De Devschuur Coffee Corner - Iteratie ⓬ Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 83 ... 102 Laatste
Acties:
  • 586.000 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-10 00:43
Douweegbertje schreef op woensdag 30 december 2020 @ 15:26:
[...]
Volgens mij, ergens in de /proc is daar iets van terug te vinden.
Voor wat ik heb gevonden kun je daar het container id uit vissen, maar niet op basis van welk image die container draait.
Maar om dan exact op je use-case in te haken. Wat je eigenlijk wilt is dus niet bezig houden met dat soort geneuzel (no offence ;) ) en dus logs naar STDOUT doen en zodoende dat dit op je hostsysteem wordt opgepakt. Nogmaals, ik gebruik docker zelf weinig/niet maar hetzelfde principe wordt daar gehanteerd waarbij logs ergens in
code:
1
/var/lib/docker/containers/<container id>/<container id>-json.log

terecht komen op je host systeem.

https://docs.docker.com/config/containers/logging/configure/
Dit is dan ook in lijn met het 12 factor app principe: "Je container doet maar 1 ding". Dus een extra service voor logs is niet wat je wilt.
Het container id is leuk, ik wil het image id. Zodat ik iets makkelijker kan nagaan op basis van welke initiele state (m'n image) die stateless zooi is gaan draaien en er een potje van heeft gemaakt. Maar goed kennelijk moet dat allemaal op host niveau. Maarja dan krijg ik op host niveau weer allemaal script zooi.
En hoe vind ik het image id/name/tags en print ik die, zodat ze naar eender welke logging ook heen worden geschreven al was het naar stdout, stderr, i don't care. Het probleem is dat ik het vanuit de runnende container nergens te pakken krijg. Of ik moet dingen er hard-coded vooraf in gaan plempen of wellicht met vage environment vars door gaan lopen passen met een veel ingewikkeldere cli regel voor het starten van die container.

Maar goed het lijkt dus op "the docker way or the highway, in any case not my way" :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11-10 16:28

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

gekkie schreef op woensdag 30 december 2020 @ 15:39:
[...]

Maar goed het lijkt dus op "the docker way or the highway, in any case not my way" :+
Het probleem is dat 'Docker' een te universele term is. Jij wilt nu eigenlijk een setup waarvoor je dus een betere management laag wilt hebben. Ipv die docker daemon.
Oftewel docker swarm, kubernetes, k3s, .. whatever. (en nee, please niet docker swarm :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03:07

F.West98

Alweer 16 jaar hier

gekkie schreef op woensdag 30 december 2020 @ 15:16:
[...]

:?
Hoe weet docker dan welk image hij moet runnen als er niets unieks is aan dat specifieke image ?
Ik meende toch een bloody id of name op te moeten geven op de commandline ?

Ik vraag me af of "learning curve" hier niet meer is "leer je verwachting bij te stellen tot wat wel functioneert".
Om preciezer te zijn: een image kan meerdere tags hebben, maar een tag heeft maar één image :P En een image kan op elk systeem andere tags hebben. Dus je zou dan ergens runtime info moeten exposen, maar dan zou je je app zo aanpassen dat het niet meer goed buiten docker werkt :P

En zoals @Douweegbertje ook al aangeeft, logging handel je meestal af door gewoon naar stdout te printen en dan laat je een laag daarbovenop het afhandelen. Of je laat de applicatie naar een elastic/whatever loggen die zelf ergens de docker runtime info vandaan plukt. Maar zelf weinig ervaring met loggingdingen verder.

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Douweegbertje schreef op woensdag 30 december 2020 @ 16:01:
[...]
Het probleem is dat 'Docker' een te universele term is. Jij wilt nu eigenlijk een setup waarvoor je dus een betere management laag wilt hebben. Ipv die docker daemon.
Oftewel docker swarm, kubernetes, k3s, .. whatever. (en nee, please niet docker swarm :P )
Mjah wat je standaard bij docker krijgt is vrij "bare bones" en tegelijkertijd ook "aardig opinionated".
Maar goed de rest aan tools is dan al weer gauw "over de top" en het alternatief is zelf allerlei scripts aan elkaar gaan plakken.

Het doet best aardige dingen, maar mij bevalt het toch matig (voor iets wat al een aardige tijd bestaat).

Heb ook het gevoel dat het verwijderen van images dan wel prunen ook niet geheel soepel werkt qua het verwijderen van alles wat als overlay geen dependency meer heeft, maar goed dat heb ik uiteindelijk niet verder meer uitgezocht (had wel andere dingen te doen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
F.West98 schreef op woensdag 30 december 2020 @ 16:14:
[...]
Om preciezer te zijn: een image kan meerdere tags hebben, maar een tag heeft maar één image :P En een image kan op elk systeem andere tags hebben. Dus je zou dan ergens runtime info moeten exposen, maar dan zou je je app zo aanpassen dat het niet meer goed buiten docker werkt :P
Dat kreng krijgt (als je er geen name aan toe kent in iedergeval) toch gewoon een ID gebaseerd op een hash ?
Waarom mag ik dat in de container niet weten, zodat ik het bijvb bij de resultaten van mijn worker kan terug gooien en in een DB frutten zodat ik een referentie heb naar hetgeen waarop die worker op basis van andere input uiteindelijk z'n resultaat heeft weten te genereren ?
En zoals @Douweegbertje ook al aangeeft, logging handel je meestal af door gewoon naar stdout te printen en dan laat je een laag daarbovenop het afhandelen. Of je laat de applicatie naar een elastic/whatever loggen die zelf ergens de docker runtime info vandaan plukt. Maar zelf weinig ervaring met loggingdingen verder.
Tsja dan moet ik in een host dingen gaan scripten elasticsearch op gaan zetten en dat dan consistent gaan houden met m'n SQL database ?
Ik zou bekant beter zelf een runtime in elkaar kunnen gaan kantklossen die die meuk dan wel exposed :/.

Maar goed laten we het maar op user error gooien }:O.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11-10 20:24
gekkie schreef op woensdag 30 december 2020 @ 17:13:
[...]

Dat kreng krijgt (als je er geen name aan toe kent in iedergeval) toch gewoon een ID gebaseerd op een hash ?
Waarom mag ik dat in de container niet weten, zodat ik het bijvb bij de resultaten van mijn worker kan terug gooien en in een DB frutten zodat ik een referentie heb naar hetgeen waarop die worker op basis van andere input uiteindelijk z'n resultaat heeft weten te genereren ?

[...]

Tsja dan moet ik in een host dingen gaan scripten elasticsearch op gaan zetten en dat dan consistent gaan houden met m'n SQL database ?
Ik zou bekant beter zelf een runtime in elkaar kunnen gaan kantklossen die die meuk dan wel exposed :/.

Maar goed laten we het maar op user error gooien }:O.
Wat ik meestal doe als ik echt zoiets moet doen is het meegeven van die naam in environment variables of gewoon in je dockerfile als parameters die meegeleverd worden aan je daadwerkelijke stuk software. Er is toch wel iets op te verzinnen als je dit echt wil lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Merethil schreef op woensdag 30 december 2020 @ 17:27:
[...]
Wat ik meestal doe als ik echt zoiets moet doen is het meegeven van die naam in environment variables of gewoon in je dockerfile als parameters die meegeleverd worden aan je daadwerkelijke stuk software. Er is toch wel iets op te verzinnen als je dit echt wil lijkt me?
Op zich wel, maar dan zouden ze weer wat makkelijker kunnen verschillen, of je moet hetzelfde op twee plekken in de commandline gaan plakken zodat die gegarandeerd hetzelfde zijn.

En ik bedoel alles kan, ongetwijfeld, maar ik vind het niet altijd handig en wat on-af, wat dat betreft is het misschien ook wel een "mis-management of expectations", in iedergeval bij mij.
Het is toch lange tijd gepresenteerd als "het beste sinds het gesneden brood" (alhoewel de meningen over dat ijkpunt ook al kunnen verschillen), maar ik vind het dan iets wat tegenvallen voor welke batterijen er bij zitten.

En het dan opleuken met elasticsearch, complete CI/CD straten en wat dies meer zij, mjah alleen de smart blockchain ontbreekt dan nog en is enige overkill in een hoop gevallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:49

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Ik kan een ieder, maar zeker @gekkie, aanraden om, wanneer ie een beetje met Docker wil prusten, eens Portainer te deployen. Sowieso weet ik dat @gekkie daarin exact terug kan vinden wat hij nu niet goed weet te vinden, maar verder is het gewoon een veel overzichtelijkere tool om te kijken wat je nu eigenlijk allemaal draaiende hebt.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:22
Douweegbertje schreef op woensdag 30 december 2020 @ 16:01:
[...]

