443 is dit user ubnt ????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Moris schreef op zondag 15 december 2019 @ 18:10:
[...]

Wanneer ik nu op deze pagina kom kan ik niet inloggen met mijn vaste login (gebruikersnaam) :?

Op https://192.168.1.10:8443 is dit users xxx
Op https://192.168.1.10:443 is dit user ubnt ????
Als je nog géén lokaal account aangemaakt hebt (en dus eigenlijk alleen een 'online' account voor de controller hebt) dan zou ubnt - ubnt óf admin - ubnt nog moeten werken tenzij je dat uitgeschakeld hebt tijdens de initiële set-up.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
wimmel_1 schreef op zondag 15 december 2019 @ 18:13:
[...]
Als je nog géén lokaal account aangemaakt hebt (en dus eigenlijk alleen een 'online' account voor de controller hebt) dan zou ubnt - ubnt nog moeten werken tenzij je dat uitgeschakeld hebt tijdens de initiële set-up.
Nu loop ik weer tegen dit probleem aan |:(

ubnt@192.168.1.10's password:
ubnt@192.168.1.10: Permission denied (publickey,password).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Moris schreef op zondag 15 december 2019 @ 18:16:
[...]

probeer admin - ubnt eens :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanhambelgium
Moris schreef op zondag 15 december 2019 @ 18:16:
[...]

Is geen "probleem", wil gewoon zeggen dat het password niet ubnt is ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

jvanhambelgium schreef op zondag 15 december 2019 @ 18:17:
[...]

Toch wel 'mooi' om te zien dat mensen zichzelf al buiten weten sluiten bij het inrichten van EIGEN netwerkcomponenten welke vervolgens ook nog eens de controller functie óver het gehele (LAN) netwerk gaan krijgen.

De afhankelijkheid naar een Internetverbinding is mijn inziens iets wat je helemaal niet WILT zien bij de setup van een controller. Dat je 't later toevoegt als 'extra' gemakkelijke management feature... Oké :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
wimmel_1 schreef op zondag 15 december 2019 @ 18:25:
[...]
Die afhankelijkheid naar een Internetverbinding is mijn inziens iets wat je helemaal niet WILT zien bij een setup van een controller. Dat je 't later toevoegt als 'extra' gemakkelijke feature... Oké :o
Wil je nu zeggen dat ik die externe verbinding of beter gezegd de Cloud Acces beter uitzet?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jvanhambelgium
wimmel_1 schreef op zondag 15 december 2019 @ 18:25:
[...]

Toch wel 'mooi' om te zien dat mensen zichzelf al buiten weten sluiten bij het inrichten van EIGEN netwerkcomponenten welke vervolgens ook nog eens de controller functie óver het gehele (LAN) netwerk gaan krijgen.

De afhankelijkheid naar een Internetverbinding is mijn inziens iets wat je helemaal niet WILT zien bij de setup van een controller. Dat je 't later toevoegt als 'extra' gemakkelijke management feature... Oké :o
Tja, Unify producten verkopen precies als zoete broodjes, maar feit is dat dit in principe geen huis-tuin-keuken apparatuur is. UBNT doet hun best om alles zo eenvoudig/eenduidig mogelijk te maken, maar een goede technische kennis voor deze product-lijn komt echt wel van pas.
Ik heb jaren zo'n leuke Linksys router met Wifi gehad en daar had ik nooit omkijken naar ... sinds ik enkele jaren geleden aan de Unify ben voor wireless is dat wel anders ;-) Je KAN meer, maar het is ook complexer.
Dikwijls software-releases die niet altijd een vooruitgang zijn etc,etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Moris schreef op zondag 15 december 2019 @ 18:30:
[...]

Wil je nu zeggen dat ik die externe verbinding of beter gezegd de Cloud Acces beter uitzet?
Je mág 't spul qua management best bereikbaar maken via "De Cloud" (lees: Andermans Computer) maar zorg er daarbij wel voor dat 't géén afhankelijkheid of vereiste is om er überhaupt gebruik van te kúnnen (blijven) maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moris
jvanhambelgium schreef op zondag 15 december 2019 @ 18:17:
[...]
Gelukkig heb ik alsnog kunnen inloggen.

Alleen snap ik niet waarom de DNS settings blanco staan, hier moet toch iets komen, toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Moris schreef op zondag 15 december 2019 @ 19:23:
[...]

Gelukkig heb ik alsnog kunnen inloggen.

Alleen snap ik niet waarom de DNS settings blanco staan, hier moet toch iets komen, toch?
Ligt er aan. Als jij 't niet érg vind om je EIGEN systemen op je EIGEN netwerk op IP te moeten benaderen dan hoef je daar niets in te vullen.

Wat misschien leuk voor je is om te lezen: IPAM, Dáármee begint je 'eigen' IP-Netwerk doordat je vanop L2 naar L3 gaat (en dus IP adressen gaat 'bedenken' waarmee je eigen L2 spullen met elkaar kunnen babbelen).

Het OSI model is dood.... Lang leve het OSI model :*)

[ Voor 7% gewijzigd door Will_M op 15-12-2019 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanhambelgium
wimmel_1 schreef op zondag 15 december 2019 @ 19:33:
[...]

Ligt er aan. Als jij 't niet érg vind om je EIGEN systemen op je EIGEN netwerk op IP te moeten benaderen dan hoef je daar niets in te vullen.
Het KAN zijn dat hun software een eigen interne DNS gebruikt om toch zaken als updates enz te kunnen downloaden. Dat is zeer zeker op FQDN dus "resolving" moet ergens gebeuren op die key!
Waarom die nu blanco staat in een Gen2 Cloudkey weet ik niet. Op m'n oude Gen1 Cloudkey komt een DNS gewoon mee met DHCP. (Ik geef via DHCP een gereserveerd IP aan de Cloudkey met oa DNS settings erin) en als ik op de shell-prompt van de Cloudkey zit kan ik vb probleemloos DNS-resolven. (vb ping "www.ubnt.com" werkt prima)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

jvanhambelgium schreef op zondag 15 december 2019 @ 19:38:
[...]

Het KAN zijn dat hun software een eigen interne DNS gebruikt om toch zaken als updates enz te kunnen downloaden. Dat is zeer zeker op FQDN dus "resolving" moet ergens gebeuren op die key!
Waarom die nu blanco staat in een Gen2 Cloudkey weet ik niet. Op m'n oude Gen1 Cloudkey komt een DNS gewoon mee met DHCP. (Ik geef via DHCP een gereserveerd IP aan de Cloudkey met oa DNS settings erin) en als ik op de shell-prompt van de Cloudkey zit kan ik vb probleemloos DNS-resolven. (vb ping "www.ubnt.com" werkt prima)
Het oude OSI model is dood.... Lang leve het OSI model :*)

2 - 5 - 7 lagen.... Óf 8 tegenwoordig? >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Ik heb alvast bij DHCP Wan onderstaande instellingen vast gezet.

Vast IP: 192.168.x.xxx
Subnet mask: 255.255.255.0
Router: leeg, wat moet hier eigenlijk ingevuld staan?

DNS Server 1: leeg
DNS Server 2: leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Moris schreef op zondag 15 december 2019 @ 20:00:
Ik heb alvast bij DHCP Wan onderstaande instellingen vast gezet.

Vast IP: 192.168.x.xxx
Subnet mask: 255.255.255.0
Router: leeg, wat moet hier eigenlijk ingevuld staan?

DNS Server 1: leeg
DNS Server 2: leeg
WAN = Wide Area Network. Dan zit je dus al in de controller(software) van een USG (?) op ETH0 / ETH1 te werken? Je CK zélf kent geen WAN settings doordat 't ding alléén aan je LAN hangt én ook maar één (L3) INT heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Intussen het volgende Bij DNS ingevuld.

Google
DNS Server 1: 8.8.8.8
DNS Server 2: 8.8.4.4

Of

OpenNIC (zegt geen logs op te slaan)
Primair: 31.220.43.191
Secundair: 151.236.29.92

[ Voor 37% gewijzigd door Moris op 15-12-2019 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22-09 18:54
kwdtje schreef op zondag 15 december 2019 @ 17:21:
[...]
Ik wil het doosje eigenlijk op het huidige aansluit punt monteren waar nu een utp en coax kabel uitkomen en daar de in wall op zetten, dan steekt ie misschien wat meer uit maar heb ik ruimte om ook de coax te gebruiken. Of is dat doosje hier niet voor geschikt? Hij staat verder achter het tv meubel dus heel storend zal het niet staan.

Kan de in-wall evt neerzetten / neerleggen maar ik weet niet of dit effect heeft op het bereik. Neig vooral naar de in wall ivm de extra poorten, kan de switch uit de woonkamer weg.
Je kan de achterkant van de In-Wall in een reguliere inbouwdoos zetten (althans, dat moet kunnen, bij ons op zolder was er geen inbouwdoos dus heb ik gewoon zelf het gipsenwandje uitgezaagd met een dremel). Zo gepiept, je moet dan wel zorgen dat je in de reguliere inbouwdoos al een netwerkkabel mét RJ45 connector hebt. Dan past er geen coax kabel langs, het access point gaat ook helemaal over de houder heen, dus je hebt m.i. ook geen ruimte voor een coax kabel. Ik zou er gewoon één online bestellen dan en kijken of je er wat mee kan, elke situatie thuis is toch anders.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silver323
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 23-09 08:49
silver323 schreef op donderdag 12 december 2019 @ 16:27:
[...]

