Het grote BMW-topic #14 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 388 389 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 23:55

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Matched: nl
Nico95 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 13:07:
[...]

ik had dat eerste nummer al eens gevonden, maar leek er niet op. met deze theorie toch maar eens proberen.

mag ik vragen waar je dit zo even hebt opgezocht?

EDIT: zit nog even verder te kijken, maar als ik dit nummer bekijk bij realoem is het inderdaad een stekker voor onderin de fusebox, maar op het plaatje gaat hij niet in de goede plek?

Thanks!
Realoem en fotos en vervolgens wat deductiewerk;

Als je kijkt, we weten dat paars z2*6b is, als je z2*6b opzoekt in ISTA (of TIS) krijg je de volgende connector view;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9CM5F8r_zH23s3GHRl9s8UTWgl0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/FMePAD05KHNGo7H39zoXssrx.png?f=user_large

Gaan we naar de zwarte connector op een foto van de fusebox kijken, kunnen we concluderen dat zwart z2*1b als ik gebruik maak van een foto van deze fusebox.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GvC1kN9tN4-dkxkgQMyKtZjCMhw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/AfoTxiHFOpGyFaIuj23EfajT.png?f=user_large

Zoeken we de connector view op van z2*1b, is deze precies hetzelfde als de connector view van de z2*6b zoals hierboven. Daarmee concludeer ik dat BMW dezelfde stekker op meerdere locaties gebruikt maar met verschilende coderingen / kleur. (Blauw is overigens Z2*8B en heeft ook dezelfde connector view)
Met codering bedoel ik het volgende:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F6oNwicW-R46ucNGWABBLlSjIYU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o71AGJpLTO8vuPQMVxmMFcgg.jpg?f=fotoalbum_large

Dit wordt breed toegepast bij BMW. Hierdoor kan je niet de ene stekker op een andere plek terugduwen.
Vaak kan je als reserveonderdeel / reparatieset alleen de ongecodeerde variant bestellen.

Hier nog een voorbeeld; Als reserveonderdeel / reparatie is alleen de universele codering te koop, die stekker past dan in alle gaten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RZ5rmlr73hyd34qNQGKPuAb_PIQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5Bx7xw4kW8GBrI2Sl4GWxfmU.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uk3uB_epY6mKzhmaYIm2SosecP4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ghURkX4csQknQ4Xn5sfoXvWV.jpg?f=fotoalbum_tile
Kleine disclaimer; ik weet niet 100% zeker dat dit ook voor een F2x/F3x fusebox geldt, nooit aan de hand gehad dat deze niet was geinstalleerd vanuit de fabriek maar hoogstwaarschijnlijk klopt het gewoon wat ik zeg.

Edit: Dit is een mooie video over de oudere F-series fusebox; YouTube: BMW F30 F20 F10 connect wiring to Fuse box and disconnect wiring
Ter info; Bij nieuwere fusebox is BMW over op MCP 4.8/6.3/9.6 & LSK8 connector ipv double leaf spring (E-series & F0x, F1x en F2/F3x)

[ Voor 6% gewijzigd door Mr Pingu op 22-01-2026 14:34 ]

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

• Xqlus1ve
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 22:53

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Mr Pingu schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 14:17:
[...]

Als je kijkt, we weten dat paars z2*6b is, als je z2*6b opzoekt in ISTA (of TIS) krijg je de volgende connector view;

[Afbeelding]

Gaan we naar de zwarte connector op een foto van de fusebox kijken, kunnen we concluderen dat zwart z2*1b als ik gebruik maak van een foto van deze fusebox.
[Afbeelding]

Zoeken we de connector view op van z2*1b, is deze precies hetzelfde als de connector view van de z2*6b zoals hierboven. Daarmee concludeer ik dat BMW dezelfde stekker op meerdere locaties gebruikt maar met verschilende coderingen / kleur. (Blauw is overigens Z2*8B en heeft ook dezelfde connector view)
Met codering bedoel ik het volgende:
[Afbeelding]

Dit wordt breed toegepast bij BMW. Hierdoor kan je niet de ene stekker op een andere plek terugduwen.
Vaak kan je als reserveonderdeel / reparatieset alleen de ongecodeerde variant bestellen.

Hier nog een voorbeeld; Als reserveonderdeel / reparatie is alleen de universele codering te koop, die stekker past dan in alle gaten.
[Afbeelding][Afbeelding]
Kleine disclaimer; ik weet niet 100% zeker dat dit ook voor een F2x/F3x fusebox geldt, nooit aan de hand gehad dat deze niet was geinstalleerd vanuit de fabriek maar hoogstwaarschijnlijk klopt het gewoon wat ik zeg.

Edit: Dit is een mooie video over de oudere F-series fusebox; YouTube: BMW F30 F20 F10 connect wiring to Fuse box and disconnect wiring
Ter info; Bij nieuwere fusebox is BMW over op MCP 4.8/6.3/9.6 & LSK8 connector ipv double leaf spring (E-series & F0x, F1x en F2/F3x)
Ik heb hier niets aan want heb al een achteruitkijk camera op mijn F31 :+

Maar waardeer je input altijd in dit topic d:)b

• Nico95
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:18
Mr Pingu schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 14:17:
[...]

held! nooit bedacht om op stekkernummer te zoeken in ISTA, goede om te weten, we gaan hem bestellen!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Geen matches
Xqlus1ve schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 14:40:
[...]

Ik heb hier niets aan want heb al een achteruitkijk camera op mijn F31 :+

Maar waardeer je input altijd in dit topic d:)b
Tsja, probeerde de post generiek te maken door ook de EDC stekker te gebruiken als voorbeeld, mocht je die een keer moeten vervangen of EDC willen retrofitten weet je bij deze dat je de generieke stekker moet kopen :+ Wellicht heb je er alsnog wat aan, hoe dan ook, bedankt voor de waardering :)

Psst, stiekem best logisch want de meeste >2015 modellen hebben wel een camera en pre-2015 modellen hebben z2*6b al want dan zit de HU nog op deze stekker, dus kans dat uberhaupt deze stekker mist is klein maar @Nico95 heeft blijkbaar zo'n geval. Daarmee weet ik ook dat hij geen HK geluidssysteem en ASD heeft O-)

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

• Nico95
Geen matches
Mr Pingu schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 15:09:
[...]

Tsja, probeerde de post generiek te maken door ook de EDC stekker te gebruiken als voorbeeld, mocht je die een keer moeten vervangen of EDC willen retrofitten weet je bij deze dat je de generieke stekker moet kopen :+ Wellicht heb je er alsnog wat aan, hoe dan ook, bedankt voor de waardering :)

Psst, stiekem best logisch want de meeste >2015 modellen hebben wel een camera en pre-2015 modellen hebben z2*6b al want dan zit de HU nog op deze stekker, dus kans dat uberhaupt deze stekker mist is klein maar @Nico95 heeft blijkbaar zo'n geval. Daarmee weet ik ook dat hij geen HK geluidssysteem en ASD heeft O-)
benoem de pijnpunten nog maar even :+

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Geen matches
Nico95 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 15:20:
[...]

benoem de pijnpunten nog maar even :+
Geen HK en geen HK is geen pijnpunt maar een pluspunt wil je er een Match 8BMW infietsen :)

• Eric H
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:02
Geen matches
Hoe omslachtig/onmogelijk is het om ACC (Adaptive Cruise Control) in te bouwen in een F25 X3?

Ik heb dit nu in mijn huidige auto en denk dat ik dit toch wel ga missen in mijn toekomstige F25 X3 dus wil de mogelijkheden onderzoeken om dit achteraf in te bouwen.

Ombouw van het standaard scherm naar een groter en uitgebreider scherm (inc. Apple Carplay) is al uitgezocht en gaat zeker plaasvinden, maar dat ACC heb ik nog niet helemaal helder hoe "eenvoudig" dit te te doen is.

Eric, Signing off !!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Geen matches
ACC kan toch alleen als je de radar in je grill hebt zitten?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:34

Eagle Creek

Breathing security

Geen matches
Ik moet zeggen. Dat is geen lelijke auto ;).
Gefeliciteerd!

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

• ikbenben
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:38
Geen matches
Eagle Creek schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 10:41:
[...]

Ik moet zeggen. Dat is geen lelijke auto ;).
Gefeliciteerd!
Dankjewel :)

AMD Ryzen 7 3700x - Sapphire Nitro + RX5700XT - Samsung Odyssey Neo G7 32" | Samsung 65QN93B | Denon AVR-X1700H DAB | Monitor Audio Silver RX6 | BK XXLS 400 FF | PS5 Pro

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15:16
Geen matches
Eric H schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 09:46:
Hoe omslachtig/onmogelijk is het om ACC (Adaptive Cruise Control) in te bouwen in een F25 X3?

Ik heb dit nu in mijn huidige auto en denk dat ik dit toch wel ga missen in mijn toekomstige F25 X3 dus wil de mogelijkheden onderzoeken om dit achteraf in te bouwen.

Ombouw van het standaard scherm naar een groter en uitgebreider scherm (inc. Apple Carplay) is al uitgezocht en gaat zeker plaasvinden, maar dat ACC heb ik nog niet helemaal helder hoe "eenvoudig" dit te te doen is.
Ik lees hier dat het ongeveer 3000 dollar kost: https://x3.xbimmers.com/forums/showthread.php?t=2099545

• silverchaoz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 14:12
Geen matches
ikbenben schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 10:21:
[...]

Bedankt!
Oorspronkelijk wou ik voor de e gaan maar ik had een beetje schrik voor hogere kosten voor eventuele reparaties aan het toch wel complexere hybride systeem.
Ik doe ook maar een kleine 9000km per jaar en hoofdzakelijk woon/werk verkeer van ongeveer 30km per dag.
xDrive is standaard op de LCI2 Touring 330i.
Het is dus een 330i Touring xDrive van 10/2024 LCI2.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik stuit toevallig tegen deze BMW-Topic aan en zag deze post. Ook al is BMW niet mijn favo merk, de 330I touring is echt een prachtig en tijdloos design, wat een bak, vind oprecht in de top 3 stations ooit gemaakt _/-\o_

• ikbenben
Geen matches
silverchaoz schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 13:32:
[...]

