[Ubiquiti-apparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 57 ... 101 Laatste
Acties:
  • 738.712 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ethirty schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 22:13:
[...]

Maar zonder dedicated radio halveert je snelheid per hop, toch? Ik zou het pas mesh willen noemen als er een dedicated backhaul radio in zit. Anders is het vooral bedoeld voor die enkele deadspot in huis.
Maar de AC Mesh heeft dat AFAIK net zo goed niet?

En ook het consumenten spul wat vaak als mesh en 'super awesome overal in huis wifi' wordt geadverteerd is volgens mij lang niet altijd met dedicated wireless backhaul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:44

Ethirty

Who...me?

Klopt, maar Ubiquiti zit in de pro hoek en daar betekent meshing imo heel wat anders.

Wireless uplink blijft een betere dekking van de lading.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ethirty schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 22:22:
Klopt, maar Ubiquiti zit in de pro hoek en daar betekent meshing imo heel wat anders.

Wireless uplink blijft een betere dekking van de lading.
> Ik had graag een Ubiquiti UniFi Access Point AC Wireless Uplink
:+

De AC M / AC Mesh bekt dan toch lekkerder :P * RobertMe vraagt zich nu sowieso af of/hoe veel Ubiquiti over de AC Mesh spreekt, want de officiële naam is dan ook AC M.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

RobertMe schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 22:41:
[...]

De AC M / AC Mesh bekt dan toch lekkerder :P * RobertMe vraagt zich nu sowieso af of/hoe veel Ubiquiti over de AC Mesh spreekt, want de officiële naam is dan ook AC M.
We weten allemaal denk ik wel dat de marketing afdeling daar best goed werkt :p

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!
RobertMe schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 22:41:
[...]

De officiële naam is wel degelijk AC Mesh.
Dat productnamen zijn in gekort tot M zegt niet veel over de naamvoering.

Maar ik ben het met je eens dat ubnt een eigen definitie van mesh hanteert. Maar het is wel meer dan wireless uplink.

Wanneer je mesh aan zet vormen ze wel mesh grid waarbij bij uitval van een mesh node zelf nieuwe verbinding aangaan om het grid/mesh verbonden te houden/herstellen

https://unifi-mesh.ui.com/

[ Voor 22% gewijzigd door xbeam op 21-08-2019 13:03 ]

Lesdictische is mijn hash#

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Dan blijft de vraag alleen nog: wat is dan het verschil tussen meshing met de M-modellen en meshing met alle andere AP's (dat nu als beta in de controller zit), als er geen extra hardware tbv mesh in zit?

#team_UTC+1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alsjemenou
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-06-2021
Ethirty schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 09:25:
Dan blijft de vraag alleen nog: wat is dan het verschil tussen meshing met de M-modellen en meshing met alle andere AP's (dat nu als beta in de controller zit), als er geen extra hardware tbv mesh in zit?
In de meshing techniek tussen de AP's zit geen verschil. Hierin verschillen de M-modellen ten opzichte van de andere AP's:

- mounting op palen zijn mogelijk
- andere antenne patronen: https://help.ubnt.com/hc/...ntenna-Radiation-Patterns
- normaliter hogere IP ratings (waterafstotendheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Alsjemenou schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 10:56:
[...]

In de meshing techniek tussen de AP's zit geen verschil. Hierin verschillen de M-modellen ten opzichte van de andere AP's:

- mounting op palen zijn mogelijk
- andere antenne patronen: https://help.ubnt.com/hc/...ntenna-Radiation-Patterns
- normaliter hogere IP ratings (waterafstotendheid)
Wat @Ethirty waarschijnlijk bedoelt is hoe worden de radio’s gebruikt. Bij echte industriële mesh netwerken heeft een accecpoint een aparte radio (WiFi) om met andere accespoints te verbinden die functioneert als soort vaste utp aansluiting en een 2e radio WiFi waar mee de clients verbinden. En dit is bij de accespoints en mesh AP niet het geval. Waardoor het eigenlijk gewoon WiFi repeaters zijn.

Lesdictische is mijn hash#

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch2007
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-09 10:39
Ik heb een edgerouter3 waar ik op eth1 en eth2 de MTU naar 9000 gezet heb (jumbo frames).

Ik heb daarnaast 2 Edgeswitches (8XP en 5XP; voormalige toughswitches).

Daar heb ik ook jumbo frames aan staan, maar daar is het een vaste waarde van 9216 (hoger dan wat de edge router accepteerd), gaat de packets dan met 9000? (laagste van die 2? of dan "direct" naar 1500, de standaard MTU waarde?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:37

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Ik heb alle berichten over het probleem van @Old-Tweaker over IPTV verplaatst naar: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie. Gelieve daar verder te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Old-Tweaker
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 25-12-2023
rens-br schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 09:07:
[mbr]Ik heb alle berichten over het probleem van @Old-Tweaker over IPTV verplaatst naar: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie. Gelieve daar verder te gaan.[/]
Heb ik weer niet op zitten letten? :D
Had ze inderdaad beiden als tab open staan dus inderdaad verkeerd gepost.

Mijn excuus. Ga ik daar weer verder ;w

• DarkGodMaster
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 05-08 19:59
Na meer dan een mand contact met Ubiquiti zijn we op de conclusie gekomen dat er een fout zit in de PoE module van de US-16-150W

Bij meerdere switches werkt de PoE module niet stabiel, dit zorgt er voor dat de AP en Cloud Key die via PoE werden verbonden herstarten en in geval van de cloud key g2 een reset veroorzaakte mogelijk door corruptie van de mariadb die op de cloudkey g2 draait.

Tijd om te upgraden naar een andere Ubiquiti switch zonder PoE problemen want een PoE switch gebruiken met PoE injectors is gewoon geen oplossing.
DarkGodMaster schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 09:55:
Na meer dan een mand contact met Ubiquiti zijn we op de conclusie gekomen dat er een fout zit in de PoE module van de US-16-150W

Bij meerdere switches werkt de PoE module niet stabiel, dit zorgt er voor dat de AP en Cloud Key die via PoE werden verbonden herstarten en in geval van de cloud key g2 een reset veroorzaakte mogelijk door corruptie van de mariadb die op de cloudkey g2 draait.

Tijd om te upgraden naar een andere Ubiquiti switch zonder PoE problemen want een PoE switch gebruiken met PoE injectors is gewoon geen oplossing.
Dat moet toch een bepaalde batch zijn of iets dergelijks :?

Mijn exemplaar heeft nergens last van met 3x InWall via 802.3at en daarop weer een US 8 via 802.3af op alle drie InWall's :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• DarkGodMaster
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 05-08 19:59
nero355 schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 12:45:
[...]

Dat moet toch een bepaalde batch zijn of iets dergelijks :?

Mijn exemplaar heeft nergens last van met 3x InWall via 802.3at en daarop weer een US 8 via 802.3af op alle drie InWall's :)
Fijn om te weten dat het ergens wel werkt, de 2 16 port switches van de zelfde winkel hebben dit probleem, zou inderdaad een batch kunnen zijn, ik ga hem omruilen voor een 24 port of mogelijk toch nog een keer een 16 port proberen.

• rayvonrk
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 25-09 21:07
DarkGodMaster schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 13:26:
[...]

Fijn om te weten dat het ergens wel werkt, de 2 16 port switches van de zelfde winkel hebben dit probleem, zou inderdaad een batch kunnen zijn, ik ga hem omruilen voor een 24 port of mogelijk toch nog een keer een 16 port proberen.
Zelfde probleem gehad, poe viel constant uit. Uit mijn hoofd ging het op model/type L11
Switch retour gestuurd naar Amzon.de en een Warehousedeal met korting gekregen, met een ander model/type nooit meer problemen gehad.

