Het Krachtsport Topic - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 99 ... 125 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Gisteravond na een weekje rust de benen weer gekweld. Man man wat een zweetfest zeg, maar het ging verder wel okee :+ Vreemd genoeg val ik nog steeds rustig af, maar heb niets aan calorielimiet aangepast, vermoedelijk de warmte die wat meer eist van mijn lijf? Wel uiteraard netjes wandelen of fietsen: een dag helemaal niet "bewust" bewegen komt vrijwel niet voor eigenlijk.

Creatine is bijna op maar rondshoppen was om te huilen. Uiteindelijk maar bij een bessen-mix versie van Bulk terechtgekomen die nog betaalbaar was. Als het niet smaakt pech dan, toch in glas water en de slokdarm in zonder nadenken :P

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 19:40
Hier staat krachttraining op een laag pitje. Ben weer begonnen met kickboksen en dat slurpt energie. Voorlopig 2x per week kracht en trainen op behoud van wat ik nu heb bereikt. Wil alleen nog wel door met het benchpress doel van 10x100. Eens zien hoe realistisch dat is met maar 1x bp per week.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 16:36
met die warmte train ik lekker buiten heb er zelfs een nieuwe Dumbbell voor aangeschaft

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BgbrqgBAkzMsS2mBG0ZC8dJ-EIE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/SNMLUX9Wmd90iprqdmAVBk4A.jpg?f=user_large

lang leve de vakantie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smok3yNL
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 09-10 11:54
Vraagje aan de meer ervaren sporters.
Kan ik als ik ga trainen beter eerst starten met cardio en dan pas krachttraining?

Of is het juist beter om eerst met kracht te starten?

Mijn doel is sowieso om wat kilo's af te vallen maar zeker ook meer kracht te krijgen.
Ik doe met name de compound oefeningen en ga circa 3 a 4x per week.

Al het advies is meegenomen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vuvuzela
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:52

Vuvuzela

My spire is forming

Begin met KT, dan heb je daar nog alle energie en focus voor.

I served in a company of heroes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knocker88
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:19
Smok3yNL schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 09:39:
Kan ik als ik ga trainen beter eerst starten met cardio en dan pas krachttraining?

Mijn doel is sowieso om wat kilo's af te vallen maar zeker ook meer kracht te krijgen.

Persoonlijk doe ik alleen iets van 20 à 25 minuten cardio ná krachttraining wanneer ik vetmassa wil verliezen. Dit om twee redenen:
  1. Je wil je krachttraining in plannen op momenten dat je het meeste energie hebt. Het meeste energie betekent voor mij ook dat ik dus een uur / anderhalf uur van te voren goed heb gegeten en op tijdstippen ga waarvan ik weet dat ik dan vaak het meeste energie heb. Wanneer je vervolgens op zulke momenten eerst cardio gaat doen en erna krachttraining dan heb je al redelijk wat energie verbruikt (lees: koolhydraten verbrandt), waardoor je minder energie over houdt voor je krachttraining en je krachttoename stagneert of zelfs achteruit gaat.
  2. Wanneer het je doel is om vetmassa te verliezen (wat een beter doel is dan alleen puur kilo's verliezen) dan helpt het juist om cardio ná je krachttraining te doen. Met krachttraining heb je dan al de meeste / alle koolhydraten verbrandt, waardoor je lichaam bij cardio meteen je vetreserves gaat verbranden om zodoende energie te krijgen.
Je kan lichte cardio doen om te zorgen dat je lichaam opgewarmd wordt, maar dit opwarmen bereik je ook door bijv. de eerste twee grote compound oefeningen van je work-out met lege stang, dan 25% van je streefgewicht, dan 50% van je streefgewicht en tot slot 75% van je streefgewicht uit te voeren voordat je echt begint.

Overigens zal je alleen vetmassa verliezen als je minder calorieën eet/drinkt dan dat je verbruikt en/of wanneer je meer calorieën verbrand dan dat je verbruikt. Ik doe persoonlijk een mix van beide wanneer ik vetmassa wil verliezen. In beide gevallen ontkom je er echter niet aan dat je spiermassa en daarmee je kracht ook lichtjes achteruit gaat. Dit blijft aanhouden totdat je weer in een situatie komt waarbij je meer spiermassa wil kweken en dus meer calorieën eet/drinkt dan dat je verbruikt en verbrand. Ook in deze situatie ontkom je er echter niet aan dat je daarmee ook wat vetmassa kweekt.

Wanneer ik spiermassa wil aankomen doe ik eigenlijk nooit cardio na krachttraining, puur omdat ik dan niet de behoefte heb om extra calorieën te verbranden en mijn dagelijkse lichaamsbeweging toch al binnen krijg met naar kantoor en de gym fietsen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:59

Of combineer het: crossfit :P.

Cardio is relatief makkelijk op te bouwen (in enkele maanden). Kracht duurt doorgaans iets langer. Als het echt een 'of-of' keuze is, zou ik beginnen met kracht. 3-4x per week compound is ook gelijk een enorme belasting voor je lichaam als je dat niet gewend bent, daar zul je veel herstel voor nodig hebben.

Eerst enkele maanden een goede basis opbouwen qua kracht. Gestructureerd trainen met een plan, progressive overloaden en zorgen dat je in kcal+ zit (en uiteraard gezond eten met aandacht voor voldoende eiwitten, maar ook voor voldoende carbs rondom je training om goede energie te hebben als je traint.

Als die basis een stuk verder is, zou je krachttrainen iets kunnen terugschalen en cardio toevoegen. Blijft belangrijk om ook dan kracht te houden in je routine om zo wel de opgebouwde progressie zoveel mogelijk te behouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Het hangt echt volledig van je doel af en wat je leuk vind maar het valt zeker goed te combineren. Begin wel altijd met kracht training aangezien cardio je reserves aardig leeg haalt en je daardoor niet de energie meer hebt om flink wat gewicht te tillen. Daarnaast is cardio na krachttraining effectiever als het gaat om afvallen aangezien je het glycogeen al hebt opgebruikt tijdens de krachttraining.

Mooiste is om cardio op andere dagen te doen, zeker als je het leuk vind en er ook beter in wilt worden en je lichaam er in wilt trainen. Ik heb maandag, woensdag en vrijdag als gym dagen en dan dinsdag, donderdag en zaterdag/zondag als hardloopdagen.

Als beginner is het prima mogelijk om je kracht te verbeteren en tegelijkertijd kilo's kwijt te raken maar naarmate je de beginner gains voorbij bent zal het wel een stuk lastiger worden.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smok3yNL
Allereerst hartstikke bedankt voor al jullie uitgebreide antwoorden, daar heb ik echt wat aan!
Als ik dit zo lees dan is het voor mij duidelijk om met kracht te beginnen.

Nooit zo bij stilgestaan dat starten met cardio je reserves al behoorlijk leeg trekt (ergens ook wel logisch)

Crossfit heb ik een aantal jaar gedaan. Ontzettend leuk om te doen, maar toch wel erg prijzig en ook veel oefeningen vond ik totaal niet leuk om te doen zoals handstand oefeningen etc..

Ook vind ik het fijn om in mijn drukke werk/gezinsleven zelf te bepalen wanneer ik wil sporten en wat ik vandaag wil doen.

Ik ga met jullie tips aan de slag thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
Het standaard advies is inderdaad vaak om eerst kracht te doen en daarna cardio.

Als je doel is krachttoename zou ik eerst echt alleen kracht doen (in 1 training), omdat:

- herstel begint gelijk na je training, cardio na je training vertraagt dit en belast het hele systeem juist, waardoor je mogelijk minder goed herstelt/minder super compensatie hebt
- cardio na kracht zorgt niet voor de meest efficiënte conditie toename. Je wilt namelijk in cardio een mix hebben van intensieve intervallen en lange duurtrainingen. Dit soort trainingen ga je beiden zeer waarschijnlijk niet doen na krachttraining, omdat het niet goed aansluit.

Als je perse ook cardio wil doen in je krachtblok, zou ik 1x per week op een dag dat je geen kracht doet een lange (minimaal 1 uur) cardio training doen op lage intensiteit om te werken aan je aerobe basis (gaat het makkelijkste met fietsen imo). De dagen dat je dan kracht doet, doe je ook echt alleen kracht.

[ Voor 20% gewijzigd door Requiem19 op 17-08-2022 11:21 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tatsu
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tatsu

Paradigm shift

Er is een verschil tussen cardio en cardio... Low impact van high impact. Low impact cardio kan juist heel aanvullend werken voor herstel.

If someone begins with uncertainty, experience will eventually lead to certainty. But what defines certainty?

• Smok3yNL
Bedankt voor de input.

IK heb door de afgelopen jaren heen een buikje gekregen door het gebrek aan sporten.
Ik weeg nu 86 kilo en zou graag naar de 80kg willen, vandaar de afweging om kracht met cardio af te wisselen.

Maar ik zal me voor nu eerst focussen op kracht/compound oefeningen en zo nu en dan op een andere dag wat gaan hardlopen etc..

Ben ook mijn voeding flink aan het aanpakken (en veel minder alcohol), dus hopelijk werpt dit met de tijd zn vruchten af. Ik blijf gewoon lekker 3 tot 4x per week trainen en ga ook proberen mijn aantal reps te verlagen naar 5 tot 8, waar ik voorheen altijd teveel deed.

Zo blijf je leren, ben me er ook wel wat meer aan in het verdiepen, en uiteraard zijn alle tips hier een aangename toevoeging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Laatst online: 22:12

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
Tatsu schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 16:44:
Er is een verschil tussen cardio en cardio... Low impact van high impact. Low impact cardio kan juist heel aanvullend werken voor herstel.
Beetje de afvalstoffen helpen wegpompen. :P

En een kwartiertje roeien kan ook erg goed helpen om wakker te worden en je lichaam in z'n geheel alvast een beetje op te warmen.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hubanl
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 18-10 09:57
Smok3yNL schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 07:55:
en ga ook proberen mijn aantal reps te verlagen naar 5 tot 8, waar ik voorheen altijd teveel deed.
Ik ben zeker geen expert, maar ik zou juist als beginner je aantal reps wat hoger houden, zeg 10-15. En dan langzaam aan gewicht omhoog, om het volume te verhogen. Zo kan je lichaam rustig aan het stijgende volume wennen. Later als je wat meer ervaring heb, kan je wat zwaarder trainen met minder reps, aangezien dit ook meer blessure gevoelig is in mijn ogen.

Dit is mijn persoonlijke ervaring.

Succes!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Johan Bogle
Of gewoon vaker de fiets pakken en gaan lopen de hele week. Dan verbrand je stiekem meer calorieen dan met 2x per week planned cardio in de gym. 10k stappen per dag, goed op je voeding letten en verder vooral kracht (low reps, heavy) en je fysiek gaat met sprongen vooruit.

Voeding is hierbij veruit het meest doorslaggevend voor succes als je van je buikje af wil (en voor mij de grootste valkuil en reden dat mijn buikspieren nog altijd flink naar buiten uitsteken :-))

• Johan Bogle
Hubanl schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 08:57:
[...]