Ik stuit toevallig tegen deze BMW-Topic aan en zag deze post. Ook al is BMW niet mijn favo merk, de 330I touring is echt een prachtig en tijdloos design, wat een bak, vind oprecht in de top 3 stations ooit gemaakt _/-\o_
Dat vond ik dus ook!
Zelf nooit een hele grote BMW fanaat geweest maar de meest recente 3 vind ik oprecht mooi.
Het enigste dat ik nog zou willen doen uiterlijk is een mooi setje 19" wielen (zodat ik deze kan voorzien van winterbanden) en de nieren vervangen door zwarte.

AMD Ryzen 7 3700x - Sapphire Nitro + RX5700XT - Samsung Odyssey Neo G7 32" | Samsung 65QN93B | Denon AVR-X1700H DAB | Monitor Audio Silver RX6 | BK XXLS 400 FF | PS5 Pro

• Nico95
Geen matches

naar mijn weten zijn de grote zaken die je moet hebben:
- radar in grill
- stuurmodule
- andere abspomp
- bedieningselementen stuur

en vast nog een bult losse dingen.

• IQM
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:13

IQM

Geen matches
DeBaroN schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 12:23:
Wat betreft de 330E, lees ik vaak op verschillende sites en ook zojuist hier het volgende:

Nadeel van de 330E zijn de hogere kosten voor eventuele reparaties aan het toch wel complexere hybride systeem.

Maar is dit ook zo? Zijn hier ook daadwerkelijk voorbeelden van?
Mijn 530e heb ik nog te kort om al echt over ervaring met complexe reparaties te spreken. Maar feit is wel dat bij een hybride veel meer elektronica aan boord is. Elektronische storingen zijn zo'n beetje de lastigste om op te lossen heb ik bij mijn F11 gemerkt Repareren is meestal onmogelijk, het is vervangen en evt. coderen. En die modules zijn gewoon duur.
ikbenben schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 13:55:
Dat vond ik dus ook!
Zelf nooit een hele grote BMW fanaat geweest maar de meest recente 3 vind ik oprecht mooi.
Het enigste dat ik nog zou willen doen uiterlijk is een mooi setje 19" wielen (zodat ik deze kan voorzien van winterbanden) en de nieren vervangen door zwarte.
Winterbanden onder een BMW zijn altijd een goed idee in de winter.
Maar heel eerlijk weet ik niet of een zwarte grille zou doen bij zilver. Bij een andere kleur grey zou ik dat een no-brainer vinden. Zelfde met compleet zwarte velgen. Dat staat niet op elke auto even mooi. De twee kleurige daarentegen vind ik schitterend!

Daarom zoek ik meestal wat langer door naar een auto waar alle 'must haves' op zitten. Achteraf montage is soms enorm veel werk en daardoor erg duur.
Was het niet mogelijk om een F25 te kiezen met ACC?

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Xeede-Vn-A-du5z2oa9UyGgn2I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6E49tLlcrCetbFXvw4NY6ooj.jpg?f=fotoalbum_large

Eindelijk m'n droom verwezenlijkt om een M auto te kopen. Ik heb een M3 Competition uit 2017 gekocht in de kleur Sakhir Orange. Vorige eigenaar heeft hem stage2+ getuned, dus meer dan genoeg power uit het S55 blok. 8)

Moet hem nog een klein beetje netjes maken, maar wat een freude am fahren. :*)

• ikbenben
Geen matches
IQM schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 16:31:
[...]
Winterbanden onder een BMW zijn altijd een goed idee in de winter.
Maar heel eerlijk weet ik niet of een zwarte grille zou doen bij zilver. Bij een andere kleur grey zou ik dat een no-brainer vinden. Zelfde met compleet zwarte velgen. Dat staat niet op elke auto even mooi. De twee kleurige daarentegen vind ik schitterend!
Ik vind het beide mooi, zowel de zilveren als de zwarte. Het is gewoon omdat door het M-pakket de raamomlijsting en de details in de bumpers ook zwart zijn dat ik het beter vind passen, zo is alles zwart afgewerkt. De velgen zou ik niet zwart nemen maar gewoon zilver of antraciet.

• zunrob
  • Laatst online: 22:54
Satch schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 16:33:
[Afbeelding]

Eindelijk m'n droom verwezenlijkt om een M auto te kopen. Ik heb een M3 Competition uit 2017 gekocht in de kleur Sakhir Orange. Vorige eigenaar heeft hem stage2+ getuned, dus meer dan genoeg power uit het S55 blok. 8)

Wow, wat mooi! Zou je meer foto's willen plaatsen zodat ik wat meer mee kan genieten? ;)

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Geen matches
Nico95 schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 14:09:
[...]

naar mijn weten zijn de grote zaken die je moet hebben:
- radar in grill
- stuurmodule
- andere abspomp
- bedieningselementen stuur

en vast nog een bult losse dingen.
Andere ABS-pomp niet strict noodzakelijk.
ICM, Radar en bijbehorende bevestiging en grill wel. Daarnaast moet je een kabel trekken van ICM naar de radar. Zonder vervangen van de ABS pomp is het wel een ok retrofit. Enkel een kabel van dus het middenconsole, naar de radar trekken.

Kosten qua onderdelen kom je echt niet aan 3000 dollar, met beetje zoeken moet je ergens tussen de 800-1200 euro aan gebruikte onderdelen denken.
300-500 radar
200-300 ICM high
Grill en houder 200
Kabels, connectors, fleecetape 50-100

• CreativeS
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Geen matches
Ik heb een M3 Competition uit 2017 gekocht in de kleur Sakhir Orange.
Ontzettend mooie wagen in een nog mooiere kleur!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hx5lxW3v1-fPMTWJsX8-yXq9jw0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/v4HxCU6c90fY3PrDkXMDrHMZ.jpg?f=user_large

• Eric H
  • Laatst online: 23:02
Geen matches
IQM schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 16:31:

[...]

Daarom zoek ik meestal wat langer door naar een auto waar alle 'must haves' op zitten. Achteraf montage is soms enorm veel werk en daardoor erg duur.
Was het niet mogelijk om een F25 te kiezen met ACC?
Het gaat in dit geval om de huidige auto van mijn vader die ik ga overnemen. Dus heel kieskeurig kan en wil ik niet zijn 😉

Eric, Signing off !!

• Deagle
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:10
[Afbeelding]

Heel nice! Net wat meer oranje dan mijn sunset orange. :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y5HA8caxCRsFDvxkr1GDvuJRebg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5Hw17b7iTJwg657RwIzKEZlC.jpg?f=fotoalbum_large

• FabiandJ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
[Afbeelding]

Gefeliciteerd, de 3e F80 M3 hier op het forum @Greetoz en mijzelf hebben er ook één :)
Is de crankhub gedaan? Wordt toch wel aanbevolen als je het S55 platform wilt/gaat tunen.

Oh en er staat nog een terugroepactie open voor je M3, even contact opnemen met een BMW dealer.

[ Voor 5% gewijzigd door FabiandJ op 24-01-2026 15:10 ]

• FabiandJ
  • Niet online
Geen matches
Mr Pingu schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 10:11:
[...]

Andere ABS-pomp niet strict noodzakelijk.
ICM, Radar en bijbehorende bevestiging en grill wel. Daarnaast moet je een kabel trekken van ICM naar de radar. Zonder vervangen van de ABS pomp is het wel een ok retrofit. Enkel een kabel van dus het middenconsole, naar de radar trekken.

Kosten qua onderdelen kom je echt niet aan 3000 dollar, met beetje zoeken moet je ergens tussen de 800-1200 euro aan gebruikte onderdelen denken.
300-500 radar
200-300 ICM high
Grill en houder 200
Kabels, connectors, fleecetape 50-100
Je vergeet de ABS sensoren nog ;)
Maar inderdaad het hoeft geen €3000 te kosten, samen met @Mr Pingu ACC in een BMW F20 M140i gebouwd en daar was de eigenaar voor €1500 denk ik klaar. Let op ACC is nooit leverbaar geweest voor dit model ;)

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

[Afbeelding]

Heel gave bak met dito kleur! _/-\o_

Ik kan nooit zoveel met die stages, het echte leven is Forza niet... wat is er precies aan gedaan? Stage 1 is een chiptune en stage 2 is ?

🖥️ | 🚗

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

FabiandJ schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 15:07:
[...]

Je vergeet de ABS sensoren nog ;)
Maar inderdaad het hoeft geen €3000 te kosten, samen met @Mr Pingu ACC in een BMW F20 M140i gebouwd en daar was de eigenaar voor €1500 denk ik klaar. Let op ACC is nooit leverbaar geweest voor dit model ;)
Oh ja, hoe kon ik die nu vergeten met al die ellende? :P
We hadden een nieuwe defecte ABS sensor van MEYLE gehad, na plaatsen van ATE hadden we een stuk minder errors.
Altijd leuk als je dingen aan het retrofitten bent op een auto die het eigenlijk niet ondersteund en dan nieuwe onderdelen hebt die defect zijn en daardoor niet zo goed weet of het een software probleem is omdat ze optie officieel nooit hebben uitgebracht.

Ik die 1500 zit wel de ABS-pomp ook, die we uiteindelijk (of nog) niet vervangen hebben. Vandaar dat we ook weten dat de ABS-pomp niet vervangen hoeft te worden voor het praktisch gebruik van ACC.

Dit zegt BMW over het verschil:
Special damping elements are fitted in the DSC hydraulic control unit in vehicles with ACC. The damping elements compensate pressure fluctuations in the piston pump (2 pistons).

Meen ook te herinneren als de auto al 5DP parking assistant heeft dat je dan al richtingsgevoelige ABS-sensors op 1 as hebt.

