Your Friendly Neighborhood Moderator
Voor de rest gaat dit seizoen heerlijk. Gedeeld record aantal clean sheets op een rij in de Roemeense Liga I: 12. En het meeste aantal clean sheets in het gehele seizoen. Tevens een recordaantal ongeslagen wedstrijden in de Liga I, waaronder een record aan overwinningen op rij (23). Met 7 wedstrijden te gaan reeds EL-kwalificatie, met 6 wedstrijden te gaan al CL-kwalificatie en zonder te spelen kampioen geworden. Verbazingwekkend genoeg vinden de critici dit nog steeds iets waar ze geen rekening mee hielden. Denk dat niemand in Roemenië ooit de Lotto wint
Edit: En we zijn door naar de finale! Na 9 verliesbeurten tegen Paris, wisten we thuis 2-2 te spelen. Uit kwamen we in de tweede helft nog op een 0-1 voorsprong, maar aldra maakten de tegenstanders gelijk en stond het met nog 2 minuten op de klok ineens 2-1 voor PSG. Kennelijk dachten ze in de Franse hoofdstad dat ze de tickets voor Marseille al konden boeken, want opletten deden ze in elk geval niet meer. In de 89e minuut scoorden wij de nodige gelijkmaker en 2 minuten in blessuretijd de verlossende 2-3. Hierdoor mogen we na 22 seizoenen en 2 eerdere halvefinaleplaatsen nu eindelijk onze opwachting in de Champions Leaguefinale maken. Tegenstander wordt het altijd lastige Bayern, dat ook in deze savegame wereldtop is. (18 titels in 22 seizoenen) Dat wordt waarschijnlijk dus weer een zware dobber. Met 8 vorige ontmoetingen wonnen we er namelijk maar 1; deelden we 1 x de punten en 6 keer namen de mannen uit Beieren de punten mee naar huis. De CL-finale is natuurlijk wel een wedstrijd apart. We gaan het zien...
Edit 2: We hebben dit seizoen nog 2 records laten sneuvelen. 33 winstpartijen in de competitie (36 wedstrijden totaal) en 135 doelpunten gescoord. Het officiële puntenrecord in de competitie staat op 84, maar dat was met een andere competitie-opzet. Reguliere competitie en play-offs opgeteld, eindig ik met Farul dit seizoen op 100 punten.
Edit 3: De buit is binnen! We wisten met 5-0 van Bayern te winnen en daarmee onze eerste continentale prijs in de wacht te slepen. Na Steaua in 1986 en Rode Ster in 1991 gaat de cup met de grote oren weer naar Oost-Europa. Een unicum voor deze club en het toppunt van mijn carrière tot nu toe.

Hier ben ik zeer blij mee!
Edit 4: Dit is overigens wel erg raar. 9 Wedstrijden tegen Bayern, maar er worden er maar 8 vermeld in het overzicht:

Iemand die snapt hoe dit komt? Ik zie dit ook bij nationale tegenstanders. Als ik mijn statistieken t.o.v. Craiova bekijk, kom ik op 91 wedstrijden, waar er maar 90 vermeld worden. Hier wel de gelijke spelen, dus daar lijkt het niet aan te liggen. Wedstrijden tegen bijv. PSG en Viitorul worden wel correct geteld.
Edit 5: Ook de laatste prijs is binnen. De finale van de Cupa României werd een onderonsje tussen twee teams uit Constanţa: Viitorul tegen Farul; waarbij wij wederom aan het langste eind trokken. Met een 3-1 zege verzekerden we ons daarmee van de derde prijs dit seizoen. Helaas verloren we aan het begin nog wel de Roemeense Supercup, maar mede door de goede prestaties in de Liga I en de magistrale overwinning op Bayern is dit seizoen ongekend succesvol voor de kleine club aan de Zwarte Zeekust.
Zeer tevreden met dit voetbalsprookje!
Overzicht:
juli t/m oktober 2038:

Op de zwakke start van het seizoen na (verlies Supercup) begonnen we heel erg goed. Feyenoord bleek als enige te sterk in de groepsfase van het kampioenenbal en in de competitie lieten we 5 punten liggen. Zonde, want de rest van de periode bleek de tegenstand niet sterk genoeg om ons te overklassen. Een goede opmaat naar de rest van het seizoen.
november 2038 t/m februari 2039:

Wel 3 gelijke spelen, maar niet verloren. Zelfs 12 wedstrijden op rij geen tegendoelpunt in de Liga I. Al met al een zeer sterke opmars, zowel in Europa, als in de Roemeense competities. verschillende keren met 6 doelpunten of meer naar huis gegaan.
maart t/m juni 2039:

Meer tegendoelpunten dan nodig wellicht, maar de tegenstand werd ook zwaarder. De eindfase van de Champions League en de nationale beker + de play-offs uit de competitie. Voor veel teams was het erop of eronder en gelukkig voor ons gingen de meeste ten onder. Keeper Finkst kon niet meer zoveel clean sheets laten zien als de 8 maanden ervoor, maar was nog steeds extreem belangrijk. In totaal 25 x hield hij in de competitie zijn doel schoon. Ook het aantal blessures en schorsingen in onze verdediging hielp waarschijnlijk niet mee, maar je hoort mij niet klagen.
Met een gevulde prijzenkast en een grote smile zal dit seizoen de boeken in gaan als het beste uit in onze historie.
Edit 6:
Met 2 prijzen aan het begin van het seizoen is de toon reeds gezet. De nationale supercup werd gewonnen van angstgegner Craiova en de Europese supercup mochten we in de vitrinekast bijzetten na een 2-1 winst op Leverkusen in La Favorita (Palermo). In een paar maanden tijd zijn daarmee de landstitel, beker, Champions League, supercup en Europese supercup ons eigendom geworden. Voor beide teams had ik vooraf nog wel angst. Na Steaua en Dinamo is Craiova namelijk de sterkste binnenlandse tegenstander en Leverkusen heeft bewezen in Duitsland mee te tellen met een aantal kampioenschappen en ettelijke 2e plaatsen achter het vrijwel ongenaakbare Bayern. Helaas is ons eerste gelijkspel in de competitie reeds een feit, maar dat mag de pret niet drukken.
[ Voor 94% gewijzigd door Jorgen op 26-05-2019 23:06 ]
Maar lekker bezig zeg
Snap ik, maar dan nog is een gemiddelde van 3 goals per wedstrijd echt heel veel.Jorgen schreef op maandag 27 mei 2019 @ 11:11:
Is muv finale natuurlijk wel over 2 wedstrijden.
Als ik het zo snel even goed geteld heb, kom ik over het gehele seizoen op 237 / 63 = 3,76 goals per wedstrijd gemiddeld. Dit is inclusief friendlies.
[ Voor 7% gewijzigd door Jorgen op 27-05-2019 13:51 ]
De trainerspositie bij Dunav Ruse kwam beschikbaar en ik heb gesolliciteerd. De club wilde me graag hebben, maar kon mijn afkoopsom niet betalen. Mijn eigen bestuur wilde niet verlagen en vroeg mij mijn taken gewoon af te maken. Ik heb de gok genomen en mijn ontslag ingediend en nu ben ik aangenomen als nieuwe manager van Dunav. Vanaf nu mag ik dus Bulgarije onveilig gaan maken.
Ik heb wel de game opgeslagen net voor het indienen van mijn ontslag en deze een andere naam gegeven, zodat ik als ik dat wil de carrière met Farul later kan voortzetten. Nu gaan we echter beginnen aan het 2e hoofdstuk van mijn carrière/challenge.
Ik verlaat Farul na 8178 dagen met pijn in het hart, maar ook zeer content over wat ik hier bereikt heb.

48 prijzen, waarvan 17 opeenvolgende landstitels op het hoogste niveau; 13 x de nationale beker; 14 x de Roemeense supercup; 1 x de Champions League, gevolgd door de Europese supercup. Ook 2 promoties, waarvan 1 als kampioen van de 2e divisie. Voor de UEFA Youth League hoefde ik niet veel te doen, wat dat deden mijn assistenten voor mij.

Verder 110 eretitels, 799 gewonnen wedstrijden en een hele hoop speelplezier.
Wat dat betreft kan ik iedereen de Roemeense competitie aanraden.
Tot en met Steaua waren alle wedstrijden dit seizoen onder mijn leiding:

Dat in schril contrast met waar ik nu terecht kom. Nog geen wedstrijden gespeeld, dus alle resultaten zijn van mijn voorganger.

Hier hebben we dus wel even een flinke omslag nodig. Gelukkig was er budget om een paar van mijn trainers mee te nemen, maar verder zal het flink behelpen worden en ga ik er alles aan doen om mijn nieuwe club niet te laten degraderen. Ik verwacht de komende jaren geen Europees voetbal te spelen en reken op een marginale rol in de competitie. Ook dat wordt even wennen dus.
SSC Farul bedankt!

