Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Mx. Alba schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 14:07:
[...]
Ze slikken die supplementen omdat ze veganistisch eten - maar eigenlijk zouden veel omnivoren diezelfde supplementen moeten slikken.
Da's gewoon niet waar. Met een gebalanceerd dieet heb je geen supplementen nodig. Ook omnivoren kunnen zo'n gebalanceerd dieet volgen zonder vlees af te zweren. Je zou zelfs kunnen zeggen dat het slikken van supplementen een dieet iets geforceerds geeft. Ik stel voor dat we die discussie hier niet voeren, want dan wordt het alsnog een beetje een welles-nietes-topic, maar dat werkt twee kanten op: Nergens voor nodig claims te doen over gezondheid icm veganisme of bepaalde statistieken erbij te halen die verkeerd geïnterpreteerd (kunnen) worden ;)

[ Voor 5% gewijzigd door naitsoezn op 17-08-2018 14:16 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Labbers schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 14:11:
[...]

Omnivoren moeten helemaal niets. Net als veganisten. Dit soort zinnetjes lijken onschuldig maar dit zorgt voor de frustratie tussen beide zijden.
Zo kan je overal wel een probleem van maken.

Misschien had het zinnetje afgemaakt moeten worden:
maar eigenlijk zouden veel omnivoren diezelfde supplementen moeten slikken omdat sommigen een zelfde vitamine tekort blijken te hebben
Moeten is geen gebod. Als ik zegt dat ik even naar de bakker moet dan zegt dat niet heel veel meer dan dat het goed is als ik daar even naar toe ga. Er gebeurt echter niets als ik niet ga (behalve dat ik dan geen vers brood heb).

[ Voor 18% gewijzigd door emnich op 17-08-2018 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224360

[...]

Omnivoren moeten helemaal niets. Net als veganisten. Dit soort zinnetjes lijken onschuldig maar dit zorgt voor de frustratie tussen beide zijden.
Mwoah normaal vind ik de gemiddelde veganist nogal lichtgeraakt, maar als je hier al van gaat stijgeren......lijkt me een vrij normaal en verifieerbaar statement dat een x aantal mensen tekorten hebben door matige voeding. Die zullen dus voeding moeten (ja moeten) aanpassen om gezond te zijn/worden. Ze moeten inderdaad niks, maar wel als ze gezond willen leven. Dat veganisten daar gezonder uit de bus komen lijkt me logisch. Kleinere groep waarvan het merendeel bewust met voeding bezig is VS een grote massa waarvan het merendeel (denk ik) alles wat uitkomt naar binnen stouwt. Zo zullen veganisten ook gemiddeld minder overgewicht hebben etc. om diezelfde reden.
Dat zegt dus ook geen ene fuck over veganisme behalve dat het je kan helpen met bewustzijn over voeding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:11

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
[...]

Dus het begint met het argument dat een vegan dieet risico geeft op bepaalde tekorten. Daarop wordt tegengeworpen dat veganisten daarom supplementen slokken, waardoor ze in de praktijk gemiddeld juist minder tekorten hebben dan omnivoren. Als side-note dat het dus voor omnivoren ook wel goed zou zijn om dergelijke supplementen te slikken. Maar dan opeens is het kennelijk geen probleem dat omnivoren vitaminetekorten hebben? Terwijl dat wel wordt aangehaald als argument tegen veganisme? Sorry, maar ik volg het even niet. Maar misschien dat ik niet goed begrepen heb wat je wil zeggen...
naitsoezn schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 14:16:
[...]

Da's gewoon niet waar. Met een gebalanceerd dieet heb je geen supplementen nodig. Ook omnivoren kunnen zo'n gebalanceerd dieet volgen zonder vlees af te zweren. Je zou zelfs kunnen zeggen dat het slikken van supplementen een dieet iets geforceerds geeft. Ik stel voor dat we die discussie hier niet voeren, want dan wordt het alsnog een beetje een welles-nietes-topic, maar dat werkt twee kanten op: Nergens voor nodig claims te doen over gezondheid icm veganisme of bepaalde statistieken erbij te halen die verkeerd geïnterpreteerd (kunnen) worden ;)
Je vergeet wel dat bijna alle dieren in de bio-industrie allerlei supplementen krijgen toegediend omdat hun massaal geproduceerde voeding te eenzijdig is. Dus ook al eet een omnivoor zeer gebalanceerd en lukt het hun om zonder supplementen perfect aan hun behoefte te voldoen - dan lukt hun dat dankzij het feit dat de dieren waarvan hun voedsel afkomstig is wel supplementen krijgen. ;)

[ Voor 38% gewijzigd door Mx. Alba op 17-08-2018 14:26 ]

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
Sorry dubbelpost

[ Voor 99% gewijzigd door Mx. Alba op 17-08-2018 14:25 ]

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Labbers
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 26-05 14:46
Wie heeft hier in dit topic gezegd dat veganisten vitaminetekort hebben dan? Dat gaat toch veel breder dan veganisten en omnivoren. Diabetici moeten ook heel bewust met hun eten omgaan. dat hele generaliseren stoot mij gewoon tegen het verkeerde been, van beide kanten hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Wat ik mij weleens afvraag (puur uit interesse en niet veroordelend).
Slaan de veganisten hier ook weleens vliegen/muggen en anders gespuis dood?
Ik heb zelf namelijk meerdere malen mogen ervaren dat sommigen mensen het "zielig" vinden voor de dieren.
Vervolgens een minuut later wel een spin te grazen nemen die hun rust verstoord.

One World Concepts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaïr.exe
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 25-05 02:41
WolfsRain schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 00:22:
[...]

Wat heeft andermans leren bank te maken met mijn veganisme? Het gaat erom dat ikzelf geen dieren(leed) consumeer. Ik koop dus zelf ook geen leren bank, maar bij een kennis op een leren bank zitten is geen probleem. Betekent niet dat ik het er mee eens ben.

Qua auto is er alleen nog Tesla. In alle autobanden zitten dierlijke producten.
Autobanden? Wat dacht je van je LCD scherm en zelfs lijm!
Er zitten altijd dierlijke producten in de dingen waarvan je het totaal niet zou verwachten. Je kunt dat helaas niet voorkomen maar hopelijk is dat later anders. Er is haast altijd wel een alternatief te vinden. Zeker nu de markt voor vegan producten populairder wordt, zullen de autobanden en andere spullen heus wel volgen :P
B_FORCE schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 14:27:
Wat ik mij weleens afvraag (puur uit interesse en niet veroordelend).
Slaan de veganisten hier ook weleens vliegen/muggen en anders gespuis dood?
Ik heb zelf namelijk meerdere malen mogen ervaren dat sommigen mensen het "zielig" vinden voor de dieren.
Vervolgens een minuut later wel een spin te grazen nemen die hun rust verstoord.
Had het in dit topic ook al genoemd, maar dit heeft te maken met het speciesisme en non-speciesisme. Een vegan "speciesist" vindt het bijv. minder erg dat een mug wordt gedood, maar een kat/hond/koe/varken is hartstikke taboe. Zelfde als met niet-veganisten die het verschrikkelijk vinden als een hond wordt gemarteld op camera, maar bij het zien van beelden waarin koeien worden geslacht is dat de normaalste zaak van de wereld.
Maar dit zal opgelost worden door discussies over gelijkwaardigheid, de mate van lijden van een individu, of er een afsplitsing komt binnen het veganisme etc.

Wellicht vragen hoe zij hierin staan en waarom de gekozen actie is ondernomen als ze weer een vlieg/mug doodslaan.

[ Voor 40% gewijzigd door Jaïr.exe op 17-08-2018 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 22:42

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

Mx. Alba schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 14:22:
[...]

Dus het begint met het argument dat een vegan dieet risico geeft op bepaalde tekorten. Daarop wordt tegengeworpen dat veganisten daarom supplementen slokken, waardoor ze in de praktijk gemiddeld juist minder tekorten hebben dan omnivoren. Als side-note dat het dus voor omnivoren ook wel goed zou zijn om dergelijke supplementen te slikken. Maar dan opeens is het kennelijk geen probleem dat omnivoren vitaminetekorten hebben? Terwijl dat wel wordt aangehaald als argument tegen veganisme? Sorry, maar ik volg het even niet. Maar misschien dat ik niet goed begrepen heb wat je wil zeggen...
Nee, het uitgangspunt is dat als je als omnivoor goed let op wat je eet en je dus gevarieerd eet dat je alle voedingsstoffen binnenkrijgt die je nodig hebt. Je hoeft dan dus niets aan te vullen. Terwijl je als veganist per definitie extra supplementen nodig hebt om alle juiste voedingsstoffen binnen te krijgen. Dit princiepe geldt ook carnivoren en herbivoren (en dan heb ik het over mensen). Die dieten zijn evengoed te eenzijdig en daarom zijn ook in die gevallen supplementen nodig om gezond te kunnen leven.
[...]
Mx. Alba schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 14:22:

Je vergeet wel dat bijna alle dieren in de bio-industrie allerlei supplementen krijgen toegediend omdat hun massaal geproduceerde voeding te eenzijdig is. Dus ook al eet een omnivoor zeer gebalanceerd en lukt het hun om zonder supplementen perfect aan hun behoefte te voldoen - dan lukt hun dat dankzij het feit dat de dieren waarvan hun voedsel afkomstig is wel supplementen krijgen. ;)
Dit is totale kolder. Die dieren krijgen die supplementen om zoveel mogelijke economische waarde eruit te halen, niet om het door te geven als extra voedingstoffen voor de mensen die dat vlees eten. Als die dieren namelijk normaal voedsel zouden krijgen hebben ze ook geen suplementen nodig. Het is gewoon een kostenaspect.

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

715289

Ik dacht een leuk topic over veganisme te lezen, maar helaas moeten de vegans zich weer verdedigen ten op zichtte van de niet vegans.

Iedereen heeft altijd de mond vol dat vegans zo dwingend zijn, maar ik ervaar hier precies weer het tegenovergestelde.

Laat mij lekker vegan zijn, laat mensen lekker een topic openen over veganisme zonder ze ter verantwoording te roepen. Er zit een verschil tussen interesse tonen en uit de tent proberen te lokken.

Voor mij in ieder geval reden om niet te participeren in dit topic.

Iets inhoudelijker; het is mij nog steeds een volstrekt raadsel dat zoveel producten ongeschikt zijn voor veganisten, omdat er melk en/of ei in zit.

Waarom zit er melk in chips van Lays en niet in die van Croky bijvoorbeeld? Waarom hebben de vleesvervangers van Tivall bijna allemaal ei erin en kan en kan Vivera het wel helemaal zonder?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Jaïr.exe schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 14:34:
[...]
Had het in dit topic ook al genoemd, maar dit heeft te maken met het speciesisme en non-speciesisme. Een vegan "speciesist" vindt het bijv. minder erg dat een mug wordt gedood, maar een kat/hond/koe/varken is hartstikke taboe. Zelfde als met niet-veganisten die het verschrikkelijk vinden als een hond wordt gemarteld op camera, maar bij het zien van beelden waarin koeien worden geslacht is dat de normaalste zaak van de wereld.
Maar dit zal opgelost worden door discussies over gelijkwaardigheid, de mate van lijden van een individu, of er een afsplitsing komt binnen het veganisme etc.

Wellicht vragen hoe zij hierin staan en waarom de gekozen actie is ondernomen als ze weer een vlieg/mug doodslaan.
Heb het topic beetje doorgekeken, maar niet tot in detail, sorry.

Op zich maakt het mij niks uit waar mensen voor kiezen.
Ik heb er enkel moeite mee wanneer mensen je de les lezen (wat helaas zeer regelmatig gebeurt).

Ik vind het alleen soms nogal het schoolvoorbeeld van discriminatie en tegenstrijdig.
Omdat een spin er toevallig minder schattig uitziet als een hond of koe, heeft die inmiddels minder recht om te leven?

Als het namelijk enkel om het lijden gaat, zijn er genoeg manier om bijvoorbeeld koeien ook te doden zonder dat die het zelfs door zullen hebben.
Sterker nog, ik ken iemand die veganistisch (vegetarisch) is, tenzij het wild vlees is.
(of op een vergelijkbare manier verkregen is).
Een beetje met de gedachte dat het konijn of zwijn anders wel door een ander beest gepakt zou worden.

One World Concepts

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Mx. Alba schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 13:49:
[...]

Voor zover ik weet heb ik nergens in dit topic gezegd dat een vegan dieet gezonder is dan een omnivoor dieet. Mocht dat wel zo zijn, dan graag een linkje naar die post zodat ik dat recht kan zetten!

Overigens zijn er al allerlei negatieve gezondheidseffecten van (bepaalde soorten) vlees aangetoond, vooral voor wat betreft hart- en vaatziekten. Zelfs bacon staat op een lijst van mogelijk kankerverwekkende levensmiddelen...
@Señor Sjon had het bij het juiste eind wat betreft je post.

Maar in de post hier boven is het alweer raak: je wil graag e.a. recht zetten, maar je kunt het niet laten om dat in de volgende alinea weer onderuit proberen te halen. Oftewel, vegan trumps omnivore.

Snap je dat dat verre van constructief is?

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
Dwarlorf schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 14:48:
Nee, het uitgangspunt is dat als je als omnivoor goed let op wat je eet en je dus gevarieerd eet dat je alle voedingsstoffen binnenkrijgt die je nodig hebt. Je hoeft dan dus niets aan te vullen. Terwijl je als veganist per definitie extra supplementen nodig hebt om alle juiste voedingsstoffen binnen te krijgen. Dit princiepe geldt ook carnivoren en herbivoren (en dan heb ik het over mensen). Die dieten zijn evengoed te eenzijdig en daarom zijn ook in die gevallen supplementen nodig om gezond te kunnen leven.
De vraag is of dat uitgangspunt wel klopt? Verreweg de meeste omnivoren letten namelijk helemaal niet goed op wat ze eten.

