Het grote BMW-topic #14 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 384 385 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22:32

Mr Pingu

Professioneel Prutser

DexterDee schreef op woensdag 31 december 2025 @ 12:12:
[...]

Om mezelf maar even te quoten, sinds bovenstaande post letterlijk elke dag de auto uitgelezen en daarna het storingsgeheugen gewist. En wat denk je? NUL meldingen meer over rail pressure of boost pressure. En ik rij elke (werk)dag 100+ km met de F31. Geen problemen met noodloop gehad ook.

De enige melding die terug blijft komen en ook actief is:
29EB00: Exhaust gas recirculation cooling, plausibility: EGR cooler bypass flap defective or cooler efficiency too low

Ik weet dus niet wat ik hier nu weer uit op moet maken. Over het algemeen verdwijnen issues niet vanzelf en zeker niet bij BMW :P Ergens verdenk ik nog wel de injectors, dus ik heb een setje (diesel motor reiniger, injector cleaner en DPF cleaner) gekocht van Syprin. Die gaan er de komende tankbeurten bij als preventieve maatregel.
Is jouw EGR al een keer vervangen onder de terugroepactie?

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 04-01 11:06
Spollie schreef op woensdag 31 december 2025 @ 12:42:
[...]

De eerste actie die ik standaard uitvoer als ik de cruise control aanzet: de afstand verkorten-knop lang indrukken om ACC volledig uit te zetten. Mateloos frustrerend systeem.
Nou, dat. Ik wil 'm heel soms provinciaal even aan zetten maar verder nooit.
alexbl69 schreef op woensdag 31 december 2025 @ 11:32:
[...]

Zit ook niet meer op het stuur. Het leek de heren ingenieurs - of waarschijnlijker: de boekhouders - een stuk praktischer om ook die functie op het scherm te plaatsen. Dus in plaats van een toets die je blind kunt vinden terwijl je je ogen op de weg houdt mag je lekker naar het scherm kijken, en 2 keer klikken en kijken waarbij je hopelijk op de juiste plaats klikt en niet alleen het radiostation verwisseld.

Maar gelukkig zit er nog wel een knop op het scherm waarmee je direct toegang krijgt tot de instelling van wat er op je dashboard en in de hud te zien is. Volkomen logisch natuurlijk voor een functie die je zelden gebruikt.

@Pannencouque. Die heb ik dus ingeruild, een 640i. Nog steeds spijt van.
Vandaar dat ik op je reageerde. Je twijfelde toen nog om een late G32 te bestellen nog, had je dat achteraf gezien liever gedaan dan de X5?

• ewrz
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 04-01 09:53
DaFreakhead schreef op woensdag 31 december 2025 @ 11:02:
Zelf heb ik afgelopen weekend in een G70 750e bijna 1000 km teruggereden vanaf de wintersport.
Prima stoelen met alle functionaliteiten, maar inderdaad martelen om hem in te stellen.
Ook de idrive knop is dik knoeien. Als je effe de mediatoets naast de controller indrukken wilt dan doet hij het drie van de vier keer niet goed. Het is niet een knop die je indrukt maar een plaat met 'tactile feedback'. Direct mee nokken zeg ik!! Werkt gewoon niet goed.
Ook het instellen van de volgafstand van de adaptive cruisecontrol, ik heb het onder het rijden niet kunnen vinden aan het stuur.
Ik vind het echt een gotspe hoe dit alles tot stand is gekomen bij de productontwikkeling. Ik vind mezelf toch echt wel een gemiddelde bestuurder en ik erger me dood aan al deze teruggang in user friendliness. Niemand die daar in München op durfde te staan om dit een halt toe te roepen kennelijk...
Ik vind die touchplaat rondom de idrive controller ook supergoedkoop en krakkemikkig aanvoelen. Doet echt afbreuk aan de kwaliteitsbeleving.

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-01 13:23
Pannencouque schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 11:00:
[...]
Vandaar dat ik op je reageerde. Je twijfelde toen nog om een late G32 te bestellen nog, had je dat achteraf gezien liever gedaan dan de X5?
Helaas moet ik daar bevestigend op antwoorden.

De X5 50e is een fijne auto, maar de G32 640i was (in mijn ogen) beter.

Het afwerkingsniveau was hoger, hij werd niet geplaagd door de kleine irritante bezuinigingsmaatregelen die op de X5 wel zijn doorgevoerd, iDrive 7 staat mijlenver boven het systeem dat ik in m'n X5 heb.

Daarnaast reed hij veel fijner, maar die vergelijking is niet helemaal eerlijk. Een SUV gaat het op rij-eigenschappen immers nooit winnen van een GT. Personen die in beide auto's hebben meegereden zeggen ook dat de 640 veel comfortabeler was dan de X5, zeker op de achterbank. Als je vaker mensen meeneemt is dat zeker een overweging.

Als laatste verschil is er de bagageruimte achterin. De X5 heeft de dubbele laadklep, maar die vind ik heel onhandig. Als het onderste deel omhoog staat heb je een onmogelijk hoge tildrempel, als hij omlaag staat kun je bijna niet bij de spullen die tegen de achterstoelen liggen.