[ Voor 4% gewijzigd door Mr Pingu op 25-01-2026 00:00 ]

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

[Afbeelding]

Mooie wagen, welkom :)

• FabiandJ
  • Niet online
Geen matches
MadMarky schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 23:02:
[...]

Ik kan nooit zoveel met die stages, het echte leven is Forza niet... wat is er precies aan gedaan? Stage 1 is een chiptune en stage 2 is ?
Voor het BMW platform heb je over het algemeen deze stages:
Stage 1
Stage 2
Stage 2+

Per BMW blok verschilt hoeveel pk/koppel je extra krijgt. Maar het grootste verschil is vooral wat er aan onderdelen vervangen moet worden voor de specifieke tuning stage.

Stage 1, kan vaak gewoon zonder aanpassing. Stage 2 heb je andere downpipes nodig (high flow/catless) en Stage 2+ geld hetzelfde. Neem een kijkje op mhdtuning.com en je zult het zien.

Wel raad ik aan om altijd de intakes die standaard van plastic zijn te vervangen voor aluminum exemplaren want die staan bekend om kapot te gaan. En voor het S55 blok de crankhub vervangen, die blokken hebben de mogelijkheid door de grote hoeveelheid vermogen deze te laten spinnen waardoor je hele blok in de soep kan lopen.

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 20:07
DaFreakhead schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 23:22:
[...]

Ik ken jouw rijstijl natuurlijk niet, maar ik rij meestal stevig door. Valt mij alleszins mee ook dat verbruik!

***members only***
Ik reed toen wel echt de nodige lange stukken (woon-werk was minimaal 60km en soms ook 150km). En ik hou van doorrijden. Net als jij, Vmax+40 als 't enigszins kan.
timbak02 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 09:18:
[...]

Vorig jaar voor dezelfde dilemma gestaan. Bij carglass moest ik €60 extra betalen voor een OEM ruit, niet vergoed door verzekering.
Dat zou ik altijd doen. Scheelt heel veel mogelijk gezeik achteraf. Ik heb het vorig jaar gelukkig zonder bijbetaling (eigen risico was al 600 euro...) kunnen regelen maar dat was uitzonderlijk, vertelde Autotaalglas.
IQM schreef op zondag 11 januari 2026 @ 16:14:
[...]

Vanmorgen sprak ik iemand met een Koreaanse Hybride die vertelde dat zijn auto met deze kou bijna alleen maar op de brandstofmotor reed. Die opmerking zette mij aan het nadenken. Ik rij ook zoveel mogelijk full electric maar de range gaat bizar snel achteruit. Na voorverwarmen en 3 km rijden ben je 25% accucapaciteit kwijt. (en dan heb ik nog aan de stekker aangesloten voorverwarmd.)

Zou het niet beter zijn om bij kou gewoon de Sport stand te kiezen zodat de verbrandingsmotor aangaat? Al wil ik liever geen koude start voor een kort stukje rijden natuurlijk. Maar hoe denken BMW hybride rijdende Tweakers hierover?
Ik gebruik voor de kleine stukjes de elektra. Maar die range holt inderdaad achteruit. Met een paar keer kort stoppen voor bijv boodschappen hou je amper 20km bereik over :+
VidaR-9 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 12:05:
[...]

Dat doet BMW (ga er even vanuit dat je dat rijdt) dan beter dan Mercedes, want bij mij springt hij dan gewoon bij vanuit het niets naar zeg 3.000 tpm. Je moet hem dan ook wel echt door het punt duwen, maar dat is me weleens gebeurd.

Ik lees hier even mee omdat we ons oriënteren op een andere auto en een 330i of 330e een serieuze optie is. Gaat dan ook met name om 20km enkele reis woon-werk voor mijn vriendin en een keer per week langere trip.

Persoonlijke voorkeur is een 330i trouwens, maar de PHEV is financieel aantrekkelijker.

i4 zou ook een optie zijn, maar ik vind een 3 sedan mooier dan een 4GC.
PHEV is op korte termijn inderdaad aantrekkelijk, maar is mogelijk duurder in verzekering en sowieso in mrb. En kun je thuis laden? Anders is 't voordeel er gauw vanaf denk ik.

• Satch
  • Niet online
Geen matches
zunrob schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 09:53:
[...]

Wow, wat mooi! Zou je meer foto's willen plaatsen zodat ik wat meer mee kan genieten? ;)
Thanks, zal binnenkort eens wat foto's maken en posten.
Deagle schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 12:51:
[...]

Heel nice! Net wat meer oranje dan mijn sunset orange. :D

[Afbeelding]
Ook een mooie kleur! Ik dacht dat Sakhir Orange wat meer rood had dan Sunset Orange, maar het verschilt ook met de hoeveelheid zon erop.
FabiandJ schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 15:02:
[...]

Gefeliciteerd, de 3e F80 M3 hier op het forum @Greetoz en mijzelf hebben er ook één :)
Is de crankhub gedaan? Wordt toch wel aanbevolen als je het S55 platform wilt/gaat tunen.

Oh en er staat nog een terugroepactie open voor je M3, even contact opnemen met een BMW dealer.
Thanks, had die van jullie al gezien in dit topic inderdaad! Crankhub is denk ik (nog) niet gedaan. Is ook wel een flinke operatie. Ik denk dat het probleem wel wat groter wordt gemaakt dat het echt is en het is ook afhankelijk van hoe je rijdt. Harde downshifts (kickdown) schijnt het zwaarste te zijn voor de crankhub. Maar BMW heeft het ontwerp niet voor niets aangepast met de S58 natuurlijk. Ik moet er nog een besluit over nemen of ik het wil aanpakken.

Terugroepactie voor de airbag weet ik idd, heb al een afspraak staan bij de dealer in Februari. Kunnen ze meteen ook de voorruit vervangen vanwege een scheur en kan ik hopelijk goedkoop pechhulp afsluiten.

Ook nog kijken of er makkelijk iets met Android Auto mogelijk is en de navigatie van de auto updaten, die is nog van 2019.
MadMarky schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 23:02:
[...]

Stage 2(+) is downpipes ipv normale kats en met de MHD chiptune gaat deze daardoor van 450pk naar iets van 560pk. Het is dat de vorige eigenaar het gedaan heeft, anders zou ik het bij stage 1 met 500pk gehouden hebben.
Dank!

• lostboy_0234
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 20:03
Geen matches
IQM schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 18:21:
[...]

Elk merk zal zijn eigen waar promoten maar BMW heeft wel heel erg last van: 'wij van WC eend adviseren WC eend.'
Natuurlijk heb je bij velgen echt wel goede en mindere merken. Maar een replica kan ook gewoon goed zijn. En BMW maakt de OEM velgen ook niet zelf. Die worden door een velgenfabrikant (oa. BBS, Ronal) gemaakt en van een BMW logo voorzien.
Onder mijn F11 heb ik 3 OEM velgen en 1 replica gehad maar daar heb ik nooit iets van gemerkt.

[...]

Ik was in oktober nog bij hem. Heb ook weer even bij zijn BMW E36 gekeken en uitgebreid kennis gemaakt met zijn (nieuwe) husky. Het is een eindje rijden. Ook vanaf Leeuwarden waar ik regelmatig kom voor mijn werk. Maar je voelt je er altijd welkom. Ik hoop dat die nieuwe opvolger het wel gaat redden maar ik zie er ook echt wel tegenop dat Lammert gaat stoppen.

[...]

Zeg je nu in feite dat ik mijn G31 LCI niet moet laten bijwerken naar de laatste versie? ;)
Maar bij versie 11.2023 heb ik geen klachten over Lane Departure Warning oid.
Bevestiging van BMW Nederland, via Ekris, dat dit inderdaad softwarematig is. Sinds de update is het merkbaar gevoeliger en daarmee ingrijpender in de waarschuwingen richting omstanders en verkeer.

• IQM

IQM

Pannencouque schreef op zondag 25 januari 2026 @ 10:49:
Dat zou ik altijd doen. Scheelt heel veel mogelijk gezeik achteraf. Ik heb het vorig jaar gelukkig zonder bijbetaling (eigen risico was al 600 euro...) kunnen regelen maar dat was uitzonderlijk, vertelde Autotaalglas.
Het is bij zowel Carglass als Autotaalglas van belang of er een BMW ruit - zgn. logo ruit- in zit of niet. Als die er nog wel in zit is een nieuwe logoruit zonder meerkosten geen probleem. Als die er niet meer in zit moet je bijbetalen. Een logoruit is zover ik weet een Pilkington ruit waar het merklogo op staat. (Vaak leveren glasboeren een Pilkington ruit zonder logo.)
Mocht je een KAFAS camera hebben dan moet je goed opletten dat de camerabak precies in de uitsparing in de ruit zit. Bij mij zat de ruit een paar mm te hoog waardoor de Assisted Driving niet meer goed werkte omdat de camera tegen de onderste zwarte rand van de uitsparing aan keek.
Pannencouque schreef op zondag 25 januari 2026 @ 10:49:
Ik gebruik voor de kleine stukjes de elektra. Maar die range holt inderdaad achteruit. Met een paar keer kort stoppen voor bijv boodschappen hou je amper 20km bereik over :+
[...]
PHEV is op korte termijn inderdaad aantrekkelijk, maar is mogelijk duurder in verzekering en sowieso in mrb. En kun je thuis laden? Anders is 't voordeel er gauw vanaf denk ik.
Ik rij relatief vaak korte stukjes die prima elektrisch kunnen. Maar bij kou merk ik dat het blauwe stuk -de 'temperatuurmeter' van de accu niet tot 60 maar tot 40 gaat. Zodra je meer vermogen vraagt schakelt de benzinemotor in. Dit bevestigde mijn gevoel dat de accu het echt niet leuk vindt als het koud is. Sterker nog, ik overweeg om bij temperaturen onder het vriespunt gewoon op benzine te rijden om de accu te ontzien.