Docker is intussen toch gewoon de Maggi of Kärcher in containerization land? Iedereen noemt alles maar Docker, jij als kenner noemt k8s een management laag over Docker. Maar dat is K8s nooit echt geweest en zal het binnenkort ook echt helemaal niet meer zijn.

Veel wat Docker groot heeft gemaakt is intussen allemaal mooi gestandaardiseerd en valt in zoverre buiten Docker. Dit allemaal onder het Open Container Initiative. Een onafhankelijke partij die bv de Container Runtime specification heeft opgesteld, en de Image Format Specification. Maar om Docker images te draaien heb je, al heel lang, helemaal geen Docker (daemon) meer nodig. En K8s maakt momenteel blijkbaar nog gebruik van Docker (/kan er optioneel gebruik van maken?) en dat gaat binnenkort veranderen. Dan gebruikt K8s dus een andere runtime (mogelijk zelfs een eigen / ingebouwde runtime?). Maar uiteraard kan die wel gewoon container images volgens de OCI specififikatie draaien. En ik neem aan dat die ook nog steeds standaard van het hub.docker.com registry pulled als je geen ander opgeeft.

In die zin gok ik dat eenieder dus ook vrij is om een nieuwe image builder te maken die een stuk logischer in gebruik is, geen Dockerfile (maar bv een DEfile :p) gebruikt, andere syntax, automatisch environment variables vastlegt op basis van build arguments, you name it. Zolang het resulterende image maar aan de OCI Image Format spec voldoet kun je dat image dan ook draaien in Docker, runc, K8s of wat dan ook.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Koenvh
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12:17

Koenvh

Hier tekenen: ______

RobertMe schreef op woensdag 30 december 2020 @ 18:05:
[...]

Docker is intussen toch gewoon de Maggi of Kärcher in containerization land?

[...]
Je had hier zo'n mooie kans om het "de Kliko in containerland" te noemen, en die kans heb je gewoon laten liggen -O-

🠕 This side up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Koenvh schreef op woensdag 30 december 2020 @ 18:09:
[...]

Je had hier zo'n mooie kans om het "de Kliko in containerland" te noemen, en die kans heb je gewoon laten liggen -O-
Ik noem dat ding een "container" (no pun intended). De naam Kliko heb ik echt nog nooit gebruikt. Denk dat het gebruik van Kliko misschien regio gebonden is? Ken in zoverre ook niemand die een afvalcontainer een Kliko noemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenvh

Koenvh

@RobertMe Volgens mij is het vrij afhankelijk waar je vandaan komt, en of daar in de jaren '70 "Kliko's" werden geïntroduceerd, of een ander merk. Is misschien ook leeftijdsafhankelijk.

Wikipedia: Lijst van merknamen die als soortnaam worden gebruikt

Zelf noem ik het ook een container, maar ik kijk niet raar op als iemand het een Kliko noemt.

Poll: Hoe noem je dat ding waar je je afval in gooit?
Vuilbak
Vuilnisbak
Container
Kliko
Otto
Sulko
Milko
Touwtje
Tussenstand:
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=403216&layout=6&sort=prc
Ook een poll maken? Klik hier

[ Voor 47% gewijzigd door Koenvh op 30-12-2020 18:36 ]

🠕 This side up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11-10 16:28

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

RobertMe schreef op woensdag 30 december 2020 @ 18:05:
[...]

Docker is intussen toch gewoon de Maggi of Kärcher in containerization land? Iedereen noemt alles maar Docker, jij als kenner noemt k8s een management laag over Docker. Maar dat is K8s nooit echt geweest en zal het binnenkort ook echt helemaal niet meer zijn.
Nog even de correctie voor mijzelf; k8s is een orchestratie systeem. :P

• RayNbow
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online

RayNbow

Kirika <3

Zucht... waarom heeft C# geen higher-kinded polymorphism? :'(

Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

OverloadOfRed schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 20:06:
[...]

Dit soort posts maken me altijd bang voor meer gaten die mijn eigen in elkaar geknutselde systemen hebben. Bedankt voor een weekendje werk denk ik :+
Exact om deze reden heb ik Traefik eigenlijk alleen voor intern draaien (en laat ik lokaal mijn domeinnaam met al zijn subdomeinen resolven naar dat IP) Voor dingen die ik echt expliciet extern beschikbaar wil hebben, heb ik een aparte nginx reversed proxy opgezet. Ik merk alleen wel dat bijvoorbeeld android telefoons nogal hardnekkig vasthouden aan andere DNS servers dan degene die ik op mijn netwerk gedefinieerd heb..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-10 13:59
gekkie schreef op woensdag 30 december 2020 @ 14:51:
Nouja .. in het kader van mijn learning curve: stel ik wil vanuit een container de image name/id/tags hebben zodat ik in de container weet wie ik ben en hoe ik genoemd ben, hoe doe ik dat ?

Lijkt me niet bijzonder veel gevraagd, wat read-only metadata, dat zou toch weinig kruim moeten kosten, maar mijn google-foo laat me tot nu toe in de steek.
Dat is nogal een bijzondere use-case. Container applicaties zouden uberhaupt niet moeten 'weten' dat ze in een container draaien, laat staan welke naam. Ik vind zelf niet dat je kunt stellen dat Docker gebruiksonvriendlijk is als je 'rare' dingen probeert te doen.

Je kunt deze info uitvragen aan de docker daemon, maar dat zal best wat werk zijn ja.

Als het puur gaat dat de service zijn versie kan rapporteren op bijvoorbeeld een /info endpoint, dat los je normaliter niet via Docker op.

https://niels.nu

• Hydra
gekkie schreef op woensdag 30 december 2020 @ 17:42:
Het is toch lange tijd gepresenteerd als "het beste sinds het gesneden brood" (alhoewel de meningen over dat ijkpunt ook al kunnen verschillen), maar ik vind het dan iets wat tegenvallen voor welke batterijen er bij zitten.
Door wie? Docker is weinig anders dan een universeel executableformaat wat dan door een runtime in een jail uitgevoerd wordt. En dat doet het heel goed. Zowel in productie (met orchestrators als Kubernetes), om gewoon lokaal te werken (kan me de laatste keer dat ik een database geinstalleerd heb niet heugen) en om integration tests te draaien (opspinnen van een echte DB voor je tests).

Dat is letterlijk ongeveer alles wat docker 'is'. Ik weet niet wie je verteld heeft dat het het "beste sinds gesneden brood is", maar ik zou m'n info misschien bij andere bronnen vandaan halen :) Er zijn geen gouden hamers, en Docker is er ook niet een.

Wel krijg ik het idee dat je bepaalde dingen op een niet standaard ding probeert te doen (zoals image tags uitvragen om een versie te bepalen), ik denk dat het daar vooral een kwestie is van een beetje rondlezen hoe anderen dat doen. Bij Spring services doen wij dat meestal via een build-info file die Spring al in de maven build aanlegt bijvoorbeeld. Dit soort dingen is stack-afhankelijk en niet iets dat je normaliter aan Docker overlaat. Zoals ik al zei; de applicatie moet niet 'zien' dat 'ie in docker draait.

• RagingPenguin
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
RayNbow schreef op donderdag 31 december 2020 @ 10:44:
Omdat het een class-based OOP taal is?

• RayNbow
  • Nu online

RayNbow

Kirika <3

RagingPenguin schreef op donderdag 31 december 2020 @ 14:35:
[...]

Omdat het een class-based OOP taal is?
Dat sluit higher-kinds niet uit? C++ heeft bijv. template-templates. :p

• RagingPenguin
  • Niet online
RayNbow schreef op donderdag 31 december 2020 @ 14:47:
[...]

Dat sluit higher-kinds niet uit? C++ heeft bijv. template-templates. :p
Natuurlijk, alles kan als je maar hard genoeg wilt. Maar over het algemeen past higher-kinds niet echt in het paradigm van classes, inherence en OOP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

RayNbow schreef op donderdag 31 december 2020 @ 10:44:
Grappig: https://github.com/dotnet/csharplang/issues/339

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Achtergrond: ik ben ben geen programmeur, maar heb 'wel wat gezien' en werk met SQL & stored procedures. Je kan er een hele discussie over of dat wel of niet een programmeer taal is...

