Ik heb van de week een wifi module geïnstalleerd (gemaakt door @arjenhiemstra) voor mijn Itho Daalderop mechanische, om deze te koppelen in NodeRED. Dit werkt perfect, en kan dus eindelijk mijn MV bedienen in Home Assistant.
Ik ben nu even aan het kijken in NodeRED en hoe ik het beste de dingen toe kan passen op mijn situatie.
Een van de dingen die ik graag zou willen, is dat de fanspeed van de MV mee veranderd aan de hand van de luchtvochtigheid. Wat ik hiermee bedoel is het volgende;
De fanspeed range van de Mechanische ventilatie loopt van 20 (laagste stand) tot 200 (hoogste stand)
gemiddeld ligt de luchtvochtigheid hier rond de 55%. en met douchen ligt het rond de 75%. Ik zou dus graag willen dat de Mechanische ventilatie automatisch mee veranderd aan de hand van de luchtvochtigheid, dus hoe hoger de luchtvochtigheid, hoe sneller de fan gaat draaien.
Ik weet dat @GORby zoiets heeft voor zijn lampen en dit doet met de "range node" Ik weet alleen niet zo goed waar ik op moet zoeken om voorbeelden te krijgen en daarmee aan de slag te gaan.
Is er iemand die mij op weg kan helpen?
Ik heb het nu even zo opgelost, maar dit is niet echt een mooie manier.
/f/image/uhKytUPMCv28mYnxgltIiPu0.png?f=fotoalbum_large)
Ik ben nu even aan het kijken in NodeRED en hoe ik het beste de dingen toe kan passen op mijn situatie.
Een van de dingen die ik graag zou willen, is dat de fanspeed van de MV mee veranderd aan de hand van de luchtvochtigheid. Wat ik hiermee bedoel is het volgende;
De fanspeed range van de Mechanische ventilatie loopt van 20 (laagste stand) tot 200 (hoogste stand)
gemiddeld ligt de luchtvochtigheid hier rond de 55%. en met douchen ligt het rond de 75%. Ik zou dus graag willen dat de Mechanische ventilatie automatisch mee veranderd aan de hand van de luchtvochtigheid, dus hoe hoger de luchtvochtigheid, hoe sneller de fan gaat draaien.
Ik weet dat @GORby zoiets heeft voor zijn lampen en dit doet met de "range node" Ik weet alleen niet zo goed waar ik op moet zoeken om voorbeelden te krijgen en daarmee aan de slag te gaan.
Is er iemand die mij op weg kan helpen?
Ik heb het nu even zo opgelost, maar dit is niet echt een mooie manier.
/f/image/uhKytUPMCv28mYnxgltIiPu0.png?f=fotoalbum_large)
code:
1
| [{"id":"042c085a931adab3","type":"tab","label":"Flow 2","disabled":false,"info":""},{"id":"5267aa92914e165a","type":"api-call-service","z":"042c085a931adab3","name":"Fan speed 120","server":"9b8bc642.fed038","version":3,"debugenabled":false,"service_domain":"input_number","service":"set_value","entityId":"input_number.itho_0b08_fan","data":"{\"value\":150}","dataType":"json","mergecontext":"","mustacheAltTags":false,"outputProperties":[],"queue":"none","x":640,"y":140,"wires":[[]]},{"id":"14498249cd0a576f","type":"server-state-changed","z":"042c085a931adab3","name":"Luchtvochtigheid boven de 65%","server":"9b8bc642.fed038","version":3,"exposeToHomeAssistant":false,"haConfig":[{"property":"name","value":""},{"property":"icon","value":""}],"entityidfilter":"sensor.itho_humidity","entityidfiltertype":"exact","outputinitially":false,"state_type":"str","haltifstate":"65%","halt_if_type":"num","halt_if_compare":"gt","outputs":2,"output_only_on_state_change":true,"for":"5","forType":"num","forUnits":"minutes","ignorePrevStateNull":false,"ignorePrevStateUnknown":false,"ignorePrevStateUnavailable":false,"ignoreCurrentStateUnknown":false,"ignoreCurrentStateUnavailable":false,"outputProperties":[{"property":"payload","propertyType":"msg","value":"","valueType":"entityState"},{"property":"data","propertyType":"msg","value":"","valueType":"eventData"},{"property":"topic","propertyType":"msg","value":"","valueType":"triggerId"}],"x":150,"y":140,"wires":[["5267aa92914e165a"],["5f9586987b15ef85","be77cf36ef34b011"]]},{"id":"5ad2928ab3491d01","type":"api-call-service","z":"042c085a931adab3","name":"Fan