Bedankt voor je reactie. Het in bridge mode zetten is inderdaad iets wat ik in de gaten moet houden. Weet niet of ze dit automatisch doen als ze zien dat je oude modem/router in bridge staat. Is inderdaad iets om rekening mee te houden.
@RobertMe Afgelopen weekend mijn modem/router vervangen. Ging allemaal soepel gelukkig. Alles draaide mooi door en pakte nieuwe gegevens op. Thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cautje
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-09 14:06
Ik zit te worstelen met een Draytek 2925 icm met een clouskey en twee AC-pro's
Graag zou ik een locaal gasten netwerk hebben in een ander vlan.
Ik heb een open guest netwerk gemaakt met simple autenticatie via de autenticatie mode in de Hotspot settings in de cloudkey.

Ik heb in de draytek aangegevn dat de poort waar het het accespoint op zet op zowel vlan 1 als vlan 2 zit
Ik krijg een ip adres via het gasten netwerk in de de range van Vlan2 dus dat is goed.
Maar ik kom niet op de autenticatie pagina die in vlan1 zit.
Als ik alles in vlan 1 zet werkt dit wel.

vlan1 192.168.1.0/24
Vlan2 192.168.2.0/24

Waar zou dit fout kunnen gaan?

Bedankt!!!

draytek

cloudkey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slooffmaster
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23-07 23:39
cautje schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 12:10:
Ik zit te worstelen met een Draytek 2925 icm met een clouskey en twee AC-pro's
Graag zou ik een locaal gasten netwerk hebben in een ander vlan.
Ik heb een open guest netwerk gemaakt met simple autenticatie via de autenticatie mode in de Hotspot settings in de cloudkey.

Ik heb in de draytek aangegevn dat de poort waar het het accespoint op zet op zowel vlan 1 als vlan 2 zit
Ik krijg een ip adres via het gasten netwerk in de de range van Vlan2 dus dat is goed.
Maar ik kom niet op de autenticatie pagina die in vlan1 zit.
Als ik alles in vlan 1 zet werkt dit wel.

vlan1 192.168.1.0/24
Vlan2 192.168.2.0/24

Waar zou dit fout kunnen gaan?

Bedankt!!!

[Afbeelding: draytek]

[Afbeelding: cloudkey]
Ben niet in detail bekend met Draytek firewall configuraties maar ik vermoed dat er geen verkeer tussen beide VLANs mogelijk is. Zorg in je Draytek firewall configuratie dat poorten 8880 en 8843 (geen typo) op de CloudKey in VLAN1 benaderbaar zijn vanuit VLAN2.
Zet alleen het IP adres van je CloudKey in de pre-auth access list (met /32 erachter), en als je de default client-isolatie wilt gebruiken moet je de post-auth restrictions entries weer herstellen naar deze default waardes:
  • 192.168.0.0/16
  • 172.16.0.0/12
  • 10.0.0.0/8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cautje
Bedankt!

Ik ga het zo testen en laat het je weten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cautje
Hmmm,

Waar zou ik dit kunnen regelen in de Draytek?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/s0DPLtx1m99GPYatB2vIEfvH/thumb.png

Dit werkt niet.

192.168.1.253 is het adres van de cloudkey vin Vlan1
192.168.2.1 dit is de gateway in Vlan2 naar Vlan 1

Tip zijn welkom, wie weet raad?

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
cautje schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 15:06:
Hmmm,

Waar zou ik dit kunnen regelen in de Draytek?

[Afbeelding]
Je moet bij het netwerk of de VLAN aangeven dat deze "Routed" is geloof ik...

Lang geleden dat ik iets met een soortgelijk model heb gedaan :)
Dit werkt niet.

192.168.1.253 is het adres van de cloudkey vin Vlan1
192.168.2.1 dit is de gateway in Vlan2 naar Vlan 1

Tip zijn welkom, wie weet raad?

Bedankt!
Ik heb verder echt 0,0 ervaring met het hele Portal gebeuren dus daar kan ik je verder niet mee helpen, maar heb wel een paar vragen :
- Waarom heb je geen DrayTek accesspoints erbij genomen i.p.v. de Ubiquiti modellen ?!
- Waarom heb je i.p.v. de DrayTek 2925 niet een Ubiquiti USG genomen ?!

Beiden combineren met elkaar kan ook, maar je moet dan wel weten wat je aan het doen bent! :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:52
Kan iemand wat vertellen over de UDM-SE? Wordt deze al verkocht?

Ik zie dat er op internet al een 'quick start guide' is opgedoken.

Lijkt voor mij ook een mooi alternatief ten opzichte van de UDM Pro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Comp User
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 04-08 19:56
Is firmware 2.0.8 nu dermate stabiel dat je erop over kan of toch nog even op de 1.10 firmware blijven?

Vaste locatie, vast netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cautje
Klopt, ik had deze draytek nog en wil over naar alles Ubiquiti, maar rustig aan.
Zal nu maar eens versneld naar een router en swich opzoek gaan.

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Comp User schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 19:43:
Is firmware 2.0.8 nu dermate stabiel dat je erop over kan of toch nog even op de 1.10 firmware blijven?
Lijkt me deels een persoonlijke overweging.

2.0.8 lijkt stabiel maar is imo niet geheel issue-vrij in sommige usecases. Naar ik heb begrepen geeft 2.x iets meer opties, maar daar gebruik ik er géén van. 1.10.11 komt binnenkort (laatste security fixes) dus zal ik die gaan draaien ipv updaten naar 2.x

'k Heb de edgerouter destijds gekocht voor z'n stabiliteit / betrouwbaarheid, 1.x lijkt mij nog altijd de beste keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Comp User
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 04-08 19:56
Chris.nl schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 20:14:
[...]

'k Heb de edgerouter destijds gekocht voor z'n stabiliteit / betrouwbaarheid, 1.x lijkt mij nog altijd de beste keuze.
Dat was ook mijn voornaamste reden.
Ik vroeg me af of er nog 1.x updates kwamen, aangezien die de laatste tijd vrijwel gelijktijdig - hooguit 2 dagen later - uitkwam (dan de 2.x).

Vaste locatie, vast netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Niet online
Comp User schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 20:58:
[...]

Dat was ook mijn voornaamste reden.
Ik vroeg me af of er nog 1.x updates kwamen, aangezien die de laatste tijd vrijwel gelijktijdig - hooguit 2 dagen later - uitkwam (dan de 2.x).
7 dagen geleden is 1.10.11 toegezegd in 'the coming weeks'... Prioriteit lijkt dus iets minder te worden, of de ontbrekende CVE patch heeft zo'n onbeduidend risico dat... Bla...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
Chris.nl schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 21:26:
[...]

7 dagen geleden is 1.10.11 toegezegd in 'the coming weeks'... Prioriteit lijkt dus iets minder te worden, of de ontbrekende CVE patch heeft zo'n onbeduidend risico dat... Bla...
Dat tempo is het altijd al geweest. Als je snel security-patches in een stable wilt zien, dan kies je niet voor UI. Nog afgezien dat het vaak maanden duurt voordat men op edge of usg een stable uitbrengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:55
Misschien domme vraag, maar hoe zet je display van UniFi 24 switch gen2 uit? Tis een mooi display, maar standaard toont hij een zwart scherm en dan is het wel heel erg zinloos om hem aan te hebben. Met name omdat hij in een patchkast zit.

Ik heb in de controller display al op off gezet, maar hij blijft nog steeds branden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:36

rally

Deyterra Consultancy

grote_oever schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 23:37:
Misschien domme vraag, maar hoe zet je display van UniFi 24 switch gen2 uit? Tis een mooi display, maar standaard toont hij een zwart scherm en dan is het wel heel erg zinloos om hem aan te hebben. Met name omdat hij in een patchkast zit.

Ik heb in de controller display al op off gezet, maar hij blijft nog steeds branden.
Bij mij gaat huj vanzelf uit, maar dat kan ook met de hand.
Als je naar boven/beneden of links/rechts swiped krijg je verschillende “menu’s” te zien. In een van die opties kan de LCM uit.

Kijk vanavond wel even voor je.

http://www.deyterra.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen Hendriks
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23-09 11:59

Koen Hendriks

Pixel Pioneer

Zijn er hier al tweakers die de Ubiquiti Dream Machine (UDM) in huis hebben? Ik zit een beetje te twijfelen tussen deze all-in-one oplossing of een eigen losse setup.

Kwa prijs zal het niet heel veel schelen (router + switch + AP), echter heb je geen PoE in de UDM zitten, wat volgens mij het enige nadeel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
rally schreef op woensdag 18 december 2019 @ 07:11:
[...]

Bij mij gaat huj vanzelf uit, maar dat kan ook met de hand.
Als je naar boven/beneden of links/rechts swiped krijg je verschillende “menu’s” te zien. In een van die opties kan de LCM uit.

Kijk vanavond wel even voor je.
Ahh tnx, had ik de handleiding moeten lezen om dat swipen door te hebben? :) wat versta je onder uit btw? want scherm is zwart, maar nog wel verlicht.

Edit:
Net geprobeerd, maar krijg geen andere menus door verschillend te swipen.

[ Voor 7% gewijzigd door grote_oever op 18-12-2019 07:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Laatst online: 19:52
Je moet hem eerst updaten. Dan kan je het schermpje uitzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldvs
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:30
Koen Hendriks schreef op woensdag 18 december 2019 @ 07:44:
Zijn er hier al tweakers die de Ubiquiti Dream Machine (UDM) in huis hebben? Ik zit een beetje te twijfelen tussen deze all-in-one oplossing of een eigen losse setup.

