Kijk eens naar van die whey limonade shakes. Dat is vaak op basis van whey isolate, dus puurder. Daarbij heeft het geen toevoegingen om het geheel romig en schuimig te maken.MisterEagle schreef op maandag 12 januari 2026 @ 21:04:
Longshot maar ik probeer het toch.
Ik ben opzoek naar een whey shake voor direct na het sporten. So far so easy..
Nu de uitdaging, ik ben allergisch voor soja (anafylactische reactie, loop dus altijd met epipennen) opzich zijn er voldoende shakes te vinden op basis van melk ipv eiwitten uit soja, dus dat lukt ook nog. Maar dan nu; eigenlijk is het voor mijn lichaam het beste om alle peulvruchten te mijden. Dat maakt het uitdagend want hallo verdikkingsmiddelen. Bv guargom kan ik dus ook beter niet nemen. Al reageer ik daar dan weer niet zo sterk op als bij soja.
Iemand een tip voor een merk shake?
Heb oa xxl al meermaals gevraagd maar zij komen er steeds maar niet op terug nadat ze beloven navraag te doen bij leveranciers etc. Dus daar het maar opgegeven maar hoop wel zsm iets te vinden..
Vooral omdat ik, nog steeds, mn grenzen niet goed ken en regelmatig veel te diep ga. Daarmee krijg ik ook erg lichamelijk de behoefte om iets te nuttigen, waarschijnlijk een signaal dat ik te korten heb? Dan kan ik maar beter iets erin stoppen dat nut heeft dan dat ik alles eet wat los en vast zit. Helaas helpen de voedingsallergien hier niet aan mee, het meeste fruit kan ik helaas ook niet tegen bv dus een appel oid gaat ook niet.WasBak schreef op maandag 12 januari 2026 @ 23:29:
Waarom vind je direct na het sporten zo belangrijk?
Dankjewel, dit kende ik nog niet!WoutF schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 09:45:
[...]
Kijk eens naar van die whey limonade shakes. Dat is vaak op basis van whey isolate, dus puurder. Daarbij heeft het geen toevoegingen om het geheel romig en schuimig te maken.
[ Voor 21% gewijzigd door MisterEagle op 13-01-2026 10:30 ]
Never drink your calories!! Je zit op het goede spoor door eiwitten te nuttigen maar ik zou ze eten. Dit geeft meer verzadiging. En je kan daarmee zorgen dat je zelf kan bepalen wat je eet, geen chemische zooi nodig en geen zorgen om allergische reacties. Eet wat eitjes(gekookte). Stukje kip op een broodje. Of lekker wat gebakken tempeh. Dat je lichaam te korten heeft kan, mocht je het vermoeden vraag je huisarts hier naar. Niet zomaar gokken met supplementen. Maar ik denk dat de meeste wel trek krijgen na een intensieve workoutMisterEagle schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 10:29:
[...]
Vooral omdat ik, nog steeds, mn grenzen niet goed ken en regelmatig veel te diep ga. Daarmee krijg ik ook erg lichamelijk de behoefte om iets te nuttigen, waarschijnlijk een signaal dat ik te korten heb? Dan kan ik maar beter iets erin stoppen dat nut heeft dan dat ik alles eet wat los en vast zit. Helaas helpen de voedingsallergien hier niet aan mee, het meeste fruit kan ik helaas ook niet tegen bv dus een appel oid gaat ook niet.
How are you doing?
Totdat je 5000kcal moet eten, dan wil je ze wel drinken hoorstftweaker schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 10:50:
[...]
Never drink your calories!! Je zit op het goede spoor door eiwitten te nuttigen maar ik zou ze eten. Dit geeft meer verzadiging. En je kan daarmee zorgen dat je zelf kan bepalen wat je eet, geen chemische zooi nodig en geen zorgen om allergische reacties. Eet wat eitjes(gekookte). Stukje kip op een broodje. Of lekker wat gebakken tempeh. Dat je lichaam te korten heeft kan, mocht je het vermoeden vraag je huisarts hier naar. Niet zomaar gokken met supplementen. Maar ik denk dat de meeste wel trek krijgen na een intensieve workout. Maar ook daarin is het belangrijk om gewoontes aan te leren voor je lichaam. Vaste momenten dat je eet zodat je lichaam weet ik krijg food. Daarmee kan je na je workout de dorst lessen. En op je vaste momenten iets eten. Hopelijk helpt het een beetje
Maar even alle gekheid op een stokje, ik had toch wel gehoopt dat eiwit niet meer onder de noemer "chemische troep" zou vallen tegenwoordig. Dat deze Tweaker allergieën heeft staat natuurlijk los van ingrediënten die je in eiwitpoeder vind. Daar is hij naast eiwitpoeder ook allergisch voor natuurlijk.
Natuurlijk is er genoeg om te eten, maar een eiwitshake is ook een stukje gemak. je tip over gewoonten aanleren is in principe goed, maar hoeft niet altijd te werken. Ik eet ultra consequent maar tijdens een stevige benen workout gaat mijn suikerspiegel hoe dan ook onderuit en moet ik 9 van de 10 keer gaan liggen en dextro drinken om geen hypo te krijgen.
Hoe is je voeding nu? Eet je voornamelijk snelle koolhydraten of langzame? Klinkt alsof je suikerspiegel te laag wordt. Een eiwittekort ontwikkel je niet op korte termijn en geeft in principe niet deze signalen. Daarnaast zou het ook een elektrolyten tekort kunnen zijn als je hevig transpireert of heel lang sport.MisterEagle schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 10:29:
Vooral omdat ik, nog steeds, mn grenzen niet goed ken en regelmatig veel te diep ga. Daarmee krijg ik ook erg lichamelijk de behoefte om iets te nuttigen, waarschijnlijk een signaal dat ik te korten heb? Dan kan ik maar beter iets erin stoppen dat nut heeft dan dat ik alles eet wat los en vast zit. Helaas helpen de voedingsallergien hier niet aan mee, het meeste fruit kan ik helaas ook niet tegen bv dus een appel oid gaat ook niet.
Mijn voeding kan absoluut beter, daar ga ik met een diëtist (weer) mee aan de gang. Probleem is alleen dat de huis,tuin en keuken diëtist slecht (in mijn ervaring) overweg kan met al mijn allergieën. Ik sta hiervoor dus op een wachtrij bij de diëtist in het ziekenhuis op de allergie poli.Heaget schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 11:28:
[...]
Hoe is je voeding nu? Eet je voornamelijk snelle koolhydraten of langzame? Klinkt alsof je suikerspiegel te laag wordt. Een eiwittekort ontwikkel je niet op korte termijn en geeft in principe niet deze signalen. Daarnaast zou het ook een elektrolyten tekort kunnen zijn als je hevig transpireert of heel lang sport.
Klinkt helemaal zo gek nog niet eigenlijk voor wat betreft suikers, want ik consumeer redelijk veel snelle koolhydraten. Daarnaast eletrolyten heb ik eigenlijk helemaal niet bij stilgestaan, wat wel suf is want op de racefiets heb ik altijd iets van isostar of vergelijkbaars bij. Zal daar mee experimenteren!
Ik was 50 kilo afgevallen voornamelijk door lopen. Tijdje terug nieuwe baan gekregen (veel zitten) Niet echt actief meer. Weer 10 kg aangekomen.
Wil vanaf nu toch wat beter voor mezelf gaan zorgen. Vandaag mijn verstelbare dumbbells ontvangen. Weekje terug een walking pad van dreaver besteld
Moet toch ergens weer beginnen.
Heb een voedingsschema voor mezelf samengesteld die ik makkelijk vol kan houden. Ben zelf veganist. En het hoeft niet zo moeilijk te zijn.
Havermout, groenten, fruit, zaden, bonen, tofu, soja yoghurt...
1 g protein per pound of bodyweight. De hele mikmak.
Als snack die protein bars van orangefit. Ben niet zo van de protein bars. Maar die van orangefit is exceptioneel lekker. Jammer dat ze zo prijzig zijn.
Maar wat is nu slim. In een kleine negatieve balans zitten. Zodat ik die 10kg eerst weer kwijt raakt. Of gewoon meteen doorrammen in een kleine surplus ?
Ik heb niet zo heel veel spiermassa om te beginnen. Dus ja, waarom cutten als er niks te cutten valt (denk ik dan) ? Maar het is meer mentaal. Ik ben al 10kg aangekomen. Moet ik dan nog meer aankomen ?
Of werkt een recomp echt goed als je niet zo heel veel ervaring hebt ?Dat willen alle fitness influencers je namelijk doen laten geloven.
Wil vanaf nu toch wat beter voor mezelf gaan zorgen. Vandaag mijn verstelbare dumbbells ontvangen. Weekje terug een walking pad van dreaver besteld
Heb een voedingsschema voor mezelf samengesteld die ik makkelijk vol kan houden. Ben zelf veganist. En het hoeft niet zo moeilijk te zijn.
Als snack die protein bars van orangefit. Ben niet zo van de protein bars. Maar die van orangefit is exceptioneel lekker. Jammer dat ze zo prijzig zijn.
Maar wat is nu slim. In een kleine negatieve balans zitten. Zodat ik die 10kg eerst weer kwijt raakt. Of gewoon meteen doorrammen in een kleine surplus ?
Ik heb niet zo heel veel spiermassa om te beginnen. Dus ja, waarom cutten als er niks te cutten valt (denk ik dan) ? Maar het is meer mentaal. Ik ben al 10kg aangekomen. Moet ik dan nog meer aankomen ?
Of werkt een recomp echt goed als je niet zo heel veel ervaring hebt ?Dat willen alle fitness influencers je namelijk doen laten geloven.
@MisterEagle
Als tip, kijk eens naar de GI index van verschillende koolhydraten. Mijn opzet is nu, rond de training snelle koolhydraten, rest van de dag zo langzaam mogelijk. Hoe ziet dat eruit? Ik train elke ochtend om 0500 uur. Rond 0415 eet ik Cream of rice, maar je zou ook rijstebloem van Olvarit kunnen pakken, als ik veel last van mn maag heb is dit echt een lifesaver (niet goedkoop). Tijdens mijn workout drink ik dextrojuice van XXL maar je zou elke vorm van snelle carbs kunnen gebruik (cyclic dextrine of maltodextrine) dat combineer ik met EAA en elektrolyten. Na mn workout neem ik direct een shake met rijst en whey, en op zware dagen een banaan (ja gewoon gekookte rijst, whey en banaan in de nutribullet). Meestal de maaltijd daarna ook nog witte rijst met dadels en kip. De rest van de dag ga ik dan over op havermout en zoete aardappel bijvoorbeeld.
Misschien kun je al die dingen niet eten maar dan heb je een beetje een idee. Rijst, havermout en zoete aardappel zijn geloof ik redelijk allergie (en maag/darm) vriendelijk.
