[Ubiquiti-apparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 34 ... 101 Laatste
Acties:
  • 738.742 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wafeltje
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11-08 12:56
rally schreef op zondag 24 maart 2019 @ 08:59:
Ik heb een Unifi Switch hier liggen die (blijkbaar) al geconfigureerd is.

Echter ik heb 22 sites draaien en ik kan hem niet vinden.

Weet iemand of je over meerdere sites kan zoeken naar devices om te zien in welke omgeving hij is geconfigureerd?
Gezien je "Blijkbaar" zegt, ga ik er vanuit dat een fabrieksreset een optie is? Dat is dat resetknopje 5 seconde ingedrukt houden. Wellicht zie je hem dan wel meteen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

rally

Deyterra Consultancy

Wafeltje schreef op zondag 24 maart 2019 @ 11:00:
[...]

Gezien je "Blijkbaar" zegt, ga ik er vanuit dat een fabrieksreset een optie is? Dat is dat resetknopje 5 seconde ingedrukt houden. Wellicht zie je hem dan wel meteen?
Dat heb ik maar gedaan.... Zoeken duurde langer dan opnieuw adopteren :9

http://www.deyterra.com

Acties:
  • +3 Henk 'm!
rally schreef op zondag 24 maart 2019 @ 08:59:
Ik heb een Unifi Switch hier liggen die (blijkbaar) al geconfigureerd is.

Echter ik heb 22 sites draaien en ik kan hem niet vinden.

Weet iemand of je over meerdere sites kan zoeken naar devices om te zien in welke omgeving hij is geconfigureerd?
Je kan het Mac adress filteren in de controller log. Dan kan zien met welke site hij zich probeert aan te melden.

Lesdictische is mijn hash#

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06:55
@Grolsch Als je zwager de USG er persé tussen wil hebben, zou ik de experiabox rechtstreeks op het patchpaneel aansluiten naar de TV aansluitingen, en evt. de telefoon ook als ze die ook via een patchpunt willen verbinden.
En dan de USG puur het thuisnetwerk deel laten routen en dhcp'en.

Dan kan je zwager zelf lekker hobby'en aan de USG (lees: thuisnetwerk) en kan je zus lekker blijven tv kijken zonder dat ze last heeft van de USG etc (mits ze niet kijkt op een tablet/smartphone ofzo).

Maar als je zwager de USG er wel uit wil laten dan direct doen en lekker "simpel" houden :)

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Annuk schreef op zondag 24 maart 2019 @ 16:48:
@Grolsch Als je zwager de USG er persé tussen wil hebben, zou ik de experiabox rechtstreeks op het patchpaneel aansluiten naar de TV aansluitingen, en evt. de telefoon ook als ze die ook via een patchpunt willen verbinden.
En dan de USG puur het thuisnetwerk deel laten routen en dhcp'en.

Dan kan je zwager zelf lekker hobby'en aan de USG (lees: thuisnetwerk) en kan je zus lekker blijven tv kijken zonder dat ze last heeft van de USG etc (mits ze niet kijkt op een tablet/smartphone ofzo).

Maar als je zwager de USG er wel uit wil laten dan direct doen en lekker "simpel" houden :)
Hij kan ook gewoon een onderhouds contract je nemen met remote support. Mocht tv dan uit vallen dan zetten zo de juist instellen weer terug.

Ik heb in die 4 jaar tijd van routed iptv nog nooit gehad dat kpn iets wijzigde waardoor in eens iptv niet meer werkte op mijn usg.

Lesdictische is mijn hash#

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Grolsch schreef op zondag 24 maart 2019 @ 08:00:
MIjn zwager is niet van de halve maatregelen, in totaal 48 UTP aansluiingen in huis, en het hele huis bomvol met Domotica (Loxone).

Ik mocht mij ontfermen over de netwerkkant, dus hij had gekocht

1 x Ubiquiti Unifi Security Gateway (USG)
2 x Ubiquiti Switch US-24-500W
2 x Ubiquiti UniFi AP AC PRO

e.e.a. moest gemonteerd worden in een 19" patchkast, dus dat zie er allemaal gelikt uit _/-\o_
Wat moet je in hemelsnaam met zoveel PoE poorten/capaciteit :?

Het non-PoE 24 poorts model heb je al voor € 189 per stuk!
Maar nu heeft hij internet via KPN (DSL) en hij heeft er zo'n KPN Experia Box V10 tussen zitten.

Aangezien ze ook TV kijken via de Experiabox en bellen via de experiabox heb ik eerst maar eens gegoogled, maar dit schijnt nog niet zo eenvoudig te zijn :?

Eerst de rest maar werkend gemaakt, maar ik vraag me af of dit werkend te krijgen is (experiabox i.c.m. de USG), wat is jullie ervaring :?

De TV's en telefoons zijn nog niet aangesloten, dus eerst heb ik de USG er maar tussenweg gelaten.
Het eerder genoemde topic van xbeam is een prima oplossing IMHO :)
Grolsch schreef op zondag 24 maart 2019 @ 08:15:
@Taro / @FrankGNL Tnx voor jullie reactie.

Wat jullie aangeven had ik al verwacht, ik lees er alleen maar "gezeur" over en veel problemen.

Dus die USG is overbodig bij hun, ik zie ook niet in welke toegevoegde waarde deze zou hebben bij hun :? Wat kunnen ze er extra mee :?

Ik weet er nog wel een leuke bestemming voor >:)
Lekker goed ingelezen als je dat niet weet! :P

IMHO is een USG onmisbaar in een UniFi based setup! Al gebruik je hem alleen maar voor het VLAN beheer :)
Grolsch schreef op zondag 24 maart 2019 @ 08:21:
Als ik hier zo lees af en toe vraag ik mij af OF ik wel de USG als router wil hebben :P

Ik gebruik al jaren lang de Belkin F9K1112 v1 op m'n caiway glasverbinding (75Mbit) en nog nooit 1 crash of 1 seconde downtime gehad.

Ook de speedtest zijn altijd strak / ruim 75/75Mbit (wireless) dus eigenlijk kan het er alleen maar slechter op worden :P
Want 75 Mbps synchroon routeren is natuurlijk heel moeilijk, vooral op een Caiway verbinding die gewoon DHCP aanleverde in het verleden... _O-

Gewoon een USG aansluiten en de boel configureren en het komt allemaal wel goed! d:)b

P.S. : Sinds een maand of 3 hier nu ook Caiway, maar op de 150/150 Mbps na is het IMHO echt een bagger ISP met duidelijke Kabel ISP roots... VER-SCHRIKKELIJK!!!

Ik wil weer KPN!!! :'(

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:30
nero355 schreef op maandag 25 maart 2019 @ 18:45:
[...]

Wat moet je in hemelsnaam met zoveel PoE poorten/capaciteit :?

Het non-PoE 24 poorts model heb je al voor € 189 per stuk!
Geen flauw idee, tot nu toe heeft hij 2 POE apparaten, namelijk zijn AP's :P
[...]

Het eerder genoemde topic van xbeam is een prima oplossing IMHO :)

[...]

Lekker goed ingelezen als je dat niet weet! :P
Ik weet wel wat je er extra mee kunt, maar ik zie er bij mijn zus en zwager geen toegevoegde waarde in
IMHO is een USG onmisbaar in een UniFi based setup! Al gebruik je hem alleen maar voor het VLAN beheer :)
Ik draai thuis al jaren met Unifi AP's + key cloud controller en ik heb nog nooit verschillende VLAN's gehad in mijn thuisnetwerk. Misschien dat je me kunt vertellen wat ik "gemist" heb in de afgelopen jaren :? :P
[...]
Want 75 Mbps synchroon routeren is natuurlijk heel moeilijk, vooral op een Caiway verbinding die gewoon DHCP aanleverde in het verleden... _O-

Gewoon een USG aansluiten en de boel configureren en het komt allemaal wel goed! d:)b
Daarom, waarom een USG om "maar" 75Mbit te routeren :P Ik heb niet zoveel wensen, ik draai thuis wel een NAS + een aantal IP cams alles vanaf buiten perfect te benaderen. Mijn NAS speelt VPN server.
P.S. : Sinds een maand of 3 hier nu ook Caiway, maar op de 150/150 Mbps na is het IMHO echt een bagger ISP met duidelijke Kabel ISP roots... VER-SCHRIKKELIJK!!!

Ik wil weer KPN!!! :'(
Ik heb ook geen andere keuze als caiway, maar ik heb echt nog nooit 1 storing gehad, dus wat dat betreft super tevreden. Wat doet KPN volgens jou anders als Caiway dan :? Ik wil gewoon een internetverbinding, draai wat services thuis en vereis stabiel internet, niet meer en niet minder.

