Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Mhe. Daar lig ik ook niet van wakker. Zelf afgebroken, dus moet je ook niet zeiken als ie daarna stuk is
-| Hit it i would ! |-
Klein vraagje ga morgen beginnen aan het thuisnetwerk leggen, nu heb ik alleen een vraag over de ac pros, heb er hier twee van.
Moet je deze direct ac pro>unifi switch(poe), of kan ik ook ac pro>patchpanel>switch? Twijfelde of de poe dan nog werkt.
Alvast bedankt.
Dat laatste kan gewoon.robino007 schreef op zondag 21 april 2019 @ 10:13:
Hallo,
Klein vraagje ga morgen beginnen aan het thuisnetwerk leggen, nu heb ik alleen een vraag over de ac pros, heb er hier twee van.
Moet je deze direct ac pro>unifi switch(poe), of kan ik ook ac pro>patchpanel>switch? Twijfelde of de poe dan nog werkt.
Alvast bedankt.
- RobertMe
- Registratie: Maart 2009
- Laatst online: 23:22
- Unifi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter Lite 3-Poort Router
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi AC In-Wall
- Ubiquiti EdgeRouter Infinity
- Ubiquiti UniFi AC In-Wall Pro
- Ubiquiti EdgePoint Router
- Amplifi High Density WiFi Router
- Modems en routers
- Netwerk switches
- Amplifi High Density WiFi System (2 mesh points)
- Accesspoints
Wat B2 zegt. Via patchpaneel kan gewoon. Een patchpaneel is een passief onderdeel en gelijk aan bv het gebruik van een (RJ45) koppelstukje. Doet verder dus niks met het signaal op de kabel.robino007 schreef op zondag 21 april 2019 @ 10:13:
Hallo,
Alvast bedankt.
- De switch blijft verder aan
- De PC / stofzuiger blijft aan.
- De server die in het zelfde powerblok zit als de Switch blijft aan
- De USG die in het zelfde powerblok zit als de switch blijft aan.
- Group blijft ook beschikbaar het zit dus echt in die switch die denkt dat er iets aan de hand is
Met de 8-60w had ik hiet nooit last van....

[ Voor 10% gewijzigd door HKLM_ op 21-04-2019 11:47 ]
Cloud ☁️
Bij mij begonnen de problemen na een firmware upgrade van mijn AP, toen kwam mijn Cloud Key in een bootloop terecht door PoE die continu aan het flapperen was. Dat is ook na een downgrade niet meer goed gekomen, op een andere switch (Cisco 2960X) geen last meer van.
Net contact gehad met ubnt support en de Error 17 occurred reading thermal sensor lijkt inderdaad het issue. Zij hebben gemeld maak maar een RMA aan...RnB schreef op zondag 21 april 2019 @ 12:00:
Ik heb mijn 16-150 retour gestuurd, precies om die reden. Op het web zie ik meerdere klachten betreffende de buggy PoE functionaliteit.
Bij mij begonnen de problemen na een firmware upgrade van mijn AP, toen kwam mijn Cloud Key in een bootloop terecht door PoE die continu aan het flapperen was. Dat is ook na een downgrade niet meer goed gekomen, op een andere switch (Cisco 2960X) geen last meer van.
Net een ticket bij coolblue aangemeld wel klote voor een switch van 300 euro

Cloud ☁️
Ik zal het afkloppen, maar ik heb met de 16p-150W geen problemen. Heb er op het moment maar 3 PoE apparaten aan hangen, dus misschien heeft het ook nog met de belasting te maken?RnB schreef op zondag 21 april 2019 @ 12:00:
Ik heb mijn 16-150 retour gestuurd, precies om die reden. Op het web zie ik meerdere klachten betreffende de buggy PoE functionaliteit.
Ik had ook alleen een cloudkey, en twee Ap’s eraan zitten... twijfel nu of ik een nieuwe switch wil of gewoon mijn geld terug.B2 schreef op zondag 21 april 2019 @ 12:14:
[...]
Ik zal het afkloppen, maar ik heb met de 16p-150W geen problemen. Heb er op het moment maar 3 PoE apparaten aan hangen, dus misschien heeft het ook nog met de belasting te maken?
Cloud ☁️
Nee ik log niet naar een syslog server. Ik zie dat je idd hetzelfde probleem heb als ik. Ik heb hem ook moeten RMAen. Een andere 16-150w heeft volgens fora weinig zin. Eigenlijk zou die hele switch niet meer verkocht moeten worden... Welke nu switch nu dan kopen? Vind de 24-250w wel overkill. Dan maar 2x 8? Maar ook niet een hele galante oplossingHKLM_ schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 18:06:
[...]
Log jij alles naar een syslog server? Ik heb sinds dat de 16-150w op firmware 4.0.30.10217 (daarvoor geen last i.i.g) zit al twee x gehad dat mijn Switch reboot / de POE er uit knikkerde... Als ik tail -f /var/log/messages doe zie ik alleen het opstart proces de rest gaat zeker weer verloren
>> Signature?
Die van mij heeft het precies 30 dagen vol gehouden.. heb op het formulier bij coolblue maar gezet dat het een bekent probleem is en wil eigenlijk nog wel een x een nieuwe proberen en anders vraag ik mijn geld wel terug.ChiLLeR schreef op zondag 21 april 2019 @ 13:08:
[...]
Nee ik log niet naar een syslog server. Ik zie dat je idd hetzelfde probleem heb als ik. Ik heb hem ook moeten RMAen. Een andere 16-150w heeft volgens fora weinig zin. Eigenlijk zou die hele switch niet meer verkocht moeten worden... Welke nu switch nu dan kopen? Vind de 24-250w wel overkill. Dan maar 2x 8? Maar ook niet een hele galante oplossing
Cloud ☁️
Ga morgen een netwerk aanleggen met deze switch, 2 pros en een cloudkey
Ik heb mijn switch denk ik net zo lang als @HKLM_ en ik heb er gelukkig geen problemen mee.
Wat misschien wel meehelpt is dat mijn patchkast op een afzonderlijke groep zit, maar dat lijkt me sterk.
Ik heb er 2 AC-lites een cloudkey en een G3-Flex aan hangen, waar ik overigens nog een vraagje over heb.
Heeft iemand een G3-Flex icm een Synology NAS? Ik heb het idee dat mijn NAS te langzaam is om de stream van de camera bij te houden. Ik heb nu een DS116 en twijfel of een DS118 het probleem op kan lossen. (ik heb een enkele schijf ivm gebrek aan ruimte).
[ Voor 39% gewijzigd door chickpoint op 21-04-2019 13:45 ]
Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...
Twee klachten op tweakers en een aantal op het ubnt forum. Ik wacht de vervanger af en zie dan wel verderchickpoint schreef op zondag 21 april 2019 @ 13:43:
Ach, 2 klachten hoeft nog niet te betekenen dat alles switches knudde zijn
Ik heb mijn switch denk ik net zo lang als @HKLM_ en ik heb er gelukkig geen problemen mee.
Wat misschien wel meehelpt is dat mijn patchkast op een afzonderlijke groep zit, maar dat lijkt me sterk.
Ik heb er 2 AC-lites een cloudkey en een G3-Flex aan hangen, waar ik overigens nog een vraagje over heb.
Heeft iemand een G3-Flex icm een Synology NAS? Ik heb het idee dat mijn NAS te langzaam is om de stream van de camera bij te houden. Ik heb nu een DS116 en twijfel of een DS118 het probleem op kan lossen. (ik heb een enkele schijf ivm gebrek aan ruimte).
