De Devschuur Coffee Corner - Iteratie ⓬ Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 82 ... 102 Laatste
Acties:
  • 586.000 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-10 14:13

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Aaahh..... dan maar weer Lua erbij pakken....

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Antrax
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21:52
hackerhater schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 12:56:
Jup, dat waren ze inderdaad.
Vooral toen met Ballmer.
Vind het best erg dat Microsoft nou zo developer friendly is. Ze hebben eigenlijk nooit hun excuses aangeboden voor het feit dat ze open-source en vooral Linux kanker noemde.

.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-10 14:42

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Antrax schreef op donderdag 17 december 2020 @ 10:42:
[...]

Vind het best erg dat Microsoft nou zo developer friendly is. Ze hebben eigenlijk nooit hun excuses aangeboden voor het feit dat ze open-source en vooral Linux kanker noemde.
Je vind het erg dat Microsoft nu developer friendly is? Ik denk dat je bedoelt dat je het erg vind dat ze geen excuses aangeboden hebben of niet? :P

En ze hebben volgens mij wel aangegeven dat ze er naast zaten voor wat betreft open source en hun positie ten opzichte van Linux. Sowieso spreken daden meer dan woorden vind ik en als je ziet wat ze nu doen dan denk ik dat dát feit alleen al genoeg aangeeft :)

[ Voor 22% gewijzigd door Cloud op 17-12-2020 11:00 ]

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

• Mugwump
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 07:19
Antrax schreef op donderdag 17 december 2020 @ 10:42:
[...]

Microsoft is niet de Borg hè. Het was een uitspraak die Ballmer op persoonlijke titel deed. Sowieso zo'n stereotype Amerikaans 'greed is good'-typetje.

"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-10 13:59
Mugwump schreef op donderdag 17 december 2020 @ 12:08:
Microsoft is niet de Borg hè. Het was een uitspraak die Ballmer op persoonlijke titel deed.
Het ging veel verder dan dat: Wikipedia: Embrace, extend, and extinguish

https://niels.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mugwump
Oh zeker, maar het ging hier om de gewraakte uitspraak van Ballmer. Overigens heeft Microsoft zich vooral hard in de voet geschoten met die strategie. En laten we wel wezen, dergelijke strategieën zie je in aangepaste vorm ook genoeg. Amazon heeft er ook een handje van om populaire open source diensten zelf te verSaaSen op AWS.

"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra

• Hydra
Mugwump schreef op donderdag 17 december 2020 @ 13:00:
Oh zeker, maar het ging hier om de gewraakte uitspraak van Ballmer.
Volgens mij ging het daar in de context van het gesprek zeker niet alleen maar om. En ik snap dat standpunt wel, ik ken ook geen artikelen waarin microsoft soort van excuses aanbiedt voor alle shit die ze toen uitgehaald hebben,

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

[...]

Oh zeker, maar het ging hier om de gewraakte uitspraak van Ballmer. Overigens heeft Microsoft zich vooral hard in de voet geschoten met die strategie. En laten we wel wezen, dergelijke strategieën zie je in aangepaste vorm ook genoeg. Amazon heeft er ook een handje van om populaire open source diensten zelf te verSaaSen op AWS.
Het is zeker niets nieuws en was & is niet voorbehouden aan Microsoft, het is helaas een valide business strategie om concurrenten (in alle vormen) simpelweg op te kopen om ze onschadelijk te maken.

Maar inderdaad, daar ging de discussie niet over. Microsoft heeft de afgelopen jaren wel laten zien dat ze een compleet andere richting in geslagen zijn. En hoewel ze het verleden nooit letterlijk ongedaan kunnen maken, denk ik wel dat ze met deze richting een hoop goed maken. Dan denk ik bijvoorbeeld aan de (omstreden bevonden) acquisitie van GitHub; een bedrijf kopen wat 0,0 perspectief op winst had. En dan vervolgens dat bedrijf dus niet omvormen tot cashcow maar zelfs verbeteren vanuit het gebruik-voor-open-source perspectief :)

edit:
Microsoft: we were wrong about open source

Misschien ben ik wel vergevingszinder of zo. Kijk ik weet Microsoft heeft ongure dingen gedaan/gezegd vroeger, ik ben alleen niet iemand die dat tot in de lengte der dagen blijft herhalen. Maar op een gegeven wordt dat gewoon onderdeel van de geschiedenis en kijk ik uitsluitend nog naar acties nu :)

[ Voor 16% gewijzigd door Cloud op 17-12-2020 14:19 ]

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon

• RagingPenguin
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
[...]

Overigens heeft Microsoft zich vooral hard in de voet geschoten met die strategie.
Ja, vind je? Al pak ik de List of the largest software companies dan staat ze toch echt op 1 met een enorme voorsprong (meer sales dan nummer 2, 3, 4 en 5 samen). Dat klinkt niet echt als een bedrijf dat zich in de voet heeft geschoten. Microsoft heeft op de EEE strategie een software-empire omgebouwd waar (praktisch) niemand aan kan tippen en daar plukken ze nu de vruchten van.

En ja, ze gaan nu mee met de tijd maar dat niets speciaals. Elk bedrijf beweegt mee met de trends en Microsoft is in het OS wereldje vooral een volger en niet een trend-setter. En je kan je afvragen hoe 'open source' je nu echt bent als je met Contributor License Agreements werkt en behoorlijk nit-picky bent met wat je wel en niet open source maakt.

[ Voor 3% gewijzigd door RagingPenguin op 17-12-2020 14:21 ]

• RagingPenguin
  • Niet online
Cloud schreef op donderdag 17 december 2020 @ 14:10:
[...]
Misschien ben ik wel vergevingszinder of zo. Kijk ik weet Microsoft heeft ongure dingen gedaan/gezegd vroeger, ik ben alleen niet iemand die dat tot in de lengte der dagen blijft herhalen. Maar op een gegeven wordt dat gewoon onderdeel van de geschiedenis en kijk ik uitsluitend nog naar acties nu :)
Maar waarom denk je dan Microsoft haar huidige strategie heeft gekozen? Liefdadigheid of omdat ecosystemen rondom OS op dit moment meer geld opleverd? Er werken (en werkten) ongetwijfeld super aardige mensen bij Microsoft, maar het is en blijft een beursgenoteerd bedrijft met bestuurders die de professionele keuzes maken waar ze voor betaald krijgen.

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

RagingPenguin schreef op donderdag 17 december 2020 @ 14:18:
[...]

Ja, vind je? Al pak ik de List of the largest software companies dan staat ze toch echt op 1 met een enorme voorsprong (meer sales dan nummer 2, 3, 4 en 5 samen). Dat klinkt niet echt als een bedrijf dat zich in de voet heeft geschoten.
[...]
Niet iedereen vind het een geslaagde stap nee: https://www.zdnet.com/art...d-that-was-a-big-mistake/

Nog afgezien van hoe groot ze nu zijn, was het gewoon niet handig. Misschien waren ze wel groter/sterker hadden ze dat niet gedaan toch? Uiteindelijk hebben ze weinig aan die strategie gehad en lopen ze nu achteraf een inhaalrace. Waren ze eerder omgegaan hadden ze misschien nog een andere positie in de open source en/of cloud wereld kunnen hebben :)
En ja, ze gaan nu mee met de tijd maar dat niets speciaals. Elk bedrijf beweegt mee met de trends en Microsoft is in het OS wereldje vooral een volger en niet een trend-setter. En je kan je afvragen hoe 'open source' je nu echt bent als je met Contributor License Agreements werkt.
Die CLA is niet waar Microsoft om geroemd wordt qua open source toch? :? Die CLA is inderdaad niet zo relevant, dat is voor hunzelf alleen maar juridisch indekken. Ze zijn inderdaad een volger geworden waar ze ook een trendsetter hadden kúnnen zijn (hence, bovenstaande fout). Zoals je in deze discussie ook terugziet, wordt ze dat nog steeds voorgehouden.

Waar ze deels om geroemd worden is dat een aanzienlijk deel van hun ontwikkeling nu via GitHub loopt, publiekelijk. Dat ze OO-projecten niet meer absorberen om ze in de kiem te smoren maar om ze verder te helpen. Meen ook gelezen te hebben dat MS sterk bijdraagt aan andere open source projecten maar dat kan ik zo even niet terugvinden. Puur qua aantal actieve medewerkers op GitHub zijn ze de grootste maar dat is logisch en zeg uiteraard lang niet alles. Anyhow het is in elk geval meer die richting van het bedrijf binnen de OO wereld waar ze nu dan om bekend staan in mijn ogen.
RagingPenguin schreef op donderdag 17 december 2020 @ 14:32:
[...]
Maar waarom denk je dan Microsoft haar huidige strategie heeft gekozen? Liefdadigheid of omdat ecosystemen rondom OS op dit moment meer geld opleverd? Er werken (en werkten) ongetwijfeld super aardige mensen bij Microsoft, maar het is en blijft een beursgenoteerd bedrijft met bestuurders die de professionele keuzes maken waar ze voor betaald krijgen.
Je lijkt een solide vooringenomen positie te hebben maar laat ik toch maar antwoorden: beide.

