Het Krachtsport Topic - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 123 124 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc3l
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05:49
pirke schreef op zondag 22 juni 2025 @ 13:37:
[...]

Overigens zit je bij een verstelbare dumbbellset ook "vast" binnen het ecosysteem van die verstelbare set ;)
Klopt, heb nu de Powerblocks die maar tot 11kg gaan en kan je geen gewicht voor bij kopen.
Dus zit wel naar een update te kijken. De exp serie kan je wel weer uitbreiden.
Wel heel prijzig maar ik weet zeker dat ik spijt krijg als ik weer terugga naar zo’n systeem zoals hierboven van de Decatlon voor het wisselen van gewicht.

@wian zo heel veel groter zijn ze ook niet, staan ook op mijn slaapkamer.

[ Voor 6% gewijzigd door Marc3l op 22-06-2025 17:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-08 21:05

Zenix

BOE!

Marc3l schreef op zondag 22 juni 2025 @ 16:53:
[...]

Klopt, heb nu de Powerblocks die maar tot 11kg gaan en kan je geen gewicht voor bij kopen.
Dus zit wel naar een update te kijken. De exp serie kan je wel weer uitbreiden.
Wel heel prijzig maar ik weet zeker dat ik spijt krijg als ik weer terugga naar zo’n systeem zoals hierboven van de Decatlon voor het wisselen van gewicht.
Dat weet ik wel zeker, zou wel voor de EXP Sport gaan en niet voor de EXP Pro.
De EXP Sport is veel compacter omdat er geen urethaan laag op zit. Als je weer voor Powerblock gaat.

Persoonlijk zou ik eerder Rep Quickdraws kopen, die zijn ook heel snel en gaan ook niet stuk, tenzij je niet genoeg hebt aan 30kg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samoht93
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:30
Zenix schreef op zondag 22 juni 2025 @ 16:43:
[...]

Bedankt voor de tip.
Die zien er hetzelfde uit inderdaad, komt waarschijnlijk allemaal uit dezelfde fabriek. Die kettebell handle is ook wel mooi die ze hebben.

[...]

Ja 50mm is het beste, meeste mogelijkheden maar kost ook het meeste. Ik ben begonnen met mijn homegym tijdens corona, toen was het voornamelijk 30mm spul wat beschikbaar is. De laatste jaren is er best veel 30mm spul uitgekomen, van bijvoorbeeld ATX. Maar zoals je ook aangeeft, met zo'n smith machine moet je wel 50mm hebben.

Ik heb bijna al mijn 30mm gewichten tweedehands, drie maanden geleden 127kg met 3 setjes schroefdumbells gekocht voor 125 euro. Veel mensen beginnen namelijk met 30mm en gaan dan later naar 50mm. Voor olympische oefeningen waarbij de barbell moet draaien, heb je die sowieso nodig. Ik heb 0,5kg 1kg, 2kg, 2,5kg, 3kg, 5kg, 10kg, 15kg en 20kg 30mm gewichten, kan dus ook elke combinatie maken qua gewicht en dat is wel fijn inderdaad.

Decatlon spul is over het algemeen prima voor wat je krijgt voor de prijs inderdaad.
Opzich kunnen die veerclips best wel wat hebben en soms doe ik er voor de zekerheid 2 op. Maar als je heel zwaar waiter curls oid wil doen dan is het niet zo'n slimme optie.
Ik had dit setje en daar viel de coating vanaf zegmaar in scherpe stukjes:
https://www.decathlon.nl/...f8698a0c_c249c249&c=Grijs
Wel bizar dat ik die ooit voor 45 euro gekocht had en de prijs nu...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:55
Pullovers, waarbij je de dumbbell verticaal boven je gezicht houdt. Schroefdraad :Y

Bij goblet squats ook wel fijn voor de tenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gineau
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 22-08 17:15
gupfishy schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 14:44:
ik ben weer begonnen maar merk dat ik wat vastloop.
Ik train 3 of 4 keer per week (net gestart weer)
Maar wil dus eigenlijk een split push pull schema die ik maandag en dinsdag kan doen. en dan donderdag en vrijdag weer dezelfde
alles wat ik vind is veelal 3 dagen./ ik wil deze benen ook meepakken

A = borst, schouder, triceps, Quads
B =Rug, Hamstrings, kuiten, Biceps, core

nu vraag ik me af of er iemand is die bekend is hiermee en dan ook een schema heeft welke oefeningen.
A zou dan in ieder geval benchpress en Squats moeten hebben
B dan in ieder geval deadlifts.

Zelf denk ik dat als ik dit split en dan voor de andere oefeningen gewoon een oefening kies die dan beschikbaar is ik een goede training heb. De compound lijkt mij verreweg het belangrijkste

(o en ben 46 :-))
Ik heb een tijdje push/pull gedaan inclusief benen. Bij je A pushdag borst, triceps, schouders en quads(squat, bulgarian splitsquat,leg press) en op de B pulldag rug, biceps en hamstrings/glutes(deadlift, romanian deadlift, leg curls)

zo pak je in twee trainingen alle spiergroepen. prima te verdelen over maandag A, dinsdag B, donderdag A, vrijdag B.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gupfishy
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 08:37
Gineau schreef op zondag 22 juni 2025 @ 20:04:
[...]

Ik heb een tijdje push/pull gedaan inclusief benen. Bij je A pushdag borst, triceps, schouders en quads(squat, bulgarian splitsquat,leg press) en op de B pulldag rug, biceps en hamstrings/glutes(deadlift, romanian deadlift, leg curls)

zo pak je in twee trainingen alle spiergroepen. prima te verdelen over maandag A, dinsdag B, donderdag A, vrijdag B.
Dit is hoe ik het ook ga doen vanaf morgen. En dan kijken hoe het gaat

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Heaget
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21-08 19:46
gupfishy schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 14:48:
[...]

alleen dat is heel erg saai. en merk dat als ik vooral lower doe ik sneller "leeg" ben
Als het saai is, dan doe je het goed.

Ik was zelf ook altijd op zoek naar de spanning in de sport, nieuwe schema's, nieuwe supplementen, nieuw dit nieuw dat. En laat me je vertellen, het is allemaal onzin. Als het allemaal saai en repetitief aanvoelt zit je op de juiste weg.

Er zijn simpelweg een groot aantal basisoefeningen die je moet doen, daarnaast kun je het aanvullen met wat optioneel spul. En of je nou PPL/ Upper-Lower/ Full-body of wat dan ook doet, het maakt niet zoveel uit. Het enige wat je uiteindelijk doet is je hoeveelheid werk per spiergroep uitsmeren over de week, of het juist in 1 workout stoppen.

Zelfde vlieger gaat op voor eten. Ik eet al sinds vorig jaar mei volgens hetzelfde schema. Ja de hoeveelheden varieren per fase waar ik in zit, maar de producten zijn 95% hetzelfde sinds die tijd. En waarschijnlijk klinkt dit voor veel mensen als een nachtmerrie maar ik groei harder dan de afgelopen 10 jaar ooit heb gedaan met al m'n variatie en gewissel.

Fitness en/of bodybuilding zijn sporten die 95% van de tijd saai zijn. De meeste van mijn workouts voelen niet spectaculair, ik breek maar eens in de maand een PR (als dat al lukt) en heb niet eens elke workout een pomp. Maar ik ben er wel 6 van de 7 dagen, stukje voor stukje bouw ik verder. Wellicht de laatste weken voor mijn wedstrijd wordt het spectaculair (fysiek gezien dan).

TL;DR - blijf je saaie workouts (en voeding) consistent doen, dan kom je er wel.

Dit is inmiddels waar ik nu sta, ik schommel net rond de 100 kilo, vetpercentage acceptabel als je bedenkt dat ik al sinds januari in de bulk zit. Nog een week of 7 doortrekken in de hoop stabiel rond de 101.5/102 uit te komen voordat ik de prep in ga.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-jtWHcW6KcAlja5IinB9pXoEH7g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NaBt9bTFKTYWx6dHSw9qP7VU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wZCQTO3_ffhD-EPCpvlSl-ixmT8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3pW6xBidJKxqvbUYQJiWRrZN.jpg?f=fotoalbum_large
*Deze foto is nuchter, zonder pomp/voor de workout.