In hoeverre PHEV aantrekkelijk is hangt ook af van de stroomprijs per kWh en de benzineprijs. Hoe hoger de benzineprijs hoe aantrekkelijker (PH)EV wordt. Een PHEV is per 1-1-2026 weer aantrekkelijker geworden. Belasting op een kWh stroom bijna 2 cent naar beneden en accijns bijna 6 cent per liter omhoog.
En als de CO2 heffing er bij komt wordt (PH)EV nog aantrekkelijker gemaakt.

Vorig jaar heb ik op 26-10 getankt en had ik op 31-12 nog iets minder dan een halve tank over toen ik hem volgooide. Ik verbruik bij mijn normale gebruik dus ongeveer 10 liter per maand. Dus elke 4 maanden tanken. Vakanties daargelaten, dan rij ik bijna 100% op benzine. De benzineprijs in het buitenland is lager, opladen niet overal mogelijk en de stroomprijs is soms ook niet voordelig.
lostboy_0234 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 23:07:
Bevestiging van BMW Nederland, via Ekris, dat dit inderdaad softwarematig is. Sinds de update is het merkbaar gevoeliger en daarmee ingrijpender in de waarschuwingen richting omstanders en verkeer.
Hmm, dat gevoelige is dus bepaald niet positief. Sterker nog, het is bloed irritant. Maar ik krijg wel vaker het gevoel dat BMW niet met de klanten meedenkt. Dan moet je ook niet verbaasd zijn als die klant een deur verder gaat shoppen...

In elk geval bedankt voor het (laten) uitzoeken. Voor mij -en wellicht ook anderen- een reden om na jouw ervaring deze update te laten voor wat hij is. Ik erger mij nu soms ook al aan de 'bemoeizucht' van de software in de auto.

[ Voor 63% gewijzigd door IQM op 26-01-2026 00:00 ]

• remmuz
Geen matches
IQM schreef op zondag 25 januari 2026 @ 23:28:
[...]
Een PHEV is per 1-1-2026 weer aantrekkelijker geworden.
Je vergeet even dat per 1-1-2026 de MRB korting vervallen is zodat je opeens het volledige tarief betaalt.
Voor een 330e ga je dus 35 euro per maand extra betalen.

• IQM

IQM

Geen matches
remmuz schreef op maandag 26 januari 2026 @ 11:52:
Je vergeet even dat per 1-1-2026 de MRB korting vervallen is zodat je opeens het volledige tarief betaalt.
Voor een 330e ga je dus 35 euro per maand extra betalen.
Je hebt gelijk :o
Eerlijk gezegd heb ik een half jaar geleden de vergelijking gemaakt en ik heb altijd al met vol tarief gerekend. En om die korting terug te verdienen moet de auto 145 keer opladen per maand. Daar kom ik met 2x per week net niet aan. ;)

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:40

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Geen matches
Over PHEV's gesproken. Net de Audi A6 ingeruild op een X5 45e. ;) Dus kom weer lekker in dit topic hangen :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GD_1wRdetiGwigxwrHZM8rWisiw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N3cvuf6atMiDJ7QQK1PnN2FH.jpg?f=fotoalbum_large

Leuk in de opties ook:

Mist alleen audio upgrade. Misschien dat ik die ooit nog eens retrofit. Voor nu ben ik tevreden met de audio.

S337 M Sports package
S710 M leather steering wheel
S715 M Aerodynamics package
S7M9 M Shadow Line with expanded scope
S7R7 Innovation package
S402 Panorama glass roof
S413 Luggage compartment net
S417 Roller sun visor, rear door
S420 Sun protection glazing
S423 Floor mats velours
S428 Warning triangle and first aid kit
S453 Climate-controlled seats, front
S456 Comfort seat with memory
S4FL Travel & Comfort rail system
S4HA Seat heating, front and rear
S4M5 Individual leather-covered dashboard
S4MC Interior trimstrips, Carbon Fibre
S4NB Autom. climate control with 4-zone ctrl
S4NE Blow-by heater
S4T8 Extended mirror package
S4U9 Acoustic pedestrian protection
S4UR Ambient interior light
S610 Head-up display
S654 DAB tuner
S676 HiFi speaker system
S6AE Teleservices
S6AF Statutory emergency call
S6AG eDrive services
S6AK Connected Drive Services
S6C4 Connected Package Professional
S6DR BMW Drive Recorder
S6NW Telephony with wireless charging
S6U3 BMW Live operating area Professional
S6WD WLAN Hotspot
S548 Kilometre speedo
S5AC High-beam assistant
S5AQ Active guard plus
S5AU Driving assistant professional
S5AZ BMW Laserlicht
S5DN Parking assistance system Plus
S230 Extra package, EU-speciifc
S2NH M Sport brake
S2PA Locking wheel bolt
S2TB Sport automatic gearbox
S2VB Tyre pressure display
S2VR Two-axle air suspension
S302 Alarm system
S322 Comfort access system
S323 Soft-Close-Automatic doors
S3KA Acoustic comfort glazing
S3MC M roofrailing, Shadow Line
S801 National version Germany
S851 Language version German
S879 On-board literature, German
S8KA Oil service interval 24 mths / 30,000 km
S8R9 Refrigerant R1234yf
S8SM Car ident. number visible from outside
S8TF Active pedestrian protection
S760 High gloss shadow line
S775 Headlining anthracite
S1CB CO2 equipment
S1DF Exhaust emission standards EU6 rde II
S1PQ BMW LA wheel double spoke 742M 22"
S925 Dummy-SALAPA
S9AA Outer skin protection
SA080 80 Ah AGM battery
SC36 Dravitgrau metallic
SZBSW Indiv. full leather/"black"

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

• CreativeS
  • Niet online
Geen matches
Een logoruit is zover ik weet een Pilkington ruit waar het merklogo op staat.
En naast een logo wat meer eisen dan een standaard ruit zonder logo. Jaja, glas is glas. Ook daar zit verschil tussen. Maar goed, koren op de molen van... :)

• Denniz0229
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:07
Geen matches
Tylen schreef op maandag 26 januari 2026 @ 13:23:
Over PHEV's gesproken. Net de Audi A6 ingeruild op een X5 45e. ;) Dus kom weer lekker in dit topic hangen :+

[Afbeelding]

Leuk in de opties ook:

Mist alleen audio upgrade. Misschien dat ik doe ooit nog eens retrofit. Voor nu ben ik tevreden met de audio.

S337 M Sports package
S7R7 Innovation package
S402 Panorama glass roof
S423 Floor mats velours
S4NE Blow-by heater
S610 Head-up display
S654 DAB tuner
S676 HiFi speaker system
S6AE Teleservices
S6AG eDrive services
S6DR BMW Drive Recorder
S6WD WLAN Hotspot
S548 Kilometre speedo
S5AC High-beam assistant
S5AQ Active guard plus
S5AZ BMW Laserlicht
S2NH M Sport brake
S2PA Locking wheel bolt
S302 Alarm system
S8R9 Refrigerant R1234yf
S1CB CO2 equipment
S925 Dummy-SALAPA
SA080 80 Ah AGM battery
SC36 Dravitgrau metallic
netjes zoals het hoort, met maxton pakketje en ali grill. (en dat meen ik, heb ik zelf ook namelijk)
maar misschien browse ik teveel auto's, want kan aan de achtergrond herkennen dat je hem bij Koppejan gekocht heb O-)

• Tylen

Tylen

Geen matches
Denniz0229 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 13:28:
[...]

netjes zoals het hoort, met maxton pakketje en ali grill. (en dat meen ik, heb ik zelf ook namelijk)
maar misschien browse ik teveel auto's, want kan aan de achtergrond herkennen dat je hem bij Koppejan gekocht heb O-)
Maxton pakket had ik ook op de A6 ;) Maakt hem gewoon af. Ja, het grilletje vind ik gewoon gaaf :P Of dat ali is weet ik niet. Als het maar werkt. lol.

Idd Koppejan, zit hier om de hoek ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Tylen op 26-01-2026 13:32 ]

• Denniz0229
Geen matches
Tylen schreef op maandag 26 januari 2026 @ 13:32:
[...]

Maxton pakket had ik ook op de A6 ;) Maakt hem gewoon af. Ja, het grilletje vind ik gewoon gaaf :P Of dat ali is weet ik niet. Als het maar werkt. lol.

Idd Koppejan, zit hier om de hoek ;)
ja origineel van een LCI past niet helaas, dat heb ik al uitgezocht, als het even kan kies ik voor OEM namelijk.
maar staat wel echt een stuk beter en geeft een hele andere indruk met die verlichting in de nieren.
dat is het enige van de LCI wat me wel aanstaat namelijk, de breedbeeld tv en het interieur mogen ze houden.

en ik hoop toch dat je auto uitzoekt op de opties etc. en niet omdat die om de hoek staat :9
ze hebben daar in elk geval genoeg leuk speelgoed staan altijd.

• CreativeS
  • Niet online
Geen matches
Denniz0229 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 13:36:
als het even kan kies ik voor OEM namelijk.
Ik kies altijd zoveel mogelijk origineel... OEM kan altijd nog.

• Denniz0229
Geen matches
CreativeS schreef op maandag 26 januari 2026 @ 13:40:
[...]

Ik kies altijd zoveel mogelijk origineel... OEM kan altijd nog.
OEM is in elk geval altijd origineel ;)

• CreativeS
  • Niet online
Geen matches
Denniz0229 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 14:17:
OEM is in elk geval altijd origineel ;)
Nee, maar men maakt wel vaker die fout. Geeft niet.
Dat was laatst ook nog in Carrec, met ATE-schijven voor BMW. OCD'er met echte kennis :)

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:54
Geen matches
Tylen schreef op maandag 26 januari 2026 @ 13:23:

[Afbeelding]

Leuk in de opties ook:

Mist alleen audio upgrade. Misschien dat ik die ooit nog eens retrofit. Voor nu ben ik tevreden met de audio.