BIj mijn zus en mijn zwager zie ik geen enkele reden voor een USG router. Het wordt er alleen maar ingewikkelder van met kans op storingen / problemen.

Ze hebben iets van +- 10 wifi apparaten in huis, en dat draait perfect.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Grolsch schreef op maandag 25 maart 2019 @ 19:18:
Geen flauw idee, tot nu toe heeft hij 2 POE apparaten, namelijk zijn AP's :P
Dat bedoel ik... weggegooid geld! :/
Ik weet wel wat je er extra mee kunt, maar ik zie er bij mijn zus en zwager geen toegevoegde waarde in

Ik draai thuis al jaren met Unifi AP's + key cloud controller en ik heb nog nooit verschillende VLAN's gehad in mijn thuisnetwerk. Misschien dat je me kunt vertellen wat ik "gemist" heb in de afgelopen jaren :? :P

Daarom, waarom een USG om "maar" 75Mbit te routeren :P Ik heb niet zoveel wensen, ik draai thuis wel een NAS + een aantal IP cams alles vanaf buiten perfect te benaderen. Mijn NAS speelt VPN server.
BIj mijn zus en mijn zwager zie ik geen enkele reden voor een USG router. Het wordt er alleen maar ingewikkelder van met kans op storingen / problemen.

Ze hebben iets van +- 10 wifi apparaten in huis, en dat draait perfect.
Als ik dat zo allemaal lees dan is er ook geen reden om aan UniFi te beginnen... :? :P
Ik heb ook geen andere keuze als caiway, maar ik heb echt nog nooit 1 storing gehad, dus wat dat betreft super tevreden. Wat doet KPN volgens jou anders als Caiway dan :? Ik wil gewoon een internetverbinding, draai wat services thuis en vereis stabiel internet, niet meer en niet minder.
Lees het Caiway topic maar : We kunnen ons lol niet op daar met Caiway! _O-

Wat ik in ieder geval mis t.o.v. KPN :
- Vast IP gekoppeld aan het klantennummer!
Wel via DHCP toegewezen, maar wel 20 jaar lang hetzelfde IP gehad!
- Volledige vrijheid wat betreft het gebruik van eigen apparatuur!
Per 1 November 2018 levert Caiway geen NTU's meer, maar een Bridge Mode loze WiFi Router met veel te weinig opties en poorten... :/
- Duidelijkheid over iets simpels als welke DNS Servers er in gebruik zijn : Caiway lijkt er wel 8 of zo te hebben en niet één daarvan wordt op de website vermeld! _O-
Ik gebruik nu maar gewoon DNS.Watch en ga eventueel een eigen DNS Server draaien :Y)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13:36
Heeft iemand ervaring met de Ubiquiti UF-RJ45-1G SFP Module? Werkt deze in een de 16-port 150 watt als uplink vanuit een USG 3P?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1MaLZZAoV-PM757Q7SC-_34Q9F4=/fit-in/188x141/filters:strip_icc():fill(white)/i/2001770177.jpeg?f=thumblarge

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:30
nero355 schreef op maandag 25 maart 2019 @ 19:28:
[...]

Dat bedoel ik... weggegooid geld! :/
Inderdaad, maar niet mijn geld :+
Als ik dat zo allemaal lees dan is er ook geen reden om aan UniFi te beginnen... :? :P
Qua wifi heeft Unifi de mooiste / best werkende oplossing die ik ken voor thuisgebruik.
[...]

Lees het Caiway topic maar : We kunnen ons lol niet op daar met Caiway! _O-

Wat ik in ieder geval mis t.o.v. KPN :
- Vast IP gekoppeld aan het klantennummer!
Wel via DHCP toegewezen, maar wel 20 jaar lang hetzelfde IP gehad!
Wel eens gehoord van dynamische DNS diensten :? Een vast IP adres is zo 1984, en nog lastig te onthouden ook nog :P

Dat zou mij dus geen reet interesseren.
- Volledige vrijheid wat betreft het gebruik van eigen apparatuur!
Per 1 November 2018 levert Caiway geen NTU's meer, maar een Bridge Mode loze WiFi Router met veel te weinig opties en poorten... :/
Heb ik geen last van, kheb gewoon m'n eigen router en het Caiway "ding" staat in bridgemodus.
Naar wat ik gelezen heb kun je straks ook het nieuwe caiway modem in bridge modus zetten.
- Duidelijkheid over iets simpels als welke DNS Servers er in gebruik zijn : Caiway lijkt er wel 8 of zo te hebben en niet één daarvan wordt op de website vermeld! _O-
Ik gebruik nu maar gewoon DNS.Watch en ga eventueel een eigen DNS Server draaien :Y)
Gewoon 8.8.8.8 gebruiken, werkt altijd ;)

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally
  • Nu online

rally

Deyterra Consultancy

Grolsch schreef op maandag 25 maart 2019 @ 19:34:
[...]

Gewoon 8.8.8.8 gebruiken, werkt altijd ;)
Ik gebruik als primaire DNS server 1.1.1.1 van cloudflare en de 208.67.222.222 van OpenDNS
Geeft me een "iets" fijner gevoel te weten dat Google hier niet direct meekijkt.

http://www.deyterra.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vonkkie
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 29-09 23:11
ik heb een 8 poort 150 daar zitten er 2 in en werken perfect met usg en 8 60 watt switch
HKLM_ schreef op maandag 25 maart 2019 @ 19:29:
Heeft iemand ervaring met de Ubiquiti UF-RJ45-1G SFP Module? Werkt deze in een de 16-port 150 watt als uplink vanuit een USG 3P?

[Afbeelding]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
vonkkie schreef op maandag 25 maart 2019 @ 20:51:
ik heb een 8 poort 150 daar zitten er 2 in en werken perfect met usg en 8 60 watt switch

[...]
Mooi dan gaan die op mijn lijst :)

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoshimi
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
Ik heb mijn controller vanavond geüpdatet naar 5.10.20 en gelijk de kans benut om een keertje door de settings te lopen. Op het standaard 192.168.1.1/24 management netwerk staat IGMP snooping aan, maar volgens mij (ik heb er alleen maar UniFi spullen in, de rest zit op aparte VLAN’s) biedt dat geen toegevoegde waarde, aangezien ik daar geen grote stromen multicast verkeer verwacht. Of zie ik iets over het hoofd en is het beter dit aan te laten staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Yoshimi schreef op maandag 25 maart 2019 @ 21:43:
Ik heb mijn controller vanavond geüpdatet naar 5.10.20 en gelijk de kans benut om een keertje door de settings te lopen. Op het standaard 192.168.1.1/24 management netwerk staat IGMP snooping aan, maar volgens mij (ik heb er alleen maar UniFi spullen in, de rest zit op aparte VLAN’s) biedt dat geen toegevoegde waarde, aangezien ik daar geen grote stromen multicast verkeer verwacht. Of zie ik iets over het hoofd en is het beter dit aan te laten staan?
Zonder te weten wat jij verder allemaal op je interne "Management VLan" host, hoe moet iemand hier weten of jij IGMP Snooping aan of uit moet zetten?

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LanTao
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
rally schreef op maandag 25 maart 2019 @ 19:53:
Ik gebruik als primaire DNS server 1.1.1.1 van cloudflare en de 208.67.222.222 van OpenDNS
Geeft me een "iets" fijner gevoel te weten dat Google hier niet direct meekijkt.
De privacy policy rond 8.8.8.8 is vrij goed, met 1.1.1.1 heb je mogelijk minder goede performance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoshimi
  • Niet online
wimmel_1 schreef op maandag 25 maart 2019 @ 23:10:
[...]

Zonder te weten wat jij verder allemaal op je interne "Management VLan" host, hoe moet iemand hier weten of jij IGMP Snooping aan of uit moet zetten?
Het was maar een vraag hoor :). We zijn hier om van elkaar te leren toch? Ik ging er vanuit dat, al is het summier, de informatie misschien genoeg zou zijn voor anderen om advies te geven. Blijkbaar niet, dankjewel dat je me er op attendeert. Ik heb in dat netwerk de volgende apparatuur:
- 1 x USG
- 1 x USW8-150
- 3 x UAP AC Lite
- 1 x Cloud key

[ Voor 4% gewijzigd door Yoshimi op 26-03-2019 06:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10:48

Typhone

Who Dares Wins

Hmmz gisteren heeft een kennis een Ziggo monteur over de vloer gehad vanwege een veelvuldig 'wegvallende' snelheid.