Cloud ☁️
Hopen dat de vervanger het lager uit houd, ben stiekem wel benieuwd of ze met een root cause komen. Heb je toevallig een linkje naar de thread op het UI forum?HKLM_ schreef op zondag 21 april 2019 @ 13:46:
[...]
Twee klachten op tweakers en een aantal op het ubnt forum. Ik wacht de vervanger af en zie dan wel verder
Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...
(<AP name> /usr/sbin/dnsmasq exited with code 512 and restarted by inittab)
[ Voor 22% gewijzigd door ardvark99 op 21-04-2019 14:00 ]
Dit is er 1chickpoint schreef op zondag 21 april 2019 @ 13:48:
[...]
Hopen dat de vervanger het lager uit houd, ben stiekem wel benieuwd of ze met een root cause komen. Heb je toevallig een linkje naar de thread op het UI forum?
https://community.ubnt.co...t-shuts-down/td-p/2346269
Het lijkt voornamelijk in de V9 versies te zitten als ik het allemaal goed snap
[ Voor 9% gewijzigd door HKLM_ op 21-04-2019 13:57 ]
Cloud ☁️
- nero355
- Registratie: Februari 2002
- Laatst online: 28-02 22:21
ph34r my [WCG] Cows :P
- Netwerk switches
- Unifi
- Amplifi
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti
- Netwerkapparatuur
- Modems en routers
:strip_exif()/u/49248/DPCkoeienUD.gif?f=community)
Hoe check je dat preciesHKLM_ schreef op zondag 21 april 2019 @ 13:56:
Het lijkt voornamelijk in de V9 versies te zitten als ik het allemaal goed snap
Mijn exemplaar doet het al 4 maanden lang zonder enig probleem gelukkig
Ik zou zeggen SSH naar dat gekke ding en kijk met top en iotop waar het bottleneck zitchickpoint schreef op zondag 21 april 2019 @ 13:43:
Ach, 2 klachten hoeft nog niet te betekenen dat alles switches knudde zijn
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Mijne zit al in de doos kwam pas later bij dat V9 verhaal maar check deze post eens.nero355 schreef op zondag 21 april 2019 @ 14:52:
[...]
Hoe check je dat precies
Mijn exemplaar doet het al 4 maanden lang zonder enig probleem gelukkig
[...]
Ik zou zeggen SSH naar dat gekke ding en kijk met top en iotop waar het bottleneck zit
https://community.ui.com/...534/highlight/true#M83177
Cloud ☁️
- nero355
- Netwerk switches
- Unifi
- Amplifi
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti
- Netwerkapparatuur
- Modems en routers
Nou... ik heb dus een V9 die 58 graden is en de fans staan uit!HKLM_ schreef op zondag 21 april 2019 @ 15:45:
Mijne zit al in de doos kwam pas later bij dat V9 verhaal maar check deze post eens.
Zolang ik geen gekke dingen zie gebeuren vind ik het allemaal best!
Er is trouwens wel iets wat me een beetje dwars zit bij Ubiquiti switches in het algemeen : Ze hebben geen onbeperkte garantie periode via Ubiquiti zelf, zoals HP bijvoorbeeld!
En ja, zelfs de goedkoopste switch van HP zoals de 1410-8G heeft die
Laatst was er iemand in dit topic die een probleem ermee had en het was een beetje van "De winkel waar je die hebt gekocht is niet meer net als de distributeur dus ehh... doei doei!

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Modems en routers
- Netwerk switches
- Accesspoints
Niet alles gelezen, maar gaat het echt specifiek om een V9 board? Zelf heb ik ruim een jaar een US 16 en geen problemen, met alleen een oude AC Lite erop (passive PoE dus), board revision 7. Daarnaast ong. 2 maanden terug nog een US 16 ergens geplaatst met een AC NanoHD erop en ook daar geen problemen, board revision 11.HKLM_ schreef op zondag 21 april 2019 @ 15:45:
[...]
Mijne zit al in de doos kwam pas later bij dat V9 verhaal maar check deze post eens.
Dat is wat ik tegenkom om de forumsRobertMe schreef op zondag 21 april 2019 @ 16:49:
[...]
Niet alles gelezen, maar gaat het echt specifiek om een V9 board? Zelf heb ik ruim een jaar een US 16 en geen problemen, met alleen een oude AC Lite erop (passive PoE dus), board revision 7. Daarnaast ong. 2 maanden terug nog een US 16 ergens geplaatst met een AC NanoHD erop en ook daar geen problemen, board revision 11.
Weet iemand trouwens waar die dingen gerepareerd worden in nederland? Of gaat zo’n ding naar de distibuteur en kijken zij er na?
[ Voor 4% gewijzigd door HKLM_ op 21-04-2019 16:55 ]
Cloud ☁️
1
| grep boardrevision /proc/ubnthal/system.info |
Ik krijg dan dit terug.
1
| boardrevision=11 |
Mijne staat overigens in de kelder en is 56 graden.
Bij mij in ieder geval niet.B2 schreef op zondag 21 april 2019 @ 12:14:
[...]
Ik zal het afkloppen, maar ik heb met de 16p-150W geen problemen. Heb er op het moment maar 3 PoE apparaten aan hangen, dus misschien heeft het ook nog met de belasting te maken?
Ten eerste omdat het een week goed heeft gedraaid en ten tweede omdat ik maar maximaal 18W gebruikte (Cloud Key G2+ en AP AC HD).
je kan het ook gewoon in je controler zien. Bij je overzicht van je switch staat ook bord revisie.B2 schreef op zondag 21 april 2019 @ 17:07:
Ik heb een V11. Kun je checken door via ssh in te loggen op de switch en het volgende commando uit te voeren:
code:
1 grep boardrevision /proc/ubnthal/system.info
Ik krijg dan dit terug.
code:
1 boardrevision=11
Mijne staat overigens in de kelder en is 56 graden.
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
Ik heb ook een v11 maar dan met de problemen. Ik denk dat daar ook de crux ligt voor ubnt, dat het niet bij iedereen zo is. Het heeft waarschijnlijk ook met al je netwerk devices te maken.chickpoint schreef op zondag 21 april 2019 @ 19:40:
Dat inderdaad. In je controller staat ook de board versie.
[Afbeelding: Switch versie]
Ik heb versie 11, misschien is dat mijn geluk?
>> Signature?
En wat zou dit dan voor combinatie van devices moeten zijn? Ben wel benieuwd wat dan de probleem gevallen zijn.ChiLLeR schreef op zondag 21 april 2019 @ 21:37:
[...]
Ik heb ook een v11 maar dan met de problemen. Ik denk dat daar ook de crux ligt voor ubnt, dat het niet bij iedereen zo is. Het heeft waarschijnlijk ook met al je netwerk devices te maken.
Dit is mijn lijst van devices

We hebben thuis Ziggo (250/25 sinds kort). Bekabeld haal ik die snelheid via speedtest (dslreports en ziggo).
Draadloos haal ik 190/25. Eigenlijk altijd zo geweest en nooit naar omgekeken, tot de snelheidsverhoging was doorgevoerd. Ik vraag me nu af of de instellingen in mijn lokale netwerk niet debet hier aan zijn...
Ik heb een USG3P (geen IDPS geactiveerd) en een USW8-150.
Access points zijn 2x UAP AC Lite (5Ghz kanaal 40Mhz, power: high, 2.4Ghz kanaal 20Mhz, power: low).
