Het grote BMW-topic #14 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 378 ... 383 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• HeldereM
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20-12 18:17
CreativeS schreef op zondag 9 november 2025 @ 16:57:
[...]

Ja, die 2k is een veiligheidsmaatregel.

Maar (voor de zekerheid) je weet dat het niet de bedoeling is dat remblokken helemaal tot het metaal gaan? Dus wat bedoel je 'met op de helft'? Met nog tussen de 2 tot 3mm remvoering zijn ze wel klaar. Rond de 5mm wordt er al geadvisseerd ze te vervangen.
Je hebt die schuine zijkantjes, daar ben ik net doorheen gesleten. Ik weet dat ze niet helemaal op hoeven 😉 Zijn Brembo blokken.

• DaFreakhead
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17:54
MLLL schreef op zondag 9 november 2025 @ 13:53:
[...]

Bij mijn F25 en F11 werd het gewoon weer groen, bij die F25 zat ik 3000km overheen, die blokken waren echt op een millimeter na versleten.
Nou ik zal de proef op de som nemen, fingers crossed!!

• CreativeS
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
HeldereM schreef op zondag 9 november 2025 @ 17:53:
[...]

Je hebt die schuine zijkantjes, daar ben ik net doorheen gesleten. Ik weet dat ze niet helemaal op hoeven 😉 Zijn Brembo blokken.
Ik heb geen schuine vlakken op mijn blokken. Direct vanaf montage maximaal oppervlak. Brembo ‘budget/standaard’ en Brembo Performance is nogal een verschil…

[ Voor 16% gewijzigd door CreativeS op 09-11-2025 19:34 ]

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20:18
CreativeS schreef op zondag 9 november 2025 @ 19:27:
[...]

Ik heb geen schuine vlakken op mijn blokken. Direct vanaf montage maximaal oppervlak. Brembo ‘budget/standaard’ en Brembo Performance is nogal een verschil…
Zijn die schuine vlakken niet afhankelijk van welk remsysteem je hebt, en dus welke vorm blok daarbij hoort?
Mijn F20 1-serie heeft ook die schuine vlakken namelijk (ATE) en de originele BMW blokken hadden dit ook.

Als ik bij Brembo op de site zoek dan krijg ik 2 types remblok gevonden voor mijn auto (Prime en Xtra) met ook dezelfde remblokvorm met schuine zijdes voor beide types, alleen het compound is anders. Wat is hiervan dan de budgetrommel en welke de Performance?

• Greetoz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:13
[...]

De standaard OEM M3 (F80) remblokken hebben ook een schuine kant..

Gisteren de nieuwe klauwen en schijven gemonteerd. Het zijn de remmen van een M2 Competition, zijn dezelfde klauwen als krijgt als je carbon remmen neemt op de F80 alleen dan met stalen schijven. 6 piston voor nu en 4 achter :).

Ook maar alles waar je normaal niet bijkomt een schoonmaakbeurt gegeven. Helaas werd mijn vrees waarheid en waren de 2e hands schijven krom, althans links voor en links achter... Dus resultaat is dat er 4 nieuwe schijven besteld zijn bij Leebmann24..

Wel even alles geïnstalleerd! Gelijk de remleidingen vervangen voor stalen, maar dat is niet te zien ;-).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JvTu5mKDf4omiyRkLCWdwgKsdJ8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DpaGTd8U9MvG6tliPQE0N30F.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OCmZRT63WkzfnQ6C1756FD2nCF0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AqhgMJE4YHoWjIVp8nQoTE5s.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_vzpcPqb6cNOqrXRInFkE5mgKHc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uUXFLukr6V8ItX5N26Bn9UyZ.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BZSRGGuRh-hUkIq0O5pJhojCy8g=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AzDjkxkwjldSMsspumgFglL7.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 3% gewijzigd door Greetoz op 11-11-2025 18:28 ]

https://printcraft3d.nl Protect your BMW! https://BimmerNotify.app

• CreativeS
  • Niet online
Greetoz schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 18:27:
De standaard OEM M3 (F80) remblokken hebben ook een schuine kant..
Ik zeg nergens dat Brembo dat niet heeft. Ik zeg alleen dat er kwalitatief een behoorlijk verschil zit tussen Brembo (standaard) en Brembo Performance reagerende op één zin uit zijn reactie.

• Puf
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13:08
CreativeS schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 18:49:
[...]

Ik zeg nergens dat Brembo dat niet heeft. Ik zeg alleen dat er kwalitatief een behoorlijk verschil zit tussen Brembo (standaard) en Brembo Performance reagerende op één zin uit zijn reactie.
Je houdt ons wel in spanning over welke superieure blokken zonder schuine kant je dan wél hebt... :+
Care to share?
[...]

• Greetoz
CreativeS schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 18:49:
[...]

Ik proefde uit jouw reactie dat als je schuine vlakken had je kennelijk een mindere range had van brembo, wellicht is dat zo, maar BMW vind het kennelijk goed genoeg voor zn M cars ;-), Vandaar mijn reactie maar misschien begreep ik je verkeerd.

Alleen de blokken voor hebben die rand trouwens, hier een fototje
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vS9ZvSquEVBhobo2vqdMmVdF2Y8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pHvtYVRCTPt2BBs8BVKDqsN6.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 7% gewijzigd door Greetoz op 11-11-2025 19:07 ]

• lostboy_0234
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 18:44
Hi,

Heeft iemand wel eens software updates gedaan of gehad op je motor?

• dunkiegaming
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 20:29
lostboy_0234 schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 20:01:
Hi,

Op de motor?
Ik heb alleen een software update gedaan van NBTevo_L naar NBTevo_X voor fullscreen carplay op mijn headunit.

RIPE Atlas probe #1008427

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Nu online

Mr Pingu

Professioneel Prutser

dunkiegaming schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 21:02:
[...]

Op de motor?
Ik heb alleen een software update gedaan van NBTevo_L naar NBTevo_X voor fullscreen carplay op mijn headunit.
Bij de motor kan ook de i-step omhoog, alleen Joost mag weten wat dat brengt :P

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:42
lostboy_0234 schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 20:01:
Hi,

Ik zou wel graag een bootmod3 update op m’n b48 184pk hebben :9

XXXVI

• HeldereM
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20-12 18:17
Haha mijn punt was dat de blokken nog lang niet op zijn 😂. Verder geen oordeel of de schuine hoekjes goed zijn of niet.

Ik heb gewoon goedkope blokken op de 1-serie, maar ze zijn dus behoorlijk slijtvast. Ook minder bite dan de standaard BMW blokken, dat is wel jammer 🙂 Dat zorgt er dus voor dat de voorspelling op 8k km blijft hangen, daar begon de discussie mee. Daarnaast zit de indicator natuurlijk slechts op 1 v/d 4 blokken, dus visuele inspectie is het beste.

[ Voor 26% gewijzigd door HeldereM op 11-11-2025 22:18 ]

• Mr Pingu
  • Nu online

Mr Pingu

Professioneel Prutser

HeldereM schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 22:15:
Haha mijn punt was dat de blokken nog lang niet op zijn 😂. Verder geen oordeel of de schuine hoekjes goed zijn of niet.

Ik heb gewoon goedkope blokken op de 1-serie, maar ze zijn dus behoorlijk slijtvast. Ook minder bite dan de standaard BMW blokken, dat is wel jammer 🙂 Dat zorgt er dus voor dat de voorspelling op 8k km blijft hangen, daar begon de discussie mee. Daarnaast zit de indicator natuurlijk slechts op 1 v/d 4 blokken, dus visuele inspectie is het beste.
Let wel op dat de binnenblokken vaak iets harder slijten dan de buitenblokken ;)

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

• upclocker
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18:39
dunkiegaming schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 21:02:
[...]

Op de motor?
Hoe heb je fullscreen erop gekregen? Ik heb NBTevo_X al wel er op maar geen mogelijkheid om fullscreen te selecteren. Gaat om pre LCI G30.

• Mr Pingu
  • Nu online

Mr Pingu

Professioneel Prutser

upclocker schreef op woensdag 12 november 2025 @ 11:56:
[...]

Hoe heb je fullscreen erop gekregen? Ik heb NBTevo_X al wel er op maar geen mogelijkheid om fullscreen te selecteren. Gaat om pre LCI G30.
Heb je ook CARPLAY_FULLSCREEN naar aktiv (01) gecode met bimmercode of andere tool?

• Puf
Vanmorgen direct bij het starten van de motor (F30 B48) bleef mijn gevreesde check engine light branden (niet knipperen). De hele weg naar m'n werk (ca. 30 min) aangebleven. Helaas lag het niet aan de benzinedop. Auto reed verder normaal, maar bewust niet vlot ingehaald of kickdown gebruikt. Nog geen tijd gehad om te scannen op codes. Het zal me benieuwen... Hoop iets kleins.

• Mr Pingu
  • Nu online

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Puf schreef op woensdag 12 november 2025 @ 12:40:
Vanmorgen direct bij het starten van de motor (F30 B48) bleef mijn gevreesde check engine light branden (niet knipperen). De hele weg naar m'n werk (ca. 30 min) aangebleven. Helaas lag het niet aan de benzinedop. Auto reed verder normaal, maar bewust niet vlot ingehaald of lockdown gebruikt. Nog geen tijd gehad om te scannen op codes. Het zal me benieuwen... Hoop iets kleins.
:|

Hopelijk iets kleins

• upclocker
Mr Pingu schreef op woensdag 12 november 2025 @ 12:33:
[...]