Wanneer hij rechtstreeks op de Ziggo Box (die witte Connect Box modem/router) met 5GHz verbindt haalt hij de max van zijn snelheid à 400/40 mbit/s. Wanneer hij echter via Unifi komt stokt het bij circa 320 mbit/s maar meestal komt het niet verder dan 84 mbit/s.
In gebruik zijn een USG, US8-150W, 1x AP AC Pro en 1x AP AC LR.

Wat ik zie (ik manage de site) is dat het bolletje WAN qua load (Internet) op 100% komt te staan wanneer hij wat doet (speedtest o.i.d.). Dat lijkt me niet goed aangezien die bij mij en andere sites daar nooit op terecht komt.

In zijn configuratie zit ergens nog een Netgear switch maar die verdenk ik niet direct ergens van. Kan er iets met de USG aan de hand zijn waardoor deze een soort van 'throttled'?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Typhone schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 09:17:
Wat ik zie (ik manage de site) is dat het bolletje WAN qua load (Internet) op 100% komt te staan wanneer hij wat doet (speedtest o.i.d.). Dat lijkt me niet goed aangezien die bij mij en andere sites daar nooit op terecht komt.
Is dat het bolletje voor het CPU gebruik van de USG? Zo ja, dan staat waarschijnlijk IDS of IPS aan. Dit disabled hardware offloading wat al een negatieve invloed heeft op de maximale doorvoersnelheid, maar daarnaast betekend dat dat ook elk pakketje geïnspecteerd wat zeker bij de USG 3P veel te zwaar is voor de CPU. Gevolg is dus een load van 100% en een flink "geknepen" verbinding.

Echter verklaart dit niet de 320Mbit/s tot 80Mbit/s. Een USG 3P met IDS/IPS aan haalt met heel veel geluk rond de 150Mbit/s, dus die 320Mbit/s zou dan niet kunnen.

Overigens zou je ook wat meer kunnen testen. Haal je bv wel hogere snelheden als je de lokale WLAN snelheden test (bv een iperf tussen een wifi apparaat en een PC, of een bestandsoverdracht). En als de ConnectBox (nog) als router fungeert i.p.v. bridge zou je ook een AP rechtstreeks op de ConnectBox kunnen aansluiten en dan testen om uit te sluiten dat het aan USG en/of switches ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

@RobertMe
IPS/IDS staan uitgeschakeld.

WAN snelheden waren gisteren hetzelfde als de WLAN snelheden ongeveer, behalve bij een rechtstreekse verbinding op de Ziggo Connect Box.
Wat ik overigens niet direct begrijp is dat de Connectbox in bridge stond, nu als router geconfigureerd is maar Unifi blijft gewoon werken zonder conflicten. Bij mijn weten kan dat niet zomaar of vergis ik me nu? Monteur had overigens verteld dat hij de Box niet meer in bridge mocht zetten maar dat dat een taak van de klantenservice was.

De AP aansluiten op de connectbox rechtstreeks is nog niet gebeurd overigens.

[ Voor 7% gewijzigd door Typhone op 26-03-2019 09:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChiLLeR
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Ik kan me ook gaan melden in dit topic. Morgen komt er 2x Ubiquiti UniFi AC Pro, een Ubiquiti US-16-150W switch en een Cloud Key. Ik was het helemaal zat met de huidige wifi die dan weer weg valt of heel langzaam is. Vaak is de 4G verbinding veel sneller. Dus al een tijdje zitten rondneuzen en toch voor de Ubiquity gekozen vanwege alle instel mogelijkheden, online ondersteuning, stabiliteit en de grafiekjes B) .

Ik heb nu de Experiabox V10 in de meterkast staan en boven op de verdieping een Asus RT-AC51. Volgens mij werken deze niet lekker samen. Ik zal de AC pro in de woonkamer gaan zetten achter de TV en de andere AP zal de Asus op de verdieping vervangen. Ik heb ook 3 Dahua IP Camera's die nu met POE injectors zijn aangesloten, met de nieuwe Switch kan ik dat er allemaal uithalen, dus in ieder geval 6 apparaten met POE. Ik had er voor kunnen kiezen om een aparte 8 poorts POE switch te nemen en een 16 poorts normale switch maar 1 apparaat vind ik ook wel erg handig, wie weet wat er in de toekomst nog meer op POE aan mijn netwerk wil hangen. Dat zorgt ook voor minder clutter in de meterkast, waar al genoeg ander spul hangt. De TV zal ik rechtstreeks blijven patchen op de Experiabox zodat ik geen gedoe heb met VLANs.

[ Voor 3% gewijzigd door ChiLLeR op 26-03-2019 09:33 ]

>> Signature?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Typhone schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 09:29:
Wat ik overigens niet direct begrijp is dat de Connectbox in bridge stond, nu als router geconfigureerd is maar Unifi blijft gewoon werken zonder conflicten. Bij mijn weten kan dat niet zomaar of vergis ik me nu?
Kan zijn dat de ConnectBox een raar/afwijkend IP range gebruikt? De USG zal standaard (aan de LAN kant) met 192.168.1.1 werken. Als de ConnectBox dus een ander IP range gebruikt heeft de USG aan de WAN en LAN kant niet conflicterende IP ranges en zal het gewoon werken.
Handig is het overigens weer niet, omdat je NAT achter NAT hebt en daardoor bv port forwards 2x moet aanmaken (1x in de ConnectBox naar de USG en 1x in de USG).
De AP aansluiten op de connectbox rechtstreeks is nog niet gebeurd overigens.
Dat zou ik dan even proberen om te kijken hoe de snelheden dan zijn.

Overigens geef je niet aan of de LAN snelheden wel goed zijn?

Daarnaast kun je tijdens een speedtest ook inloggen op de USG en top uitvoeren om te kijken welke processen er een hoog CPU gebruik veroorzaken.

Weet je overigens zeker dat die 100% daadwerkelijk van het CPU gebruik is? Want in nieuwere controllers is er een percentage voor CPU gebruik en eentje voor "internet snelheid gebruik". Die laatste kijkt naar huidige snelheid vs een ingestelde maximum snelheid en berekend op daarvan dus het percentage aan verbruik. Standaard staat deze "maximale internet snelheid" IIRC op 40Mbit/s. Dus als je dan alsnog een speedtest met 80Mbit/s doet is dat dus "100% van de internet snelheid".
Je internet snelheden kun je aanpassen bij Settings => Site onder het kopje Provider capabilities

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

De LAN snelheden zijn ook below par, dat waren ze gisteren in elk geval. Ik heb even gekeken er is idd een verschil tussen Internet Capacity en USG capacity. De internet capacity staat op 100% wanneer er iets getest wordt.

Netwerk staat in de 192.168.57.10-254 range en Ziggo inderdaad in de standaard. Dat verklaart een hoop dus :).

Deze schiet naar de 100%:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/IXcO4ZpeawNaKQL2trlbpTPd/full.png

[ Voor 14% gewijzigd door Typhone op 26-03-2019 09:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Typhone schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 09:44:
De LAN snelheden zijn ook below par, dat waren ze gisteren in elk geval.
AP kan dan dus worden uitgesloten en probleem zal zich dan waarschijnlijk in de USG bevinden. Dat je sprak over "getest op 5GHz" deed me dus vermoeden dat het echt wifi specifiek was.
Ik heb even gekeken er is idd een verschil tussen Internet Capacity en USG capacity. De internet capacity staat op 100% wanneer er iets getest wordt.
Je kunt dan dus sowieso de setting bijstellen zodat die wel correcter is (maar zoveel maakt dat toch niet uit, het is geen snelheid cap of zo die je instelt, alleen het percentage wordt op basis daarvan berekend).

Staat hardware offloading wel aan in de USG? Dit kun je terug zien bij Devices => USG => Config => Advanced en dan het "Enable hardware offloading" "vinkje" (thanks @nero355 om daar laatst op te wijzen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

RobertMe schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 09:49:
[...]

Staat hardware offloading wel aan in de USG? Dit kun je terug zien bij Devices => USG => Config => Advanced en dan het "Enable hardware offloading" "vinkje" (thanks @nero355 om daar laatst op te wijzen)
Die stond al aan inderdaad. De 400/40mbits heb ik ook even ingevuld, die stonden ervoor nog op standaard. Als ik de ingebouwde speedtest uitvoer dan kom ik zojuist op 217/41 mbit/s.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/OCpccbWGbsKQNA8Cfpu1vN2F/full.png

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• chickpoint
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01:14
Typhone schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 09:53:
[...]

Die stond al aan inderdaad. De 400/40mbits heb ik ook even ingevuld, die stonden ervoor nog op standaard. Als ik de ingebouwde speedtest uitvoer dan kom ik zojuist op 217/41 mbit/s.

