Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-09 12:02

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
Ik heb ook twee katten en die geef ik normaal kattenvoer. Veganisme is geen binaire kwestie, maar een spectrum...

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kareemthereem
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18-09 09:46
Kurkentrekker schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 08:11:
[...]

Eh, zo werkt het natuurlijk niet helemaal. Een datasetje dumpen waar binnen dit gebied heel veel controverse over is, vervolgens niet duiden of nuanceren, en dan van iedereen die daar over valt gaan vragen dat ze het je maar eens moeten gaan uitleggen. Extraordinary claims require extraordinary evidence, en jij maakt hier de claims. Dan kom je met het rijtje bronnen van Cowspiracy niet weg.

Zie ook bijvoorbeeld dit artikel wat al een aardige start maakt met de uitleg:
https://newint.org/blog/2...ng-in-the-wrong-direction
Ik begrijp dat men graag correcte bronnen ziet en daar ben ik het ook helemaal mee eens. Als je een statement maakt moet je daarbij peer-reviewed bronnen kunnen laten zien.

Echter gaan jullie een beetje hard over de scheef. Ik vind het persoonlijk prima dat hij die statements maakt en daarbij refereert naar die opsomming van Cowspiracy en daar kun je zelf de referentie nagaan (zoals sommige van jullie hebben gedaan).
Daarbij wil ik zeggen dat 'die domme Cowspiracy lijst', helemaal niet een lijst vol cherry-picked studies die nergens op slaan is. In tegendeel, het *merendeel* (dus niet 100%) komen van betrouwbare bronnen zoals IPCC, UN of andere instanties.

Die blog post van newint, vind ik een mooi bericht. Het klopt dat in die lijst wellicht een paar studies zitten die niet helemaal correct peer reviewed zijn. Maar dat neemt nog niet de kracht weg van de rest van het verhaal. Die mensen van Cowspiracy zijn geen wetenschappers en (ik gok dat) de meeste menssen in dit topic dat ook niet zijn. Dus ik vind het niet erg als men hier op een forum niet correct wetenschappelijk refereert. Dat doe je alleen zelf in papers.

oh ps: deze guy doet een redelijke fact debunk check over de film naar mijn mening.

[ Voor 3% gewijzigd door Kareemthereem op 09-10-2018 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 15:10
Sorry, maar mensen overtuigen door random getallen op het forum te knallen gaat alleen maar aversie opwekken en maakt mensen alleen maar kritischer op andere claims.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
Señor Sjon schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 12:16:
Sorry, maar mensen overtuigen door random getallen op het forum te knallen gaat alleen maar aversie opwekken en maakt mensen alleen maar kritischer op andere claims.
Sorry, maar het overgrote deel van die "random getallen" komt wel degelijk uit peer reviewed studies dus om het allemaal af te doen als "random getallen" is veel te kort door de bocht en wekt alleen maar aversie op.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Nu online
Kurkentrekker schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 11:46:
Mijn vrouw is veganist en onze (asiel) katten krijgen brokjes met vlees. Geen probleem mee.
Notna schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 11:45:
[...]Ik heb een kat en een hond, allebei van een (erkende) fokker van de specifieke rassen. We geven ze gewoon vlees te eten, maar vermijden hierin visproducten. Vis is voor mij gewoon echt niet duurzaam (mijn insteek om overwegend veganistisch te eten is voor het milieu en gezondheidsredenen, niet omdat ik het zo zielig voor de dieren vind) en wil het daarom ook niet aan de dieren geven.
Mx. Alba schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 12:03:
Ik heb ook twee katten en die geef ik normaal kattenvoer. Veganisme is geen binaire kwestie, maar een spectrum...
Ik vind dit wel interessant. Nu ben ik iets meer een environmentalist dan een dierenvriend - ik heb dus ook geen aspiraties vegan te worden.

Natuurlijk heeft iedereen de vrijheid naar zijn/haar eigen inzicht te handelen. Toch lijkt me (vanuit mijn perspectief) dat het houden van bijvoorbeeld een kat de moeite van de waarde die ik vind in veganisme bijna teniet doet. Als een kat 50 gram vlees per dag gebruikt, dan is dat al een portie vergelijkbaar met hetgeen een mens nodig heeft (nog even los van of dat zo is, de meeste mensen eten meer...).

Ook de filosofische overweging dat er voor het onderhouden van huisdieren blijkbaar wel dieren mogen worden gehouden voelt ietwat tegenstrijdig. Of geldt hier een argument dat er (mogelijk) alleen restafval wordt gebruikt in huisdiervoeding?

Sorry, ik ben gewoon nieuwsgierig aangelegd :Y)

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
Helixes schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 12:22:
Natuurlijk heeft iedereen de vrijheid naar zijn/haar eigen inzicht te handelen. Toch lijkt me (vanuit mijn perspectief) dat het houden van bijvoorbeeld een kat de moeite van de waarde die ik vind in veganisme bijna teniet doet. Als een kat 50 gram vlees per dag gebruikt, dan is dat al een portie vergelijkbaar met hetgeen een mens nodig heeft (nog even los van of dat zo is, de meeste mensen eten meer...).
Op zich heb je daar natuurlijk gelijk in. Maar het vlees dat in diervoeders verwerkt wordt, is restvlees dat niet (economisch) geschikt is voor menselijke consumptie. Dus een kip wordt geslacht voor de borst, de poten en de vleugeltjes voor menselijke consumptie - en dat wat dan nog over is daar wordt diervoeder van gemaakt. Die kip wordt dus niet geslacht om als voer voor mijn katten te dienen; die wordt geslacht om als voer voor mensen te dienen, en dat wat mijn katten eten is daar een afvalproduct van.

Tegen de tijd dat er zoveel mensen vegan eten dat er niet voldoende restvlees meer is voor diervoeding, dan wordt het (mijns inziens!) pas echt een noodzaak om voor vleesetende huisdieren ook een betere oplossing te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:27

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

[...]

[...]

[...]

Ik vind dit wel interessant. Nu ben ik iets meer een environmentalist dan een dierenvriend - ik heb dus ook geen aspiraties vegan te worden.

Ook de filosofische overweging dat er voor het onderhouden van huisdieren blijkbaar wel dieren mogen worden gehouden voelt ietwat tegenstrijdig. Of geldt hier een argument dat er (mogelijk) alleen restafval wordt gebruikt in huisdiervoeding?

Sorry, ik ben gewoon nieuwsgierig aangelegd :Y)
Ga je dan uit van een puur vlees dieet (BARF)?

Onze kat krijgt Purina One Sensitive (heeft een voedselallergie en dit is het enige waar hij geen last van krijgt) welke '18% kalkoen' bevat. Geen idee wat voor kalkoen dat is (rest of niet), maar hij krijgt 60 gram brokjes op een dag. Grof gezegd; hij krijgt 12 gram vlees op een dag (kater van 6 Kg)

Dat is ((60* 365)/1000)*0.18 = 3.9 Kg vlees per jaar. Give or take

Mwa, dat zet niet echt zoden aan de dijk. Zeker als je uitgaat van restafval. Zodra er uberhaubt geen dieren meer nodig zijn voor vleesconsumptie (en er dus geen rest is), zou je moeten gaan kijken naar alternatieven.

De berekening gaat wat mank als je dieren BARF of rauw vlees geeft. Daar gaan ze uit van ~35 gram per kg lichaamsgewicht en dat is dan puur vlees, hoewel vaak ook left overs van de slager (karkas bijv.)

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Nu online
Mx. Alba schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 12:20:
[...]

Sorry, maar het overgrote deel van die "random getallen" komt wel degelijk uit peer reviewed studies dus om het allemaal af te doen als "random getallen" is veel te kort door de bocht en wekt alleen maar aversie op.
Okee. Since no one else is doing it....

http://vaclavsmil.com/wp-...37-4.Smil_.pgs613-636.pdf
Wikipedia: Population and Development Review

Seems legit, hoewel de schatting van de biomassa van terrestrial wild animal populatie toch wel een zware schatting betreft...

De uiteindelijke bron van die schatting blijkt een Nederlandse website te zijn:

http://themasites.pbl.nl/.../uncertainty/index-2.html

Hoewel het een peer-reviewed journal betreft, kan ik die informatie niet terugvinden op die site...

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Valide vragen. Ik heb mijn katten in huis genomen toen ik zelf ook nog vlees at en hier totaal niet mee bezig was. Niet van een fokker overigens, dat heb ik altijd wel een beetje vreemd gevonden.

Maar goed, gegeven de status quo, die dieren bestaan nu eenmaal en moeten eten. Alternatief is dat ik ze laat afmaken zodat ik ze niet meer hoef te voeren. Voelt ook wat cru en zou ik grote moeite mee hebben.
Dat het mijn eigen vegetarier zijn teniet doet ben ik niet met je eens. Als ik en mijn vrouw ook vlees gaan eten hebben we vier vleeseters in huis, nu nog maar twee. Dat is toch een netto positief effect? Zelfs als we er nog 5 katten bij zouden nemen uit het asiel, dan nog zou daarmee ons eigen plantaardig dieet toch niet teniet worden gedaan? Die dieren bestaan toch, dus of ze nu hier thuis vlees krijgen of ergens anders...

@Mx. Alba, @Benslimane Wat betreft de discussie over cijfers en het aanhalen van wetenschappelijke peer reviewed bronnen: Ik zou in discussies niet zo snel een wetenschappelijk artikel samenvatten in 1 zin of getal. Dat gebeurt nu wel, zonder verdere context. Het begint met iemand die roept "xx % van de broeikasgassen blahblahblah". Dat die xx% dan uit een mogelijk betrouwbaar onderzoek komt is prima, maar dat is meestal niet de hele conclusie. Vaak staat daar ook nog wat nuancering van de wetenschapper in kwestie bij, omdat methoden om bepaalde dingen te meten zijn wereldwijd nu eenmaal niet geheel eenduidig zijn.

Omdat de statements die hier eerder gemaakt zijn verder zonder context geplaatst zijn, en hier en daar ook nog wat aangedikt (bijvoorbeeld door "up to 5" te vertalen als "5"), stel ik dat je ze dan beter niet kunt aanhalen. Liever heb ik dat iemand het argument maakt dat je beter geen dieren kunt eten omdat dat slecht is voor het milieu. Daar is redelijk wat consensus over. Precies hoe slecht, daar ga ik me niet aan wagen, omdat je dan dus heel snel de discussie over de getallen en methoden krijgt. Iemand die van mijn stelling "dieren eten is slecht voor het milieu" het tegendeel wil bewijzen, door bijvoorbeeld aan te tonen dat het juist goed is voor het milieu dat de bio-industrie bestaat, heeft daar een hele harde kluif aan. Iemand die wil aantonen dat een van de getallen uit cowspiracy een beetje geknutseld en controvers is, kan dat heel gemakkelijk doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boermansjo
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 20-09 09:55
Ik heb hier paar keer 'Little willies' zien voorbij gaan.
Puur uit interesse heb ik eens gekeken wat er allemaal in zo'n worstje zit. Op zich is dat allemaal gezond en goed.
Maar ik heb toch een vraag. Waarom willen jullie (mensen die zo'n dingen eten) zo'n worstjes eten ?
Waarom moet dat in de vorm van zo'n samen geperste worst zijn ? Waarom moeten al die ingrediënten er uitzien als een echte worst van vlees ?
Ik stel me deze vragen omdat je toch ook perfect een slaatje kan maken met dezelfde losse ingrediënten.
(Het is niet dat ik het afkeur ofzo. Ik heb ook al een paar keer zo'n 'burger' geprobeerd met quinoa)
Als er iets niet duidelijk is, hoor ik het wel :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
Boermansjo schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 12:58:
Puur uit interesse heb ik eens gekeken wat er allemaal in zo'n worstje zit. Op zich is dat allemaal gezond en goed.
Maar ik heb toch een vraag. Waarom willen jullie (mensen die zo'n dingen eten) zo'n worstjes eten ?
Waarom moet dat in de vorm van zo'n samen geperste worst zijn ? Waarom moeten al die ingrediënten er uitzien als een echte worst van vlees ?
Ik stel me deze vragen omdat je toch ook perfect een slaatje kan maken met dezelfde losse ingrediënten.
(Het is niet dat ik het afkeur ofzo. Ik heb ook al een paar keer zo'n 'burger' geprobeerd met quinoa)
Voor mij persoonlijk: ik wil graag dat mijn vleesvervangers er net zo uit zien en smaken als echt vlees. Ik ben namelijk geen vegetariër omdat ik vlees vies vind, integendeel zelf. Ik kon er altijd heerlijk van smullen. Daarom mag het dus gewoon op een rookworst, hamburger, of biefstuk lijken. De vorm en structuur dragen ook bij aan de smaakbeleving.

Als we morgen betaalbare biefstukken kunnen printen uit plantaardige materialen, ben ik de eerste die de Weber weer aansteekt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:54

WhySoSerious

Be the change.

Topicstarter
Vind ik ook altijd interessant. Je hebt ook veganisten die ervan gruwelen dat echt vlees zo goed nagemaakt wordt, die halen hier dus hun neus voor op. Aan de andere kant kan je ook beredeneren dat mensen die wel eens wat meer plantaardig eten willen proberen door dit soort producten niet te ver uit hun comfortzone hoeven te stappen. Een beetje zoals @Kurkentrekker zijn reactie al aangeeft dus (waarvoor hulde _/-\o_ ).

Btw, na hun biefstuck-succes komt Vivera nu met een quater pounder-imitatie.

