Ervaringen met kokendwaterkranen

Pagina: 1 ... 13 14 Laatste
Acties:

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 20:27
Even een check vraagje, bij een Quooker Flex, mag er kokend water geleverd worden als de flex is uitgetrokken?

• incomer
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20:31
tcw82 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 11:05:
Even een check vraagje, bij een Quooker Flex, mag er kokend water geleverd worden als de flex is uitgetrokken?
Nee daar zit een beveiliging voor ingebouwd.

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12:15
tcw82 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 11:05:
Wat @incomer zegt kan ik bevestigen. Er kan geen kokend water geleverd worden als de flex is uitgetrokken.

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 20:27
Mooi, dan heeft mijn kraan er nu een feature bij😂😂😂

• Tweak_
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 20:59
En dan krijg ik ineens te horen dat er water lekt in het kastje :( ik dacht zal het mengventiel wel weer zijn of de boiler aansluiting.. Maar nope, het water kwam boven helemaal uit de Selsiuz kraan? Na lang klooien toch maar besloten om de kraan te demonteren. En inderdaad nog boven de slang aansluitingen kwam water vandaan. Nu blijkt dat er bij deze kraan soort stiften zijn geplaatst waar 2 rubbertjes op zitten. Deze zijn denk ik allemaal gaar, maar als ik nieuwe plaats en ik wil ze terug erin draaien dan is het rubber meteen kapot want makkelijk gaat het niet.

Ik vermoed dus ook dat het niet de bedoeling is dat deze "stiften" worden verwijderd. Goed opzoek dus naar andere kraan, voor nu heb ik een geplaatst zodat we warm/koud water hebben.

Op marktplaats kwam ik deze kraan tegen: https://www.marktplaats.nl/v/doe-het-zelf-en-verbouw/sanitair/m2393105263-gulser-meng-kokend-water-kraan-zwart-of-goud

Maar deze kraan heeft 4 aansluitingen ipv 3 weet iemand of dit aan te sluiten is op een selsiuz mengventiel? Ik kreeg een foto van de slangen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NFnfQdn688FFQkN8I4O8OBVE-O0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/k8MlXkKldQZfZ2G2lYS5pdjv.jpg?f=user_large

Die met het pijltje snap ik dus niet zo goed. En bij de uitloop zit een soort rondje waar volgens mij het kokend water uitkomt, weet ook niet of dit goed gaat met een quooker/selsiuz boiler.

• Tweak_
Ik heb een Aquahot kraan (nieuw) met boiler en mengventiel en alle aansluit benodigdheden voor 150 euro kunnen scoren. Volgens mij zowat het zelfde als Selsiuz. Heb ik mooi weer een boiler als reserve + aansluit spul.

Binnenkort de tijdelijke kraan weer omruilen voor deze =)

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Nu online
Iemand ervaring met een Grohe Red, geloof 2020, waarvan het kokend water niet meer heet genoeg is. Tenminste volgens de directrice die thee drinkt.

• Tweak_
Geen ervaring met Grohe, maar zal dan ook wel een gare boiler zijn denk ik. En als ze net als Selsiuz zijn kan je er niks mee (niet te openen)

Weet niet welke slangen erop zitten? Anders kan je misschien ook een oudere Quooker erop aan sluiten zoals ik heb gedaan bij mijn Selsiuz kraan.

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-07 08:57

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Ik heb een paar jaar geleden bij een keukenverbouwing een eenvoudige zwarte mengkraan met flex geïnstalleerd. Dat ding lekt nu een beetje, en ik wil een heetwaterkraan. Kokend hoeft niet.

Dus ik ben me aan het oriënteren op een betaalbare zwarte heetwaterkraan met flex.

Maar oh, wat frustreren die websites me. Je zoekt op Grohe Red. Vindt de site met onomstotelijk die titel. Op de site zelf word ik van het kastje naar de muur gestuurd. Bruiswater, filters, alle kleuren kranen, maar een simpele zwarte heetwaterkraan is ver te zoeken.

Selsiuz heeft een enge griezel op hun homepage staan die ik aanzie voor een goochelaar of iemand van het songfestival. Snel doorscrollen. Blijken ze in hun tip-toets-draai-meng-hexagon-systeem überhaupt geen flex-kranen te hebben. Snel weg. Toch nog even teruggekomen. De kerel lijkt echt niet op Keanu Reeves. Ik heb zwarte kranen gevonden, maar geen winkel-link, prijzen, nada. Wél een link naar spoelbakken van hun conculega's. Ja, hoe jaag je mensen weg.

