Je hoeft zeker niet te programmeren. Ik kan ook niet programmeren, maar red mezelf wel aardig in Node-Red.Wachten... schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 15:12:
Ik heb inmiddels al weer wat uurtjes in online lezen en videos kijken zitten en wordt gelukkig iedere keer weer wat wijzer
Ik kan enkel een bepaalde (naar mijn inziens simpele) functie niet vinden.
Ik heb een extreem simpele Sequence gemaakt, dat wanneer de Shield aan gaat of iets afspeelt, de SONOS speaker in dezelfde stopt met spelen.
Dit is een onwijs handige functie aangezien "Hey Google, STOP" niet altijd werkt (of Google verstaat je niet, of hij doet doodleuk wat anders). Dit scheelt dus een bak ergenis en onnodig schreeuwen tegen de Google assistant (zie code en screenshot)
code:
1 [{"id":"4ee74314.f5a014","type":"api-call-service","z":"f3635e5f.84e1b8","name":"Stop SONOS","server":"9b8bc642.fed038","version":1,"debugenabled":false,"service_domain":"media_player","service":"media_stop","entityId":"media_player.sonos_woonkamer","data":"","dataType":"json","mergecontext":"","output_location":"","output_location_type":"none","mustacheAltTags":false,"x":390,"y":100,"wires":[[]]},{"id":"9b8bc642.fed038","type":"server","name":"Home Assistant","legacy":false,"addon":true,"rejectUnauthorizedCerts":true,"ha_boolean":"y|yes|true|on|home|open","connectionDelay":false,"cacheJson":true}]
[Afbeelding]
Echter wil ik nu dus ook de andere kant op werken, maar dan met verlichting. Zodra de Shield op Pauze gaat, dan wil ik dat één specifieke lamp iets feller gaat branden, en zodra de Shield weer op play gaat, moet de lamp weer dimmen naar de vorige status.
Ik probeerde eruit te komen met de reactie van Kermit op het onderstaande topic
https://community.home-as...hting-automation/105957/2.
Echter zie ik daar allemaal Javascript voorbij komen e.d. waardoor ik heel de logica kwijt ben van z`n sequence.
Ik heb ook op Youtube wat gezocht en probeerde deze video te volgen, maar het gaat zo snel, en er wordt voor mij als leek niet echt wat vertelt over wat iedere node doet en waarom die dat doet. Ik kreeg juist het idee van alle reacties online, dat je voor Node-Red nagenoeg geen programmeren hoeft te kunnen, maar zie toch wel veel Java e.d. voorbij komen, waardoor ik al snel vast loop.
[YouTube: Lighting Effects in Node Red - Replicate Hue Labs]
In jouw geval kun je gebruik maken van de mogelijkheden die home assistant biedt, scene create in dit geval.
Iets als het volgende;
/f/image/47Dbg7r7uR58WUbV6TLPC8d1.png?f=fotoalbum_large)
code:
1
| [{"id":"75fced06.b67174","type":"server-state-changed","z":"d6a3a911.20d4b8","name":"media player paused","server":"224924bb.3d06dc","version":1,"exposeToHomeAssistant":false,"haConfig":[{"property":"name","value":""},{"property":"icon","value":""}],"entityidfilter":"media_player.mibox4","entityidfiltertype":"exact","outputinitially":false,"state_type":"str","haltifstate":"paused","halt_if_type":"str","halt_if_compare":"is","outputs":2,"output_only_on_state_change":true,"for":0,"forType":"num","forUnits":"minutes","ignorePrevStateNull":false,"ignorePrevStateUnknown":false,"ignorePrevStateUnavailable":false,"ignoreCurrentStateUnknown":false,"ignoreCurrentStateUnavailable":false,"x":240,"y":160,"wires":[["6bbf44f3.c374cc"],[]]},{"id":"6bbf44f3.c374cc","type":"api-call-service","z":"d6a3a911.20d4b8","name":"scene create","server":"224924bb.3d06dc","version":1,"debugenabled":false,"service_domain":"scene","service":"create","entityId":"","data":"{\"scene_id\":\"mediapplayer_paused\",\"snapshot_entities\":\"light.ledstrip_tv,light.3_spotjes,light.stalamp\"}","dataType":"json","mergecontext":"","output_location":"","output_location_type":"none","mustacheAltTags":false,"x":510,"y":160,"wires":[["4d291cd7.4eddec"]]},{"id":"2288459e.8ac87a","type":"api-call-service","z":"d6a3a911.20d4b8","name":"scene turn_on","server":"224924bb.3d06dc","version":1,"debugenabled":false,"service_domain":"scene","service":"turn_on","entityId":"","data":"{\"entity_id\":\"scene.mediapplayer_paused\"}","dataType":"json","mergecontext":"","output_location":"","output_location_type":"none","mustacheAltTags":false,"x":940,"y":180,"wires":[[]]},{"id":"4d291cd7.4eddec","type":"ha-wait-until","z":"d6a3a911.20d4b8","name":"","server":"224924bb.3d06dc","outputs":1,"entityId":"media_player.mibox4","entityIdFilterType":"exact","property":"","comparator":"is","value":"playing","valueType":"str","timeout":0,"timeoutType":"num","timeoutUnits":"seconds","entityLocation":"","entityLocationType":"none","checkCurrentState":true,"blockInputOverrides":true,"x":740,"y":180,"wires":[["2288459e.8ac87a"]]},{"id":"224924bb.3d06dc","type":"server","name":"Home Assistant","legacy":false,"addon":true,"rejectUnauthorizedCerts":true,"ha_boolean":"y|yes|true|on|home|open","connectionDelay":false,"cacheJson":false}] |
Check goed even de instellingen van de wait until node... en gebruik vooral de inject & debug node