Heb je ook CARPLAY_FULLSCREEN naar aktiv (01) gecode met bimmercode of andere tool?
Ik heb zelf nog niet met bimmercode gespeeld. Zal er eens induiken.

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19-12 15:09
Vraag aan de pre LCI G2x rijders.

Ik heb al een jaar dat het mij opvalt dat het instrumenten display fel brand en soms erg dimt, soms zo erg dimt dat het aflezen wat lastiger wordt. Ik merk dat dit vooral gebeurd, wanneer ik ergens rij, waar het opeens donkerder wordt, zoals regenwolken of door de bossen onder de bomen. Wieltje links bij de lichtknop reageert ook vaak niet.

Auto is al 2 x bij Ekris geweest en hebben ze steeds wat vervangen, maar nog niet verholpen. En nu zeggen ze ja dat hoort zo.

Ik kan me niet voorstellen dat het display zo erg hoort te dimmen dat je echt goed moet kijken om te kunnen zien wat er staat,

Een foto ervan maken heeft geen zin, want de camera van de telefoon is te goed. En ten tweede een telefoon vasthouden tijdens het rijden doe ik niet.

Iemand?

• Puf
Net even tussendoor gescand op de parkeerplaats... Vanmiddag eerst maar eens visueel inspecteren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wrp3HRh59Zd36-JlYLZ4OEdohG0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zCVOEm29aQFDiqIIA01E3A6f.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Puf op 12-11-2025 14:45 ]

• timbak02
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 20:08
Unknown Alien schreef op woensdag 12 november 2025 @ 14:31:

Ik heb al een jaar dat het mij opvalt dat het instrumenten display fel brand en soms erg dimt, soms zo erg dimt dat het aflezen wat lastiger wordt. Ik merk dat dit vooral gebeurd, wanneer ik ergens rij, waar het opeens donkerder wordt, zoals regenwolken of door de bossen onder de bomen. Wieltje links bij de lichtknop reageert ook vaak niet.

Auto is al 2 x bij Ekris geweest en hebben ze steeds wat vervangen, maar nog niet verholpen. En nu zeggen ze ja dat hoort zo.

Ik kan me niet voorstellen dat het display zo erg hoort te dimmen dat je echt goed moet kijken om te kunnen zien wat er staat,

Een foto ervan maken heeft geen zin, want de camera van de telefoon is te goed. En ten tweede een telefoon vasthouden tijdens het rijden doe ik niet.

Iemand?
Geen oplossing maar ik heb precies hetzelfde, als het wat donkerder wordt dan dimt het display dermate dat het soms erg moeilijk af te lezen is. Dat wieltje lijkt niks te doen. Dat het display wat dimt is prima als het donkerder wordt maar dit is wel wat teveel. Ik heb er nog geen melding van gemaakt, maar ik ga het wel in de gaten houden. Misschien iets met de lichtsensor??

• Greetoz
Unknown Alien schreef op woensdag 12 november 2025 @ 14:31:

Iemand?
Ik heb dit ook op de F80, niet het instrumenten cluster omdat dat nog analoog is, maar wel het iDrive scherm, soms schat de lichtsensor het gewoon verkeerd in. Je kan volgens mij wel in de iDrive instellingen een brightness instellen die alles minimaal/maximaal moet hebben

• Unknown Alien
timbak02 schreef op woensdag 12 november 2025 @ 14:52:
[...]

Geen oplossing maar ik heb precies hetzelfde, als het wat donkerder wordt dan dimt het display dermate dat het soms erg moeilijk af te lezen is. Dat wieltje lijkt niks te doen. Dat het display wat dimt is prima als het donkerder wordt maar dit is wel wat teveel. Ik heb er nog geen melding van gemaakt, maar ik ga het wel in de gaten houden. Misschien iets met de lichtsensor??
Ze hebben onder garantie de auto 2 x binnen gehad.
1 x dat onderdeel waar je de lichtknop op auto\dim\stad licht en dat wieltje op instelt. Dat heeft niks geholpen.
2e x geen idee wat ze hebben gedaan.

Lichtsensor kan ik me niet voorstellen. Die geeft alleen de lichtsterkte door, er moet een ander onderdeel zijn, dan dan het instrumentenpaneel aanstuurt, Zal vast iets zijn met minder stroom geven oid.

het wieltje zou moeten werken, zodra het avond is, als de koplampen niet aanstaan, dan reageert hij bij mij ook niet en soms ook niet in de avond.

Precies dat, wat donkerder is normaal, dat doet ozne andere auto en zelfs de motor ook, maar niet dat het zo donker wordt dat je goed moet kijken. Dat lijkt me niet de bedoeling, aangezien je instrumentenpaneel goed leesbaar moet zijn. Als ze dit constateren tijdens de APK, dan wordt hij denk ik afgekeurd.
Greetoz schreef op woensdag 12 november 2025 @ 14:53:
[...]

Ik heb dit ook op de F80, niet het instrumenten cluster omdat dat nog analoog is, maar wel het iDrive scherm, soms schat de lichtsensor het gewoon verkeerd in. Je kan volgens mij wel in de iDrive instellingen een brightness instellen die alles minimaal/maximaal moet hebben
Dat is wat anders. Die kunnen wij ook instellen in de iDrive, net als dynamisch light enzo, maar dat doet niks met je digitale instrumentenpaneel. Staat er ook bij in je idrive.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Enige echt rare dat ik op de G20 heb gehad is dat in 1 rit een linker buitenspiegel die aan het knipperen was tussen dimmen en niet dimmen. Rare was dat mijn binnenspiegel gewoon ongedimt bleef.
Na die ene keer nooit meer last van gehad.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Mr Pingu
  • Nu online

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Als er genoeg licht is, dus lees overdag dan doet het wieltje niets. As per design.

Je kan evt spelen met deze coding parameters in de HU
3005 APIX_CID_UND_ZIN
DIM_CURVE_X2

En om zeker te zijn, je hebt niks aan je spiegel hangen?

[ Voor 48% gewijzigd door Mr Pingu op 12-11-2025 16:37 ]

• Unknown Alien
Mr Pingu schreef op woensdag 12 november 2025 @ 16:35:
Als er genoeg licht is, dus lees overdag dan doet het wieltje niets. As per design.

Je kan evt spelen met deze coding parameters in de HU
3005 APIX_CID_UND_ZIN
DIM_CURVE_X2

En om zeker te zijn, je hebt niks aan je spiegel hangen?
Kan ik die instellen met BC of BL? Ik heb beide betaalde versies. Enige ik moet alleen even een neiuwe ODB2 stekker kopen. Ik heb nu die BT versie, maar ik wil niet "coden" via BT, liever bedraad.

• Mr Pingu
  • Nu online

Mr Pingu

Professioneel Prutser

BimmerCode kan zowel in KOMBI als in de HU dus dat moet goed kopen. Coden over Bluetooth gaat prima.

In het slechtste geval kan de CAFD corrupt raken maar is mij nog nooit gebeurd met BimmerCode. Gebruik het zowel bedraad als draadloos. Carly daarentegen….

Gelukkig kan corrupte CAFD kan met E-sys hersteld worden. Echt bricken kan eigenlijk niet omdat de coding data los staat van de firmware en bootloader van de desbetreffende ECU.

Tenzij je dus I-step update doet aka flashen.

[ Voor 5% gewijzigd door Mr Pingu op 12-11-2025 19:31 ]

• DaFreakhead
Ik heb witte rook betreffende de overschrijding van de onderhoudstermijn van de achterremmen; de oranje melding is netjes groen geworden in de historie, ondanks de overschrijding.
Kreeg nog wel telefoon dat de ruitenwissers er ook aan toe waren. Iets van 90 euro ex btw voor twee nieuwe wipers. Gouden deal natuurlijk dus ook maar gedaan :')

• Puf
Puf schreef op woensdag 12 november 2025 @ 14:44:
[...]

Net even tussendoor gescand op de parkeerplaats... Vanmiddag eerst maar eens visueel inspecteren.
[Afbeelding]
De foutcode wijst op een falende connectie met een temperatuursensor. Gisteravond met een endoscoop nader geïnspecteerd en onderstaande foto's gemaakt.
Mijn auto heeft blijkbaar ongewenst kennis gemaakt met de lokale fauna hier in de grote stad. Geen idee welk dier, maar het is een fijproever die mijn BMW als delicatesse ziet.
De schade zit op een locatie onder het inlaatspruitstuk en achter allerlei aanbouwdelen tegen het blok waar je niet bij kunt, dus ook moeilijk te zeggen of er nog aan andere zaken is geknaagd.
Gelukkig ben ik all risk verzekerd en heb ik veel schadevrije jaren, dus een claim heeft vooralsnog geen invloed op mijn premie.
Ondanks dat ik geen vrije reparatiekeuze heb bij mijn verzekeraar, zal het schadeherstelbedrijf de klus uitbesteden aan een BMW dealer. Auto gaat morgenochtend op de ambulance daarheen.
Nu ben ik tijdelijk met een Hyundai Kona onderweg. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zxV840OLceBSXTWk8RKLkE1QkNA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b6b8ZL04VCAx2luxpWKSUJfI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cununES1X_K-nBHYbFWemonkUa0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sW1w0ZkJ2v2mz7AWBwzhbbAu.jpg?f=fotoalbum_large

• Mr Pingu
  • Nu online

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Puf schreef op donderdag 13 november 2025 @ 19:54:
[...]