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 25-09 22:29

zeroday

There is no alternative!

Weet iemand al wanneer de USW flex beschikbaar komt?

Nu las ik ergens dat deze +125 euro wordt in NL .. maar dat is zeker een grapje want dan kan ik beter een US-8 aanschaffen ..

PoE is niet van belang .. ik heb gewoon 2 switches met 5 poorten nodig (8 is te veel) ;)

iemand een deal? ;)

There are no secrets, only information you do not yet have

zeroday schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 16:52:

Nu las ik ergens dat deze +125 euro wordt in NL .. maar dat is zeker een grapje want dan kan ik beter een US-8 aanschaffen ..

PoE is niet van belang .. ik heb gewoon 2 switches met 5 poorten nodig (8 is te veel) ;)

iemand een deal? ;)
Is TP-Link of Netgear een optie op de desbetreffende plekken :?

Die hebben ze namelijk wel en nog veel goedkoper ook! :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:20

ChUcKiE

Dus........

Ik heb ondertussen een AC-LR erbij. Kan ik die dan in een draadloze bnridge modus krijgen met een van mijn AC-Pro's? En zo ja, want dat was wel de bedoeling) hoe moet ik dat dan doen?

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:50

rally

Deyterra Consultancy

http://www.deyterra.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kavaa
  • Laatst online: 23-09 10:59

iemand een deal? ;)
Heb er een aantal in bestelling staan, Maar nog geen idee qua levertijd en uiteindelijke prijs... :O

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

iemand een deal? ;)
Heb ik ook al eens gevraagd n paar weken terug maar helaas nog niks. De meerwaarde van de Flex boven de US-8 is voor mij iig dat de Flex geschikt is voor buiten en deze te voeden is via PoE++. Wachten is sowieso irritant; ik wil n UDM-PRO, 24-PRO en n USW-Flex en alles is nog niet te krijgen dus zit nu nog even te rommelen met 2xUSW-8 :{

• GerjanT
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:40
Ik heb een Edgerouter Lite gebaseerd op de Kriegsman.io configuratie. Er zitten een paar verschillen in, de firewall is zone-based en ik heb IPTV in een apart VLAN geplaatst. De configuratie werkt naar behoren behalve voor het IPv6 deel. Mijn provider is XS4ALL. De prefix-delegation en de router advertisements werken naar behoren ik krijg dus op de clients een IPv6-adres.Op het moment dat ik vervolgens IPv6-verkeer genereer stopt het na verloop van tijd. Pings stoppen bijvoorbeeld. Het lijkt op het aloude MTU-probleem. Echter toepassen van de MSS clamping doet ook niets.

Nu vroeg ik me af of er mensen op basis van de Kriegsman configuratie wel een normaal werkende IPv6 hebben.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
interfaces {
    ethernet eth0 {
        address 192.168.253.254/24
        description Local
        duplex auto
        ipv6 {
            address {
                autoconf
            }
            dup-addr-detect-transmits 1
            router-advert {
                cur-hop-limit 64
                link-mtu 0
                managed-flag false
                max-interval 10
                name-server 2001:888:0:6::66
                name-server 2001:888:0:9::99
                other-config-flag false
                prefix ::/64 {
                    autonomous-flag true
                    on-link-flag true
                    valid-lifetime 2592000
                }
                radvd-options "RDNSS 2001:888:0:9::99 2001:888:0:6::66 {};"
                reachable-time 0
                retrans-timer 0
                send-advert true
            }
        }
        speed auto
        vif 10 {
            address 192.168.230.254/24
            description LAN.GUEST
        }
        vif 20 {
            address 192.168.220.254/24
            description LAN.IPTV
        }
    }
    ethernet eth1 {
        description WAN
        duplex auto
        mtu 1512
        speed auto
        vif 4 {
            address dhcp
            description WAN.IPTV
            dhcp-options {
                client-option "send vendor-class-identifier "IPTV_RG";"
                client-option "request subnet-mask, routers, rfc3442-classless-static-routes;"
                default-route no-update
                default-route-distance 210
                name-server update
            }
        }
        vif 6 {
            description WAN.NET
            mtu 1508
            pppoe 0 {
                default-route auto
                dhcpv6-pd {
                    no-dns
                    pd 0 {
                        interface eth0 {
                            prefix-id :123
                            service slaac
                        }
                        prefix-length /48
                    }
                    rapid-commit disable
                }
                ipv6 {
                    address {
                        autoconf
                    }
                    dup-addr-detect-transmits 1
                    enable {
                    }
                }
                mtu 1500
                name-server auto
                password patroonheilige
                user-id gebruiker@xs4all.nl
            }
        }
    }

[ Voor 65% gewijzigd door GerjanT op 22-08-2019 22:30 . Reden: relevante config toegevoegd ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 996
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:16

996

rally schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 11:11:
[...]

....

Auto Optimize Netwerk moet je zowiezo uit zetten. Dat werkt voor geen meter.
Mee eens. Het zorgde ervoor dat mijn iPhone in de tuin geen verbinding meer had met het WIfi netwerk. Het lijkt erop dat inderdaad niet naar 2,4Ghz band word geroamd. Optie uit en de ontvangst / verbinding is weer prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
996 schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 22:32:
[...]

Mee eens. Het zorgde ervoor dat mijn iPhone in de tuin geen verbinding meer had met het WIfi netwerk. Het lijkt erop dat inderdaad niet naar 2,4Ghz band word geroamd. Optie uit en de ontvangst / verbinding is weer prima.
Heb ik afgelopen week ook nog hier geschreven. Auto optimize blokkeerd een apparaat gewoon keihard op 2,4GHz als het AP weet dat de hardware 5GHz capable is. Gevolg: deadspots in je 5GHz netwerk krijg je geen verbinding, ook al heb je 100% sterkte op 2,4GHz.

En zo werd hier ook nog geschreven dat er hardware wordt verkocht (FireTV stick?) met 5GHz capable wifi chips, maar dat 5GHz niet 'geactiveerd' is in de hardware, deze krijgen dus ook geen verbinding als auto optimize aan staat. Want de hardware kan alleen op 2,4GHz verbinden terwijl het AP dat blokkeert omdat de chip 5GHz capable is en het apparaat dat dan ook maar moet zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

nero355 schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 18:15:
[...]

Is TP-Link of Netgear een optie op de desbetreffende plekken :?

Die hebben ze namelijk wel en nog veel goedkoper ook! :)
Nee, want ik wil de meuk opnemen in de controller en dan heb je unifi nodig ;)
in feite wil ik die TP-Link of Netgear spul vervangen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

Cartman! schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 22:16:
[...]

Heb ik ook al eens gevraagd n paar weken terug maar helaas nog niks. De meerwaarde van de Flex boven de US-8 is voor mij iig dat de Flex geschikt is voor buiten en deze te voeden is via PoE++. Wachten is sowieso irritant; ik wil n UDM-PRO, 24-PRO en n USW-Flex en alles is nog niet te krijgen dus zit nu nog even te rommelen met 2xUSW-8 :{
Ah kijk .. vergelijkbaar dilemma ;) wachten .. wachten ..
tsja dat buiten maakt met niet zoveel uit, maar dat ding is kleiner en PoE is leuk want dan kan er weer een camera aan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Stappen allemaal uitgevoerd, hij ziet de AP en geeft aan wacht op adoptie (Draadloos), maar als ik dan op adopt klik dan staat er: Onbekende fout bij adoptie...

Ik kan dan niets doen om het op te lossen.

Als ik de AP aansluit op een kabel, dan kan ik gewoon wel adopten en werkt alles.