5Ghz kanalen op 80Mhz is geen optie, aangezien we op korte afstand van een vliegveld wonen (en dit constant radar meldingen triggert). Laptop waarmee ik test is een MacBook Pro 2017, AP is in het zichtveld.
Als je option indrukt en op het wifi-icoontje klikt krijg je meer gegevens:Yoshimi schreef op maandag 22 april 2019 @ 17:43:
Laptop waarmee ik test is een MacBook Pro 2017, AP is in het zichtveld.

Zie je daar opvallende dingen? Snelheden die niet kloppen, een macbook die op 2.4GHz connect, dat soort dingen?
I don't like facts. They have a liberal bias.
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Modems en routers
- Netwerk switches
- Accesspoints
Ik ben geen expert, maar voor zover ik weet komt het hierop neer:Yoshimi schreef op maandag 22 april 2019 @ 17:43:
Zou iemand me kunnen helpen met het volgende:
We hebben thuis Ziggo (250/25 sinds kort). Bekabeld haal ik die snelheid via speedtest (dslreports en ziggo).
Draadloos haal ik 190/25. Eigenlijk altijd zo geweest en nooit naar omgekeken, tot de snelheidsverhoging was doorgevoerd. Ik vraag me nu af of de instellingen in mijn lokale netwerk niet debet hier aan zijn...
Ik heb een USG3P (geen IDPS geactiveerd) en een USW8-150.
Access points zijn 2x UAP AC Lite (5Ghz kanaal 40Mhz, power: high, 2.4Ghz kanaal 20Mhz, power: low).
5Ghz kanalen op 80Mhz is geen optie, aangezien we op korte afstand van een vliegveld wonen (en dit constant radar meldingen triggert). Laptop waarmee ik test is een MacBook Pro 2017, AP is in het zichtveld.
Volgens deze tabel is de maximale snelheid bij 2 spatial streams (twee antennes, dat is sowieso de limiet van de AC Lite, of de MBP er meer heeft weet ik niet) op een kanaalbreedte van 40MHz 400Mbit/s. Vervolgens is wifi een half duplex wat er volgens mij op neer komt dat je de snelheid nog eens door tweeën moet delen en dan kom je dus op 200Mbit/s uit.
Dat delen door twee van half duplex weet ik niet zeker, maar zelf zie ik op 80MHz op mijn telefoon (1 spatial stream) ook 200MBit/s, pas ik kanaalbreedte aan naar 40MHz kom ik op 100Mbit/s uit. Dus het moet wel zoiets zijn.
Edit:
Dit omschrijft hetzelfde. Half duplex komt effectief neer op maximaal halve snelheid omdat elk pakketje van AP naar cliënt (of andersom) ook een 'ACK' op wifi niveau heeft in de andere richting. Dat in combinatie met de MSC tabel (en maximaal twee spatial streams van de AC Lite) bevestigd dus dat je max 200Mbit/s kunt halen.
Voor hogere snelheden moet je dus of 80MHz gaan toepassen (mogelijk door een andere frequentie te gebruiken? Ik weet niet of radars altijd alle gebruiken en dus alle DFS kanalen blokkeren) of overstappen op hardware die 3 (of meer) spatial streams ondersteund (AC Pro minimaal, en hopen dat de MBP ook 3 spatial streams ondersteund).
[ Voor 19% gewijzigd door RobertMe op 22-04-2019 18:21 ]
RobertMe schreef op maandag 22 april 2019 @ 18:08:
[...]
Ik ben geen expert, maar voor zover ik weet komt het hierop neer:
Volgens deze tabel is de maximale snelheid bij 2 spatial streams (twee antennes, dat is sowieso de limiet van de AC Lite, of de MBP er meer heeft weet ik niet) op een kanaalbreedte van 40MHz 400Mbit/s. Vervolgens is wifi een half duplex wat er volgens mij op neer komt dat je de snelheid nog eens door tweeën moet delen en dan kom je dus op 200Mbit/s uit.
Dat delen door twee van half duplex weet ik niet zeker, maar zelf zie ik op 80MHz op mijn telefoon (1 spatial stream) ook 200MBit/s, pas ik kanaalbreedte aan naar 40MHz kom ik op 100Mbit/s uit. Dus het moet wel zoiets zijn.
@burne Daar zie ik geen opmerkelijke dingen. Precies wat ik zou verwachten.burne schreef op maandag 22 april 2019 @ 17:56:
[...]
Als je option indrukt en op het wifi-icoontje klikt krijg je meer gegevens:
[Afbeelding]
Zie je daar opvallende dingen? Snelheden die niet kloppen, een macbook die op 2.4GHz connect, dat soort dingen?
@RobertMe Dank je wel voor het delen van die link! Ik heb daar op doorgezocht en het blijkt precies te kloppen wat je zegt.
Case closed in mijn geval
Vaag, want zowel op mijn MBP uit 2014 en iPad air 2 (ook al wat ouder, geen idee over antennes e.d.) haal ik iig bij een ookla speedtest ruim 250 mb/s en het AP (AC light) staat gewoon op 40mhz.RobertMe schreef op maandag 22 april 2019 @ 18:08:
[...]
Ik ben geen expert, maar voor zover ik weet komt het hierop neer:
Edit:
Dit omschrijft hetzelfde. Half duplex komt effectief neer op maximaal halve snelheid omdat elk pakketje van AP naar cliënt (of andersom) ook een 'ACK' op wifi niveau heeft in de andere richting. Dat in combinatie met de MSC tabel (en maximaal twee spatial streams van de AC Lite) bevestigd dus dat je max 200Mbit/s kunt halen.
Voor hogere snelheden moet je dus of 80MHz gaan toepassen (mogelijk door een andere frequentie te gebruiken? Ik weet niet of radars altijd alle gebruiken en dus alle DFS kanalen blokkeren) of overstappen op hardware die 3 (of meer) spatial streams ondersteund (AC Pro minimaal, en hopen dat de MBP ook 3 spatial streams ondersteund).
Hmm.. Zou je eventueel eens kunnen delen hoe je je settings in de controller hebt staan?ed1703 schreef op maandag 22 april 2019 @ 18:29:
[...]
Vaag, want zowel op mijn MBP uit 2014 en iPad air 2 (ook al wat ouder, geen idee over antennes e.d.) haal ik iig bij een ookla speedtest ruim 250 mb/s en het AP (AC light) staat gewoon op 40mhz.
En met welke server test je? Ik heb gemerkt dat daar ook veel verschil in zit.
[ Voor 9% gewijzigd door Yoshimi op 22-04-2019 19:30 ]
De speedtest van ookla zelf in amsterdam. Speedtest.net zelf dus.Yoshimi schreef op maandag 22 april 2019 @ 19:29:
[...]
Hmm.. Zou je eventueel eens kunnen delen hoe je je settings in de controller hebt staan?
En met welke server test je? Ik heb gemerkt dat daar ook veel verschil in zit.
Kun je hier iets mee of wil je screenshots?
Relevante opties:
Legacy Support Uit
PMF Disabled
Security : WPA personal
Guest Policy uit
Multicast and Broadcast Filtering uit (geen merkbaar verschil)
Fast Roaming BETA uit
Hide SSID uit
User Group default
UAPSD uit
Scheduled uit
Multicast Enhancement uit
Combine Name/SSID aan (is nieuw voor mij, nog niet eerder gezien)
High Performance Devices BETA uit
DTIM Mode Default
2G Data Rate Control uit
5G Data Rate Control uit
MAC FILTER disabled
RADIUS MAC AUTHENTICATION disabled
RADIO5G:
Channel Width VHT40
Channel 36
Transmit power High

Heb zojuist via V&A 2 dac kabels opgehaald en gelijk in gebruik. De sfp modules met utp/glasvezel vond ik eigenlijk te duur. Voor 4 utp modules ben je al €80 kwijt, met als voordeel goedkope kabels en voor glasvezel €45, maar relatief dure kabels. Heb nu voor een tweedehandse prijs door middel van de sfp poorten een lag verbinding tussen de switches.