Kwa prijs zal het niet heel veel schelen (router + switch + AP), echter heb je geen PoE in de UDM zitten, wat volgens mij het enige nadeel is.
Sinds een paar weken heb ik de stap gezet en heb ik nu een UDM. Deze zit achter een Ziggo modem die in Bridge is gezet. De initiële setup was wat lastig omdat de UDM de internet connectie niet vond maar na een beetje aandringen werkt alles nu. Momenteel draait alles stabiel en is het makkelijk om vanuit 1 interface alles te kunnen besturen (UDM + 2x AP).

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:36

rally

Deyterra Consultancy

ronaldvs schreef op woensdag 18 december 2019 @ 12:02:
[...]

Sinds een paar weken heb ik de stap gezet en heb ik nu een UDM. Deze zit achter een Ziggo modem die in Bridge is gezet. De initiële setup was wat lastig omdat de UDM de internet connectie niet vond maar na een beetje aandringen werkt alles nu. Momenteel draait alles stabiel en is het makkelijk om vanuit 1 interface alles te kunnen besturen (UDM + 2x AP).
MOET je de controller gebruiken in de UDM, of kan je ook een Cloud Hosted controller gebruiken?

http://www.deyterra.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rally schreef op woensdag 18 december 2019 @ 14:49:
[...]

MOET je de controller gebruiken in de UDM, of kan je ook een Cloud Hosted controller gebruiken?
Ik meen begrepen te hebben dat Ubiquiti zoveel mogelijk alles naar hun computers cloud wil halen. Ik weet alleen niet meer precies in relatie waarmee dat was, maar het kwam wel neer op dat ze willen weg faseren van de self hoster controller en dus zeker "de cloud van anderen". Dus dat je de controller hebt, op dan bv de UDM, en je voor toegang buitenshuis het via het Ubiquiti account / Ubiquiti Cloud moet laten lopen.

Meen dat @m3gA dat toen aangaf, hij zal er dus misschien nog meer van weten in welke context dat liet doorschemeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22-09 18:54
Koen Hendriks schreef op woensdag 18 december 2019 @ 07:44:

Ik heb sinds een paar weke een UDM (icm met de 8 switch met PoE en een In-Wall op zolder). Ben er erg blij mee juist omdat ik niet al die losse apparatuur nodig heb en alles in een keer werkte, ik had sowieso al een switch met meer poorten nodig in de meterkast (incl. PoE). Installatie is bij mij heel soepel gegaan. Blij dat ik, als instapper binnen UniFi, ook niet apart nog de USG én de cloudkey ernaast moest installeren. Ik gebruik het icm Ziggo, hoewel het Ziggo modem nog niet in bridge modus staat (omdat één van de TV's niet lekker communiceerde met de UDM, maar dat ligt aan de TV, dus maar een Nvidia Shield geïnstalleerd :*) ).

Als je overweegt om de UDM in de woonkamer te zetten is er wat mij betreft wel een nadeel: ik was van de week flink bestanden aan het overpompen vanaf mijn laptop naar de NAS en de UDM stond flink te blazen. Het is dus wel een beetje een heethoofd, maar het misstaat qua design niet in huis. Ik vind het wel jammer dat er geen UniFi Protect op zit, maar ik begrijp dat dit op de SE en PRO versie wel zit (die nog niet beschikbaar zijn).

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldvs
rally schreef op woensdag 18 december 2019 @ 14:49:
[...]

Ik gebruik de controller in de UDM ipv de lokale controller die ik had draaien. Voor zover ik weet werkt de UDM nog niet met een cloud hosted controller. Ik heb dit zelf niet geprobeerd, dus als dit belangrijk voor je is dan zou ik me goed inlezen.

Specs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:17
RobertMe schreef op woensdag 18 december 2019 @ 15:26:
[...]

Ik meen begrepen te hebben dat Ubiquiti zoveel mogelijk alles naar hun computers cloud wil halen. Ik weet alleen niet meer precies in relatie waarmee dat was, maar het kwam wel neer op dat ze willen weg faseren van de self hoster controller en dus zeker "de cloud van anderen". Dus dat je de controller hebt, op dan bv de UDM, en je voor toegang buitenshuis het via het Ubiquiti account / Ubiquiti Cloud moet laten lopen.

Meen dat @m3gA dat toen aangaf, hij zal er dus misschien nog meer van weten in welke context dat liet doorschemeren.
Hier staat een beetje waarom ze een geintegreerde controller hebben gekozen en hoe ze het gaan aanpakken in de toekomst

https://community.ui.com/...89-44e5-a036-1e7eb51e8558
You don't have to use cloud access for remote management. That's certainly the easy way to do it, but you can also connect via VPN and manage it directly, or open its management on WAN to the Internet but either cloud access or a VPN is a much better option, since it's always a best practice to not open management interfaces of anything to the Internet (restricted source IP is an option, which is less of a poor practice than opening to the entire Internet, still VPN or cloud access are better).

We've stated before that multi-controller management is in the works, which will (for instance) address ability to use auto S2S VPNs between controllers rather than only between sites on the same controller.

Generally speaking, the integrated controller model is much easier for people to deal with. The biggest UX challenge people have with USGs is getting them adopted, not because of anything to do with USG itself, but because of lacking understanding of general networking concepts and how to get the controller talking with USG. Integrating the controller eliminates that. Tightly coupling firmware and controller versions, at least for UDM itself, is nice in that it limits potential problems/complications from feature differences between controller and firmware. Granted we manage that well on standalone controllers and USG, UAP and USW with logic checking device capabilities (firmware reports device caps to controller, which it uses to provision accordingly), but it's easier when you don't have to worry about doing so and testing more possible scenarios of disparate controller and firmware versions.
Persoonlijk denk ik dat het niet over het gemak gaat maar over geld en resources mbt ontwikkeling.

[ Voor 56% gewijzigd door m3gA op 18-12-2019 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexwel
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 31-07 19:01
RobertMe schreef op woensdag 18 december 2019 @ 15:26:
[...]

Lijkt mij geen goede zet, een van de kenmerken was juist dat je niet per se vast zit aan de cloud. Als ze dit over de hele UniFi lijn gaan doorvoeren, kunnen ze weleens een hoop klanten gaan verliezen.

Straks gaan ze nog kosten voor de cloud omgeving rekenen ook, en dan zit je wat dat betreft op hetzelfde niveau als Cisco e.d.
m3gA schreef op woensdag 18 december 2019 @ 17:58:
[...]

Hier staat een beetje waarom ze een geintegreerde controller hebben gekozen en hoe ze het gaan aanpakken in de toekomst

https://community.ui.com/...89-44e5-a036-1e7eb51e8558

[...]

Persoonlijk denk ik dat het niet over het gemak gaat maar over geld en resources mbt ontwikkeling.
Wat als iemand nu de router wil vervangen? Zijn ze de controller ook gelijk kwijt. Dus dan moet diegene de controller gaan migreren naar de nieuwe router (als dat al een UniFi router is). Vraag me af wat nu makkelijker is in zo'n geval.

[ Voor 27% gewijzigd door alexwel op 18-12-2019 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
GioStyle schreef op woensdag 18 december 2019 @ 08:06:
Je moet hem eerst updaten. Dan kan je het schermpje uitzetten.
Bedankt, daarna gaat display inderdaad uit. Display ziet er daarna ook heel anders uit. Veel beter nu.

• Koen Hendriks
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23-09 11:59

Koen Hendriks

Pixel Pioneer

ronaldvs schreef op woensdag 18 december 2019 @ 12:02:
[...]

... makkelijk om vanuit 1 interface alles te kunnen besturen (UDM + 2x AP).
En dan de AP's dus met een PoE injector?

• ronaldvs
Koen Hendriks schreef op donderdag 19 december 2019 @ 00:30:
[...]

En dan de AP's dus met een PoE injector?
Ja, beide AP's hebben op dit moment hun eigen PoE injector.

Specs

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kavaa
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23-09 10:59
Voor de mensen die het leuk vinden.
Hierbij de binnenkant van de nieuwe FlexHD.

https://www.dropbox.com/s...td3qfvOJhoVCGjv4ABfa?dl=0

Ja ik heb er een kapotje gemaakt...

[ Voor 13% gewijzigd door Kavaa op 19-12-2019 13:36 ]

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

• alexwel
Kavaa schreef op donderdag 19 december 2019 @ 10:59:
Voor de mensen die het leuk vinden.
Hierbij de binnenkant van de nieuwe FlexHD.

https://www.dropbox.com/s...td3qfvOJhoVCGjv4ABfa?dl=0
Cool! Heb je er zelf een open geschroefd?
Ik volg sinds kort een discord groep waar met regelmaat disassembly foto's geplaatsts worden van nieuwe producten, maar deze staat daar nog niet in.
(https://discord.gg/nNn72bu voor geïntereseerden)

[ Voor 4% gewijzigd door alexwel op 19-12-2019 16:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:52

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Arjan90 schreef op woensdag 18 december 2019 @ 15:59:
[...]

Ik heb sinds een paar weke een UDM (icm met de 8 switch met PoE en een In-Wall op zolder). Ben er erg blij mee juist omdat ik niet al die losse apparatuur nodig heb en alles in een keer werkte, ik had sowieso al een switch met meer poorten nodig in de meterkast (incl. PoE). Installatie is bij mij heel soepel gegaan. Blij dat ik, als instapper binnen UniFi, ook niet apart nog de USG én de cloudkey ernaast moest installeren. Ik gebruik het icm Ziggo, hoewel het Ziggo modem nog niet in bridge modus staat (omdat één van de TV's niet lekker communiceerde met de UDM, maar dat ligt aan de TV, dus maar een Nvidia Shield geïnstalleerd :*) ).