Dunav Ruse here I come!

Edit: Ik bedenk me nu dat ik geheel niet aan de Fifa World Club Cup heb gedacht.
Gelukkig dus de savegame bewaard om verder te kunnen
[ Voor 7% gewijzigd door Jorgen op 27-05-2019 19:55 ]
Zou je eens een screenshot van je tactiek kunnen maken? bvb.Jorgen schreef op maandag 27 mei 2019 @ 17:06:
Vandaag eindelijk een contractverlenging kunnen afspreken met een speler waarmee het steeds stuk liep. Hij wilde transferafkoopsommen waar ik het niet mee eens was, of veel te veel loon. Uiteindelijk wel voor een torenhoog salaris akkoord gegaan, maar nu geen afkoopsom erin. Hij gaat meer dan 1 miljoen per maand verdienen... Ik kan het gelukkig makkelijk betalen inmiddels. Dat staat in contrast met een jeugdspelertje dat tevreden was met een paar tientjes.
mvg

Zoals je ziet heb ik in alle drie de slots dezelfde tactiek ingeladen. Alleen de mentaliteit is anders (aanvallen - controleren - counteren). Als het goed is, wordt de tactiek zo extra snel aangeleerd en bij het veranderen kennen ze de nieuwe mentaliteit dus ook al. Dit zag ik ergens staan bij omschrijving van een andere succesvolle tactiek en voor mij werkt het in elk geval.
[ Voor 3% gewijzigd door Jorgen op 27-05-2019 19:57 ]

Zou een mooie 2-1 tegen AZ hebben betekend...
Realiseer je wel dat @Jorgen nog in FM2018 speelt, waarin 5-3-2 heel erg sterk was (of eigenlijk elke tactiek met veel spelers centraal voorin). Dat hebben ze in FM2019 wel iets veranderd, al zijn andere tactieken nu weer erg sterk.Bakkertje_01 schreef op maandag 27 mei 2019 @ 19:02:
[...]
Zou je eens een screenshot van je tactiek kunnen maken? bvb.
mvg
Oh ja @Jorgen, heb je nog een screenie van je allerbeste speler van het moment dat je vertrok (of dicht daarbij)?
[ Voor 52% gewijzigd door toolkist op 27-05-2019 20:52 ]
Marko Finkst, 1e keeper

Or Metrosian, linkervleugelverdediger

Jonathan King; linker centrale verdediger, beste verdediger van de club

Martin Benda, middelste centrale verdediger

Reunan Marclay, rechter centrale verdediger

Souleymane Kouamé, rechter vleugelverdediger

João Carlos, linker centrale middenvelder

Nelson García, rechter centrale middenvelder, beste middenvelder op de club

Vojin Purac, linker spits, beste aanvaller op de club

Marco Di Iorio, centrale spits, spitsentalent

Gabriel Costache, rechter spits

Bernard Salata, grootste talent van de club

Dat is even wennen...
Wel mooi om te zien dat Farul de World Club Cup heeft gewonnen na mijn ontslag.
[ Voor 38% gewijzigd door Jorgen op 28-05-2019 00:31 ]
Dit is toch gewoon buitenspel? Het hoofd van jouw speler staat iets verder dan die van de verdediger en aangezien je met je hoofd mag scoren is het dus buitenspeltoolkist schreef op maandag 27 mei 2019 @ 20:49:
Bah, de VAR is in FM2019 ook al niet onfeilbaar:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zou een mooie 2-1 tegen AZ hebben betekend...
Gaaf man, veel succes bij je nieuwe clubje! Ongelooflijke successen behaald iig.Jorgen schreef op maandag 27 mei 2019 @ 18:50:
Het onmogelijke is gebeurd:
De trainerspositie bij Dunav Ruse kwam beschikbaar en ik heb gesolliciteerd. De club wilde me graag hebben, maar kon mijn afkoopsom niet betalen. Mijn eigen bestuur wilde niet verlagen en vroeg mij mijn taken gewoon af te maken. Ik heb de gok genomen en mijn ontslag ingediend en nu ben ik aangenomen als nieuwe manager van Dunav. Vanaf nu mag ik dus Bulgarije onveilig gaan maken.
Ik heb wel de game opgeslagen net voor het indienen van mijn ontslag en deze een andere naam gegeven, zodat ik als ik dat wil de carrière met Farul later kan voortzetten. Nu gaan we echter beginnen aan het 2e hoofdstuk van mijn carrière/challenge.
Ik zie dat je net zoals ik even de oude save opslaat voor als je toch nog wil kijken waar het eindigt, slim

Mijn voorganger had maar 1 x gewonnen dit seizoen.
Dan doe we het nu een stukje beter

3 x tijdens oefenwedstrijden (waaronder Slavia Praag) en 11 x in de competitie.
Totaal onverwacht win ik de Europese play-offs

Heel blij mee! Dat geeft weer extra club exposure komend seizoen waardoor spelers eerder geïnteresseerd kunnen zijn in een contract. En het helpt vast mee om niet ontslagen te worden.

[ Voor 51% gewijzigd door Jorgen op 29-05-2019 04:49 ]
De competitie opzet is sowieso vaag in die uithoek van Europa, en dat begint al in Oostenrijk, waar ze hetzelfde systeem als bij jouw Farul competitie hanteren. Na 22 speelrondes gaan de punten door de helft, en dan speel je nog 2x tegen de bovenste helft van de competitie. Maar je moet iets met weinig teams.Jorgen schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 03:49:
Dit is interessant... Ik moest mee doen in de degradatieplay-offs met Dunav, maar kennelijk is mijn eindpositie daarin goed genoeg om mee te mogen doen met de Europese kwalificatieplay-offs. Nieuwe competities; nieuwe regels; nog even wennen...
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Mijn voorganger had maar 1 x gewonnen dit seizoen.
Dan doe we het nu een stukje beter
[Afbeelding]
3 x tijdens oefenwedstrijden (waaronder Slavia Praag) en 11 x in de competitie.
Totaal onverwacht win ik de Europese play-offs
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Heel blij mee! Dat geeft weer extra club exposure komend seizoen waardoor spelers eerder geïnteresseerd kunnen zijn in een contract. En het helpt vast mee om niet ontslagen te worden.
[Afbeelding]
Je voorbeeld hier is wel vaag, degradatie ontlopen met europese kwalificatie... Klinkt als een vertaalfoutje ergens in hoe ze die degradatie playoffs noemen ofzo. Misschien eens opzoeken hoe dat in elkaar zit, want ik kan me niet voorstellen dat SI dat soort fouten zou maken.

Uiteindelijk in de 4e kwalificatieronde uitgeschakeld.

Jeugd doet mee aan de onder-19-comeptitie. Alleen de spelers op de transferlijst zitten in dat team. Draait lekker, zonder dat ik me daarmee bezig houd.

Inmiddels ook wat talentvolle jeugd die niet aan spelen toekwam teruggezet naar het 2e. Ze blijven goed bezig.

Edit: contractverlenging is ook binnen.
[ Voor 122% gewijzigd door Jorgen op 30-05-2019 20:13 ]

Arrrrgh... toen verloren we met 2-4 en komt het echt op de laatste wedstrijd aan.

Met een 1-1 tegen Cherno More stegen we naar de 5e plek, maar alle concurrenten moesten nog in actie komen. We hadden het hierdoor niet meer in eigen hand. Een dag later speelde Ludogorets gelijk en won Botev Plovdiv. Zij stonden echter allebei al boven mij. Nog een dag later won Beroe van Slavia Sofia, wat voor mijn positie ook geen gevolgen had. Wanneer ik de laatste 2 wedstrijden wel had weten te winnen, was ik er nu, maar helaas moet de laatste wedstrijd uitsluitsel geven. Die werd helaas voor ons gewonnen door Levski, waardoor we de kampioensplay-offs net mislopen en ingedeeld worden in de degradatiegroep. Hierin behouden we onze punten en dat zijn er zoveel meer dan de nummers 3 en 4 dat ik me geen zorgen maak over lijfsbehoud. Ondanks de teleurstelling over het einde van de reguliere competitie, kan ik ook al stellen dat dit een succesvol seizoen is dat hoop biedt voor het komende. Alles wat we nu bereiken in de degradatieplay-offs en mogelijk de Europese play-offs (want dat kan in deze gekke competitie) is dus winst. Sterker nog, ik kan al niet meer ingehaald worden en in gevaar komen. Nummers 1 en 2 mogen een ronde verder, en dat is bij dezen al zeker. Tot nu toe ben ik dus best tevreden.
Wat ze bij imgur.com gedaan hebben weet ik niet, maar sinds ze vanavond de nieuwe website hebben, werken de linken niet meer zoals het hoort.

