Ik heb een gok zonder meer informatie; iterator debugging, `#define _ITERATOR_DEBUG_LEVEL 0` ergens in je code zetten of op de commandline mee geven.Laurens-R schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 10:05:
Ik had voor een hobby C++ projectje een loopje geschreven die door een hoop entities heen gaat, Geschreven in C++ mbv CLang. In een debug build: 0,000005 sec. om door alle entities heen te gaan en wat processing te doen ... best netjes. Nou dacht ik; laat ik het eens compilen met behulp van de Visual C++ compiler. Met exact dezelfde code heeft de app nu 0,05 seconden nodig om door alle entities heen te gaan... wut?
Je code wel, het probleem zit in de standaard library. In debug doet VC++ heel wat safety checks om te controleren of iterators wel bij de juiste container horen, etc.Laurens-R schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 10:05:
Het zijn beide non-optimized debug builds... dus ik zou verwachten dat mijn code redelijk 1:1 vertaald zou worden zonder enige vorm van optimalizaties.
Kun je overigens aanpassen met ITERATOR_DEBUG_LEVEL (uit m'n hoofd)
.edit: oh kijk nieuwe pagina

[ Voor 17% gewijzigd door .oisyn op 05-01-2021 13:21 ]
Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
Dank @.oisyn @PrisonerOfPain en @armageddon_2k1 ! Beetje suf wellicht, maar nu jullie het zo zeggen/schrijven heb ik een "waarom dacht ik daar niet eerder aan" moment... maar goed als je om 23.00 nog bezig bent met debugging is de scherpte er een beetje van af
Het is precies de reden waarom ik vaak een DebugFast configuratie maak waarin die dingen op 0 staan. Het kan de boel echt gigantisch stallen als je een langlopend algoritme aan het debuggen bent. Dat, of gewoon Release met een goedgemikte #pragma optimize("", off)
[ Voor 17% gewijzigd door .oisyn op 05-01-2021 13:23 ]
Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
Dat niet. We kwamen wel achter een prachtige fail door een gebruiker waarbij "het briefje waarop z'n wachtwoord stond weggegooid was". De reset password functie stuurde geen emails.Motrax schreef op maandag 4 januari 2021 @ 05:43:
[...]
Ai... wie is er nog meer een wachtwoord vergeten? Ik weet het wachtwoord van mijn privilidged account niet meer
Na wat debugging bleek een collega de Mock voor MailSender zodanig te instantieren dat die ook in prod actief werd, ipv de Bean die van Spring zelf komt.

My wife has passed away: http://leuk-is-anders.blogspot.com I don't have a drinking problem. I drink, get drunk, fall down, no problem!
Rechtermuisklik op het veld => inspect => blokkeringen weghalen uit de HTML.mcDavid schreef op maandag 4 januari 2021 @ 18:09:
[...]
In dit geval (kruidvat.nl) is zowel paste als autofill disabled op het "wachtwoord bevestigen" veld. Hoe ga je dat veld dan überhaupt vullen? Behalve als een josti handmatig overtypen...
Uiteindelijk heb ik trouwens bij een latere bestelling vanaf mijn telefoon alsnog een account weten aan te maken door het kp2a keyboard te gebruiken... Maar dat is nou niet bepaald een straigh-forward workaround voor iets wat ik alleen maar kan beschouwen als opzettelijk malicious design.
Weg met die onzin
Meh. In Chrome: right click => inspect => console => $0.value="<paste wachtwoord hier>"hackerhater schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 14:19:
[...]
Rechtermuisklik op het veld => inspect => blokkeringen weghalen uit de HTML.
Weg met die onzin
Maar dan blijft je wachtwoord in de console history staan..oisyn schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 14:26:
[...]
Meh. In Chrome: right click => inspect => console => $0.value="<paste wachtwoord hier>"
event handlers weghalen is nog niet zo makkelijk geloof ik.hackerhater schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 14:19:
[...]
Rechtermuisklik op het veld => inspect => blokkeringen weghalen uit de HTML.
Weg met die onzin
Oh shit, dan lekt je kruidvat.nl wachtwoord op je eigen machine!bauke1994 schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 14:26:
[...]
Maar dan blijft je wachtwoord in de console history staan.
Right click => clear console history.
Kun je nog altijd overschrijven met wat javascript in de consolemcDavid schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 14:30:
[...]
event handlers weghalen is nog niet zo makkelijk geloof ik.
Natuurlijk werkt dat niet als er ook nog server-side validaties zitten...
Server-side validatie op het pasten van een wachtwoord of het gebruik van de rechtermuisknop
Frontend kant alle keystrokes en mouseclicks loggen en dan doorsturen naar backend om te valideren wat het gedrag was van de gebruiker? Om al die scriptkiddies te ontmoedigen die aan mijn frontend zitten te prutsen
Without nipples, boobs are pointless - 365 project - In mijn hoofd is het alle dagen Kerstmis - What type of bees make milk? Boobies! - What type of bees are scary? BoooOOOOOooobeees! - Cactusliefhebster
Dat bedoelde ik uiteraard nietHipska schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 15:49:
Server-side validatie op het pasten van een wachtwoord of het gebruik van de rechtermuisknop
Wel validatie op lengte ofzo (zaken die je er client-side uit kan slopen als je een langer wachtwoord wilt ingeven)
Ik had het ook puur over dat je niet kan pasten en zoazerty schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 16:32:
[...]
Dat bedoelde ik uiteraard niet
Wel validatie op lengte ofzo (zaken die je er client-side uit kan slopen als je een langer wachtwoord wilt ingeven)
Niet de regels waar het wachtwoord aan moet voldoen.
Pasten kan je dus sowieso (zelfs met events) perfect omzeilenhackerhater schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 17:22:
[...]
Ik had het ook puur over dat je niet kan pasten en zo![]()
Niet de regels waar het wachtwoord aan moet voldoen.
Misschien slaan ze bij de Kruidvat de wachtwoorden wel op in de Blockchain
🠕 This side up
Great, nu had ik voor of andere reden direct zoiets van "bitcoins van Kruidvat!" in mijn hoofd...Koenvh schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 20:36:
Misschien slaan ze bij de Kruidvat de wachtwoorden wel op in de Blockchain
:fill(white):strip_exif()/f/image/p5ut1T9DQIVMrkJaAC5oEW3O.png?f=user_large)
Without nipples, boobs are pointless - 365 project - In mijn hoofd is het alle dagen Kerstmis - What type of bees make milk? Boobies! - What type of bees are scary? BoooOOOOOooobeees! - Cactusliefhebster
Oh hou op schei uit. Er zijn ook van die formulieren die tegen wachtwoordmanagers werken door op keyboard events te subscriben. Er blijft dus "Please enter your password" staan, ook al vult de browser of een tool dat voor je in, omdat er geen toetsaanslagen zijn binnengekomen in die input.azerty schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 16:32:
[...]
Dat bedoelde ik uiteraard niet
@ElkeBxl