Als tip, kijk eens naar de GI index van verschillende koolhydraten. Mijn opzet is nu, rond de training snelle koolhydraten, rest van de dag zo langzaam mogelijk. Hoe ziet dat eruit? Ik train elke ochtend om 0500 uur. Rond 0415 eet ik Cream of rice, maar je zou ook rijstebloem van Olvarit kunnen pakken, als ik veel last van mn maag heb is dit echt een lifesaver (niet goedkoop). Tijdens mijn workout drink ik dextrojuice van XXL maar je zou elke vorm van snelle carbs kunnen gebruik (cyclic dextrine of maltodextrine) dat combineer ik met EAA en elektrolyten. Na mn workout neem ik direct een shake met rijst en whey, en op zware dagen een banaan (ja gewoon gekookte rijst, whey en banaan in de nutribullet). Meestal de maaltijd daarna ook nog witte rijst met dadels en kip. De rest van de dag ga ik dan over op havermout en zoete aardappel bijvoorbeeld.
Misschien kun je al die dingen niet eten maar dan heb je een beetje een idee. Rijst, havermout en zoete aardappel zijn geloof ik redelijk allergie (en maag/darm) vriendelijk.
Ik denk dat je te moeilijk denkt. Als je wil afvallen moet je in een calorieën tekort zitten, als je wil aankomen moet je in surplus.Sefaex schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 19:01:
Als je zegt dat je nu niet zoveel spiermassa hebt, heb je ook niet veel te verliezen. Ik zou beginnen met (rustig) afvallen en daarna kijken hoe je weer spiermassa wil gaan opbouwen.
Wat ook kan helpen, is je calorieën tellen. Ik gebruik sinds een aantal weken macrofactor en dat bevalt goed. Dat is een wat slimmere app dan de standaard calorieën app, hij rekent je TDEE uit en elke week gaat die de hoeveelheid calorieen die je mag eten aanpassen op basis van doel en je progressie die je maakt (door te wegen en door food tracking) Ik mag bijvoorbeeld deze week iets meer eten dan vorige week.Sefaex schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 19:01:
Ik was 50 kilo afgevallen voornamelijk door lopen. Tijdje terug nieuwe baan gekregen (veel zitten) Niet echt actief meer. Weer 10 kg aangekomen.
Wil vanaf nu toch wat beter voor mezelf gaan zorgen. Vandaag mijn verstelbare dumbbells ontvangen. Weekje terug een walking pad van dreaver besteldMoet toch ergens weer beginnen.
Ik heb bijvoorbeeld de afgelopen 1,5 jaar een recomp gedaan, dus ben nog steeds hetzelfde gewicht maar wel een stuk sterker geworden, wil nu 5 kilo afvallen, zodat ik op een goed vet percentage zit. Vanaf daar even kijken hoe het gaat op onderhoud en daarna een kleine bulk. Aangezien ik klein ben, mag ik ook maar 1600kcal eten, dat is nog best lastig, onderhoud is 2000.
Een doel kan ook zijn om juist aan te komen, dus je kan het ook goed voor bulk gebruiken. Er zijn ook andere alternatieven, maar deze vind ik wel fijn. Het is geen gratis app. Maar ik heb zoiets van, met mijn complete homegym, alle supplementen en die ewitpoeders er nog bij, dan is die app ook niet echt een probleem.
Walking pad is ook fijn inderdaad. Ik loop elke dag minimaal een uur erop, toch wel fijn tijdens al die vergaderingen op het werk.
[ Voor 4% gewijzigd door Zenix op 13-01-2026 21:31 ]
Welkom in dit topic, we hebben je hier nog niet eerder gezien. Ik vind het frappant dat je zo expliciet ingaat op het niet moeten drinken van calorieën en dat je het chemische zooi noemt.stftweaker schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 10:50:
[...]
Never drink your calories!! Je zit op het goede spoor door eiwitten te nuttigen maar ik zou ze eten. Dit geeft meer verzadiging. En je kan daarmee zorgen dat je zelf kan bepalen wat je eet, geen chemische zooi nodig en geen zorgen om allergische reacties. Eet wat eitjes(gekookte). Stukje kip op een broodje. Of lekker wat gebakken tempeh. Dat je lichaam te korten heeft kan, mocht je het vermoeden vraag je huisarts hier naar. Niet zomaar gokken met supplementen. Maar ik denk dat de meeste wel trek krijgen na een intensieve workout. Maar ook daarin is het belangrijk om gewoontes aan te leren voor je lichaam. Vaste momenten dat je eet zodat je lichaam weet ik krijg food. Daarmee kan je na je workout de dorst lessen. En op je vaste momenten iets eten. Hopelijk helpt het een beetje
Praktisch de hele goegemeente consumeert shakes bij intensief fitness/krachtsport. Je mag van goede huizen komen en flinke bronnen leveren als je wilt dat we dit soort statements niet afdoen als een troll post.
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente | Proton $20 referral
Ik gooi m'n weekschema weer eens lekker op de schop. Ik heb weer eens last van m'n onderarm en ik ben er klaar mee. Het komt ook simpelweg doordat ik veel barbell oefeningen heb vervangen door dumbbells omdat ik thuis train. Ik heb m'n huidige schema eens in ChatGPT gegooid om te laten analyseren:
). Thuistraining is hierdoor wel ruk vanwege die gripbelasting. Ik heb nog geen mooi alternatief voor:
- pull/chin ups (heb geen deurpost beschikbaar en er is geen ruimte voor een pull up machine, ook niet de opvouwbare)
- barbell squats/lunges/bulgarian (heb nu dumbell, ik kan niet met barbells flikkeren op de zolder, dan heb ik ruzie thuis)
Wat ChatGpt van mijn 3x fullbody schema nu maakt (dus voor komende 1-2 maand met onderarm issues):
".
Wat denken jullie van die opzet? Ik vind het wel erg licht met hoge reps, wat meer lijkt op conditioneel trainen dan m'n doel: functioneel sterk zijn. Daar vond ik m'n reps wel ideaal voor: 3x7 hou ik in mn oude schema aan. En die suggestie van core plank? Meh. En Chest-supported dumbbell row laat ik wel op Meadow Row, die gaat altijd wel lekker.
Ik zit sowieso nu in de laatste 1-2 maand cut (afhankelijk tevredenheid, buikomtrek was 90cm, gegaan naar 83.5, doel is 78cm) en door m'n overbelasting ben ik cardioboxen (30 min) gaan combineren met afsluitend max 3-4 KT oefeningen. Ik merk dat die intense cardio me wel helpt met krachttraining, voel me veel beter opgewarmd (joh
). Uiteraard zou een volledig schema niet lukken, dan is de energie gewoon op. Die cardio haal ik ook weer eruit als ik weer hersteld ben.
Tja, het resultaat is dat het wel grotendeels klopt, ik zoek al heel lang met trainen de grenzen op. Ik wil gewoon niet in de safezone zitten (als ik niet overbelast benDe kernproblemen:
Extreem hoge absolute gripbelasting
Veel unilateraal dumbbellwerk
Veel oefeningen rond falen (3×7 op grens)
Hoge overlap van grip-intensieve patronen binnen dezelfde week
Cut / herstelbeperking in het recente verleden2. Waar het mechanisch misgaat (belangrijk inzicht)
Gripbelasting ≠ “hoe zwaar voelt het”
Gripbelasting =
gewicht × tijd × unilateraal × falen × frequentie
En bij jou stapelt dat zich extreem op.
Voorbeeld (walking lunges):
27 kg per dumbbell
unilateraal
3×8 per been
langdurige isometrische grip
➡️ Dit is zwaarder voor je onderarm dan deadlifts met straps.Primair probleem (nu stoppen / aanpassen)
Walking lunges – 27 kg per dumbbell
Hoogste cumulatieve gripbelasting in je schema
Geen spieropbouwvoordeel t.o.v. barbell-varianten
Moet eruit
Inverse Zottman curls – 20 kg
Excentrische supinatie + zwaar gewicht
Klassieke elleboogkiller
Nu ongeschikt
EZ curls / drag curls 36–39 kg
Supinatie + falen + volume
Te zwaar voor pezen in 3×7-structuur
Concentration curls – 30 kg
Abnormaal zwaar voor deze oefening oneens, in m'n betere jaren zat ik vaak op 32-33 en had ik minder snel last van pijn dan bijv oefeningen met de EZ bar
Zeer hoge peesstress
Single-arm DB rows – 35 kg
Lang vasthouden
Unilateraal
Vaak tot grens
- pull/chin ups (heb geen deurpost beschikbaar en er is geen ruimte voor een pull up machine, ook niet de opvouwbare)
- barbell squats/lunges/bulgarian (heb nu dumbell, ik kan niet met barbells flikkeren op de zolder, dan heb ik ruzie thuis)
Wat ChatGpt van mijn 3x fullbody schema nu maakt (dus voor komende 1-2 maand met onderarm issues):
Goed, dit verandert dus de full body routine naar specifieke spiergroepen. Dat oude schema heb ik ingezet omdat ik regelmatig moe was en toch alle spiergroepen kon trainen. 3 dagen is voor mij ook de max. Naast herstel ook om het hier gezellig te houden ipv "je bent elke avond aan het sportenDag 1: Push + Benen (lage gripbelasting)
Bench press (barbell) - 3×6–8 @ 65–70 kg
Dumbbell bench press (plat) - 3×8–10 @ 28–30 kg per dumbbell
EZ shoulder press (staand of zittend) 3×6–8 @ 27–30 kg totaal
Lean-in lateral raise 3×12–15 @ 8–10 kg per dumbbell haat aan deze oefening
Goblet squat (tempo) 4×8 @ 40–45 kg dumbbell
Hip thrust (barbell of dumbbell) 3×10 @ 60–80 kg (barbell) of 1 zware dumbbell (40–45 kg)Dag 2 – Pull (onderarm-vriendelijk)
1. Chest-supported dumbbell row (platte bench) Liggend op de bank, borst ondersteund 4×8–10 @ 26–30 kg per dumbbell (ipv meadows row)
2. Dumbbell pullover (plat) 3×8–10 @ 36–40 kg
3. Reverse flyes (plat of staand) 3×12–15 @ 8–10 kg per dumbbell
4. Hammer curl (enige bicepswerk) 3×10–12 @ 12–16 kg per dumbbell
5. EZ triceps curl (rugliggend) 3×8–10 @ 25–27 kg totaal
6. Core (plank / side plank) 3 setsDag 3 – Full body (matig, stil)
1. Romanian deadlift (optioneel) 3×6–8 @ 60–70 kg
2. Dumbbell bench press (zwaar) 3×6–8 @ 30–32 kg per dumbbell
3. T-bar row (licht!) 3×8–10 @ 30–35 kg totaal (straps sterk aanbevolen)
4. Arnold press 3×8–10 @ 16–18 kg per dumbbell
5. Standing calf raises 4×12–15 @ 20–25 kg per dumbbell
6. Side bends 3×12 @ 20–25 kg per dumbbell
Wat denken jullie van die opzet? Ik vind het wel erg licht met hoge reps, wat meer lijkt op conditioneel trainen dan m'n doel: functioneel sterk zijn. Daar vond ik m'n reps wel ideaal voor: 3x7 hou ik in mn oude schema aan. En die suggestie van core plank? Meh. En Chest-supported dumbbell row laat ik wel op Meadow Row, die gaat altijd wel lekker.
Ik zit sowieso nu in de laatste 1-2 maand cut (afhankelijk tevredenheid, buikomtrek was 90cm, gegaan naar 83.5, doel is 78cm) en door m'n overbelasting ben ik cardioboxen (30 min) gaan combineren met afsluitend max 3-4 KT oefeningen. Ik merk dat die intense cardio me wel helpt met krachttraining, voel me veel beter opgewarmd (joh
Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12
https://upfront.nl/collections/alles#whey
Alles behalve chemische troep (ze gaan de strijd aan tegen de supermarkten).