Uiteraard heb je voor die uitzonderingsgevallen 100% gelijk. En zo is het ook vermeld in de OP.
Dit is totale kolder. Die dieren krijgen die supplementen om zoveel mogelijke economische waarde eruit te halen, niet om het door te geven als extra voedingstoffen voor de mensen die dat vlees eten. Als die dieren namelijk normaal voedsel zouden krijgen hebben ze ook geen suplementen nodig. Het is gewoon een kostenaspect.
Hoe komt dan de vitamine B12 in een lebatterij-ei of in het vlees van een kistkalf of van een varken dat diens hele leven op stal staat? Juist, via supplementen. Want via directe weg krijgen ze geen vitamine B12 binnen, omdat die vitamine geproduceerd wordt door bacteriën die in de grond leven.

Dus ook als omnivoor die geen vitaminetekorten heeft ondanks dat die zelf geen supplementen slikt, heeft geen tekorten dankzij supplementen.

Trouwens, aan veel zuivelproducten worden ook vitaminen en mineralen toegevoegd. Zijn dat niet ook supplementen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

715289

Dwarlorf schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 14:48:
Terwijl je als veganist per definitie extra supplementen nodig hebt om alle juiste voedingsstoffen binnen te krijgen.
Flauwekul. B12 zit in relatief weinig producten en daardoor kan er een te kort op treden. Kan, het hoeft niet.
Ik suppleer niet en heb ook geen tekorten.
Dit princiepe geldt ook carnivoren en herbivoren (en dan heb ik het over mensen). Die dieten zijn evengoed te eenzijdig en daarom zijn ook in die gevallen supplementen nodig om gezond te kunnen leven.
Je impliceert dat veganisme een dieet is en dat is het niet. Het is een keuze en een manier van leven.
Daarnaast zijn mensen geen carnivoren of herbivoren, maar fructivoren.

Afbeeldingslocatie: https://creationislove.com/wp-content/uploads/human-biology-indicates-our-optimal-food-diet-a-comparison-of-digestive-systems-for-frugivores-omnivores-carnivores-herbivores-hires.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
715289 schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 14:53:
Ik dacht een leuk topic over veganisme te lezen, maar helaas moeten de vegans zich weer verdedigen ten op zichtte van de niet vegans.

Iedereen heeft altijd de mond vol dat vegans zo dwingend zijn, maar ik ervaar hier precies weer het tegenovergestelde.

Laat mij lekker vegan zijn, laat mensen lekker een topic openen over veganisme zonder ze ter verantwoording te roepen. Er zit een verschil tussen interesse tonen en uit de tent proberen te lokken.

Voor mij in ieder geval reden om niet te participeren in dit topic.

Iets inhoudelijker; het is mij nog steeds een volstrekt raadsel dat zoveel producten ongeschikt zijn voor veganisten, omdat er melk en/of ei in zit.

Waarom zit er melk in chips van Lays en niet in die van Croky bijvoorbeeld? Waarom hebben de vleesvervangers van Tivall bijna allemaal ei erin en kan en kan Vivera het wel helemaal zonder?
@EnGee
Ik ben het met je eens, maar dat gaat verder of mensen enkel kiezen om veganist te worden.
(ik ben het zelf niet, maar vind vooral de discussie en op zoek gaan naar alternatieven interessant)
Mensen veroordelen al vrij snel als het gaat om ontwijkende vormen tov de normaal.

Helaas moet ik toegeven dat mij heel vaak de les wordt gelezen.
Vooral op een manier alsof ik een slecht mens ben.
Uiteraard ben ik daar niet van gediend.

Anyway, om toch wat creatiefs toe te voegen.
Een probleem dat ik zelf heb is dat ik hypoglycemia heb.
Ik kan dus niet goed tegen teveel suiker en moet veel energie uit eiwitten halen.
Helaas is dat buitengewoon lastig te combineren met een veganistisch dieet.
Eiwitten zitten voornamelijk in noten. Je kunt het ook in poeder krijgen (wordt gehaald uit erwten).
Dus ik zat zelf te denken om noten burgers te gaan maken, gewoon als experiment.
Kwestie van cashewnoten te vermalen en samen met dat poeder een burger te maken.
Met de juiste kruiden moet daar echt wel iets lekkers mee te maken zijn.

One World Concepts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 63072

Ik ben zelf geen vegetarier of veganist, maar moest laatst koken voor een vegetarier met coeliaki.

En dan leer je ineens dat je kikerwten meel hebt en dat je met voldoende kruiden waarschijnlijk een drol nog wel lekker kunt laten smaken. We hebben in ieder geval lekker gegeten.

Hoe dan ook, in mijn enthousiasme veel te veel spullen gekocht en heb vervolgens een week vlees en gluten vrij gegeten. Hoewel ik zeker lekker gegeten heb vond ik het persoonlijk te veel gedoe. Opletten dat je niet te eenzijdig eet en ik moest naar 3 verschillende winkels om alle ingredienten te halen. Ik woon tegenover een supermarkt en aangezien ik zelf geen bezwaar heb tegen vlees eten kies ik toch voor het gemak.

Maar ik sluit in ieder geval niet uit dat ik die gerechten voor mezelf nog een keer maak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:07

WhySoSerious

Be the change.

Topicstarter
B_FORCE schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 15:01:
[...]

Anyway, om toch wat creatiefs toe te voegen.
Een probleem dat ik zelf heb is dat ik hypoglycemia heb.
Ik kan dus niet goed tegen teveel suiker en moet veel energie uit eiwitten halen.
Helaas is dat buitengewoon lastig te combineren met een veganistisch dieet.
Eiwitten zitten voornamelijk in noten. Je kunt het ook in poeder krijgen (wordt gehaald uit erwten).
Dus ik zat zelf te denken om noten burgers te gaan maken, gewoon als experiment.
Kwestie van cashewnoten te vermalen en samen met dat poeder een burger te maken.
Met de juiste kruiden moet daar echt wel iets lekkers mee te maken zijn.
Wellicht kan deze als inspiratie dienen?
Anoniem: 63072 schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 15:05:
Ik ben zelf geen vegetarier of veganist, maar moest laatst koken voor een vegetarier met coeliaki.

En dan leer je ineens dat je kikerwten meel hebt en dat je met voldoende kruiden waarschijnlijk een drol nog wel lekker kunt laten smaken. We hebben in ieder geval lekker gegeten.

Hoe dan ook, in mijn enthousiasme veel te veel spullen gekocht en heb vervolgens een week vlees en gluten vrij gegeten. Hoewel ik zeker lekker gegeten heb vond ik het persoonlijk te veel gedoe. Opletten dat je niet te eenzijdig eet en ik moest naar 3 verschillende winkels om alle ingredienten te halen. Ik woon tegenover een supermarkt en aangezien ik zelf geen bezwaar heb tegen vlees eten kies ik toch voor het gemak.

Maar ik sluit in ieder geval niet uit dat ik die gerechten voor mezelf nog een keer maak.
_/-\o_

Mag ik je dan vragen wat je allemaal gehaald hebt? Want ik durf eigenlijk zonder meer m'n hand ervoor in het vuur te stoken dat de supermarkt, zelfs de Lidl, alles biedt om een week vegetarisch of veganistisch door te komen. Zelf doen wij nml ook alleen maar boodschappen bij de supermarkt (Lidl), met groenten en fruit van de markt. Soms wel eens naar de toko, maar wat relateer ik niet aan veganisme tbh.

[ Voor 45% gewijzigd door WhySoSerious op 17-08-2018 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
WhySoSerious schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 15:06:
[...]

Wellicht kan deze als inspiratie dienen?
Ik snap werkelijk niet waarom mensen altijd refereren naar bonen (en veel bonen eten).
Bonen hebben namelijk helemaal niet zoveel eiwitten tov noten.
Cashewnoten hebben bijvoorbeeld net zoveel als een gemiddeld stukje vlees.

Wat dat betreft vind ik de meeste veganistische gerechten niet slim samengesteld en dat is waarom veel mensen klagen weinig energie te hebben of juist zoveel te moeten eten.

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

Mx. Alba schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 14:56:
[...]

De vraag is op dat uitgangspunt wel klopt? Verreweg de meeste omnivoren letten namelijk helemaal niet goed op wat ze eten.

Uiteraard heb je voor die uitzonderingsgevallen 100% gelijk. En zo is het ook vermeld in de OP.
Ja, dat uitgangspunt klopt. En dat de meeste omnivoren niet goed letten op wat ze eten is niet het punt. In de huidige consumptiemaatschappij moet je per definitie goed moet kijken naar wat je allemaal eet als je gezond wilt eten. Het punt is dat als je dat als omnivoor doet dat je geen supplementen nodig hebt.
Mx. Alba schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 14:56:
Hoe komt dan de vitamine B12 in een lebatterij-ei of in het vlees van een kistkalf of van een varken dat diens hele leven op stal staat? Juist, via supplementen. Want via directe weg krijgen ze geen vitamine B12 binnen, omdat die vitamine geproduceerd wordt door bacteriën die in de grond leven.

Dus ook als omnivoor die geen vitaminetekorten heeft ondanks dat die zelf geen supplementen slikt, heeft geen tekorten dankzij supplementen.

Trouwens, aan veel zuivelproducten worden ook vitaminen en mineralen toegevoegd. Zijn dat niet ook supplementen?
Sorry maar dit is geen argument, als die dieren op natuurlijke wijze zouden kunnen leven (voorzover dat in sommige gevallen nog kan door al het doorfokken) dat krijgen ze dat ook gewoon binnen. Ik geloof niet dat je het punt snapt dat ik wil maken. Althans ik sta niet in deze discussie om te debateren over het feit dat er aan al ons eten vanalles onnodig wordt toegevoegd.

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

715289

[b]B_FORCE schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 15:01:[/b
Wellicht inmiddels een open deur en je zal genoeg ongevraagde adviezen krijgen van mensen die een neef hebben, die een tante kennen, waarvan de kleinkinderen van de inmiddels verhuisde buurman ook hypoglycemia hebben en daarom menen dat ze jou van advies kunnen voorzien, maar kolen en peulvruchten bevatten gemiddeld gezien ook veel eiwitten en zouden voldoende moeten zijn voor een normale dagelijkse eiwittenbehoefte en een beetje meer. Ook lupine bevat veel eiwitten en die kun je vaak terugvinden in de producten van de vegetarische slager.

[ Voor 5% gewijzigd door 715289 op 17-08-2018 15:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
B_FORCE schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 15:11:
Ik snap werkelijk niet waarom mensen altijd refereren naar bonen (en veel bonen eten).

Wat dat betreft vind ik de meeste veganistische gerechten niet slim samengesteld en dat is waarom veel mensen klagen weinig energie te hebben of juist zoveel te moeten eten.
Er wordt zo gehamerd op bonen omdat we veel granen eten (brood, rijst, etc.). Bonen en granen vullen namelijk elkaars lacunes in eiwitten aan. Noten kunnen op zich dus wel beter zijn dan bonen, maar in combinatie met granen zijn bonen beter. En veel goedkoper.
Dwarlorf schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 15:16:
Sorry maar dit is geen argument, als die dieren op natuurlijke wijze zouden kunnen leven (voorzover dat in sommige gevallen nog kan door al het doorfokken) dat krijgen ze dat ook gewoon binnen. Ik geloof niet dat je het punt snapt dat ik wil maken. Althans ik sta niet in deze discussie om te debateren over het feit dat er aan al ons eten vanalles onnodig wordt toegevoegd.
Sorry maar het feit dat veganisten supplementen slikken is dus volgens jou wel een argument tegen veganisme... Maar het feit dat dieren in de bio-industrie ook supplementen krijgen en dat aan veel dierlijke producten vitaminen en mineralen kunstmatig worden toegevoegd is geen argument tegen een "normaal" dieet?

Mensen kregen met hun natuurlijke dieet ook zelf voldoende B12 binnen. Uit ongefilterd oppervlaktewater dat gedronken werd, van niet goed schoongemaakte groenten - dus op dezelfde manier dat dieren die buiten leven hun B12 binnenkrijgen.

[ Voor 40% gewijzigd door Mx. Alba op 17-08-2018 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious

WhySoSerious

Be the change.

Topicstarter
[...]

Sorry, ik was even te snel in het kopieren van een link.

Bonen zijn prima allrounders die zeer veelzijdig in te zetten zijn. Het zijn niet alleen eiwitten die tellen dawg.

Je laatste opmerking vind ik eigenlijk zeer, zeer kort door de bocht. Ik moet zeggen dat mijn algehele energielevel en helderheid erg gestegen zijn. Geen after-dinner dips, veel meer zin om te sporten. Dus nee, of je moet je opmerking even nuanceren, of je moet even met voorbeelden komen, wellicht speelt er iets anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Mx. Alba schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 15:18:
[...]

Er wordt zo gehamerd op bonen omdat we veel granen eten (brood, rijst, etc.). Bonen en granen vullen namelijk elkaars lacunes in eiwitten aan. Noten kunnen op zich dus wel beter zijn dan bonen, maar in combinatie met granen zijn bonen beter. En veel goedkoper.
Maybe, maar heb je al eens gezien hoeveel eiwitten een boon oplevert per 100 gram?
Dat is nog geen 6-7% tov 18-25 voor noten/vlees.

Een mens moet toch ergens zijn energie vandaan halen?
Tenzij je bergen met bonen gaat eten. :X
Dan kun je nog beter extra taugé toevoegen.

@WhySoSerious
Ik zie niet waarom mijn opmerking kort door de bocht is?
Het is wat ik simpelweg heb opgedaan uit eigen ervaring en van anderen om mij heen?
In mijn specifieke geval kan ik niet terugvallen op suikers of enkel koolhydraten (teveel daarvan en ik zit huilend en trillend in een hoekje).