Als je overweegt om de UDM in de woonkamer te zetten is er wat mij betreft wel een nadeel: ik was van de week flink bestanden aan het overpompen vanaf mijn laptop naar de NAS en de UDM stond flink te blazen. Het is dus wel een beetje een heethoofd, maar het misstaat qua design niet in huis. Ik vind het wel jammer dat er geen UniFi Protect op zit, maar ik begrijp dat dit op de SE en PRO versie wel zit (die nog niet beschikbaar zijn).
Vwb dat blazen: ik ga er vanuit dat dat door de DPI komt. Op basis van die aanname: kun je dat niet gewoon uitzetten voor je lokale lan dan, of per vlan ofzo? Mag toch hopen dat dat kan. Dat je Dpi wilt snap ik, maar lijkt me relevanter voor een verbinding met de buitenwereld dan gewoon intern.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Niet online
Announcement: EOL for some UniFi AP models
to reach out and announce that we are starting the EOL lifecycle for the following models of UniFi AP:

UAP-Outdoor
UAP-Outdoor+
UAP-Pro
UAP-IW
UAP (v1+v2)
UAP-LR (v1+v2)
UAP-AC-EDU
UAP-AC-IW-PRO

Here are the definitions:

Long Term Support (LTS): Device will receive critical bug fixes and security updates, it will remain compatible with stable controller releases, and it may receive new features (evaluated on a case-by-case basis).

End of Life (EOL): Device will be visible, but not configurable, in controllers released after the EOL date. It will continue to operate with its current configuration, and the controller will be able to forget the device.

Here’s what the lifecycle will look like:

Manufacturing has already stopped.

Beginning March 1, 2020 and continuing for 1 year, the devices will be in LTS.

After the 1 year LTS period, which ends March 1, 2021, the devices will become EOL.

Devices will lose controller support in a controller version that is released AFTER the EOL date, and it will be clearly announced in release notes. In other words, it should be clear to the user before the upgrade happens, that the upgrade will terminate support.
bron
Chris.nl schreef op donderdag 19 december 2019 @ 23:29:

[...]
bron
Meest schokkende op die lijst is de AC-IW-Pro. Ik dacht altijd dat dat een combi van de AC Pro en AC-IW was. Blijkbaar niet dan dat in principe alleen deze van de AC lineup nu uitgefaseerd gaat worden. Naast de AC Edu dan, maar die was niet bedoeld voor thuisgebruik en ik meen zelfs een beetje opgevangen te hebben dat die uberhaupt nooit echt van de grond is gekomen.

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online

[...]
bron
Ik mis in 't lijstje de Lite variant... die komt uit de zelfde tijd als de pro en de LR?
zou de lite dan toch een populairdere ap zijn?
ik heb de lite hier hangen

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Niet online
geenwindows schreef op donderdag 19 december 2019 @ 23:51:
[...]

Ik mis in 't lijstje de Lite variant... die komt uit de zelfde tijd als de pro en de LR?
Geen idee 😅
'k Heb hier ook de lite hangen, wel jammer dat de blauwe led na 2 jaar 'versleten' is. Vond het altijd wel prettig om die te zien shinen maar heb de led nu maar uitgeschakeld, 't was niks meer. Hopelijk bij aanstaande WiFi 6 access points ook betere / andere leds, dan verklaar ik m'n huidige lite zelf wel EOL.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kavaa
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23-09 10:59
alexwel schreef op donderdag 19 december 2019 @ 16:32:
[...]

Cool! Heb je er zelf een open geschroefd?
Ik volg sinds kort een discord groep waar met regelmaat disassembly foto's geplaatsts worden van nieuwe producten, maar deze staat daar nog niet in.
(https://discord.gg/nNn72bu voor geïntereseerden)
Yes, zelf kapot gemaakt en open geschroefd🙈

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:18

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

geenwindows schreef op donderdag 19 december 2019 @ 23:51:
[...]

De UAP-Pro is wat anders dan de UAP-AC-Pro :p

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:51

[...]
bron
Oef.. na maart 2021 als je de controller software upgrade kun je je eol devices niet meer configureren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Miki schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 07:54:
[...]

Oef.. na maart 2021 als je de controller software upgrade kun je je eol devices niet meer configureren.
Het gaat hier wel om (voornamelijk) 802.11n (/"wifi 4") hardware. Afgelopen 3, 4 jaar was 802.11ac (/"wifi 5") toch al echt standaard en overal verkrijgbaar. Alleen voor de AC-IW-Pro en AC-EDU kun je dus stellen dat ze vrij snel EOL zijn. Die anderen zijn tegen die tijd al zeker 5 jaar opgevolgd door de AC modellen en tegen die tijd zullen er vast ook al AX modellen zijn. Als die EOL gaan zijn er dus al twee, drie, nieuwe generaties uit gebracht (AC Lite / Pro, AC (S)HD, de Mediatek modellen AC NanoHD / AC IW HD, en tegen die tijd vast ook wel AX modellen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:22
Zijn er ook mensen die de controller in een VM draaien? Hoe hebben jullie dat ingericht?
Ik heb het een jaar of 2 draaien in een Ubuntu Server VM, maar op de een of andere manier vreet UniFi naar mijn idee ontzettend veel schijfruimte voor een dergelijk simpel iets. De VM was op een gegeven moment tegen de 40GB.... Ik had dan ingesteld dat de logging maar xx dagen terugging.

Iemand goede suggestie om het wat compacter te houden? Ik weet van het bestaan van Docker af, maar dat vind ik vrij ingewikkeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dafjedavid
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-09 15:03
ThinkPadd schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 09:14:
Zijn er ook mensen die de controller in een VM draaien? Hoe hebben jullie dat ingericht?
Ik heb het een jaar of 2 draaien in een Ubuntu Server VM, maar op de een of andere manier vreet UniFi naar mijn idee ontzettend veel schijfruimte voor een dergelijk simpel iets. De VM was op een gegeven moment tegen de 40GB.... Ik had dan ingesteld dat de logging maar xx dagen terugging.

Iemand goede suggestie om het wat compacter te houden? Ik weet van het bestaan van Docker af, maar dat vind ik vrij ingewikkeld.
Het kan helpen om de database op te schonen.
Ik heb hem ook draaien op een VM en merk dat ie en veel geheugen vreet, en veel diskruimte pakt.
Na wat tuning en opruimen van de database draait ie weer als een zonnetje.

Kijk maar eens op:
https://help.ubnt.com/hc/...h-Number-of-UniFi-Devices
en
https://help.ubnt.com/hc/...ust-Mongo-Database-Size#4

Who Needs Windows...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:14

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Heb dat jaren gedaan. Toen wilde ik naar azure toe. Heb zelfs een powershell script geschreven die de controller (inclusief vm) automagisch aanmaak, installeert inclusief tls certificaat. Maar uiteindelijk toch maar de Cloud Key Gen2+ gekocht hahaha.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:16

Ethirty

Who...me?

RobertMe schreef op donderdag 19 december 2019 @ 23:40:
[...]

Meest schokkende op die lijst is de AC-IW-Pro. Ik dacht altijd dat dat een combi van de AC Pro en AC-IW was. Blijkbaar niet dan dat in principe alleen deze van de AC lineup nu uitgefaseerd gaat worden. Naast de AC Edu dan, maar die was niet bedoeld voor thuisgebruik en ik meen zelfs een beetje opgevangen te hebben dat die uberhaupt nooit echt van de grond is gekomen.
Ik dacht eerst dat alle in-wall's eruit gingen, maar zo te zien houden ze de UAP-AC-IW en AC-IW-HD nog wel. Die laatste is ze te zien een directe opvolger van de AC-IW-PRO.

Helaas lijkt het portfolio gemiddeld wel steeds duurder te worden per AP. Aan de andere kant, een AP met 4 poorts switch (mits volwaardig vlan, igmp snooping etc) voor €175 valt op zich nog mee.
RobertMe schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 08:55:
[...]

Alleen voor de AC-IW-Pro en AC-EDU kun je dus stellen dat ze vrij snel EOL zijn.
De AC-EDU was dan ook een niche product waar ze verkeerd op gegokt hebben, net als dat ze wel vaker verkeerd gokken met hardware (en software).

Ik draai al jaren in een Ubuntu VM. Maar omdat ik prutser ben en Ubuntu niet heel kan houden, kan ik niet zeggen dat deze gemiddeld langer dan 6 maanden draait. :') Aan de andere kant: backup maken, opnieuw installeren en backup inlezen is inmiddels geen tijdrovende klus meer. Binnen een half uur heb ik een nieuwe schone controller. :P

En ik ben Windows gewend, dus 40GB is helemaal niks. :+

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

* Raven steekt hand op
De Ubuntu Server VM staat echter alleen aan wanneer het nodig is config te wijzigen/firmware bij te werken. Staat dus niet 24/7 aan, is ook niet nodig aangezien het enige apparaat van Ubiquiti hier een AP is :P

Ik heb overigens al een tijdje de firmware niet bijgewerkt bedenk ik mij net.

[ Voor 4% gewijzigd door Raven op 20-12-2019 10:51 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:51
Ethirty schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 10:34:
[...]