Nu een beetje in Python aan het verdiepen omdat we dat binnen het bedrijf veel gebruiken.

Grappig taaltje, maar... zo on the fly al je shit definieren zonder type? :X Ik snap ook nog geen hol van de opbouw van een programma, classes en functies. Maar goed, al doende leert men.

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Motrax schreef op donderdag 31 december 2020 @ 15:12:
Grappig taaltje, maar... zo on the fly al je shit definieren zonder type? :X Ik snap ook nog geen hol van de opbouw van een programma, classes en functies. Maar goed, al doende leert men.
Ik heb er ook nooit aan kunnen wennen. Python gebruik ik dan ook vooral om scripts te schrijven. Zodra ik echt iets wil bouwen, gebruik ik vrijwel altijd C#.

Grote voordeel van Python vind ik wel dat het overal beschikbaar is. Ik kan die scripts zo ongeveer op alles deployen, van een Windows Server tot en met een Synology, of zelfs een friggin' Raspberry Pi.

En ik vind het ook fijn dat de base library vrij compleet is. Praktisch alles zit er in.

Dus ik heb er verder geen hekel aan. Wou alleen dat het statically typed was ;)

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

• Lethalis
  • Niet online
RobertMe schreef op woensdag 30 december 2020 @ 18:16:
[...]

Ik noem dat ding een "container" (no pun intended). De naam Kliko heb ik echt nog nooit gebruikt. Denk dat het gebruik van Kliko misschien regio gebonden is? Ken in zoverre ook niemand die een afvalcontainer een Kliko noemt.
Mijn vader zei ook altijd kliko. Maar die heeft Nederlands (eigenlijk Vlaams) geleerd in België, voordat we naar Nederland zijn verhuisd :D

PS
Hij dacht ooit als Duitser goed geld te kunnen verdienen in Antwerpen (petrochemie). En dacht heel naïef dat het zou helpen dat hij al Frans kon spreken _O- Dat was een half jaartje afzien totdat hij de taal redelijk beheerste (die Vlamingen weigeren pertinent Frans met je te spreken).

PPS
Kan ook een generatiedingetje zijn bedenk ik mij net. Dat het vroeger gewoon zo genoemd werd. Container is natuurlijk een Engels woord en die zijn eigenlijk vooral de laatste decennia steeds meer in onze taal geslopen.

Een senior ( ;) ) collega van mij gebruikt vaak ook andere woorden dan wij voor van alles en nog wat. Hij schrijft ook veel dingen met een k. Dus faktuur ipv factuur. En dat is toch echt een Hollander.

PPPS
Wikipedia: Minicontainer

"In Nederland worden minicontainers gewoonlijk kliko genoemd, naar een fabrikant die deze in de jaren 70 op de markt bracht, of naar de Duitse naamsvariant otto."

Generatiedingetje dus :)

[ Voor 53% gewijzigd door Lethalis op 31-12-2020 15:42 ]

• RayNbow
  • Nu online

RayNbow

Kirika <3

Maar zolang een voorstel niet geimplementeerd en uitgerold is, heb je er niet veel aan. :p
RagingPenguin schreef op donderdag 31 december 2020 @ 14:53:
[...]

Natuurlijk, alles kan als je maar hard genoeg wilt. Maar over het algemeen past higher-kinds niet echt in het paradigm van classes, inherence en OOP.
Maar waarom niet? Waarom wel kunnen abstraheren over classes en interfaces via generics, maar niet kunnen abstraheren over de generics zelf? Met als gevolg dus dat je dus voor sommige zaken vrijwel exact dezelfde code meer dan 1x moet schrijven. Zie bijv. het kunstmatige voorbeeld hieronder.
RayNbow schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 14:38:
[...]
C#:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
static IEnumerable<int> addOne(IEnumerable<int> xs) 
{ 
    return from x in xs 
           select x + 1; 
}
static IObservable<int> addOne(IObservable<int> xs)   // (IObservable uit Rx)
{ 
    return from x in xs 
           select x + 1; 
}

static Foo<int> addOne(Foo<int> xs) 
{ 
    return from x in xs 
           select x + 1; 
}
static Bar<int> addOne(Bar<int> xs) 
{ 
    return from x in xs 
           select x + 1; 
}
// enzovoorts... voor elke class/interface die de LINQ Select operator bevat...

• roeleboel
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

Lethalis schreef op donderdag 31 december 2020 @ 15:24:
[...]
PS
Hij dacht ooit als Duitser goed geld te kunnen verdienen in Antwerpen (petrochemie). En dacht heel naïef dat het zou helpen dat hij al Frans kon spreken _O- Dat was een half jaartje afzien totdat hij de taal redelijk beheerste (die Vlamingen weigeren pertinent Frans met je te spreken).
Mjah, dat is vergelijkbaar met naar Maastricht verhuizen en klagen dat niemand Fries met je wil spreken, dat is gewoon niet de taal van de regio.

De makkelijkste manier om hyprocrieten boos te krijgen? Confronteer ze met hun eigen uitspraken...

• Lethalis
  • Niet online
roeleboel schreef op donderdag 31 december 2020 @ 15:49:
[...]
Mjah, dat is vergelijkbaar met naar Maastricht verhuizen en klagen dat niemand Fries met je wil spreken, dat is gewoon niet de taal van de regio.
Nee, maar veel Vlamingen kunnen wel Frans :) Terwijl waarschijnlijk zo goed als niemand in Maastricht Fries kan spreken en geen idee heeft wie pake en beppe zijn.

• RobertMe
Lethalis schreef op donderdag 31 december 2020 @ 15:51:
[...]

Nee, maar veel Vlamingen kunnen wel Frans :) Terwijl waarschijnlijk zo goed als niemand in Maastricht Fries kan spreken en geen idee heeft wie pake en beppe zijn.
Nu woon ik niet in Maastricht, maar een kilometertje of 10 er vanaf, maar ik ken pake en beppe inderdaad niet. Maar ik ken wel een Beppie :+.

En m.b.t. Belgen, tsja, het blijven Belgen. Ooit op de middelbare school voor de les Frans een "samenwerking" gehad met een school van net over de grens in Wallonië. Laatste dingetje was een dag naar Maastricht. Op die andere school zat een gekleurd iemand. Toen "het tuig" van uit mijn klas hem, in het Nederlands / Limburgs dialect dingen begonnen te noemen bleken die Fransen ineens heel goed Nederlands te spreken.

Maar volgens mij is het sowieso zo dat Vlamingen wel allemaal Frans leren en het ook spreken als het is. Terwijl de Walen misschien net een beetje Nederlands geleerd krijgen en pertinent weigeren om het te spreken

[ Voor 39% gewijzigd door RobertMe op 31-12-2020 16:07 ]

• RagingPenguin
  • Niet online
RayNbow schreef op donderdag 31 december 2020 @ 15:42:
[...]

Maar waarom niet? Waarom wel kunnen abstraheren over classes en interfaces via generics, maar niet kunnen abstraheren over de generics zelf? Met als gevolg dus dat je dus voor sommige zaken vrijwel exact dezelfde code meer dan 1x moet schrijven. Zie bijv. het kunstmatige voorbeeld hieronder.
Er is niet een harde 'waarom', het is een design keuze die de ontwikkelaars van de CLR jaren geleden gemaakt hebben. En het is geen vreemde keuze, de meeste talen in de 'C#' style hebben geen higher-kinds (helaas betekend dat ook dat F# ze niet heeft en voor de programmeerstijl die bij die taal hoort is het dan wel weer een serieus issue).

Zoals al gelinkt zijn er mensen die het graag willen en is er ook al serieus over nagedacht, maar zo als het er nu uitziet is het niet mogelijk om higher-kinds toe te voegen aan C# zonder een breaking change te doen in de IL voor de CLR. En dat maakt de kans dat higher-kinds (op korte termijn) toegevoegd gaan worden best wel klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 07:45

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Happy new year!

Heeft iemand al een RegEx klaar staan om alle 2020 in 2021 te veranderen? :+

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azerty
  • Laatst online: 11:09
DevWouter schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 00:57:
Happy new year!

Nee, nog niet nodig gehad gelukkig :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Niet online
Happy new year!

sed -i 's/2020/2021/g' toch :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koenvh

Koenvh

Happy new year!