[Afbeelding]
Ga niet uit van de interne Speedtest van de USG, deze valt namelijk niet onder de offload en is dus gelimiteerd door de CPU. Het is beter om een speedtest met een PC achter de USG te doen.

Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01-10 19:46
Ik heb alweer dat de wlan schedule niet werkt. De wlan wordt niet uitgeschakeld.

Ben ik nou echt de enige hier?
Ik heb een cloudkey.

Het blijft een geëmmer. Ik denk dat ik alle ap’s en de cloudkey maar eens opnieuw ga doen. Resetten de boel maar eens.

Edit
Alle ap’s gereset en opnieuw adopted.
Nu lijkt alles weer te werken.

[ Voor 44% gewijzigd door rinkel op 27-03-2019 08:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
Heb begin januari een usg 3p gekocht. Een maand geen tijd gehad te installeren. Toen geprobeerd en dat lukte maar heel slecht. Uiteindelijk na allerlei dingen geprobeerd werkte hij. Na een power cycle ineens niet meer. Deze heb ik ja testen om laten ruilen en vandaag een maand later weer tijd gehad. Oude router ingesteld als AP en ip 1 stap omhoog. Usg aangesloten. Na 2 tellen perfect internet.
Zo simpel kan het zijn. Nu de komende tijd eens alles instellen en dan langzaam aan AP's toevoegen en een Switch. Ben benieuwd.

Dit ging iig boven verwachting weg snel. :p

Ben nu met die unifi software bezig. Echter bedenk ik me net dat het meeste wat ik in vul, voor de software is.
Is het handig om te wachten om het op de nog in elkaar te zetten server over te nemen in Docker oid?
Kan ik als ik het nu in stel de instellingen overzetten naar de server? Of moet ik dan helemaal opnieuw beginnen? Lijkt me sterk, maar kan het niet echt vinden eigenlijk.

[ Voor 25% gewijzigd door Arunia op 27-03-2019 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12:20

RnB

chickpoint schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 10:14:
[...]

Ga niet uit van de interne Speedtest van de USG, deze valt namelijk niet onder de offload en is dus gelimiteerd door de CPU. Het is beter om een speedtest met een PC achter de USG te doen.
Ik denk dat ie wel onder de hardware offload valt, gezien ik met de interne speedtest een snelheid van 430/600Mbps haal. Zonder hardware offload doet mijn USG Pro niet meer dan 200Mbps.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaguar645
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:51
Arunia schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 21:40:
Heb begin januari een usg 3p gekocht. Een maand geen tijd gehad te installeren. Toen geprobeerd en dat lukte maar heel slecht. Uiteindelijk na allerlei dingen geprobeerd werkte hij. Na een power cycle ineens niet meer. Deze heb ik ja testen om laten ruilen en vandaag een maand later weer tijd gehad. Oude router ingesteld als AP en ip 1 stap omhoog. Usg aangesloten. Na 2 tellen perfect internet.
Zo simpel kan het zijn. Nu de komende tijd eens alles instellen en dan langzaam aan AP's toevoegen en een Switch. Ben benieuwd.

Dit ging iig boven verwachting weg snel. :p

Ben nu met die unifi software bezig. Echter bedenk ik me net dat het meeste wat ik in vul, voor de software is.
Is het handig om te wachten om het op de nog in elkaar te zetten server over te nemen in Docker oid?
Kan ik als ik het nu in stel de instellingen overzetten naar de server? Of moet ik dan helemaal opnieuw beginnen? Lijkt me sterk, maar kan het niet echt vinden eigenlijk.
Je kan gewoon een backup restoren :) dan staan alle instellingen op je nieuwe server/container/cloudkey weer zoals je ze wilt hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:36
Ik heb een uitdaging, sinds ik mijn Ubiquiti setup naar binnen heb gefietst probeer ik het volgende voor elkaar te krijgen (indien dit in apart topic moet dan mijn excuses):

Setup bestaande uit:
USG 3P
UniFi Switch 8 POE-60W
Unfi AC PRO
Unfi controller staat op Synology NAS

Probleem:

Ik heb op mijn xbox one Kodi draaien, de xbox zit in een apart IOT vlan (10) en mijn synology NAS zit in het default netwerk waar ook de USG in zit.

Beide netwerken hebben een eigen subnet en bij behorende DHCP scope.

Ik probeer vanaf de xbox verbinding te maken met een NFS share op de synology maar dit lukt niet.

Ik heb firewall poorten openstaan op de USG (NFS poorten 111 en 2049) en op de synology laat ik het IP van de xbox toe in de firewall,

Zowel in de log van de xbox als op de USG kom ik nergens tegen dat iets geblocked wordt maar toch kan ik niet de NFS share mounten op de xbox (alles werkte prima in de oude setup met alles in 1 vlan).

Iemand een idee wat ik mis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB

RnB

Hoe heb je die poorten open gezet?

Je dient een regel aan te maken onder de LAN IN die traffic toestaat met source Xbox en destination NAS.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/hQKwXZYQtvxLHlwD9LH0HONb/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Laatst online: 10:36
RnB schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 14:14:
Hoe heb je die poorten open gezet?

Je dient een regel aan te maken onder de LAN IN die traffic toestaat met source Xbox en destination NAS.

[Afbeelding]
Ik heb inderdaad een LAN IN rule aangemaakt ,met source xbox en ports any naar destination NAS met ports de 2 nfs poorten.

Je zou denken dat als er iets geblocked zou worden je dit terug zou zien in de firewall log maar die laat niks zien.

Zag ook nog in de synology firewall dat als je NFS kiest als application port 892 ook erbij staat, deze heb ik ook op de USG firewall toegevoegd maar nog steeds niks.

[ Voor 12% gewijzigd door Dracula op 27-03-2019 14:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mexflex1980
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 09:30
Maandag mijn eerste AP binnengekregen de AP AC LR. deze op de eerste verdieping geplaatst en de controller software geïnstalleerd. 2 netwerken en een gastennetwerk aangemaakt, dit ging allemaal prima.

ivm een stukje bereik heb ik er gisteren nog een lite versie bijgeplaatst op zolder. Netjes toegevoegd. Nu overal netjes bereik.

In de toekomst wil ik nog een Unify switch toevoegen en ik zit nog te denken aan een USG echter heb ik nu IPTV van KPN en weet niet zeker of ik me hieraan wil wagen.

tot nu toe werkt alles prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heijmenberg99
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 12:55
Ik heb vandaag mijn USG binnen gekregen en gelijk aangesloten. Ik heb alles werken behalve portforwarden via mijn Experiabox. Ik heb DMZ ingeschakeld op de Experiabox met het ip-adres van de usg. De portforwards heb ik ingesteld op de USG. Ik heb de exact zelfde portforwards gebruikt als die ik ingesteld had op de Experiabox. Wat doe ik verkeerd? 8)7 De poorten zijn vanaf buiten niet te bereiken.

[ Voor 8% gewijzigd door Heijmenberg99 op 27-03-2019 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen V
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01-10 22:23

Jeroen V

yadda yadda yadda

Heijmenberg99 schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 20:31:
Ik heb vandaag mijn USG binnen gekregen en gelijk aangesloten. Ik heb alles werken behalve portforwarden via mijn Experiabox. Ik heb DMZ ingeschakeld op de Experiabox met het ip-adres van de usg. De portforwards heb ik ingesteld op de USG. Ik heb de exact zelfde portforwards gebruikt als die ik ingesteld had op de Experiabox. Wat doe ik verkeerd? 8)7 De poorten zijn vanaf buiten niet te bereiken.
Als je een laptop of tablet aansluit via de Experiabox (bedraad of wifi) werkt de portforward via de USG op het toegewezen intranet IP adres dan wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
  • Laatst online: 01-10 19:44
Heb je de portforwards ook verwijderd in de experiabox?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heijmenberg99
TheMystery schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 08:31:
[...]

Heb je de portforwards ook verwijderd in de experiabox?
Ja de portforwards zijn verwijderd uit de Eperiabox. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiLLeR
  • Nu online
Kan je dan trouwens wel gewoon je TV's aansluiten op de experiabox zodat je niet hoef te klooien met VLAN's etc?

>> Signature?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heijmenberg99
ChiLLeR schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 08:45:
[...]

Kan je dan trouwens wel gewoon je TV's aansluiten op de experiabox zodat je niet hoef te klooien met VLAN's etc?
Ja ik heb de instellingen van de tv's niet aangepast. De tv's zitten nog op de experiabox met hun poortconfig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heijmenberg99
Ik heb mijn vpn die op mijn nas draait werkend nu. Dus die poorten blijken wel te werken. Ik kan alleen mijn unifi controller nog niet van buitenaf bereiken. Ik gebruik de poorten zoals Ubi aangeeft hier: https://help.ubnt.com/hc/...18506997-UniFi-Ports-Used. Deze poorten had ik ingesteld voor ik de usg had en dan werkte het wel. Maar nu werkt het niet als ik het instel op de usg. :?