Er is natuurlijk een goed business perspectief: namelijk meer geïntegreerd ecosysteem voor development middels MS producten. Waardoor meer ontwikkelaars met MS werken en ze dus in theorie, meer andere dingen kunnen verkopen / aanweziger zijn in de OO Wereld. Maar er lijkt mij ook zeker een mindset verandering plaatsgevonden te hebben. Ze hadden sommige dingen bijv. echt niet hoeven open sourcen om nog steeds richting dat geïntegreerde ecosysteem te werken. Ze hadden ook geen Linux kernel hoeven integreren in W10. En zo nog wat. Er speelt dus wel meer mee denk ik :)

[ Voor 20% gewijzigd door Cloud op 17-12-2020 14:36 ]

• Mugwump
Cloud schreef op donderdag 17 december 2020 @ 14:10:
[...]

Het is zeker niets nieuws en was & is niet voorbehouden aan Microsoft, het is helaas een valide business strategie om concurrenten (in alle vormen) simpelweg op te kopen om ze onschadelijk te maken.
Nou ja, met opkopen verdient de concurrent nog wat in ieder geval. Wat bijvoorbeeld AWS nogal eens doet is zelf een managed variant van een open source product zoals ElasticSearch maken en daarmee de maker de markt uit concurreren.

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Mugwump schreef op donderdag 17 december 2020 @ 14:46:
[...]

Nou ja, met opkopen verdient de concurrent nog wat in ieder geval. Wat bijvoorbeeld AWS nogal eens doet is zelf een managed variant van een open source product zoals ElasticSearch maken en daarmee de maker de markt uit concurreren.
Klopt dat kan inderdaad ook. Denk ook aan Oracle, een bedrijf dat nog niet uit deze strategie van zakendoen weggestapt lijkt te zijn. Het kan allerlei vormen aannemen uiteraard, laten we patenttrollen met diepe zakken niet vergeten. Ik denk dat het niet eens uniek is voor de software wereld, ik denk dat je het in alle soorten zaken/bedrijven tegenkomt. Wij beleven het vooral vanuit de softwarewereld omdat we het nieuws uiteraard beter volgen in die hoek :) Mijn punt was in elk geval dat het geen nette business (understatement) was indertijd maar dat het allesbehalve uniek is voor Microsoft.

• Mugwump
Cloud schreef op donderdag 17 december 2020 @ 14:52:
[...]

Klopt dat kan inderdaad ook. Denk ook aan Oracle, een bedrijf dat nog niet uit deze strategie van zakendoen weggestapt lijkt te zijn. Het kan allerlei vormen aannemen uiteraard, laten we patenttrollen met diepe zakken niet vergeten. Ik denk dat het niet eens uniek is voor de software wereld, ik denk dat je het in alle soorten zaken/bedrijven tegenkomt. Wij beleven het vooral vanuit de softwarewereld omdat we het nieuws uiteraard beter volgen in die hoek :) Mijn punt was in elk geval dat het geen nette business (understatement) was indertijd maar dat het allesbehalve uniek is voor Microsoft.
Oracle is toch gewoon een patenttroll met diepe zakken? :P

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-10 00:43
Hmm ik heb nog steeds een zeker wantrouwen tegen ze.
Als ze ook maar de kans zouden hebben dan denk ik dat ze weer met liefde in oude patronen terug zouden vallen.

• Mugwump
gekkie schreef op donderdag 17 december 2020 @ 14:56:
Als ze ook maar de kans zouden hebben dan denk ik dat ze weer met liefde in oude patronen terug zouden vallen.
Het punt is denk ik ook nog niet eens zozeer dat mensen per se heel veel vertrouwen hebben in Microsoft, maar wat cynischer zijn over de andere techreuzen. Allemaal leuke en mooie woorden vaak, maar als puntje bij paaltje komt gaat het gewoon domweg om de aandeelhouderwaarde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Niet online
Cloud schreef op donderdag 17 december 2020 @ 14:33:
[...]

Niet iedereen vind het een geslaagde stap nee: https://www.zdnet.com/art...d-that-was-a-big-mistake/

Nog afgezien van hoe groot ze nu zijn, was het gewoon niet handig. Misschien waren ze wel groter/sterker hadden ze dat niet gedaan toch? Uiteindelijk hebben ze weinig aan die strategie gehad en lopen ze nu achteraf een inhaalrace. Waren ze eerder omgegaan hadden ze misschien nog een andere positie in de open source en/of cloud wereld kunnen hebben :)
Natuurlijk kan je kritiek hebben op de EEE strategie (en natuurlijk heeft Microsoft strategische fouten gemaakt). Maar of je nu groter bent dan nummer 2 t/m 5, nummer 2 t/m 6 of nummer 2 t/m 10: je strategie was de meest succesvolle van iedereen. Dat je achteraf een nog succesvollere strategie kan bedenken is leuk, maar veranderd niks aan hoe enorm succesvol de EEE strategie is geweest voor Microsoft.
[...]

Die CLA is niet waar Microsoft om geroemd wordt qua open source toch? :? Die CLA is inderdaad niet zo relevant, dat is voor hunzelf alleen maar juridisch indekken. Ze zijn inderdaad een volger geworden waar ze ook een trendsetter hadden kúnnen zijn (hence, bovenstaande fout). Zoals je in deze discussie ook terugziet, wordt ze dat nog steeds voorgehouden.

Waar ze deels om geroemd worden is dat een aanzienlijk deel van hun ontwikkeling nu via GitHub loopt, publiekelijk. Dat ze OO-projecten niet meer absorberen om ze in de kiem te smoren maar om ze verder te helpen. Meen ook gelezen te hebben dat MS sterk bijdraagt aan andere open source projecten maar dat kan ik zo even niet terugvinden. Puur qua aantal actieve medewerkers op GitHub zijn ze de grootste maar dat is logisch en zeg uiteraard lang niet alles. Anyhow het is in elk geval meer die richting van het bedrijf binnen de OO wereld waar ze nu dan om bekend staan in mijn ogen.

[...]

Je lijkt een solide vooringenomen positie te hebben maar laat ik toch maar antwoorden: beide.

Er is natuurlijk een goed business perspectief: namelijk meer geïntegreerd ecosysteem voor development middels MS producten. Waardoor meer ontwikkelaars met MS werken en ze dus in theorie, meer andere dingen kunnen verkopen / aanweziger zijn in de OO Wereld. Maar er lijkt mij ook zeker een mindset verandering plaatsgevonden te hebben. Ze hadden sommige dingen bijv. echt niet hoeven open sourcen om nog steeds richting dat geïntegreerde ecosysteem te werken. Ze hadden ook geen Linux kernel hoeven integreren in W10. En zo nog wat. Er speelt dus wel meer mee denk ik :)
Ik heb niks tegen Microsoft (ik werk dagelijks met Microsoft spul). Wel denk ik dat het naïve is om een mega-corporatie dat het eigendom is van de aandeelhouders te zien als liefdadig. De huidige strategie is vooral gericht op het opzetten van Azure / Dynamics / Office 365 etc als ecosysteem. WSl is dan ook gewoon een feature van een duur betaald OS, niet een gulle gift aan de community.

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Mugwump schreef op donderdag 17 december 2020 @ 14:55:
[...]

Oracle is toch gewoon een patenttroll met diepe zakken? :P
Ja eigenlijk wel :P
gekkie schreef op donderdag 17 december 2020 @ 14:56:
Hey ik ben helemaal voor gezond wantrouwen / kritiek hoor :) Hou bedrijven in de gaten qua wat ze doen, want absoluut: een bedrijf zou altijd weer van richting kunnen veranderen.

Ik ben echter wel van mening dat op een gegeven moment je ook dingen vooral in het achterhoofd moet houden en meer moet kijken naar het nu. Wat @Mugwump ook zegt: het is een wijze les uit het verleden waarmee je ook goed kritisch naar andere bedrijven kunt kijken. De industrie heeft wel de schijn tegen in elk geval, ook als je denkt aan dingen rondom privacy.

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

RagingPenguin schreef op donderdag 17 december 2020 @ 15:01:
[...]
Ik heb niks tegen Microsoft (ik werk dagelijks met Microsoft spul). Wel denk ik dat het naïve is om een mega-corporatie dat het eigendom is van de aandeelhouders te zien als liefdadig.
Je begrijpt me verkeerd of legt me hier iets in de mond. Ik zeg niet (althans dat is niet de bedoeling) dat Microsoft liefdadig ís. Ik zeg dat sommige acties die ze nemen dat zijn. Tenminste je zou ze als 'goed' kunnen beschouwen.

Een bedrijf is een bedrijf en wil uiteindelijk maar één ding: winst. En de hoofdmoot van wat ze doen zal gericht zijn op het realiseren daarvan. Dat neemt echter niet weg dat sommige keuzes wel goede intenties kunnen hebben; dat is alles wat ik zeg.
De huidige strategie is vooral gericht op het opzetten van Azure / Dynamics / Office 365 etc als ecosysteem. WSl is dan ook gewoon een feature van een duur betaald OS, niet een gulle gift aan de community.
Vergeet niet het developer ecosysteem hè, al is daar uiteraard minder directe winst uit zichtbaar omdat vrijwel alles daar gratis is. Maar goed, hoe meer met Microsoft's tools gebouwde software, hoe beter; lijkt me ook een gezond bedrijfsperspectief ook al komen er dan minder centen uit voort dan de combinatie die jij aandraagt :)

Wederom ben ik het niet eens met de 'gulle gift' die je mij in de mond legt. Dat zeg ik nergens, ik zeg alleen dat ze dat niet _hoefden_ te doen. Er is geen direct zakelijk belang toch? Jij noemt het meteen een feature van een duur betaald OS, ik zie het als een leuk extraatje waar een bizar klein aandeel van gebruikers blij mee gaat zijn.

• gekkie
Mjah en in het doorlopend opkopen, uitkleden en stopzetten van zaken.
Of het zelf ontwikkelen en vervolgens op korte termijn platgooien of laten verslonzen of een lock-in.
Of misbruik van hun informatiepositie en vervolgens concurrent worden van je.

Wat dat betreft mag je nogal oppassen of je gebruik wilt maken van de spullen die ze ontwikkelen.

[ Voor 12% gewijzigd door gekkie op 17-12-2020 15:09 ]

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

gekkie schreef op donderdag 17 december 2020 @ 15:08:
Mjah en in het doorlopend opkopen, uitkleden en stopzetten van zaken.
Zullen we de EEE nou in de sloot laten liggen? :)
Of het zelf ontwikkelen en vervolgens op korte termijn platgooien of laten verslonzen of een lock-in.
Bedoel je Silverlight hier? Want dat was niet een goede zet inderdaad. Kan me voorstellen dat dat de adoptie van andere presentatie frameworks tegen zou kunnen houden. En terecht overigens. Je wilt niet een technologie adopteren om deze vervolgens ineens af te zien sterven.

Ik ben nog steeds scherp ten aanzien van hun plannen rondom WPF in dat opzicht. Is erg lang een ondergeschoven kind gebleven, pas recentelijk zijn er wat verbeteringen in de IDE voor gedaan bijvoorbeeld. Maar daar moesten we bijzonder lang op wachten.
Of misbruik van hun informatiepositie en vervolgens concurrent worden van je.
Heb je een voorbeeld van zoiets?

• RagingPenguin
  • Niet online
Cloud schreef op donderdag 17 december 2020 @ 15:08:
[...]

Wederom ben ik het niet eens met de 'gulle gift' die je mij in de mond legt. Dat zeg ik nergens, ik zeg alleen dat ze dat niet _hoefden_ te doen. Er is geen direct zakelijk belang toch? Jij noemt het meteen een feature van een duur betaald OS, ik zie het als een leuk extraatje waar een bizar klein aandeel van gebruikers blij mee gaat zijn.
Dit is dus wat ik bedoel met 'naïviteit'. Natuurlijk heeft Microsoft een zakelijk belang bij een nieuwe feature van Windows: hoe meer mensen het kopen hoe beter. Is natuurlijk ook niks mis mee, maar het is een strategische zet van een mega-corporatie, niet een van een liefdadigheidsinstelling. Doet er verder ook niets vanaf hoe goed (of slecht) het is.

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

RagingPenguin schreef op donderdag 17 december 2020 @ 15:24:
[...]

Dit is dus wat ik bedoel met 'naïviteit'. Natuurlijk heeft Microsoft een zakelijk belang bij een nieuwe feature van Windows: hoe meer mensen het kopen hoe beter. Is natuurlijk ook niks mis mee, maar het is een strategische zet van een mega-corporatie, niet een van een liefdadigheidsinstelling. Doet er verder ook niets vanaf hoe goed (of slecht) het is.
Oké ik zie nu de manier waarop je naar dingen kijkt. Omdat Microsoft een bedrijf is en het uiteindelijk een bedrijfsbeslissing moet zijn geweest om die feature toe te voegen, kan het per definitie nooit een 'leuke' beslissing zijn voor ons omdat het bedrijf dus die beslissing maakte. Ik zie de strategische zet niet zo van WSL2 maar dat terzijde. Volgens die redenatie kan geen enkel bedrijf ooit iets goeds doen want alles is toch voor de centen. Oké, vrij zwart witte kijk in mijn ogen maar je zou dingen zo kunnen bekijken.

In deze discussie kan ik daar alleen weinig mee. Ik vind het wel een beetje so so om op basis van die redenatie mijn standpunt maar tot naïef te verklaren. Daar gaan we niet uitkomen, dus ik ga er verder niet meer op in dan :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hipska
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09-10 09:51
Want iets wat gedaan is voor de centen kan tegelijk ook niet goed zijn voor iets of iemand anders?

• gekkie
Cloud schreef op donderdag 17 december 2020 @ 15:14:
Bedoel je Silverlight hier? Want dat was niet een goede zet inderdaad. Kan me voorstellen dat dat de adoptie van andere presentatie frameworks tegen zou kunnen houden. En terecht overigens. Je wilt niet een technologie adopteren om deze vervolgens ineens af te zien sterven.
Phone meuk en xamarin qua MS ?
Wat was een van de andere recente dingen .. iets van een notes of agenda ding ofzo ?
Halfbakken geintegreerd in office365 en het oorspronkelijk waar iedereen enthousiast van was (en wat ook buiten MS loststaand te gebruiken was) wordt opgeruimd.

Maar ik bedoelde het meer generiek, alle grote jongens hebben in meer of minder mate last van, van een of meerdere aspecten. Denk dat er hier toch ook bijna niemand z'n business nog zou gaan bouwen op de meeste Google API's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• farlane
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-10 14:49
Cloud schreef op donderdag 17 december 2020 @ 15:45:
[...]
Ik zie de strategische zet niet zo van WSL2 maar dat terzijde.
Niet?

Er is een mega developer pool die developed voor en op Linux. Het merendeel van wat op GitHub staat bouwt als een breese op Linux waarbij een native Windows build (als het al kan) een weg van door hoepels springen en kuilen ontwijken is.

Hoe kun je die developers naar jouw kant halen zonder zelf Linux te worden?

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

farlane schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 16:38:
[...]

Niet?

Er is een mega developer pool die developed voor en op Linux. Het merendeel van wat op GitHub staat bouwt als een breese op Linux waarbij een native Windows build (als het al kan) een weg van door hoepels springen en kuilen ontwijken is.

Hoe kun je die developers naar jouw kant halen zonder zelf Linux te worden?
Ik snap wat je zegt maar ik betwijfel wel het hoeveel dat gaat helpen dan :) Linux developers overhalen hiermee om op Windows te gaan werken? Dat moet ik echt nog zien gebeuren. Ik zie het wel als een voordeel voor cross platform developers die al op Windows werken en eenvoudiger hun zaken op Linux willen testen. En inderdaad, als je een linux tooltje vindt op GH als Windows user dan kun je die nu veel eenvoudiger zelf gebruiken / builden etc. Ik vind het zelf ook wel handig om mijn .net core dingen eens in een WSL2 console te draaien, zonder een docker container op te tuigen en daar een terminal tegenaan te knallen.

Begrijp me niet verkeerd: ik vind de feature echt tof maar of het een strategische zet is met enorm potentieel voor de toekomst? Ik zie dat (nog) niet. Ik zie het vooral als een nice to have voor developers die op Windows werken en soms wat Linux dingetjes willen doen, niet als iets wat levens of bedrijfskeuzes doet veranderen. Ik vraag me af waar de financiële winst hier zit :) Zelfs als je de feature toespitst op developers dan is het aantal aantal potentiële gebruikers van deze feature klein lijkt mij, uiteraard helemaal als je deze afzet tegen de totale Windows userbase.

Maar misschien mis ik gewoon een duidelijke use case o.i.d. hoor, ik ben sowieso niet een groot Linux gebruiker; afgezien van het beheer van m'n Pi's en NAS.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• gekkie
Cloud schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 16:50:
Ik snap wat je zegt maar ik betwijfel wel het hoeveel dat gaat helpen dan :) Linux developers overhalen hiermee om op Windows te gaan werken? Dat moet ik echt nog zien gebeuren.
Ik zie het dan ook meer als proberen te voorkomen dat developers naar Linux (of Apple) overstappen.
En dat zijn dan niet zo zeer je C# developers, maar wel bijvb alles wat web-development doet.

[ Voor 10% gewijzigd door gekkie op 18-12-2020 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03:07

F.West98

Alweer 16 jaar hier

gekkie schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 17:13:
[...]

Ik zie het dan ook meer als proberen te voorkomen dat developers naar Linux (of Apple) overstappen.
En dat zijn dan niet zo zeer je C# developers, maar wel bijvb alles wat web-development doet.
Ik denk dit vooral. Ik zit zelf al tijden vast aan Windows, voornamelijk door andere software, maar bij een bedrijf waar ik eerder werkte werden Windows werkplekken bijna niet ondersteunt voor webdev en was het erg Linux-centric. WSL maakt het nu mogelijk om daar ook gewoon in Windows te blijven werken.
Ik denk dat ik zonder WSL zelf ook allang dualboot of tenminste een volledige VM had gedraaid om mn colleges fatsoenlijk te kunnen blijven volgen, daar is Linux praktisch onmisbaar bij veel vakken. Maar met WSL heb ik nergens problemen mee en kan ik eigenlijk alles doen wat ik wil.

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• farlane
[...]
raag me af waar de financiële winst hier zit :) Zelfs als je de feature toespitst op developers dan is het aantal aantal potentiële gebruikers van deze feature klein lijkt mij, uiteraard helemaal als je deze afzet tegen de totale Windows userbase.
Het is zonder twijfel voor developers bedoeld. Wat ons @gekkie ook al aangeeft is het voor MS denk ik erg belangrijk om al die (web)developers in het MS ecosysteem te houden.

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
F.West98 schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 22:44:
[...]
Ik denk dit vooral. Ik zit zelf al tijden vast aan Windows, voornamelijk door andere software, maar bij een bedrijf waar ik eerder werkte werden Windows werkplekken bijna niet ondersteunt voor webdev en was het erg Linux-centric. WSL maakt het nu mogelijk om daar ook gewoon in Windows te blijven werken.
Ik denk dat ik zonder WSL zelf ook allang dualboot of tenminste een volledige VM had gedraaid om mn colleges fatsoenlijk te kunnen blijven volgen, daar is Linux praktisch onmisbaar bij veel vakken. Maar met WSL heb ik nergens problemen mee en kan ik eigenlijk alles doen wat ik wil.
Ik doe het dan weer enigszins omgekeerd (story of my life :p), linux als basis en ik heb nog een VM met windows 10. Maar eigenlijk is die nog steeds gewoon maagdelijk leeg, misschien met de kerst maar is aanzwengelen om weer 24 uur update zooi rond te pompen, privacy settings opnieuw te doen en wat dies meer zij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:00
[...]

Ik snap wat je zegt maar ik betwijfel wel het hoeveel dat gaat helpen dan :) Linux developers overhalen hiermee om op Windows te gaan werken? Dat moet ik echt nog zien gebeuren. Ik zie het wel als een voordeel voor cross platform developers die al op Windows werken en eenvoudiger hun zaken op Linux willen testen. En inderdaad, als je een linux tooltje vindt op GH als Windows user dan kun je die nu veel eenvoudiger zelf gebruiken / builden etc. Ik vind het zelf ook wel handig om mijn .net core dingen eens in een WSL2 console te draaien, zonder een docker container op te tuigen en daar een terminal tegenaan te knallen.

Begrijp me niet verkeerd: ik vind de feature echt tof maar of het een strategische zet is met enorm potentieel voor de toekomst? Ik zie dat (nog) niet. Ik zie het vooral als een nice to have voor developers die op Windows werken en soms wat Linux dingetjes willen doen, niet als iets wat levens of bedrijfskeuzes doet veranderen. Ik vraag me af waar de financiële winst hier zit :) Zelfs als je de feature toespitst op developers dan is het aantal aantal potentiële gebruikers van deze feature klein lijkt mij, uiteraard helemaal als je deze afzet tegen de totale Windows userbase.

Maar misschien mis ik gewoon een duidelijke use case o.i.d. hoor, ik ben sowieso niet een groot Linux gebruiker; afgezien van het beheer van m'n Pi's en NAS.
Ik ben voor mijn persoonlijke desktop overgestapt van Mac OSX naar Windows. Uitsluitend gedreven door aanschafprijs overigens maar de beschikbaarheid van WSL2 was een grote verrassing. Mac OSX is een Unix-variant dus dat werkt allemaal wat lekkerder maar dat WSL2 valt me niets tegen. De aanwezigheid van WSL2 was niet doorslaggevend (dat was prijs) maar het helpt wel.

Maar goed, dat is dus maar 1 licentie extra verkocht.

Op het werk wordt Windows overigens niet ondersteund, alles draait daar op Apple spul of Chromebooks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

gekkie schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 17:13:
[...]

Doh, dat is wat ik over het hoofd zag :) Je hebt gelijk, daar dan zit wel degelijk een aanzienlijk voordeel ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:12
[...]

Eerder het voorkomen dat bedrijven van Windows afstappen en naar Linux overstappen. :)

Je kan wel Linux containers op Windows draaien, maar in sommige specifieke gevallen lukt dat niet. Kijk naar Azure IoT Edge bv: als je dat op Windows draait, moet je daar windows containers op deployen. Binnenkort zal dat echter veranderen en zullen ook Linux containers voor IoT Edge op Windows ondersteund worden juist hierdoor.

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

{signature}

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Koenvh
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 11-10 00:28

Koenvh

Hier tekenen: ______

Ik heb een bug die me al langer achtervolgde gefixt *O*

Ik heb nu drie nieuwe bugs gevonden -O-

🠕 This side up

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23-09 14:00
Koenvh schreef op zondag 20 december 2020 @ 16:26:
Ik heb een bug die me al langer achtervolgde gefixt *O*

Ik heb nu drie nieuwe bugs gevonden -O-
Gewoon reverten en doen alsof je het niet gezien hebt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Cloud schreef op donderdag 17 december 2020 @ 15:14:
[...]

Heb je een voorbeeld van zoiets?
Windows 95 en Office. Er is lang beweerd dat Microsoft Office de concurrentie (m.n. WordPerfect, dBase en Lotus 123) uit de markt kon drukken omdat de Microsoft developers toegang hadden tot documentatie die niet beschikbaar was voor de concurrentie. Anderen beweren overigens dat dat niet waar is maar dat Microsoft vol inzette op de migratie van DOS naar Windows terwijl de concurrentie afwachtte.

Over de ondergang van Borland t.o.v. Visual Studio gaan ook dat soort geruchten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Voutloos
  • Niet online
Hoezo oude koeien. :D

De sector van nu heeft geen iota te maken met de stand van toen. Zelf al herken je een nog een aantal bekende spelers.

Jullie usernames zijn illustratief; 1995, als je het toen over Cloud of Downtime had, had je het over een mainframe of een issue met een niche product.

{signature}

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Niet online
Voutloos schreef op zondag 20 december 2020 @ 19:47:

De sector van nu heeft geen iota te maken met de stand van toen. Zelf al herken je een nog een aantal bekende spelers.

Jullie usernames zijn illustratief; 1995, als je het toen over Cloud of Downtime had, had je het over een mainframe of een issue met een niche product.
Maar dit is de devschuur, alle relevante, zinnige of serieuze discussies zijn hier offtopic }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenvh

Koenvh

ThomasG schreef op zondag 20 december 2020 @ 18:08:
[...]
Gewoon reverten en doen alsof je het niet gezien hebt :+
Dan heb ik weer vier bugs, alleen merk je dan vooral bug #1 (wat dus zojuist gefixt is), daar wordt 't niet echt beter van. Plus, ik heb geen collega's waarop ik het af kan schuiven :-(

[ Voor 9% gewijzigd door Koenvh op 20-12-2020 22:03 ]

🠕 This side up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Ik vroeg om een recent voorbeeld (althans ik bedoelde recent) van zoiets maar nu gingen we nog wat verder terug in de tijd :P Zo diep zit ik niet in de MS historie haha.
Om eerlijk te zijn komt mijn username uit '97 toen Cloud nog voor iets heel anders stond :+ De username heeft echter de laatste jaren inderdaad een geheel nieuw leven gekregen. Bedankt dat je me even extra oud laat voelen ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Je kijkt blijkbaar met zo’n roze bril naar het verleden dat je denkt dat downtime niet bestond toen er nog geen cloud was >:)

Mijn username heb ik in 2000 bedacht. Ontstaan doordat ik in die tijd voornamelijk op Tweakers kwam als de fileserver op mijn werk er weer eens uit klapte. Dan lag het hele bedrijf stil. Ook dat is downtime.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
* gekkie was geheel bij de tijd met 4G, maar nu met 5G zou ik voor een nick change naar 'wappie' moeten gaan geloof ik :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• farlane

"De sector" is nog precies dezelfde als die van toen: er moet geld verdiend worden, liever veel meer dan iets meer. Als dat vereist dat megacorp X (Microsoft niet uitgezonderd) op slinkse wijze een potentiele concurrent de nek om moet draaien en hij denkt er mee weg te kunnen komen dan gaat ie dat doen.

De huidige (problematische) macht van die techbedrijven komt ergens vandaan weetjewel....

Ja, ik voel me aangesproken :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Een van de vervelende zaken is dat het zulke grote tenten zijn.
Enerzijds missen ze soms de boot omdat ze dingen niet zien omdat ze zo groot zijn.
Anderzijds kunnen ze dat later vaak op lossen door je een offer you can't refuse te geven:
Of je wordt overgenomen en komt nog minimaal een jaartje voor ons prutsen;
Of we concurreren je finaal de markt uit door ver onder de kost prijs te gaan zitten;

Waarbij dat laatste vooral vervelend is als jij je eigen spaarcentjes er in hebt zitten, dus dan de eerste optie maar weer .. and another one bites the dust.

Het aanpakken zul je vervolgens ook stevig moeten doen, want ze hebben zo lang kunnen profiteren van o.a. maar matig belasting hoeven te betalen, dus ze zo'n voorsprong en breedte hebben dat je er met alleen nu wel belasting laten betalen nog ruim niet bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Laatst online: 22:33

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

gekkie schreef op maandag 21 december 2020 @ 11:19:
* gekkie was geheel bij de tijd met 4G, maar nu met 5G zou ik voor een nick change naar 'wappie' moeten gaan geloof ik :+
Kan ik voor je regelen hoor O-)

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Kalentum schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 15:46:
[...]

Ik ben voor mijn persoonlijke desktop overgestapt van Mac OSX naar Windows. Uitsluitend gedreven door aanschafprijs overigens maar de beschikbaarheid van WSL2 was een grote verrassing. Mac OSX is een Unix-variant dus dat werkt allemaal wat lekkerder maar dat WSL2 valt me niets tegen. De aanwezigheid van WSL2 was niet doorslaggevend (dat was prijs) maar het helpt wel.

Maar goed, dat is dus maar 1 licentie extra verkocht.

Op het werk wordt Windows overigens niet ondersteund, alles draait daar op Apple spul of Chromebooks.
Da’s wel grappig want in de jaren tachtig waren PC’s bizar duur, in de jaren negentig werden die (dankzij oa mijn vader) erg goedkoop en eind jaren nul kon ik eindelijk een MBP veroorloven. Inmiddels heb ik meerdere malen gekeken naar Windows-laptops omdat ik dacht dat die nog veel goedkoper zouden zijn maar als ze op essentiële punten een MBP benaderen moeten (vooral batterijduur, touchpad en scherm) dan zijn ze bijna net zo duur of duurder dan een MBP. Daarom heb ik privé nog steeds een ‘15 MBP en verder niets meer; vind beide kanten te duur. Voor werk heb ik nog een ‘17 MBP en die vervloek ik (irritante Touch Bar; leer je blind typen moet je ineens naar je vingers gaan kijken - en waar is esc wanneer je hem nodig hebt?!). Dus wat is m’n punt? Geen idee maar de rant is er in ieder geval uit :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:24
Wilf schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 14:22:
[...]
Da’s wel grappig want in de jaren tachtig waren PC’s bizar duur, in de jaren negentig werden die (dankzij oa mijn vader) erg goedkoop en eind jaren nul kon ik eindelijk een MBP veroorloven. Inmiddels heb ik meerdere malen gekeken naar Windows-laptops omdat ik dacht dat die nog veel goedkoper zouden zijn maar als ze op essentiële punten een MBP benaderen moeten (vooral batterijduur, touchpad en scherm) dan zijn ze bijna net zo duur of duurder dan een MBP. Daarom heb ik privé nog steeds een ‘15 MBP en verder niets meer; vind beide kanten te duur. Voor werk heb ik nog een ‘17 MBP en die vervloek ik (irritante Touch Bar; leer je blind typen moet je ineens naar je vingers gaan kijken - en waar is esc wanneer je hem nodig hebt?!). Dus wat is m’n punt? Geen idee maar de rant is er in ieder geval uit :+
Voor zover ik weet is er sinds 2011 geen 17" MBP meer en al zeker niet met een touchbar... Maar de 16" heeft dat wel, alleen zit daar de ESC-button wél buiten de touchbar. Dus... Huh? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
Wilf schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 14:22:
[...]
Het ging mij om een desktop en dan ben je voor 800 euro wel klaar met een simpele Windows bak. Ik vind de prijzen die Apple vraagt voor een grotere SSD en meer RAM echt te hoog voor in een iMac dan hè? Maar inderdaad, als je naar design en buildkwaliteit kijkt kom je bij Dell enzo ook al wat hoger uit qua prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwaakvaak_v2
  • Laatst online: 10-10 08:02
Kalentum schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 15:01:
[...]

Het ging mij om een desktop en dan ben je voor 800 euro wel klaar met een simpele Windows bak. Ik vind de prijzen die Apple vraagt voor een grotere SSD en meer RAM echt te hoog voor in een iMac dan hè? Maar inderdaad, als je naar design en buildkwaliteit kijkt kom je bij Dell enzo ook al wat hoger uit qua prijs.
Alle waar is naar zijn geld, en premium is premium. Mijn Seat deelt ook veel met Audi qua onderdelen, maar de Audi is qua afwerking en comfort wel net 2 stapjes hoger. En daar betaal je, naast de naam ook voor.

Wat het component naam bij Apple is, weet ik niet. Maar dat is bij premium naam spul altijd de vraag natuurlijk.

Driving a cadillac in a fool's parade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
.oisyn schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 11:34:
[...]
Kan ik voor je regelen hoor O-)
Hmm ik hou het wel nostalgisch bij wat het al een jaartje of 25 is.

En Apple heeft geen clitje, dus per definitie al niet de voorkeur hier.

[ Voor 14% gewijzigd door gekkie op 22-12-2020 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Merethil schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 14:24:
[...]

Voor zover ik weet is er sinds 2011 geen 17" MBP meer en al zeker niet met een touchbar... Maar de 16" heeft dat wel, alleen zit daar de ESC-button wél buiten de touchbar. Dus... Huh? :P
Apostrof vóór het getal = afkorting van het bouwjaar. Hope that helps ;)

@Kalentum Desktops zijn absoluut beter in prijs/kwaliteit op de PC-markt (daar de peripherals en HID’s je eigen keuze zijn). Het is jammer dat Apple de Mac mini heeft verwaarloosd; het was ooit een mooi (uitbreidbaar) alternatief.

@gekkie Die rode steenpuist in het midden van een keyboard heb ik altijd een naar ding gevonden; ik wist niet dat er warempel gebruikers waren die er bij zweren :o

[ Voor 11% gewijzigd door Wilf op 23-12-2020 02:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:24
Wilf schreef op woensdag 23 december 2020 @ 02:55:
[...]
Apostrof vóór het getal = afkorting van het bouwjaar. Hope that helps ;)
Oeps :+ niet gewend aan bouwjaar zonder schermgrootte. Excuus ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
Wilf schreef op woensdag 23 december 2020 @ 02:55:
@gekkie Die rode steenpuist in het midden van een keyboard heb ik altijd een naar ding gevonden; ik wist niet dat er warempel gebruikers waren die er bij zweren :o
Op de juiste wijze beroeren en je stuurt je laptop tot grote hoogten :+

Met mijn klamme handjes werken touchpads doorgaans voor geen meter, bovendien liggen je palmen nooit op de palm rest en bij het clitje wel, waardoor je er bijvb in een trein prima nog mee kunt CAD tekenen. Het zo'n ding gehad sinds mijn eerste toshiba (die alleen zo'n clit had als ik het me goed herinner), dus ja ik zweer er bij :p

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• azerty
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:45
Zo, avatar eens aangepast naar de correcte versie voor deze periode van het jaar :+

Iemand koffie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07 10:18
@Wilf De Mac Mini is nu best okee dacht ik.
Vermoedelijk komen ze ook nog met een kleinere Mac Pro met Mx chips. Kost dan waarschijnlijk wel weer een nier maar ja.

Als zelfstandige kocht ik een MBP met consumentenprijs van 3200, maar door alle regelingen kostte het me uiteindelijk maar 950 onder aan de streep en dat heb je ook zo terug verdiend.

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

• Koenvh

Koenvh

azerty schreef op donderdag 24 december 2020 @ 11:34:
Zo, avatar eens aangepast naar de correcte versie voor deze periode van het jaar :+

Iemand koffie?
Ik heb al warme choco, maar toch bedankt voor het aanbod. :9

Werken jullie door met kerst?

🠕 This side up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11-10 14:35
Nope, wel even mezelf een soort kerstcadeautje gegeven.
Een beter audio-setje voor bij mijn pc: namelijk de Edifier S350DB :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

armageddon_2k1 schreef op donderdag 24 december 2020 @ 12:01:
@Wilf De Mac Mini is nu best okee dacht ik.
Vermoedelijk komen ze ook nog met een kleinere Mac Pro met Mx chips. Kost dan waarschijnlijk wel weer een nier maar ja.

Als zelfstandige kocht ik een MBP met consumentenprijs van 3200, maar door alle regelingen kostte het me uiteindelijk maar 950 onder aan de streep en dat heb je ook zo terug verdiend.
Ik ben weer eens gaan kijken en die M1-chip in de nieuwe M1ni klinkt wel aanlokkelijk, ben eigenlijk wel benieuwd voor die prijs (valt redelijk mee) :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Argh waarom laat de Docker UI op Synology me alleen maar dirs mounten onder /volume1/? Ik heb crap in /etc/ staan waar ik bij moet.

[ Voor 20% gewijzigd door .oisyn op 27-12-2020 23:55 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koenvh

Koenvh

@.oisyn Omdat technologie mensen haat, zie ook: printers. :P

Is er geen handmatige configuratie aan te passen? Of een symlink te maken van /volume1/etc naar /etc?

🠕 This side up

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

@Koenvh Ik ben er helemaal klaar mee.

Ik heb dus een docker image op mijn NAS voor certbot met een TransIP hook om een DNS challenge te kunnen doen. Daarin heb ik tevens een deploy script om die cert vervolgens uit te rollen naar de webserver. Alles goed en wel.

Nu heb ik onlangs een Unifi controller container geinstalleerd, en daarin wil ik ook die cert hebben. Dat is Java crap, dus ik moet die cert eerst converten met een Java tooltje, alvorens 'm op de juiste plek te parkeren, en vervolgens de Unifi docker image te restarten.

Onwetend als ik ben, had ik gewoon de juiste commando's in het deploy script gepropt, er geen rekening mee houdend dat die shit natuurlijk in de certbot container runt en al die commando's dus niet werken. Dus ik dacht, weet je wat, ik mount gewoon alles wat ik nodig heb. Helaas kreeg ik niets meer dan een "file not found" als ik de boel probeerde te runnen. Zit al uren te zoeken naar of dat wellicht gerelateerd is aan hoe die meuk in Docker gemount wordt, maar ik denk dat het meer te maken heeft met het feit dat ie de juiste libraries niet kan vinden voor die executable.

Dus nu moet ik op een of andere manier Java geinstalleerd krijgen op die ene image. Maar het hele idee van die certbot image was dat het lekker makkelijk was. NOU HET IS HELEMAAL NIET MAKKELIJK :Z. Eigenlijk wil ik gewoon mijn deploy script runnen in de context van de host, niet binnen de image, maar dat is zo te zien ook niet heel simpel.

.edit: Ah ik weet al wat ik ga doen. Voordat ik de docker container start schrijf ik een leeg scriptje weg. De deploy-hook schrijft gewoon een regel naar dat scriptje. Nadat de container heeft gerund, run ik dat scriptje. Tel uit je winst 8)7

[ Voor 7% gewijzigd door .oisyn op 28-12-2020 01:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenvh

Koenvh

@.oisyn "Het is helemaal niet makkelijk" is inderdaad ook mijn ervaring met Docker, maar ik draai dan ook Windows en VMWare, en dat gaat sowieso niet zo lekker met Docker. Ik kan je niet helpen met je Synology helaas, maar je Dockeravontuur doet me wel denken aan mijn Jailproblemen met FreeNAS :P

🠕 This side up

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ZaZ
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-09 00:06

ZaZ

Tweakers abonnee

@.oisyn Om mijn interne services SSL te maken doe ik het anders. Ik heb alles bereikbaar via DNS entries en heb er een nginx proxy tussen gemikt. Dat is dan de enige die een certificaat moet hebben en die vreet het formaat wat certbot uitspuugt. Als bonus ben je ook gemakkelijk af van alternatieve poorten als je meerdere sevices via 1 NIC wilt delen.
Dus ik benader nu alles via bijv. switch.domein.com, router.domein.com, unifi.domien.com, pi-hole.domein.com etc.
Die verwijzen allemaal naar de nginx proxy en daar heb ik in de config staan waar ie het vandaan moet halen en dat untrusted certificaten niet erg zijn

Lekker op de bank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R4gnax
  • Laatst online: 06-09 17:51
Ach hopelijk regelt Docker eindelijk in 2021 een glob star copy commando wat recursief directorystructuren behoudt. Je weet wel: zoals zowat elke andere courante en ondersteunde toolchain wel al sinds jaar en dag ondersteunt... 8)7

Mijn ervaring met Docker is: ga er met lage verwachtingen in, dan valt het tenminste niet tegen.
(Hoe laag? Ey, de afdeling "usability" ligt ergens op het derde souterrain of zo, geloof ik...)

[ Voor 31% gewijzigd door R4gnax op 28-12-2020 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenvh

Koenvh

Wasabi is lekker bezig, ze liggen er al sinds gisteravond uit vanwege DNS-problemen. :/

🠕 This side up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

ZaZ schreef op maandag 28 december 2020 @ 19:06:
@.oisyn Om mijn interne services SSL te maken doe ik het anders. Ik heb alles bereikbaar via DNS entries en heb er een nginx proxy tussen gemikt. Dat is dan de enige die een certificaat moet hebben en die vreet het formaat wat certbot uitspuugt. Als bonus ben je ook gemakkelijk af van alternatieve poorten als je meerdere sevices via 1 NIC wilt delen.
Dus ik benader nu alles via bijv. switch.domein.com, router.domein.com, unifi.domien.com, pi-hole.domein.com etc.
Die verwijzen allemaal naar de nginx proxy en daar heb ik in de config staan waar ie het vandaan moet halen en dat untrusted certificaten niet erg zijn
Wat een goed idee! Daar ga ik eens mee spelen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hydra
ZaZ schreef op maandag 28 december 2020 @ 19:06:
@.oisyn Om mijn interne services SSL te maken doe ik het anders. Ik heb alles bereikbaar via DNS entries en heb er een nginx proxy tussen gemikt.
Al eens naar Traefik gekeken? Die regelt al deze shit voor je en is native docker-aware. Als ik op m'n VPS een nieuwe service opstart in Docker werkt Traefik niet alleen als reverse proxy maar regelt ook een certificaat voor <servicenaam>.niels.nu. Lokaal zou dat ook moeten kunnen.

Wat betreft het geklaag over Docker: tja. Het is gewoon een tool waarvan ik vind dat je er als back-end dev niet omheen kunt. Met alles is er een learning curve en hier is het er vind ik wel een waar het het waard is, al is het maar om relevant te blijven. Als ik anno 2020 een Java dev interview die nog nooit met Docker gewerkt heeft, is dat in ieder geval wel een kleine what the fuck :)

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• nescafe
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-10 20:04
Hydra schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 13:19:
[...]
Als ik op m'n VPS een nieuwe service opstart in Docker werkt Traefik niet alleen als reverse proxy maar regelt ook een certificaat voor <servicenaam>.niels.nu.
Maak er dan even een wildcard certificaat van, dan liggen niet al je endpoints gelijk op straat en dat scheelt weer site scanning/probing op je volgende subdomains :)

* Barca zweert ook bij fixedsys... althans bij mIRC de rest is comic sans

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
nescafe schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 13:39:
Maak er dan even een wildcard certificaat van, dan liggen niet al je endpoints gelijk op straat en dat scheelt weer site scanning/probing op je volgende subdomains :)
Oh lol, goeie tip. Die kende ik niet. An sich is het enige waar ik me zorgen om maak Jenkins, en daar wil ik sowieso wel vanaf.

Toen ik dat opgezet heb, had Let's Encrypt nog geen wildcards. Dat moet ik nog omzetten.

Kan ik je op een of andere manier meerdere duimpjes geven? :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Voutloos
  • Niet online
Ik heb een duimpje namens Hydra gegeven. ;)

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OverloadOfRed
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08-10 21:18

OverloadOfRed

Bla, blabla

[...]

Dit soort posts maken me altijd bang voor meer gaten die mijn eigen in elkaar geknutselde systemen hebben. Bedankt voor een weekendje werk denk ik :+

Ik ben chatman, supersnel met MSN. Er is niemand die me niet kent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
[...]

Klinkt wel als security through obscurity. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Olaf van der Spek schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 20:11:
[...]

Als je daar puur op af gaat wel, maar je reduceert het risico wel, zeker op automated attacks, dus lijkt mij nog steeds geen verkeerde maatregel.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-10 11:07

Matis

Rubber Rocket

Ik gebruik ook Traefik. Regelt mijn wildcard certificaat en middels cert-dumper zet ik het om naar een publiek en privaat deel.

Die ik op mijn beurt weer naar de overige machines doorzet, waaronder Unifi.

Middels TransIP DNS acme geneuzel gaat dat automatisch.

[ Voor 12% gewijzigd door Matis op 29-12-2020 20:59 ]

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenvh

Koenvh

[...]

Is dat per se erg dan? Als enige veiligheidsmaatregel is het niet handig, maar ik zie niet waarom je niet óók gebruik maakt van obscurity, vooral met de vele geautomatiseerde aanvallen heden ten dage.

🠕 This side up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Maar goed dat wildcard cert heeft dan ook vooral nog zin voor nieuwe subdomeinen, die bestaande/oude blijven gewoon netjes in dat lijstje staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Lol, ik ben een n00b.

Had een 5800X gekocht, met mobo en nieuw geheugen. Was ik van plan vandaag in elkaar te klikken, kom ik erachter dat een "boxed CPU" (van AMD iig) niet betekent dat daar een standaard crappy koeler bij zit :P

Ik heb nog wel een oude Noctua NH-D14, maar zonder pricewatch: Noctua NM-AM4. Nog maar 2 dagen wachten dan :z

[ Voor 17% gewijzigd door .oisyn op 30-12-2020 01:03 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azerty
  • Laatst online: 21:45
Ooh, een beroemdheid in de Devschuur! Mag ik een handtekening? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Niet online
Dat profiel van @.oisyn is wel een tikkie leeg. Zullen we allemaal 1 zinnetje erbij editten? :p

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Ze hebben Coronel Indoor Karts er niet eens bij gezet :N

:+

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Grappig hoe veel mensen dit verkeerd begrijpen. Er is niks mis met "security by obscurity". Het verschil tussen dat en "security through obscurity" is the "through"; dat betekent in deze context dat er alleen security "door middel van" obscurity is.

Obfuscation is absoluut een goeie strategie, bovenop de normale security measures.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Koenvh schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 21:17:
Is dat per se erg dan? Als enige veiligheidsmaatregel is het niet handig, maar ik zie niet waarom je niet óók gebruik maakt van obscurity, vooral met de vele geautomatiseerde aanvallen heden ten dage.
Precies dit. Mensen die denken dat dit slecht is, begrijpen de term "security through obscurity" verkeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
azerty schreef op woensdag 30 december 2020 @ 08:39:
[...]
Ooh, een beroemdheid in de Devschuur! Mag ik een handtekening? :+
Hij heeft vast wel een PGP-key om de inhoud van je post even te signen (8>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Laatst online: 11-10 16:28

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

R4gnax schreef op maandag 28 december 2020 @ 23:31:

Mijn ervaring met Docker is: ga er met lage verwachtingen in, dan valt het tenminste niet tegen.
(Hoe laag? Ey, de afdeling "usability" ligt ergens op het derde souterrain of zo, geloof ik...)
Mijn ervaring, na 3 jaar vuistdiep in cloud native, docker en k8s is dat de het benodigd is om een mentale switch te maken over wat het nu is en hoe je dat correct kan gebruiken.

Als dat een beetje lukt dan gaat er letterlijk een nieuwe wereld voor je open.

Dat gezegd hebbende vind ik de Docker engine ruk voor "production usage". Dus even het onderscheid tussen images en hoe je die images draait. Lokaal docker draaien voor dev werk is top, maar bijv. met certs en meerdere services werken is...matig (lees:niet te doen imo). Docker compose is dan nog een tussenstap om meerdere dingen aan elkaar te koppelen op een wat laagdrempelige manier. Anders is het gewoon 100% Kubernetes voor mij.

Ik draai zelf dan een nginx ingress met cert-manager; https://github.com/jetstack/cert-manager. Het enige wat ik hoef te doen is een service aan te maken met een annotatie en de rest gebeurd automagisch.

Alleen is dat IMO de kracht niet van Docker. Wat juist zo prettig is aan Docker is dat ik een middel heb om heel fatsoenlijk te "voldoen" aan het 12 factor app principe: https://12factor.net/
Als ik het dan zo gebruik dan kan ik een stack bouwen en draaien om je vingers bij af te likken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YdD1LcXrIhGm88F-iqCP_-u0cdg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/56OhIUtHGyPFBUfQfEWrElTV.png?f=fotoalbum_large

En zo heb ik een clustertje met 200+ images die draaien, volledig HA, (auto)schaalbaar, releases gaan in ~30 sec door zonder downtime (los van eventuele builds). Echter ik kan alles nu verwijderen en binnen enkele minuten heb ik het weer 100% exact zo draaien.

Bepaalde pods hebben sidecars. Dus docker images die alshetware "in haken" op een ander image om bijvoorbeeld config reloads door te voeren. Ik heb agents voor logs & tracing.
Ongeacht wat ik start, logs worden netjes geshipped naar een centraal logging systeem. Als de service capabel is voor traces dan of pushen die zelf naar de collector of naar een lokale agent. Elke service heeft ook metric endpoints die automagisch worden opgehaald.

Ik wil niet zeggen dat Docker/k8s hiervoor nu een vereiste voor is. Maar ik zie mij zelf niet meer op losse vm's kloten met ansible of puppet of whatever.

De lol die ik heb van k8s en docker images is echt bijna niet te beschrijven :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R4gnax
  • Laatst online: 06-09 17:51
Douweegbertje schreef op woensdag 30 december 2020 @ 11:17:

Mijn ervaring, na 3 jaar vuistdiep in cloud native, docker en k8s is dat de het benodigd is om een mentale switch te maken over wat het nu is en hoe je dat correct kan gebruiken.
Akoord, maar alles wat je daarna schrijft zijn echter de baten van aanvullende tools zoals k8s en alles er omheen. Hoe je met Docker zelf aan de opzet van containers werkt is en blijft gewoon enorm ongebruiksvriendelijk.

[ Voor 4% gewijzigd door R4gnax op 30-12-2020 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje

Douweegbertje

R4gnax schreef op woensdag 30 december 2020 @ 12:46:
[...]

Akoord, maar alles wat je daarna schrijft zijn echter de baten van aanvullende tools zoals k8s en alles er omheen. Hoe je met Docker zelf aan de opzet van containers werkt is en blijft gewoon enorm ongebruiksvriendelijk.
Ok, maar laten we dan eerste beginnen met wat bedoel jij met Docker?
Hebben we het nu over images, de containers, de Dockerfile of de daemon?

Want ik snap nog niet helemaal goed wat je bedoelt met 'aan de opzet van containers'.

Echter m'n voorbarige mening is dat het simpelweg een initiële hoge learning curve heeft. In het begin denkt bijna iedereen van: "What the f, why?". Omdat het iets is wat totaal anders werkt dan dat je normaal gezien gewend bent. Dan loop je soms snel tegen dingen aan waarbij het lijkt alsof het niet gebruiksvriendelijk is, maar wat er feitelijk gebeurd is dat je probeert te snijden met je vork. Als je er mee zou prikken dan zie je dat het super is :+

---

edit, ik heb ooit een blog geschreven om deels aan te tonen dat je zelfs met iets ranzigs als PHP en WP wel degelijk een mooie setup kan maken; https://sysrant.com/cloud-native-wordpress/

Dus om dan een non-k8s vergelijking te maken. Zo had ik een stateless setup. 100% identiek op welke environment. Het is lastig om in weinig woorden uit te leggen waarom dat nu zo chill en handig is.

[ Voor 16% gewijzigd door Douweegbertje op 30-12-2020 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
Douweegbertje schreef op woensdag 30 december 2020 @ 13:56:
[...]

Echter m'n voorbarige mening is dat het simpelweg een initiële hoge learning curve heeft. In het begin denkt bijna iedereen van: "What the f, why?". Omdat het iets is wat totaal anders werkt dan dat je normaal gezien gewend bent. Dan loop je soms snel tegen dingen aan waarbij het lijkt alsof het niet gebruiksvriendelijk is, maar wat er feitelijk gebeurd is dat je probeert te snijden met je vork. Als je er mee zou prikken dan zie je dat het super is :+
Ja precies dat! En dan nog: een docker image (Docker file) is niet eens zo moeilijk... maar om het goed te doen is een ander verhaal.

Ik zit er voor mijn privérommel al een tijdje tegen aan te hikken... ik heb 1 open source applicatie waarbij de makers alleen maar Docker images ondersteunen en er ook vanuit gaan dat je het zo installeert. Maar ja kennisgebrek leidde ertoe dat ik het spul toch eenvoudiger vind te installeren als ik het zonder container draai, want dan snap ik exact hoe het werkt.

Aan de andere kant spreekt het mij wel om alles in containers te hebben en dus in eigen omgevingen, iets veiliger enzo... dus wellicht toch maar eens de leercurve induiken.

Maar dan zie ik weer iets als dit en dan denk ik dat ik het beter zelf kan doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickH89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:52
.oisyn schreef op woensdag 30 december 2020 @ 01:00:
Lol, ik ben een n00b.

Had een 5800X gekocht, met mobo en nieuw geheugen. Was ik van plan vandaag in elkaar te klikken, kom ik erachter dat een "boxed CPU" (van AMD iig) niet betekent dat daar een standaard crappy koeler bij zit :P

Ik heb nog wel een oude Noctua NH-D14, maar zonder pricewatch: Noctua NM-AM4. Nog maar 2 dagen wachten dan :z
Blijkbaar hebben ze inderdaad besloten dat hun koeler te slecht is voor de CPU's met een hoger TDP dan 65W. Wat gezien de prestaties wellicht geen verkeerde keuze is overigens. Ik heb er een NH-D15 in zitten, die raakt in ieder geval nét niet de videokaart. Wat een unit is dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
.oisyn schreef op woensdag 30 december 2020 @ 01:00:
Lol, ik ben een n00b.

Ik had bijna hetzelfde met Intel bij de Intel Core i9-10900KF BOX versie. Maar ik had gelukkig op tijd door dat er geen koeler bij zat omdat ik even wou googlen of de standaard koeler een beetje zou voldoen. Bleek niet het geval :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
R4gnax schreef op woensdag 30 december 2020 @ 12:46:
Wat bedoel je precies? Wat is er volgens jou ongebruiksvriendelijk aan dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Hydra schreef op woensdag 30 december 2020 @ 14:26:
[...]
Wat bedoel je precies? Wat is er volgens jou ongebruiksvriendelijk aan dan?
Nouja .. in het kader van mijn learning curve: stel ik wil vanuit een container de image name/id/tags hebben zodat ik in de container weet wie ik ben en hoe ik genoemd ben, hoe doe ik dat ?

Lijkt me niet bijzonder veel gevraagd, wat read-only metadata, dat zou toch weinig kruim moeten kosten, maar mijn google-foo laat me tot nu toe in de steek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

PatrickH89 schreef op woensdag 30 december 2020 @ 14:13:
[...]

Blijkbaar hebben ze inderdaad besloten dat hun koeler te slecht is voor de CPU's met een hoger TDP dan 65W. Wat gezien de prestaties wellicht geen verkeerde keuze is overigens. Ik heb er een NH-D15 in zitten, die raakt in ieder geval nét niet de videokaart. Wat een unit is dat.
Nou ja, dat dus. Ik had me er zo in vergist toen ik in 2013 die Noctua kocht, op het plaatje leek hij veel kleiner. Zit dus praktisch tegen mijn videokaart aan, ik moest de koelvinnen van m'n geheugen halen en de buitenste fan er een beetje hoog opzetten. Hij is wél lekker stil, dat dan weer wel. In idle draait ie niet eens omdat de stroom die ie dan krijgt te zwak is om in gang te komen :P

Maar verder is het maar een lomp onding die ik liever kwijt dan rijk was. Maar volgens mijn metingen moet het wel passen op het nieuwe mobo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Douweegbertje

Douweegbertje

gekkie schreef op woensdag 30 december 2020 @ 14:51:
[...]

Nouja .. in het kader van mijn learning curve: stel ik wil vanuit een container de image name/id/tags hebben zodat ik in de container weet wie ik ben en hoe ik genoemd ben, hoe doe ik dat ?

Lijkt me niet bijzonder veel gevraagd, wat read-only metadata, dat zou toch weinig kruim moeten kosten, maar mijn google-foo laat me tot nu toe in de steek.
Je moet toch eerst 'in' de container komen. Dus waarom moet je IN de container zien, in welke container je zit? Ik weet dat dit zo'n stackoverflow antwoord is, dus met 'docker ps' zie je exact hoe/wat alvorens je er in zit.

Echter, eigenlijk is er geen reden om IN een container zelf te zitten. Eigenlijk moet je er niet eens in willen zitten om iets te doen. Als je iets 'in' een container wilt doen, dan moet je gewoon je image/dockerfile aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98
  • Laatst online: 03:07

F.West98

Alweer 16 jaar hier

gekkie schreef op woensdag 30 december 2020 @ 14:51:
[...]

Maar een image heeft geen unieke tag, daar gaat het al mis :P Ik vraag me eigenlijk ook erg af in welke usecase je die info nodig zou hebben.

Op dit onderwerp sluit ik me bij @Douweegbertje aan. Het is zeker een flinke learning curve, alles met Docker, Kubernetes, etc, ik heb er zelf enkele honderden uren inzitten om het goed onder de knie te krijgen, maar nu werkt het ook wel ideaal.

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Douweegbertje schreef op woensdag 30 december 2020 @ 15:07:
[...]

Je moet toch eerst 'in' de container komen. Dus waarom moet je IN de container zien, in welke container je zit? Ik weet dat dit zo'n stackoverflow antwoord is, dus met 'docker ps' zie je exact hoe/wat alvorens je er in zit.

Echter, eigenlijk is er 0 reden om IN een container zelf te zitten. Eigenlijk moet je er niet eens in willen zitten om iets te doen. Als je iets 'in' een container wilt doen, dan moet je gewoon je image/dockerfile aanpassen.
Als ik met een dockerfile een image bak, dan kan ik dat een naam en tags en de hele donderse kliek geven.
Leuk en aardig, nou ga ik die container runnen, maar wil ik simpel daar daar in iets naar logging wordt geschreven van "ik ben een container met id xxxx die runt op basis van image yyyy".

En stackoverflow is, je passt je docker admin socket maar vrolijk door en gaat daar mee zitten pielen, voor wat gewoon read-only metadata is die aan die container zou moeten hangen, waarom kan niets in die container daarbij ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
F.West98 schreef op woensdag 30 december 2020 @ 15:08:
[...]
Maar een image heeft geen unieke tag, daar gaat het al mis :P Ik vraag me eigenlijk ook erg af in welke usecase je die info nodig zou hebben..
:?
Hoe weet docker dan welk image hij moet runnen als er niets unieks is aan dat specifieke image ?
Ik meende toch een bloody id of name op te moeten geven op de commandline ?

Ik vraag me af of "learning curve" hier niet meer is "leer je verwachting bij te stellen tot wat wel functioneert".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje

Douweegbertje

gekkie schreef op woensdag 30 december 2020 @ 15:12:
[...]

Als ik met een dockerfile een image bak, dan kan ik dat een naam en tags en de hele donderse kliek geven.
Leuk en aardig, nou ga ik die container runnen, maar wil ik simpel daar daar in iets naar logging wordt geschreven van "ik ben een container met id xxxx die runt op basis van image yyyy".

En stackoverflow is, je passt je docker admin socket maar vrolijk door en gaat daar mee zitten pielen, voor wat gewoon read-only metadata is die aan die container zou moeten hangen, waarom kan niets in die container daarbij ?
Volgens mij, ergens in de /proc is daar iets van terug te vinden. Echter het "simpele" antwoord is dat de hostname == shortid van je container

Maar om dan exact op je use-case in te haken. Wat je eigenlijk wilt is dus niet bezig houden met dat soort geneuzel (no offence ;) ) en dus logs naar STDOUT doen en zodoende dat dit op je hostsysteem wordt opgepakt. Nogmaals, ik gebruik docker zelf weinig/niet maar hetzelfde principe wordt daar gehanteerd waarbij logs ergens in
code:
1
/var/lib/docker/containers/<container id>/<container id>-json.log

terecht komen op je host systeem.

https://docs.docker.com/config/containers/logging/configure/

Dit is dan ook in lijn met het 12 factor app principe: "Je container doet maar 1 ding". Dus een extra service voor logs is niet wat je wilt.
gekkie schreef op woensdag 30 december 2020 @ 15:16:
[...]

Ik vraag me af of "learning curve" hier niet meer is "leer je verwachting bij te stellen tot wat wel functioneert".
Tja, is dat niet altijd zo?
Maar IMO is dat alleen te beantwoorden als je daar meer ervaring in hebt gedaan en objectief het kunt bekijken of het nu een user of product flaw is :)

[ Voor 14% gewijzigd door Douweegbertje op 30-12-2020 15:29 ]

Pagina: 1 ... 82 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is niet de plaats om te lopen helpdesken. De Coffee Corner is primair bedoeld als uitlaatklep voor iedereen in de Devschuur® en niet als vraagbaak.