Heeft iemand al een RegEx klaar staan om alle 2021 in 2021 te veranderen? :+
Zo, gedaan :+

🠕 This side up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-10 17:57
Bij wie zijn nu al builds gefaald vanwege de jaarwisseling? :+

let the past be the past.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Happy new year!

Copyright © * CodeCaster @(DateTime.Now.Year). B)

Ik krijg op het contactformulier van m'n site, dat beschermd is met ReCaptcha, de laatste tijd merkwaardige spam. Telkens een paar woorden per bericht:
for Countess Louise of Savoy
only a few survived.
manuscripts underwent in the Middle
Middle Ages as in Western
drafts of literary works
monuments related to deep
then only a few have reached us
... As a rule, the manuscript is called
Als ik het web doorzoek op die zinnen, vind ik verschillende sites met reactiemogelijkheden waarop ook een of meer van die frases staan.

Wat zou nou het doel zijn? Detecteren of een site die zinnen publiceert en laat staan, om te kijken waar er niet op spam wordt gefilterd?

[ Voor 55% gewijzigd door CodeCaster op 02-01-2021 12:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07 10:18
Dit is GPT-3 die aan het proben is en langzaam self-aware wordt.

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenvh

Koenvh

@CodeCaster Kun je de reacties achteraf nog aanpassen? Misschien is dat gedeelte dan niet met een CAPTCHA beveiligd.

[ Voor 35% gewijzigd door Koenvh op 02-01-2021 22:48 ]

🠕 This side up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEDfan
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11:25
Hydra schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 14:40:
[...]

Oh lol, goeie tip. Die kende ik niet. An sich is het enige waar ik me zorgen om maak Jenkins, en daar wil ik sowieso wel vanaf.

Toen ik dat opgezet heb, had Let's Encrypt nog geen wildcards. Dat moet ik nog omzetten.

Kan ik je op een of andere manier meerdere duimpjes geven? :D
Een beetje een late reactie 8) maar ik heb mijn prive Jenkins zelf achter basic auth zitten. Jenkins heeft (helaas) nogal de neiging om regelmatig (serieuze) security vulnerabilities te hebben en dan is het wel prettig dat alles bij Jenkins achter basic auth zit. Zelfs een bug in een of andere API of de auth code zou dan geen problemen mogen geven.

Je Jenkins versie lijkt ook wel uit 2016 te komen, tenzij je dat ook gefaked hebt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Laatst online: 11-10 22:33

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

ZaZ schreef op maandag 28 december 2020 @ 19:06:
@.oisyn Om mijn interne services SSL te maken doe ik het anders. Ik heb alles bereikbaar via DNS entries en heb er een nginx proxy tussen gemikt.
Werkt dus niet fatsoenlijk met m'n EdgeRouter-4, ajax calls failen etc. }:|

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEDfan
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11:25
CodeCaster schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 14:47:
[...]

Copyright © * CodeCaster @(DateTime.Now.Year). B)

Ik krijg op het contactformulier van m'n site, dat beschermd is met ReCaptcha, de laatste tijd merkwaardige spam. Telkens een paar woorden per bericht:

[...]

Als ik het web doorzoek op die zinnen, vind ik verschillende sites met reactiemogelijkheden waarop ook een of meer van die frases staan.

Wat zou nou het doel zijn? Detecteren of een site die zinnen publiceert en laat staan, om te kijken waar er niet op spam wordt gefilterd?
Bij recaptacha is het (naar wat ik heb horen zeggen) ook belangrijk dat je een soort validatie op de server doet. Geen idee hoe juist (een call naar google misschien), maar anders kunnen bots gewoon faken dat de recapatche juist was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
LEDfan schreef op zondag 3 januari 2021 @ 17:19:
[...]

Bij recaptacha is het (naar wat ik heb horen zeggen) ook belangrijk dat je een soort validatie op de server doet. Geen idee hoe juist (een call naar google misschien), maar anders kunnen bots gewoon faken dat de recapatche juist was.
Dat is inderdaad onderdeel van de recaptcha flow: https://developers.google.com/recaptcha/docs/verify

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
.oisyn schreef op zondag 3 januari 2021 @ 17:18:
[...]

Werkt dus niet fatsoenlijk met m'n EdgeRouter-4, ajax calls failen etc. }:|
Waarop failen ze dan? In principe zou een reverse proxy niks aan de requests moeten veranderen.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Woy schreef op zondag 3 januari 2021 @ 17:52:
[...]

Waarop failen ze dan? In principe zou een reverse proxy niks aan de requests moeten veranderen.
Dat is wat kort door de bocht, vooral als er content geserveerd wordt met absolute URL's. In dit geval is het geloof ik iets met websockets.

Synology laat me niet veel configureren. Ik heb ook niet zo'n zin om het uit te zoeken.

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

.oisyn schreef op zondag 3 januari 2021 @ 17:57:
[...]

Dat is wat kort door de bocht, vooral als er content geserveerd wordt met absolute URL's. In dit geval is het geloof ik iets met websockets.

Synology laat me niet veel configureren. Ik heb ook niet zo'n zin om het uit te zoeken.
Ik weet niet hoe het met Nginx zit maar Apache proxied niet zomaar websockets. Dat moet je apart configureren.

[ Voor 6% gewijzigd door downtime op 03-01-2021 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
.oisyn schreef op zondag 3 januari 2021 @ 17:57:
[...]

Absolute URLs kunnen inderdaad lastig zijn, websockets is inderdaad wat meer configuratie. Maar aangezien je het over AJAX calls had, ging ik er niet vanuit dat het websockets waren.

Voor de absolute URLs kun je kijken naar content rewrite, of kijken of je de base URL van de applicatie aan kunt passen.

Maar kan mij ook voorstellen dat je geen zin hebt om het uit te zoeken, blijft vaak een hoop gekloot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Laatst online: 09:30

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Diff in Windows, blijkbaar werkt het nog vanuit 'GNU Utils for W32'.

Handig om wat testjes te doen voor diff wat ik ook op Linux gebruik.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wTSZ--bomptTf06X7FO98KZ1yKg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/taBlBUZlZREbx9xEh5yLcz8x.png?f=user_large

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Woy schreef op zondag 3 januari 2021 @ 18:26:
[...]

Absolute URLs kunnen inderdaad lastig zijn, websockets is inderdaad wat meer configuratie. Maar aangezien je het over AJAX calls had, ging ik er niet vanuit dat het websockets waren.

Voor de absolute URLs kun je kijken naar content rewrite, of kijken of je de base URL van de applicatie aan kunt passen.

Maar kan mij ook voorstellen dat je geen zin hebt om het uit te zoeken, blijft vaak een hoop gekloot.
Vooral op Synology dus. Ik heb de Nginx configuratie voor de reverse proxy gevonden en had wat regels toegevoegd om websockets te laten werken. Helaas wordt die file opnieuw gegenereerd bij een restart van de nginx service }:|

Denk dat als ik een nginx proxy op mijn NAS wil hebben, dat dat een losse nginx instantie moet zijn :Z

.edit: oh wacht, je kon custom headers definieren!
https://mlohr.com/websockets-for-synology-dsm/

.edit2: nu werkt het wel!

[ Voor 6% gewijzigd door .oisyn op 03-01-2021 21:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Giesber
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08-10 16:19
Ik wilde een bestandje con.jpg noemen, maar dat mag blijkbaar al een halve eeuw niet van Microsoft :| .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Giesber schreef op zondag 3 januari 2021 @ 20:58:
Ik wilde een bestandje con.jpg noemen, maar dat mag blijkbaar al een halve eeuw niet van Microsoft :| .
Ackshually, je kunt die files wel zo noemen, alleen kom je in de problemen met standaard tools. Was een veelgebruikte truc om files in te verstoppen als je bijvoorbeeld een public FTP open had staan. Stonden er files in de dir "con" die je met Explorer op geen enkele manier wegkreeg.

Je kunt erbij middels UNC paths (\\.\C:\con.txt)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KOCX8g1e2Pka7M03n35_mCHUtfo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ANLIeYlMrnNcAyMqCXGYRZcn.png?f=fotoalbum_large

Grappige is dat autocomplete op de command prompt de file wel ziet 8)7

[ Voor 23% gewijzigd door .oisyn op 03-01-2021 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Niet online

Motrax

Profileert

SPee schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 14:46:
Bij wie zijn nu al builds gefaald vanwege de jaarwisseling? :+
Nog geen, geen commits = geen build. Onze builds duren ~6 minuten, dus niks automatisch in de nacht, gewoon lekker per commit op de master*.