Deze poorten heb ik open staan:
Public
Publieke map
Poorten Unifi controller

[ Voor 33% gewijzigd door Heijmenberg99 op 28-03-2019 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen V

Jeroen V

yadda yadda yadda

Heijmenberg99 schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 09:23:
Ik heb mijn vpn die op mijn nas draait werkend nu. Dus die poorten blijken wel te werken. Ik kan alleen mijn unifi controller nog niet van buitenaf bereiken. Ik gebruik de poorten zoals Ubi aangeeft hier: https://help.ubnt.com/hc/...18506997-UniFi-Ports-Used. Deze poorten had ik ingesteld voor ik de usg had en dan werkte het wel. Maar nu werkt het niet als ik het instel op de usg. :?

Public
Publieke map
[Afbeelding: Poorten Unifi controller]
Ik weet niet of het al gevraagd is, maar waarom gebruik je niet de VPN server van de USG?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heijmenberg99
Jeroen V schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 09:36:
[...]

Ik weet niet of het al gevraagd is, maar waarom gebruik je niet de VPN server van de USG?
Ik vroeg t me ook af en heb de VPN server van de USG opgezet. Dus van de QNAP VPN heb ik geen last meer. Het enige wat nu nog niet werkt is het bereiken en managen van AP's buiten mijn huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:38

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Heijmenberg99 schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 13:53:
Het enige wat nu nog niet werkt is het bereiken en managen van AP's buiten mijn huis.
Daar heb je toch de Cloud Access voor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
Heijmenberg99 schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 13:53:
[...]

Ik vroeg t me ook af en heb de VPN server van de USG opgezet. Dus van de QNAP VPN heb ik geen last meer. Het enige wat nu nog niet werkt is het bereiken en managen van AP's buiten mijn huis.
UniFi - How to Enable Cloud Access for Remote Management

Dan kan je daarna inloggen op de URL die @rens-br je gegeven heeft.

[ Voor 6% gewijzigd door HKLM_ op 28-03-2019 14:25 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Unifi Controller 5.11.10 zit in unstable. Ik ben er zelf niet bepaald kapot van.
https://community.ubnt.co...een-released/ba-p/2731721
settings:
Afbeeldingslocatie: https://community.ubnt.com/t5/image/serverpage/image-id/200196i8FB1D88609976259/image-size/large?v=1.0&px=900
De tekst onder de tegels is een browsercacheissue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ed1703 schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 18:23:
Unifi Controller 5.11.10 zit in unstable. Ik ben er zelf niet bepaald kapot van.
settings:
[Afbeelding]
Hé bah! Lijkt wel een hedendaagse Netgear router of zo... -O- :r

Die webdesigners moeten eens van die GUI afblijven en zich gaan richten op nuttige functies!

Dat hele verdwijnen en weergeven van de Restart knop/tekst bijvoorbeeld had van mij ook niet gehoeven! :F

Of is dit stiekem een grap voor 1 April :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tozzke
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-09 09:51

tozzke

aka tozzert

Heijmenberg99 schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 09:23:

Public
Publieke map
[Afbeelding: Poorten Unifi controller]
'Unifi controller 5' laat je verwijzen naar de inform poort (8080; hetzelfde als 'Unifi controller 1' dus)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
nero355 schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 18:40:
[...]

Die webdesigners moeten eens van die GUI afblijven en zich gaan richten op nuttige functies!

Dat hele verdwijnen en weergeven van de Restart knop/tekst bijvoorbeeld had van mij ook niet gehoeven! :F

Gelukkig is er een 'classic mode' :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HappyGilmore
  • Laatst online: 27-05 23:21

HappyGilmore

Hits it over the highway ...

Ik heb twee Unify PRO AC in huis. Ik heb nu alleen een Luvion Babymonitor die het netwerk niet kan vinden. Wel andere netwerken in de buurt maar niet mijn eigen netwerk. Fabrikant geeft aan dat ze niet kunnen connecten met AC. Iemand anders ervaringen mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB

RnB

Heb je alleen een 5GHz SSID geconfigureerd?
Ik vermoed dat jouw apparaatje alleen op de 2.4GHz band kan verbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HappyGilmore
  • Laatst online: 27-05 23:21

HappyGilmore

Hits it over the highway ...

Zowel 2.4 als 5 GHz staat aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 29-09 17:21
ed1703 schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 18:23:
settings:
[Afbeelding]
Moet je tester zijn om de deze pagina te kunnen zien? Als ik erop klik krijg ik de melding (ik ben gewoon ingelogd).
Acces denied

You do not have sufficient privileges for this resource or its parent to perform this action.

Click your browser's Back button to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
grote_oever schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 22:52:
[...]

Moet je tester zijn om de deze pagina te kunnen zien? Als ik erop klik krijg ik de melding (ik ben gewoon ingelogd).

[...]
Early access / beta program aanzetten in je account settings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 29-09 17:21
ed1703 schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 22:57:
[...]

Early access / beta program aanzetten in je account settings.
Tnx, zag het ondertussen al staan. Je was iets te snel, want wilde mijn post wijzigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heijmenberg99
tozzke schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 18:46:
[...]

'Unifi controller 5' laat je verwijzen naar de inform poort (8080; hetzelfde als 'Unifi controller 1' dus)
Oh scherp haha had t zelf nog niet gezien. Heb t aangepast nu. De controller werkt na een herstart van de usg en controller wel goed met portforwarden. Probleem is opgelost. Thanks voor het meedenken :) <3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10:38

zeroday

There is no alternative!

nero355 schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 18:40:
[...]

ik zou niet willen hebben dat een webdesigner aan de core van bijv. de USG gaat zitten te knoeien. Ieder zo zijn vakgebied. Er zullen meer mensen aan het 'project' werken

Dat met die iconen werd al zichtbaar in oa. de beta IOS app, daar waren velen ook niet blij mee, daar is nu ook weer een revisie op gekomen, ze zijn nu kleiner, maar het ziet er niet echt jovel uit .. maar goed wie ben ik .. een gebruiker, geen webdesigner ;)

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwwFan
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13:30
Wat je kan proberen is een apart ssid te maken en voor dit netwerk alleen de 2.4 GHz band te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoshimi
  • Niet online
HappyGilmore schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 20:47:
Ik heb twee Unify PRO AC in huis. Ik heb nu alleen een Luvion Babymonitor die het netwerk niet kan vinden. Wel andere netwerken in de buurt maar niet mijn eigen netwerk. Fabrikant geeft aan dat ze niet kunnen connecten met AC. Iemand anders ervaringen mee?
Heb je toevallig data rates beperkt in de settings? Te vinden onder Settings > Wireless Networks > ‘edit’ je SSID > 802.11 Rate and beacon controls.
Wanneer je deze evt gelimiteerd hebt, probeer het eens (tijdelijk) uit te schakelen om te zien of je babyfoon wel connecteert?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Yoshimi schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 20:26:
[...]

Heb je toevallig data rates beperkt in de settings? Te vinden onder Settings > Wireless Networks > ‘edit’ je SSID > 802.11 Rate and beacon controls.
Wanneer je deze evt gelimiteerd hebt, probeer het eens (tijdelijk) uit te schakelen om te zien of je babyfoon wel connecteert?
Stiekem vraag ik mezelf af of je dat soort (goedkope) "rommel" überhaupt nog wel op je netwerk wil hebben? Dat K*T ding gaat zometeen de maximaal te gebruiken bandbreedte bepalen voor ALLES wat er nog meer op de 2,4Ghz. band met dat SSID aan het verbinden gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jossie67
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 30-09 23:00
Ik ben nu bezig om mijn EdgeRouter te configuren voor dat ie naar "Productie" gaat.
Veel dingen hebben bij mij een vast IP adres via de dhcp server, ongeveer 50 devices
Die wil in nu via de CLI invoeren in de EdgeRouter dit heb ik al

code:
1
2
3
4
5
6
configure
set service dhcp-server shared-network-name LAN subnet 192.168.10.0/24 static-mapping unifi-woonkamer ip-address 192.168.10.2
set service dhcp-server shared-network-name LAN subnet 192.168.10.0/24 static-mapping unifi-woonkamer mac-address 'B4:FB:E4:90:4B:5C'
commit
save
exit

vraagjes
Kan ik de set service niet in 1 regel doen
Mag het mac adres ook in capitals
Nu knip en plak ik iedere regel nog maar kan ik er ook een bash-script van maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

jossie67 schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 21:25:
Ik ben nu bezig om mijn EdgeRouter te configuren voor dat ie naar "Productie" gaat.
Veel dingen hebben bij mij een vast IP adres via de dhcp server, ongeveer 50 devices
Die wil in nu via de CLI invoeren in de EdgeRouter dit heb ik al

code:
1
2
3
4
5
6
configure
set service dhcp-server shared-network-name LAN subnet 192.168.10.0/24 static-mapping unifi-woonkamer ip-address 192.168.10.2
set service dhcp-server shared-network-name LAN subnet 192.168.10.0/24 static-mapping unifi-woonkamer mac-address 'B4:FB:E4:90:4B:5C'
commit
save
exit

vraagjes
Kan ik de set service niet in 1 regel doen
Mag het mac adres ook in capitals
Nu knip en plak ik iedere regel nog maar kan ik er ook een bash-script van maken
Vraagje aan jou: Kun je dat configure niet afkomen naar conf? :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

wimmel_1 schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 21:30:
[...]