S337 M Sports package
S7R7 Innovation package
S402 Panorama glass roof
S423 Floor mats velours
S4NE Blow-by heater
S610 Head-up display
S654 DAB tuner
S676 HiFi speaker system
S6AE Teleservices
S6AG eDrive services
S6DR BMW Drive Recorder
S6WD WLAN Hotspot
S548 Kilometre speedo
S5AC High-beam assistant
S5AQ Active guard plus
S5AZ BMW Laserlicht
S2NH M Sport brake
S2PA Locking wheel bolt
S302 Alarm system
S8R9 Refrigerant R1234yf
S1CB CO2 equipment
S925 Dummy-SALAPA
SA080 80 Ah AGM battery
SC36 Dravitgrau metallic
Fraai, zo wil ik hem ook wel! :)
Ik kan er overigens met mijn hoofd niet bij dat iemand zo'n auto behoorlijk compleet samenstelt, maar dan niet het vinkje zet bij Harman Kardon audio. Kost affabriek de wereld ook niet en klinkt toch echt wel beter als standaard HiFi.

Zelfde geld voor een verwarmd stuurwiel. Heb je een auto met stoelverwarming, maar dan niet voor 300eu ook nog even een verwarmd stuurwiel aanvinken 8)7

En ja, ik weet dat niet iedereen de meerwaarde van HK of een verwarmd stuurwiel ziet maar volgens mij zijn dat er in verhouding een stuk minder dan de auto's waarbij deze opties ontbreken :P

• Denniz0229
Geen matches
CreativeS schreef op maandag 26 januari 2026 @ 14:26:
[...]

Nee, maar men maakt wel vaker die fout. Geeft niet.
Dat was laatst ook nog in Carrec, met ATE-schijven voor BMW. OCD'er met echte kennis :)
euh... oke, dus iets wordt pas origineel als er een BMW stempel op staat? of wat probeer je nu precies te zeggen...

• CreativeS
  • Niet online
Geen matches
Denniz0229 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 14:31:
euh... oke, dus iets wordt pas origineel als er een BMW stempel op staat? of wat probeer je nu precies te zeggen...
OEM wordt te pas en te onpas gebruikt als 'origineel' maar dat betekent het niet.

Origineel/Genuine - het onderdeel dat van een dealer komt, met een BMW logo erop. Het zat oorspronkelijk op de auto. Het wordt gemaakt door een OE-leverancier voor de autofabrikanten onder het 'merk' BMW.

OE - precies hetzelfde onderdeel als hierboven, maar meestal gekocht bij een bedrijf dat geen dealer is en verkocht onder het merk van de OE-leverancier in plaats van het merk van de autofabrikant. Soms is het letterlijk hetzelfde onderdeel, alleen zonder het merklogo, soms wordt het op een andere lijn geproduceerd en heeft het nooit een merklogo gehad.

OEM - Beschrijft een onderdelenfabrikant die onderdelen levert (kan van alles zijn, maar niet specifiek) als originele uitrusting. Het probleem is hier: betekent dit dat dit bedrijf de OE is voor dit onderdeel voor deze auto? Zo ja, dan is dit hetzelfde onderdeel als hierboven. Vaker betekent het dat de OEM een willekeurig onderdeel levert aan BMW, dus ze zijn een OEM in de branche. Wil ik nou een onderdeel van hen? Nee, tenzij ze ook de maker zijn van het originele BMW-onderdeel.

Aftermarket - een aftermarket onderdeel dat naar verwachting werkt en past zoals het origineel.

Maar goed, je hebt gelijk... voor Jan en alleman is OEM origineel, want 'men zegt dat'.

• Tylen

Tylen

Geen matches
B-Real schreef op maandag 26 januari 2026 @ 14:28:
[...]

Fraai, zo wil ik hem ook wel! :)
Ik kan er overigens met mijn hoofd niet bij dat iemand zo'n auto behoorlijk compleet samenstelt, maar dan niet het vinkje zet bij Harman Kardon audio. Kost affabriek de wereld ook niet en klinkt toch echt wel beter als standaard HiFi.

Zelfde geld voor een verwarmd stuurwiel. Heb je een auto met stoelverwarming, maar dan niet voor 300eu ook nog even een verwarmd stuurwiel aanvinken 8)7

En ja, ik weet dat niet iedereen de meerwaarde van HK of een verwarmd stuurwiel ziet maar volgens mij zijn dat er in verhouding een stuk minder dan de auto's waarbij deze opties ontbreken :P
Stuurwiel snap ik nog wel. Die heb ik in de Cupra ook maar gebruiken we nooit. Gewoon auto voor laten warmen en dan heb je geen koud stuur ;)

Audio, ja daat kan ik ook met mijn pet niet bij. Maar kon hem er niet voor laten staan. Moet zeggen het klinkt aardig hoor. Maar kom vanaf B&O in de A6 ;) Dus tja, ik probeer te wennen anders retrofitten.

• Martin.Air
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15:17
Geen matches
Tylen schreef op maandag 26 januari 2026 @ 15:00:
[...]

Stuurwiel snap ik nog wel. Die heb ik in de Cupra ook maar gebruiken we nooit. Gewoon auto voor laten warmen en dan heb je geen koud stuur ;)

Audio, ja daat kan ik ook met mijn pet niet bij. Maar kon hem er niet voor laten staan. Moet zeggen het klinkt aardig hoor. Maar kom vanaf B&O in de A6 ;) Dus tja, ik probeer te wennen anders retrofitten.
Ik snap hem wel, zeker in mn Z4. Maar ik wil nu toch echt eens gaan kijken of we die achteraf in kunnen gaan bouwen.

• Denniz0229
Geen matches
CreativeS schreef op maandag 26 januari 2026 @ 14:42:
[...]

OEM wordt te pas en te onpas gebruikt als 'origineel' maar dat betekent het niet.

Origineel/Genuine - het onderdeel dat van een dealer komt, met een BMW logo erop. Het zat oorspronkelijk op de auto. Het wordt gemaakt door een OE-leverancierOEM voor de autofabrikanten onder het 'merk' BMW.

OE - precies hetzelfde onderdeel als hierboven, maar meestal gekocht bij een bedrijf dat geen dealer is en verkocht onder het merk van de OE-leverancierOEM in plaats van het merk van de autofabrikant. Soms is het letterlijk hetzelfde onderdeel, alleen zonder het merklogo, soms wordt het op een andere lijn geproduceerd en heeft het nooit een merklogo gehad.

OEM - Beschrijft een onderdelenfabrikant die onderdelen levert (kan van alles zijn, maar niet specifiek) als originele uitrusting. Het probleem is hier: betekent dit dat dit bedrijf de OE is voor dit onderdeel voor deze auto? Zo ja, dan is dit hetzelfde onderdeel als hierboven. Vaker betekent het dat de OEM een willekeurig onderdeel levert aan BMW, dus ze zijn een OEM in de branche. Wil ik nou een onderdeel van hen? Nee, tenzij ze ook de maker zijn van het originele BMW-onderdeel.

Aftermarket - een aftermarket onderdeel dat naar verwachting werkt en past zoals het origineel.

Maar goed, je hebt gelijk... voor Jan en alleman is OEM origineel, want 'men zegt dat'.
ik snap je punt wel hoor, maar er was bij jou gelukkig ook wat te verbeteren :9

maar OEM is voor mij wat jij schrijft bij OE. en ja, dat is inderdaad zo omdat Jan en alleman dat zo gebruiken, maar in het dagelijks leven is het vaak makkelijker om het zo te zeggen als een uur te moeten uitleggen hoe het precies zit. ik tref namelijk niet vaak een OCD'er met echte kennis ;)
dus ik koop een Bosch remschijf zonder BMW logo, maar wel 100% identiek aan een met dat BMW logo.
Als ik het dus over OEM heb dan bedoel ik degene die ook diezelfde onderdelen aan BMW levert, alleen dan zonder de BMW taks.

• B-Real
Tylen schreef op maandag 26 januari 2026 @ 15:00:
[...]

Zijn beide wel zaken die prima achteraf ook nog aan te passen zijn.
Persoonlijk zou ik hem om HiFi audio laten staan omdat ik weet dat vervangen door iets anders er niet van komt met mijn twee linkerhanden.

Stuurwielverwarming vind ik heerlijk, maar zou ik zonder kunnen.

Nadeel aan tweedehands shoppen, je moet soms enkele concessies doen. Als het dan niet erger wordt dan dit, dan heb je gewoon een topauto d:)b

• WilbertNeems
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 16:04
Geen matches
Denniz0229 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 15:16:
[...]
dus ik koop een Bosch remschijf zonder BMW logo, maar wel 100% identiek aan een met dat BMW logo.
Vaak is dit waar, maar niet altijd. Zie ook wat CreativeS zei bij OE:
"Soms is het letterlijk hetzelfde onderdeel, alleen zonder het merklogo, soms wordt het op een andere lijn geproduceerd en heeft het nooit een merklogo gehad."
Origineel kan afwijken van OE/OEM, ze zijn immers niet gebonden aan de specificaties van het originele merk.

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Geen matches
Denniz0229 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 15:16:
[...]

ik snap je punt wel hoor, maar er was bij jou gelukkig ook wat te verbeteren :9

maar OEM is voor mij wat jij schrijft bij OE. en ja, dat is inderdaad zo omdat Jan en alleman dat zo gebruiken, maar in het dagelijks leven is het vaak makkelijker om het zo te zeggen als een uur te moeten uitleggen hoe het precies zit. ik tref namelijk niet vaak een OCD'er met echte kennis ;)
Als ik het dus over OEM heb dan bedoel ik degene die ook diezelfde onderdelen aan BMW levert, alleen dan zonder de BMW taks.
Op welke modellen gebruikt BMW Bosch voor de schijven? Die ben ik namelijk nog niet tegengekomen.

• McRubz
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Geen matches
Vorige week ging mijn stoel- en stuurverwarming niet aan, terwijl dit was ingesteld onder “Gewoonten automatiseren voor temperaturen onder x.

Mijn auto is in december 3 jaar geworden. Blijkt dat BMW dit in onder een subscription te hebben staan.

Connected Pack Professional a 12,90 per maand / 129 per jaar.