De site van Aquahot heet kennelijk Aquahot logo. Is dat een type kraan? Ik zal er nooit achter komen, want hun cookiebanner kleeft op de homepage zonder sluitknop. Ik klik er langsheen naar een webshop en kom in een zee van kleine onderdelen terecht. Zoeken: ah, een kraan. Een zwarte ook nog. Maar of hij flex heeft? Het is me schier onduidelijk. Als de kraan zo goed is als de website, liever niet.

Dan toch maar dé Quooker? Ik voel me er helaas wel naartoe gedreven.

Ik heb de topicstart doorgelezen, maar die is al zo'n 8 jaar oud. De Bruynzeel heetwaterkraan kan ik niet meer vinden.

Welke website heeft een beetje een overzicht...? :)

[ Voor 7% gewijzigd door Dark Blue op 27-07-2026 22:45 ]

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:01
Ik ben dat Franke systeem helemaal zat, de laatste jaren teveel gedoe en water op de vloer mee gehad. Tijd voor een nieuw systeem.

We hebben alleen koud water, dus ik zit te denken aan een Quooker flex met combi +. Een combi is voor kokend water, maar de + is hier ook voor geschikt en is toekomst proof.

Zijn er andere zaken om rekening mee te houden? Ik las op een ander topic over een terugslagklep?

• Splitinfinitive
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 01-08 01:34

Splitinfinitive

Is altijd net iets te laat :/

President schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 09:00:
Ik ben dat Franke systeem helemaal zat, de laatste jaren teveel gedoe en water op de vloer mee gehad. Tijd voor een nieuw systeem.

We hebben alleen koud water, dus ik zit te denken aan een Quooker flex met combi +. Een combi is voor kokend water, maar de + is hier ook voor geschikt en is toekomst proof.

Zijn er andere zaken om rekening mee te houden? Ik las op een ander topic over een terugslagklep?
ikzelf ben in de markt voor een gekoeld/bruisend water kraan. en ik kom eigenlijk uit bij de grohe blue home of de selsiuz 4 in 1.

ze zijn allebei even duur (om en nabij) dus ik twijfel hier nog steeds over. gezien nederlands water kwaliteit neig ik wel naar de selsiuz omdat hier geen filter ingebouwd zit. de haakse kraan is ook niet verkeerd.

quooker schrik ik een beetje van het verbuik van de boiler op jaarbasis. Hadden ze maar gewoon een kraan gehad die alleen koud/bruisend water deed.

• President
Splitinfinitive schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 12:36:
[...]

ikzelf ben in de markt voor een gekoeld/bruisend water kraan. en ik kom eigenlijk uit bij de grohe blue home of de selsiuz 4 in 1.

ze zijn allebei even duur (om en nabij) dus ik twijfel hier nog steeds over. gezien nederlands water kwaliteit neig ik wel naar de selsiuz omdat hier geen filter ingebouwd zit. de haakse kraan is ook niet verkeerd.

quooker schrik ik een beetje van het verbuik van de boiler op jaarbasis. Hadden ze maar gewoon een kraan gehad die alleen koud/bruisend water deed.
Volgens chatgpt is het verbruik voor beiden systemen zo een beetje gelijk? Alleen is de aanschafprijs van de Quooker hoger.

Maar ik geef liever 500 euro extra uit voor een A merk, dan dat ik dat geld bespaar en de komende jaren uitgeef aan ellende (zoals nu met de Franke waarbij het vooral ook lastig is om mensen/bedrijven in de buurt te vinden om het te komen fixen).

[ Voor 5% gewijzigd door President op 28-07-2026 13:01 ]

• Splitinfinitive

Splitinfinitive

President schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 13:01:
[...]

Volgens chatgpt is het verbruik voor beiden systemen zo een beetje gelijk? Alleen is de aanschafprijs van de Quooker hoger.