Vraagje aan jou: Kun je dat configure niet afkomen naar conf? :*)
Zodra je de tab raakt expand de cli het commando voor je. Je tikt dus conf[tab] en VyOS maakt 'm voor je af. 'conf' is zelfs een lange omdat je ook nog cop en conn hebt.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

burne schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 22:15:
[...]

Zodra je de tab raakt expand de cli het commando voor je. Je tikt dus conf[tab] en VyOS maakt 'm voor je af. 'conf' is zelfs een lange omdat je ook nog cop en conn hebt.
En dus moet je al "conf" tikken om in de juiste CLI te kunnen komen :9

* Will_M doet meer met de CLI van Cisco spullenboel en probeert dat met zo min mogelijk karakters te doen. conf t ivaak dus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

wimmel_1 schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 22:20:
[...]

En dus moet je al "conf" tikken om in de juiste CLI te kunnen komen :9

* burne doet meer met de CLI van Cisco spullenboel en probeert dat met zo min mogelijk karakters te doen. conf t ivaak dus.
Ik verdien m'n centjes met een mix van Cisco en Juniper en nog wat doosjes in andere kleuren, met een flinke schep linux en bsd er doorheen. VyOS en RouterOS/SwitchOS kom ik ook vaak tegen, net zoals DNOS. En appliances. Sophos, Fortigate, F5, Sonic, Ubiquiti, Ruckus, HPE/Aruba enzovoort.

Kort samengevat: ik ben gestopt met afkorten. Het lokt fouten uit die je liever niet maakt.

sh int te1/1 en sh int te1/1 kunnen op IOS hele verschillende dingen doen, afhankelijk van de context waarin je ze doet. Ik tik liever een paar karakters extra dan een RFO en een RCA voor een boze klant met onverwachte downtijd. En wat ik nog liever schrijf zijn Ansible playbooks. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 07:16

ChUcKiE

Dus........

Ik had vandaag een vreemd probleem die ik hier graag wil voorleggen. Thuis heb ik na mijn Ziggo modem een complete Ubiquiti setup bestaande uit een USG, Switch en twee AC Pro AP's.

Vanaf een bepaald moment gaven diverse apparaten (iphone, ipad etc.) aan, dat het SSID wachtwoord niet meer klopte. Ook mijn geconfigureerde gasten toegang gaf dezelfde melding. Ik on met geen mogelijkheid dus meer connecten met mijn interne wifi netwerk.

Via de Unify app op mijn telefoon (4G) kon ik wel inloggen op mijn cloudkey, maar kon daar weinig vreemds in opmerken.

Daarna uit voorzorg snel de internetmodem uitgezet. Na zeg een kwartier konden mijn apparaten weer aanloggen op wifi (ik zag dat er verbinding was), zonder dat ik daar wat gewijzigd had. Verdere controle gaf aan dat wifi weer hersteld was.
Ik heb voor de zekerheid nog steeds mijn ziggo modem uitstaan.

Heeft iemand dit toevallig al eens meegemaakt?
Het kan natuurlijk een tijdelijke "hickup" zijn geweest en dat alles nu weer gewoon werkt en ik ongestoord de internetverbinding (modem) weer zou kunnen aanzetten. Of iets is wellicht op mijn netwerk kunnen komen en heeft daar lopen klooien, totdat de internetverbinding offline ging.
Dat is ook de reden waarom ik nu nog steeds de internetverbinding uit heb staan....

Wat kan er aan de hand zijn geweest?

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

ChUcKiE schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 23:25:
Wat kan er aan de hand zijn geweest?
Da's lastig te achterhalen zonder logs en misschien wel even meekijken met tcpdump enzo.

Maar: korte checklist

1: gebruik je wachtwoorden die in een dictionary voorkomen? ("G3he1m!")

2: is het wachtwoord van (bijvoorbeeld) je cloudkey ook terug te vinden in je printer, je coolblue-account of je whatsapp?

Als het antwoord op beide vragen 'ja' is hebben we in ieder geval een hypothese en een mogelijke oplossing.

Overigens: er is weinig geen winst te behalen voor een malversant met het onbruikbaar maken van je WiFi, dus ik zie geen zinnige reden om dat te doen. De enige drijfveer van een malversant is maximalisatie van wat 'ie kan verdienen met jouw data of jouw resources.

Zie ook https://krebsonsecurity.c...f-a-hacked-email-account/ als je Engels goed genoeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Op https://unifi.ubnt.com log ik in met een wachtwoord gegenereerd via 1password, dus minimaal 16 karakters, tekens en getallen. Ook zit er 2FA op via Google Authenticator.

Ik heb voor de zekerheid ondertussen ook de cloudtoegang maar even dichtgezet.

Blijft gewoon erg vreemd. zou er iets via de logs van de cloudkey te achterhalen zijn (ben daar niet zo in thuis).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:55

Japie.G

Colour Classic

je was niet gewoon een update ronde aan het draaien? Ik heb toen ik naar een nieuwe cloudkey ging namelijk ook even 5 minuten een soortgelijk probleem gehad. Dat was weg nadat alle software weer up to date was.

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspertje19
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07:29
Niet toevallig je Ziggo modem ook het wifi aan staan en met hetzelfde ssid en ander wachtwoord ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Japie.G schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 09:15:
je was niet gewoon een update ronde aan het draaien? Ik heb toen ik naar een nieuwe cloudkey ging namelijk ook even 5 minuten een soortgelijk probleem gehad. Dat was weg nadat alle software weer up to date was.
Het zou kunnen dat die cloudkey wilde updaten, maar niet bewust, ik dacht dat ik dat de dag ervoor al gedaan had.

Ziggo wifi staat uit en/of in ieder geval niet dezelfde SSID.

Vooralsnog beschouw ik het maar als incident en ga ik de modem weer aanzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ChUcKiE schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 09:33:
[...]

Het zou kunnen dat die cloudkey wilde updaten, maar niet bewust, ik dacht dat ik dat de dag ervoor al gedaan had.
Toevallig de firmware(s) geüpdate naar een beta versie en auto-update aan staan in de controller? Want als ik het goed begrepen heb krijg je dan gratis en voor niks een automatische downgrade naar de laatste stable versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

ga ik checken. Ik heb wel erg veel (2354) associatiefouten DHCP timeout/fout...

En die lijken allemaal van 1 apparaat af te komen, een 2,4Ghz Foscam baby camera.

Verder zie ik de melding: .....(AP) detecteert radar op kanaal 116

Wat kan dat betekenen?

[ Voor 57% gewijzigd door ChUcKiE op 30-03-2019 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ChUcKiE schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 12:00:
ga ik checken. Ik heb wel erg veel (2354) associatiefouten DHCP timeout/fout...

En die lijken allemaal van 1 apparaat af te komen, een 2,4Ghz Foscam baby camera.
Tijd voor UniFi IP camera's dus! :+

Wat kan dat betekenen?
Gebeurt weleens als je DFS kanalen gebruikt en is geheel normaal : Je 5 GHz SSID's gaan dan effe plat en komen later weer terug :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

ChUcKiE schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 12:00:

Wat kan dat betekenen?
Heb je het goede land ingesteld? Op zich is de melding correct voor de EU, 96-148 mag je alleen gebruiken als je DFS/TPC doet. Dat is om te voorkomen dat je storing vroorzaakt op een radarband die gereserveerd is voor militaire en weerradar-toepassingen.

Maar: er zijn in de EU ook banden die je kunt gebruiken zonder DFS/TPC.