Maar over het algemeen is mijn denkwijze als volgt;
Als veganist probeer je een alternatief te verzinnen op maaltijden zonder vlees.
Wat is een maaltijd met vlees? Nou, bijvoorbeeld boontjes met aardappel en een burger.
Die maaltijd is opzich mooi in balans (mits mensen ook ander soort maaltijden eten :+ ).
Dus wat mij een logische manier van aanpak lijkt, is proberen te compenseren wat in een burger zit.
Dat zijn voornamelijk eiwitten en vet (en wat B vitamines en ijzer evt).
Dan ga je toch op zoek naar producten die de hoogste eiwitten/gewicht ratio hebben?

[ Voor 42% gewijzigd door B_FORCE op 17-08-2018 15:27 ]

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

715289 schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 14:59:
[...]

Flauwekul. B12 zit in relatief weinig producten en daardoor kan er een te kort op treden. Kan, het hoeft niet.
Ik suppleer niet en heb ook geen tekorten.

[...]

Je impliceert dat veganisme een dieet is en dat is het niet. Het is een keuze en een manier van leven.
Daarnaast zijn mensen geen carnivoren of herbivoren, maar fructivoren.

[afbeelding]
Ik weet dat het een way of life is en het was helemaal niet mijn intentie om te impliceren dat het een dieet is. Zo bekeek ik er in ieder geval niet (maar als je de definitie van dieet van wikipedia erbij pakt is dat het wel maar dat lijkt me een discussie op zichzelf :) )

En met alle respect, die website die je linkt is niet als serieuze bron te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

WhySoSerious schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 15:06:
Mag ik je dan vragen wat je allemaal gehaald hebt? Want ik durf eigenlijk zonder meer m'n hand ervoor in het vuur te stoken dat de supermarkt, zelfs de Lidl, alles biedt om een week vegetarisch of veganistisch door te komen. Zelf doen wij nml ook alleen maar boodschappen bij de supermarkt (Lidl), met groenten en fruit van de markt. Soms wel eens naar de toko, maar wat relateer ik niet aan veganisme tbh.
Natuurlijk mag dat. Ik had wat recepten gegoogled, ik heb ze gebookmarked dus hierbij:

Links en rechts wat gecombineerd uit vegan en glutenvrije recepten (geen link helaas):
Wraps van kikerwtenmeel met spinazie, vegetarische "spekjes", avocado en basilicum vulling

Een burger:
http://www.onegreenplanet...an-eggplant-crunchburger/

En als toetje heb ik dit gemaakt:
https://www.mydarlingvegan.com/chocolate-chia-pudding/

Het probleem was niet om recepten te vinden, maar om recepten te kiezen die passen bij mijn kookkunsten ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

715289

Dwarlorf schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 15:25:
En met alle respect, die website die je linkt is niet als serieuze bron te gebruiken.
Ik had de website niet eens bekeken. Het gaat om het plaatje en dat specifieke plaatje is op honderden plekken terug te vinden op het net. Serieus en minder serieus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
B_FORCE schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 15:21:
[...]

Maybe, maar heb je al eens gezien hoeveel eiwitten een boon oplevert per 100 gram?
Dat is nog geen 6-7% tov 18-25 voor noten/vlees.

Een mens moet toch ergens zijn energie vandaan halen?
Tenzij je bergen met bonen gaat eten. :X
Dan kun je nog beter extra taugé toevoegen.

@WhySoSerious
Het is wat ik simpelweg heb opgedaan uit eigen ervaring en van anderen om mij heen?
In mijn specifieke geval kan ik niet terugvallen op suikers of enkel koolhydraten (teveel daarvan en ik zit huilend en trillend in een hoekje).

Als veganist probeer je een alternatief te verzinnen op maaltijden zonder vlees.
Wat is een maaltijd met vlees? Nou, bijvoorbeeld boontjes met aardappel en een burger.
Die maaltijd is opzich mooi in balans (mits mensen ook ander soort maaltijden eten :+ ).
Dus wat mij een logische manier van aanpak lijkt, is proberen te compenseren wat in een burger zit.
Dat zijn voornamelijk eiwitten en vet (en wat B vitamines en ijzer evt).
Dan ga je toch op zoek naar producten die de hoogste eiwitten/gewicht ratio hebben?
Er zijn genoeg websites waar tot in detail wordt uitgelegd hoe je als veganist aan voldoende eiwitten komt.

Afbeeldingslocatie: https://proxy.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Fwww.forksoverknives.com%2Fwp-content%2Fuploads%2FTorre-tank-1-e1481058824179.jpg&f=1

Deze bodybuilder is vegan... Als het hem lukt om voor al die spiermassa voldoende eiwitten te eten, moet de gemiddelde huis-tuin-en-keuken-veganist dat ook lukken. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

715289 schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 15:28:
[...]

Ik had de website niet eens bekeken. Het gaat om het plaatje en dat specifieke plaatje is op honderden plekken terug te vinden op het net. Serieus en minder serieus.
Of de mens een omnivoor of fructivoor is is dan weer een andere discussie die ik verder niet aan wil gaan.
Mx. Alba schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 15:18:

Sorry maar het feit dat veganisten supplementen slikken is dus volgens jou wel een argument tegen veganisme... Maar het feit dat dieren in de bio-industrie ook supplementen krijgen en dat aan veel dierlijke producten vitaminen en mineralen kunstmatig worden toegevoegd is geen argument tegen een "normaal" dieet?

Mensen kregen met hun natuurlijke dieet ook zelf voldoende B12 binnen. Uit ongefilterd oppervlaktewater dat gedronken werd, van niet goed schoongemaakte groenten - dus op dezelfde manier dat dieren die buiten leven hun B12 binnenkrijgen.
Dan had ik daar wat duidelijker in moeten zijn. Een normaal 'dieet' zou het beste kunnen bestaan uit natuurlijke producten zonder enige toevoegingen. Als je dat zou kunnen bewerkstelligen dan hoef je om gezond te leven geen veganist te zijn (dit is eigenlijk het punt dat ik wou maken). De realiteit is natuurlijk dat het meeste van ons voedsel (en leefomgeving) op een of andere wijze gemanipuleerd is en dat het heel lastig, en ook vaak prijzig, om volledig gezond te kunnen leven.

Laat ik afsluiten met de melding dat het niet mijn bedoeling om iemand te overtuigen geen veganist te zijn of af te keuren dat iemand veganist is ofzo (mijn persoonlijke mening over veganisme daargelaten). Iedereen moet gewoon z'n ding doen waar ie zich prettig bij voelt. Normaliter waag ik me uit zelfbescherming niet aan discussies op internet, omdat ik weet dat ik er heel fel in kan zijn en dan te vaak te ver uitweidt. Ik had even een moment van zwakte. Dus bij deze laat ik het hier bij met jullie welnemen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Mx. Alba schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 15:41:
[...]

Er zijn genoeg websites waar tot in detail wordt uitgelegd hoe je als veganist aan voldoende eiwitten komt.

[afbeelding]

Deze bodybuilder is vegan... Als het hem lukt om voor al die spiermassa voldoende eiwitten te eten, moet de gemiddelde huis-tuin-en-keuken-veganist dat ook lukken. ;)
Klopt en die desbetreffende bodybuilder zal zeer waarschijnlijk de nodige eiwitshakes naar binnen werken.
Deze shakes hebben een gigantische hoge eiwit/gewicht ratio.

Maar eigenlijk gaat mijn punt verder dan enkel de cijfertjes.
Mijn punt is dat als we veganistische maaltijden toegankelijk willen maken, je op zoek moet gaan naar gelijkwaardige alternatieven.
De meeste ideeën die ik altijd zie, vragen niet enkel een ander soort dieet (leefstijl, hoe je het wilt noemen), maar ook direct dat ieder persoon een chef-kok is.
Nu zijn er wel alternatieven te koop in de winkel, maar die zijn schreeuwend duur.
Een zak ongezouten pinda's (235 gram) kost 80 cent bij de appie.
Dat is goedkoper dan de hamburgers verpakt per vier!

One World Concepts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WolfsRain
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10:44
[...]

Seitan! Ik geloof tot wel 40gram eiwitten per 100 gram seitan. Daarnaast, sojabrokken bij de toko, super simpel! Hoeft het alleen te weken en te kruiden :)

5800X3D, X570 TUF Pro, 32 GB 3600C16, 3080 TI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Wat betreft toevoegen van vitamines, raad ik aan om Vitamania te kijken.
https://www.vitamaniathemovie.com/

Voor mij waarom het allemaal dingen die ik allang wist, maar ik kan mij voorstellen dat er een hoop mensen zijn die dit besef nog niet zo hebben.
Als je gewoon gevarieerd eet en je hebt niet een of andere aandoening, is er geen enkele reden om zelf te gaan experimenteren met allerlei supplementen.
In het geval van puur veganisme, moet je enkel idd opletten op B12 en ijzer ed.
Daar valt ook wel omheen te werken.

@WolfsRain
40% is wel HEEL veel, eens checken hoe dat zit.
Thanks voor de tip!

[ Voor 41% gewijzigd door B_FORCE op 17-08-2018 15:50 ]

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudy
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 24-06-2024
wat voor een snacks eten jullie onvoorbereid 'on the road' en op andere plekken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:05
Vwbt het voorbeeld van een vegan bodybuilder zou iedereen die vanuit sport met voeding bezig is moeten weten dat het een doodeenvoudige optelling van kcal, marco's en micro's is wat bepaalt wat je lichaam kan doen met de sport-prikkel. Eiwit = eiwit, de bron maakt doorgaans niet zoveel uit.

Het assortiment plantaardige eiwitrijke supplementen en shakes is flink gegroeid:
https://www.bodyenfitshop...ey/plantaardige-eiwitten/

Niets geks aan, ken veel sporters die dat al een tijd gebruiken omdat whey bijvoorbeeld nadelen kan hebben. Vind het van de meneer hierboven wel vreemd dat ie zo'n slechte huid heeft, maargoed, naast deze zijn er tientallen andere voorbeelden te vinden.

Ik ben geen vegan btw, heb niet die behoefte, maar vind de tegenargumenten tegen een plant-based dieet die nergens op gebaseerd zijn ook niet nodig. De OP vind ik daarin mooi gebalanceerd :)

Edit: blijf alleen weg van de bekende netflix docu's over veganisme, die zijn zó slecht ;(

[ Voor 5% gewijzigd door NiGeLaToR op 17-08-2018 15:54 ]

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

B_FORCE schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 15:47:
@WolfsRain
40% is wel HEEL veel, eens checken hoe dat zit.
Thanks voor de tip!
Seitan maak je van tarwegluten en dat bestaat uit zo'n 75% eiwit. Er wordt dan nog wel veel vocht toegevoegd dus misschien kom je niet op 40% uit maar veel zal het niet schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

715289

Rudy schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 15:52:
Onderweg als in, wat haal je bij de Tankshops;; Fruitps (Croky, sommige Pringles), dropharingen, pure chocolade, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
715289 schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 15:56:
[...]

Onderweg als in, wat haal je bij de Tankshops;; Fruitps (Croky, sommige Pringles), dropharingen, pure chocolade, etc.
Je weet dat er in veel snoep/drop gelatine zit?

In principe moet je enkel letten op weipoeder.
Dit wordt vooral gebruikt om dingen lekker knapperig te maken.
Daarom zit het vaak in wat "vollere" chips soorten (hamkaas, nibiits etc) en dingen zoals evergreens.
De normale "simpele" chipssoorten hebben dit vaak niet.

Wat dat betreft kan veel, ontbijtkoek, biscuits ed.
En uiteraard fruit! Pinda's ed.

[ Voor 6% gewijzigd door B_FORCE op 17-08-2018 16:02 ]

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
Je bedoeld de "shit ik heb trek en heb niets bij me" situatie?

Dat is lastig inderdaad, omdat op vrijwel geen enkel snackproduct duidelijk staat of het wel of niet vegan is... Zelfs in chips zit vaak melkpoeder, bijvoorbeeld...

Afgezien van een patatje met ketchup (als je er als veganist geen moeite mee hebt dat die patat waarschijnlijk gefrituurd wordt in vet waar ook dierlijke producten in gefrituurd zijn) zal je een supermarkt in moeten gaan om iets te kopen zodat je van tevoren de ingrediënten kunt bekijken. Of daar gewoon wat fruit halen, bijvoorbeeld.

@B_FORCE Nu is "Hamka's" natuurlijk niet echt een merk dat vegans überhaupt zouden kopen. De naam alleen al geeft aan dat het waarschijnlijk dubbelop niet vegan zal zijn. ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Mx. Alba op 17-08-2018 16:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Hetzelfde waarschijnlijk als wat ik als niet veganist eet: een appel of een banaan doet het altijd goed.

(Marsen en Snickers heb ik afgezworen, sta nu op -26kg :) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Agshlee
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21-02 09:47
[...]

Beide producten bevatten inderdaad eiwit en beiden zijn ook goed om te eten. Waar je wel mee zit (in ieder geval als je probeert veel eiwit binnen te krijgen) is dat je veel meer kcal binnen krijgt voor dezelfde hoeveelheid eiwit als je noten eet (want veel vet en dus meer kcal per gram).

Als voorbeeld, om 20 gram eiwit uit walnoten te halen moet je ~135 gram noten eten, goed voor 882 kcal. Daartegenover zou je ook ~225 gram zwarte bonen kunnen eten, goed voor "slechts" 297 kcal. Als je puur kijkt naar hoeveelheid eiwit per kcal kan je het beste spinazie eten, al is dat qua volume niet zo praktisch :9 (iets van 12 gram eiwit per 100kcal, uit m'n hoofd).

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Marsellus
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 04-09-2024
Nice, een topic over veganisme! Genoeg voer voor mooie discussies (pun intended). :9

Zelf eten wij nu zo'n 2 jaar veganistisch thuis.