Mijn PT raadt dit ook aan. En ze zijn lekker.
Persoonlijk vind ik speculaas niet lekker, de rest wel.
[ Voor 14% gewijzigd door Wispe op 14-01-2026 16:03 ]
Ik heb daar meestal 2kg voor met hetzelfde bij andere zaken, zoals Zumub of HSN. Upfront betaal je voornamelijk voor de naam, zoals veel hippe poeders. Als ik zulke prijzen zou moeten betalen voor een kg, dan wil ik ook labtesten erbij hebben.Wispe schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 15:51:
https://upfront.nl/collections/alles#whey
[ Voor 11% gewijzigd door Zenix op 14-01-2026 17:34 ]
Dat je betaalt voor de naam geldt voor de rest van de producten, niet voor de whey (volgens mijn voedingscoach/PT die €90,- per uur kost).Zenix schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 17:31:
[...]
Ik heb daar meestal 2kg voor met hetzelfde bij andere zaken, zoals Zumub of HSN. Upfront betaal je voornamelijk voor de naam, zoals veel hippe poeders. Als ik zulke prijzen zou moeten betalen voor een kg, dan wil ik ook labtesten erbij hebben.
Het staat je vrij om die labtesten op te vragen. Ik neem aan dat deze beschikbaar zijn, anders kunnen ze de hele tent wel opdoeken.
@Wispe uiteindelijk is het allemaal eiwit en zolang het maar klopt wat er in zit merk je op dat vlak nul verschil tussen de verschillende merken.
Wel zijn er grote verschillen in soort eiwit, smaak, oplosbaarheid, houdbaarheid, verpakking, etc. Dat doet ook wat met de prijs en dat maakt ook dat niet iedereen per se het goedkoopste wil.
Upfront heb ik geen ervaring mee maar ik vind hem wel aan de dure kant als ik eerlijk ben.
Maar als hij jou bevalt en je hebt het geld er voor over dan is het prima toch? Die van mij is ook niet de goedkoopste maar bevalt gewoon dus blijf ik bij (XXL).
Vergeet alleen niet dat een PT ook gewoon zijn persoonlijke voorkeuren heeft. Als iemand zegt dat één sowieso beter is dan de rest (weet niet of hij dat zegt, maar stel dat) dan is het tijd om sceptisch te worden, want dat is sowieso onzin.
Wel zijn er grote verschillen in soort eiwit, smaak, oplosbaarheid, houdbaarheid, verpakking, etc. Dat doet ook wat met de prijs en dat maakt ook dat niet iedereen per se het goedkoopste wil.
Upfront heb ik geen ervaring mee maar ik vind hem wel aan de dure kant als ik eerlijk ben.
Maar als hij jou bevalt en je hebt het geld er voor over dan is het prima toch? Die van mij is ook niet de goedkoopste maar bevalt gewoon dus blijf ik bij (XXL).
Vergeet alleen niet dat een PT ook gewoon zijn persoonlijke voorkeuren heeft. Als iemand zegt dat één sowieso beter is dan de rest (weet niet of hij dat zegt, maar stel dat) dan is het tijd om sceptisch te worden, want dat is sowieso onzin.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik heb de whey en creatine van de action.
Zero compensation
Ik heb op dit moment kruidvat, hsn, myprotein en zumub en body en fit liggen. Zo'n 100kg, koop alleen maar in aanbieding. Die van de kruidvat is nog wel minste qua eiwitpercentage.Internet Janny schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 19:59:
Ik heb de whey en creatine van de action.
Zoals @Gonadan aangaf maakt het niet zoveel uit. Upfront is niet beter dan merken die goedkoper zijn. Hetzelfde zie je met veel andere supplementen die door influencers enz worden verkocht. Betalen voor de naam is het vaak.
Myprotein was vroeger ook lekker goedkoop, tot ze een goede naam hadden en een groot marktaandeel hadden, nu zijn ze niet meer zo goedkoop, tenzij je geluk hebt met aanbieding. Ik heb toen vaak genoeg 5kg voor zo'n 33 euro gekocht bij myprotein, daar heb je dus 1kg bij upfront.
Whey neem je vaak omdat goedkoper en makkelijker is dan andere eiwitten. Maar als de prijzen flink blijven stijgen , dan kan je beter kwark of yoghurt gaan eten.
Ik doe het vooral als extraatje door de kwark.Zenix schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 20:51:
[...]
Ik heb op dit moment kruidvat, hsn, myprotein en zumub en body en fit liggen. Zo'n 100kg, koop alleen maar in aanbieding. Die van de kruidvat is nog wel minste qua eiwitpercentage.
Zoals @Gonadan aangaf maakt het niet zoveel uit. Upfront is niet beter dan merken die goedkoper zijn. Hetzelfde zie je met veel andere supplementen die door influencers enz worden verkocht. Betalen voor de naam is het vaak.
Myprotein was vroeger ook lekker goedkoop, tot ze een goede naam hadden en een groot marktaandeel hadden, nu zijn ze niet meer zo goedkoop, tenzij je geluk hebt met aanbieding. Ik heb toen vaak genoeg 5kg voor zo'n 33 euro gekocht bij myprotein, daar heb je dus 1kg bij upfront.
Whey neem je vaak omdat goedkoper en makkelijker is dan andere eiwitten. Maar als de prijzen flink blijven stijgen , dan kan je beter kwark of yoghurt gaan eten.
Zero compensation
Hiervoor kun je ook allergisch zijnstftweaker schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 10:50:
[...]
Never drink your calories!! Je zit op het goede spoor door eiwitten te nuttigen maar ik zou ze eten. Dit geeft meer verzadiging. En je kan daarmee zorgen dat je zelf kan bepalen wat je eet, geen chemische zooi nodig en geen zorgen om allergische reacties. Eet wat eitjes(gekookte).
Kruidvat spul is prima, spotgoedkoop in de aanbieding. Dat er misschien 5-10% minder eiwit in zit (heb het niet zelf gecontroleerd): een wat groter schepje compenseert dat prima, zijn ze nog steeds de goedkoopste
Dank je voor het lezen en reageren. Ik reageer hieronder wel even op een specifiek deel wat je zegt.Heaget schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 08:42:
Ik heb je post gelezen maar reageer niet op een specifiek deel daarvan. Maar probeer het vooral niet te overdenken! Ik zie dat je jezelf hebt ingelezen en daar conclusies uit trekt, maar het enige wat belangrijk is, is dat je start.
Ik heb nu 4 trainingen met een Starting Strength schema gedaan:- Train met een programma wat zich baseert op progressive overload, welk programma maakt niet uit
| Training A | Sets | Herhalingen | Gewicht |
|---|---|---|---|
| Squat (Sq) | 3 | 5 | * |
| Shoulder Press (SP) | 3 | 5 | * |
| Deadlift (DL) | 2 | 5 | * |
| Bend Over Row (BOR) | 3 | 5 | * |
| Training B | Sets | Herhalingen | Gewicht |
|---|---|---|---|
| Squat (Sq) | 3 | 5 | * |
| Bench Press (BP) | 3 | 5 | * |
| Deadlift (DL) | 2 | 5 | * |
| Bend Over Row (BOR) | 3 | 5 | * |
Wat bedoel je hier eigenlijk mee? Bedoel je de training of de activiteit buiten de training om?- Zorg ervoor dat je activiteit hetzelfde blijft, probeer elke dag een X aantal stappen te zetten
Het lukt mij niet om de dag te trainen. Soms zitten er wel 3 dagen tussen een training.En de belangrijkste:
- Wees consistent
Wat is je doel: sterker worden of spiermassa aanzetten? Dit leest als een powerliftingschema met behoorlijk lage repranges. Dat is behoorlijk pittig, zeker als je een tijd niet getraind hebt. Ik zou persoonlijk iets hoger in de reps gaan zitten (8-12) voor een betere balans tussen kracht en hypertrofie.SoundOpus schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 10:31:
[...]
Dank je voor het lezen en reageren. Ik reageer hieronder wel even op een specifiek deel wat je zegt.
[...]
Ik heb nu 4 trainingen met een Starting Strength schema gedaan:
Training A Sets Herhalingen Gewicht Squat (Sq) 3 5 * Shoulder Press (SP) 3 5 * Deadlift (DL) 2 5 * Bend Over Row (BOR) 3 5 * In de vierde trainingsdag moest ik het progressieve schema al opgeven voor de shoulder press. De BOR zal volgende training ook moeilijk worden. Voor de Sq, BP en DL voelen de 5 herhalingen per set juist wat weinig.
Training B Sets Herhalingen Gewicht Squat (Sq) 3 5 * Bench Press (BP) 3 5 * Deadlift (DL) 2 5 * Bend Over Row (BOR) 3 5 *
[...]
Wat bedoel je hier eigenlijk mee? Bedoel je de training of de activiteit buiten de training om?
[...]
Het lukt mij niet om de dag te trainen. Soms zitten er wel 3 dagen tussen een training.
Dat is hoe Starting Strength werkt. Op zich prima maar als je heel snel vast loopt op één oefening ben je misschien op die in verhouding wel te hoog gestart.
Als je training bijvoorbeeld als vervanging ziet voor actief zijn en veel lopen dan schiet je een stuk minder op. (ik doe hier even de aanname dat ik weet waar @Heaget doelt maar die durf ik wel aan)
Consistentie helpt bij het blijven doen, en het helpt bij het vergelijken als je aanpassingen in je schema of levensstijl doet. Als je weken al niet consistent zijn is het heel lastig om het effect van wijzigingen te beoordelen, dan wordt dat puur onderbuik.
Je algehele activiteit. Ook op niet-trainingsdagen moet je actief zijn maar je moet training niet zien als vervanging van je normale activiteit. Blijf ook op trainingsdagen buiten je training om voldoende bewegen.SoundOpus schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 10:31:
Wat bedoel je hier eigenlijk mee? Bedoel je de training of de activiteit buiten de training om?
Als je training bijvoorbeeld als vervanging ziet voor actief zijn en veel lopen dan schiet je een stuk minder op. (ik doe hier even de aanname dat ik weet waar @Heaget doelt maar die durf ik wel aan)
Dat hoeft ook niet, het gaat om consistentie. Elke week x keer trainen en elke dag y bewegen/wandelen is ook consistentie. Het moet een standaard onderdeel van je leven worden, dan gaat het vanzelf.[...]
Het lukt mij niet om de dag te trainen. Soms zitten er wel 3 dagen tussen een training.
Consistentie helpt bij het blijven doen, en het helpt bij het vergelijken als je aanpassingen in je schema of levensstijl doet. Als je weken al niet consistent zijn is het heel lastig om het effect van wijzigingen te beoordelen, dan wordt dat puur onderbuik.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Mag het ook beide zijn? Mijn doel is om sterker te worden (armen, benen, rug, full body eigenlijk) en een ook wat gespierder. Ik wil ook mijn buik weer strakker.WoutF schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 10:44:
Wat is je doel: sterker worden of spiermassa aanzetten?