Ik ben zeker geen expert, maar ik zou juist als beginner je aantal reps wat hoger houden, zeg 10-15. En dan langzaam aan gewicht omhoog, om het volume te verhogen. Zo kan je lichaam rustig aan het stijgende volume wennen. Later als je wat meer ervaring heb, kan je wat zwaarder trainen met minder reps, aangezien dit ook meer blessure gevoelig is in mijn ogen.

Dit is mijn persoonlijke ervaring.

Succes!
Goed punt. Had over beginner heengelezen. Eerste 3/4 weken lager gewicht en wat hoger in reps, maar dat vooral niet te lang blijven doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Superkiwi
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 23:27

Superkiwi

Hoi doei

Smok3yNL schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 07:55:
IK heb door de afgelopen jaren heen een buikje gekregen door het gebrek aan sporten.
Je krijgt geen buikje van minder of niet sporten.
De oorzaak ligt hier:
Ben ook mijn voeding flink aan het aanpakken (en veel minder alcohol)
;)

"The Sword of Destiny has two edges. You are one of them"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smok3yNL
Kleine vraag nog..

Is het de dag na krachttraining wel ok om alleen te cardio'en?

Of kan ik ook dan beter een rustdag inlassen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan Bogle
Smok3yNL schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 20:05:
Kleine vraag nog..

Kan prima, zeker op lage intensiteit is het zelfs goed. HIIT kan ook wel, maar niet steeds on en om, dan moet je wel af en toe een rustdag nemen. Low intensity cardio is goed en telt als een rustdag.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Requiem19
Interessant onderzoek dat laat zien dat eerst een goede cardio periode en daarna krachttraining grotere gains geeft bij beginners.

https://www.instagram.com/p/Chb95Tfo7BS/?igshid=YmMyMTA2M2Y=

https://faseb.onlinelibra...bs/10.1096/fj.202200398RR

[ Voor 15% gewijzigd door Requiem19 op 20-08-2022 17:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knocker88
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:19
Smok3yNL schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 20:05:
Kleine vraag nog..

Mijns inziens hangt dat samen met je doel. Is het met die cardio je doel je algemene gezondheid en conditie te verbeteren dan ja. Is het je doel om met die cardio te zorgen dat je méér calorieën verbrandt dan dat je verbruikt, en daarmee tot vetverlies te komen, dan zou ik zeggen nee.

Het is naar mijn mening namelijk efficiënter om te zorgen dat je gewoon minder calorieën eet en drinkt, aangezien je hetgeen je verbrand met cardio nog wel eens kan overschatten. Hierdoor kom je wellicht niet eens daadwerkelijk tot een vermindering van het aantal calorieën dat benodigd is voor het vetverlies, of ga je zelfs meer eten als 'compensatie/beloning' voor jezelf omdat het cardio apparaat bijv. foutief zegt dat je '300' calorieën hebt verbrandt en je doel 200 calorieën minder was. Daarnaast kan het ook nog eens je spierherstel/rust van de krachttraining enigszins negatief beïnvloeden.

[ Voor 16% gewijzigd door Knocker88 op 21-08-2022 07:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smok3yNL
Knocker88 schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 07:11:
[...]

Mijns inziens hangt dat samen met je doel. Is het met die cardio je doel je algemene gezondheid en conditie te verbeteren dan ja. Is het je doel om met die cardio te zorgen dat je méér calorieën verbrandt dan dat je verbruikt, en daarmee tot vetverlies te komen, dan zou ik zeggen nee.

Het is naar mijn mening namelijk efficiënter om te zorgen dat je gewoon minder calorieën eet en drinkt, aangezien je hetgeen je verbrand met cardio nog wel eens kan overschatten. Hierdoor kom je wellicht niet eens daadwerkelijk tot een vermindering van het aantal calorieën dat benodigd is voor het vetverlies, of ga je zelfs meer eten als 'compensatie/beloning' voor jezelf omdat het cardio apparaat bijv. foutief zegt dat je '300' calorieën hebt verbrandt en je doel 200 calorieën minder was. Daarnaast kan het ook nog eens je spierherstel/rust van de krachttraining enigszins negatief beïnvloeden.
Bedankt voor je reactie.
Ik was altijd in de veronderstelling dat je JUIST met cardio vet/calorieën verbrand.

Maar hoe meer ik lees en leer, hoe meer ik hoor dat je met krachttraining (en gezonde voeding + rust) ook af kan vallen en sterker word.

Ik ga me dan toch voor nu richten op squats, deadlifts, benchpresses, military preses en wat isolatie oefeningen.

En zal hier en daar wat cardio doen, maar me er niet dood op staren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Vooral doen wat je leuk vindt. Dan is de kans het grootst dat je het fanatiek blijft doen en daarmee ook de kans dat je blijft afvallen het grootst.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Smok3yNL schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 20:25:
[...]

Bedankt voor je reactie.
Ik was altijd in de veronderstelling dat je JUIST met cardio vet/calorieën verbrand.

Maar hoe meer ik lees en leer, hoe meer ik hoor dat je met krachttraining (en gezonde voeding + rust) ook af kan vallen en sterker word.
Afvallen is simpelweg minder calorieën eten dan je verbruikt. Stel je wilt met een tempo van 0.5 kilo per week afvallen, dan moet je ~3850 calorieën meer verbruiken dan binnen komt. Dat kan door elke dag 550 calorieën minder te eten of door elke dag 550 calorieën extra te verbranden.

Minder eten is dan een relatief eenvoudige oplossing, dat is namelijk een reductie die eenvoudig mogelijk is door beter op je voeding te letten, je porties te verkleinen en hier en daar wat andere keuzes te maken. Meer verbranden is een stuk lastiger, dan moet je elke dag een uur lang aan cardio spenderen, dat heeft een veel grotere impact op je dag.
Simpel gezegd, wat je niet eet hoef je ook niet te verbranden.

Echter zou ik wel aanraden altijd een vorm van cardio te doen als je weinig beweegt in het dagelijks leven, het heeft namelijk ook aardig wat gezondheidsvoordelen. En dat hoeft dan niet elke dag en het hoeft ook niet op hoog niveau te zijn, maar cardio en krachttraining is wel de ideale combinatie als je je algehele gezondheid en fitheid wilt verbeteren.

[ Voor 14% gewijzigd door Tsurany op 22-08-2022 12:15 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02:04

Zenix

BOE!

Dit is wel een goede deal bij Myprotein 5kg voor 50 euro https://nl.myprotein.com/...9.html?variation=10809177

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Nice. Jammer dat de repen maar tot 25% gaan, ik dacht even leuk in te slaan :-(

* ByteMe_ heeft nu ook eens voor het eerst in 15+ jaren trainen pre-workout geprobeerd. Was een sample, dus voor de gein kijken wat het doet. Nou, dat wilde wel, lekker door de sets heen gaan, onrustig bij pauzes en nu 20min eerder klaar. Dat effect zal wel weer weg zijn na een paar keer, dus ik koop er niks van.

Ik zal er straks wel spijt van hebben als ik naar t plafond staar.

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Het is jammer dat veel korting codes die voorheen 45% korting gaven niet meer werken bij MyProtein, whey is erg duur geworden de laatste tijd. Volgens mij is de beste code nu 'welkomapp' maar ook dat is slechts 28% en gratis verzenden.

Volgens de recensies heeft die slow release wel een erg zanderige textuur, wellicht iets om op te letten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superkiwi

Superkiwi

Hoi doei

Tsurany schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 12:13:
[...]
Meer verbranden is een stuk lastiger, dan moet je elke dag een uur lang aan cardio spenderen, dat heeft een veel grotere impact op je dag.
Elke dag een uur is niet nodig weet ik uit ervaring uit het verleden.
Tijdens mijn meest effectieve cut bestond mijn cardio uit twee keer per week (di + vr) HIIT* op de spinningfiets; met 20-25 minuten ben je klaar. Je hartslag blijft daarna nog vrij lang aan de hoge kant waardoor de vetverbranding nog wel even doorgaat.

*30-45 seconden 'normaal' trappen zonder weerstand afgewisseld met 15-25 seconden álles geven met een beetje weerstand. Je gaat gegarandeerd helemaal kapot. Hou je het langer dan 25 minuten vol? Verleng het intensieve deel en/of verkort de rustmomenten.

Dit wisselden we af met 2 keer per week (ma + do) full body:
4sets 10-12 reps squat, DL, bench en military met ca 1-1,5 minuut rust.
Op woensdagen stonden we een 40 minuutjes op de crosstrainer en deden we wat buik.
Het vet vloog eraf. Uiteraard met een calorie deficit.

[ Voor 13% gewijzigd door Superkiwi op 23-08-2022 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AreUhungry
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 17-10 15:19
Tsurany schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 09:47:
Het is jammer dat veel korting codes die voorheen 45% korting gaven niet meer werken bij MyProtein, whey is erg duur geworden de laatste tijd. Volgens mij is de beste code nu 'welkomapp' maar ook dat is slechts 28% en gratis verzenden.

Volgens de recensies heeft die slow release wel een erg zanderige textuur, wellicht iets om op te letten.
Die slow release heeft inderdaad een 'zanderige' structuur. De reden dat het deze structuur heeft komt omdat het gaat klonteren, dat is ook de bedoeling. Juist doordat het gaat klonteren duurt het langer om te verteren (vandaar slow-release). Ik vind het persoonlijk niet storend, het is niet alsof je de cinnamon challenge doet wanneer je een slok neemt ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joepP
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Superkiwi schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 09:58:
[...]

Tijdens mijn meest effectieve cut bestond mijn cardio uit twee keer per week (di + vr) HIIT* op de spinningfiets; met 20-25 minuten ben je klaar. Je hartslag blijft daarna nog vrij lang aan de hoge kant waardoor de vetverbranding nog wel even doorgaat.
Maar hoeveel kcal verbrand je maximaal tijdens 20 minuten, inclusief naverbranding? Ik heb gisteren bijvoorbeeld een 2k geroeid met intervallen in 7:25, daarmee verbrand je ~144kcal. Dat is dus 1165 kcal/uur, oftewel 388kcal per 20 minuten. Beetje afronden maakt 400kcal. Enige probleempje is dat ik die training niet 20 minuten kan volhouden, terwijl ik behoorlijk fit en sterk ben. Voor mijn leeftijd dan :P

Iemand die niet fit is mag blij zijn met 300kcal in 20 minuten bij een serieus intensieve HIIT sessie. Twee keer per week is 600kcal, niet eens 100g lichaamsgewicht. En daarvoor moet je tot het gaatje gaan, en ook nog herstellen, wat weer ten koste gaat van je krachttraining. Ik denk dat jou cut vooral succesvol was doordat je strikt gegeten hebt, en intensief bent blijven trainen. Die HIIT kan nooit veel gedaan hebben.

Als alternatief zou je ook elke dag 5k kunnen wandelen. Dat kost 200-350kcal afhankelijk van je gewicht/tempo/terrein, zeg 275kcal. Dat is bijna net zoveel als een 20 minuten durende HIIT sessie, alleen dan zonder je herstel te compromiteren. En die wandeling kan je elke dag maken, audioboekje/podcast erbij, en je verliest magisch een halve kilo per week als je niet extra gaat eten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
joepP schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 08:16:
[...]