Afbeeldingslocatie: https://www.vivera.com/uploads/media/default/cms/media/thumb_/cms/media/5bb727e72458c_default_product_big.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 18-09 16:26

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Een collega van me beweert vegan te leven. Prima, vooral doen. Ondertussen gaat hij wel nog sporadisch een hamburger eten bij de Mac. Volgens mijn beeld van "Vegans" ben je dan geen vegan, volgens hem kan dat wel, 'half-veganistisch'.. een oneindige discussie die ik inmiddels gestaakt heb. Maar goed, het heeft wel mijn interesse gewekt om er eens dieper in te duiken. Zelf eet ik sowieso 2 dagen per week geen vlees.

Nu lees ik dat je eigenlijk van helemaal niks dier gerelateerd gebruik mag maken wat op mij, met alle respect, vanuit enkele invalshoeken redelijk belachelijk over komt. Een koe die niet gemolken wordt, gaat dood. Een dier dat niet naar de dierenarts mag gaan? Nee, laat het dier anders lekker lijden terwijl het ook geholpen kan worden, want dat hoort zo :r. Ik vind het van één kant een mooi ideaal, maar ik vind ook dat er op enig gebied té idealistisch wordt gedacht.

Wij zijn als mens al een stukje langer dan 200 jaar omnivoor, om ineens van 'normaal' gebruik van dierlijke producten (het eten van een gebakken vrije uitloop ei op zondag en het drinken van een glas weidemelk bij je ontbijt, iets dat neem ik aan al vele honderden jaren bestaat) naar een wereld te gaan waarin je nooit meer een ei mag eten want dat is zielig voor de kip (iets wat die kip overigens sowieso produceert), gaat er bij mij moeilijk in.

Dat gestreefd moet worden naar een beter leven voor dieren ben ik 100% eens, daarom kopen wij thuis ook o.a. vlees met beter leven keurmerk, vrije uitloop ei (of eieren van eigen kippen) en weidemelk. Ik denk dat als iedereen eens 1 of 2 dagen per week geen vlees eet, en verder probeert op te letten met wélk vlees en eieren de supermarkt uitgelopen wordt, we al een betere balans tussen mens en dier bereiken. Het 100% uitbannen van consumptie van dierlijke producten zie ik echter nooit gebeuren, sommige zaken zijn met de beste wil van de wereld gewoon niet te vervangen door planten. Je moet overigens ook maar de financiële middelen hebben om die vervangers of 'beter' vlees te kopen.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
Kuusj schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 13:12:

Nu lees ik dat je eigenlijk van helemaal niks dier gerelateerd gebruik mag maken wat op mij, met alle respect, vanuit enkele invalshoeken redelijk belachelijk over komt. Een koe die niet gemolken wordt, gaat dood.
Je weet wel waarom koeien melk geven he? (ok, retorische vraag, want uit jouw conclusie blijkt van niet.) Een koe geeft melk om haar kalf te voeden. De koe stopt daarmee als het kalf niet meer drinkt. Het is niet zo dat ze als een soort melkbalonnen opblazen met witte weilanden tot gevolg, als de mens niet vanuit haar goedheid de melk opdrinkt.
(iets wat die kip overigens sowieso produceert)
Ook niet helemaal waar. De normale kip legt niet 1 ei per dag als je het niet weghaalt. De kippen die wij hebben worden zo ver doorgefokt dat hun eierproductie inmiddels maximaal is, maar dat is niet in het belang van de kip. En wat gebeurt er met de kuikentjes die een haantje blijken te zijn? Die gaan in de kuikenversnipperaar. Bovendien zouden die miljoenen legkippen er natuurlijk niet zijn als we niet met z'n allen een eitje bij het ontbijt willen hebben. Ik kan je ook aanraden om even op te zoeken wat de criteria te zijn voor de beter leven (of scharrel) keurmerken voor kippen. Komt niet echt in de buurt van diervriendelijk beleid. Dus je zult een andere reden moeten zoeken om voor jezelf goed te praten om elke dag een ei te eten :)
Een dier dat niet naar de dierenarts mag gaan? Nee, laat het dier anders lekker lijden terwijl het ook geholpen kan worden, want dat hoort zo :r.
Welke vegan zegt dat een dier niet naar een arts mag gaan? Dat heeft helemaal niets met veganisme te maken.
sommige zaken zijn met de beste wil van de wereld gewoon niet te vervangen door planten.
Dat zie ik dan graag onderbouwd. Sommige zaken niet misschien (zoals bepaalde smaken (nu) nog niet goed na te bootsen zijn), maar qua voedingsstoffen adviseren verschillende autoriteiten op dat gebied dat het gezond is om plantaardig te eten. Dus welke dingen in een gezond dieet zijn volgens jou met de beste wil van de wereld niet te vervangen?

[ Voor 22% gewijzigd door Kurkentrekker op 09-10-2018 13:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thy...
  • Registratie: April 2006
  • Nu online
WhySoSerious schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 13:04:
[...]

Vind ik ook altijd interessant. Je hebt ook veganisten die ervan gruwelen dat echt vlees zo goed nagemaakt wordt, die halen hier dus hun neus voor op. Aan de andere kant kan je ook beredeneren dat mensen die wel eens wat meer plantaardig eten willen proberen door dit soort producten niet te ver uit hun comfortzone hoeven te stappen. Een beetje zoals @Kurkentrekker zijn reactie al aangeeft dus (waarvoor hulde _/-\o_ ).

Btw, na hun biefstuck-succes komt Vivera nu met een quater pounder-imitatie.

[Afbeelding]
Ik ben zou iemand die het fijn vind om niet te ver buiten mijn comfortzone minder vlees te eten. Aardappel groente en vlees(vervanger) is nu eenmaal een makkelijke maaltijd. Dus dan vind ik het prettig als ik gewoon iets kan bakken wat erop lijkt.
Sinds een paar weken ben ik ook overgestapt van elke week een pak gehakt in de pastasaus te gooien naar een pak AH rulstukjes. Als ik, door de tomatensaus en de kruiden, het vlees toch niet proef, kan ik er net zo goed wat plantaardigs doorheen gooien. En ik moet zeggen dat het mij wel bevalt, misschien zelfs wel lekkerder doordat de saus minder vet en nat is dan met gehakt. En zo kan ik rustig aan minder vlees eten, wat ik niet zozeer doe voor dierenwelzijn, maar voornamelijk voor het milieu (CO2 uitstoot).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

afgezien van wat @Kurkentrekker aanhaal; ik heb 29 jaar lang gegeten met het idee dat een stuk vlees op bord er bij ort (lekker Nederlands :+ ) . Dat gaat best wel even duren voordat dit uit mijn systeem is c.q was. Daarnaast zie ik het als vapen of de nicotinepleister voor het stoppen met roken; een transitiemiddel.

Maar ik eet ook regelmatig zonder een vleesvervanger van de Vegetarische Slager; ik kan ook prima zelf een bonenburger maken :Y (fo laat het gewoon helemaal er tussen uit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19-09 20:45

Barrycade

Through the...

Mx. Alba schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 12:27:
[...]

Op zich heb je daar natuurlijk gelijk in. Maar het vlees dat in diervoeders verwerkt wordt, is restvlees dat niet (economisch) geschikt is voor menselijke consumptie. Dus een kip wordt geslacht voor de borst, de poten en de vleugeltjes voor menselijke consumptie - en dat wat dan nog over is daar wordt diervoeder van gemaakt. Die kip wordt dus niet geslacht om als voer voor mijn katten te dienen; die wordt geslacht om als voer voor mensen te dienen, en dat wat mijn katten eten is daar een afvalproduct van.

Tegen de tijd dat er zoveel mensen vegan eten dat er niet voldoende restvlees meer is voor diervoeding, dan wordt het (mijns inziens!) pas echt een noodzaak om voor vleesetende huisdieren ook een betere oplossing te vinden.
Welk merk hebben we het dan over? Of haal je zelf Cat 3 vlees bij de slachterij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Notna schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 07:48:
[...]

Ik struikel nergens over. Ik gaf je alleen aan waarom het niet handig is om Cowspiracy zelf als bron aan te geven zonder enige nuancering aangezien deze discussies heel vaak langskomen en ze voor 95% gaan alsof het op een filmscript geschreven is :+ En waarempel; zie dit topic :P
Je zei zelf nog het volgende:
Notna schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 13:55:
[...]

Het is even gissen welke bronnen zij gebruiken, maar er zijn meerdere (wetenschappelijk)rapporten die wellicht niet exact dezelfde cijfers hebben, maar wel allemaal in de buurt zitten met dezelfde conclusie:En zo zijn er nog heel wat meer. Sommige stammen al uit 1999 (!)
Het gaat over de orde-grootte. Dat de immense impact van de veestapel misschien iets minder immens is maakt uiteindelijk weinig uit... Het doet me denken aan de slogan van een bepaalde (fossiele) auto-reclame: "zo maken we de wereld toch iets properder" terwijl het "iets minder vuil" zou moeten zijn... Of diesel-auto's met een eco-logo, waardoor mensen bijna denken dat die auto's goéd zijn voor het milieu. Maar goed, we wijken af :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Mx. Alba schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 12:27:
[...]

Dit doet mij toch een beetje denken aan het argument dat het beest toch al dood is dus je net zo goed het pakje vlees uit de supermarkt mee kan nemen. Dat ene pakje vlees laten liggen doet ook helemaal niets met de productie er van.

Dat is overigens geen waarde oordeel want ik denk dat je beter je huisdier vlees kan geven dan het zelf eten maar de argumentatie rammelt bij mij wat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Kurkentrekker schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 13:18:
[...]

Je weet wel waarom koeien melk geven he? (ok, retorische vraag, want uit jouw conclusie blijkt van niet.) Een koe geeft melk om haar kalf te voeden. De koe stopt daarmee als het kalf niet meer drinkt. Het is niet zo dat ze als een soort melkbalonnen opblazen met witte weilanden tot gevolg, als de mens niet vanuit haar goedheid de melk opdrinkt.

[...]

Welke vegan zegt dat een dier niet naar een arts mag gaan? Dat heeft helemaal niets met veganisme te maken.

[...]

Dat zie ik dan graag onderbouwd. Sommige zaken niet misschien (zoals bepaalde smaken (nu) nog niet goed na te bootsen zijn), maar qua voedingsstoffen adviseren verschillende autoriteiten op dat gebied dat het gezond is om plantaardig te eten. Dus welke dingen in een gezond dieet zijn volgens jou met de beste wil van de wereld niet te vervangen?
Gelukkig weet ik dat wel, ik heb boeren in mijn familie. Overigens ook een beetje een argument wat redelijk makkelijk te weerleggen is, want voortplanting zit in ieders instinct en is de reden dat jij en ik op dit moment kunnen rondlopen op deze aardkloot. Koeien zullen zich ook voortplaten, *tenzij* je dat gaat voorkomen door mannen en vrouwen apart van elkaar te houden. Maar dat zou niet natuurlijk zijn, toch? ;)

Ik meen verder gelezen te hebben in de OP "daarnaast is naar de dierenarts gaan niet natuurlijk". Natuurlijk zal dit niet voor iedere vegan op gaan, maar het feit dat men überhaupt zo denkt over dieren stoort mij eerlijk gezegd wel een beetje. Ben je dan een dierenvriend of juist niet, is wat ik mij af vraag.

Neem bijvoorbeeld melk. Of een ei. Ik vraag me af hoe je dat wil supplementeren met planten. Ja, soja-melk. Maar met alle respect, het smaakt in mijn beleving niet echt naar normale koe-melk. Hetzelfde als geiten-melk. Het zijn gewoon andere producten, en daar is niks mis mee. Wat ik bedoel is dat er toch wel ergens een gulden middenweg te vinden moet zijn waarin er wel gewoon melk van een koe geconsumeerd kan worden terwijl die koe niet speciaal voor die melk leeft.

[ Voor 9% gewijzigd door Kuusj op 09-10-2018 13:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Kuusj schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 13:12:
Ondertussen gaat hij wel nog sporadisch een hamburger eten bij de Mac.
Dat wordt meestal flexitarier genoemd. Dat hij zichzelf vegetariër noemt is natuurlijk flauwekul.
Wij zijn als mens al een stukje langer dan 200 jaar omnivoor, om ineens van 'normaal' gebruik van dierlijke producten (het eten van een gebakken vrije uitloop ei op zondag en het drinken van een glas weidemelk bij je ontbijt, iets dat neem ik aan al vele honderden jaren bestaat)
De vleesconsumptie is de laatste eeuw behoorlijk gestegen, met dank aan massaproductie, dus de huidige consumptie als normaal bestempelen is ook niet juist.
Je moet overigens ook maar de financiële middelen hebben om die vervangers of 'beter' vlees te kopen.
Groenten en fruit zijn anders een stuk goedkoper dan vlees... Ja, als je per sé een vegetarisch namaak-biefstuk wil dan is dat wel duurder. Zeker als als je geen veganist bent, en dus bijvoorbeeld eieren kan eten, is het niet zo lastig om een gezond eetpatroon aan te houden.

[ Voor 60% gewijzigd door bwerg op 09-10-2018 13:40 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

bwerg schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 13:34:
[...]

Dat wordt meestal flexitarier genoemd. Dat hij zichzelf vegetariër noemt is natuurlijk flauwekul.

[...]

De vleesconsumptie is de laatste eeuw behoorlijk gestegen, met dank aan massaproductie, dus de huidige consumptie als normaal bestempelen is ook niet juist.

[...]

Groenten en fruit zijn anders een stuk goedkoper dan vlees... Ja, als je per sé een vegetarisch namaak-biefstuk wil dan is dat wel duurder. Zeker als als je geen veganist bent, en dus bijvoorbeeld eieren kan eten, is het niet zo lastig om een gezond eetpatroon aan te houden.
Vandaar de haakjes om 'normaal'. De consumptie zoals die heden ten dagen is, is inderdaad niet meer zoals enkele honderden jaren geleden. Mijn persoonlijke ideaal zou dan ook zijn, terug naar de consumptie van die tijd. Ik denk dat je dat idee ook veel makkelijker verkocht krijgt aan Jan en Tiny dan "je mag geen ei meer eten en geen melk meer drinken".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
Kuusj schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 13:29:
[...]

