Ik gooi m'n weekschema weer eens lekker op de schop. Ik heb weer eens last van m'n onderarm en ik ben er klaar mee. Het komt ook simpelweg doordat ik veel barbell oefeningen heb vervangen door dumbbells omdat ik thuis train. Ik heb m'n huidige schema eens in ChatGPT gegooid om te laten analyseren:
De kernproblemen:
Extreem hoge absolute gripbelasting
Veel unilateraal dumbbellwerk
Veel oefeningen rond falen (3×7 op grens)
Hoge overlap van grip-intensieve patronen binnen dezelfde week
Cut / herstelbeperking in het recente verleden2. Waar het mechanisch misgaat (belangrijk inzicht)
Gripbelasting ≠ “hoe zwaar voelt het”
Gripbelasting =
gewicht × tijd × unilateraal × falen × frequentie
En bij jou stapelt dat zich extreem op.
Voorbeeld (walking lunges):
27 kg per dumbbell
unilateraal
3×8 per been
langdurige isometrische grip
➡️ Dit is zwaarder voor je onderarm dan deadlifts met straps.Primair probleem (nu stoppen / aanpassen)
Walking lunges – 27 kg per dumbbell
Hoogste cumulatieve gripbelasting in je schema
Geen spieropbouwvoordeel t.o.v. barbell-varianten
Moet eruit
Inverse Zottman curls – 20 kg
Excentrische supinatie + zwaar gewicht
Klassieke elleboogkiller
Nu ongeschikt
EZ curls / drag curls 36–39 kg
Supinatie + falen + volume
Te zwaar voor pezen in 3×7-structuur
Concentration curls – 30 kg
Abnormaal zwaar voor deze oefening oneens, in m'n betere jaren zat ik vaak op 32-33 en had ik minder snel last van pijn dan bijv oefeningen met de EZ bar
Zeer hoge peesstress
Single-arm DB rows – 35 kg
Lang vasthouden
Unilateraal
Vaak tot grens
Tja, het resultaat is dat het wel grotendeels klopt, ik zoek al heel lang met trainen de grenzen op. Ik wil gewoon niet in de safezone zitten (als ik niet overbelast ben

). Thuistraining is hierdoor wel ruk vanwege die gripbelasting. Ik heb nog geen mooi alternatief voor:
- pull/chin ups (heb geen deurpost beschikbaar en er is geen ruimte voor een pull up machine, ook niet de opvouwbare)
- barbell squats/lunges/bulgarian (heb nu dumbell, ik kan niet met barbells flikkeren op de zolder, dan heb ik ruzie thuis)
Wat ChatGpt van mijn 3x fullbody schema nu maakt:
Dag 1: Push + Benen (lage gripbelasting)
Bench press (barbell) - 3×6–8 @ 65–70 kg
Dumbbell bench press (plat) - 3×8–10 @ 28–30 kg per dumbbell
EZ shoulder press (staand of zittend) 3×6–8 @ 27–30 kg totaal
Lean-in lateral raise 3×12–15 @ 8–10 kg per dumbbell haat aan deze oefening
Goblet squat (tempo) 4×8 @ 40–45 kg dumbbell
Hip thrust (barbell of dumbbell) 3×10 @ 60–80 kg (barbell) of 1 zware dumbbell (40–45 kg)Dag 2 – Pull (onderarm-vriendelijk)
1. Chest-supported dumbbell row (platte bench) Liggend op de bank, borst ondersteund 4×8–10 @ 26–30 kg per dumbbell (ipv meadows row)
2. Dumbbell pullover (plat) 3×8–10 @ 36–40 kg
3. Reverse flyes (plat of staand) 3×12–15 @ 8–10 kg per dumbbell
4. Hammer curl (enige bicepswerk) 3×10–12 @ 12–16 kg per dumbbell
5. EZ triceps curl (rugliggend) 3×8–10 @ 25–27 kg totaal
6. Core (plank / side plank) 3 setsDag 3 – Full body (matig, stil)
1. Romanian deadlift (optioneel) 3×6–8 @ 60–70 kg
2. Dumbbell bench press (zwaar) 3×6–8 @ 30–32 kg per dumbbell
3. T-bar row (licht!) 3×8–10 @ 30–35 kg totaal (straps sterk aanbevolen)
4. Arnold press 3×8–10 @ 16–18 kg per dumbbell
5. Standing calf raises 4×12–15 @ 20–25 kg per dumbbell
6. Side bends 3×12 @ 20–25 kg per dumbbell
Goed, dit verandert dus de full body routine naar specifieke spiergroepen. Dat oude schema heb ik ingezet omdat ik regelmatig moe was en toch alle spiergroepen kon trainen. 3 dagen is voor mij ook de max. Naast herstel ook om het hier gezellig te houden ipv "je bent elke avond aan het sporten

".
Wat denken jullie van die opzet? Ik vind het wel erg licht met hoge reps, wat meer lijkt op conditioneel trainen dan m'n doel: functioneel sterk zijn. Daar vond ik m'n reps wel ideaal voor: 3x7 hou ik in mn oude schema aan. En die suggestie van core plank? Meh. En Chest-supported dumbbell row laat ik wel op Meadow Row, die gaat altijd wel lekker.
Ik zit sowieso nu in de laatste 1-2 maand cut (afhankelijk tevredenheid, buikomtrek was 90cm, gegaan naar 83.5, doel is 78cm) en door m'n overbelasting ben ik cardioboxen (30 min) gaan combineren met afsluitend max 3-4 KT oefeningen. Ik merk dat die intense cardio me wel helpt met krachttraining, voel me veel beter opgewarmd (joh

). Uiteraard zou een volledig schema niet lukken, dan is de energie gewoon op. Die cardio haal ik ook weer eruit als ik weer hersteld ben.