Ik zie bij mijn bestaande AP's, waar ik meshing toegestaan heb geen Access Points zichtbaar waarmee een draadloze uplink gemaakt zou kunnen worden. zoals dat onder: Configuring/Modifying Existing Wireless Uplink Connections staat op de site..

Dat zal er wel mee te maken hebben? Waar kan dat aan liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Totaalgeflipt
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online

Totaalgeflipt

De enige echte

ChUcKiE schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 13:11:
[...]

Stappen allemaal uitgevoerd, hij ziet de AP en geeft aan wacht op adoptie (Draadloos), maar als ik dan op adopt klik dan staat er: Onbekende fout bij adoptie...

Ik kan dan niets doen om het op te lossen.

Als ik de AP aansluit op een kabel, dan kan ik gewoon wel adopten en werkt alles.

Ik zie bij mijn bestaande AP's, waar ik meshing toegestaan heb geen Access Points zichtbaar waarmee een draadloze uplink gemaakt zou kunnen worden. zoals dat onder: Configuring/Modifying Existing Wireless Uplink Connections staat op de site..

Dat zal er wel mee te maken hebben? Waar kan dat aan liggen?
Handmatig eerst een software update doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Totaalgeflipt schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 13:33:
[...]

Handmatig eerst een software update doen?
De laatste versie (54) staat er op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Had vandaag iets raars met één van mijn pricewatch: Ubiquiti UniFi AC In-Wall na net geen 9 dagen uptime met de 4.0.54.10625 firmware :

- WiFi verbindt op 5 GHz gewoon.
- Krijg een IP en dergelijke.
- Geen DNS en dus geen Internet of LAN verbinding verder.
- Kan wel met een laptop gewoon tracert/traceroute doen op IP richting het Internet of LAN 8)7
- SSH naar mijn Pi-Hole en UniFi Controller ging niet!
(Want DNS brak, maar eigenlijk hoort dat niet uit te maken ?!)
- Als ik naar een andere InWall toe ga dan roamt mijn telefoon of laptop gewoon netjes en heb ik meteen een 100% werkende verbinding!
- Als ik vervolgens terug ga naar de niet werkende InWall blijft alles gewoon werken ?! _O-
- Heb maar als eerste mijn Raspberry Pi een schop gegeven, maar dat maakte uiteraard niks uit, want eigenlijk werkte tenslotte alles prima!
- Daarna via SSH de InWall een schop gegeven en alles werkte meteen weer na de reboot :D
- Voor de zekerheid de switch die erachter zit via PoE ook maar effe gereboot...

Hoog W-T-F?!?! gehalte dus... :+

Iemand zoiets meegemaakt ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Sinds het geweldige nieuwe community forum een stuk minder op het forum geweest.

Nu met alle nieuwe firmwares dus maar eens even heel snel gekeken naar reacties van USG 4.4.44 en toen viel mijn oog op dat de UniFi Controller 5.11 ook al een paar dagen stable is. En dat heb ik hier nog niet langs zien komen.
Dus: https://community.ui.com/...6f-41e6-85b2-ceec098b8462

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
RobertMe schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 16:23:
Sinds het geweldige nieuwe community forum een stuk minder op het forum geweest.

Nu met alle nieuwe firmwares dus maar eens even heel snel gekeken naar reacties van USG 4.4.44 en toen viel mijn oog op dat de UniFi Controller 5.11 ook al een paar dagen stable is. En dat heb ik hier nog niet langs zien komen.
Dus: https://community.ui.com/...6f-41e6-85b2-ceec098b8462
Gebruikers dienen alleen wel zelf een beetje op te letten met wat 'stable' is op de nieuwe community. Het is alsof hoe de wind staat een UI-medewerker denkt waar het thuishoort. Want Release-Candidates worden soms ook binnen de official gepost, maar ook weer in de beta-sectie.

Overigens is men sinds Beta 4.0.57 aan het voorbereiden voor 5.12.x in beta, want daar zag ik al een opmerking voorbij komen dat 5.12 nodig is voor bepaalde functies.

[UAP] Fix RADIUS DAS/DAC/CoA support.*
*requires controller 5.12.x or later.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 26-09 17:33
ed1703 schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 16:44:
[...]

Gebruikers dienen alleen wel zelf een beetje op te letten met wat 'stable' is op de nieuwe community. Het is alsof hoe de wind staat een UI-medewerker denkt waar het thuishoort. Want Release-Candidates worden soms ook binnen de official gepost, maar ook weer in de beta-sectie.

Overigens is men sinds Beta 4.0.57 aan het voorbereiden voor 5.12.x in beta, want daar zag ik al een opmerking voorbij komen dat 5.12 nodig is voor bepaalde functies.

[UAP] Fix RADIUS DAS/DAC/CoA support.*
*requires controller 5.12.x or later.
Volgens mij doet Mike alle posts van controllers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

ed1703 schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 16:44:
[...]

Denk dat ze zelf niet meer weten waar ze moeten posten. En dan 5.10, 5.11 & 5.12 naast elkaar ontwikkelen en testen 8)7

Op de ene pagina was 5.10.26 de laatste stable, een andere weer 5.10.27 en nu dus weer 5.11? Ik geef het maar op, blij met mijn installatie en update scriptjes denk ik dan maar :P

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-09 15:42
Hi Tweakers,

Ben benieuwd wat jullie bereik is met de Ubiquiti Unifi AP-AC Pro. Hier er hier meerdere hangen. Allemaal aangesloten d.m.v. PoE icm 100mbit glasvezel.

Nu valt het bereik nogal tegen. Er hangt eentje in de gang beneden in de tuin, haal ik max 10m vanaf de AP. Is dit bij jullie beter? De route van Tmobile haalt even veel. Deze kan ik toch beter uitschakelen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Wackmack schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 08:59:
Hi Tweakers,

Ben benieuwd wat jullie bereik is met de Ubiquiti Unifi AP-AC Pro. Hier er hier meerdere hangen. Allemaal aangesloten d.m.v. PoE icm 100mbit glasvezel.

Nu valt het bereik nogal tegen. Er hangt eentje in de gang beneden in de tuin, haal ik max 10m vanaf de AP. Is dit bij jullie beter? De route van Tmobile haalt even veel. Deze kan ik toch beter uitschakelen?
En hoe kom je bij die tuin? Als je alle deuren open hebt staan zal het bereik misschien beter zijn. Maar zeker in een nieuwbouwhuis met HR(+) glas is het gewoon moeilijk om je wifi van binnen naar buiten te krijgen. Dit omdat in het glas dan een folie zit voor de isolatie, maar dus ook slecht is voor draadloze signalen. Hetzelfde zie je ook andersom, dat het bereik van de mobiele telefoon buiten veel beter is dan binnen.
Als je buiten dus goed bereik wilt hebben zul je ook daar een AP moeten ophangen zoals een Ubiquiti UniFi AC Mesh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
RobertMe schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 09:46:
[...]

En hoe kom je bij die tuin? Als je alle deuren open hebt staan zal het bereik misschien beter zijn. Maar zeker in een nieuwbouwhuis met HR(+) glas is het gewoon moeilijk om je wifi van binnen naar buiten te krijgen. Dit omdat in het glas dan een folie zit voor de isolatie, maar dus ook slecht is voor draadloze signalen. Hetzelfde zie je ook andersom, dat het bereik van de mobiele telefoon buiten veel beter is dan binnen.
Als je buiten dus goed bereik wilt hebben zul je ook daar een AP moeten ophangen zoals een Ubiquiti UniFi AC Mesh
Aha, dat wist ik niet! Huis is idd, nieuwbouw. In huis is het WiFi heel slecht, maar gelukkig heb ik genoeg AP. Je hebt er letterlijk één per verdieping nodig.