Maar ik geef liever 500 euro extra uit voor een A merk, dan dat ik dat geld bespaar en de komende jaren uitgeef aan ellende (zoals nu met de Franke waarbij het vooral ook lastig is om mensen/bedrijven in de buurt te vinden om het te komen fixen).
De qooker zit rond de 500kw tegenover 60kw van de Selsiuz/grohe Vanwege het kokend water.

maar ik snap ook wel dat onderhoud/reparatie belangrijk is. Dat is dus waarom ikzelf ook nu twijfel tussen die twee Grohe ken ik wel en die heeft ook gewoon een groot dealer/onderhoudsnetwerk

Selsiuz daarentegen kon ik zelf nog helemaal niet. Weet nu alleen dat het een Nederlands merk is maar wat ik kan zien veelal te verkrijgen via online retailers

• Tweak_
Dark Blue schreef op maandag 27 juli 2026 @ 22:43:
Ik heb een paar jaar geleden bij een keukenverbouwing een eenvoudige zwarte mengkraan met flex geïnstalleerd. Dat ding lekt nu een beetje, en ik wil een heetwaterkraan. Kokend hoeft niet.

Dus ik ben me aan het oriënteren op een betaalbare zwarte heetwaterkraan met flex.

Maar oh, wat frustreren die websites me. Je zoekt op Grohe Red. Vindt de site met onomstotelijk die titel. Op de site zelf word ik van het kastje naar de muur gestuurd. Bruiswater, filters, alle kleuren kranen, maar een simpele zwarte heetwaterkraan is ver te zoeken.

Selsiuz heeft een enge griezel op hun homepage staan die ik aanzie voor een goochelaar of iemand van het songfestival. Snel doorscrollen. Blijken ze in hun tip-toets-draai-meng-hexagon-systeem überhaupt geen flex-kranen te hebben. Snel weg. Toch nog even teruggekomen. De kerel lijkt echt niet op Keanu Reeves. Ik heb zwarte kranen gevonden, maar geen winkel-link, prijzen, nada. Wél een link naar spoelbakken van hun conculega's. Ja, hoe jaag je mensen weg.

De site van Aquahot heet kennelijk Aquahot logo. Is dat een type kraan? Ik zal er nooit achter komen, want hun cookiebanner kleeft op de homepage zonder sluitknop. Ik klik er langsheen naar een webshop en kom in een zee van kleine onderdelen terecht. Zoeken: ah, een kraan. Een zwarte ook nog. Maar of hij flex heeft? Het is me schier onduidelijk. Als de kraan zo goed is als de website, liever niet.

Dan toch maar dé Quooker? Ik voel me er helaas wel naartoe gedreven.

Ik heb de topicstart doorgelezen, maar die is al zo'n 8 jaar oud. De Bruynzeel heetwaterkraan kan ik niet meer vinden.

Welke website heeft een beetje een overzicht...? :)
Haha ik vind die "achtergrond" op de Selsiuz website ook maar raar gekozen.. Wat betreft Aquahot zal wel een fout zijn dat er logo bij staat. Volgens mij is Selsiuz en Aquahot ook 1 pot nat. De service aanvraag is precies hetzelfde en ook dus de onderdelen.

Maar goed, je wilt dus een "normale" kraan maar dan wel met flex. Dan moet je niet kijken bij Selsiuz/Aquahot/Quooker etc lijkt mij. Dit zijn namelijk bedrijven die juist een kokend water kraan aanbieden met eventueel extra's.

Hier een paar linkjes ik denk dat je zoiets zoekt?:

KEO Keukenkraan Pani C-uitloop met uittrekbare handdouche rvs kopen! | HORNBACH

Atlantic keukenkraan Hunter RVS uittrekbaar kopen? | Keukenkranen | GAMMA

ÄLMAREN keukenmengkraan&uittrekb sproeikop, zwart - IKEA

Die van de Ikea vind ik zelf wel een mooie kraan, of het iets is weet ik niet. Heb verder dus ook geen reviews etc gelezen.

• President
Splitinfinitive schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 14:32:
[...]

