Nee, je kreeg het beeld ervan. Op basis van - in essentie - een incident in de marge, nota bene voor een heel groot deel gedragen door externe (!) inmenging, maar breed gedeeld in beeld.
Maar je perspectief was al gevestigd. Beeld kwam als voer. Dus werd gehapt.
Volstrekt menselijk. Maar correct is het niet. Uiteindelijk ook niet productief, maar dat is dat probleem van "individueel handelen heeft geen effect" en de perceptieproblematiek van negativiteit.
Iets duidelijk worden is iets héél anders. Dat volgt na het controleren van beeld en informatie. Dit is dus iets heel anders.
Het was die zomer dat bijna elke week er een aanslag was, het niet op leek te houden.
Niks nieuws onder de zon. Wel frappant, er is een consistent dalende lijn van escalaties van toegepast geweld geweest in Europa de afgelopen decennia, inclusief de afgelopen jaren, die lijn zet door.
Beeld? Effe checken? Nee, laten we happen.
Ik stel het nu heel scherp, daar ben ik mij bewust van. Maar dit is wel eigen verantwoordelijkheid. Dit hoort bij participatie in een open samenleving. Investering vereist.
[...]
Volgens mij is er ook bijna niemand die ontkent dat we een multifunctionele samenleving hebben, die is er en gaat niet meer weg. Waar het imo over gaat is of deze multifunctionele samenleving 'geslaagd' is of niet. Waar voor verwachtingen er vooraf waren, in hoeverre het draagvlak er nog is en of de huidige situatie enigzins komt in de buurt van de oorspronkelijke gedachte van enkele decennia geleden.
Een monoculturele samenleving bestaat hier niet, heeft nooit bestaan, en elke poging om dat door te drijven heeft enkel geresulteerd in het afbranden van het continent. Dit terzijde.
Geef nou eens een keer niet toe aan de programmering die je over je heen krijgt, maar denk eens zelfstandig na. Dan volgt de rest vanzelf. Je schept hier een beeld van negativiteit, wat zonder fundament is, vanuit de confrontatie met het fundamentele gegeven van menselijke systemen en interactie: niets is perfect, er is geen hier en nu, alles is een proces.
Als jij enkel op één punt, of op een aantal specifieke punten gaat inzetten om die als ijkpunten te gebruiken voor een algemene observatie want zoals je aangeeft het sluit aan bij je gevoel want je hebt het in beeld gezien - dan ben je fout bezig. Heel fout. Dit is het equivalent van creatief met statistiek. Zo kun je elk gewenst gevoel bij beeld vanuit preselectie voor aanwezig perspectief bevestigen, ook al is het selectief en ongefundeerd. En dan zeggen mensen dat politiek gedrag enkel iets van politici is

Als ik puur voor mezelf spreek dan herinner ik in mijn jeugd de multiculturele samenleving als een na te streven ideaal, de laatste pagina uit de geschiedenis-strip 'Van nul tot nu' waarin hoopvol geschreven werd over het gezellige koffiebruine kleurtje dat we allemaal over niet al te lange tijd zouden hebben als dit Utopia bereikt zou zijn.
Achteraf gezien terechte kritiek en zorgen werden weggezet als rechts-extreem en onacceptabel, de aanslag op Hans Janmaat werd gebaggetaliseerd en zijn partner die invalide daarbij raakte beschimpt door mede parlementariërs. Er was in die tijd helemaal geen ruimte voor andere meningen, toen Bolkestein in 1991 zijn Luzern lezing hield waren de rapen gaar. Tegelijk was dat ook het moment dat ik dacht 'die man heeft gelijk' (anno 2018 is er vrijwel niemand meer die dat bestrijdt).
Maar natuurlijk.
1. Alles is cyclisch.
2. Alles is een proces.
3. Als je de recent aangevoerde onderzoeken en verkenningen doorgespit had, dan wist je dat de complicaties en problematiek afgeleide is van één deel inertie van Overheid én één deel van consistent doelbewust beleidsmatige ondermijning door politieke organisatie.
4. In ons bestel is dat een afgeleide van politiek gedrag wat aan de basis ligt van politieke organisatie en inrichting op basis daarvan. Oh shit, komen we weer bij de kiezer uit.
Maat was, laten we eens echt eerlijk zijn, gestoord en te koop. Dit was een man die de weg volledig kwijt was. Waar jij op wijst werd zijn stokpaardje, nadat hij menig ander net zo gestoord stokpaardje al bereden had. Op gegeven moment zag hij de niche, en daar kreeg hij goed voor betaald.