Bedankt voor je tip. Zal er eens naar kijken. De bbq staat op ongeveer 20meter vanaf de woning dus moet nog iets sterker hebben dan de standaard AP. De AP staat in de gang, daar zitten nog eens twee stalen deuren maar die staan wel open. AP hangt aan het plafond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Staal en gewapend beton zijn funest voor radiosignalen. Dan nog HR++ glas erbij en je mag blij zijn dat je buiten überhaupt nog signaal hebt. Als wifi buiten zo belangrijk is voor je, zou ik overwegen er buiten nog 1 te plaatsen.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wackmack schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 10:06:
Aha, dat wist ik niet! Huis is idd, nieuwbouw. In huis is het WiFi heel slecht, maar gelukkig heb ik genoeg AP. Je hebt er letterlijk één per verdieping nodig.

Bedankt voor je tip. Zal er eens naar kijken. De bbq staat op ongeveer 20meter vanaf de woning dus moet nog iets sterker hebben dan de standaard AP. De AP staat in de gang, daar zitten nog eens twee stalen deuren maar die staan wel open. AP hangt aan het plafond.
Ik wil niet lullig doen, maar heb je ook maar een beetje gezocht naar tips over het verbeteren van je bereik in dit Topic of één van de voorgaande delen :?

Zelfs als je gewoon een stukje terugleest had je al tips kunnen vinden : rally in "[Ubiquiti-apparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 3"
Verder wordt er gesproken over de AC Mesh, slecht bereik door een muur heen ook al sta je er zowat tegenaan, HR++ glas en weet ik het wat wel niet nog meer...

En daarnaast is er al 1000 en 1 keer gezegd dat een hele sterke accesspoint in je meterkast echt niet al je problemen gaat oplossen qua WiFi bereik! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
nero355 schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 14:55:
[...]

Ik wil niet lullig doen, maar heb je ook maar een beetje gezocht naar tips over het verbeteren van je bereik in dit Topic of één van de voorgaande delen :?

Zelfs als je gewoon een stukje terugleest had je al tips kunnen vinden : rally in "[Ubiquiti-apparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 3"
Verder wordt er gesproken over de AC Mesh, slecht bereik door een muur heen ook al sta je er zowat tegenaan, HR++ glas en weet ik het wat wel niet nog meer...

En daarnaast is er al 1000 en 1 keer gezegd dat een hele sterke accesspoint in je meterkast echt niet al je problemen gaat oplossen qua WiFi bereik! ;)
Dat laatste is mij bekend. Heb 3 AP op alle drie de verdiepingen. Bereik is binnen ook prima. Had het bereik verder buiten wel iets beter verwacht. Zal het topic nu eens helemaal door lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

Ik ga volgende week een nieuw netwerk installeren: Cloud Key, Gateaway, USG Switch en 4 AP AC LIte en Pro. via een glasvezel aansluiting. Ik heb de volgende vraag, ik maak gebruik van Apple Mac en Laptops zonder UTP aansluiting en moet dus over Wifi? de Cloud Key instellen. Hoe ga ik dat realiseren?

Bedankt alvast.

[ Voor 10% gewijzigd door Carboy54 op 24-08-2019 22:58 ]

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alsjemenou
Carboy54 schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 22:10:
Ik ga volgende week een nieuw netwerk installeren: Cloud Key, Gateaway, USG Switch en 4 AP AC LIte en Pro. via een glasvezel aansluiting. Ik heb de volgende vraag, ik maak gebruik van Apple Mac en Laptops zonder UTP aansluiting en moet dus over Wifi? de Cloud Key instellen. Hoe ga ik dat realiseren?

Tweede vraag is hoe ik vervolgens op afstand ga inloggen in de cloud key? Bedankt alvast.
Ik neem aan dat je nog niet even hebt ge Googled of op YouTube hebt gezocht? Daar vindt je alle informatie die je nodig hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

@Alsjemenou ik zou dit niet posten ( met name eerste vraag ) indien ik daar het antwoord had gevonden!

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Tweede vraag is hoe ik vervolgens op afstand ga inloggen in de cloud key? Bedankt alvast.
Heb je momenteel een werkend wifi netwerk? Zo ja, Cloud Key insteken en met de CK verbinden. Simpel as that. Daarna kun je de UAPs en USWs ook aansluiten op je bestaande netwerk, en als je een werkende UAP hebt kun je evt ook de USG plaatsen met daarachter dat UAP en je laptop daarmee laten verbinden, nog voordat je de USG aan de WAN kant aansluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

@RobertMe Nee geen netwerk dat is juist het punt :-) Het is een nieuw netwerk in een Guesthouse in Portugal

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Carboy54 schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 22:49:
@RobertMe Nee geen netwerk dat is juist het punt :-) Het is een nieuw netwerk in een Guesthouse in Portugal
Dan moet je de boel of eerst instellen op een locatie waar je wel wifi hebt, of moeten zorgen dat je laptop alsnog een netwerk aansluiting heeft. Je zult toch op eender welke manier verbinding moeten kunnen maken met het netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

@RobertMe Dus ik kan niet via https://unifi.ubnt.com/#/controllers/ met mijn laptop over mobiel netwerk de controller etc. instellen na aanmelding?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

ik maak gebruik van Apple Mac en Laptops zonder UTP aansluiting en moet dus over Wifi?
Investeer in een usb-naar-ethernet of usb3-naar-ethernet adapter. Al doe je dit eens per jaar, het is de investering zonder meer waard.
Carboy54 schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 23:15:
@RobertMe Dus ik kan niet via https://unifi.ubnt.com/#/controllers/ met mijn laptop over mobiel netwerk de controller etc. instellen na aanmelding?
Je moet daarvoor een werkende internet-verbinding hebben op zowel je laptop als de controller die je probeert te installeren. Ze moeten (via unifi.ubnt.com) met elkaar communiceren. Als één van de twee geen werkend internet heeft gaat dat niet werken. Je laptop kan prima met 4G werken, maar als je niet in kunt loggen op je router om DHCP op de WAN-interface aan te zetten lukt het alsnog niet. Dus: dek jezelf in, zorg dat je over een koperdraadje bij je router en dus je switch en access points kunt komen. (Of neem een console-kabel mee, maar RS-232 is wel erg hardcore..)

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mathias82
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 18-09 10:24
burne schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 23:20:
Je moet daarvoor een werkende internet-verbinding hebben op zowel je laptop als de controller die je probeert te installeren. Ze moeten (via unifi.ubnt.com) met elkaar communiceren. Als één van de twee geen werkend internet heeft gaat dat niet werken. Je laptop kan prima met 4G werken, maar als je niet in kunt loggen op je router om DHCP op de WAN-interface aan te zetten lukt het alsnog niet. Dus: dek jezelf in, zorg dat je over een koperdraadje bij je router en dus je switch en access points kunt komen. (Of neem een console-kabel mee, maar RS-232 is wel erg hardcore..)
Zo werkt het niet. De eerste keer dat je de CK adopt moet je over het lokaal netwerk gaan. Er is dan nog geen communicatie via unifi.ubnt.com. Tijdens het configureren koppel je de CK aan je unifi.ubnt.com account en vanaf dan kan je er remote mee verbinden.
DHCP staat bij default aan op de WAN interface dus da's geen issue.

@Carboy54 kan je niet gewoon heel de boel hier configureren en dan in Portugal deployen? Dat gaat je veel problemen / frustraties besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

@mathias82 helaas gaat het pakket rechtstreeks naar Portugal. Vraag kan ik een geconfigureerd wifi routertje meenemen en hem daar in de Unifi switch prikken voor verbinding met de cloud key?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Carboy54 schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 10:34:
@mathias82 helaas gaat het pakket rechtstreeks naar Portugal. Vraag kan ik een geconfigureerd wifi routertje meenemen en hem daar in de Unifi switch prikken voor verbinding met de cloud key?
Heb je uberhaubt wel eens unifi geïnstalleerd?