Enige grote nadeel van de G32 was dat er geen hybride motoren werden aangeboden. Maar gezien het prijsverschil tussen beide typen (de X5 was uiteindelijk zo'n 20K duurder dan een nieuwe 640i) was dat financieel gezien niet zo'n punt geweest. Moet wel zeggen dat ik door m'n ervaringen met de 50e het elektrisch rijden wel enorm ben gaan waarderen, die optie heb je met de 640 helaas niet.

In hindsight had ik 'gewoon' m'n oude auto moeten houden, dat was financieel de beste keuze geweest. Natuurlijk gaan de onderhoudskosten omhoog, maar dat komt niet in de buurt van de afschrijvingskosten van een nieuwe.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 02-01 17:38

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Mr Pingu schreef op woensdag 31 december 2025 @ 20:27:
Is jouw EGR al een keer vervangen onder de terugroepactie?
Ja, die is inderdaad vervangen door de BMW dealer aan de hand van een terugroepactie. Dat zal twee jaar terug zijn geweest ongeveer?

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

• Pannencouque
alexbl69 schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 22:23:
[...]

Helaas moet ik daar bevestigend op antwoorden.

De X5 50e is een fijne auto, maar de G32 640i was (in mijn ogen) beter.

Het afwerkingsniveau was hoger, hij werd niet geplaagd door de kleine irritante bezuinigingsmaatregelen die op de X5 wel zijn doorgevoerd, iDrive 7 staat mijlenver boven het systeem dat ik in m'n X5 heb.

Daarnaast reed hij veel fijner, maar die vergelijking is niet helemaal eerlijk. Een SUV gaat het op rij-eigenschappen immers nooit winnen van een GT. Personen die in beide auto's hebben meegereden zeggen ook dat de 640 veel comfortabeler was dan de X5, zeker op de achterbank. Als je vaker mensen meeneemt is dat zeker een overweging.

Als laatste verschil is er de bagageruimte achterin. De X5 heeft de dubbele laadklep, maar die vind ik heel onhandig. Als het onderste deel omhoog staat heb je een onmogelijk hoge tildrempel, als hij omlaag staat kun je bijna niet bij de spullen die tegen de achterstoelen liggen.

Enige grote nadeel van de G32 was dat er geen hybride motoren werden aangeboden. Maar gezien het prijsverschil tussen beide typen (de X5 was uiteindelijk zo'n 20K duurder dan een nieuwe 640i) was dat financieel gezien niet zo'n punt geweest. Moet wel zeggen dat ik door m'n ervaringen met de 50e het elektrisch rijden wel enorm ben gaan waarderen, die optie heb je met de 640 helaas niet.

In hindsight had ik 'gewoon' m'n oude auto moeten houden, dat was financieel de beste keuze geweest. Natuurlijk gaan de onderhoudskosten omhoog, maar dat komt niet in de buurt van de afschrijvingskosten van een nieuwe.
Logisch verhaal. (y)

Ik mis inderdaad ook hybride als ik naar een G32 overstap. Elektrisch heeft echt wel voordelen, al wil je dan wel de ±200pk die je in de 50e hebt. Rond de 100pk vind ik echt te weinig. Anderzijds: als ik zo rondkijk is een hybride BMW tegenwoordig ook wat riskanter. Schijnbaar heeft het vervangen van losse accucellen geen zin meer en kun je bij te hoge slijtage of problemen enkel nog een complete batterij bestellen - en aangezien die in de versnellingsbak zit wordt het dan heel gauw, heel duur. Dat maakt het ook riskant, vooral als je particulier bezitter bent.

Die bagageruimte is grappig dat je het noemt. Ik hoor dat nooit als beletsel van berijders, terwijl ik altijd iedereen ermee zie hannesen. En dan ben ik nog lang, dus zal de last voor mij wat minder zijn.

Al met al, kun je ivm ISA en allerlei andere ongein eigenlijk het beste een auto van het begin van de twenties kopen en daar heel lang mee doorrijden. Althans, da's mijn mening.

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17:51
[...]
Waarom weet je dit pas achteraf, was dat van tevoren al niet bekend?

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Pannencouque schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 10:08:
[...]
Logisch verhaal. (y)

Ik mis inderdaad ook hybride als ik naar een G32 overstap. Elektrisch heeft echt wel voordelen, al wil je dan wel de ±200pk die je in de 50e hebt. Rond de 100pk vind ik echt te weinig. Anderzijds: als ik zo rondkijk is een hybride BMW tegenwoordig ook wat riskanter. Schijnbaar heeft het vervangen van losse accucellen geen zin meer en kun je bij te hoge slijtage of problemen enkel nog een complete batterij bestellen - en aangezien die in de versnellingsbak zit wordt het dan heel gauw, heel duur. Dat maakt het ook riskant, vooral als je particulier bezitter bent.
Batterij zit onder je achterbank (niet 'in je bak'?) bij de huidige generatie hybrides?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 03-01 21:52

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Pannencouque schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 10:08:
[...]