Bolkestein was toen al half gaar trouwens. Hij heeft al eens een bruin hemd bezorgd gekregen als cadeau van sarcasme, en nee, dit is geen grap, niet zonder redenen. Niet het enige gevalletje trouwens. Wiegel kan hem niet luchten, en dat wil best wat zeggen, zelfs ontdaan van de politieke strijd tussen de twee. Hij is niet eens zijn eigen actor. Niets van wat hij zegt is iets waar je op kan bouwen. Herinner je je nog zijn voordrachten op het congres in 2007? Een prominente rol voor Verdonk zou volgens Bolkestein betekenen dat het onderscheid met Wilders’ PVV te klein zou worden - het onderscheid te klein? Waar laat men hem tegenwoordig opdraven, daar waar het onderscheid zo klein mogelijk dient te zijn. Maar dat is een heel ander soort discussie, die hier niet op zijn plaats is.
Anno 2018 zijn er juist massa's mensen die niet zo denken kerel. De onderzoeken en verkenningen die dat onderbouwen zijn inmiddels vaak genoeg de revue gepasseerd.
De meerderheid gelooft überhaupt niet dat een diverse samenleving slecht of mislukt is.
Maar dat kan wel zo ver komen, als kwesties als Blok en net zo goed jouw geloofsgedrag de ongefundeerde perspectief blijven uitdragen. Menselijke sociale psychologie, als je het maar lang genoeg doet herhalen gaan mensen het geloven en dan volgt herinrichting.
Ook al weten we van echt onderzoek én pijnlijk uitgebreide historische ervaring dat die deur van herinrichting precies dat om zeep helpt waar mensen dan van pretenderen het te willen beschermen.
Je moet de huidige onvrede imo ook in die context zien: er is nooit gevraagd of mensen deze samenleving wel willen, op welke manier de veranderingen wel acceptabel zouden zijn en wat de gezamenlijk vastgestelde criteria zijn waarmee we dit een 'succes' kunnen noemen. Hoe kan je dan objectief neutraal vaststellen dat iets ge- dan wel mislukt is? Jij kunt de multiculturele samenleving geslaagd vinden, ik kan hem mislukt vinden en we hebben beide gelijk binnen ons eigen subjectieve beeld. We hebben beide een ander referentiekader, andere criteria gebruiken om dit vast te stellen. Niemand staat met de broek op de spreekwoordelijke knieën, het zijn verschillende meningen over hetzelfde onderwerp.
Hoezo niet? De burger heeft zijn en haar aandeel in ons bestel. Diezelfde burger koos net zo hard voor het binnenhalen van economische migratie als dat ze koos voor het beleidsmatig negeren van consequenties van daaruit volgende blootstellingen en aanpassingen.
Actief of passief, de samenleving is op elk moment een direct én indirect resultaat van eigen gedrag en keuzes van de goede burger. Samen. Groepsmatig. Individuele basis. Proces, wisselwerking. Consequentie, effect.
Kom me hier niet mee aan. Dit is gewoon niets meer dan excuusgedrag en het afwijzen van eigen aansprakelijkheden. Pur sang. Of is teveel gevraagd om over consequenties van stem- en ander gedrag na te denken? De burger heeft zijn of haar aandeel. Punt.
Laat diezelfde burger dan vervolgens ook nog eens ruimte vallen voor politiek spel omdat er niet nagedacht wordt over zaken en keuzes, en dan boos wordt over door dat spel genomen worden ... het spijt me oprecht, maar ook daar zit eigen aandeel.
À propos, zit je nu ook al op de glijdende schaal van "er is geen objectiviteit mogelijk"? Heb je dat aandachtspunt in het VS topic misschien gemist ook al was je betrokken in de uitwisseling over dat soort gedragsverschuivingen. We hebben allemaal gelijk, het is immers maar mening en interpretatie? Nou. In dat andere topic struikelde je behoorlijk over hoe slecht het inzetten op zoiets van een Trump wel niet is. Maar hier is het prima en normaal. Ok.
De "onvrede". Wat een smaakmaker. Er is altijd onvrede want het is nooit perfect. Welkom bij de uitdaging.
Als je de stukken daadwerkelijk doorgespit had, dan was er een licht opgegaan. Het reële aandeel van fundament van onvrede in deze context en binnen deze kaders is hoe pijnlijk ook uitzondering op de regel
én op de lijn van ontwikkeling.
Dat wil helaas dus ook zeggen dat het overgrote deel van "onvrede" een uiting is van heel andere zaken.