Laat me dat even ontleden voor jullie:
  1. Wij eten veganistisch; maar qua wol/leer/paarden en wat er allemaal nog meer genoemd wordt als veganistisch doen we niet aan mee.
  2. Wij eten thuis veganistisch; als we bij vrienden op bezoek zijn verwachten we niet dat zij alleen maar veganistisch koken voor ons. Al zijn er veel die het juist leuk vinden om het ook eens te proberen. Laatst bij een slager thuis een heerlijk volledig veganistisch diner gehad.
  3. Wij eten thuis veganistisch; als we uiteten gaan beslissen we vooraf of we naar een veganistisch restaurant gaan. Of niet en dan eten we ook gewoon wat er wordt aangeboden en we gaan nog steeds regelmatig uiteten, ook op sterrenniveau.
Verder doe ik triathlons waardoor ik zo'n 8-12 uur per week train. Dat betekent ook genoeg eiwitten eten. Daar gebruik ik na mijn trainingen inderdaad eiwit poeder voor (op basis van soja, erwten, hennepzaad, rijst of een van de andere opties die gemakkelijk te krijgen zijn). Dat deed ik ook al voordat we veganistisch waren, omdat je dan ook direct na een training meer eiwitten nodig hebt, en die krijg je ook niet uit 's-avonds een biefstukje eten.

Ook hebben we sinds 9 maanden ons eerste zoontje gekregen. Die kreeg de eerste maanden borstvoeding en krijgt nu gewone opvolgmelk, naast zijn veganistische hapjes. Dus nee op dit moment eet hij niet 100% veganistisch.

Om al je nodige nutriënten binnen te krijgen is het belangrijk om afwisselend te blijven eten. Laatst las ik een artikel over het eten van maandelijks 100 verschillende producten. Als je dat doet dan krijg je vrijwel vanzelf alles binnen wat je lichaam nodig heeft.

Als je als niet-veganist elke dag hetzelfde eet dan krijg je dat ook niet binnen, maar niemand die er dan bij stil staat. Je doet immers hetzelfde als de massa, en dat zal toch wel goed zijn?

Wij zijn niet veganistisch gaan eten om anderen ervan te overtuigen, maar we merken wel dat daardoor mensen in onze omgeving wel anders zijn gaan nadenken er over. Sommige zijn ook veganistisch gaan eten, anderen eten geen, of minder vlees. Het leuke vind ik vooral dat mensen naar ons komen om informatie te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Agshlee schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 16:04:
[...]

Beide producten bevatten inderdaad eiwit en beiden zijn ook goed om te eten. Waar je wel mee zit (in ieder geval als je probeert veel eiwit binnen te krijgen) is dat je veel meer kcal binnen krijgt voor dezelfde hoeveelheid eiwit als je noten eet (want veel vet en dus meer kcal per gram).

Als voorbeeld, om 20 gram eiwit uit walnoten te halen moet je ~135 gram noten eten, goed voor 882 kcal. Daartegenover zou je ook ~225 gram zwarte bonen kunnen eten, goed voor "slechts" 297 kcal. Als je puur kijkt naar hoeveelheid eiwit per kcal kan je het beste spinazie eten, al is dat qua volume niet zo praktisch :9 (iets van 12 gram eiwit per 100kcal, uit m'n hoofd).
En dit is denk ik ook waarom het soms een beetje lastig is om veganistische maaltijden te vinden.
Het wordt namelijk vaak in een zucht genoemd met andere hypes als "glutenvrij eten", low fat en allerlei andere onzinnige dingen.
Uiteraard is dit een een beetje speculatie van mijn kant, maar ik heb zeer groot vermoeden waarom bonen wel vaak genoemd worden en dingen zoals noten ed niet.

Noten hebben over het algemeen meer vetten.
Maar goed, dat valt prima te compenseren (met bv poeder of andere dingen)
Net als niet elke dag vlees, hoef je ook niet elke dag noten te eten.

Ik weet niet waarom je spinazie noemt.
Het heeft maar 3% eiwit? Dan is een boon nog beter.

Overigens vind ik de hoeveel eiwit per kcal een onzinnige maat.
Ik ga niet 10 liter spinazie opvreten 8)7
Het kost daarnaast ook heel veel spinazie, niet echt economische en duurzaam.

@marcel85
Jullie aanpak vind ik een duimpje waard! d:)b
Velen zeggen wel dat het een "levensstijl" is, maar vaak komt het neer op een heilige religie waar niet van afgeweken mag worden. :?

[ Voor 5% gewijzigd door B_FORCE op 17-08-2018 16:17 ]

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agshlee
B_FORCE schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 16:11:
[...]

En dit is denk ik ook waarom het soms een beetje lastig is om veganistische maaltijden te vinden.
Het wordt namelijk vaak in een zucht genoemd met andere hypes als "glutenvrij eten", low fat en allerlei andere onzinnige dingen.
Uiteraard is dit een een beetje speculatie van mijn kant, maar ik heb zeer groot vermoeden waarom bonen wel vaak genoemd worden en dingen zoals noten ed niet.

Noten hebben over het algemeen meer vetten.
Maar goed, dat valt prima te compenseren. Net als niet elke dag vlees, hoef je ook niet elke dag noten te eten.

Ik weet niet waarom je spinazie noemt.
Het heeft maar 3% eiwit? Dan is een boon nog beter.

Overigens vind ik de hoeveel eiwit per kcal een onzinnige maat.
Ik ga niet 10 liter spinazie opvreten 8)7
Het kost daarnaast ook heel veel spinazie, niet echt economische en duurzaam.
Ik ben een aantal maanden terug begonnen met intensief fitnessen en moet (of althans, wil) meer eiwit tot me nemen. Daarom destijds een lijstje gemaakt van de hoeveelheid eiwit per 100 kcal, om zo de hoeveelheid eiwit binnen mijn target hoeveelheid kcal te maximaliseren. Spinazie stond bovenaan dus daar eet ik iets meer van, maar daar komt inderdaad niet het meeste eiwit vandaan.

Er is niets mis met vet (sterker nog, het is belangrijk er voldoende van binnen te krijgen). Los van het vet lijkt het me echter wel makkelijker 250 gram bonen te eten dan 130 gram noten, wellicht dat men daarom meer bonen aanbeveelt? Bonen zouden ook best eens de goedkoopste bron van eiwit kunnen zijn voor een vegan, al heb ik dat niet onderzocht (hierbij negeer ik eiwit shakes even, aangezien ik er geen verstand van heb).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-04 18:21
Tempeh en tofu is natuurlijk bonenbasis he? ;)

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaïr.exe
B_FORCE schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 14:54:
[...]

Heb het topic beetje doorgekeken, maar niet tot in detail, sorry.

Op zich maakt het mij niks uit waar mensen voor kiezen.
Ik heb er enkel moeite mee wanneer mensen je de les lezen (wat helaas zeer regelmatig gebeurt).

Ik vind het alleen soms nogal het schoolvoorbeeld van discriminatie en tegenstrijdig.
Omdat een spin er toevallig minder schattig uitziet als een hond of koe, heeft die inmiddels minder recht om te leven?

Als het namelijk enkel om het lijden gaat, zijn er genoeg manier om bijvoorbeeld koeien ook te doden zonder dat die het zelfs door zullen hebben.
Sterker nog, ik ken iemand die veganistisch (vegetarisch) is, tenzij het wild vlees is.
(of op een vergelijkbare manier verkregen is).
Een beetje met de gedachte dat het konijn of zwijn anders wel door een ander beest gepakt zou worden.
Kan snappen dat het neerkijkend overkomt. Ligt meer aan de persoon dan het veganisme haha. Zou ook raar opkijken als een aanhanger van het Islam aan de proppen komt dat iets wat ik doe haram is oid. Vaak wil men anderen informeren, maar als daar geen interesse in is, dan moet je niet doordrammen.

Over "lijden" zijn ook telkens discussies, want dat baant de weg tot wat men noemt "humaan slachten"?
Haast alle veganisten die ik hierover gehoord heb vinden de label "humaan" hetzelfde als "biologische eieren". Een sticker die wordt gehanteerd zodat de consument denkt het beste voor dat dier te hebben gedaan. De slachting mag dan wel verdoofd oid zijn (wat ook maar de vraag is met de recente rapporten over de Nederlandse slachthuizen...), maar de totale kwaliteit van leven van het dier was vanaf dag 1 al ellende.

Het is eerder marketing dan welzijn, maar als het meer producten verkoopt, dan gaan bedrijven dat zeker bemoedigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious

WhySoSerious

Be the change.

Topicstarter
Anoniem: 63072 schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 15:26:
[...]

Natuurlijk mag dat. Ik had wat recepten gegoogled, ik heb ze gebookmarked dus hierbij:

Links en rechts wat gecombineerd uit vegan en glutenvrije recepten (geen link helaas):
Wraps van kikerwtenmeel met spinazie, vegetarische "spekjes", avocado en basilicum vulling

Een burger:
http://www.onegreenplanet...an-eggplant-crunchburger/

En als toetje heb ik dit gemaakt:
https://www.mydarlingvegan.com/chocolate-chia-pudding/

Het probleem was niet om recepten te vinden, maar om recepten te kiezen die passen bij mijn kookkunsten ;-)
Ok, ik moet toegeven dat je hiermee wel serieus uitgepakt hebt. Zal gesmaakt hebben :9~ Maar dit maak je natuurlijk niet elke dag. Maakt dit geen onderdeel uit van je dagelijkste maaltijden, snap ik dat je wat meer op zoek bent gegaan, alhoewel ik een deel van die ingrediënten ook vereenvoudig hoor :) Die wraps zouden hier gewoon volkorenwraps worden (die overigens wel vies duurder zijn dan plain wraps).

Globaal eten wij door de week 2 x rijst (vaak een curry), 2 x pasta en 2 x iets met aardappelen. Vanzelfspreken zitten overal veel groenten bij. Ik zal morgen ons weekmenu voor komende week eens posten :)

Zo'n chiapudding is btw prima te pruimen. Eigenlijk hebben wij dit, en gerelateerde producten, altijd standaard in huis. Pitpit.com heeft prima producten vind ik. Laatst 10kg havervlokken binnengekomen :+
B_FORCE schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 15:21:
[...]

@WhySoSerious

Nee, als veganist leer je vaak opnieuw koken. Je bouwt je bordje niet meer rond vlees op. Zo is er een enorme wereld voor ons open gegaan. Je vindt heerlijke curry's, pasta's, variaties op rijst en weet ik niet wat nog meer allemaal. Hierdoor eet je eigenlijk automatisch gevarieerd genoeg. Ook staren wij ons niet zo blind op eiwitten.

Truth be told, toen ik omging heb ik een maand lang alles wat ik at of dronk bijgehouden in een app. Zonder specifiek maaltijd erop samen te stellen zat ik vanzelf aan een prima verdeling van vetten, eiwitten en koolhydraten.
B_FORCE schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 15:47:
Wat betreft toevoegen van vitamines, raad ik aan om Vitamania te kijken.
https://www.vitamaniathemovie.com/

Voor mij waarom het allemaal dingen die ik allang wist, maar ik kan mij voorstellen dat er een hoop mensen zijn die dit besef nog niet zo hebben.
Als je gewoon gevarieerd eet en je hebt niet een of andere aandoening, is er geen enkele reden om zelf te gaan experimenteren met allerlei supplementen.
In het geval van puur veganisme, moet je enkel idd opletten op B12 en ijzer ed.
Daar valt ook wel omheen te werken.
True that, 2 x per week B12 en D alleen in de winter hier.
Dat is een lastige inderdaad. Hangt er ook een beetje van af wat je standaard qua gezond eten is. Voor mij helpt roggebrood (Lidl, 4 x 100 gram a 89 cent) om enkele uren op door te gaan. Samen met wat fruit en een handje noten moet je het toch even kunnen uithouden. On the road denk ik dat je op z'n hoogst een wrap bij het tankstation kunt halen.

Op een werkdag ziet mijn voeding er eigenlijk als volgt uit;

Ontbijt thuis: Wat sojayoghurt, banaan, zelfgemaakte granola ( _/-\o_ ) en wat pitten/zaden. Of een kop havermoutvlokken met water en fruit.

Op werk 's ochtends: 4 boterhammen, hummus/100% pindakaas. 2 stuks fruit of bijv. wat wortels.
Op werk 's middags: 2 boterhammen, hummus/100% pindakaas.
Op werk namiddag: 100 gr roggebrood en nog wat fruit.

Vaak ook nog zelfgemaakte repen of bananenbrood.

's Avonds dan nog diner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agshlee
Jaïr.exe schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 16:21:
[...]

Kan snappen dat het neerkijkend overkomt. Ligt meer aan de persoon dan het veganisme haha. Zou ook raar opkijken als een aanhanger van het Islam aan de proppen komt dat iets wat ik doe haram is oid. Vaak wil men anderen informeren, maar als daar geen interesse in is, dan moet je niet doordrammen.

Over "lijden" zijn ook telkens discussies, want dat baant de weg tot wat men noemt "humaan slachten"?
Haast alle veganisten die ik hierover gehoord heb vinden de label "humaan" hetzelfde als "biologische eieren". Een sticker die wordt gehanteerd zodat de consument denkt het beste voor dat dier te hebben gedaan. De slachting mag dan wel verdoofd oid zijn (wat ook maar de vraag is met de recente rapporten over de Nederlandse slachthuizen...), maar de totale kwaliteit van leven van het dier was vanaf dag 1 al ellende.

Het is eerder marketing dan welzijn, maar als het meer producten verkoopt, dan gaan bedrijven dat zeker bemoedigen.
Hoe fanatiek veganisten zijn bij het informeren/overtuigen van anderen wisselt nogal. Ik vindt dit zelf best lastig. Enerzijds ben ik van mening dat dierlijke producten consumeren niet goed is. Anderzijds heeft iedereen ook de vrijheid z'n leven te leiden op een manier zoals hij/zij goed vindt. Sommige veganisten geven hierbij echter wel aan dat, aangezien de keuze vlees te eten het lijden van andere sentient beings tot gevolg heeft, het niet langer een personal choice is. Ik weet (nog) niet hoe ik hier in sta.

T.a.v. slachten: volgens mij is het punt ook niet zozeer of er humaan wordt geslacht of niet. Het gaat er meer om dat het onnodig slachten van dieren sowieso niet zou moeten plaatsvinden. Een dier kan een zo mooi mogelijk leven hebben gehad, maar uiteindelijk wordt het alsnog geslacht; je kan je afvragen wat ons het recht geeft de dieren zo te behandelen (het wellicht bekende 'name the trait' argument).

