DexterDee schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 13:43:
[...]
Knuppel. Hoenderhok...
[
Afbeelding]
Ik vind de honingraat / diamond grille mooi (sue me), maar BMW levert deze niet op de F-serie. Deze nieren heb ik ook aftermarket gekocht. Past allemaal tot op de millimeter en ik neem het maar voor lief dat een deel van de BMW community me met de nek aankijkt en/of vindt dat ik m'n auto verkracht heb. Ik vind ze mooi en het geeft een persoo
nlijke touch aan de auto

Daarom, bij grill heb ik weinig pasproblemen gezien bij bekenden die aftermarket bestelden. Ik heb tweedehands een chromen grill voor een 10 + verzendkosten gekocht en toen zelf zwart gemaakt. Dus voor een grill, zou ik zeggen koop gewoon aftermarket.
CreativeS schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 13:44:
[...]
Bij Offenga een imitatiegrill (zonder enige vorm van garantie) voor €59,-. Iets wat ze waarschij
nlijk voor een paar tientjes van Ali/Temu halen en dus redelijk op verdienen. Komen uiteraard nog verzendkosten bij. Hetzelfde artikelnummer, maar dan wel van BMW (en ja, ik weet dat BMW deze niet zelf maakt) voor €125,74 bij
Leebmann en voor €116,80 bij
Hubauer (zelfde verzendkosten nml €7,70). In Nederland geen verzendkosten, maar dan nog scheelt het behoorlijk veel. Bij imitatie zit je vaak met de dunnere bevestigingsclips en daarnaast... de pasvorm. Het past wel, maar vaak - niet altijd - net niet waardoor je toch weer iets moet verbuigen. De vraag is: moet je dat willen op een auto waar je al meerdere tienduizenden euro's voor betaald hebt?
Iedereen mag tegengeluid geven... ik geef alleen - net als iedereen hier - een mening

Heb je goede ervaring met aftermarket? Vooral doen. Ik heb teveel negatieve ervaringen* en vind het vervelend als iemand dezelfde teleurstelling moet meemaken. Ja, ik probeer wel veel zelf om een mening te vormen en ga niet blindelings op andermans mening af. Hiermee impliceer ik overigens niets.. voordat dát weer de nieuwskoppen haalt
*voorbeeld: Valeo is (naast Mahle/Behr) de fabrikant van de kachelmotor in de E9X. Nieuwe kachelmotor... €257,-. Dat vond ik toen te duur. Aftermarket Valeo besteld voor een vierde van de prijs. Die heeft het niet lang volgehouden. Vrij vlot al bijgeluiden als de motor richting de hogere toeren ging. Ik koop toch maar origineel... nergens last van.
Edit: Ook vooral blijven doen

Dan helpen we @
no113 zijn eigen mening vormen
Een kachelmotor kan je wat mij betreft niet vergelijken met een grill, dat iets heel anders dan een grill en bovendien zijn er zoveel mensen die de grill vervangen en zijn daarom de aftermarket ook prima want anders verkochten ze niet goed.
Ja die aftermarket grill is nog steeds 59 euro en waarschij
nlijk 2 tientjes op Temu, maar als je echt een rotte appel hebt is het wel mogelijk om je geld terug te krijgen / nieuw expemplaar opgestuurd te krijgen, als je dat je rust geeft. Persoo
nlijk had ik voor die 2 tientjes voor de grill op AlieXpress besteld en als het niks was alsnog origineel gekocht, maar aftermarket bij een OK winkel kopen waar je kan retourneren is ook geen slecht alternatief.
Jij gaat er nu vanuit dat alle clips bij aftermarket per definitie slechter en dunner zijn en zelfs als dat zo zou zijn, hoe vaak haal je grill eruit? Of haal jij ieder jaar je grill eruit om hem schoon te maken?
Ook bij originele onderdelen heb ik clips zien afbreken, origineel is geen garantie dat het ook echt beter is.
In sommige gevallen, ja 100%. Die tweetercovers die van aliexpress kwamen zaten inderdaad voor geen meter en was origineel het 100% waard, maar voor sommige delen is aftermarket, danwel direct uit China qua prijs onverslaanbaar en doet betreft kwaliteit minimaal onder. Naar mijn ervaring is dat een aftermarket grill niet veel onderdoet voor origineel, maar er zijn zeker onderdelen waar dat wel degelijk is en waar goedkoop duurkoop is.