Fingers crossed, vandaag de eerste commits. Ik ben benieuwd met welke kwaliteit dat zal zijn :D

Sowieso nu al een bugmelding oppakken die we van het weekend hebben gevonden, maar gelukkig niet te kritisch was om in de vakantie op te pakken.

* Oei, he said master. Ja ik doe niet mee aan de rename golf.

Ai... wie is er nog meer een wachtwoord vergeten? Ik weet het wachtwoord van mijn privilidged account niet meer _/-\o_

[ Voor 9% gewijzigd door Motrax op 04-01-2021 05:46 ]

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11:40

Matis

Rubber Rocket

Motrax schreef op maandag 4 januari 2021 @ 05:43:
Ai... wie is er nog meer een wachtwoord vergeten? Ik weet het wachtwoord van mijn privilidged account niet meer _/-\o_
Misschien reageer ik een beetje (te) fel op jou persoonlijk, maar er ligt een diepgewortelde frustratie aan ten grondslag. Ik vind het anno 2021 en _helemaal_ voor mensen werkzaam in de digitale branche onverkoopbaar dat ze nog geen gebruik maken van een wachtwoord manager.

Een collega van mij gebruikt (denk ik) ook overal hetzelfde wachtwoord. Mocht ooit iemand dat wachtwoord te weten komen, dan is de potentiële schade (in ieder geval bij mijn werkgever) niet te overzien...

Disclaimer
* Matis is recentelijk overgestapt van Lastpass naar 1Password
Een enorme vooruitgang :)

[ Voor 12% gewijzigd door Matis op 04-01-2021 06:59 ]

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
@Matis natuurlijk is het verstandig om een password manager te gebruiken, maar voor domain/computer login's werkt dat niet zo fijn.

Tevens zijn er ook een hoop bedrijven die er zelf debet aan hebben door stomme password complexity rules en expiration in te stellen, terwijl dat voor security afgeraden wordt ( Juist omdat mensen dan passwords gaan hergebruiken en op post-it notes gaan schrijven ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElkeBxl
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 02-07 09:03

ElkeBxl

Tassendraagster

Matis schreef op maandag 4 januari 2021 @ 06:56:
[...]
Disclaimer
Hoe bevalt dat je? Waarom ben je overgestapt?

Without nipples, boobs are pointless - 365 project - In mijn hoofd is het alle dagen Kerstmis - What type of bees make milk? Boobies! - What type of bees are scary? BoooOOOOOooobeees! - Cactusliefhebster

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

ElkeBxl schreef op maandag 4 januari 2021 @ 08:40:
Hoe bevalt dat je? Waarom ben je overgestapt?
1Password bevalt echt super. De UX is velen malen beter dan LastPass. Ook de mobiele app (Android althans) is voor 1Password vele malen fijner.

Mijn vrouw en ik hadden beide een eigen LastPass account. Die hebben we nu gecombineerd tot een 1Password familie account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayNbow
  • Nu online

RayNbow

Kirika <3

Woy schreef op maandag 4 januari 2021 @ 08:35:
Tevens zijn er ook een hoop bedrijven die er zelf debet aan hebben door stomme password complexity rules en expiration in te stellen, terwijl dat voor security afgeraden wordt ( Juist omdat mensen dan passwords gaan hergebruiken en op post-it notes gaan schrijven ).
Moet ergens een wachtwoord elke ±90 dagen veranderen en heb toen besloten om het jaartal en kwartaal in dat wachtwoord op te nemen. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

LEDfan schreef op zondag 3 januari 2021 @ 17:19:
[...]

Koenvh schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 22:48:
@CodeCaster Kun je de reacties achteraf nog aanpassen? Misschien is dat gedeelte dan niet met een CAPTCHA beveiligd.
Het punt is dus niet dat de bots of mensen door ReCaptcha heen komen, dat kunnen ze al een tijdje. Ja, ik verifieer serverside de response van Google, en nee, berichten kunnen niet worden bewerkt, het is een contactformulier. Ik zie ook netjes in m'n admin console bij Google dat er minstens één CAPTCHA per dag succesvol wordt opgelost, soms zelfs meer dan dat er mailtjes gestuurd worden. Zonder deze ReCaptcha kreeg ik tientallen spammails per dag via dit formulier.

Ik ben gewoon echt benieuwd wat de bedoeling is van deze teksten die ze versturen.

Ik zie wel dat het ondertussen allang tijd is om v2 te upgraden naar v3. Wellicht scheelt dat weer wat mail.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

@Matis natuurlijk is het verstandig om een password manager te gebruiken, maar voor domain/computer login's werkt dat niet zo fijn.

[...]
Ja, dit heb ik ook wel eens ervaren. Braaf een 16 random char wachtwoord op een AD gezet, omdat ik niet besefde (op dat moment) dat ik er ook mee moest inloggen op de computer. Aan de andere kant, ik heb het zo gelaten om te kijken hoe lang het duurde voordat ik dat wachtwoord uit mijn kop kende. Het viel mij mee, 3 dagen.
RayNbow schreef op maandag 4 januari 2021 @ 08:50:
[...]

Moet ergens een wachtwoord elke ±90 dagen veranderen en heb toen besloten om het jaartal en kwartaal in dat wachtwoord op te nemen. :X
Zul je zien dat ze binnenkort wachtwoorden gaan proberen te filteren om dit soort gedrag te voorkomen :+

Maar ik snap het helemaal. Achtelijke policy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bauke1994
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10:15
Gropah schreef op maandag 4 januari 2021 @ 09:48:
Zul je zien dat ze binnenkort wachtwoorden gaan proberen te filteren om dit soort gedrag te voorkomen :+

Maar ik snap het helemaal. Achtelijke policy.
Daar hebben ze bij ons al wel eens over nagedacht, het patroon zou dan worden onthouden:
code:
1
2
3
4
5
6
c: capital
l: letter
d: digit
s: sign
Tweakers2020!
cllllllldddds

En zo zijn Tweakers2020!, Tweakers2021! en Tweakers2021@ hetzelfde.

Maar doe mij maar gewoon een password manager met een lang wachtwoord

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RayNbow
  • Nu online

RayNbow

Kirika <3

bauke1994 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 09:54:
Maar doe mij maar gewoon een password manager met een lang wachtwoord
Dat is alleen minder handig voor machines waarop je fysiek moet inloggen. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

RayNbow schreef op maandag 4 januari 2021 @ 10:25:
Dat is alleen minder handig voor machines waarop je fysiek moet inloggen. :p
Ja, daar heb je gelijk in. Maar ook de wachtenwoorden voor mij om in het AD in te loggen heb ik opgeslagen in 1Password.
Want middels SSO moet ik ook regelmatig met mijn AD inloggen op externe sites.

Daarnaast is ook biometrisch inloggen toegestaan bij ons.

[ Voor 9% gewijzigd door Matis op 04-01-2021 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Het ergste vind ik websites die:

- Niet van tevoren zeggen welke regels ze hebben
- Per eerst gevonden fout melden wat er mis is maar niet alle regels vermelden
- Of nog erger: Niet vermelden wat je fout doet maar niet je wachtwoord accepteren
- Zoveel regels hebben dat het juist weer makkelijker wordt om te brute-forcen (8 karakters, minimal 2 cijfers, minimaal 1 van de volgende karakters: @ $ % & ! ?)

Die eerste drie punten, vooral nummer drie, hebben mij soms echt een half uur of van m'n leven gekost, meestal omdat ik dan veel te lange passwords met 'verboden' karakters heb gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Niet online

Motrax

Profileert

Matis schreef op maandag 4 januari 2021 @ 06:56:
[...]

Misschien reageer ik een beetje (te) fel op jou persoonlijk, maar er ligt een diepgewortelde frustratie aan ten grondslag. Ik vind het anno 2021 en _helemaal_ voor mensen werkzaam in de digitale branche onverkoopbaar dat ze nog geen gebruik maken van een wachtwoord manager.

Een collega van mij gebruikt (denk ik) ook overal hetzelfde wachtwoord. Mocht ooit iemand dat wachtwoord te weten komen, dan is de potentiële schade (in ieder geval bij mijn werkgever) niet te overzien...

Disclaimer
Nee hoor, geen probleem! :D Het is hier ook een frustratie puntje.