De foutcode wijst op een falende connectie met een temperatuursensor. Gisteravond met een endoscoop nader geïnspecteerd en onderstaande foto's gemaakt.
Mijn auto heeft blijkbaar ongewenst kennis gemaakt met de lokale fauna hier in de grote stad. Geen idee welk dier, maar het is een fijproever die mijn BMW als delicatesse ziet.
De schade zit op een locatie onder het inlaatspruitstuk en achter allerlei aanbouwdelen tegen het blok waar je niet bij kunt, dus ook moeilijk te zeggen of er nog aan andere zaken is geknaagd.
Gelukkig ben ik all risk verzekerd en heb ik veel schadevrije jaren, dus een claim heeft vooralsnog geen invloed op mijn premie.
Ondanks dat ik geen vrije reparatiekeuze heb bij mijn verzekeraar, zal het schadeherstelbedrijf de klus uitbesteden aan een BMW dealer. Auto gaat morgenochtend op de ambulance daarheen.
Nu ben ik tijdelijk met een Hyundai Kona onderweg. [Afbeelding]

[Afbeelding]
Balen zeg, zoiets klein en dan op een beroerde locatie :/

• Puf
Mr Pingu schreef op donderdag 13 november 2025 @ 23:57:
[...]

Balen zeg, zoiets klein en dan op een beroerde locatie :/
Yup :|
Moet toegeven dat het me meer stress opleverde dan ik had gehoopt. Bij mijn E36 met M43 motor kon ik zo goed als alles zelf doen, eventueel met wat tips van een expert. Dit B48 blok is zo een dichte spaghetti-wirwar van koelslangen, vacuumslangen, elektronica en aanbouwdelen onder de motorkap met zo weinig ruimte er omheen, dan voel je je echt een beetje machteloos.

Ben wel blij dat ik de auto zelf met Bimmerlink kon uitlezen en die endoscoop nog had liggen. Ooit gehaald om een muntje uit een ventilatiekanaal te vissen.
Anders had ik de oorzaak nooit gevonden en nooit geweten dat het verzekerde schade is, maar de auto gewoon met een vage motorstoring naar een dealer of specialist gebracht. Dan had ik niet alleen een lange wachttijd, maar ook de rekening en alle bijkomende kosten (vervangend vervoer) zelf moeten betalen. Achteraf kun je ook niks meer claimen bij de verzekering.

[ Voor 4% gewijzigd door Puf op 14-11-2025 00:53 ]

• ls789
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19-12 22:04
Hi all - qq, ik heb voor mijn 320e (nieuw gekocht in feb 2024) een onderhoudscontract. Nu gaf hij bij 29.000 km en maand Nov. aan dat de auto onderhoud nodig heeft (interieurfilter + olie).

Nu bracht ik de auto naar de dealer en verbaasde mij dat ze naast dit onderhoudscontract nog wat onzinnige "advies" punten die niet in dat contract zitten. Dit was een goedje om de airco preventief te reinigen (48 euro.) en een 12 puntencheck (50 euro).

Ik heb toegestemd met de airco .. alhoewel ik mij afvraag wat dit nu precies is en waarschijnlijk veels te duur :( de 12 puntencheck vond ik echt onzin.. controleren op lampen - koelvloeistof etc - die auto is 1,5 jaar oud en die punten checken is prima zelf te doen lijkt me.

Is dit iets nieuws dat jullie weten? Bij mijn vorige BMW kreeg ik deze "advies" punten nooit te horen en hoefde dan ook nooit bij te betalen

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

@ls789 bij Van Poelgeest heb ik die rare grappen iig niet.

Als extras heb ik de afgelopen jaren gehad:
Soms de ruitenwissers.
Een keer wat injectorcleaner.
Herkeuring alarm voor verzekering.

PSN

• timbak02
Puf schreef op donderdag 13 november 2025 @ 19:54:
[...]

Nu ben ik tijdelijk met een Hyundai Kona onderweg. [Afbeelding]

[Afbeelding]
Waarschijnlijk werk van een steenmarter. Heb zelf ook ervaring met schade toegebracht door die beesten aan mijn F31, turbodruk sensor en uitlaasgastemp sensor moesten vervangen..... Nu de volgende stap, hoe dit voorkomen?? Ik heb slechte ervaringen met ultrasone verjagers. Ondanks dat ding onder de motorkap, gaan ze nog steeds de motorruimte binnen. Het enige wat echt werkt is een raster met kippengaas onder de auto leggen. Met een wildcamera gezien dan ze dan rechtsomkeer maken. Mijn buurman dacht een wcblokje ook het gewenste te hebben echter later heeft hij ook weer schade gehad door waarschijnlijk een marter. Sinds ik een raster met kippengaas heb onder de auto heb ik geen schade meer gehad.

Toen ik wisselde van auto heb ik een paar weken geen raster onder de auto gehad ivm met andere afmetingen en verrek meteen sporen van een marter, heb eerder wel eens een foto hier geplaats met een soort van een hondenkluif onder de motorkap. Heb direct een nieuwe raster gemaakt.

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:59
timbak02 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 09:47:
[...]

Waarschijnlijk werk van een steenmarter. Heb zelf ook ervaring met schade toegebracht door die beesten aan mijn F31, turbodruk sensor en uitlaasgastemp sensor moesten vervangen..... Nu de volgende stap, hoe dit voorkomen?? Ik heb slechte ervaringen met ultrasone verjagers. Ondanks dat ding onder de motorkap, gaan ze nog steeds de motorruimte binnen. Het enige wat echt werkt is een raster met kippengaas onder de auto leggen. Met een wildcamera gezien dan ze dan rechtsomkeer maken. Mijn buurman dacht een wcblokje ook het gewenste te hebben echter later heeft hij ook weer schade gehad door waarschijnlijk een marter. Sinds ik een raster met kippengaas heb onder de auto heb ik geen schade meer gehad.

Toen ik wisselde van auto heb ik een paar weken geen raster onder de auto gehad ivm met andere afmetingen en verrek meteen sporen van een marter, heb eerder wel eens een foto hier geplaats met een soort van een hondenkluif onder de motorkap. Heb direct een nieuwe raster gemaakt.
Bij onze E61 vond ik ooit een dode vogel onder de motorkap, waarschijnlijk daar achtergelaten door een steenmarter. Verdere schade niet kunnen ontdekken behalve wat happen uit isolatie onder de motorkap. Bij ons in de buurt zie je verschillende autos met kippengaas eronder op de oprit.

• ls789
YakuzA schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 09:45:
@ls789 bij Van Poelgeest heb ik die rare grappen iig niet.

Als extras heb ik de afgelopen jaren gehad:
Soms de ruitenwissers.
Een keer wat injectorcleaner.
Herkeuring alarm voor verzekering.
Dat klinkt meer als service.. Dit voelde een beetje als geldklopperij. Wat wel interessant is - bij mijn eigen dealer betaal ik voor een winterset +/- hetzelfde als bij van Poelgeest - echter krijg ik bij van Poelgeest gratis montage + 1 jaar gratis opslag... bij Dusseldorp moet ik dat allemaal extra betalen, toch slecht? Die sets kosten 2500+..

ik begin steeds meer het gevoel te krijgen dat Dusseldorp niet echt een goede keus is... Ik zat altijd bij Wateringen (perfect!) en na de overname zit er ander personeel.. en werkelijk alles gaat fout. Ze weten ook weinig.. heel irritant

• Greetoz
ls789 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 10:31:
[...]

Dat klinkt meer als service.. Dit voelde een beetje als geldklopperij. Wat wel interessant is - bij mijn eigen dealer betaal ik voor een winterset +/- hetzelfde als bij van Poelgeest - echter krijg ik bij van Poelgeest gratis montage + 1 jaar gratis opslag... bij Dusseldorp moet ik dat allemaal extra betalen, toch slecht? Die sets kosten 2500+..

ik begin steeds meer het gevoel te krijgen dat Dusseldorp niet echt een goede keus is... Ik zat altijd bij Wateringen (perfect!) en na de overname zit er ander personeel.. en werkelijk alles gaat fout. Ze weten ook weinig.. heel irritant
Het is vooral heel erg afhankelijk van de vestiging, Ik heb slechte ervaringen gehad met Ekris Nijkerk in het verleden, maar in Veenendaal doen ze het top!

Van Poelgeest in Heemstede is echt vreselijk, bandenspanningslampje ging aan, was toevallig in de buurt dus was ff bij de werkplaats naar binnengelopen of ze hem misschien even konden oppompen (iedereen zat gewoon niks te doen btw). Nee absoluut niet, ik moest binnen maar een afspraak maken hiervoor. Bij magazijn zijn ze je ook liever kwijt dan rijk. Ik heb mijn auto daar niet gekocht maar was wel van plan hem daar in onderhoud te zetten, maar na deze ervaringen kom ik daar niet meer.