Gelukkig weet ik dat wel, ik heb boeren in mijn familie.

Ik meen verder gelezen te hebben in de OP "daarnaast is naar de dierenarts gaan niet natuurlijk". Natuurlijk zal dit niet voor iedere vegan op gaan, maar het feit dat men überhaupt zo denkt over dieren stoort mij eerlijk gezegd wel een beetje. Ben je dan een dierenvriend of juist niet, is wat ik mij af vraag.
Dat er in de OP staat "daarnaast is naar de dierenarts gaan ook onnatuurlijk" is bedoeld als counter voor het argument dat een vegan-dieet voor je huisdier onnatuurlijk zou zijn. Het is verwoord als "dan is de dierenarts dus ook onnatuurlijk". Er wordt duidelijk niet bedoeld dat het slecht zou zijn om met je huisdier naar de dierenarts te gaan.
Neem bijvoorbeeld melk. Of een ei. Ik vraag me af hoe je dat wil supplementeren met planten. Ja, soja-melk. Maar met alle respect, het smaakt in mijn beleving niet echt naar normale koe-melk. Hetzelfde als geiten-melk. Het zijn gewoon andere producten, en daar is niks mis mee. Wat ik bedoel is dat er toch wel ergens een gulden middenweg te vinden moet zijn waarin er wel gewoon melk van een koe geconsumeerd kan worden terwijl die koe niet speciaal voor die melk leeft.
Je kunt prima leven zonder melk. Hele volksstammen in Azië doen dat al generaties. En een ei: Die eiwitten kun je ook gemakkelijk uit plantaardige producten halen. Kikkererwten zijn bijvoorbeeld een goede eiwitbron, en dat zelfde geldt voor soja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:43

Croga

The Unreasonable Man

Waarom zou die andere smaak een probleem zijn?
Nee, het is niet mogelijk koemelk te drinken terwijl die koe niet speciaal voor die melk leeft. Koemelk krijgen we alleen van koeien die speciaal voor de melk leven anders produceren ze net genoeg om hun eigen kinderen te onderhouden. Er is daar dus ook geen middenweg in mogelijk.
Een kilo Kipfilet koop ik voor 5 tot 10 euro. Voor dat geld heb ik geen kilo Paprikas, laat staan de (minstens) anderhalve kilo paprikas die ik nodig heb om een kilo vlees te vervangen. Dus nee, groenten en fruit zijn zeker niet goedkoper dan vlees. "Gezond" eten is, in de westerse wereld, vele malen duurder dan "ongezond" eten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Kurkentrekker schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 13:37:
[...]

Dat er in de OP staat "daarnaast is naar de dierenarts gaan ook onnatuurlijk" is bedoeld als counter voor het argument dat een vegan-dieet voor je huisdier onnatuurlijk zou zijn. Het is verwoord als "dan is de dierenarts dus ook onnatuurlijk". Er wordt duidelijk niet bedoeld dat het slecht zou zijn om met je huisdier naar de dierenarts te gaan.

[...]

Je kunt prima leven zonder melk. Hele volksstammen in Azië doen dat al generaties. En een ei: Die eiwitten kun je ook gemakkelijk uit plantaardige producten halen. Kikkererwten zijn bijvoorbeeld een goede eiwitbron, en dat zelfde geldt voor soja.
Dat heb ik dan verkeerd begrepen, het leek mij al raar.

Maar het gaat mij niet om de voedingstoffen, het gaat om het product, met zijn eigen vorm en zijn eigen smaak. Dat er supplementen bestaan voor puur de voedingsstoffen ín een ei begrijp ik ook nog wel, maar daar gaat het mij niet om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious

WhySoSerious

Be the change.

Topicstarter
[...]

Gelukkig weet ik dat wel, ik heb boeren in mijn familie.
Dan weet je dus net zo goed dat om die melkproductie op peil te houden, een koe een kalfje moet baren. Dat dat kalf vervolgens binnen enkele dagen wordt weggehaald zodat wij mensen die melk kunnen drinken (en daarmee ons tot het enige dier ter wereld "verheven" dat de moedermelk van een ander dier drinkt) en daarmee gereduceerd wordt tot ongewenst nevenproduct, is iets waar een veganist niet voor kiest om aan bij te dragen. Als jij dat wel doet, is dat prima natuurlijk :) Maar waarom niet havermelk, of rijstmelk, of sojamelk? Tuurlijk, het heeft allemaal z'n eigen smaak, maar dat is niet negatief in mijn ogen.

Wat betreft je opmerking over de dierenarts ben ik bang dat je deze in een andere context hebt opgevangen dan zoals deze bedoeld is.
Het houden van huisdieren lijkt mij niet in lijn met veganisme? En ook het voeren van vlees aan je huisdier lijkt mij erg tegenstrijdig?

De meeste vegans hebben er geen probleem mee om huisdieren te houden. Sterker nog, veel vegans hebben zelf huisdieren. En een flink deel van die huisdierhoudende vegans voert hun huisdieren niet vegan voedsel. Dat lijkt tegenstrijdig, maar is het niet per se. Een groot deel van de argumenten van vegans is namelijk gebaseerd op het verminderen van dierenleed. Een kat, bijvoorbeeld, is van nature een carnivoor, dus een kat vegan voer geven is voor dat dier tegennatuurlijk, en dus juist niet vegan, is het argument.
Andere vegans denken daar anders over en geven hun carnivore huisdieren wel vegan voedsel. Het argument dat gevoerd wordt, is dat het meeste tuincentrum voedsel ook niet natuurlijk is, zoals rund en oceaanvis. Daarnaast is naar de dierenarts gaan ook onnatuurlijk.
De laatste zin moet je lezen in relatie met het voorgaande stuk. Omdat het reguliere diervoer eigenlijk niet natuurlijk is, is het ook geen bezwaar om met je dier naar de dierenarts te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Wat ik bedoel is dat er toch wel ergens een gulden middenweg te vinden moet zijn waarin er wel gewoon melk van een koe geconsumeerd kan worden terwijl die koe niet speciaal voor die melk leeft.
Allereerst zal die melk dan héél wat duurder zijn dan nu het geval is. Ook gaat een verhoging van dierenwelzijn helaas vaak samen met extra vervuiling, grondstofverbruik en methaanproductie. Een koe die met pensioen is en diervriendelijk van zijn oude dag geniet, blijft grondstoffen gebruiken. Een plofkip is wat dat betreft efficiënter.

Ik heb daarom dus ook wel van vegetariërs gehoord die om die reden juist tegen een verbetering van dierenwelzijn waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iew
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-09 21:32

iew

What the...?!

[...]

En daar zit wmb het probleem, overproductie en massaproductie

Jammer genoeg zijn de meeste veganisten/tariërs vreselijk activistisch ingesteld met een tunnelvisie van hebikjoudaar...

Van je hond of kat ook een vegan maken..., sorry hoor maar gaat mij allemaal veel te ver.
Waarom slaan mensen altijd zo door ?!

To do or not to do...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Ik zie een hoop argumenten die best sterk zijn, zeker wat betreft de melkconsumptie. Het is denk ik gewoon niet voor iedereen weggelegd. Je moet keuzes kunnen maken die betekenen dat je een product moet nemen wat *misschien* minder lekker is, of een andere smaak heeft dan, en ik denk dat ik daar nog niet klaar voor ben.

Het is overigens niet zo dat ik het ik idee van veganisme belachelijk vind of zoiets, ik vind het wel degelijk een interessante visie op hoe voedselconsumptie eruit zou moeten zien en ben het ook zeker wel eens met een aantal dingen. Van de andere kant ben ik het weer niet eens met een aantal andere dingen. Ik zal dus zweven tussen iemand die consumeert zoals gemiddeld (absoluut niet vegan) en iemand die bepaalde idealen wil nastreven. Voor mij persoonlijk is dat voorlopig genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Croga schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 13:38:
Een kilo Kipfilet koop ik voor 5 tot 10 euro. Voor dat geld heb ik geen kilo Paprikas, laat staan de (minstens) anderhalve kilo paprikas die ik nodig heb om een kilo vlees te vervangen. Dus nee, groenten en fruit zijn zeker niet goedkoper dan vlees. "Gezond" eten is, in de westerse wereld, vele malen duurder dan "ongezond" eten.
Je vergelijkt nu een niet super-goedkope zuid-Europese import-groente met kiloknallervlees met volumekorting. Neem een 'kiloknallergroente': een bloemkool kost 2 euro, een kilo winterpenen nog geen euro.

Maar inderdaad, hoe vlees zo goedkoop kan worden is me een beetje een raadsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
iew schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 13:41:
[...]
Jammer genoeg zijn de meeste veganisten/tariërs vreselijk activistisch ingesteld met een tunnelvisie van hebikjoudaar...
Fijn dat je zo generaliseert. De rest van ons probeert hier een beetje met argumenten en wederzijds respect een discussie te voeren. Voel er weinig voor om me dan te laten wegzetten als vreselijk activistisch met een tunnelvisie.
Prove me wrong.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WhySoSerious

WhySoSerious

Be the change.

Topicstarter
Hey @iew , heb je die nori nog eens geprobeerd? Ben benieuwd naar je ervaring ermee. Hopelijk draagt het bij aan dat B12-issue.

Voor de rest is het gewoon een kader waarin een discussie plaatsvindt waarin partijen elkaars standpunten constructief verkennen. Aan je avatar te zien heb je een aardige camera. Beeld je eens in dat iemand die tevreden is met z'n Oneplus denkt jij die spiegelreflexmensen altijd zo vreselijk doorslaan ;)

Ik geloof dat kipfilet van de Lidl op 6 euro zit, tenminste 2 jaar terug. Of daar een Beter Leven-ster aanhangt weet ik niet (sowieso de moeite waard om eens te lezen wat dat nou eigenlijk inhoudt). Voor 6 euro koop ik op de markt 3,5 zakken groenten of fruit (bijv. 3 trossen bananen, 1,5 kg appels, 800 gr zoete aardappel, 800 gr. boontjes, 1,5 kg aardappelen, 2 of 3 courgettes per zak).
Kuusj schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 13:47:
Ik zie een hoop argumenten die best sterk zijn, zeker wat betreft de melkconsumptie. Het is denk ik gewoon niet voor iedereen weggelegd. Je moet keuzes kunnen maken die betekenen dat je een product moet nemen wat *misschien* minder lekker is, of een andere smaak heeft dan, en ik denk dat ik daar nog niet klaar voor ben.

Het is overigens niet zo dat ik het ik idee van veganisme belachelijk vind of zoiets, ik vind het wel degelijk een interessante visie op hoe voedselconsumptie eruit zou moeten zien en ben het ook zeker wel eens met een aantal dingen. Van de andere kant ben ik het weer niet eens met een aantal andere dingen. Ik zal dus zweven tussen iemand die consumeert zoals gemiddeld (absoluut niet vegan) en iemand die bepaalde idealen wil nastreven. Voor mij persoonlijk is dat voorlopig genoeg.
Tuurlijk, en wij hebben dit topic niet samengesteld met het doel bezoekers te overtuigen, maar te informeren. Ookal lijken we soms vreselijk naïef, wij zien ook wel in dat de wereld niet van vandaag op morgen de bio-industrie afschaft. Maar als wij iemand kunnen laten inzien dat er ook andere mogelijkheden zijn, is ons doel weer geslaagd. Dus, mocht je nog vragen hebben, shoot!

[ Voor 19% gewijzigd door WhySoSerious op 09-10-2018 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
bwerg schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 13:49:
[...]
Subsidie. Op heel veel andere vervuilende producten zit een hele flinke belasting voor uitstoot, zoals op bijvoorbeeld benzine of auto's. Als we die regels op voedsel zouden toepassen wordt vlees direct onbetaalbaar. Nog maar even afgezien van de landbouwsubsidies die we in dit land uitgeven om de hard werkende boeren maar draaiende te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

bwerg schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 13:49:
[...]

Je vergelijkt nu een niet super-goedkope zuid-Europese import-groente met kiloknaller-vlees met volumekorting. Neem 'kiloknaller-groente': een bloemkool kost 2 euro, een kilo winterpenen nog geen euro.

Schaal grootte en efficiënte verwerking. Die geliefde soja is heel handig om onder beheerste omstandigheden (schuur / hok) een plofkip met een beetje water naar een kip van 2 kilo te laten groeien in 6 weken en dan heeft ze een maat die perfect machinaal uitgebeend kan worden. Bijna alles van die kip wordt verwerkt tot producten. Er blijft bijna niets van over.

Maar in hoeverre is het voor een Nederlandse vegan te overleven als hij zich niet richt op eiwitbronnen die gestoeld zijn op soja en rijst en dus uit het buitenland ? En zich zou moeten richten op seizoensgroenten?
Zouden jullie dan ook nog zo die-hard zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iew

iew

What the...?!

Kurkentrekker schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 13:50:
[...]

Fijn dat je zo generaliseert. De rest van ons probeert hier een beetje met argumenten en wederzijds respect een discussie te voeren. Voel er weinig voor om me dan te laten wegzetten als vreselijk activistisch met een tunnelvisie.
Prove me wrong.
Dat is gewoon mijn ervaring, en wie de schoen past ?
Ik zei "de meesten" en niet allemaal dus om je gelijk aangesproken te voelen doe je zelf.

En als ik de discussie hier een beetje heb doorgelezen vind ik het persoonlijk bij velen te ver doorslaan.
Dat is mijn mening, en vanuit mijn eigen ervaring met "vegans" vind ik velen te ver doordraven,en die mag ik dan ook gewoon uitspreken.

