Een wat verlate reactie, maar ik wilde ervoor aan de pc zitten om een fatsoenlijk lopend verhaal te kunnen typen.
En op voorhand excuses voor de enorme lapt tekst. Een uitgebreide post krijgt een uitgebreid antwoord

Huidige stats:
40 jaar
170cm lang
65,5kg
Na de carnaval (midden maart) besloten dat ik weer wat aan beweging moest gaan doen. In de jaren thuis wat dingen bij elkaar verzamelt*, zodat ik thuis krachtsport kan doen. Voornaamste reden om dat op te pikken was een terugkerende verkramping van de rechterbilspier en bovenbeen. Voelde als periformis syndroom, maar was het niet volgens de fysiotherapeut. Toen ben ik van geen sport/beweging, naar dagelijks een korte wandeling van 20-40 minuten gegaan. Dat gaf duidelijk verbetering in de klachten die ik had. Ook een andere stoel op het werk droeg daar aan bij.
* Ik heb 4 dumbbell stangen, een EZ-bar, een Pull-up bar aan het plafond, een verstelbaar bankje en een Aerobic step. Qua schijven heb ik de keuze uit 4x; 0.5, 1, 2, 3, 5 en 10kg.
Na een weekje of 2 ben ik ook begonnen met krachtsport en wat meer eiwitten eten (in de vorm van shake, reep en kwark met noten). Ik begon met Starting Strength 3x/week (Squat, OHP/Bench, Deadlift/Chin-up). Dat ging wel prima, maar na 2 weken kreeg ik een blessure. Niet zozeer tijdens het sporten, maar wellicht ermee samenhangend. Korte verhaal is dat ik met alle macht een vastgeklemde fietsaccu onder de bagagedrager uit wilde trekken, met als gevolg een blessure van de Serratus Anterior. Diezelfde dag nog een zware sessie krachttraining gedaan, met als gevolg flink toenemende klachten in die regio. Ik kon niet meer op m'n rug, zij of borst liggen en was zodoende ruim 4 weken uit de running.
24-4 ben ik weer voorzichtig begonnen met een eenvoudige sessie kracht (3 oefeningen). 3-5 is dat veranderd in een uitgebreide sessie (6 oefeningen), maar nog wel licht in gewicht. Langzaam opgebouwd tot ik sinds 24-5 weer trainde met max gewicht tot failure in de laatste set.
Ok, als ik het nu even samengevat zie, ben ik dus eigenlijk pas 1 maand onderweg ipv 2 maanden, oeps

Newbiegains klinkt altijd leuk, maar als je al wat ouder bent kun je daar ook niet zomaar vanuit gaan. Het lastige van futloosheid is wel dat dat een symptoom is van ook heel veel andere zaken, bepaalde tekorten in vitamines of mineralen, stress, mentale klachten. Begrijp me niet verkeerd, ik wil je niet af praten van de mogelijkheid dat het om lage testosteron gaat, maar er zijn ook heel veel andere factoren die hierin meespelen.
Daarnaast wil ik je ook echt graag op het hart drukken, spiermassa aankomen is niet lineair, maar ook echt heel moeilijk. Even heel kort door de bocht, na je 25e kun je maximaal zo'n 200 gram spiermassa per maand aankomen. Dan heb ik het over het algemeen genomen, sommige maanden is het wat meer, soms wat minder. Zeker aan het begin, wanneer je meer gaat eten en misschien nog moet zoeken naar de balans is het mogelijk dat je extra vocht en ook wat vet vast gaat houden. Het grootste nadeel daarvan is, 200 gram per maand zie je bijna niet in de spiegel, maar die kilo's vocht zie je wel op de weegschaal. Daarom lijkt het misschien niet of je vooruit gaat.
Nou, dat is wel goed om te weten. Ik hield als leidraad iig 1kg gewichtstoename per maand aan bij bulken, waarvan ik dacht dat ongeveer de helft spiermassa zou moeten/kunnen zijn. 10 jaar geleden heb ik eenzelfde poging gedaan, toen in de sportschool, welke na 7 maanden strandde, m'n gewichtstoename was toen iets van 6á7 kg.
Nu ben ik van 61.8kg in maart, naar 66.5kg op 10-6 naar 65.5kg nu gegaan. Dat is meer dan 1kg/mnd, maar dat komt vermoedelijk ook doordat ik nu Creatine neem. Ik las dat dat een veilig supplement is, wat zorgt voor meer prestatie.