Maar hoeveel kcal verbrand je maximaal tijdens 20 minuten, inclusief naverbranding? Ik heb gisteren bijvoorbeeld een 2k geroeid met intervallen in 7:25, daarmee verbrand je ~144kcal. Dat is dus 1165 kcal/uur, oftewel 388kcal per 20 minuten. Beetje afronden maakt 400kcal. Enige probleempje is dat ik die training niet 20 minuten kan volhouden, terwijl ik behoorlijk fit en sterk ben. Voor mijn leeftijd dan :P

Iemand die niet fit is mag blij zijn met 300kcal in 20 minuten bij een serieus intensieve HIIT sessie. Twee keer per week is 600kcal, niet eens 100g lichaamsgewicht. En daarvoor moet je tot het gaatje gaan, en ook nog herstellen, wat weer ten koste gaat van je krachttraining. Ik denk dat jou cut vooral succesvol was doordat je strikt gegeten hebt, en intensief bent blijven trainen. Die HIIT kan nooit veel gedaan hebben.

Als alternatief zou je ook elke dag 5k kunnen wandelen. Dat kost 200-350kcal afhankelijk van je gewicht/tempo/terrein, zeg 275kcal. Dat is bijna net zoveel als een 20 minuten durende HIIT sessie, alleen dan zonder je herstel te compromiteren. En die wandeling kan je elke dag maken, audioboekje/podcast erbij, en je verliest magisch een halve kilo per week als je niet extra gaat eten.
Die naverbranding is echt heel sterk. Zie abstract uit deze studie, MICE is ‘moderate intensity continuous exercise’, HIEE is HIIT, EPOC is Excess post exercise oxygen consumption.

Dan zie je dat bij long term evaluation HIT tot bijna 2x zoveel EPOC (verbranding) leidt dan Moderate intensity. Moet je nagaan wat ‘low intensity’ dan doet qua naverbranding (nihil).

Daarnaast zal HIT ook leiden tot aanpassingen van je stofwisseling etc. Er zitten heel veel voordelen aan.

Grote nadeel - ben ik met je eens - is de impact op je lichaam qua zenuwstelsel en (been)spieren. Een hele zware weightlifting cycle met squatten, DL etc icm met HIT gaat al heel snel teveel zijn. Je zult het dus strategisch moeten inzetten.
Most short-duration evaluations that subtracted baseline EE reported higher EPOC for HIIE (average of ~136 kJ) compared with MICE (average of ~101 kJ) and higher values for SIE (average of ~241 kJ) compared with MICE (average of ~151 kJ). The long-duration evaluations resulted in greater EPOC for HIIE (average of ~289 kJ) compared with MICE (average of ~159 kJ), while no studies comparing SIE versus MICE provided appropriate values. EE from EPOC seems to be greater following HIIE and SIE compared with MICE, and long-duration evaluations seem to present higher values than short-duration evaluations. Additionally, more standardized methodologies are needed in order to determine the effective EPOC time following these protocols.
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32656951/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superkiwi

Superkiwi

Hoi doei

joepP schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 08:16:
[...]
Maar hoeveel kcal verbrand je maximaal tijdens 20 minuten, inclusief naverbranding?
Werkelijk geen idee, in die tijd had ik nog geen sporthorloge die dat soort zaken bijhield.
Voor een uitgebreid antwoord verwijs ik je naar @Requiem19 hierboven ;)

En inderdaad, het eten was in die cut strikt op orde.
Het was nog in de tijd dat Reacher hier actief was (2013), die was toen een soort digitale coach voor me d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Superkiwi schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 09:58:
[...]

Je vetverbranding zal wel doorgaan maar of je echt 500 calorieën verbrand in die periode? Ik vraag het me af. Devices geven vaak een vrij hoge verbranding aan maar dat is inclusief je natuurlijke verbranding die je ook zou hebben als je op de bank zou liggen. Het aantal extra calorieën is dus een stukje lager. Ik denk dat 25 minuten cardio niet gelijk gaat staan aan 500 extra calorieën verbranden.
Het vet vloog eraf. Uiteraard met een calorie deficit.
Die calorie deficit zal uiteindelijk meer impact gehad hebben dan twee keer per week cardio.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Superkiwi

Superkiwi

Hoi doei

Het zal een combinatie van meerdere factoren zijn geweest.
Het punt wat ik wilde maken is dat er meerdere wegen naar vetverbranding zijn in plaats van élke dag een uur cardio te doen. Van die optie zou ik op voorhand al gedemotiveerd worden ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Firestorm666
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 04-10 11:15
Superkiwi schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 10:10:
Het zal een combinatie van meerdere factoren zijn geweest.
Het punt wat ik wilde maken is dat er meerdere wegen naar vetverbranding zijn in plaats van élke dag een uur cardio te doen. Van die optie zou ik op voorhand al gedemotiveerd worden ;)
Door gewoon -een- inspanning te doen bereik je al meer als de mens die zowel thuis als op het werk passief neer zit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• joepP
  • Niet online
Requiem19 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 08:54:
[...]

Die naverbranding is echt heel sterk. Zie abstract uit deze studie, MICE is ‘moderate intensity continuous exercise’, HIEE is HIIT, EPOC is Excess post exercise oxygen consumption.
Hoe kom je tot de conclusie dat die naverbranding zo sterk is? Ik heb de abstract gelezen, intensieve trainingen geven gemiddeld ~130kJ (289-159) extra naverbranding tov rustige training, dat is maar 31 kcal verschil, wat wellicht maar 10% van de totale verbranding is. Lijkt mij niet de moeite om je helemaal voor naar de getver te trainen en je herstel te compromitteren, je kan ook 10% langer rustiger trainen met hetzelfde effect.

Of mis ik iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
joepP schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 11:04:
[...]

Hoe kom je tot de conclusie dat die naverbranding zo sterk is? Ik heb de abstract gelezen, intensieve trainingen geven gemiddeld ~130kJ (289-159) extra naverbranding tov rustige training, dat is maar 31 kcal verschil, wat wellicht maar 10% van de totale verbranding is. Lijkt mij niet de moeite om je helemaal voor naar de getver te trainen en je herstel te compromitteren, je kan ook 10% langer rustiger trainen met hetzelfde effect.

Of mis ik iets?
Ze hebben een onderscheid gemaakt tussen studies die kijken naar het effect na 3 uur en studies die kijken naar het effect na langer dan 3 uur:
Twenty-two studies were included in the final evaluation. The retrieved investigations were split into studies that analysed short-duration (until 3 h) and long-duration (more than 3 h) EPOC
Voor de korte studies (dus binnen 3 uur na activiteit) is dit het beeld:
Most short-duration evaluations that subtracted baseline EE reported higher EPOC for HIIE (average of ~136 kJ) compared with MICE (average of ~101 kJ) and higher values for SIE (average of ~241 kJ) compared with MICE (average of ~151 kJ)
Wanneer HIT met medium intensity (let op; medium intensity, dus niet laagzoals wandelen) vergeleken wordt is het verschil 30% inderdaad.

Als je het vergelijkt met SIE (sprint interval), zie je dat de studies een verschil zagen tussen sprint intervallen en medium intensity van 241 tot 151 (vreemd dat in deze vergelijking medium hoger scoort, vermoedelijk vanwege het testprotocol). Dat is een verschil van 60%.

Dat is echt enorm. Dan kun je dus op je vingers uittellen hoe groot het verschil wel niet is tussen wandelen en HIIT.

Voor lange duur is dat beeld nog interessanter:
The long-duration evaluations resulted in greater EPOC for HIIE (average of ~289 kJ) compared with MICE (average of ~159 kJ), while no studies comparing SIE versus MICE provided appropriate values.
Waarbij het verschil dus 88% is tussen medium en HIIT. Wat zou het verschil na meer dan 3 uur dan wel niet zijn tussen low intensity en HIIT?

En daarbij: HIIT zorgt voor fysiologische adapties van je stofwisseling, waardoor je in rust ook nog een effect ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepP
  • Niet online
@Requiem19 Je snapt het niet... :P

Dat onderzoek gaat over naverbranding. Die naverbranding is met HIIT/SIE veel hoger dan met MICE, misschien wel 30-60%. Maar de absolute grootte van die naverbranding is laag. Daarmee haal je wellicht een extra verbranding na de training van 30 kcal. Dat is maar 10% van je geleverde energie. Ergo, die naverbranding stelt niets voor, en is daarmee geen zwaarwegend argument om HIIT/SIE te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
joepP schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 11:24:
@Requiem19 Je snapt het niet... :P

Dat onderzoek gaat over naverbranding. Die naverbranding is met HIIT/SIE veel hoger dan met MICE, misschien wel 30-60%. Maar de absolute grootte van die naverbranding is laag. Daarmee haal je wellicht een extra verbranding na de training van 30 kcal. Dat is maar 10% van je geleverde energie. Ergo, die naverbranding stelt niets voor, en is daarmee geen zwaarwegend argument om HIIT/SIE te doen.
In de eerste plaats ging het volgens mij over wandelen versus HIIT, waarbij we weten dat wandelen voor een nihile naverbranding zorgt en HIIT voor een naverbranding tot 290 kj, wat al 70kcal is.

Daarbaast interpreteer je de data volgens mij verkeerd, zo'n EPOC meting is een meting op een statisch moment. Ze kijken dus na een bepaalde periode naar de naverbranding en die is dan op dat moment 30kcal hoger als je MICE vergelijkt met HIIT.

Stel dat deze meting na 3 uur was, dan kun je de aanname maken dat je 3 uur x 30kcal meer hebt verbrand door HIIT. Een toevoeging hierop is bijvoorbeeld:
Research to date suggests small differences in EPOC post-HIIT compared to MICT in the immediate (<1 hour) recovery period, but greater EPOC values post-HIIT when examined over 24 hours. Conversely, differences in EPOC post-SIT are more pronounced, as SIT tends to produce a larger EPOC vs MICT at all time points.
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/sms.13610

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• joepP
  • Niet online
Requiem19 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 11:33:
[...]

Daarbaast interpreteer je de data volgens mij verkeerd, zo'n EPOC meting is een meting op een statisch moment. Ze kijken dus na een bepaalde periode naar de naverbranding en die is dan op dat moment 30kcal hoger als je MICE vergelijkt met HIIT.
Je had beter moeten opletten met natuurkunde ;)

De gebruikte eenheid is kJ, oftewel kilojoule, oftewel energie. Als het per tijdseenheid gaat wordt watt (W) gebruikt, dat is één joule per seconde. Ze hebben het dus wel degelijk over de totale naverbranding, niet per tijdseenheid. Nog wat extra rekenwerk omdat het kan: een naverbranding van 70kcal is 283 kilojoule. Verdeeld over drie uur, dat is 3*3.600=10.800 seconden, is dat 283.000 / 10.800 = 26 watt.

Mijn conclusie blijft dat die naverbranding niet de moeite is, je kan net zo goed wat langer steady state doen zonder gezeik met je herstel. Dit even los van de positieve effecten van intensieve cardio uiteraard, die zijn er zeker, maar als je al serieus krachttraining doet heb je die toch al te pakken. Een uurtje wandelen lijkt me een beter advies voor veel mensen, geen pijntjes, podcastje op, lekker buiten, en goed voor de geest bovendien.