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:38
Zijn er met Black Friday ook altijd kortingen op de BSI contracten? De auto moet de 27e voor onderhoud, maar als er dan goede deals zijn is het de moeite waard om even te wachten met contract afsluiten...

• timbak02
zunrob schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 10:46:
Zijn er met Black Friday ook altijd kortingen op de BSI contracten? De auto moet de 27e voor onderhoud, maar als er dan goede deals zijn is het de moeite waard om even te wachten met contract afsluiten...
Vorig jaar waren deze contracten uitgesloten van de Black Friday deals. Zat er vorig jaar ook op te wachten, maar helaas...

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

[...]

Banden doe ik sowieso niet bij de dealer, de dealer lijkt voor alle banden de *2 multiplier te hebben tov de reguliere bandenboeren :+

PSN

• ls789
YakuzA schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 11:04:
[...]

Banden doe ik sowieso niet bij de dealer, de dealer lijkt voor alle banden de *2 multiplier te hebben tov de reguliere bandenboeren :+
heb je een tip voor welke bandenboer dan wel geschikt is :)? zoek ze eigenlijk incl velg.

• roland kroes
  • Nu online
Ze hebben bij mij ook ooit ongevraagd de wissers vervangen. Stikkertje was verkleurd zeiden ze. Was iets van dik €80.
Wissers deden het prima, dus ik daar natuurlijk (puur uit principe) tegen in.
Lang verhaal kort, ze hebben de nieuwe laten zitten, zonder ze in rekening te brengen.

• Puf
timbak02 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 09:47:
[...]

Ja, daar lijkt het wel op. Nu is het alleen zo dat ik in één van de grootste steden van de Randstad woon. Het kan natuurlijk dat de steenmarter op een andere plek aan mijn auto heeft geknaagd en dat de daadwerkelijke kabelbreuk/kortsluiting pas op een later moment ontstond. Het kan ook een rat o.i.d. zijn geweest. Ik parkeer op de openbare weg, dus een raster aanbrengen is geen optie. Als ik de auto terugheb zal ik wel maatregelen nemen. In eerste instantie maar eens een spray op de bodemplaat en kabels aanbrengen.

• ls789
roland kroes schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 12:38:
Ze hebben bij mij ook ooit ongevraagd de wissers vervangen. Stikkertje was verkleurd zeiden ze. Was iets van dik €80.
Lang verhaal kort, ze hebben de nieuwe laten zitten, zonder ze in rekening te brengen.
ja dat soort grappen trek ik ook slecht, zeker zonder overleg

• CreativeS
  • Niet online
roland kroes schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 12:38:
Ik gebruik al jaren wissers van BMW, maar heb ze nog nooit met een stickertje gezien. Bij mijn vader wel... die fijne stickertjes op de wissers van Motorcraft die geel worden na een paar maanden. Ik haal ze er van af en ik hoor hem niet meer over vervangen :)

• timbak02
Puf schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 12:40:
[...]

Ja, daar lijkt het wel op. Nu is het alleen zo dat ik in één van de grootste steden van de Randstad woon. Het kan natuurlijk dat de steenmarter op een andere plek aan mijn auto heeft geknaagd en dat de daadwerkelijke kabelbreuk/kortsluiting pas op een later moment ontstond. Het kan ook een rat o.i.d. zijn geweest. Ik parkeer op de openbare weg, dus een raster aanbrengen is geen optie. Als ik de auto terugheb zal ik wel maatregelen nemen. In eerste instantie maar eens een spray op de bodemplaat en kabels aanbrengen.
Ik woon zelf (gelukkig) niet in de randstand, maar heb ook geen eigen oprit.

Steenmarters zijn territoriale beesten, de geur van een andere marter schijnt aan te trekken. Ik heb wel eens gelezen dat het verstandig is dan de geur op een of ander manier te verwijderen. Maar succes ermee

• CreativeS
  • Niet online
ls789 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 09:41:
de 12 puntencheck vond ik echt onzin.. controleren op lampen - koelvloeistof etc - die auto is 1,5 jaar oud en die punten checken is prima zelf te doen lijkt me.
Maar check je het ook?

• Deagle
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19:19
Hier ook mindere ervaringen met Dusseldorp, zomaar dingen vervangen zonder overleg en daarna een dikke rekening sturen.

• Speedgeek
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 17:12
Nou kan het aan mij liggen maar ik had enkele weken terug een servicebeurt gepland staan bij Dusseldorp Alkmaar. Daar kreeg ik 7 dagen voor de afspraak een lijst met verwachte werkzaamheden en kon ik zelf in hun online portaal selecteren welke werkzaamheden ik wou goedkeuren en welke niet.
Eenzelfde keuze had ik bij Dusseldorp Zaanstad in juli dit jaar.

• pieter81!
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 20:33
Ben ook geen fan van Dusseldorp. Denk dat ik V. Poelgeest in Alphen is ga proberen, of anders toch verder naar Dubbelsteyn in Dordrecht (hoor ik goede verhalen over).

Heb bij Dusseldorp (DH) vorig jaar een nieuwe auto uit voorraad gekocht, maar voelt gewoon niet als een dealerbedrijf dat echt om klanten geeft. Zijn gewoon kleine dingetjes: op vragen (zelfs al rond de aankoop) werd niet of pas na enkele reminders gereageerd.

Recent heb ik een offerte gevraagd voor nieuwe achterbanden, kreeg toen in eerste instantie een totaal verkeerde bandenmaat door. Dat was overigens bij een andere Dusseldorp vestiging (Oostzaan, dichter bij kantoor). Reactie was dat er zoveel bandenmaten waren, terwijl ze natuurlijk eenvoudig hadden kunnen zien welke bandenmaat er op zat voor ze de offerte uitbrachten.

Overigens: uiteindelijk dezelfde (stermarkering)banden voor minder bij Profile gekocht . Was toch ook wel weer een beetje goedkoop duurkoop: slecht gebalanceerd en heb dat uiteindelijk bij een ander bandenbedrijf laten doen (met roadforce balancer), heeft toch ook weer het nodige gekost waardoor het onderaan de streep niet zoveel scheelde.

• Puf
Speedgeek schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 15:16:
Nou kan het aan mij liggen maar ik had enkele weken terug een servicebeurt gepland staan bij Dusseldorp Alkmaar. Daar kreeg ik 7 dagen voor de afspraak een lijst met verwachte werkzaamheden en kon ik zelf in hun online portaal selecteren welke werkzaamheden ik wou goedkeuren en welke niet.
Eenzelfde keuze had ik bij Dusseldorp Zaanstad in juli dit jaar.
Misschien door schade en schande wijs geworden? Als je ongevraagd werkzaamheden uitvoert die niet op de werkorder staan, dan heb je geen poot om op te staan als de klant die niet wil betalen.
Vandaar ook dat die ruitenwissers vier keer zo duur zijn als normaal, degenen die wél betalen moeten ook de kosten absorberen voor degenen die weigeren te betalen en ze gratis meekrijgen. :)

• Speedgeek
Misschien door schade en schande wijs geworden?
Ja geen idee eigenlijk haha. Maar kreeg het volgende portaal per mail toegestuurd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YYJ5R-UFM7GqgsRQt05tuM8vGwQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fnjciGWBLTXgvu48YwT9Wzex.jpg?f=fotoalbum_large

Wanneer je op '6 goed te keuren >' klikte zag je de kosten en kon je ze per stuk goed- of afkeuren.

Neemt niet weg dat ik Dusseldorp ook een stelletje lummels vind hoor :P

Over ruitenwissers gesproken, moet maar eens achter een nieuw setje aan. Rond deze tijd vorig jaar de originele BMW ruitenwissers aangeschaft en gemonteerd. Maar luister nu al ruim een half jaar naar huilende ruitenwissers |:( Zal ze eerst eens goed schoonmaken en wellicht daarna eens wat anders bestellen. Ook op mijn e46 destijds originele BMW ruitenwissers gemonteerd die al snel begonnen te huilen en klappertanden. Allemaal klonken ze als Ronald Goedemondt die iets te lang bij de Kruidvat snoep rekken stond te treuzelen.

Ongeveer een maand geleden bij The Engineer's Garage geweest om de ZF versnellingsbak te laten servicen. Moet zeggen, voor het 'gevoel' en gedrag van de versnellingsbak hoef je het niet te doen. Het schakelen an sich is wel soepeler. Neemt niet weg dat een service nut heeft uiteraard.