Ik dacht eerst dat alle in-wall's eruit gingen, maar zo te zien houden ze de UAP-AC-IW en AC-IW-HD nog wel. Die laatste is ze te zien een directe opvolger van de AC-IW-PRO.

Helaas lijkt het portfolio gemiddeld wel steeds duurder te worden per AP. Aan de andere kant, een AP met 4 poorts switch (mits volwaardig vlan, igmp snooping etc) voor €175 valt op zich nog mee.
Dat was in eerste instantie ook mijn reactie, vandaar mijn oef :)

Anyway volgens mij kan ik nog met een gerust hart een paar UAP-AC-IW bestellen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SmokingCrop
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

Lijkt me dat er daar iets verkeerd loopt.

Hier draaien we een VM met Ubuntu Server (zonder GUI) op 18.04.3 LTS op UniFi 5.12.35 en zie ik 16GB in verbruik vanaf de root. Met zo'n 7GB RAM verbruik.

Dit is een UniFi controller - met bijna 50 sites waarin zo'n 275 devices geprovisioned zitten - die erg vlot loopt en alle statistieken/DPI historiek op default.
De Backup is ondertussen al 600MB per keer (worden niet op de VM weggeschreven), welke overigens 20-30 minuten moet lopen om te restoren :>

Een paar maand geleden was er wel een RAM memory leak. Kon hij gemakkelijk 30GB RAM opslurpen, maar dat is al weer een heel eind gefixed.

UniFi is echt een droom voor ons en de KMO's die er gebruik van maken..
Hoor je nooit problemen van en doet wat het moet doen. Nog geen use cases gehad waarbij er exotische stuff nodig was die we met UniFi niet konden regelen (zelf zonder JSON!).
Dankzij de alerts merken we zelf de problemen vaak eerder dan de klant en zijn dan verbaasd dat we al bellen. _/-\o_

Vaak zien we KMO's sukkelen met bepaalde IT'ers/IT-bedrijven die een of ander router plaatsen waar ze nauwelijks kaas van gegeten hebben omdat het zo geavanceerd kan ingesteld worden (sonicwalls, fortinets, lancoms, pf sense boxes, cisco's..).
De paar die we zo hebben omgevormd tot UniFi hebben plots 0 problemen meer..
Bv. de VoIP die gewoon altijd stabiel werkt in tegenstelling tot de vele problemen die we anders tegenkomen.

[ Voor 30% gewijzigd door SmokingCrop op 20-12-2019 14:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Ik heb weleens van een dergelijk probleem gehoord en ik geloof dat er elke keer een of andere map helemaal vol gespamd werd met tijdelijke bestanden of iets dergelijks...

Als ik jou was zou ik eens gewoon de boel opnieuw inrichten d.m.v. een verste installatie en je huidige settings overzetten :)

Dit zegt mijn Raspberry Pi op het moment met daarop de UniFi Controller en Pi-Hole + Unbound alleen op een 32 GB microSDXC kaartje :
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Filesystem      Size  Used Avail Use% Mounted on
/dev/root        30G  5.3G   23G  19% /
devtmpfs        459M     0  459M   0% /dev
tmpfs           464M  712K  463M   1% /dev/shm
tmpfs           464M  6.2M  457M   2% /run
tmpfs           5.0M     0  5.0M   0% /run/lock
tmpfs           464M     0  464M   0% /sys/fs/cgroup
/dev/mmcblk0p1   42M   23M   19M  55% /boot
tmpfs            93M     0   93M   0% /run/user/999
tmpfs            93M     0   93M   0% /run/user/1000

:)

En dat is met ongeveer 320 MB aan RAM in gebruik! 8)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:22
SmokingCrop schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 14:33:
[...]

Lijkt me dat er daar iets verkeerd loopt.

Hier draaien we een VM met Ubuntu Server (zonder GUI) op 18.04.3 LTS op UniFi 5.12.35 en zie ik 16GB in verbruik vanaf de root. Met zo'n 7GB RAM verbruik.
[...]
Ja vermoed ik ook als ik dit zo lees. Ik heb er 2 sites in zitten (thuis + ouders) met in totaal 5 AP's.
Hoe heb je het geïnstalleerd? (ook @nero355 ) Gewoon een kale Ubuntu Server geïnstalleerd en daar UniFi op geïnstalleerd via standaard handleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ThinkPadd schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 15:03:
Hoe heb je het geïnstalleerd? (ook @nero355 )
Het is bijna precies 1 jaar geleden dus het kan zijn dat er het een en ander mist, maar het komt hier op neer :

- RaspBian Lite geflashed (Kale install zonder GUI).
- UniFi Controller volgens de UniFi Handleiding op hun website geinstalleerd.
- Ergens daarna meerdere keren het geneuzel met Oracle Java opgelost.
- Mogelijk zowel UniFi als MongoDB als Java gelimiteerd op 512 MB aan RAM gebruik, maar IMHO boeit dat nog niet, want die limiet is niet eens bereikt :)
- Daarna alle andere meuk geinstalleerd, zoals Pi-Hole + Unbound, waarbij de laatste pas een paar maanden draait naast Pi-Hole.
- Ik heb ook nog in elk VLAN een Pi-Hole pootje zeg maar via een VLAN interface aangemaakt.

En dat zou alles moeten zijn d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:18

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

[...]

Ja vermoed ik ook als ik dit zo lees. Ik heb er 2 sites in zitten (thuis + ouders) met in totaal 5 AP's.
Hoe heb je het geïnstalleerd? (ook @nero355 ) Gewoon een kale Ubuntu Server geïnstalleerd en daar UniFi op geïnstalleerd via standaard handleiding.
Ik heb precies die install guide gevolgd en heb in gebruik (op een Ubuntu 18.04 LTS machine, VM op Hyper-V Server 2019 met dynamisch memory en 1 vCPU waar naast Unifi nog Apache, Domoticz, mosquitto, MySQL, nodejs, Tautulli en vsftpd op draait)
code:
1
2
3
4
5
df -h
Filesystem                         Size  Used Avail Use% Mounted on
[..]
/dev/sda1                           39G   27G   11G  73% /
[..]

Ik heb sinds 2 jaar Unifi in gebruik en unifi zelf verbruikt:
code:
1
2
4799224 /var/lib/unifi
3309616 /var/lib/mongodb

een GB of 8 dus. Heb 3 Unifi devices draaien (een UAP, een UAP-AC-Lite en een UAP-AC-Pro) dus op zich best nog wat GB's eigenlijk als ik er over nadenk.

Qua memory usage valt t ook wel mee:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
top -u unifi
top - 15:30:57 up 3 days,  6:41,  1 user,  load average: 0.00, 0.02, 0.01
Tasks: 134 total,   1 running,  86 sleeping,   0 stopped,   0 zombie
%Cpu(s):  1.3 us,  0.5 sy,  0.0 ni, 97.3 id,  0.9 wa,  0.0 hi,  0.0 si,  0.0 st
KiB Mem :  4016304 total,   118260 free,  1266992 used,  2631052 buff/cache
KiB Swap:  1047548 total,   802044 free,   245504 used.  2476084 avail Mem

PID USER      PR  NI    VIRT    RES    SHR S %CPU %MEM     TIME+ COMMAND
  1687 unifi     20   0 2988792   8768   8768 S  0.0  0.2   1:40.79 launcher
  2086 unifi     20   0 3145544 326032   9212 S  0.0  8.1   9:01.94 java
  2258 unifi     20   0 3744904  41716  13676 S  0.0  1.0  11:40.03 mongod

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
Gebruikt iemand al die nieuwe "beta" instellingen van de controller?
Ik heb het even geprobeerd maar een schedule vastleggen voor Wifi is geen pretje. Dit gaat met de oude interface een stuk makkelijker, zeker als je meerdere ssid's hebt die overlappen in tijd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
rinkel schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 15:35:
Ik heb het even geprobeerd maar een schedule vastleggen voor Wifi is geen pretje. Dit gaat met de oude interface een stuk makkelijker, zeker als je meerdere ssid's hebt die overlappen in tijd.
Ik vind die hele nieuwe interface maar een ranzig app-achtig uiterlijk hebben dus ik blijf er heeel ver vandaan! :Y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmokingCrop
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
[...]

Ik heb destijds dit script gebruikt van Glenn Rietveld:
https://community.ui.com/...61-40a7-82ec-22b17f027776
rinkel schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 15:35:
Nee, die is afschuwelijk slecht om het wat snel en overzichtelijk in te kunnen stellen.. :/

[ Voor 24% gewijzigd door SmokingCrop op 20-12-2019 15:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinkel
nero355 schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 15:49:
[...]

Ik vind die hele nieuwe interface maar een ranzig app-achtig uiterlijk hebben dus ik blijf er heeel ver vandaan! :Y)
Ik vind het ook een drama ja. Hopelijk blijft de oude nog even actief.

Ik heb echter het idee dat de schedule nu betekent: niet-actief
In de nieuwe interface staat er ook bij "Schedule a Service Outage".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Packetloss
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Packetloss

voor system specs, zie profiel

Vraagje over de Unifi switches. Ik begrijp o.a. via https://community.ui.com/...d7-40f6-8539-723b4f1ff4b0 dat de huidige Unifi switches geen NetFlow ondersteunen.

Is er een indicatie dat de Unifi Gen2 switches dit wel zullen gaan doen, dat iemand weet?

fileserver: Intel Core i5-6600T op ASRock Z170 Extreme6 met 6 keer WD Red WD40EFRX 4TB en Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3000C15 32GB RAM

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinkel
Jahoor de WiFi schedule is nu andersom. Grrmbll

Zie forum

[ Voor 65% gewijzigd door rinkel op 20-12-2019 18:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
nero355 schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 15:49:
[...]