[ Voor 5% gewijzigd door joepP op 24-08-2022 13:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01:40
Smok3yNL schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 20:25:
[...]

Bedankt voor je reactie.

Ik ga me dan toch voor nu richten op squats, deadlifts, benchpresses, military preses en wat isolatie oefeningen.

En zal hier en daar wat cardio doen, maar me er niet dood op staren.
In de basis is dat ook zo. Heb je ooit een dikke marathonloper gezien? Alleen het is niet zo zwart/wit. Hoe meer spieren je hebt des te meer energie je lichaam in rust verbruikt.
Tsurany schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 12:13:
[...]

Afvallen is simpelweg minder calorieën eten dan je verbruikt. Stel je wilt met een tempo van 0.5 kilo per week afvallen, dan moet je ~3850 calorieën meer verbruiken dan binnen komt. Dat kan door elke dag 550 calorieën minder te eten of door elke dag 550 calorieën extra te verbranden.

Minder eten is dan een relatief eenvoudige oplossing, dat is namelijk een reductie die eenvoudig mogelijk is door beter op je voeding te letten, je porties te verkleinen en hier en daar wat andere keuzes te maken. Meer verbranden is een stuk lastiger, dan moet je elke dag een uur lang aan cardio spenderen, dat heeft een veel grotere impact op je dag.
Simpel gezegd, wat je niet eet hoef je ook niet te verbranden.
Zeker waar, het is alleen wel een gevaarlijke oplossing. Je lichaam wil helemaal niet afvallen en die meet simpelweg de intake en past daarop je metabolisme aan. Na een week is dit effect al meetbaar. Met andere woorden het resultaat van minder eten wordt steeds minder. Maar dat is niet het echte probleem. Dat is dat zodra jij één keer uit de band spring en flink gaat tafelen je lichaam erop is ingesteld om zo veel mogelijk van dat voedsel op te slaan. Dan krijg je dus het bekende jojo effect. Die 7kg die je er in 3 maanden af hebt kunt diëten zit er dan na 2 weken vakantie weer aan.

Minder eten is prima advies, maar het is wel voor altijd. Tenzij je in de tussentijd veel fitter bent en dus beter in staat bent om snel veel energie te verbranden dan wel meer spieren hebt. Meer dan 20km rennen kost immers behoorlijk wat brandstof :+ .

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
joepP schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 13:54:
[...]

Je had beter moeten opletten met natuurkunde ;)

De gebruikte eenheid is kJ, oftewel kilojoule, oftewel energie. Als het per tijdseenheid gaat wordt watt (W) gebruikt, dat is één joule per seconde. Ze hebben het dus wel degelijk over de totale naverbranding, niet per tijdseenheid. Nog wat extra rekenwerk omdat het kan: een naverbranding van 70kcal is 283 kilojoule. Verdeeld over drie uur, dat is 3*3.600=10.800 seconden, is dat 283.000 / 10.800 = 26 watt.

Mijn conclusie blijft dat die naverbranding niet de moeite is, je kan net zo goed wat langer steady state doen zonder gezeik met je herstel. Dit even los van de positieve effecten van intensieve cardio uiteraard, die zijn er zeker, maar als je al serieus krachttraining doet heb je die toch al te pakken. Een uurtje wandelen lijkt me een beter advies voor veel mensen, geen pijntjes, podcastje op, lekker buiten, en goed voor de geest bovendien.
Gelukkig heb jij wel opgelet bij natuurkunde ;). Want je hebt inderdaad gewoon volledig gelijk, thanks for setting me straight.

Ik heb er nog even wat langer naar gezocht en zie dat er een shift is de laatste jaren waarbij het effect van de afterburn van HIIT in een veel beter perspectief geplaatst wordt. Er zijn nog veel 'bromance' bronnen waar ik me kennelijk ook teveel door heb laten leiden die dit soort dingen zeggen:
For the duration of that 30 minute HIIT workout, you might burn 200 calories. However, you will also continue to burn calories for the next 10 – 12 hours, at a rate of about 50 calories / hour. That means you can burn a total of 700 – 800 calories.
https://fitbod.me/blog/hi...%20calories%20than%20LISS.

Als je dan kijkt naar dit overzicht, waarin de onderzoeken van de afgelopen jaren naast elkaar worden gelegd zie je dat jouw punt helemaal terecht is:

https://muscleevo.net/afterburn-effect-interval-training/
The ability of HIIT to “put you in fat-burning mode, rev up your metabolism and torch calories for 24 hours after exercise” is not as great as was once believed.
Afbeeldingslocatie: https://muscleevo.net/wp-content/uploads/2013/01/afterburn-effect.jpg
The average increase in energy expenditure on the HIIT day was 225 calories. And that’s not just the calories burned after the workout. It’s the calories burned both during and after exercise.
Het plaatje laat het eigenlijk al zien, het metabolisme is vrij snel naar de workout weer redelijk normaal.
Some research shows that the afterburn effect after a HIIT workout lasts for up to 24 hours [3]. However, studies done using a metabolic chamber (a more accurate way of estimating post-exercise calorie expenditure) show that the afterburn effect lasts for just 2-3 hours [4]

In fact, most of the calories burned after exercise seem to come in the first hour..
Waarom was dit beeld dan dat HIIT zo goed was? Deels kennelijk marketing, maar deels ook onnauwkeurige onderzoeksmethoden

[quote]So why did HIIT develop such a stellar reputation for raising post-exercise calorie expenditure? Marketing BS? Or flawed research?
Some of it was down to marketing. If one study shows an afterburn effect of 20 calories with HIIT and 10 calories with steady-state cardio, you can make the legitimate claim that HIIT leads to a 100% bigger afterburn effect than steady-state cardio.

Which is technically true, but the extra 10 calories aren’t going to make much difference to your rate of fat loss over time (a fact that isn’t mentioned in the marketing).

But some of it was down to weaknesses in the methods used to estimate post-exercise calorie burn.

Many of the early studies used Douglas bags or metabolic cart systems, where measurement time is typically limited to 15–30 minutes and then extrapolated to a 24-hour period. They’re relatively cheap, but not so accurate.
Door de opkomst van de metabolic chambers kon veel beter het energieverbruik post exercise gemeten worden en werd de mythe van het afterburn effect dus voor een groot deel ontkracht:
As metabolic chambers (a small room that allows for energy expenditure to be measured continually) became more widespread, the accuracy of the measurements went up, and it became clear that HIIT wasn’t raising post-exercise energy expenditure to the extent that was once believed.
Aan de andere kant zijn er ook studies die wel laten zien dat HIIT een groter effect heeft in reductie van vet massa, vermoedelijk vanwege andere fysiologische effecten waar HIIT voor zorgt:
The most recent review, published in the British Journal of Sports Medicine, reports that HIIT provides a “greater reduction in total absolute fat mass” than steady-state cardio [12].

However, while the difference between HIIT and steady-state cardio was statistically different, the “real world” difference was small.

After 30-35 workouts (10-12 weeks if you’re training three times a week), the average amount of fat loss with HIIT was 3.5 pounds (1.58kg), compared to 2.5 pounds (1.13kg) with steady-state cardio.
Deze bron noemt het verschil klein, maar 1,6 kg of 1,10 kg is best een aanzienlijk verschil.

Desalniettemin heb ik m'n visie over HIIT aangepast en kan ik gewoon niet anders zeggen dan dat je gelijk hebt als het gaat over de combinatie met krachttraining. Als je geen / weinig krachttraining doet is mijn beeld dat HIIT wel meer waardevol is dan (slow) steady state training.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superkiwi

Superkiwi

Hoi doei

Requiem19 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 09:14:
[...]
Desalniettemin heb ik m'n visie over HIIT aangepast en kan ik gewoon niet anders zeggen dan dat je gelijk hebt als het gaat over de combinatie met krachttraining.
Hier nog één. Jammer, want HIIT is naar mijn mening niet alleen leuker dan reguliere cardio, het scheelt ook nog eens flink tijd.

Bedankt voor de opheldering @joepP en @Requiem19 d:)b

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
Superkiwi schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 09:29:
[...]

Hier nog één. Jammer, want HIIT is naar mijn mening niet alleen leuker dan reguliere cardio, het scheelt ook nog eens flink tijd.

Bedankt voor de opheldering @joepP en @Requiem19 d:)b
Ik zou HIIT ook niet helemaal overboord gooien, want er zitten nog steeds grote (gezondheids) voordelen aan. Maar als je ook zware krachttraining doet zijn die voordelen te klein tov de nadelen (te hoge belasting, waardoor je herstel van krachttraining beperkt wordt).

Enkele voordelen:
Current studies show that HIIT is more efficient in improving cardiorespiratory fitness, increasing insulin sensitivity and reducing blood pressure than moderate intensity continuous training (MICT).
https://www.researchgate....nuous%20training%20(MICT).

• AFCAjax
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17-10 12:41
Goedemorgen allemaal. Ik post niet erg vaak in dit topic. Ben op zoek naar wat tips voor mijn schema in verband met een vervelende pijn in mijn heup, ik denk Gluteus medius. Ik moet het volume op squats wat gaan minderen, en ben op zoek naar een alternatief. Gisteren laatste keer squats gedaan, en dan deed me erg veel pijn.

Ik volg nu het volgende schema 5 weken (heb deze in mijn vorige bulk periode 12 weken gedaan):

https://outalpha.com/the-out-alpha-novice-program/

Huidige stats en PR's:

77kg - ~14%. Doel is lean bulken naar 83-85kg in ca. 20-24 weken tijd.

Voeding zit ik momenteel op onderhoud + 300kcal. Maakt gemiddeld 3000kcal per dag. Dit evolueer ik per 2 weken.

SQ: 105x5
BP: 80x5
OHP: 47x5
DL: 125x5

Ik squat nu 3x in de week. Ene training 5x5 andere 3x5, exclusief 3 warmup sets (empty bar, 40, 60). Daarna naar werksets.

Eigenlijk wil ik toe naar 1x in de week squatten en dan 2x een alternatief hiervoor. Hebben jullie tips?

Alvast dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WasBak
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
AFCAjax schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 10:30:
Goedemorgen allemaal. Ik post niet erg vaak in dit topic. Ben op zoek naar wat tips voor mijn schema in verband met een vervelende pijn in mijn heup, ik denk Gluteus medium. Ik moet het volume op squats wat gaan minderen, en ben op zoek naar een alternatief. Gisteren laatste keer squats gedaan, en dan deed me erg veel pijn.
Ben je al naar een fysio of andere specialist geweest? In plaats van om je blessure heen trainen waardoor je er mogelijke chronische klachten aan gaat overhouden.

• AFCAjax
WasBak schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 10:32:
[...]

Ben je al naar een fysio of andere specialist geweest? In plaats van om je blessure heen trainen waardoor je er mogelijke chronische klachten aan gaat overhouden.
Nee, nog niet. Dit staat wel op de planning, maar wil ook niet helemaal stoppen met trainen. Ga een afspraak voor volgende week plannen en kijken wat daar uit komt.

Wel veel gelezen over Gluteus Medius, en dat is een veelvoorkomend probleem bij krachttrainen. Rekken/deze spier trainen schijnt erg te helpen. Tevens ook goed op je houding letten met dagelijkse activiteiten.