To do or not to do...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Barrycade schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 13:56:
[...]

Schaal grootte en efficiënte verwerking. Die geliefde soja is heel handig om onder beheerste omstandigheden (schuur / hok) een plofkip met een beetje water naar een kip van 2 kilo te laten groeien in 6 weken en dan heeft ze een maat die perfect machinaal uitgebeend kan worden. Bijna alles van die kip wordt verwerkt tot producten. Er blijft bijna niets van over.

Maar in hoeverre is het voor een Nederlandse vegan te overleven als hij zich niet richt op eiwitbronnen die gestoeld zijn op soja en rijst en dus uit het buitenland ? En zich zou moeten richten op seizoensgroenten?
Zouden jullie dan ook nog zo die-hard zijn?
Zolang die buitenlandse eiwitbronnen duurzamer zijn dan het vlees (vaak ook uit het buitenland of dieren gevoed met buitenlandse eiwitten) dan is het toch geen probleem?

Kleine stapjes helpen al. Als iemand 0.0 vervuiling wil bereiken dan is er maar één mogelijkheid en dat is uit het leven stappen (en zelfs dan zal je bij de ontbinding van je lichaam nog even door vervuilen).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

iew schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 13:58:
[...]

Ik zei "de meesten" en niet allemaal dus om je gelijk aangesproken te voelen doe je zelf.

En als ik de discussie hier een beetje heb doorgelezen vind ik het persoonlijk bij velen te ver doorslaan.
Dat is mijn mening, en vanuit mijn eigen ervaring met "vegans" vind ik velen te ver doordraven,en die mag ik dan ook gewoon uitspreken.
Ik vind dat Moslim mannen maar weinig respect hebben voor vrouwen en dat ze tever doorslaan in het naleven van de Koran. Dat is mijn mening, en vanuit mijn eigen ervaring met moslims vind ik velen te ver doordraven, en die (mening) mag ik dan ook gewoon uitspreken.

See what I did there?

Doe het gewoon niet. Helpt de discussie compleet niet. Kan ik net zo goed gaan roeptoeteren dat 'omni's ' blinde schapen zijn die graag onwetend blijven zodat ze maar kunnen roepen 'ja maar vlees smaakt zo lekker' en 'bacon tho!'

Je mag het uiteraard niet eens zijn met dat bepaalde mensen het in jouw optiek te ver doodraven. Maar jij bent met je uitspraken aan het generaliseren en daar wordt geen discussie beter van. Verwoord het dan ook gewoon met 'na dit topic doorgelezen te hebben vind ik wel dat sommige hierin erg ver gaan waar ik mij niet in kan vinden omdat XYZ'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
iew schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 13:58:
[...]

Ok, sorry dat ik mij aangesproken voelde, maar dat krijg je misschien omdat je hem nogal scherp aanzette. Mag ik dan wel vragen naar wat je bedoelt met activistisch, of te ver doordraven? Want ik ben het met je eens dat het irritant is als mensen hun levenswijze aan je proberen op te dringen. De meeste mensen die ik ken doen dat echter niet.
Tenzij je 'praten over vegetarisch eten' ook al activistisch vindt. Maar zo lust ik er ook nog wel eentje, want omnivoren praten minstens net zo vaak over het eten van dierlijke producten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WolfsRain
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19-09 12:08
Wat heeft mijn honden en katten veganistisch voeren met doorslaan te maken?

Er is inmiddels best veel wetenschappelijk bewijs dat het mogelijk is, het vermindert enorm veel dierenleed(ongeveer 1/3e van de vleesmassa gaat naar onze huisdieren in de westerse wereld), het is niet minder natuurlijk dan rund, varken of oceanvis voor je hond of kat. Bovenal lijd je dier er gezondheidstechnisch dus niet onder en bij ons vinden ze het ook nog eens enorm lekker. What's not to like?

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5035952/

https://vecado.ca/pages/cats101

https://www.vegavriend.nl...t-dierenarts-erik-heylen/

http://www.vegepets.info/

https://www.nrc.nl/nieuws...als-alle-fransen-a1586760

[ Voor 25% gewijzigd door WolfsRain op 09-10-2018 14:15 ]

5800X3D, X570 TUF Pro, 32 GB 3600C16, 3080 TI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
WolfsRain schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 14:10:
Er is inmiddels best veel wetenschappelijk bewijs dat het mogelijk is, het vermindert enorm veel dierenleed
Misschien ben ik wat lui geweest in mijn eigen zoektocht, maar heb je dat toevallig paraat, of wat goede tips om door te lezen? Ik vind het naar aanleiding van deze discussie wel interessant, en als ik echt zonder lange termijn nadelen mijn katten net zo goed vega-brokjes kan geven dan doe ik dat net zo lief. Heb echter zelf altijd begrepen dat het risicovol is vanwege een mogelijk taurinetekort (risico op blindheid) en B12 tekort (andere narigheid).

Is er al wetenschappelijk onderzoek naar de langetermijn gevolgen van een plantaardig dieet bij katten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WolfsRain
Kurkentrekker schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 14:13:
[...]

Misschien ben ik wat lui geweest in mijn eigen zoektocht, maar heb je dat toevallig paraat, of wat goede tips om door te lezen? Ik vind het naar aanleiding van deze discussie wel interessant, en als ik echt zonder lange termijn nadelen mijn katten net zo goed vega-brokjes kan geven dan doe ik dat net zo lief. Heb echter zelf altijd begrepen dat het risicovol is vanwege een mogelijk taurinetekort (risico op blindheid) en B12 tekort (andere narigheid).

Is er al wetenschappelijk onderzoek naar de langetermijn gevolgen van een plantaardig dieet bij katten?
Check de bronnen die ik hierboven gelinkt heb.

B12 wordt zowel synthetisch toegevoegd aan vleesbrokken als aan vegan brokken. Zelfde geldt voor taurine. Heeft te maken met het feit dat bij het productieproces de vaak hoge temperaturen met name taurine kapot maken.

B12 komt trouwens van bacteriën in de grond, heeft dus vrij weinig met dierlijk voedsel te maken..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• a fly
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 26-05 10:25
Kurkentrekker schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 14:13:

Vegan kattenvoer wordt gemaakt door de eiwitten op te breken tot hun aminozuren, en dan wat vitamines en taurine (ook een aminozuur) toe te voegen. Dit maakt het hypoallergeen. Voor zover bekend heeft hypoallergeen voer geen nadelige invloed op de gezondheid. Er is geen onderscheid meer te maken of de bron plantaardig of dierlijk was door dit proces.

"Don't try this at home. We are professionals; We've been doing this since yesterday"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
emnich schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 13:28:
Dit doet mij toch een beetje denken aan het argument dat het beest toch al dood is dus je net zo goed het
pakje vlees uit de supermarkt mee kan nemen. Dat ene pakje vlees laten liggen doet ook helemaal niets met de productie er van.

Dat is overigens geen waarde oordeel want ik denk dat je beter je huisdier vlees kan geven dan het zelf eten maar de argumentatie rammelt bij mij wat...
Een beetje gelijk heb je wel natuurlijk. Maar dan nog is het mijn keuze om vegan te zijn. Niet de keuze van mijn katten. Op dit moment heb ik er geen problemen mee om mijn katten normaal vleeshoudend voer te geven. Net zoals ik er op het moment geen probleem mee heb om producten waar leer in zit die ik al in bezit heb te blijven gebruiken. Wie weet verandert dat nog eens in de toekomst?
Als ik inkopen doe voor mijn avondeten dan heb ik niet zelden voor €6 à €7 alle ingrediënten voor elkaar voor 4-5 warme maaltijden. Als het meer dan dat is, dan heb ik er iets in gedaan wat ook door een goedkoper alternatief vervangen zou kunnen worden. Zoals ik laatst voor ruim €5 cantharellen in de pan heb gestopt. Dat had ik ook kunnen doen met €1 aan champignons maar ik wilde eens wat anders. Vele malen duurder? Hoezo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

emnich schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 14:05:
[...]

Zolang die buitenlandse eiwitbronnen duurzamer zijn dan het vlees (vaak ook uit het buitenland of dieren gevoed met buitenlandse eiwitten) dan is het toch geen probleem?

Kleine stapjes helpen al. Als iemand 0.0 vervuiling wil bereiken dan is er maar één mogelijkheid en dat is uit het leven stappen (en zelfs dan zal je bij de ontbinding van je lichaam nog even door vervuilen).
Maar mijn vraag is meer; in hoe verre zou je als Nederlandse vegan aan je voedingsbehoeften kunnen voldoen als je geen toegang zou hebben tot tropische eiwitvervangers?

Dus ook geen kikkererwten, geen rijstmelk, geen soja. Blijft er dan nog wat te eten over, of wordt het dan wat saai?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iew

iew

What the...?!

Notna schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 14:08:
[...]

Ik vind dat Moslim mannen maar weinig respect hebben voor vrouwen en dat ze tever doorslaan in het naleven van de Koran. Dat is mijn mening, en vanuit mijn eigen ervaring met moslims vind ik velen te ver doordraven, en die (mening) mag ik dan ook gewoon uitspreken.

See what I did there?

Doe het gewoon niet. Helpt de discussie compleet niet. Kan ik net zo goed gaan roeptoeteren dat 'omni's ' blinde schapen zijn die graag onwetend blijven zodat ze maar kunnen roepen 'ja maar vlees smaakt zo lekker' en 'bacon tho!'

Je mag het uiteraard niet eens zijn met dat bepaalde mensen het in jouw optiek te ver doodraven. Maar jij bent met je uitspraken aan het generaliseren en daar wordt geen discussie beter van. Verwoord het dan ook gewoon met 'na dit topic doorgelezen te hebben vind ik wel dat sommige hierin erg ver gaan waar ik mij niet in kan vinden omdat XYZ'
Kijk dit bedoel ik dus, maar ik ben al weer weg hoor, zoals altijd hier moet je mee deugen of je word met dit soort epistels duidelijk gemaakt dat wanneer je niet bij het "groepje" hoort of wil horen omdat je een adndere mening hebt,je niet mee mag praten.

Middels het direct roepen van discriminatie,generalisatie etc etc plak der maar een stickertje op, en het in de slachtofferrol kruipen.
Nou doe je best met al je zogenaamde genuanceer, en vergeet niet te klagen bij de admin van dit topic...

Have a nice day.

To do or not to do...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:06

Garyu

WW

iew schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 14:33:
[...]

Kijk dit bedoel ik dus, maar ik ben al weer weg hoor, zoals altijd hier moet je mee deugen of je word met dit soort epistels duidelijk gemaakt dat wanneer je niet bij het "groepje" hoort of wil horen omdat je een adndere mening hebt,je niet mee mag praten.

Middels het direct roepen van discriminatie,generalisatie etc etc plak der maar een stickertje op, en het in de slachtofferrol kruipen.
Nou doe je best met al je zogenaamde genuanceer, en vergeet niet te klagen bij de admin van dit topic...

Have a nice day.
Wie kruipt er nu precies in de slachtofferrol? Wie stelt, bewijst is nu eenmaal het credo. Als je dat niet kunt of wilt, dan is het inderdaad beter om niet te komen trollen :z

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
Barrycade schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 14:30:
Maar mijn vraag is meer; in hoe verre zou je als Nederlandse vegan aan je voedingsbehoeften kunnen voldoen als je geen toegang zou hebben tot tropische eiwitvervangers?

Dus ook geen kikkererwten, geen rijstmelk, geen soja. Blijft er dan nog wat te eten over, of wordt het dan wat saai?
Een boterham met pindakaas heeft ook een zeer compleet eiwitprofiel. Het voordeel van dingen als kikkererwten en soja is dat ze van zichzelf al een heel compleet eiwitprofiel hebben. Maar laten granen en bonen elkaar nou over het algemeen redelijk goed aanvullen... En granen en bonen, die hebben we hier zeker wel. Probleem opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious

WhySoSerious

Be the change.

Topicstarter
iew schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 14:33:
[...]

Have a nice day.
Beste @iew , jammer om dit te moeten lezen. Helaas heb je je in het verleden in dit topic ook al zo opgesteld. Dit is simpelweg niet constructief, punt.

Als je nou een vraag hebt over waarom dit, kunnen wij XYZ aandragen (of niet natuurlijk, en moeten we bij onszelf ten rade gaan). Maar als je dit onderwerp niet constructief wilt benaderen is het wellicht beter dat je wegblijft. Wat ik oprecht jammer zou vinden. Uiteindelijk is ons doel alle neuzen dezelfde kant op te laten wijzen, en niet in een loopravenoorlog te geraken.
[...]

Interessante vraag. Durf zelf niet zo goed op te noemen wat er in Nederland allemaal verbouwd wordt. Iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iew

iew

What the...?!

Garyu schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 14:35:
[...]

Wie kruipt er nu precies in de slachtofferrol? Wie stelt, bewijst is nu eenmaal het credo. Als je dat niet kunt of wilt, dan is het inderdaad beter om niet te komen trollen :z
Trollen...

Precies, i rest my case... (andere mening=trol)

To do or not to do...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WolfsRain
iew schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 14:45:
[...]

Trollen...

Precies, i rest my case... (andere mening=trol)
Een andere mening is prima, onderbouw die dan wel en wees constructief. Alle veganisten over één kam scheren is niet de juiste weg om een gezonde discussie aan te gaan.