[ Voor 76% gewijzigd door Jorgen op 31-05-2019 02:43 ]
Gewoon met je karma punten hier wat ruimte 'kopen', heb ik ook gedaan.Jorgen schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 02:11:
Wat ze bij imgur.com gedaan hebben weet ik niet, maar sinds ze vanavond de nieuwe website hebben, werken de linken niet meer zoals het hoort.
Ander nieuws: ik heb na het makkelijk winnen van de degradatieplay-offs, wederom de finale van de Europese play-offs gehaald, maar daarin verloor ik helaas met 3-4 van Ludogorets. Komend jaar geen Europees voetbal dus, maar wel de wetenschap dat het team op de goede weg is.
Wat dat aangaat, blijft dit een aparte competitie-opzet. Je kunt "slecht genoeg zijn" om de degradatieronde in te moeten, maar daarin met gemak overeind blijven, én tegen mindere tegenstanders uitkomen om de finale van de Europese kwalificatie te bereiken. Daar speel je dan tegen de nummer 3 van de kampioensgroep. 7e Worden hoeft dan helemaal geen probleem te zijn voor de rest van je opties. Verliezen is niet leuk, maar na de teleurstelling van net-geen-6e te zijn en eigenlijk al wetende dat de plekken 1, 2 en 3 toch te hoog gegrepen zijn, is 7e of 8e worden een prima uitgangspositie om je seizoen nog te reden. Dat maakt deze divisie en het spelen in Bulgarije toch wel leuk en interessant. Kan me indenken dat een team wat niet goed genoeg is voor de top 3 mogelijk mikt op de 7e of 8e plek. Zelfs als laatste zou je nog Europa in kunnen, maar dat maakt je kansen wel een stuk kleiner.
Voor wie nog nooit in Bulgarije gespeeld heeft:
Competitie bestaat uit 14 teams die elkaar zoals gewoonlijk 2 x ontmoeten. Na 26 wedstrijden is er een scheiding en start de 2e ronde. Die bestaat uit een kampioensplay-off waar de nummers 1 tm 6 aan meedoen. Ook zij spelen 2 x. De winnaar daarvan kwalificeert zich voor de CL en plaats 2 geeft recht op EL-deelname. De onderste 8 teams worden verdeeld over 2 degradatiegroepen (groep A bestaat uit nr 7, 10, 11 en 14, groep B uit 8, 9, 12 en 13). Wie daarin eerste of 2e wordt, speelt in de Europese play-offs. Eerst 4 teams in de kwartfinale, de winnaars daarvan kruisen de degens in de halve finale. Het team dat overblijft speelt tegen de nummer 3 van de kampioensgroep. De winnaar van deze wedstrijd bemachtigd het laatste EL-ticket dat via de competitie te verkrijgen is. Zoals gebruikelijk kan je ook via de beker nog een ticket verdienen. Terug naar de degradatieronde: de plekken 3 en 4 uit elke groep worden ook aan elkaar gekoppeld voor een finaleronde, maar nu om te bepalen wie er degradeert. Hier alleen geen hoger geplaatst team meer dat meedoet. Verlies je de eerste ronde, dan speel je tegen de verliezer van de andere wedstrijd. Bij winst van die wedstrijd ben je veilig en degradeer je niet. Bij verlies degradeer je direct. Had je in de eerste ronde meteen gewonnen, dan speel je opnieuw een 2e wedstrijd, maar nu tegen de andere winnaar. Ook hier geldt; bij winst ben je veilig. Bij verlies, speel je samen met het team dat de andere wedstrijd tegen de degradant gewonnen heeft voor de laatste keer in een play-offwedstrijd. Nu voor promotie/degradatie tegen de nummer 2 of 3 uit de lagere divisie.
Dit jaar is het zo:
Nr. 1 Beroe: CL ("direct" via kampioensgroep, geen play-offs nodig)
Nr. 2 CSKA Sofia: EL ("direct" via kampioensgroep, geen play-offs nodig)
Nr. 3 Ludogorets: EL (3e in kampioensgroep, via finale Europese play-offs tegen mij)
Nr. 11 Montana: degradatie (degradatiegroep, winst in eerste verliezersronde, verlies in 2e rond, verlies na play-offs)
Nr. 12 Cherno More: EL (direct via bekerwinst)
Nr. 16 Botev Vratsa: "directe" degradatie (degradatiegroep, verlies in eerste en 2e ronde, geen play-offs om promo/degra)
Makkelijk toch?
Ben wel erg benieuwd naar hoe dit wordt geregeld als ik het voor elkaar krijg om Bulgarije op de Europese ranglijst te laten stijgen, net als ik voorheen met Roemenië heb gedaan. Als de nr 1 rechtstreeks de groepsfase ingaat en de nummer 2 in de kwalificatie terecht komt, gaat de 3e plaats meteen naar de Europa League. Vermoedelijk... Dat betekent dat de nummer 4 aan de rest van het circus mee mag doen. Stijg je echter nog verder op de Europese ladder, dan geeft je ranking natuurlijk recht op nog meer plekken. Dan wordt het haast per seizoen kijken wat elke plaats nu daadwerkelijk waard is. Dit is verreweg de meest ingewikkelde competitie waarin ik heb gespeeld. En dan denken wij met de periodekampioenen al wat geks te doen in Nederland. Iemand die het nog gekker heeft gezien?
Enfin, ik vermaak me wel.
NB. Bij de jeugd is het gelukkig wat gemakkelijker. 16 Teams, 30 wedstrijden en Dunav -19 wint 30 x. Klaar en kampioen.
[ Voor 105% gewijzigd door Jorgen op 31-05-2019 20:31 ]
Na 25 seizoenen mijn eerste aanbod en ik heb het geaccepteerd. Ik zal de baan bij Dunav niet opgeven. Die heeft mijn prioriteit, maar ik vind het leuk om het bondscoachschap ernaast te gaan doen.
Overigens, ondanks dat ik nog lang niet klaar ben met deze carrière, zit ik al een beetje te denken over wat ik wil gaan ondernemen in FM19 of FM20. Na zoveel jaren van grote clubs en bekende competities, bevalt dit "gedoe" in kleinere landen me wel. Een mogelijke nieuwe savegame zou dan bestaan uit zoveel mogelijk rare competities winnen. Ik denk dan bijv. aan landen met vreemde play-offs (Nederland, België, Bulgarije, Schotland, Wales); landen zonder eigen competitie (Monaco, Liechtenstein); totaal andere competitie-opzet (Argentinië, Brazilië, VS), etc. Weet nog niet of ik dit ga doen, maar het lijkt me interessant om eens te proberen.
[ Voor 53% gewijzigd door Jorgen op 01-06-2019 20:46 ]
Ben zelf inmiddels in mijn 2e seizoen met Manchester City, en dat eerste seizoen was zeer succesvol en toch teleurstellend. In de competitie kampioen, zonder verliespartijen (wel 8x gelijk), met veruit de meest solide defensie (zonder dat ik echt verdedigend speel).
De Champions League was ronduit een teleurstelling, de poule-fase ging nog redelijk (zoals al eerder vermeld), maar 2 rondes later was het exit nadat we niet konden scoren in de return tegen Liverpool.
De FA cup was helemaal drama, want daar lagen we in de 6e ronde al uit.
Seizoen 2 begint veelbelovend, de eerste 9 wedstrijden 1 gelijk spel, en nog geen goal tegen in de competitie. Champions League ook al 2 winstpartijen uit 2 wedstrijden. Nu echter een blessure-golf, met mijn keeper, een vaste verdediger en middenvelder waarbij een beetje het hart van mijn defensie wegvalt...
Probleem was iig niet dat ik geen transferbudget had (328 miljoen), maar dat ik geen goeie 2e keus losgeweekt kreeg bij de concurrentie, of weer eens ruzie had met die verdomde werkvergunningen, waardoor ik niet echt de diepte meer heb die ik wilde hebben.... Ik heb dus eigenlijk in de zomer, behalve een reserve-keeper wonderkid, niemand gehaald. Hoop dat die keeper het waar gaat maken, want hij is de komende 3 maanden zeker 1e keus.... (hij was nog niet echt klaar voor eerste keus te worden, maar ik heb geen andere optie
Edit: Gare ^*^*^zooi... Voor de crash win ik met 8-0 van Maritsa in de beker. Na de crash moet die wedstrijd opnieuw: verliezen we met 1-0 van hetzelfde team. Wedstrijd erna in de competitie is tegen dezelfde tegenstander. Daar winnen we weer vrolijk van ze. Zo zonde.
[ Voor 47% gewijzigd door Jorgen op 03-06-2019 13:46 ]
Dat is voor mij wel de enige reden om een save-scum te doen hoor. Als je hem de eerste keer wint, zou ik hem na een crash ook willen winnen. Zeker als het maar 1 wedstrijdje is. Als je meerdere wedstrijden opnieuw moet, zou ik het erbij laten. Mja, dat ben ikJorgen schreef op maandag 3 juni 2019 @ 13:03:
Edit: Gare ^*^*^zooi... Voor de crash win ik met 8-0 van Maritsa in de beker. Na de crash moet die wedstrijd opnieuw: verliezen we met 1-0 van hetzelfde team. Wedstrijd erna in de competitie is tegen dezelfde tegenstander. Daar winnen we weer vrolijk van ze. Zo zonde.

