edit: ik zat nog op de vorige pagina dus sommige tekst hier is misschien niet helemaal meer van toepassing
LA-384 schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 13:30:
[...]
Ik ben vooral benieuwd. Ik ben nu 2 maanden aan het trainen, 3x/week ruim een uur, zit goed in de eiwitten en heb voldoende nachtrust (+/- 7u). Je zou zeggen dat je door newbiegains wel wat zou moeten zien. Ik ben wel wat aangekomen in gewicht (3,5kg), maar alles behalve de buikstreek heeft dezelfde omtrek als aan het begin. Ditzelfde heb ik 10 jaar geleden ook gehad. Als ik kijk naar de symptomen die bij laag testosteron horen, dan staat daar ook futloosheid bij. Dat is ook iets waar ik al jaar en dag mee te kampen heb. Niet non-stop, maar met periodes meer of minder. Vooral in het weekend krijg ik bijna niets uit mn handen. Een overschot aan energie kan ik me niet eens meer heugen dat ik dat ooit gehad heb.
Vervelend dat je huisarts niet iemand is waar je dit soort zaken mee kan bespreken. Ik wil er wel even wat verder op in duiken met de beperkte kennis die ik heb. Wellicht heb je het eerder in het topic gezegd maar wat is je leeftijd, en wat is goed in de eiwitten? Newbiegains klinkt altijd leuk, maar als je al wat ouder bent kun je daar ook niet zomaar vanuit gaan. Het lastige van futloosheid is wel dat dat een symptoom is van ook heel veel andere zaken, bepaalde tekorten in vitamines of mineralen, stress, mentale klachten. Begrijp me niet verkeerd, ik wil je niet af praten van de mogelijkheid dat het om lage testosteron gaat, maar er zijn ook heel veel andere factoren die hierin meespelen.
Daarnaast wil ik je ook echt graag op het hart drukken, spiermassa aankomen is niet lineair, maar ook echt heel moeilijk. Even heel kort door de bocht, na je 25e kun je maximaal zo'n 200 gram spiermassa per maand aankomen. Dan heb ik het over het algemeen genomen, sommige maanden is het wat meer, soms wat minder. Zeker aan het begin, wanneer je meer gaat eten en misschien nog moet zoeken naar de balans is het mogelijk dat je extra vocht en ook wat vet vast gaat houden. Het grootste nadeel daarvan is, 200 gram per maand zie je bijna niet in de spiegel, maar die kilo's vocht zie je wel op de weegschaal. Daarom lijkt het misschien niet of je vooruit gaat.
Heb je in de afgelopen maanden wel vooruitgang gezien in je kracht? De vooruitgang in fitness en bodybuilding zit hem niet altijd puur in gewicht. Zelf moet ik me dat ook echt vaak even zeggen omdat ik me dan weer blind staar op de weegschaal. Als jou bench bijvoorbeeld 2 maanden geleden 10x60 was, en nu 10x70 dan heb je zeker wel hele mooie vooruitgang geboekt. En hoe vervelend het ook is, het is wel wat ik eerder heb aangegeven ook, dit is echt de sport van de lange adem. Ook als jij denkt dat er niets gebeurd kan het zomaar over een week of 2 ineens omslaan en begin je spiermassa te pakken terwijl je weer vocht verliest. Het lichaam is onmetelijk complex en van heel veel interne processen weten wij (of ik dan) veel te weinig om er in de dagelijkse gang van zaken rekening mee te houden.
Post (of link naar post) even waar je wat stats in zet, leeftijd, gewicht, trainingsschema, voedingsschema, supplementen.
Daarnaast, hoe consistent ben je? 100% strict of losse weekenden?
Als laatste vraag, stel het is een laag testosteron, wat wil je daar dan aan/mee doen?
LA-384 schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 16:14:
[...]
Ik heb geen idee wat ik moet verwachten, maar overal lees je dat het de eerste maanden hard moet gaan, zowel qua omvang als qua gewicht wat je kan verplaatsen. Beiden valt je tegen.
Als ik dan wel 3,5kg in gewicht aankom, maar nog geen mm grotere omtrek van de benen of armen meet, dan strookt dat niet echt vind ik.
Ik vind het ook lastig om te bepalen of ik moet bulken of juist stabiel moet blijven. Ik stoor me aan mn (opgezette) buik, dat houdt me ook tegen om volop te blijven bulken, want het voelt buiten proportie. Ik ben nu twee weken weer minder aan het eten, behalve dan de eiwitten.
Een bloedonderzoek leek me sowieso al interessant, gewoon om te weten of alle waardes wel goed zijn. Als dat zo is, komt de jarenlange met perioden aanwezige vermoeidheid/futloosheid waarschijnlijk puur door het werk wat ik doe.
Ik lees hier toch wel veel onzekerheid ook. Je bent pas net begonnen en je zoekt duidelijk nog waar je echt voor moet gaan. Newbiegains in de eerste maanden zijn een ding, maar lang niet voor iedereen. Je geeft zelf ook al aan om een belssure heen te moeten werken, dit kan direct verband houden met misschien tegenvallende resultaten. Om echt spiermassa te ontwikkelen moet je een bepaalde intensiteit halen, met je blessure in het achterhoofd houdt dit je misschien tegen. Probeer je verwachting bij te stellen. Nogmaals, spiermassa aankomen gaat echt op een slakkengang. Je zal echt minsten een jaar of 2 optimaal moeten sporten om serieus verschil te zien in het opzicht van ~5 kilo exrta spiermassa.
Is je buik opgezet van binnenuit? Als in, heb je veel last van je maag en/of darmen? Of is het een hoog vetpercentage? Je maag en darmen bepalen voor zo'n enorme hoeveelheid of je spiermassa aan kan zetten of niet. Dit wordt enorm onderschat. Als jou darmen niet blij zijn kun je het bijna wel vergeten. Al je eten moet door je maag en darmen, juist daar worden de eiwitten en andere stoffen verwerkt en opgenomen. Daarnaast bepalen je maag en darmen voor een gigantisch deel hoeveel energie je hebt. Je geeft aan dat je futloos bent, die zou je ook 1 op 1 toe kunnen schrijven aan maag en darm problemen.
Consistentie is key in deze sport ook. Niet bepalen dat je gaat bulken en dan na 2 weken weer even minder eten. Je moet momentum pakken om echt verschil te gaan zien. Zelf heb ik ook jaren lopen kloten met elke 3 weken van tactiek veranderen en geloof me, dat werkt niet. Kies je doel, maak een plan en ga ervoor!! Als je na een maand merkt dat je teveel aankomt dan moet je slim bijsturen, en niet volledig van koers veranderen.
Sorry voor de onwijze lap tekst, maar ik vind het echt leuk om kennis te delen en proberen te helpen. Had jij overigens niet die baan als medewerker bij een tandarts (sorry als ik dit waarschijnlijk oneerbiedig zeg) waarbij je amper tijd had om een broodje tussendoor te eten? Ik vroeg geloof ik eerder ook al of je niet ontzettend veel stress van die baan hebt. In combinatie met de symptomen die je omschrijft (en als ik het goed begrijp misschien ook maag/darm problemen) zie ik ook stress wel echt als oorzaak van futloosheid en tegenvallende resultaten.
Anyway ik zal nu even stoppen met typen, ik heb nog wel 20 dingen die ik wil vragen maar dan wordt het misschien een beetje teveel voor je.
[
Voor 34% gewijzigd door
Heaget op 26-06-2025 07:13
]