Logisch verhaal. (y)

Die bagageruimte is grappig dat je het noemt. Ik hoor dat nooit als beletsel van berijders, terwijl ik altijd iedereen ermee zie hannesen. En dan ben ik nog lang, dus zal de last voor mij wat minder zijn.

Al met al, kun je ivm ISA en allerlei andere ongein eigenlijk het beste een auto van het begin van de twenties kopen en daar heel lang mee doorrijden. Althans, da's mijn mening.
Oplossing blijft de 550e ;) al is die natuurlijk ook niet perfect. afwerkingsprobleem blijft en een combi met fysieke knoppen van iDrive 7 en het huidige systeem zou perfect zijn. Moet zeggen dat het me meevalt hoeveel ik het systeem haat. Wel heel blij met de iDrive knop, die mis ik echt in de X1 van mijn ouders.

Heb hem (op een paar dagen na) een jaar. 61% elektrisch gereden in 2025, vooral voor vakantie ritten en als ik zin had om die B58 een keer wakker te schudden :D. "gemiddeld" 3.8 op 100 gereden over een dikke 19.000 km.
YakuzA schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 10:36:
[...]

Batterij zit onder je achterbank (niet 'in je bak'?) bij de huidige generatie hybrides?
Batterij zit in de kofferruimte (alles wat niet als elektrisch platform ontwikkeld is) of in de ondervloer (5 serie hybrid). Er zit 8 jaar garantie op, mijn tijd komt het wel door.

Eerlijk gezegd ook niet veel negatieve verhalen gelezen over oudere modellen met veel problemen. Kan me wel voorstellen dat zo'n pakket EOL is met 300-400.000km.

[ Voor 14% gewijzigd door Tortelli op 02-01-2026 10:39 ]

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 18:18
Tortelli schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 10:37:
[...]

Batterij zit in de kofferruimte (alles wat niet als elektrisch platform ontwikkeld is) of in de ondervloer (5 serie hybrid). Er zit 8 jaar garantie op, mijn tijd komt het wel door.
Batterij zit onder de achterbank (bij de G2x in ieder geval).
In de kofferbak ligt de benzinetank(je)

• Pannencouque
Jullie hebben gelijk, ik heb 't verkeerd opgeschreven. De accu ligt helemaal achterin, maar de elektrische motor zit in de versnellingsbak. Dus als daar iets mee is ben je het haasje.

En ik begreep bij EV Clinic dat ze geen losse accucellen meer repareren omdat binnen korte tijd de rest ook hemelt. En omdat BMW blijkbaar geen losse onderdelen meer levert.

• Pannencouque
Tortelli schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 10:37:
[...]

Oplossing blijft de 550e ;) al is die natuurlijk ook niet perfect. afwerkingsprobleem blijft en een combi met fysieke knoppen van iDrive 7 en het huidige systeem zou perfect zijn. Moet zeggen dat het me meevalt hoeveel ik het systeem haat. Wel heel blij met de iDrive knop, die mis ik echt in de X1 van mijn ouders.

Heb hem (op een paar dagen na) een jaar. 61% elektrisch gereden in 2025, vooral voor vakantie ritten en als ik zin had om die B58 een keer wakker te schudden :D. "gemiddeld" 3.8 op 100 gereden over een dikke 19.000 km.
Die aandrijflijn is/lijkt inderdaad perfect. Ik heb echter gereden met een i5 en ben afgeknapt op het interieur. Ik moet de 'oude' comfortstoelen hebben. Dus de G61 gaat helaas voor mij geen optie worden.

• BigEagle
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:48
Vandaag eindelijk het kentekenbewijs binnen gekregen en de platen laten maken. Verzekering geregeld en gelijk even een stukje gereden. *O*

Morgenavond een setje wintervelgen en banden ophalen.

Met een hamer in je hand lijkt alles op een spijker...

• IQM
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:52

IQM

Pannencouque schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 14:03:
Jullie hebben gelijk, ik heb 't verkeerd opgeschreven. De accu (5) ligt helemaal achterin, maar de elektrische motor (3) zit in de versnellingsbak. Dus als daar iets mee is ben je het haasje.

En ik begreep bij EV Clinic dat ze geen losse accucellen meer repareren omdat binnen korte tijd de rest ook hemelt. En omdat BMW blijkbaar geen losse onderdelen meer levert.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A1FxUSyT2GEBBL81Siy9HY1L74M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uoRbI6IWMT4bP02WFLZ1VRsH.jpg?f=fotoalbum_large

Wellicht al een ouder plaatje maar dit zegt meer dan 100 woorden.

Maar bedoel je nu dat ze geen losse accucellen meer vervangen of geen losse accumodules?
Er zitten 2 soorten modules in en van elk 3 stuks.