Covert dan wel meer dan dat, maar kom op, hier is toch geen subscription voor nodig zou je zeggen…😭

• roland kroes
  • Laatst online: 01:02
Geen matches
Schandalig, heb er geen andere woorden voor 🤨.
Dacht trouwens dat ze er van afgestapt waren?

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:34

Eagle Creek

Breathing security

McRubz schreef op maandag 26 januari 2026 @ 18:14:
Vorige week ging mijn stoel- en stuurverwarming niet aan, terwijl dit was ingesteld onder “Gewoonten automatiseren voor temperaturen onder x.

Mijn auto is in december 3 jaar geworden. Blijkt dat BMW dit in onder een subscription te hebben staan.

Covert dan wel meer dan dat, maar kom op, hier is toch geen subscription voor nodig zou je zeggen…😭
Tja.. tja... Voor sommige van deze functies is internetverbinding nodig. Dat zo'n kaartje en data iets mag kosten, vind ik nog wel okay. Maar de temperatuur en tijd is gewoon informatie die -in- de auto aanwezig is. Daar heb je geen onlineverbinding voor nodig dunkt me.
roland kroes schreef op maandag 26 januari 2026 @ 18:19:
Schandalig, heb er geen andere woorden voor 🤨.
Dacht trouwens dat ze er van afgestapt waren?
Dat ging alleen over de nieuwe ideeën zoals stoelverwarming. De automations waren 'altijd' al onderdeel van het pack.

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 01:15
Geen matches

Aha, dat verklaart iets. Ik had vorige week hetzelfde dat het niet meer automatisch ging én ik heb het pakket ook in december laten verlopen.

Net even snel gechecked en Binmercode kan het ook, morgen de dongle er maar weer eens aan hangen.

[ Voor 12% gewijzigd door Dennisdn op 26-01-2026 20:25 ]

• Denniz0229
Geen matches
WilbertNeems schreef op maandag 26 januari 2026 @ 16:34:
[...]

Vaak is dit waar, maar niet altijd. Zie ook wat CreativeS zei bij OE:
"Soms is het letterlijk hetzelfde onderdeel, alleen zonder het merklogo, soms wordt het op een andere lijn geproduceerd en heeft het nooit een merklogo gehad."
Origineel kan afwijken van OE/OEM, ze zijn immers niet gebonden aan de specificaties van het originele merk.
je haalt nu een stukje eruit, maar eens, het is niet altijd exact hetzelfde onderdeel.
ik probeerde simpelweg een voorbeeld te geven, dus @Mr Pingu, geen flauw idee of BMW ooit Bosch heeft gebruikt fabrieks af, maar dat moet voor een voorbeeld niet uitmaken :9

• remmuz
Geen matches

Vreemd? die van mij is net 5 geworden en het werkt nog gewoon. De app geeft aan dat ik geen Connected Pack Pro heb.
Misschien werkt het anders voor de PHEV modellen omdat die min of meer afhankelijk zijn van de app voor opladen?

• Pannencouque
[...]

Het is bij zowel Carglass als Autotaalglas van belang of er een BMW ruit - zgn. logo ruit- in zit of niet. Als die er nog wel in zit is een nieuwe logoruit zonder meerkosten geen probleem. Als die er niet meer in zit moet je bijbetalen. Een logoruit is zover ik weet een Pilkington ruit waar het merklogo op staat. (Vaak leveren glasboeren een Pilkington ruit zonder logo.)
Mocht je een KAFAS camera hebben dan moet je goed opletten dat de camerabak precies in de uitsparing in de ruit zit. Bij mij zat de ruit een paar mm te hoog waardoor de Assisted Driving niet meer goed werkte omdat de camera tegen de onderste zwarte rand van de uitsparing aan keek.

[...]

Ik rij relatief vaak korte stukjes die prima elektrisch kunnen. Maar bij kou merk ik dat het blauwe stuk -de 'temperatuurmeter' van de accu niet tot 60 maar tot 40 gaat. Zodra je meer vermogen vraagt schakelt de benzinemotor in. Dit bevestigde mijn gevoel dat de accu het echt niet leuk vindt als het koud is. Sterker nog, ik overweeg om bij temperaturen onder het vriespunt gewoon op benzine te rijden om de accu te ontzien.

In hoeverre PHEV aantrekkelijk is hangt ook af van de stroomprijs per kWh en de benzineprijs. Hoe hoger de benzineprijs hoe aantrekkelijker (PH)EV wordt. Een PHEV is per 1-1-2026 weer aantrekkelijker geworden. Belasting op een kWh stroom bijna 2 cent naar beneden en accijns bijna 6 cent per liter omhoog.
En als de CO2 heffing er bij komt wordt (PH)EV nog aantrekkelijker gemaakt.

Vorig jaar heb ik op 26-10 getankt en had ik op 31-12 nog iets minder dan een halve tank over toen ik hem volgooide. Ik verbruik bij mijn normale gebruik dus ongeveer 10 liter per maand. Dus elke 4 maanden tanken. Vakanties daargelaten, dan rij ik bijna 100% op benzine. De benzineprijs in het buitenland is lager, opladen niet overal mogelijk en de stroomprijs is soms ook niet voordelig.

[...]

Hmm, dat gevoelige is dus bepaald niet positief. Sterker nog, het is bloed irritant. Maar ik krijg wel vaker het gevoel dat BMW niet met de klanten meedenkt. Dan moet je ook niet verbaasd zijn als die klant een deur verder gaat shoppen...

In elk geval bedankt voor het (laten) uitzoeken. Voor mij -en wellicht ook anderen- een reden om na jouw ervaring deze update te laten voor wat hij is. Ik erger mij nu soms ook al aan de 'bemoeizucht' van de software in de auto.
Bij mij moest de verzekering goedkeuring geven voor een originele ruit. Er zat ook nog een originele in, de auto was toen pas 2jr oud ofzo.

Jouw gebruik klinkt inderdaad wel goed passend bij PHEV. Ik merk dat ik vaak net wat meer vermogen wil dan er standaard geleverd kan worden. En als 't koud is, is 't helemaal drama. En dan helpt die mrb-verhoging ook niet bij m'n afweging. Ik tank ook elke maand wel minimaal één keer, zelfs met elke avond aan de laadpaal hangen.

• lostboy_0234
Geen matches
@IQM Same, ik moet eerlijk zeggen dat ik zo’n ingrijpende verandering in het rijgedrag niet had verwacht. Vooral in files stoort het me nu enorm. Tegelijk wil ik het systeem ook niet volledig uitschakelen, want het radarsysteem in combinatie met Live Cockpit is juist erg fijn.

Positief is wel dat alle bugs die ik eerder had volledig zijn verdwenen. CarPlay werkt nu stabiel en het probleem met het verkeerd herkennen van de gebruiker wanneer je met z’n tweeën instapt is opgelost. Alles voelt bovendien net een slag soepeler aan.

• IQM

IQM

Pannencouque schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 10:03:
Bij mij moest de verzekering goedkeuring geven voor een originele ruit. Er zat ook nog een originele in, de auto was toen pas 2jr oud ofzo.

Jouw gebruik klinkt inderdaad wel goed passend bij PHEV. Ik merk dat ik vaak net wat meer vermogen wil dan er standaard geleverd kan worden. En als 't koud is, is 't helemaal drama. En dan helpt die mrb-verhoging ook niet bij m'n afweging. Ik tank ook elke maand wel minimaal één keer, zelfs met elke avond aan de laadpaal hangen.
Klopt, maar die toestemming krijg je wel als er een originele ruit in zit. Bij mijn F11 vertelde de monteur van Carglass dat hij even naar de BMW dealer reed om een ruit op te halen die hij er dan zelf in zette.

Voor mijn gebruik -en rijstijl- is een PHEV ideaal. Mijn vrouw vindt elektrisch rijden helemaal niets. Die wil gewoon gas geven. Maar volgens mij is het een soort 'koudwatervrees.'
lostboy_0234 schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 12:19:
@IQM Same, ik moet eerlijk zeggen dat ik zo’n ingrijpende verandering in het rijgedrag niet had verwacht. Vooral in files stoort het me nu enorm. Tegelijk wil ik het systeem ook niet volledig uitschakelen, want het radarsysteem in combinatie met Live Cockpit is juist erg fijn.

Positief is wel dat alle bugs die ik eerder had volledig zijn verdwenen. CarPlay werkt nu stabiel en het probleem met het verkeerd herkennen van de gebruiker wanneer je met z’n tweeën instapt is opgelost. Alles voelt bovendien net een slag soepeler aan.
Behalve dat ik de Bluetooth verbinding van mijn telefoons regelmatig opnieuw moet maken heb ik eigenlijk geen klachten. CarPlay gebruik ik niet vaak, Android Auto evenmin. Maar ik heb niet gemerkt dat het niet goed werkte.
De auto geeft nu ook wel eens een false positive rijwaarschuwingen. Als ik bijv. langs een tankstation met prijsaanduiding in rode verlichting rij dan waarschuwt hij soms voor een rood verkeerslicht. Ik moet er niet aan denken dat hij ook nog eens elke rijbaanwisseling begint te mekkeren.
Het feit dat jij je eraan stoort bevestigd voor mij dat ik deze update niet moet willen. Wellicht dat een latere update de software weer wat relaxter maakt. Maar waarschijnlijk is dat tegen beter weten in.

• DaFreakhead
  • Nu online
Inmiddels is ook mijn auto voorzien van een gloedjenieuwe voorruit. Nu ben ik helaas vergeten om van tevoren even een foto te maken van de vorige ruit (welke er met 13k kilometers is ingekomen voordat ik de eigenaar werd). Er staat nu vrij prominent 'Webasto' boven het bmw logo op het raam, hetgeen me eigenlijk nooit is opgevallen de afgelopen 130k kms dat ik de auto rijd.
Zou het een speciale ruit zijn omdat ik standkachel heb of is webasto ook ruitfabrikant?