Lees je allereerst eens in, kijk eens naar termen als speciesisme, en kom dan met gedegen argumenten waarom je vindt dat veganisme te ver gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
WhySoSerious schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 14:45:
Interessante vraag. Durf zelf niet zo goed op te noemen wat er in Nederland allemaal verbouwd wordt. Iemand?
En dan nog, waarom zou je alleen dingen eten die hier verbouwd worden, dan? Vleeseters halen ook ham uit Italië, biefstuk uit Argentinië en Japan, etc etc etc. Het punt van veganisme is juist dat wij met onze huidige kennis en technologieën geen dierlijke producten meer hoeven te eten. Dus eigenlijk is elk dier in de bio-industrie onnodig. Want we kunnen zonder. En wie kan er nou tegen het willen vermijden van onnodig dierenleed zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Mx. Alba schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 14:40:
[...]

Een boterham met pindakaas heeft ook een zeer compleet eiwitprofiel. Het voordeel van dingen als kikkererwten en soja is dat ze van zichzelf al een heel compleet eiwitprofiel hebben. Maar laten granen en bonen elkaar nou over het algemeen redelijk goed aanvullen... En granen en bonen, die hebben we hier zeker wel. Probleem opgelost.
Pinda is ook tropisch, of in ieder geval niet Europees. Maar zou je dus vegan kunnen zijn met alleen producten uit de EU?

In hoe verre spice je de gerechten op met tropische ingrediënten?

Albantar gaat dus voornamelijk uit het dierenleed blijkbaar.

Ik ben vlees aan het minderen uit klimaat oogpunt dus slepen van voedsel staat me wat tegen. En niet alleen wegens transport maar uit verspilling die met zo'n lange keten komt kijken en ontbossing. En het deel dat je eten wegsleept uit gebieden waar locale mensen slechte toegang hebben tot voeding (quinoa, rijst, soja).

Maar vind het lastig om lekkere recepten te vinden zonder tropische invloeden.

[ Voor 26% gewijzigd door Barrycade op 09-10-2018 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
Barrycade schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 14:50:
Pinda is ook tropisch, of in ieder geval niet Europees. Maar zou je dus vegan kunnen zijn met alleen producten uit de EU?

Aardappels komen ook uit Amerika, bijvoorbeeld. Reken je die dan wel mee of niet? Tarwe komt uit het midden-oosten. Mag dat wel, volgens jou, of niet? Peper komt uit Azië... Mag dat?

En die boterham met pindakaas was slechts één voorbeeld. Er zijn heel veel bonen die hier wel groeien. Sperciebonen, erwten, bruine bonen, witte bonen, tuinbonen, etc etc etc.

Nogmaals: het centrale idee is dat we met onze huidige kennis en technologieën geen dierlijke producten meer nodig hebben. Dus waarom zou je dan nog doorgaan met al dat (per definitie) onnodige dierenleed?

[ Voor 11% gewijzigd door Mx. Alba op 09-10-2018 14:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:06

Garyu

WW

Barrycade schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 14:50:
[...]

Natuurlijk kan het. Het is een kwestie van opletten wat je koopt. Je beperkt jezelf echter mogelijk wel heel erg ver als je alles wat van buiten je eigen achtertuin komt laat staan.

De gemiddelde veganist zal best een idealist zijn, maar dat betekent niet dat ze alleen nog maar bezig zijn met hun eten. Ik heb persoonlijk ook gewoon een gezin en een fulltime baan en geen tijd om zelf mijn eigen vegane eten aan te bouwen in mijn (overigens niet-bestaande) tuintje.

Overigens vind ik slepen-met-eten ook niet ideaal, en probeer dus wel lokale groente te kopen. Maar af en toe een banaan of een kiwi vinden de kinderen ook lekker, en lokale soja-aanbouw is niet bepaald opgewassen tegen de hoeveelheden die er lokaal ook geconsumeerd worden.

En dan kan je ook nog kijken naar verpakkingen natuurlijk. Want ook dat is vanwege klimaat etc beter om te vermijden. En hoe ga je zelf boodschappen doen? Op de fiets / thuisbezorgen / met de auto van winkel naar winkel? Ook hier kan je klimaattechnisch aardig wat besparen door je boodschappen met de fiets te halen natuurlijk.

[ Voor 28% gewijzigd door Garyu op 09-10-2018 14:58 ]

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

[...]

Ik denk dat je heel creatief moet worden, maar het moet niet onmogelijk zijn. Random voorbeeld van seizoensproducten in september:

https://www.eigenwijsblij...roente-en-fruit-september

Puur kijkende naar alleen proteïne bijv; Asperges, broccoli, bloemkool, aardappelen, spruiten.

Mwa, het moet te doen zijn. De kunst zal hem liggen in creatief kunnen koken en kunnen blijven variëren. Of je moet dat geen punt vinden en week in, week uit hetzelfde eten.

Je maakt het jezelf wel heel moeilijk overigens. Ik let bijv,. wel op dat het meeste fruit wat wij eten uit NL komt waar mogelijk. Maar zo extreem als alles te weren ga ik niet.
iew schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 14:59:
[...]

Joh wat heb ik nu eigenlijk helemaal gezegd ? en moet je zien wat een heisa er gelijk van gemaakt word.

Omdat je vegan bent je huisdier ook maar vegan maken ? en dat mijn ervaring is dat de meeste vegans nogal activistisch over komen ? (hence je huisdier dan ook maar vegan maken)

Nou nou wat erg zeg...
Wat is jouw definitie van activistisch? Mijn definitie daarvan is dat ik weiger met vleeseters om te gaan, dat ik mensen met bond ga besmeuren met bloed of rode verf, dat ik iedere keer dat ik iemand vlees zie eten hele epistelen ga opsommen over waarom dat zo slecht is etc. doe doe ik overigens niet, want daar heb ik geen zin in nochtans vind ik het constructief. In mijn sociale kringen ga ik vaak genoeg uit eten met (extreme) vleeseters. Ik vind het jammer dat ze dat doen maar daar houdt het ook bij op. En we hebben een uitermate gezellige avond hoor als we uit eten gaan

Niet dat je kijkt naar wat de mogelijkheden zijn voor je gezin, incl. huisideren.

[ Voor 41% gewijzigd door Notna op 09-10-2018 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iew

iew

What the...?!

WhySoSerious schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 14:45:
[...]

Beste @iew , jammer om dit te moeten lezen. Helaas heb je je in het verleden in dit topic ook al zo opgesteld. Dit is simpelweg niet constructief, punt.

Als je nou een vraag hebt over waarom dit, kunnen wij XYZ aandragen (of niet natuurlijk, en moeten we bij onszelf ten rade gaan). Maar als je dit onderwerp niet constructief wilt benaderen is het wellicht beter dat je wegblijft. Wat ik oprecht jammer zou vinden. Uiteindelijk is ons doel alle neuzen dezelfde kant op te laten wijzen, en niet in een loopravenoorlog te geraken.
Joh wat heb ik nu eigenlijk helemaal gezegd ? en moet je zien wat een heisa er gelijk van gemaakt word.

Omdat je vegan bent je huisdier ook maar vegan maken ? en dat mijn ervaring is dat de meeste vegans nogal activistisch over komen ? (hence je huisdier dan ook maar vegan maken)

Nou nou wat erg zeg...

To do or not to do...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Mx. Alba schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 14:40:
[...]

Wat bedoel je precies met eiwitprofiel?

M.b.t. de hoeveelheid eiwit komt een boterham met pindakaas per 100 gram ongeveer gelijk met 100 gram sojabonen, maar je krijgt er bij die boterham wel een hoop vet en koolhydraten bij cadeau.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iew

iew

What the...?!

WolfsRain schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 14:48:
[...]

Een andere mening is prima, onderbouw die dan wel en wees constructief. Alle veganisten over één kam scheren is niet de juiste weg om een gezonde discussie aan te gaan.

Lees je allereerst eens in, kijk eens naar termen als speciesisme, en kom dan met gedegen argumenten waarom je vindt dat veganisme te ver gaat.
Heb ik gedaan, moet ik echt alles volledig uit gaan zitten kauwen omdat er anders gelijk conclusies getrokken worden omwille van iets wat ik niet gezegd heb ?

*knip*

Offtopic en op de man, dus weg.Graag ontopic blijven reageren.

[ Voor 10% gewijzigd door janvanduschoten op 09-10-2018 16:36 ]

To do or not to do...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
FirePuma142 schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 15:01:
Wat bedoel je precies met eiwitprofiel?

M.b.t. de hoeveelheid eiwit komt een boterham met pindakaas per 100 gram ongeveer gelijk met 100 gram sojabonen, maar je krijgt er bij die boterham wel een hoop vet en koolhydraten bij cadeau.
Eiwit is niet eenvormig. Er zijn een heleboel verschillende soorten eiwitten, en het is het beste om die in optimale verhoudingen binnen te krijgen. Dierlijke producten zoals vlees, zuivel en eieren hebben een vrijwel optimale verhouding. Plantaardige producten hebben over het algemeen van bepaalde soorten eiwitten te veel of juist te weinig. Op enkele uitzonderingen na, zoals soja en quinoa bijvoorbeeld, die een heel compleet eiwitprofiel hebben.

Maar het eiwitprofiel van een individueel ingrediënt hoeft natuurlijk niet helemaal compleet te zijn. En in de praktijk kan je er vanuit gaan dat granen en bonen eiwitprofielen hebben die elkaar heel goed aanvullen. Granen op zich zijn incompleet, bonen op zich zijn ook incompleet, maar combineer granen en bonen en je hebt opeens een eiwitprofiel dat niet onderdoet voor dat van soja of quinoa.

Oftewel: het gaat niet alleen om de kwantiteit van de eiwitten die je eet, maar ook over de kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iew

iew

What the...?!

Notna schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 14:57:
[...]

Wat is jouw definitie van activistisch?
Je huisdieren ook maar direct op een vegan menu zetten vind ik persoonlijk al behoorlijk activistisch.
Het zijn niet de dieren die de wereld en een gezonde voedselketen verkloten maar de mensen en bedrijven.

Mag ik gewoon vinden dat het veelal te ver door slaat ? Ja volgens mij mag ik dat gewoon.

To do or not to do...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhySoSerious

WhySoSerious

Be the change.

Topicstarter
iew schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 14:59:
[...]

Nou nou wat erg zeg...
Eerlijk gezegd kom je wel weer het topic binnen met de subtiliteit van een SWAT-team haha :D

Als je nou in was gegaan op die overproductie en massaproductie om zo elkaars gedachtengang te verkennen hadden we wellicht wat van elkaar kunnen leren. Maar als je een term als activisme, en die is nogal breed, erin gooit schop je mensen tegen het zere been. Ik spreek jou toch ook niet aan met dierendoder? Tenzij je activisme beschouwt als je handelingen aanpssen, en dan is een veganist per se een activist :+

Maar waarom zouden we honden en katten niet op een plantaardig dieet mogen zetten? We hebben honden bijvoorbeeld al zo'n 15.000 jaar geleden gedomesticeerd. Waarom wel hun gedrag en voorkomen aanpassen, maar als het om eten gaat, ze nog als wolven beschouwen? Btw, hoe goedkoper het voedsel, hoe groter het aandeel granen etc. Je kunt dus al stemmen dat honden en katten alleseters zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

iew schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 15:07:
[...]

Je huisdieren ook maar direct op een vegan menu zetten vind ik persoonlijk al behoorlijk activistisch.
Het zijn niet de dieren die de wereld en een gezonde voedselketen verkloten maar de mensen en bedrijven.

Mag ik gewoon vinden dat het veelal te ver door slaat ? Ja volgens mij mag ik dat gewoon.
Dat mag prima, maar ik denk dat het mank loopt door het gebruik van het woord activistisch ;) Laat ik het anders zeggen; het kwam op mij verkeerd over doordat je dat woord gebruikte. Ik heb daar echt een totaal ander beeld van.

Overigens; het zijn wellicht niet de dieren die de boel verklooien, maar ze zijn wel debet aan het verklooien
doordat ze een extensie zijn van onze consumptie. Aangezien een veganist graag het leed minimaliseert, is een logische gevolgtrekking dat je daar óók je dieren op zet. Immers; als je geen restvlees voor ze koopt, is de noodzaak voor restvlees er ook minder wat weer bijdraagt aan het geheel.

[ Voor 9% gewijzigd door Notna op 09-10-2018 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
iew schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 15:07:
Voor diervoeders is het niet anders dan voor menselijke voeding: het maakt geen bal uit waar het van gemaakt is. Het gaat erom wat erin zit. En vegan diervoeders doen tegenwoordig niet meer onder voor "normale" diervoeders. Sterker nog, in normale diervoeders heb je meer risico op antibiotica, hormonen etc die erin zitten (afkomstig van de dierlijke producten die erin verwerkt zijn).
Natuurlijk mag je dat vinden. Ik vind bijvoorbeeld dat de "productificatie" van dieren in onze huidige economie veel te ver doorslaat. Ik zag laatst zelfs een vrachtwagen vol varkens rijden met daarop het woord "dierstroombemiddeling"... Kom op, we hebben het wel over relatief intelligente levende dieren - niet over één of ander simpel product!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iew

iew

What the...?!

Offtopic, dus weg.

[ Voor 97% gewijzigd door janvanduschoten op 09-10-2018 16:38 ]

To do or not to do...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Offtopic, dus weg.

[ Voor 110% gewijzigd door janvanduschoten op 09-10-2018 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iew

iew

What the...?!

Mx. Alba schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 15:10:
[...]

Voor diervoeders is het niet anders dan voor menselijke voeding: het maakt geen bal uit waar het van gemaakt is. Het gaat erom wat erin zit. En vegan diervoeders doen tegenwoordig niet meer onder voor "normale" diervoeders. Sterker nog, in normale diervoeders heb je meer risico op antibiotica, hormonen etc die erin zitten (afkomstig van de dierlijke producten die erin verwerkt zijn).

[...]

