Toon posts:

Manjaro installatie start niet door*

Pagina: 1
Acties:

• Robin4
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:35
Wil na een tijdje waarschijnlijk over gaan op linux.. (ben windows 10 zat)

Nou heb ik van wat onderdelen een oude compacte pc gemaakt (waar ik later dus een install erop ga doen) en hier dus wat meer kennis en ervaring mee te krijgen..(aangezien elke distro anders in elkaar zit)

Ben voor mij zelf nog niet helemaal uit welke distro ik ga draaien.. Zover ik wel eens wat geprobeerd had in het verleden was ik met de installatie wel heel te vreden met Ubuntu ( 1 a 2 jaar geleden) Wat mij aan ubuntu (unity) stoorde was dat alle programma koppelingen op de zijbalk werden geplaatst, en daardoor werd het voor mij onoverzichtelijk / een rommel.. Ubuntu Gnome heb ik zelf nog niet geprobeerd..
Ik heb niet meer informatie dan wat ik zelf weet.. Heb ook vaker wat youtube filmpjes in de gaten gehouden (die van English Bob) om zo wat meer informatie te verkrijgen en zien wat voor mij beter is.

Nou had die persoon het dus ook over manjaro.. Heb dit dus op een 8GB usb stick gezet.. En hoopte dat het net zo makkelijke ging werken als ubuntu.. Alleen het valt toch wel een beetje tegen..

Als de stick opstart blijft hij hangen in grub4dos, en daarna kom ik geen meter meer verder.
Ik vraag me dan af is dit normaal?? Zo nee is er iets mis gegaan met het maken van de usb stick?

Als het dan wel normaal is, hoe kom ik dan verder? Ik wilde namelijk de live versie proberen om het os eens uit te proberen en zien of het mij aanslaat..

Waar ik het os later voor wil gebruiken, is deze om op me hoofdcomputer van AMD te installeren.
Doe er wat websurfen mee, email, speel wat games, alleen niet de A-titels..
Verder weet ik van Steam met Proton af.. (ik snap dat hiermee niet alles werkt..) Maar wilde dit juist gaan testen op het bij geraapte systeem met losse onderdelen.

http://specs.tweak.to/12249 Nieuwe stuff, zie link links.

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Als je een live-versie zou hebben, moet de boel doorstarten naar een GUI
Het is niet 'normaal' dat je dan een command-prompt krijgt.

Heb je de juiste versie ( niet per ongeluk de server-install ? )

• polopolo150
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20-03 21:20
Probeer eens een andere programma om de usb erop te branden.

Soms werkt de ene usb Linux programma niet zo lekker en een andere wel. Bekend probleem voor mij.

De ISO dubbelchecken of het de juiste hash heeft kan ook geen kwaad. (MD5 heet het, mocht dat nog gebruikt worden)

[Voor 8% gewijzigd door polopolo150 op 22-09-2018 02:08]

Nintendo Switch | NVIDIA Shield TV 2019 | Xbox Series X | CHUWI HeroBox Mini | Poco X3 NFC 128 GB | AOC Q3279VWFD8 | Google Home Max | Sony WH-1000MX3 | Edifier R2000DB

• Robin4
Ik heb manjaro hier gedownload: https://osdn.net/projects...7.1.12-stable-x86_64.iso/

Is rufus de enigste manier om een goede dump naar de stick te krijgen? Met Etcher wilde het niet lukken.

edit: Ben het even opnieuw aan het proberen met rufus, eerder had ik linuxlive usb creator 2.9.4 er voor gebruikt

[Voor 50% gewijzigd door Robin4 op 22-09-2018 03:07]

• danslo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:41
Robin4 schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 01:23:
Wat mij aan ubuntu (unity) stoorde was dat alle programma koppelingen op de zijbalk werden geplaatst, en daardoor werd het voor mij onoverzichtelijk / een rommel.. Ubuntu Gnome heb ik zelf nog niet geprobeerd.
Tegenwoordig draait Ubuntu al standaard op Gnome. Dus het enige wat je hoeft te doen is die zijbalk extensie te deactiveren. Ik heb een hele tijd op Ubuntu Gnome gedraaid maar dat is dus niet meer nodig.