De qooker zit rond de 500kw tegenover 60kw van de Selsiuz/grohe Vanwege het kokend water.

maar ik snap ook wel dat onderhoud/reparatie belangrijk is. Dat is dus waarom ikzelf ook nu twijfel tussen die twee Grohe ken ik wel en die heeft ook gewoon een groot dealer/onderhoudsnetwerk

Selsiuz daarentegen kon ik zelf nog helemaal niet. Weet nu alleen dat het een Nederlands merk is maar wat ik kan zien veelal te verkrijgen via online retailers
Ahh ja, ik was vergeten dat jij geen kokend water of warm water van de kraan wilt. Dan snap ik het verschil in stroomverbruik wel, want dat zijn dan gewoon twee kranen met een verschillende functie. Het standby verbruik bij beide kranen is hetzelfe

• Edje44magnum
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 20:58
Ik vind het kilowattuur verschil op jaarbasis nogal groot

dat 500 kilowattuur per jaar voor een Quooker dat is correct

als je geen water verbruikt heel dat jaar dan is het standby verbruik alsnog 60 kwh. dus dat een selsius hetzelfde gebruikt als hij een werking is lijkt me sterk.
Quooker is een kwalitatief hoogstaand product het enige minpuntje is dat er heel slecht tegen in Watering van bovenaf kan zeker met vervuiling zoals zeep en dergelijke

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:57
[...]

Standbyverbruik van Selziuz is 16W vs 10W voor een Quooker vanwege de betere isolatie. De Quooker heeft dus een lager stroomverbruik, voor de rest zal er namelijk geen verschil zijn als je uitgaat van gelijk bedrijf.

Engineering

• Splitinfinitive

Splitinfinitive

Tupolev schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 23:34:
[...]

Standbyverbruik van Selziuz is 16W vs 10W voor een Quooker vanwege de betere isolatie. De Quooker heeft dus een lager stroomverbruik, voor de rest zal er namelijk geen verschil zijn als je uitgaat van gelijk bedrijf.
De puur koud/bruisend water kraan heeft een stand-by verbruik van 1w. Volgens mij is die 16w voor de 5 in 1.

als het verbruik evenveel was geweest dan was de keuze natuurlijk makkelijker geweest 😛

• Splitinfinitive

Splitinfinitive

Edje44magnum schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 20:28:
Ik vind het kilowattuur verschil op jaarbasis nogal groot

dat 500 kilowattuur per jaar voor een Quooker dat is correct

als je geen water verbruikt heel dat jaar dan is het standby verbruik alsnog 60 kwh. dus dat een selsius hetzelfde gebruikt als hij een werking is lijkt me sterk.
Quooker is een kwalitatief hoogstaand product het enige minpuntje is dat er heel slecht tegen in Watering van bovenaf kan zeker met vervuiling zoals zeep en dergelijke
Heeft natuurlijk ermee te maken dat het eigenlijk gewoon een klein koelkastje is en geen boiler. De kokend water kraan van beide merken zullen om en nabij het zelfde gebruiken gok ik

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:12
[...]

Waar haal je die vergelijking vandaan? Want volgens mij vergelijk je twee verschillende verbruiksgegevens: een boiler die alleen een heel jaar (standby) aan staat versus een boiler die een "typisch aantal keren" gebruikt wordt om heet/kokend water te tappen. Dat kun je natuurlijk niet vergelijken.

• Splitinfinitive

Splitinfinitive

Vloris schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 12:51:
[...]

Waar haal je die vergelijking vandaan? Want volgens mij vergelijk je twee verschillende verbruiksgegevens: een boiler die alleen een heel jaar (standby) aan staat versus een boiler die een "typisch aantal keren" gebruikt wordt om heet/kokend water te tappen. Dat kun je natuurlijk niet vergelijken.
via google "verbruik quooker kraan" (https://pure-energie.nl/kennisbank/hoeveel-stroom-verbruikt-een-quooker/) desalniettemin. als die het hele jaar alleen standby staat is het 87kw (10w 24/7) voor het kokend water gedeelte het cube systeem zit op 43kw (5w 24/7)

bij elkaar dus 130kw alleen voor de standby stand. koud water verbruik zal iets hoger liggen vanwege het gebruik ervan. maar lijkt mij zonde in mijn situatie om een kokend water kraan te pakken puur om bruisend water te kunnen gebruiken. Als quooker een versie had gehad zonder kokend water kraan had ik die nog kunnen overwegen.

de investering tegenover grohe/selsiuz is ook nog flink een verschil met 2800 euro voor het combi+Cube systeem waar de grohe/selsiuz rond de 1400 euro zitten.

maar de keuze is reeds gemaakt voor een selzius kraan :D 5 jaar garantie is voor mij voldoende tegen die tijd is de hut toch weer verkocht :P

• Edje44magnum
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 20:58
Ik wens u heel veel geluk
Pagina: 1 ... 13 14 Laatste