Het is mogelijk om de SOH van de HV accu uit te lezen maar ik weet nog niet of ik daar € 24,99 voor over heb voor EVScanner.
BigEagle schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 16:27:
Morgenavond een setje wintervelgen en banden ophalen.
Mooi, ben benieuwd wat voor set winterwielen je hebt aangeschaft.
(Ik heb afgelopen zomer een zgan. 18" set Style 632 opgehaald net onder Groningen voor € 500,-)

[ Voor 11% gewijzigd door IQM op 02-01-2026 17:26 ]

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 01:14
Ik ben op zoek naar wire diagrams/kabel schema's voor een G45. Daar moet een dimmende spiegel aan de bijrijderskant toegevoegd worden. Juiste glas onderdeel nr. heb ik kunnen vinden. Ben nu op zoek naar wiring en modules. Zo ver ik kan zien zitten er bij de G45 geen modules in de spiegel zelf, ik vermoed dat die in de deuren zitten. Dat wil ik bevestigen door de schemas door te lopen.
Heeft iemand hier tips waar ik schema's kan vinden? newTis is er mee gestopt en verwijst naar bmwTis. Die lijkt legit maar kost geld.

• BigEagle
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:48
IQM schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 17:17:
Mooi, ben benieuwd wat voor set winterwielen je hebt aangeschaft.
(Ik heb afgelopen zomer een zgan. 18" set Style 632 opgehaald net onder Groningen voor € 500,-)
Het is een zgan.18" Style 684 geworden in grijs. Zouden als het goed is moeten passen met de m-sport remmen.

Met een hamer in je hand lijkt alles op een spijker...

• Denniz0229
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:56
[...]

De dubbele laadklep vind ik dan weer een van de beste dingen van de x5. ik ben 1,90 en kan echt makkelijk overal bij. zeker met een kinderwagen erin is het heerlijk dat deze niet meteen op je af komt rollen.

heb je ook naar de x5 pre lci gekeken? die is qua interieur volgens mij gelijk aan de g32.
ik rij bewust ook de pre lci, omdat ik geen breedbeeld tv wil met teveel functies erin.

• alexbl69
Denniz0229 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 19:21:
[...]
heb je ook naar de x5 pre lci gekeken? die is qua interieur volgens mij gelijk aan de g32.
ik rij bewust ook de pre lci, omdat ik geen breedbeeld tv wil met teveel functies erin.
Nee, eigenlijk niet. Was wel gecharmeerd van de hybride techniek van de X5 LCI, en deze had dus m'n focus.

Heb uiteraard proef gereden, en het scherm beviel me direct niet. Maar had toen nog de overtuiging dat ik me er zelf maar overheen moest zetten. Bijna elk merk doet het, dus ik zocht het 'probleem' meer bij mezelf dan bij de auto.

Uiteindelijk bleek ik inderdaad het probleem, want ik had uiteraard naar m'n gevoel moeten luisteren. Het scherm went (tenminste bij mij) absoluut niet. Vandaag een rit gemaakt door Duitsland met medepassagiers, en het was weer bal. De bijrijder wilde zijn stoelverwarming wijzigen terwijl ik wat met de navigatie wilde doen. We zaten elkaar 'in de weg'.

Ja, klein leed. Maar het stoort me enorm dat een bezuinigingsmaatregel op een auto van 138K tot dit soort ergernissen leidt. Zet die functie gewoon onder een knop, zodat de bijrijder niet met z'n vingers aan dat scherm hoeft te komen.

• alexbl69
Het Fantoom schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 10:32:
[...]

Waarom weet je dit pas achteraf, was dat van tevoren al niet bekend?
Klopt, het is financieel vaak de beste keuze om een auto helemaal op te rijden. Maar ja, dat is niet de enige afweging :).

• lostboy_0234
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 03-01 18:29
Hoe kom ik erachter of mijn G31 LCI - Active Design Sound heeft?

• IQM

IQM

lostboy_0234 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 21:48:
Hoe kom ik erachter of mijn G31 LCI - Active Design Sound heeft?
1. "CAR"
2. "Instellingen"
3. "Algemene instellingen"
4. "Motorgeluid"
5. Gewenste instelling selecteren.

• Pannencouque
IQM schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 17:17:
[...]

[Afbeelding]

Wellicht al een ouder plaatje maar dit zegt meer dan 100 woorden.

Maar bedoel je nu dat ze geen losse accucellen meer vervangen of geen losse accumodules?
Er zitten 2 soorten modules in en van elk 3 stuks.

Het is mogelijk om de SOH van de HV accu uit te lezen maar ik weet nog niet of ik daar € 24,99 voor over heb voor EVScanner.
Ik heb een filmpje van ze gezien waar ze het hadden over losse cellen. De modules kunnen wellicht wel, maar ook dat is niet goedkoop. Ik zie prijzen voor nieuwe modules op 1.600 euro zitten. Inbouw erbij ga je ruim over 2k voor één module. Als er meer versleten zijn wordt het gauw duur.

• lostboy_0234
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 03-01 18:29
IQM schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 21:52:
[...]

1. "CAR"
2. "Instellingen"
3. "Algemene instellingen"
4. "Motorgeluid"
5. Gewenste instelling selecteren.
Ik heb deze setting helaas niet.

