Huidige setup:
1 x AP-AC-Lite
1 x AP-LR
Rpi-1, met daarop unifi controller op rpi1 en pihole.
Rpi-2, met daarop (oa) domoticz die elk half uur via speedtest-cli de internetsnelheid meet.
Dit draait al enige weken probleemloos en stabiel.
Wanneer ik een AP (de gewone, oude, eerste 2.4 GHz versie) toevoeg gaat binnen enige tijd mijn netwerk plat. Wat gebeurt er; de gemeten internetsnelheid gaat van 50 naar 20 Mbps.
DNS-requests falen (ook als ik de DNS door mijn router van ziggo laat uitvoeren). Mijn Toon (thermostaat) gaat volledig van de wapper, na pakweg een half uurtje verliest hij zijn verbinding (zichtbaar in de unifi-controller) en komt ook pas met moeite weer terug. Alle telefoons en laptops geven aan dat er wel een internetverbinding is maar met beperkte mogelijkheden. (Volgens mij dus omdat de DNS niks meer doet).
Zolang ik het AP niet geadopteerd heb, maar wel via utp aangesloten is er niks aan de hand. Het gebeurt alleen als ik hem door de controller laat opnemen. Een reboot van de RPI-1 en / of de RPI-2 helpt niets, pas nadat ik de AP stroomloos heb gemaakt komt het netwerk weer tot rust. De RPI-1 doet niks bijzonders, de load blijft stabiel, zowel met 2 als 3 AP's.
Ook bij de statistieken van het AP (nog voordat het netwerk plat gaat) lijkt me ook prima;
Het nieuwe AP veroorzaakt een probleem met de DNS-server, dat lijkt me duidelijk, al zie ik zo geen oorzaak. Maar een DNS-probleem zou toch geen invloed moeten hebben op mijn internet-snelheid?
Iemand iets dergelijks eerder meegemaakt?