Helaas menen vele merken hetzelfde traject te nemen. Wat mij daarbij vooral opvalt is de allergie van een alfabetisch hoofdmenustructuur. Dat je een knop exit of logoff nog onderaan zet is dan nog volkomen logisch, maar met zoveel mogelijkheden als in deze nieuwe controller setup begint het natuurlijk een puinhoop te worden. Wat is daarin dan leidend? Wat je het meest wilt aanpassen? Dat is dus WiFi-networks bij UI? Vaagheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MvL
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11-09 19:56

MvL

Iemand ervaring met dnns functie van de Edgerouter en welke dnns service provider bevelen jullie aan?

Ik wil graag een domeinnaam registeren en koppellen aan de dnns functie van de Edgerouter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars
  • Laatst online: 23-09 09:09

iMars

Full time prutser

nero355 schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 15:11:
[...]

Het is bijna precies 1 jaar geleden dus het kan zijn dat er het een en ander mist, maar het komt hier op neer :

- RaspBian Lite geflashed (Kale install zonder GUI).
- UniFi Controller volgens de UniFi Handleiding op hun website geinstalleerd.
- Ergens daarna meerdere keren het geneuzel met Oracle Java opgelost.
- Mogelijk zowel UniFi als MongoDB als Java gelimiteerd op 512 MB aan RAM gebruik, maar IMHO boeit dat nog niet, want die limiet is niet eens bereikt :)
- Daarna alle andere meuk geinstalleerd, zoals Pi-Hole + Unbound, waarbij de laatste pas een paar maanden draait naast Pi-Hole.
- Ik heb ook nog in elk VLAN een Pi-Hole pootje zeg maar via een VLAN interface aangemaakt.

En dat zou alles moeten zijn d:)b
SmokingCrop schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 15:51:
[...]

Ik heb destijds dit script gebruikt van Glenn Rietveld:
https://community.ui.com/...61-40a7-82ec-22b17f027776

[...]

Nee, die is afschuwelijk slecht om het wat snel en overzichtelijk in te kunnen stellen.. :/
Ik heb denk ergens een mix van dit hierboven O-)

Momenteel heb ik een RPi 3B met daarop de controler software via het script van Glenn Rietveld geïnstalleerd. Daarna Pi-Hole erop gezet. Werkt al een tijdje prima! Maar de laatste tijd merk ik dat mijn geheugen langzaam vol loopt (na een reboot werkt ie weer als een zonnetje).

Ik zie dat momenteel Java zo'n 74% van mijn geheugen opslurpt.
PID USER      PR  NI    VIRT    RES    SHR S  %CPU %MEM     TIME+ COMMAND
unifi      838 10.8 74.1 1343520 740520 ?      Sl   Dec10 1727:40 /usr/lib/jvm/java-8-openjdk-armhf/jre/bin/java

KiB Mem :   999036 total,    31740 free,   840312 used,   126984 buff/cache
KiB Swap:  1048572 total,   878844 free,   169728 used.   102964 avail Mem

Na een reload is het geheugen weer laag:
unifi      792 18.6 19.4 1297020 194140 ?      Sl   17:37   2:08 /usr/lib/jvm/java-8-openjdk-armhf/jre/bin/java

KiB Mem :   999036 total,   352376 free,   325300 used,   321360 buff/cache
KiB Swap:  1048572 total,  1048572 free,        0 used.   600152 avail Mem

Aan de ene kant zit ik te kijken om de Cloud Key Gen2 te kopen, aan de andere kant misschien weer een mooi excuus om de RPi 4 te kopen. Ik vind ik het de cloudkey de ~€172 eigenlijk niet waard.

Ik kan ook de Cloud Key via docker op mijn server draaien, maar wil eigenlijk mijn fysieke netwerk een opzichzelfstaand iets houden en niet afhankelijk van mijn andere server hardware etc.

Keuze is reuze :+

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tayram
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16-09 09:34
gastje01 schreef op zondag 3 november 2019 @ 17:48:
Ik weet niet of ik dit het best in het T-Mobile topic kan plaatsen of hier, maar ik ga het gewoon proberen.
Ik heb een USG, USW16-160 en 3 AP's allen Unifi. Voorheen maakte ik gebruik van T-Mobile glas waarbij de SFP module in poort 17 van de switch zat, port profile ingesteld voor VLAN 300 + 640. Poort 16 was tagged 300, gekoppeld aan de WAN van de USG, poort 15 was tagged 640, bridge naar IPTV kastje. Wekte voortreffelijk.

Nu ben ik verhuisd, alle spulletjes meegenomen en glas is (helaas) DSL geworden. Zelfde provider, VLANS identiek. Draytek 130 aangeschaft, in bridge geplaatst en gaan. Dacht ik.

Wat ik gedaan heb:
- Draytek in bridge, direct aan de USG met WAN tag 300 --> werkende verbinding
- Draytek aan poort 16 (untagged 640 + 300), USG aan 15 met hetzelfde poortprofiel en WAN op VLAN 300 --> geen IP
Draytek aan poort 16 (untagged 640 + 300), USG aan 15 met untagged op 300, USG van 300 op WAN --> Geen IP adres
- Draytek aan poort 16 (untagged 640 + 300) USG aan 15 met poort tagged op 300, USG geen VLAN tag --> Geen IP adres

Volgens mijn oude situatie zou dit moeten werken, of maak ik ergens een denkfout?

Het doel is om alles via Unifi spulletjes te laten lopen, er nog een switch bij te kopen voor in het TV meubel zodat IPTV en LAN over dezelfde enkele kabel gebruikt kan worden, zonder het modem van T-Mobile te gebruiken. In het verleden werkte dit prima en TM maakt geen onderscheid tussen de dragers (glas of dsl). Iemand de gouden tip of een richting om in te zoeken?
Hoe krijg ik dit voor elkaar? Ik heb ook een unifi switch met een sfp poort. Ik heb nu een edgerouter maar ik wil toch een usg aanschaffen. Ik heb ook een t-mobile glasvezel abonnement zonder tv. Dus alleen maar vlan 300.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexwel
rinkel schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 18:10:
Jahoor de WiFi schedule is nu andersom. Grrmbll

Zie forum
Voordeel is dat je nu wel meerdere blokken per dag kan maken, wat in de classic versie niet kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
iMars schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 18:04:
Momenteel heb ik een RPi 3B met daarop de controler software via het script van Glenn Rietveld geïnstalleerd. Daarna Pi-Hole erop gezet. Werkt al een tijdje prima! Maar de laatste tijd merk ik dat mijn geheugen langzaam vol loopt (na een reboot werkt ie weer als een zonnetje).
Doe eens lekker zelf installeren een keer en kijk eens wat je daarna krijgt :?

Kan je makkelijk in een VM testen die maar 1 GB RAM heeft :)
unifi      838 10.8 74.1 1343520 740520 ?      Sl   Dec10 1727:40 /usr/lib/jvm/java-8-openjdk-armhf/jre/bin/java

unifi      792 18.6 19.4 1297020 194140 ?      Sl   17:37   2:08 /usr/lib/jvm/java-8-openjdk-armhf/jre/bin/java

Aan de ene kant zit ik te kijken om de Cloud Key Gen2 te kopen, aan de andere kant misschien weer een mooi excuus om de RPi 4 te kopen. Ik vind ik het de cloudkey de ~€172 eigenlijk niet waard.

Ik kan ook de Cloud Key via docker op mijn server draaien, maar wil eigenlijk mijn fysieke netwerk een opzichzelfstaand iets houden en niet afhankelijk van mijn andere server hardware etc.

Typisch : Er is iets mis en we gaan de hardware upgraden i.p.v. te kijken wat er mis is! _O- HEERLIJK!!! :D

Hoezo draai je nog OpenJDK en niet gewoon de Oracle versie ?!
Dat is waarschijnlijk ook gelijk je probleem en de reden dat ik OpenJDK al heel vroeg heb ingeruild voor de Oracle versie! ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:14

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

iMars schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 18:04:
[...]

[...]

Ik heb denk ergens een mix van dit hierboven O-)

Geheugen is er om gebruikt te worden...... waarom die drang om zo veel mogelijk vrij te hebben?

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:16

Ethirty

Who...me?

nero355 schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 23:20:
[...]

Niet iedereen is een Linux held he. Ik heb ook altijd ruzie met alle niet compatibel dependencies. En de handleiding van Ubiquiti was/is ook niet door het grootste licht geschreven.

Ik gebruikte dat script tot voor kort ook maar ben nu naar Docker op mijn NAS aan het omschakelen. Al geeft dat zijn eigen rariteiten weer waardoor ik nog steeds niet helemaal happy ben met hoe het nu werkt.
Tylen schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 23:40:
[...]

Geheugen is er om gebruikt te worden...... waarom die drang om zo veel mogelijk vrij te hebben?
Inderdaad. Te veel vrij betekent gewoon een te ruim bemeten server.

[ Voor 17% gewijzigd door Ethirty op 21-12-2019 23:43 ]

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ethirty schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 23:42:
Niet iedereen is een Linux held he. Ik heb ook altijd ruzie met alle niet compatibel dependencies. En de handleiding van Ubiquiti was/is ook niet door het grootste licht geschreven.