• Spollie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:56
Ik kreeg laatst een melding over lage accuspanning in mijn M340i, dus gelijk maar een nieuwe accu besteld en erin gezet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7UKPt7MjbEBU9Z4MoNkki7NplgE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NDzn0PFiMaiIO6sqKq4Reulq.jpg?f=fotoalbum_large

Makkelijk klusje omdat de accu tegenwoordig in het midden onder de kofferruimte zit en niet meer rechtsachter, zoals bij de F30 en E90 het geval was.

Daarna even gecodeerd naar 105Ah met bimmercode en nieuwe accu geregistreerd met bimmerlink, en klaar was Kees.

• Marc Rademaker
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:22
Schadevraagje. Vanochtend een auto in de zijkant gehad. Nu kan ik kiezen voor een erkende schadehersteller, inclusief de voordelen vanuit de verzekeraar, vervangend vervoer bijvoorbeeld, directe betaling, of een eigen schadehersteller.

Erkend (en in de buurt) zijn Ekris Zeist en bijvoorbeeld TAB Tiel, Hedin Houten of Jaarsveld Culemborg.

Of dus zelf iets kiezen wat meer in de buurt zit (Wijk bij Duurstede) Wat is aan te raden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YQe9LNd3cOZrT7KEqP_Uv_p5VuQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lM9ArUgQZrxLvptxuGrINbWO.jpg?f=fotoalbum_large

• CreativeS
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Ekris Zeist en vragen of ze 'm bij Ekris Veenendaal willen repareren. Volgens mij gaan bijna alle schadegevallen van Ekris midden sowieso naar Veenendaal, maar daar zal Greetoz vast wel meer over kunnen vertellen. Die van ons is naar Veenendaal gebracht (vanuit vestiging Velp aangestuurd).

[ Voor 33% gewijzigd door CreativeS op 03-01-2026 15:06 ]

• Greetoz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:16
Marc Rademaker schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 14:55:
Schadevraagje. Vanochtend een auto in de zijkant gehad. Nu kan ik kiezen voor een erkende schadehersteller, inclusief de voordelen vanuit de verzekeraar, vervangend vervoer bijvoorbeeld, directe betaling, of een eigen schadehersteller.

Erkend (en in de buurt) zijn Ekris Zeist en bijvoorbeeld TAB Tiel, Hedin Houten of Jaarsveld Culemborg.

Of dus zelf iets kiezen wat meer in de buurt zit (Wijk bij Duurstede) Wat is aan te raden?

[Afbeelding]
CreativeS schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 15:04:
Ekris Zeist en vragen of ze 'm bij Ekris Veenendaal willen repareren. Volgens mij gaan bijna alle schadegevallen van Ekris midden sowieso naar Veenendaal.
Balen! Inderdaad zoals @CreativeS zegt even navragen, want sommige vestigingen hebben contracten met losse schade bedrijven. Ik kan Ekris Veenendaal in ieder geval ten zeerste aanbevelen, die hebben mijn schade onzichtbaar herstelt. (met een moeilijke kleur).

https://printcraft3d.nl Protect your BMW! https://BimmerNotify.app

• Denniz0229
  • Registratie: November 2011
alexbl69 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 21:44:
[...]

Nee, eigenlijk niet. Was wel gecharmeerd van de hybride techniek van de X5 LCI, en deze had dus m'n focus.

Heb uiteraard proef gereden, en het scherm beviel me direct niet. Maar had toen nog de overtuiging dat ik me er zelf maar overheen moest zetten. Bijna elk merk doet het, dus ik zocht het 'probleem' meer bij mezelf dan bij de auto.

Uiteindelijk bleek ik inderdaad het probleem, want ik had uiteraard naar m'n gevoel moeten luisteren. Het scherm went (tenminste bij mij) absoluut niet. Vandaag een rit gemaakt door Duitsland met medepassagiers, en het was weer bal. De bijrijder wilde zijn stoelverwarming wijzigen terwijl ik wat met de navigatie wilde doen. We zaten elkaar 'in de weg'.

Ja, klein leed. Maar het stoort me enorm dat een bezuinigingsmaatregel op een auto van 138K tot dit soort ergernissen leidt. Zet die functie gewoon onder een knop, zodat de bijrijder niet met z'n vingers aan dat scherm hoeft te komen.
klinkt toch een beetje alsof je gelukkiger zou zijn met een 45e.
daarvan is de hybride techniek iets minder, maar de techniek in het interieur wel beter.

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:44

[Afbeelding]
Ik neem aan dat de ander fout zat? Lekker bij een goed aangeschreven erkende BMW dealer doen dan. Weet je bijna zeker dat het goed zal gebeuren en je hoeft zelf nauwelijks iets te regelen. Als jij schuldig was en zelf wil betalen, dan kan je beter wat rond shoppen. Maar gezien de schade wordt zelf lappen een duur feestje.

• Marc Rademaker
Greetoz schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 15:06:
[...]

[...]

