Ik zit me al een tijdje te ergeren aan lage framerates op bepaalde open world plekken en soms ook in instances. Voorheen was dit vaak het geval door een hoog CPU verbruik (Suramar bijvoorbeeld). In Boralus zit ik nu met een 6700k @ 4.5Ghz en een 1080 Ti op 42-45 fps op sommige plekken (DirectX 11, DX12 geeft hetzelfde probleem).
Dus ik ben eens gaan kijken naar het CPU verbruik met Open Hardware Monitor (en om er zeker van te zijn dat deze klopt, ook GPU-Z en CPU-Z), en wat blijkt, CPU verbruik tijdens het spelen van WoW is juist erg laag, CPU Total komt niet boven de 25% uit en single core hoogstens 50% (edit, exact maximaal 50%. Wanneer ik de affiniteit instel naar 1 enkele core, rotsvast 50%). De GPU wordt al helemaal niet enorm aangesproken, maar dat is geen verrassing.
Nu heb ik een kleine overclock op mijn CPU, dus heb deze eens even teruggedraaid naar default (4Ghz). CPU verbruik is dan nog steeds 25% totaal en 45% max op een single core, maar de framerate is nu nóg lager, tussen de 35 en 38 fps op dezelfde plek.
Het probleem lijkt dus een CPU probleem. Maar het is niet mijn CPU dat enkel dat probleem geeft. Na een google zijn er tal van anderen met dit probleem. Ook heb ik andere (single core) CPU heavy games geprobeerd, zoals Planet Coaster. Planet Coaster spreekt nog 99% aan van de CPU wanneer er veel bezoekers en objecten zijn. Ook met transcoderen via Plex kan mijn CPU nog volledig worden benut.
Mis ik (samen met veel anderen) hier nu een instelling? Zit er een fout in de WoW code? Iemand een oplossing hiervoor?
Het lijkt wel of er 50% gereserveerd is voor de Voice Proxy. Ook in Suramar city gaat het CPU verbruik niet hoger dan 50% op een single core. De overige cores doen haast niets. Zelfs op extreem lage settings zijn er in Boralus nog framerate issues.
[
Voor 10% gewijzigd door
MadDogMcCree op 29-09-2018 19:36
]