• polopolo150
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20-03 21:20
Robin4 schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 02:55:
edit: Ben het even opnieuw aan het proberen met rufus, eerder had ik linuxlive usb creator 2.9.4 er voor gebruikt
Ja door dat rot programma kreeg ik ook zulke problemen :(

Rufus is wel Okay :)

Nintendo Switch | NVIDIA Shield TV 2019 | Xbox Series X | CHUWI HeroBox Mini | Poco X3 NFC 128 GB | AOC Q3279VWFD8 | Google Home Max | Sony WH-1000MX3 | Edifier R2000DB

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20-03 20:59

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik pas de titel een beetje aan, want je komt eigenlijk niet in de installatieomgeving van Manjaro. "Zit vast in Grub4dos, hoe verder?" > "Manjaro installatie start niet door".

Je zegt dat je wat oude hardware bij elkaar hebt geraapt. Welke dan? Wat zijn de specificaties? En heb je ook al een andere distro getest?

Het klinkt niet echt logisch trouwens om wat hardware bij elkaar te rapen om verschillende distro's mee te testen, om dan vervolgens met de live instanties te gaan werken, dus effectief zonder installatie. Waarom heb je die hardware dan bij elkaar geraapt?

En ook zoals hierboven is gezegd, weet je zeker dat de ISO goed is? Je kan dit al snel testen door 'm in een VM te laden. Dat is overigens ook een prima manier om met Linux te spelen. Je kan zo ook makkelijker meerdere distro's naast elkaar bekijken.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• GeekK
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-03 16:08

GeekK

Rag Mama Rag

Is bekend probleem. Zie ook deze reddit-post van developer.

Zoals hij zegt: "And of course, as was correctly suggested, you can always fall back to using DD mode when prompted by Rufus to work around that problem." Deze dialoog dus. Kies voor 'Schrijven in DD-image-modus".

[Voor 3% gewijzigd door GeekK op 22-09-2018 17:01]

Opera topic op GoT | Vivaldi topic op GoT | Vivaldi Tips

• Robin4
Hero of Time schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 10:53:
Ik pas de titel een beetje aan, want je komt eigenlijk niet in de installatieomgeving van Manjaro. "Zit vast in Grub4dos, hoe verder?" > "Manjaro installatie start niet door".

Je zegt dat je wat oude hardware bij elkaar hebt geraapt. Welke dan? Wat zijn de specificaties? En heb je ook al een andere distro getest?

Het klinkt niet echt logisch trouwens om wat hardware bij elkaar te rapen om verschillende distro's mee te testen, om dan vervolgens met de live instanties te gaan werken, dus effectief zonder installatie. Waarom heb je die hardware dan bij elkaar geraapt?

En ook zoals hierboven is gezegd, weet je zeker dat de ISO goed is? Je kan dit al snel testen door 'm in een VM te laden. Dat is overigens ook een prima manier om met Linux te spelen. Je kan zo ook makkelijker meerdere distro's naast elkaar bekijken.
Asus P8H61-i LX R2.0
I5 2500K
4GB geheugen op 1333mhz.
(tijdelijk iGpu)

Ga later dus verder testen als ik weet welke distro mij het meeste zal bevallen, en dus dan pas een installatie.. Dus eerst alles Live even door lopen.

VM ware is voor mij wel een hoop extra gedoe.. Als de Usb gewoon zou werken zou dit voor mij simpeler zijn. Deze is zo gewist en weer opgebouwd.

Heb vroeger wel eens Ubuntu versie ??? getest (die met unity) die live usb stick had ik zo werkend met een beetje hulp van het i-net / google.
GeekK schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 12:11:
Is bekend probleem. Zie ook deze reddit-post van developer.

Zoals hij zegt: "And of course, as was correctly suggested, you can always fall back to using DD mode when prompted by Rufus to work around that problem." Deze dialoog dus. Kies voor 'Schrijven in DD-image-modus".
Had het dus in iso gedaan..