• CreativeS
  • Niet online
Matched: www
DaFreakhead schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 22:46:
Zou het een speciale ruit zijn omdat ik standkachel heb of is webasto ook ruitfabrikant?
https://www.webasto.com/n...rends/high-tech-glas.html

Dat gaat over daken 8)7 , maar goed... kans is groot dat ze dan ook als zeer grote toeleverancier ook weer iets met voorruiten doen.

[ Voor 20% gewijzigd door CreativeS op 28-01-2026 08:13 ]

• Tjona100
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:22
Geen matches
[...]

Mijn ruit was ook gebarsten door het koude weer en heb het laten vervangen bij Carglass.

Ik moest wel expliciet aangeven dat ik een ruit met het BMW logo wou hebben, dat zou me dan 60 euro extra kosten mits mijn verzekering dat dekt.

In mijn geval werd dat dus gedekt, maar al had ik een afspraak met hun gemaakt en niks aangegeven dan had ik een ruit zonder logo gekregen.
Moest ook wat langer wachten daardoor want 't moest apart besteld worden etc.

Kendrick Lamar - Ignorance is Bliss

• AlexV
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 23:28
Geen matches
Afgelopen maandag ook weer een bezoek aan de dealer dat anders loopt dan je zou verwachten. Auto ging voor de APK en voor een laadklep die niet (goed) meer sloot. Soms ging die wel dicht, soms niet. Tikkeltje onhandig en iedere keer duct tape moeten plakken op je auto ziet er ook niet uit. Verder weinig spannend zou je verwachten, totdat de dealer eind van de dag belt met de macabere mededeling dat de auto nu mee kan, maar nog wel terug moet komen vanwege APK-afkeur. En dat voor een auto van nog geen zes jaar oud (330e uit maart 2020).

Blijkt vervolgens dat er twee afkeurpunten zijn:
  • Een lekkende keerring bij het differentieel, daar waar de as vanuit de versnellingsbak het differentieel ingaat
  • Speling op de draagarm linksvoor
Nou dan weet je dus alweer hoe laat het is, en dat bleek:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3-Y0JJiTQu1eIwM6UorWy7dhAqg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KxkDIr57AYBHzXCLeyUSQt6o.png?f=fotoalbum_large

Zelf ben ik helaas wat minder goed thuis in het inschatten van deze defecten en hoe "normaal" die zijn, dus wellicht dat een andere tweaker hier daar meer inzicht in heeft. Wat ik zelf vooral bijzonder vindt, is dat de auto afgelopen juli (2025) uit de Premium Select gelopen is en er toen een einde-garantie-inspectie heeft plaatsgevonden. Daar waren toen geen defecten. Voor mijn gevoel zijn de problemen die er nu zijn (speling op de draagarm en de lekkende keerring) geen dingen die ineens in zes maanden tijd ontstaan en dus dingen die ze destijds gewoon onder garantie nog hadden kunnen verhelpen.

Anyways, het gaat weer een dure periode worden met de Bimmer, dat is zeker.

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Geen matches
Hoeveel km heeft ie gelopen?

• AlexV
Geen matches
Ongeveer 138.000 km nu, ten tijde van de garantie check in juli 2025 stond ie rond de 122.000 kilometer. Ik rij zo’n 2.500 km per maand

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Tja mijn draagarmen voor gingen op 95k km, achter schokbrekers waren op bij 125k km en draagarmen achter zijn net op 140k km gegaan. Daarbij gezegd, de Nederlandse wegen zijn wel een stuk beter dan waar ik rij maar tussen de 130 en 180k km gaan wel de meeste rubbers eraan, maar velen merken dat niet en soms niet genoeg voor APK afkeur maar echt strak rijdt het niet meer. Met hoeveel je rijdt verwacht maar dat de andere kant straks ook aan de beurt is. Vergeet ook niet dat med hybride accu het gewicht hoger is en slijtage op rubbers vergroot. Vervangen van 1 draagarm op bijna 140k km vind ik persoonlijk niet heel gek.

Lekkage diff seals bij BMW zie je helaas ook wel vaak tussen de 120k en 180k km dus wellicht was dat al maar moeilijk te bewijzen.
Je km stand zit wel precies in de range dat er hier en daar wat slijtage ontstaat aan onderstel delen.
Je versnellingsbak zou eigenlijk ook een servicebeurt moeten als dat nog niet gebeurd is.

• AlexV
Geen matches
Hmm toch niet heel gek dus als ik het zo hoor. De ZF automaat is bij 100k al gedaan bij Autrans :). Bij elke BMW tot op heden laat ik de bak altijd netjes onderhouden, maar deze twee onderhoudskosten heb ik simpelweg op 3 vorige BMW’s nog nooit gehad.

• sjaak81
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 17:55
Geen matches
Vanwege een 2 katalysator codes ; 29F4 en 29F5 ben ik de live data van mn bmw n52b25 gaan volgen. Ik zag dat de LTFT zwaar negatief was , zeg maar richting de -50% op beide banken
Ik heb toen de LMM vervangen waarop bank 2 keurig bijgetrokken is.
Echter bank1 blijft negatief maar met name met remmen en gas los
Als ik gas geef gaat ie keurig met bank 2 mee maar zodra gas los gaat ie al dippen, en zodra ik rem duikt ie weer naar de -20%
De STFT reageert hier op door juist +15% te geven
Stationair is bank 1 ca -20% waarbij intrappen rempedaal leidt tot -25%

Wat kan dit veroorzaken? Moet ik het zoeken bij de rembekrachtiger ? Of vacuumlijn daartussen

• CreativeS
  • Niet online
sjaak81 schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 07:22:
Wat kan dit veroorzaken? Moet ik het zoeken bij de rembekrachtiger ? Of vacuumlijn daartussen
Eerste waar ik nu even aan moet denken (en staat er waarschijnlijk helemaal los van al kan er wel via die unit water in het systeem komen, maar kijken kan geen kwaad)... check even of er water in de bak bij de ABS/DSC pomp staat. Als dit er lang staat kan dit rare gevolgen hebben, zeker met de vorst nu.

[ Voor 14% gewijzigd door CreativeS op 29-01-2026 07:30 ]

• Speedgeek
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 20:10
Geen matches
@AlexV Voor wat het waard is;
  • In augustus 2025 was mijn diff (F31 uit 2018) droog.
  • In oktober 2025 werd er door The Engineerings Garage opgemerkt dat hij héél lichtjes begon te zweten. Was iets om in de gaten te houden en mocht op een later moment.
  • Begin deze maand voor einde garantie check bij de dealer gestaan. Daar werd het zweten van het diff bij de ingaande as ook opgemerkt en er werd vanuit de dealer zelf voorgesteld om het te vervangen onder Premium Selection.
Bij het ophalen van de auto opgenoemd dat ik het prettig vond dat zij zelf met de suggestie kwamen om het te verhelpen. De service adviseur gaf aan dat dit de standaard aanpak is vanuit BMW Nederland en dat ook zij het vervelend vinden als enkele dagen na het vervallen de klant terug komt met een probleem die zij hadden kunnen verhelpen. Daar is immers de einde garantie check voor.

• sjaak81
CreativeS schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 07:30:
[...]

Eerste waar ik nu even aan moet denken (en staat er waarschijnlijk helemaal los van al kan er wel via die unit water in het systeem komen, maar kijken kan geen kwaad)... check even of er water in de bak bij de ABS/DSC pomp staat. Als dit er lang staat kan dit rare gevolgen hebben, zeker met de vorst nu.
Is dat die bak rechtsvoor de parafan?

• CreativeS
  • Niet online
Geen matches
sjaak81 schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 07:51:
[...]

Is dat die bak rechtsvoor de parafan?
Bestuurderskant ja. De andere bak (passagierskant) is voor de elektronica (bepaalde zekeringen en DME)

• sjaak81
Geen matches
Oké kijk ik wel is in

Maar in feite krijg ik dus valse lucht met remmen? Kan dat daardoor komen?

• Greetoz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:44
Geen matches
sjaak81 schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 09:01:
Oké kijk ik wel is in

Maar in feite krijg ik dus valse lucht met remmen? Kan dat daardoor komen?
https://chatgpt.com/share...b8-8003-98af-8118bf6e8136

Ik heb er verder geen verstand van maar misschien heb je er wat aan :-p

https://printcraft3d.nl

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:52
Speedgeek schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 07:43:
  • In oktober 2025 werd er door The Engineerings Garage opgemerkt dat hij héél lichtjes begon te zweten. Was iets om in de gaten te houden en mocht op een later moment.
  • Begin deze maand voor einde garantie check bij de dealer gestaan. Daar werd het zweten van het diff bij de ingaande as ook opgemerkt en er werd vanuit de dealer zelf voorgesteld om het te vervangen onder Premium Selection.
Bij het ophalen van de auto opgenoemd dat ik het prettig vond dat zij zelf met de suggestie kwamen om het te verhelpen. De service adviseur gaf aan dat dit de standaard aanpak is vanuit BMW Nederland en dat ook zij het vervelend vinden als enkele dagen na het vervallen de klant terug komt met een probleem die zij hadden kunnen verhelpen. Daar is immers de einde garantie check voor.
In dit geval fijn. Persoonlijk zou ik zo'n einde garantie check altijd laten doen bij een onafhankelijke BMW specialist, heb je toch wat geschut richting een dealer die zijn eigen vlees keurt.

• sjaak81
Geen matches
Ik had ook al met chatgpt gekeken en werd ook in die richting gestuurd. Maar goed om te lezen dat een 2e ChatGPT gesprek dit dus ook lijkt te bevestigen

• CreativeS
  • Niet online
Ja, laten we ChatGPT vragen...

"De N52 heeft een interne PCV in het kleppendeksel."

Fout.

* CreativeS gaat maar zijn nieuwe olijfgroene AF1's maar inlopen...

[ Voor 28% gewijzigd door CreativeS op 29-01-2026 09:40 ]

• Greetoz
CreativeS schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 09:38:

Fout.

Haha, ik gaf er een disclaimer bij he, maar heb Chat weer eens uitgedaagd:

https://chatgpt.com/share...70-8003-b462-1d921294dab9

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

CreativeS schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 09:38:

Fout.