Ik gebruikte dat script tot voor kort ook maar ben nu naar Docker op mijn NAS aan het omschakelen. Al geeft dat zijn eigen rariteiten weer waardoor ik nog steeds niet helemaal happy ben met hoe het nu werkt.
Prima, maar daar is dan ook dit Topic voor en als je echt altijd alles met een script wil doen kan je ook hier kijken :
[handleiding] Raspberry Pi met UniFi controller en Pi-hole

Van onze eigen @SmokingCrop inclusief de juiste Java versie! :*)
Dat is waar, maar een vollopende machine terwijl dat niet hoeft is ook weer zoiets... :)

/EDIT :
wimmel_1 schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 23:51:
Een vollopend RAM geheugen wil zeggen dat je érgens een 'lek' hebt waarbij een (willekeurige) applicatie het gebruikte geheugen niet netjes vrij geeft op 't moment dat 't niet meer noodzakelijk is.
In principe wel, maar in dit geval gok ik eerder op de crappy OpenJDK, want Ubiquiti heeft liever Oracle voor zover ik weet!

[ Voor 19% gewijzigd door nero355 op 21-12-2019 23:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

nero355 schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 23:48:
[...]

Prima, maar daar is dan ook dit Topic voor en als je echt altijd alles met een script wil doen kan je ook hier kijken :

[...]

Dat is waar, maar een vollopende machine terwijl dat niet hoeft is ook weer zoiets... :)
Een vollopend RAM geheugen wil zeggen dat je érgens een 'lek' hebt waarbij een (willekeurige) applicatie het gebruikte geheugen niet netjes vrij geeft op 't moment dat 't niet meer noodzakelijk is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Niet online
Weet niet of dit al eens genoemd is....

Maar ik vond het de laatste tijd erg jammer dat de blauwe led van m'n AC-AP LITE na 2 jaar 'op' was. Ding gaf nog amper licht terwijl ik dit best sjiek vond staan. Blijkt gewoon dat je ook de witte led kan instellen..... Ben er zelf wel content mee, voor m'n gevoel is m'n accespoint nu aan z'n 2e leven begonnen.
code:
1
2
echo "mgmt.led_pattern_override=2" >> /var/etc/persistent/cfg/mgmt 
save
Dit overleeft wel een reboot, geen provisioning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Chris.nl schreef op zondag 22 december 2019 @ 00:13:
Weet niet of dit al eens genoemd is....

Maar ik vond het de laatste tijd erg jammer dat de blauwe led van m'n AC-AP LITE na 2 jaar 'op' was. Ding gaf nog amper licht terwijl ik dit best sjiek vond staan. Blijkt gewoon dat je ook de witte led kan instellen..... Ben er zelf wel content mee, voor m'n gevoel is m'n accespoint nu aan z'n 2e leven begonnen.
code:
1
2
echo "mgmt.led_pattern_override=2" >> /var/etc/persistent/cfg/mgmt 
save
Dit overleeft wel een reboot, geen provisioning.
Je gaat toch niet zeggen dat je die LED spullen aan hebt staan vanwege 't 'fancy' kleurtje? Ik gebruik die 'lichtjes' om AP's te laten tracéren op afstand door andere mensen welke denken dat 't ding niets doet.....

Cisco AP's geven tenminste nog een groen LED'je als er géén clients verbonden zijn.... En rood als ze 'niets' zien qua controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Niet online
wimmel_1 schreef op zondag 22 december 2019 @ 00:22:
[...]

Je gaat toch niet zeggen dat je die LED spullen aan hebt staan vanwege 't 'fancy' kleurtje? Ik gebruik die 'lichtjes' om AP's te laten tracéren op afstand door andere mensen welke denken dat 't ding niets doet.....

Cisco AP's geven tenminste nog een groen LED'je als er géén clients verbonden zijn....
Nou ja, dat zeg ik dus wel. 'k Had hem er destijds niet voor gekocht (meer de reputatie van goede en betrouwbare ontvangst) maar een beetje licht op de overloop (tegenwoordig trappengat) 's nachts is een welkome bijkomstigheid en ik vind de lichtgevende ring idd mooi.

Als Ubiquiti een volgende generatie accespoints RGB leds gaat gebruiken (kan je ook meer status informatie aan ontlenen) die wel gewoon minimaal 5 jaar meegaan, hoor je mij niet klagen.

[ Voor 11% gewijzigd door Chris.nl op 22-12-2019 00:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Chris.nl schreef op zondag 22 december 2019 @ 00:27:
[...]

Nou ja, dat zeg ik dus wel. 'k Had hem er destijds niet voor gekocht (meer de reputatie van goede en betrouwbare ontvangst) maar een beetje licht op de overloop (tegenwoordig trappengat) 's nachts is een welkome bijkomstigheid en ik vind de lichtgevende ring idd mooi.

Als Ubiquiti een volgende generatie accespoints RGB leds gaat gebruiken (kan je ook meer status informatie aan ontlenen) die wel gewoon minimaal 5 jaar meegaan, hoor je mij niet klagen.
Het eerste wat ik uit zette waren de lichtgevende ringen van die schotels :+ Man wat geven die een licht in de nacht, iets wat ik niet fijn vind ;)
[...]

Dat heb ik een paar keer gedaan, en weet eigenlijk niet waarom ik uiteindelijk voor dat script ben gegaan.
Ik heb nog een reserve Pi liggen, ik ga daar weer eens mee spelen om wat te testen ;)
[...]

Typisch : Er is iets mis en we gaan de hardware upgraden i.p.v. te kijken wat er mis is! _O- HEERLIJK!!! :D
Nou, dat is wel heel kort door de bocht, maar ik geef me wel graag redenen om dingen te kunnen kopen.
Zo heb ik mijn vorige switches te koop gezet omdat ik het hele Ubiquiti systeem gewoon fijner vind werken O+
Dat is waarschijnlijk ook gelijk je probleem en de reden dat ik OpenJDK al heel vroeg heb ingeruild voor de Oracle versie! ;)
Kijk, ik wist niet eens dat daar veel verschil in zit. Daar ga ik dus even naar kijken.
Tylen schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 23:40:
[...]

Nope, van mij mag ie alles gebruiken wat er is. Maar als ik merk dat ie al twee keer reet traag werd, dat letterlijk bijna niks meer werkte behalve ssh, dan ga je bij een 3e keer kijken wat er aan de hand is (bij de eerste 2 keer kwam het ongelegen en kon ik niet troubleshooten).
Ethirty schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 23:42:
[...]

Nou ik ben redelijk bekend met Linux, maar bij lange na geen goeroe. Met merendeels van de dingen weet ik me heel goed te redden. Ik denk dat als je te weinig van Linux af weet, dat je beter de Cloud Key kan kopen. Tenzij je het leuk vind om met Linux te spelen/leren ;)

[...]

Ik heb ook met docker gespeeld, maar daar ontbrak docker kennis om het soepeltjes te laten verlopen. Daarom besloot ik om het netwerk maar gescheiden te houden van virtualisatie.

En te veel geheugen? We hebben het over 1GB RAM van een Pi he :+ :o
wimmel_1 schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 23:51:
[...]

Dat is dus het eerste waar ik aan dacht, zonder er eerst veel uitgebreid tijd aan te kunnen hebben besteden.

Ik ga nu even een grote klop koffie pakken, mijn "oude" Raspberry Pi erbij en even aan de slag met:
nero355 schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 23:48:
[...]

[...]

/EDIT :

[...]

In principe wel, maar in dit geval gok ik eerder op de crappy OpenJDK, want Ubiquiti heeft liever Oracle voor zover ik weet!
Nog even een toevoeging met een vraag voor @nero355
Je vroeg waarom ik OpenJDK gebruik... Maar als ik naar de script van @SmokingCrop kijk, zie ik daar onder het kopje staan van java:
De standaard Oracle Java versie is te oud. Het is eenvoudiger om gewoon de OpenJDK versie te installeren ipv. een nieuwere Oracle versie.
Wat is nou best practice?

[ Voor 6% gewijzigd door iMars op 22-12-2019 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BushWhacker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18-09 19:46

BushWhacker

developer

Comp User schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 19:43:
Ik heb de 2.0.8 al bijna 2 weken draaien op mijn Edgerouter 4.
Ik heb geen problemen ervaren en hij werkt stabiel. Ook OpenVPN, VLAN, IPv6 werken goed.
Gisteren ook een ERL3 van 2.0.8 voorzien en die draait nu ook al een dagen op 2.0.8 en ook geen problemen.

Freedom FttH - EdgeRouter 4 SFP - OnePlus 8T - Debian - Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18-09 09:40
Weet iemand of - en zo ja waar je een spare-part voeding kunt bestellen voor een US 16 150W switch?

Ding is van de eerste revisie die zo heet werden en voeding LED is onstabiel aan/uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
rookie no. 1 schreef op zondag 22 december 2019 @ 18:27:
Weet iemand of - en zo ja waar je een spare-part voeding kunt bestellen voor een US 16 150W switch?

Ding is van de eerste revisie die zo heet werden en voeding LED is onstabiel aan/uit.
Waarom doe je de switch niet gewoon RMA :?

Ze zoeken het maar lekker uit met hun slechte revisies! >:)

Welke heb je eigenlijk ?!
iMars schreef op zondag 22 december 2019 @ 10:34:
Nog even een toevoeging met een vraag voor @nero355

[...]

Je vroeg waarom ik OpenJDK gebruik... Maar als ik naar de script van @SmokingCrop kijk, zie ik daar onder het kopje staan van java:

[...]