• CreativeS
  • Niet online
Speedgeek schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 16:33:
Over ruitenwissers gesproken, moet maar eens achter een nieuw setje aan. Rond deze tijd vorig jaar de originele BMW ruitenwissers aangeschaft en gemonteerd. Maar luister nu al ruim een half jaar naar huilende ruitenwissers |:( Zal ze eerst eens goed schoonmaken en wellicht daarna eens wat anders bestellen. Ook op mijn e46 destijds originele BMW ruitenwissers gemonteerd die al snel begonnen te huilen en klappertanden. Allemaal klonken ze als Ronald Goedemondt die iets te lang bij de Kruidvat snoep rekken stond te treuzelen.
Je kunt nog de beste ruitenwissers hebben... als je ruiten niet 100% schoon zijn :Y Voor de winter doe ik sowieso een rondje glasspolish... om het voorruit van de E90 en de E46 te ontdoen van vervuiling. De keren dat ik ruitenwissers echt moest vervangen was omdat de ruitenwissers kapot gingen... rubber los of een beschadiging in (of hapje uit) het rubber door stug blijven wissen met bladeren of iets anders tussen wisser en ruit (1 of 2 strepen wat niet meegenomen wordt).

• Speedgeek
Ja er is uiteraard van alles te proberen. Wil de auto volgende week toch weer even uitgebreid wassen dus wellicht dat de voorruit dit keer ook wat meer aandacht gaat krijgen. Daarom dat ook eerst dat wil gaan doen.

• Greetoz
CreativeS schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 16:42:
[...]

Je kunt nog de beste ruitenwissers hebben... als je ruiten niet 100% schoon zijn :Y Voor de winter doe ik sowieso een rondje glasspolish... om het voorruit van de E90 en de E46 te ontdoen van vervuiling. De keren dat ik ruitenwissers echt moest vervangen was omdat de ruitenwissers kapot gingen... rubber los of een beschadiging in (of hapje uit) het rubber door stug blijven wissen met bladeren of iets anders tussen wisser en ruit (1 of 2 strepen wat niet meegenomen wordt).
Toch weet ik niet wat het is, maar mijn wissers zijn nu bijna 2.5 jaar oud, heb het raam al gepolijst (machinaal) en daarna met Gyeon Glass maar blijf slecht zicht houden met regen. Heb nu maar nieuwe ruitenwissers besteld bij Hubauer, maar wellicht heb jij nog de tip (de wissers die er nu op zitten zijn door Ekris geleverd dus ook OEM lijkt me)

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18-12 16:24
[...]

Ja geen idee eigenlijk haha. Maar kreeg het volgende portaal per mail toegestuurd:
[Afbeelding]

Wanneer je op '6 goed te keuren >' klikte zag je de kosten en kon je ze per stuk goed- of afkeuren.

[...]
Ben ik toch benieuwd hoeveel de dealer rekent voor het vervangen van CR2032 batterij (in de afstandsbediening)? :+

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

• Speedgeek
MrFl0ppY schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 17:01:
[...]

Ben ik toch benieuwd hoeveel de dealer rekent voor het vervangen van CR2032 batterij (in de afstandsbediening)? :+
Een whooping €3,80 incl BTW.

• Puf
Speedgeek schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 17:03:
[...]

Een whooping €3,80 incl BTW.
Voor dat geld fiets ik amper naar de Action. :)

• ls789
Ik was mijn auto elke week (in de winter om de week vanwege regen of iets in het weekend :-( ) met de hand, dan heb ik ook de motorkap e.d. open. Dus ja ik check alles altijd wel even, ik vind het een beetje geldklopperij en jammer dat ze dat soort van als "advies" wordt gemeld maar het verder niet in het onderhoudscontact staat...als het zo belangrijk was had het daar waarschijnlijk wel in gestaan.

• ls789
[...]

[Afbeelding]

Ongeveer een maand geleden bij The Engineer's Garage geweest om de ZF versnellingsbak te laten servicen. Moet zeggen, voor het 'gevoel' en gedrag van de versnellingsbak hoef je het niet te doen. Het schakelen an sich is wel soepeler. Neemt niet weg dat een service nut heeft uiteraard.
Dit is wel echt next level (funny... wat dit zou helemaal niet zo baanbrekend moeten zijn in 2025 :+ ). Ik krijg 0,0 inzicht - sterker nog, ging zojuist mijn auto ophalen en zei men. Zo we hebben de interieurfilter vervangen en de batterij van de sleutel. Dus ik gaf nog aan, uh ja en de motorolie lijkt me... - "oja dat denk ik ook".

Sowieso wel een beetje klaar met die toko.. zoveel domme foutjes. Ik heb er in totaal 7 auto's splinternieuw gekocht (altijd bij het vorige Kalfsbeek op de laatste 2 na, toen was het al Dusseldorp geworden) gezien mijn vrouw en ik beide een BMW rijden. Maar ze kijken gewoon nooit naar je klantprofiel.. nu ook met die winterset, kost 2500 en een beetje. Montage en opslag 142 euro. Bij van Poelgeest geven ze die montage en de opslag (a 142 euro) "cadeau" bij de aanschaf van die set. Ik geef dat netjes aan bij Dusseldorp - doodleuk de reactie dat ik het dan beter daar kan halen - ok prima doe ik dat toch.. vraag me af wat de mensen hoger in de boom daar van vinden :+ Kan m'n volgende auto's ook bij van Poelgeest halen, no problemo.

• ls789
CreativeS schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 16:42:
[...]

Ik doe dit ook altijd - ik gebruik 2x per jaar van Glaco eerst een soort reiniging en daarna een soort coating en daardoor gebruik je amper je ruitenwissers. Werkt echt top, water vliegt er zo van af..

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 09:30
Greetoz schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 10:42:
[...]

Het is vooral heel erg afhankelijk van de vestiging, Ik heb slechte ervaringen gehad met Ekris Nijkerk in het verleden, maar in Veenendaal doen ze het top!

Van Poelgeest in Heemstede is echt vreselijk, bandenspanningslampje ging aan, was toevallig in de buurt dus was ff bij de werkplaats naar binnengelopen of ze hem misschien even konden oppompen (iedereen zat gewoon niks te doen btw). Nee absoluut niet, ik moest binnen maar een afspraak maken hiervoor. Bij magazijn zijn ze je ook liever kwijt dan rijk. Ik heb mijn auto daar niet gekocht maar was wel van plan hem daar in onderhoud te zetten, maar na deze ervaringen kom ik daar niet meer.
Ik was van de week bij Story in Nijmegen. Daar hoorde ik de servicemedewerker met een Belgische meneer praten. Geen klant, maar had problemen met het sluiten van zijn achterdeur. Overlegde met z'n collega "Laat maar langskomen, kunnen altijd even kijken, je laat zo iemand niet staan, klant of niet".

Zo moet het zijn.

Overigens stel ik bij onderhoud duidelijk 'doe maar wat volgens CBS moet en wat binnen het onderhoudscontract past'. Dat voorkomt dat gedoe met een setje ruitenwissers, ruitenwissersvloeistof van 15 euro per liter, etc.

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:31
Pannencouque schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 08:30:
[...]
Ik was van de week bij Story in Nijmegen. Daar hoorde ik de servicemedewerker met een Belgische meneer praten. Geen klant, maar had problemen met het sluiten van zijn achterdeur. Overlegde met z'n collega "Laat maar langskomen, kunnen altijd even kijken, je laat zo iemand niet staan, klant of niet".

Zo moet het zijn.

Overigens stel ik bij onderhoud duidelijk 'doe maar wat volgens CBS moet en wat binnen het onderhoudscontract past'. Dat voorkomt dat gedoe met een setje ruitenwissers, ruitenwissersvloeistof van 15 euro per liter, etc.
Het valt mij op zodra ik een onderhoudscontract heb er nooit ruitenwisservloeistof en klein materiaal berekend wordt. Maar zonder.. al zit die vooraf bijgevuld tot de nok vol, dan staat het altijd op de factuur.

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

• IQM
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:15

IQM

In de 20 jaar dat ik BMW rij heb ik bijna alle dealervestigingen in Nederland wel een keer gezien. (alleen die in Maastricht niet) Mijn ervaring is ook dat het aan het personeel en vooral het management ligt of een vestiging klantvriendelijk is en kwaliteit levert. Voor iemand op de functie 'After Sales Manager' kan een vestiging maken of breken. Daarom is het gewoon lastig om te stellen dat vestiging X goed is en Y niet. Personeel wordt best vaak overgeplaatst en dan kan het zomaar weer anders zijn. Of een nieuwe eigenaar directie. Het is gewoon een momentopname. En dat is eigenlijk niet wat je als BMW Nederland zou moeten willen. Maar die zijn al jaren geleden de kleine particuliere klant verloren denk ik. Gelukkig zijn er genoeg autobedrijven met echte passie voor BMW's.
ls789 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 11:05:
heb je een tip voor welke bandenboer dan wel geschikt is :)? zoek ze eigenlijk incl velg.
Inclusief velgen? Kijk ik altijd op Marktplaats. Maar voor banden ga ik altijd naar een lokale bandenboer om de hoek. Geen poespas en scheelt een tientje per band met internet. Hij denkt mee en als er iets mee is kun je altijd terugkomen.
Na 30 jaar koop ik eigenlijk altijd ruitenwissers van Bosch. Dat is een prima ruitenwisser die je bijna overal kan kopen. De dealers leveren ook vaak een Bosch OEM model wat misschien een klein beetje beter is maar 2-3x zo duur is. En als ze minder worden dan gebruik ik een handig apparaatje om ze te 'slijpen' waarna ze nog wat langer mee kunnen. Valeo gaat ook wel maar Michelin is echt brol voor ruitenwissers.
Toen ik bij mijn vorige F11 de automaatbak heb laten verversen heb ik gevraagd of ze het differentieel ook konden doen. Dat was iets meer werk omdat je de olie eruit moet zuigen maar de monteur zei dat het zeker nodig was na ruim 2 ton. Er kwam grijze olie uit en het was nog op tijd. Hij had op internet gezocht en blijkt dat die dingen toch best vaak stuk gaan.
Morpheusk schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 09:22:
Het valt mij op zodra ik een onderhoudscontract heb er nooit ruitenwisservloeistof en klein materiaal berekend wordt. Maar zonder.. al zit die vooraf bijgevuld tot de nok vol, dan staat het altijd op de factuur.
:+
Ik zeg altijd dat de ruitensproeiervloeistof vol zit en dat ze de flacon achterin mogen leggen. Een enkele keer ligt er een flacon achterin maar meestal staat het dan niet op de factuur.