Wachtwoord manager in gebruik, maar ik gebruik meerdere browser sessies en de sessie van het beheer account heeft geen LastPass gekoppeld. Ik hoef daar ook maar 1 wachtwoord te onthouden...

En RDP is beste wel een uitdaging. Dan is een wachtwoord vaak niet te kopieren. Daar zit je dan met je 42 random karakters. Daar ben ik snel vanaf gestapt :X

2FA is overigens in gebruik.

Helaas wil de security toko hier niet aan een LastPass Enterprise omgeving. De manier waarop elk team wachtwoorden bewaart is blijkbaar veiliger dan alles in LastPass en dat LastPass een single point of failure wordt.

BTW, over wachtwoorden: mijnpathe.nl heeft in alle wijsheid bij het wijzigingen van het wachtwoord, het wachtwoord kopieren in het invoerformulier geblokkeerd. Heikneuters.

☻/
/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merethil
Motrax schreef op maandag 4 januari 2021 @ 11:16:
[...]

BTW, over wachtwoorden: mijnpathe.nl heeft in alle wijsheid bij het wijzigingen van het wachtwoord, het wachtwoord kopieren in het invoerformulier geblokkeerd. Heikneuters.
Dit wilden ze doen bij een klant van ons "om misbruik te voorkomen" - Dingen als bots ontmoedigen. Ten eerste gaan die daar prima omheen kunnen werken en ten tweede zit je iedereen met een passwordmanager in de weg. Dus heb ik ze dat haarfijn uitgelegd en gelukkig hebben ze toen besloten het toch niet te doen.

De eerste optie die ze wilden was rechterklik uitschakelen op de website.... Ugh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Oh, in de zelfde (maar iets minder irritante) lijn van irritaties: login forms waarbij het wachtwoord ding pas beschikbaar komt na dat je de username/email hebt ingevuld. Hierdoor moet er een delay of enter tussen het invullen van het wachtwoord in plaats van een tab. Prima in te stellen in keepass, maar wel weer een extra stap die niet echt gebruiksvriendelijk is voor password managers? En waarom? Omdat ze een extra attack vector willen hebben en alvast een profielfoto in te laden, of iets in die richting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-10 08:45
Motrax schreef op maandag 4 januari 2021 @ 11:16:
[...]
Kruidvat.nl ook zo. Had er nog een boze mail over willen sturen, misschien alsnog maar doen.

Op nr 2 password frustraties staat bij mijzelf overigens een maximum lengte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merethil
Gropah schreef op maandag 4 januari 2021 @ 11:23:
Oh, in de zelfde (maar iets minder irritante) lijn van irritaties: login forms waarbij het wachtwoord ding pas beschikbaar komt na dat je de username/email hebt ingevuld. Hierdoor moet er een delay of enter tussen het invullen van het wachtwoord in plaats van een tab. Prima in te stellen in keepass, maar wel weer een extra stap die niet echt gebruiksvriendelijk is voor password managers? En waarom? Omdat ze een extra attack vector willen hebben en alvast een profielfoto in te laden, of iets in die richting.
Hallo Atlassian.net..... :+
mcDavid schreef op maandag 4 januari 2021 @ 11:24:
[...]

Kruidvat.nl ook zo. Had er nog een boze mail over willen sturen, misschien alsnog maar doen.

Op nr 2 password frustraties staat bij mijzelf overigens een maximum lengte.
Er is een interne tool bij een klant van me die exact 8 karakters in een wachtwoord vereist waarvan exact 1 karakter een getal, 1 karakter een hoofdletter en 1 karakter uit !@#$%?
..... Ugh.

[ Voor 27% gewijzigd door Merethil op 04-01-2021 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Merethil schreef op maandag 4 januari 2021 @ 11:31:
[...]

Hallo Atlassian.net..... :+

[...]

Er is een interne tool bij een klant van me die exact 8 karakters in een wachtwoord vereist waarvan exact 1 karakter een getal, 1 karakter een hoofdletter en 1 karakter uit !@#$%?
..... Ugh.
Ja, dat dus. :+

We gebruiken op de zaak 1PW en thuis (personal) laat ik m'n Apple env alles opslaan. Dat zijn echter twee gescheiden ecosystemen (foon van de zaak is ook Android) en soms vergeet je dat wel eens; zit je te wachten dat je pw automagisch ingevuld wordt... Fuck, verkeerde laptop/telefoon :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Wilf schreef op maandag 4 januari 2021 @ 11:14:
[...]
Het ergste vind ik websites die:

- Niet van tevoren zeggen welke regels ze hebben
- Per eerst gevonden fout melden wat er mis is maar niet alle regels vermelden
- Of nog erger: Niet vermelden wat je fout doet maar niet je wachtwoord accepteren
- Zoveel regels hebben dat het juist weer makkelijker wordt om te brute-forcen (8 karakters, minimal 2 cijfers, minimaal 1 van de volgende karakters: @ $ % & ! ?)
Wat dacht je van deze: een max length op het invoerveld bij het opgeven, maar niet bij het invullen. Ga er dan maar eens achterkomen dat je gegenereerde wachtwoord van 16 tekens was ingekort bij het opgeven, en dus niet matcht als je wilt inloggen. True story. :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-Storm
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10-10 17:03
Bij maximale lengte heb ik altijd een hekel aan als ik een password genereer en aan het einde pas zegt. Eigenlijk zie ik ook geen geldige reden om een max length(1) in te stellen.Ik loop hier vaak tegenaan omdat mijn wachtwoorden van 50 tekens genereer en systemen vaak rond de 20 tekens max dan hebben. Als ik een systeem ontwikkel met wachtwoorden heb ik altijd de volgende eisen:

1. Requirements voor elke veld moet duidelijk zijn bij invoer. Maakt mij niet uit hoe fancy je dit doet, ik wil gewoon weten waar iets aan moet voldoen, voordat ik op submit hoef te klikken.
2. Eerste validatie tijdens intikken (en laat passwords met een + gewoon toe...). Dit is wellicht een nice to have, maar waarom is dit zo moeilijk?
3. Validatie moet ook gebeuren op server side (je wilt niet weten hoe vaak dat de laatste jaren nog misgaat.

Enfin, jullie kennen deze lijst ook en er zijn genoeg aanvullingen hiervoor te bedenken. :)

Erger vind ik password managers op een telefoon. Sommige hebben dan de functie om het op je clipboard te zetten, maar bepaalde fabrikaten houden handig de laatste 10 items bij wat in je clipboard staat. Als ik mij niet vergis kan je dit verlagen naar 5, maar je kan het niet compleet uitzetten (2). Er zijn opties tegenwoordig ervoor in Android, maar heb ik mij ook niet verder in verdiept. Op zich is clipboard history al irritant, maar je hebt ook nog de gevallen dat je clipboard gedeeld wordt met servers voor 'verbetering van gebruikservaring' |:(

(1): Een max length van 200+ tekens vind ik prima, anders kan je mogelijk een payload blijven versturen van 1 MB of meer.
(2): Ja met rooten en dat soort dingen kan je het wel uitzetten of verwijderen. Maar gegarandeerd dat de gemiddelde persoon hier niet eens over nadenkt of weet dat het bedoeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Vaak kun je wel kopiëren vanuit het wachtwoord bevestigen invul-veld.

Die vul ik dan ook als eerste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Gropah schreef op maandag 4 januari 2021 @ 11:23:
Wen er maar aan. Dat wordt (vaak) voor single sign-on gebruikt. Ze zien aan het email-adres of voor dat domain SSO gebruikt wordt of dat er een password nodig is. Dat scheelt in het aantal passwords dat je moet onthouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

P-Storm schreef op maandag 4 januari 2021 @ 12:14:
Erger vind ik password managers op een telefoon. Sommige hebben dan de functie om het op je clipboard te zetten, maar bepaalde fabrikaten houden handig de laatste 10 items bij wat in je clipboard staat. Als ik mij niet vergis kan je dit verlagen naar 5, maar je kan het niet compleet uitzetten (2). Er zijn opties tegenwoordig ervoor in Android, maar heb ik mij ook niet verder in verdiept. Op zich is clipboard history al irritant, maar je hebt ook nog de gevallen dat je clipboard gedeeld wordt met servers voor 'verbetering van gebruikservaring' |:(
Ik gebruik KeePass en op Android heeft deze app ook een toetsenbord met 2 knoppen. Dan wordt sowieso niet het clipboard gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenvh

Koenvh

downtime schreef op maandag 4 januari 2021 @ 12:48:
[...]