Gaat best zo
Wellicht nog bijzonderder is dat Beroe en Ludogorets de weg kwijt lijken te zijn

[ Voor 51% gewijzigd door Jorgen op 03-06-2019 20:33 ]

Nog nooit eerder gehad.
Op welke tekst staat bij jullie de mate van verslaving? (Te zien bij spelstatus)
Ik heb: "het is mijn leven en ik doe ermee wat ik wil"
Precies dezelfde status als jijJorgen schreef op maandag 3 juni 2019 @ 22:21:
Jammer... dat zouden ze bij mij elk seizoen moeten zeggen, maar kennelijk blijven mijn jeugdtrainers trots op wie er bij komt.
Op welke tekst staat bij jullie de mate van verslaving? (Te zien bij spelstatus)
Ik heb: "het is mijn leven en ik doe ermee wat ik wil"
Al denk ik dat ik er wel heel wat minder actieve uren in heb zitten dan jij, ik heb het spel nogal eens een nacht open laten staan.
Gebeurt wel vaak dat ik gewoon film kijk of een serie en dan tussendoor op de spatiebalk ram.
Aan de andere kant die wedstrijd wel met 1-3 weten te winnen
Tevens aan kop met 5 punten voorsprong op Liverpool.
Nog een paar weken tot januari, en dan komt mijn (te dure, 130 miljoen) versterking voor de verdediging. Ben nog op zoek naar een goeie middenvelder, want mijn wonderkind daar teveel minuten laten maken is wel risico-vol. Hij speelt vaak goed, maar is niet constant genoeg, en moet nog meer trainen op de centrale middenveld positie (hij is eigenlijk een defensieve middenvelder).
[ Voor 14% gewijzigd door Hoogie2004 op 04-06-2019 22:02 ]
Zal vanavond wat screenshots plaatsen.
Het lijkt erop dat de tactiek die we spelen (4-2-4) vorig seizoen vooral goed werkte tegen de traditionele top 3. Daar waar we met 5-0 konden verliezen van de nr 18, haalden we tegen Ajax (6), PSV (4) en Feyenoord (3, in de andere wedstrijd 4min voor tijd nog voor) aardig wat punten.
Dat leidt dan tot de volgend eindstand:

Tegen Heerenveen vervolgens 2-1 en 3-1 winst, tegen PSV 6-2 en 3-3 en dus Europa in.
Vervolgens de awards einde seizoen, best wel een walk over voor de gouden schoen:

Uberhaupt gingen de ranking wel goed

M'n topscorer, die kende ik al van m'n seizoen in Servië en heb ik dus maar naar TOP gehaald voor een prikkie:

M'n beste middenvelder toen ook al gescout, al speelde hij niet in Servië.
Was m'n record aankoop maar heeft zich zeker bewezen dit seizoen:

Stadion zat elke wedstrijd ramvol, dus zowaar ook al meteen een uitbreiding nu we een paar centen hebben:

Ik had liever een nieuw stadion en echt gras, maar goed
Oh ja, ook nog behaald:

Deze mogen blijven:

Deze komen er in ieder geval aan:

En dan als de transfermarkt open gaat nog eens kijken voor wat leuke huurspelers voor de slechter bezette plekken.

De eerste landstitel met Dunav is een feit. Nu nog de nationale beker en dan mag ik door naar het volgende land. Ik houd echter rekening met wederom een seizoen of 20
Verder heb ik me gemakkelijk geplaatst met de Verenigde Staten voor het WK door tweede te worden in de 5e-ronde-groep van de Concacaf-kwalificatie. Ook zijn we in de halve finale van de Concacaf Nations League A gestrand tegen een beter Mexico. Datzelfde Mexio was in de WK-kwalificatie ongenaakbaar (30 uit 10) en niet meer in te halen toen ik aan het roer van de VS kwam te staan. Volgende maand begint het WK in Portugal, alwaar ik ben ingedeeld in een leuke groep met Australië (58e), België (7e) en Schotland (12e). Zelf staan we op dit moment 29e op de wereldranglijst.

Kampioensgroep:

Er zijn een heleboel records gesneuveld, waaronder deze 3:

Verder o.a. ook de hoogste gemiddelde waardering voor een speler, meeste man of the match, meeste assist.
Met Amerika 3 oefenwedstrijden gespeeld voorafgaand aan het WK. Gewonnen van Zwitserland met 3-1, met 0-1 verloren van Colombia en een historische 4-2 overwinning geboekt op nummer 1 van de wereld Engeland. Zij hebben ook de laatste 2 WK's gewonnen. Al met al een bemoedigend slot van de voorbereiding dus.
[ Voor 76% gewijzigd door Jorgen op 07-06-2019 11:48 ]
Maar het valt me zwaar zeg om de Paarsen aan het voetballen te krijgen.

[ Voor 51% gewijzigd door soskes op 07-06-2019 13:32 ]
Sindelic, prachtige club!Jorgen schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 02:44:
Gelukkig is de volgende stad op mijn lijstje Belgrado (Servië) dus daar zijn wel veel meer teams te vinden.
Nou begin ik op het punt te komen dat ik meer geld uit kan geven (en dus geef) aan spelers, alleen zijn veel spelers die direct basisspeler zijn te duur. Ook als spelers wel haalbaar zijn via de transferlijst, dan vragen ze veel te veel salaris. Ik moet dus vaak uitwijken naar toptalenten in andere landen, alleen zijn die soms moeilijk te vinden. Welke scoutingsopdrachten zetten jullie uit in welke landen?
Google Pixel 7 Pro | Xbox Series X | FIFA | FM
Hier kan ik mij wel in vinden. Vind dat de prijzen voor de spelers belachelijk hoog zijn (goh, lijkt net echt). Dat snap ik maar het maakt het minder leuk. Als je talenten wilt halen uit het land waar je in speelt betaal ik vaak echt de hoofdprijs - te veel. En het aanbod niet doen en later terugkomen helpt bij mij ook zeker niet.PSV-EHV schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 16:32:
Ik ben zelf bezig met een carriere bij PSV. Eerste 5 seizoenen ben ik 5x kampioen geworden. In 3 seizoenen heb ik de CL groepsfase overleefd, maar helaas elke keer eruit geknikkerd in de achtste finales.
Nou begin ik op het punt te komen dat ik meer geld uit kan geven (en dus geef) aan spelers, alleen zijn veel spelers die direct basisspeler zijn te duur. Ook als spelers wel haalbaar zijn via de transferlijst, dan vragen ze veel te veel salaris. Ik moet dus vaak uitwijken naar toptalenten in andere landen, alleen zijn die soms moeilijk te vinden. Welke scoutingsopdrachten zetten jullie uit in welke landen?
Je kunt extra kolommen weergeven in je scouting scherm met spelers. Door daar "Media Description" toe te voegen kun je, met wat scroll werk, makkelijk de Wonderkids vinden.PSV-EHV schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 16:32:
Ik ben zelf bezig met een carriere bij PSV. Eerste 5 seizoenen ben ik 5x kampioen geworden. In 3 seizoenen heb ik de CL groepsfase overleefd, maar helaas elke keer eruit geknikkerd in de achtste finales.
Helaas kun je daar niet gewoon op filteren, maar dit werkt dus ook prima.