Heb nu in totaal nog maar 6 utp poorten vrij, maar die gaan eindelijk opgevuld worden met meer camera’s en andere apparatuur.
nette zelfbouw rackGioStyle schreef op maandag 22 april 2019 @ 19:58:
[Afbeelding]
Heb zojuist via V&A 2 dac kabels opgehaald en gelijk in gebruik. De sfp modules met utp/glasvezel vond ik eigenlijk te duur. Voor 4 utp modules ben je al €80 kwijt, met als voordeel goedkope kabels en voor glasvezel €45, maar relatief dure kabels. Heb nu voor een tweedehandse prijs door middel van de sfp poorten een lag verbinding tussen de switches.
Heb nu in totaal nog maar 6 utp poorten vrij, maar die gaan eindelijk opgevuld worden met meer camera’s en andere apparatuur.
https://vdr.one | Certified Drone Pilot A1/A3+A2
Ik woon 3600 meter bij een van de radars van Schiphol vandaan en ik heb die melding nog nooit gezien. Dus dat is interessant.Yoshimi schreef op maandag 22 april 2019 @ 17:43:
5Ghz kanalen op 80Mhz is geen optie, aangezien we op korte afstand van een vliegveld wonen (en dit constant radar meldingen triggert).
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Modems en routers
- Netwerk switches
- Accesspoints
Mogelijk ook dat @Yoshimi net 1x een DFS kanaal heeft geprobeerd en niet meer met anderen heeft getest. Lijkt mij dat raders wel een of meerdere van die DFS kanalen/groepen kunnen gebruiken, maar alle 4 die groepen lijkt mij niet.burne schreef op maandag 22 april 2019 @ 20:50:
[...]
Ik woon 3600 meter bij een van de radars van Schiphol vandaan en ik heb die melding nog nooit gezien. Dus dat is interessant.Wellicht gebruiken ze hier geen 5GHz of hoger in de band.
@Yoshimi welke kanalen heb je dus geprobeerd en gaven issues met DFS? Als je kanaalbreedte op 80MHz test hoef je volgens mij ook niet alle 4 de kanalen in het groepje te testen. Ik meen mij iets te herinneren dat het geselecteerde kanaal dan meer het "primaire" kanaal is, maar de in gebruik zijnde frequenties blijven gelijk.
Daarnaast kun je natuurlijk ook voor 36 t/m 48 gaan. Dat zijn geen DFS kanalen. Moeten ze overigens wel vrij (genoeg) zijn.
Als ik DFS kanalen aanzet zie ik die meldingen continue. Zeker op mn AP Buiten. (Ten noorden van Apeldoorn)burne schreef op maandag 22 april 2019 @ 20:50:
[...]
Ik woon 3600 meter bij een van de radars van Schiphol vandaan en ik heb die melding nog nooit gezien. Dus dat is interessant.Wellicht gebruiken ze hier geen 5GHz of hoger in de band.
Ik heb een nieuwbouw huis en wil binnenkort ook langzaam kijken voor een AP, maar dan heb ik liever iets future proofs als ik nu toch geld uit aan het geven ben.
Verder zoek ik info m.b.t. glas, ik verwacht een 500/500 abbo te nemen, maar ik wil weten of er edgerouters met limitaties zijn.. De ziggo alles in 1 doet het prima op de ER POE - 5 poorts.
Be nice, You Assholes :)
Even nagekeken: ik zit op 36-42. Met een RSSI van -64dBm en een noise floor van -93dBm, dus da's 390Mbit/s volgens m'n iMac.RobertMe schreef op maandag 22 april 2019 @ 21:03:
[...]
Daarnaast kun je natuurlijk ook voor 36 t/m 48 gaan. Dat zijn geen DFS kanalen. Moeten ze overigens wel vrij (genoeg) zijn.
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Modems en routers
- Netwerk switches
- Accesspoints
Ik bedoelde die opmerking voor Yoshimi. Overigens verklaard 36-42 wel meteen waarom je geen DFS meldingen krijgt. Dit zijn namelijk de enige kanalen zonder DFSburne schreef op maandag 22 april 2019 @ 22:21:
[...]
Even nagekeken: ik zit op 36-42. Met een RSSI van -64dBm en een noise floor van -93dBm, dus da's 390Mbit/s volgens m'n iMac.
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Modems en routers
- Netwerk switches
- Accesspoints
Nope. Maar volgens mij is dat ook nog geen officiële standaard? Zolang het dat nog niet is verwacht ik ook nog niks van Ubiquiti te zien (i.t.t. andere fabrikanten dis meteen een hoop hardware uitbrengen op basis van drafts). En dan zal het eerst via de early access store gaan.3DDude schreef op maandag 22 april 2019 @ 22:18:
Heeft Ubiquiti al 802.11AX Aps?
Met hardware offloading kunnen ze volgens mij allemaal gigabit aan incl. NAT. Met hardware offloading uit wordt het uiteraard een ander verhaal.Verder zoek ik info m.b.t. glas, ik verwacht een 500/500 abbo te nemen, maar ik wil weten of er edgerouters met limitaties zijn.. De ziggo alles in 1 doet het prima op de ER POE - 5 poorts.
Doel is uiteindelijk om het netwerk te splitsen in 2 delen, gast en prive. Graag wil ik het zo simpel mogelijk houden.
Je hebt tagged frames (die hebben een tag meegekregen door router/switch/ap), untagged (tagloze frames) en trunk (daar mogen alle frames door, wel of geen tags). Tot zover dacht ik hem te snappen, alleen moet ik dan gaan werken met 2 tags (prive en gast) of kan ik een untagged (prive) netwerk en een tagged (gasten) netwerk maken? Wat is het verschil tussen een tagged vlan en een VID?
De tweede vraag die ik erbij krijg is dat wij routed IPTV hebben. Stoort dat als ik interne vlans heb?
Als ik kijk naar wat je zegt en wat je vraagt:BlackWhizz schreef op maandag 22 april 2019 @ 23:06:
Ik heb nog een beetje moeite met de theorie achter VLANS, zeker i.c.m. IPTV. Wie wil me helpen met het verduidelijken.
Ieder apart VLAN heeft een eigen broadcast domain en een eigen default gateway. Verschillende (virtuele) LAN's die hetzelfde touwtje delen.
Je TV-vlan bevat je settop-box. Die doet DHCP en krijgt een IP van een IPTV-machine ergens in Amsterdam.
Je internet-vlan bevat je modem/mediaconverter+USG of EdgeRouter. Die doet DHCP en krijgt een IP van een layer-3 switch in je lokale POP.
Je lokale vlan bevat de PC's, tablets, telefoons, tv's en andere wifi-spulletjes in je huis. Die doen DHCP en krijgen hun IP van je USG of ER.
Je gasten-vlan bevat je gasten. Die doen DHCP en krijgen hun IP van je USG of ER, maar alleen als je een aparte DHCP-pool voor ze maakt en een aparte masquerade-rule voor ze hebt.
Allemaal gescheiden van elkaar, maar wel over hetzelfde touwtje. Wil je weten hoe?