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...
Die was ik inderdaad vergetenCodeCaster schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 08:40:
[...]
Oh hou op schei uit. Er zijn ook van die formulieren die tegen wachtwoordmanagers werken door op keyboard events te subscriben. Er blijft dus "Please enter your password" staan, ook al vult de browser of een tool dat voor je in, omdat er geen toetsaanslagen zijn binnengekomen in die input.
In die gevallen gewoon een support vraag indienen via het contact formulier. Wij vinden het kut, zij hebben er extra werk aan. Is het zo opgelost.
alles kan off-topic
RobertMe schreef op maandag 4 januari 2021 @ 21:09:
En theoretisch zouden ze natuurlijk ook een hash per X aantal karakters kunnen opslaan en het nieuwe daartegen vergelijken. Dus stel het ingestelde wachtwoord is ABCDEF kunnen ze ook de hash(ABC), hash(BCD), hash(CDE), ... opslaan. En als je nieuwe wachtwoord dan 1BCD23 is dan doen ze weer hash(1BC), hash(BCD), ... en zien ze dus ook dat er een match is op die hash(BCD).
Waarbij de hash van elk los blokje extreem simpel te brute-forcen is, en je effectief al je entropie weggooit? Een hash van 12 willekeurige alfanumerieke karakters heeft 62^12 mogelijkheden oftewel 71 bits entropie, opgeknipt in blokjes van 3 blijven daar nog een kleine 20 bits van over - even veel als een wachtwoord van 3 alfanumerieke karakters, gevolgd door een volgnummertje van 1 t/m 4...RagingPenguin schreef op maandag 4 januari 2021 @ 21:32:
Je zou zelfs nog een hyphenation algorithm kunnen gebruiken om op logische delen te splitsen en alleen die te hashen en op te slaan. Dat zou de meeste gevallen van hergebruik ook moeten opvangen en dan hoef je minder hashen op te slaan.
Het hele idee van een hash is juist dat er geen informatie over de invoer uit te achterhalen is, als je aanpassingen gaat bedenken om toch dingen over de invoer te kunnen herleiden, dan kun je net zo goed niet hashen.
Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.
Goed punt. En als je één hash gekraakt heb hoef je ook nog maar steeds een karakter te "verschuiven" voor het volgende karakter. Dus als "ABC" gekraakt is kun je daarna "BCA", "BCB",... proberen en dus vele malen minder mogelijkheden.bwerg schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 09:01:
[...]
[...]
Waarbij de hash van elk los blokje extreem simpel te brute-forcen is, en je effectief al je entropie weggooit? Een hash van 12 willekeurige alfanumerieke karakters heeft 62^12 mogelijkheden oftewel 71 bits entropie, opgeknipt in blokjes van 3 blijfven daar nog 62^3*4 over, oftewel een kleine 20 bits - even veel als een wachtwoord van 3 alfanumerieke karakters, gevolgd door een volgnummertje van 1 t/m 4...
Het hele idee van een hash is juist dat er geen informatie over de invoer uit te achterhalen is, als je aanpassingen gaat bedenken om toch dingen over de invoer te kunnen herleiden, dan kun je net zo goed niet hashen.
De komende dagen wil ik een test doen met de FB API om hier rechtstreeks mee te babbelen vanuit mijn site, in plaats van IFTTT te gebruiken. Echter lees ik dat de goedkeuring voor de API weken kan duren. Klopt dit?
Ik kan mij indenken dat FB voorzichtiger geworden is na het Cambridge-schandaal. Maar is het echt zolang wachten?
Ik kan mij indenken dat FB voorzichtiger geworden is na het Cambridge-schandaal. Maar is het echt zolang wachten?
☎ Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes
Now you're in your 40s and the real obligations of life have started piling up. You've gone from 7 hours of free time a day to 1, and you sure as hell aren't going to spend it learning about the latest iteration of Angular/React/Vue/Svelte/whatever the fuck is next. So you start losing your technical edge. Meanwhile at work you have some dipshit in sprint planning that wants to have the 57th discussion about how story points do not represent time. Oh, by the way, it's December, so we need you to watch that 45 minute security training video again so you don't accept USB flash drives from strangers in the parking lot. Now it's 4 PM and you didn't get anything done today and you start thinking about how pointless all this shit is because all we do is make an app that helps people schedule dog massages...

"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra
Zijn wachtwoordenfaals nog on-topic? Ik ben vijf jaar lang klant bij Nuon geweest, want overstappen was te veel gedoe voor hooguit tientjeswerk. Na lang zeuren vanuit Eneco waarna ik uiteindelijk 100 euro zou terugkrijgen als ik minstens een jaar bij ze zou blijven, ben ik overgestapt.
Nu is hun loginpagina een drama: je moet eerst je e-mailadres invullen, en pas daarna verschijnt het wachtwoordinvulvak. Hierdoor werkt de passwordtool van Chrome niet goed, dus ik moet altijd eneco@mijndomein.nl handmatig invullen, en terwijl ik aan het typen ben, knippert er bij elke letter die ik intik de hele tijd "bedoelde je eneco@mijndomein.andertld?" in en uit beeld.
Als ik dan het hele adres heb ingetikt en op Enter druk, verschijnt een nieuwe pagina waar gelukkig wel mijn opgeslagen wachtwoord wordt ingevuld.
Ik krijg zojuist echter een mail dat ze een boel accounts hebben moeten resetten:
Dat krijg je ervan als je zo'n niet-standaard aanpak hanteert, jongens, door zo'n frustrerende ervaring gaan mensen óók wachtwoorden hergebruiken. Joke's on them, binnen twee weken nadat ik was overgestapt belde nu Vattenfall me terug of ik wilde terugkomen als ze me drie jaar lang 100 euro zouden teruggeven. Welja.
tl;dr: stap wél over van energieleverancier, want de cadeautjes zijn niet van de lucht.
Nu is hun loginpagina een drama: je moet eerst je e-mailadres invullen, en pas daarna verschijnt het wachtwoordinvulvak. Hierdoor werkt de passwordtool van Chrome niet goed, dus ik moet altijd eneco@mijndomein.nl handmatig invullen, en terwijl ik aan het typen ben, knippert er bij elke letter die ik intik de hele tijd "bedoelde je eneco@mijndomein.andertld?" in en uit beeld.
Als ik dan het hele adres heb ingetikt en op Enter druk, verschijnt een nieuwe pagina waar gelukkig wel mijn opgeslagen wachtwoord wordt ingevuld.
Ik krijg zojuist echter een mail dat ze een boel accounts hebben moeten resetten:
Cybercriminelen hebben met e-mailadressen en wachtwoorden uit eerdere diefstallen bij andere websites toegang gekregen tot Mijn Eneco accounts. Hierbij zijn er persoonsgegevens (zoals e-mailadressen en IBAN-nummers) van klanten ingezien en mogelijk gewijzigd door derden.
tl;dr: stap wél over van energieleverancier, want de cadeautjes zijn niet van de lucht.
[ Voor 6% gewijzigd door CodeCaster op 11-01-2021 18:53 ]
Eneco... ja dat werkt ruk ja. Ik reset het wachtwoord iedere keer als ik ze nodig heb