Natuurlijk mag je dat vinden. Ik vind bijvoorbeeld dat de "productificatie" van dieren in onze huidige economie veel te ver doorslaat. Ik zag laatst zelfs een vrachtwagen vol varkens rijden met daarop het woord "dierstroombemiddeling"... Kom op, we hebben het wel over relatief intelligente levende dieren - niet over één of ander simpel product!
Dat laatste ben ik helemaal met je eens, ik zei ook al overproductie/massa productie is het probleem, fabrikanten,winst, meer meer.
Maar ook de hele vegan* vegetarische bussenis is een hype en verdienmodel geworden met overproductie die ook niet goed is voor de natuur.

Soja en palmolie ? laten we gewoon eens enorm gaan minimaliseren, weg met de verpakkingsindustrie en lang houdbare meuk, terug naar (veel)minder maar vers. op normale schaal, ipv mega industrieën.
Lijkt mij veel zinvoller.

To do or not to do...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
iew schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 15:14:
[...]

Scherp aanzette ? tsjeesus zeg aanstelleritus is ook een vak.
Waar zeg ik dat mensen het aan mij opdringen ? iemand woorden in de mond leggen noem ik dit.
Je huisdieren ook maar verplicht op een vegan dieet zetten vind ik te ver doordraven, maar dat is dus wat ik zei...

En vervolgens springen mensen hier gelijk uit hun panty, voelen zich aangesproken etc etc, nuance werkt 2 kanten op toch ?
Ik zal voortaan alles héééél voorzichtig en uitgekauwd formuleren, ongelofelijk dat een gewoon gesprek hier niet eens meer mogelijk is omdat tegenwoordig zowat <--- iedereen gelijk gekwetst, zich aangesproken of overstuur raakt (*zucht)
Lees nu je eigen post die ik hier quote nog eens terug en beweer dan met droge ogen dat dat een nette, neutrale, rustige post is?

Het komt allemaal zeer driftkikkerig over en op geen enkele wijze genuanceerd - en dan verwijt je ons ervan niet genuanceerd te zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious

WhySoSerious

Be the change.

Topicstarter
[...]

Waar zeg ik dat mensen het aan mij opdringen ? iemand woorden in de mond leggen noem ik dit.
Je huisdieren ook maar verplicht op een vegan dieet zetten vind ik te ver doordraven, maar dat is dus wat ik zei...

En vervolgens springen mensen hier gelijk uit hun panty, voelen zich aangesproken etc etc, nuance werkt 2 kanten op toch ?
Ik zal voortaan alles héééél voorzichtig en uitgekauwd formuleren, ongelofelijk dat een gewoon gesprek hier niet eens meer mogelijk is omdat tegenwoordig zowat <--- iedereen gelijk gekwetst, zich aangesproken of overstuur raakt (*zucht)
Jij bent ook snel overstuur zeg. Zucht.

En je niet willen verdiepen in mensen die anders denken vind ik ook maar veel te ver gaan zeg.

Vervelend om dit steeds zo te moeten lezen he? Tenzij je het aanslaan van deze toon als een normaal gesprek beschouwt, maar dan ben ik blij dat ik je niet IRL ken. Met je Fuji-camera. Nikon is toch veel beter. Mag ik dat gewoon vinden? Ja dat mag ik gewoon.

Nogmaals, laten we het inhoudelijk houden. Hier wordt niemand slimmer van. En blijkbaar moeten we bij het onderwerp veganisme op onze toon richting de ander letten. Is dat jammer? Ja. Maar dat betekent niet dat we niet respectvol met elkaar kunnen praten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Mx. Alba schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 15:06:
[...]

Oftewel: het gaat niet alleen om de kwantiteit van de eiwitten die je eet, maar ook over de kwaliteit.
Helder. Aminozuren dus. In die context was eiwitprofiel als term me niet bekend :)

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WolfsRain
iew schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 15:20:
[...]

Dat laatste ben ik helemaal met je eens, ik zei ook al overproductie/massa productie is het probleem, fabrikanten,winst, meer meer.
Maar ook de hele vegan* vegetarische bussenis is een hype en verdienmodel geworden met overproductie die ook niet goed is voor de natuur.

Soja en palmolie ? laten we gewoon eens enorm gaan minimaliseren, weg met de verpakkingsindustrie en lang houdbare meuk, terug naar (veel)minder maar vers. op normale schaal, ipv mega industrieën.
Lijkt mij veel zinvoller.
Soja gaat voor het grootste gedeelte(afhankelijk van welk werelddeel, in Amerika bijvoorbeeld ruim 90%) ook naar de veeindustrie.
https://soygrowers.com/is...other/animal-agriculture/

Palmolie, tjah, meest effectieve olie, in termen van grondgebruik en veelzijdigheid. Check ook:
https://thegreenvegans.co...e-boycotten-nog-slechter/

[ Voor 3% gewijzigd door WolfsRain op 09-10-2018 15:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
FirePuma142 schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 15:24:
[...]

Helder. Aminozuren dus. In die context was eiwitprofiel als term me niet bekend :)
Aha, op die fiets. Langs elkaar heen praten is ook een kunst, blijkt maar weer :D
WolfsRain schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 15:25:
Palmolie, tjah, meest effectieve olie, in termen van grondgebruik en veelzijdigheid. Check ook:
En de meeste palmolie gaat naar de productie van biobrandstoffen. Daarna de grootste afnemer is ... de bio-industrie. Pas ergens daarna komt menselijke consumptie om de hoek. Juist omdat palmolie zo efficiënt geproduceerd wordt, wordt het voor van alles en nog wat gebruikt wat niet met menselijke consumptie te maken heeft...

[ Voor 52% gewijzigd door Mx. Alba op 09-10-2018 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iew

iew

What the...?!

Notna schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 15:16:
[...]

Is je kinderen veganistisch opvoeden dan ook te ver doordraven voor je? Oprechte vraag overigens, dan weet ik tenminste in wat voor kader we praten.
Ik weet namelijk niet of je het een probleem vind dat een huisdier van nature een carnivoor is en je het daarom dwingt iets te eten waar ze niet voor 'gebouwd' zijn of dat je het opleggen van het dieet en sich een probleem vindt omdat er geen (echte)consensus is tussen huisdier eigenaar en huisdier.
Kinderen,

Nee vind ik niet, zolang ze wel mogen kiezen wanneer ze het wel graag eten omdat ze het lekker vinden omdat ze het bijvoorbeeld bij een vriendje/dinnetje een keer stiekum geproefd hebben.
Ze bewust maken over waar vlees vandaan komt vind ik wel belangrijk, het moeten uiteindelijk toch zelfstandig denkende mensen worden en niet wanneer ze volwassen zijn door de ouder veroordeeld omdat ze bijvoorbeeld toch graag een stukkie vlees eten en daar voor kiezen.

Huisdieren,

Een dier moet voedsel krijgen dat normaliter bij het dier past, hetzij om medische redenen niet kan/ongezond is.
Een hond breekt amper zetmeel af, het is beter om op te letten dat er geen zetmeel in je diervoeder zit bij een hond ipv op vlees te letten.
Het zal heus allemaal wel goed bedoeld zijn maar waarom dieren hier mee lastig vallen ? (veganisme)

Industrieën/fabrikanten slopen alles in de natuur, eerst met vlees (en nog) en nu ook met vegan producten.
Over en massa productie is het probleem.

To do or not to do...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iew

iew

What the...?!

WolfsRain schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 15:25:
[...]

Soja gaat voor het grootste gedeelte(afhankelijk van welk werelddeel, in Amerika bijvoorbeeld ruim 90%) ook naar de veeindustrie.
https://soygrowers.com/is...other/animal-agriculture/

Klinkt leuk "effectief", maar effectief word daar een heleboel natuur voor gesloopt.

To do or not to do...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iew

iew

What the...?!

WhySoSerious schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 15:21:
[...]

Jij bent ook snel overstuur zeg. Zucht.

En je niet willen verdiepen in mensen die anders denken vind ik ook maar veel te ver gaan zeg.

Vervelend om dit steeds zo te moeten lezen he? Tenzij je het aanslaan van deze toon als een normaal gesprek beschouwt, maar dan ben ik blij dat ik je niet IRL ken. Met je Fuji-camera. Nikon is toch veel beter. Mag ik dat gewoon vinden? Ja dat mag ik gewoon.

Nogmaals, laten we het inhoudelijk houden. Hier wordt niemand slimmer van. En blijkbaar moeten we bij het onderwerp veganisme op onze toon richting de ander letten. Is dat jammer? Ja. Maar dat betekent niet dat we niet respectvol met elkaar kunnen praten.
Wat doe jij kinderachtig zeg om je gelijk te halen.
Hou gewoon op met mij woorden in de mond te leggen met dat soort idiote vergelijkingen.
Is dit een stukje machtsvertoon soms ?

To do or not to do...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WolfsRain
iew schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 15:31:
[...]

Kinderen,

Nee vind ik niet, zolang ze wel mogen kiezen wanneer ze het wel graag eten omdat ze het lekker vinden omdat ze het bijvoorbeeld bij een vriendje/dinnetje een keer stiekum geproefd hebben.
Ze bewust maken over waar vlees vandaan komt vind ik wel belangrijk, het moeten uiteindelijk toch zelfstandig denkende mensen worden en niet wanneer ze volwassen zijn door de ouder veroordeeld omdat ze bijvoorbeeld toch graag een stukkie vlees eten en daar voor kiezen.

Huisdieren,

Een dier moet voedsel krijgen dat normaliter bij het dier past, hetzij om medische redenen niet kan/ongezond is.
Een hond breekt amper zetmeel af, het is beter om op te letten dat er geen zetmeel in je diervoeder zit bij een hond ipv op vlees te letten.
Het zal heus allemaal wel goed bedoeld zijn maar waarom dieren hier mee lastig vallen ? (veganisme)

Industrieën/fabrikanten slopen alles in de natuur, eerst met vlees (en nog) en nu ook met vegan producten.
Waarmee val ik mijn huisdieren lastig dan? Jij neemt je hond en kat wel mee naar de ranzijn en laat ze hun eigen dierenvoer uit kiezen?

Zolang wij huisdieren domesticeren, en er meer en meer mensen bij komen, zitten we met een probleem. De enige oplossing is reductie in mensen, het afschaffen van het recht op het houden van dieren en reductie in consumptie. Maar, dat gaat allemaal niet gebeuren.

Dus een reductie in leed bewerkstellig je onder andere door je huisdier veganistisch te voeren, en bijvoorbeeld minder of geen kinderen te krijgen. Zelf veganistisch te leven, plastic reductie, etc etc. Dat is de daad bij het woord voegen.

Mbt zetmelen, dat is echt compleet fout. Honden kunnen bewezen, prima zetmelen verteren en kunnen heel goed op plantaardig voer. Lees nogmaals mijn bronnen door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

iew schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 15:37:
[...]

Wat doe jij kinderachtig zeg om je gelijk te halen.
Hou gewoon op met mij woorden in de mond te leggen met dat soort idiote vergelijkingen.
Is dit een stukje machtsvertoon soms ?
Even voor de goede orde; mensen met een rood naampje zijn mods en/of admins. Topicstarters met een zwarte naam (zoals @WhySoSerious en @WolfsRain ) hebben net zoveel 'macht' als jij en ik :) . Ze kunnen alleen de topicstart (content) aanpassen.
iew schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 15:31:
[...]

Kinderen,

Huisdieren,

Ok, dat is dan iig duidelijk. Opvolgvraag: vind je het dan even kwalijk als ouders hun kinderen een bepaald geloof meegeven en ook zo opvoeden (met alle regels, normen en waarden van dien)?

Ik voed mijn kinderen veelal veganistisch op; ze eten immers wat de pot schaft. En dat ben ik ook van plan zo te houden. Als ze later als ze boven de ~14 jaar oud zijn zelf een overwogen keuze willen maken om dat niet meer te doen moeten ze dat vooral doen. Maar zolang ze hier wonen ga ik het niet bereiden voor ze. Maar dan moet het wel een overwogen keuze zijn, niet doordat peer-pressure ze er toe dwingt.

Maar het lijkt mij stug dat veganistisch opgevoede kinderen zo een switch maken, zeker niet met de huidige (en toekomstige) mogelijkheden om juist veganistisch te blijven eten én de problematiek voor het milieu. Maar daar heb ik geen ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iew

iew

What the...?!

WolfsRain schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 15:38:
[...]

Waarmee val ik mijn huisdieren lastig dan? Jij neemt je hond en kat wel mee naar de ranzijn en laat ze hun eigen dierenvoer uit kiezen?

Zolang wij huisdieren domesticeren, en er meer en meer mensen bij komen, zitten we met een probleem. De enige oplossing is reductie in mensen, het afschaffen van het recht op het houden van dieren en reductie in consumptie. Maar, dat gaat allemaal niet gebeuren.

Dus een reductie in leed bewerkstellig je onder andere door je huisdier veganistisch te voeren, en bijvoorbeeld minder of geen kinderen te krijgen. Zelf veganistisch te leven, plastic reductie, etc etc. Dat is de daad bij het woord voegen.

Mbt zetmelen, dat is echt compleet fout. Honden kunnen bewezen, prima zetmelen verteren en kunnen heel goed op plantaardig voer. Lees nogmaals mijn bronnen door.
En dit bedoel ik dus met doorslaan, ik kom zelf uit de dierenverzorging (beroep) hou alsjeblieft op met je bronnen zeg, honden verteren zetmeel amper.
Ik zou toch eens andere bronnen raadplegen als ik jou was.

Altijd die "mijn bronnen zijn beter dan die van jou discussies hier", wetenschappelijk blabla dit en dat.
Neem de proef eens op de som zou ik zeggen en voer je hond (als je die hebt) lekker aardappelen en witbrood iedere dag, kijken we over een jaartje wat je dan zegt over je "bronnen".