Het ongelooflijke is gebeurd. Na "het wonder van Bern" hebben we nu ook "het mirakel van Lissabon", alwaar ik in het Estadio Nacional wereldkampioen ben geworden met de Verenigde Staten. In de tweede ronde klopten we nog met overmacht Marokko, maar toen kwamen de echt grote jongens op ons pad. Toch wisten we achtereenvolgens Spanje (kwartfinale), Argentinië (halve finale) en Duitsland (finale) te verschalken. Die laatste weliswaar met een 3-3 na 90 minuten en ook in de verlenging geen goals meer, maar de penalty's werden met 5-4 beter genomen. De combinatie van oude garde en jonkies heeft daarmee het onmogelijke geachte bewerkstelligd.
Ik kan je niet vertellen wat mooier is. Mijn eerste titel met Farul, de Champions League met Farul, de eerste titel met Dunav of de wereldtitel met Amerika. Alles in zijn eigen licht een unieke prestatie natuurlijk.
#bucketlist

De baan bij Dunav krijgen natuurlijk, daar zat je al zo lang op te wachtenJorgen schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 20:51:
Ik kan je niet vertellen wat mooier is. Mijn eerste titel met Farul, de Champions League met Farul, de eerste titel met Dunav of de wereldtitel met Amerika. Alles in zijn eigen licht een unieke prestatie natuurlijk.
Yes, dat zal het zijn! Dat was me een overwinning van jewelstetoolkist schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 21:58:
[...]
De baan bij Dunav krijgen natuurlijk, daar zat je al zo lang op te wachten

6-0 thuis en 0-4 uit

Grrrr. Blijf. Van. Mijn. Spelers. Af!
Hele Engelse top zat achter mijn rechterverdediger aan. Niet dat zij hem nodig hebben, of zo, maar gewoon, omdat het kan.
Gelukkig kunnen behouden.
[ Voor 90% gewijzigd door Jorgen op 08-06-2019 14:05 ]

We scoorden de beslissende goal in de 81e minuut
Vooraf was ik hier blij mee geweest (jaar ervoor de eerste keer kampioen geworden met Birmingham), maar achteraf had er meer in gezeten.
In wist toen dat ik met de huidige groep niet het gewenste doel zou behalen (CL winst).
Besloot toen om van 4-1-2-1-2 terug te gaan naar 4-2-2-2 met vleugels.
En om diverse spelers waarin ik het niet zag zitten weg te doen en besloot toen om flink de beurs te trekken voor spelers die ik nodig had en talenten.
En dat seizoen viel alles op zijn plaats. De jonge talenten die ik voor veel haalde lieten het direct zien.
Maar het grootste wonder was mijn linksbuiten Moody.
Ik had voor de linksbuiten positie een jonge Spanjaard gehaald, maar hij was nog jong en moest nog groeien en omdat ik de positie dubbel bezet wilde hebben besloot ik bij Tottenham Moody te halen.
25 jaar oud, toen hij jonger was werd hij uitgeleend aan clubs in de Championship en Zwitserland en de laatste jaren hield hij een plek op de tribune warm.
11mln was niet goedkoop voor een derde keus van een mindere club maar hij was niet de traagste, leuke dribbel, leuke pass etc. En uiteraard een Engelsman.
Uiteindelijk maakte Moody in 32 PL wedstrijden 18 goals en 19 assists.
En werden we overtuigend kampioen, wonnen beide bekers en halve finale CL.
Ik wist dat ik goud in handen had en wilde dus voor het erop volgende seizoen (vorig seizoen) zo min mogelijk dingen veranderen.
Voor pakweg 80mln aan bankzitters verkocht die ik gebruikte om spelers rust te geven en een 'net' niet spits voor 50mln.
Voor mijn 2 mans middenveld had ik 3 top spelers en City wilde voor 80mln 1 van deze spelers (Buhrer) overnemen, waarop mijn reactie was: 99mln en ze zeiden meteen ja..
Wilde het eerst niet doen aangezien ik geen toppers weg wilde doen. Maar ik had 3 top talenten voor 2 posities en er kwam al een ander talent binnen. Dus ik heb hem verkocht.
Wat het nog leuker maakte was dat Buhrer 1 jaar geleden gratis overkwam van Bayern waar hij niet verder kwam dan het 2e
Het binnen gekomen geld werd gebruikt voor talenten en om wat meer ervaring binnen te halen op belangrijke plekken, deel van deze spelers zijn het toch net niet

Maar afgelopen seizoen moest het dus gebeuren.
De supercup verloren we tegen Arsenal maar voor de rest alles met overtuiging gewonnen.
Titel, beide bekers en de CL.
Zal morgen nog wat foto's posten van mijn 2 vleugels, Moody en Besson.
Ben druk bezig deze zomer om wat overtallige spelers te verkopen en raar genoeg lijkt het erop dat ik bankzitters voor leuke bedragen ga verkopen en er geen interesse is in mijn toppers.

Dit is 1 van de beste spitsen in het spel die weg wil omdat ik 120 mil+ van Liverpool heb geweigerd, dus ik dacht fuck it, ga maar weg ook.
Krijg ik zo'n bod voor hem...32 mil waarvan de helft weer terug naar porto zou gaan door wage contribution

Iemand via mijn Zalando acount diverse trainingspakken besteld

Dus de hele dag alle wachtwoorden veranderd en scans van de PC gemaakt aangezien het een uniek wachtwoord was.
Besson
Goede stats maar zal denk ik nooit de gouden bal winnen. Is een van die gevalletjes waar hij voor zijn rol gewoon all round gezien de juiste stats heeft. Zijn conditie is zijn zwakke punt jammer genoeg maar is wel nog in staat genoeg wedstrijden te spelen zodat het geen drama is.
Voor 25.5,mln gehaald 3 jaar geleden en is dat uiteraard waard.
Hij begon met 70k p/w en wilde dit afgelopen seizoen laten verhogen naar dik 200k.
Heb het hard op hard gespeeld en zo zijn we uitgekomen op 120k
Moody
27 jaar oud en pas pakweg 200 competitie wedstrijden waarvan de bulk in B competities.
Met zijn 11.25mln was hij een koopje, zoveel geld had ik alleen voor hem over omdat het een Engels man was en mijn eerste 5 keuzes niet wilden komen of te duur waren.
Dank u Tottenham
Net zoals Besson is deze Moody een echte geweldenaar voor mij maar zal de gouden bal denk ik nooit winnen.
Yup, er is ook nul interesse in hun vanuit andere clubs.toolkist schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 15:53:
Qua prestaties inderdaad prima, maar qua stats eigenlijk helemaal niet bijzonder voor top Premier League. En dan een waarde van 55m hebben
Gewoon geluk dat ze perfect in mijn systeem passen en ze goed functioneren met de spelers om hun heen.
Maar Besson mag denk ik weg, heb het gevoel dat hij het type is dat elk jaar een nieuw contract wil en daar ga ik dus niet aan beginnen.
Zomer is voorbij, dus hoop dat er aan het einde van het seizoen eens interesse in hem is maar betwijfel het.
Heb al vaker spelers gehad in FM die mij echt top presteerden maar waar geen enkele andere club interesse in had.
Zelfs al eens een gast gehad met een rating van 3 sterren die gewoon domineerde en spelers met betere stats uit de basis hield.
yup, is de reden waarom ik nooit puur op rating af ga.Jorgen schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 17:48:
Wellicht had hij een lager aantal punten in totaal, maar een gunstiger verdeling qua essentiële eigenschappen.
Wanneer iemand presteerd dan presteerd hij.
Gaat er ook niet altijd om of een speler het zelf goed doet, als hij de spelers om zich heen beter tot hun recht laat komen is het ook al goed.
Oftewel, je hoeft geen 11 vedettes te hebben, paar water dragers in je basis 11 is vaak beter.
Alhoewel je deze gasten meestal niet voor veel geld gaat verkopen.
We zijn bezig met de bouw van een nieuw stadion. Het huidige zit aan zijn max van 38k en zit altijd vol.
Het nieuwe stadion zal iets meer dan 59k stoeltjes hebben en word uiteraard niet vernoemd naar de levende legende, oftwel IKKE.
Bouw hiervan word volledig betaald door een stadion sponsor, verkoop van het oude stadion en wat geld dat op de bank zat.
145mln uitgegeven deze zomer.
Meeste van het geld is opgegaan aan een nieuwe doelman, 68mln. Hij is Engelsman dus betaal je het premium.
En een nieuwe reserve rechtsback voor 28mln.
Verkocht:"391mln.
Mijn 1e doelman voor 46mln en voor de rest reserve spelers en rotatie spelers.
52mln voor mijn reserve rechtsback
Dus als club staan we er gezond voor.
Dat niet mijn naam op het nieuwe stadion zal staan doet wel een beetje pijn. Dus kans dat ik bij het eerste de beste aanbod weg ben.
Het liefst een gevallen top club.