Het is het schema van Starting Strength van Mark Rippetoe. Het wordt juist vaak aangeraden voor beginners. Waarom zijn lage repranges behoorlijk pittig?Dit leest als een powerliftingschema met behoorlijk lage repranges. Dat is behoorlijk pittig, zeker als je een tijd niet getraind hebt.
Met andere woorden een betere balans tussen kracht en uithoudingsvermogen?Ik zou persoonlijk iets hoger in de reps gaan zitten (8-12) voor een betere balans tussen kracht en hypertrofie.
[ Voor 4% gewijzigd door SoundOpus op 16-01-2026 11:06 ]
Als je het zo stelt is het eigenlijk best logisch. Het lichaam is niet overal even goed ontwikkelt dus loop ik bij de SP en BOR nu al tegen een grens aan en bij de Sq, DL, BP nog niet. Het is natuurlijk helemaal niet noodzakelijk om dezelfde lineaire progressie te volgen voor alle oefeningen.Gonadan schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 10:54:
Dat is hoe Starting Strength werkt. Op zich prima maar als je heel snel vast loopt op één oefening ben je misschien op die in verhouding wel te hoog gestart.
@SoundOpus (spier)hypertrofie is vergroten van de spiermassa, trainen daarop is meestal primair voor esthetische doeleinden. Spiermassa is niet hetzelfde als kracht, specifiek op kracht trainen heeft net weer andere nuances.
Laag aantal reps wordt vaak gezien als meer focus op kracht, hoger aantal reps als meer focus op hypertrofie en nog meer reps als cardio.
Laag aantal reps wordt vaak gezien als meer focus op kracht, hoger aantal reps als meer focus op hypertrofie en nog meer reps als cardio.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Starting Strength geeft ook aan wat je moet doen als je echt tegen een plafond aan loopt. Dat kan je dan voor die ene oefening toepassen en de andere wel gewoon hun eigen pad laten volgen. Ieder lichaam is anders en iedereen heeft daarin zijn sterke en zwakkere punten.SoundOpus schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 11:10:
[...]
Als je het zo stelt is het eigenlijk best logisch. Het lichaam is niet overal even goed ontwikkelt dus loop ik bij de SP en BOR nu al tegen een grens aan en bij de Sq, DL, BP nog niet. Het is natuurlijk helemaal niet noodzakelijk om dezelfde lineaire progressie te volgen voor alle oefeningen.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Als je op de vierde dag al tegen je grens aanloopt dan klinkt het voor mij alsof je te hoog bent ingestapt kwa gewicht. Dat is jammer maar hoort ook heel erg bij het leren en begrijpen van SS. Wat je nu kan doen is de OHP, en misschien volgende week de BOR deloaden. SQ, BP en DL laat je zoals ze nu zijn.SoundOpus schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 10:31:
In de vierde trainingsdag moest ik het progressieve schema al opgeven voor de shoulder press. De BOR zal volgende training ook moeilijk worden. Voor de Sq, BP en DL voelen de 5 herhalingen per set juist wat weinig.
Belangrijk met dit schema is dat wanneer je op 1 oefening vast loopt, je niet het hele schema deload.
Het is eigenlijk ook heel goed dat je hier nu redelijk vroeg tegenaan loopt. De OHP en BOR zullen waarschijnlijk altijd de oefeningen zijn waar je eerder op moet deloaden. Doordat je nu een strategie hebt om dat te doen, terwijl je de rest door laat lopen ga je merken dat je uiteindelijk op elke oefening vooruitgang gaat zien!
Zoals @Gonadan zegt gaat het om de activiteit buiten het trainen om, dus voornamelijk je stappen en eventueel cardio. Stel je voor dat je de ene week elke dag 10.000 stappen zet, en de week erna elke dag 5.000 stappen zet dan is dat best een groot verschil. Dit kun je terug zien op de weegschaal, of in de hoeveelheid energie die je hebt (tijdens trainingen). Het gaat niet zozeer om hoeveel je doet, maar dat het consistent is, dus stel een doel dat je elke dag kan halen en hou daaraan vast.SoundOpus schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 10:31:
Ook dit is niet zo erg. Probeer af en toe ook vanaf een grotere afstand te kijken, daarmee bedoel ik, red je wel 3 trainingen per week? Zo ja, dan is het prima als je ze naar eigen inzicht over de week verdeeld. Ik doe dit zelf vaak met calorieën, de ene dag kan ik soms wat meer eten, dat compenseer ik de dag erna weer en het totaal van de week komt dan altijd uit op wat ik moet hebben.SoundOpus schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 10:31:
Dus de 5 herhalingen van Starting Strength focust op kracht: Je wordt sterker maar het valt niet op aan de buitenkant. Met andere woorden je hoeft geen nieuwe garderobe aan te schaffen, want je kleren blijven gewoon passen.Gonadan schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 11:10:
@SoundOpus (spier)hypertrofie is vergroten van de spiermassa, trainen daarop is meestal primair voor esthetische doeleinden. Spiermassa is niet hetzelfde als kracht, specifiek op kracht trainen heeft net weer andere nuances.
Bij 8 tot 12 herhalingen focus je op hypertrofie en dan worden je spieren fysiek groter. Je kleren passen op een gegeven moment niet meer. Je wordt dan ook wel sterker toch of is het alleen voor de show?
Zo zwart/wit is het niet, uiteindelijk zal je hoe dan ook spiermassa aanzetten. En als je traint op hypertrofie word je ook gewoon sterker. Het verschil is alleen waar je de primaire focus legt.SoundOpus schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 11:16:
[...]
Dus de 5 herhalingen van Starting Strength focust op kracht: Je wordt sterker maar het valt niet op aan de buitenkant. Met andere woorden je hoeft geen nieuwe garderobe aan te schaffen, want je kleren blijven gewoon passen.
Bij 8 tot 12 herhalingen focus je op hypertrofie en dan worden je spieren fysiek groter. Je kleren passen op een gegeven moment niet meer. Je wordt dan ook wel sterker toch of is het alleen voor de show?
De naam van je programma geeft het al een beetje weg.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Misschien ben ik voor de OP te zwaar gestart, maar ik ben slechts met 25kg begonnen. Een olympische stang = 20kg + 2,5kg aan elke kant. Dat ging prima. Ik ga elke training +5kg omhoog op een oefening, omdat ik dacht dat dit de progressieve increment was bij Starting Strength. Misschien heb ik de pounds en lbs'en verkeerd geïnterpreteerd. De Sq, DL, BP gingen elke keer +5kg maar dat lukte mij bij de OP dus niet. Mogelijk moet ik bij de SP, BOR en zelf BP 2,5kg omhoog per keer?Heaget schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 11:14:
Als je op de vierde dag al tegen je grens aanloopt dan klinkt het voor mij alsof je te hoog bent ingestapt kwa gewicht. Dat is jammer maar hoort ook heel erg bij het leren en begrijpen van SS. Wat je nu kan doen is de OHP, en misschien volgende week de BOR deloaden. SQ, BP en DL laat je zoals ze nu zijn.
@SoundOpus
Aahh ja met +5 erbij op elke workout dan loop je snel vast. Mijn advies is +5 alleen op de DL doen. Voor alle andere oefeningen +2.5 doen. Probeer ook de drang om sneller te gaan tegen te houden. Dit programma bouwt juist op slow-but-steady. 10 weken 2.5 kilo op je OHP en je hebt na een cycle je OHP verdubbelt!
Aahh ja met +5 erbij op elke workout dan loop je snel vast. Mijn advies is +5 alleen op de DL doen. Voor alle andere oefeningen +2.5 doen. Probeer ook de drang om sneller te gaan tegen te houden. Dit programma bouwt juist op slow-but-steady. 10 weken 2.5 kilo op je OHP en je hebt na een cycle je OHP verdubbelt!
[ Voor 47% gewijzigd door Heaget op 16-01-2026 11:40 ]
je hoeft niet bij iedere oefening met 5kg omhoog te gaan, idealiter heb je kleine schijfjes tot een halve kilo per stuk beschikbaar, dus 5kg, 2,5, 2, 1 en 0,5 kg. Dan kun je met name bij OHP in kleinere stapjes gaan stijgen.
Mogelijk ook bij benchpress.
begin gewoon met lege stang en werk gewoon langzaam omhoog.
En de ene zn BP is een ander zn SQ. de ene gaat langer en gemakkelijk door zn wekelijkse progressie.
gewoon lekker laag starten, het draait bij SS uiteindelijk om de kracht ( en ja je fysiek zal daarbij heus wel beter worden, maar het is geen bodybuilding! )
Bedenk ook dat het niet alleen om je spieren gaat, maar ook op je pezen en zenuwstelsel. En natuurlijk je fysieke en mentale gewenning aan de belasting op alles. Als je dat de tijd geeft dan heb je daar op lange termijn heel veel aan.
Mogelijk ook bij benchpress.
begin gewoon met lege stang en werk gewoon langzaam omhoog.
En de ene zn BP is een ander zn SQ. de ene gaat langer en gemakkelijk door zn wekelijkse progressie.
gewoon lekker laag starten, het draait bij SS uiteindelijk om de kracht ( en ja je fysiek zal daarbij heus wel beter worden, maar het is geen bodybuilding! )
Bedenk ook dat het niet alleen om je spieren gaat, maar ook op je pezen en zenuwstelsel. En natuurlijk je fysieke en mentale gewenning aan de belasting op alles. Als je dat de tijd geeft dan heb je daar op lange termijn heel veel aan.
overhead press met 25 kilo is voor een beginner al veel, dit is een oefening die langzaam omhoog gaat en meestal niet heel zwaar gedaan wordt. Gewoon doorgaan zolang het goed voelt, het gewicht maakt op de lange termijn (jaren) niet zoveel uit.SoundOpus schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 11:30:
Misschien ben ik voor de OP te zwaar gestart, maar ik ben slechts met 25kg begonnen. Een olympische stang = 20kg + 2,5kg aan elke kant. Dat ging prima. Ik ga elke training +5kg omhoog op een oefening, omdat ik dacht dat dit de progressieve increment was bij Starting Strength. Misschien heb ik de pounds en lbs'en verkeerd geïnterpreteerd. De Sq, DL, BP gingen elke keer +5kg maar dat lukte mij bij de OP dus niet. Mogelijk moet ik bij de SP, BOR en zelf BP 2,5kg omhoog per keer?
Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.
Op 20 december weer meegedaan met de crossfit bink 36 lift off. Ondanks wat lichamelijke issues ging het aardig. Ik heb een inbalans in mijn heupen wat je ziet boven de 90% en op de foto bij de 100kg snatch. ik weeg 5kg lichter als verleden jaar maar even sterk.
Bodyweight 84,5kg @ 54 jaar
Snatch 90kg ✔️ 95kg ✔️100kg✖️
Clean&Jerk 115kg ✔️120kg✖️pressout 125kg✖️
2e plaats op een haar na. No 1 was 73kg.
:strip_exif()/f/image/GK60MKqMnC5bFAlWXIel7NVH.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/GyQhje8qFtX1gXeO8iRwmPe4.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/myNARqwwWLzXqSljG13M28ij.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ltF7h6zLEvE56lbJPVr8VKJP.jpg?f=fotoalbum_large)
Bodyweight 84,5kg @ 54 jaar
Snatch 90kg ✔️ 95kg ✔️100kg✖️
Clean&Jerk 115kg ✔️120kg✖️pressout 125kg✖️
2e plaats op een haar na. No 1 was 73kg.
