[Google Assistent] Ervaringen & Discussie
Inhoudsopgave
- Wat is de Google Assistant?
- Hoe kom ik er aan?
- Hoe kan ik de Assistant oproepen?
- Wat kan ik er mee?
- Engels VS Ned
- Handige links
Wat is de Google Assistant?
Heel kort, de Google Assistent is een stem gestuurde digitale hulp.Je kan je assistent vragen stellen die hij (of zij) beantwoord en je kan opdrachten geven die dan uitgevoerd worden.
Hoe kom ik er aan?
IOS gebruikers: download de app hierAndroid gebruikers: op moment van schrijven, is dit moeilijk te zeggen. In principe zou iedereen die Android 5.0 of hoger heeft, hem moeten kunnen gebruiken. Als het goed is, zou je een update gekregen moeten hebben van je "Google home app".
Je kan ook via import een Google Home of een Google Home mini kopen. Daar zit het standaard in.
Als het goed is, komt de Google Home (mini) dit jaar uit in Nederland. (bron)
Hoe kan ik de Assistant oproepen?
IOS gebruikers: activeer de Assistant app en begin met 'Oké Google'.Android gebruikers: als je gsm "unlock" is, begin met 'Oké Google' te zeggen of houd de startknop ingedrukt.
Wat kan ik er mee?
Dat ligt op dit moment eraan in welke taal je GSM staat.Wij (NL) kunnen namelijk nog niet zo veel met onze Assistant dan de landen waar de Assistant al langer is uitgerold.
Eerst de Nederlandse taal.
Je kan heel veel, te veel om dat hier neer te zetten. Gelukkig heeft Google zelf een site waar ze heel goed laten zien, wat de Assistant kan.
Enkele voorbeelden die ik persoonlijk erg prettig vind.
Opstaan, 'oke, Google, goedemorgen', dan hoor ik het weer, ik krijg te horen hoe druk het onderweg is naar mijn werk en de afspraken die gepland zijn voor die dag.
NOS, 'oke, Google, praat met NOS' zeg, dan wordt de meest recente nieuwsbulletin voorgelezen.
Chromecast, 'oke, Google, zet de TV uit, dan wordt de TV uitgezet. En als je chromecast voeding heeft via de adapter, kan de Assistent ook de TV weer aanzetten. (de naam van mijn Chromecast = TV)
De Engelse taal.
Helaas kan je met de Engelse taal op dit moment meer dan met onze taal.
Kijk op deze site met voorbeelden wat je kan doen.
Je kan je gsm "unlocken" door je stem. (Android, IOS niet)
HUE, 'oke, Google, livingroomlight at 30%', dan zet hij mijn woonkamer lamp aan op 30%
Netflix, 'oke, Google, play Suits from Netflic on TV', dan zet hij mijn TV aan, pakt de juiste HDMI kanaal en hij speelt Suits verder af waar ik gebleven was.
Routines.
Ik zelf hoop dat dit heel snel ook in NL beschikbaar is. Je kan met een enkele zin de Assistent meerdere zaken laten uitvoeren.
'Oke, Google, Time for bed', dan zet hij (bij mij) de TV uit en hij zet de woonkamer en keuken lamp aan op 30%.
Engels VS Ned.
Je zal voor jezelf moeten kiezen wat jij prettiger vind. Aangezien ik al een tijdje een Google Home mini heb, ben ik gewend om Engels te spreken tegen de Assistent.Voordeel, je kan meer. Nadeel, je moet Engels praten en het is echt gericht op het engelse publiek. Dat merk je bijvoorbeeld als de Assistent een grap vertelt.
Een manier waardoor je toch HUE kan bedienen terwijl je Assistant Ned is, is als volgt.
Eerst zet je je gsm in het Engels en dan koppel je HUE.
Daarna zet je je GSM in het Nederlands en Engels als 2de taal.
Nu heb je een Nederlandse Assistent die ook HUE kan bedienen.
Sidenote: Om HUE te bedienen moet je wel Engels praten tegen je Assistent.
Handige links
Heb je tips of opmerkingen over deze topic of wil je mee helpen hem te vullen? Stuur me een PM!credits voor de startpost: streamnl
[ Voor 216% gewijzigd door Artwido op 06-08-2018 15:01 ]