Balen! Inderdaad zoals @CreativeS zegt even navragen, want sommige vestigingen hebben contracten met losse schade bedrijven. Ik kan Ekris Veenendaal in ieder geval ten zeerste aanbevelen, die hebben mijn schade onzichtbaar herstelt. (met een moeilijke kleur).
Thanks beide, ik ga maandag wat belletjes maken. Veenendaal is niet heel veel verder dan Zeist.
TheBrut3 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 20:45:
[...]

Ik neem aan dat de ander fout zat? Lekker bij een goed aangeschreven erkende BMW dealer doen dan. Weet je bijna zeker dat het goed zal gebeuren en je hoeft zelf nauwelijks iets te regelen. Als jij schuldig was en zelf wil betalen, dan kan je beter wat rond shoppen. Maar gezien de schade wordt zelf lappen een duur feestje.
Ik ga daar wel van uit. Het was achteropkomend verkeer dat uitprobeerde te wijken en daardoor in mijn zijkant terecht kwam. Ik sloeg rechtsaf, wel met de nodige moeite vanwege de gladheid, maar had de voorrangsweg ruimschoots verlaten. Achteropkomende auto kon niet tijdig remmen en had dus meer afstand moeten houden. Even platgeslagen. Hoe dan ook zuur voor ons beiden.

• CreativeS
  • Niet online
Marc Rademaker schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 21:25:
Ik ga daar wel van uit. Het was achteropkomend verkeer dat uitprobeerde te wijken en daardoor in mijn zijkant terecht kwam. Ik sloeg rechtsaf, wel met de nodige moeite vanwege de gladheid, maar had de voorrangsweg ruimschoots verlaten. Achteropkomende auto kon niet tijdig remmen en had dus meer afstand moeten houden. Even platgeslagen. Hoe dan ook zuur voor ons beiden.
En je reed zelf wel op winter- of all season-banden?

• IQM

IQM

Heb je deze optie dan wel?
Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik alle kunstmatige geluiden direct uitgezet heb. Toen ik een heerlijke N55 zespitter had genoot ik van het geluid. Vooral de koude start was geweldig. Bij een B48 zit ik echt niet te wachten op motorgeluid uit de luidsprekers.
Pannencouque schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 11:33:
Ik heb een filmpje van ze gezien waar ze het hadden over losse cellen. De modules kunnen wellicht wel, maar ook dat is niet goedkoop. Ik zie prijzen voor nieuwe modules op 1.600 euro zitten. Inbouw erbij ga je ruim over 2k voor één module. Als er meer versleten zijn wordt het gauw duur.
Een complete vervanging van de HV accu gaat -naar ik heb gehoord- richting de € 15.000,-.

[Afbeelding]
Normaal gesproken bepaalt je verzekeraar waar de auto gerepareerd wordt. Tenzij je een duurdere polis hebt met vrije keus. De verzekeraar laat de auto dan repareren en gaat de schade verhalen bij de verzekeraar van de tegenpartij.

Het kan ook dat je zelf met de verzekeraar van de tegenpartij contact opneemt en aangeeft bij wie de auto gerepareerd zal worden. Afhankelijk van het schadebedrag komt er dan een expert langs om het schadebedrag vast te stellen. Daarna kun je dan de schade laten herstellen en betaalt de verzekeraar jou het schadebedrag uit wat jij dan op jouw beurt aan de hersteller betaald. (Een dergelijke schade aan een deurpaneel kan zomaar tussen de € 800 en € 1.600,- gaan kosten.)

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 04-01 10:48

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

[Afbeelding]
Heb ook is bij bmw dealer gestaan voor reparatie. De verzekeraar betaalde niet genoeg en werd hierdoor naar een schadehersteller binnen de dusseldorp gebracht. Zelf wouden ze het niet doen voor het uurloon wat de verzekeraar bood.

• AlexV
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 00:04
Op 28.200 km valt onderstaande me toch niet tegen :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9fR0pAn2n6YjpylBZ9_opV5KNJc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/cWkIZBnSgNcTXVUuVZCTGHjF.png?f=fotoalbum_large

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:51

Bommes

Capo del formaggio

Tja, als ik nou eens een goede planner zou zijn :P
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zhW5x64wdAmIxRvJTricS3Xe3dI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k2QiGFGl81UoT8CBQ7DEYZdp.jpg?f=fotoalbum_large
Dan stonden mijn winterwielen vanochtend niet nog op een stapeltje in de garage :X
Dus warme kleren aan, auto uitgegraven, krik er onder en aan de gang :Y
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vXaUA5xOqNdJDpwEDyItrrd05-c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yOJNjVa15FClUAelDPMYc6p7.jpg?f=fotoalbum_large
Gewoon met het handje, ik heb wel een luchttol maar dan moest ik ook nog de compressor naar buiten gaan rijden }:|