Edit: super leuk dat hier nu een topic voor is, trouwens! (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
Agshlee schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 16:29:
T.a.v. slachten: volgens mij is het punt ook niet zozeer of er humaan wordt geslacht of niet. Het gaat er meer om dat het onnodig slachten van dieren sowieso niet zou moeten plaatsvinden. Een dier kan een zo mooi mogelijk leven hebben gehad, maar uiteindelijk wordt het alsnog geslacht; je kan je afvragen wat ons het recht geeft de dieren zo te behandelen (het wellicht bekende 'name the trait' argument).
Exact. En aangezien wij als mensen kunnen leven van een 100% plantaardig dieet... Is dan niet elk dier dat voor menselijke consumptie geslacht wordt onnodig geslacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaïr.exe
Agshlee schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 16:29:
[...]

Hoe fanatiek veganisten zijn bij het informeren/overtuigen van anderen wisselt nogal. Ik vindt dit zelf best lastig. Enerzijds ben ik van mening dat dierlijke producten consumeren niet goed is. Anderzijds heeft iedereen ook de vrijheid z'n leven te leiden op een manier zoals hij/zij goed vindt. Sommige veganisten geven hierbij echter wel aan dat, aangezien de keuze vlees te eten het lijden van andere sentient beings tot gevolg heeft, het niet langer een personal choice is. Ik weet (nog) niet hoe ik hier in sta.

Edit: super leuk dat hier nu een topic voor is, trouwens! (y)
Zeker wat betreft of het een keuze is heeft te maken met enorm veel factoren. Wij zijn al beïnvloed in onze jeugd van een levensstijl wat als ''normaal'' gezien wordt. Denk aan de schijf van (gelobbyde) 5, van melk word je sterk, cartoons waarin sporters veel vlees consumeren etc.
Dit nature/nurture debat zal zich denk ik in de toekomst wel verder uitbreiden als je een (grotere) generatie krijgt met andere input dan wij toentertijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Mx. Alba schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 16:35:
[...]

Exact. En aangezien wij als mensen kunnen leven van een 100% plantaardig dieet... Is dan niet elk dier dat voor menselijke consumptie geslacht wordt onnodig geslacht?
Ik citeer jou even aangezien je tevens moderator bent.
Ik vind het niet erg om deze discussies te vormen (ik denk daar namelijk heel anders over), maar hoort zoiets niet meer in een "De zin en onzin over veganisme" topic?

Naar mijn mening is dit topic meer bedoelt om veganistische ideeën uit te wisselen?

@Jaïr.exe
Het grootste probleem is de vleeslobby.
Er is een reden dat je 4 "heerlijke" burgers kunt kopen voor minder dan 3 euro.
Zoals ik eerder heb gezegd ben ik geen veganist, maar wel zeer geïnteresseerd in alternatieven.
Wat mij betreft mogen ze flink wat subsidie in alternatieven pompen.
Niet enkel veganistische alternatieven, maar ook bv insecten etc.
Maak het mensen maar zo aantrekkelijk mogelijk om te kunnen kiezen voor andere dingen.
Er is echter wel heel wat nodig om rond dezelfde 3 euro te komen.

@WhySoSerious
De vraag is waarom je opnieuw zou moeten leren koken?
Als je namelijk meer mensen het makkelijker wilt maken om "over te stappen" zul je toch met een oplossing komen dat het meest lijkt op wat ze al gewend waren.
Je kunt niet van mensen verwachten dat ze direct alles overhoop gooien.
Sterker nog, daar heb ik zelf soms ook helemaal geen zin in.

Wat betreft andere gerechten.
Sja, ik zou zeggen pak je backpack en trek de wereld rond.
Ik kook inmiddels bijna nooit meer hollandse pot (smaakloos).
Niet met vlees of vegetarisch.

[ Voor 4% gewijzigd door B_FORCE op 17-08-2018 16:49 ]

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

[...]

Ik vind het een niet een logisch gevolg van het ander. Ik heb er geen enkel probleem mee dat een dier met een fijn leven humaan geslacht wordt voor mijn voeding. Het is simpelweg een van de redenen dat dieren überhaupt bestaan: voedselverstrekking. Daar is echt helemaal niets mis mee. Sterker nog, ik vind het prachtig!

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
FirePuma142 schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 16:49:
[...]

Ik vind het een niet een logisch gevolg van het ander. Ik heb er geen enkel probleem mee dat een dier met een fijn leven humaan geslacht wordt voor mijn voeding. Het is simpelweg een van de redenen dat dieren überhaupt bestaan: voedselverstrekking. Daar is echt helemaal niets mis mee. Sterker nog, ik vind het prachtig!
Ik denk daar zelfs nog wat meer van.
Naar mijn mening is "het zielig" vinden een puur aangeleerd mens-achtige gedachte.
Een hyena die een everzwijn te lijf gaat, z'n ingewanden eruit trekt terwijl het zwijn nog half leeft kent dat begrip helemaal niet.
Die denkt enkel; "Ik moet verdomme mijn kinderen voeden".
De overige zwijnen denken, "Daar moeten we dus voortaan hard voor weglopen".
Niks meer, niks minder.

Dat betekent overigens ook niet gelijk dat je lukraak beesten in hokken moet proppen en als een wilde om je heen moet gaan slachten.
Dat geeft namelijk wel zeer degelijk stress.
Maar goed, verzin ook maar een slimme en goedkope manier om een sterk groeiende 7 miljard tellende bevolking te voeden.

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaïr.exe
B_FORCE schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 16:48:
[...]

Ik vind het niet erg om deze discussies te vormen (ik denk daar namelijk heel anders over), maar hoort zoiets niet meer in een "De zin en onzin over veganisme" topic?

Naar mijn mening is dit topic meer bedoelt om veganistische ideeën uit te wisselen?

@Jaïr.exe
Het grootste probleem is de vleeslobby.
Er is een reden dat je 4 "heerlijke" burgers kunt kopen voor minder dan 3 euro.
Zoals ik eerder heb gezegd ben ik geen veganist, maar wel zeer geïnteresseerd in alternatieven.
Wat mij betreft mogen ze flink wat subsidie in alternatieven pompen.
Niet enkel veganistische alternatieven, maar ook bv insecten etc.
Maak het mensen maar zo aantrekkelijk mogelijk om te kunnen kiezen voor andere dingen.
Er is echter wel heel wat nodig om rond dezelfde 3 euro te komen.

@WhySoSerious
Als je namelijk meer mensen het makkelijker wilt maken om "over te stappen" zul je toch met een oplossing komen dat het meest lijkt op wat ze al gewend waren.

Nee snap ik! Zelf heb ik er geen problemen mee als men vlees kan 3d-printen met plantaardige eiwitten met een vlees-achtige structuur. Zolang er maar geen leed aan te pas komt (behalve planten) vind ik het prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

WhySoSerious schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 16:25:
[...]

Ok, ik moet toegeven dat je hiermee wel serieus uitgepakt hebt. Zal gesmaakt hebben :9~ Maar dit maak je natuurlijk niet elke dag. Maakt dit geen onderdeel uit van je dagelijkste maaltijden, snap ik dat je wat meer op zoek bent gegaan, alhoewel ik een deel van die ingrediënten ook vereenvoudig hoor :) Die wraps zouden hier gewoon volkorenwraps worden (die overigens wel vies duurder zijn dan plain wraps).

Globaal eten wij door de week 2 x rijst (vaak een curry), 2 x pasta en 2 x iets met aardappelen. Vanzelfspreken zitten overal veel groenten bij. Ik zal morgen ons weekmenu voor komende week eens posten :)

Zo'n chiapudding is btw prima te pruimen. Eigenlijk hebben wij dit, en gerelateerde producten, altijd standaard in huis. Pitpit.com heeft prima producten vind ik. Laatst 10kg havervlokken binnengekomen :+
Tja, ik probeerde dan ook indruk te maken ;) Helaas niet genoeg indruk gemaakt...

Aah, wat zou ik graag pasta en rijst eten, maar ben op de terugweg van obesitas en na verschillende pogingen is het enige dieet wat ik tot nu toe gevonden heb dat werkt en vol te houden is als je 40 kilo af moet vallen koolhydraten arm :'( (26 kilo en counting)

Voor veganisten nog steeds vloeken in de kerk, maar ik heb mijn boterhammen met ham/kaas/hagelslag in de ochtend en middag vervangen.

In de ochtend door een glas melk met extra een schep eiwit isolaat erin en een beetje rauwe cacao voor de smaak.

Tussen de middag is brood vervangen door afwisselend een salade of griekse yogurt.

En 's avonds zijn rijst, aardappelen en pasta in de ban gegaan en vervangen door groente en noten. (en sowieso alles minder porties)

Ik vrees dat als ik ook nog eens vlees in de ban doe het wel heel eenzijdig gaat worden. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dooxed
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16-04 09:12
B_FORCE schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 16:55:
[...]

Naar mijn mening is "het zielig" vinden een puur aangeleerd mens-achtige gedachte.
Een hyena die een everzwijn te lijf gaat, z'n ingewanden eruit trekt terwijl het zwijn nog half leeft kent dat begrip helemaal niet.
Niks meer, niks minder.
In tegenstelling tot mensen heeft een hyena niet het vermogen om na te denken zoals een mens en kan hij alleen zijn instinct volgen, zoals beschreven. Mensen hebben wel de mogelijkheid om te kiezen wat ze eten, en tevens om de gevolgen van de verschillende keuzes in te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Dooxed schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 17:13:
[...]

In tegenstelling tot mensen heeft een hyena niet het vermogen om na te denken zials een mens en kan hij alleen zijn instinct volgen, zoals beschreven. Mensen hebben wel de mogelijkheid om te kiezen wat ze eten, en tevens om de gevolgen van de verschillende keuzes in te zien.
Klopt dat ze dat hebben.
Maar dat rechtvaardigt nog niets meer of minder?
Dan zou je het namelijk op dezelfde manier prima kunnen beargumenteren dat het zielig is om een plant te eten, of een pinda, of zelfs een korreltje zand.

Je gaat dan een psychologisch vraagstuk in (heel interessant trouwens).

One World Concepts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Anoniem: 63072 schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 17:07:
[...]

Ik vrees dat als ik ook nog eens vlees in de ban doe het wel heel eenzijdig gaat worden. :/
En ik denk dat dit meer in je hoofd zit dan het daadwerkelijk is.

Ik was echt een holbewoner als het op vlees aankwam; 'een dag geen vlees is een dag niet geleefd' was mijn motto.
Maar ik kon zelf op een gegeven moment, goed bezig zijn voor het milieu (verminderen gas en elektra consumptie, groene energie leveranciers, duurzame producten gebruiken, afval scheiden etc.) niet meer sporen met excessief vlees eten. Daarnaast hadden mijn vrouw en dochter ook extreme last van eczeem. Jarenlange hormoonzalf gesmeerd wat maar weinig effect had. Cowspiracy kwam langs, en nog wat 'health' docu's op Netflix en we dachten; laten we het eens proberen.

De eczeem verdween als sneeuw voor de zon binnen een maand en is nooit meer terug gekomen. Tel daarbij op de voordelen voor het milieu en het verminderen van leed en we voelen ons na 3 jaar nog steeds heel goed bij de keuze die we maken. Alleen al dat het eczeem verdween was reden genoeg voor mij.

Overigens kan ik mijzelf niet echt veganist noemen. Eerder heel strict vegetariër. Immers eten we thuis wel veganistisch en kopen we geen producten gemaakt van dieren, maar buiten de deur met 3 kinderen is het vaak nog lastig om strict veganistisch te zijn mbt eten. Dan maken we de uitzondering naar vegetarisch, waarbij we een gerecht met kaas of ei wel eten.

Enfin; terug naar 'het gaat wel eenzijdig worden'; dat valt dus enorm mee. Zeker in een land als Nederland waar de veganistische producten volop te krijgen zijn. Ik heb nu 2 weken vakantie in Denemarken gehad en daar is het echt heel lastig. Pindakaas is ongeveer vloeibaar goud, dingen als kikkererwten staan bij de gezonde producten ergens achterin de winkel op een plank én het is ook alleen bij hele grote ketens te krijgen (REMA 1000 bijv.)
Niet iedereen is fan van de vleesvervangers, maar ik gebruik ze dagelijks. Broodbeleg, bij het avond eten etc. En ze maken de transitie naar geen of minder vlees veel makkelijker. Vooral de eigem brouwsels van de AH zijn erg lekker (vrij nieuw) en kosten een heel stuk minder dan de Vegetarische Slager bijv

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • +1 Henk 'm!

[...]
In tegenstelling tot mensen heeft een hyena niet het vermogen om na te denken zoals een mens en kan hij alleen zijn instinct volgen, zoals beschreven. Mensen hebben wel de mogelijkheid om te kiezen wat ze eten, en tevens om de gevolgen van de verschillende keuzes in te zien.
Ja, maar mijn neefje probeerde mij dus te overtuigen dat ik ook vegetarier moest worden omdat hij het zielig vond voor de dieren en of ik dan niet van dieren hield. En dat doet mij dus helemaal niets...

Wat ik wel een goede reden vindt om minder of geen vlees te eten en de reden dat ik niet meer elke dag vlees eet is de impact op het milieu. Maar helemaal afzweren zal ik het nooit, daarvoor vindt ik het simpelweg te lekker. Gecombineerd met mijn dieet eet ik tegenwoordig nog geen vijfde aan vlees van wat ik een paar jaar terug at. Als iedereen dat zou doen, zou dat al een flinke positieve impact op het milieu kunnen hebben.

Edit: @Notna Wellicht heb je gelijk, maar ik eet op dit moment al een heleboel niet. En zoals ik hier al zei vindt ik het gewoon erg lekker. Voor mij is de noodzaak om het helemaal af te schaffen er dus niet. Als iedereen minder vlees eet zonder helemaal te stoppen kan je ook al sustainable veeteelt doen zonder het milieu naar de knoppen te helpen.