Later na een paar herpogingen had ik ook het probleem dat het file format niet goed was.. Kan ik deze op MBR laten staan? Want ik dacht gelezen te hebben dat linux geen gebruik maakte van MBR en dat het dus via die bootloader ging.

Ik ga het zo nog even een keer proberen. Jammer dat er zoveel addertjes onder het gras zitten om zoiets werkend te krijgen..

[Voor 29% gewijzigd door Robin4 op 22-09-2018 16:48]

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20-03 10:57
Manjaro is gewoon niet echt een distributie voor beginners. Als je dit al niet voor elkaar krijgt zou ik Mnjaro lekker links laten liggen.
Probeer eerst eens Mint dat staat erom bekend dat het eenvoudig is.

• GeekK

GeekK

Rag Mama Rag

Denk dat je met DD-modus wel slaagt. :)

• Robin4
Ja hij doet het!.. Wil wel even laten weten dat ik geen super beginner ben met computers.

Maar manjaro is wel de eerste keer. Maar ze hadden dat betreft die DD modus op hun site mogen aangeven.

Nou is het meer van, je kan een iso pakken en zoek het maar uit.. Niet erg gebruiks vriendelijk dus.

Weet iemand misschien het standaard Authenticatie password ?? (ik heb zelf niks aangemaakt.)
Hij heeft dit wel nodig om dingen te updaten.. *misschien dat dit niet gaat via de usb stick* niet dat ik dit verder weet.

[Voor 27% gewijzigd door Robin4 op 22-09-2018 17:29]

• GeekK

GeekK

Rag Mama Rag

Robin4 schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 17:22:
Weet iemand misschien het standaard Authenticatie password ?? (ik heb zelf niks aangemaakt.)
Hij heeft dit wel nodig om dingen te updaten.. *misschien dat dit niet gaat via de usb stick* niet dat ik dit verder weet.
"manjaro". Maar updates worden niet "onthouden" bij een volgende usb-boot lijkt me (geen persistence).

• Robin4
Is het mogelijk om van de gnome distro naar de xfce te gaan (las ergens dat deze met gnome erbij kwam standaard. Dus het zou mogelijk moeten zijn om dit om te schakelen..

Zo vanaf de stick zie ik dat er weinig te customizen valt aan gnome. (tenzij ik iets over het hoofd hebt gezien)

Wel mooi dat het OS dezelfde indeling van de mappen heeft als windows zoals home, my documents ect..

Grafisch vind ik het er niet slecht uit zien voor een linux os.. Ziet er best prof uit.

Waar zitten eigenlijk de beperkingen als je xfce, kde, gnome ect met elkaar vergelijkt?

Mij zou het eigenlijk weinig uitmaken wat ik zou gebruiken.. Voor mij is het meer een ander OS een andere user interface.. Maar zou eigenlijk willen weten wat de technische beperkingen zijn als je deze allemaal tegenover elkaar zet..

Ik zou het liefst zo`n balk onderaan willen hebben net als bij mac os x. Dus systeem applicaties onder op de balk.. En de rest van snelkoppelingen op de desktop..

Weet er iemand misschien dat als je op die 9 bolletjes icon klikt of dat je die icoontjes ook kan verkleinen.
Zover ik gezien heb was dit alleen mogelijk met het dock.

[Voor 52% gewijzigd door Robin4 op 22-09-2018 18:24]

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20-03 20:59

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Robin4 schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 17:22:
Ja hij doet het!.. Wil wel even laten weten dat ik geen super beginner ben met computers.
Ik ken mensen die goed weten hoe een computer werkt en ook echt niet de domste zijn in Windows, maar zodra het om Linux gaat, ze kunnen inloggen en dan houd het op. Daarnaast strookt je opmerking niet met je andere reacties, o.a. deze:
Robin4 schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 16:43:
VM ware is voor mij wel een hoop extra gedoe.. Als de Usb gewoon zou werken zou dit voor mij simpeler zijn. Deze is zo gewist en weer opgebouwd.
Ik noem 'virtualisatie' als algemene term. VMware kan idd wat meer moeite zijn, maar meer dan een paar klikken extra is het niet. Plus, het pakt gewoon ISO bestanden om van op te starten en werken maar. Niks geen moeite om een stick te maken.