Gelukkig wordt m'n voorzitter nog niet zenuwachtig maar wilden ze juist m'n contract verlengen.
Ik ben in de play-offs van de Champions League uitgeschakeld door Shakhtar Donetsk (thuis 2-2 en uit 0-0) Alle voorgaande wedstrijden in de 2e en 3e kwalificatieronde werden door mij wel gewonnen, dus nu zijn we na nul verliesbeurten toch uitgeschakeld in onze eerste Champions League campagne. Jammer, maar ook heel netjes. Doordat ik tot de play-offs voorafgaand aan de groepsfase reikte, mag ik nu wel meedoen aan de groepsfase van de Europa League.
Mijn EL-groep bestaat uit: Roma (nr 2 Italië, maar op een 3e plek na, doen ze kennelijk al jaren niet mee in de competitie), Monaco (nr 2 Frankrijk; al jaren zeer sterk met vrijwel altijd een 2e of 3e plaats); en MSK Žilina (nr 1 Slowakije, met 9 titels in de laatse 15 jaar en bijna net zoveel 2e plaatsen). Zie ik kansen? Eigenlijk niet. Roma mag dan niet presteren, de tegenstand is daar ook van een heel ander kaliber. Monaco doet het goed en zou ook veel te sterk moeten zijn. De enige kans zou ik hebben tegen MSK Žilina, maar die hebben bewezen om een grootmacht in eigen land te zijn. Wat wel mooi is, is dat ik 14 vd 18 punten heb weten te halen uit de wedstrijden tegen Olympiakos Piraeus, FC Kopenhagen en Shakhtar, met een doelsaldo van 16-4. Dat betekent dus ook dat ik niet geheel kansloos ga zijn. Ik ben tevreden met 2 punten of meer in deze groep en hoop me op 5 punten te mogen richten. 1 x winst tegen MSK Žilina en 2 gelijke spelen zou heel mooi zijn. Eigenlijk is alles mooi meegenomen.
Hierdoor krijg je dus wel dit soort nieuwsberichten:

Wel leuk dat we dan 2-0 winnen, met m'n centrale verdediger die 2x scoort (z'n 3e en 4e in 8 competitie wedstrijden).

Overigens hebben we, door 2 onverwachte overwinningen tegen Zenith, zowaar nog kans op de volgende ronde EL:

Eerst thuis tegen Club, waar we uit met 3-1 verloren in een gelijk opgaande wedstrijd.
Daarna uit tegen de Rangers, thuis verloren we 3-1 maar dat was omdat m'n spitsen wat problemen hebben met scoren de laatste tijd ondanks dat ze de kansen wel krijgen. Ben nu dus ook (tijdelijk?) afgestapt van m'n 4-2-4 aangezien die als uitgangspunt had dat we meer zouden scoren dan de tegenstander bij ons deed. Dat lukte nu dus niet helemaal meer, eens kijken of 4-2-3-1 wat stabieler is wat dat betreft.
[edit]
Daar gaan we weer, het begint weer te kriebelen...

en aangezien ik niet van kriebelen hou:

Wel m'n save game even apart opgeslagen, mocht ik toch spijt krijgen (lijkt me sterk)
[edit 2]
En aangesteld. Ik begin bijna halverwege de competitie, club staat stijf laatste 11 punten van de veilige plekken af. Een bagger selectie, die totaal niet aansluit op mijn voorkeurs tactiek. Een mooie uitdaging dus, ben er helemaal niet zeker van of dit wel gaat lukken maar we zien wel.
[edit 3]
Correctie, 8 punten achter. 1e wedstrijd thuis tegen de nr. 6 die helemaal weggespeeld werd en blij mag zijn dat het maar 2-0 werd.
[ Voor 25% gewijzigd door toolkist op 13-06-2019 17:37 ]
De tweede prijs met Dunav is binnen.
Ook leuk om te merken dat mijn opvolgers bij Farul de lijn voortzetten. Na 17 titels mijnerzijds, nu ook 3 zonder mij. De 20 is gehaald dus. Ze zijn echter wel veel meer geld uit gaan geven aan spelers. Maar ja, wat wil je met een half miljard op de bank.
[ Voor 52% gewijzigd door Jorgen op 14-06-2019 02:02 ]
Poulefase zat ik in pot 3, en kwamen Arsenal en Benfica (2 jaar terug de CL winnaar) erbij, samen met RB Salzburg. De eerste wedstrijd tegen Salzburg werd met 3-1 gewonnen thuis, tot mijn verbazing won ik uit bij Arsenal met 1-3 (tegen verhouding in) en Benfica thuis met 3-0. Helaas verloor ik de return met Benfica 2-0, maar door uit bij Salzburg en thuis Arsenal te verslaan werd ik met flinke voorsprong groepshoofd.
Voorgaande jaren heb ik een paar keer de eerste plek gepakt en lootte ik alsnog Real Madrid, die gewoon een paar maten te sterk was elke keer. Deze keer kwam Porto uit de bus gerold. Na een 0-0 uit, sloeg ik thuis toe door 2-1 te winnen! Voor het eerst naar de kwartfinale dus! Daar kwam ik Spurs tegen, die waren relatief gezien de makkelijkste tegenstander (voor zover dat gaat in de kwartfinale).
Opvallend genoeg wist ik ook Spurs eruit te wippen, ongelooflijk maar waar. Halve finalist mocht ik mezelf dus noemen, terwijl ik al die seizoenen ervoor niet verder kwam dan de eerste knock-out fase. In de halve finale kon ik loten tegen Bayern Munchen, Manchester United of ... Arsenal. Ik hoopte natuurlijk Arsenal, die had ik tenslotte al verslagen, en mijn gebeden werden verhoord. Ik was nu dus heel dichtbij de finale, dat had ik dus echt niet verwacht. Aangezien ik in de competitie al kampioen was, kon ik mijn spelers laten rusten en optimaal voorbereiden op de wedstrijden tegen Arsenal. En ja hoor, ook Arsenal werd uitgeschakeld, en ik kon me op gaan maken voor de finale tegen Manchester United.
De finale was echt knotsgek. De eerste minuut kreeg ik al de 0-1 om de oren, dus ik was redelijk in paniek. Dit is dé kans om de CL te winnen en ik sta meteen achter. Gelukkig wist mijn spits 3 minuten later de gelijkmaker erin te prikken en was ik weer enigzins opgelucht. Daarna was de toon gezet, want dit ging een doelpuntrijke wedstrijd worden. Ik maakte 2-1, zij maakte 2-2, ik maakte 3-2 en zij maakte 3-3. In de slotfase van de wedstrijd schiet mijn rechtsbuiten uit een voorzet de bal op goal, de keeper van Man U laat hem uit zn handen vallen, rebound, goal, 4-3! Zo zou het ook blijven en wist ik tegen alle verhoudingen in (quotum van 4.00 voor de wedstrijd voor winst PSV) de Champions League te winnen!
Nog steeds genietend van het resultaat is het alleen wel tijd om vooruit te kijken. Wat kan ik nog winnen met PSV? Ik had erop gerekend dat dit nog jaren ging duren, als het ooit al ging gebeuren. Ik denk dat ik nog 1 seizoen blijf om in ieder geval de Europese Supercup nog te winnen (enige Prijs die PSV nog nooit gewonnen heeft). Daarna liggen de opties open, ik neig naar een zelfde soort club als PSV; redelijk succesvol nationaal, maar internationaal proberen succes te halen. Mocht iemand suggesties hebben, ik hoor ze graag!
Google Pixel 7 Pro | Xbox Series X | FIFA | FM
Qua nieuwe clubs kan je kiezen voor bijv een ploeg die wel de CL finale haalde, maar nooit won: Atletico, Reims, Valencia, Fiorentina, Eintracht, Partizan, Panathinaikos, Leeds, Saint-Etienne, Malmö, Borussia MG, Club Brugge, Roma, Sampdoria, Leverkusen, Monaco, Spurs of Arsenal. Voor Fiorentina, Roma en Arsenal geldt dat ze ook in de Europa League finale stonden zonder deze te winnen. Een club als Arsenal is ook toe aan nieuw nationaal succes. Zeer sterke competitie, dus wellicht vind je dat leuk.
Mourinho zit in 2030 nog steeds bij Man United.
Deadsy schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 22:51:
Heb denk ik een bug.
Mourinho zit in 2030 nog steeds bij Man United.