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 63072 op 17-08-2018 17:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhySoSerious

WhySoSerious

Be the change.

Topicstarter
Anoniem: 63072 schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 17:07:
[...]

Tja, ik probeerde dan ook indruk te maken ;) Helaas niet genoeg indruk gemaakt...

Aah, wat zou ik graag pasta en rijst eten, maar ben op de terugweg van obesitas en na verschillende pogingen is het enige dieet wat ik tot nu toe gevonden heb dat werkt en vol te houden is als je 40 kilo af moet vallen koolhydraten arm :'( (26 kilo en counting)

Voor veganisten nog steeds vloeken in de kerk, maar ik heb mijn boterhammen met ham/kaas/hagelslag in de ochtend en middag vervangen.

In de ochtend door een glas melk met extra een schep eiwit isolaat erin en een beetje rauwe cacao voor de smaak.

Tussen de middag is brood vervangen door afwisselend een salade of griekse yogurt.

En 's avonds zijn rijst, aardappelen en pasta in de ban gegaan en vervangen door groente en noten. (en sowieso alles minder porties)

Ah, was het een date dan? Ik weet te weinig van koolhydraatarme voedingspatronen af om je iets aan te raden, maar zelf ben ik in 1,5 jaar van 83 kg naar 74 kg afgevallen (dit was niet een doel overigens, eet nog steeds alles wat los en vast zit, maar wel volkoren, bijna niet of niet bewerkt en ik beweeg erbij, voel me heerlijk).
B_FORCE schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 16:48:
[...]

@WhySoSerious

Nou ja, ik bedoelde met opnieuw leren koken een positief iets, als in iets leren. Tuurlijk kan je elke avond je aardappelen, groenten en sojaburger eten, maar dan ben ik bang dat je stoffen tekort komt (ook als je dit elke avond eet, maar dan met vlees hoor).
B_FORCE schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 16:55:
[...]

Niks meer, niks minder.

Dat betekent overigens ook niet gelijk dat je lukraak beesten in hokken moet proppen en als een wilde om je heen moet gaan slachten.
Dat geeft namelijk wel zeer degelijk stress.
Maar goed, verzin ook maar een slimme en goedkope manier om een sterk groeiende 7 miljard tellende bevolking te voeden.
Tja, een hyena is een roofdier, onderdeel van een groter geheel. Deze dieren moeten wel vleeseten, en kunnen niet anders aangezien ze hiervoor hardwired zijn. De mens als dier is dit niet meer. Wij houden dieren in erbarmelijke, onnatuurlijke omstandigheden, slachten er 627 miljoen per jaar (alleen in Nederland al...). Dat zijn er 1,8 miljoen per dag... Los hiervan heeft het nog een gigantische impact op het milieu.
Dat mezelf realizerende en met ons niveau van welvaart heb ik besloten hier niet aan bij te willen dragen. En wij als mensen kunnen dat, dat is inmiddels wel duidelijk. Zelfs de traditionele hunter-gatherer haalde maar ~10% van zijn energiebehoefte uit vlees.

Daarbij, een hyenawelpje bijt gerust andere welpjes dood, moeten mensen dat ook maar gaan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 21:51
Het kan inderdaad, maar historisch gezien heeft de mens altijd al vlees gegeten. Ons lichaam en gebid bijvoorbeeld is daar ook prima geschikt voor, evenals onze ‘hunting’ skills.
Bovendien zijn er ook veel diersoorten die prima zonder vlees zouden kunnen, maar dit toch eten. Aapsoorten bijvoorbeeld, of een eend.

Wat dat betreft ben ik het ook eens met @Anoniem: 63072: als je bewuster en minder vlees eet (alles met mate is eigenlijk beter) zou het al veel schelen. Maar helaas hebben we nu eenmaal een booming groei van de wereldbevolking en helpen we zo zelf de aarde nog eens naar de klote. Als we nu allemaal een stuk vlees per week eten heeft dat veel meer impact dan wanneer de mens 300 jaar geleden elke week een stuk vlees at.

Btw @Anoniem: 63072 goed bezig kerel! Knap van je, volhouden en uiteindelijk kom je vanzelf op je streefgewicht. Respect, want het zal zeker niet makkelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
remzor schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 18:38:
[...]

Het kan inderdaad, maar historisch gezien heeft de mens altijd al vlees gegeten. Ons lichaam en gebid bijvoorbeeld is daar ook prima geschikt voor, evenals onze ‘hunting’ skills.
Bovendien zijn er ook veel diersoorten die prima zonder vlees zouden kunnen, maar dit toch eten. Aapsoorten bijvoorbeeld, of een eend.

Wat dat betreft ben ik het ook eens met @Anoniem: 63072: als je bewuster en minder vlees eet (alles met mate is eigenlijk beter) zou het al veel schelen. Maar helaas hebben we nu eenmaal een booming groei van de wereldbevolking en helpen we zo zelf de aarde nog eens naar de klote. Als we nu allemaal een stuk vlees per week eten heeft dat veel meer impact dan wanneer de mens 300 jaar geleden elke week een stuk vlees at.

Btw @Anoniem: 63072 goed bezig kerel! Knap van je, volhouden en uiteindelijk kom je vanzelf op je streefgewicht. Respect, want het zal zeker niet makkelijk zijn.
Dat het historisch zo is dat we vlees eten is een non-argument want we doen nu heel veel niet meer wat we vroeger wel deden, en heel veel wel wat we vroeger niet deden.

En wat betreft die andere diersoorten... Die hebben de intelligentie niet om iets anders te doen dan hun instinct hun ingeeft. Wij wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kolderindekop
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:49

kolderindekop

yeaahhhh

Ik vind iedereen moet zelf weten wat die eet,maar eet bewust.Ik eet zelf graag een mooi stukje vlees omdat ik het lekker vind.
Maar nooit de kilo knallers ik ga naar onze slager die bij een boer zelf uitgezochte beesten slacht,die een goed leven hebben gehad,en ja dat is zeker duurder maar ik eet liever 3 keer vlees in de week(wat we nu ook doen)dan elke dag supermarkt vlees.

kolder ?wat is dat voor een kolder (na tientallen jaren dood te zijn wordt er nog steeds om ze gelachen ik ben nog springlevend en niemand lacht?!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
WhySoSerious schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 17:47:
[...]
Daarbij, een hyenawelpje bijt gerust andere welpjes dood, moeten mensen dat ook maar gaan doen?
Lost wel de overbevolking deels op :+

Het is een beetje een drogreden.
Feit dat een beest iets doet betekent nog niet dat je al zijn eigenschappen hoeft over te nemen?
Mijn punt ging daar ook helemaal niet over.
Het punt was dat het zielig vinden van iets enigszins een aangeleerd iets is.

Ik vind het gewoon de natuur iets tot zekere mate. Daarom ben ik het ook niet eens met de puristische denkwijze van een veganist, noch die van een pure vleeseter.
Een mens hoeft niet elke dag vlees.
Mensen kunnen ervoor kiezen om het helemaal achter zich te laten.

Wat ik echter veel zie en hoor is dat mensen (zelfs in dit topic) zich excuseren als men wel dierlijke producten eet of drinkt.
Dan krijgt het voor mij meer de nasmaak van een strenge religie.

Als alleseter mis ik gewoon de gezonde balans in de schappen van de supermarkt.
Ongeacht wat je "levensstijl" is.

Maar misschien denk ik veel meer op een maatschappelijk niveau dan anderen?
Je kunt namelijk net zo goed kiloknallers maken van cashewnoten/soja,erwten burgers met wat lekkere specerijen.

[ Voor 4% gewijzigd door B_FORCE op 17-08-2018 18:52 ]

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
Mx. Alba schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 18:43:
[...]

Dat het historisch zo is dat we vlees eten is een non-argument want we doen nu heel veel niet meer wat we vroeger wel deden, en heel veel wel wat we vroeger niet deden.

En wat betreft die andere diersoorten... Die hebben de intelligentie niet om iets anders te doen dan hun instinct hun ingeeft. Wij wel.
Maar het punt is dat het overgrote deel van de mensheid nog steeds vindt dat (af en toe) een stukje vlees prima is. Het kan gezond zijn, lekker en bij een gebalanceerd voedingspatroon horen.
Heel veel andere dingen die we vroeger wel deden, zoals slavenhandel, handen afhakken bij diefstal, etc. vinden we nu inderdaad met een overgrote meerderheid niet normaal/goed/te rechtvaardigen. Ik zeg ook niet dat gewoonten of tradities niet kunnen veranderen.

Zelf vind ik het juist prima als een boer volledig biologisch zijn dieren houdt en deze na verloop van tijd slacht voor menselijke consumptie; niets mis mee imho.
Wat echter te ver gaat en waar steeds meer mensen ook van doordrongen raken is de bio-industrie. Dat mag van mij ook best een tandje minder, graag zelfs. Dus als we allemaal zouden minderen met vlees eten is dat wat mij betreft prima en een goed iets. Daar zou ik zelf ook nog heel wat stappen in kunnen zetten, beken ik eerlijk. Helaas zal de wereldwijde vleesconsumptie niet dalen met de alsmaar groeiende wereldbevolking ben ik bang..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

remzor schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 18:50:
[...]

Wat echter te ver gaat en waar steeds meer mensen ook van doordrongen raken is de bio-industrie. Dat mag van mij ook best een tandje minder, graag zelfs. Dus als we allemaal zouden minderen met vlees eten is dat wat mij betreft prima en een goed iets. Daar zou ik zelf ook nog heel wat stappen in kunnen zetten, beken ik eerlijk. Helaas zal de wereldwijde vleesconsumptie niet dalen met de alsmaar groeiende wereldbevolking ben ik bang..
Eens, maar is dat laatste dan een reden om het niet te doen?

De oude slogan ' een beter milieu begint bij jezelf' is na al die jaren nog steeds relevant ;)

[ Voor 30% gewijzigd door Notna op 17-08-2018 19:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remzor
Notna schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 18:58:
[...]

Eens, maar is dat laatste dan een reden om het niet te doen?

De oude slogan ' een beter milieu begint bij jezelf' is na al die jaren nog steeds relevant ;)
Nope, dat is het niet. Het is meer een zorg die ik uit; we moeten onszelf ook geen illusies maken.
Wat dat betreft maak ik me al jaren veel drukker om de stijgende wereldbevolking dan om de dood van ons vee. Het hangt namelijk samen met het verkloten van regenwouden, bio-industrie, vervuiling, de plastic soep en ga zo maar door.

Edit: onder het mom van 'een beter milieu begint bij jezelf': ik heb dus ook geen kinderen :+

[ Voor 7% gewijzigd door remzor op 17-08-2018 19:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Het milieu wordt er niet beter van door veganist te worden.
Dat is enkel (tijdelijk) het probleem verplaatsen.

Met de huidige consumptie (van ongeveer alles, niet enkel eten), is er geen houden meer aan.
Maar goed, aangezien we gekozen hebben voor een maatschappij waar profit de belangrijkste factor is, is dingen met mate doen erg lastig.

One World Concepts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

B_FORCE schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 19:12:

Met de huidige consumptie (van ongeveer alles, niet enkel eten), is er geen houden meer aan.
Maar goed, aangezien we gekozen hebben voor een maatschappij waar profit de belangrijkste factor is, is dingen met mate doen erg lastig.
Ik vraag mij af hoe jij dat ziet als het probleem verplaatsen :) ?
remzor schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 19:01:
[...]

Nope, dat is het niet. Het is meer een zorg die ik uit; we moeten onszelf ook geen illusies maken.
Wat dat betreft maak ik me al jaren veel drukker om de stijgende wereldbevolking dan om de dood van ons vee. Het hangt namelijk samen met het verkloten van regenwouden, bio-industrie, vervuiling, de plastic soep en ga zo maar door.

Edit: onder het mom van 'een beter milieu begint bij jezelf': ik heb dus ook geen kinderen :+
Dat laatste is helaas een realisatie die ik niet meer terug kan draaien :+ Echter probeer ik ze wel bewust op te voeden in alles wat we doen. Zowel in consumptie als onze kijk op de wereld

[ Voor 4% gewijzigd door Notna op 17-08-2018 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Notna schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 19:16:
[...]

Ik vraag mij af hoe jij dat ziet als het probleem verplaatsen :) ?
Jij denkt dat het verbouwen van groeten, fruit, bonen en noten gratis gaat?

One World Concepts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marsellus
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 04-09-2024
B_FORCE schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 16:11:
[...]
@marcel85
Jullie aanpak vind ik een duimpje waard! d:)b
Velen zeggen wel dat het een "levensstijl" is, maar vaak komt het neer op een heilige religie waar niet van afgeweken mag worden. :?
Dank je!

En verder ieder zijn keuze, om wel of niet veganistisch te zijn.

Het enige wat ik jammer vind is dat er mensen zeggen dat je niet zonder vlees kunt, maar bij de eerste vraag op toelichting ze geen idee hebben waar ze het over hebben.

Ik probeer ze dan nooit te overtuigen om ook veganistisch te gaan eten, maar vooral om geen ongefundeerde collectieve meningen te verkondigen omdat ze zich er niet in willen verdiepen.

Als iemand er wat meer vanaf weet en een bewuste keuze maakt dan kun je daar een goed gesprek over voeren. Gewoon wat roepen omdat je iets gehoord hebt voegt weinig toe. Dat geldt niet alleen voor veganistisch eten trouwens. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
B_FORCE schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 19:12:

De helft van alle landbouwgrond wordt gebruikt voor het produceren van veevoer... Recent is er een onderzoek gepubliceerd waaruit blijkt dat wanneer je vegan wordt, je CO2-voetafdruk tot 75% daalt. Als iedereen dat zou doen zou dat zeker geen verwaarloosbare impact hebben. Sowieso kan je 50% van alle akkerland en 95% van alle grasland teruggeven aan de natuur...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Mx. Alba schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 19:31:
[...]