Koop gewoon een usb naar ethernet convertertje. Kost drie keer niets en je kan gewoon alles cinfiggen zoals het hoort.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

mathias82 schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 09:21:
[...]

DHCP staat bij default aan op de WAN interface dus da's geen issue.
Hij heeft niet gezegd wat 'ie voor router gebruikt, en mijn EdgeRouter SFP is uit de doos toch echt een goeie imitatie van een baksteen met netwerk-poorten. Helemaal als je kijkt wat je moet doen voordat 'ie werkend internet heeft op een Glaslokaal glasvezelaansluiting. Vandaar het advies voor riem en bretels.

Ik heb standaard drie doosjes in m'n tas zitten. Eentje met een powerbank, een usb-lader, een universele stekker en vier verschillende laadkabeltjes. Een iets grotere met wat glasvezelspulletjes, reinigingsmateriaal, een powermeter enzovoort. En deze:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/hibueZpt5awLahedQPnKABi3/full.jpg

Console kabeltjes met diverse verloopjes, netwerk-kabeltje, USB-naar serieel, USB naar ethernet en Lightning naar USB. Als het moet kan ik vanaf een iPhone een Juniper router configgen als ik deze drie doosjes meeheb. (Nooit gedaan overigens, wel vanaf m'n iPad, die gebruik ik daar regelmatig voor..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathias82
burne schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 10:48:
[...]

Hij heeft niet gezegd wat 'ie voor router gebruikt,
Strik genomen heb je gelijk. Hij zei namelijk "Cloud Key, Gateaway, USG Switch en 4 AP AC LIte en Pro". Vermits alles van Unifi is en de Unifi router "Unifi Security GATEWAY" heet denk ik wel dat we er van kunnen uitgaan dat het over een USG gaat.

Verder ben ik het uiteraard met je eens dat het handig en vaak noodzakelijk kan zijn om een Ethernet adapter te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

@Tylen nee de eerste keer. Een converter is een prima tip :-)

@mathias82 alles van Unifi

[ Voor 20% gewijzigd door Carboy54 op 25-08-2019 10:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathias82
Dat kan maar je gaat het jezelf echt nodeloos moeilijk maken. Best is inderdaad om een USB -> ethernet adapter te kopen zoals aangegeven.

[ Voor 199% gewijzigd door mathias82 op 25-08-2019 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

@mathias82 20 in beheer? Dus indien ik er niet uit kom en de cloud key goed functioneert kan ik jou vragen tegen een vergoeding op afstand de zaak te fijntunen wellicht??

[ Voor 3% gewijzigd door Carboy54 op 25-08-2019 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathias82
Carboy54 schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 11:01:
@mathias82 20 in beheer? Dus indien ik er niet uit kom en de cloud key goed functioneert kan ik jou vragen tegen een vergoeding de zaak te fijntunen wellicht??
Tuurlijk, als je mijn reis naar Portugal betaald kom ik wel even kijken ;)
Als je hulp nodig hebt kan je het altijd hier vragen, Unifi is vrij eenvoudig, kleine installaties kan iemand zonder veel netwerkkennis normaal zelf hoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kavaa
  • Laatst online: 23-09 10:59
burne schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 10:48:
[...]

Hij heeft niet gezegd wat 'ie voor router gebruikt, en mijn EdgeRouter SFP is uit de doos toch echt een goeie imitatie van een baksteen met netwerk-poorten. Helemaal als je kijkt wat je moet doen voordat 'ie werkend internet heeft op een Glaslokaal glasvezelaansluiting. Vandaar het advies voor riem en bretels.

Ik heb standaard drie doosjes in m'n tas zitten. Eentje met een powerbank, een usb-lader, een universele stekker en vier verschillende laadkabeltjes. Een iets grotere met wat glasvezelspulletjes, reinigingsmateriaal, een powermeter enzovoort. En deze:

[Afbeelding]

Console kabeltjes met diverse verloopjes, netwerk-kabeltje, USB-naar serieel, USB naar ethernet en Lightning naar USB. Als het moet kan ik vanaf een iPhone een Juniper router configgen als ik deze drie doosjes meeheb. (Nooit gedaan overigens, wel vanaf m'n iPad, die gebruik ik daar regelmatig voor..)
Welke hoesjes (doosjes) (whatever) gebruik je? Heb je een linkje?
Moet mn tas ook weer eens organizen :)

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Nu online

Tylen

Kavaa schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 12:04:
[...]

Sowieso wel een slim om eens alles weer op te ruimen. @burne welke zijn dat? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViperXL
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17-02 00:34
Hoi allemaal,

Ik ben een grote fan van Ubiquiti. Nadat ik hiermee in aanraking kwam bij één van mijn klanten/resellers ben ik helemaal om en inmiddels 8 van hun klanten overgezet naar UniFi (partner MSP zijn klanten).
Sindsdien besloten om mijn eigen omgeving toch ook maar over te zetten naar UniFi en het loopt als een trein. Met mijn USG, Cloud Key Gen2, USW-24, USW-8-PoE en AC-Lite ben ik zeeeer tevreden.
Nu ben ik net klaar met het testen van de camera's van UniFi waar ik helaas niet zo over te spreken ben (maar niet de correcte topic om verder over uit te wijden denk ik).

Afgelopen week ben ik begonnen met het plannen van een server room/dataroom voor een klant van mij. Uiteraard wordt het netwerk hier opgebouwd met UBNT en denk dat we voor UniFi gaan. De 24 en 48 poorts switches, 16 poorts XG, Application Server en accesspoints staan op het lijstje maar ik heb mijn twijfels over de Security Gateway....

De normale USG lijkt mij geen optie ivm throughput en limitaties van IDS. Ik zat naar de USG Pro te kijken want die kan al wat meer aan en mbt IDS heeft deze een hogere throughput maarrr.... nu kwam ik ook nog de USG XG 8 tegen :9~

Heeft er iemand hier ervaring mee? Hoeveel beter is deze t.o.v. USG Pro en is het de overweging waard?
Kwa kosten zit er ook nogal een verschil tussen maar wat zijn de praktijk en technische verschillen (ik denk dat de klant sowieso wel akkoord gaat want budget genoeg en er zit een LCD in :+ ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Nu online

Tylen

@ViperXL Waarom voldoen de camera's niet??? Dit is het ubiquiti topic dus kan gewoon gemeld worden hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ViperXL schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 13:35:
De normale USG lijkt mij geen optie ivm throughput en limitaties van IDS. Ik zat naar de USG Pro te kijken want die kan al wat meer aan en mbt IDS heeft deze een hogere throughput maarrr.... nu kwam ik ook nog de USG XG 8 tegen :9~

Heeft er iemand hier ervaring mee? Hoeveel beter is deze t.o.v. USG Pro en is het de overweging waard?
Kwa kosten zit er ook nogal een verschil tussen maar wat zijn de praktijk en technische verschillen (ik denk dat de klant sowieso wel akkoord gaat want budget genoeg en er zit een LCD in :+ ).
Als je effe gezocht had in dit Topic dan zou je daar anders over denken : Het is een EOL produkt en hij is ook niet meer te bestellen ;)
Tylen schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 13:47:
@ViperXL Waarom voldoen de camera's niet??? Dit is het ubiquiti topic dus kan gewoon gemeld worden hier.
Ik heb er ook heel effe naar gekeken voor iemand anders en heel eerlijk gezegd zou ik ze zelf ook niet kopen :
- Twee software produkten ervoor beschikbaar die het beiden net niet zijn en je moet ze dus in feite naast elkaar draaien als je alle functionaliteit wilt.
- Er waren een paar dingen waarvan ik dacht : Waarom kan dat nou weet niet ?! |:(

Je zou kunnen zeggen dat ze een beetje last hebben van "UniFi USG-eritis" : Veel teveel features die de hardware waarschijnlijk kan, maar de Controller niet! :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yelti
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11-07 13:48
Iemand die me kan zeggen hoe je de 2.4ghz suffix kan uitschakelen?