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |
Lol, ja Eneco en Nuon kun je beter mijden. Ik heb bij Greenchoice ooit geklaagd over de limiet van 16 karakters. Kreeg toen als smoes terug dat dit was "om te voorkomen dat je je wachtwoord vergeet"...
...maar een paar maanden later hadden ze een nieuwsbrief waarin gewezen werd op het belang van sterke wachtwoorden met wat oprecht goede tips, en toen nog eens gekeken en hadden ze die limiet daadwerkelijk verwijderd. Dus ik wil graag geloven dat het mijn mailtje was dat toch wat mensen wakker geschud heeft
Anyway ja overstappen levert gewoon 100-200 euro per jaar op. Daarom ook nooit langer dan 1jaar vast zetten, de tarief korting weegt eigenlijk nooit op tegen de welkomstkorting. Maar daar is een ander topic voor: Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
...maar een paar maanden later hadden ze een nieuwsbrief waarin gewezen werd op het belang van sterke wachtwoorden met wat oprecht goede tips, en toen nog eens gekeken en hadden ze die limiet daadwerkelijk verwijderd. Dus ik wil graag geloven dat het mijn mailtje was dat toch wat mensen wakker geschud heeft
Anyway ja overstappen levert gewoon 100-200 euro per jaar op. Daarom ook nooit langer dan 1jaar vast zetten, de tarief korting weegt eigenlijk nooit op tegen de welkomstkorting. Maar daar is een ander topic voor: Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
Ik ben wel benieuwd, doet die tool het wel bij Google en Microsoft. Want ook daar moet je in twee stappen inloggen. Met een tool als Keepass lukt het dan dus niet.CodeCaster schreef op maandag 11 januari 2021 @ 18:49:
Nu is hun loginpagina een drama: je moet eerst je e-mailadres invullen, en pas daarna verschijnt het wachtwoordinvulvak. Hierdoor werkt de passwordtool van Chrome niet goed
Het lukt wel, maar je moet de auto type aanpassen, wat je alleen per groep kan doen en niet een preset voor kunt maken (afaik)Skyaero schreef op maandag 11 januari 2021 @ 19:43:
[...]
Ik ben wel benieuwd, doet die tool het wel bij Google en Microsoft. Want ook daar moet je in twee stappen inloggen. Met een tool als Keepass lukt het dan dus niet.
Dat zijn nou net de twee waarbij ik mijn wachtwoord zelf intyp, dus ik zou het niet weten.Skyaero schreef op maandag 11 januari 2021 @ 19:43:
[...]
Ik ben wel benieuwd, doet die tool het wel bij Google en Microsoft. Want ook daar moet je in twee stappen inloggen. Met een tool als Keepass lukt het dan dus niet.
https://yro.slashdot.org/...nlinkanon&utm_medium=feed
Iemand toevallig een vaste hand en een slijpschijf te leen ?
"We weigeren het wachtwoord wat je zelf gekozen hebt omdat je die vergeet, bedenk een andere die je normaal niet zou kiezen."mcDavid schreef op maandag 11 januari 2021 @ 19:40:
Ik heb bij Greenchoice ooit geklaagd over de limiet van 16 karakters. Kreeg toen als smoes terug dat dit was "om te voorkomen dat je je wachtwoord vergeet"...
Die heb ik vaker gezien, ja. Zullen die eikels dit zelf geloven of zeggen ze dit alleen maar omdat ze nou eenmaal een antwoord moeten hebben anders dan "we hebben geen zin om het te fixen"?
Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.
Een schroevendraaier is voldoende hoorgekkie schreef op maandag 11 januari 2021 @ 21:24:
Vraag me af hoe bepaald is dan wie ze mailen en niet. Ik heb geen mailtje gehad en ben helaas verplicht klant vanwege stadswarmte.CodeCaster schreef op maandag 11 januari 2021 @ 18:49:
Zijn wachtwoordenfaals nog on-topic? Ik ben vijf jaar lang klant bij Nuon geweest, want overstappen was te veel gedoe voor hooguit tientjeswerk. Na lang zeuren vanuit Eneco waarna ik uiteindelijk 100 euro zou terugkrijgen als ik minstens een jaar bij ze zou blijven, ben ik overgestapt.
[...]
Dat krijg je ervan als je zo'n niet-standaard aanpak hanteert, jongens, door zo'n frustrerende ervaring gaan mensen óók wachtwoorden hergebruiken. Joke's on them, binnen twee weken nadat ik was overgestapt belde nu Vattenfall me terug of ik wilde terugkomen als ze me drie jaar lang 100 euro zouden teruggeven. Welja.
Kreeg wel een mailtje vandaag dat ik mijn Ubiquiti wachtwoord het best kan resetten in verband met een 3rd party breach.
Jups, heb ik ook gehad. Kreeg ook netjes via 1Password een notificatieVincentio schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 09:02:
Kreeg wel een mailtje vandaag dat ik mijn Ubiquiti wachtwoord het best kan resetten in verband met een 3rd party breach.
If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time
Het lijkt me echt héél stug dat dat een oprechte afweging geweest is, IPV een smoes om mensen af te poeieren. Maar vind het wel benoemenswaardig dat ze het uiteindelijk wel degelijk verbeterd hebben, of mijn mailtje daar nu wat mee te maken had of niet.bwerg schreef op maandag 11 januari 2021 @ 22:31:
[...]
"We weigeren het wachtwoord wat je zelf gekozen hebt omdat je die vergeet, bedenk een andere die je normaal niet zou kiezen."
Die heb ik vaker gezien, ja. Zullen die eikels dit zelf geloven of zeggen ze dit alleen maar omdat ze nou eenmaal een antwoord moeten hebben anders dan "we hebben geen zin om het te fixen"?
Ja dan ben je wel mooi de lulgekkie schreef op maandag 11 januari 2021 @ 21:24:
Nee, ik zie het nut er niet van in. Waarom moet alles tegenwoordig aan het internet zitten? Nu is het dan een hacker, maar wat als gewoon je internet niet werkt? Zelfde geldt voor slimme lampen e.d., die wil je ook altijd nog met een schakelaar kunnen bedienen.
[ Voor 5% gewijzigd door Koenvh op 12-01-2021 16:09 ]
🠕 This side up
Ik schat zo maar dat mensen die zo'n chastity device dragen het aan de ervaring af zouden vinden doen als ze het met een knopje oid los konden krijgen. Een backup key zou wellicht wel handig zijn.Koenvh schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 16:07:
[...]
Ja dan ben je wel mooi de lul
Nee, ik zie het nut er niet van in. Waarom moet alles tegenwoordig aan het internet zitten? Nu is het dan een hacker, maar wat als gewoon je internet niet werkt? Zelfde geldt voor slimme lampen e.d., die wil je ook altijd nog met een schakelaar kunnen bedienen.
Nogal wiedes, maar een sleutel is wel zo praktisch. Hoef je ook niet bij de hand te hebben natuurlijk.Gropah schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 16:55:
[...]
Ik schat zo maar dat mensen die zo'n chastity device dragen het aan de ervaring af zouden vinden doen als ze het met een knopje oid los konden krijgen. Een backup key zou wellicht wel handig zijn.
(Kun je daarvoor eigenlijk ook naar een slotenmaker gaan?
🠕 This side up
Waarom niet?Koenvh schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 17:11:
[...]
Nogal wiedes, maar een sleutel is wel zo praktisch. Hoef je ook niet bij de hand te hebben natuurlijk.
(Kun je daarvoor eigenlijk ook naar een slotenmaker gaan?)
Of jij het aandurft, en of de slotenmaker je gaat willen bedienen is een ander paar mouwen
Gezien al die plussen herkenbaar voor velen hier ?
Bron van de quote : I've walked away from software development | Hacker News
Ik kon er zelf vooral hard om lachen. Denk dat veel zaken de toch vaak wat cynische techneut wel bekend voorkomen. Ik ben zelf echt doodgegooid met allerlei verplichte zinloze security / compliance / whatever trainingen en e-learnings bij financiële instellingen, illusies over wat een project nou écht bijdraagt aan de samenleving heb ik sowieso niet echt veel en met Javascript-flavor-of-the-week heb ik ook niets.thlst schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 12:22:
[...]
Gezien al die plussen herkenbaar voor velen hier ?
Bron van de quote : I've walked away from software development | Hacker News
"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra
Maar het is sowieso een terugkerend thema: hoeveel uren per dag ben je echt productief? We plannen onze sprints al met 5 uur per dag (uur niet punten!!!! wat een horse shit is die benadering van punten) omdat er simpelweg niet-productieve uren zijn op een dag. Overleg. Bug. User stories voorbereiden. Planning. Intake nieuw werk. Afdelingsoverleg. Architectuuroverleg. 1-op-1 overleg etc.
Ik las ergens een blog dat het hoort bij een senior ontwikkelaar en dat was heel herkenbaar.
En scrum verbetert een paar dingen, maar is niet heiligmakend:
Ik las ergens een blog dat het hoort bij een senior ontwikkelaar en dat was heel herkenbaar.
En scrum verbetert een paar dingen, maar is niet heiligmakend:

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |
@Motrax In het hele lijstje dat je opnoemt zie ik eigenlijk bijna allemaal taken op staan die daadwerkelijk bijdragen aan de productiviteit.
Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'
Het probleem lijkt me ook niet zozeer dat zaken als inventarisatie van wensen, prioriteitsbepaling en architectuur / ontwerp, inschatting van benodigde inspanning en afhankelijkheden, bugfixes en ga zo maar door geen onderdeel zouden zijn van de productieve werkzaamheden. Het is vaak veel meer de manier waarop het is vormgegeven in logge, geformaliseerde processen en overlegstructuren met legio meetings die meer ritueel van aard zijn dan dat ze concreet ergens over gaan of toe leiden.Janoz schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 14:15:
@Motrax In het hele lijstje dat je opnoemt zie ik eigenlijk bijna allemaal taken op staan die daadwerkelijk bijdragen aan de productiviteit.
Wat ik dan zelf weer hilarisch vind is dat die geformaliseerde processen en overlegstructuren welke jij aangeeft, juist de eerste onderdelen zijn die een (fatsoenlijke) agile coach als eerste zou afschaffen.Mugwump schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 15:08:
[...]
Het probleem lijkt me ook niet zozeer dat zaken als inventarisatie van wensen, prioriteitsbepaling en architectuur / ontwerp, inschatting van benodigde inspanning en afhankelijkheden, bugfixes en ga zo maar door geen onderdeel zouden zijn van de productieve werkzaamheden. Het is vaak veel meer de manier waarop het is vormgegeven in logge, geformaliseerde processen en overlegstructuren met legio meetings die meer ritueel van aard zijn dan dat ze concreet ergens over gaan of toe leiden.
Ja je geeft het zelf al aan, 'fatsoenlijk'. Probleem is alleen vaak dat je in veel organisaties enerzijds al geen gestroomlijnd agile proces hebt en anderzijds naast het agile procesje in je eigen team of project ook nog weer het periodieke afdelingsoverleg, de eindeloze bila's, tweewekelijkse managementupdates en ga zo maar door hebt. Ik heb er op het moment gelukkig geen last van, maar ik ben het al vaak genoeg tegengekomen.Janoz schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 15:19:
[...]
Wat ik dan zelf weer hilarisch vind is dat die geformaliseerde processen en overlegstructuren welke jij aangeeft, juist de eerste onderdelen zijn die een (fatsoenlijke) agile coach als eerste zou afschaffen.
Probleem is dat veel agile coaches juist dogma's introduceren want zo is het "geleerd". En helpt ook niet dat teams vaak "wat" vragen ipv "waarom".Janoz schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 15:19:
[...]
Wat ik dan zelf weer hilarisch vind is dat die geformaliseerde processen en overlegstructuren welke jij aangeeft, juist de eerste onderdelen zijn die een (fatsoenlijke) agile coach als eerste zou afschaffen.
"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel
Ik zit bij een organisatie waar ze Agile zijn gaan werken. Jaar of 3 ondertussen, als het niet iets langer is. Alleen, met 2 a 3 dagen in de week en een sprint van 3 weken. Als je alle events braaf uitvoert die bij scrum "horen" heb je dus effectief 6 werkdagen ipv 9.... Gelukkig kwam er toen een (externe) scrummaster die al heel snel doorhad dat je wel flexibel moet zijn (Agile dus) maar je niet per se alle blokjes van scrum moet gebruiken om toch succesvolle sprints te kunnen hebben. En dat een sprint van 6 weken ook prima is. En dat je inderdaad niet een functionaliteit helemaal uitgewerkt hoeft te hebben in een document van 189 pagina's... maar dat je wel vooruit moet denken zodat je niet 2 sprints verders spijt hebt van je eerder gekozen oplossing "omdat je niet vooruit hoeft te kijken"...
Nou ja, mijn 1e ervaring met scrum was iets beter maar was het ook net niet. Dat was van het niveau: yes, ik kan factureren laten zien! ok, supertof, maar uh, we kunnen nog niet factureren.... Geeft niet, als dat wel kan, kunnen we ze alvast laten zien
Alsof je het proces van factureren implementeert, en binnen de sprint niet meer aan de BTW afhandeling toekomt. Geeft niet, je kunt in ieder geval iets. Ja, scrum-technisch klopt dat maar in de werkelijke wereld dus niet....
Nou ja, mijn 1e ervaring met scrum was iets beter maar was het ook net niet. Dat was van het niveau: yes, ik kan factureren laten zien! ok, supertof, maar uh, we kunnen nog niet factureren.... Geeft niet, als dat wel kan, kunnen we ze alvast laten zien