[ Voor 23% gewijzigd door Heaget op 23-06-2025 07:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:14

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
wian schreef op zondag 22 juni 2025 @ 12:59:
Bedankt voor de suggesties! Die decathlon dumbbells zijn goedkoop en netjes op te bergen in een koffertje. Die powerblocks zijn me veel te duur en ook behoorlijk groot. Ik gebruik de gewichten in de slaapkamer dus compact en makkelijk op te bergen is van belang. Heb geen dedicated kamer waar ik een berg dumbbells en een Hyper Pro kwijt kan (helaas). Die hyper pro ziet er wel heel erg veelzijdig uit!

Heb ondertussen deze goedkopere versie gevonden van de vierkante dumbbells. Maar ga ook serieus kijken naar die goedkope metalen decathlon dumbbells.
Maar bij die ben je nog steeds met een schroefdraad bezig en schijven erop en eraf aan het halen. Het enige voordeel ten opzichte van reguliere is dat je de moer er niet helemaal af hoeft te draaien.
Als ik veel geld zou uitgeven voor snel verstelbare dan moet het ook echt snel zijn, dus bijvoorbeeld zoiets. (zelf geen ervaring mee, maar schijnt best oké te werken)
Draai, pakken, klaar.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:30
Ik wil mijn testosteron-niveau eens laten meten. Eigenlijk wil ik een volledig bloedonderzoek laten doen en de gangbare dingen voor een 40+er laten testen, maar dat moet nog even op zich laten wachten.

Hebben jullie ervaring met zo'n vingerprik test? en hoe betrouwbaar die is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heaget
LA-384 schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 20:35:
Ik wil mijn testosteron-niveau eens laten meten. Eigenlijk wil ik een volledig bloedonderzoek laten doen en de gangbare dingen voor een 40+er laten testen, maar dat moet nog even op zich laten wachten.

Hebben jullie ervaring met zo'n vingerprik test? en hoe betrouwbaar die is?
Als je een klein beetje een meegaande huisarts hebt kun je het daar vragen. Moet je wel een beetje een goede reden hebben. Anders zou ik zo'n "thuis"-bloedtest bestellen. Dan krijg je een kitje thuisgestuurd en ga je naar een locatie waar ze je vervolgens prikken.

Mag ik vragen waarom je je testosteron-niveau wil laten meten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Heaget schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 12:28:
Als je een klein beetje een meegaande huisarts hebt kun je het daar vragen. Moet je wel een beetje een goede reden hebben. Anders zou ik zo'n "thuis"-bloedtest bestellen. Dan krijg je een kitje thuisgestuurd en ga je naar een locatie waar ze je vervolgens prikken.
M'n huisarts is een arrogante lul, daar ga ik voor zoiets als dit niet heen. Ik moet dan ook 2x een patiënt gaan verzetten, omdat je alleen telefonisch onder mijn werktijd kunt bellen voor een afspraak op dezelfde dag. Als het niet hoeft, wil ik er niets mee te maken hebben.
Mag ik vragen waarom je je testosteron-niveau wil laten meten?
Ik ben vooral benieuwd. Ik ben nu 2 maanden aan het trainen, 3x/week ruim een uur, zit goed in de eiwitten en heb voldoende nachtrust (+/- 7u). Je zou zeggen dat je door newbiegains wel wat zou moeten zien. Ik ben wel wat aangekomen in gewicht (3,5kg), maar alles behalve de buikstreek heeft dezelfde omtrek als aan het begin. Ditzelfde heb ik 10 jaar geleden ook gehad. Als ik kijk naar de symptomen die bij laag testosteron horen, dan staat daar ook futloosheid bij. Dat is ook iets waar ik al jaar en dag mee te kampen heb. Niet non-stop, maar met periodes meer of minder. Vooral in het weekend krijg ik bijna niets uit mn handen. Een overschot aan energie kan ik me niet eens meer heugen dat ik dat ooit gehad heb.

Via de huisarts ben ik niet verder gekomen dan controleren suikerspiegel. Daarom dat ik een keer een uitgebreide bloedtest wil laten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

LA-384 schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 13:30:
[...]

M'n huisarts is een arrogante lul, daar ga ik voor zoiets als dit niet heen. Ik moet dan ook 2x een patiënt gaan verzetten, omdat je alleen telefonisch onder mijn werktijd kunt bellen voor een afspraak op dezelfde dag. Als het niet hoeft, wil ik er niets mee te maken hebben.

[...]

Ik ben vooral benieuwd. Ik ben nu 2 maanden aan het trainen, 3x/week ruim een uur, zit goed in de eiwitten en heb voldoende nachtrust (+/- 7u). Je zou zeggen dat je door newbiegains wel wat zou moeten zien. Ik ben wel wat aangekomen in gewicht (3,5kg), maar alles behalve de buikstreek heeft dezelfde omtrek als aan het begin. Ditzelfde heb ik 10 jaar geleden ook gehad. Als ik kijk naar de symptomen die bij laag testosteron horen, dan staat daar ook futloosheid bij. Dat is ook iets waar ik al jaar en dag mee te kampen heb. Niet non-stop, maar met periodes meer of minder. Vooral in het weekend krijg ik bijna niets uit mn handen. Een overschot aan energie kan ik me niet eens meer heugen dat ik dat ooit gehad heb.

Via de huisarts ben ik niet verder gekomen dan controleren suikerspiegel. Daarom dat ik een keer een uitgebreide bloedtest wil laten doen.
Ik lees dit: "alles behalve de buikstreek heeft dezelfde omtrek als aan het begin" bedoel je hiermee dat je afvalt?
Dan eet je te weinig (kcal inname) en zul je een zelfs met uiterst effectief trainen maar een zeer geringe spiergroei hebben.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Ik lees en gewichtstoename dus zou denken dat de buik toegenomen is.
Nu moet ik zeggen dat ik twee maanden trainen nog niet heel lang vind en aangezien je nog zoekende bent kan het qua consistentie ook nog niet optimaal zijn. Weet je zeker dat je verwachtingen niet te hoog liggen?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Gonadan schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 14:29:
Ik lees en gewichtstoename dus zou denken dat de buik toegenomen is.
Nu moet ik zeggen dat ik twee maanden trainen nog niet heel lang vind en aangezien je nog zoekende bent kan het qua consistentie ook nog niet optimaal zijn. Weet je zeker dat je verwachtingen niet te hoog liggen?
Ik heb geen idee wat ik moet verwachten, maar overal lees je dat het de eerste maanden hard moet gaan, zowel qua omvang als qua gewicht wat je kan verplaatsen. Beiden valt je tegen.

Als ik dan wel 3,5kg in gewicht aankom, maar nog geen mm grotere omtrek van de benen of armen meet, dan strookt dat niet echt vind ik.

Ik vind het ook lastig om te bepalen of ik moet bulken of juist stabiel moet blijven. Ik stoor me aan mn (opgezette) buik, dat houdt me ook tegen om volop te blijven bulken, want het voelt buiten proportie. Ik ben nu twee weken weer minder aan het eten, behalve dan de eiwitten.

Een bloedonderzoek leek me sowieso al interessant, gewoon om te weten of alle waardes wel goed zijn. Als dat zo is, komt de jarenlange met perioden aanwezige vermoeidheid/futloosheid waarschijnlijk puur door het werk wat ik doe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Hoe ziet het er in de spiegel uit? Omtrek is één, maar definitie kan wel veranderd zijn zonder dat per se je omtrek veel veranderd is.
Voel je je ook beter/sterker sinds je traint?

Statistieken zijn leuk, maar het zijn niet meer dan meetwaarden. Het gaat om je vorm en fitheid.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pirke
Ik zit als beginnende lifter al een tijdje in een calorie tekort, merk met dat zowel mn kracht als spiermassa toenemen, terwijl mn buikomtrek omlaag gaat. Gewichtsafname is minimaal (2kg in een maand), maar merk wel degelijk dat de lichaamssamenstelling langzaam verandert. Het is geen snelle verandering... Consistent 3x per week 1 a 1,5 uur bezig (full body).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Gonadan schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 16:17:
Hoe ziet het er in de spiegel uit? Omtrek is één, maar definitie kan wel veranderd zijn zonder dat per se je omtrek veel veranderd is.
Voel je je ook beter/sterker sinds je traint?

Statistieken zijn leuk, maar het zijn niet meer dan meetwaarden. Het gaat om je vorm en fitheid.
Dat is moeilijk te zeggen, als ik ontspannen sta ben ik niet tevreden, ga ik echt rechtop staan en houd ik m'n buik en borst wat aangespannen, dan ziet het er wel netjes uit, maar of dat anders is dan 2 maanden geleden? Echt geen idee. Ik heb een maand of wat geleden wat foto's gemaakt, dat wil ik over een maand weer doen om te kunnen vergelijken.

Kijk ik naar het gewicht wat ik pak, dan is dat wel drastisch hoger dan 2 maanden geleden, maar dat is vooral omdat ik (na een blessure) zeer rustig aan ben begonnen. Ik denk dat dat een week of 3 a 4 heeft geduurd voordat ik met vertrouwen maximaal tot failure of bijna failure kon gaan en sindsdien ook gegaan ben, telkens met 3x10-12 als doel. Vergelijk ik het daarmee, dan is het gewicht nog maar mondjesmaat omhoog gegaan. Bijvoorbeeld OHP toen 26kg 10-9-8 nu 32kg 9-8-7. Pull-ups en chin-ups zijn eigenlijk niet echt veranderd in die tijd, maar ik ben dus wel zelf zwaarder geworden.

Maar ook dat is wat lastig vergelijken met andere oefeningen, omdat ik de eerste weken vooral een vrij schema had, waarbij ik een keuze maakte van 6 oefeningen full body, waarbij ook de volgorde varieerde.

Omdat ik het idee had dat bepaalde spiergroepen niet elke week getraind werden, heb ik mbv chatgpt een ander schema op laten stellen, waarbij de oefeningen en ook de reps variëren (afwisseling kracht, volume, isolatie en focus), maar elke week wel alles meermaals aan bod komt.

M'n motivatie is/was even op een laag peil. Ik heb een week rust genomen (wat ook wel nodig leek, want m'n slaapscore via m'n garmin is nog nooit zo hoog geweest en m'n hrv stijgt ook dagelijks) en ga nu proberen weer de drive te vinden om er vol voor te gaan.

Maar goed, m'n originele vraag staat nog steeds en staat ook los van deze discussie die nu is ontstaan. Is een testosteron test via een vingerprik betrouwbaar? Of kan ik beter wachten tot ik de gelegenheid ben echt bloed te laten prikken.

@pirke hoe lang ben je inmiddels onderweg?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
LA-384 schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 20:04:
[...]

@pirke hoe lang ben je inmiddels onderweg?
Dat ik consistent 3x per week full body doe ongeveer 1,5 maand nu. Daarvoor was het incidenteel zonder plan, dat schoot niet op.

Ik til/zwaai/zwier/shoulder press (twee handjes om mijn hand, 1 kind per arm en dan recht omhoog tillen) mn kinderen vaak, dat geeft een aardige basis. Die wegen ook 25kg per stuk tegenwoordig.

Na de meivakantie heb ik besloten om consequent en met een onderbouwd plan te gaan trainen, en ook om in een calorie tekort te gaan zitten. Mn riem zit 1 a 2 gaatjes strakker nu, terwijl mn borst en armspieren zichtbaar en voelbaar gegroeid zijn. Ik heb geen omtrek metingen gedaan, misschien moet ik dat eens gaan doen. Van nature heb ik veel testosteron, incl bijbehorend haaruitval bovenop. Was op mn 25e al kalend. Het heeft voor- en nadelen...

Mn huidige routine: https://hevy.com/folder/1112428

Af en toe die ik er nog wat extra achteraan, aantal setjes kettlebell swings, of 3x 30-60s plank ofzo. Maar alleen als ik nog wat energie heb en het niet te laat is. Verder 1x per week cardio (zwemmen), en probeer elke dag 30-45 minuten te wandelen tijdens de lunch (lukt lang niet altijd door druk werk...).

Het bovenstaande is absoluut geen perfect plan, maar goed genoeg om mee te beginnen. Ik mis voornamelijk lats. Hamstrings en kuiten komen maar 1x/week echt aan bod. Onderarmen worden nog niet expliciet aangepakt, maar impliciet trainen die ook wel wat mee. Net als dat triceps ook maar 1x expliciet erbij staat, terwijl die bij de bench press ook nog impliciet hard bezig is. Zeker met dumbbells wordt alles in de hele regio sterker omdat het gewicht volledig vrij hangt, in tegenstelling tot isolatie oefeningen op een machine. Het spiergroep overzicht in Hevy geeft dat mooi weer.

En abs worden voorlopig toch nog niet zichtbaar met mn buik, dus ik hou het bij af en toe planken :)

Als ik vanwege failure 3x10 niet haal, en als het volume daardoor flink lager is dan de week ervoor (bijvoorbeeld na verhoging lukt alleen 10/8/6) dan doe ik er nog een 4e setje bij zodat ik qua volume niet (teveel) terug zak. 1 a 2 weken later lukt meestal de 3x10 wel weer.

De grote uitdaging is om deze zomer de consistentie vast te houden als we 5 a 6 weken met de camper weggaan. Als dat lukt ga ik daarna investeren in een goed rack voor in de garage, dan zal dit een blijvertje zijn. Ik ben ook geen 20 of 30 meer, en hoe ouder je wordt hoe belangrijker het is om aan krachttraining te doen lees ik overal. En als ik een vet overschot kan omzetten in spieren terwijl ik iets doe wat ik leuk vind, dan is dat dubbel winst. De "beginners winst" die ik ervaar motiveert enorm.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Heaget
edit: ik zat nog op de vorige pagina dus sommige tekst hier is misschien niet helemaal meer van toepassing
LA-384 schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 13:30:
[...]

Vervelend dat je huisarts niet iemand is waar je dit soort zaken mee kan bespreken. Ik wil er wel even wat verder op in duiken met de beperkte kennis die ik heb. Wellicht heb je het eerder in het topic gezegd maar wat is je leeftijd, en wat is goed in de eiwitten? Newbiegains klinkt altijd leuk, maar als je al wat ouder bent kun je daar ook niet zomaar vanuit gaan. Het lastige van futloosheid is wel dat dat een symptoom is van ook heel veel andere zaken, bepaalde tekorten in vitamines of mineralen, stress, mentale klachten. Begrijp me niet verkeerd, ik wil je niet af praten van de mogelijkheid dat het om lage testosteron gaat, maar er zijn ook heel veel andere factoren die hierin meespelen.

Daarnaast wil ik je ook echt graag op het hart drukken, spiermassa aankomen is niet lineair, maar ook echt heel moeilijk. Even heel kort door de bocht, na je 25e kun je maximaal zo'n 200 gram spiermassa per maand aankomen. Dan heb ik het over het algemeen genomen, sommige maanden is het wat meer, soms wat minder. Zeker aan het begin, wanneer je meer gaat eten en misschien nog moet zoeken naar de balans is het mogelijk dat je extra vocht en ook wat vet vast gaat houden. Het grootste nadeel daarvan is, 200 gram per maand zie je bijna niet in de spiegel, maar die kilo's vocht zie je wel op de weegschaal. Daarom lijkt het misschien niet of je vooruit gaat.

Heb je in de afgelopen maanden wel vooruitgang gezien in je kracht? De vooruitgang in fitness en bodybuilding zit hem niet altijd puur in gewicht. Zelf moet ik me dat ook echt vaak even zeggen omdat ik me dan weer blind staar op de weegschaal. Als jou bench bijvoorbeeld 2 maanden geleden 10x60 was, en nu 10x70 dan heb je zeker wel hele mooie vooruitgang geboekt. En hoe vervelend het ook is, het is wel wat ik eerder heb aangegeven ook, dit is echt de sport van de lange adem. Ook als jij denkt dat er niets gebeurd kan het zomaar over een week of 2 ineens omslaan en begin je spiermassa te pakken terwijl je weer vocht verliest. Het lichaam is onmetelijk complex en van heel veel interne processen weten wij (of ik dan) veel te weinig om er in de dagelijkse gang van zaken rekening mee te houden.

Post (of link naar post) even waar je wat stats in zet, leeftijd, gewicht, trainingsschema, voedingsschema, supplementen.
Daarnaast, hoe consistent ben je? 100% strict of losse weekenden?
Als laatste vraag, stel het is een laag testosteron, wat wil je daar dan aan/mee doen?
LA-384 schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 16:14:
[...]

Ik heb geen idee wat ik moet verwachten, maar overal lees je dat het de eerste maanden hard moet gaan, zowel qua omvang als qua gewicht wat je kan verplaatsen. Beiden valt je tegen.

Als ik dan wel 3,5kg in gewicht aankom, maar nog geen mm grotere omtrek van de benen of armen meet, dan strookt dat niet echt vind ik.

Ik vind het ook lastig om te bepalen of ik moet bulken of juist stabiel moet blijven. Ik stoor me aan mn (opgezette) buik, dat houdt me ook tegen om volop te blijven bulken, want het voelt buiten proportie. Ik ben nu twee weken weer minder aan het eten, behalve dan de eiwitten.

Een bloedonderzoek leek me sowieso al interessant, gewoon om te weten of alle waardes wel goed zijn. Als dat zo is, komt de jarenlange met perioden aanwezige vermoeidheid/futloosheid waarschijnlijk puur door het werk wat ik doe.
Ik lees hier toch wel veel onzekerheid ook. Je bent pas net begonnen en je zoekt duidelijk nog waar je echt voor moet gaan. Newbiegains in de eerste maanden zijn een ding, maar lang niet voor iedereen. Je geeft zelf ook al aan om een belssure heen te moeten werken, dit kan direct verband houden met misschien tegenvallende resultaten. Om echt spiermassa te ontwikkelen moet je een bepaalde intensiteit halen, met je blessure in het achterhoofd houdt dit je misschien tegen. Probeer je verwachting bij te stellen. Nogmaals, spiermassa aankomen gaat echt op een slakkengang. Je zal echt minsten een jaar of 2 optimaal moeten sporten om serieus verschil te zien in het opzicht van ~5 kilo exrta spiermassa.

Is je buik opgezet van binnenuit? Als in, heb je veel last van je maag en/of darmen? Of is het een hoog vetpercentage? Je maag en darmen bepalen voor zo'n enorme hoeveelheid of je spiermassa aan kan zetten of niet. Dit wordt enorm onderschat. Als jou darmen niet blij zijn kun je het bijna wel vergeten. Al je eten moet door je maag en darmen, juist daar worden de eiwitten en andere stoffen verwerkt en opgenomen. Daarnaast bepalen je maag en darmen voor een gigantisch deel hoeveel energie je hebt. Je geeft aan dat je futloos bent, die zou je ook 1 op 1 toe kunnen schrijven aan maag en darm problemen.

Consistentie is key in deze sport ook. Niet bepalen dat je gaat bulken en dan na 2 weken weer even minder eten. Je moet momentum pakken om echt verschil te gaan zien. Zelf heb ik ook jaren lopen kloten met elke 3 weken van tactiek veranderen en geloof me, dat werkt niet. Kies je doel, maak een plan en ga ervoor!! Als je na een maand merkt dat je teveel aankomt dan moet je slim bijsturen, en niet volledig van koers veranderen.

Sorry voor de onwijze lap tekst, maar ik vind het echt leuk om kennis te delen en proberen te helpen. Had jij overigens niet die baan als medewerker bij een tandarts (sorry als ik dit waarschijnlijk oneerbiedig zeg) waarbij je amper tijd had om een broodje tussendoor te eten? Ik vroeg geloof ik eerder ook al of je niet ontzettend veel stress van die baan hebt. In combinatie met de symptomen die je omschrijft (en als ik het goed begrijp misschien ook maag/darm problemen) zie ik ook stress wel echt als oorzaak van futloosheid en tegenvallende resultaten.

Anyway ik zal nu even stoppen met typen, ik heb nog wel 20 dingen die ik wil vragen maar dan wordt het misschien een beetje teveel voor je.

[ Voor 34% gewijzigd door Heaget op 26-06-2025 07:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Geoslogos
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 22-08 21:59
Hier ook een beginner!

Heb jarenlang aan duursport gedaan, en blijf dat ook op een iets lager pitje doen. Probleem van duursport is dat je er heel erg dun van wordt, helemaal als je daar aanleg voor hebt.

Als rasechte ecto hoef ik maar naar m'n fiets of hardloopschoenen te kijken om al op een behoorlijk niveau te kunnen presteren. Uiteindelijk eind maart een marathon gerend, waarna ik in de spiegel keek en vond dat het tijd was voor wat anders.

In het verleden, een jaar of 8 geleden, al wel wat aan krachttraining gedaan (Rippetoe starting strength), maar na een rugblessure dit nooit echt doorgezet. Dus kom maar op met die newbie-gains, haha!

Dat blijkt in de praktijk dus best lastig te zijn. Ik volg nu het 5x5 stronglift programma sinds medio april. Mijn stats tot nu toe zijn:

Leeftijd: 43
Gewicht 75 kg (was 73 kg)
Lengte 180 cm

(Front-)Squat: 5x 67,5 kg
Bench: 5x 60 kg
Deadlift: 5x 120 kg
Bent over row: 5x 60 kg
Overhead press: 5x 40 kg

Ik merk vooral dat mijn lichaam heel erg moet wennen aan de andere manier van belasten. Voel behoorlijk wat vermoeidheid tussen de trainingen door en merk dat ik op alle onderdelen tegen een plateau begin aan te lopen. Aan de ene kant is dat misschien erg vroeg, aan de andere kant misschien ook wel logisch gezien mijn bouw. Ik probeer goed naar m'n lichaam te luisteren en op regelmatige tijden extra eiwitten naar binnen te werken. Merk wel dat er vooruitgang in kracht zit, maar het gaat echt langzaam. Maar uit de verhalen hierboven begrijp ik dat dat vrij normaal is.

Als ik in de spiegel kijk, zie ik al wel wat verbetering. Vooral m'n schouders en rug zien er al beter gedefinieerd uit. Al met al best tevreden over de eerste maanden, maar ik heb wel het idee dat er meer in zit dan er nu uit komt. Erg benieuwd hoe het er over een half jaar voorstaat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WasBak
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Geoslogos schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 09:46:

Ik merk vooral dat mijn lichaam heel erg moet wennen aan de andere manier van belasten. Voel behoorlijk wat vermoeidheid tussen de trainingen door en merk dat ik op alle onderdelen tegen een plateau begin aan te lopen. Aan de ene kant is dat misschien erg vroeg, aan de andere kant misschien ook wel logisch gezien mijn bouw. Ik probeer goed naar m'n lichaam te luisteren en op regelmatige tijden extra eiwitten naar binnen te werken. Merk wel dat er vooruitgang in kracht zit, maar het gaat echt langzaam. Maar uit de verhalen hierboven begrijp ik dat dat vrij normaal is.

Als ik in de spiegel kijk, zie ik al wel wat verbetering. Vooral m'n schouders en rug zien er al beter gedefinieerd uit. Al met al best tevreden over de eerste maanden, maar ik heb wel het idee dat er meer in zit dan er nu uit komt. Erg benieuwd hoe het er over een half jaar voorstaat!
Vooral voorzichtig zijn met het gewicht verhogen, een herhaling hoger de volgende week, is ook verbetering. Zeker als je wat ouder wordt wil je voorkomen dat je blessures krijgt, je ligt er zo 6 weken uit en dat is echt klote.

Ik hou een rep-range aan van 8-12 en bij 12 verhoog ik mijn gewicht de week er na met 1 kilo als dat kan. Als ik merk dat mijn vorm achteruit gaat omdat de gewichten erg hoog zijn. Verlaag ik mijn gewicht(10-20%) en let ik nog meer op uitvoering. Zo om mijn lichaam weer even te resetten en vorm altijd prioriteit te geven. Slechte vorm = kans op blessures.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Geoslogos
WasBak schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 09:54:
[...]

Vooral voorzichtig zijn met het gewicht verhogen, een herhaling hoger de volgende week, is ook verbetering. Zeker als je wat ouder wordt wil je voorkomen dat je blessures krijgt, je ligt er zo 6 weken uit en dat is echt klote.

Ik hou een rep-range aan van 8-12 en bij 12 verhoog ik mijn gewicht de week er na met 1 kilo als dat kan. Als ik merk dat mijn vorm achteruit gaat omdat de gewichten erg hoog zijn. Verlaag ik mijn gewicht(10-20%) en let ik nog meer op uitvoering. Zo om mijn lichaam weer even te resetten en vorm altijd prioriteit te geven. Slechte vorm = kans op blessures.
Zoals jij probeer ik het ook te doen, alleen dan 5x5 reps. En dan inderdaad opletten of de uitvoering nog goed gaat en de vorm prioriteit geven boven het gewicht.

8 jaar geleden mijn onderrug flink pijn gedaan met squatten. Voelde toen als een soort "knak" met daarna een zware pijnscheut. Zelfs lopen was toen een paar dagen een lastige opgave. Dat gaat mij niet meer overkomen... Vandaar ook mijn keuze voor de frontsquat, die is volgens mij wat minder risicovol dan de backsquat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Geoslogos schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 10:24:
[...]

Zoals jij probeer ik het ook te doen, alleen dan 5x5 reps. En dan inderdaad opletten of de uitvoering nog goed gaat en de vorm prioriteit geven boven het gewicht.

8 jaar geleden mijn onderrug flink pijn gedaan met squatten. Voelde toen als een soort "knak" met daarna een zware pijnscheut. Zelfs lopen was toen een paar dagen een lastige opgave. Dat gaat mij niet meer overkomen... Vandaar ook mijn keuze voor de frontsquat, die is volgens mij wat minder risicovol dan de backsquat.
Je kan ook een belt squat overwegen, dan rust het gewicht op je heupen ipv je ruggengraat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geoslogos
pirke schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 11:10:
[...]

Je kan ook een belt squat overwegen, dan rust het gewicht op je heupen ipv je ruggengraat.
Maar is dat dan niet nadelig voor de ontwikkeling van je core? Want ik heb bij veel oefeningen het idee dat de core de beperkende factor is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heaget
pirke schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 11:10:
[...]

Hier stond een stukje tekst waarin ik reageerde, maar ik had verkeerd gelezen waardoor de tekst niet klopte met wat er werd gezegd, excuus daarvoor. Onderstaande tekst is nog wel van belang bij squats.

Bij de squat en deadlift is het belangrijk dat je je core op een specifieke manier aanspant, je wil namelijk je hele core naar buiten drukken door van binnenuit druk te genereren. Je kan hier mee over lezen door te zoeken naar "Valsalva manoeuvre". Als je starting strength doet is dit echt bijna verplichte kost.

Een andere goeie que die je kan uitvoeren is je handen laag in je zij te zetten, je zij vervolgens licht in te drukken met je handen, diep in te ademen in je buik en vervolgens je handen naar buiten drukken door middel van je buikspieren. Het belang van deze stabiliserende "gordel" rond je middel is van groot belang tijdens het squatten. "Squat University" op Instagram heeft hier talloze goede voorbeelden van. Wederom, verplichte kost.

Nu over de belt, wat je met een belt in feite doet is wat ik hierboven omschreef met je handen in je zij zetten. De belt creëert een oppervlakte waartegen je je buikspieren aan kan drukken. Daarom is het ook zo belangrijk dat je je belt niet super-mega strak aantrekt, je buikspieren moeten namelijk ruimte hebben om uit te zetten door de druk van binnenuit.

[ Voor 8% gewijzigd door Heaget op 26-06-2025 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danoontjeh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 21-08 10:45
Heaget schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 11:35:
[...]

Ben ik weer. Dit is pertinent onzin. Als je denkt dat een squat belt de druk verplaatst van je rug naar je heupen dan gebruik je hem echt helemaal verkeerd.

Bij de squat en deadlift is het belangrijk dat je je core op een specifieke manier aanspant, je wil namelijk je hele core naar buiten drukken door van binnenuit druk te genereren. Je kan hier mee over lezen door te zoeken naar "Valsalva manoeuvre". Als je starting strength doet is dit echt bijna verplichte kost.

Een andere goeie que die je kan uitvoeren is je handen laag in je zij te zetten, je zij vervolgens licht in te drukken met je handen, diep in te ademen in je buik en vervolgens je handen naar buiten drukken door middel van je buikspieren. Het belang van deze stabiliserende "gordel" rond je middel is van groot belang tijdens het squatten. "Squat University" op Instagram heeft hier talloze goede voorbeelden van. Wederom, verplichte kost.

Nu over de belt, wat je met een belt in feite doet is wat ik hierboven omschreef met je handen in je zij zetten. De belt creëert een oppervlakte waartegen je je buikspieren aan kan drukken. Daarom is het ook zo belangrijk dat je je belt niet super-mega strak aantrekt, je buikspieren moeten namelijk ruimte hebben om uti te zetten door de druk van binnenuit.
Even opnieuw lezen waar je op reageert, het gaat hier over een belt squat, niet een riem (squat belt). Belt squat is een oefening waar je squat met een riem die het gewicht aan je heupen hangt, ipv met een barbell op je rug. Dit heeft niks te maken met een (powerlift)riem die je helpt te bracen.

Overigens wel met je eens dat goed leren bracen van grote waarde kan zijn, zeker in het geval van (onder)rugklachten.

[ Voor 3% gewijzigd door danoontjeh op 26-06-2025 11:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heaget
danoontjeh schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 11:46:
[...]

Even opnieuw lezen waar je op reageert, het gaat hier over een belt squat, niet een riem (squat belt). Belt squat is een oefening waar je squat met een riem die het gewicht aan je heupen hangt, ipv met een barbell op je rug. Dit heeft niks te maken met een (powerlift)riem die je helpt te bracen.

Overigens wel met je eens dat goed leren bracen van grote waarde kan zijn, zeker in het geval van (onder)rugklachten.
Je hebt helemaal gelijk, ik heb het verkeerd gelezen en mijn reactie daarop gebaseerd. Excuus daarvoor!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
Geoslogos schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 11:25:
[...]

Maar is dat dan niet nadelig voor de ontwikkeling van je core? Want ik heb bij veel oefeningen het idee dat de core de beperkende factor is.
Het doel vd squat is voornamelijk je benen trainen. Je core doet ook mee, maar dat is niet de hoofd focus. Bij rugklachten wordt je rug een beperkende factor om zwaarder te squatten, waarmee het hoofddoel van je training onderuit gaat. Als je je core wilt trainen kun je daar ook dedicated oefeningen voor doen, of je gaat met met lichtere gewichten squatten voor je core terwijl je ook een belt squat doet waarbij je je core omzeilt waarmee je weer overload op je benen krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Of je gaat je benen los trainen als je core de zware squat nog niet aan kan.

Maar een squat zwaar maken heeft niet alleen met het gewicht te maken. Ga hem maar eens dieper of langzamer doen en je kunt je benen een stuk meer op hun lazer geven zonder dat je rug het veel zwaarder krijgt.

Daarnaast kan je ook kiezen voor een front squat of goblet squat, dan heb je iets meer controle over het gewicht en ga je met wat rechtere rug aan de gang zonder dat je meteen je core passeert.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Geoslogos
Gonadan schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 13:27:
Of je gaat je benen los trainen als je core de zware squat nog niet aan kan.

Maar een squat zwaar maken heeft niet alleen met het gewicht te maken. Ga hem maar eens dieper of langzamer doen en je kunt je benen een stuk meer op hun lazer geven zonder dat je rug het veel zwaarder krijgt.

Daarnaast kan je ook kiezen voor een front squat of goblet squat, dan heb je iets meer controle over het gewicht en ga je met wat rechtere rug aan de gang zonder dat je meteen je core passeert.
Precies daarom doe ik nu alleen maar front squats. Die voelen prima aan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Alvast bedankt voor de uitgebreide reacties, (oa @Heaget ), ivm tijd lees ik ze morgen eens goed door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

De voordelen van belt squat zijn als volgt:
- Minder load op de rug en core, het gaat niet alleen maar om je buikspieren maar je hele wervelkolom. Met intensief krachttrainen krijgt die al veel voor zijn kiezen, me alle row varianten en ook deadlift. Maar ook bij oefeningen zoals staand een curl uitvoeren, je core en rug moeten dan continu wel stabiliseren om het gewicht vast te houden. Dit allemaal bij elkaar opgeteld, kan teveel zijn voor de rug.
- Je kan makkelijker tot falen trainen en daarna nog rustig wat halve reps doen zonder dat je risico hebt op een blessure omdat je rug het niet meer aan kan.
- Omdat het minder vermoeiend is voor je hele lichaam, kan je meer volume trainen.
- Het is ook nog eens goed voor de onderrug, omdat de belt om je heupen zit krijg je door het gewicht ook wat tractie wat fijn kan zijn als je rug stijf is om het wat losser te maken.
- Met de belt kan je ook split squats doen, of standing calf raises of marches doen. Het is alsof je een eigen calf raise machine hebt.
- Als je zoals ik niet te zwaar mag tillen vanwege medische conditie, maar toch je benen wilt trainen.
- Sterkere benen (los van de core) merk je bij het lopen, rennen en ook bij het afvallen, immers de grootste spieren zitten in je onderlichaam, dus als die groter zijn verbrand je meer calorieën.

Maar je wilt natuurlijk nog wel je core trainen. Daarvoor doe ik gewoon een superset van de belt squat met leg raises.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Ik weet niet of alles als voordeel zou beschouwen, maar als het voor je werkt is dat prima uiteraard.
Maar waarom pak je niet gewoon een leg press als je puur de benen wilt pakken? Of heb jij thuis een rack met barbell?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Het programma, of beter gezegd de programma's die Starting Strength bieden zijn (tegenwoordig?) ook redelijk afgestemd op ook oudere lifters ( ouder dan 35 )

de basis compound lifts zijn er toch met name voor gekozen om je hele lichaam sterk te maken. door het skippen van bepaalde delen ervan mis je daar mogelijk wel die benodigde ontwikkeling.

Je kunt er ook voor kiezen om de werkgewichten van de squat te verlagen, en vanaf daar opnieuw starten met je standaard verhoging na iedere workout.

op deze manier kan je lichaam zich opnieuw aanpassen aan de belasting, die niet alleen aanwezig is op je spieren of wervels.

Zodoende kan je rug, buik en heup gebieden zich hieraan ontwikkelen en sterker worden.

Het is niet des Rips om te praten over alleen 'core' of alleen benen, als je aan het squatten bent.
Heaget schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 11:35:
[...]

Hier stond een stukje tekst waarin ik reageerde, maar ik had verkeerd gelezen waardoor de tekst niet klopte met wat er werd gezegd, excuus daarvoor. Onderstaande tekst is nog wel van belang bij squats.

Nu over de belt, wat je met een belt in feite doet is wat ik hierboven omschreef met je handen in je zij zetten. De belt creëert een oppervlakte waartegen je je buikspieren aan kan drukken. Daarom is het ook zo belangrijk dat je je belt niet super-mega strak aantrekt, je buikspieren moeten namelijk ruimte hebben om uit te zetten door de druk van binnenuit.
de manoeuvre is praktisch ( en coachend ) gezien enorm vergelijkbaar bij de handeling die je ( meestal automatisch ) uitvoert wanneer je een auto/bus/caravan wilt gaan duwen.
het vasthouden van je adem, eigenlijk met je mond niet gesloten/geen bolle wangen.

Het doel is niet perse je 'core' naar buiten drukken, maar juist je lichaam stabiliseren. zeker je ruggegraat heeft hier enorm baat bij.

het gebruik van een riem helpt hier ook, heb ook wel ervaren dat het gebruik van een belt de activatie van je buikspieren verbeterd.

al met al is het trainen op techniek wat je gaat helpen om vooruit te komen met de verschillende lifts.
dus inderdaad een stapje terug en met de juiste technieken je progressie maken.

[ Voor 51% gewijzigd door HyperTrophy op 27-06-2025 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heaget
HyperTrophy schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 11:04:
Het programma, of beter gezegd de programma's die Starting Strength bieden zijn (tegenwoordig?) ook redelijk afgestemd op ook oudere lifters ( ouder dan 35 )
Ik wil deze post graag rapporteren bij de mods, 35 is niet oud... :+

de basis compound lifts zijn er toch met name voor gekozen om je hele lichaam sterk te maken. door het skippen van bepaalde delen ervan mis je daar mogelijk wel die benodigde ontwikkeling.

Je kunt er ook voor kiezen om de werkgewichten van de squat te verlagen, en vanaf daar opnieuw starten met je standaard verhoging na iedere workout.

op deze manier kan je lichaam zich opnieuw aanpassen aan de belasting, die niet alleen aanwezig is op je spieren of wervels.

Zodoende kan je rug, buik en heup gebieden zich hieraan ontwikkelen en sterker worden.

Het is niet des Rips om te praten over alleen 'core' of alleen benen, als je aan het squatten bent.
Je slaat hier de spijker op de kop. Wordt geloof ik ook aangehaald in die programma's dat het customizen eigenlijk alleen maar afdoet aan het effect van het programma. Daarnaast, juist als je core een zwak punt is zou je meer moeten squatten en deadliften totdat die sterk genoeg is om weer mee te kunnen. Dus inderdaad, gewicht verhogen tot falen, volgende training opnieuw proberen, weer falen? dan terug in gewicht. Ook dat staat uitgelegd in SS.

Denk dat het grootste probleem met customizen is dat als je de squat eruit haalt, je op andere oefeningen dat ook gaat merken en daar vervolgens ook sneller op gaat vastlopen.

de manoeuvre is praktisch ( en coachend ) gezien enorm vergelijkbaar bij de handeling die je ( meestal automatisch ) uitvoert wanneer je een auto/bus/caravan wilt gaan duwen.
het vasthouden van je adem, eigenlijk met je mond niet gesloten/geen bolle wangen.

Het doel is niet perse je 'core' naar buiten drukken, maar juist je lichaam stabiliseren. zeker je ruggegraat heeft hier enorm baat bij.

het gebruik van een riem helpt hier ook, heb ook wel ervaren dat het gebruik van een belt de activatie van je buikspieren verbeterd.

al met al is het trainen op techniek wat je gaat helpen om vooruit te komen met de verschillende lifts.
Mijn uitleg is misschien niet helemaal goed maar ik probeerde hem wat praktischer te omschrijven dan de standaard "brace your core" waarvan ik nooit heb begrepen wat er nou bedoeld werd.. Maar je hebt gelijk, het doel is niet je core naar buiten te drukken, het doel is je lichaam stabiliseren door middel van de druk van binnenuit op te voeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
heb dezelfde specs ( bijna ) zoals @Geoslogos ze omschreef, met oud benoem ik het nadelig effect van een volwassene die toch wel merkbaar minder soepel, veerkrachtig is als een 20-er kan zijn.

vergeet met dit programma ook niet dat het niet om het 'niet falen grensgebied' gaat.

fase 1 gaat het er simpelweg om om je drie oefeningen uit te voeren in 3 werksets van 5, met uitzondering van de deallift. en dan per workout te verhogen. De kunst van de adaptatie hierin zit hem in je startpunt kiezen.
daarna gaat het om techniek en constant je workouts blijven afwerken.

loop je dan vervolgens tegen een plafond aan kun je vervolgens kijken waar je je progressie dan uit haalt, dat kan gelukkig uit duizend en een manieren. minder rusttijd, langzamer liften, kleinere gewicht stapjes per dag/week

Maar probeer de theorie achter dit specifieke programma goed te kennen, en onthoud; "als het saai wordt, ben je op de goede weg"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Gonadan schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 10:44:
Ik weet niet of alles als voordeel zou beschouwen, maar als het voor je werkt is dat prima uiteraard.
Maar waarom pak je niet gewoon een leg press als je puur de benen wilt pakken? Of heb jij thuis een rack met barbell?
De leg press is niet vergelijkbaar, want staat nog steeds druk op de rug. Wel een stuk minder dan squatten natuurlijk.

Maar ik heb geen leg press anders zou ik die wel een keertje doen per week. Belt squat geeft alleen meer mogelijkheden, omdat je er ook nog rows mee kan doen, lunges en RDL.

@pirke Ik zag deze ook nog voorbij komen, als je geen smith nodig hebt ook wel een mooie https://www.fitness-seller.nl/atx-wall-cable-rack-wcr-600/

Vooral vanwege de lange roterende armen. Kan je makkelijker bijvoorbeeld de belt squat doen met kabel of cable crossover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

[...]

Die programma's werken prima, als je gezond bent, goede flexibiliteit hebt en geen blessures en goed de oefeningen kan uitvoeren.

Maar on te stellen dat je die grote oefeningen nodig hebt voor de ontwikkeling. Dat vind ik te ver gaan. Zijn natuurlijk wel oefeningen die veel spieren tegelijk trainen, maar zijn meerdere wegen.

Als je een vorm van squat doet, leg press, hack squat, pendulum squat, en die beter kan uitvoeren dan een gewone squat, waarom niet. Die benen weten het verschil niet.

Zelfs met deadlift. Een trap bar deadlift is een prima alternatief of romanian deadlift. Zelfs het Amerikaanse leger gebruikt de trap bar nu bij testen, omdat het minder blessure gevoelig is.

Of een (incline) Dumbell press en push-ups. Voor de bench press.

Als je powerlifting wilt gaan doen of olympische gewichtheffen kan je er niet om heen. Maar je kan dezelfde resultaten bereiken of meer met andere oefeningen. Het zal alleen wel meer tijd kosten over het algemeen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Heaget
14 mei 2025 vs 28 juni 2025

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ftlGuJP8OjauU4IEXWxalFbPHJw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Uuo2wVEeJIKVeQuU5LHifJxu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Zenix schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 18:10:
Maar on te stellen dat je die grote oefeningen nodig hebt voor de ontwikkeling. Dat vind ik te ver gaan. Zijn natuurlijk wel oefeningen die veel spieren tegelijk trainen, maar zijn meerdere wegen.

Als je een vorm van squat doet, leg press, hack squat, pendulum squat, en die beter kan uitvoeren dan een gewone squat, waarom niet. Die benen weten het verschil niet.

Zelfs met deadlift. Een trap bar deadlift is een prima alternatief of romanian deadlift. Zelfs het Amerikaanse leger gebruikt de trap bar nu bij testen, omdat het minder blessure gevoelig is.

Of een (incline) Dumbell press en push-ups. Voor de bench press.

Als je powerlifting wilt gaan doen of olympische gewichtheffen kan je er niet om heen. Maar je kan dezelfde resultaten bereiken of meer met andere oefeningen. Het zal alleen wel meer tijd kosten over het algemeen.
Starting Strength en Stronglifts zijn afkomstig uit programma's voor athleten die maximale prestaties willen, als je geen atleet bent kun je imo prima andere oefeningen doen, het hangt er vanaf wat je wil bereiken. Of je bijv. low bar of high bar of medium bar squats doet maakt imo niet uit, daarnaast kun je ook lunges doen of squats op 1 been, etc, dit hangt er dus vanaf wat je doelen zijn.

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Een wat verlate reactie, maar ik wilde ervoor aan de pc zitten om een fatsoenlijk lopend verhaal te kunnen typen. ;)

En op voorhand excuses voor de enorme lapt tekst. Een uitgebreide post krijgt een uitgebreid antwoord :+
Heaget schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 06:54:
Ik wil er wel even wat verder op in duiken met de beperkte kennis die ik heb. Wellicht heb je het eerder in het topic gezegd maar wat is je leeftijd, en wat is goed in de eiwitten?
Huidige stats:
40 jaar
170cm lang
65,5kg

Na de carnaval (midden maart) besloten dat ik weer wat aan beweging moest gaan doen. In de jaren thuis wat dingen bij elkaar verzamelt*, zodat ik thuis krachtsport kan doen. Voornaamste reden om dat op te pikken was een terugkerende verkramping van de rechterbilspier en bovenbeen. Voelde als periformis syndroom, maar was het niet volgens de fysiotherapeut. Toen ben ik van geen sport/beweging, naar dagelijks een korte wandeling van 20-40 minuten gegaan. Dat gaf duidelijk verbetering in de klachten die ik had. Ook een andere stoel op het werk droeg daar aan bij.

* Ik heb 4 dumbbell stangen, een EZ-bar, een Pull-up bar aan het plafond, een verstelbaar bankje en een Aerobic step. Qua schijven heb ik de keuze uit 4x; 0.5, 1, 2, 3, 5 en 10kg.

Na een weekje of 2 ben ik ook begonnen met krachtsport en wat meer eiwitten eten (in de vorm van shake, reep en kwark met noten). Ik begon met Starting Strength 3x/week (Squat, OHP/Bench, Deadlift/Chin-up). Dat ging wel prima, maar na 2 weken kreeg ik een blessure. Niet zozeer tijdens het sporten, maar wellicht ermee samenhangend. Korte verhaal is dat ik met alle macht een vastgeklemde fietsaccu onder de bagagedrager uit wilde trekken, met als gevolg een blessure van de Serratus Anterior. Diezelfde dag nog een zware sessie krachttraining gedaan, met als gevolg flink toenemende klachten in die regio. Ik kon niet meer op m'n rug, zij of borst liggen en was zodoende ruim 4 weken uit de running.

24-4 ben ik weer voorzichtig begonnen met een eenvoudige sessie kracht (3 oefeningen). 3-5 is dat veranderd in een uitgebreide sessie (6 oefeningen), maar nog wel licht in gewicht. Langzaam opgebouwd tot ik sinds 24-5 weer trainde met max gewicht tot failure in de laatste set.

Ok, als ik het nu even samengevat zie, ben ik dus eigenlijk pas 1 maand onderweg ipv 2 maanden, oeps :+
Newbiegains klinkt altijd leuk, maar als je al wat ouder bent kun je daar ook niet zomaar vanuit gaan. Het lastige van futloosheid is wel dat dat een symptoom is van ook heel veel andere zaken, bepaalde tekorten in vitamines of mineralen, stress, mentale klachten. Begrijp me niet verkeerd, ik wil je niet af praten van de mogelijkheid dat het om lage testosteron gaat, maar er zijn ook heel veel andere factoren die hierin meespelen.