Of vraag het eens aan een dierenarts...

Verder heb ik al meerdere malen gezegd MINDEREN, stoppen met over en massa productie, niet alleen van vlees maar alles <--
En dit is nu wat ik bedoel met tunnelvisie, je hoort en ziet alleen je eigen gepreek,bronnen etc nog maar.

To do or not to do...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boermansjo
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 20-09 09:55
Mx. Alba schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 14:53:
[...]

Aardappels komen ook uit Amerika, bijvoorbeeld. Reken je die dan wel mee of niet? Tarwe komt uit het midden-oosten. Mag dat wel, volgens jou, of niet? Peper komt uit Azië... Mag dat?

En die boterham met pindakaas was slechts één voorbeeld. Er zijn heel veel bonen die hier wel groeien. Sperciebonen, erwten, bruine bonen, witte bonen, tuinbonen, etc etc etc.

Nogmaals: het centrale idee is dat we met onze huidige kennis en technologieën geen dierlijke producten meer nodig hebben. Dus waarom zou je dan nog doorgaan met al dat (per definitie) onnodige dierenleed?
Sla mij niet dood als ik fout ben hé, maar was er geen moment waar blijkbaar soja heel ongezond was ?
(kanker en hormonen die ontregeld worden ofzo)
En nu zit er in bijna elke vleesvervanger redelijk veel soja :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WolfsRain
iew schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 15:47:
[...]

En dit bedoel ik dus met doorslaan, ik kom zelf uit de dierenverzorging (beroep) hou alsjeblieft op met je bronnen zeg, honden verteren zetmeel amper.

Altijd die "mijn bronnen zijn beter dan die van jou discussies hier", wetenschappelijk blabla dit en dat.
Neem de proef eens op de som zou ik zeggen en voer je hond (als je die hebt) lekker aardappelen en witbrood iedere dag, kijken we over een jaartje wat je dan zegt over je "bronnen".

Verder heb ik al meerdere malen gezegd MINDEREN, stoppen met over en massa productie, niet alleen van vlees maar alles <--
En dit is nu wat ik bedoel met tunnelvisie, je hoort en ziet alleen je eigen gepreek,bronnen etc nog maar.
Probeer het zelf?

Mijn honden krijgen al een groot gedeelte van hun leven plantaardig eten, inclusief brood en aardappelen, en die zijn perfect gezond. Ook een van de oudste honden ooit kreeg gewoon zetmelen(bramble).

Ik heb twee dierenartsen(een in den haag en een in amstelveen), die vinden het prima, zijn het eens met mijn keuze en constateren halfjaarlijks dat mijn dieren in goede gezondheid zijn. Ik heb notabene een interview gelinkt met een dierenarts, hoe moeilijk is het om even wat moeite te doen en je in te lezen?

Waarom zou ik andere bronnen aanhalen? Wetenschappelijke bronnen zijn de beste voor hande, en dan link ik ook nog een meta review, wat in principle gewoon een grote sommatie is van heeel veel wetenschappelijk onderzoek.

Nogmaals, kom eens met gedegen argumenten en wetenschappelijke bronnen, en wellicht komen we ergens. Een opleiding dierverzorging zegt verder niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iew

iew

What the...?!

Notna schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 15:46:
[...]

Even voor de goede orde; mensen met een rood naampje zijn mods en/of admins. Topicstarters met een zwarte naam (zoals @WhySoSerious en @WolfsRain ) hebben net zoveel 'macht' als jij en ik :) . Ze kunnen alleen de topicstart (content) aanpassen.

[...]

Ok, dat is dan iig duidelijk. Opvolgvraag: vind je het dan even kwalijk als ouders hun kinderen een bepaald geloof meegeven en ook zo opvoeden (met alle regels, normen en waarden van dien)?

Ik voed mijn kinderen veelal veganistisch op; ze eten immers wat de pot schaft. En dat ben ik ook van plan zo te houden. Als ze later als ze boven de ~14 jaar oud zijn zelf een overwogen keuze willen maken om dat niet meer te doen moeten ze dat vooral doen. Maar zolang ze hier wonen ga ik het niet bereiden voor ze. Maar dan moet het wel een overwogen keuze zijn, niet doordat peer-pressure ze er toe dwingt.

Maar het lijkt mij stug dat veganistisch opgevoede kinderen zo een switch maken, zeker niet met de huidige (en toekomstige) mogelijkheden om juist veganistisch te blijven eten én de problematiek voor het milieu. Maar daar heb ik geen ervaring mee.
Geloof is toch een totaal andere discussie ? waarom dit er bij slepen, ik krijg dan gelijk het idee dat dit een trick question is...

Maar goed, eten wat de pot schaft thuis, prima toch ? nee je hoeft thuis geen vlees te bereiden.
Zolang ze maar niet de wind van voren krijgen wanneer ze elders toch een stukkie vlees hebben gegeten (uit vrije wil) waarom gelijk weer zoiets als "peer pressure" er aan hangen ?

To do or not to do...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iew

iew

What the...?!

WolfsRain schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 15:53:
[...]

Probeer het zelf?

Mijn honden krijgen al een groot gedeelte van hun leven plantaardig eten, inclusief brood en aardappelen, en die zijn perfect gezond. Ook een van de oudste honden ooit kreeg gewoon zetmelen(bramble).

Ik heb twee dierenartsen(een in den haag en een in amstelveen), die vinden het prima, zijn het eens met mijn keuze en constateren halfjaarlijks dat mijn dieren in goede gezondheid zijn. Ik heb notabene een interview gelinkt met een dierenarts, hoe moeilijk is het om even wat moeite te doen en je in te lezen?

Waarom zou ik andere bronnen aanhalen? Wetenschappelijke bronnen zijn de beste voor hande, en dan link ik ook nog een meta review, wat in principle gewoon een grote sommatie is van heeel veel wetenschappelijk onderzoek.

Nogmaals, kom eens met gedegen argumenten en wetenschappelijke bronnen, en wellicht komen we ergens. Een opleiding dierverzorging zegt verder niets.
Okee, een opleiding als ITér zegt dan ook geen moer.
Einde discussie.

To do or not to do...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WolfsRain
Boermansjo schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 15:53:
[...]

Sla mij niet dood als ik fout ben hé, maar was er geen moment waar blijkbaar soja heel ongezond was ?
Nee dat is een lobby geweest. In soja zitten phyto-oestrogenen, geen menselijke. Soja is eigenlijk best wel gezond, tenzij je er kilos van per dag eet :).
iew schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 15:55:
[...]

Okee, een opleiding als ITér zegt dan ook geen moer.
Einde discussie.
Geen idee waar dit op slaat, maar ik laat het er verder bij.

Groetjes van mijn een van mijn niet verterende, half dode hond die dagelijks zetmelen krijgt.

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/z4r49.jpg

[ Voor 28% gewijzigd door WolfsRain op 09-10-2018 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

[...]

* Notna pakt knuppel })

Nee, er was wel een tijd een discussie dat teveel soja zou zorgen voor teveel oestrogeen bij mannen. Maar je moet dan wel achterlijk veel soja consumeren wil je mogelijk daar last van krijgen. Maar ik denk eerder dat je dan problemen krijgt met je darmstelsel en algehele gezonheid dan hangborsten :+
iew schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 15:53:
[...]

Geloof is toch een totaal andere discussie ? waarom dit er bij slepen, ik krijg dan gelijk het idee dat dit een trick question is...

Maar goed, eten wat de pot schaft thuis, prima toch ? nee je hoeft thuis geen vlees te bereiden.
Zolang ze maar niet de wind van voren krijgen wanneer ze elders toch een stukkie vlees hebben gegeten (uit vrije wil) waarom gelijk weer zoiets als "peer pressure" er aan hangen ?
Ik sleep het erbij omdat ik die vraag vaak stel aan mensen die vinden dat ik mijn kinderen indoctrineer door ze veganistisch eten te geven. Het is wederom gewoon een oprechte vraag, geen 'trick question'. Ik probeer gewoon te begrijpen wat mensen hun beweegredenen zijn en hoe ze kijken naar dingen.

En de wind van voren geven zal ik ze niet doen; dat doe ik wel als ze gaan roken of aan de (hard)drugs gaan. Maar ik zou het wel heel jammer vinden en een domme keuze.
En waarom ik peer-pressure opper? Simpel; ik kan mij niet voorstellen dat als je veganistisch wordt opgevoed je uit eigen vrije wil weer vlees gaat consumeren. Als je dat doet nadat je onderzoek gedaan hebt; prima (nog steeds een aparte keuze maar soit). Maar de reden 'omdat Miep het ook eet' is geen reden.

[ Voor 4% gewijzigd door Notna op 09-10-2018 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iew

iew

What the...?!

WhySoSerious schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 15:09:
[...]

Eerlijk gezegd kom je wel weer het topic binnen met de subtiliteit van een SWAT-team haha :D

Als je nou in was gegaan op die overproductie en massaproductie om zo elkaars gedachtengang te verkennen hadden we wellicht wat van elkaar kunnen leren. Maar als je een term als activisme, en die is nogal breed, erin gooit schop je mensen tegen het zere been. Ik spreek jou toch ook niet aan met dierendoder? Tenzij je activisme beschouwt als je handelingen aanpssen, en dan is een veganist per se een activist :+

Maar waarom zouden we honden en katten niet op een plantaardig dieet mogen zetten? We hebben honden bijvoorbeeld al zo'n 15.000 jaar geleden gedomesticeerd. Waarom wel hun gedrag en voorkomen aanpassen, maar als het om eten gaat, ze nog als wolven beschouwen? Btw, hoe goedkoper het voedsel, hoe groter het aandeel granen etc. Je kunt dus al stemmen dat honden en katten alleseters zijn.
SWAT team ? hahah nee hoor ik ben gewoon zoals ik ben, maar het valt je niet op dat er direct een hele groep bovenop springt ?
Gelijk boos,beledigd,gekwetst,aangesproken voelen etc etc, wat is dat toch tegenwoordig...?

Ik vertik het om eerst al mijn woorden op een gouden schaaltje te moeten gaan wegen, het is hier al net zo hysterisch als in de VS geworden. (in NL op internet bedoel ik dan, voordat dit weer in het verkeerde keelgat schiet)

To do or not to do...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Los van veganisme: ik geloof dat obesitas bij dieren enkel bestaat bij huisdieren :) Weten we dan wel zo goed wat goed is voor hen? PS: sinds ik vegan ben weeg ik 10 kg minder (BMI 23) en mijn bloedwaarden zijn beter dan voordien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011

dragonhaertt

@_'.'

Verwijderd schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 16:03:
Los van veganisme: ik geloof dat obesitas bij dieren enkel bestaat bij huisdieren :) Weten we dan wel zo goed wat goed is voor hen? PS: sinds ik vegan ben weeg ik 10 kg minder en mijn bloedwaarden zijn beter dan voordien.
Slik je dan B12 bij? Had van het weekend een gesprek over het feit dat je B12 praktisch alleen uit dierlijke producten kan halen.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious

WhySoSerious

Be the change.

Topicstarter
[...]

Soja bevat fyto-oestrogeen, dus mannen krijgen er borsten van etc, tenminste dat was het verhaal. Maar inmiddels is wetenschappelijk bewezen dat dit geen invloed heeft omdat het gaat omdat het geen echt oestrogeen is.
iew schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 15:47:
[...]

Dierenverzorging is toch geen voedingskundige :? Anyways, @WolfsRain is zeer consequent met het aandragen van (controleerbare!) bronnen. Als je er zo overtuigd van bent dat hij fout is kan je toch moeiteloos de fouten in die bonnen aanwijzen? en de proef op de som nemen, is dat niet wetenschap uiteindelijk? ;) Nogmaals, ik zal eerder iets aannemen van iemand die bronnen kan aanleveren, dan iemand die roeptoetert dat hij uit de dierenverzorging komt. Iets roepen zonder bronnen is nml indoctrineren, met bronnen kan iemand zijn eigen mening vormen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iew

iew

What the...?!

Notna schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 15:58:
[...]

* Notna pakt knuppel })

Nee, er was wel een tijd een discussie dat teveel soja zou zorgen voor teveel oestrogeen bij mannen. Maar je moet dan wel achterlijk veel soja consumeren wil je mogelijk daar last van krijgen. Maar ik denk eerder dat je dan problemen krijgt met je darmstelsel en algehele gezonheid dan hangborsten :+

[...]

Ik sleep het erbij omdat ik die vraag vaak stel aan mensen die vinden dat ik mijn kinderen indoctrineer door ze veganistisch eten te geven. Het is wederom gewoon een oprechte vraag, geen 'trick question'. Ik probeer gewoon te begrijpen wat mensen hun beweegredenen zijn en hoe ze kijken naar dingen.

En de wind van voren geven zal ik ze niet doen; dat doe ik wel als ze gaan roken of aan de (hard)drugs gaan. Maar ik zou het wel heel jammer vinden en een domme keuze.
En waarom ik peer-pressure opper? Simpel; ik kan mij niet voorstellen dat als je veganistisch wordt opgevoed je uit eigen vrije wil weer vlees gaat consumeren. Als je dat doet nadat je onderzoek gedaan hebt; prima (nog steeds een aparte keuze maar soit). Maar de reden 'omdat Miep het ook eet' is geen reden.
Ik heb het woord indoctrineer niet gebruikt.
het zou zomaar kunnen dat een moeder van een vriendje/dinnetje vraagt "wil je proeven ?" en je kind dan ja zegt..., maar dat komt niet in je op ? is ondenkbaar ? kinderen doen vaak zelf onderzoek middels uitproberen...

To do or not to do...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
[...]