Wat die zaken zijn, dat is nota bene bekend. Maar stel je voor we zouden daar eens over nadenken. Stel je voor we zouden in discussie daar eens op ingaan. Daar komt weer dat probleem van de spiegel die ons laat zien hoe we waar en op welke wijze happen. Oh, zo niet leuk dat. Laat maar. Ik kan beter volgen en meedoen en zo.
Het meest gruwelijke van dat gedrag, is dat daar waar er echt uitdagingen liggen, er op die manier enkel ruimte blijft om daar misbruik van te maken. Van die omstandigheden, van die mensen, van hun problemen.
Die twee lijnen van effecten komen uiteindelijk samen met enorme kostenpost. Ik ga niet mee in het drama van stellingname van uitersten in perspectieven, welles / niets, geslaagd/mislukt, zwart/wit, we weten hoe weinig productief dat is. Maar je bent wel heel erg aan het glijden geslagen naar de binaire valstrik.
Fly-guy schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 16:27:
[...]
Echter, waar het mij om ging, was dat de stelling dat 80% van de PVV/fvd stemmers wel op de partij stemt, maar nooit last heeft van immigratie/multiculti, totaal onbewezen is en, hoe dun de correlatie ook is in mijn idee, totaal geen basis heeft anders dan de onderbuik.
Grappig. Er is van verschillende kanten uit juist materiaal en onderzoek voorbij gekomen waarin dit als algemene stelling van electorale observatie wel gedegen onderbouwing heeft in rapportage. Maar, het moet klaarblijkelijk allemaal mening en onderbuik zijn. Je begint een beetje selectief te worden.
Fly-guy schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 16:43:
[...]
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het niet geheel eens ben met de opmerking dat er geen correlatie is tussen percentage moslims en PVV stemmers. Niet op elke plek, maar er zijn wel degelijk plekken te vinden (meer dan enkele), waar het wel gelijk op gaat en ten tweede, maar dat heb ik al gezegd, is overlast hebben of ondervinden niet per se een functie van inwonersaantal.
Zeeland en Limburg hebben absoluut overlast van drugstoerisme en een groot gedeelte van de drugsrunners zijn Fransen en Belgen met een noord Afrikaanse achtergrond. Overlast op dat gebied kun je moeilijk los zien van het idee van multiculturele problemen, ook al wonen ze er niet.
Maar goed, als jij een groot gedeelte van de Nederlanders weg wil zetten als mensen die zonder problemen toch klagen, ik hou je niet tegen, maar dat doet de waarheid hoogst waarschijnlijk geen recht en zal leiden tot juist grotere tegenstellingen in plaats van (multi culti) harmonie.
Prima, maar het gaat dus niet over mening. Het punt was ook niet wel of niet aanwezig zijn van correlatie, het zou helpen als mensen eens een keer niet elke keer weer zouden proberen om zaken in een niet bestaand binair kader te gieten omdat het zo makkelijker is om het gesprek te winnen. Het is niet reëel, het voegt niets toe, het verstoort enkel perspectief.
Je doet nog steeds exact hetzelfde. Je pakt selectieve en uiterst specifieke punten met opvallend marginale voetafdruk en gebruikt die als ijkpunten voor algemene observatie.
In de kroeg of op de bejaardensoos is dat prima. Maar een echt gesprek, een echte discussie, vraagt wel wat meer dan dit.
Ik sta best wel met verbazing te kijken. Dus die Belgische studenten uit Leuven en Brussel, inclusief hun respectieve franstalige varianten, die gaan naar Limburg om drugs te kopen en veroorzaken daar overlast maar de drugsrunners zijn mensen met een Noord-Afrikaanse achtergrond en dus is dat de kern van de overlast? Er zitten nogal wat creatieve stapjes daar.
Heel oprecht, dit is in verschillende topics al zo vaak zo beschamend makkelijk onderuit gehaald dat het gewoon niet meer leuk is. De problematiek van overlast die in onderzoeken genoemd wordt voor correlaties van onvrede in context van drugsproblematiek is saillant genoeg iets wat tijden lang vrijwel afwezig was van indicatoren, totdat de overheid - tegen de wil van gemeenten in - begon te stoeien met het drugsbeleid. Goh. Opnieuw, rol van overheid. Opnieuw, uiting van onvrede in relatie tot heel andere zaken dan de symptomen die in beeldvorming het meest gepresenteerd worden.
[
Voor 26% gewijzigd door
Virtuozzo op 25-07-2018 17:04
]
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.