In welke omgeving woon je? Is dat in de buurt van Den Helder of De Bilt, of een van de militaire vliegvelden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Nee ik woon in het noorden van Limburg, geen vliegvelden, toevallig wel dat er vanuit Volkel straaljagers overvliegen en keren. Maar goed.

De Foscam blijft nu klooien en komt ook niet meer op de wifi aangemeld. Toch maar eens kijken naar een Unify wifi (baby) cam voor binnen.... iemand een tip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
ChUcKiE schreef op zondag 31 maart 2019 @ 17:06:
De Foscam blijft nu klooien en komt ook niet meer op de wifi aangemeld. Toch maar eens kijken naar een Unify (baby) cam voor binnen.... iemand een tip?
De G3 Flex is denk ik een goede optie. Kan je overal aan bevestigen (muur, plafond, een paal, gewoon op een vensterbank zetten, etc.). Daarnaast ook wel redelijk betaalbaar. Gebruik er hier één (naast een paar vaste G3's) om af en toe een bepaalde ruimte in de gaten te houden en bevalt prima.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen | 3xMHI WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Taro schreef op zondag 31 maart 2019 @ 17:09:
[...]

De G3 Flex is denk ik een goede optie. Kan je overal aan bevestigen (muur, plafond, een paal, gewoon op een vensterbank zetten, etc.). Daarnaast ook wel redelijk betaalbaar. Gebruik er hier één (naast een paar vaste G3's) om af en toe een bepaalde ruimte in de gaten te houden en bevalt prima.
Die lijkt geen wifi te hebben, alleen PoE of LAN:
https://www.netcamshop.nl...-camera-g3-flex/pid=58095

Ik zal eens op hun site kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

ChUcKiE schreef op zondag 31 maart 2019 @ 17:15:
[...]

Die lijkt geen wifi te hebben, alleen PoE of LAN
Klopt, welkom in de wereld van Ubiquiti :) Consumenten met Wifi zijn niet de primaire doelgroep.

Ik heb hier overal PoE+, erg handig en zeker aan te raden.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen | 3xMHI WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Taro schreef op zondag 31 maart 2019 @ 17:18:
[...]

Klopt, welkom in de wereld van Ubiquiti :) Consumenten met Wifi zijn niet de primaire doelgroep.

Ja klopt, maar ik heb er geen LAN kabel naar lopen, dus dat is gewoon niet handig nu :)
Ik heb er een gezien: UVC-G3-MICRO

Dat lijkt de enige met Wifi...zo en 175 euro pfff. Dat is wel fors zeg voor een babycam.

[ Voor 6% gewijzigd door ChUcKiE op 31-03-2019 17:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon10
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01-10 20:44

Falcon10

Hit it i would !

Jup, de Micro is draadloos.
Kan je wel op verschillende manieren ook monteren, dus best makkelijk moest je hem als babycamera gebruiken, en tevens zit er een luidspreker in, om je stem er te laten door horen.
Ideaal om de baby even te kalmeren of je vrouw de stuipen mee op het lijf te jagen :D

-| Hit it i would ! |-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Falcon10 schreef op zondag 31 maart 2019 @ 18:11:
Jup, de Micro is draadloos.
Kan je wel op verschillende manieren ook monteren, dus best makkelijk moest je hem als babycamera gebruiken, en tevens zit er een luidspreker in, om je stem er te laten door horen.
Ideaal om de baby even te kalmeren of je vrouw de stuipen mee op het lijf te jagen :D
ook een app voor de iphone/ipad om de beelden realtime te bekijken? Toervallig ook opname mogelijkheden via Synology NAS?
Ik heb me nog te weinig kunnen verdiepen in de mogelijkheden van camera's van Ubiquiti.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Taro schreef op zondag 31 maart 2019 @ 17:18:
[...]

PoE+ over 802.11ax (ofzo) zou anders zeer op prijs gesteld worden.. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroen V

Jeroen V

yadda yadda yadda

ChUcKiE schreef op maandag 1 april 2019 @ 08:28:
[...]

ook een app voor de iphone/ipad om de beelden realtime te bekijken? Toervallig ook opname mogelijkheden via Synology NAS?
Ik heb me nog te weinig kunnen verdiepen in de mogelijkheden van camera's van Ubiquiti.
Ja er zijn op dit moment twee verschillende apps; eentje als je Unifi Video gebruikt. Dat is software die je op vrijwel alle besturingssystemen kunt installeren maar is de 'oude' variant. De tweede app werkt met Unifi Protect, is de nieuwere versie, maar daar moet je een Cloud Key Gen2 Plus voor hebben. (deze software is op dit moment alleen beschikbaar voor de CloudKey en kan je vooralsnog nergens anders gebruiken) Beide hebben uiteraard de mogelijkheid om realtime te kijken.

Je kunt de camera's van Ubiquiti ook gebruiken met jouw Synology NAS, maar dan zijn de mogelijkheden van de camera's wel beperkter omdat je ze gewoon als generieke camera gebruikt. Ook zou je Unifi Video er 'tussen' kunnen zetten. Dus de camera aansturen met Unifi Video, en daar een RTSP feed beschikbaar maken voor de NAS. Dit vind ik niet de mooiste oplossing, en ik heb geen idee of dit ook met Unifi Protect zou kunnen dat heb ik niet geprobeerd. (met Unifi Video heb ik het wel geprobeerd en dat werkt op zich goed)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@Jeroen V en @ChUcKiE ik kan bevestigen dat je in Unifi Protect op de Gen2+ per camera ook RTSP kunt aanzetten op 3 verschillende resoluties.

En inderdaad, wat @Jeroen V zegt kan ik onderschrijven, klopt precies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10:30
Taro schreef op maandag 1 april 2019 @ 09:15:
@Jeroen V en @ChUcKiE ik kan bevestigen dat je in Unifi Protect op de Gen2+ per camera ook RTSP kunt aanzetten op 3 verschillende resoluties.

En inderdaad, wat @Jeroen V zegt kan ik onderschrijven, klopt precies.
Exact, zo gebruik ik het ook. Heb 6 Unifi cams in huis (3x flex, 3x pro) en deze werken via de Cloudkey G2+ waar Protect op draait. In Protect heb ik de RTSP streams per camera aangezet en die in de Synology Surveillance station gezet (RTSP). Werkt uitstekend! :) En een stuk sneller voor remote viewing, plus ik heb een VS360HD viewer voor een monitor in de woonkamer.

Waar de Unifi protect app vaak tot 10 seconde nodig heeft om te verbinden is dat met de DS Cam app van Synology (omdat ie rechstreeks kan verbinden) 2 seconde van buiten.

[ Voor 15% gewijzigd door tcviper op 01-04-2019 09:28 ]

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Ok, dan kan ik ook meteen kijken naar een nieuwe Cloudkey...ook weer prijzig tov de eerste generatie.
Wellicht wordt dat iets te groot voor het vervangen van een FosBaby cam :o 8)7 Een kijken of ik dat thuis erdoor krijg ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
  • Nu online
Ik moet echt even door de instellingen van de USG 3P heen. Zo op het eerste gezicht kan ik het even niet vinden allemaal. :+
Maar moet er ook even rustig voor gaan zitten. Zal allemaal wel loslopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Arunia schreef op maandag 1 april 2019 @ 11:03:
Ik moet echt even door de instellingen van de USG 3P heen. Zo op het eerste gezicht kan ik het even niet vinden allemaal. :+
Maar moet er ook even rustig voor gaan zitten. Zal allemaal wel loslopen.
Soms vind ik het ook maar een zooitje... maar ehh... vertel eens wat je niet kan vinden dan ?! :D 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Nu online
@nero355 Was meer als losse opmerking. ;)
Had in DD-WRT op mijn oude Linksys WRT320N MAC gekoppeld aan specifieke IP-adressen middels DHCP. Dus wil ik met de USG 3P ook weer gaan doen.
Dat scheelt uiteindelijk als ik later aanpassingen wil gaan doen in de netwerk indeling, maar dat is de achterliggende gedachte.

Ander gedeelte is poorten, maar dat ben ik al tegen gekomen. Moet ik uiteindelijk weer opnieuw in gaan stellen, maar dat komt later wel weer als de server weer draait. Want dan moeten er ook echt poorten open gezet worden. :P

Ook eens kijken of ik vanuit de USG zelf een lijst kan vinden met MAC--adressen welke er op dit moment verbinding maken.