[ Voor 19% gewijzigd door AFCAjax op 25-08-2022 10:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WasBak
  • Niet online
AFCAjax schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 10:34:
[...]

Nee, nog niet. Dit staat wel op de planning, maar wil ook niet helemaal stoppen met trainen. Ga een afspraak voor volgende week plannen en kijken wat daar uit komt.
Dan zou ik dat eerst gaan doen. De fysio kan je beter helpen in plaats van zelf diagnosticeren. Tenzij je daar hele goede kennis van hebt uiteraard.

Het enige wat ik aanhoud sinds ik naar de fysio ga. Als de pijn tot 3-4 komt op een schaal van 1-10, kan je er best omheen trainen en komt het vaak icm rust wel goed. Daarboven is er waarschijnlijk iets stuk waarvoor je echt een specialist nodig hebt.

Maar om antwoord op je vraag te geven kan je altijd goblet squats(licht) doen, of eventueel een legpress(afhankelijk van je stance).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AFCAjax
WasBak schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 10:42:
[...]

Dan zou ik dat eerst gaan doen. De fysio kan je beter helpen in plaats van zelf diagnosticeren. Tenzij je daar hele goede kennis van hebt uiteraard.

Het enige wat ik aanhoud sinds ik naar de fysio ga. Als de pijn tot 3-4 komt op een schaal van 1-10, kan je er best omheen trainen en komt het vaak icm rust wel goed. Daarboven is er waarschijnlijk iets stuk waarvoor je echt een specialist nodig hebt.

Maar om antwoord op je vraag te geven kan je altijd goblet squats(licht) doen, of eventueel een legpress(afhankelijk van je stance).
Pijngrens vind ik altijd lastig schatten. Vaak is het de eerste rep die het meest vervelend is, de 4 reps daarna zijn goed te doen, als ik mijn heupen maar goed kantel. Ik kan mijn sets gewoon afmaken, maar het voelt niet goed om er mee door te gaan, ben bang dat het dan juist erger wordt.

Fysio is een goed idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
AFCAjax schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 10:44:
[...]

Pijngrens vind ik altijd lastig schatten. Vaak is het de eerste rep die het meest vervelend is, de 4 reps daarna zijn goed te doen, als ik mijn heupen maar goed kantel. Ik kan mijn sets gewoon afmaken, maar het voelt niet goed om er mee door te gaan, ben bang dat het dan juist erger wordt.

Fysio is een goed idee.
De pijn komt ergens vandaan, overbelasting, een verkeerd bewegingspatroon, verkeerde houding etc etc. En dat hoeft niet noodzakelijk in je heup zelf te zitten, dat kan ook ergens anders in de bewegingsketen vandaan komen.

Bij dit soort dingen is het essentieel om zo snel mogelijk de root cause te vinden en aan te pakken, omdat het anders tot grotere schade kan leiden / langer herstel.

Enkele voorbeelden bij mezelf:

- Blessure opgelopen in m'n rug met deadliften -> linker buikspieren bleken onderontwikkeld te zijn, waardoor ik aan de linkerkant compenseer met m'n rug. Werd door de fysio simpel ontdekt door een eenbenige bridge te moeten doen aan beide kanten, waarbij ik m'n heup links minder goed omhoog kon houden.

- Knieblessure opgelopen met wielrennen; bleek geen knieprobleem te zijn, maar de bil(stabilistie)spieren van dat been activeerde ik niet goed, waardoor m'n knie naar buiten ging elke pedaalslag, wat tot overbelasting van een pees leidde (hier was ik 3 maanden mee zoet...).

Specifieke oefeningen helpen hier dus enorm bij, waardoor ik nu weer pijnvrij kan sporten.

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
[...]

Desalniettemin heb ik m'n visie over HIIT aangepast en kan ik gewoon niet anders zeggen dan dat je gelijk hebt als het gaat over de combinatie met krachttraining. Als je geen / weinig krachttraining doet is mijn beeld dat HIIT wel meer waardevol is dan (slow) steady state training.
Wat ik veel heb zien langskomen in studies/papers/youtube komt op hetzelfde neer. LISS/HIIT/MICT/... vormen van cardio zijn niet heel bijzonder in termen van werk die je verzet vs calorie verbruik.
De kern lijkt vooral te zitten in juist de balans van hoe je dat werk verzet. Met een goede HIIT kun je namelijk wel in kortere periode door je cardio heen.
Dat maakt het heel erg tijd-efficiënt als je bijvoorbeeld haast hebt, of als je na een langer programma anders richting de 1,5-2uur in de sportschool zit wanneer je ook cardio in het programma probeert te duwen.

Echter zeggen dat er mogelijk voordeel is bij geen krachttraining lijkt me onjuist als conclusie. JUIST bij krachttraining gaat het voor je cardiovasculaire systeem om korte intense momenten gevolgd door 60-90sec rust. Juist het vlak waarop je met HIIT je lichaam traint.
Kan dan ook juist een goede aanvulling zijn om te zorgen dat je krachtprogramma wordt beperkt door de spier die je traint, en niet doordat je gewoon geen lucht meer hebt.

Kom dan ook vaak tegen dat meer combinatie van HIIT/MICT/LISS in programma wordt gestopt, andere functies/doelen zegmaar.
Stel je volgt een split, dan kun je na zware kracht upper body focus workout bijvoorbeeld plukje 10min HIIT voor je benen meepikken zodat je niet te lang bezig bent, maar toch even alle spieren meepakken. Of juist op legday rustig 20-30min LISS wandelen als cardio-cooldown in 1 gebruiken om je spieren niet te gaan overbelasten. Ga je juist maandag kracht en dinsdag cardio, dan kun je wat meer kijken naar LISS warmpup, gevolgd door MICT/HIIT, of zelfs beiden.
Heb je een dag weinig tijd, kun je wat 15-45min kracht aanvullen met extra heftige HIIT om snel en veel spieren mee te pikken. Zware roei sessie doet veel voor benen bij zowel afzetten als terug trekken, evenals biceps/rug bijvoorbeeld. Dus beetje press werk met chest/shoulder en je kan vrijwel alle spieren afvinken.

Vooral HIIT is ook goed te doen buiten formele cardio. Bijvoorbeeld supersets tijdens je workout tot EMOM met bijvoorbeeld farmers walk. Of zo snel mogelijk full body gaan met een (vrijwel) lege barbell (pushup into row into deadlift into shoulder press into squat into standing skullcrusher into biceps curl). Waardoor je met HIIT ook afwisseling kan vinden buiten de eeuwige loopband/fiets/roeimachines.

[ Voor 8% gewijzigd door Xanaroth op 25-08-2022 11:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joepP
  • Niet online
[...]

Thanks man, mooi om zo te kunnen discussieren, uiteindelijk leren we er allemaal van. Er zijn dus blijkbaar heel veel bronnen die elkaar napraten, gebaseerd op verouderd onderzoek, fijn dat we dit misverstand uit de weg kunnen ruimen d:)b

Voor mijzelf geldt dat ik op mijn niet-trainingsdagen weleens kort wat ga roeien op een heel stevig tempo, en daarna wat yoga doe ter ontspanning. Het voelt dan toch alsof ik een inspanning geleverd heb, maar omdat ik de duur beperk (7 minuten) en niet helemaal tot het gaatje ga verprutst het mijn herstel niet. Het lijkt ook dat ik een stevige sessie squats beter verdraag hierdoor, ik ben minder snel buiten adem. Maar als ik zou willen afvallen zal ik persoonlijk elke dag 5km gaan wandelen, maar ik ben al strak genoeg :P

• joepP
  • Niet online
Xanaroth schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 11:46:
[...]

Echter zeggen dat er mogelijk voordeel is bij geen krachttraining lijkt me onjuist als conclusie. JUIST bij krachttraining gaat het voor je cardiovasculaire systeem om korte intense momenten gevolgd door 60-90sec rust. Juist het vlak waarop je met HIIT je lichaam traint.
Kan dan ook juist een goede aanvulling zijn om te zorgen dat je krachtprogramma wordt beperkt door de spier die je traint, en niet doordat je gewoon geen lucht meer hebt.
Maar een paar fatsoenlijke sets squats/deadliften/compounds zijn toch ook gewoon een HIIT training? Waarom nog extra werk doen? Je moet ook nog herstellen, wat voor mij persoonlijk een behoorlijk dingetje is als ik 4x per week een uur serieus hard train.

• Xanaroth
joepP schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 12:02:
[...]

Maar een paar fatsoenlijke sets squats/deadliften/compounds zijn toch ook gewoon een HIIT training? Waarom nog extra werk doen? Je moet ook nog herstellen, wat voor mij persoonlijk een behoorlijk dingetje is als ik 4x per week een uur serieus hard train.
Ongeveer wat ik zei, maar andersom. Wil je met squat je quad trainen, of je hart&longen? Wil je met deadlift je gluteus/erector trainen, of je hart&longen? Als de 2e het eerder begeven dan de 1e, kun je niet je volledige sets/reps volmaken.
Je zit dal wel op RPE10/RIR0, je kon echt niet meer doen, maar niet om de reden waarvoor het bedoeld is. Dat houdt dan juist je vooruitgang en groei tegen.

Net zoiets als zeggen dat squats niet nodig is als je deadlift (beiden pakken quads mee), of triceps/back werk (want deadlift belast die immers ook). Waarom zou je dan uberhaupt nog iets anders doen... Cardio heeft zo ook echt een rol en functie in een gebalanceerd schema.

Trouwens is 4x per week een uurtje trainen best netjes voor een beginner, maar als je een tijdje sport neemt je hersteltijd juist af (iemand zonder sportachtergrond >72 uur tot een spier hersteld is, topsporter zit <24uur voordat weer volledig hersteld is).
Vandaar dat mensen vaak gaan van 2-3x/week 1-1,5 uur trainen naar 4-5-6x, waarom men van split varianten over gaat naar full-body etc. Vormen van 'pro' die fulltime met hun lijf bezig zijn, of het nou acteur is of topsporter of stratenmaker, zijn vaak meerdere keren per dag en 6 dagen/week letterlijk uren full body bezig zonder probleem.

Denken dat het niet goed is voor jouw lijf om naast 4 uur training nog cardio te kunnen doen, dat je dan niet kan groeien of niet goed herstellen, dat zit hooguit tussen je oren.

Ironie: eigenlijk alleen 'train to failure' wat je tieners vaak ziet doen met de befaalde bro split (chest day, leg day, back day, etc). Dat zit op een niveau dat het cardio min of meer kan vervangen als kijkt naar invloed op cardiovasculaire stelsel. Wel min of meer, want voor sommige zaken heb je gewoon die hogere hartslag en ademhaling gedurende langere periode nodig.

[ Voor 31% gewijzigd door Xanaroth op 25-08-2022 12:33 ]

• joepP
  • Niet online
Xanaroth schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 12:17:
[...]