:strip_exif()/f/image/GK60MKqMnC5bFAlWXIel7NVH.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/GyQhje8qFtX1gXeO8iRwmPe4.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/myNARqwwWLzXqSljG13M28ij.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ltF7h6zLEvE56lbJPVr8VKJP.jpg?f=fotoalbum_large)
6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput
Hee dat is bij mij om de hoek. Ziet er goed uit!
Zero compensation
Zeker weten, SS is met +5 pounds dus +2,5 kg wat met en oly-stang dus 2x 1,25 kg is.SoundOpus schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 11:30:
[...]
Misschien ben ik voor de OP te zwaar gestart, maar ik ben slechts met 25kg begonnen. Een olympische stang = 20kg + 2,5kg aan elke kant. Dat ging prima. Ik ga elke training +5kg omhoog op een oefening, omdat ik dacht dat dit de progressieve increment was bij Starting Strength. Misschien heb ik de pounds en lbs'en verkeerd geïnterpreteerd. De Sq, DL, BP gingen elke keer +5kg maar dat lukte mij bij de OP dus niet. Mogelijk moet ik bij de SP, BOR en zelf BP 2,5kg omhoog per keer?
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente | Proton $20 referral
Wees ook kritisch dat je werkelijk progressie boekt op meerdere vlakken. Met name de vorm is hierin ook bepalend;
Als je met veel (pijn) tijd en moeite de benodigde reps hebt kunnen voltooien, dan is het logischerwijs nog te zwaar om hoger te gaan. Je zou tegen je plateau kunnen zitten maar progressie zit m niet alleen in het gewicht op de stang. Maar ook in de tijd die je gebruikt tijdens het liften, en de rusttijd ertussen. (Halve reps doen we natuurlijk niet aan
)
Dat is eigenlijk het pure van Starting Strength. Het is qua programma erg simpel, maar er zit wel veel achter.
En er is ook licht aan het einde van de tunnel, want ze kennen ook verdere programmering als je toch vast loopt (te veel / vaak squats in een week, wanneer je daar je max gaat treffen)
Als je met veel (pijn) tijd en moeite de benodigde reps hebt kunnen voltooien, dan is het logischerwijs nog te zwaar om hoger te gaan. Je zou tegen je plateau kunnen zitten maar progressie zit m niet alleen in het gewicht op de stang. Maar ook in de tijd die je gebruikt tijdens het liften, en de rusttijd ertussen. (Halve reps doen we natuurlijk niet aan
Dat is eigenlijk het pure van Starting Strength. Het is qua programma erg simpel, maar er zit wel veel achter.
En er is ook licht aan het einde van de tunnel, want ze kennen ook verdere programmering als je toch vast loopt (te veel / vaak squats in een week, wanneer je daar je max gaat treffen)
Vergeet ook niet dat bij SS GOMAD hoort; gallon of milk per day (4.5 liter).
Zero compensation
Bij jonge mannen met ondergewicht in een tijd toen whey's nog niet zo toegankelijk waren ja. En daarbij melk in de USA veel minder duur was/is dan het in NL was/is.Internet Janny schreef op zondag 18 januari 2026 @ 13:28:
Vergeet ook niet dat bij SS GOMAD hoort; gallon of milk per day (4.5 liter).
Ergo, lichaamsgewicht in kg x2 = eiwit inname in gr per dag. Huidige kcal tellen + eiwitten en dan aanvullen met shakes en je zit wel goed als beginner.
1.4-1.6 g eiwit / kg lichaamsgewicht is het maximale begrijp ik uit veel schrijfsels, 2x kilo lichaamsgewicht is teveel.
Zit natuurlijk ook nog verschil tussen dierlijke eiwitten en plantaardige, niet elk eiwit is eiwit. Dus grofweg x2 aanhouden voor alle eiwitten maakt het rekenen ook makkelijker.Salvatron schreef op zondag 18 januari 2026 @ 22:33:
1.4-1.6 g eiwit / kg lichaamsgewicht is het maximale begrijp ik uit veel schrijfsels, 2x kilo lichaamsgewicht is teveel.
Ik zal er ook een kleine post-show update tegenaan gooien. Heb direct na m'n wedstrijd nog een fotoshoot gedaan ( 3 dagen erna) dus het strikte schema nog even volgehouden voor het beste resultaat op de shoot. Daarna langzaam begonnen met het verhogen van de calorie inname, maar waarschijnlijk niet snel genoeg. Nu, bijna 6 weken na m'n wedstrijd, ben ik nog steeds 2.5 tot 3 kilo lichter dan dat ik op het podium stond. Dat is uiteraard niet waar ik wil zijn. Er zitten wel een hoop mitsen en maren aan natuurlijk. Ten eerste wil ik na de wedstrijd mijn lichaam tijd geven om te herstellen, om er dan meteen 1000kcal extra tegenaan te gooien is niet de beste keus. Daarnaast wil ik niet meer traditioneel bulken, mijn vetpercentage moet nu het hele jaar door onder of op de 10% blijven. Daarom probeer ik nu het kantelpunt te vinden van het aantal calorieen dat ervoor gaat zorgen dat ik langzaam maar gestaag ga aankomen. Mijn doel is nu om tussen de 0.5 en 1 kilo per maand aan te komen, voor de komende anderhalf jaar. Vooralsnog lukt dat dus nog niet, maar ik blijf gestaag de inname opvoeren om het juiste punt/verhouding te vinden.
Huidige gewicht, 85 kilo, 185cm groot.
Kcal inname:
- Trainingsdag 3x > 3140 kcal
- Hoge trainingsdag 2x > 3700 kcal
- Rustdag 2x > 2427 kcal
* Foto's koud en leeg genomen
Huidige gewicht, 85 kilo, 185cm groot.
Kcal inname:
- Trainingsdag 3x > 3140 kcal
- Hoge trainingsdag 2x > 3700 kcal
- Rustdag 2x > 2427 kcal
![]() | ![]() |
[ Voor 29% gewijzigd door Heaget op 19-01-2026 08:43 ]
Ik heb er een gekocht. Staat sinds enkele weken in mijn werkkamer. Ook een beetje vanwege dezelfde redenen. Ik wilde weer gaan fitnessen, liefst deels begeleid of volgens een programnma maar heb een sch**thekel aan de sportschool. Idem voor mijn vrouw. Daarnaast sporten mijn twee zoons ook regematig en kunnen nu ook verschillende op maat gemaakte programma's volgen. Wel een flinke investering, maar kwalitatief wel erg goed materiaal. Ik heb de Speediance Gym Monster 2 Family+ gekocht inclusief roeibank zodat we ook onze cardio kunnen blijven doen. Als je iets wilt weten laat maar weten.Fraggert schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 12:44:
Hey luitjes,
Ondanks dat ik braaf de zoekfunctie heb losgelaten op de term “Speediance” vond ik hier helemaal niks over dit merk.
Ik zag een filmpje voorbijkomen (ik volg hem vanwege hardlopen) en zag iemand een reviewtje posten van een krachtstation dat werkt met electromagnetische weerstand.
Even voor de beeldvorming, jaren geleden krachttraining gedaan maar overweeg nu wat krachttraining bij het fietsen (ik mountainbike en vrouwlief fietst indoor) maar ook voor algehele conditie wil mijn vrouw wel eens wat met gewichten doen.
Eerder wel eens samen naar de gym gegaan maar dat vond ze niet veel.
Een krachtstation thuis is dus het overwegen waard voor ons en ik was beniuewd of iemand hier dit ding al eens heeft gezien of zelfs gehad of uitgeprobeerd.
[YouTube: Tried A Gym Monster 2 In My Home Gym. Does It Deserve A Space In Here?]
https://speediance.nl/pro...-2?variant=46047715393753
Ik ben serieus benieuwd wat jullie hier over weten
13-05-2016 15:00 | 08-11-2017 8:30 | 25-11-2024 13:47
Ha! ik had bijna de hoop opgegevenm0nk schreef op maandag 19 januari 2026 @ 10:30:
[...]
Ik heb er een gekocht. Staat sinds enkele weken in mijn werkkamer. Ook een beetje vanwege dezelfde redenen. Ik wilde weer gaan fitnessen, liefst deels begeleid of volgens een programnma maar heb een sch**thekel aan de sportschool. Idem voor mijn vrouw. Daarnaast sporten mijn twee zoons ook regematig en kunnen nu ook verschillende op maat gemaakte programma's volgen. Wel een flinke investering, maar kwalitatief wel erg goed materiaal. Ik heb de Speediance Gym Monster 2 Family+ gekocht inclusief roeibank zodat we ook onze cardio kunnen blijven doen. Als je iets wilt weten laat maar weten.
Waar het mij vooral om gaat is de algehele (bouw)kwaliteit. Dus niet alleen of de verf na 3 maand nog op het staal zit maar ook of de lagers niet al snel stuk zijn en de software gewoon te wensen over laat (zoals bevroren screens waar ik dus wel al wat over gelezen had.)
Maar zoals ik het lees ben je in elk geval te spreken over de machine met de eerste paar weken ervaring?
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
Met eiwitten is ook de kwaliteit belangrijk, eiwitten uit whey/vlees/zuivel is van hogere kwaliteit dan die uit brood o.i.d.Salvatron schreef op zondag 18 januari 2026 @ 22:33:
Het is daarom goed om de telling van 1,x gram (waarmee je wilt gaan kijken of het voor jou voldoende is) te doen op eiwitbronnen van hoge kwaliteit. Daarom is vaak de vuistregel 2 gram per 1 kilo lichaamsgewicht niet zo slecht.
Haha ja is ook geen apparaat wat je zomaar even koopt, zeker gezien de prijs. De bouwkwaliteit is echt top, ,de verpakking was goed en (bijna) alles is van hoogwaardig materiaal. Speakers zijn ook meer dan prima in v2. Alleen de standaard powergrips zijn wat plastic. Ben tot nu toe tevreden.Fraggert schreef op maandag 19 januari 2026 @ 10:35:
[...]
Ha! ik had bijna de hoop opgegeven![]()
Waar het mij vooral om gaat is de algehele (bouw)kwaliteit. Dus niet alleen of de verf na 3 maand nog op het staal zit maar ook of de lagers niet al snel stuk zijn en de software gewoon te wensen over laat (zoals bevroren screens waar ik dus wel al wat over gelezen had.)
Maar zoals ik het lees ben je in elk geval te spreken over de machine met de eerste paar weken ervaring?
Ik ben ook afgegaan op de niet gesponsorde reviews. Op boomer.. uh Facebook heb je een hele community waar de echte gebruikers hun ervaringen delen en die zijn overwegend positief.
Klein nadeel, de machine moet verbonden zijn met internet om van je profiel gebruik te kunnen maken. Valt dat weg dan heb je alleen guest mode en free lift. Je kan dan wel je workout blijven doen natuurlijk.
Leuke voor de jeugd is dat er ook gamification in zit. Je kunt badges etc verzamelen etc. Ook de partner mode is leuk zodat je samen je workout kunt doen met je eigen gewicht instellingen. Ik ben nu enkele weken bezig met een Core programma en merk al echt (fysiek) verschil. Ook in motivatie om door te blijven gaan..
