De Devschuur Coffee Corner - Iteratie ⓬ Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 85 ... 102 Laatste
Acties:
  • 586.000 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-10 22:33

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Koenvh schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 15:16:
Android heeft zelfs ondersteuning voor meerdere gebruikers! (maar dat heb ik echt nog nooit gebruikt zien worden)
Ik gebruik dat dus :). Maar ik pak liever mijn Surface Book erbij dan dat ik de Galaxy Tab pak die de facto van mijn oudste dochter is.

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:21
Koenvh schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 15:16:
Android heeft zelfs ondersteuning voor meerdere gebruikers! (maar dat heb ik echt nog nooit gebruikt zien worden)
Hier ook: drie accounts op de tablet. Lijkt prima te werken.

Ben wel blij dat school heeft bedacht, bij deze lockdown, dat de kinderen de Chromebookjes van school mee konden nemen. Ze moeten nu inloggen met hun moo.nl account en kunnen dan pas in Chrome enzo. Het lijkt erop alsof school die dingen aardig dichtgetimmerd heeft en wij hoeven niet te klooien met onze eigen spullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hellum
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07-10 10:47
gekkie schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 11:12:
[...]
Maar goed wat is het .. een decennium geleden toch opgestoten in de vaart der volkeren, voor het eerst de vaste file bij het julianaplein 8).
En nu nog steeds vrijwel iedere dag een file bij het Julianaplein ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenvh
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12:53

Koenvh

Hier tekenen: ______

@.oisyn @Kalentum Aha, allebei op tablets, dat klinkt al logischer. Mijn laatste tablet was een Archos 70 IT met 250GB HDD en Android 2.2, dus ik ben niet meer zo bij met wat er nu in tabletland gebeurt. :P

[ Voor 3% gewijzigd door Koenvh op 15-01-2021 12:55 ]

🠕 This side up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Koenvh schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 12:55:
@.oisyn @Kalentum Aha, allebei op tablets, dat klinkt al logischer.
Android phones zijn toch ook niet multi-user? Volgens mij is dat juist een tablet ding.

[ Voor 8% gewijzigd door .oisyn op 15-01-2021 12:56 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenvh
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12:53

Koenvh

Hier tekenen: ______

.oisyn schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 12:56:
[...]

Android phones zijn toch ook niet multi-user? Volgens mij is dat juist een tablet ding.
Mijn Lenovo P2 had het in ieder geval wel als optie.

🠕 This side up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Koenvh schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 12:59:
[...]

Mijn Lenovo P2 had het in ieder geval wel als optie.
Ja nee dan snap ik helemaal waarom je denkt dat dat nooit wordt gebruikt. Zelfs in het bedrijfsleven is het handiger om gewoon iedereen een eigen telefoon te geven dan er eentje te delen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
.oisyn schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 13:01:
[...]

Ja nee dan snap ik helemaal waarom je denkt dat dat nooit wordt gebruikt. Zelfs in het bedrijfsleven is het handiger om gewoon iedereen een eigen telefoon te geven dan er eentje te delen 8)7
Een kids-account voor mensen die hun kinderen met hun telefoon laten spelen kan in nog wel begrijpen, maar daar houd het dan ook echt wel op. Op Windows is je user in een bedrijfsomgeving vaak ook je ADFS user voor ander spul, dus dan is een 'echt eigen' account eigenlijk vanzelfsprekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07 10:18
Crazy D schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 07:37:
[...]

Daarom ben ik naar Duiven verhuist. Niet dat dit de perfecte plek is, maar Zuid Limburg of Groningen/Friesland liggen wel echt heel erg uit de route.. Heb hier rust, mooie natuur, en de randstad is goed aan te rijden. En ook speeltuintjes en dat soort prut wat handig is als je kids hebt :P
En je hebt een IKEA. Daar kent de rest van Gelderland Zuid-Oost Duiven van ;)

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Hoe is het met thuiswerken geregeld bij jullie eigenlijk? En als je toch naar de zaak moet, wat voor maatregelen zijn dan genomen? Moet je bijvoorbeeld een masker op?

Ik voorzie voor mezelf wat issues de komende tijd. Enerzijds omdat de scholen dicht zijn en er een punt gaat komen dat we beiden op ons werk verwacht worden (noodopvang zit bomvol).

Thuiswerken werkt in mijn geval de komende maanden waarschijnlijk slecht tot niet, omdat ons nieuwe kantoor slecht tot geen internet heeft (zou glasvezel moeten liggen, maar is niet aangelegd bij nieuwbouw 8)7 en glasvezel boer komt alleen maar met excuses tot nu toe maar geen oplossingen behalve een hele brakke 4G verbinding).

En mijn vrouw kan helemaal niet thuiswerken (zorg).

Het andere probleem is dat ik een angststoornis heb en ga hyperventileren met een masker op. Een kwartier hou ik net aan vol als ik ergens heen moet, maar dan ben ik dus dolblij als ik weer buiten sta en moet ik er een uur van bijkomen.

Momenteel doen ze niet moeilijk daarover, maar ben ergens bang dat als iedereen verplicht op kantoor zit elke dag de paranoia gaat toenemen en ze straks allemaal met een masker op zitten.

En dat ga ik simpelweg niet volhouden de hele dag :/

Anyways, ik ben dus benieuwd wat "gangbaar" is voor developers momenteel. Mocht de situatie onhoudbaar worden en ik naar alternatieven moet zoeken.

PS
En als een masker verplicht is bij jullie, is dat dan de hele tijd - ook als je achter de computer zit - of alleen als je gaat lopen? Want dat zou enorm schelen natuurlijk (qua mijn stressniveau)

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayNbow
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17:18

RayNbow

Kirika <3

Lethalis schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 10:29:
Hoe is het met thuiswerken geregeld bij jullie eigenlijk?
Kadaster: verplicht thuiswerken; kantoor alleen toegankelijk op schriftelijk verzoek en reden.
Geodelta: zo veel mogelijk thuiswerken; op kantoor mag, maar max. 1 medewerker en in uitzonderlijke gevallen 2.
En als je toch naar de zaak moet, wat voor maatregelen zijn dan genomen? Moet je bijvoorbeeld een masker op?
Kadaster: het is een tijdje geleden dat ik op kantoor moest zijn, maar toen was er geen maskerverplichting. Aantal werkplekken is verlaagd.
Geodelta: sinds het begin van de crisis huisregels opgesteld m.b.t. afstand houden, handhygiene, etc.; afstand houden is in ieder geval prima te doen (meer dan voldoende ruimte met het aantal werknemers dat het bedrijf heeft).

Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
Hoe is het met thuiswerken geregeld bij jullie eigenlijk? En als je toch naar de zaak moet, wat voor maatregelen zijn dan genomen? Moet je bijvoorbeeld een masker op?

Ik voorzie voor mezelf wat issues de komende tijd. Enerzijds omdat de scholen dicht zijn en er een punt gaat komen dat we beiden op ons werk verwacht worden (noodopvang zit bomvol).
Ik probeer deze zin te begrijpen:
Thuiswerken werkt in mijn geval de komende maanden waarschijnlijk slecht tot niet, omdat ons nieuwe kantoor slecht tot geen internet heeft (zou glasvezel moeten liggen, maar is niet aangelegd bij nieuwbouw 8)7 en glasvezel boer komt alleen maar met excuses tot nu toe maar geen oplossingen behalve een hele brakke 4G verbinding).
Als internet slecht is op kantoor, moet je toch juist thuiswerken? Of hebben jullie nog een paar servers op kantoor... dat je moet inloggen op een kantoornetwerk ofzo?
En mijn vrouw kan helemaal niet thuiswerken (zorg).

Het andere probleem is dat ik een angststoornis heb en ga hyperventileren met een masker op. Een kwartier hou ik net aan vol als ik ergens heen moet, maar dan ben ik dus dolblij als ik weer buiten sta en moet ik er een uur van bijkomen.

Momenteel doen ze niet moeilijk daarover, maar ben ergens bang dat als iedereen verplicht op kantoor zit elke dag de paranoia gaat toenemen en ze straks allemaal met een masker op zitten.

En dat ga ik simpelweg niet volhouden de hele dag :/

Anyways, ik ben dus benieuwd wat "gangbaar" is voor developers momenteel. Mocht de situatie onhoudbaar worden en ik naar alternatieven moet zoeken.

PS
En als een masker verplicht is bij jullie, is dat dan de hele tijd - ook als je achter de computer zit - of alleen als je gaat lopen? Want dat zou enorm schelen natuurlijk (qua mijn stressniveau)
Die paar keer dat ik op kantoor was was er bijna niemand. Mijn werkgever is erg terughoudend, bijna niemand werkt op kantoor. Kan me goed voorstellen dat je niet de hele dag met een mondkapje wil zitten... het lijkt me dat de boel toch zo moet worden ingericht dat je altijd 1,5 tot 2 meter ruimte om je heen hebt? Want dan zou je hooguit bij het verplaatsen een mondkapje op moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thlst
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Beide ouders moeten een essentieel beroep hebben om gebruik te maken van de noodopvang ? Dus dat is sowieso geen optie toch ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bauke1994
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10:15
Bij ons werlt iedereen op kantoor, engie maatregel die we heben is mondkapje op als je door de gang loopt. Dus bij binnekomst/vertrek en naar het koffie automaat en terug etc. Er is bij ons 1 persoon verhuist want die zat naast/voor de deur, verder zit het gewoon goed vol.

Verder trekt een groot deel van het personeel waarmee wij het pand(en de kantine) delen zich niks van de maatregelen aan dus in de kantine wordt je onder de voet gelopen in plaats van dat er afstand wordt gehouden.

Maarja het valt allemaal natuurlijk wel mee, Corona is niet zo besmetelijk en als je het krijgt is het toch maar een griepje. /s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R4gnax
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-09 17:51
Remote inloggen op het eigen werkstation op kantoor en als je naar kantoor moet ergens voor, dan moet er gecoordineerd ingeroosterd worden zodat er 1 persoon per ruimte aanwezig is, wellicht 2 als het een hele grote ruimte is en ieder compleet aan het andere uiteinde kan gaan zitten.

Geen masker-verplichting a/h bureau, wel de verplichting om niet tegelijk de gang op te gaan; niet fysiek te gaan vergaderen of op andere manieren bij elkaar te komen; en de verplichting om onder geen beding naar kantoor te komen als je ook maar de lichtste klachten hebt. Verder is elke werkplek voorzien van eigen fles ontsmettingsmiddel met pomp die je dient te gebruiken.

Mijn werkgever had deze maatregelen al meteen getroffen de allereerste weken in feb/mrt 2020 - nog voor het merendeel van de regels en richtlijnen naar buiten kwam. Echt hulde dat ze daar meteen netjes op doorgepakt hebben. _/-\o_

[ Voor 27% gewijzigd door R4gnax op 16-01-2021 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Wij werkten al grotendeels thuis, nu eigenlijk volledig tenzij er een reden is om naar kantoor te gaan. Op kantoor geldt gewoon niet komen als je je ook maar een beetje minder voelt. Het (gedeelde) kantoorpand heeft wel blaadjes hangen over mondkapjes, maar er zijn niet veel mensen die zich daar aan houden. Binnen kantoor geldt gewoon netjes afstand houden waar mogelijk.

We hebben dan wel het voordeel dat we al grotendeels thuis werkten en het dus ook eigenlijk nooit een probleem is om toch niet naar kantoor te komen. Er zijn zaken die fijner zijn als je fysiek bij elkaar zit, maar ook die kunnen gewoon via online meetings geregeld worden.

Ik vind het ergens wel jammer, maar onze kantoorinrichting staat het niet toe om echt op veilige afstand met z'n allen te werken. Gelukkig is de baas daar niet flauw in en waren we al helemaal voorbereid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Kalentum schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 11:27:
[...]
Ik probeer deze zin te begrijpen:

[...]
Als internet slecht is op kantoor, moet je toch juist thuiswerken? Of hebben jullie nog een paar servers op kantoor... dat je moet inloggen op een kantoornetwerk ofzo?
[...]
Dat komt omdat jij in 2021 leeft ;)

Maar inderdaad, normaal log ik in op mijn werkstation op de zaak met RDP via een VPN, zodat ik daar kan werken met de servers op kantoor. Die o.a. protocollen gebruiken die het normaal al slecht over het internet doen.

Het probleem is dat ik aan een groot project werk normaal dat nog in Windows Forms zit en in - tromgeroffel - Sourcesafe.

Dat laatste had er allang niet meer mogen zijn, maar mensen zijn - ergens wel terecht - huiverig ervoor om code te mergen ipv te locken. Deels omdat de project files lastig te mergen zijn. Deels ook omdat het 1 grote spaghetti zooi is waarbij je al gauw in elkaars vaarwater komt.

Technical debt is here to haunt us.

Andere projecten kan ik makkelijk vanaf thuis doen, omdat we daar git gebruiken en alles lokaal kunnen draaien. Maar dat zijn meestal de projecten er omheen (support site, portal, web services etc) en niet de core business (het Windows Forms pakket).

Dus die dingen doe ik normaal ongeveer 10 a 20% van mijn tijd naast de oude zooi. Kan ik niet de hele week mee vullen.

En ik heb een paar collega's die niet thuis willen of zelfs kunnen werken (want dan had je de hele boel in het datacenter of ergens anders kunnen parkeren).

PS
Onze support afdeling zit bijvoorbeeld wel thuis, omdat de telefonie in het datacenter zit en ze gewoon met de support site werken. En lokaal het pakket geïnstalleerd hebben. Dus dat gaat prima.

Mijn probleem is in feite dat klote project (waar mijn salaris mee betaald wordt, dus moet er niet teveel over zeiken maar ja).

Voor het idee: Ik kom soms nog comments tegen van 20 jaar geleden :+ En ja, we willen al heel lang een webversie ervan maken, maar met een half miljoen regels en ongeveer 200 schermen doe je dat niet zomaar.

[ Voor 18% gewijzigd door Lethalis op 16-01-2021 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ValHallASW
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Bij ons werkt iedereen thuis tenzij het niet anders kan (dat zit 'm dan met name in hardwarewerk, of mensen die niet goed thuis kunnen werken ivm slechte thuiswerkplekken/kinderen/etc). Als je wel wilt komen dan moet je dat van tevoren aangeven bij de 'coronacoordinator' (ook in verband met eventueel contactonderzoek achteraf). Niet met het OV komen, handen ontsmetten bij binnenkomst, gangen zijn eenrichtingsverkeer, liften mogen alleen gebruikt worden bij noodzaak. Maskers heb ik de paar keer dat ik er was niet gezien, maar het is zo leeg dat dat weinig toevoegt.

Er was in de zomer nog wel een push om mensen twee dagen in de week op kantoor te krijgen, maar dat is er niet van gekomen gezien de weer oplopende besmettingen. Bovendien: Wat is het punt van naar kantoor komen als je vervolgens toch niet kunt samenwerken ivm 1.5m afstand houden?

Wat betreft remote desktop zijn we van RDP overgestapt op ConnectWise Control. Niet perfect, maar het werkt een stuk gemakkelijker, stabieler, en heeft de optie om de kwaliteit tijdelijk omlaag te zetten (handig als er bijvoorbeeld een animatie speelt die je bandbreedte volledig overneemt). Als je IT-afdeling er niet van gaat zweten dan kan je ook Chrome Remote Desktop overwegen.

[ Voor 3% gewijzigd door ValHallASW op 16-01-2021 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
bauke1994 schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 12:14:
Maarja het valt allemaal natuurlijk wel mee, Corona is niet zo besmetelijk en als je het krijgt is het toch maar een griepje. /s
De grap is dat mijn collega's het grotendeels echt wel serieus nemen, maar het probleem dus vooral de oude manier van werken is. Komt ook door de gemiddelde leeftijd. Ik ben bijna 40 en de jongste programmeur hier.

Ik durf iemand van 65 - die voor de rest echt veel van de business weet en verder een aardige gast hoor - echt niet git te laten gebruiken bijvoorbeeld. Als hij code kwijtraakt, dan is het mijn schuld straks.

Dus dat is mijn issue een beetje. En een werkgever die hals over kop verhuist zonder ervoor te zorgen dat alles van tevoren goed geregeld is. Maar goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:26
België hier.
Bij ons op kantoor werd er vorig jaar in maart al opgeroepen om zoveel mogelijk van thuis te werken. Tijdens de eerste 'lockdown' in maart vorig jaar werd het kantoor gesloten en was je dus verplicht van thuis te werken. Enkele maanden daarna (mei/juni?) werd dat versoepeld en kon je weer naar kantoor komen, mits je een plek had gereserveerd. Er mochten nl. slechts 20 mensen aanwezig zijn. In september/oktober opnieuw verstrengingen en werd het kantoor opnieuw gesloten en dat is tot op heden nog steeds zo.
Ikzelf ben sinds maart 2020 tot nu slechts 2x op kantoor geweest
.
Op zich is dat zo geen ramp, aangezien het bedrijf waar ik werk er zowiezo op ingesteld is dat medewerkers vanop afstand kunnen werken (zei het thuis, zei het bij een klant), maar ik persoonlijk werk eigenlijk niet graag van thuis uit. :P
Ik kan natuurlijk alleen voor m'n eigen situatie praten, en dat is dan nog in België dus wellicht wel anders dan in Nederland.
Mondmaskers waren verplicht op kantoor als je ging rondlopen. Als je aan je bureau zat, was dat niet verplicht.
Zelfde bij restaurantbezoek bv: als je aan je tafel zit hoef je dat mondmasker niet op te hebben. (Zou ook best moeilijk gaan icm met eten). Als je rondloopt moet je dat masker aan.

[ Voor 22% gewijzigd door whoami op 16-01-2021 14:22 ]

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
Lethalis schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 12:44:
[...]

Het probleem is dat ik aan een groot project werk normaal dat nog in Windows Forms zit en in - tromgeroffel - Sourcesafe.
Sourcesafe, de laatste keer dat ik daarmee gewerkt heb, was in 2004/2005, en ik weet nog hoe blijk ik was dat we daar toen vanaf waren. Dat ding was helemaal niet safe. Zelf een paar keer meegemaakt dat de 'database' (files eigenlijk) corrupt waren, en daar stond je dan. Kon je een backup terug gaan zetten.
Dat laatste had er allang niet meer mogen zijn, maar mensen zijn - ergens wel terecht - huiverig ervoor om code te mergen ipv te locken. Deels omdat de project files lastig te mergen zijn. Deels ook omdat het 1 grote spaghetti zooi is waarbij je al gauw in elkaars vaarwater komt.
Dan nog zijn er betere alternatieven imo dan SourceSafe, ik denk bv aan TFS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
whoami schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 14:27:
[...]

Werkelijk alles is beter dan SourceSafe. Wat een zooi was dat zeg.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
whoami schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 14:27:
[...]
Ik heb daar vorig jaar eens naar gekeken, maar is het niet zo dat dit tegenwoordig ook git gebruikt?

Vroeger op mijn oude werk (14 jaar geleden) met TFS gewerkt en gaf idd een veiliger gevoel. Alles stond gewoon in een SQL Server database.

Maar de laatste keer had ik het idee dus dat het product veranderd is en het meer een lifecycle management tool is geworden dat git als version control gebruikt?

Kan mij nog herinneren dat je zelf kon kiezen tussen locken en mergen met TFS vroeger, dus dat was wel handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Nu online
Het kan git gebruiken, hoeft niet. Het is wel wat meer geworden dan souce control inderdaad, CI onder andere. Maar dat hoef je allemaal niet te gebruiken natuurlijk. Ik snap echt niet dat je anno 2021 nog in SourceSafe zit te etteren. Zoveel werk is het nou ook weer niet om over te stappen naar wat anders.

[ Voor 30% gewijzigd door sig69 op 16-01-2021 14:39 ]

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
sig69 schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 14:31:
[...]

Werkelijk alles is beter dan SourceSafe. Wat een zooi was dat zeg.
Helemaal mee eens hoor _/-\o_

Voor al het andere gebruiken we git (gitea). Alleen zit dus niet alles daar in (want spannend / eng / leercurve / you name it).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
sig69 schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 14:37:
Het kan git gebruiken, hoeft niet. Het is wel wat meer geworden dan souce control inderdaad, CI onder andere. Maar dat hoef je allemaal niet te gebruiken natuurlijk. Ik snap echt niet dat je anno 2021 nog in SourceSafe zit te etteren. Zoveel werk is het nou ook weer niet om over te stappen naar wat anders.
Omdat ik niet de baas ben en dat voor de rest kan bepalen. Samen met een andere collega push ik al een tijd om iedereen naar git te krijgen... maar dat gaat dus heel moeizaam.

Gelukkig is laatst ook de git integratie in Visual Studio uitgebreid. Want 100% IDE integratie is een harde eis... een commandline gebruiken of aparte tool willen ze al niet.

Heb ooit ook SVN geprobeerd te introduceren, maar dat ging dus mis vanwege die integratie. En het was niet van Microsoft. Beetje dat idee.

En bij TFS werd er ooit over de kosten gezeurd (al zou dat tegenwoordig misschien makkelijker gaan). Plus dat het nu puur voor dat project kan en we dan misschien zelfs wel genoeg aan de express versie hebben.

[ Voor 30% gewijzigd door Lethalis op 16-01-2021 14:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sig69
  • Nu online
Je hoeft niet de baas te zijn natuurlijk. Als je de rest van het team maar mee hebt en/of een manager hebt die luistert naar z'n developers. Blijven pushen in ieder geval, hopelijk lukt het uiteindelijk.
Lethalis schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 14:42:
[...]
En bij TFS werd er ooit over de kosten gezeurd (al zou dat tegenwoordig misschien makkelijker gaan). Plus dat het nu puur voor dat project kan en we dan misschien zelfs wel genoeg aan de express versie hebben.
Wij hebben jaren express gedraaid, werkte prima tot we tegen de limieten aan liepen (database grootte). Kosten is een kul argument natuurlijk als je het afzet tegen wat een developer kost.

[ Voor 56% gewijzigd door sig69 op 16-01-2021 14:57 ]

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
Lethalis schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 12:44:
[...]

Dat komt omdat jij in 2021 leeft ;)

Maar inderdaad, normaal log ik in op mijn werkstation op de zaak met RDP via een VPN, zodat ik daar kan werken met de servers op kantoor. Die o.a. protocollen gebruiken die het normaal al slecht over het internet doen.

Technical debt is here to haunt us.

Andere projecten kan ik makkelijk vanaf thuis doen, omdat we daar git gebruiken en alles lokaal kunnen draaien. Maar dat zijn meestal de projecten er omheen (support site, portal, web services etc) en niet de core business (het Windows Forms pakket).

Dus die dingen doe ik normaal ongeveer 10 a 20% van mijn tijd naast de oude zooi. Kan ik niet de hele week mee vullen.

En ik heb een paar collega's die niet thuis willen of zelfs kunnen werken (want dan had je de hele boel in het datacenter of ergens anders kunnen parkeren).

PS
Onze support afdeling zit bijvoorbeeld wel thuis, omdat de telefonie in het datacenter zit en ze gewoon met de support site werken. En lokaal het pakket geïnstalleerd hebben. Dus dat gaat prima.

Mijn probleem is in feite dat klote project (waar mijn salaris mee betaald wordt, dus moet er niet teveel over zeiken maar ja).

Voor het idee: Ik kom soms nog comments tegen van 20 jaar geleden :+ En ja, we willen al heel lang een webversie ervan maken, maar met een half miljoen regels en ongeveer 200 schermen doe je dat niet zomaar.
Mooi verhaal, duidelijk. Dus niet elke IT'er kan thuiswerken. Ik heb zelf nooit met Microsoft spullen gewerkt en qua versiebeheer van CVS, via Subversion, op git uitgekomen. Er is bij ons qua werkwijze en ICT geen verschil tussen kantoor en thuis. Alleen dan dat je met thuiswerken geen mensen om je heen hebt.

En je werkstation vervangen door een fatsoenlijke laptop? Dan kun je combineren toch? Misschien deels thuis en een dagdeel op werk. Wel lame dat het internet niet goed werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Kalentum schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 15:03:
[...]
En je werkstation vervangen door een fatsoenlijke laptop? Dan kun je combineren toch? Misschien deels thuis en een dagdeel op werk. Wel lame dat het internet niet goed werkt.
Is niet te doen met Sourcesafe. Als iemand anders dan iets lockt krijg je het daarna niet meer goed. En als ik van tevoren iets lock kunnen zij er niet meer bij.

Het is dus vaak ouderwets "check jij dat ff in" 8)7

Je hebt daardoor ook geen nette change set, zoals bij git waarbij je 1 commit hebt die duidelijk te herleiden is tot een groep van wijzigingen in meerdere bestanden. Of een aparte feature branch waarin je zelf werkt, totdat iets klaar is om gemerged te worden.

Maar alleen dat Pietje bestand X heeft gewijzigd. Weet God waarom. Hopelijk staat er een comment in de code.

Die laptop ga ik overigens wel vragen... mijn PC is toch aan vervanging toe. Met de verhuizing net iets te vaak met privé laptop onderweg geweest.

[ Voor 7% gewijzigd door Lethalis op 16-01-2021 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
[...]
Er is bij ons qua werkwijze en ICT geen verschil tussen kantoor en thuis.
Ik ben jaloers ;)

Wil dat bij ons ook graag voor elkaar krijgen, maar moeten mensen wel willen.

Schaam me er ook een beetje voor. Ken genoeg niet IT-ers zoals mijn zusje (CAD engineer) die echt zoiets heeft van "wtf". Bij haar staat alles gewoon in de cloud (Office 365 + Azure), laptop vd zaak gekregen met de juiste software er op en werken maar.

[ Voor 30% gewijzigd door Lethalis op 16-01-2021 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
Lethalis schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 15:11:
[...]

Is niet te doen met Sourcesafe. Als iemand anders dan iets lockt krijg je het daarna niet meer goed. En als ik van tevoren iets lock kunnen zij er niet meer bij.

Het is dus vaak ouderwets "check jij dat ff in" 8)7

Je hebt daardoor ook geen nette change set, zoals bij git waarbij je 1 commit hebt die duidelijk te herleiden is tot een groep van wijzigingen in meerdere bestanden. Of een aparte feature branch waarin je zelf werkt, totdat iets klaar is om gemerged te worden.

Maar alleen dat Pietje bestand X heeft gewijzigd. Weet God waarom. Hopelijk staat er een comment in de code.

Die laptop ga ik overigens wel vragen... mijn PC is toch aan vervanging toe. Met de verhuizing net iets te vaak met privé laptop onderweg geweest.
Ah ok het werkt op bestanden en niet op logische changesets. Of check je meerdere bestanden in 1 klap in zodat de tijd als een soort changeset gezien kan worden (alle bestanden die gewijzigd zijn door Pietje om 15:31 1 change)?

[ Voor 3% gewijzigd door Kalentum op 16-01-2021 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Kalentum schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 15:28:
[...]
Ah ok het werkt op bestanden en niet op logische changesets. Of check je meerdere bestanden in 1 klap in zodat de tijd als een soort changeset gezien kan worden (alle bestanden die gewijzigd zijn door Pietje om 15:31 1 change)?
Zo gebruiken we het iig niet. En op Stackoverflow vind je de volgende veelzeggende reactie als je zoekt op Sourcesafe en changeset management:

You seem to be confusing SourceSafe with a version control system... ;) – Kurt Schindler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Nu online
Lethalis schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 15:16:
[...]

Ik ben jaloers ;)

Wil dat bij ons ook graag voor elkaar krijgen, maar moeten mensen wel willen.

Schaam me er ook een beetje voor. Ken genoeg niet IT-ers zoals mijn zusje (CAD engineer) die echt zoiets heeft van "wtf". Bij haar staat alles gewoon in de cloud (Office 365 + Azure), laptop vd zaak gekregen met de juiste software er op en werken maar.
Dat zou bij ons ook mogelijk zijn, maar ik wil geen werk bestanden op m'n privé pc (veel persoonsgegevens). Gelukkig werkt vpn + rdp met zo goed als 0 latency dus ik neem gewoon m'n werk pc over. Youtube en Google meet is ook geen probleem. Werk pc is ook nog eens vele malen sneller (5 jaar oude core i5 vs net nieuwe core i7 10700K). Denk dat ik op m'n thuis pc niet zoveel gedaan krijg :X

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
[...]
Ik heb zelf nooit met Microsoft spullen gewerkt
Dan heb je waarschijnlijk ook geen last gehad van project files die lastig te mergen zijn.

In .NET Core en 5.0 is dat eindelijk opgelost. Een jaar of 10 te laat.

En dan hebben we in Windows Forms projecten nog allemaal designer files waar echt funky dingen mee gebeuren. Open een forms designer en de inhoud wordt als een stel kaarten geschud 8)7

Ik ben ook een lul dat ik zolang ben blijven plakken. Maar ja, arbeidsvoorwaarden waren verder altijd goed, het was dichtbij, etc.

Maar het is natuurlijk voor mijn eigen ontwikkeling als developer ook niet geweldig als je een groot deel vd dag met oude zooi werkt, terwijl anderen allemaal nieuwe dingen leren en dagelijks gebruiken.

Je wordt alleen ook steeds afhankelijker. Huisje boompje beestje. Van baan switchen wordt steeds enger en je roest vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Nu online
Lethalis schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 15:41:
[...]

Dan heb je waarschijnlijk ook geen last gehad van project files die lastig te mergen zijn.[...]

En dan hebben we in Windows Forms projecten nog allemaal designer files waar echt funky dingen mee gebeuren. Open een forms designer en de inhoud wordt als een stel kaarten geschud 8)7
Ik heb een jaar of 8 aan flinke Windows forms applicaties gewerkt icm TFS maar echte grote problemen hadden we eigenlijk niet. Project files mergen is niet echt spannend? Die designer bestanden zijn soms een bitch inderdaad, maar ook daar viel wel uit te komen.
Maar het is natuurlijk voor mijn eigen ontwikkeling als developer ook niet geweldig als je een groot deel vd dag met oude zooi werkt, terwijl anderen allemaal nieuwe dingen leren en dagelijks gebruiken.
Dan moet je dus voor jezelf de uitdaging stellen om het ontwikkelproces naar 2021 te tillen :*)

[ Voor 18% gewijzigd door sig69 op 16-01-2021 15:52 ]

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
sig69 schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 15:36:
[...]

Dat zou bij ons ook mogelijk zijn, maar ik wil geen werk bestanden op m'n privé pc (veel persoonsgegevens). Gelukkig werkt vpn + rdp met zo goed als 0 latency dus ik neem gewoon m'n werk pc over. Youtube en Google meet is ook geen probleem. Werk pc is ook nog eens vele malen sneller (5 jaar oude core i5 vs net nieuwe core i7 10700K). Denk dat ik op m'n thuis pc niet zoveel gedaan krijg :X
Mijn privé spullen zijn mooier en sneller dan mijn werk spul. Zelfs mijn eigen bureaustoel is luxer dan die op kantoor.

Enige lastige is dat de wasmachine en droger ook boven staan. Dat is wel irritant soms, maar voor de rest zit ik fysiek ook prettiger thuis. Geen collega's die in de zomer een vrieskist van het kantoor maken bijvoorbeeld.

En de luchtkwaliteit ook trouwens. Leuk hoor een pand aan de waterweg... mooi uitzicht, maar wel elke keer een enorme bak diesel die voorbij vaart. En in het oude pand de vrachtwagens voor de deur.

Blegh. Die verhuizing staat me in veel opzichten tegen. Reisafstand is ook verdubbeld voor mij (nu 25km enkele reis geworden).

Tsja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mugwump
  • Registratie: Mei 2017
  • Nu online
[...]

Dan heb je waarschijnlijk ook geen last gehad van project files die lastig te mergen zijn.

In .NET Core en 5.0 is dat eindelijk opgelost. Een jaar of 10 te laat.

Ik ben ook een lul dat ik zolang ben blijven plakken. Maar ja, arbeidsvoorwaarden waren verder altijd goed, het was dichtbij, etc.

Je wordt alleen ook steeds afhankelijker. Huisje boompje beestje. Van baan switchen wordt steeds enger en je roest vast.
Ik heb een jaar of drie geleden nog eens een .Net uitstapje gemaakt en die project files was het eerste waar ik me groen en geel aan ergerde inderdaad.

"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
sig69 schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 15:49:
Dan moet je dus voor jezelf de uitdaging stellen om het ontwikkelproces naar 2021 te tillen :*)
Ja maar het klinkt ook wel een beetje als een vastgelopen zaak. "Het werkt toch" enzo? Hij geeft ook aan dat 'ie wel wat probeert en ze gebruiken dus ook al meer moderne tooling maar dus niet in die desktop applicatie blijkbaar.

Ik heb ook wel makkelijk praten want bij ons is er een team dat zich met developer tooling bezig houdt (onder andere) dus we doen gewoon braaf wat zij ons vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
Mugwump schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 15:52:
[...]

Ik heb een jaar of drie geleden nog eens een .Net uitstapje gemaakt en die project files was het eerste waar ik me groen en geel aan ergerde inderdaad.
Zeker dat het slechts 3 jaar geleden is ? Of je werkte met nog een oude versie van .NET, want die zien er nu gewoon zo uit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
<Project Sdk="Microsoft.NET.Sdk">

<PropertyGroup>
    <TargetFrameworks>netstandard2.0;netcoreapp3.1</TargetFrameworks>
    <Authors>Arcus</Authors>
    <Company>Arcus</Company>
    <Description>Contains core functionality for Arcus.Security</Description>
    <Copyright>Copyright (c) Arcus</Copyright>
    <PackageLicenseUrl>https://github.com/arcus-azure/arcus.security/blob/master/LICENSE</PackageLicenseUrl>
    <PackageProjectUrl>https://github.com/arcus-azure/arcus.security</PackageProjectUrl>
    <PackageIconUrl>https://raw.githubusercontent.com/arcus-azure/arcus/master/media/arcus.png</PackageIconUrl>
    <RepositoryUrl>https://github.com/arcus-azure/arcus.security</RepositoryUrl>
    <RepositoryType>Git</RepositoryType>
    <PackageTags>Azure;Security</PackageTags>
    <PackageId>Arcus.Security.Core</PackageId>
    <GeneratePackageOnBuild>true</GeneratePackageOnBuild>
    <GenerateDocumentationFile>true</GenerateDocumentationFile>
  </PropertyGroup>

<ItemGroup>
    <PackageReference Include="Microsoft.Extensions.Caching.Memory" Version="3.1.8" />
    <PackageReference Include="Microsoft.Extensions.Hosting.Abstractions" Version="3.1.8" />
    <PackageReference Include="Arcus.Observability.Telemetry.Core" Version="2.0.0" />
    <PackageReference Include="Guard.Net" Version="1.2.0" />
  </ItemGroup>

</Project>

Vroeger was het zo dat iedere source file die tot je project behoorde daarin opgelijst werd, en dan had je bij WinForms applicaties inderdaad nog eens bijkomend dat de relatie tussen de files (designer files & source files) ook daar werd vastgelegd.

[ Voor 6% gewijzigd door whoami op 16-01-2021 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
[...]

Er is bij ons qua werkwijze en ICT geen verschil tussen kantoor en thuis. Alleen dan dat je met thuiswerken geen mensen om je heen hebt.
Zelfde bij ons. Mijn werkplek is waar ik mijn laptop openklap :)

En wat git betreft: da's gwoon een droom.
Bij m'n vorige werkgever werkten we met TFS via het checkout model. Nu de laatste 4 jaar met git en dat is gewoon een verademing. Decentraal ipv centraal en dus zonder problemen offline kunnen werken. Even snel wat proberen ? Gewoon ff een andere branch maken, etc...

[ Voor 33% gewijzigd door whoami op 16-01-2021 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
whoami schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 16:06:
[...]

Zeker dat het slechts 3 jaar geleden is ? Of je werkte met nog een oude versie van .NET, want die zien er nu gewoon zo uit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
<Project Sdk="Microsoft.NET.Sdk">

<PropertyGroup>
    <TargetFrameworks>netstandard2.0;netcoreapp3.1</TargetFrameworks>
    <Authors>Arcus</Authors>
    <Company>Arcus</Company>
    <Description>Contains core functionality for Arcus.Security</Description>
    <Copyright>Copyright (c) Arcus</Copyright>
    <PackageLicenseUrl>https://github.com/arcus-azure/arcus.security/blob/master/LICENSE</PackageLicenseUrl>
    <PackageProjectUrl>https://github.com/arcus-azure/arcus.security</PackageProjectUrl>
    <PackageIconUrl>https://raw.githubusercontent.com/arcus-azure/arcus/master/media/arcus.png</PackageIconUrl>
    <RepositoryUrl>https://github.com/arcus-azure/arcus.security</RepositoryUrl>
    <RepositoryType>Git</RepositoryType>
    <PackageTags>Azure;Security</PackageTags>
    <PackageId>Arcus.Security.Core</PackageId>
    <GeneratePackageOnBuild>true</GeneratePackageOnBuild>
    <GenerateDocumentationFile>true</GenerateDocumentationFile>
  </PropertyGroup>

<ItemGroup>
    <PackageReference Include="Microsoft.Extensions.Caching.Memory" Version="3.1.8" />
    <PackageReference Include="Microsoft.Extensions.Hosting.Abstractions" Version="3.1.8" />
    <PackageReference Include="Arcus.Observability.Telemetry.Core" Version="2.0.0" />
    <PackageReference Include="Guard.Net" Version="1.2.0" />
  </ItemGroup>

</Project>
Ja ik vraag me ook af wat er nu zo erg is aan het mergen van een xml file? Ik zie zelden dat git dat niet zelf kan en als er een confict is dan is het negen van de tien keer dan twee mensen op dezelfde plek een nieuwe dependency hebben toegevoegd. En dat is zo gefixt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
whoami schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 16:06:
[...]
Vroeger was het zo dat iedere source file die tot je project behoorde daarin opgelijst werd, en dan had je bij WinForms applicaties inderdaad nog eens bijkomend dat de relatie tussen de files (designer files & source files) ook daar werd vastgelegd.
Vroeger? Bij ons is alles .NET 4.7 nog. En de desktop apps WinForms (wel opgeleukt met Devexpress controls).

Dat is waar ik nog elke dag mee te maken heb.

En onze projecten zijn ook niet bepaald modulair opgezet... dus die bestanden zijn huge. Kan gerust een paar duizend bestanden in 1 project file hebben.

Leuk als je soms dingen probeert te herstructureren. Dat wil je achteraf niet mergen hoor.

En de designer files idem dito. Gigantisch veel controls op 1 scherm met tig properties. En Studio die de volgorde dus steeds verandert om wat voor reden dan ook.

Dan voelt locken wel prettig.

Het is een beetje als bij Forrest Gump en zijn box of chocolates... you never know what you're gonna get. Al helemaal als Visual Studio ook nog vastloopt halverwege.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• whoami
Lethalis schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 16:17:
[...]

Vroeger? Bij ons is alles .NET 4.7 nog. En de desktop apps WinForms (wel opgeleukt met Devexpress controls).

Dat is waar ik nog elke dag mee te maken heb.

En onze projecten zijn ook niet bepaald modulair opgezet... dus die bestanden zijn huge. Kan gerust een paar duizend bestanden in 1 project file hebben.

Leuk als je soms dingen probeert te herstructureren. Dat wil je achteraf niet mergen hoor.

En de designer files idem dito. Gigantisch veel controls op 1 scherm met tig properties. En Studio die de volgorde dus steeds verandert om wat voor reden dan ook.

Dan voelt locken wel prettig.
Ik kan wel begrijpen dat het checkout/checkin model in WinForms projecten wel wat prettiger / veiliger werkt. Ik snap je frustraties want ik heb ze zelf ook meegemaakt (al vond ik WinForms eigenlijk best wel leuk om te doen :P ).
Misschien kijken of je stap voor stap een paar stukken kunt converteren naar .NET 5, want WinForms is ook daar beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Maar het was nog geen git hè. :/

Als nu niemand zn werk kan doen vanwege instabiele VPN over 4G, loont het toch wel vrij snel om tóch over te gaan. Zelfs al mislukt een merge van binaire files af en toe, een situatie met corona-contactkansen en slechte connectiviteit moet je toch vrij makkelijk overtreffen...

Kan je niet desnoods de verantwoordelijkheid over bepaalde files strict scheiden? Dan maar minder brede issues oppakken per persoon..

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ValHallASW
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Je kunt (met een recente versie van VS) ook het nieuwe csproj-formaat gebruiken voor .NET Framework projecten. Of dat helemaal goed gaat met de WinForms-files weet ik niet, maar het kan de moeite waard zijn er een vrijdagmiddag mee te prutsen. (Het nadeel is dan weer dat je build trager wordt omdat 'ie de hele directory moet scannen... wat niet best is voor je red-green-refactor cycles. Maar met Winforms is dat misschien niet je grootste probleem ;-))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Voutloos schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 16:53:
[...]
Maar het was nog geen git hè. :/

Als nu niemand zn werk kan doen vanwege instabiele VPN over 4G, loont het toch wel vrij snel om tóch over te gaan. Zelfs al mislukt een merge van binaire files af en toe, een situatie met corona-contactkansen en slechte connectiviteit moet je toch vrij makkelijk overtreffen...

Kan je niet desnoods de verantwoordelijkheid over bepaalde files strict scheiden? Dan maar minder brede issues oppakken per persoon..
Ja natuurlijk kan dat, als je het met z'n allen maar wil.

Het wordt alleen lastig als mensen het niet willen. 1 collega heeft nooit thuis gewerkt, omdat hij 4 kinderen heeft en geen kamer waar hij rustig kan zitten bijvoorbeeld.

Dus die zit graag op de zaak. Laat dat nou net de senior zijn en je hebt het eerste probleem.

Andere collega mist het sociale contact en klimt tegen de muren op thuis zo ongeveer.

Tsja als dat mijn teamgenoten zijn sta ik er simpelweg wat lastig voor als ik wel graag thuiswerk. Ze roepen ook dat thuiswerken niet werkt voor ze.

Qua Corona ben ik dan ook nog degene die het waarschijnlijk al gehad heeft... mijn vrouw is positief getest, heeft 2 weken staan hoesten, waarvan de eerste week gewoon naast me totdat we het wisten. En heeft inmiddels ook een positieve antistoffen test.

Ik moet er binnenkort ook maar eens eentje gaan doen, maar goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11:40

Matis

Rubber Rocket

Ik en mijn collega's werken al sinds maart thuis. Toen de eerste golf voorbij was, kwamen we één keer in de twee weken een maandagmiddag bij elkaar om te vergaderen en de retro te doen.

Wij staan er allemaal hetzelfde in en zijn het liefste thuis aan het werk.

Scheelt ook dat ze geen (thuiswonende) kinderen hebben. Ik ben momenteel de enige (4 en 6 jaar) dat is nu wel even lastig. Maar als straks de basisschool weer open gaat, wil ik niets liever (meer) dan thuiswerken.

Mijn baas is ook overtuigd dat we na de corona nog maar 1 à 2 dagen op kantoor komen. De rest gewoon thuis.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11-10 16:28

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Lethalis schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 17:52:
[...]

Dus die zit graag op de zaak. Laat dat nou net de senior zijn en je hebt het eerste probleem.
Ik snap die correlatie niet zo goed. Een senior is geen baas of iets dergelijks en zal ook naar het groter geheel moeten kijken. Ik ben zelf ook 'de senior' en team/tech lead. Binnen alle redelijkheid wil ik graag dat iedereen het zo ver mogelijk zelf uitzoekt wat hij/zij graag wilt doen. Daarbij zorg ik dan ook dat dit gefaciliteerd wordt en eventuele scherpte kantjes bij "MT" gladtrek zodat het team zich bezig kan houden met waar ze goed in zijn.

De eindstand is dat we al voorgaande aan corona heel gemixed werkte. De één werkte fulltime op kantoor, de ander bijna fulltime thuis. De rest een beetje 2-3 dagen thuis. Iedereen communiceert goed met elkaar, we hebben gedegen overleggen/standups/etc en we zijn binnen de organisatie één van de betere teams als het gaat qua "performance".

Natuurlijk is er de nuance dat je niet altijd alles krijgt wat je wilt en/of niet elke dag van de ene naar de andere techniek gaat. Echter 1994 wilt z'n SourceSafe terug.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Douweegbertje schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 20:17:
[...]
Natuurlijk is er de nuance dat je niet altijd alles krijgt wat je wilt en/of niet elke dag van de ene naar de andere techniek gaat. Echter 1994 wilt z'n SourceSafe terug.
Precies. Ik weet ook dat ik niet altijd mijn zin kan krijgen, logisch ook. Maar het wordt langzamerhand een beetje te gek.

Ik vond zelf het thuiswerken heel prettig iig en wil eigenlijk ook niet meer terug naar hoe het was. Zelfs al zou er geen Corona meer zijn. Ben thuis ook veel efficiënter.

Mijn vader was zelfstandig en had vroeger een eigen kantoor aan huis... zal ergens ook in de genen zitten denk ik. De ene wordt er gek van, van dat thuiswerken, de ander vindt het heerlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Nu online
Thuis werken vond ik af en toe wel fijn. Maar altijd? Nee dank je. Heb met een vriend een kantoortje gehuurd, daar zitten we lekker met z'n tweeën. Beetje aanspraak, woon-werk ritme en scheiding. Deur dicht, werk klaar.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 16:15

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Dat komt omdat Windows Forms niet ge-"serialized" en "deserialized" worden. WinForms worden namelijk gecompileert en bij aanpassingen weer gedecompileert worden.

Toen ik dat hoorde snapte ik opeens waarom XAML zo erg afweek.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
ValHallASW schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 13:11:
[...]
Als je IT-afdeling er niet van gaat zweten dan kan je ook Chrome Remote Desktop overwegen.
Die is eng trouwens... heb ik namelijk geprobeerd. Waar je bij RDP gewend bent dat je desktop gelocked is wanneer je op afstand ermee verbonden bent, is dat bij Chrome Remote Desktop niet zo. Iedereen kan dus meekijken wat je aan het doen bent en ook nog ingrijpen als ze dat leuk vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
sig69 schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 21:17:
Thuis werken vond ik af en toe wel fijn. Maar altijd? Nee dank je. Heb met een vriend een kantoortje gehuurd, daar zitten we lekker met z'n tweeën. Beetje aanspraak, woon-werk ritme en scheiding. Deur dicht, werk klaar.
Dat "deur dicht, werk klaar" heb ik sowieso nooit echt gehad. Ik loop wel vaker 's avonds en in het weekend nog te pielen met dingetjes voor mijn werk. Niet per se omdat het af moet, maar gewoon omdat ik iets wil uitzoeken of kijken hoe het handiger kan.

In projecten waarin ik veel vrijheid heb, implementeer ik het dan ook. Een andere collega van mij doet dat ook, en samen met hem gebruik ik vaak nieuwe technieken. Met name voor web development (Angular, React, .NET Core, etc). Deze projecten staan dan ook in git :)

Op dat vlak ben ik met hem dus wat meer compatibel... maar omdat ik zelf meer in de core Windows pakketten zit (die betalen mijn salaris) zit ik vaak vast aan dingen waar ik niet vast aan wil zitten.

Toen ik hier ooit kwam werken, werd ik ook aangenomen voor iets anders als web developer. Maar een jaar of 6 geleden stopte dat en kwam ik tot de realisatie dat ik een simpele keus had. Leer te programmeren voor de Windows pakketten of tel je dagen. Een andere collega van mij kon die switch niet maken en is destijds ook ontslagen.

Tsja. Qua baanbehoud wel slim van mij, qua werkplezier niet per se.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sig69
  • Nu online
Lethalis schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 22:31:
[...]

Dat "deur dicht, werk klaar" heb ik sowieso nooit echt gehad. Ik loop wel vaker 's avonds en in het weekend nog te pielen met dingetjes voor mijn werk. Niet per se omdat het af moet, maar gewoon omdat ik iets wil uitzoeken of kijken hoe het handiger kan.
Had ik vroeger ook, maar ik heb mezelf dat afgeleerd. Mijn tijd is mijn tijd nu. Heerlijk!

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Niet online
Voutloos schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 09:56:

Meer serieus: Login- en lockschermen zouden minder toeters en bellen moeten hebben.
[...bypass blabla...]
Hee, een verse blogpost die hier mooi op aansluit: https://www.jwz.org/blog/2021/01/i-told-you-so-2021-edition/

{signature}

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:39

Crazy D

I think we should take a look.

armageddon_2k1 schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 16:38:
[...]

En je hebt een IKEA. Daar kent de rest van Gelderland Zuid-Oost Duiven van ;)
En de grote IntraTuin. Daar kent West-Duitsland Duiven van :X :P

Qua thuiswerken heb ik voor corona al aangegeven dat ik vaker thuiswerk. Heb verschillende klanten, bij de 1 was de intentie 1 x per week op kantoor, bij de andere eens in de paar weken. En andere klanten deed ik sowieso al remote. Enige nadeel vind ik dat prive en werk nog meer door elkaar heen weven dan vroeger, waardoor ik mentaal niet altijd in avond-of-weekend-modus terecht kom. En helemaal nu je het afgelopen bijna-hele-jaar amper ergens heen kunt, bioscoopje of even uit eten. Waardoor je nog meer uur thuis spendeert.

@Lethalis ik zou de kans aangrijpen om serieus de boel om te gooien. Ook winforms projecten kun je prima in sourcecontrol hangen wat beter is dan SourceSafe (een file-share is bijna nog beter...). Bij een vorige werkgever hebben we lang met Subversion gewerkt, al deden we niet veel winforms maar classic asp en VB6 ActiveX dll's zijn ook niet veel beter :X Grijp deze kans aan om de boel te verbeteren. Het is echt totale (maar dan serieuze totale in H1 vetgedrukt en blink :P) onzin dat je nu op kantoor moet zitten omdat je anders je werk niet kunt doen. Helemaal niet met Covid dat er sterk geadviseerd wordt om thuis te werken, maar sowieso... het is focking 2021. Op kantoor werken zou je moeten doen om collega's af en toe te zien, bij te kletsen, en sommige overleggen zijn wel stuk efficiënter live dan via teams. Maar niet omdat je anders je werk niet kunt doen.

Qua gevoel van blijven steken: dat herken ik aan de ene kant wel. Maar aan de andere kant, volgens mij is als je ontwikkeld je doel niet de meest hipste talen te leren en de nieuwste technieken te gebruiken, maar mooie oplossingen maken die de business/klant helpen. De klant merkt het niet of je .Net framework 4,7 is of 1 of andere hip nieuw ding. Die kijken niet naar de achterkant, die willen dat als ze op een knopje drukken, het doet wat het moet doen, en hun ondersteunt. Als je daar je plezier uit haalt, is VB6 ontwikkelen zelfs nog leuk (ja, soms ontkom ik daar niet aan).

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Crazy D schreef op zondag 17 januari 2021 @ 10:29:
[...]
Als je daar je plezier uit haalt, is VB6 ontwikkelen zelfs nog leuk (ja, soms ontkom ik daar niet aan).
Ik heb een collega die dat idd ook af en toe nog moet doen. Daar gebruiken we overigens wel InteropForms voor, dus .NET hosted vanuit VB6. Dus ook zijn VB6 werk is praktisch beperkt tot nieuwe versies builden.

Maar zelf gaf ik tijdens mijn sollicitatie al aan dat ik geen VB6 ging doen.

I had to draw the line somewhere _O-

Bij een ander bedrijf waar ik vroeger heb gesolliciteerd als .NET developer gaven ze pas bij het derde gesprek aan dat ik "eerst een jaartje VB6 moest doen".

Ik begon te lachen, stond op en liep zo naar buiten. Zeg dat dan meteen verdorie ipv iedereen zijn tijd te verdoen.

PS
Begrijp wel wat je bedoelt hoor, maar het moet simpelweg niet te gek worden. Sourcesafe is tot daar aan toe, maar ik programmeer tenminste in een moderne taal.

Ik heb overigens wel software geport / herschreven van VB6 naar .NET. Dat vind ik minder erg om te doen. Hoe minder VB6 er rondzwerft in het bedrijf, hoe beter _O-

[ Voor 18% gewijzigd door Lethalis op 17-01-2021 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
@Crazy D Overigens raak je daar ergens ook wel een snaar bij me... Ik ben een techneut die vastzit in een wereld van business development.

Heb bijzonder weinig feeling met wat ik aan het bouwen ben, wat erg jammer is. Maar ik weet verder ook niet zo goed wat ik wél leuk zou vinden.

Software ontwikkeling gaat natuurlijk verder dan techniek en je moet eigenlijk ook feeling voor de branche ontwikkelen waar je werkzaam in bent. De sector moet je aanstaan, zodat je jezelf ook verder kunt ontplooien dan alleen "die programmeur" te zijn.

Ik vind dat in het algemeen vrij lastig. Mijn vader had de luxe dat het andersom was... hij was werktuigbouwkundig ingenieur en programmeerde gerichte oplossingen voor zijn werk.

Dan klopt het plaatje zeg maar. Je weet van A tot Z wat je aan het doen bent en wordt op die manier ook waardevol.

Hier kan mijn werkgever niks aan doen verder, maar is dus iets waar ik in het algemeen mee worstel.

Naar de praktijk vertaald: als ik aan een boekhoudmodule werk denk ik in feite "jeej journaalposten, waar ik vroeger op school al een hekel aan had".

Ik hield altijd van natuurkunde en wiskunde. Bedrijfsadministraties komen mij langzamerhand de strot uit :X En die klant kan mij eigenlijk ook geen reet schelen :$

Doe mijn best wel... maar ik voel het niet zeg maar.

[ Voor 16% gewijzigd door Lethalis op 17-01-2021 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Niet online
Crazy D schreef op zondag 17 januari 2021 @ 10:29:
Grijp deze kans aan om de boel te verbeteren. Het is echt totale (maar dan serieuze totale in H1 vetgedrukt en blink :P) onzin dat je nu op kantoor moet zitten omdat je anders je werk niet kunt doen. Helemaal niet met Covid dat er sterk geadviseerd wordt om thuis te werken
Helemaal eens. Als je tijdens deze 2e lockdown zo slecht voorbereid bent, ben je wat mij betreft zelfs een tikkie asociaal. Wij hadden geen thuiswerkcultuur, het omschakelen was ook een flink verstoring*, maar we zitten nu wel al 10 maanden braaf 95% vd tijd thuis.
Tot nu toe hoor ik geen onneembare hordes over Lethalis’ werk, dus ik wil je werkgever (en helaas dan beetje in het verlengde jou ook) bedanken voor het niet meewerken in deze gekke tijd. :/

* : Planning op genoeg punten een maand naar achter moeten schuiven omdat zoveel productiviteit even weg was. Maar verstoring is de negatieve uitleg: Je zou het zelf niet zo plannen, maar je kan het ook positief uitleggen als een geconcentreerde inspanning waarna er veel flexibiliteit en moderner werken mogelijk was. Direct merkbaar in dat het strenger worden in december dan ook geen pijn deed :)

[ Voor 19% gewijzigd door Voutloos op 17-01-2021 12:28 ]

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Lethalis schreef op zondag 17 januari 2021 @ 12:00:
@Crazy D Overigens raak je daar ergens ook wel een snaar bij me... Ik ben een techneut die vastzit in een wereld van business development.

Heb bijzonder weinig feeling met wat ik aan het bouwen ben, wat erg jammer is. Maar ik weet verder ook niet zo goed wat ik wél leuk zou vinden.

Software ontwikkeling gaat natuurlijk verder dan techniek en je moet eigenlijk ook feeling voor de branche ontwikkelen waar je werkzaam in bent. De sector moet je aanstaan, zodat je jezelf ook verder kunt ontplooien dan alleen "die programmeur" te zijn.

Ik vind dat in het algemeen vrij lastig. Mijn vader had de luxe dat het andersom was... hij was werktuigbouwkundig ingenieur en programmeerde gerichte oplossingen voor zijn werk.

Dan klopt het plaatje zeg maar. Je weet van A tot Z wat je aan het doen bent en wordt op die manier ook waardevol.

Hier kan mijn werkgever niks aan doen verder, maar is dus iets waar ik in het algemeen mee worstel.

Naar de praktijk vertaald: als ik aan een boekhoudmodule werk denk ik in feite "jeej journaalposten, waar ik vroeger op school al een hekel aan had".

Ik hield altijd van natuurkunde en wiskunde. Bedrijfsadministraties komen mij langzamerhand de strot uit :X En die klant kan mij eigenlijk ook geen reet schelen :$

Dat is wel een lastige. Ik ben meer consultant die programmeren in zijn skillset heeft, waardoor ik meer kan bieden dan consultants die het met een aantal standaard tools moeten zien op te lossen. Daar zit mijn meerwaarde in, maar als ik het implementeren van de software an zich niet leuk vind heb ik wel een probleem :P Van de journaalposten maken wordt ik ook niet blij maar wel van het totaalplaatje waarbij die journaalposten nodig zijn.

Ik kom bij een klant regelmatig in aanraking met een ander team waar ze de website ontwikkelen. Dat zijn veel meer echte programmeurs ("jeej de nieuwe visual studio komt morgen uit!", dat soort types zeg maar). Die vinden het heerlijk om te discussiëren of er een interface gebruikt moet worden en of design pattern X niet de juiste keuze is. Dat boeit mij weer veel minder. En zij zijn ook weer veel minder geïnteresseerd in het totale proces. Voor hun is "er wordt een vraag gesteld en de bezoeker kan antwoord geven" het proces. Voor ons in de backend is het feit dat die bezoeker een antwoord geeft, een trigger binnen een heel proces...

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
Lethalis schreef op zondag 17 januari 2021 @ 12:00:

Ik ben er zo langzamerhand wel achter dat het product waar ik aan werk belangrijker is dan de technologie.

En dat ik liever niet projecten voor klanten doe. Ik haal veel voldoening uit het verbeteren van het product waar ik al 6 jaar aan werk.

En als ik zou moeten werken aan iets als een bedrijfsadministratie dan zou ik dat het liefst intern doen zodat je dicht bij de gebruikers zit en zelf kan zien wat ze nodig hebben.

Misschien eens goed om daarover na te denken. Wat motiveert je echt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Voutloos schreef op zondag 17 januari 2021 @ 12:12:
[...]
Helemaal eens. Als je tijdens deze 2e lockdown zo slecht voorbereid bent, ben je wat mij betreft zelfs een tikkie asociaal. Wij hadden geen thuiswerkcultuur, het omschakelen was ook een flink verstoring*, maar we zitten nu wel al 10 maanden braaf 95% vd tijd thuis.
Tot nu toe hoor ik geen onneembare hordes over Lethalis’ werk, dus ik wil je werkgever (en helaas dan beetje in het verlengde jou ook) bedanken voor het niet meewerken in deze gekke tijd. :/
Ja dat is ook zo. Maar in Nederland heb je geen recht op thuiswerken, dus mijn werkgever kan gewoon eisen dat ik kom. Wat ik er zelf van vind, is helaas irrelevant.

Nu sta ik zelf in deze Corona crisis ergens in het midden... ik bedoel, ik ben ook geen fan van een lockdown en ben altijd erg commercieel geweest "er moet geld verdiend worden". Ik vind ook dat niet alles altijd maar moet wijken voor Corona.

Maar als er dingen zijn die je eenvoudig kunt oplossen (afstand houden, thuiswerken, thuisblijven als je ziek bent, aantal gelijktijdige bezoekers beperken in een winkel, goed ventileren etc) zonder dat het de boel ernstig verstoort, dan vind ik wel dat je dat gewoon moet doen.

Het is ook beter om streng op deze basismaatregelen te handhaven dan zoals nu steeds strengere maatregelen te verkondigen die je nauwelijks kunt handhaven.

PS
Daarnaast was er geen probleem als er gewoon - het door de bouwer beloofde - glasvezel had gelegen in het nieuwe pand. Dan had ik nu gewoon RDP kunnen gebruiken.

Ik heb 2 maanden thuis gewerkt... tot die verhuizing.

Het makkelijkste zou nu eigenlijk zijn om de PC's en de server gewoon in het datacenter of bij iemand thuis te parkeren. Ik heb bijvoorbeeld glasvezel, andere collega ook.

Kan iedereen ernaar RDP-en en klaar.

Maar ja... iedereen moet het willen he.

[ Voor 18% gewijzigd door Lethalis op 17-01-2021 14:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Lethalis schreef op zondag 17 januari 2021 @ 13:32:
[...]

Ja dat is ook zo. Maar in Nederland heb je geen recht op thuiswerken, dus mijn werkgever kan gewoon eisen dat ik kom. Wat ik er zelf van vind, is helaas irrelevant.
Tijd om een andere werkgever te zoeken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Olaf van der Spek schreef op zondag 17 januari 2021 @ 14:50:
[...]
Tijd om een andere werkgever te zoeken. ;)
Ik ga binnenkort iig maar eens wat weken vrij nemen, heb namelijk erg veel dagen over. Even pauze ervan :D

Ben ik wel aan toe inmiddels. Maar je bent idd niet de eerste die het tegen mij zegt. En zeer waarschijnlijk ook niet de laatste.

We kunnen ons leven uiteindelijk maar 1 keer leven en als ik steeds gefrustreerd raak, moet ik dat inderdaad eens serieus nemen.

[ Voor 26% gewijzigd door Lethalis op 17-01-2021 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Niet online
Lethalis schreef op zondag 17 januari 2021 @ 13:32:
Maar in Nederland heb je geen recht op thuiswerken, dus mijn werkgever kan gewoon eisen dat ik kom.
Het is geen recht inderdaad en in je contract zal het ook niet staan. Maar bijna een jaar aan uitingen vanuit de overheid negeren is wel een tikkie toondoof.
PS
Daarnaast was er geen probleem als er gewoon - het door de bouwer beloofde - glasvezel had gelegen in het nieuwe pand. Dan had ik nu gewoon RDP kunnen gebruiken.

Ik heb 2 maanden thuis gewerkt... tot die verhuizing.

Het makkelijkste zou nu eigenlijk zijn om de PC's en de server gewoon in het datacenter of bij iemand thuis te parkeren. Ik heb bijvoorbeeld glasvezel, andere collega ook.
Het op de bouwer afschuiven is ook te makkelijk. Een beetje cynisch is het ook niet per se de norm dat glasvezel op tijd geleverd wordt. Er zijn heus wel noodoplossingen. Creatieve plekken voor servers, virtualisatie (dit kostte ons dus een maand... en was t waard), of als die kabel er wel ligt een particulier Ziggo abonnement dat je dan helaas voor een jaar af moet tikken..
Lethalis schreef op zondag 17 januari 2021 @ 18:24:
[...]

Ik ga binnenkort iig maar eens wat weken vrij nemen, heb namelijk erg veel dagen over. Even pauze ervan :D

Ben ik wel aan toe inmiddels. Maar je bent idd niet de eerste die het tegen mij zegt. En zeer waarschijnlijk ook niet de laatste.

We kunnen ons leven uiteindelijk maar 1 keer leven en als ik steeds gefrustreerd raak, moet ik dat inderdaad eens serieus nemen.
Even los van de aannames die ik hierboven maak:
Als je nou ook nog niet eens aan je vakantiedagen toe komt en teveel werkt doe je jezelf al helemaal op meerdere vlakken te kort.

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Voutloos schreef op zondag 17 januari 2021 @ 19:27:
[...]
Het op de bouwer afschuiven is ook te makkelijk. Een beetje cynisch is het ook niet per se de norm dat glasvezel op tijd geleverd wordt. Er zijn heus wel noodoplossingen. Creatieve plekken voor servers, virtualisatie (dit kostte ons dus een maand... en was t waard), of als die kabel er wel ligt een particulier Ziggo abonnement dat je dan helaas voor een jaar af moet tikken..
[...]
Even los van de aannames die ik hierboven maak:
Als je nou ook nog niet eens aan je vakantiedagen toe komt en teveel werkt doe je jezelf al helemaal op meerdere vlakken te kort.
Al had mijn werkgever simpelweg het oude pand nog een tijdje gehuurd totdat alles geregeld was in het nieuwe pand, dan hadden we dit hele probleem niet.

Dingen gaan wel vaker ad hoc en dat is jammer.

Noodoplossingen kan ik ook bedenken inderdaad. We hebben in een datacenter sowieso servers draaien op vSphere en Proxmox. Gooi er wat VM's bij en je bent klaar.

Maar als collega's + werkgever niet thuis willen werken, wordt het simpelweg lastig.

Dat ik weinig vrij heb genomen komt juist door de lockdown en het vele thuiswerken :) Ik vind werken niet vervelend, zit prima achter mijn computer thuis.

Maar zodra ik fysiek aanwezig moet zijn, wil ik ineens weer vrij zijn. Ik ben ook wel een einzelgänger.

I love you social distancing ;)

(Cartman in The Pandemic Special)

[ Voor 3% gewijzigd door Lethalis op 17-01-2021 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Kalentum schreef op zondag 17 januari 2021 @ 12:46:
[...]
Misschien eens goed om daarover na te denken. Wat motiveert je echt?
Op mijn vorige werk werkte ik ook voornamelijk intern. Dat was op zich wel prettig. Mijn "klanten" waren bijvoorbeeld de marketing afdeling die bepaalde reports wilden genereren.

Wat mij echt motiveert, is techniek. Ik vind het leuk om technische problemen op te lossen. Soms is mijn frustratie dat programmeren teveel om mensen en processen draait :D

Ik heb formeel geleerd hoe ik use cases moet beschrijven en alles, maar mijn God wat haat ik gebruikers _O-

Maar als je een voorbeeld wil - in dit geval geen programmeer voorbeeld maar goed - een collega van mij zat in de knoop met de VLAN configuratie van onze switches in het nieuwe pand. Dan ga ik rustig een schema tekenen op papier, breng in kaart wat we willen bereiken en loop dan samen met hem alle switches na totdat alles werkt.

Dit is puur technisch en dan heb ik het dus naar mijn zin. In het datacenter heb ik ook een Juniper switch geconfigureerd, ondanks dat het de eerste was die ik ooit in mijn handen heb gehad. Dan lees ik rustig de handleiding, leer hoe Junos werkt, leer over bijvoorbeeld hoe equal cost static routing werkt, etc. En als ik dan ergens in een hok tussen de servers de boel aan de praat heb, ben ik helemaal in mijn nopjes :)

Maar ook met programmeren als het mij lukt om een zware query veel sneller te laten lopen, of een threading issue in de code op te lossen. Als ik de beveiliging van een stuk code verbeter. Ik vind het soms best leuk om de boel te slopen ter demonstratie. Altijd een beetje eng, omdat je niet weet hoe mensen reageren.

Zo werkte ik bijvoorbeeld ooit ook aan een SMS platform en stuurde voor de grap een berichtje met JavaScript er in naar het systeem... tsja, dat had niemand verwacht :+ Mocht ik daarna meteen gaan fixen lol.

Technische dingen dus. De mens die het gebruikt, boeit me niet echt. Ik snap dat hij / zij belangrijk is, maar de voldoening voor mij persoonlijk zit hem in de techniek.

Thuis piel ik dus ook graag met allerlei dingen. Heb zo ongeveer elke Linux distributie weleens gebruikt, van alles over KVM geleerd als gratis virtualisatie alternatief. Of ik ga voor de lol iets in F# programmeren, omdat het kan. Lees dan meteen een boekje over functioneel programmeren.

Dat soort dingen.

Techniek, techniek, techniek.

Ik zou met enige investering ook een netwerk specialist kunnen worden, of een DBA (weet vrij veel over SQL Server bijvoorbeeld).

Het beste kom ik tot mijn recht in een team wat die techneut een beetje mist die de vage problemen oplost waar ze zelf tegenaan hikken. Iemand die er helemaal induikt.

Maar verwacht niet dat ik een gebruiksvriendelijk product bouw, of gezellig aan tafel met klanten ga zitten.

Toen mijn werkgever nog onderdeel was van een grotere internationale organisatie werkte ik aan een webapplicatie die vele duizenden orders per dag moest verwerken. Daar kon ik mijn hart wel redelijk in kwijt... genoeg technische issues om op te lossen en alles vlot te laten draaien.

Tsja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Thuiswerken heeft me tot nu toe honderden euro’s gekost omdat ik toch maar overgestapt ben op managed PoE switches (voornamelijk voor VLAN en QoS) en daarmee ook een nieuw netwerk aangelegd door huis.

Ik mis de stoffelijke aanwezigheid van mijn collega’s ook, maar door na de daily met sommigen in de videocall te blijven hangen voel je je al minder geïsoleerd. Dat helpt ook erg goed. Kunnen we lekker ouwehoeren, sparren en met elkaar meekijken als we scripten bijvoorbeeld.

[ Voor 37% gewijzigd door Wilf op 18-01-2021 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Wilf schreef op maandag 18 januari 2021 @ 09:34:
Thuiswerken heeft me tot nu toe honderden euro’s gekocht omdat ik toch maar overgestapt ben op managed PoE switches (voornamelijk voor VLAN en QoS) en daarmee ook een nieuw netwerk aangelegd door huis.
Bij mij alleen al aan koffie. Aan de andere kant heb ik redelijk wat bespaard op benzine. Nadeel is dat de koffie een privé uitgave is, en de benzine zakelijk.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Woy schreef op maandag 18 januari 2021 @ 09:54:
Bij mij alleen al aan koffie. Aan de andere kant heb ik redelijk wat bespaard op benzine. Nadeel is dat de koffie een privé uitgave is, en de benzine zakelijk.
Haha, herkenbaar. Ik heb een Nespresso machine aangeschaft met bijbehorende Nespresso capsules.

Reiskostenvergoeding kreeg ik toch al niet, want ik werk aan het einde van de straat :P

Edit; en vergeet natuurlijk de kosten voor het toiletpapier niet })

[ Voor 7% gewijzigd door Matis op 18-01-2021 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Matis schreef op maandag 18 januari 2021 @ 09:58:
[...]

Haha, herkenbaar. Ik heb een Nespresso machine aangeschaft met bijbehorende Nespresso capsules.
Ja ik heb voor de Corona ook een Nespresso gekocht, juist met de redenatie dat ik toch niet zo veel koffie drink thuis, en dat het dus niet veel uitmaakt dat de cups wat duurder zijn :+

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
[...]
Je moet volgens mij wel de hele dag op de wc zitten voordat dat echt een serieuze kostenpost wordt :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Woy schreef op maandag 18 januari 2021 @ 10:00:
Ja ik heb voor de Corona ook een Nespresso gekocht, juist met de redenatie dat ik toch niet zo veel koffie drink thuis, en dat het dus niet veel uitmaakt dat de cups wat duurder zijn :+
Precies, ik dronk aan het begin van de thuiswerken gewoon DE Roodmerk filterkoffie, maar dat werd zo saai dat ik steeds sterkere koffie ging zetten. Tot het punt dat ik er echt onpasselijk van werd en op een bepaald moment gewoon een blackout kreeg.

Vanaf dat moment heb ik een Nespresso gekocht. Het Intense Pakket er bij en ik drink gevarieerde koffie en daarmee ook een stuk minder. Denk maximaal 3 kopjes per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ge-flopt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:30
[...]
Reiskostenvergoeding kreeg ik toch al niet, want ik werk aan het einde van de straat :P

Dan loop je toch voor je koffie naar het eind van de straat. Ben je er ook even uit. :P

[ Voor 12% gewijzigd door ge-flopt op 18-01-2021 10:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

ge-flopt schreef op maandag 18 januari 2021 @ 10:05:
Dan loop je toch voor je koffie naar het eind van de straat. Ben je er ook even uit. :P
Dat zou een optie zijn, ware het niet dat ik dan voor iedere kop koffie minimaal 30 minuten tijd kwijt ben met het registeren van aanwezigheid en ook weer afwezigheid ivm Corona :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Lethalis schreef op zondag 17 januari 2021 @ 18:24:
[...]

En voor alles is wel een enigzins relevante XKCD

zeg ik zonder enige ervaring hierin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Laatst online: 06-10 13:59
M'n espressoapparaat is kapot en repareren is lastig, dus ik zet tegenwoordig minimaal 2 thermosflessen 'gewone' filterkoffie per dag. Veel te veel dus :) Vooralsnog geen klachten maar dat komt denk ik vooral omdat ik die verslaving in stand houdt :D

https://niels.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Ugh... Koffie...

De grootste en meest nutteloze verslaving van de mensheid. De eerste paar keer heeft cafeïne effect, daarna went je lichaam er aan en heb je het nodig om op te starten. En afkicken duurt veel langer dan de tijd nodig om een afhankelijkheid op te bouwen.
Ik mis de stoffelijke aanwezigheid van mijn collega’s ook, maar door na de daily met sommigen in de videocall te blijven hangen voel je je al minder geïsoleerd. Dat helpt ook erg goed. Kunnen we lekker ouwehoeren, sparren en met elkaar meekijken als we scripten bijvoorbeeld.
Of gewoon even lekker bellen omdat het kan. Ik probeer ook zo min mogelijk via chat te doen. Bellen is sneller.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
Ik zou idd maar eens rondkijken voor een werkgever waar je dat WEL kan doen, anders bouwt de frustratie alleen maar op. Geen enkele baan is alleen maar leuk maar als het te vaak niet meer voldoet, dan toch maar eens om je heen gaan kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wackmaniac
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-10 14:40
Thuiswerken heeft me tot nu toe honderden euro’s gekocht omdat ik toch maar overgestapt ben op managed PoE switches (voornamelijk voor VLAN en QoS) en daarmee ook een nieuw netwerk aangelegd door huis.

Heb mijn thuisnetwerk ook een kleine upgrade gegeven. Gelukkig bijna helemaal kunnen bekostigen met een eenmalige thuiswerkvergoeding die we als goedmakertje kregen.

Wij hebben ook de hele dag een Google Meet open staan. Soms is er niemand, soms is het hele team aanwezig. Dat helpt wel, maar ik mist wel het rondje door het pand. Ik heb heel erg het gevoel dat ik alle roddels mis nu ... :)

Read the code, write the code, be the code!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZaZ
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-09 00:06

ZaZ

Tweakers abonnee

Ik vind thuiswerken heerlijk. Qua infra is het allemaal goed geregeld. Ik had vlak voor de pandemie een proxmox cluster opgezet op het werk met threadrippers en gpu passthrough dus met de performance zit het wel snor. Iedereen werkte dus al via thin clients en nu kan je gewoon via VPN bij jouw eigen machine.

Op het moment is het iets minder heerlijk omdat mijn vrouw in het praktijkonderwijs zit en dus gewoon naar haar werk moet en ik zit met 4 kids die nog op de basisschool zitten. Die krijgen een shitload aan huiswerk/opdrachtjes via google classroom/teams/social schools en ik mag dat allemaal gaan zitten managen.
Dat loopt natuurlijk totaal niet in sync met de meetings die ik online heb met klanten enzo dus dat is best wel ruk. Ook als ik opdrachten uitvoer kan ik niet een paar uur lang geconcentreerd werken zonder steeds onderbroken te worden omdat een van de kinderen weer eens een emmer water over een ander heeft gegooid. Tussendoor loop ik rondjes om iedereen weer aan het werk te zetten en wat opstarthulp te bieden maar zodra ik weer in mijn kantoortje ga zitten vertrekken de kids van tafel en ga zitten minecraften, jongleren, de vloer is lava and whatnot.

Het is redelijk chaos, maar ik relativeer het maar zo dat ik het goed heb in deze sector en ik weet dat ik gewoon aan het eind van de maand mijn salaris gestort krijg. Een vanzelfsprekendheid die lang niet iedereen heeft. Het 'werk' is gewoon vandaag de dag tijdelijk anders.

Lekker op de bank

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
wackmaniac schreef op maandag 18 januari 2021 @ 11:45:
[...]

Heb mijn thuisnetwerk ook een kleine upgrade gegeven. Gelukkig bijna helemaal kunnen bekostigen met een eenmalige thuiswerkvergoeding die we als goedmakertje kregen.

Wij hebben ook de hele dag een Google Meet open staan. Soms is er niemand, soms is het hele team aanwezig. Dat helpt wel, maar ik mist wel het rondje door het pand. Ik heb heel erg het gevoel dat ik alle roddels mis nu ... :)
Ik heb nog voorgesteld een slack channel #gossip te starten maar niemand wil daar posten :?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

offtopic:
Naar mijn mening is software ontwikkeling eerder een sociaal vak dan een technisch vak. Je vertaalt namelijk de wensen van de klant/opdrachtgever naar een technisch resultaat en je implementeert het vervolgens.

Als ik jou een advies mag geven dan zou ik dat je die post kan herschrijven naar een motivatiebrief. Je schrijft met erg veel enthousiasme en ik weet meteen waarom iemand als jij een goeie fit zou zijn bij een bepaald bedrijf.

Dat gezegd hebben, ik ben sterk van mening dat software ontwikkelen (zeker in een senior of leidende rol) een sociaal vak is waarbij je klantwensen vertaalt naar oplossingen.

Een sector die je kan overwegen is de game development (je hoeft geen game developer te zijn) of de "software kant" van de echt technisch industrie. Die zijn in mijn ervaring vaak een stuk geschikter voor mensen die puur technisch bezig willen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

DevWouter schreef op maandag 18 januari 2021 @ 11:06:
Ugh... Koffie...

De grootste en meest nutteloze verslaving van de mensheid. De eerste paar keer heeft cafeïne effect, daarna went je lichaam er aan en heb je het nodig om op te starten. En afkicken duurt veel langer dan de tijd nodig om een afhankelijkheid op te bouwen.
Ik drink dus ook alleen koffie als ik even die cafeïneboost nodig heb. Vind het verder ook niet te zuipen dus ik heb een prima verstandhouding met koffie :+
DevWouter schreef op maandag 18 januari 2021 @ 13:03:
Een sector die je kan overwegen is de game development (je hoeft geen game developer te zijn) of de "software kant" van de echt technisch industrie. Die zijn in mijn ervaring vaak een stuk geschikter voor mensen die puur technisch bezig willen zijn.
Dat zal vast voor een deel waar zijn (ik weet het niet, ik heb nooit buiten de gamesindustrie gewerkt), maar het is natuurlijn niet zo dat je in dat vakgebied nooit te maken heb met gebruikers met bepaalde wensen. Alleen zijn dat interne mensen, zoals content creators, die je moet ondersteunen met software.

[ Voor 38% gewijzigd door .oisyn op 18-01-2021 13:32 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hydra
DevWouter schreef op maandag 18 januari 2021 @ 11:06:
Ugh... Koffie...

De grootste en meest nutteloze verslaving van de mensheid.
*kuch* roken *kuch*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
.oisyn schreef op maandag 18 januari 2021 @ 13:29:
Dat zal vast voor een deel waar zijn (ik weet het niet, ik heb nooit buiten de gamesindustrie gewerkt), maar het is natuurlijn niet zo dat je in dat vakgebied nooit te maken heb met gebruikers met bepaalde wensen. Alleen zijn dat interne mensen, zoals content creators, die je moet ondersteunen met software.
En dat geldt ook gewoon voor veel dev banen bij grote bedrijven. Dat je niet direct contact hebt met eindgebruikers is daar iets dat meestal als een nadeel gezien wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Je blijft hoe dan ook 'problemen' oplossen / business value creeeren. En dus heb je eigenlijk altijd wel met mensen te maken. De makkelijkste om vooral ingeschakeld te worden om technische problemen op te lossen, is door echt diep gespecialiseerd te zijn. En ik lees uit je post dat je meer een generalist bent.

Er zijn gewoon meer 'gewone' development banen dan rollen waar echt een diepe specialisatie in zit. Als je dat ambieert zou je kunnen kijken naar consulting clubs die echt de diepte ingaan op een bepaald onderwerp. Dan ga je wel naar klanten, maar wel om specifieke technische problemen op te lossen.

Verder blijft het toch wel zo dat je software niet bouwt voor computers, en dat je toch wel vaak in een team werkt. Daar ontkom je vrijwel niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Hydra schreef op maandag 18 januari 2021 @ 13:40:
Verder blijft het toch wel zo dat je software niet bouwt voor computers, en dat je toch wel vaak in een team werkt. Daar ontkom je vrijwel niet aan.
Maar bij grotere bedrijven heb je wellicht wel meer kans dat je je wat meer kunt specialiseren op een stuk techniek en dat er anderen in het team zijn die meer contact met gebruikers en met stakeholders hebben. Je hebt altijd te maken met eisen en wensen want over het algemeen wordt software ontwikkeld met een doel :P Maar als je kunt samenwerken met mensen die meer het contact met de business hebben, en jij je meer kunt focussen op bepaalde technische aspecten, kan dat goed samenwerken denk ik.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• armageddon_2k1
Je moet wat minder roken, je kucht zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Crazy D schreef op maandag 18 januari 2021 @ 13:44:
Maar bij grotere bedrijven heb je wellicht wel meer kans dat je je wat meer kunt specialiseren op een stuk techniek en dat er anderen in het team zijn die meer contact met gebruikers en met stakeholders hebben.
Euh ja dat zeg ik vrijwel letterlijk in het stuk dat je wegknipt :D

Bij m'n vorige klant had ik ook de lead rol en konden de andere 3 developers zich eigenlijk volledig buiten de meetings met stakeholders houden als ze dat liever hadden. Maar dan nog werk je over 't algemeen wel in een team, en daar zit ook een sociaal-communicatief aspect aan dat niet iedereen even leuk vindt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hydra
armageddon_2k1 schreef op maandag 18 januari 2021 @ 13:46:
Je moet wat minder roken, je kucht zo.
De vraag is niet of er gescoord ging worden, maar wie 'em in zou tikken :D

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• armageddon_2k1
Laaghangend fruit en scoren voor open doel passen precies in mijn straatje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Hydra schreef op maandag 18 januari 2021 @ 13:47:
[...]

Euh ja dat zeg ik vrijwel letterlijk in het stuk dat je wegknipt :D

Bij m'n vorige klant had ik ook de lead rol en konden de andere 3 developers zich eigenlijk volledig buiten de meetings met stakeholders houden als ze dat liever hadden. Maar dan nog werk je over 't algemeen wel in een team, en daar zit ook een sociaal-communicatief aspect aan dat niet iedereen even leuk vindt.
Oh ja. Ik vatte 'm iets anders op :P Maar we bedoelen hetzelfde :D Maar als je helemaal solo wilt werken moet je misschien juist een plek vinden waar je de enige bent.... Ken toevallig iemand die dat ergens doet, heeft wel wat te maken met collega's in het buitenland maar binnen NL kan hij redelijk zijn eigen gang gaan zolang het maar wel bruikbaar is. Maar goed daar zijn dan weer niet heel veel bedrijven die er zo instaan denk ik. Meestal moet je onderaan de streep geld opleveren, of ervoor zorgen dat met jouw technologische oplossing anderen hun geld kunnen verdienen (en daarmee jij uiteindelijk ook weer).

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
Crazy D schreef op maandag 18 januari 2021 @ 13:51:
[...]

Oh ja. Ik vatte 'm iets anders op :P Maar we bedoelen hetzelfde :D Maar als je helemaal solo wilt werken moet je misschien juist een plek vinden waar je de enige bent.... Ken toevallig iemand die dat ergens doet, heeft wel wat te maken met collega's in het buitenland maar binnen NL kan hij redelijk zijn eigen gang gaan zolang het maar wel bruikbaar is. Maar goed daar zijn dan weer niet heel veel bedrijven die er zo instaan denk ik. Meestal moet je onderaan de streep geld opleveren, of ervoor zorgen dat met jouw technologische oplossing anderen hun geld kunnen verdienen (en daarmee jij uiteindelijk ook weer).
Ik heb een paar jaar solo gewerkt, als enige developer binnen een niet-tech organisatie, en ik kreeg juist wel met gebruikers te maken. Want dan moet je zowel de wensen helder krijgen, een ontwerp maken en het ook nog eens uitvoeren. Op zich heel leuk maar geen aanrader als je gebruikers liever op afstand houdt.

(En ook nog eens zorgen dat er fatsoenlijk IT support is anders ben je ook het aanspreekpunt voor de kantoorautomatisering.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

.oisyn schreef op maandag 18 januari 2021 @ 13:29:
[...]

offtopic:
Mijn achtergrond: Na mijn opleiding en stage in de game industrie besloot ik de overstap naar software te maken. Daar had ik toch vaak te maken met game developers (ingehuurd, maar ook die ook bezig waren met de overstap). Het is dus voornamelijk outside-looking-in en mogelijk niet accuraat.

Wat jij verwoord is een betere omschrijving dan die van mij.
Hier poging 2: Je hebt als ontwikkelaar altijd te maken met gebruikers (of klanten). Echter in de "technische industrieën" heb je vaker te maken met mensen die technische kunnen communiceren en die communiceren vaak beter met mensen die alleen maar in techniek denken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Wat ook helpt is werken met 'klanten' die het klappen van de zweep kennen wat betreft het ontwikkelen van software. Het is veel fijner te werken met een klant die niet perse technisch is, maar wel snapt dat software ontwikkelen veel tijd kost, en dus duur is, en dat ogenschijnlijk simpele dingen behoorlijk lastig kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Hydra schreef op maandag 18 januari 2021 @ 13:40:
[...]
De makkelijkste om vooral ingeschakeld te worden om technische problemen op te lossen, is door echt diep gespecialiseerd te zijn. En ik lees uit je post dat je meer een generalist bent.

Er zijn gewoon meer 'gewone' development banen dan rollen waar echt een diepe specialisatie in zit. Als je dat ambieert zou je kunnen kijken naar consulting clubs die echt de diepte ingaan op een bepaald onderwerp. Dan ga je wel naar klanten, maar wel om specifieke technische problemen op te lossen.
Zou je voorbeelden van specialisaties kunnen geven waar je bijvoorbeeld aan denkt? Misschien zit er wel iets tussen wat mij leuk lijkt om te leren.

Ik vraag mij al langer af waar ik mij op zou kunnen richten.

Intern en in een team werken vind ik normaal gesproken niet erg. Zolang we in grote lijnen dezelfde kant opkijken en dezelfde ambities hebben. Mijn probleem / uitdaging nu is dat ik de boel wil moderniseren, terwijl ik collega's heb die (naar mijn mening) te terughoudend zijn, waardoor ik gefrustreerd raak.

Als we simpelweg git zouden gebruiken ipv (ik durf het bijna niet meer te typen) Sourcesafe (waardoor je vastzit aan een CIFS share, locking, etc) zou dit hele probleem nauwelijks spelen, omdat ik dan volledig lokaal zou kunnen ontwikkelen in mijn eigen feature branch.

Maar ja, met Windows Forms designer files en ouderwetse project files is mergen ook geen pretje... waardoor ik ze ook niet teveel wil pushen. Want dan heb ik het gedaan straks uiteraard. Ik moet ze overtuigen ervan, ze moeten het zelf willen en dat is lastig.

Het speelt ook vooral met dit Windows project... onze web projecten zitten al langer in git en dat gaat allemaal prima.

PS
Vandaag met een collega nog lopen stoeien met de 4G verbinding... gaat al iets beter nu we de Google DNS servers gebruiken (de router nam automatisch de DNS van de provider over die slecht bereikbaar waren). Via een VPN naar het datacenter kon ik er vandaag wel bij... nu even afwachten hoe stabiel het blijft. Morgen poging tot thuiswerken doen iig.

Ik zou eventueel mijn PC ook een eigen dedicated 4G verbinding kunnen geven. Is houtje touwtje natuurlijk maar ja, beter dan verplicht op de zaak zitten.

[ Voor 26% gewijzigd door Lethalis op 18-01-2021 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
DevWouter schreef op maandag 18 januari 2021 @ 14:27:
[...]
Hier poging 2: Je hebt als ontwikkelaar altijd te maken met gebruikers (of klanten). Echter in de "technische industrieën" heb je vaker te maken met mensen die technische kunnen communiceren en die communiceren vaak beter met mensen die alleen maar in techniek denken.
Dat is ook zo. Mijn loopbaan als programmeur begon dan ook op het ingenieursbureau van mijn vader. Als je dan een programma moet maken voor brandwerende deuren op een olieplatform dat automatisch de juiste tekeningen en materiaallijsten genereert dan communiceert dat inderdaad een stuk prettiger dan wanneer iemand wil dat een scherm gebruiksvriendelijk is en ik op de 1 of andere magische wijze moet aanvoelen wat dat is.

Want voor mij is gebruiksvriendelijk iets heel anders dan voor veel andere mensen. Ik wil alles in beeld en niet een "dumbed down" interface bijvoorbeeld.

En ik denk inderdaad in technische concepten, dus het is soms lastig voor mij om te snappen wat de eindgebruiker nou precies handig vindt.

Ik zit simpelweg heel anders in elkaar. Erger mij ook groen en geel als ik veel moderne apps zoals Facebook probeer te gebruiken (waar is alles! waarom verstop je het! etc). Zit serieus nog liever achter vi. En ik hou van mijn toetsenbord.

[ Voor 8% gewijzigd door Lethalis op 18-01-2021 20:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RayNbow
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17:18

RayNbow

Kirika <3

Lethalis schreef op maandag 18 januari 2021 @ 20:26:
En ik denk inderdaad in technische concepten, dus het is soms lastig voor mij om te snappen wat de eindgebruiker nou precies handig vindt.
De truc is dan ook om met eindgebruikers te praten om te proberen te begrijpen wat hun probleem is, in welke termen zij denken en op basis daarvan voorstellen te doen hoe de interface eruit kan zien. :p

Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
RayNbow schreef op maandag 18 januari 2021 @ 20:33:
[...]

De truc is dan ook om met eindgebruikers te praten om te proberen te begrijpen wat hun probleem is, in welke termen zij denken en op basis daarvan voorstellen te doen hoe de interface eruit kan zien. :p
Ja maar die communicatie loopt dus lastig... en niet omdat ik nou zo verlegen ben, kan prima over het nieuws en het weer met iedereen lullen.

Maar gewoon omdat ik het probleem echt anders benader en er dissonantie optreedt van beide kanten. Of zoals een collega over mij zegt: jij bent een theoreticus die heel abstract denkt (en dat vindt hij over hoe ik met hem communiceer hè, dan hebben we het nog niet over de klant).

Nou heb ik ook een vorm van autisme wat hierbij niet helpt (Asperger). In het algemeen: ik moet iets zelf doen / meemaken om de essentie ervan echt te begrijpen *

Bij mijn vader op de zaak vroeger was dit minder een probleem... liepen meer mensen rond die net zo waren (engineering, petrochemie).

ICT is inderdaad softer... draait meer om mensen.

* Omdat ik al 40 jaar rondloop op deze aardkloot heb ik gelukkig al een hoop dingen meegemaakt en gezien waardoor ik mezelf redelijk normaal voor kan doen :p Vroeger was dit nog veel lastiger, want niet zelf meegemaakt = geen emotie = geen inlevingsvermogen = awkward reactie / gedrag = voor anderen wellicht abstract.

Dus ik benader dingen theoretisch omdat ik er te weinig inlevingsvermogen bij heb en focus dan op wat voor mij interessant is. In het kader van programmeren worden dat dan de pre en postcondities, de chronologie, etc. Niet hoe het voor Pietje is om het werk uit te voeren en hoe ik daarbij kan helpen.

Dan moet ik letterlijk in zijn / haar schoenen staan voor een tijdje om dat zelf te ervaren. Dit voorstel heb ik overigens al wel een keer op tafel gelegd... om met een aantal klanten mee te draaien, zelf onze software te gebruiken etc.

Werkgever reageerde daar ook positief op, maar is wel iets dat er in de praktijk niet zo snel van komt.

[ Voor 62% gewijzigd door Lethalis op 18-01-2021 21:43 ]

Pagina: 1 ... 85 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is niet de plaats om te lopen helpdesken. De Coffee Corner is primair bedoeld als uitlaatklep voor iedereen in de Devschuur® en niet als vraagbaak.