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:19

Bommes

Capo del formaggio

IQM schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 10:31:
Na 30 jaar koop ik eigenlijk altijd ruitenwissers van Bosch. Dat is een prima ruitenwisser die je bijna overal kan kopen.
Toevallig net binnen gekomen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LEAN6tT0uDvZi_EoOpIAIgRwX08=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OkjMP1OEsd86Qnh1VcsECEN4.jpg?f=fotoalbum_large
Beetje jammer dat de BMW specialist waar ik het onderhoud laat doen de wissers niet goed gecontroleerd heeft.
Trok strepen voor het onderhoud en nadien ook nog, paar weken later liet het wisser deel bij beide voorste ruitenwissers in het midden los.
Maar goed ik had het natuurlijk ook even kunnen melden van te voren .

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• bello2185
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Lees al een tijd mee hier, maar kan ondertussen ook iets posten! Eerder dit jaar een Duitse G31 530e met ~20.000 KM geïmporteerd.

Auto heeft een hoop leuke opties zoals:
  • Driving Assistant Professional
  • 360 Graden camera
  • Verwarmd stuur
  • Stoelmassage & ventilatie/verwarming
  • Trekhaak
  • Achterwiel-sturing
  • Rear seat entertainment (met nog een Paw Patrol DVD van de vorige eigenaar er in :+)
  • Vol leder, rauchweiß met zwarte bies en contrast stitcthing
  • Etc.
Erg blij mee en ondertussen zo'n 15.000 KM mee gereden. :D

Ben mij nu aan het oriënteren voor een extra set velgen + winterbanden. Zat zelf te denken aan nog een set 19" 845M met dan Michelin Cross Climate 3 Sport erop. Zijn redelijk nieuw, maar heeft iemand hier misschien al ervaring mee?

Verder, weet iemand of je op een G31 530e met integral active steering achter ook 9J velgen met 275 banden kan monteren? Vanaf fabriek kon je volgens mij alleen een 245 'square' setup krijgen. De sticker in de deur geeft in ieder geval alleen 245 18" en 19" aan. Zoekend in dit topic zag ik een paar reacties van mensen die 275 gezien hebben op een 530e Touring, maar dat was zonder achterwiel-sturing dacht ik. Zou graag de wielkast achter wat meer gevuld zien. :Y

(=´∀`)人(´∀`=) 500px | Flickr

• Greetoz
Bommes schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 11:33:
[...]

Toevallig net binnen gekomen:
[Afbeelding]
Beetje jammer dat de BMW specialist waar ik het onderhoud laat doen de wissers niet goed gecontroleerd heeft.
Trok strepen voor het onderhoud en nadien ook nog, paar weken later liet het wisser deel bij beide voorste ruitenwissers in het midden los.
Maar goed ik had het natuurlijk ook even kunnen melden van te voren .
Wat betaal je hiervoor? Net de OEM wissers vanuit Duitsland binnen, daar zijn ze 47€

• upclocker
Mr Pingu schreef op woensdag 12 november 2025 @ 12:33:
[...]

Was inderdaad heel simpel via bimmercode. Ziet er veel beter uit zo. d:)b

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:19

Bommes

Capo del formaggio

Greetoz schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 14:11:
[...]

Wat betaal je hiervoor? Net de OEM wissers vanuit Duitsland binnen, daar zijn ze 47€
Die is alleen voor de voorzijde van onze F46, €28,30 euro op Winparts, + nog 5 euro verzenden.
Voorheen hadden we nog een automaterialen zaak hier in het dorp op 5 minuten lopen afstand. Maar die is een paar maanden geleden gestopt met zijn zaakje.
Was iets duurder dan Winparts maar ik gunde zo een lokale gast zijn handel wel.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• DaFreakhead
bello2185 schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 13:40:
***members only***

Lees al een tijd mee hier, maar kan ondertussen ook iets posten! Eerder dit jaar een Duitse G31 530e met ~20.000 KM geïmporteerd.

Auto heeft een hoop leuke opties zoals:
  • Driving Assistant Professional
  • 360 Graden camera
  • Verwarmd stuur
  • Stoelmassage & ventilatie/verwarming
  • Trekhaak
  • Achterwiel-sturing
  • Rear seat entertainment (met nog een Paw Patrol DVD van de vorige eigenaar er in :+)
  • Vol leder, rauchweiß met zwarte bies en contrast stitcthing
  • Etc.
Erg blij mee en ondertussen zo'n 15.000 KM mee gereden. :D

Ben mij nu aan het oriënteren voor een extra set velgen + winterbanden. Zat zelf te denken aan nog een set 19" 845M met dan Michelin Cross Climate 3 Sport erop. Zijn redelijk nieuw, maar heeft iemand hier misschien al ervaring mee?

Verder, weet iemand of je op een G31 530e met integral active steering achter ook 9J velgen met 275 banden kan monteren? Vanaf fabriek kon je volgens mij alleen een 245 'square' setup krijgen. De sticker in de deur geeft in ieder geval alleen 245 18" en 19" aan. Zoekend in dit topic zag ik een paar reacties van mensen die 275 gezien hebben op een 530e Touring, maar dat was zonder achterwiel-sturing dacht ik. Zou graag de wielkast achter wat meer gevuld zien. :Y
Ik heb 275/30R20 achterop mijn g31 liggen en ik heb ook ias (en m sportonderstel professional). Geen hybride model maar dat heeft op de achteras geen impact vermoed ik l!

• Illidan
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16-12 06:53
Het is me vandaag gelukt het navigatie systeem te updaten naar de meest recente,
"Road Map Europe Evo 2025-2"
Gaat om een 420i Gran Coupé 2017 met NBT Evo.
Waar ik niet helemaal uitkom: toont dit navigatiesysteem geen snelheids limiet van de weg waar je op dat moment op bevind? Ik kom van TomTom op mn telefoon, en dit voelt als een grote stap terug 😅
Hoe zet je dit aan? Of werkt dit gewoon niet op de ID6 NBT Evo??

Daarnaast, hoe update ik de software van de Idrive zelf?
Ik zie nu staan als Actuele versie op de Idrive :
Telefoon : TB-005.012.001
Media: MB-005.012.001

Ik zie wat YouTube filmpjes waar ik door mn vin op te geven de nieuwste versie zou moeten kunnen downloaden. Maar ligt vast aan mij maar ik zie zelfs nadat ik ingelogd ben op de bmw site nergens deze optie terug 😅

Ryzen 9 9950X3D, ASRock X870E Tachi Lite, Arctic Liquid Freezer III 420, Kingston Fury Beast DDR5 6400, Powercolor Red Devil 9070XT, Crucial T700 2TB, FSP Hydro Ti Pro 1000W, BeQuiet 802

• Greetoz
Illidan schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 19:47:
Het is me vandaag gelukt het navigatie systeem te updaten naar de meest recente,
Waar ik niet helemaal uitkom: toont dit navigatiesysteem geen snelheids limiet van de weg waar je op dat moment op bevind? Ik kom van TomTom op mn telefoon, en dit voelt als een grote stap terug 😅

Ik zie wat YouTube filmpjes waar ik door mn vin op te geven de nieuwste versie zou moeten kunnen downloaden. Maar ligt vast aan mij maar ik zie zelfs nadat ik ingelogd ben op de bmw site nergens deze optie terug 😅
Je iDrive updaten doet de dealer in principe, ik kan het ook voor je maar doe het liever niet remote. Kost 30-40 minuten. Tenzij je een hele oude versie hebt mis je niks (oudere kunnen bijv geen fullscreen carplay makkelijk activeren etc).

• JohnStaakke
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17-12 13:30
pieter81! schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 15:50:
Ben ook geen fan van Dusseldorp. Denk dat ik V. Poelgeest in Alphen is ga proberen, of anders toch verder naar Dubbelsteyn in Dordrecht (hoor ik goede verhalen over).
Van Poelgeest in Alphen heb ik weer dramatische ervaringen mee, wachten op een leenauto aan het einde van de dag die vervolgens niet beschikbaar blijkt te zijn waardoor je zonder vervoer staat, krijg je wel het aanbod dat iemand je even thuis brengt....alsof dat mijn probleem de dag erop oplost.

Verder meerdere keren afspraken gehad waarbij of de verlenen service niet geleverd werd of ze waren simpelweg vergeten dat ze de auto moesten komen ophalen, om dan gepikeerd te bellen waar je blijft....