In mijn game is hij in 2022 met pensioen gegaan, wel als coach van Man U
Ik speel ook vaker met de top 3 ploegen uit landen die in Europa minder sterk zijn (zoals Nederland). Als je iets vergelijkbaars wilt kan ik je RB Salzburg of Rapid Vienna aanraden in Oostenrijk (de twee toppers daar), of bijvoorbeeld FC Porto of Benfica in Portugal. Of subtop in Frankrijk.PSV-EHV schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 12:13:
Nog steeds genietend van het resultaat is het alleen wel tijd om vooruit te kijken. Wat kan ik nog winnen met PSV? Ik had erop gerekend dat dit nog jaren ging duren, als het ooit al ging gebeuren. Ik denk dat ik nog 1 seizoen blijf om in ieder geval de Europese Supercup nog te winnen (enige Prijs die PSV nog nooit gewonnen heeft). Daarna liggen de opties open, ik neig naar een zelfde soort club als PSV; redelijk succesvol nationaal, maar internationaal proberen succes te halen. Mocht iemand suggesties hebben, ik hoor ze graag!
De suggestie hierboven klinkt ook als een leuke uitdaging, een topcompetitie kiezen en daar een 'gevallen' topclub nemen (Arsenal, Roma, bijv.). Even goed in de competities kijken welke topclubs zijn afgegleden. Qua loopbaan en salaris zou dat natuurlijk ook een leuke stap kunnen zijn, die ook nog eens realistisch klinkt.
Wat ik het 'probleem' vind, een club als Arsenal heeft zo'n enorm transfer budget dat je in no-time dan weer kampioen kunt worden en hoe uitdagend is dat nou?Hoogie2004 schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 09:02:
[...]
Ik speel ook vaker met de top 3 ploegen uit landen die in Europa minder sterk zijn (zoals Nederland). Als je iets vergelijkbaars wilt kan ik je RB Salzburg of Rapid Vienna aanraden in Oostenrijk (de twee toppers daar), of bijvoorbeeld FC Porto of Benfica in Portugal. Of subtop in Frankrijk.
De suggestie hierboven klinkt ook als een leuke uitdaging, een topcompetitie kiezen en daar een 'gevallen' topclub nemen (Arsenal, Roma, bijv.). Even goed in de competities kijken welke topclubs zijn afgegleden. Qua loopbaan en salaris zou dat natuurlijk ook een leuke stap kunnen zijn, die ook nog eens realistisch klinkt.
Ja, deels wel waar natuurlijk. Dat blijkt ook wel in mijn game waar ik RB Salzburg heb verruild voor Man Citytoolkist schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 10:51:
[...]
Wat ik het 'probleem' vind, een club als Arsenal heeft zo'n enorm transfer budget dat je in no-time dan weer kampioen kunt worden en hoe uitdagend is dat nou?
Maar toch, engeland met brexit blijft wel een uitdaging, want je kan de goedkope buitenlanders niet echt meer halen want ze krijgen geen work permit, dus je zit vast aan een paar dure, of binnenlandse spelers. Geeft een andere (frustrerende) dimensie aan het spel
Frankrijk, subtop heb ik ook wel eens veel plezier mee gehad in vorige versies. Denk dat je daar wel een flinke uitdaging hebt omdat PSG zo dominant is.
Die spelers zijn toch nog prima te halen als Man City, of net welk Premier League team, door ze gewoon wat meer salaris te bieden?Hoogie2004 schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 10:53:
[...]
Ja, deels wel waar natuurlijk. Dat blijkt ook wel in mijn game waar ik RB Salzburg heb verruild voor Man City![]()
Maar toch, engeland met brexit blijft wel een uitdaging, want je kan de goedkope buitenlanders niet echt meer halen want ze krijgen geen work permit, dus je zit vast aan een paar dure, of binnenlandse spelers. Geeft een andere (frustrerende) dimensie aan het spel![]()
Frankrijk, subtop heb ik ook wel eens veel plezier mee gehad in vorige versies. Denk dat je daar wel een flinke uitdaging hebt omdat PSG zo dominant is.
Dat is tenminste het geval in de Brexit variant in mijn game, welke volgens mij de meest voorkomende versie is. Oftewel maximaal 17 van de 25 spelers mogen van buiten de UK komen en ze moeten minimaal 9k per week verdienen.
Hier idem dus, al ben ik inmiddels in de bekendere competities beland. Van IJsland, via Ierland, naar Servië. Daarna even naar NL en nu in Engeland, maar wel League 2. Tegen de tijd dat ik met Fylde een vaste kracht in de Premier League ben ga ik dan wel weer wat nieuws doen.Jorgen schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 12:32:
Of doe als ik: lekker ballen in een totaal onbekende competitie. Als vervolg op PSV zou je ook terecht kunnen komen bij Olympiakos, Galatasaray, Steaua, Basel, Benfica, Anderlecht, Celtic, Rapid, etc. Kan een mooie tussenstop zijn op weg naar de echte top.
Ik leg elke locatie waar ik manager was vast op een online kaart, doel is dat er heel erg veel locaties aangestipt gaan worden (maar liefst niet meer dan 1 per land).
toon eens? :-)toolkist schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 13:15:
[...]
Ik leg elke locatie waar ik manager was vast op een online kaart, doel is dat er heel erg veel locaties aangestipt gaan worden (maar liefst niet meer dan 1 per land).
Ze zouden hem eigenlijk een houdbaarheidsdatum moeten geven. Dat hij na x aantal jaar moeilijk gaat doenTerranova schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 23:08:
[...]
![]()
In mijn game is hij in 2022 met pensioen gegaan, wel als coach van Man U
https://www.zeemaps.com/map?group=3388784
Het zijn pas 5 locaties (wel precies die van het stadion, dus geen random marker), maar goed ik zit pas in 2028
Overigens, nu 10 wedstrijden verder en we hebben een veilige plek bereikt
Sinds m'n aanstelling 11 gespeeld. 7 gewonnen, 2 gelijk, 2 verloren. Volgende doel: 15 punten inlopen op plek 7, de laatste promotie plek. Zal ongetwijfeld niet lukken maar toch, het doel is er
Transferperiode was wel heel erg nuttig, maar liefst 8 nieuwe spelers gehaald waarvan 5 huurspelers.
Geld gaat wel een probleem worden denk ik, maar dat zien we einde seizoen wel. Niet degraderen vond ik even belangrijker
[edit 2]Of misschien toch maar gewoon richten op niet degraderen. 1 wedstrijd later...

5-0 had ik wel verwacht, alleen dan voor ons maar ja dan moet er wel op goal geschoten worden ipv ernaast
[ Voor 59% gewijzigd door toolkist op 15-06-2019 17:34 ]
Volgens mij kun je wel lijnen trekken tussen de 2 punten.Jorgen schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 17:48:
Leuk zo'n kaart. Nu nog eentje met de route ertussen en dan kan ik hem ook gebruiken voor mijn Donau carrière
In jouw geval is google maps waarschijnlijk ook prima, dan kun je je rit met de auto weergeven.
Ik wilde rechtstreekse punten en bv niet van IJsland naar Ierland via Denemarken. Dat kan met het vliegtuig, maar dan kun je weer geen extra bestemmingen toevoegen.
@Jorgen zoiets dus:
https://www.google.nl/map....9257117!2d46.3108097!3e0
Heb zoveel mogelijk de rivier gevolgd, valt nog niet mee aangezien de route maar een beperkt aantal keer aangepast mag worden.
[ Voor 46% gewijzigd door toolkist op 15-06-2019 18:14 ]
Nu dus al meer punten dan waar ik op rekende. Kijken of we die 5 punten waar ik op hoopte ook ga halen.
Edit: Thuis 6-3 tegen Monaco
Jahoe! Hoera! en zo!
Edit 2:

Edit 3: nee dat is niet mijn in-game gezicht. Op de een of andere manier vindt FM het leuk om zo af en toe mijn gezicht te veranderen in iets totaal anders. Volgens mij ook niet steeds hetzelfde andere gezicht.
Edit 4:

Volgende ronde mag ik aantreden tegen Dinamo Kiev. Dit is echt totaal onverwacht.
Edit 5: We zijn door naar de volgende ronde! In de1e KO-ronde speelden we uit 1-1 tegen Dinamo en thuis gingen we totaal los. Met 7-3 werden onze opponenten weer terug naar huis in Kiev gestuurd, waardoor we met 8-4
[ Voor 73% gewijzigd door Jorgen op 16-06-2019 22:45 ]