BMW zelf verkoopt de PCV toch niet los voor N52?

• wheez50
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 29-01 18:19
Geen matches
Misschien gewoon naar een garage brengen als je llm's gaat vragen. Of die hele nieuwe website gebruiken waar je dingen kan vinden: google.com ...

• Speedgeek
TheBrut3 schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 09:05:
[...]

In dit geval fijn. Persoonlijk zou ik zo'n einde garantie check altijd laten doen bij een onafhankelijke BMW specialist, heb je toch wat geschut richting een dealer die zijn eigen vlees keurt.
De auto stond voor meer dan enkel de einde garantie check ingepland bij de dealer. Die einde garantie check was een extra vinkje in het proces van het maken van een afspraak.

• AlexV
Geen matches
Thanks, waardevol! Heb gisteravond ook teruggemaild aan de dealer of ze er nog eens naar willen kijken, met de einde garantie check van juli in gedachten en dan nu deze stapel issues. We gaan het wel zien of er wat coulance mogelijk is :)

• CreativeS
  • Niet online
Geen matches
Mr Pingu schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 10:38:
BMW zelf verkoopt de PCV toch niet los voor N52?
Bij de N53 zit deze inderdaad in het kleppendeksel en wordt deze niet los verkocht, maar (en daar gaat het om!) bij de N52 niet, ergo... Chattie heeft het weer fout. Die zit los naast het blok.

[ Voor 24% gewijzigd door CreativeS op 29-01-2026 13:52 ]

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Geen matches
CreativeS schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 12:48:
[...]

Bij de N53 zit deze inderdaad in het kleppendeksel en wordt deze niet los verkocht, maar (en daar gaat het om!) bij de N52 niet, ergo... Chattie heeft het weer fout. Die zit los naast het blok.
Ah, dan haalde ik die ook door elkaar, niet alleen chatttie ;) Vandaar ook mijn vraag, was niet 100% zeker zelf en als iemand het zeker weet over de N52 ben jij het :)

• Greetoz
Geen matches
CreativeS schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 12:48:
[...]

Nu zal ik wel gekke henkie zijn, en absoluut niet een expert hierop.. maar was gewoon benieuwd waarom het internet het zo fout zou hebben. Maar ook als ik fotos van het onderdeel opzoek, zit de pcv/ccv toch gewoon op het kleppendeksel? Probeer je niet tegen te spreken maar ben oprecht benieuwd :-)

Afbeeldingslocatie: https://assets.ecstuning.com/product_library/891639_x800.webp

• CreativeS
  • Niet online
Geen matches
Greetoz schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 15:39:
Nu zal ik wel gekke henkie zijn, en absoluut niet een expert hierop.. maar was gewoon benieuwd waarom het internet het zo fout zou hebben. Maar ook als ik fotos van het onderdeel opzoek, zit de pcv/ccv toch gewoon op het kleppendeksel? Probeer je niet tegen te spreken maar ben oprecht benieuwd :-)
Nee jij niet. Als je iemand op een fout kan betrappen ben je misschien net een stapje erger dan mij :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5fyrZkQTDRGWG1HdmxMMNxQQ1ac=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/sYwlV5diH1LZjsyBk4WyoKq0.png?f=user_large

Nogmaals, lees de ChatGPT nog even terug. De opmerking ging over de PVC van de N52. ChatGPT zegt dat deze in de kleppendeksel zit. Dat is bij de >>> N52 <<< absoluut niet zo. Punt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3s-89fyMp9czSbxMijJlIVSrhEo=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Etj7TMHKAKbiBCm9I8IJPmxW.jpg?f=user_large

Links op de foto zie je de aansluiting voor de carterventilatie.
Maar goed, zoals zo vaak alweer teveel tijd hieraan besteed.

Afspraak gemaakt. In maart nieuwe achterbanden (PS4S 265/30R19) en een oliebeurtje.
Scheelt met 3 maanden geleden weer €60,- per band.
In juli tijdens de APK staat er veel op de lijst... onder het mom van preventief.
Waterpomp11517586925
Thermostaat11537549476
Startmotor12417610343
Nokkenassensor (2x)13627525014
krukas/transmissie-sensor13627525015
Riemspanner11288624196
Omkeerspoelie11287535860
Poly-v-riem 6PK 199011287628650

[ Voor 37% gewijzigd door CreativeS op 29-01-2026 16:19 ]

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Geen matches
CreativeS schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 15:59:
[
Links op de foto zie je de aansluiting voor de carterventilatie.
Maar goed, zoals zo vaak alweer teveel tijd hieraan besteed.
Hoezo teveel tijd, is toch gewoon leerzame discussie?

• CreativeS
  • Niet online
Geen matches
Mr Pingu schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 16:15:
Hoezo teveel tijd, is toch gewoon leerzame discussie?
Daar heb jij weer gelijk in, maar ik weet waar ik het over heb.
Alsof je 3x harder je best moet doen om gewoon kloppende feiten op tafel te leggen.

• Greetoz
Geen matches
CreativeS schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 16:18:
[...]

Daar heb jij weer gelijk in, maar ik weet waar ik het over heb.
Alsof je 3x harder je best moet doen om gewoon kloppende feiten op tafel te leggen.
Haha, grote probleem is gewoon als je googled op N52 valve cover je niet die van jou krijgt, dat is die tot 13 inderdaad, die vanaf 13 heeft hem wel.. weer wat geleerd!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Geen matches
Greetoz schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 16:35:
[...]

Haha, grote probleem is gewoon als je googled op N52 valve cover je niet die van jou krijgt, dat is die tot 13 inderdaad, die vanaf 13 heeft hem wel.. weer wat geleerd!
Feitelijk heb je de N52 en N52N/N52K. Waarbij de eerste metaal kleppendeksel heeft en de laatste de plastic MET geïntegreerde PCV heeft.

• CreativeS
  • Niet online
Geen matches
Mr Pingu schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 16:42:
Feitelijk heb je de N52 en N52N/N52K. Waarbij de eerste metaal kleppendeksel heeft en de laatste de plastic MET geïntegreerde PCV heeft.
Maar da's de gemodificeerde waarbij heel veel aangepast is, inclusief cilinderkop en zwarte afdekking en die is voornamelijk naar de US, Canada, Australië, et cetera gegaan... want in die landen hebben ze nooit een N53 gehad (ivm teveel zwavel in de brandstof). Maar... die heeft Sjaak niet, ergo die informatie blijft in deze niet van toepassing.

[ Voor 10% gewijzigd door CreativeS op 29-01-2026 19:08 ]

• TheBrut3
Geen matches
Vandaag zijn de nieuwe velgen er op gezet. Ik ben best blij met het resultaat. Nu kijken wat ik ga doen met de originele velgen waarvan de blanke lak loslaat. Een optie is herstellen, kleurtje erop en dan all seasons voor de winter. Echter ik heb deze winter nog geen last gehad van de sneeuw omdat ik de auto kon laten staan. Ik vraag mij dus af of ik die investering wil doen.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/whjkvRpv/IMG-20260130-120114.jpg

Ik wil misschien ook nog onderzoeken wat het kost om de spiegelkappen en die grijzen accenten in de voorbumper in een vergelijkbare kleur the wrappen als de velgen.

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:49

_Arthur

blub

Geen matches
TheBrut3 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 13:28:
Echter ik heb deze winter nog geen last gehad van de sneeuw omdat ik de auto kon laten staan.
Toch zonde he? Heb je een leuke auto voor in de sneeuw, ,moet je hem laten staan omdat ie nog op zomersloffen staat...

• B-Real
Geen matches
Ik liep een tijd terug per toeval tegen een set wintervelgen plus winterbanden aan. Met mijn neus in de boter nu, speelt echt een heel stuk leuker met dit weer :p

• lostboy_0234
Geen matches
uhh hoe zit dat met je garantie dat jij het nog langer dan 5 jaar hebt?

• Pannencouque
Geen matches
TheBrut3 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 13:28:
Vandaag zijn de nieuwe velgen er op gezet. Ik ben best blij met het resultaat. Nu kijken wat ik ga doen met de originele velgen waarvan de blanke lak loslaat. Een optie is herstellen, kleurtje erop en dan all seasons voor de winter. Echter ik heb deze winter nog geen last gehad van de sneeuw omdat ik de auto kon laten staan. Ik vraag mij dus af of ik die investering wil doen.

[Afbeelding]

Ik wil misschien ook nog onderzoeken wat het kost om de spiegelkappen en die grijzen accenten in de voorbumper in een vergelijkbare kleur the wrappen als de velgen.
Als je dan toch gaat wisselen zou ik een volwaardige winterset nemen. Als je niet jaarlijks 2x wil wisselen, kun je voor het allseason compromis gaan.

• Speedgeek
Geen matches
lostboy_0234 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 19:46:
[...]

uhh hoe zit dat met je garantie dat jij het nog langer dan 5 jaar hebt?
Auto had via de vorige eigenaar Premium Selection garantie vanaf februari 2024 tot en met februari 2026.

• TheBrut3
Geen matches
Pannencouque schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 20:04:
[...]

Als je dan toch gaat wisselen zou ik een volwaardige winterset nemen. Als je niet jaarlijks 2x wil wisselen, kun je voor het allseason compromis gaan.
Ik zie het nut van een winterset totaal niet. Ik ga niet de besneeuwde bergen in en in (zuid) Nederland is een all season set in de winter 99,9% van de tijd beter.

• IQM

IQM

Geen matches
TheBrut3 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 22:39:
Ik zie het nut van een winterset totaal niet. Ik ga niet de besneeuwde bergen in en in (zuid) Nederland is een all season set in de winter 99,9% van de tijd beter.
In de winter wel ja maar bij warmer weer ben ik minder gecharmeerd van all seasons. Meer lawaai en meer bandenslijtage dan een zomerset. Het is en blijft een compromis.
Pagina: 1 ... 388 389 Laatste