Het is gewoon even anders dan wat ik jarenlang gewend ben met DD-WRT. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Weet ik, maar toch :)
Had in DD-WRT op mijn oude Linksys WRT320N MAC gekoppeld aan specifieke IP-adressen middels DHCP. Dus wil ik met de USG 3P ook weer gaan doen.
Dat scheelt uiteindelijk als ik later aanpassingen wil gaan doen in de netwerk indeling, maar dat is de achterliggende gedachte.
Moet je naar de Clients ehh... laten we het Tab of Overview noemen :? en daar kan je alles doen :
- Client aanclicken en bewerken.
- Of beginnen met een hele reeks MAC adressen toevoegen en alles in 1 keer submitten!
Ander gedeelte is poorten, maar dat ben ik al tegen gekomen. Moet ik uiteindelijk weer opnieuw in gaan stellen, maar dat komt later wel weer als de server weer draait. Want dan moeten er ook echt poorten open gezet worden. :P
Staat een paar posts terug ;)
Ook eens kijken of ik vanuit de USG zelf een lijst kan vinden met MAC--adressen welke er op dit moment verbinding maken.

Het is gewoon even anders dan wat ik jarenlang gewend ben met DD-WRT. :)
Voor mij was het ook een hele schok komende vanaf een DrayTek : "Where my settings gone buddy ?!" :+

Maar ehh... daar is dus dat Clients gedeelte voor en anders kan je via SSH op de USG inloggen en iets van
code:
1
show mac-address-table

of zo doen gok ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Nu online
@nero355 Thanks! Gaan we binnenkort eens rustig naar kijken. Verwacht dat het wel los zal lopen. Over een tijdje eens een AP er bij aanschaffen. En daarna nog eentje. Verwacht dat het huis dan wel volledig gedekt is en vanaf zolder waarschijnlijk de achterkant van de tuin (20m tuin met loungebak tegen schuur wat op een meter of 16 a 17 komt vanaf het huis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
nero355 schreef op maandag 1 april 2019 @ 14:26:
[...]
Maar ehh... daar is dus dat Clients gedeelte voor en anders kan je via SSH op de USG inloggen en iets van
code:
1
show mac-address-table

of zo doen gok ik :)
Het is geen cisco :)

show arp interface , dus ook show arp eth1.vlan

eventueel kun je gebruiken show arp eth1.vlan | grep ether om alle incompletes eruit te filteren. of een andere grep die je maar wilt om iets te zoeken. bijvoorbeeld een specifiek mac-adres.
Een show arp zonder interface statement werkt uiteraard ook, dan krijg je alles.

[ Voor 6% gewijzigd door ed1703 op 01-04-2019 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WolfsRain
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 25-09 18:20
Ik ben van plan om over te stappen op een Edgerouter x en Unifi AP van een AC66U. Nou heb ik het ziggo abonnement van 400/40, dus sqm zal mijn downloadsnelheid flink cappen. Mijn vraag is dus of het verstandiger is om een ER 4 aan te schaffen, of dat SQM überhaupt met zoveel bandbreedte overbodig is.

We wonen met zijn tweeen en mijn vriendin gebruikt internet uitsluitend draadloos voor netflix(4k) & plex.

5800X3D, X570 TUF Pro, 32 GB 3600C16, 3080 TI

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ChiLLeR
  • Nu online
Afgelopen weekend bezig geweest met het installeren van de Ubiquity apparatuur. Ik moet zeggen dat het echt professioneel spul is, alles netjes verpakt. Aansluiten spreekt voor zich. Ik heb eerst de oude switch vervangen door de UniFi Switch 16 POE-150W, daarna de AC Pro in de woonkamer geplaatst en de andere AC Pro op de verdieping. De Cloud key in de switch en de Unifi app gestart op de iPad. Veel instellingen gaan allemaal automatisch en met een 15 minuten had ik het netwerk al draaiende. Even alle firmware's geupgrade met een paar kliks in de interface. Ik merkte direct al hoeveel sneller het wifi netwerk reageerde. Daarna de KPN wifi uitgezet en gebruik de KPN router alleen nog maar als uplink, voorlopig nog niks van plan met VLAN's.

Ik ben erg tevreden over de management interface en de info die je daaruit kan halen. Je ziet wat je clients doen, roamen van het AP beneden naar boven etc. Ook zie je dat mijn iPhone 7 vaker naar 2G switched terwijl de iPhone Xs van mijn vriendin bijna overal op 5G zit, dat is eigenlijk alleen boven het geval omdat daar de AP in kantoor staat en daar de deur altijd dicht zit. Ik zou er over kunnen nadenken om die AP op een andere plek te hangen maar voor nu is het wel prima eigenlijk. AP in de woonkamer is perfect, een veel logischer plek dan de meterkast. Ik laat Unifi alle channels zelf kiezen, wel overal band steering op prefer 5G gezet.

Evt een USG toevoegen zou leuk voor de statistics en algeheel netwerk management zoals DHCP, Port forwarding. Maar ik denk dat het voor mij verder niet heel veel toevoegt, voor als nog werkt alles prima zo. Binnenkort gaan mijn ouders verhuizen en ik ga ze zeker adviseren om dit meteen in hun bouwplannen mee te nemen, dan kan ik ook makkelijk op afstand dingen fixen mocht dat nodig zijn en eenvoudig uit breiden met meer AP zonder problemen. Alles werkt perfect samen, veel info kan je vinden over je netwerk en alles werkt stabiel.

Ohja en als tweaker wordt je gewoon blij van dit soort dashboards 8)
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/rwYV57D/Knipsel.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door ChiLLeR op 01-04-2019 16:22 ]

>> Signature?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 11:25

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

WolfsRain schreef op maandag 1 april 2019 @ 14:40:
Ik ben van plan om over te stappen op een Edgerouter x en Unifi AP van een AC66U. Nou heb ik het ziggo abonnement van 400/40, dus sqm zal mijn downloadsnelheid flink cappen. Mijn vraag is dus of het verstandiger is om een ER 4 aan te schaffen, of dat SQM überhaupt met zoveel bandbreedte overbodig is.

We wonen met zijn tweeen en mijn vriendin gebruikt internet uitsluitend draadloos voor netflix(4k) & plex.
Edgerouter X kan dat prima aan. (https://www.stevejenkins....google-fiber-speed-tests/)
Heb een Edgerouter X + 2 Ac lite's.

Heb zelf 40/4, smart QOS staat ingeschakeld. Merk nooit dat een film of video tussentijds gaat bufferen. Heb vaak 3 streams tegelijk aan staan. (2x youtube en ziggogo laptop of mobiel)

@ChiLLeR Ben zelf ook content met Unifi spul, leuke overlap tussen privé en zakelijk...

[ Voor 6% gewijzigd door Harmen op 01-04-2019 16:25 ]

Whatever.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mixpower
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01-10 00:03
Voor mensen die nog een USG-XG-8 willen aanschaffen moeten snel zijn.
https://community.ubnt.co...tatus-Update/ba-p/2734268

It's All In The "Mix"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10:38

zeroday

There is no alternative!

Mixpower schreef op maandag 1 april 2019 @ 23:11:
Voor mensen die nog een USG-XG-8 willen aanschaffen moeten snel zijn.
https://community.ubnt.co...tatus-Update/ba-p/2734268
De vraag is of je dat wel wil als je nu nog voor een keuze staat. De text is niet zo veelzeggend.
ze gooien hem EOL, terwijl ze normaliter ook nog een batch kunnen laten fabriceren. Dat doen ze dus niet. met andere woorden de doorlooptijd is te lang, dus componenten die goedkoper worden zijn voor hen nog te duur waardoor ze later niet meer met de prijs kunnen zakken zonder geld te verbranden. Het kan ook zijn dat de batch die ze wilden fabriceren een te dure inkoop prijs kregen met het bovenstaande tot gevolg.

Met de ervaring van dit product hebben ze de technologie en kennis in huis en kunnen ze werken aan een nieuw product met goedkopere componenten om het interessanter te maken voor toekomstige klanten.

Het kan ook zijn dat de portfolio voor de zakelijke markt te klein is waarbij ze teveel moeten vechten tegen de gevestigde markt want de userbase is te klein voor wat ze nu hebben.

Al met al: te weinig producten verkocht in een bepaalde tijd, dus boem .. uitfaseren.

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtince
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 19-06 07:24
Eindelijk kan ik (in het weekend) aan de slag met de ubiquiti spul in mijn nieuwe (nieuwbouw)woning. Hebben lang genoeg in de doos gezeten😁.

Ik was van plan om alles alvast aan te sluiten aan elkaar en daarna de installatie te starten van de verschillende devices. Zou ik alle devices in een keer kunnen installeren? Of moeten die allen apart aangesloten en geinstalleerd worden?

Gaat om:
Ziggo modem
USG
Switch 16-150w
AP Pro
2x AP lite
Pagina: 1 ... 34 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen, voor aankoopadvies dient een nieuw topic aangemaakt te worden. Daarnaast is er voor IPTV een los topic: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie.

Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.