Trouwens is 4x per week een uurtje trainen best netjes voor een beginner, maar als je een tijdje sport neemt je hersteltijd juist af (iemand zonder sportachtergrond >72 uur tot een spier hersteld is, topsporter zit <24uur voordat weer volledig hersteld is).
Vandaar dat mensen vaak gaan van 2-3x/week 1-1,5 uur trainen naar 4-5-6x, waarom men van split varianten over gaat naar full-body etc. Vormen van 'pro' die fulltime met hun lijf bezig zijn, of het nou acteur is of topsporter of stratenmaker, zijn vaak meerdere keren per dag letterlijk uren full body bezig zonder probleem.
Ik ben bijna 44 en vrij sterk (bench 130, squat 145, deadlift 170), train al mijn halve leven, en bij 4x per week een uur serieus trainen zit op tegen de grens van mijn herstel. En ja, ik eet genoeg proteine en slaap genoeg. Geen idee welk niveau jij hebt, of hoe je trainingen eruit zien, maar misschien moet je wat harder je best doen? :P

• Requiem19
Zijn er veel mensen die echt een aerobe beperking voelen bij krachttraining?

Krachttraining is in de basis nagenoeg anaeroob. Alleen bij echte hoge rep ranges of bij crossfit stijl barbcycling kan ik me dat voorstellen. Maar als je gecontroleerd 5x5 squat of 3x8 kan ik, uitgaande van mezelf, totaal geen beperking qua aerobe conditie voorstellen.

Maar wellicht zijn er veel mensen die krachttraining doen en veel te weinig aandacht besteden aan een normale basisconditie, wat op zichzelf al een slecht idee is als het gaat over een gezond leven.

• Xanaroth
joepP schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 12:34:
[...]

Ik ben bijna 44 en vrij sterk (bench 130, squat 145, deadlift 170), train al mijn halve leven, en bij 4x per week een uur serieus trainen zit op tegen de grens van mijn herstel. En ja, ik eet genoeg proteine en slaap genoeg. Geen idee welk niveau jij hebt, of hoe je trainingen eruit zien, maar misschien moet je wat harder je best doen? :P
Truc is juist niet hard je best doen. Niet gaan tot failure, niet kantje boord RPE9/RIR1. Daarmee push je namelijk je hersteltijd enorm, tegenover de voortgang die je ermee kunt halen/verwachtten.

Ik volg nu trouwens een workout gebasseerd op de heer Schwarzenegger. Pyramide buildup, 3 working sets x5, x5, AMRAP (op basis van RPE 8, niet failure). Alle 3 sets succesvol, dan gewicht omhoog. Anders -10% waarna ik via AMRAP de hoeveelheid werk weer kan compenseren. Dan nog 2 backoff sets. Pyramide gewoon back-to-back. De worksets/backoff sets met 60-90sec rust tussen de sets.
Per workout zowel Squat/deadlift/OHP/Pulldown/benchpress/row. Allemaal supersets; sommige in superset met elkaar, andere gooi ik er een accessory bij zoals calve of dumbell raise voor superset. Dan per keer nog cardio kiezen afhankelijk van hoe ik me voel en beschikbare tijd (10min HITT, 15min MICT, 20min LISS, of 5 sets full body lege barbell of 5 sets farmers walk).
Lukt in pakweg 2 uur inclusief omkleden/warmup/dynamic stretch routine. Das wel omdat ik nu met de hitte het rustiger aan doe en wat meer tijd neem/rust pak tussen de sets. Als het weer koeler is lukt dan wel binnen 1,5 uur. Dat kan gewoon 5 dagen per week zolang je niet te hard de limieten opzoekt.
Requiem19 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 12:37:
Zijn er veel mensen die echt een aerobe beperking voelen bij krachttraining?

Krachttraining is in de basis nagenoeg anaeroob. Alleen bij echte hoge rep ranges of bij crossfit stijl barbcycling kan ik me dat voorstellen. Maar als je gecontroleerd 5x5 squat of 3x8 kan ik, uitgaande van mezelf, totaal geen beperking qua aerobe conditie voorstellen.

Maar wellicht zijn er veel mensen die krachttraining doen en veel te weinig aandacht besteden aan een normale basisconditie, wat op zichzelf al een slecht idee is als het gaat over een gezond leven.
Hangt af van je rusttijden. Hoe minder rust je programma toestaat tussen sets, hoe minder ruimte je hebt voor herstel - met name op gebied van zuurstof/ademhaling. Je zit immers toch met de fixatie van je core, valsalva stijl, waardoor je ademhaling beheerst wordt door de oefening. In tegenstelling tot cardio waar je gewoon sneller kan gaan ademhalen als er meer zuurstof nodig is.

Ik kan wel sneller gaan ademhalen tijdens mn squat ofzo, maar als ik niet goed ademhaal eindig ik snel beneden in een meer permanente wijze :P. Dus ergens tussen de sets in moet je lijf daarvoor kunnen compenseren.

Dan is het op papier wel dat de oefening kort genoeg is dat verzuring van de spier geen issue is, maar in de praktijk toch veel dat neerkomt op je cardiovasculaire stelsel.

[ Voor 35% gewijzigd door Xanaroth op 25-08-2022 13:08 ]

• Requiem19
@Xanaroth waarom schrijft je programma de rust voor tussen de sets?

Wat is de gedachte daarachter? Het primaire doel is mi dat je de juiste intensiteit hebt. Als je programma een beperkte rust voorschrijft wordt een deel van de focus verlegd naar aeroob (conditie), terwijl het doel juist kracht is, waarbij je in de sets zelf voornamelijk op het gebruik van ATP leunt en minder op de oxidatie van koolhydraten.

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 22:54

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Vraagje,

Ik ben nu ongeveer een jaar thuis na een bak chemo tegen leukemie. Afgelopen december revalidatie gehad om gewoon weer iets te kunnen en gericht op dingen die noodzakelijk waren. Nog wel fysiotherapie en hydrotherapie 3 x in de week.

Dit is meer voor de chronische polyneuropathy voornamelijk in linker been vanaf knie naar tenen.

Ik heb thuis zon redelijk groot bodysculpt apparaat (kan foto's maken indien dat nodig is) en doe daar gemiddeld 2 x daags een aantal setjes op. Vraag me niet hoe de oefeningen heten. En kan ook niet echt volledig gebruik maken van het apparaat ivm mijn lengte.

Ik wil voornamelijk eigenlijk van spek af en weer wat spieren opbouwen. Om een idee te geven. Voordat ik ziek werdt woog ik 155 kilo 201cm was wel stevig maar wel sterk. Nu wil ik dus een beetje rond of naar de 110 kg toe. Zat na behandeling op 103, afgelopen april op 117.

Ik heb van die whey proteïne, elke morgen banaan, bekertje proteïne en melk.

40 minuten op hometrainer, dan wat met gewichten en balans oefeningen voor de voeten. Ik heb ook boven een TRX welke ik voornamelijk voor boven lichaam gebruik.

Woensdag en zaterdag zijn rustdagen.

Ik ben wat dat betreft een leek met dit spul maar zou eventueel tips willen hebben voor een soort training programma om dingen specifiek aan te pakken.

Iemand die ervaren is en me daarbij kan helpen?

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• Xanaroth
Requiem19 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 13:20:
@Xanaroth waarom schrijft je programma de rust voor tussen de sets?

Wat is de gedachte daarachter? Het primaire doel is mi dat je de juiste intensiteit hebt. Als je programma een beperkte rust voorschrijft wordt een deel van de focus verlegd naar aeroob (conditie), terwijl het doel juist kracht is, waarbij je in de sets zelf voornamelijk op het gebruik van ATP leunt en minder op de oxidatie van koolhydraten.
Dat heeft vooral te maken met de focus van het programma, mix van kracht en spiermassa. Ik doe bijvoorbeeld workout met 1x8-10 op 20kg, 1x6-8 40kg, 1x4-6 60kg, 2x5 op 80kg, 1x5++ op 80kg, 2x8-10 op 60kg.

De pyramid zonder rust (dus 20-40-60 back to back, dan pas rust)+backoff sets zorgen voor hoge hoeveelheid reps/sets, dat relatief veel stress op de spieren aan de kant van time under tension en hypertrophy geeft. Combineer dat het het 3x5 stukje je krijgt een soort Undulating Periodization in 1 workout ipv per workout of zelfs per week. Alleen dan weer kracht beperken tot 'maar' 3 sets, in tegenstelling tot bijvoorbeeld 5x5 programma, loop je niet snel tegen een muur op als je toch wat reserves moet aanspreken op het gebied van rust nemen.

Daarnaast heb je dan de backoff sets én de volgende pyramid om op adem te komen voor weer 3x5. Waar 'echte' krachtschema's zoals de 5x5 alleen de pyramid heeft als adempauze voor je weer maximaal moet gaan.
Ook is herstel zelf niet lineair. Als je 1 minuut rust heb je bijvoorbeeld 75% terug, 3 minuten 90%, 5 minuten 100%, zoiets.

Dus 1-1,5 minuut wordt gezien als de sweetspot voor combinatie training. Wat lage tot voldoende rust voor een goede kracht workout (75% of 90% scheelt niet veel), en tegelijk genoeg tot wat hoge rust voor een goede hypertrophy workout.

[ Voor 5% gewijzigd door Xanaroth op 25-08-2022 14:09 ]

• joepP
  • Niet online
Xanaroth schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 12:17:
[...]

Ongeveer wat ik zei, maar andersom. Wil je met squat je quad trainen, of je hart&longen? Wil je met deadlift je gluteus/erector trainen, of je hart&longen? Als de 2e het eerder begeven dan de 1e, kun je niet je volledige sets/reps volmaken.
Je zit dal wel op RPE10/RIR0, je kon echt niet meer doen, maar niet om de reden waarvoor het bedoeld is. Dat houdt dan juist je vooruitgang en groei tegen.
Dat trekt toch vanzelf bij? Tenzij je op lage gewichten met hoge reps werkt is de inspanning toch vooral anearoob? Iedereen die fatsoenlijk sterk is ligt na een 12-rep-bijna-max deadlift/squat set een paar minuten (of langer) op apengapen. Ik denk niet dat je conditioneel heel veel beperkingen zal ervaren met krachttraining, tenzij je je rusttijden bewust laag houdt, maar dat is sowieso al suboptimaal.

Oh, en post eens wat stats, ben benieuwd!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Johan Bogle
Niet persoonlijk bedoeld en ik snap dat het voor vele juist de lol van dit topoc is, maar: Dat gepraat over de perfecte rust, ingewikkelde schema’s en of je shakie nu voor of na je setje moet is mijnsinziens allemaal geneuzel in de marge. Ieder zijn eigen feestje, maar vaak leid het enkel af en zet het mensen vooral aan het twijfelen. Gewoon de basis programma’s die zich in de loop der decennia bewezen hebben en lekker knallen 💪💪

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
Johan Bogle schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 14:41:
Niet persoonlijk bedoeld en ik snap dat het voor vele juist de lol van dit topoc is, maar: Dat gepraat over de perfecte rust, ingewikkelde schema’s en of je shakie nu voor of na je setje moet is mijnsinziens allemaal geneuzel in de marge. Ieder zijn eigen feestje, maar vaak leid het enkel af en zet het mensen vooral aan het twijfelen. Gewoon de basis programma’s die zich in de loop der decennia bewezen hebben en lekker knallen 💪💪
Wat vind jij dan een interessant onderwerp om hier te bespreken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joepP
  • Niet online
Je hebt helemaal gelijk, de basis is veruit het belangrijkst. Maar als je deze hobby al lang beoefent is het toch ook interessant om wat dieper op details in te gaan, al zijn ze ondergeschikt? Ik vind het trainen veel leuker als ik me daarnaast ook in de wetenschap verdiep!