Exact expert nodig?
Altijd leuk als Ziggo ineens 1.1.1.1 niet meer weet te bereiken maar de hele rest van het internet nog wel

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI
Als het goed is maakt het niet uit, aangezien 1.0.0.1 je secundaire DNS-server is, en die nog wel werkt, toch?F.West98 schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 15:54:
Altijd leuk als Ziggo ineens 1.1.1.1 niet meer weet te bereiken maar de hele rest van het internet nog wel
🠕 This side up
Leuk feitje: Bijna alles van agile/scrum/xp is al een paar eeuwen terug al bedacht.Crazy D schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 15:52:
Ik zit bij een organisatie waar ze Agile zijn gaan werken. Jaar of 3 ondertussen, als het niet iets langer is. Alleen, met 2 a 3 dagen in de week en een sprint van 3 weken. Als je alle events braaf uitvoert die bij scrum "horen" heb je dus effectief 6 werkdagen ipv 9.... Gelukkig kwam er toen een (externe) scrummaster die al heel snel doorhad dat je wel flexibel moet zijn (Agile dus) maar je niet per se alle blokjes van scrum moet gebruiken om toch succesvolle sprints te kunnen hebben. En dat een sprint van 6 weken ook prima is. En dat je inderdaad niet een functionaliteit helemaal uitgewerkt hoeft te hebben in een document van 189 pagina's... maar dat je wel vooruit moet denken zodat je niet 2 sprints verders spijt hebt van je eerder gekozen oplossing "omdat je niet vooruit hoeft te kijken"...
Nou ja, mijn 1e ervaring met scrum was iets beter maar was het ook net niet. Dat was van het niveau: yes, ik kan factureren laten zien! ok, supertof, maar uh, we kunnen nog niet factureren.... Geeft niet, als dat wel kan, kunnen we ze alvast laten zienAlsof je het proces van factureren implementeert, en binnen de sprint niet meer aan de BTW afhandeling toekomt. Geeft niet, je kunt in ieder geval iets. Ja, scrum-technisch klopt dat maar in de werkelijke wereld dus niet....
"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel
WTF.. inderdaad.F.West98 schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 15:54:
Ja in theorie... Inmiddels welKoenvh schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 16:00:
[...]
Als het goed is maakt het niet uit, aangezien 1.0.0.1 je secundaire DNS-server is, en die nog wel werkt, toch?
2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI
Ik had laatst ook problemen met de standaard DNS-server van Hetzner, die eens in de zoveel tijd niet meer in staat was mijn domeinnaam te resolven en dus geen verbinding meer kon maken met de databaseserver. Heel leuk om dat uit te zoeken (niet). Staat nu ook op die van Cloudflare (zowel IPv4 als IPv6), en het werkt nu probleemloos. Heeft wel de logging duidelijk verbeterd van m'n applicatie

🠕 This side up
Gelukkig dragen de meeste dingen bij aan de productiviteit! Maar puur gemeten naar productie horen deze activiteiten er niet bij.Janoz schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 14:15:
We liepen er in het verleden tegenaan dat als we voor 8 uur per dag planden, dat we alle niet-productieve activiteiten ook moesten gaan inplannen, of we haalden nooit de sprint. Een tijdje geprobeerd om alle activiteiten vooruit te plannen op het bord. Dat was ook geen succes.
Toen maar tot een simpeler inzicht gekomen: plan 5 uur productief per dag in en 3 uur lekt weg naar andere activiteiten.
Iedereen tevreden
☻/
/▌
Ook leuk als je internetverbinding het nauwelijks doet omdat je provider geDDOSt wordt
Vooral als je bezig bent een externe service te integreren en daarvoor afhankelijk bent van een fatsoenlijke verbinding. Dit is niet in Nederland overigens.

[ Voor 37% gewijzigd door Vihaio op 13-01-2021 16:42 ]
Boerenverstand gebruiken (van oude boeren dan, die nieuwewetse die zich zelf graag als een leger zienDevWouter schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 16:08:
[...]
Leuk feitje: Bijna alles van agile/scrum/xp is al een paar eeuwen terug al bedacht.

Daarom zeg ik dus: faxen is de toekomst!Vihaio schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 16:41:
Ook leuk als je internetverbinding het nauwelijks doet omdat je provider geDDOSt wordtVooral als je bezig bent een externe service te integreren en daarvoor afhankelijk bent van een fatsoenlijke verbinding. Dit is niet in Nederland overigens.
🠕 This side up
Ach, ik heb maandenlang thuis gewerkt. 100mbit symmetrisch thuis, 600mbit op kantoor. No problem.Vihaio schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 16:41:
Ook leuk als je internetverbinding het nauwelijks doet omdat je provider geDDOSt wordtVooral als je bezig bent een externe service te integreren en daarvoor afhankelijk bent van een fatsoenlijke verbinding. Dit is niet in Nederland overigens.
Zijn we afgelopen week verhuisd naar een nieuw pand, ligt de beloofde glasvezel er niet

Nu moeten we ons behelpen met 4G en is thuiswerken nauwelijks mogelijk. Pand met uitzicht over de waterweg... ook heel fijn als de zonwering er nog niet is. Zit je in een broeikas.
Handig in deze tijd allemaal. Heel handig.
Hoop dat er snel een oplossing komt.
Voor de rest is mijn eigen gemeente de hele tijd in het nieuws ivm de Britse coronavariant. Misschien mag ik hier straks niet eens meer weg

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.
Nu wel lekker rustig onder de start/landingsbaan van zestienhoven of valt dat tegen ?Lethalis schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 20:26:
Voor de rest is mijn eigen gemeente de hele tijd in het nieuws ivm de Britse coronavariant. Misschien mag ik hier straks niet eens meer weg
(of is het bleis of berkel
Nog mensen aan het feesten met jaarafsluitingen?
We hadden 2 prio changes doorgevoerd op een proces dat te maken had met de financiele afsluiting, vorig jaar al.
Je raad het al... 1 change veroorzaakte een keten aan stomme bugs. De andere change verdenk ik er van dat er uberhaupt geen data werd verwerkt.
Oplossing staat sowieso op de nominatie om vervangen te worden door de vervanger die al live is en naar tevredenheid wordt gebruikt.
Dus elk uur dat we er weer in hebben gestoken is verpilde moeite, behalve dat de controller blij is dat zijn cijfers nu weer rondgerekend worden naar de 0
We hadden 2 prio changes doorgevoerd op een proces dat te maken had met de financiele afsluiting, vorig jaar al.
Je raad het al... 1 change veroorzaakte een keten aan stomme bugs. De andere change verdenk ik er van dat er uberhaupt geen data werd verwerkt.
Oplossing staat sowieso op de nominatie om vervangen te worden door de vervanger die al live is en naar tevredenheid wordt gebruikt.
Dus elk uur dat we er weer in hebben gestoken is verpilde moeite, behalve dat de controller blij is dat zijn cijfers nu weer rondgerekend worden naar de 0
☻/
/▌
Ja het is een stuk rustiger nugekkie schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 21:27:
[...]
Nu wel lekker rustig onder de start/landingsbaan van zestienhoven of valt dat tegen ?
(of is het bleis of berkel)
Wel een enorm verschil trouwens. Ik woon hier op zich best leuk, maar op het aantal vluchten boven mijn huis had ik mij wel verkeken. Deze zijn in de loop der jaren ook toegenomen, omdat RTHA graag wil blijven uitbreiden.
Vorige eigenaar is van hier naar Berkel verhuisd. Ik vond dat destijds al opvallend - verhuizen over zo'n korte afstand - maar nu snap ik het