Heb momenteel 2 wifi netwerken , eentje zonder suffix voor 2.4ghz en eentje met suffix voor 5.0ghz.
Echter bij unifi heb ik het gevoel dat ze omgekeerd redeneren en dus 5ghz zonder suffix en 2.4ghz met suffix.
En dat wil ik nu even niet omdat ik anders alle aparaten mag aanpassen ...

Heb al de advanced options aangezet maar zonder succes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ViperXL
Ik heb de USV-G3-AF en de USV-G3-Flex getest. De camera's voldoen op zich prima, je kan doormiddel van de video software van UniFi dit makkelijk beheren met features zoals masking (zwart maken van delen op het scherm), motion detection en meldingen etc.
Voor mijn klant in de vorige post gaan we wel voor deze camera's maar dat is omdat dit enkel binnen is.

Ik heb ze hands-on getest en zocht goede buiten-camera's met goede infrarood. De infrarood komt niet super ver en voor de USV-G3-AF heb je eigenlijk dan standaard (voor buiten) de LED ring (IR Range Extender - USV-G3-LED) nodig. Voor binnen of kleine oppervlakte buiten zijn het erg goede camera's en via de software heb je goede opnames en live-view. Als je de camera's alleen rechtstreeks gebruikt via de webGUI op de camera zelf valt de kwaliteit tegen, veel frame-drops en vertraging.

Ik heb gekeken op internet en er zijn andere camera's die veel beter zijn, ook hebben de UniFi camera's in smalle view, dwz de view angle is nogal narrow.
Ik krijg dinsdag 2 Reolink 5MP camera's binnen die ik op YouTube zag met een vergelijkingstest welke dus veeel beter waren en van de 6 camera's dit de beste was. Tevens kosten-technisch beter.

Begrijp me niet verkeerd, de UniFi camera's zijn niet superslecht, maar ook niet SUPER goed. Kwalitatief kwa bouw zijn het goede camera's EN (wel een voordeel t.o.v. andere camer's hebben ze maar 1 aansluiting zonder "kabel-boom".
PS: ik ben ook 1 keer de verbinding kwijt geraakt met de USV-G3-AF, dit was op dezelfde dag dat ik een firmware upgrade had uitgevoerd dus schrijf ik daar aan af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViperXL
@nero355 Ik had al zo'n vermoeden (mijn excuus, ik was wat enthousiast toen ik een Ubiquity topic zag, nog niet alles gelezen O+ ).

Ik kan hem nog ergens bestellen dus zou dat de moeite waard zijn?

Ja mbt de camera's was het het net niet helemaal, ik begrijp wat je bedoelt. UBNT is ook geen camera-bouwer, leek allemaal redelijk basic. Voor mij niet voldoende, voor een klant van mij wel (ik denk dat ik BlueIris naast de UniFi video software ga draaien).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Kavaa schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 12:04:
[...]

Het zijn Moleskine pouches, maar ik denk dat ze niet meer leverbaar zijn. Ik heb ze in de opruiming bij Fonq gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TPA
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-08 15:31

TPA

ESET official partner

Je cloudkey is in NL? Als je internet hebt kan je prima connecten naar je cloudkey via het IP-adres. Alleen moet je wel ff de juiste commando’s uitvoeren uiteraard 😉
Als je internet hebt dan moet het kunnen (heb ik zelf ook gedaan, alleen zat ik wel achter een werkende internet verbinding/router)

ESET software nodig? Let me know 😄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:57

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Gisteren had ik opeens een raar probleem met mijn USG Pro, misschien dat jullie het herkennen maar de DHCP servers op de verschillend interfaces (zowel fysiek als vlan) stonden niet meer aan. Althans in alle settings in de controller stonden deze wel aan echter nergens werden meer leases uitgedeeld.

Ook als je direct in de USG inlogde stond er dat de DHCP server uit stond. Uiteindelijke de USG gereboot en de controller gereboot maar dat hielp ook niet, moest echt settings uit en aan zetten en opnieuw pushen richting de USG om de DHCP weer aan te krijgen.

Is dit een herkenbaar iets voor iemand hier of scharen we dit gewoon in "vaag IT gedrag" ?

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• podarcis
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 26-09 19:59
Huidige setup:

1 x AP-AC-Lite
1 x AP-LR

Rpi-1, met daarop unifi controller op rpi1 en pihole.
Rpi-2, met daarop (oa) domoticz die elk half uur via speedtest-cli de internetsnelheid meet.

Dit draait al enige weken probleemloos en stabiel.

Wanneer ik een AP (de gewone, oude, eerste 2.4 GHz versie) toevoeg gaat binnen enige tijd mijn netwerk plat. Wat gebeurt er; de gemeten internetsnelheid gaat van 50 naar 20 Mbps.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/PDJzRF8/domoticz.jpg

DNS-requests falen (ook als ik de DNS door mijn router van ziggo laat uitvoeren). Mijn Toon (thermostaat) gaat volledig van de wapper, na pakweg een half uurtje verliest hij zijn verbinding (zichtbaar in de unifi-controller) en komt ook pas met moeite weer terug. Alle telefoons en laptops geven aan dat er wel een internetverbinding is maar met beperkte mogelijkheden. (Volgens mij dus omdat de DNS niks meer doet).

Zolang ik het AP niet geadopteerd heb, maar wel via utp aangesloten is er niks aan de hand. Het gebeurt alleen als ik hem door de controller laat opnemen. Een reboot van de RPI-1 en / of de RPI-2 helpt niets, pas nadat ik de AP stroomloos heb gemaakt komt het netwerk weer tot rust. De RPI-1 doet niks bijzonders, de load blijft stabiel, zowel met 2 als 3 AP's.

Ook bij de statistieken van het AP (nog voordat het netwerk plat gaat) lijkt me ook prima;

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/KDbFXcS/controller.jpg

Het nieuwe AP veroorzaakt een probleem met de DNS-server, dat lijkt me duidelijk, al zie ik zo geen oorzaak. Maar een DNS-probleem zou toch geen invloed moeten hebben op mijn internet-snelheid?

Iemand iets dergelijks eerder meegemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chickpoint
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05-09 15:52
podarcis schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 07:55:
Huidige setup:

1 x AP-AC-Lite
1 x AP-LR

Rpi-2, met daarop (oa) domoticz die elk half uur via speedtest-cli de internetsnelheid meet.

Wanneer ik een AP (de gewone, oude, eerste 2.4 GHz versie) toevoeg gaat binnen enige tijd mijn netwerk plat. Wat gebeurt er; de gemeten internetsnelheid gaat van 50 naar 20 Mbps.

[Afbeelding]

DNS-requests falen (ook als ik de DNS door mijn router van ziggo laat uitvoeren). Mijn Toon (thermostaat) gaat volledig van de wapper, na pakweg een half uurtje verliest hij zijn verbinding (zichtbaar in de unifi-controller) en komt ook pas met moeite weer terug. Alle telefoons en laptops geven aan dat er wel een internetverbinding is maar met beperkte mogelijkheden. (Volgens mij dus omdat de DNS niks meer doet).