[ Voor 11% gewijzigd door m0nk op 19-01-2026 10:46 ]
13-05-2016 15:00 | 08-11-2017 8:30 | 25-11-2024 13:47
ik denk dat 1.4-1.6 gram per kilo lichaamsgewicht al aan de ruime kant is voor veel mensen, waarschijnlijk hangt het er vanaf wat je doelen zijn en hoeveel je sportak0nnmgn schreef op maandag 19 januari 2026 @ 10:38:
[...]
Met eiwitten is ook de kwaliteit belangrijk, eiwitten uit whey/vlees/zuivel is van hogere kwaliteit dan die uit brood o.i.d.
Het is daarom goed om de telling van 1,x gram (waarmee je wilt gaan kijken of het voor jou voldoende is) te doen op eiwitbronnen van hoge kwaliteit. Daarom is vaak de vuistregel 2 gram per 1 kilo lichaamsgewicht niet zo slecht.
Zeker, maar we zitten in het krachtsport topic, dus ik ga er vanuit dat we vanuit dat oogpunt spreken.Salvatron schreef op maandag 19 januari 2026 @ 10:50:
[...]
ik denk dat 1.4-1.6 gram per kilo lichaamsgewicht al aan de ruime kant is voor veel mensen, waarschijnlijk hangt het er vanaf wat je doelen zijn en hoeveel je sport
Spreken we ook, 1.4-1.6 gram per kilo is maximaal, minder kan ook, maar hoe het dus met eiwitten zit die minder goed op worden genomen weet ik nietak0nnmgn schreef op maandag 19 januari 2026 @ 11:00:
[...]
Zeker, maar we zitten in het krachtsport topic, dus ik ga er vanuit dat we vanuit dat oogpunt spreken.
Heb je daar bronnen voor dat dat "maximaal" is? Er zijn m.i. zat studies die aantonen dat er niet echt een specifiek maximum is.Salvatron schreef op maandag 19 januari 2026 @ 13:51:
[...]
Spreken we ook, 1.4-1.6 gram per kilo is maximaal, minder kan ook, maar hoe het dus met eiwitten zit die minder goed op worden genomen weet ik niet
(bron: https://macrofactorapp.com/how-much-protein/, klik de linkjes voor de papers waarop dit is gebaseerd).
Belangrijkste daarbij is je doel en levensstijl.
[ Voor 4% gewijzigd door Sluuz op 19-01-2026 15:23 ]
PSN: Sluuz
Toch geestig om te zien dat dit na de zeker 15 jaar dat ik in dit topic mee ga nog steeds een punt van discussie isSluuz schreef op maandag 19 januari 2026 @ 15:22:
[...]
Heb je daar bronnen voor dat dat "maximaal" is? Er zijn m.i. zat studies die aantonen dat er niet echt een specifiek maximum is.
(bron: https://macrofactorapp.com/how-much-protein/, klik de linkjes voor de papers waarop dit is gebaseerd).
Belangrijkste daarbij is je doel en levensstijl.
Het is 4,5 liter volle melk. Gaat naast eiwit ook om vet zodat je sneller spiermassa aan kan komen. Gezond is het niet, maar het werkt welTrue schreef op zondag 18 januari 2026 @ 16:04:
[...]
Bij jonge mannen met ondergewicht in een tijd toen whey's nog niet zo toegankelijk waren ja. En daarbij melk in de USA veel minder duur was/is dan het in NL was/is.
Ergo, lichaamsgewicht in kg x2 = eiwit inname in gr per dag. Huidige kcal tellen + eiwitten en dan aanvullen met shakes en je zit wel goed als beginner.
Mag ik hier alsjeblieft ook even op inhaken. Dit is geen sport die je snel moet willen doen. Als je snel gaat dan komt dat 1 omdat je je gezondheid niet voorop zet (dan zeg ik het denk ik netjes binnen de regels van dit topic), of 2, omdat je teveel vet aanzet.
Opa neemt jullie even mee. Vroeger was het heel normaal om als richtlijn een halve kilo per week aan te komen, als je een bulk deed dan was dat waar je ongeveer voor wilde gaan. Mijn persoonlijke ervaring is dat die gedachte echt enorm averechts werkt.
Let op, ik baseer dit niet op onderzoek, maar mijn eigen ervaring. Beginner gains daargelaten is het onmogelijk om een halve kilo spiermassa per week aan te komen. Ik denk dat je in het beste geval maximaal 100gram per week aan spiermassa kan opbouwen.. Naast die 100gram spiermassa zet je dan dus 400gram vet/vocht per week aan. Doe dit 10 weken en je hebt 1 kilo spiermassa tegenover 4 kilo vet aangezet. Ja de weegschaal is omhoog gegaan EN je ziet er een stuk voller uit, maar dit is niet eeuwig vol te houden. Daarnaast komt met elke kilo vet ook een prijs, en dan kijk ik met name naar zaken als verminderde insuline gevoeligheid (dat is ook de reden waarom ik niemand met een BF van 15% of hoger aanraad om te bulken).
Ik zou echt iedereen aanraden om de 4.5 liter volle melk gedachte echt VER achter je te laten. Focus je in eerste instantie op je gezondheid, zoek daarna een balans in voeding, waar zit het kantelpunt waarop je langzaam aankomt, in de bulk dus maximaal een halve kilo per maand. Hou dit voor langere tijd vol. Als je 5 kilo spiermassa, en 1-2 kilo vet in een heel jaar aanzet heb je een totaal ander fysiek. Hou dit 2-3 jaar vol en je hebt een beter, gezonder en sterker lichaam dan 95% van alle mensen.
Nogmaals, krachtsport, fitness, bodybuilding is een "long game". Snelle gains komen met een prijs, slow but steady is absoluut the whey to go.
:strip_exif()/f/image/Yn6HlsY9jzZRgmyUK6jv5UXg.jpg?f=fotoalbum_large)
Toen opa nog 4 liter melk per dag dronk. Massief en sterk? Zeker! Maar ik heb ook de prijs betaald.
Opa neemt jullie even mee. Vroeger was het heel normaal om als richtlijn een halve kilo per week aan te komen, als je een bulk deed dan was dat waar je ongeveer voor wilde gaan. Mijn persoonlijke ervaring is dat die gedachte echt enorm averechts werkt.
Let op, ik baseer dit niet op onderzoek, maar mijn eigen ervaring. Beginner gains daargelaten is het onmogelijk om een halve kilo spiermassa per week aan te komen. Ik denk dat je in het beste geval maximaal 100gram per week aan spiermassa kan opbouwen.. Naast die 100gram spiermassa zet je dan dus 400gram vet/vocht per week aan. Doe dit 10 weken en je hebt 1 kilo spiermassa tegenover 4 kilo vet aangezet. Ja de weegschaal is omhoog gegaan EN je ziet er een stuk voller uit, maar dit is niet eeuwig vol te houden. Daarnaast komt met elke kilo vet ook een prijs, en dan kijk ik met name naar zaken als verminderde insuline gevoeligheid (dat is ook de reden waarom ik niemand met een BF van 15% of hoger aanraad om te bulken).
Ik zou echt iedereen aanraden om de 4.5 liter volle melk gedachte echt VER achter je te laten. Focus je in eerste instantie op je gezondheid, zoek daarna een balans in voeding, waar zit het kantelpunt waarop je langzaam aankomt, in de bulk dus maximaal een halve kilo per maand. Hou dit voor langere tijd vol. Als je 5 kilo spiermassa, en 1-2 kilo vet in een heel jaar aanzet heb je een totaal ander fysiek. Hou dit 2-3 jaar vol en je hebt een beter, gezonder en sterker lichaam dan 95% van alle mensen.
Nogmaals, krachtsport, fitness, bodybuilding is een "long game". Snelle gains komen met een prijs, slow but steady is absoluut the whey to go.
:strip_exif()/f/image/Yn6HlsY9jzZRgmyUK6jv5UXg.jpg?f=fotoalbum_large)
Toen opa nog 4 liter melk per dag dronk. Massief en sterk? Zeker! Maar ik heb ook de prijs betaald.
[ Voor 10% gewijzigd door Heaget op 20-01-2026 09:19 ]
Is of je aankomt of afvalt alleen een kwestie van calorieën erin, calorieën eruit? Ik ben onverwacht lichter geworden, terwijl ik volgens de app rond de 3000 kcal per dag eet. Geen idee waar het aan licht.
Yep. 'Calorieën eruit' is onderhevig aan een enorme hoeveelheid factoren, maar uiteindelijk kun je geen massa aankomen in een calorietekort. Los daarvan kan de hoeveelheid water die je vasthoudt een behoorlijk effect op de weegschaal hebben.Salvatron schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 10:21:
Is of je aankomt of afvalt alleen een kwestie van calorieën erin, calorieën eruit? Ik ben onverwacht lichter geworden, terwijl ik volgens de app rond de 3000 kcal per dag eet. Geen idee waar het aan licht.
Zoutinname (+ water), glycogeen (opslag van carbs in je spieren), ontlasting.Salvatron schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 10:21:
Bij het tracken van je gewicht is het erg belangrijk dat je je niet laat afleiden door dagelijkse fluctuaties maar kijkt naar de trend.
Voorbeeld: ik moet ongeveer 1x per 3-4 dagen naar de wc (altijd al zo geweest). Als ik in een cut zit heeft dat enorm veel impact op mijn dagelijkse gewicht. Dagen dat ik niet ga leiden tot een vrij constant gewicht en die ene dag dat ik ben geweest zakt het dan ineens flink omlaag. Tenzij ik die dag dan weer flink zout heb gegeten en veel water vasthou, dan blijft het ook op die dag vrij constant.
Met de hoeveelheid water heb ik ook rekening gehouden, dan heb ik nog steeds een aantal kilo. Vroeger (10 jaar geleden oid) woog ik rond de 90 kilo, nu rond de 80, dit was een paar maanden geleden nog 84. Laatst was het zelfs 78 kilo. Het is consistent lichter, dus niet alleen dagelijkse fluctuaties. Ik dacht dat het misschien komt doordat ik niet veel "zware" compounds meer doe, zoals deadliften waardoor de spiermassa afneemt.WoutF schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 10:27:
[...]
Yep. 'Calorieën eruit' is onderhevig aan een enorme hoeveelheid factoren, maar uiteindelijk kun je geen massa aankomen in een calorietekort. Los daarvan kan de hoeveelheid water die je vasthoudt een behoorlijk effect op de weegschaal hebben.
Zou zomaar kunnen, als je dat nergens écht mee compenseert dan zou je zomaar kracht en massa kunnen verliezen zonder dat je het echt door hebt.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
"ik moet ongeveer 1x per 3-4 dagen naar de wc"Sluuz schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 11:03:
[...]
Zoutinname (+ water), glycogeen (opslag van carbs in je spieren), ontlasting.
Bij het tracken van je gewicht is het erg belangrijk dat je je niet laat afleiden door dagelijkse fluctuaties maar kijkt naar de trend.