Maar ach, voor nu heb ik er inderdaad geen last meer van.
Wel komt er nog een snelweg in de buurt. Al sta ik daar iets minder negatief tegenover, omdat ik best vaak richting Rotterdam Alexander of bijvoorbeeld Krimpen a/d IJssel wil en dat is nu ontzettend onhandig (als je niet in de file op de Molenlaan wil staan).
Straks kan ik dan gewoon de snelweg meteen pakken.
PS
In de Randstad heb je altijd wel weer iets... vliegtuigen, snelwegen, treinen, etc. Alles wordt volgebouwd. Eigenlijk wil ik stiekem gewoon naar Friesland ofzo verhuizen
[ Voor 7% gewijzigd door Lethalis op 13-01-2021 22:10 ]
Ben er net weer even doorheen gefietst op Google, maar herken er maar beperkt wat van (tis ook wel tig keer zo groot geworden dat dorp), de bergweg Noord was in mijn herinnering best breed, maar dat valt eigenlijk best mee, maar goed kwam misschien omdat mijn eigen formaat toen nog wat kleiner wasLethalis schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 22:07:
[...]
Ja het is een stuk rustiger nu
Wel een enorm verschil trouwens. Ik woon hier op zich best leuk, maar op het aantal vluchten boven mijn huis had ik mij wel verkeken. Deze zijn in de loop der jaren ook toegenomen, omdat RTHA graag wil blijven uitbreiden.
Mja ik woon er nu een jaar of 6 en zelfs in die tijd is het enorm gegroeid.gekkie schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 22:12:
[...]
Ben er net weer even doorheen gefietst op Google, maar herken er maar beperkt wat van (tis ook wel tig keer zo groot geworden dat dorp), de bergweg Noord was in mijn herinnering best breed, maar dat valt eigenlijk best mee, maar goed kwam misschien omdat mijn eigen formaat toen nog wat kleiner was. Heb toen inderdaad ook wel aardig wat vliegtuigen van onderen gezien.
Ik vind dat ergens wel zonde... ik vond al die weilanden in de buurt juist wel fijn. Het gevoel dat je de stad een beetje ontvlucht was. Het blijft een eeuwig spanningsveld tussen werk + voorzieningen en anderzijds rustig wonen (als je niet te ver voor alles wil reizen).
Maar goed, voor de rest is het wel leuk hier. Prima buurt verder en ook allerlei parkjes in de buurt etc. En mooi aangelegde speeltuintjes waar mijn kind leuk kan spelen.
En mijn woning is op papier enorm in waarde gestegen (ze gaan nu voor +300k terwijl ik het voor 215k het gekocht).
Ik praat over het begin van de tachtiger jarenLethalis schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 22:25:
[...]
Mja ik woon er nu een jaar of 6 en zelfs in die tijd is het enorm gegroeid.
Mjah tijd voor een bevolkingsstabilisatie cq kleine krimp.Ik vind dat ergens wel zonde... ik vond al die weilanden in de buurt juist wel fijn. Het gevoel dat je de stad een beetje ontvlucht was. Het blijft een eeuwig spanningsveld tussen werk + voorzieningen en anderzijds rustig wonen (als je niet te ver voor alles wil reizen).
Altijd een pluspunt.Maar goed, voor de rest is het wel leuk hier. Prima buurt verder en ook allerlei parkjes in de buurt etc. En mooi aangelegde speeltuintjes waar mijn kind leuk kan spelen.
Van het groen herken ik alleen de leeuwenkuil wel, clandestien de weggestopte niet te zuipen lauw-warme-schoolmelk dumpen

Het jammere is dat wat je moet gaan kopen dat meestal ook is.En mijn woning is op papier enorm in waarde gestegen (ze gaan nu voor +300k terwijl ik het voor 215k het gekocht).
Veel enger zijn eventuele plannen om de eigen woning in box 3 te gooien. Dat zou voor mij best pittig kunnen worden, omdat ik altijd braaf heb afgelost.gekkie schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 22:36:
[...]
Het jammere is dat wat je moet gaan kopen dat meestal ook is.
Hypotheek is ongeveer 60% vd woningwaarde. Juist omdat ik de lasten laag wou houden

Mjah de woningmarkt is in decennia in alle richtingen uit balans geraakt dat er weinig meer mee kan (zonder altijd minimaal één groep pijn te doen), behalve proberen "schaarste" te houden, zodat "the only way is up".
* RayNbow vindt het anders prima in Waddinxveen...Lethalis schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 22:07:
PS
In de Randstad heb je altijd wel weer iets...
Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir
Yup. Wij willen gaan verhuizen deze zomer en ons huis is zo'n 100k in waarde gestegen. Het huis waar we naartoe willen zo'n 150kgekkie schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 22:36:
Het jammere is dat wat je moet gaan kopen dat meestal ook is.
We gaan 't zien. We wonen daar toch wel een jaar of 10 (gaan niet meer verhuizen voordat beide kids uit huis zijn).
https://niels.nu
Daarom ben ik naar Duiven verhuist. Niet dat dit de perfecte plek is, maar Zuid Limburg of Groningen/Friesland liggen wel echt heel erg uit de route.. Heb hier rust, mooie natuur, en de randstad is goed aan te rijden. En ook speeltuintjes en dat soort prut wat handig is als je kids hebtLethalis schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 22:07:
In de Randstad heb je altijd wel weer iets... vliegtuigen, snelwegen, treinen, etc. Alles wordt volgebouwd. Eigenlijk wil ik stiekem gewoon naar Friesland ofzo verhuizen
Exact expert nodig?
WTF 
Ik ging daarnet Windows updates installeren. Vervolgens reboot ie, zoals ie altijd doet na een update proces, en komt ie op het inlogscherm. Op de achtergrond begon vervolgens een Youtube video af te spelen die ik nog open had in chrome, voordat ik überhaupt was ingelogd. Hoe dan

Ik ging daarnet Windows updates installeren. Vervolgens reboot ie, zoals ie altijd doet na een update proces, en komt ie op het inlogscherm. Op de achtergrond begon vervolgens een Youtube video af te spelen die ik nog open had in chrome, voordat ik überhaupt was ingelogd. Hoe dan
Bij een reboot? Dat is wel apart, maar Windows sluit tegenwoordig zelden echt af. Vaak sluit het bepaalde subsystemen af en de rest wordt opgeslagen op de schijf..oisyn schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 09:08:
WTF
Kwam ik achter toen ik hardware problemen had en ik continue "afsloot" waarna iemand mij de tip gaf om te "herstarten". Blijkbaar was "herstarten" effectiever dan "afsluiten" en "starten".