Zolang ik het AP niet geadopteerd heb, maar wel via utp aangesloten is er niks aan de hand. Het gebeurt alleen als ik hem door de controller laat opnemen. Een reboot van de RPI-1 en / of de RPI-2 helpt niets, pas nadat ik de AP stroomloos heb gemaakt komt het netwerk weer tot rust. De RPI-1 doet niks bijzonders, de load blijft stabiel, zowel met 2 als 3 AP's.

Ook bij de statistieken van het AP (nog voordat het netwerk plat gaat) lijkt me ook prima;

[Afbeelding]

Het nieuwe AP veroorzaakt een probleem met de DNS-server, dat lijkt me duidelijk, al zie ik zo geen oorzaak. Maar een DNS-probleem zou toch geen invloed moeten hebben op mijn internet-snelheid?

Ik heb hier in het verleden last gehad van de oude APs dat ze clients kaapten/ vast bleven houden. Dit betekende dat clients met dat AP verbonden terwijl een AC-lite met veel sterker signaal dichterbij was.

Ik heb toentertijd nog geprobeerd te zoeken naar een oplossing maar uiteindelijk 2 AC-lites erbij gekocht om het probleem op te lossen.

[ Voor 16% gewijzigd door chickpoint op 26-08-2019 08:17 ]

Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Nu online

Tylen

podarcis schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 07:55:
Huidige setup:

1 x AP-AC-Lite
1 x AP-LR

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Zijn die pi’s verbonden middels wifi of ethernet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• podarcis
Tylen schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 08:44:
[...]

Zijn die pi’s verbonden middels wifi of ethernet?
Ethernet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViperXL
@podarcis Heeft de AP de laatste firmware? Het je al een factory reset gedaan op het AP?
Je internet kan plat gaan door DNS maar is wel uitzonderlijk. Het lijkt eerder dat er iets mis gaat met communicatie tussen AP en netwerk waardoor hij zoveel verkeer genereert om het te checken/herstellen dat het vol loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• podarcis
nero355 schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 12:56:
[...]

Ik zou eerder denken aan een loop die misschien wordt veroorzaakt door Wireless Uplink :?

Schakel die eens uit en kijk of het wat oplevert :)

Heb je IPTV apparaten op je netwerk ?
IPTV; nope.

Wireless uplink. Waar kan ik dat vinden? Ik heb het AP trouwens ook een keer wireless (enkel utp met PoE aangesloten, LAN niet) gekoppeld... toen had ik het ook...

@ViperXL ; Hij is geupdate naar de laatste versie (4.0.54.10625). Ik had gehoopt dat dat iets zou opleveren, maar ik merk dus geen verschil. En een Factory Reset; telkens als ie mijn netwerk had gesloopt. Nou ja, niet elke keer, soms lukte het ook om het AP te 'vergeten'. Na het 'vergeten' duurde het langer voordat mijn netwerk weer stabiel was dan wanneer ik hem een factory reset gaf (of de POE-adapter eruit trok).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mooi :)
Wireless uplink. Waar kan ik dat vinden? Ik heb het AP trouwens ook een keer wireless (enkel utp met PoE aangesloten, LAN niet) gekoppeld... toen had ik het ook...
Dat kan dus het probleem zijn, hoewel ik zou verwachten dat de UAP automatisch switcht naar de juiste verbinding...

Waar het zit is hier : https://edvoncken.net/wp-...ler-settings-1024x565.png
Maar het kan zijn dat je eerst het een en ander aan Advanced en Expert Settings moet aanzetten!
Ik heb dat ooit één keer volledig automatisch zowat gedaan dus welke vinkjes het zijn zou ik zo gauw niet weten : Je ziet ze vanzelf wel ;) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• podarcis
nero355 schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 13:14:
[...]

[...]

Dat kan dus het probleem zijn, hoewel ik zou verwachten dat de UAP automatisch switcht naar de juiste verbinding...

Maar het kan zijn dat je eerst het een en ander aan Advanced en Expert Settings moet aanzetten!
Ik heb dat ooit één keer volledig automatisch zowat gedaan dus welke vinkjes het zijn zou ik zo gauw niet weten : Je ziet ze vanzelf wel ;) :+
Dat stond aan, net uitgezet. Ik zal vanavond dat ding weer eens proberen te adopten en kijken wat er gebeurd...

Nu Wireless Uplink uit staat, wat voor invloed zou dat op mijn netwerk hebben? Gaat het roamen nu nog wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Laatst online: 08:06

lier

MikroTik nerd

podarcis schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 13:22:
Nu Wireless Uplink uit staat, wat voor invloed zou dat op mijn netwerk hebben? Gaat het roamen nu nog wel?
Wireless uplink heeft te maken met de verbinding van een accesspoint met het netwerk. Als je deze optie aan hebt kan je via een wireless en wired uplink verbinden, anders alleen met een wired uplink. Waarbij wired "bedraad" is.

Overigens werkt roaming altijd, zolang de signaalsterkte goed is ingesteld.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!
podarcis schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 13:22:
Dat stond aan, net uitgezet. Ik zal vanavond dat ding weer eens proberen te adopten en kijken wat er gebeurd...
We horen graag het resultaat! ;)
Alleen als je een draadloze P2P uplink tussen je huis en een schuurtje (random voorbeeld) hebt opgezet heeft het invloed en anders niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• podarcis
nero355 schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 13:39:
[...]

We horen graag het resultaat! ;)
Ik laat het weten... ben benieuwd. Het is een wat vreemd fenomeen, waarvan in ieder geval mijn Toon nog niet is bekomen....
nero355 schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 13:39:

Alleen als je een draadloze P2P uplink tussen je huis en een schuurtje (random voorbeeld) hebt opgezet heeft het invloed en anders niet ;)
Hmm... daar wilde ik hem mogelijk ooit nog wel eens voor gaan gebruiken, maar daar gebruik ik dan maar een hier-in-de-kast-stof-liggende-happende- RPI voor 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Nu online

Tylen

burne schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 14:35:
[...]

Het zijn Moleskine pouches, maar ik denk dat ze niet meer leverbaar zijn. Ik heb ze in de opruiming bij Fonq gekocht.
Uiteindelijk deze besteld: https://s.click.aliexpress.com/e/5Yb5eNEg

Kan ik thuis alles netjes opruimen. 👍🏻 Bedankt voor het euhh “goede idee” ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Tylen schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 17:12:
[...]

Uiteindelijk deze besteld: https://s.click.aliexpress.com/e/5Yb5eNEg

Kan ik thuis alles netjes opruimen. 👍🏻 Bedankt voor het euhh “goede idee” ;).
Die zien er ook netjes uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
nero355 schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 17:41:
[...]

Geef eens een non-tracking linkje, want deze blokkeert mijn Pi-Hole DNS Server en ik ben wel benieuwd naar het prijsverschil waar ik meteen aan dacht! :+
https://nl.aliexpress.com/item/32905124360.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 996
  • Laatst online: 22:16

996

Wackmack schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 08:59:
Hi Tweakers,

Herken het probleem, achter in de tuin had ik nauwelijks verbinding. Kwam doordat alle clients op 5Ghz bleven en niet/ nauwelijks roamden naar 2,4Ghz. In de controller toen "Auto-Optimize Network" (of iets dergelijks) uitgezet en probleem was opgelost!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Goede tip, dat had ik ook eerst. Nu speciek een 2.ghz kanaal gemaakt voor de veranda. Kan zo gelukkig ten alle tijden de muziek of lampen bedienen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• podarcis
nero355 schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 13:14:
[...]

[...]

Nu na ondertussen ruim 14 uur uptime van het betreffende AP kan ik voorzichtig concluderen dat dit inderdaad het heeft opgelost _/-\o_ . Geen dip in mijn internetverbinding, DNS werkt nog steeds en zelfs mijn (toch blijkbaar wat gevoelige) Toon is weer online. Bedankt voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hk12nl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08:56
996 schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 22:03:
[...]