Nee, voor mij geen Alphen meer.

• IQM

IQM

Klopt, ik heb een 530e xDrive Touring zonder IAS -helaas- maar met een 846M breedset eronder. Volgens BMW kan het niet maar het past wel en staat geweldig! Er is zeker voldoende ruimte aan de binnenkant van de wielkast. (Mijn E61 had minder ruimte met een breedset)

Mijn vorige F11 535i had wel IAS en had af fabriek een 351M 'square' velgenset. Terwijl je style 351M vrijwel altijd als breedset ziet. Ik heb het nooit geprobeerd maar ik vermoed dat het ook met IAS te maken had.

Het probleem met 20" velgen voor een G3x is een erg lage loadindex. 245/35R20 heeft max 95 en 275/30R20 maximaal 97 load. Oftewel 690 en 730kg per band. Achter dus 1460 voor de as. En een 530e heeft een max. asdruk achter van 1550kg. (in het boekje wordt met trekhaak zelfs 1700kg aangegeven.)
Volgens mijn bandenboer kunnen de banden wel 10% meer hebben maar toch. Ik heb er een aardige rekensom op losgelaten over leeggewicht op de vooras en de achteras en dan een inschatting van de belading. Zonder caravan met 90kg kogeldruk durf ik er wel mee op vakantie te gaan maar met ben ik wat huiverig. Ik wil niet op mijn geweten hebben dat ik een klapband krijg en misschien een ernstig ongeluk veroorzaak.

Ter info: een 530e xDrive heeft een gewichtsverdeling van ongeveer 47/53.

En een ander punt voor mij is dat een xDrive zo min mogelijk verschil in omtrek tussen voor en achter mag hebben. Een 245/35R20 en 275/30R20 scheelt sowieso 2 cm oftewel 1%. Daarom heb ik om de achterwielen al eerder nieuwe banden laten leggen zodat ik weer op 0,5 cm zit.

Maar je hebt een mooie kleur uitgezocht! Ook Tansanitblau toevallig?
DaFreakhead schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 16:40:
Ik heb 275/30R20 achterop mijn g31 liggen en ik heb ook ias (en m sportonderstel professional). Geen hybride model maar dat heeft op de achteras geen impact vermoed ik l!
Ik heb nog niet uitgezocht of er een verschil is in achteras tussen een hybride en normale uitvoering. Maar dat kan ook gewoon te maken hebben met de 170kg extra gewicht van de HV accupack op die achteras waarvan de banden de max. aslast officieel niet mogen dragen.

Zonder camera bij de binnenspiegel kan de auto geen verkeersborden herkennen. Het is niet standaard.
Bedoel je trouwens de iDrive software zelf of die van de Bleutooth/Media? Die kon je vroeger zelf updaten namelijk.

[ Voor 13% gewijzigd door IQM op 15-11-2025 21:57 ]

• CreativeS
  • Niet online
Greetoz schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 14:11:
Hersteller Nr.: 61612468941
38,76 €

Bestel ze met andere bestellingen mee, zodat het boven de €100 komt en dus zonder verzendkosten.

Al zijn ze in NL nu ook ruim €20,- goedkoper dan normaal bij BMW NL.

61612468941 Set ruitenwisserbladen E90 /o,E90N/o,E91 /o,E91N/o € 47,99

• DaFreakhead
IQM schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 21:44:
[...]
Volgens mijn bandenboer kunnen de banden wel 10% meer hebben maar toch. Ik heb er een aardige rekensom op losgelaten over leeggewicht op de vooras en de achteras en dan een inschatting van de belading. Zonder caravan met 90kg kogeldruk durf ik er wel mee op vakantie te gaan maar met ben ik wat huiverig. Ik wil niet op mijn geweten hebben dat ik een klapband krijg en misschien een ernstig ongeluk veroorzaak.
[...]
Heb je er in je calculatie wel rekening mee gehouden dat een kogeldruk van 90 kg resulteert in een asdruk méér wordt dan genoemde 90 kg? Just sayin' :)

• Eric Z
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:25
530d g31 met achterwielsturing, geen xdrive. Heb 664m wat achter ook 275 is, geen problemen ermee hier dus.

Breedte is meer rolweerstand, dus misschien dat het dus niet gehomologeerd is op hybride modellen? Meer rolweerstand is meer verbruik.

• Streskip
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17-12 22:20
Ik ben in Beijing en liep hierlangs. Waar kijk ik nu precies naar?? Moest de metro halen dus kon niet uitgebreid kijken helaas.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SXx4SZYrOMcTEv8sKdid86fzNUM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e8QOoLKRIQFEDTRu8WDqvXaT.jpg?f=fotoalbum_large

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Een 1 serie sedan?

• TommieW
  • Nu online

TommieW

Numa numa.

Streskip schreef op zondag 16 november 2025 @ 10:51:
Ik ben in Beijing en liep hierlangs. Waar kijk ik nu precies naar?? Moest de metro halen dus kon niet uitgebreid kijken helaas.
[Afbeelding]
Lijkt me een F52 1 Serie. :) Een sedan die alleen voor de Chinese markt is.

[ Voor 4% gewijzigd door TommieW op 16-11-2025 11:20 ]

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 17 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

• Streskip
  • Laatst online: 17-12 22:20
TommieW schreef op zondag 16 november 2025 @ 11:20:
[...]

Lijkt me een F52 1 Serie. :) Een sedan die alleen voor de Chinese markt is.
Thnx! Had geen idee dat die bestonden en kon het met m’n zoekopdrachten niet vinden.

• IQM

IQM

DaFreakhead schreef op zondag 16 november 2025 @ 01:29:
Heb je er in je calculatie wel rekening mee gehouden dat een kogeldruk van 90 kg resulteert in een asdruk méér wordt dan genoemde 90 kg? Just sayin' :)
Zeker wel, voor die 90kg kogeldruk rekent BMW een 150kg hogere aslast.

Ik heb de verkoper gevraagd waarom de auto bij het RDW met een max. aslast van 1550kg geregistreerd is terwijl BMW aangeeft in het instructieboekje (p439) dat de aslast met aanhanger maximaal 1700kg mag zijn. Zijn antwoord was dat dat altijd zo gedaan wordt maar het klopt dus niet. Ga hem denk ik toch nog eens vragen of dat aangepast kan worden.

• Xqlus1ve
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 13:22

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Kan me vergissen, maar je hebt volgens mij een KAFAS2 camera nodig, en je moet bij de dealer een FSC code kopen om het eenmalig te laten activeren ala 130 euro oid. En dan is het nog steeds een hit or miss. Ik heb besloten om het uiteindelijk niet te doen.

• roland kroes
  • Nu online
Afgelopen week voor kleine (premium garantie) reparatie naar de bmw dealer geweest.
Uurtje langs alle auto's gelopen en er ontstond lichte paniek . Februari as loopt garantie af, en er stond werkelijk geen enkele bmw die ik leuk vond 🤭

• Het Fantoom
Kende het ook niet, zo'n 1 serie sedan.
Ziet er ook niet uit, dan kun je toch beter gewoon een 3 serie kopen.
Een A3 sedan vind ik qua design dan weer heel erg geslaagd, heel mooi gelijnde wagen.

• IQM

IQM

roland kroes schreef op zondag 16 november 2025 @ 13:38:
Afgelopen week voor kleine (premium garantie) reparatie naar de bmw dealer geweest.
Uurtje langs alle auto's gelopen en er ontstond lichte paniek . Februari as loopt garantie af, en er stond werkelijk geen enkele bmw die ik leuk vond 🤭
Herken het gevoel. Daarom onlangs voor een G31 LCI gekozen. Daar kan ik weer een paar jaar mee vooruit. En als je tegen die tijd nog steeds niet gewend bent aan de nieuwe BMW ontwerpstijl kun je altijd nog bij andere merken gaan kijken toch?

• CreativeS
  • Niet online
Het is toch alom bekend dat men buiten Europa graag sedanversies heeft van voertuigen die enkel als hatchbacks in Europa uitgebracht worden? Deze F52 had ik nog nooit gezien, maar wel grappig dat deze dan weer op het platform van de 2 Serie gebouwd wordt. Heb je als 1 Serie dus eerder FWD :)

[ Voor 35% gewijzigd door CreativeS op 16-11-2025 13:51 ]

• Het Fantoom
CreativeS schreef op zondag 16 november 2025 @ 13:50:
Het is toch alom bekend dat men buiten Europa graag sedanversies heeft van voertuigen die enkel als hatchbacks in Europa uitgebracht worden? Deze F52 had ik nog nooit gezien, maar wel grappig dat deze dan weer op het platform van de 2 Serie gebouwd wordt. Heb je als 1 Serie dus eerder FWD :)
Wat is daar de reden voor, een hatchback is juist veel praktischer dan een sedan.
Soort van station, maar dan korter. In een sedan past bijna niks door de smalle kofferbakopening.

[ Voor 5% gewijzigd door Het Fantoom op 16-11-2025 13:53 ]

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 09:30
roland kroes schreef op zondag 16 november 2025 @ 13:38:
Logisch. Het is, samen met de negatieve verandering in comfortstoelen, de reden dat ik bij een G31 of een G32 ga blijven als opvolger voor de 530e.