Fair enough, ik heb de reboot niet gezien, maar al mijn apps waren wel afgesloten. Wat open stond bij het inloggen waren typisch de apps die automatisch weer openen als ze open waren als je Windows afsluit. Misschien is hij dan gewoon niet daadwerkelijk uitgelogd.
Speelde dit alleen bij Ziggo? Ik heb KPN en merkte de afgelopen dagen ook op rare momenten dat ik ineens geen DNS meer had.. Nog nooit meegemaakt tot ik van 8.8.8.8 naar 1.1.1.1 ben gewisseld.F.West98 schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 15:54:
Ook lekker handig als je door de baas verplicht wordt op een gedeelde dev-server te werken en je IDE ineens niet meer wil syncen omdat hij de hostnaam niet kan vinden
Dat had ik daarnet ook - ook met Windows Update. Terug inloggen (want loginscreen) en daarachter sommige (niet alle) apps die nog actief waren voor het afsluiten. An sich niet vervelend, maar wel apart..oisyn schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 09:08:
WTF
Ik heb dit ook gehad, maar dan met Chrome op de Mac. Dus het ligt aan Chrome..oisyn schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 09:08:
WTF
Meer serieus: Login- en lockschermen zouden minder toeters en bellen moeten hebben. Op iOS is een bypass tientallen keren een security issue geweest.
Op Win10 kan je de browser triggeren om naar een bingsearch over de foto vd dag te gaan. Normaal gesproken een no-go, maar MS bepaalt daar voor je dat het wel goed moet zitten omdat er grotendeels naar MS spul genavigeerd wordt.
#makecomputersboringagain
{signature}
Echt he, een Android device onder supervisie werkt echt zo enorm frustrerend.
Allereerst de leeftijd. Als je daar eerlijk over bent, dan mag je in NL dus geen Youtube kijken onder de 16; de app wordt gewoon verwijderd en wordt je verwezen naar YT Kids. Je geboortejaar aanpassen dat je weer volwassen bent is natuurlijk geen optie, dus dat betekent account opzeggen en opnieuw aanmaken.
Dan het toevoegen van een account onder supervisie. Dat mag dus niet. Je kunt kiezen voor supervisie bij de eerste installatie van een device, maar dan mag je geen andere accounts meer aanmaken. De enige optie is om een normaal account te hebben, die toe te voegen, en dan pas de supervisie aan te zetten.
Vervolgens kom je in de knoei met allemaal restricties wat betreft het toevoegen van extra accounts. Mijn dochter werkt dus op school met Google Classroom, dus ze heeft ook een Google account van school. Die mag je niet zomaar toevoegen, dus het gebruik van classroom in de browser is een no-go. Google is daar niet heel duidelijk over, je loopt gewoon door alle schermen heen, maar uiteindelijk werkt het niet. Het werkt gelukkig dan weer wel in de specifieke apps (Classroom, Meet, Documents, etc), maar als je een app niet hebt geinstalleerd en je wordt ernaar verwezen middels een link, dan gaat ie dus naar de browser, waar je je classroom account niet kunt kiezen.
Dan blijkt vervolgens dat filmpjes bij NPO en School TV en dergelijke niet standaard werken. Dan moet je eerst toestemming vragen aan de ouders. Op zich prima, ware het niet dat die sites daar geen rekening mee houden en altijd zelf UI-elementen plaatsen over de knoppen die je moet gebruiken om die toestemming te kunnen vragen. AAAARGH
Allereerst de leeftijd. Als je daar eerlijk over bent, dan mag je in NL dus geen Youtube kijken onder de 16; de app wordt gewoon verwijderd en wordt je verwezen naar YT Kids. Je geboortejaar aanpassen dat je weer volwassen bent is natuurlijk geen optie, dus dat betekent account opzeggen en opnieuw aanmaken.
Dan het toevoegen van een account onder supervisie. Dat mag dus niet. Je kunt kiezen voor supervisie bij de eerste installatie van een device, maar dan mag je geen andere accounts meer aanmaken. De enige optie is om een normaal account te hebben, die toe te voegen, en dan pas de supervisie aan te zetten.
Vervolgens kom je in de knoei met allemaal restricties wat betreft het toevoegen van extra accounts. Mijn dochter werkt dus op school met Google Classroom, dus ze heeft ook een Google account van school. Die mag je niet zomaar toevoegen, dus het gebruik van classroom in de browser is een no-go. Google is daar niet heel duidelijk over, je loopt gewoon door alle schermen heen, maar uiteindelijk werkt het niet. Het werkt gelukkig dan weer wel in de specifieke apps (Classroom, Meet, Documents, etc), maar als je een app niet hebt geinstalleerd en je wordt ernaar verwezen middels een link, dan gaat ie dus naar de browser, waar je je classroom account niet kunt kiezen.
Dan blijkt vervolgens dat filmpjes bij NPO en School TV en dergelijke niet standaard werken. Dan moet je eerst toestemming vragen aan de ouders. Op zich prima, ware het niet dat die sites daar geen rekening mee houden en altijd zelf UI-elementen plaatsen over de knoppen die je moet gebruiken om die toestemming te kunnen vragen. AAAARGH