Herken het probleem, achter in de tuin had ik nauwelijks verbinding. Kwam doordat alle clients op 5Ghz bleven en niet/ nauwelijks roamden naar 2,4Ghz. In de controller toen "Auto-Optimize Network" (of iets dergelijks) uitgezet en probleem was opgelost!
Enig idee waar deze optie ongeveer stond? Vind dit wel een interessante :D

©2004

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m3gA
harm12nl schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 08:49:
[...]

Enig idee waar deze optie ongeveer stond? Vind dit wel een interessante :D
Staat onder site (de advanced settings)

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• tcviper
  • Laatst online: 09:13
Voor degene die het interessant vinden, ben wat aant testen met NextDNS. Das een beetje Cloudflare+Pi Hole in elkaar en qua lookup snelheden zit ie gelijk aan Google en Cloudflare voor mij. Check it out: https://www.nextdns.io/ werkt prima samen met UniFi hardware (DNS).

Inmiddels werkt mijn USG via NextDNS een aantal dagen en so far so good. Fijn om geen Pi Hole meer zelf te hoeven draaien en dat het super snel werkt.

[ Voor 22% gewijzigd door tcviper op 27-08-2019 10:21 ]

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ChiLLeR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:15
Ik heb een Unifi netwerk en ben aan het kijken om buiten een Access point te hangen. Nu heb ik een aantal POE IP Camera's hangen en ik vroeg me daarom af of het mogelijk is om een AP aan te sluiten op die POE ethernet kabel en dan de IP Camera weer door te lussen op het AP, gaat dat goed met POE. Of heeft de ethernet poort op de AP geen POE?

edit: Ik heb het antwoord al gevonden:
Secondary UniFi Access Point (UAP) Ethernet ports don't provide PoE passthrough (to run current to a second powered device), but they do support data passthrough. It serves as a bridged interface between main / secondary Ethernet port. This means users can connect the PoE cable to the main Ethernet port to supply power, then connect another, non-PoE device (e.g., IP camera, extra UAP) to the secondary Ethernet port to bridge connections.

The exception to this is the "in-wall" models which do allow PoE Passthrough through one of their secondary ports. You will see them labeled as "PoE OUT" for PoE passthrough and "Data" for only data passthrough
Dat gaat dus niet, dat betekend dus een extra ethernet kabel trekken.

[ Voor 56% gewijzigd door ChiLLeR op 27-08-2019 13:57 ]

>> Signature?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA
tcviper schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 10:20:
Voor degene die het interessant vinden, ben wat aant testen met NextDNS. Das een beetje Cloudflare+Pi Hole in elkaar en qua lookup snelheden zit ie gelijk aan Google en Cloudflare voor mij. Check it out: https://www.nextdns.io/ werkt prima samen met UniFi hardware (DNS).

Inmiddels werkt mijn USG via NextDNS een aantal dagen en so far so good. Fijn om geen Pi Hole meer zelf te hoeven draaien en dat het super snel werkt.
Dat ziet er wel heel netjes uit. Wil wat opruimen thuis qua hardware. Heb een gevuld 19" rack en 3 servers en het is echt te veel van het goede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsjemenou
ChiLLeR schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 13:53:
Ik heb een Unifi netwerk en ben aan het kijken om buiten een Access point te hangen. Nu heb ik een aantal POE IP Camera's hangen en ik vroeg me daarom af of het mogelijk is om een AP aan te sluiten op die POE ethernet kabel en dan de IP Camera weer door te lussen op het AP, gaat dat goed met POE. Of heeft de ethernet poort op de AP geen POE?

[...]

De In-Wall is de uitzondering op de regel, welke een 48V Pass‑Through PoE out heeft: https://www.dectdirect.nl...-unifi-ac-in-wall-ap.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ancent
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 19-12-2023
ChiLLeR schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 13:53:

[...]

Ik ben met ongeveer hetzelfde idee aan het stoeien, maar heb helaas geen netwerk kabel naar achter in de tuin getrokken. Alsnog aanleggen is geen optie.

Wat ik wel heb gevonden is de optie om 2 POE adapters te gebruiken en de LAN poorten hierop ‘door te lussen’. De POE poorten worden dan gebruikt om de AP en camera te voeden. In mijn geval zal de AP gebruik moeten maken van een Wireless Uplink.

Alternatief zou zijn een Powerline Adapter, maar ik geloof dat ik meer vertrouwen heb in optie A. Iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiLLeR
Ancent schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 08:44:
[...]

Ik ben met ongeveer hetzelfde idee aan het stoeien, maar heb helaas geen netwerk kabel naar achter in de tuin getrokken. Alsnog aanleggen is geen optie.

Wat ik wel heb gevonden is de optie om 2 POE adapters te gebruiken en de LAN poorten hierop ‘door te lussen’. De POE poorten worden dan gebruikt om de AP en camera te voeden. In mijn geval zal de AP gebruik moeten maken van een Wireless Uplink.

Alternatief zou zijn een Powerline Adapter, maar ik geloof dat ik meer vertrouwen heb in optie A. Iemand hier ervaring mee?
Ik begrijp niet zo goed hoe je jouw AP wel aan een POE adapter kan hangen maar toch een Wireless uplink moeten gebruiken?

>> Signature?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• insomniac
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09:08
Ancent schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 08:44:
[...]

Kan je geen NanoSWitch ophangen, deze voeden met POE, en daar de camera's en AP aan hangen?
Ik heb dit zo in mijn tuinschuur gedaan, 2 X g3 camera en een AP-AC-Mesh punt op de NanoSwitch.
Uplink gaat via een AP-AC-Pro.
Werkt gewoon goed.

::. PVOutput: Zuid 4875Wp :: Noord 5406Wp :: Totaal 10281Wp .::

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ChiLLeR schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 08:53:
[...]

Ik begrijp niet zo goed hoe je jouw AP wel aan een POE adapter kan hangen maar toch een Wireless uplink moeten gebruiken?
Omdat hij op meer plekken stroom heeft dan netwerkaansluitingen? :P Achter in de tuin kun je bv wel stroom hebben aangelegd om eens een keer iets van verlichting of wat dan ook in te kunnen prikken. Maar dat betekend natuurlijk nog niet dat er ook een netwerkkabel ligt. Dan kun je daar dus wel de PoE injector insteken en via UTP naar een AP voor de stroom, maar heb je dus geen wired uplink beschikbaar op die plek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiLLeR
RobertMe schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 09:17:
[...]

Omdat hij op meer plekken stroom heeft dan netwerkaansluitingen? :P Achter in de tuin kun je bv wel stroom hebben aangelegd om eens een keer iets van verlichting of wat dan ook in te kunnen prikken. Maar dat betekend natuurlijk nog niet dat er ook een netwerkkabel ligt. Dan kun je daar dus wel de PoE injector insteken en via UTP naar een AP voor de stroom, maar heb je dus geen wired uplink beschikbaar op die plek.
Uh ja, uiteraard, goede morgen 8)7 Ik zat niet te denken dat de UTP dan alleen als voedingskabel zou dienen. |:(

>> Signature?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21:52

RnB

tcviper schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 10:20:

Ik had deze ook op de radar staan, maar ik wist nog niet helemaal wat ik ervan moest vinden dat al mijn DNS queries via hun lopen. Het verhaal klinkt goed, maar ja.. hoe gaan ze er echt mee om is de vraag.
Pagina: 1 ... 57 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen, voor aankoopadvies dient een nieuw topic aangemaakt te worden. Daarnaast is er voor IPTV een los topic: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie.

Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.