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yq6AerPpQprhIRRurWRYW6Vivp0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qFxvOde6ffMqiDO9XifOPVw2.jpg?f=fotoalbum_large
Omdat ik tussen de 80+ers woon heb ik tussen door ook maar even een stukje stoep voor ons huis en dat van mijn buurman schoon geveegd. Ook meteen even een looppad op zijn oprit sneeuwvrij gemaakt, kan hij tenminste zijn huis uit zonder meteen zijn heupen te breken.
Toen moest ik wel aan de beademing.. #luieambtenaar -O-

Auto sneeuwvrij gemaakt, omgedraaid en daarna de linkerkant ook wisselen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dAhmMUXeSQRQIfR1D88oKlZbzrQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V1dwj7ZpH33uBDCL3Tys5VXu.jpg?f=fotoalbum_large

Zomerwielen weer in de garage op de stapel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BQs5j9IQ8MCcn8tf4c6Xt77Tf5E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nOQqgqGaiCm5w8PS1iwqcrDx.jpg?f=fotoalbum_large

En een goed uurtje later was ik weer klaar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u1iRT1VOInHkl9d5L05CQMeFTWU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OvUkFiGd5Tec4cquYdgnusra.jpg?f=fotoalbum_large

Nu toch maar een herinnering in mijn agenda gezet ergens in november van dit jaar.. :P

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• roland kroes
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 01:05
Slechte planning kost natte voeten of koude vingers 😅

• Theimon
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:33

Theimon

Snapte!?

@Bommes Kan je meteen je zomerset een goede schoonmaakbeurt geven :)

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

roland kroes schreef op zondag 4 januari 2026 @ 13:32:
Slechte planning kost natte voeten of koude vingers 😅
Ik had me juist veel te warm aangekleed.
Toen ik die halve meter naast de auto sneeuwvrij had (1 minuutje) stond het zweet me al op de rug :P
Dus zeker niet koud of nat geweest.
Theimon schreef op zondag 4 januari 2026 @ 13:33:
@Bommes Kan je meteen je zomerset een goede schoonmaakbeurt geven :)
Ja dat is wel nodig ja, maar niet nu. Dat gaat vast pas gebeuren als de zomerset er weer terug onder moet >:)

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• roland kroes
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 01:05
Zou wel het zout er even afspuiten ✌️

• syntesia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14:24
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uEaewQOgP_h-6B35P1mrDqjaw54=/x800/filters:strip_exif()/f/image/dDBgq3pzzlUPkR9lWoe66psu.png?f=fotoalbum_large

Mensen rijden niet met hun auto ofzo...

• Spollie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:56
syntesia schreef op zondag 4 januari 2026 @ 13:49:
[Afbeelding]

Mensen rijden niet met hun auto ofzo...
Verbruik van jouw M3 valt me dan eigenlijk toch wel tegen, zeker vergeleken met een M340i. Misschien moet ik hem voorlopig toch maar gewoon houden, eigenlijk weinig op aan te merken deze auto. De prijs/fun verhouding van een M340i is toch wel uitstekend.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/63OKZN81_fz7qvfzMe9VLNxxWuw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/KMk8P5CHtlrfUIy2T80GIlHH.png?f=fotoalbum_large

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 18:26

MLLL

Palm Treo 650

Mijn 530D f11 doet 1 op 12,3 , gemeten over 4000km.
Nu is die wel iets zuiniger dan mijn voormalige 4 cilinder Vito die deed 1 op 11,4.

• Marc Rademaker
CreativeS schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 22:05:
[...]

En je reed zelf wel op winter- of all season-banden?
Nee, die zouden er woensdag onder komen. Met de temperatuur rond de 10 graden heb ik gewacht. En van en naar de voetbal ging het allemaal prima, langzaam, maar prima. Tegenpartij reed overigens ook op zomerbanden.
IQM schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 22:33:
[...]
Normaal gesproken bepaalt je verzekeraar waar de auto gerepareerd wordt. Tenzij je een duurdere polis hebt met vrije keus. De verzekeraar laat de auto dan repareren en gaat de schade verhalen bij de verzekeraar van de tegenpartij.

Het kan ook dat je zelf met de verzekeraar van de tegenpartij contact opneemt en aangeeft bij wie de auto gerepareerd zal worden. Afhankelijk van het schadebedrag komt er dan een expert langs om het schadebedrag vast te stellen. Daarna kun je dan de schade laten herstellen en betaalt de verzekeraar jou het schadebedrag uit wat jij dan op jouw beurt aan de hersteller betaald. (Een dergelijke schade aan een deurpaneel kan zomaar tussen de € 800 en € 1.600,- gaan kosten.)
ABN AMRO Verzekeringen. Zoals ik het las, heb ik vrije keuze, maar bij erkende schadeherstellers krijg je meer service. Ekris Zeist valt daaronder. Maandag maar eens aanhoren hoe of wat.

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:57

Eagle Creek

Breathing security

AlexV schreef op zondag 4 januari 2026 @ 13:14:
Op 28.200 km valt onderstaande me toch niet tegen :)

[Afbeelding]
Niet verkeerd! Met mijn nieuwe werklocatie red ik die aantallen niet meer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kZdS2ohGGsHvpmwFLN8ztjMJ-3s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YgmoNrqxuzlPd7608Di4YowT.jpg?f=fotoalbum_large

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

• AlexV
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 00:04
Eagle Creek schreef op zondag 4 januari 2026 @ 16:11:
[...]