De helft van alle landbouwgrond wordt gebruikt voor het produceren van veevoer... Recent is er een onderzoek gepubliceerd waaruit blijkt dat wanneer je vegan wordt, je CO2-voetafdruk tot 75% daalt. Als iedereen dat zou doen zou dat zeker geen verwaarloosbare impact hebben. Sowieso kan je 50% van alle akkerland en 95% van alle grasland teruggeven aan de natuur...
Dat onderzoek heb ik gelezen, maar de conclusies (van de media) zijn dan altijd weer zo zwart-wit.

Zoals elk onderzoek moet je wel de hele context hebben.
Zo is er bv ook bekend dat de kwaliteit van deze landbouwgrond en de gewassen veel lager hoeft te zijn en aan bv minder eisen hoeft te voldoen.
Daarnaast is de vraag wat grond oplevert aan energie.
Je moet heel wat meer liters groente eten om aan dezelfde energie te komen.
Dat betekend ook meer en groter transport naar de supermarkten.

Het geeft ook geen antwoord op de vraag of er misschien betere methodes zijn om CO2 te kunnen verminderen in dezelfde situatie?

Daarnaast geeft het ook geen antwoord op de vraag wat minderen precies doet.
Wellicht is er een manier te bedenken dat mensen 2/3 minder vlees eten en daardoor CO2 uitstoot 70% daalt.
Loopt het verband hoeveelheid vlees vs CO2 bv lineair of exponentieel?
(dat je dus na een tijd voor een beetje meer heel veel meer CO2 uitstoot krijgt)

Ik kan op die manier wel even doorgaan.
Het is iig jezelf rijk rekenen door simpelweg die 75% er vanaf te halen.
Daar komt ook weer iets voor terug. Ons eten moet immers ergens vandaan komen.

Dus het enige wat zo'n onderzoek ons geeft zijn getallen, echter nog geen absolute conclusies.
En uiteraard NOG meer vragen. 8)

One World Concepts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
B_FORCE schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 19:42:
[...]

Dat onderzoek heb ik gelezen, maar de conclusies (van de media) zijn dan altijd weer zo zwart-wit.

Zoals elk onderzoek moet je wel de hele context hebben.
Zo is er bv ook bekend dat de kwaliteit van deze landbouwgrond en de gewassen veel lager hoeft te zijn en aan bv minder eisen hoeft te voldoen.
Daarnaast is de vraag wat grond oplevert aan energie.
Je moet heel wat meer liters groente eten om aan dezelfde energie te komen.
Dat betekend ook meer en groter transport naar de supermarkten.

Het geeft ook geen antwoord op de vraag of er misschien betere methodes zijn om CO2 te kunnen verminderen in dezelfde situatie?

Daarnaast geeft het ook geen antwoord op de vraag wat minderen precies doet.
Wellicht is er een manier te bedenken dat mensen 2/3 minder vlees eten en daardoor CO2 uitstoot 70% daalt.
Loopt het verband hoeveelheid vlees vs CO2 bv lineair of exponentieel?
(dat je dus na een tijd voor een beetje meer heel veel meer CO2 uitstoot krijgt)

Ik kan op die manier wel even doorgaan.
Het is iig jezelf rijk rekenen door simpelweg die 75% er vanaf te halen.
Daar komt ook weer iets voor terug. Ons eten moet immers ergens vandaan komen.

Dus het enige wat zo'n onderzoek ons geeft zijn getallen, echter nog geen absolute conclusies.
En uiteraard NOG meer vragen. 8)
Om 1 calorie voor mensen bruikbaar dierlijk voedsel te produceren zijn 15 calorieën plantaardig voedsel voor die dieren nodig... Hoe je het ook wendt of keert, voor een vegan dieet is veel minder akkerland nodig. En geen grasland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Mx. Alba schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 19:52:
[...]

Om 1 calorie voor mensen bruikbaar dierlijk voedsel te produceren zijn 15 calorieën plantaardig voedsel voor die dieren nodig... Hoe je het ook wendt of keert, voor een vegan dieet is veel minder akkerland nodig. En geen grasland.
Correct.
Laten we toevallig een overvloed aan gras hebben dat van tijd tot tijd toch een keer gemaaid en bemest moet worden :)
Dus dat een vegan minder akkerland nodig heeft, ben ik niet met je eens.
Gras groeit overal, akkerland dienst special behandeld te worden.
Grasland is dus veel goedkoper en makkelijker te onderhouden.

Kijk, deze vergelijking gaat niet op wanneer er miljoenen beesten moeten worden gefarmed.
Maar bij een vlees-minder dieet, wordt het aantal misschien ineens een stuk interessanter.

[ Voor 3% gewijzigd door B_FORCE op 17-08-2018 19:59 ]

One World Concepts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JacquesDoekjes
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:45
Super nette topic start, respect!

Hoe zijn jullie vegan geworden? Cold turkey, of geleidelijk aan?

Wat was je grootste hulp bij de switch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
B_FORCE schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 19:59:
[...]

Correct.
Laten we toevallig een overvloed aan gras hebben dat van tijd tot tijd toch een keer gemaaid en bemest moet worden :)
Dus dat een vegan minder akkerland nodig heeft, ben ik niet met je eens.
Gras groeit overal, akkerland dienst special behandeld te worden.
Grasland is dus veel goedkoper en makkelijker te onderhouden.

Kijk, deze vergelijking gaat niet op wanneer er miljoenen beesten moeten worden gefarmed.
Maar bij een vlees-minder dieet, wordt het aantal misschien ineens een stuk interessanter.
Maar grasland dat niet meer gemaaid hoeft te worden diversifieert. Er komen meer bloemen en kruiden in, waar insecten en vogels van profiteren. Alleen maar goed voor de biodiversiteit dus.

En zoals gezegd, de helft van al het akkerland kan je ook teruggeven aan de natuur.
JacquesDoekjes schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 20:01:
Super nette topic start, respect!

Hoe zijn jullie vegan geworden? Cold turkey, of geleidelijk aan?

Wat was je grootste hulp bij de switch?
Cold turkey... Vanaf paleo / koolhydraatarm. Dus een flinke omschakeling maar het ging zonder enige problemen.

Veel hulp had ik niet nodig. Als je eenmaal de beslissing neemt vanwege ethische redenen, is het juist heel makkelijk om dierlijke producten links te laten liggen!

[ Voor 23% gewijzigd door Mx. Alba op 17-08-2018 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Mx. Alba schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 20:02:
[...]

Maar grasland dat niet meer gemaaid hoeft te worden diversifieert. Er komen meer bloemen en kruiden in, waar insecten en vogels van profiteren. Alleen maar goed voor de biodiversiteit dus.

En zoals gezegd, de helft van al het akkerland kan je ook teruggeven aan de natuur.
Maar je geeft toch al akkerland terug?
Daarnaast, koeien, schapen en varkens/zwijnen zijn ook gewoon natuurlijke beesten die rondwandelen in de natuur?

One World Concepts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
B_FORCE schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 20:08:
[...]

Maar je geeft toch al akkerland terug?
Daarnaast, koeien, schapen en varkens/zwijnen zijn ook gewoon natuurlijke beesten die rondwandelen in de natuur?
Niet die versies die wij in de bio-industrie houden. En niet zo intensief. Denk je echt dat een strak groen grasland haast zonder onkruid een natuurlijk landschap is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:07

Barrycade

Through the...

Mx. Alba schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 20:11:
[...]

Niet die versies die wij in de bio-industrie houden. En niet zo intensief. Denk je echt dat een strak groen grasland haast zonder onkruid een natuurlijk landschap is?
Nederland heeft geen natuurlijk landschap. Alles is man made.

De veranderingen zal je niet snel in NL zien, maar in landen zoals Ukraine en Brazilië.

In Nederland staat er hoogstens wat snijmais en wat graan voor de dieren. En dat zijn ook nog vooral biologische boeren.

En raap wellicht maar dat is voor de biodiesel.

Al met al grasland zal gedeeltelijk naar bos veranderen of Wetlands. Laten we er herten en oerossen lopen altijd goed idee, oh wacht....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

715289

Ik heb niet alles gelezen, maar heeft er al iemand bingo?

Afbeeldingslocatie: https://images.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Ftse4.mm.bing.net%2Fth%3Fid%3DOIP.VKDt9ZD9gcFXpq5NCK9a7wHaIp%26pid%3D15.1&f=1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
715289 schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 21:57:
Ik heb niet alles gelezen, maar heeft er al iemand bingo?

[afbeelding]
Ik tel er drie... So far...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:36
[...]

Skip de hyena .. en in komt flipper de schattige dolfijn. Wordt verondersteld intelligent te zijn, maar knabbelt toch vis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
:F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

B_FORCE schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 19:24:
[...]

Jij denkt dat het verbouwen van groeten, fruit, bonen en noten gratis gaat?
Dat is geen antwoord op mijn vraag, maar ik zal happen; nee, uiteraard denk ik dat niet.

En nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:07

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Wat vinden veganisten eigenlijk van kweekvlees?

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
zonoskar schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 22:30:
Als er geen dieren zijn gebruikt voor de stamcellen... Waarom niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

B_FORCE schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 19:42:
Misschien moet je beginnen met jezelf even inlezen in de CO2-kringloop (op dat woord kun je Googlen..).

CO2 uit jouw mond laat gras groeien. De koe eet het gras en maakt er biefstuk van, en jij eet die biefstuk weer. Bij dat proces komt effectief geen CO2 vrij.

Waar het misgaat is met het fossiele CO2 wat we oppompen en gebruiken om sojabonen uit Ethiopië te verplaatsen naar Nieuw Zeeland, daar fokken we er koeien mee, die laten we vervolgens in China uitbenen en verpakken, en dat laten we vervolgens bij de lokale supermarkt in de koeling leggen.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

burne schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 22:38:
Waar het misgaat is met het fossiele CO2
En met methaan, wat je niet zo gemakkelijk kwijtraakt.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:04
Ik lees ook mee uit interesse. Na al langere tijd flexitarier geweest te zijn ben ik nu pescotarier.

Eigenlijk is de enige reden dan ik helemaal geen vlees eet nu uit protest tegen de manier waarop het gaat. Ik ben dus eigenlijk niet perse tegen vlees eten en vind op dit moment geen argumenten daar anders over te denken.

Ik vind het vooral belangrijk de overweging op juiste gronde te maken. Ik vind het dus prima een varken op te eten als die gewoon waardig behandeld wordt en er zo min mogelijk van meekrijgt als hij gedood wordt. Echter dan moeten we ook niet zeuren hetzelfde te doen met honden of katten (omdat die schattig zijn). Sterker nog, het bekende argument van een mens met bergenijkbare of mindere intelligentie dan deze dieren (en geen andere belanghebbende) is ook moeilijk iets tegenin te hebben (en dat zou ik kunnen accepteren).

Uiteindelijk denk ik dat we meer bereiken met een zachte houding voor de grote massa dan met een "extreme" houding voor een kleine groep.

Ik kijk dus nog even mooi de kat uit de boom. Ik heb voor voornamelijk interesse in onderzoek naar hoe verschillende soorten dieren lijden ervaren. Het eten van insecten zie ik bijvoorbeeld juist als oplossing, dat niet overwegen zie ik juist al gemiste kans voor wereldverbetering.

[ Voor 10% gewijzigd door assje op 17-08-2018 22:56 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WolfsRain
Ik zie hier toch wat punten voorbij komen waarbij men moreel en logisch gezien behoorlijk de plank mis slaat. Ik ga verder niet per persoon erop in, heb namelijk zo een 50+ replies gemist, maar ga wel even in het algemeen in op wat genoemde zaken.

Diervriendelijk vlees bestaat niet

Iets als diervriendelijk vlees, humaan slachten en beter leven sterren zijn puur en alleen bedacht om mensen meer vlees te laten kopen, want de dieren hebben het zo goed gehad. Ten eerste kun je je afvragen of gedood worden na een "mooi en veels te kort leven" niet erger is. Daarnaast bestaat er niets als humaan slachten, want volgens die logica kun je andere mensen dus ook humaan vermoorden? Dat de ene strafbaar is, en de andere niet, staat even buiten de context. Vroeger waren slaven ook legaal.

Dieren zijn er nou eenmaal om opgegeten te worden, andere dieren doen het ook

Het mooie van een mens zijn, is ons empathisch vermogen en ontwikkeling van logische functies(frontale kwab). Iets goed praten wat inherent slecht is(namelijk het systematisch fokken en uitmoorden van levende wezens), gaat tegen ons ontwikkelde vermogen in en is bovendien niet nodig. Als jij, net zoals wilde dieren, vanuit overleving je eigen dieren vangt, doodt, slacht, bakt en opeet, than go for it. In de westerse wereld heeft niemand vlees nodig om te overleven(insert random genetische ziekte die 1 op de miljoen voorkomt).

Daarnaast, als je die logica door trekt kun je ook de logica om mensen te eten door trekken. Wij zijn er ook in overschotten, en als het niet tegen de wet was geweest, was het dus ook "logisch" om mensen op te eten. Maar dan wel humaan geslachten mensen met minimaal een beter leven ster, voor mij persoonlijk dan :+

Afbeeldingslocatie: https://i.pinimg.com/736x/33/70/f2/3370f2b3243e1a955310dcc6414a624b.jpg

Ik zal op een positieve noot eindigen. Net bij de Oude Plek in Rotterdam geweest. Een van mijn favoriete restaurants. Een vegetarische chinees met 90%+ veganistische gerechten. Wat een geweldige tent is dat. Zelfs mijn omnivoren schoonouders waren helemaal verbaasd en wilde hier wel vaker eten _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://media-cdn.tripadvisor.com/media/photo-p/0c/d1/84/72/photo0jpg.jpg (foto niet van mij, ben ik vergeten :+

[ Voor 10% gewijzigd door WolfsRain op 17-08-2018 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

bwerg schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 22:47:
[...]