Heb je in de afgelopen maanden wel vooruitgang gezien in je kracht? De vooruitgang in fitness en bodybuilding zit hem niet altijd puur in gewicht. Zelf moet ik me dat ook echt vaak even zeggen omdat ik me dan weer blind staar op de weegschaal. Als jou bench bijvoorbeeld 2 maanden geleden 10x60 was, en nu 10x70 dan heb je zeker wel hele mooie vooruitgang geboekt. En hoe vervelend het ook is, het is wel wat ik eerder heb aangegeven ook, dit is echt de sport van de lange adem. Ook als jij denkt dat er niets gebeurd kan het zomaar over een week of 2 ineens omslaan en begin je spiermassa te pakken terwijl je weer vocht verliest. Het lichaam is onmetelijk complex en van heel veel interne processen weten wij (of ik dan) veel te weinig om er in de dagelijkse gang van zaken rekening mee te houden.
Ik ben reeds een aantal keren geswitcht van schema, eerst starting strength, toen een willekeurig wisselend schema, waarbij ik een selectie maakte uit vaste oefeningen en nu heb ik sinds 2 weken een schema door chat-gpt laten opstellen, omdat ik toch gewoon beter kan vergelijken met vaste oefeningen in een vaste volgorde en op deze manier volgens mij niets onderbelicht blijft. Door die wisselingen en random dingen, is echt vergelijken wat lastig. De enige consistente die ik sinds 24-5 heb, is dat ik tot failure of 1á2 RIR ga. Gaat het te makkelijk en kom ik boven de geplande herhalingen, dan gaat er gewicht bij.
Ik train dus hoofdzakelijk met losse dumbbells en als ik kijk naar de OHP, Bench Press en (Romanian) Deadlift, dan is het gewicht wat ik neem in een maand tijd met zo'n 20% tot 28% toegenomen. Zo bekeken is dat wellicht best prima te noemen. Ik merk wel dat het enorm veel verschil maakt wanneer in de sessie ik een oefening doe en op welk tijdstip. Ik train dus meestal 2x doordeweeks in de avond en 1x in het weekend (overdag of avond). Overdag in het weekend heb ik meer kracht tot mijn beschikking dan halverwege/eind van de week in de avond. De prestaties per sessie zijn dus niet consistent, wat het ook weer lastig maakt om goed te vergelijken.
Het wandelen is overigens een stuk minder geworden (een dag heeft tenslotte maar 24 uur), met mooi weer ga ik wel op de fiets naar het werk (2á3x/week) en benader ik dat als een korte cardio-sessie, waarbij ik 10 minuten maximale inspanning lever (hartslag 160-180), op dat gebied merk ik ook vooruitgang.
Post (of link naar post) even waar je wat stats in zet, leeftijd, gewicht, trainingsschema, voedingsschema, supplementen.
Daarnaast, hoe consistent ben je? 100% strict of losse weekenden?
Doordeweekse dagen ben ik zeer consistent:
Dat ziet er uit als zeer weinig, maar vergeet niet dat ik klein van stuk ben en dus weinig kcal nodig heb. De bulk gaf een gewichttoename, het huidige regime geeft op z'n minst stabiliteit of een lichte afname.
Ik pak m'n creatine meestal tijdens het koken, of kort voor en tijdens de workout.
In het weekend probeer ik nu intermittend fasting, waarbij ik de avond ervoor voor het laatst om 21.00 eet en dan pas de volgende dag om 13.00 weer eet. Het ontbijt sla ik dan dus over, de rest is grotendeels gelijk.
Op zondag is het 's avonds meestal een frietje of wat anders wat minder gezond is. Op vrijdag wil ik wel eens een handje chips tot me nemen. Dat heb ik altijd al zo gedaan, hoewel de chips voorheen meerdere dagen en grotere porties was. Alcohol consumptie heb ik ook beperkt. Thuis drink ik geen alcohol, op een feestje op samenzijn met vrienden beperkt of alcoholvrij.
Als laatste vraag, stel het is een laag testosteron, wat wil je daar dan aan/mee doen?
Dat weet ik nog niet zeker. Als het echt flink te laag zou zijn, ga ik me wellicht verdiepen in de voor en nadelen van TRT.