Niet verkeerd! Met mijn nieuwe werklocatie red ik die aantallen niet meer.

[Afbeelding]
Toch indrukwekkende cijfers ook! Ik merk wel dat nu de auto op 137.000 km staat, waarvan zo'n 60.000 km elektrisch, dat de accucapaciteit wel wat minder begint te worden. Geen giga verschillen, maar ritten in de zomer die ik eerder op 50% afsloot zit ik nu vaak rond de 45%. Opzich ook niet gek gezien de kilometers en auto uit maart 2020, maar toch jammer voor de stats :9

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

roland kroes schreef op zondag 4 januari 2026 @ 13:41:
Zou wel het zout er even afspuiten ✌️
Auto stond al een week of wat stil, en in onze straat wordt niet gestrooid.
Veel zout zal er dus niet op de wielen zitten.

Hhmm zo een jaaroverzicht heb ik niet in mijn bmw app
Maar in het dashboard staat al een paar jaar gemiddeld 8L/100km. Niet echt heel zuinig voor zo een 3 cilinder truttenschudder :X
Maar goed merendeel zijn ook stads kilometers, dan is een dergelijk verbruik niet heel verwonderlijk.

• pietr
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19:39
Vooral stadsverkeer (woon-werk) en vakanties met een caravan erachter. Niet heel zuinig, maar wel prettige km’s afgelegd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jA1HtK8KejcshzTaN4okUdZwntI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zw6KUhozAk8KecSeXjdNtyii.jpg?f=fotoalbum_large

Ben al een tijdje aan het kijken naar een nieuwe. Shortlist: BMW X3 30i ‘24, Volvo V60 T8 ‘26, of Volvo XC60 ‘26. Laatste 2 omdat ik uiteindelijk toch phev overweeg en de 330e ‘maar’ 1500 kg mag trekken.

[ Voor 18% gewijzigd door pietr op 04-01-2026 16:28 ]

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19:33

TommieW

Numa numa.

Confronterend, die terugblik. :+
Blijkbaar heb ik in 2025 32.231 km in 498 uur gereden met een gemiddeld verbruik van 6,8 l/100km in m'n F40 120i. Wel een beetje eng hoe hard dat gaat, een nieuwe klus afgelopen jaar zorgt ook weer voor 13.000km per jaar.
Hij heeft een nieuw rammeltje ontwikkeld, lijkt een beetje op een hitteschild. Binnenkort maar 's langs de dealer rijden voor garantie, nu hij dat nog heeft.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 17 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

• DaFreakhead
  • Registratie: Mei 2004
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fAie4w18iySKrDWbBmNxeT-fnZk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jFHdrVvMXWcJvOFS1RuEC4VZ.jpg?f=fotoalbum_large
Ik vond het ook nog wel meevallen qua kilometers, maar ik lijk ook bij de top 10% te zitten qua afgelegde afstand met mijn dieseltje. Totaal 34.600 km gereden overigens.

[ Voor 3% gewijzigd door DaFreakhead op 04-01-2026 18:31 ]

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Wat wordt er weinig met BMWs gereden, heerlijke auto en motor om mee onderweg te zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2noXc30DmP8u04orBejOXzEMHX4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/EJlYj4Q7Yre3M7FjTyWJ9tsK.png?f=user_large

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Oef 234uur in de auto :X
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bZQVvcP1ziOhtWe0myLesUidNcQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/dqnLkPmwiHw8WbarSjdpARZa.png?f=fotoalbum_large

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:57

Eagle Creek

Breathing security

Zitten jullie in lease of toevalligerwijs bij een verzekeraar die dealer-herstel ook vergoedt?

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

• Greetoz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:16
Ik ben bij “bmw” zelf verzekerd.

https://printcraft3d.nl Protect your BMW! https://BimmerNotify.app

• CreativeS
  • Niet online
Eagle Creek schreef op zondag 4 januari 2026 @ 22:53:
Zitten jullie in lease of toevalligerwijs bij een verzekeraar die dealer-herstel ook vergoedt?
Wij hebben beide auto's verzekerd bij BMW (Allianz).
Marc zit geloof ik bij ABN AMRO.

[ Voor 10% gewijzigd door CreativeS op 05-01-2026 00:47 ]

• IQM

IQM

Eagle Creek schreef op zondag 4 januari 2026 @ 22:53:
Mijn auto's zijn al jaren via mijn werkgever verzekerd. De personeelskorting is wel minder geworden dan vroeger maar het is nog steeds interessant. En bij mijn vorige wagen was CB de enige die deze auto (NL Cataloguswaarde bijna € 125K zonder alarm erop) zonder voorwaarden All-Risk wilden verzekeren. Bijna alle andere verzekeraars vonden de waarde te hoog of vereisten een hogere klasse alarminstallatie.
Pagina: 1 ... 384 385 Laatste