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Modems en routers
- Netwerk switches
- Accesspoints
Waarom wil je precies de VLANs hebben? Voor alleen een gescheiden gast SSID moet je sowieso de "Apply guest policies for this network" aanzetten, en dan is het gast SSID ook al "gescheiden". Op het UAP wordt dan namelijk een firewall geactiveerd die alle verkeer naar je lokale netwerk, vanaf het gast SSID blokkeert.BlackWhizz schreef op maandag 22 april 2019 @ 23:06:
Inmiddels draait hier een mooi UAP AC LR naar volle tevredenheid. Instellen ging makkelijker als verwacht en de stabiliteit is ongekend. Nu wil ik graag een 2e AP ophangen in de stal zodat ik alle wifi over Unifi heb lopen en dan met een gastnetwerk gaan werken. Dat wil ik doen met VLANs. Ik heb nog een beetje moeite met de theorie achter VLANS, zeker i.c.m. IPTV. Wie wil me helpen met het verduidelijken.
Doel is uiteindelijk om het netwerk te splitsen in 2 delen, gast en prive. Graag wil ik het zo simpel mogelijk houden.
Je hebt tagged frames (die hebben een tag meegekregen door router/switch/ap), untagged (tagloze frames) en trunk (daar mogen alle frames door, wel of geen tags). Tot zover dacht ik hem te snappen, alleen moet ik dan gaan werken met 2 tags (prive en gast) of kan ik een untagged (prive) netwerk en een tagged (gasten) netwerk maken? Wat is het verschil tussen een tagged vlan en een VID?
De tweede vraag die ik erbij krijg is dat wij routed IPTV hebben. Stoort dat als ik interne vlans heb?
In je verhaal mis ik overigens ook welke router je gebruikt (en of die VLANs ondersteund), en of je ook managed switches hebt die dus VLANs ondersteunen. Zonder dat te weten kunnen we namelijk ook niet aangeven of VLANs überhaupt gaan werken en hoe je het dan evt. moet instellen.
Ik ga vanavond of morgen eens aan de slag met het proberen van andere kanalen om te zien of deze ook radar meldingen genereren. Vooralsnog heb ik 36 en 48 gebruikt, op 40Mhz, die zijn niet overlappend en vrij.RobertMe schreef op maandag 22 april 2019 @ 21:03:
[...]
Mogelijk ook dat @Yoshimi net 1x een DFS kanaal heeft geprobeerd en niet meer met anderen heeft getest. Lijkt mij dat raders wel een of meerdere van die DFS kanalen/groepen kunnen gebruiken, maar alle 4 die groepen lijkt mij niet.
@Yoshimi welke kanalen heb je dus geprobeerd en gaven issues met DFS? Als je kanaalbreedte op 80MHz test hoef je volgens mij ook niet alle 4 de kanalen in het groepje te testen. Ik meen mij iets te herinneren dat het geselecteerde kanaal dan meer het "primaire" kanaal is, maar de in gebruik zijnde frequenties blijven gelijk.
Dankjewel voor jullie hulp!
Ik heb zelf een positieve ervaring met de UAP AC-LR en het aantal unifi accesspoints ga ik zeker uitbreiden in onze nieuwe woning. Het aantal blauwe bolletjes in de unifi controller boeit me niet zoveel. De functionaliteit vind ik een stuk belangrijker.
Heeft deze Pfsense router/firewall (SG-1100) niet veel meer functionaliteit dan de USG/Edgerouter?
En heeft er iemand een opstelling met een Pfsense router/firewall i.c.m. unifi acces points?
Ik heb geen idee of je op zoek bent naar gigabitsnelheden met full-blown mogelijkheden van je router. Dan ga je gigabit meestal niet halen. Daar zijn de meeste doosjes gewoon niet geschikt voor. Nu weet ik ook niet of KPN gigabit in z'n aanbod heeft, maar uiteindelijk ga je daar wel eens tegenaan lopen.wilbert11 schreef op woensdag 24 april 2019 @ 11:44:
Ik ben op zoek naar een router/firewall die ik direct kan aansluiten op het KPN glasvezelnetwerk (zodat de Experiabox eruit kan). Ik weet dat dat o.a. met een USG of edgerouter kan. Nu kwam ik echter ook een nieuwe betaalbare (195 euro) Pfsense router/firewall tegen van Netgate (arm chip (3,5 watt idle) inclusief hardware encryptie, dus redelijk snelle OpenVPN verbinding). Het gaat om de SG-1100. https://www.netgate.com/solutions/pfsense/sg-1100.html
Ik heb zelf een positieve ervaring met de UAP AC-LR en het aantal unifi accesspoints ga ik zeker uitbreiden in onze nieuwe woning. Het aantal blauwe bolletjes in de unifi controller boeit me niet zoveel. De functionaliteit vind ik een stuk belangrijker.
Heeft deze Pfsense router/firewall (SG-1100) niet veel meer functionaliteit dan de USG/Edgerouter?
En heeft er iemand een opstelling met een Pfsense router/firewall i.c.m. unifi acces points?
Pfsense 1100 haalt het ook niet:
https://www.netgate.com/b...way-above-its-weight.html
[ Voor 4% gewijzigd door ed1703 op 24-04-2019 11:53 ]
Ik verwacht de komende jaren voldoende te hebben aan een internet abonnement van 500/500 Mbps.ed1703 schreef op woensdag 24 april 2019 @ 11:51:
[...]
Ik heb geen idee of je op zoek bent naar gigabitsnelheden met full-blown mogelijkheden van je router. Dan ga je gigabit meestal niet halen. Daar zijn de meeste doosjes gewoon niet geschikt voor. Nu weet ik ook niet of KPN gigabit in z'n aanbod heeft, maar uiteindelijk ga je daar wel eens tegenaan lopen.
Pfsense 1100 haalt het ook niet:
https://www.netgate.com/b...way-above-its-weight.html
Dan is deze youtube video het kijken waard:wilbert11 schreef op woensdag 24 april 2019 @ 11:58:
[...]
Ik verwacht de komende jaren voldoende te hebben aan een internet abonnement van 500/500 Mbps.
(Maar ik denk dat dit teveel off-topic gaat)
- nero355
- Netwerk switches
- Unifi
- Amplifi
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti
- Netwerkapparatuur
- Modems en routers
Kijk voor dat soort apparaten effe rond in dit topic : Zelfbouw project: Firewall / Router / APwilbert11 schreef op woensdag 24 april 2019 @ 11:44:
Ik ben op zoek naar een router/firewall die ik direct kan aansluiten op het KPN glasvezelnetwerk (zodat de Experiabox eruit kan). Ik weet dat dat o.a. met een USG of edgerouter kan. Nu kwam ik echter ook een nieuwe betaalbare (195 euro) Pfsense router/firewall tegen van Netgate (arm chip (3,5 watt idle) inclusief hardware encryptie, dus redelijk snelle OpenVPN verbinding). Het gaat om de SG-1100. https://www.netgate.com/solutions/pfsense/sg-1100.html
Dat moet gewoon werken, zolang jij de rest goed instelt dus ik zou me daar niet al teveel zorgen over makenEn heeft er iemand een opstelling met een Pfsense router/firewall i.c.m. unifi acces points?
Ik gebruik geen pfSense maar Sophos UTM en dat werkt perfect samen met UniFi AP’s. Wel mis je bepaalde opties in je UniFi omgeving natuurlijk omdat ze niet met elkaar praten.wilbert11 schreef op woensdag 24 april 2019 @ 11:44:
Vandaag de melding dat mijn 16-150w omgewisseld gaat worden voor een nieuw exemplaar. Morgen testen en hopenHKLM_ schreef op zondag 21 april 2019 @ 13:46:
[...]