Wat is nou best practice?
Gewoon de Oracle versie pakken met de hulp van deze reacties :
- valkenier in "[handleiding] Raspberry Pi met UniFi controller en Pi-hole"
- SmokingCrop in "[handleiding] Raspberry Pi met UniFi controller en Pi-hole"
- https://raspberrypi.stack...update-java-8-in-raspbian <- Mogelijk heb je aan deze al genoeg!
- nero355 in "[handleiding] Raspberry Pi met UniFi controller en Pi-hole"
- nero355 in "[handleiding] Raspberry Pi met UniFi controller en Pi-hole"

Als het niet lukt dan horen we het vanzelf wel! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

@nero355 Dan heb ik kennelijk toch de goede versie:
pi@unifi-pi:~ $ java -version
openjdk version "1.8.0_232"
OpenJDK Runtime Environment (build 1.8.0_232-8u232-b09-1~deb9u1-b09)
OpenJDK Client VM (build 25.232-b09, mixed mode)
pi@unifi-pi:~ $ update-alternatives --config java
There are 2 choices for the alternative java (providing /usr/bin/java).

Selection    Path                                            Priority   Status
------------------------------------------------------------
  0            /usr/lib/jvm/java-9-openjdk-armhf/bin/java       1091      auto mode
* 1            /usr/lib/jvm/java-8-openjdk-armhf/jre/bin/java   1081      manual mode
  2            /usr/lib/jvm/java-9-openjdk-armhf/bin/java       1091      manual mode

Press <enter> to keep the current choice[*], or type selection number: 
pi@unifi-pi:~ $ 

Acties:
  • 0 Henk 'm!
iMars schreef op zondag 22 december 2019 @ 20:03:
@nero355 Dan heb ik kennelijk toch de goede versie:
pi@unifi-pi:~ $ java -version
openjdk version "1.8.0_232"
OpenJDK Runtime Environment (build 1.8.0_232-8u232-b09-1~deb9u1-b09)
OpenJDK Client VM (build 25.232-b09, mixed mode)
pi@unifi-pi:~ $ update-alternatives --config java

Selection    Path                                            Priority   Status
  0            /usr/lib/jvm/java-9-openjdk-armhf/bin/java       1091      auto mode
* 1            /usr/lib/jvm/java-8-openjdk-armhf/jre/bin/java   1081      manual mode
  2            /usr/lib/jvm/java-9-openjdk-armhf/bin/java       1091      manual mode

Dat is OpenJDK en geen Oracle :P

Dit heb ik op het moment :
root@unipi:/home/pi# java -version
java version "1.8.0_201"
Java(TM) SE Runtime Environment (build 1.8.0_201-b09)
Java HotSpot(TM) Client VM (build 25.201-b09, mixed mode)

root@unipi:/home/pi# update-alternatives --config java

Selection    Path                                                   Priority   Status
  0            /usr/lib/jvm/java-8-oracle/jre/bin/java                 1081      auto mode
* 1            /usr/lib/jvm/java-8-oracle/jre/bin/java                 1081      manual mode
  2            /usr/lib/jvm/jdk-8-oracle-arm32-vfp-hflt/jre/bin/java   318       manual mode

En dit zijn mijn bronnen tijdens een apt-get update :
root@unipi:/home/pi# apt-get update
Hit:1 http://ppa.launchpad.net/webupd8team/java/ubuntu trusty InRelease
Get:2 http://archive.raspberrypi.org/debian stretch InRelease [25.4 kB]
Get:3 http://raspbian.raspberrypi.org/raspbian stretch InRelease [15.0 kB]
Get:5 http://raspbian.raspberrypi.org/raspbian stretch/main armhf Packages [11.7 MB]
Hit:4 https://dl.ubnt.com/unifi/debian stable InRelease

Dus... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18-09 09:40
nero355 schreef op zondag 22 december 2019 @ 19:37:
[...]
Waarom doe je de switch niet gewoon RMA :?
Geen garantie meer, ding is ruim twee jaar oud.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alexwel
rookie no. 1 schreef op zondag 22 december 2019 @ 18:27:

Volgens een van de gebruikers in de UI community, is het deze:
https://www.amazon.com/Po...le-Function/dp/B01HTH8M1U

Dit zou een 1:1 vervanging moeten zijn.

https://community.ui.com/...5d-450a-8398-a1d9ee6ed462
https://community.ui.com/...3b-4330-b6e3-671128ebb319
https://community.ui.com/...84-4249-bc1f-d2eb243018d4

[ Voor 38% gewijzigd door alexwel op 22-12-2019 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20:24
tayram schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 20:19:
[...]

Hoe krijg ik dit voor elkaar? Ik heb ook een unifi switch met een sfp poort. Ik heb nu een edgerouter maar ik wil toch een usg aanschaffen. Ik heb ook een t-mobile glasvezel abonnement zonder tv. Dus alleen maar vlan 300.
Zorgen dat vlan 300 op de wan poort van je usg of edge router komt. Ik heb een poort profiel aangemaakt, spf module in poort 17, vlan 100, 300 en 640 instellen als tagged. Poort 16 gaat naar de wan van mijn usg en geeft untagged alleen vlan 300 door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

nero355 schreef op zondag 22 december 2019 @ 20:10:
[...]

Dat is OpenJDK en geen Oracle :P

Dit heb ik op het moment :
root@unipi:/home/pi# java -version
java version "1.8.0_201"
Java(TM) SE Runtime Environment (build 1.8.0_201-b09)
Java HotSpot(TM) Client VM (build 25.201-b09, mixed mode)

root@unipi:/home/pi# update-alternatives --config java

Selection    Path                                                   Priority   Status
  0            /usr/lib/jvm/java-8-oracle/jre/bin/java                 1081      auto mode
* 1            /usr/lib/jvm/java-8-oracle/jre/bin/java                 1081      manual mode
  2            /usr/lib/jvm/jdk-8-oracle-arm32-vfp-hflt/jre/bin/java   318       manual mode

En dit zijn mijn bronnen tijdens een apt-get update :
root@unipi:/home/pi# apt-get update
Hit:1 http://ppa.launchpad.net/webupd8team/java/ubuntu trusty InRelease
Get:2 http://archive.raspberrypi.org/debian stretch InRelease [25.4 kB]
Get:3 http://raspbian.raspberrypi.org/raspbian stretch InRelease [15.0 kB]
Get:5 http://raspbian.raspberrypi.org/raspbian stretch/main armhf Packages [11.7 MB]
Hit:4 https://dl.ubnt.com/unifi/debian stable InRelease

Dus... :)
|:( kak, gewoon overheen gelezen |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
Ik heb ook de OpenJdk versie met Unifi. Draait prima.
Ik heb het nooit met de Oracle variant werkend kunnen krijgen gek genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Wat een gekl... om Oracle JRE te installeren zeg @nero355 Alle linkjes die je geeft zijn van voor 2019-06-20. Sinds die datum heeft Raspbian Oracle vervangen door OpenJDK:
2019-06-20:
* Oracle Java 7 and 8 replaced with OpenJDK 11
Sources toegevoegd aan de APT lists, de key geïmporteerd, maar gaf fouten bij updaten:
Err:1 http://ppa.launchpad.net/webupd8team/java/ubuntu trusty InRelease
  The following signatures couldn't be verified because the public key is not available: NO_PUBKEY C2518248EEA14886

Met wat Google blijkt dat op te lossen door de key handmatig toe te voegen:
-----BEGIN PGP PUBLIC KEY BLOCK-----
Version: SKS 1.1.5
Comment: Hostname: keyserver.ubuntu.com
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=CziK
-----END PGP PUBLIC KEY BLOCK-----

Wederom maar installeren:
pi@unifi-pi:~ $ sudo apt update
Get:1 http://archive.raspberrypi.org/debian stretch InRelease [25.4 kB]
Hit:2 http://ppa.launchpad.net/webupd8team/java/ubuntu trusty InRelease                                                                        
Hit:4 http://raspbian.raspberrypi.org/raspbian stretch InRelease                                                                               
Get:5 http://dl.ubnt.com/unifi/debian stable InRelease [3,024 B]                                                 
Fetched 28.4 kB in 2s (13.2 kB/s)                               
Reading package lists... Done
Building dependency tree       
Reading state information... Done
All packages are up to date.
pi@unifi-pi:~ $ sudo apt-get install oracle-java8-installer
Building dependency tree       
Package oracle-java8-installer is not available, but is referred to by another package.
This may mean that the package is missing, has been obsoleted, or
is only available from another source

E: Package 'oracle-java8-installer' has no installation candidate
pi@unifi-pi:~ $ sudo apt-get install oracle-java8-set-default
Building dependency tree       
E: Unable to locate package oracle-java8-set-default

Blijf wel bij OpenJDK :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:26
Zit hier te twijfelen... binnenkort verhuizen en wil een wirwar aan simpele switches vervangen door een (minimaal) 16p switch.

Alleen... is een Unify switch het me waard (heb al een USG en 2x Lite AP), heb ik wel echt poe nodig (voor 1 AP (en mogelijk later een RPI met poe hat) of kan ik niet beter een simpele bv TP link switch kopen, al dan niet poe... met het risico ooit toch weer te willen upgraden naar een Unify switch :p

Volgens mij is het enige echte voordeel het centraal kunnen beheren vanuit de controller software, wat opzich al fijn is.
Pagina: 1 ... 77 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen, voor aankoopadvies dient een nieuw topic aangemaakt te worden. Daarnaast is er voor IPTV een los topic: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie.

Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.