speed 20","server":"9b8bc642.fed038","version":3,"debugenabled":false,"service_domain":"input_number","service":"set_value","entityId":"input_number.itho_0b08_fan","data":"{\"value\":20}","dataType":"json","mergecontext":"","mustacheAltTags":false,"outputProperties":[],"queue":"none","x":640,"y":260,"wires":[[]]},{"id":"5f9586987b15ef85","type":"api-current-state","z":"042c085a931adab3","name":"Niemand thuis","server":"9b8bc642.fed038","version":2,"outputs":2,"halt_if":"off","halt_if_type":"str","halt_if_compare":"is","entity_id":"input_boolean.home","state_type":"str","blockInputOverrides":false,"outputProperties":[{"property":"payload","propertyType":"msg","value":"","valueType":"entityState"},{"property":"data","propertyType":"msg","value":"","valueType":"entity"}],"override_topic":false,"state_location":"payload","override_payload":"msg","entity_location":"data","override_data":"msg","x":400,"y":240,"wires":[["5ad2928ab3491d01"],[]]},{"id":"be77cf36ef34b011","type":"api-current-state","z":"042c085a931adab3","name":"iemand thuis","server":"9b8bc642.fed038","version":2,"outputs":2,"halt_if":"on","halt_if_type":"str","halt_if_compare":"is","entity_id":"input_boolean.home","state_type":"str","blockInputOverrides":false,"outputProperties":[{"property":"payload","propertyType":"msg","value":"","valueType":"entityState"},{"property":"data","propertyType":"msg","value":"","valueType":"entity"}],"override_topic":false,"state_location":"payload","override_payload":"msg","entity_location":"data","override_data":"msg","x":390,"y":180,"wires":[["487b049c08af8122"],[]]},{"id":"487b049c08af8122","type":"api-call-service","z":"042c085a931adab3","name":"Fan speed 40","server":"9b8bc642.fed038","version":3,"debugenabled":false,"service_domain":"input_number","service":"set_value","entityId":"input_number.itho_0b08_fan","data":"{\"value\":40}","dataType":"json","mergecontext":"","mustacheAltTags":false,"outputProperties":[],"queue":"none","x":640,"y":200,"wires":[[]]},{"id":"63d14d33a392e933","type":"server-state-changed","z":"042c085a931adab3","name":"Luchtvochtigheid boven de 80%","server":"9b8bc642.fed038","version":3,"exposeToHomeAssistant":false,"haConfig":[{"property":"name","value":""},{"property":"icon","value":""}],"entityidfilter":"sensor.itho_humidity","entityidfiltertype":"exact","outputinitially":false,"state_type":"str","haltifstate":"70","halt_if_type":"num","halt_if_compare":"gt","outputs":2,"output_only_on_state_change":true,"for":"1","forType":"num","forUnits":"minutes","ignorePrevStateNull":false,"ignorePrevStateUnknown":false,"ignorePrevStateUnavailable":false,"ignoreCurrentStateUnknown":false,"ignoreCurrentStateUnavailable":false,"outputProperties":[{"property":"payload","propertyType":"msg","value":"","valueType":"entityState"},{"property":"data","propertyType":"msg","value":"","valueType":"eventData"},{"property":"topic","propertyType":"msg","value":"","valueType":"triggerId"}],"x":150,"y":80,"wires":[["8444f30ad8218ea7"],[]]},{"id":"8444f30ad8218ea7","type":"api-call-service","z":"042c085a931adab3","name":"Fan speed 200","server":"9b8bc642.fed038","version":3,"debugenabled":false,"service_domain":"input_number","service":"set_value","entityId":"input_number.itho_0b08_fan","data":"{\"value\":180}","dataType":"json","mergecontext":"","mustacheAltTags":false,"outputProperties":[],"queue":"none","x":640,"y":80,"wires":[[]]},{"id":"9b8bc642.fed038","type":"server","name":"Home Assistant","version":1,"addon":true,"rejectUnauthorizedCerts":true,"ha_boolean":"y|yes|true|on|home|open","connectionDelay":false,"cacheJson":true}] |
Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!