Twee klachten op tweakers en een aantal op het ubnt forum. Ik wacht de vervanger af en zie dan wel verder
Cloud ☁️
Alles perfect mooi afgewerkt etc, alles ingesteld op de switch, router etc. Komen we niet meer in de controller via de key(wel in de key zelf)
100% goed wachtwoord, gaan we morgen maar weer de controller deleten en alles opnieuw instellen
Off-topic, maar * burne is sinds een week of wat Sophos Certified UTM Engineer, UTM Architect, en bezig met XG Engineer..
Congratz! Voor de volledigheid ik draai niet XG maar de op Astaro gebaseerde SG. Vind ik persoonlijk fijner werken, maar dat kan ook komen omdat ik die al ruim 4 jaar heb draaienburne schreef op donderdag 25 april 2019 @ 01:50:
[...]
Off-topic, maar * burne is sinds een week of wat Sophos Certified UTM Engineer, UTM Architect, en bezig met XG Engineer..
Met een beetje geluk is er al een config back-up gemaakt door je controller en kan je die daarna gewoon weer terug zettenrobino007 schreef op donderdag 25 april 2019 @ 00:18:
Vandaag de hele buts geinstalleerd.
Alles perfect mooi afgewerkt etc, alles ingesteld op de switch, router etc. Komen we niet meer in de controller via de key(wel in de key zelf)
100% goed wachtwoord, gaan we morgen maar weer de controller deleten en alles opnieuw instellen
Cloud ☁️
Als je nog wel in de CK kunt komen kun je eens kijken naar een hack om het password direct in Mongodb te resetten. Zie bijv: https://community.ubnt.co...min-password/td-p/2003066 en https://community.ubnt.co...46/highlight/true#M160088robino007 schreef op donderdag 25 april 2019 @ 00:18:
Vandaag de hele buts geinstalleerd.
Dat werkt allemaal prima, alleen DynamicDNS werkt sinds de installatie niet meer.
Bij de Ziggo verbinding ging het allemaal prima.
Ik gebruik dns-o-matic en bij al mijn andere sites werkt dat probleemloos.
Iemand die het wel aan de praat heeft gekregen? En zo ja... hoe?
http://www.deyterra.com
Begin maar eerst even met uit te leggen wat je allemaal hebt ingesteld en waar. Ik heb in ieder geval DDNS werkend op een USG met afraid.rally schreef op donderdag 25 april 2019 @ 11:03:
Dat werkt allemaal prima, alleen DynamicDNS werkt sinds de installatie niet meer.
Cloud ☁️
Gisteren inderdaad nog een G3 Flex bij CB via een tweedekans besteld. Zat een klein deukje in het doosje, maar stickers e.d. nog op de camera. Prima deals, maar meestal is een dectdirect e.d. alsnog wel goedkoper.HKLM_ schreef op donderdag 25 april 2019 @ 15:54:
Hopelijk mag ditIk zie bij de tweedekans producten van coolblue best veel Ubiquiti spullen staan momenteel. https://www.coolblue.nl/tweedekans/merk:ubiquiti Niet mega hoge korting maar alles is mee genomen niet
Cloud ☁️
Welke board revision is deze dan?HKLM_ schreef op donderdag 25 april 2019 @ 19:19:
Net mijn vervangende 16-150w uitgepakt! Upgraden via de controller wilde op één of andere manier niet lukken dus dat maar met de CLI gedaan. Probleem lijkt momenteel i.i.g verholpen maar we wachten het nog even een aantal dagen af
Ik heb v9 al bijna een jaartje draaien in de meterkast, maar geen issues mee...
Ik heb nu een V11RUFFNECK schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 09:31:
[...]
Welke board revision is deze dan?
Ik heb v9 al bijna een jaartje draaien in de meterkast, maar geen issues mee...
Cloud ☁️
Ben benieuwd. Ik heb hier een V9 draaien, vooralsnog geen problemen.
Nu wil ik graag de komende tijd het netwerk wat meer diepte geven zoals camera’s op een aparte vlan, gastennetwerk met hele strikte regels, etc..
Heeft iemand leuke links met name met betrekking op vlans om door te nemen?
https://nl.wikibooks.org/...catie_in_informatica/VLANGioStyle schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 13:34:
Mijn UniFi netwerk is onderhand wel compleet.
Nu wil ik graag de komende tijd het netwerk wat meer diepte geven zoals camera’s op een aparte vlan, gastennetwerk met hele strikte regels, etc..
Wikipedia: Virtual LAN
https://www.thomas-krenn.com/en/wiki/VLAN_Basics

TL;DR: Met een VLAN maak je een netwerk binnen je netwerk, en kan je zo relatief gezien, eenvoudig je apparatuur van elkaar scheiden.
Bijv eigen thuis netwerk, eigen IOT netwerk & eigen gasten netwerk
[ Voor 14% gewijzigd door Dutch2007 op 26-04-2019 16:43 ]
YouTube: UniFi - VLANs and Trunking - What is a trunk? - Ubiquiti NetworksGioStyle schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 13:34:
YouTube: Unifi Virtual LANs (VLANs)
[ Voor 6% gewijzigd door HKLM_ op 26-04-2019 16:48 ]
Cloud ☁️
Misschien vind je deze links ook nuttig:GioStyle schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 13:34:
Tutorial van Chris Sherwood (hij heeft regelmatig erg goede filmpjes die zowel voor beginners als gevorderden waardevol zijn:
YouTube: UniFi Switch 8 Follow-Up and VLAN Config
Tutorial van Willie Howe over VLAN’s:
YouTube: UniFi Secure IoT Network Setup - I need your input, again!
Deze site vond ik zelf erg handig (en heb dit ook zo geïmplementeerd thuis). Hier wordt goed uitgelegd hoe je inter-VLAN communicatie beveiligt en hoe je bepaalde excepties kan toevoegen:
https://robpickering.com/...entation-for-iot-devices/
Ubiquiti heeft hier zelf ook een artikel over geschreven: https://help.ubnt.com/hc/...Disable-InterVLAN-Routing
Veel succes en plezier
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
- nero355
- Netwerk switches
- Unifi
- Amplifi
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti
- Netwerkapparatuur
- Modems en routers
Krijg je geen spijt van hoor : Het is gewoon de AC Lite, maar dan ietsje handiger voor de meeste huizenJoris748 schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 22:02:
Elektraleidingen van de verdiepingsvloer van ons huis is in aanbouw is geïnstalleerd. Daarbij konden we geen mooie plek vinden voor een AC Lite. Nu toch maar gekozen voor een In-Wall AC. Ben benieuwd
Ik heb er 3 gebruikt, maar waarschijnlijk waren 2 stuks ook wel genoeg!
Maar goed... op elke verdieping eentje is wel zo fijn en het hele huis is op die manier via 5 GHz gedekt
Let je wel op dat je punt/loze leiding voor de InWall niet als onderstaande komt:Joris748 schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 22:02:
Elektraleidingen van de verdiepingsvloer van ons huis is in aanbouw is geïnstalleerd. Daarbij konden we geen mooie plek vinden voor een AC Lite. Nu toch maar gekozen voor een In-Wall AC. Ben benieuwd

De loze leiding dus geschakeld naast de gewone wcd's en/of utp punten etc
Maar dat het meer als onderstaande (gescheiden dus) wordt geplaatst:

Zodat je niet in de knoei komt met je afwerk ramen voor je wcd's etc.
Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!
Dat is een goede tip.Annuk schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 02:01:
[...]
Let je wel op dat je punt/loze leiding voor de InWall niet als onderstaande komt:
[Afbeelding]
De loze leiding dus geschakeld naast de gewone wcd's en/of utp punten etc
Maar dat het meer als onderstaande (gescheiden dus) wordt geplaatst:
[Afbeelding]
Zodat je niet in de knoei komt met je afwerk ramen voor je wcd's etc.
Ik had gedacht hem wat hoger tegen de muur te monteren, op ca 240 cm op een enkele inbouwspot. Daar zit hij grotendeels uit het zicht. Alleen wel jammer dat er aan de onderkant dan nog 2 ethernetpoorten zitten.
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Aankomende tijd heb ik weinig tot geen tijd om me hier volledig op in te lezen maar wil toch graag zsm mijn IOT netwerk (vooral WiFi en 3x bedraden apparaten) overhevelen naar een ander netwerk.
Het idee hiervoor is om één privé WiFi netwerk op te zetten, één WiFi netwerk voor IOT (Verborgen, deze mag het zelfde netwerk delen) en één WiFi netwerk voor mijn gasten op een aparte VLAN in te zetten.
Dit zal voor de gemiddelde mede-tweaker appeltje eitje zijn maar voor mij -nu nog- even hogere wiskunde.
Ik heb deze gezien: https://robpickering.com/...entation-for-iot-devices/ en dat is allemaal vrij duidelijk, je plaatst je IOT apparaten op een ander netwerk waardoor je er niet meer direct bij kan.
Maar dan blijft de vraag natuurlijk hoe ik vanaf mijn privé WiFi netwerk apparaten kan gebruiken die op het IOT VLAN zijn aangesloten zoals mijn Trådfri en Hue hub? En hoe kom ik via SSH nog in de Pi die straks ook achter een VLAN hangt?
Iemand die me een duwtje in de juiste richting kan geven of wat ik juist wél of niet moet doen/vergeten?
[ Voor 23% gewijzigd door Toppe op 27-04-2019 09:55 ]
En wat versta je onder IoT? Je smart TV wil je denk ik ook koppelen met een evt. Nas dus die moeten ook verbinding hebben dan.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Welke hardware heb je?Toppe schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 09:43:
Even inhakend op het VLAN stuk en een aparte VLAN voor IOT: zijn er mensen die dit daadwerkelijk al werkend hebben zonder hele ingrijpende procedures?
Aankomende tijd heb ik weinig tot geen tijd om me hier volledig op in te lezen maar wil toch graag zsm mijn IOT netwerk (vooral WiFi en 3x bedraden apparaten) overhevelen naar een ander netwerk.
Het idee hiervoor is om één privé WiFi netwerk op te zetten, één WiFi netwerk voor IOT (Verborgen, deze mag het zelfde netwerk delen) en één WiFi netwerk voor mijn gasten op een aparte VLAN in te zetten.
Dit zal voor de gemiddelde mede-tweaker appeltje eitje zijn maar voor mij -nu nog- even hogere wiskunde.
Iemand die me een duwtje in de juiste richting kan geven of wat ik juist wél of niet moet doen/vergeten?
Ik heb oa:
USG, managed switches en UAPs.
In USG een aantal VLAN (Networks onder instellingen) aangemaakt, VLAN ID toegekend.
Bij wireless networks een WiFi netwerk aanmaken en die koppelen aan een VLAN, dan ben je er al voor WiFi betreft.
LAN zal je ook de switches moeten configureren.
Gasten WiFi heb ik als een normaal WiFi netwerk, maar dan met firewalling een aantal regels toegepast, oa DNS server ivm PiHole,
Alles went behalve een Twent.
⏩ PVOutput☀️
Het betreft een USG en een AC-Pro, in de toekomst zou ik wel een UniFi switch willen echter vindt ik dat erg prijzig omdat ik de meer waarde er nog niet van in zie.Quad schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 09:55:
[...]
Welke hardware heb je?
Ik heb oa:
USG, managed switches en UAPs.
In USG een aantal VLAN (Networks onder instellingen) aangemaakt, VLAN ID toegekend.
Bij wireless networks een WiFi netwerk aanmaken en die koppelen aan een VLAN, dan ben je er al voor WiFi betreft.
LAN zal je ook de switches moeten configureren.
Gasten WiFi heb ik als een normaal WiFi netwerk, maar dan met firewalling een aantal regels toegepast, oa DNS server ivm PiHole,
@The Eagle, het betreft 3 IP camera’s (bedraad), 4 ESP8226, 3 Sonoff’s, 1 Xiaomi Gateway, Trådfri hub, Hue hub en een Raspberry Pi
De Apple TV’s mogen gewoon in mijn privé netwerk blijven hangen. En dan nog de vraag hoe ik vanaf mijn privé netwerk straks mijn Pi kan bereiken enzo
Overigens mijn originele bericht nog iets aangepast
[ Voor 16% gewijzigd door Toppe op 27-04-2019 10:01 ]
Je hebt er overigens wel een managed switch nodig, aparatuur tussen UAP en USG moet natuurlijk wel begrijpen wat het met VLANs moet doen.Toppe schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 09:58:
[...]
Het betreft een USG en een AC-Pro, in de toekomst zou ik wel een UniFi switch willen echter vindt ik dat erg prijzig omdat ik de meer waarde er nog niet van in zie.
Overigens mijn originele bericht nog iets aangepast
⏩ PVOutput☀️
Haha oke! Duidelijk!Quad schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 10:00:
[...]
Je hebt er overigens wel een managed switch nodig, aparatuur tussen UAP en USG moet natuurlijk wel begrijpen wat het met VLANs moet doen.
Ik gebruik nu iets van 12 poorten, is een 16 poort switch dan echt noodzakelijk of kan ik dan ook een 8 poort switch inzetten en de apparaten die in een VLAN moeten alleen daar op aan te sluiten?
Dan kan je achter LAN1 van USG de managed switch plaatsen met daarop de UAP.Toppe schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 10:03:
[...]
Haha oke! Duidelijk!
Ik gebruik nu iets van 12 poorten, is een 16 poort switch dan echt noodzakelijk of kan ik dan ook een 8 poort switch inzetten en de apparaten die in een VLAN moeten alleen daar op aan te sluiten?
Daar kan je ook de 'domme' switch aan hangen. Met default VLAN.
⏩ PVOutput☀️
Waarom wil je hem zo hoog?Joris748 schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 07:55:
[...]
Dat is een goede tip.
Ik had gedacht hem wat hoger tegen de muur te monteren, op ca 240 cm op een enkele inbouwspot. Daar zit hij grotendeels uit het zicht. Alleen wel jammer dat er aan de onderkant dan nog 2 ethernetpoorten zitten.
Zou hem zelf denk ik gewoon op 30cm hangen.
Eventueel zou je de IW natuurlijk ook op de kop kunnen hangen als je de ethernet poorten niet nodig hebt en hem wel op 240 plaatst.
Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!
Dank, moet me dan maar eens gaan verdiepen in de switches die ze UniFi in hun assortiment heeftQuad schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 10:09:
[...]
Dan kan je achter LAN1 van USG de managed switch plaatsen met daarop de UAP.
Daar kan je ook de 'domme' switch aan hangen. Met default VLAN.
Is die inmiddels "productierijp" of is het nog steeds een bètaversie?
Vaste locatie, vast netwerk.