Je roept eerst dat de meeste vegetariërs activistisch zijn en een tunnelvisie hebben van hebikjoudaar. Dat noem ik dan 'scherp aanzetten', want ja, als je dat zonder voorbeelden over een grote groep mensen zegt, die ook nog eens hier proberen op een respectvolle manier met met argumenten proberen een discussie te voeren, dan vind ik dat scherp geformuleerd.

Als je meent dat een gewoon gesprek niet mogelijk is, dan moet je misschien even bij jezelf te rade gaan of je daar niet ook een aandeel in hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

dragonhaertt schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 16:04:
[...]

Slik je dan B12 bij? Had van het weekend een gesprek over het feit dat je B12 praktisch alleen uit dierlijke producten kan halen.
Ik drink haver- en sojamelk, waar B12 aan toegevoegd is, maar uiteindelijk bevat het minder additieven dan het gemiddelde voedsel. En uit de TS:
Veganisten hebben een verhoogde kans op een B12 tekort, klopt dat?

Een veelgehoord argument tegen veganisme is dat vitamine B12 alleen in dierlijke producten zit. Dit is slechts ten dele waar. Vitamine B12 wordt namelijk niet door dieren zelf geproduceerd, maar door bacteriën die in de bovenlaag van de grond leven.

Vroeger kregen mensen zelf via directe weg vitamine B12 binnen, bijvoorbeeld door ongefilterd oppervlaktewater te drinken, de handen niet goed te wassen na het werken op het land en door groenten niet goed te wassen voor ze gegeten werden. Toen we meer op onze eigen hygiëne gingen letten, kregen we via directe weg geen B12 meer binnen… Maar de dierlijke producten die we aten, waren afkomstig van dieren die op de volle grond graasden en die dus nog wel vitamine B12 binnenkregen. Hier komt het idee vandaan dat B12 alleen in dierlijke producten zit.

Tegenwoordig komen veel dieren in de bio-industrie ook niet meer buiten, en eten kunstmatig, goed gereguleerd en goed schoongemaakt voer. Ook die dieren krijgen dus onvoldoende vitamine B12 binnen - en krijgen die gesupplementeerd om gezond te blijven en om ervoor te zorgen dat er ook in het eindproduct B12 zit.

Toch zit er tegenwoordig daardoor ook in dierlijke producten veel minder B12 dan vroeger, waardoor zelfs omnivoren vaak een tekort aan B12 in hun lichaam hebben. Doordat veganisten zelf B12-supplementen van hoge dosering slikken (vaak honderden keren de dagelijks benodigde hoeveelheid, aangezien B12 zeer slecht door het lichaam wordt opgenomen) in plaats van afhankelijk te zijn van de B12 die hen via dierlijke producten bereikt, hebben veganisten gemiddeld juist minder tekort aan vitamine B12 in hun lichaam dan omnivoren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WolfsRain
dragonhaertt schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 16:04:
[...]

Even iets belangrijks, ik raad IEDEREEN aan om b12 bij te slikken. B12 wordt gemaakt door bacteriën in de grond. Echter is ons grondwater veel te schoon, waardoor ook veedieren dit gesupplementeerd krijgen.

Een b12 te kort kan permanente (hersen) schade opleveren. Daarnaast komen b12 tekorten min of meer evenveel voor bij veganisten als niet veganisten.

Kortom, ga voor een juiste dosering b12. En slikken die handel.

https://veganwiki.nl/a/Vitamine_B12

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Verwijderd schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 16:08:
[...]
Ik drink haver- en sojamelk, waar B12 aan toegevoegd is, maar uiteindelijk bevat het minder additieven dan het gemiddelde voedsel. En uit de TS:

[...]
Duidelijk, dit vind ik dan wel weer jammer
Toch zit er tegenwoordig daardoor ook in dierlijke producten veel minder B12 dan vroeger, waardoor zelfs omnivoren vaak een tekort aan B12 in hun lichaam hebben. Doordat veganisten zelf B12-supplementen van hoge dosering slikken (vaak honderden keren de dagelijks benodigde hoeveelheid, aangezien B12 zeer slecht door het lichaam wordt opgenomen) in plaats van afhankelijk te zijn van de B12 die hen via dierlijke producten bereikt, hebben veganisten gemiddeld juist minder tekort aan vitamine B12 in hun lichaam dan omnivoren!
Omdat veganisten supplementen slikken hebben ze minder vaak een tekort?
Nee, veganisten hebben vaker een tekort, waardoor veganisten supplementen slikken.

Misschien een statistische waarheid dat minder veganisten een B12 tekort hebben, maar dat heeft niks met het veganisme zelf te maken. Over het algemeen heb je meer kans op een B12 tekort als veganist dan als omnivoor... |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iew

iew

What the...?!

WhySoSerious schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 16:04:
[...]

Soja bevat fyto-oestrogeen, dus mannen krijgen er borsten van etc, tenminste dat was het verhaal. Maar inmiddels is wetenschappelijk bewezen dat dit geen invloed heeft omdat het gaat omdat het geen echt oestrogeen is.

[...]

Dierenverzorging is toch geen voedingskundige :? Anyways, @WolfsRain is zeer consequent met het aandragen van (controleerbare!) bronnen. Als je er zo overtuigd van bent dat hij fout is kan je toch moeiteloos de fouten in die bonnen aanwijzen? en de proef op de som nemen, is dat niet wetenschap uiteindelijk? ;) Nogmaals, ik zal eerder iets aannemen van iemand die bronnen kan aanleveren, dan iemand die roeptoetert dat hij uit de dierenverzorging komt. Iets roepen zonder bronnen is nml indoctrineren, met bronnen kan iemand zijn eigen mening vormen.
Aangezien mijn jarenlange ervaring niet mee schijnt te tellen en word afgedaan/weggewuift als onbelangrijk, ben ik er gelijk wel klaar mee.

To do or not to do...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
iew schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 16:11:
[...]

Aangezien mijn jarenlange ervaring niet mee schijnt te tellen en word afgedaan/weggewuift als onbelangrijk, ben ik er gelijk wel klaar mee.
Misschien moet je met je jarenlange ervaring in de wetenschap van dierenvoeding dan ook maar eens wat artikeltjes publiceren. Tot die tijd moet je niet de peer reviewed literatuur die mensen hier aanhalen afdoen met je eigen anekdotes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

iew schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 16:07:
[...]

Ik heb het woord indoctrineer niet gebruikt.
het zou zomaar kunnen dat een moeder van een vriendje/dinnetje vraagt "wil je proeven ?" en je kind dan ja zegt..., maar dat komt niet in je op ? is ondenkbaar ? kinderen doen vaak zelf onderzoek middels uitproberen...
Uiteraard komt het in mij op, maar ik geef al aan van te voren als mijn kind ergens komt spelen dat hij XYZ niet mag eten. Ik zou het die moeder c.q ouder extreem kwalijk nemen als die het vervolgens wél gaat aanbieden. Dat doe je toch ook niet bij een moslim/jood die geen varkensvlees eet vanwege zijn geloof? (of een hindu koe aanbieden etc.) Nogal absurd :X

Mijn kinderen hebben vlees gegeten. Ze weten prima hoe het smaakt. Maar ze weten inmiddels niet beter dan het niet te eten. Dus in die zin komt het niet bij mij op dat ze daarop ja zouden zeggen. Zelfs mijn kind van 5 weigert al actief vlees.
dragonhaertt schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 16:11:
[...]

Duidelijk, dit vind ik dan wel weer jammer

[...]

Omdat veganisten supplementen slikken hebben ze minder vaak een tekort?
Nee, veganisten hebben vaker een tekort, waardoor veganisten supplementen slikken.

Misschien een statistische waarheid dat minder veganisten een B12 tekort hebben, maar dat heeft niks met het veganisme zelf te maken. Over het algemeen heb je meer kans op een B12 tekort als veganist dan als omnivoor... |:(
Ik denk dat de strekking eerder is dat een veganist meer bezig is met zijn voedingsstoffen dan de gemiddelde omnivoor. Ergo; ze hebben vaak geen of een lager te kort dan laatst genoemde. Er zullen ongetwijfeld óók omnivore eters zijn die goed bezig zijn met wat zij tot zich nemen. Gemiddeld gezien is dat echter niet het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iew

iew

What the...?!

WolfsRain schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 16:09:
[...]

Even iets belangrijks, ik raad IEDEREEN aan om b12 bij te slikken. B12 wordt gemaakt door bacteriën in de grond. Echter is ons grondwater veel te schoon, waardoor ook veedieren dit gesupplementeerd krijgen.

Een b12 te kort kan permanente (hersen) schade opleveren. Daarnaast komen b12 tekorten min of meer evenveel voor bij veganisten als niet veganisten.

Foliumzuur is het meest verantwoordelijk voor de aanmaak van B12 in je lichaam, B12 is amper bij te slikken.
Leuk ook weer de "voedingssupplementen industrie" die willen inderdaad dat je die HANDEL veel slikt...

To do or not to do...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Notna schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 16:13:
Ik denk dat de strekking eerder is dat een veganist meer bezig is met zijn voedingsstoffen dan de gemiddelde omnivoor. Ergo; ze hebben vaak geen of een lager te kort dan laatst genoemde. Er zullen ongetwijfeld óók omnivore eters zijn die goed bezig zijn met wat zij tot zich nemen. Gemiddeld gezien is dat echter niet het geval.
Tuurlijk, maar dat is natuurlijk geen argument. Ze hebben niet minder vaak een B12 tekort omdát ze veganist zijn. De correlatie is er, maar de causatie is niet aanwezig.

"Mensen die in een rolstoel zitten hebben minder vaak last van obesitas omdat ze extra sporten om fit te blijven" |:( |:( |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious

WhySoSerious

Be the change.

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 16:03:
Los van veganisme: ik geloof dat obesitas bij dieren enkel bestaat bij huisdieren :) Weten we dan wel zo goed wat goed is voor hen? PS: sinds ik vegan ben weeg ik 10 kg minder (BMI 23) en mijn bloedwaarden zijn beter dan voordien.
Same here, een goede 8 of 9 kg afgevallen naar 74 kg. Prima :)
Structurele obesitas verwacht ik ook alleen bij huisdieren te kunnen constateren. Maar dat is ook zeker een zaak van te weinig beweging. In de natuur komt er altijd wel een balans terug, zolang mensen zich er niet mee bemoeien.
WolfsRain schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 16:09:
[...]

En vitamine D niet te vergeten.
iew schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 16:11:
[...]

Die wetenschappers hebben ook jarenlange ervaring, en hun mening is getest door andere wetenschappers. Dat maakt een wetenschappelijke bron toch betrouwbaarder dan iemand die wat neerplempt op internet? Je moet je nu niet zo snel gekwetst gaan voelen he, ouwe SJW'er van me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iew

iew

What the...?!

Notna schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 16:13:
[...]

Uiteraard komt het in mij op, maar ik geef al aan van te voren als mijn kind ergens komt spelen dat hij XYZ niet mag eten. Ik zou het die moeder c.q ouder extreem kwalijk nemen als die het vervolgens wél gaat aanbieden. Dat doe je toch ook niet bij een moslim/jood die geen varkensvlees eet vanwege zijn geloof? (of een hindu koe aanbieden etc.) Nogal absurd :X

Mijn kinderen hebben vlees gegeten. Ze weten prima hoe het smaakt. Maar ze weten inmiddels niet beter dan het niet te eten. Dus in die zin komt het niet bij mij op dat ze daarop ja zouden zeggen. Zelfs mijn kind van 5 weigert al actief vlees.
[...]

Ah dus toch een trick question mbt geloof, ik wist het.

""dat hij XYZ niet mag eten.""
Je verbied het je kinderen dus gewoon, vlees eten, niks vrije keuze dus.

To do or not to do...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WolfsRain
iew schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 16:14:
[...]

Foliumzuur is het meest verantwoordelijk voor de aanmaak van B12 in je lichaam, B12 is amper bij te slikken.
Leuk ook weer de "voedingssupplementen industrie" die willen inderdaad dat je die HANDEL veel slikt...
Foliumzuur(b11) verantwoordelijk voor de aanmaak van b12, huh? Dat klopt niet.

"Tussen foliumzuur en vitamine B12 bestaat een nauwe relatie. Het lichaam heeft naast vitamine B12 ook foliumzuur (vitamine B11) nodig voor de groei en het instandhouden van het lichaam en de aanmaak van witte en rode bloedcellen. Samen met vitamine B12 is foliumzuur betrokken bij de vorming van purine en pyrimidine, het erfelijk materiaal in de cellen van het lichaam. Daarnaast is het ook betrokken bij omzettingen van sommige aminozuren, zoals de omzetting van homocysteïne naar methionine.

Maar deze twee vitamines zijn niet onderling uitwisselbaar. Het toedienen van grote hoeveelheden foliumzuur kan weliswaar als gevolg hebben dat zowel de vitamine B12 als de foliumzuurafhankelijke reacties in het lichaam weer op gang komen, maar dit is slechts tijdelijk. Wanneer na het toedienen van foliumzuur een door een vitamine B12 tekort veroorzaakte bloedarmoede (tijdelijk) verdwijnt, wordt soms de voorbarige conclusie getrokken dat er sprake was van een tekort aan foliumzuur. Toediening van foliumzuur laat een verbetering van de hematologische waarden zien, en kan daardoor een vitamine B12 tekort maskeren.
Neurologische klachten als gevolg van een vitamine B12 tekort kunnen door het toedienen van foliumzuur snel verergeren, met als gevolg zenuwbeschadigingen die niet meer zijn terug te draaien. Vandaar dat er alleen foliumzuur gegeven mag worden als een vitamine B12 tekort absoluut is uitgesloten of voldoende behandeld wordt."

Bron: https://stichtingb12tekort.nl/

Pagina: 1 ... 8 ... 21 Laatste

Dit topic is gesloten.