Ja maar hoe kan Chrome het doen als hij nog niet is ingelogdVoutloos schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 09:56:
[...]
Ik heb dit ook gehad, maar dan met Chrome op de Mac. Dus het ligt aan Chrome.
En dat is bij ons de reden dat de andoid tablet met FamilyLink alleen gebruikt wordt voor spelletjes enzo. En dat er een (oude) laptop wordt gebruikt voor Google Classroom..oisyn schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 10:02:
Echt he, een Android device onder supervisie werkt echt zo enorm frustrerend.
Het zou fijner zijn dat ik als ouder uiteindelijk het laatste woord hebt wat er op kan staan ipv Google. Zijn er alternatieven?
^^ Ok, ik heb dit kunnen oplossen met gebruik van een toetsenbord..oisyn schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 10:02:
:fill(white):strip_exif()/f/image/gQ6d0IneilIBblkRANdoUbCt.png?f=user_large)
Maar we hebben deze tablet icm een hoesje met BT toetsenbord juist voor haar aangeschaft zodat ze daar ook haar schoolwerk op kan doen.Evilbee schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 10:31:
[...]
En dat is bij ons de reden dat de andoid tablet met FamilyLink alleen gebruikt wordt voor spelletjes enzo. En dat er een (oude) laptop wordt gebruikt voor Google Classroom.
Maar ik vind de supervisie idd veel te restrictive. Het enige wat ik wil voorkomen is dat ze zomaar random apps installeert of micropayments doet in de apps die ze gebruikt. Dat hele screentime monitoring enzo doe ik zelf wel.
Screentime monitoring e.d. kan je toch gewoon los uitzetten? Ik heb beide telefoons van mijn kinderen ook gekoppeld met Family link en kan screentime e.d. gewoon uitzetten en toch blijven bepalen welke apps wel/niet geinstalleerd morgen worden.
"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney
Maar mijn probleem ligt niet bij screentime monitoringCreepy schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 11:01:
Screentime monitoring e.d. kan je toch gewoon los uitzetten? Ik heb beide telefoons van mijn kinderen ook gekoppeld met Family link en kan screentime e.d. gewoon uitzetten en toch blijven bepalen welke apps wel/niet geinstalleerd morgen worden.
Ben opgegroeid in Grunning, de randstad ligt pas uit de route !Crazy D schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 07:37:
[...]
Daarom ben ik naar Duiven verhuist. Niet dat dit de perfecte plek is, maar Zuid Limburg of Groningen/Friesland liggen wel echt heel erg uit de route.. Heb hier rust, mooie natuur, en de randstad is goed aan te rijden. En ook speeltuintjes en dat soort prut wat handig is als je kids hebt
(als je uberhaupt nog zin hebt om er heen te gaan
Was wel grappig met de KPN'ers en NS'ers etc. die daar in de jaren 80 heen moesten.
Toen sommige weer terug moesten naar de randstad hadden een hoop daar toch minder behoefte aan.
(zal ook wel deels komen door dat ze met de eerste move groter konden gaan wonen en bij de laatste dat kleiner zou moeten voor dezelfde prijs).
Maar goed wat is het .. een decennium geleden toch opgestoten in de vaart der volkeren, voor het eerst de vaste file bij het julianaplein
Login-scherm is toch ook vooral voor de poets ?Voutloos schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 09:56:
[...]
Ik heb dit ook gehad, maar dan met Chrome op de Mac. Dus het ligt aan Chrome.
Meer serieus: Login- en lockschermen zouden minder toeters en bellen moeten hebben. Op iOS is een bypass tientallen keren een security issue geweest.
Op Win10 kan je de browser triggeren om naar een bingsearch over de foto vd dag te gaan. Normaal gesproken een no-go, maar MS bepaalt daar voor je dat het wel goed moet zitten omdat er grotendeels naar MS spul genavigeerd wordt.
#makecomputersboringagain
(aangezien nog steeds een groot deel toch niet aan disk-encryptie doet)
mwa, het is op zich wel een goed idee dat niet iedereen die langs je bureau loopt als jij even naar de wc bent direct je mail kan lezen.gekkie schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 11:15:
[...]
Login-scherm is toch ook vooral voor de poets ?
(aangezien nog steeds een groot deel toch niet aan disk-encryptie doet)
Ach, nog even wachten en dan zou dat ook minder een issue moeten zijngekkie schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 11:12:
Maar goed wat is het .. een decennium geleden toch opgestoten in de vaart der volkeren, voor het eerst de vaste file bij het julianaplein.
Dat bedoel ik, of zouden er nog mensen zijn die windows multi-user gebruiken ?RagingPenguin schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 12:48:
[...]
mwa, het is op zich wel een goed idee dat niet iedereen die langs je bureau loopt als jij even naar de wc bent direct je mail kan lezen.
Ja, genoeg. Bedrijven en scholen bijvoorbeeld.gekkie schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 13:53:
[...]
Dat bedoel ik, of zouden er nog mensen zijn die windows multi-user gebruiken ?
Alles hangt af van je perspectief...gekkie schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 11:12:
[...]
Ben opgegroeid in Grunning, de randstad ligt pas uit de route !
(als je uberhaupt nog zin hebt om er heen te gaan)
Exact expert nodig?
Ook nog voor iets meer dan onderscheid tussen admin en user account ?ThomasG schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 14:13:
[...]
Ja, genoeg. Bedrijven en scholen bijvoorbeeld.
Het lijk mij dat iedereen zijn eigen account wilt hebben?gekkie schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 14:28:
[...]
Ook nog voor iets meer dan onderscheid tussen admin en user account ?
Weet ik niet, ik had verwacht dat bij bedrijven de meesten wel eigen hardware hebben, receptioniste misschien niet, maar goed.ThomasG schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 14:31:
[...]
Het lijk mij dat iedereen zijn eigen account wilt hebben?
En bij scholen dat het meeste in een (web) leeromgeving zit met daar een inlog op ipv op het OS.
Er zijn genoeg bedrijven waarbij mensen bijvoorbeeld part-time werken een een computer delen. Of waarbij ze flex werk plekken hebben met computer, e.d.gekkie schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 14:33:
[...]
Weet ik niet, ik had verwacht dat bij bedrijven de meesten wel eigen hardware hebben, receptioniste misschien niet, maar goed.
En bij scholen dat het meeste in een (web) leeromgeving zit met daar een inlog op ipv op het OS.
Nu zullen door de lockdown veel werknemers wel een laptop hebben gekregen om thuis te werken. Maar dat was niet vanzelfsprekend.
Daarnaast zijn er veel families die een desktop PC delen, maar wel allemaal een eigen tablet hebben e.d.
In plaats van vragen of mensen Windows nog met meerdere accounts gebruiken, kun je beter vragen of er nog mensen zijn die Windows gebruiken
OK heb ik daar een wat vertekend beeld vanThomasG schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 14:37:
Er zijn genoeg bedrijven waarbij mensen bijvoorbeeld part-time werken een een computer delen. Of waarbij ze flex werk plekken hebben met computer, e.d.
Nu zullen door de lockdown veel werknemers wel een laptop hebben gekregen om thuis te werken. Maar dat was niet vanzelfsprekend.
Of ze dan weer gaan voor multiuser of alles op 1 user doen is weer de vraagDaarnaast zijn er veel families die een desktop PC delen, maar wel allemaal een eigen tablet hebben e.d.
Bij deze, ik kan me zelf meestal nog net wel inhouden voordat ik m'n windows gebruik om m'n linux flappies te laten vliegenIn plaats van vragen of mensen Windows nog met meerdere accounts gebruiken, kun je beter vragen of er nog mensen zijn die Windows gebruiken
Android heeft zelfs ondersteuning voor meerdere gebruikers! (maar dat heb ik echt nog nooit gebruikt zien worden)
🠕 This side up
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit topic is niet de plaats om te lopen helpdesken. De Coffee Corner is primair bedoeld als uitlaatklep voor iedereen in de Devschuur® en niet als vraagbaak.
Dit topic is niet de plaats om te lopen helpdesken. De Coffee Corner is primair bedoeld als uitlaatklep voor iedereen in de Devschuur® en niet als vraagbaak.