• Xanaroth
Hangt af van hoe lang je al sport en hoe serieus je het doet. Je lichaam is enorm complex, letterlijk. Simpelweg kant en klaar programma 3x/week volgen, en je stagneert vanzelf. Wil je fysiek aan jezelf blijven werken, zul je dus op mentaal vlak mee moeten gaan met de signaleren die je lichaam doorgeeft. Een programma voor een beginner werkt minder goed voor een gevorderde.

Bovendien zijn er interacties tussen disciplines. Zo helpt het een krachtsporter om eerst een tijdje cardio te trainen, en daarna af en toe de hypertrophy (bodybuild) hoek te snoepen. Zo wilt een bodybuilder juist af en toe uitstapje maken naar meer kracht, of naar dropsets (bewezen minder sterk maar meer massa toename).
Ook kan je squat beter worden van een deadlift, of je row voordeel halen uit het doen van pull-ups.

Afhankelijk van je lange termijn doel (kracht/massa/uithoudingsvermogen) en korte termijn wensen (bepaalde spiergroep, specifieke oefening, gewoon wat variatie) zitten daar ook nog wisselwerkingen in.

Gooi daarbij dat doelen verschillen tussen personen, en sommige lichamen anders reageren, en je krijgt vanzelf dat je e.e.a. van elkaar kan leren, kopiëren en uitproberen. Dan kan juist het wat, waarom, wetenschap helpen om richting te vinden en het vol te houden om de sportschool in te blijven duiken.

• Tano
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-10 19:29
2.5kg Whey van Myprotein (even juiste verkoper selecteren) kost nu 34 euro bij amazon.de (niet op voorraad, maar ervaring leert dat ze vaak vrij snel leveren) - ik heb prime dus geen verzendkosten, maar die komen er eventuele nog bij

[ Voor 5% gewijzigd door Tano op 25-08-2022 16:31 ]

• Tatsu
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tatsu

Paradigm shift

Veel zit hem in de basis inderdaad. Heb met beste chest nu simpelweg met al 7 maanden incline dumbbell presses, normale presses en flys.

Dan is het leuk om de grenzen op te zoeken, experimenteren, etc. Mits je de basis snapt.

Heb nog 5kg whey van een bestelling van vorig jaar. Met 20g per dag doe ik daar nog wel even mee, hehe.

[ Voor 6% gewijzigd door Tatsu op 25-08-2022 17:48 ]

If someone begins with uncertainty, experience will eventually lead to certainty. But what defines certainty?

• Toekan
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:50
Ik ben inmiddels al een aantal weken weer lekker aan het trainen met een push pull schema.
Wat ik merk is dat mijn buikspieren nog te weinig trainingsmomenten krijgen.

Hoe trainen jullie je buikspieren?
Tijdens de vaste trainingsdagen? Of een aparte buikspierendag?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Johan Bogle
Toekan schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 20:17:
Ik ben inmiddels al een aantal weken weer lekker aan het trainen met een push pull schema.

Niet. Krijg je cadeau bij de compounds.

• WasBak
  • Niet online

Bij mij tijdens legday, dat houdt bij mij in 2x per week.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joepP
  • Niet online

Zolang je niet beperkt wordt door je buikspieren zal ik daar geen tijd aan besteden. Of pas als je zo strak bent dat je ze in rust kan zien wellicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

ab roll, leg raises etc

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VinnyAMS
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18-10 14:53
Jazeker nu twee en halve week b8j de nieuwe baas aan het werk. Nu vast op vrijdag in de gym vannhet werk sporten.

https://youtube.com/shorts/sXvg--aqYHA?feature=share
Upper A
vrijdag 26 aug. 2022, 17:54

Bench Press (Barbell)
Set 1: 75 kg × 8
Set 2: 60 kg × 10
Set 3: 60 kg × 10
Set 4: 60 kg × 6

Incline Bench Press (Barbell)
Set 1: 45 kg × 10
Set 2: 45 kg × 10
Set 3: 45 kg × 10

high row
Set 1: 15 kg × 10
Set 2: 15 kg × 10
Set 3: 15 kg × 10

Overhead Press (Dumbbell)
Set 1: 12 kg × 12
Set 2: 12 kg × 10
Set 3: 12 kg × 10

Lateral Raise (Dumbbell)
Set 1: 8 kg × 10
Set 2: 8 kg × 10
Set 3: 8 kg × 10

Triceps Extension (Cable)
Set 1: 17,5 kg × 15
Set 2: 17,5 kg × 15
Set 3: 17,5 kg × 15

Hammer Curl (Cable)
Set 1: 15 kg × 10
Set 2: 17,5 kg × 10
Set 3: 17,5 kg × 10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Interessante studie over de bodycomposition van (top) strongmen:

https://www.instagram.com/p/Ch12cvLo-Gr/

Gemiddeld vetpercentage van 18,7%, lean mass gemiddeld 118kg (!). Verder interessant dat ze objectief meetbaar veel sterkere botten hebben dan een normaal mens. Op zich te verwachten, maar wist zelf nog niet zo concreet dat botten zich ook aanpassen bij (extreme) krachttraining.

Gemiddelde deadlift van de onderzochte populatie was 419 kg.

Afbeeldingslocatie: https://www.researchgate.net/profile/Ciaran-Fairman-2/publication/347081304/figure/tbl2/AS:972347175624705@1608837040546/figure-tbl2.png

https://www.researchgate....ite_Strongman_Competitors

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AFCAjax
@Requiem19 @WasBak

Vandaag fysio geweest voor mijn heup. Niks ernstigs gelukkig. Blijkt een instabiliteit in mijn core te zijn waar ik aan moet werken in combinatie met korte hamstrings. Kort gezegd: een stijve hark :p

Heb hier oefeningen voor. Volume normale krachttraining 20% omlaag komende tijd. En een traject in mijn core te stabiliseren en wat flexibeler te worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Requiem19
AFCAjax schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 22:33:
@Requiem19 @WasBak

Vandaag fysio geweest voor mijn heup. Niks ernstigs gelukkig. Blijkt een instabiliteit in mijn core te zijn waar ik aan moet werken in combinatie met korte hamstrings. Kort gezegd: een stijve hark :p

Heb hier oefeningen voor. Volume normale krachttraining 20% omlaag komende tijd. En een traject in mijn core te stabiliseren en wat flexibeler te worden.
Super goed!

Eerst de basics in orde making zodat je fundering om verder op te bouwen extra sterk en robuust is. Uiteindelijk kom je zo verder en doe je het op een gezondere manier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AFCAjax
Requiem19 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 22:34:
[...]

Super goed!

Eerst de basics in orde making zodat je fundering om verder op te bouwen extra sterk en robuust is. Uiteindelijk kom je zo verder en doe je het op een gezondere manier.
Inderdaad erg blij met de uitkomst, en dat het gelukkig niets geks is en uiteraard gewoon onderlichaam mag blijven trainen.

Thanks voor de tips 😁

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rachez
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:34
prutser001 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 13:29:
Ik ben wat dat betreft een leek met dit spul maar zou eventueel tips willen hebben voor een soort training programma om dingen specifiek aan te pakken.

Iemand die ervaren is en me daarbij kan helpen?
Ben zeker niet ervaren met jouw situatie. Maar het klinkt mij niet slecht wat je doet, ik zou zeggen zorg dat je het volhoudt een half jaar en kijk waar je staat. Let ook op je voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smok3yNL
Vraagje,

Ik las net het volgende artikel:

Alleen met een overschot van 300 à 500 kcal per dag kan je lichaam effectief spiermassa opbouwen. Daarnaast vereist intense krachttraining meer meer voedsel, en niet minder. Gewichtsverlies wordt daarentegen bereikt door minder calorieën te consumeren dan je op een dag verbruikt

Is dit echt zo?
Ik probeer juist met een calorie tekort mijn buikje weg te trainen (onder andere) en doe 3 a 4 keer per week compound oefeningen voor spiergroei.

Wat is juist en wijsheid? Meer gaan eten of toch onder de max zitten?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Als je echt net begint met krachttraining kan je vaak nog wel wat 'beginnersgains' opbouwen zonder een overschot te hoeven hebben. Dan kan je nog wel een soort 'recomp' doen met minder buik en meer spieren.
Ander zou ik zeggen train eerst die pens weg en ga dan lekker bouwen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
Smok3yNL schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 20:49:
Vraagje,

Ik las net het volgende artikel:

Alleen met een overschot van 300 à 500 kcal per dag kan je lichaam effectief spiermassa opbouwen. Daarnaast vereist intense krachttraining meer meer voedsel, en niet minder. Gewichtsverlies wordt daarentegen bereikt door minder calorieën te consumeren dan je op een dag verbruikt

Is dit echt zo?
Ik probeer juist met een calorie tekort mijn buikje weg te trainen (onder andere) en doe 3 a 4 keer per week compound oefeningen voor spiergroei.

Wat is juist en wijsheid? Meer gaan eten of toch onder de max zitten?
Ja, dit is echt zo.

Wat @Gonadan zegt idd, in het begin is er vaak zoveel ruimte voor verbetering dat je zonder kcal overschot ook wel iets wint aan kracht. Eerste 1-2 maanden. Daarna is het praktisch onmogelijk om zonder kcal overschot sterker te worden. Waar moeten die spieren immers van gebouwd worden als je lichaam al alle energie die het binnenkrijgt opmaakt?

Vraag 1 is: wat weeg je nu, hoe lang ben je en hoe erg is je buikje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smok3yNL
Requiem19 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 21:27:
[...]

Ja, dit is echt zo.

Wat @Gonadan zegt idd, in het begin is er vaak zoveel ruimte voor verbetering dat je zonder kcal overschot ook wel iets wint aan kracht. Eerste 1-2 maanden. Daarna is het praktisch onmogelijk om zonder kcal overschot sterker te worden. Waar moeten die spieren immers van gebouwd worden als je lichaam al alle energie die het binnenkrijgt opmaakt?

Vraag 1 is: wat weeg je nu, hoe lang ben je en hoe erg is je buikje?
Ik ben 37, weeg 85,5 kg ben 181cm.
BMI is 25,8

Tsja wat voor buikje gewoon een bierbuikje zeg maar.
Niet heel erg dik maar wel veel meer dan vroeger.

Alle tips zijn welkom.
Zit nu gemiddeld op 2500 kcal die ik consumeer.
Probeerde juist express in een tekort te zitten om wat af te vallen.

Maar denk dat ik nu juist beter meer kan eten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Smok3yNL schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 21:51:
[...]

Ik ben 37, weeg 85,5 kg ben 181cm.
BMI is 25,8

Tsja wat voor buikje gewoon een bierbuikje zeg maar.
Niet heel erg dik maar wel veel meer dan vroeger.

Alle tips zijn welkom.
Zit nu gemiddeld op 2500 kcal die ik consumeer.
Probeerde juist express in een tekort te zitten om wat af te vallen.