• CreativeS
  • Niet online
Het Fantoom schreef op zondag 16 november 2025 @ 13:53:
Wat is daar de reden voor, een hatchback is juist veel praktischer dan een sedan.
Soort van station, maar dan korter. In een sedan past bijna niks door de smalle kofferbakopening.
Ja wat is daar de reden van... in China aanzien/status. Zelfde als met die Chinezen die graag verlengde sedans hebben en dus heeft BMW langere 3 Series en 5 Series in het assortiment. Zuid-Amerikaanse landen en Rusland zijn nou eenmaal gek op sedans. In Europa zijn ze weer gek op tourings, stations, avants... en dat komt echt niet allemaal omdat ze zo lekker veel opbergruimte hebben :)

• bello2185
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
DaFreakhead schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 16:40:
[...]

IQM schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 21:44:
[...]

Klopt, ik heb een 530e xDrive Touring zonder IAS -helaas- maar met een 846M breedset eronder. Volgens BMW kan het niet maar het past wel en staat geweldig! Er is zeker voldoende ruimte aan de binnenkant van de wielkast. (Mijn E61 had minder ruimte met een breedset)

Mijn vorige F11 535i had wel IAS en had af fabriek een 351M 'square' velgenset. Terwijl je style 351M vrijwel altijd als breedset ziet. Ik heb het nooit geprobeerd maar ik vermoed dat het ook met IAS te maken had.

Het probleem met 20" velgen voor een G3x is een erg lage loadindex. 245/35R20 heeft max 95 en 275/30R20 maximaal 97 load. Oftewel 690 en 730kg per band. Achter dus 1460 voor de as. En een 530e heeft een max. asdruk achter van 1550kg. (in het boekje wordt met trekhaak zelfs 1700kg aangegeven.)

Ter info: een 530e xDrive heeft een gewichtsverdeling van ongeveer 47/53.

En een ander punt voor mij is dat een xDrive zo min mogelijk verschil in omtrek tussen voor en achter mag hebben. Een 245/35R20 en 275/30R20 scheelt sowieso 2 cm oftewel 1%. Daarom heb ik om de achterwielen al eerder nieuwe banden laten leggen zodat ik weer op 0,5 cm zit.

Maar je hebt een mooie kleur uitgezocht! Ook Tansanitblau toevallig?

[...]

Ik heb nog niet uitgezocht of er een verschil is in achteras tussen een hybride en normale uitvoering. Maar dat kan ook gewoon te maken hebben met de 170kg extra gewicht van de HV accupack op die achteras waarvan de banden de max. aslast officieel niet mogen dragen.

[...]

Zonder camera bij de binnenspiegel kan de auto geen verkeersborden herkennen. Het is niet standaard.
Bedoel je trouwens de iDrive software zelf of die van de Bleutooth/Media? Die kon je vroeger zelf updaten namelijk.
Eric Z schreef op zondag 16 november 2025 @ 09:56:
[...]

530d g31 met achterwielsturing, geen xdrive. Heb 664m wat achter ook 275 is, geen problemen ermee hier dus.

Breedte is meer rolweerstand, dus misschien dat het dus niet gehomologeerd is op hybride modellen? Meer rolweerstand is meer verbruik.
Oké, bedankt voor de info allen! Denk dat ik dan 275 achter ga proberen. :henk

Edit: @IQM Is inderdaad Tansanitblau! Was nog lang zoeken om iets te vinden wat niet zwart of wit was met de opties die ik wilde. :o

(=´∀`)人(´∀`=) 500px | Flickr

• Bulldock
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16:58
Ik sta op het punt een x3 uit 2018 te kopen. Deze heeft het evo infotainment systeem (en draadloos laden). Daarin staan opties voor Apple carplay en screen mirroring. Ik wil graag m'n android telefoon kunnen koppelen voor navigatie. Maar ik las dat screen mirroring niet geschikt is (gaat uit bij starten?). Een android auto kastje inbouwen is dan de enige optie? Welke partij is aan te raden in Oost NL (bij voorkeur Achterhoek / Twente).
En zijn er qua coding of tuning nog aan te raden acties (in algemene zin)?

• Deagle
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19:19
Ik had dezelfde uitdaging met mijn f31, ik heb uiteindelijk voor een iPhone gekozen, haha. In mijn vorige f30 heb ik een mmi gehad en ik moet zeggen dat de ingebouwde CarPlay toch nog een stuk gebruiksvriendelijker werkt, en het geluid is stukken beter. Dus wellicht niet de meest populaire optie, maar mogelijk wel één om over na te denken.

Zelf heb ik onlangs nog een audiotec Fischer match up 7BMW versterker op de kop getikt. Gisteren ingebouwd en ik ben hier wel blij mee! De standaard hifi speakers komen flink tot leven hierdoor, en de subs doen nu ook op laag volume al mee. Aanrader als je de hifi optie (s676) hebt.

• CreativeS
  • Niet online
Deagle schreef op zondag 16 november 2025 @ 18:25:
Ik had dezelfde uitdaging met mijn f31, ik heb uiteindelijk voor een iPhone gekozen, haha. In mijn vorige f30 heb ik een mmi gehad en ik moet zeggen dat de ingebouwde CarPlay toch nog een stuk gebruiksvriendelijker werkt, en het geluid is stukken beter. Dus wellicht niet de meest populaire optie, maar mogelijk wel één om over na te denken.
Vele MMI's worden dan ook niet op de glasvezelring (MOST) aangesloten maar geven geluid via AUX. Niet via AUX, dan los je al veel kwaliteitsissues op.

• Illidan
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16-12 06:53
Xqlus1ve schreef op zondag 16 november 2025 @ 13:32:
[...]

Kan me vergissen, maar je hebt volgens mij een KAFAS2 camera nodig, en je moet bij de dealer een FSC code kopen om het eenmalig te laten activeren ala 130 euro oid. En dan is het nog steeds een hit or miss. Ik heb besloten om het uiteindelijk niet te doen.
Hmmm als je gelijk hebt dan is het gebruik van Flitsmeister of TomTom ernaast nog een makkelijkere optie denk ik. Maar in de Navigatiekaart zelf van BMW zit er dus speedlimit ingebouwd? Dat is toch best basic functionaliteit anno 2025 zou je denken.

Ryzen 9 9950X3D, ASRock X870E Tachi Lite, Arctic Liquid Freezer III 420, Kingston Fury Beast DDR5 6400, Powercolor Red Devil 9070XT, Crucial T700 2TB, FSP Hydro Ti Pro 1000W, BeQuiet 802

• melensuup
  • Laatst online: 20:27
Illidan schreef op zondag 16 november 2025 @ 21:48:
[...]

Hmmm als je gelijk hebt dan is het gebruik van Flitsmeister of TomTom ernaast nog een makkelijkere optie denk ik. Maar in de Navigatiekaart zelf van BMW zit er dus speedlimit ingebouwd? Dat is toch best basic functionaliteit anno 2025 zou je denken.
Ik had in een vorige bmw een “bmw speed limit emulator” van AliExpress geplaatst. Vervolgens nog iets (weet niet meer precies wat) geactiveerd met BimmerCode en had daarmee de speedlimit info geactiveerd.

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Illidan schreef op zondag 16 november 2025 @ 21:48:
[...]

Ik dacht dat speedlimit op basis was van de borden die die scanned. Maar inderdaad het is logischer als het op map data aangevuld wordt (al klopt dat ook niet overal, kijk maar een hoe verwarrend de 120km/hr wegen zijn op basis van 1900 - 0600 tijden 8)7 ). Ik gebruik flitsmeister gratis versie (oude versie, update hem nooit), icm met de app 'Automate' laat ik Flitsmeister automatisch opstarten zidra die verbinding maakt met de auto en speelt het af over mijn speakers, het werkt voor mij voldoende! Dit omdat ik eigenlijk geen kastje wil inbouwen voor Android Auto. Ik gebruik 'AAIdrive' momenteel en die doet eigenlijk wat die moet doen (eigenlijk ben ik stront eigenwijs want ik wil mijn HUD navigatie niet opgeven voor Android Auto, want die werkt niet icm de HUD in de F3X series ;( ).

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

melensuup schreef op zondag 16 november 2025 @ 22:23:
[...]

Ik had in een vorige bmw een “bmw speed limit emulator” van AliExpress geplaatst. Vervolgens nog iets (weet niet meer precies wat) geactiveerd met BimmerCode en had daarmee de speedlimit info geactiveerd.
Als ik mij niet vergis, zijn dat van die kastjes die hier 100 euro kosten, en data uit de map haalt van je navigatie?

• melensuup
  • Laatst online: 20:27
Xqlus1ve schreef op zondag 16 november 2025 @ 22:27:
[...]

Als ik mij niet vergis, zijn dat van die kastjes die hier 100 euro kosten, en data uit de map haalt van je navigatie?
Klopt. Alleen op Ali een stukje goedkoper. Inbouw stelt niets voor. In vergelijking met een kafas camera die aanvullend ook de borden leest naast de data in het kaartmateriaal, presteert het best goed.
Pagina: 1 ... 378 ... 383 Laatste