Voorbeeld: ik moet ongeveer 1x per 3-4 dagen naar de wc (altijd al zo geweest). Als ik in een cut zit heeft dat enorm veel impact op mijn dagelijkse gewicht. Dagen dat ik niet ga leiden tot een vrij constant gewicht en die ene dag dat ik ben geweest zakt het dan ineens flink omlaag. Tenzij ik die dag dan weer flink zout heb gegeten en veel water vasthou, dan blijft het ook op die dag vrij constant.
holy shit
Dat is een correcte beschrijving van hoe dat voelt jaTrue schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 13:52:
[...]
"ik moet ongeveer 1x per 3-4 dagen naar de wc"
holy shit
Eens met @Heaget over aankomen in spiermassa. Je hebt niet veel nodig boven je onderhoud.
Ik was ooit 97kg op 174cm. Dat vet moest er ook weer af. Toen trainde ik ook nog eens 5 tot 6 maal per week.
Nu een dikke tien jaar later... Nu in een cut..
Tussen de 2070 en 2150 kcal. 78,5kg op 1,74cm.
Vele na leaner en massiever wat betreft spiermassa. Zet nog steeds aan.
En dat op driemaal per week full body met twee werksets per oefening per dag.
Ik heb zowaar een leven buiten de gym opgebouwd, waar ik nu met minder veel meer resultaat heb.
Kwaliteit boven kwantiteit.
Ik was ooit 97kg op 174cm. Dat vet moest er ook weer af. Toen trainde ik ook nog eens 5 tot 6 maal per week.
Ik heb zowaar een leven buiten de gym opgebouwd, waar ik nu met minder veel meer resultaat heb.
If someone begins with uncertainty, experience will eventually lead to certainty. But what defines certainty?
Mag ik vragen naar jouw schema? Meeste wat ik online kan vinden is upper / lower en dan kom je op 4 dagen. Maar 3 is echt m’n max op dit moment in mijn levensfase.Tatsu schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 19:23:
Eens met @Heaget over aankomen in spiermassa. Je hebt niet veel nodig boven je onderhoud.
flipm0de ! flipm0de is the greatest!!!!!!!!
Beste schoenen ooit. Ik heb ook van die oude zwart wit rode Adidas die op zijn en had nieuwe lifters gekocht. Wat smaller dan de oude maar ik dacht dat ze moesten uitlopen. Kreeg opeens savonds kramp in mijn voeten na trainen. Oude paar gepakt en geen last meer. Toen nog een ander paar van Adidas geprobeerd maar hetzelfde probleem.KillaZ schreef op maandag 19 januari 2026 @ 15:51:
@Zuluman Tevreden over die schoenen? Heb je die met de brede leest?Mijn 14 jaar oude Adidasjes zijn helaas aan het afbrokkelen
Deze TYR schoenen zitten echt perfect. Totaal geen issues meer met mijn voeten. Ik sta veel stabieler en kan nu in deze schoenen een tripod maken. Ook geen last meer van krampen in mijn voeten.
Had al veel posts van squat university voorbij zien komen over gezonde voeten. Mijn bunions werden met de jaren groter. Ik had geen last/pijn maar dacht wel aan een correctie. Ik heb al mijn smalle schoenen weg gedaan. Ik draag alleen brede schoenen. Mijn adidas ZX bv zijn breed genoeg. Ik merk dat mijn bunions een stuk minder zijn en ik blootsvoets steviger sta.
6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput
Ik denk wel dat ik een idee heb, maar hoe schat je ongeveer in wat je werksets zijn? Gebruik je RPE of kijk je naar voorgaande workouts wat je daar hebt gedaan? Daar bedoel ik dan mee, wanneer bepaal je dat je van warm-up sets naar werksets gaat?Tatsu schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 19:23:
Krijg je geen grote honger of eetbuien met zo weinig calorieen, en zoveel training?Tatsu schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 19:23:
Voorgaande workouts, en dan nog met periodisaties. Heb eerst aan het begin een 5 en test gedaan, rep ranges ingeschoten en Dan het verval analyseren in de tweede set.Heaget schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 08:50:
[...]
Ik denk wel dat ik een idee heb, maar hoe schat je ongeveer in wat je werksets zijn? Gebruik je RPE of kijk je naar voorgaande workouts wat je daar hebt gedaan? Daar bedoel ik dan mee, wanneer bepaal je dat je van warm-up sets naar werksets gaat?
In ieder geval, dat doet mijn coach voor me. 😁
En ik was een beetje special, ik ging gelijk een werkset in. Tegenwoordig warm ik licht op met 50 tot 60 procent van de werkset voor een rep of 8. Ik word ook ouder..
Eerst even het honger gedeelte..Salvatron schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 12:06:
[...]
Krijg je geen grote honger of eetbuien met zo weinig calorieen, en zoveel training?
Ik verdeel het over vier grote maaltijden. Ik let op bulkvoer, dus hoog volume, goed vullend en laag calorisch.
Aardappelen ipv rijst, veel groentes.
Eerst eet ik mijn vlees en groentes, daarna de carbs.
Ik drink ook meer water. Let meer op slaap en stressmanagement.
Dan het psychologische gedeelte..
Ik ben er meer aan gewend. Ik ben toch wel bezig als ondernemer.
Heb meer last van het kouder zijn, maar dan gebruik ik wat chilipepers voor in mijn thee of koffie.
Verder vooral wat bewegen, en niet te lang inactief blijven.
's ochtends sporten helpt ook.
Het vele trainen? 3 maal per week krachttraining vind ik niet veel.
Dat mag. Alleen ben ik eerder benieuwd naar je doelstellingen.Flipm0de schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 19:32:
[...]
Mag ik vragen naar jouw schema? Meeste wat ik online kan vinden is upper / lower en dan kom je op 4 dagen. Maar 3 is echt m’n max op dit moment in mijn levensfase.
Het schema hoeft helemaal niet bij je te passen.
Ik heb een typisch bodybuild doelstelling. Op straks mijn 43ste buffer met een sixpack mijn leven leiden.
Als die van jou fitness of vitaler worden is, kun je nog beter af zijn met tweemaal full body en een handige oefeningselectie bijvoorbeeld.
Ps. Foto voor de leuk.
[ Voor 71% gewijzigd door Tatsu op 21-01-2026 21:21 ]
If someone begins with uncertainty, experience will eventually lead to certainty. But what defines certainty?
Neem je aardappelen ipv rijst vanwege de calorieën?Tatsu schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 21:04:
Aardappelen ipv rijst, veel groentes.
Voor dezelfde aantal kcal kan ik qua volume meer aardappelen eten dan rijst. Wat beter vult.
Jaaaa dat is een andere doelstelling iddTatsu schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 21:04:
[...]
[...]
Dat mag. Alleen ben ik eerder benieuwd naar je doelstellingen.
Het schema hoeft helemaal niet bij je te passen.
Ik heb een typisch bodybuild doelstelling. Op straks mijn 43ste buffer met een sixpack mijn leven leiden.
Als die van jou fitness of vitaler worden is, kun je nog beter af zijn met tweemaal full body en een handige oefeningselectie bijvoorbeeld.
Welke schoenen heb je precies? Mijn voeten zijn ook nogal breed, dus gezien jouw verhaal matchen jouw schoenen misschien wel met mijn behoefte. Overigens squat ik nu vaak op sokken, maar geen idee wat dat (niet) doet voor bunions...Zuluman schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 19:47:
[...]
Beste schoenen ooit. Ik heb ook van die oude zwart wit rode Adidas die op zijn en had nieuwe lifters gekocht. Wat smaller dan de oude maar ik dacht dat ze moesten uitlopen. Kreeg opeens savonds kramp in mijn voeten na trainen. Oude paar gepakt en geen last meer. Toen nog een ander paar van Adidas geprobeerd maar hetzelfde probleem.
Deze TYR schoenen zitten echt perfect. Totaal geen issues meer met mijn voeten. Ik sta veel stabieler en kan nu in deze schoenen een tripod maken. Ook geen last meer van krampen in mijn voeten.
Had al veel posts van squat university voorbij zien komen over gezonde voeten. Mijn bunions werden met de jaren groter. Ik had geen last/pijn maar dacht wel aan een correctie. Ik heb al mijn smalle schoenen weg gedaan. Ik draag alleen brede schoenen. Mijn adidas ZX bv zijn breed genoeg. Ik merk dat mijn bunions een stuk minder zijn en ik blootsvoets steviger sta.
Ik ben nu benieuwd, wat is je doel, hoe is je training nu, en waarom wil je dat eventueel veranderen?Flipm0de schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 08:47:
[...]
Jaaaa dat is een andere doelstelling idd.
mijn doel is fitter worden, wat afvallen en wat strakker worden. Ben 175 met 67 kilo. Sporten gaat wel okay, merk dat de uitdaging vooral eten is. Gezond eten, er is altijd wel wat te snacken in huis door de kinderen. Daar ga ik savonds dan op los.Heaget schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 14:55:
[...]
Ik ben nu benieuwd, wat is je doel, hoe is je training nu, en waarom wil je dat eventueel veranderen?
Doe nu een 4 dagen split schema met upper/lower/upper/lower. Ik merk alleen dat de vierde dag per week er vaak niet van komt. Merk wel vooruitgang in sommige lifts sinds ik ben begonnen, anderen wat minder.
Nu ik dit opschrijf besef ik dat ik de vierde dag ook weer als de eerste dag kan doen, bijvoorbeeld.
ideaal zou zijn, als voorbeeld:
Ma Upper
Di Lower
Do Upper
Vrij Lower
Ik mis nu vaak een dag. Maar wat ik natuurlijk ook kan doen is niet in weken denken maar gewoon in trainingsdagen. Dat als ik de Lower op vrijdag mis, ik maandag dan niet "reset" met Upper maar de Lower doe en reeks afmaak, en dinsdag dan weer de een nieuwe reeks begin.
Of zeg ik nu iets heel doms.
@Flipm0de
Hoe is je eetpatroon? Ik merk bijvoorbeeld dat als ik maar vol genoeg zit in de avond het snacken niet aantrekkelijk is. Als ik een dag of 2 met de pet ernaar gooi merk ik dat ik savonds ook meer wil snacken. Meal timing is hierin gewoon best belangrijk, probeer voor jezelf vast te stellen wanneer de trek komt, en plan een half uur daarvoor een maaltijd in, hoeft niet eens groot te zijn, maar dan eet je wel bewust.
Wat je training betreft kun je precies doen wat je zelf omschrijft, zo doe ik het zelf ook. Ik heb 5 trainingsdagen in mijn schema, wanneer ik die uitvoer en met hoeveel rustdagen ertussen is niet belangrijk. Pas als ik alle 5 de dagen heb gehad begin ik weer bij dag 1. Dat kan na 5 dagen zijn, dat kan ook na 7 of 8 dagen zijn.
Hoe is je eetpatroon? Ik merk bijvoorbeeld dat als ik maar vol genoeg zit in de avond het snacken niet aantrekkelijk is. Als ik een dag of 2 met de pet ernaar gooi merk ik dat ik savonds ook meer wil snacken. Meal timing is hierin gewoon best belangrijk, probeer voor jezelf vast te stellen wanneer de trek komt, en plan een half uur daarvoor een maaltijd in, hoeft niet eens groot te zijn, maar dan eet je wel bewust.