Maar denk dat ik nu juist beter meer kan eten?
Je vetpercentage weet je denk ik niet? BMI zegt namelijk weinig. Anders gezegd: wat kun je squatten/deadliften/benchen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItsCrewz
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 26-09 12:53
14 juni 2,5 kg impact whey protein gehaald. Is inmiddels bijna op. Weet iemand of er nog leuke deals zijn momenteel voor proteine poeder? Ik mix het altijd met 300ml half volle melk. Ook vroeg ik mij af, of ik het beste creatine monohydraat elke dag kan nemen of alleen op de trainingsdagen. Ik train zo om de dag. Alvast bedankt!

[ Voor 4% gewijzigd door ItsCrewz op 31-08-2022 22:01 ]

When nothing goes right, go left

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technoaddict
  • Laatst online: 20:18
Zijn hier mensen met een navelbreuk? Ik ben benieuwd hoe mensen omgaan met een navelbreuk tijdens sporten.
Ik zelf heb sinds een aantal maanden dus een breukje. Niet heel erg, maar de navel is wel wat bol.
Ik merk dat ik met sporten nu bijna alle oefeningen vermijd waar de buikspieren bij aangespannen worden. Nu ben ik niet iemand met een 6pack :) maar toch word je zwaar beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smok3yNL
Requiem19 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 21:58:
[...]

Je vetpercentage weet je denk ik niet? BMI zegt namelijk weinig. Anders gezegd: wat kun je squatten/deadliften/benchen?
Ik heb laatst een weging gedaan en daar kwam uit 21% echter is die niet heel nauwkeurig gemeten met een huidplooimeter.

Ik squat ca 80kg, deadlift 100kg en benchpress is nooit mijn aller sterkste kant geweest dus hou dat op 70kg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
Smok3yNL schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 22:09:
[...]

Ik heb laatst een weging gedaan en daar kwam uit 21% echter is die niet heel nauwkeurig gemeten met een huidplooimeter.

Ik squat ca 80kg, deadlift 100kg en benchpress is nooit mijn aller sterkste kant geweest dus hou dat op 70kg.
Persoonlijk zou ik dan gewoon eerst flink wat afvallen, maar zoveel mogelijk met behoud van je huidige kracht.

Ter referentie, ik ben ook 181, weeg 76kg, squat 100kg, DL 130kg en dan ben ik in onze gym voor mijn lengte gewicht nog niet echt sterk…

Dus eerst naar 78-80kg en dan mss weer wat kracht opbouwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smok3yNL
Requiem19 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 22:17:
[...]

Persoonlijk zou ik dan gewoon eerst flink wat afvallen, maar zoveel mogelijk met behoud van je huidige kracht.

Ter referentie, ik ben ook 181, weeg 76kg, squat 100kg, DL 130kg en dan ben ik in onze gym voor mijn lengte gewicht nog niet echt sterk…

Dus eerst naar 78-80kg en dan mss weer wat kracht opbouwen?
Dank voor je tips.
Is het dan wijs om compound oefeningen te blijven doen? Of icm met cardio?

En uiteraard afvallen door in het calorieën tekort te blijven?

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

ItsCrewz schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 22:01:
14 juni 2,5 kg impact whey protein gehaald. Is inmiddels bijna op. Weet iemand of er nog leuke deals zijn momenteel voor proteine poeder? Ik mix het altijd met 300ml half volle melk. Ook vroeg ik mij af, of ik het beste creatine monohydraat elke dag kan nemen of alleen op de trainingsdagen. Ik train zo om de dag. Alvast bedankt!
Ik denk niet dat je korting krijgt omdat je mixt met melk😉
Creatine elke dag
Maar heb je whey nodig om je eiwitten aan te vullen, of neem je het gewoon maar ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
Smok3yNL schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 22:22:
[...]

Dank voor je tips.
Is het dan wijs om compound oefeningen te blijven doen? Of icm met cardio?

En uiteraard afvallen door in het calorieën tekort te blijven?
Kijk, het is in de basis vrij simpel:

- je valt af als je minder kcal binnenkrijgt dan je verbruikt
- hoe groter dit verschil, hoe harder je afvalt
- hoe groter dit verschil, hoe groter de kans dat je ook (veel) spiermassa verliest
- als je geen krachttraining doet en in een kcal tekort zit, zul je naast vet ook spiermassa verliezen
- als je wel krachttraining doet zul je meer spiermassa behouden in een kcal tekort

Extra cardio kan, dan verbrand je simpelweg meer. Maar het is dus niet nodig sec om af te vallen. Afvallen is simpelweg draaien aan je voedingknoppen.

Waarom dan toch cardio wellicht? Als je het leuk vindt, als je een betere conditie belangrijk vindt, als je graag iets meer wilt eten.

• Smok3yNL
Requiem19 schreef op donderdag 1 september 2022 @ 07:48:
[...]

Kijk, het is in de basis vrij simpel:

- je valt af als je minder kcal binnenkrijgt dan je verbruikt
- hoe groter dit verschil, hoe harder je afvalt
- hoe groter dit verschil, hoe groter de kans dat je ook (veel) spiermassa verliest
- als je geen krachttraining doet en in een kcal tekort zit, zul je naast vet ook spiermassa verliezen
- als je wel krachttraining doet zul je meer spiermassa behouden in een kcal tekort

Extra cardio kan, dan verbrand je simpelweg meer. Maar het is dus niet nodig sec om af te vallen. Afvallen is simpelweg draaien aan je voedingknoppen.

Waarom dan toch cardio wellicht? Als je het leuk vindt, als je een betere conditie belangrijk vindt, als je graag iets meer wilt eten.
Bedankt dat je de tijd neemt mij wat wijzer te maken.
Door de vele info zie ik soms door de bomen het bos niet meer.

Ik denk inderdaad dat ik eerst probeer terug te gaan naar 80kg.

Blijf lekker krachttraining doen met een calorie tekort, en zal daarna wel proberen in een overschot te zitten.
Cardio is (behalve wielrennen) niet echt een passie van me, dus fijn om te weten dat het ook met KT kan.
:)

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Smok3yNL schreef op donderdag 1 september 2022 @ 08:10:
[...]

Blijf lekker krachttraining doen met een calorie tekort, en zal daarna wel proberen in een overschot te zitten.
Cardio is (behalve wielrennen) niet echt een passie van me, dus fijn om te weten dat het ook met KT kan.
Je verbrand niet veel Kcals met KT-sessie, dus cardio erbij is aan te raden. Je moet ook niet te laag gaan zitten in je Kcals. je BMR is een mooi startpunt, zonder bewegingstoeslag

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Firestorm666
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 04-10 11:15
Hackus schreef op donderdag 1 september 2022 @ 08:38:
[...]

Je verbrand niet veel Kcals met KT-sessie, dus cardio erbij is aan te raden. Je moet ook niet te laag gaan zitten in je Kcals. je BMR is een mooi startpunt, zonder bewegingstoeslag
Was het effect van de naverbranding nu net niet datgene dat afvallen met kt juist effectief maakt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
Smok3yNL schreef op donderdag 1 september 2022 @ 08:10:
[...]

Probeer dit eerst gewoon eens een tijdje inderdaad. Kijk, het is vooral belangrijk dat je een manier vindt die voor jezelf leuk genoeg is om makkelijk lang vol te houden. Er zijn heel veel manieren om af te vallen en de ene is niet per se heel veel beter dan de ander. De kern van alle methodes is consistentie. Sporten moet je zien als een marathon. Als je maandenlang week in week uit de basisdingen goed doet, maak je progressie.

Als je nu 1 maand volle bak je best doet, maar je het met tegenzin doet, is de kans groot dat je volgende maand afhaakt. Dat is veel veel belangrijker in mijn ogen; zorg ervoor dat het een onderdeel van je leven wordt waar je plezier in hebt. Dan kijk je over 3 jaar terug en besef je dat je ineens 3 jaar lang gesport hebt, gezond gegeten hebt, een veel beter lichaam hebt, veel meer energie hebt dag in dag uit en veel minder vaak ziek wordt. Waarschijnlijk ben je bij verhuizingen ook nog eens de favoriete vriend omdat je lekker sterk bent.

Voor mij helpt Crossfit dus al heel lang, omdat het mega gevarieerd is en cardio met kracht combineert. Daarnaast lekker veel wielrennen. Zo fiets ik elke dinsdag naar mn werk op de racefiets (50km enkele reis). Dat helpt mij om het leuk te houden en lekker veel te kunnen eten.

• Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 00:14
Hoe weet ik wat een goede trainingsbank is als ik geen winkel in de buurt heb om ze te testen?
Wordt prijsverschil voornamelijk veroorzaakt door stabiliteit en maximum gewicht dat ze kunnen hebben of is er meer waar ik op moet letten?
Zag er namelijk een met mooie extensies en houders voor €150, maar je hebt ze ook helemaal kaal voor €400. Dat heeft me doen twijfelen die van €150 maar te bestellen.

Heeft iemand verder tips om er achter te komen met welke gewichten ik moet gaan beginnen of zal ik maar wat aanpasbaars kiezen en zien tot wanneer het niet meer leuk is? :P

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gop1
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11-12-2024
Ample Energy schreef op donderdag 1 september 2022 @ 10:17:
Hoe weet ik wat een goede trainingsbank is als ik geen winkel in de buurt heb om ze te testen?
Wordt prijsverschil voornamelijk veroorzaakt door stabiliteit en maximum gewicht dat ze kunnen hebben of is er meer waar ik op moet letten?
Zag er namelijk een met mooie extensies en houders voor €150, maar je hebt ze ook helemaal kaal voor €400. Dat heeft me doen twijfelen die van €150 maar te bestellen.

Heeft iemand verder tips om er achter te komen met welke gewichten ik moet gaan beginnen of zal ik maar wat aanpasbaars kiezen en zien tot wanneer het niet meer leuk is? :P
Die duurdere zijn vaak bedoeld voor professioneel gebruik (sportscholen) en zijn zwaarder uitgevoerd, maar
die goedkope voldoen voor thuis prima, zeker als je netjes met je spullen omgaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 00:14
Dankjewel @gop1, dan ga ik voor iets basics.

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
Niet uit eigen ervaring, maar ze zeggen dat die van Decathlon wel ok zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

@Ample Energy let wel heel goed op wat voor extensies aanwezig zijn en wat de kwaliteit er van is. Ik heb van Gorilla Sports een bankje en dat was echt wel een flinke miskoop. Halters die op de haltersteunen liggen vallen om bij de minste onbalans, de leg curl en leg extension zijn enorm beperkt qua maximaal gewicht en wiebelen aan alle kanten, de pulley die er bij zat was na een paar weken op.

Om welk bankje zou het gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toekan
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:50
Johan Bogle schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 10:32:
Niet uit eigen ervaring, maar ze zeggen dat die van Decathlon wel ok zijn.
Ik heb deze van de Decathlon. Het is geen sportschool kwaliteit, maar voor een homegym is het bankje perfect. Ik lig/zit er aardig stabiel op en hij kan een hoop gewicht hebben.
Pagina: 1 ... 99 ... 125 Laatste

Let op:
Het bespreken van AAS (Androgenic-anabolic steroids) is niet toegestaan, zie ook Sport Beleid:
Het bespreken van steroïden (AAS aka Androgenic-anabolic steroids) is niet toegestaan. Wanneer je het wil gebruiken, wees voorzichtig en vraag advies aan mensen met ervaringen.