En met methaan, wat je niet zo gemakkelijk kwijtraakt.
Het duurt nog even, maar eind oktober begint het schorseneren-seizoen. Zet het in je agenda, dat je ergens in november een keer verse schorseneren eet. Zullen we de methaan-discussie een paar dagen daarna voortzetten?

Als je daar niet op wilt wachten: schorseneren zijn rijk aan (voor een mens) niet-verteerbare koolhydraten. Gras is rijk aan voor koeien niet-verteerbare koolhydraten. Oer-ossen produceren weinig methaan, Fries stamboekvee produceert grote hoeveelheden methaan. Een mens die schorseneren gegeten heeft produceert net zoveel methaan als 8 Friese stamboekkoeien. :Y

Als je vlees wilt blijven eten is dat probleem in een paar jaar op te lossen. Je moet alleen wel genoegen nemen met minder vaak een kleinere biefstuk, maar dat moet je sowieso hoe dan ook al.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

zonoskar schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 22:30:
Ik weet niet wat veganisten in het algemeen denken, maar ik heb gegeten en gedronken na het lezen over hoe het tot stand komt:

https://www.uu.nl/nieuws/...g-te-mooi-om-waar-te-zijn

Maar wellicht dat ze nog andere manieren vinden. En met @Mx. Alba ; als het op een manier kan die een kleinere CO2 footprint achterlaat en er geen dierenleed voor nodig is; prima!

Ik ben niet tegen vlees eten namelijk; vind/vond het heerlijk :Y . Maar ik kon het voor mijzelf gewoon niet meer goed praten het te nuttigen in zijn huidige vorm van productie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
@WolfsRain
Voor mij is het punt vooral dat mensen veel intelligentie en emotioneel besef hebben en ze dus van alles meekrijgen van een dergelijke behandeling.

Over de logica om mensen te moeten mogen eten als die er niet teveel van meekrijgen, inderdaad daar kan ik weinig tegenin kunnen brengen en zou ik dan ook in mee kunnen gaan. Net zoiets, ik ben helemaal tegen het willens en wetens in leven houden van ieder mens en ik weet inderdaad volop situaties waar ik het doden van een mens moreel zou vinden.

Een absolute moraal zal altijd moeilijk blijven. Voor de huidige bio-industrie heb je geen absolute moraal nodig om het te verwerpen.

[ Voor 31% gewijzigd door assje op 17-08-2018 23:13 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WolfsRain
assje schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 23:09:
@WolfsRain
Voor mij is het punt vooral dat mensen veel intelligentie en emotioneel besef hebben en ze dus van alles meekrijgen van een dergelijke behandeling.

Over de logica om mensen te moeten mogen eten als die er niet teveel van meekrijgen, inderdaad daar kan ik weinig tegenin kunnen brengen en zou ik dan ook in mee kunnen gaan.
Waarom denk je dat dieren niet van alles meekrijgen? Ik ga de filmpjes niet linken, maar kijk eens naar wat voor een geluid koeien maken als hun kalf wordt afgepakt. Of varkens die tegenstribbelen vlak voordat ze gedood worden(Varkens hebben een intelligentie equivalent aan een drie jarige).

Iets als veel intelligentie en veel emoties, dat hebben dieren ook tot op zekere hoogte. Ik bedoel, Zwanen die hun hele leven bij een partner blijven, en er is inmiddels ook enorm veel onderzoek gedaan naar het feit dat ook dieren rouwen bij het overlijden van naasten.

Maar ik ben blij dat je in ieder geval noemt dat de logica om mensen te eten dan precies hetzelfde is. Want, als ik zou accepteren dat dieren minder emotioneel en minder intelligent zijn dan mensen, dan kunnen we mensen met een heel laag IQ/EQ(gehandicapten), dus ook zonder problemen opeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
Notna schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 23:03:
[...]

Ik weet niet wat veganisten in het algemeen denken, maar ik heb gegeten en gedronken na het lezen over hoe het tot stand komt:

https://www.uu.nl/nieuws/...g-te-mooi-om-waar-te-zijn

Maar wellicht dat ze nog andere manieren vinden. En met @Mx. Alba ; als het op een manier kan die een kleinere CO2 footprint achterlaat en er geen dierenleed voor nodig is; prima!

Ik ben niet tegen vlees eten namelijk; vind/vond het heerlijk :Y . Maar ik kon het voor mijzelf gewoon niet meer goed praten het te nuttigen in zijn huidige vorm van productie.
Klopt, dat was voor mij eigenlijk ook de hoofdreden. Op zich is vlees eten goed voor de mens. Maar niet in de hoeveelheden zoals we het tegenwoordig eten... En niet op de manier waarop het tegenwoordig geproduceerd wordt met veel te veel onnodig dierenleed en onnodige milieuschade.

@WolfsRain Inderdaad zijn varkens zeer intelligent. Zoals je al zei, niveau van intelligentie van een driejarig kind. Ik herinner me toen mijn dochter 2 was en ze 's nachts wakker werd. Mijn toen nog vrouw en ik zaten een film te kijken en gingen dus verder met die film met het kleine meisje op schoot. Het was een film over de tijd van slavernij... Een baby was geboren bij een tot slaaf gemaakte vrouw en de vader ervan was de witte meester... De baby werd het bos in gebracht, neergelegd, en toen pakte een man een grote steen op en gooide die neer. Je zag de steen niet neerkomen... Maar je wist wel wat er gebeurde. Zegt het hummeltje dat nog maar net kan praten: "baby steen au!" Dat is dus twee jaar. Minder intelligent dan een varken...

[ Voor 28% gewijzigd door Mx. Alba op 17-08-2018 23:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
WolfsRain schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 23:15:
[...]

Waarom denk je dat dieren niet van alles meekrijgen? Ik ga de filmpjes niet linken, maar kijk eens naar wat voor een geluid koeien maken als hun kalf wordt afgepakt. Of varkens die tegenstribbelen vlak voordat ze gedood worden(Varkens hebben een intelligentie equivalent aan een drie jarige).
Precies de reden waarom ik nu geen vlees eet. Echter zijn dit de argumenten tegen de manier waarop, niet tegen het eten van vlees.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

WolfsRain schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 22:57:
Ik zie hier toch wat punten voorbij komen waarbij men moreel en logisch gezien behoorlijk de plank mis slaat. Ik ga verder niet per persoon erop in, heb namelijk zo een 50+ replies gemist, maar ga wel even in het algemeen in op wat genoemde zaken.

Diervriendelijk vlees bestaat niet
Overleven is inherent onvriendelijk voor anderen. Planten ontwijken dingen die slecht voor ze zijn en groeien in de richting van omgevingen die goed voor ze zijn. Een van mijn ex-collega's had pythons als huisdier. Die willen niet op schoot bij de ene bezoeker en juist wel bij de andere. En een python is niet heel veel slimmer dan een zonnebloem.

Alleen, het is niet zo eenvoudig.

Gras vormt zaden. Ieder zaadje krijgt van de moederplant een pakketje met zetmeel mee, als beginnetje, zodat ze een blaadje boven de grond uit kunnen steken en zelf hun energie binnen kunnen halen met fotosynthese.

Rijp gras laat z'n zaden vallen, zodra je het aanraakt. Als je het zetmeel van gras wilt eten heb je dus pech. Dat is een hoop werk.

Één grassoort dacht daar anders over. Die liet z'n rijpe zaadjes niet vallen. Daardoor kon een bepaalde primaat makkelijk zaden van die grassoort oogsten en voor eigen gebruik inzetten. Dat lijkt onvoordelig totdat je ziet waar het toe leidde: de primaat ging het gras in kwestie (spelt) kweken. Opeens had een grassoort een primaat met handgereedschappen en zinnig gebruik van vuur als beschermheer! Wat is er beter om te overleven als gras dan een boer die concurrerende planten verwijdert, je mest en water geeft en iedere dag uitkijkt naar bedreigingen voor je overleven? Natuurlijk wordt het grootste deel van je opbrengst opgegeten door de primaat, maar voor de soort in z'n geheel was dat geen slechte strategie.

Binnen 1000 jaar was spelt veruit de meest succesvolle grassoort op deze planeet.

Hetzelfde truukje is door een aantal zoogdieren herhaald. Koe, geit, schaap, hond, kat: ze zijn allemaal succesvoller dan hun wilde voorouders ooit waren. In de stadswijk waar ik woon leven meer gezonde honden dan er wilde wolven op deze planeet zijn, en meer huiskatten dan tijgers.

Gebruiken wij spelt, graan, rijst, ossen, schapen, varken, katten, koeien enzovoort?

Of gebruiken ze ons?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:07

Barrycade

Through the...

WolfsRain schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 22:57:
Mmm jammer je was zo goed gebalanceerd bezig.

Haalt een beetje het open sfeertje van de discussie af en zal weer snel eindigen in hoe ik de discussies over voedsel tegenwoordig in het algemeen zie eindigen; religieuze standpunten en meerdere kampen die met de hakken in het zand staan.

Geeft mijns inziens wel aan dat we in het Westen te veel tijd en geld hebben zodat we ons druk kunnen maken over wat de buurman eet. Beetje zoals de verzuilingstijd. Als je buurman niet hetzelfde geloof aanhing was het je blik niet waardig.

Om te refereren naar de verzuiling; vragen jullie ook aan jullie dochters of de nieuwe vlam wel of niet de Biefstukbingo( 8)7 ) kan ondertekenen? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 454358

Wij eten thuis alleen bio vlees, we weten vrijwel altijd waar het vandaan komt.

Maar sinds 2 jaar eten wij thuis iig 1x per vegetarisch, dit nadat we eens waren uitgenodigd bij een vegan restaurant hier om de hoek, dat eten was echt ontzettend lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WolfsRain
burne schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 23:27:
[...]

Overleven is inherent onvriendelijk voor anderen. Planten ontwijken dingen die slecht voor ze zijn en groeien in de richting van omgevingen die goed voor ze zijn. Een van mijn ex-collega's had pythons als huisdier. Die willen niet op schoot bij de ene bezoeker en juist wel bij de andere. En een python is niet heel veel slimmer dan een zonnebloem.

Alleen, het is niet zo eenvoudig.

Gras vormt zaden. Ieder zaadje krijg van de plant een pakketje met zetmeel mee, als beginnetje, zodat ze een blaadje boven de grond uit kunnen steken en zelf hun energie binnen kunnen halen met fotosynthese.

Rijp gras laat z'n zaden vallen, zodra je het aanraakt. Als je het zetmeel van gras wilt eten heb je dus pech. Dat is een hoop werk.

Één grassoort dacht daar anders over. Die liet z'n rijpe zaadjes niet vallen. Daardoor kon een bepaalde primaat makkelijk zaden van die grassoort oogsten en voor eigen gebruik inzetten. Dat lijkt onvoordelig totdat je ziet waar het toe leidde: de primaat ging het gras in kwestie (spelt) kweken. Opeens had een grassoort een primaat met handgereedschappen en zinnig gebruik van vuur als beschermheer! Wat is er beter om te overleven als gras dan een boer die concurrerende planten verwijdert, je mest en water geeft en iedere dag uitkijkt naar bedreigingen voor je overleven? Natuurlijk wordt het grootste deel van je opbrengst opgegeten door de primaat, maar voor de soort in z'n geheel was dat geen slechte strategie.

Binnen 1000 jaar was spelt veruit de meest succesvolle grassoort op deze planeet.

Hetzelfde truukje is door een aantal zoogdieren herhaald. Koe, geit, schaap, hond, kat: ze zijn allemaal succesvoller dan hun wilde voorouders ooit waren. In de stadswijk waar ik woon leven meer gezonde honden dan er wilde wolven op deze planeet zijn, en meer huiskatten dan tijgers.

Gebruiker wij spelt, graan, rijst, ossen, schapen, varken, katten, koeien enzovoort?

Of gebruiken ze ons?
Koeien zijn door de mens gefokt. Honden en katten ook. Het enige verschil tussen de twee is dat de ene aangekocht worden voor entertainment(of tegen eenzaamheid, whatever) en de andere geproduceerd en vermoord voor voedsel. Kun je werkelijk van "ons gebruiken" spreken als je systeemmatisch gefokt en uitgemoord wordt? Voor honden en katten begrijp ik je punt nog enigszins, voor koeien, not so much.

Overleven is inderdaad inherent slecht voor andere. Er zal altijd een klein gedeelte van de dieren moeten wijken voor de alsmaar groter wordende menselijke populatie. Alleen kan dat op een veel minder destructieve schaal dan nu. En dat is waar veganisme voor strijdt. Leed zal er altijd zijn, doden zullen er altijd vallen. Ookal zou iedereen veganist zijn, dan worden er alsnog dieren gedood voor onze gewassen en uiteindelijk als de mens zo door blijft groeien, ook weer extra grond nodig zijn.

@Barrycade

Ik ben helemaal niet uit op veranderen wat de buurman eet. Overigens is mijn vriendin wel veganiste en is dat zeker een van mijn vereisten als ik een relatie in ga. Daar is niets mis mee toch? Iedereen heeft zo zijn voorkeuren en wensen.

Iedereen moet vooral doen wat hij of zij zelf wilt. Veganisme is echter geen religie maar een levensstijl op basis van de reductie van dierenleed op deze wereld. Dat is feitelijk iets anders dan een religie. Dat het soms misschien als prediken overkomt, dat begrijp ik en heb ik ook al eerder uitgelegd. Veel veganisten zien mensen en dieren gelijk en dan is het soms moeilijk om rustig te blijven als er argumenten rond vliegen als, ik vind vlees gewoon lekker en ik mag lekker doen wat ik zelf wil. Dat is in essentie allemaal prima, en dat horen we al genoeg, maar dat hoeft niet constant herhaald te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

WolfsRain schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 23:41:
Koeien zijn door de mens gefokt. Honden en katten ook.

[..]

Alleen kan dat op een veel minder destructieve schaal dan nu. En dat is waar veganisme voor strijdt.
Je lijkt te denken dat ik het daar niet mee eens ben. Waarom?

Pagina: 1 2 ... 21 Laatste

Dit topic is gesloten.