11 winst, 7 gelijk, 7 verloren sinds mijn aantreden en uiteindelijk op de 21e plek geëindigd, 4 punten boven de streep.
Komende zomer gaat er redelijk wat prut gratis weg, eens kijken of we het team dan flink kunnen versterken om zo ergens in de middenmoot mee te doen.
Met alle spelletjes die ik heb, is er geen één waar zoveel tijd en liefde in gaat zitten als in FM. En dat al ruim 20 jaar.Ivysaur schreef op zondag 16 juni 2019 @ 22:49:
Het blijft een mooie spelletje. hé. Ondanks de gebreken.
Helaas bleek in de kwartfinale Arsenal een maatje te groot. Over 2 wedstrijden werd het 3-4 voor hen. Jammer, maar ook niks om je voor te schamen.
Wat wel ernstig is, is dat ik 2 spelers heb die verwikkeld zijn in een recordstrijd; zo lijkt het. Ik krijg nu bijna elke westrijd een bericht dat het record voor de slechtste discipline gesneuveld is. De "topper" staat inmiddels op twaalf gele en 4 rode kaarten. Het andere zwarte schaap staat momenteel op 13 gele en 3 rode kaarten.
[ Voor 45% gewijzigd door Jorgen op 17-06-2019 03:27 ]
Ik zou graag FM19 willen kopen. Ik vind alleen de 55 euro op dit moment een beetje gortig. Ik zie veel sites die ze voor 20+ euro aanbieden. Zijn deze sites betrouwbaar en zo ja welke?
Alvast bedankt,
Dit kampioenschap leek van een leien dakje te gaan, totdat mijn team een behoorlijke inzinking had rondom de winterstop. Even was het stuivertje wisselen en was het met een inhaalwedstrijd steeds weer opnieuw eerste proberen te worden. Momenteel staan we weer 5 punten voor op de nummer 2 - met elk nog 4 wedstrijden te gaan en mogen we de bekerfinale gaan spelen. Van de laatste 12 wedstrijden tegen Maritsa verloren we er maar 1, dus dat is hoopvol. Als dat dit jaar reeds mocht lukken, dan is dit deel van de challenge nu al volbracht.
[ Voor 80% gewijzigd door Jorgen op 17-06-2019 17:15 ]
Na een aantal jaren FM-loos te zijn geweest, heb ik hem nu weer eens aangeschaft en ga eens kijken hoever ik ga komen in een nieuwe carrière.
Ik ben nooit geweest van het kiezen van mijn favoriete team, of een topteam uit het buitenland, dus ik begin meestal werkloos en zie wel waar ik uiteindelijk mijn stempel op kan drukken.
Ik ben nu dus ook weer werkloos begonnen, en werd aangenomen door hemel hempstead, een club uit de engelse vanarama league south. Doelstelling die ik meekreeg was om in de bovenste regionen mee te draaien.
Ik heb hier verder geen screenshots van, maar na een half jaar stond ik al op straat, ik stond 12e en daar waren ze blijkbaar niet tevreden mee. Ik begon het seizoen redelijk sterk, en draaide mee in de top 7, na een aantal slechte resultaten zakte ik wat weg, en toen was het snel gebeurd.
Natuurlijk weer lekker solliciteren dan maar, en ik werd aangenomen door een club in wales. Die stonden stijf onderaan toen ik aangetrokken werd, en ik moest maar zorgen dat er niet gedregadeerd werd.
Op de laatste speeldag werd dit gelukkig voor mij gehaald, door mijn concurrent te verslaan, aberyswyth.

Na deze last minute redding kon ik daadwerkelijk gaan bouwen aan het elftal. Flink wat spelers laten gaan, en ook weer gratis spelers teruggehaald, die allemaal in mijn ogen een verbetering waren voor het team

Doelstelling voor het nieuwe seizoen (2019/2020) was om in de bovenste helft mee te draaien. Ikzelf was nog niet helemaal tevreden met de volledige selectie, er waren nog wel wat posities die in mijn ogen nog beter hadden gemoeten, maar soms kan je niks anders vinden.
We begonnen als een beest met een paar mooie overwinningen en het bleef eigenlijk het hele seizoen goed gaan.
Halverwege het seizoen knippen ze de competitie in 2 delen en heb je een kampioenspoule en een degratiepoule.
De grootste concurrent dit seizoen was TNS (The New Saints) die al 8x achter elkaar kampioen waren geworden.
Tot de laatste wedstrijd bleef het spannend tussen ons wie er kamioen zou worden. Ik ging de beslissende fase in met 4 punten voorsprong en nog 3 wedstrijden te gaan. Helaas gingen mijn laatste 3 wedstrijden (waarvan 1 tegen TNS) niet zo lekker en was ik dus afhankelijk van het resultaat van anderen.
overzichtje van alles wedstrijden

De laatste wedstrijd stond ik hierdoor nog maar 2 punten voor op TNS, en die laatste wedstrijd ging dus verloren

Maar TNS krijgt in de 75e minuut de gelijkmaker tegen en komt daarna niet meer tot scoren, dus ik ben kampioen met Caernarfon Town

Daarna mochten we nog een finale spelen in de welsh cup, en daar wisten we ook nog beslag op te leggen.
Wat een seizoen. dit had ik van te voren nooit verwacht. Nu is de druk om goed te blijven presteren nog hoger geworden. Ook gaan we volgend seizoen europa in, de kampioen krijgt een ticket voor de eerste kwalificatie ronden van de CL.
Nu gaan we kijken welke spelers er weg kunnen, en waar we nog kwaliteit kunnen of moeten toevoegen om volgend seizoen weer succesvol te maken.

Nu kijken of we Auxerre uit de Ligue 2 kunnen krijgen.
Verder was het wel een succesvol seizoen, al kwam op het eind de klad erin (maar toen was ik al kampioen, met 4 wedstrijden te gaan).
Kampioen in Engeland, 96 punten, 2 verliespartijen en een doelsaldo van +56 (met maar 18 goals tegen).
De FA cup was weer een drama, met uitschakeling in de 6e ronde ofzo.
De Champions League was natuurlijk het primaire doel, en ondanks wat slechte wedstrijden, wisten we het altijd 4x te scoren in een van de twee wedstrijden. De finale was tegen AC Milan, die de gedoodverfde favoriet PSG naar huis stuurden, met een 4-1 in de return, in Parijs

De finale was de eerste ooit voor Manchester City (en voor mij ook de eerste in deze carriëre). In de 6e minuut mocht ik mijn wonderspits al wisselen met een blessure, dat beloofde weinig goeds. Net na rust valt de 0-1 voor Milan, na een slechte verdedigende actie achterin... Ik wissel meteen 2 man, mijn centrale middenvelder en mijn linksbuiten, en ga super aanvallend en direct spelen. Milan maakte de wedstrijd extreem goed dood, want ik had tot de 86e minuut maar 1 schot op doel. Het tweede schot, in de 87e minuut was raak!!!!! 1-1, uitzicht op een verlenging. Ik was dolgelukkig. Vervolgens valt uit een voorzet, in de 91e minuut een eigen doelpunt, aan de kant van Milan, 2-1, de Champions League is van ons!!!!!!
Ik ben er nog niet over uit of ik met Manchester doorga, of dat ik een uitdaging ga zoeken elders. Maar dat zal de transfer-periode nog wel uitwijzen.
Einde vorig seizoen, oplevering halverwege dit seizoen (2 maanden nadat ik wegging):

Einde seizoen:

Ik heb ze best goed achtergelaten, ze hebben de play offs weer gehaald alleen deze keer niet gewonnen. Ondertussen ben ik zelf 20.000 clubs aan het bekijken welke spelers ze transfervrij laten gaan, om zo Fylde aan een beter team te helpen. Valt nog niet mee
Edit: Voor de zekerheid dus eerst mijn A-team maar volledig rondgemaakt en de besten die overbleven opgeroepen voor het B-team. We gaan het zien.
Edit 2: rode kaart in de bekerfinale. Met 1-3 verloren. Dat wordt dus nog een seizoen in Bulgarije.
Bad boys record vanzelfsprekend opnieuw gesneuveld. Staat nu op 13-5 (nr 2 heeft 14-4).
Edit 3:

Helaas géén kampioenschap. In de een na laatste wedstrijd verloren van Ludogorets en dat was funest. Jammer. Zeker omdat het jaar fantastisch begon, maar we moeite hadden de punten binnen te halen in het tweede deel. Toch wel tevreden met de algemene prestatie zo vroeg in dit deel van de carrière. Komend jaar wel Champions League, dus dat is een mooie bonus.

Edit 4567:
Weer een aantal leuke talentvolle spelers aangetrokken. Kijken of die ons stabieler kunnen maken in de toekomst. Ook 2 wat oudere keepers op de korrel. Mijn huidige 2 zijn talentvol, maar meer heb ik er ook niet op de club. Wellicht handig als wisselspeler en tutor.
[ Voor 74% gewijzigd door Jorgen op 18-06-2019 13:34 ]

Vorig seizoen stonden we 1 na laatste qua verwachtingen...
En dan hebben we pas 1 speler kunnen huren van onze nieuwe affiliate:

Dat was uiteraard niet heel lastig kiezen

En de inkomsten die ik heb gehaald zijn niet mals voor een club in wales

vorig seizoen in totaal 500k binnengehaald, en nu in 1 maand dik 2 miljoen scoren
Wel gewoon lekker begonnen in de competitie met 3 overwinningen
Allemachtig die kleuren, doen die geen pijn aan je ogen?Rubeo38 schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 19:58:
begonnen met het volgende seizoen in wales. uiteraard geplaatst voor de Champions league, en daar verwachte ik ook niet zoveel van. Meestal komt een club uit wales niet de eerste of tweede kwalificatie wedstrijd door. Maar mijn spelers wisten mijn verwachtingen en ik denk ook hun eigen verwachtingen te overtreffen
[Afbeelding: europa]
En de inkomsten die ik heb gehaald zijn niet mals voor een club in wales
[Afbeelding: inkomsten]
vorig seizoen in totaal 500k binnengehaald, en nu in 1 maand dik 2 miljoen scoren![]()
Wel gewoon lekker begonnen in de competitie met 3 overwinningen
@soskes wat voor iets zoek je?