Wat je training betreft kun je precies doen wat je zelf omschrijft, zo doe ik het zelf ook. Ik heb 5 trainingsdagen in mijn schema, wanneer ik die uitvoer en met hoeveel rustdagen ertussen is niet belangrijk. Pas als ik alle 5 de dagen heb gehad begin ik weer bij dag 1. Dat kan na 5 dagen zijn, dat kan ook na 7 of 8 dagen zijn.
Je kunt inderdaad gewoon altijd upper en lower afwisselen, ongeacht het aantal trainingsdagen per week. Tenzij je krachttraining combineert met een andere sport. Dan kunnen trainingen, bv een fietstraining na een lower, elkaar in de weg zitten.Flipm0de schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 16:09:
[...]
mijn doel is fitter worden, wat afvallen en wat strakker worden. Ben 175 met 67 kilo. Sporten gaat wel okay, merk dat de uitdaging vooral eten is. Gezond eten, er is altijd wel wat te snacken in huis door de kinderen. Daar ga ik savonds dan op los.
Doe nu een 4 dagen split schema met upper/lower/upper/lower. Ik merk alleen dat de vierde dag per week er vaak niet van komt. Merk wel vooruitgang in sommige lifts sinds ik ben begonnen, anderen wat minder.
Nu ik dit opschrijf besef ik dat ik de vierde dag ook weer als de eerste dag kan doen, bijvoorbeeld.
ideaal zou zijn, als voorbeeld:
Ma Upper
Di Lower
Do Upper
Vrij Lower
Ik mis nu vaak een dag. Maar wat ik natuurlijk ook kan doen is niet in weken denken maar gewoon in trainingsdagen. Dat als ik de Lower op vrijdag mis, ik maandag dan niet "reset" met Upper maar de Lower doe en reeks afmaak, en dinsdag dan weer de een nieuwe reeks begin.
Of zeg ik nu iets heel doms.
M’n eetpatroon is slecht. Verbaas me soms echt dat ik niet flink overgewicht heb met alle rotzooi die ik eet.Heaget schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 16:28:
@Flipm0de
Ben het nu een tijdje aan het tracken, dat is af en toe wel een wtf maar geeft wel inzicht. Mayonaise bijvoorbeeld, of sommige koekjes. Dan, als je dan toch iets “slechts” eet kan je beter voor chips gaan omdat het qua volume meer is dan 1 koekje wat in 20 seconden op is.
Tja daar gaat het sowieso mis, of je nu chips of een koekje pakt. Als je laag in je kcal zit pak dan een boterham een keer wat anders met kaas en komkommer of wat sambal of bak een eitje voor op een boterham. Vult ook prima maar minder slecht dan een paar koekjes of chips.Flipm0de schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 11:56:
[...]
M’n eetpatroon is slecht. Verbaas me soms echt dat ik niet flink overgewicht heb met alle rotzooi die ik eet.
Ben het nu een tijdje aan het tracken, dat is af en toe wel een wtf maar geeft wel inzicht. Mayonaise bijvoorbeeld, of sommige koekjes. Dan, als je dan toch iets “slechts” eet kan je beter voor chips gaan omdat het qua volume meer is dan 1 koekje wat in 20 seconden op is.
Wat een gezellig gesprekje tussen twee sale consultants van speediance nederland 😜Fraggert schreef op maandag 19 januari 2026 @ 10:35:
[...]
Ha! ik had bijna de hoop opgegevenThanks voor je reactie, zeer gewaardeerd
![]()
Voor alle andere tweakers die thuis een volledige workout willen doen: koop gewoon een barbell met wat platen, een powerrack en een roeiapparaat (voor als je ook cardio wil) en dan ben je 1000 euro goedkoper uit en ben je verzekerd van progressive overload itt het magneten gezeik waarbij de weerstand geleidelijk afneemt en je dus niet weet wat je aan het doen bent.
Of mensen die in het apparaat een prima compromis zien tussen prijs, ruimte en mogelijkheden? Ik snap het wel. Voor jouw suggestie zou ik ook geen ruimte hebben.Exo81 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 20:29:
[...]
Wat een gezellig gesprekje tussen twee sale consultants van speediance nederland 😜
Sidenote: de degradatie van magneten is echt niet zo sterk, afhankelijk van de omgeving. Binnen is de temperatuur relatief constant en mild, dus het zal max een paar procent of minder over de hele levensduur zijn.
Je eerlijkheid is mooi, en je weet dus zelf ook dat het beter kan. Je zou eens kunnen proberen om elke 3 uur een maaltijd te eten, hoeft niet eens volgens een vast schema, maar gewoon beginnen met structureel iets te eten. Als je merkt dat dat goed gaat kun je langzaam gaan kijken naar wat je moet eten. Natuurlijk is een koekje of chips geen maaltijd, probeer wel keuzes te maken die enigszins logisch zijn voor het doel wat je hebt.Flipm0de schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 11:56:
M’n eetpatroon is slecht. Verbaas me soms echt dat ik niet flink overgewicht heb met alle rotzooi die ik eet.
Mijn whey is weer bijna op.. Wat raden jullie aan? Gebruik de laatste jaren de whey van XXL, maar begint laatste tijd ook prijzig te worden (95 euro voor 4kilo).
Is er iets wat lekker smaakt (kies meestal banaan of aardbei) voor geen achterlijk bedrag?
Is er iets wat lekker smaakt (kies meestal banaan of aardbei) voor geen achterlijk bedrag?
Ik gebruik Kruidvat whey. Vaak 1+1 aanbiedingen, vaak genoeg om als de bodem in zicht komt nieuwe te kunnen bestellen met korting, wat het uitermate betaalbaar maakt.
Ik vind chocola en vanille goed te doen, banaan matig en aardbei ronduit vies.
Ik vind chocola en vanille goed te doen, banaan matig en aardbei ronduit vies.
Hmm Kruidvat (en Action) klinkt in mijn hoofd gewoon dat het niet zo goed is.. Mogelijk dat het gewoon hetzelfde verder is als bij Upfront / XXL etc
Op de bus van Kruidvat staat gewoon een lijst van de ingredienten en hun aandeel in het product. Ik kan me niet voorstellen dat dat niet klopt bij een partij als Kruidvat. Als je vervolgens naar die ingredienten kijkt, is het volgens mij prima spul. Ook de hoeveelheid eiwit per kcal heb ik vergeleken en was vergelijkbaar of beter dan bij andere merken. Tenzij iemand een overtuigend argument heeft waarom andere merken beter zijn, blijf ik bij Kruidvat.
Ik bestel met regelmaat bij Zumub, zit in Portugal. Daar haal ik vaak 4 kg whey choco/vanille rond de €65. Even aanmelden voor de nieuwsbrief dan krijg je altijd korting. Goedkoper kan ik het niet vinden en het is prima spul.Mime010 schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 15:59:
Mijn whey is weer bijna op.. Wat raden jullie aan? Gebruik de laatste jaren de whey van XXL, maar begint laatste tijd ook prijzig te worden (95 euro voor 4kilo).
Je kunt het allicht eens proberen. Uiteindelijk zal de hoeveelheid eiwit wel grotendeels kloppen, daar zit het verschil niet. Qua oplosbaarheid, smaak en hoe je lichaam er op reageert kunnen er grote verschillen tussen merken zitten dus dat is altijd een persoonlijke kwestie.Mime010 schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 16:13:
Hmm Kruidvat (en Action) klinkt in mijn hoofd gewoon dat het niet zo goed is.. Mogelijk dat het gewoon hetzelfde verder is als bij Upfront / XXL etc
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik vond de whey van de Kruidvat ook prima, smaak viel me niets tegen. Ik heb nu erwteneiwit isolaat van bulk, nog nooit zo’n smerige shake gehad.
[ Voor 4% gewijzigd door Eijsbeer op 28-01-2026 06:06 ]
Prima spul inderdaad.Gineau schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 16:24:
[...]
Ik bestel met regelmaat bij Zumub, zit in Portugal. Daar haal ik vaak 4 kg whey choco/vanille rond de €65. Even aanmelden voor de nieuwsbrief dan krijg je altijd korting. Goedkoper kan ik het niet vinden en het is prima spul.
Ik geef qua smaak nog wel de voorkeur aan hsnstore, ook vaak aanbiedingen. De chocolade caramel is mijn favoriet.
Erwteneiwit is smaakt, naar mijn mening, echt voor geen meter. Soort van karton. Vind de chocolade van zumub ook niet heel lekker, heb er nog een te gaan met de smaak vanille. Ben benieuwd hoe die smaakt.Eijsbeer schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 20:25:
Ik vond de whey van action ook prima, smaak viel me niets tegen. Ik heb nu erwteneiwit isolaat van bulk, nog nooit zo’n smerige shake gehad.
MacBook Pro 13" 2017 512GB iPhone 13 Pro 128GB
Witte chocolade van HSNKW25 schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 22:03:
[...]
Erwteneiwit is smaakt, naar mijn mening, echt voor geen meter. Soort van karton. Vind de chocolade van zumub ook niet heel lekker, heb er nog een te gaan met de smaak vanille. Ben benieuwd hoe die smaakt.
Als je persé mayonaise (of fritessaus) moet (moet ik ook
https://www.ah.nl/product...wi194759/remia-friteslijn
5,3 gr vet en 99 kcal per 100 ml (vs. Remia Fritessaus Classic met 26 g vet en 295 kcal per 100 ml).
Smaakt natuurlijk wat anders, maar beter iets dan niets.
Maar is één derde hoeveelheid échte fritessaus dan niet gewoon lekkerder? Ik heb liever minder maar echt goed dan matig zonder rem.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Na slechts enkele weken trainen merk ik dat mijn trouwring beschadigd raakt. Het komt de barbell en knurling. De trouwring afdoen voor de training is bijna onmogelijk en daardoor veel gedoe. Heeft iemand tips hoe ik de beschadiging kan beperken zonder elke keer de ring af te moeten doen?
Sporttape.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Misschien toch eens kijken of je die ring wat kan laten oprekken? Ik doe mijn ring altijd af met sporten en klussen.SoundOpus schreef op maandag 2 februari 2026 @ 09:35:
Na slechts enkele weken trainen merk ik dat mijn trouwring beschadigd raakt. Het komt de barbell en knurling. De trouwring afdoen voor de training is bijna onmogelijk en daardoor veel gedoe. Heeft iemand tips hoe ik de beschadiging kan beperken zonder elke keer de ring af te moeten doen?
Als die makkelijker afgaat is het een stuk minder gedoe om hem af te doen voor je sessie.
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
Beetje zeep. Ringen omhouden is echt kut met barbells en grips enzo.
Zero compensation
Waarom is dat bijna onmogelijk?SoundOpus schreef op maandag 2 februari 2026 @ 09:35:
De trouwring afdoen voor de training is bijna onmogelijk
Let op:
Het bespreken van AAS (Androgenic-anabolic steroids) is niet toegestaan, zie ook Sport Beleid:
Het bespreken van AAS (Androgenic-anabolic steroids) is niet toegestaan, zie ook Sport Beleid:
Het bespreken van steroïden (AAS aka Androgenic-anabolic steroids) is niet toegestaan. Wanneer je het wil gebruiken, wees voorzichtig en vraag advies aan mensen met ervaringen.
:strip_exif()/f/image/GfugwX8vN6zuFw6otXQ6PZTP.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/2RlQLviRhShheaPLwuF2Ub0P.jpg?f=fotoalbum_tile)