Wen er maar aan. Dat wordt (vaak) voor single sign-on gebruikt. Ze zien aan het email-adres of voor dat domain SSO gebruikt wordt of dat er een password nodig is. Dat scheelt in het aantal passwords dat je moet onthouden.
Mijn favoriet is nog wel de variant waar ik eerst m'n e-mailadres mag invoeren, dan doorgestuurd word naar het inlogportaal waar ik nogmaals datzelfde e-mailadres in mag voeren :/

🠕 This side up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

.oisyn schreef op maandag 4 januari 2021 @ 11:45:
[...]

Wat dacht je van deze: een max length op het invoerveld bij het opgeven, maar niet bij het invullen. Ga er dan maar eens achterkomen dat je gegenereerde wachtwoord van 16 tekens was ingekort bij het opgeven, en dus niet matcht als je wilt inloggen. True story. :z
Zo heb ik een tijd zitten kutten met een bepaalde VNC server... WTH waarom kan ik niet inloggen? :X Kwam ik door deductie ook achter :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ge-flopt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-10 22:15
We gebruiken hier een externe tool om oa de VPN verbinding op te zetten. Als je de applicatie configureert kun je een pincode van max 4 karakters invullen, start je daarna de app om je 2FA goed te keuren, kun je ineens een pincode invullen die haast onbeperkt is. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Niet online

Motrax

Profileert

Matis schreef op maandag 4 januari 2021 @ 12:32:

oooh dirty trick! Hoewel mijn 'oplossing' net zo simpel is: wachtwoord genereren, eerst kopieren naar notepad, dan naar de browser 2x... :')

☻/
/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
P-Storm schreef op maandag 4 januari 2021 @ 12:14:
(1): Een max length van 200+ tekens vind ik prima, anders kan je mogelijk een payload blijven versturen van 1 MB of meer.
NIST heeft als guideline dat de max-length minimaal 64 moet zijn ( https://pages.nist.gov/800-63-3/sp800-63b.html#sec5 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azerty
  • Laatst online: 11:09
Woy schreef op maandag 4 januari 2021 @ 13:56:
[...]

NIST heeft als guideline dat de max-length minimaal 64 moet zijn ( https://pages.nist.gov/800-63-3/sp800-63b.html#sec5 )
Gelukkig, maar die nieuwe recommendations zijn ook nog niet zo oud... Jaartje of 2/3?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Matis schreef op maandag 4 januari 2021 @ 12:32:

In dit geval (kruidvat.nl) is zowel paste als autofill disabled op het "wachtwoord bevestigen" veld. Hoe ga je dat veld dan überhaupt vullen? Behalve als een josti handmatig overtypen...

Uiteindelijk heb ik trouwens bij een latere bestelling vanaf mijn telefoon alsnog een account weten aan te maken door het kp2a keyboard te gebruiken... Maar dat is nou niet bepaald een straigh-forward workaround voor iets wat ik alleen maar kan beschouwen als opzettelijk malicious design.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenvh

Koenvh

mcDavid schreef op maandag 4 januari 2021 @ 18:09:
[...]

In dit geval (kruidvat.nl) is zowel paste als autofill disabled op het "wachtwoord bevestigen" veld. Hoe ga je dat veld dan überhaupt vullen? Behalve als een josti handmatig overtypen...

Uiteindelijk heb ik trouwens bij een latere bestelling vanaf mijn telefoon alsnog een account weten aan te maken door het kp2a keyboard te gebruiken... Maar dat is nou niet bepaald een straigh-forward workaround voor iets wat ik alleen maar kan beschouwen als opzettelijk malicious design.
Ander wachtwoord kiezen, iets als 1234 ofzo, net zoals OpenBank, waar je wachtwoord bestaat uit vier cijfers :/

🠕 This side up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

.oisyn schreef op maandag 4 januari 2021 @ 11:45:
[...]

Oeh, was dat ICS Cards? Volgens mij heb ik dat daar gehad. En dan mocht je ook nog eens géén hoofdletters of "speciale" niet-Latin-alfanumerieke karakters gebruiken.

Een mail van mij daarover werd beantwoord met:
We zijn ons er van bewust dat het wachtwoord van maximaal tien karakters, zónder leestekens, niet de sterkste vorm voor authenticatie is.

Voor Creditcard Online voldoet deze vorm omdat er geen financiële handelingen naar derden gedaan kunnen worden. Tot op heden hebben er zich bij ons dan ook nauwelijks incidenten voorgedaan.
Okay, dus omdat het slechts een betaaloverzicht is, is beveiliging minder relevant? :')

[ Voor 4% gewijzigd door CodeCaster op 04-01-2021 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

CodeCaster schreef op maandag 4 januari 2021 @ 18:31:
[...]

Oeh, was dat ICS Cards? Volgens mij heb ik dat daar gehad. En dan mocht je ook nog eens géén hoofdletters of "speciale" niet-Latin-alfanumerieke karakters gebruiken.
Nee dat zeker niet. Volgens mij xsnews.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenvh

Koenvh

.oisyn schreef op maandag 4 januari 2021 @ 18:32:
[...]

Nee dat zeker niet. Volgens mij xsnews.
Ondersteunt dat protocol überhaupt meer dan ASCII? Ik dacht dat NNTP nog 7-bits gebruikte, net als SMS.

🠕 This side up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Koenvh schreef op maandag 4 januari 2021 @ 18:52:
[...]

Ondersteunt dat protocol überhaupt meer dan ASCII? Ik dacht dat NNTP nog 7-bits gebruikte, net als SMS.
Ik had het over de website ;). En dat van die charset was CodeCaster he, niet ik :)

[ Voor 12% gewijzigd door .oisyn op 04-01-2021 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Of anders ING tot een aantal jaar geleden waar het password niet case sensitive was, maar de gebruikersnaam wel....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenvh

Koenvh

.oisyn schreef op maandag 4 januari 2021 @ 18:53:
[...]

Ik had het over de website ;). En dat van die charset was CodeCaster he, niet ik :)
Volgens mij is het nu al weer tijd voor weekend :Y

🠕 This side up

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koenvh

Koenvh

Het is trouwens ook tijd voor taart: ik trakteer :9
Afbeeldingslocatie: https://www.leukerecepten.nl/wp-content/uploads/2020/09/kinder-bueno-taart_b.jpg

🠕 This side up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
Woy schreef op maandag 4 januari 2021 @ 19:59:
Of anders ING tot een aantal jaar geleden waar het password niet case sensitive was, maar de gebruikersnaam wel....
Gebruikersnaam case sensitive, dat vindt de support afdeling vast leuk. |:(

Wat ook nog altijd gebeurt is dat als je na zoveel tijd je wachtwoord moet veranderen je dan de melding krijgt dat je geen delen uit het oude wachtwoord mag gebruiken.... Dan weet je dus ook dat dat niet encrypted opgeslagen is. (Ja, ik ken genoeg back-end systemen van hele grote bedrijven en dat verbaast mij niet echt meer. Maar ga dat dan niet zo bekend maken)

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Koenvh schreef op maandag 4 januari 2021 @ 18:25:
[...]

Ander wachtwoord kiezen, iets als 1234 ofzo, net zoals OpenBank, waar je wachtwoord bestaat uit vier cijfers :/
Ah leuk, dat was bij ING (of heette het toen nog Postbank?) Ook zo'n succes...

Met max 3 inlogpogingen per account leek het redelijk veilig, totdat men bedacht dat je ook gewoon gebruikersnamen bij een pincode kon gaan zoeken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Ankona schreef op maandag 4 januari 2021 @ 20:05:
Wat ook nog altijd gebeurt is dat als je na zoveel tijd je wachtwoord moet veranderen je dan de melding krijgt dat je geen delen uit het oude wachtwoord mag gebruiken.... Dan weet je dus ook dat dat niet encrypted opgeslagen is. (Ja, ik ken genoeg back-end systemen van hele grote bedrijven en dat verbaast mij niet echt meer. Maar ga dat dan niet zo bekend maken)
Of moest je ter bevestiging nog een keer het oude wachtwoord invullen? Want dan hadden ze het oude ook gewoon in plain text (en konden ze nog steeds valideren of je het correcte oude had ingevuld), zonder dat ze het plain text password hoefden op te slaan. En theoretisch zouden ze natuurlijk ook een hash per X aantal karakters kunnen opslaan en het nieuwe daartegen vergelijken. Dus stel het ingestelde wachtwoord is ABCDEF kunnen ze ook de hash(ABC), hash(BCD), hash(CDE), ... opslaan. En als je nieuwe wachtwoord dan 1BCD23 is dan doen ze weer hash(1BC), hash(BCD), ... en zien ze dus ook dat er een match is op die hash(BCD).