- nero355
- Netwerk switches
- Unifi
- Amplifi
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti
- Netwerkapparatuur
- Modems en routers
Niet doen!Toppe schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 09:43:
één WiFi netwerk voor IOT (Verborgen, deze mag het zelfde netwerk delen)
Voor uitleg zie : stormfly in "[Ervaringen/discussie] Ubiquiti-apparatuur"
Weet je dat zeker? Ik heb namelijk een SSID ergens voor mobiel PIN automaten en Handhelds voor de bediening, is ook hidden, apparaten lijken wel gewoon netjes te roamen (voor zo ver die dingen dat al doen).nero355 schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 14:07:
[...]
Niet doen!
Voor uitleg zie : stormfly in "[Ervaringen/discussie] Ubiquiti-apparatuur"
Dat is gewoon mogelijk als de ondersteuning in je router aanwezig is. De Ubiquiti product kunnen dit o.a. Er kan door een router tussen subnets gerouteerd worden, een VLAN staat gelijk aan een subnet (het is een afzonderlijk netwerk). Zolang je router hiervoor ondersteuning heeft is het mogelijk, d.m.v. firewall regels kan je daarna toegang verbieden of toestaan.Toppe schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 09:58:
De Apple TV’s mogen gewoon in mijn privé netwerk blijven hangen. En dan nog de vraag hoe ik vanaf mijn privé netwerk straks mijn Pi kan bereiken enzo
- nero355
- Netwerk switches
- Unifi
- Amplifi
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti
- Netwerkapparatuur
- Modems en routers
Misschien had ik niet de juiste post te pakken, maar in principe is het echt een slecht idee, omdat dus je client elke keer alle SSID's uit de omgeving af zal gaan op zoek naar het juiste SSID elke keer als deze gaat roamen of gewoon de eerste keer met het juiste SSID wil verbinden!gastje01 schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 14:12:
Weet je dat zeker? Ik heb namelijk een SSID ergens voor mobiel PIN automaten en Handhelds voor de bediening, is ook hidden, apparaten lijken wel gewoon netjes te roamen (voor zo ver die dingen dat al doen).
En uiteraard kan ik effe niet het juiste artikel of post daarover vinden net nu ik het nodig heb dus je zal het met dit artikel moeten doen : https://blogs.technet.mic...s-reality-wireless-ssids/
Ja dat is bijna wel zeker, maar het hangt van een factor af. Het hangt er namelijk vanaf hoe de cliënt hiermee omgaat. In mijn ervaring (niet professioneel) geeft het wel een vertraging en blijft een cliënt device langer hangen bij het zwakkere AP. De miniRSSI instelling kan wel hierbij helpen maar of dit wenselijk is bij betaalautomaten betwijfel ik. Als het namelijk een slechte verbinding heeft zal deze door automatisch het AP gekickt worden, een goede dekking en ontvangst is dan vereist. Anders vormt het kicken en opnieuw verbinden een betalingsprobleem.gastje01 schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 14:12:
[...]
Weet je dat zeker? Ik heb namelijk een SSID ergens voor mobiel PIN automaten en Handhelds voor de bediening, is ook hidden, apparaten lijken wel gewoon netjes te roamen (voor zo ver die dingen dat al doen).
Een WiFi netwerk met een SSID wat je (visueel, voor het menselijk oog) verbergt gaat juist z'n eigen "naam" continue aan het rond bazuinen mét daarbij de vraag of er misschien devices in de buurt zijn zijn welke 'm kennen en willen verbinden...gastje01 schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 14:12:
[...]
Je bereikt eigenlijk precies 't tegenovergestelde van dát wat je wilt bereiken doordat zo'n netwerk zich continue bekend maakt aan willekeurige en onbekende apparatuur.
Handhelds houden een verbinding met de server open en zijn juist wel gebaat bij een snelle roaming. Beiden moeten op hetzelfde SSID.
Voor dat soort devices maak je 't best een eigen SSID / Netwerk waarbij je middels een firewall de toegang tot het LAN regelt (VLAN , ACL , MAC filter......).gastje01 schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 14:35:
Dus gewoon niet verbergen is de beste optie. PIN automaten roamen slecht, doen alleen 2.4 maar hebben ook weinig nodig. Daarbij verbreekt de PIN de wifi verbinding als deze in slaapstand gaat. Bij wakker worden nog nooit verbindingsproblemen gehad.
Handhelds houden een verbinding met de server open en zijn juist wel gebaat bij een snelle roaming. Beiden moeten op hetzelfde SSID.
Wat ik meestal doe is de AP's zélf in een eigen VLAN sámen met de Controller. De AP's bouwen dan samen met de Controller weer een "Trunk" zodat al 't verkeer van de diverse WiFi netwerken / AP's gescheiden blijft van 't LAN tot en met de Controller .... (In Cisco temen: Flex-LAN).
[ Voor 16% gewijzigd door Will_M op 27-04-2019 14:50 ]
Dat is geregeld, alle kassa apparatuur zit in een eigen VLAN met een eigen SSID. Ik had er nu echter voor gekozen om dit SSID te verbergen. Gegevens zijn ook alleen bij de manager bekend om te voorkomen dat personeel eigen telefoons etc in dit netwerk gaat hangen. Gedachte was als je t niet ziet en niet weet dat t er is, doe je er ook niets mee. Als dit goede roaming echter in de weg zit (en dat is met 11 APs wel nodig) was dit natuurlijk geen verstandige keuze.wimmel_1 schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 14:41:
[...]
Voor dat soort devices maak je 't best een eigen SSID / Netwerk waarbij je middels een firewall de toegang tot het LAN regelt (VLAN , ACL , MAC filter......).
Verder is een nog een SSID voor laptops/telefoons van medewerkers (die via een lokaal lan moeten kunnen printen) etc. en een gasten netwerk. Beiden een eigen VLAN.
- nero355
- Netwerk switches
- Unifi
- Amplifi
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti
- Netwerkapparatuur
- Modems en routers
UniFi doet dat in principe ook als je daar zelf op tijd aan denkt :wimmel_1 schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 14:41:
Wat ik meestal doe is de AP's zélf in een eigen VLAN sámen met de Controller. De AP's bouwen dan samen met de Controller weer een "Trunk" zodat al 't verkeer van de diverse WiFi netwerken / AP's gescheiden blijft van 't LAN tot en met de Controller .... (In Cisco temen: Flex-LAN).
- Het default 192.168.1.0/24 LAN netwerk heb ik hernoemd als Management LAN.
- In dat VLAN hebben alle UniFi devices een Static IP.
- In alle VLAN's die je daarna aanmaakt zal alleen je USG een extra IP krijgen als sub-interface
De switches en accesspoint zijn "IP loos" zeg maar!
Het mooie is dat de "BasePlate", los van de "radio's", een eigen MAC Address heeft en je ook de AP's dus fysiek nog in een eigen (te managen) VLAN mét IP kunt zetten. Op die manier kun je de AP's ook nog gewoon middels SSH bedienennero355 schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 16:35:
[...]
UniFi doet dat in principe ook als je daar zelf op tijd aan denkt :
- Het default 192.168.1.0/24 LAN netwerk heb ik hernoemd als Management LAN.
- In dat VLAN hebben alle UniFi devices een Static IP.
- In alle VLAN's die je daarna aanmaakt zal alleen je USG een extra IP krijgen als sub-interface
De switches en accesspoint zijn "IP loos" zeg maar!
Dit topic is gesloten.
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen, voor aankoopadvies dient een nieuw topic aangemaakt te worden. Daarnaast is er voor IPTV een los topic: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie.
Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.