Realoem en fotos en vervolgens wat deductiewerk;Nico95 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 13:07:
[...]
ik had dat eerste nummer al eens gevonden, maar leek er niet op. met deze theorie toch maar eens proberen.
mag ik vragen waar je dit zo even hebt opgezocht?
EDIT: zit nog even verder te kijken, maar als ik dit nummer bekijk bij realoem is het inderdaad een stekker voor onderin de fusebox, maar op het plaatje gaat hij niet in de goede plek?
Thanks!
Als je kijkt, we weten dat paars z2*6b is, als je z2*6b opzoekt in ISTA (of TIS) krijg je de volgende connector view;
:strip_exif()/f/image/FMePAD05KHNGo7H39zoXssrx.png?f=user_large)
Gaan we naar de zwarte connector op een foto van de fusebox kijken, kunnen we concluderen dat zwart z2*1b als ik gebruik maak van een foto van deze fusebox.
:strip_exif()/f/image/AfoTxiHFOpGyFaIuj23EfajT.png?f=user_large)
Zoeken we de connector view op van z2*1b, is deze precies hetzelfde als de connector view van de z2*6b zoals hierboven. Daarmee concludeer ik dat BMW dezelfde stekker op meerdere locaties gebruikt maar met verschilende coderingen / kleur. (Blauw is overigens Z2*8B en heeft ook dezelfde connector view)
Met codering bedoel ik het volgende:
:strip_exif()/f/image/o71AGJpLTO8vuPQMVxmMFcgg.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit wordt breed toegepast bij BMW. Hierdoor kan je niet de ene stekker op een andere plek terugduwen.
Vaak kan je als reserveonderdeel / reparatieset alleen de ongecodeerde variant bestellen.
Hier nog een voorbeeld; Als reserveonderdeel / reparatie is alleen de universele codering te koop, die stekker past dan in alle gaten.
![]() | ![]() |
Edit: Dit is een mooie video over de oudere F-series fusebox; YouTube: BMW F30 F20 F10 connect wiring to Fuse box and disconnect wiring
Ter info; Bij nieuwere fusebox is BMW over op MCP 4.8/6.3/9.6 & LSK8 connector ipv double leaf spring (E-series & F0x, F1x en F2/F3x)
[ Voor 6% gewijzigd door Mr Pingu op 22-01-2026 14:34 ]
Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)
:strip_exif()/f/image/5Bx7xw4kW8GBrI2Sl4GWxfmU.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/ghURkX4csQknQ4Xn5sfoXvWV.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/6E49tLlcrCetbFXvw4NY6ooj.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/5Hw17b7iTJwg657RwIzKEZlC.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/N3cvuf6atMiDJ7QQK1PnN2FH.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/KxkDIr57AYBHzXCLeyUSQt6o.png?f=fotoalbum_large)

:strip_exif()/f/image/sYwlV5diH1LZjsyBk4WyoKq0.png?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Etj7TMHKAKbiBCm9I8IJPmxW.jpg?f=user_large)