Edit:
Overigens wil ik daarmee niet zeggen dat dat "lopende" hash veilig zou zijn of dat ik dat zou doen. En meest voor de hand liggende is natuurlijk gewoon nogmaals het oude wachtwoord vragen. Dan weet je ten eerste zeker dat het echt de juiste gebruiker is (en niet bv iemand die denkt in te loggen, wegloopt, en iemand anders die vervolgens wachtwoord aanpast), en je hebt het plain text password waardoor je oud en nieuw kunt vergelijken.

[ Voor 16% gewijzigd door RobertMe op 04-01-2021 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
RobertMe schreef op maandag 4 januari 2021 @ 21:09:
[...]

Of moest je ter bevestiging nog een keer het oude wachtwoord invullen? Want dan hadden ze het oude ook gewoon in plain text (en konden ze nog steeds valideren of je het correcte oude had ingevuld), zonder dat ze het plain text password hoefden op te slaan. En theoretisch zouden ze natuurlijk ook een hash per X aantal karakters kunnen opslaan en het nieuwe daartegen vergelijken. Dus stel het ingestelde wachtwoord is ABCDEF kunnen ze ook de hash(ABC), hash(BCD), hash(CDE), ... opslaan. En als je nieuwe wachtwoord dan 1BCD23 is dan doen ze weer hash(1BC), hash(BCD), ... en zien ze dus ook dat er een match is op die hash(BCD).

Edit:
Overigens wil ik daarmee niet zeggen dat dat "lopende" hash veilig zou zijn of dat ik dat zou doen. En meest voor de hand liggende is natuurlijk gewoon nogmaals het oude wachtwoord vragen. Dan weet je ten eerste zeker dat het echt de juiste gebruiker is (en niet bv iemand die denkt in te loggen, wegloopt, en iemand anders die vervolgens wachtwoord aanpast), en je hebt het plain text password waardoor je oud en nieuw kunt vergelijken.
Het voorbeeld wat ik noemde ken ik concreet van een oud werkgever waar patronen uit wachtwoorden van 5 of 6 wijzigingen terug in de geschiedenis geblokkeerd werden. (en dat ging om een grote it dienstverlener...)

Je zet me wel aan het denken. Een simpele hash op karakters 2-5 zou wel praktisch alle volgnummer patronen herkennen.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Niet online
Ankona schreef op maandag 4 januari 2021 @ 21:21:
[...]

Je zet me wel aan het denken. Een simpele hash op karakters 2-5 zou wel praktisch alle volgnummer patronen herkennen.
Je zou zelfs nog een hyphenation algorithm kunnen gebruiken om op logische delen te splitsen en alleen die te hashen en op te slaan. Dat zou de meeste gevallen van hergebruik ook moeten opvangen en dan hoef je minder hashen op te slaan.

Maar dit is wel iets waar je ontzettend hard over moet nadenken of je het wel wilt en of iemand die net iets slimmer is dan jij bent het niet kan misbruiken.

[ Voor 26% gewijzigd door RagingPenguin op 04-01-2021 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenvh

Koenvh

RobertMe schreef op maandag 4 januari 2021 @ 21:09:
[...]

En theoretisch zouden ze natuurlijk ook een hash per X aantal karakters kunnen opslaan en het nieuwe daartegen vergelijken. Dus stel het ingestelde wachtwoord is ABCDEF kunnen ze ook de hash(ABC), hash(BCD), hash(CDE), ... opslaan. En als je nieuwe wachtwoord dan 1BCD23 is dan doen ze weer hash(1BC), hash(BCD), ... en zien ze dus ook dat er een match is op die hash(BCD).

[...]
Als ze dat doen snap ik opeens wel waarom het wachtwoord maar 10 tekens lang mag zijn, da's voor 10 letters al 10 + 9 + 8 + 7 + 6 + 5 + 4 + 3 + 2 + 1 aan mogelijkheden :+

(Even aangenomen dat individuele letters ook meetellen)

[ Voor 8% gewijzigd door Koenvh op 05-01-2021 00:37 ]

🠕 This side up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:14

Crazy D

I think we should take a look.

Ja daar heb ik me ook best een tijdje over verbaast 8)7 op zich ook wel een mooie security through obscurity variant. Dat verwacht je nooit :P

Hoe moeilijker de rules voor het wachtwoord, hoe meer post it's je gaat tegenkomen.... Ik vind websites kut die de standaard gegenereerde ww's van Safari niet ondersteunen. Of waar je geen GUID kunt gebruiken. Ben uiteindelijk een keer geëindigd met een variant op "Wtf Krijg De Pleuris Met je Ww Rules()*&^*%&RT*&Y(". Wat weer te lang was |:(

[ Voor 32% gewijzigd door Crazy D op 05-01-2021 08:11 ]

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Samsung controleert je email op reserved words. Dan mag je dus niet iets als samsung@jouwdomein.nl registrereren :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Ik heb voor de ING zelf gewerkt en intern had iedereen daar van die Welkom01, Welkom02, Welkom03 enzo watchtwoorden omdat ze MAX 8 karakters lang mochten zijn, een hoofdletter en 2 cijfers moesten bevatten, en maar een maand geldig waren. Ik heb daar 9 maanden gewerkt, mag je raden wat de laatste 2 cijfers van m'n wachtwoord waren.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Merethil
Hydra schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 09:51:
[...]

Ik heb voor de ING zelf gewerkt en intern had iedereen daar van die Welkom01, Welkom02, Welkom03 enzo watchtwoorden omdat ze MAX 8 karakters lang mochten zijn, een hoofdletter en 2 cijfers moesten bevatten, en maar een maand geldig waren. Ik heb daar 9 maanden gewerkt, mag je raden wat de laatste 2 cijfers van m'n wachtwoord waren.
Welkom69, om af te wijken van de rest :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens-R
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 29-12-2024
Ik had voor een hobby C++ projectje een loopje geschreven die door een hoop entities heen gaat, Geschreven in C++ mbv CLang. In een debug build: 0,000005 sec. om door alle entities heen te gaan en wat processing te doen ... best netjes. Nou dacht ik; laat ik het eens compilen met behulp van de Visual C++ compiler. Met exact dezelfde code heeft de app nu 0,05 seconden nodig om door alle entities heen te gaan... wut?

Ik snap dat de code generation van beide compilers anders is, maar dit verschil is wel heel groot. Vanavond eens een doorspitten waar dat verschil nou vandaan komt. Is mijn code nou zo slecht en heb ik de mazzel dat CLang er nog wat moois van maakt of is de Visual C++ compiler nou zo matig qua codegen? Ben benieuwd wat het verschil in de gegenereerde assembly gaat zijn.

Het zijn beide non-optimized debug builds... dus ik zou verwachten dat mijn code redelijk 1:1 vertaald zou worden zonder enige vorm van optimalizaties.

[ Voor 12% gewijzigd door Laurens-R op 05-01-2021 10:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07 10:18
Mijn vermoeden is dan dat Visual C++ een veel uitgebreidere debug code erin stopt.
Als je nou even allebei non-debug compiled weet je of het puur de compiler is die voor verschillen zorgt. Mijn gok: minimaal.

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Crazy D schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 08:09:
[...]

Ja daar heb ik me ook best een tijdje over verbaast 8)7 op zich ook wel een mooie security through obscurity variant. Dat verwacht je nooit
Nou ja dat valt dus tegen, want het was gewoon publieke kennis.

Volgens mij was het voortgevloeid als reactie op de username-stuffing aanvallen die ze kregen toen je nog met je pincode moest inloggen. Maar het heeft iig veel te lang zo gewerkt. Het fijne van het omdraaien van de functionaliteit van de username en het wachtwoord, is natuurlijk wel dat je een username gewoon over iemands schouder af kunt kijken.
Pagina: 1 ... 83 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is niet de plaats om te lopen helpdesken. De Coffee Corner is primair bedoeld als uitlaatklep voor iedereen in de Devschuur® en niet als vraagbaak.