Is je buik opgezet van binnenuit? Als in, heb je veel last van je maag en/of darmen? Of is het een hoog vetpercentage? Je maag en darmen bepalen voor zo'n enorme hoeveelheid of je spiermassa aan kan zetten of niet. Dit wordt enorm onderschat. Als jou darmen niet blij zijn kun je het bijna wel vergeten. Al je eten moet door je maag en darmen, juist daar worden de eiwitten en andere stoffen verwerkt en opgenomen. Daarnaast bepalen je maag en darmen voor een gigantisch deel hoeveel energie je hebt. Je geeft aan dat je futloos bent, die zou je ook 1 op 1 toe kunnen schrijven aan maag en darm problemen.
Het is een combinatie van beide. Ik heb een paar keer per week een opgezette buik, wat het lastiger maakt om dan een huidplooimeting te doen. Laatste keer dat ik dat meette, kwam ik op 24% uit, kort erna toen m'n buik niet opgezet was, zat ik weer op 20%. Feit is wel dat de plooi rond m'n buik het dikst is. Bovenbenen is ook lastig te meten, daar krijg ik bijna geen plooi gepakt.
Echt last van m'n darmen heb ik niet, maar ze reageren soms wel op bepaalde voeding, in de zin van toegenomen winderigheid en opgeblazen buik. Door m'n werk kan ik ze niet zomaar laten gaan, dus dat is soms wel wat vervelend en geeft heel soms wat kramp.
Dat is ook een reden waarom ik m'n bloed en evt urine eens uitgebreid wil laten testen. Er zijn nog een paar redenen, maar die hebben niets met dit topic te maken.
Consistentie is key in deze sport ook. Niet bepalen dat je gaat bulken en dan na 2 weken weer even minder eten. Je moet momentum pakken om echt verschil te gaan zien. Zelf heb ik ook jaren lopen kloten met elke 3 weken van tactiek veranderen en geloof me, dat werkt niet. Kies je doel, maak een plan en ga ervoor!! Als je na een maand merkt dat je teveel aankomt dan moet je slim bijsturen, en niet volledig van koers veranderen.
Sorry voor de onwijze lap tekst, maar ik vind het echt leuk om kennis te delen en proberen te helpen. Had jij overigens niet die baan als medewerker bij een tandarts (sorry als ik dit waarschijnlijk oneerbiedig zeg) waarbij je amper tijd had om een broodje tussendoor te eten? Ik vroeg geloof ik eerder ook al of je niet ontzettend veel stress van die baan hebt. In combinatie met de symptomen die je omschrijft (en als ik het goed begrijp misschien ook maag/darm problemen) zie ik ook stress wel echt als oorzaak van futloosheid en tegenvallende resultaten.
Anyway ik zal nu even stoppen met typen, ik heb nog wel 20 dingen die ik wil vragen maar dan wordt het misschien een beetje teveel voor je.
Je mag alles vragen, ik stel het zeer op prijs dat je zo uitgebreid antwoord geeft. Het heeft me iig alweer tot andere inzichten gebracht, alleen al doordat ik alles zelf beter op een rijtje krijg via deze reactie en de vork dus iets anders in de steel zat dan ik me voor ogen had.
Of het stress is, ik ervaar het niet zo, maar wel als vrij hoge werkdruk, althans een werkdruk die geen ruimte biedt voor even pas op de plaats te maken. Mijn beroepstak heeft geen CAO, dus dat komt met bepaalde nadelen, waaronder dus geen geplande pauzes tussendoor en een middagpauze van 30 - 45 minuten. Na 15 jaar ben je daar wel aan gewend geraakt, maar ik speel wel al langer met de gedachte om wat minder te gaan werken. Ik maak nu 41 uur in de week en gelukkig door verandering van baan, komt daar nu nog maar 3,5 uur per week reistijd bij ipv 7,5 uur.
Voorlopig is het nog wat het is. Mocht uit bloedonderzoek wijzen dat alles in orde is, dan ga ik wel harder nadenken om wat uren in te leveren voor meer quality of life.
Ik zag overigens dat ik in 2020 ook eenzelfde poging heb gedaan, dat heeft toen geduurd van mei tot augustus/september. Was ik helemaal vergeten en achteraf bezien toch best een prestatie.
Hopelijk ga ik het nu langer volhouden weer. Over een maand weer een fotomoment en hopelijk dan toch wat zichtbaar verschil, want dat zou enorm motiveren.
[
Voor 5% gewijzigd door
LA-384 op 28-06-2025 22:14
]