Een ander pakket dat wel gewoon klik-en-klaar werkt is VirtualBox.
Later na een paar herpogingen had ik ook het probleem dat het file format niet goed was.. Kan ik deze op MBR laten staan? Want ik dacht gelezen te hebben dat linux geen gebruik maakte van MBR en dat het dus via die bootloader ging.
Nog zo'n opmerking die iemand die toch wel wat weet van computers niet zou maken. ;) MBR is een partitie indeling. De andere veel gebruikte is GPT, welke vereist is als je van harde schijf wilt starten via UEFI.
Maar toegegeven, weinig hebben hier mee te maken, tenzij je dus Linux gaat gebruiken en de boel compleet met de hand moet opzetten.
Ik ga het zo nog even een keer proberen. Jammer dat er zoveel addertjes onder het gras zitten om zoiets werkend te krijgen..
Niet echt addertjes. Windows heeft ook genoeg van dit soort 'dingetjes die je even moet weten'.
Maar manjaro is wel de eerste keer. Maar ze hadden dat betreft die DD modus op hun site mogen aangeven.

Nou is het meer van, je kan een iso pakken en zoek het maar uit.. Niet erg gebruiks vriendelijk dus.
Nee, je hebt te hoge verwachtingen dat het miraculeus werkt zonder iets te lezen. ;) Je moet voor sommige zaken wel een beetje moeite doen.
Het is al gegeven, maar dit is nou precies zoiets dat perfect gedocumenteerd is. Alleen, je hebt er nogal weinig aan als niemand het leest.

Wil je weten wat de verschillende desktop omgevingen zo'n beetje doen en eruit zien, lees dan De voordelen en nadelen van bekende Desktop Environments even. En als je echt een OSX idee wilt hebben, moet je eens kijken naar ElementaryOS.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20-03 10:57
Ik ben ook geen beginner met computers. Toen ik met computers begon te spelen was MS-Dos het meest gebruikte OS. Ik was behoorlijk bedreven in het gebruik van MS-Dos en Windows 95/98/98se/XP/7 heb ik allemaal meegemaakt, gebruikt, en me er vaak behoorlijk in verdiept.

Linux is echter een heel ander verhaal. Alles is open, configureerbaar en vrijwel alles (hard en software) is benaderbaar. Dit is een bijzonder groot voordeel maar kan ook een groot nadeel zijn. De configuratiemogenlijkheden zijn eindeloos maar daarmee ok de potentiele problemen. Als iets in Linux niet goed werkt moet je je er ook echt in verdiepen om het op te lossen.

Ik ben nu een paar jaar over naar Linux en ondanks dat het mij erg goed bevalt heb ook ik wel eens dingen waar ik niet uit kom zonder er (veel) tijd in te steken. Ik heb ook wel eens een poging gewaagd met Manjaro maar het werd mij gewoon te moeilijk (of eigenlijk te tijdrovend).

Moraal van mijn verhaal: Wil je niet bijzonder veel tijd steken in het oplossen van problemen of eigenlijk je heel erg verdiepen in hoe linux onderhuids werkt, kies dan een gemakkelijke distrubutie.
Vind je het leuk om Linux heel goed te leren kennen, leef je uit maar wees voorbereid op heel veel googlen naar moeilijk vindbare dingen.

• neeroeter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 31-08-2022
Manjaro is hebaseerd op Arch met iets meer out of the box gebruiksvriendelijkheid. Geen kleine distro maar niet voor beginners denk ik. Ik denk dat een ubuntu variant de beste manier is om linux te leren kennen.
Als je kiest voor lubuntu of xubuntu heb je ook nog eens een snappy systeem op niet zo zware hardware.
Ik geloof dat ubuntu tegenwoordig standaard gnome3 draait, en da's toch wel even wennen qua usability als je net van windows afkomt. De twee genoemde varianten bieden een op win xp/7 gebaseerde opbouw.

Werken via virtualisatie (virtualbox) is inderdaad een goede tip. Hoef je geen andere dan je dagelijkse hardware in te zetten.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee