[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 81 ... 104 Laatste
Acties:
  • 564.888 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midego
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11-01 08:49
Sunri5e schreef op maandag 25 november 2019 @ 12:20:
[...]

Bedankt voor je reactie! Ik heb even geïnformeerd bij de leverancier van mijn laadpas (Travelcard). Die geven aan dat het een laadpaal moet zijn waar een chip in zit (RFID???).

Echter betwijfel ik of ik het wel zo aan moet pakken. Mijn situatie is namelijk als volgt:

Mijn totale leasebudget is €750 ex btw en inclusief kosten voor laden. Dus alles daarboven zal ik zelf betalen in vorm van een eigen bijdrage. De auto kost maandelijks aan lease €825,- en aan brandstof voorschot €75,-. Als ik dat laatste kan laten zakken dan scheelt mij dat dus wat aan eigen bijdrage. Alleen is de vraag of dat wel zo interessant is want die eigen bedrage is natuurlijk bruto-netto.
Bijteling - eigen bijdrage dat kan, maar de eigen bijdrage wordt altijd netto ingehouden van je salaris.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 07:34
[...]

Bedankt voor je reactie! Ik heb even geïnformeerd bij de leverancier van mijn laadpas (Travelcard). Die geven aan dat het een laadpaal moet zijn waar een chip in zit (RFID???).

Echter betwijfel ik of ik het wel zo aan moet pakken. Mijn situatie is namelijk als volgt:

Mijn totale leasebudget is €750 ex btw en inclusief kosten voor laden. Dus alles daarboven zal ik zelf betalen in vorm van een eigen bijdrage. De auto kost maandelijks aan lease €825,- en aan brandstof voorschot €75,-. Als ik dat laatste kan laten zakken dan scheelt mij dat dus wat aan eigen bijdrage. Alleen is de vraag of dat wel zo interessant is want die eigen bedrage is natuurlijk bruto-netto.
Als je de kosten via de LM/WG kunt laten lopen en dan als eigen bijdrage op kunt laten voeren is dat het voordeligst denk ik. Dan zou je een oude NM paal op de kop moeten tikken waar een abonnement op kan.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:46
Inspired schreef op maandag 25 november 2019 @ 12:31:
[...]

Als je de kosten via de LM/WG kunt laten lopen en dan als eigen bijdrage op kunt laten voeren is dat het voordeligst denk ik. Dan zou je een oude NM paal op de kop moeten tikken waar een abonnement op kan.
Zo'n Lolo paal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:55

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Bijvoorbeeld. De 1 fase 16a lolo's zijn zeer goed gebruikt te vinden. Met een simpel abbo erop zit je met verrekenen helemaal snor.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjabba1979
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 10:41
Tweedehands vind ik te duur, 250 a 300 voor een paal aangezien die vaak 4 tot 5 jaar oud zijn.

Dus toch maar een nieuwe dan. Nu lees ik over EV box wat nadelige verhalen mbt de online diensten. Maar er is nu een nieuwe laadbox, de Elvi. Volgens mij met gratis abonnement.

Zoek iets met vaste kabel type 2 minimaal 6 meter.
Amperes instelbaar van 10 tot 32.
ingebouwde dc beveiliging
Verder liefst geen abbo of extra kosten, plug and charge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 24-10 14:02
@Sjabba1979
Al gekeken naar een Tesla Wall Charger als je gewoon iets simpel wilt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cypher21
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
midego schreef op maandag 25 november 2019 @ 12:24:
[...]

Bijteling - eigen bijdrage dat kan, maar de eigen bijdrage wordt altijd netto ingehouden van je salaris.
Dat klopt niet. De eigen bijdrage is namelijk weer te verrekenen met de bijtelling. Maar dat is niet on-topic
[...]

Ik heb hier zelf een paal aangeschaft (zappi v2). Doordat ik 90% thuis zal laden heb ik met mijn werkgever een nieuwe brandstofvoorschot berekening gemaakt. Dit scheelde me +/- 25 euro per maand.
Paal is aftrekbaar dus gedeclareerd bij de werkgever.
Ik declareer maandelijks het door de auto verbruikte KWh

[ Voor 66% gewijzigd door cypher21 op 25-11-2019 12:52 ]

"me" is geen bezittelijk voornaamwoord! Terug naar de basisschool!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjabba1979
bottom line schreef op maandag 25 november 2019 @ 12:49:
@Sjabba1979
Al gekeken naar een Tesla Wall Charger als je gewoon iets simpel wilt?
Ja maar dan heb je toch een aardlek type b nodig?
En zonder Tesla account te bestellen voor 530?

Marktplaats vragen 400 tot 450 en dan geen bon en dus garantie, geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Sjabba1979 schreef op maandag 25 november 2019 @ 14:19:
[...]

Die kun je inderdaad alleen bestellen als je een Tesla hebt! Geen optie dus.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
Online misschien niet, maar zou dat ook niet lukken als je langsgaat bij een dealer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
bottom line schreef op maandag 25 november 2019 @ 14:56:
Online misschien niet, maar zou dat ook niet lukken als je langsgaat bij een dealer?
Je weet al dat Tesla geen dealers heeft? :P Tesla is een online bedrijf. Nee dus, dat gaat niet lukken.

[ Voor 5% gewijzigd door daemonix op 25-11-2019 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjabba1979
Dus geen optie, volgens mij geen dc beveiliging en tevens heb ik geen Tesla. 450 voor iets zonder garantie vind ik teveel (gezien het verschil met alternatieven).

EV box Elvi lijkt mij dan toch een optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
daemonix schreef op maandag 25 november 2019 @ 15:02:
[...]

Je weet al dat Tesla geen dealers heeft? :P Tesla is een online bedrijf. Nee dus, dat gaat niet lukken.
Nuja :P
SeC's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 24-10 18:53

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
pmiddeld schreef op zondag 24 november 2019 @ 21:52:
[...]

Interessant. En was die pas naar een NL adres gestuurd? Het zou voor mij best aantrekkelijk zijn (voor zolang het duurt).
Ja, zeker interessant. Nee naar een Duits adres. Via via.

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hyena
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-05 06:14
evtje schreef op maandag 25 november 2019 @ 09:50:
Pitpoint/Greenflux zag ik voor een paar maanden terug nog in de app staan bij Maingau nu ook niet meer. Er is duidenlijk wat aan het veranderen . Voorheen betaalde ik met de evcompany pas 32 ct kWh de laatste paar keer 35 ct. Terwijl ze op de paal nog 30 ct voor geen abbonees aan geven. Ik kan in de rekening van evcompany niet de op bouw van de prijs inzien. Greenflux lijkt nu ook een start tarief van 50 ct te berekenen. Dat haal ik weer niet uit de rekening van Evcompany.
Als ik in de Maingau app kijk zie ik wel alle Pitpoint laadpalen met Greenflux backend terugkomen. Ga binnenkort eens een sessie proberen. Moet eerlijk zeggen dat ik bij Maingau gelijk de sessie met de prijs kan terugzien. Erg prettig. Bij TNM (S)hell duurt het echt lang en ook bij de Luminus pas met LMS duurt het lang. Alleen als je bij EV box laad is het gelijk zichtbaar. Ik hoop dat Maingau binnenkort een laadpas opstuurt. De flatrate laadpas voor €25,00 is natuurlijk schitterend. Ben benieuwd wie hem al gebruikt en of deze naar Nederland is verzonden. Dank aan @Hachy Hachy. Ik zie trouwens op de laadpastop10 dat de Stadswerke Bremen flatrate pas geen groene stroom gebruikt. Dit staat wel op de website. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Hyena op 25-11-2019 16:45 ]

Chill | BMW i3 60Ah Lodge Privé

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-05 20:25
@Hyena
Nou zeg.... opeens zie ik ze ook weer bij Maingau in de app . de Pitpoint/Greenflux icoontjes . Ik heb er niets aan gedaan ze waren meerdere dagen zoek bij mij. Snap er niets van. Ps bedankt voor je reactie.

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midego
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11-01 08:49
cypher21 schreef op maandag 25 november 2019 @ 12:50:
[...]

Dat klopt niet. De eigen bijdrage is namelijk weer te verrekenen met de bijtelling. Maar dat is niet on-topic

[...]
Dat zeg ik toch... eigen bijdrage - (minus) bijtelling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BaSsDruM
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 17-10 14:16
Hachy schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 15:12:
Bij veel websites waarbij NL registratie niet kan werkt het meestal wel als je bij Ort bijvoorbeeld Utrecht NL invult en bij PLZ (postleizahl/postcode) een 0 ervoor.
Net geprobeerd aan te vragen, maar hij vult bij het invullen van een postcode automatisch de duitse woonplaats in die aan die postcode hangt, en dit kan je niet veranderen. Allemaal nullen bij de postcode werkt ook niet, want dan zegt ie dat er geen woonplaats is ingevuld. Iemand hier een slim trucje hiervoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vuurwerk2
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-07-2024
New motion is Shell geworden. Tijd om.op.te.stappen.

Hoe kan ik mijn Lolo.laadoaal van Shell verruilen voor een ander bedrijf?

Shell.sucks..

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Inspired
  • Laatst online: 07:34
vuurwerk2 schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 10:27:
New motion is Shell geworden. Tijd om.op.te.stappen.

Shell.sucks..
Kijk. Dit soort nuttige posts maakt GoT gewoon onmisbaar.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortelstok
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23-11-2023
vuurwerk2 schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 10:27:New motion is Shell geworden. Tijd om.op.te.stappen.
Shell.sucks..
Zeg je abonnement op en plaats een kWh meter in je meterkast om je thuisverbruik te meten.

Vraag van mij: ik heb op mijn oude Lolo (v2) een 16A zekering staan. Die is indertijd door Newmotion geplaatst. Gaat dat genoeg zijn voor een Model 3 (die gaat toch 3,7kW vragen?) of moet er dan een 20A zekering in?

Als ik het red met 16A zou ik ook een verbruiksmeter kunnen nemen als Sonoff Pow R2 (met app en data export) op Aliexpress aangeboden voor $14. En dan mijn Abonnement opzeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

16A = 3,7 kw. En je lolo v2 kan niet meer leveren. Dus, geen probleem.

Even een suffe vraag van mij: wat was ook alweer dat laadpunt waarbij je zelf dingen kon instellen, en sleutelhangers etc kon aanmaken? Ik weet dat het hier ter sprake is gekomen, maar ik kan het niet meer vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjibbie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-09 11:17
teacher schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 13:35:
16A = 3,7 kw. En je lolo v2 kan niet meer leveren. Dus, geen probleem.

Even een suffe vraag van mij: wat was ook alweer dat laadpunt waarbij je zelf dingen kon instellen, en sleutelhangers etc kon aanmaken? Ik weet dat het hier ter sprake is gekomen, maar ik kan het niet meer vinden.
deze? https://go-e.co/

Screw you guys... I'm going home.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 24-10 21:55

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

Hachy schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 14:42:
Net alle voorwaarden van de laadpas van Stadwerke Bremen door lopen spitten. Het lijkt erop dat zij flatrate laden aanbieden voor Ladenetz laadpunten en diens partners. Dus ook NewMotion, EVNetNL en Allego in Nederland.

Een flatrate laadpas van €25,- zal veel mensen wel aanspreken. Ik heb hem zelf (nog) niet besteld, ook nog geen idee of ze rechtstreeks aan NL leveren; doe er je voordeel mee:

https://laadpastop10.nl/laadpas/172/Stadtwerke%20Bremen
Is het iemand al gelukt deze naar Nederland te krijgen?

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Busk07
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:33
Tomba schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 16:35:
[...]

Zelfs als dat gaat lukken gaan zij de laadpas redelijk snel weer blokkeren denk ik. In de voorwaarden staat:
§ 5.4 swb behält sich vor, bei konkreten Hinweisen auf missbräuchliche Nutzung der Ladung bei Kooperationspartner diese für die jeweilige Karte zu deaktivieren und den Vertrag außerordentlich zu kündigen. Ein Beispiel für missbräuchliches Verhalten ist, wenn im Rahmen des Gebrauchs dieser Stromtankkarte in zwei aufeinanderfolgenden Monaten bei einem Roamingpartner mehr als die Hälfte aller Nutzungsvorgänge stattfinden.
Bedoelt zo veel als: Als je twee maanden achter elkaar meer dan de helft bij roaming partners laad, gaan zij je blokkeren. De swb gebruikt dit hier als een voorbeeld, maar ik denk wel dat zij dat redelijk snel doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 25-10 12:38
Tomba schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 16:35:
[...]

Op goingelectric.de staat het volgende bij Stadtwerke Bremen:

"Laut Mail von Herrn Benckert wird die Karte derzeit (Stand 24.01.2017) nur an Nutzer aus dem swb Versorgungsgebiet vergeben."

https://www.goingelectric...rte-Stadtwerke-Bremen/56/

Is wel al van een paar jaar geleden. Misschien te checken door eens de postcode en adres van, zeg maar, München of zo in te vullen. Als-ie dat ook niet pakt lijkt het mij een hopeloze zaak.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Marcel_1973
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 18-10 19:09
Zijn er eigenlijk naast het abonnement van E Flux nog andere abonnementen om laadkosten te verrekenen beschikbaar voor de Alfen Single Pro?
Ik krijg ze nl niet gevonden en ben wel benieuwd welke mogelijkheden en ervaringen er zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door _Marcel_1973 op 26-11-2019 22:20 ]

Refferal link voor ABRP of Tronity nodig voor 30 dagen premium? Stuur maar een PB.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Hyena schreef op maandag 25 november 2019 @ 16:33:
[...]

Als ik in de Maingau app kijk zie ik wel alle Pitpoint laadpalen met Greenflux backend terugkomen. Ga binnenkort eens een sessie proberen. Moet eerlijk zeggen dat ik bij Maingau gelijk de sessie met de prijs kan terugzien. Erg prettig. Bij TNM (S)hell duurt het echt lang en ook bij de Luminus pas met LMS duurt het lang. Alleen als je bij EV box laad is het gelijk zichtbaar. Ik hoop dat Maingau binnenkort een laadpas opstuurt. De flatrate laadpas voor €25,00 is natuurlijk schitterend. Ben benieuwd wie hem al gebruikt en of deze naar Nederland is verzonden. Dank aan @Hachy Hachy. Ik zie trouwens op de laadpastop10 dat de Stadswerke Bremen flatrate pas geen groene stroom gebruikt. Dit staat wel op de website. ;)
Dat het op de website staat (groen) is nog geen bewijs...

Dat blokkeren heb ik in de praktijk nog nooit zien gebeuren, dat riep Entega toen al.

Maargoed je weet maar nooit, misschien doet svb het wel. Lijkt me juridisch lastig als je een mobility produkt met ‘europaweit ladesaule nutzen’ aanprijst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hyena
pmiddeld schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 22:03:
[...]

Op goingelectric.de staat het volgende bij Stadtwerke Bremen:

"Laut Mail von Herrn Benckert wird die Karte derzeit (Stand 24.01.2017) nur an Nutzer aus dem swb Versorgungsgebiet vergeben."

https://www.goingelectric...rte-Stadtwerke-Bremen/56/

Is wel al van een paar jaar geleden. Misschien te checken door eens de postcode en adres van, zeg maar, München of zo in te vullen. Als-ie dat ook niet pakt lijkt het mij een hopeloze zaak.
Op dezelfde website zie ik ook nog een recente reactie: "Kaih am 8. Oktober 2019 um 16:39

Gute Alternative zur EWE Stromtankkarte die ja praktisch nutzlos geworden ist, da keine Partnersäulen zubuchbar sind. Bei SWB sind alle Partnersäulen im Ladenetzverbund enthalten. Ich habe mich heute erkundigt, die Karte wird auch außerhalb Bremens und Bremerhavens vergeben. Für nicht SWB Kunden 25 Euro. Wird ab Januar 2020 meine neue Karte."

Dus alle laadpalen van ladenetz en uitgifte buiten Bremen en Bremershaven. Maar wel apart dat op de website enigszins tegenstrijdige informatie zichtbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

_Marcel_1973 schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 22:20:
Zijn er eigenlijk naast het abonnement van E Flux nog andere abonnementen om laadkosten te verrekenen beschikbaar voor de Alfen Single Pro?
Ik krijg ze nl niet gevonden en ben wel benieuwd welke mogelijkheden en ervaringen er zijn.
Heb je dat ding al? want als je dat ding al hebt is de vraag hoe je hem omgeprogrameert krijgt en wie er niet zelf verkochte hardware toe staat.

Als je hem nog niet hebt, geloof dat nuon/vattenfall dat ding ook levert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

hmmm.. Dat is er een, ik dacht dat er nog een was. Zelf sleutelhangers inleren met een "moeder" sleutelhanger.... Welke was dat ook alweer....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kuo
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 24-10 17:14

Kuo

Ik heb er een van laadpaal24 met RFID herkenning. Ik heb een "master"-pas, waarmee ik andere RFID-passen kan toevoegen, zodat die de laadpaal kunnen gebruiken. Het werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15:47

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Heeft iemand een tip voor een alternatieve laadpas in de Engie laadpalen van Gemeente Rotterdam?

De pas van Engie krijg ik zelf momenteel nog niet eens werkend. Heb nog nooit zo'n gebruikers onvriendelijk systeem gezien. Instructies zijn onduidelijk. Daar moet ik nog even de klantenservice voor benaderen.

En de palen zijn traag en met 0,30 cent per kwh zeker niet goedkoop. Zeker als je bedenkt dat je bij fastned voor 0,35 snelle stroom hebt.

Voor nu heb ik even een pas van elec2go welke prima werkt, maar dat kost natuurlijk een cent extra per kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kuo
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 24-10 17:14

Kuo

Waarom kijk je niet zelf even op laadpastop10?
Als je kijkt naar de NL geschikte passen, kan je zien, wat de tariefstructuren zijn. Het is afhankelijk van je eigen situatie, wat handig is.
Als je bijvoorbeeld veel kWh per sessie laadt kunnen eenmalige startkosten gunstiger zijn dan een opslag per kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-07 14:24
Sjabba1979 schreef op maandag 25 november 2019 @ 14:19:
[...]

Je kan hem niet bestellen als je geen tesla heb. Het zijn wel erg goede laadpalen die voor een redelijke prijs load balancing kan doen zonder backoffice en zonder moeilijke techniek.

En ja je moet een aardlek type B hebben of een speciale EV aardlek (was een goedkopere variant is op een type b aardlek)

@Sjabba1979 ik heb er nog een met bon en nieuw in doos :) voor 400 voor jouw als je wilt wel met bon. (vorig jaar gekocht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
Hyena schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 23:25:
[...]

Op dezelfde website zie ik ook nog een recente reactie: "Kaih am 8. Oktober 2019 um 16:39

Dus alle laadpalen van ladenetz en uitgifte buiten Bremen en Bremershaven. Maar wel apart dat op de website enigszins tegenstrijdige informatie zichtbaar is.
O, had ik zo snel niet gezien. Maar niet zo heel apart want er zitten 2 jaar tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
Ik zie trouwens wel een addertje onder het gras bij de Voorwaarden van SWB:

"swb behält sich vor, bei konkreten Hinweisen auf missbräuchliche Nutzung der Ladung bei Kooperationspartner diese für die jeweilige Karte zu deaktivieren und den Vertrag außerordentlich zu kündigen. Ein Beispiel für missbräuchliches Verhalten ist, wenn im Rahmen des Gebrauchs dieser Stromtankkarte in zwei aufeinanderfolgenden Monaten bei einem Roamingpartner mehr als die Hälfte aller Nutzungsvorgänge stattfinden."

Wel raar, ook voor Duitsers. Als ik het goed lees mag je dus niet meer dan de helft van alle sessies bij 1 enkele roaming partner opladen. Dus simpel alleen of voornamelijk de laadpaal in jouw straat gebruiken zou misbruik zijn. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dryhte
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19-10 14:48
pmiddeld schreef op woensdag 27 november 2019 @ 10:45:
Ik zie trouwens wel een addertje onder het gras bij de Voorwaarden van SWB:

"swb behält sich vor, bei konkreten Hinweisen auf missbräuchliche Nutzung der Ladung bei Kooperationspartner diese für die jeweilige Karte zu deaktivieren und den Vertrag außerordentlich zu kündigen. Ein Beispiel für missbräuchliches Verhalten ist, wenn im Rahmen des Gebrauchs dieser Stromtankkarte in zwei aufeinanderfolgenden Monaten bei einem Roamingpartner mehr als die Hälfte aller Nutzungsvorgänge stattfinden."

Wel raar, ook voor Duitsers. Als ik het goed lees mag je dus niet meer dan de helft van alle sessies bij 1 enkele roaming partner opladen. Dus simpel alleen of voornamelijk de laadpaal in jouw straat gebruiken zou misbruik zijn. 8)7
Ik denk dat 't echt voor duitsers bedoeld is, en de roaming als dienstverlening aan de klant. Als je enkel van de roaming wenst gebruik te maken is het dus misbruik.

Lijkt mij niet abnormaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
@Hachy
Jij had toch een side waarbij je de laadpaal aanbieder aan kunt klikken en je kan zien wat de beste laadpas daarbij hoort. Heb gekeken op je side maar kan hem niet vinden.
In dit geval wel handig voor @Psycho_Mantis

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@evtje bedoel je de 0.1 versie van https://laadpastop10.nl/goedkoperladen waar je kan zien welke laadpas het voordeligste is bij welke aanbieder? Dus bij een Nuon-paal neem je pas X en bij een Allego-paal neem je pas Y etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Kuo schreef op woensdag 27 november 2019 @ 09:37:
Waarom kijk je niet zelf even op laadpastop10?
Als je kijkt naar de NL geschikte passen, kan je zien, wat de tariefstructuren zijn. Het is afhankelijk van je eigen situatie, wat handig is.
Als je bijvoorbeeld veel kWh per sessie laadt kunnen eenmalige startkosten gunstiger zijn dan een opslag per kWh.
Die site is ook niet alles. Ik zie dan bijvoorbeeld staan Ionity met 8 euro vast per sessie op alle NL laadpalen.
Dus ik denk top, die moet ik hebben! Maar dan kan je nergens vinden hoe je dat dan voor elkaar krijgt.

@JeroenE Thanks, zoiets zocht ik :)

Na wat beter kijken is de paal die ik bij huis heb dus 0,34 cent. Dus vrij duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaSsDruM
Psycho_Mantis schreef op woensdag 27 november 2019 @ 11:20:
[...]

Die site is ook niet alles. Ik zie dan bijvoorbeeld staan Ionity met 8 euro vast per sessie op alle NL laadpalen.
Dus ik denk top, die moet ik hebben! Maar dan kan je nergens vinden hoe je dat dan voor elkaar krijgt.

Na wat beter kijken is de paal die ik bij huis heb dus 0,34 cent. Dus vrij duur.
Helaas zijn dat alle laadpalen in regio Rijnmond, aangezien die aanbesteding is gedaan door Engie. Ik snap niet dat er door de gemeente Rotterdam (en regio) beter onderhandelt is bij die aanbesteding, aangezien er elders in het land veel goedkopere openbare laadpalen zijn geplaatst (Allego is geloof ik iets van 25 cent?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
@JeroenE
Ja die bedoel ik .
Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:46

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

BaSsDruM schreef op woensdag 27 november 2019 @ 11:35:

Ik snap niet dat er door de gemeente Rotterdam (en regio) beter onderhandelt is bij die aanbesteding
Je snapt dus niet wat een aanbesteding is. Daarbij wordt per definitie niet onderhandeld.

Cunning linguist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BaSsDruM
Bart ® schreef op woensdag 27 november 2019 @ 12:17:
[...]

Je snapt dus niet wat een aanbesteding is. Daarbij wordt per definitie niet onderhandeld.
Leg mij eens uit hoe het wel werkt dan? Misschien kan ik nog wat leren van je, lijkt me fijn! Nooit te oud om te leren :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:23

paQ

Bij een aanbesteding schrijft een opdrachtgever / gunner een tender uit waarin staat beschreven wat hij wil en met welke voorwaarden.
Daar kunnen bedrijven dan hun aanbod op sturen. Doorgaans wordt de goedkoopste die aan alle voorwaarden kan voldoen de opdracht gegund.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaSsDruM
paQ schreef op woensdag 27 november 2019 @ 13:27:
Bij een aanbesteding schrijft een opdrachtgever / gunner een tender uit waarin staat beschreven wat hij wil en met welke voorwaarden.
Daar kunnen bedrijven dan hun aanbod op sturen. Doorgaans wordt de goedkoopste die aan alle voorwaarden kan voldoen de opdracht gegund.
dan heb ik het woord onderhandelen onterecht gebruikt, maar feit blijft dat er dan om de een of andere reden een hele vreemde keuze is gemaakt. Waarom kiezen voor een aanbieder die een hogere elektriciteitsprijs rekent dan zijn concurrenten? Of betaald zo’n publieke laadpaalaanbieder ook een x bedrag per paal aan de gemeente?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Het was niet in de voorwaarden voor gunning meegenomen, en dan kan het niet meer worden onderhandeld. Het opstellen van een openbare aanbesteding is een hele kunst.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

BaSsDruM schreef op woensdag 27 november 2019 @ 13:32:
[...]

dan heb ik het woord onderhandelen onterecht gebruikt, maar feit blijft dat er dan om de een of andere reden een hele vreemde keuze is gemaakt. Waarom kiezen voor een aanbieder die een hogere elektriciteitsprijs rekent dan zijn concurrenten? Of betaald zo’n publieke laadpaalaanbieder ook een x bedrag per paal aan de gemeente?
Er wordt gekozen voor de aanbieder die het best aan de gunningscriteria voldoet. Die criteria worden vooraf vastgelegd. Daardoor ontstaat een level playing field voor alle inschrijvers. Vaak speelt prijs een belangrijke rol, maar ook een plan van aanpak, duurzaamheid, social return on investment etc, kunnen een rol spelen in de gunning. Nogmaals, dat moet vooraf allemaal concreet vastgelegd zijn.

Verder kan een gemeente in een aanbesteding natuurlijk allerlei eisen stellen die van invloed zijn op de prijs. Een gemeente kan eisen dat een paal een uptime moet hebben van 99,7%. Als een andere gemeente een uptime eist van 98%, dan kun je ervan uitgaan dat de tweede gemeente goedkoper uit is. Een gemeente kan eisen dat er bepaalde materialen gebruikt worden. Gouden palen zijn duurder dan stalen palen. Een gemeente kan eisen dat 10% van alle elektra-inkomsten in de gemeentekas gestort dient te worden. Daardoor kunnen kWh-prijzen tussen gemeentes enorm verschillen.

Ook kunnen inschrijvers graag een bestek willen scoren, om uiteenlopende redenen. Een partij kan daardoor bijvoorbeeld met een winstmarge van 0% inschrijven. Als bij een andere aanbesteding alle partijen met minimaal 5% winstmarge inschrijven, omdat niemand de sterke behoefte heeft om die aanbesteding te scoren, dan zullen de prijzen daar hoger liggen (mits alle andere factoren gelijk zijn).

Er kunnen boetes in het bestek zitten, die zullen van invloed zijn op de prijs. Sommige gemeentes besteden de beoordeling van aanvragen voor publieke palen uit aan de aannemer. Dat kost tijd en dus geld. (Rotterdam doet dat bijvoorbeeld, Den Haag niet). Etc etc. Ik kan nog wel even doorgaan.

Kortom, het is onmogelijk om zomaar even te concluderen dat het in gemeente X 25 cent kost, en daarom in gemeente Y ook voor 25 cent moet kunnen :).

Cunning linguist.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Bart ® schreef op woensdag 27 november 2019 @ 13:45:
[...]

Er wordt gekozen voor de aanbieder die het best aan de gunningscriteria voldoet. Die criteria worden vooraf vastgelegd. Daardoor ontstaat een level playing field voor alle inschrijvers. Vaak speelt prijs een belangrijke rol, maar ook een plan van aanpak, duurzaamheid, social return on investment etc, kunnen een rol spelen in de gunning. Nogmaals, dat moet vooraf allemaal concreet vastgelegd zijn.

Verder kan een gemeente in een aanbesteding natuurlijk allerlei eisen stellen die van invloed zijn op de prijs. Een gemeente kan eisen dat een paal een uptime moet hebben van 99,7%. Als een andere gemeente een uptime eist van 98%, dan kun je ervan uitgaan dat de tweede gemeente goedkoper uit is. Een gemeente kan eisen dat er bepaalde materialen gebruikt worden. Gouden palen zijn duurder dan stalen palen. Een gemeente kan eisen dat 10% van alle elektra-inkomsten in de gemeentekas gestort dient te worden. Daardoor kunnen kWh-prijzen tussen gemeentes enorm verschillen.

Ook kunnen inschrijvers graag een bestek willen scoren, om uiteenlopende redenen. Een partij kan daardoor bijvoorbeeld met een winstmarge van 0% inschrijven. Als bij een andere aanbesteding alle partijen met minimaal 5% winstmarge inschrijven, omdat niemand de sterke behoefte heeft om die aanbesteding te scoren, dan zullen de prijzen daar hoger liggen (mits alle andere factoren gelijk zijn).

Er kunnen boetes in het bestek zitten, die zullen van invloed zijn op de prijs. Sommige gemeentes besteden de beoordeling van aanvragen voor publieke palen uit aan de aannemer. Dat kost tijd en dus geld. (Rotterdam doet dat bijvoorbeeld, Den Haag niet). Etc etc. Ik kan nog wel even doorgaan.

Kortom, het is onmogelijk om zomaar even te concluderen dat het in gemeente X 25 cent kost, en daarom in gemeente Y ook voor 25 cent moet kunnen :).
Exact dit, met als toevoeging nog;
- Duur van de consessie & exclusiviteit
- Aantal laadpunten in de consessie
- Plaatsingsbeleid (bijvoorbeeld verplicht moeten plaatsen zonder concrete aanvrager ivm dekkingsgraad)
- al bestaande infrastructuur
- samenstelling van huishoudens/bedrijvigheid en hoeveelheid eigen parkeerplaatsen (je omzet is erg laag als iedereen een eigen oprit heeft of als niemand een nieuwe/lease auto rijd omdat het een relatief 'arme' omgeving is) + verwachte ontwikkeling van aantal EV's & laadpunten
- innovatie/pilotprojecten/upgrades na Xjaar
- Fomo & voortschrijdend inzicht door beter inzicht in de daadwerkelijke kosten en opbrengsten

[ Voor 3% gewijzigd door GoldenSample op 27-11-2019 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17:46
En indien een bestek goed geschreven is kan je een shortlist over houden.
Met die kandidaat inschrijvers kan je een onderhandelingsronde starten waarbij de inschrijver en de uitschrijven toelichting geven bij geofreerde en het gevraagde. Waarna ze weerhouden inschrijvers een BAF opmaken die binnend is . Alle op de shortlist krijgen alle vragen en bemerkingen van alle shortlijstpartijen zonder notitie van de vragende partij.
BAF = best and final offer

Vergt kennis van aanbestedingsprocedure en de nodige tijd als aanbesteder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

GoldenSample schreef op woensdag 27 november 2019 @ 14:11:
[...]

Exact dit, met als toevoeging nog;
- Duur van de consessie & exclusiviteit
- Aantal laadpunten in de consessie
- Plaatsingsbeleid (bijvoorbeeld verplicht moeten plaatsen zonder concrete aanvrager ivm dekkingsgraad)
- al bestaande infrastructuur
- samenstelling van huishoudens/bedrijvigheid en hoeveelheid eigen parkeerplaatsen (je omzet is erg laag als iedereen een eigen oprit heeft of als niemand een nieuwe/lease auto rijd omdat het een relatief 'arme' omgeving is) + verwachte ontwikkeling van aantal EV's & laadpunten
- innovatie/pilotprojecten/upgrades na Xjaar
- Fomo & voortschrijdend inzicht door beter inzicht in de daadwerkelijke kosten en opbrengsten
Oh ja, jij hebt ook in deze business gewerkt :P.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
bruneelm schreef op woensdag 27 november 2019 @ 14:33:
En indien een bestek goed geschreven is kan je een shortlist over houden.
Met die kandidaat inschrijvers kan je een onderhandelingsronde starten waarbij de inschrijver en de uitschrijven toelichting geven bij geofreerde en het gevraagde. Waarna ze weerhouden inschrijvers een BAF opmaken die binnend is . Alle op de shortlist krijgen alle vragen en bemerkingen van alle shortlijstpartijen zonder notitie van de vragende partij.
BAF = best and final offer

Vergt kennis van aanbestedingsprocedure en de nodige tijd als aanbesteder.
Dat kan bij een openbare aanbesteding wat minder goed omdat je dan de voorwaarden in de tweede ronde zou kunnen aanpassen zodat degenen die de shortlist niet hebben gehaald alsnog in aanmerking zouden moeten komen. Dat is juridisch niet haalbaar. Niet vergeten dat dit soort aanbestedingen niet alleen openbare aanbestedingen maar Europese openbare aanbestedingen zijn met legers van juristen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Bart ® schreef op woensdag 27 november 2019 @ 15:05:
[...]

Oh ja, jij hebt ook in deze business gewerkt :P.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 22% gewijzigd door GoldenSample op 27-11-2019 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Verschilt wel een beetje per werkgever.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17:46
daemonix schreef op woensdag 27 november 2019 @ 15:28:
[...]

Dat kan bij een openbare aanbesteding wat minder goed omdat je dan de voorwaarden in de tweede ronde zou kunnen aanpassen zodat degenen die de shortlist niet hebben gehaald alsnog in aanmerking zouden moeten komen. Dat is juridisch niet haalbaar. Niet vergeten dat dit soort aanbestedingen niet alleen openbare aanbestedingen maar Europese openbare aanbestedingen zijn met legers van juristen.
Dit is net hoe grote EU aanbestedingen net lopen.
Beroepsgewijs zelfs al aan beide kanten gestaan waardoor ik perfect weet waar de adders zitten of best kunnen vermeden worden.
En troost u dat legertje wordt er al bij betrokken bij de opmaak van het bestek/aanbesteding.
Perfect legale handelswijze, echter het kost tijd en moeite en veel gemeentebesturen zien dit over het hoofd.
BTW je moet (mag zelfs) niks aan voorwaarden wijzigen want die heb je correct beschreven anders had je geen goed bestek opgemaakt.
En als je ervaring hebt in het opmaken van grote bestekken dan heb je een en ander voorzien van mocht in de loop van het project iets wijzigen de kosten de spuigaten niet niet uitlopen. En wijzigen zal het gezien grote projecten lang duren en organisaties in die tijd ook wijzigen (of ten onder gaan als ze t niet doen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjabba1979
Denk dat ik voor de EV-box Elvi ga.
Snoer is lang genoeg (langer dan 6 meter)
Zonder verrekening/meter (ik betaal het helaas zelf).
Met DC beveiliging ingebouwd.
Met wifi en app.

Nu ben ik wel benieuwd of de app en wifi te gebruiken is zonder extra kosten, zit niet te wachten op een abbo vorm met kosten. Voor verrekening dus niet nodig maar een app waarmee ik kan starten en stopen of bv de hoeveelheid te laden kan instellen is wel handig.

Iemand ervaring met de Elvi en app, anders zal ik ze zelf eens bellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Psycho_Mantis schreef op woensdag 27 november 2019 @ 11:20:
[...]

Goed punt. 'Alle NL Laadpalen' is bij Ionity weggehaald want het betreft enkel de Ionity snellaadpalen.
Als je nou weer een foutje ontdekt.... mention me ;-)

Voor Engie Rotterdam kan je idd Engie zelf proberen maar gezien je ervaringen met Engie kijk eens naar de US versie van Chargepoint, deze werkt afaik op de Rotterdamse Engie laadpalen voor ongeveer 3 cent per minuut. Jouw Zoe laadt je dan met 11kW voor slechts €0,16/kWh. 8)

34 cent is trouwens best wel marktconform voor AC laden. Elke cent eronder is mooi meegenomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eltron
  • Laatst online: 25-10 19:57
Steiermark feestje helaas voorbij:

"Based on the output of the negotiations, the roaming cooperation contract between Energie Steiermark and Allego will unfortunately not be extended which means that charging at ALLEGO charging stations is no longer possible with the Energie Steiermark loading card as of December 1st, 2019.

As already mentioned, we offer you the possibility to terminate your contract before its official expiry date."

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Was te verwachten... jammer voor de powerflatters onder ons.

• paQ

paQ

Hachy schreef op donderdag 28 november 2019 @ 10:34:
[...]

Goed punt. 'Alle NL Laadpalen' is bij Ionity weggehaald want het betreft enkel de Ionity snellaadpalen.

Voor Engie Rotterdam kan je idd Engie zelf proberen maar gezien je ervaringen met Engie kijk eens naar de US versie van Chargepoint, deze werkt afaik op de Rotterdamse Engie laadpalen voor ongeveer 3 cent per minuut. Jouw Zoe laadt je dan met 11kW voor slechts €0,16/kWh. 8)

34 cent is trouwens best wel marktconform voor AC laden. Elke cent eronder is mooi meegenomen.
Ik kom ook niet snel ergens onder de 34 cent met mijn PHEV. Helaas ook Rijnmond gebied.
Regio Breda lijkt vooralsnog wel 'goedkoop' te zijn met ca 25 cent.

De KIA laadpas met abonnement is nog steeds by far de goedkoopste oplossing wat betreft openbaar laden in R'dam, tenzij je wellicht een auto hebt die sneller kan laden.

• NielsOo
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 25-10 22:37
eltron schreef op donderdag 28 november 2019 @ 10:35:

"Based on the output of the negotiations, the roaming cooperation contract between Energie Steiermark and Allego will unfortunately not be extended which means that charging at ALLEGO charging stations is no longer possible with the Energie Steiermark loading card as of December 1st, 2019.

As already mentioned, we offer you the possibility to terminate your contract before its official expiry date."
Ergens bekruipt mij ook wel het gevoel dat ze er achter zijn gekomen hoeveel verlies ze draaien op deze constructie en op deze manier moedwillig de boel hebben laten klappen. Voelt een beetje als een manier om makkelijk van de lopende (verliesgevende) contracten af te komen. Ze zijn naar mijn mening ook iets te bereidwillig om lopende contracten eerder te beëindigen.

Niet dat ik van plan ben er een ding van te gaan maken (ook is snap dat het wel heel erg mooi was), maar vraag mij af in hoeverre ze tijdens een nog lopend contract met een vastgestelde einddatum de dienstverlening zo ingrijpend mogen wijzigen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
NielsOo schreef op donderdag 28 november 2019 @ 11:16:
[...]

Ergens bekruipt mij ook wel het gevoel dat ze er achter zijn gekomen hoeveel verlies ze draaien op deze constructie en op deze manier moedwillig de boel hebben laten klappen. Voelt een beetje als een manier om makkelijk van de lopende (verliesgevende) contracten af te komen. Ze zijn naar mijn mening ook iets te bereidwillig om lopende contracten eerder te beëindigen.

Niet dat ik van plan ben er een ding van te gaan maken (ook is snap dat het wel heel erg mooi was), maar vraag mij af in hoeverre ze tijdens een nog lopend contract met een vastgestelde einddatum de dienstverlening zo ingrijpend mogen wijzigen...
Daar heb je wel een punt. Strikt genomen heb ik er niks mee te maken of zij een duur of goedkoop contract met Allego kunnen afsluiten. Ik heb een jaarcontract waarbij mij flat laden bij Allego is voorgespiegeld. Maar wordt me teveel gedoe om dat uit te vechten. Het was ook te mooi om lang te duren.

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Hachy schreef op donderdag 28 november 2019 @ 10:34:
[...]

Die laadpaal bij mij in de straat van Engie aangemerkt staat als 11kW, maar de Zoe had al 9 uur nodig om 26 kWh te laden. Dus iets klopt er niet met die paal.
En dan is dus per minuut betalen is niet gunstig.

Chargepoint (via NL) is wel een stuk aantrekkelijker. Alleen moet even uitzoeken hoe ik chargepoint kan verwerken in mijn boekhouding. Creditcard of paypal is dan weer niet zo handig.
Maar gezien de kosten die het bespaard is het wel de moeite waard.

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Welcome.

Waarschijnlijk was hij loadbalanced of heb je misschien een 1-fase laadkabel gebruikt?

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Hachy schreef op donderdag 28 november 2019 @ 11:29:
Welcome.

Waarschijnlijk was hij loadbalanced of heb je misschien een 1-fase laadkabel gebruikt?
Loadbalanced denk ik niet, het is de enige paal in de straal van 500 meter, tenzij er andere factoren zijn.
Verder gebruik ik de orginele kabel die bij de Zoe hoort.

Moet ook wel meegeven dat ik verder niet meer het oplaad proces heb gemonitord. Het was 10 uur savond's en volgende ochtend was hij 100%. Misschien dat het later ineens sneller is gegaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Ja, meestal beginnen die ev-boxen op een lage snelheid en doen ze dan een ramp-up. De kans is vrij groot dat hij na 3 uurtjes volledig volgeladen was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Hachy schreef op donderdag 28 november 2019 @ 11:41:
Ja, meestal beginnen die ev-boxen op een lage snelheid en doen ze dan een ramp-up. De kans is vrij groot dat hij na 3 uurtjes volledig volgeladen was.
Goed om te weten, ik ga dat van het weekend eens bekijken :)

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Op het moment heb ik een TWC, maar die gaat er binnenkort uit. Zijn er inmiddels al laadpalen die zélf de auto kunnen identificeren (á la CCS autocharge)?

Het gemak plug&chargr is perfect, al zou ik graag ook gastverbruik kunnen verrekenen (geen bekende, maar vreemde).

• paQ

paQ

Hachy schreef op donderdag 28 november 2019 @ 11:41:
Herkenbaar. Bij mij geeft de app ook in het begin een '100%' tijdstip aan dat uiteindelijk ca 45 min eerder valt.
Maar, zo word ik er net zo makkelijk wel eens uitgeknikkerd op een parkeerplaats met veel palen of in een garage bijv. Nu toch zeker al een keer of 6 gebeurd.
Het laden stopt dan, en de auto (of paal?) pakt het opnieuw starten met laden dan ook niet op.

[ Voor 26% gewijzigd door paQ op 28-11-2019 11:57 ]

• daemonix
  • Niet online
Deveon schreef op donderdag 28 november 2019 @ 11:56:
Op het moment heb ik een TWC, maar die gaat er binnenkort uit. Zijn er inmiddels al laadpalen die zélf de auto kunnen identificeren (á la CCS autocharge)?

Het gemak plug&chargr is perfect, al zou ik graag ook gastverbruik kunnen verrekenen (geen bekende, maar vreemde).
Nog niet tegengekomen. Dan zou de gast wel en jij niet een pasje moeten gebruiken, anders kun je niet verrekenen. Daarnaast zit die intelligentie volgens mij nog niet ingebouwd in de auto's.

Verwijderd

Wat is nu het voordeligste om incidenteel te laden bij Allego (dus zonder vast abo kosten)? Get Charge met 0,29ct?

• eltron
Verwijderd schreef op donderdag 28 november 2019 @ 12:26:
Wat is nu het voordeligste om incidenteel te laden bij Allego (dus zonder vast abo kosten)? Get Charge met 0,29ct?
Dat kan volgens mij zelfs per regio verschillen. In bepaalde regio's hebben zij bij de aanbesteding een laag tarief afgesproken, € 0,18 of zo, en dan is een laadpas die alleen cpo tarief rekent voordelig.

Volgens Hachy\laadpastop10 is Get Charge alleen voordelig in Duitsland https://laadpastop10.nl/laadpas/133/Get-Charge

• Busk07
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:33
laadpastop10 zegt ook dat Chargepoint (US) "tarieven van 25 tot 29 cent per kWh" hanteren. Helaas betaal ik hier in het noorden € 0,34 / kWh.

Verder is mijn Chargepoint account ook kapot. Ik bin sinds twee weken aan het laden (0 kWh) en zij krijgen het niet stopgezet.

... Iemand anders nog een alternatief voor allego die minder dan 0,34/0,35ct kost?

• Pietje NL
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:15

Benieuwd hoe ze dat gaan verrekenen aangezien je voor 2800kWh betaald hebt.

• NielsOo
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 25-10 22:37
Pietje NL schreef op donderdag 28 november 2019 @ 14:17:
[...]

Benieuwd hoe ze dat gaan verrekenen aangezien je voor 2800kWh betaald hebt.
Je hebt betaald voor een termijn, niet voor een hoeveelheid kWh...

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

paQ schreef op donderdag 28 november 2019 @ 10:50:
[...]

Ik kom ook niet snel ergens onder de 34 cent met mijn PHEV. Helaas ook Rijnmond gebied.
Regio Breda lijkt vooralsnog wel 'goedkoop' te zijn met ca 25 cent.

De KIA laadpas met abonnement is nog steeds by far de goedkoopste oplossing wat betreft openbaar laden in R'dam, tenzij je wellicht een auto hebt die sneller kan laden.
Dat is helemaal netjes met 24 cent, dat is dus nog goedkoper dan Chargepoint voor Rotterdam.
Kan je als niet-kia rijder makkelijk aan zo'n abonnement komen? Hoewel, heb wel een Kia Picanto nog staan :+

• nheinemans
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 24-10 07:13
Dat vraag ik mij ook af. Met Get Charge betaal je toch ook (sinds kort) 0,89E per kWh?

• paQ

paQ

Psycho_Mantis schreef op donderdag 28 november 2019 @ 14:27:
[...]

Dat is helemaal netjes met 24 cent, dat is dus nog goedkoper dan Chargepoint voor Rotterdam.
Kan je als niet-kia rijder makkelijk aan zo'n abonnement komen? Hoewel, heb wel een Kia Picanto nog staan :+
nee, niet makkelijk.
Maar rijd gewoon langs bij een kia dealer en vraag het aan een verkoper of hij zo'n ding in z'n la heeft liggen. En als hij het niet heeft of niet wilt, dan rij je naar de volgende.
KIA zelf bellen heeft geen enkele zin; die hebben geen idee waarover je het hebt

Verwijderd

nheinemans schreef op donderdag 28 november 2019 @ 15:24:
[...]

Dat vraag ik mij ook af. Met Get Charge betaal je toch ook (sinds kort) 0,89E per kWh?
Ik zie het nu inderdaad, per 7 November. Jammer dat het zo snel veranderd allemaal.

Chargepoint met 34 cent voor de paal bij mij in de buurt heb ik gevonden. Met Smoov hetzelfde tarief maar dan met 0,25 cent transactiekosten.
https://www.chargepoint.com/nl-nl/support/activate/

• ksf
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 05-10-2022

ksf

Vraag voor de experts onder ons.
Ik heb een 3x25 A huisaansluiting.
Krijg een tesla model3 en en newmotion home advanced laadpunt.

Nu hangt er reeds een loadbalancer in m’n meterkast. Kan de newmotion daarop aangesloten worden of moet ik een dure nieuwe loadbalancer aanschaffen inclusief het abonnement?

Ter info auto is lease, maar aansluiting moet ik zelf betalen?!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

@ksf wat denk jij precies dat een “loadbalancer” is die bij jou in de meterkast hangt? ;)
Is dat een P1 module die met CT klemmen de stroom meet (bij gebrek aan een moderne meter)?
Je kunt het proberen, maar je neemt het waarschijnlijk af als dienst voor het geheel van software en sensor. Ik vind het ook belachelijk dat zoiets niet eenmalig afgekocht kan..

• pmiddeld
Verwijderd schreef op donderdag 28 november 2019 @ 12:26:
[...]

Als je in Duitsland woont....
Volgens mij doet Chargepoint het voor 29 ct/kWh. En als het een nieuwe paal in Gelderland is, is Allego slechts 18 ct/kWh +25ct per sessie (maar die kosten per sessie kunnen met één van de LMS laadpassen weer goedkoper dacht ik).

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
ksf schreef op donderdag 28 november 2019 @ 17:18:

Nu hangt er reeds een loadbalancer in m’n meterkast. Kan de newmotion daarop aangesloten worden of moet ik een dure nieuwe loadbalancer aanschaffen inclusief het abonnement?

Dat deed mijn werkgever ook. Aangezien hij het belastingvrij mag vergoeding heb ik zelf voorgesteld om het indirect met een eigen bijdrage (aftrekbaar van bijtelling) te verreken.

Overigens ging het bij mij om de aanleg, de paal zelf werd wel betaald (want die kan je terug nemen).

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-07 14:24
ksf schreef op donderdag 28 november 2019 @ 17:18:

Geen idee wat voor loadbalancer je hebt maar meestal moet je per merk paal een eigen loadbalancer doen... Wat is het doel van de andere loadbalancer en kan je er wel 2 installeren in je kast.... of gaan ze elkaar in de weg zitten.

• CME86
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:06
Bart ® schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 11:29:
[...]

Je hebt dan nog steeds een aardlekschakelaar nodig, alleen geen type B. Ik ben benieuwd waar je in de OP ziet staan dat je geen aardlekschakelaar nodig hebt...

Edit: het lijkt erop dat de zappi v2 ook een type A aardlekschakelaar heeft ingebouwd. Dan zou je inderdaad in de meterkast heb aardlekschakelaar meer niet hebben.
Vandaag is bij mij een nieuwe groepenkast geplaatst en dus zonder ALS richting de zappi V2. Enkel een mooie C20 automaat. Ik blijf het wel gek vinden dat je dus geen ALS nodig hebt bij de Zappi V2 aangezien je dus geen veiligheid op het deel tussen groepenkast en paal hebt. Maar de installateur geeft aan dat je ook niet zomaar 2 ALS achter elkaar mag/kan plaatsen.

Ik zelf denk dat een Aardlekautomaat type A beter is richting de Zappi V2.

• njiwedu0b
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19:00
Howdy!

Wellicht al besproken of mogelijk verkeerde topic maar ik ben eigenlijk opzoek naar een handige oplossing voor het opbergen van de laadkabel (het afdrogen van de kabel daar gelaten..) in de e-Golf, is zo'n EV Reel de 80 euro waard?

Hoe pakken jullie dit aan?

• Hyena
Chargepoint is verassend goedkoop op Pitpoint palen. Alleen vreemd genoeg zeer verschillende prijzen in de app. €0.35 cent starttarief en €0.28 per kWh en om de hoek bij een andere PitPoint paal €0.50 per kWh zonder starttarief. 8)7 Maar ook €0.35 cent starttarief en €0.26 per kWh. Dus elke keer kijken voordat je gaat laden. Maar vanaf 5 kWh al goedkoper dan €0.35 zonder starttarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

CME86 schreef op donderdag 28 november 2019 @ 21:58:
[...]

Vandaag is bij mij een nieuwe groepenkast geplaatst en dus zonder ALS richting de zappi V2. Enkel een mooie C20 automaat. Ik blijf het wel gek vinden dat je dus geen ALS nodig hebt bij de Zappi V2 aangezien je dus geen veiligheid op het deel tussen groepenkast en paal hebt. Maar de installateur geeft aan dat je ook niet zomaar 2 ALS achter elkaar mag/kan plaatsen.

Ik zelf denk dat een Aardlekautomaat type A beter is richting de Zappi V2.
Moet zeggen dat ik niet enorm diep in de NEN 1010 zit maar volgens mij zwamt die installateur, zoals wel meer, uit z'n nek, precies voor de reden die je aan geeft; geen beveiliging tussen meterkast en laadpunt. Lekker als je de kabels kapot boort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

njiwedu0b schreef op donderdag 28 november 2019 @ 22:35:
Howdy!

Wellicht al besproken of mogelijk verkeerde topic maar ik ben eigenlijk opzoek naar een handige oplossing voor het opbergen van de laadkabel (het afdrogen van de kabel daar gelaten..) in de e-Golf, is zo'n EV Reel de 80 euro waard?

Hoe pakken jullie dit aan?
Ik heb heel suf zo'n doorzichtig kratje bij de action gehaald. Daar zitten de 4 en 8 meter kabel in. Ook als er nattigheid aan de kabel zit smeer je niet je bekleding onder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hunkaroglu
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09-09 20:19
Hyena schreef op donderdag 28 november 2019 @ 23:49:
Chargepoint is verassend goedkoop op Pitpoint palen. Alleen vreemd genoeg zeer verschillende prijzen in de app. €0.35 cent starttarief en €0.28 per kWh en om de hoek bij een andere PitPoint paal €0.50 per kWh zonder starttarief. 8)7 Maar ook €0.35 cent starttarief en €0.26 per kWh. Dus elke keer kijken voordat je gaat laden. Maar vanaf 5 kWh al goedkoper dan €0.35 zonder starttarief.
Het hoge starttarief vind ik nou het vervelendste bij de diverse aanbieders. Daarom kies ik of voor een vast abonnement of voor een goedkoper starttarief. Ik had eerst die van E-Flux met maandelijks 2 euro abonnementskosten en geen start op opslagkosten. Nu heb ik Elbizz zonder abonnementskosten en 0,06 startkosten. Verder geen extra kosten.

Het is gewoon niet te doen om diverse pasjes bij je te hebben en dan uitzoeken bij welke paal welk pas het goedkoopste is. Die paar cent is de moeite niet waard om te vergelijken. Dan besteed ik mijn tijd liever aan mijn gezin dan dit allemaal uit te gaan zoeken.

Voor FastNed heb ik nu wel Maingau pas aangevraagd. Omdat deze dan wel behoorlijk scheelt in de prijs. Alleen heb ik laatst opgemerkt dat deze niet werkte. Kaart heb ik wel gewoon geactiveerd in mijn account.

Paar dagen terug had ik spontaan nog een pas van Maingau ontvangen. En gisteren lagen er weer 2 op de deurmat. 8)7

Begrijp er even niks van.

Ervaren jullie ook problemen bij Fastned met Maingau pas? En is deze nog steeds niet te koppelen aan de Fastned app, zodat als ik inplug de laadsessie gelijk start?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cacofant
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 14-10 12:25
teacher schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 00:14:
[...]

Ik heb heel suf zo'n doorzichtig kratje bij de action gehaald. Daar zitten de 4 en 8 meter kabel in. Ook als er nattigheid aan de kabel zit smeer je niet je bekleding onder.
EV reel niet kopen, weggegooid geld. Ik vind hem totaal onhandig. Je mag die van mij wel overnemen, 2x gebruikt denk ik :-)

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel h
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07:46
Momenteel ben ik ook bezig om uit te zoeken wat handig is voor mij qua laadpaal. Simpelweg is de keuze tussen een "domme" laadpaal en een MID kWh meter en een slimme met backoffice abonnement. De bedoeling is dat de kosten voor het laden bij mijn werkgever (evt. via leasemaatschappij) gedeclareerd worden. Ik heb een leasebudget die inclusief de brandstofkosten zijn en aangezien de tesla model 3 die ik ga leasen exact in het leasebudget past zijn alle extra dingen zoals laden en aanleg van de laadpaal voor mij. Dat gaat wel via mijn leasemaatschappij en werkgever, dus dat wordt een eigen bijdrage. De leaseauto ga ik ook privé rijden, dus bijtellen, maar dat wordt verrekend met mijn eigen bijdrage.

Nu is mijn afweging of ik een "domme" of "slimme" laadpaal neem. Voor mij is de keuze eigenlijk puur financieel.

Domme laadpaal:
- moet uitgerust worden met MID gecertificeerde kWh meter om te mogen declareren.
- declaratie kan dan rechtstreeks bij mijn werkgever.
- nadeel is als ik het goed begrijp dat de BTW die ik privé betaal niet afgetrokken kan worden.

slimme laadpaal
- is een duurdere oplossing, aangezien de laadpaal zelf duurder is en er een backoffice abonnement afgesloten moet worden.
- nu gaf de leverancier die via de leasemaatschappij de laadpaal kan leveren aan dat het voordeel is dat de BTW door de werkgever afgetrokken kan worden.
- als de BTW inderdaad afgetrokken kan worden, dan is dat natuurlijk gunstig en heft dat ruimschoots de extra kosten van de laadpaal en backoffice ruimschoots op.

Het traject met verrekenen en BTW is mij nu niet helemaal duidelijk, voor zover ik het begrijp loopt het als volgt.
  1. ik betaal momenteel 20 cent per kWh aan mijn energieleverancier (dat is inclusief BTW).
  2. stel ik laad op jaarbasis voor 6050 kWh, dan kost mij dat 1210 euro aan laadkosten (ik betaal daarvoor 210 euro aan mijn energieleverancier en 1000 euro aan stroomkosten en overige belastingen).
  3. op jaarbasis krijg ik dan een creditfactuur via het backoffice abonnement. Dat zou dan 1000 euro + 210 euro BTW zijn. Hierdoor worden mijn kosten aan de energieleverancier gedekt.
  4. de leasemaatschappij en daarna mijn werkgever krijgen een factuur van 1000 euro excl BTW (en dus nog 210 euro aan BTW). Even los van dat er voorschotten betaald worden en later verrekend, want het gaat uiteindelijk om wat er daadwerkelijk in rekening gebracht wordt.
  5. nu zou je zeggen, een werkgever kan de BTW terughalen, danwel die hoeft hij niet te betalen, dus voor de vergoeding die ik krijg a 1210 euro heeft mijn werkgever 1000 euro kosten. Dus zou de eigen bijdrage 1000 euro kunnen zijn op jaarbasis voor het laden.
Nu wist de laadpaal leverancier alleen niet zeker of dat laatste klopt. Is de eigen bijdrage ook excl. BTW. Of moet de werkgever hier ook weer BTW op heffen? de laadpaalleverancier vergeleek het met het kopen van een computer voor de werkgever. Dan mag je ook niet zomaar btw vrij een computer leveren aan een werknemer. Op internet wordt ik er niet wijser van. Uiteraard heb ik deze vraag ook aan mijn werkgever en leasemaatschappij gesteld, maar tot op heden geen uitsluitsel.

Zijn er anderen hier die hier ervaring mee hebben? Klopt het traject dat ik beschreven heb? En komt het er uiteindelijk op neer dat ik geen BTW hoef te betalen over de te laden stroom?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
@marcel h De BTW over de geleverde stroom aan je werkgever kan je werkgever niet aftrekken. Als particulier kan je de stroom alleen inclusief BTW leveren. Dus het bedrag inclusief BTW is hetzelfde als ex-BTW. Je kan in beide gevallen wel de installatie van de laadpaal ex-BTW laten doen, zolang de factuur maar naar de leasemaatschappij of naar je werkgever gaat. De eigen bijdrage voor installatie van de laadpaal is dus ex-BTW. Ook de backoffice kosten gaan ex-BTW naar de LM/Werkgever.

De slimme paal is minder administratie voor jezelf, de LM en de werkgever. Daar staat tegenover de abonementskosten van de slimme paal. Of dat het waard is, ligt vooral aan in welke frequentie je de stroom declareert en hoeveel je werkgever denkt dat die extra administratie kost. De meeste grote werkgevers hebben al lang uitgerekend dat dit meer kost dan de abonementskosten van de laadpaal. Maar aangezien je zegt dat je werkgever open staat voor MID meter + handmatige declaratie, lijkt me dit voor jou het goedkoopst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel h
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07:46
@Z___Z Bedankt voor je antwoord. Inderdaad ook nog eens bij New Motion het bovenstaande verhaal nagevraagd, nadat ze dit eerder hadden bevestigd en ook aangaven dat ik dus eigenlijk BTW voordeel zou kunnen krijgen. Bij de navraag uiteindelijk iemand van financiën daar en die legde inderdaad uit dat stap 3 en 4 net wat anders verlopen. Er gaat namelijk een factuur van 1210 naar de leasemaatschappij en die is zonder BTW. Dus daarover kan geen BTW teruggevraagd worden. Dus inderdaad geen voordeel op gebied van BTW.

ps. ik ga niet maandelijks declareren, maar bijvoorbeeld per jaar, dan is de administratie ook wel te overzien.

[ Voor 9% gewijzigd door marcel h op 29-11-2019 13:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evtje
Hyena schreef op donderdag 28 november 2019 @ 23:49:
Ik heb even na jouw bericht de app gedownload. Ik was wel benieuwd hoe het bij mij pitpoint paal de prijs was . 35ct start en 28ct kWh . 800 meter verder op (Pitpoint) 50ct kWh wtf . Bij mij de 28ct ha ha . Nu staat er bij in de app prijs bepaald door Greenflux A...... kan niet zien wat er verder staat . Maar het is raar want wat gebeurt er als je tussen 5 en 8 gaat laden dat is normaal duur stroom tarief? Greenflux maakt daar toch onderscheidt in . Heb jij al een rekening ingezien ? Dat chargepoint berekend wat ze vertellen te berekenen .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

teacher schreef op woensdag 27 november 2019 @ 05:26:
[...]

hmmm.. Dat is er een, ik dacht dat er nog een was. Zelf sleutelhangers inleren met een "moeder" sleutelhanger.... Welke was dat ook alweer....
Antwoord op mezelf: een alfen eve pro line rfid kan dit dus ook :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CME86
  • Laatst online: 09:06
Heeft er iemand een goede paal voor de montage van de zappi gevonden? Dus paaltje met beton voet of iets dergelijks (hout of staal).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hyena
evtje schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 18:42:
[...]

Ik heb even na jouw bericht de app gedownload. Ik was wel benieuwd hoe het bij mij pitpoint paal de prijs was . 35ct start en 28ct kWh . 800 meter verder op (Pitpoint) 50ct kWh wtf . Bij mij de 28ct ha ha . Nu staat er bij in de app prijs bepaald door Greenflux A...... kan niet zien wat er verder staat . Maar het is raar want wat gebeurt er als je tussen 5 en 8 gaat laden dat is normaal duur stroom tarief? Greenflux maakt daar toch onderscheidt in . Heb jij al een rekening ingezien ? Dat chargepoint berekend wat ze vertellen te berekenen .
Nee heb nog geen Chargepoint gebruikt op Pitpoint palen. Heb wel de Maingau app geprobeerd maar dit lukte niet. Weer hetzelfde probleem. Kan wel sessies starten maar niet laden, telt ie alleen parkeertijd. En de RFID werkte niet op de Samsung S8+. Ik laad nu nog met Luminus via kaart. (LMS) ook nog geen rekening van gezien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/DWmbT2aqpkuwbwNbmwnaav0z/thumb.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door Hyena op 30-11-2019 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Ik ga een Polestar 2 bestellen en daar hoort natuurlijk een laadpaal bij. Als het goed is dan heb ik momenteel 3 fasen. Mijn energie meter is een Iskra MT382 D2A52 M2K0. Er staat op:
- AC 3PH 4Wire
- 3x230/400V
- 3x0,5-10 (120) A

Daaruit maak ik op dat het 3 fase is. Klopt dat? Nu lijkt het 3x10 Ampère max te zijn. Klopt dat ook? Dat lijkt me nogal weinig.

Bij Alphabet kan ik 3 laadpalen kiezen, waarvan 2 met 3 fase:
- Eneco Alfen Single-Proline 3-fase
- NewMotion Advanced + DLB 3-fase

Lijkt mij dat de Newmotion load balancing biedt. Is dat in mijn geval aan te raden? De Newmotion is 500€ duurder.
Pagina: 1 ... 81 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Vragen / discussie over thuis laden? Het grote "thuis laden van je EV" topic.