Daarnaast wil ik je ook echt graag op het hart drukken, spiermassa aankomen is niet lineair, maar ook echt heel moeilijk. Even heel kort door de bocht, na je 25e kun je maximaal zo'n 200 gram spiermassa per maand aankomen. Dan heb ik het over het algemeen genomen, sommige maanden is het wat meer, soms wat minder. Zeker aan het begin, wanneer je meer gaat eten en misschien nog moet zoeken naar de balans is het mogelijk dat je extra vocht en ook wat vet vast gaat houden. Het grootste nadeel daarvan is, 200 gram per maand zie je bijna niet in de spiegel, maar die kilo's vocht zie je wel op de weegschaal. Daarom lijkt het misschien niet of je vooruit gaat.
Nou, dat is wel goed om te weten. Ik hield als leidraad iig 1kg gewichtstoename per maand aan bij bulken, waarvan ik dacht dat ongeveer de helft spiermassa zou moeten/kunnen zijn. 10 jaar geleden heb ik eenzelfde poging gedaan, toen in de sportschool, welke na 7 maanden strandde, m'n gewichtstoename was toen iets van 6á7 kg.

Nu ben ik van 61.8kg in maart, naar 66.5kg op 10-6 naar 65.5kg nu gegaan. Dat is meer dan 1kg/mnd, maar dat komt vermoedelijk ook doordat ik nu Creatine neem. Ik las dat dat een veilig supplement is, wat zorgt voor meer prestatie.
Heb je in de afgelopen maanden wel vooruitgang gezien in je kracht? De vooruitgang in fitness en bodybuilding zit hem niet altijd puur in gewicht. Zelf moet ik me dat ook echt vaak even zeggen omdat ik me dan weer blind staar op de weegschaal. Als jou bench bijvoorbeeld 2 maanden geleden 10x60 was, en nu 10x70 dan heb je zeker wel hele mooie vooruitgang geboekt. En hoe vervelend het ook is, het is wel wat ik eerder heb aangegeven ook, dit is echt de sport van de lange adem. Ook als jij denkt dat er niets gebeurd kan het zomaar over een week of 2 ineens omslaan en begin je spiermassa te pakken terwijl je weer vocht verliest. Het lichaam is onmetelijk complex en van heel veel interne processen weten wij (of ik dan) veel te weinig om er in de dagelijkse gang van zaken rekening mee te houden.
Ik ben reeds een aantal keren geswitcht van schema, eerst starting strength, toen een willekeurig wisselend schema, waarbij ik een selectie maakte uit vaste oefeningen en nu heb ik sinds 2 weken een schema door chat-gpt laten opstellen, omdat ik toch gewoon beter kan vergelijken met vaste oefeningen in een vaste volgorde en op deze manier volgens mij niets onderbelicht blijft. Door die wisselingen en random dingen, is echt vergelijken wat lastig. De enige consistente die ik sinds 24-5 heb, is dat ik tot failure of 1á2 RIR ga. Gaat het te makkelijk en kom ik boven de geplande herhalingen, dan gaat er gewicht bij.

Ik train dus hoofdzakelijk met losse dumbbells en als ik kijk naar de OHP, Bench Press en (Romanian) Deadlift, dan is het gewicht wat ik neem in een maand tijd met zo'n 20% tot 28% toegenomen. Zo bekeken is dat wellicht best prima te noemen. Ik merk wel dat het enorm veel verschil maakt wanneer in de sessie ik een oefening doe en op welk tijdstip. Ik train dus meestal 2x doordeweeks in de avond en 1x in het weekend (overdag of avond). Overdag in het weekend heb ik meer kracht tot mijn beschikking dan halverwege/eind van de week in de avond. De prestaties per sessie zijn dus niet consistent, wat het ook weer lastig maakt om goed te vergelijken.

Het wandelen is overigens een stuk minder geworden (een dag heeft tenslotte maar 24 uur), met mooi weer ga ik wel op de fiets naar het werk (2á3x/week) en benader ik dat als een korte cardio-sessie, waarbij ik 10 minuten maximale inspanning lever (hartslag 160-180), op dat gebied merk ik ook vooruitgang.
Post (of link naar post) even waar je wat stats in zet, leeftijd, gewicht, trainingsschema, voedingsschema, supplementen.
Daarnaast, hoe consistent ben je? 100% strict of losse weekenden?
Doordeweekse dagen ben ik zeer consistent:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IA7rjtl5SLVM7k5Y70UjFCg0Ac8=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/7JdxNQB4H1OvtLDkh5rkeYLj.png?f=fotoalbum_tile

Dat ziet er uit als zeer weinig, maar vergeet niet dat ik klein van stuk ben en dus weinig kcal nodig heb. De bulk gaf een gewichttoename, het huidige regime geeft op z'n minst stabiliteit of een lichte afname.

Ik pak m'n creatine meestal tijdens het koken, of kort voor en tijdens de workout.

In het weekend probeer ik nu intermittend fasting, waarbij ik de avond ervoor voor het laatst om 21.00 eet en dan pas de volgende dag om 13.00 weer eet. Het ontbijt sla ik dan dus over, de rest is grotendeels gelijk.

Op zondag is het 's avonds meestal een frietje of wat anders wat minder gezond is. Op vrijdag wil ik wel eens een handje chips tot me nemen. Dat heb ik altijd al zo gedaan, hoewel de chips voorheen meerdere dagen en grotere porties was. Alcohol consumptie heb ik ook beperkt. Thuis drink ik geen alcohol, op een feestje op samenzijn met vrienden beperkt of alcoholvrij.
Als laatste vraag, stel het is een laag testosteron, wat wil je daar dan aan/mee doen?
Dat weet ik nog niet zeker. Als het echt flink te laag zou zijn, ga ik me wellicht verdiepen in de voor en nadelen van TRT.
Is je buik opgezet van binnenuit? Als in, heb je veel last van je maag en/of darmen? Of is het een hoog vetpercentage? Je maag en darmen bepalen voor zo'n enorme hoeveelheid of je spiermassa aan kan zetten of niet. Dit wordt enorm onderschat. Als jou darmen niet blij zijn kun je het bijna wel vergeten. Al je eten moet door je maag en darmen, juist daar worden de eiwitten en andere stoffen verwerkt en opgenomen. Daarnaast bepalen je maag en darmen voor een gigantisch deel hoeveel energie je hebt. Je geeft aan dat je futloos bent, die zou je ook 1 op 1 toe kunnen schrijven aan maag en darm problemen.
Het is een combinatie van beide. Ik heb een paar keer per week een opgezette buik, wat het lastiger maakt om dan een huidplooimeting te doen. Laatste keer dat ik dat meette, kwam ik op 24% uit, kort erna toen m'n buik niet opgezet was, zat ik weer op 20%. Feit is wel dat de plooi rond m'n buik het dikst is. Bovenbenen is ook lastig te meten, daar krijg ik bijna geen plooi gepakt.

Echt last van m'n darmen heb ik niet, maar ze reageren soms wel op bepaalde voeding, in de zin van toegenomen winderigheid en opgeblazen buik. Door m'n werk kan ik ze niet zomaar laten gaan, dus dat is soms wel wat vervelend en geeft heel soms wat kramp.

Dat is ook een reden waarom ik m'n bloed en evt urine eens uitgebreid wil laten testen. Er zijn nog een paar redenen, maar die hebben niets met dit topic te maken.
Consistentie is key in deze sport ook. Niet bepalen dat je gaat bulken en dan na 2 weken weer even minder eten. Je moet momentum pakken om echt verschil te gaan zien. Zelf heb ik ook jaren lopen kloten met elke 3 weken van tactiek veranderen en geloof me, dat werkt niet. Kies je doel, maak een plan en ga ervoor!! Als je na een maand merkt dat je teveel aankomt dan moet je slim bijsturen, en niet volledig van koers veranderen.

Sorry voor de onwijze lap tekst, maar ik vind het echt leuk om kennis te delen en proberen te helpen. Had jij overigens niet die baan als medewerker bij een tandarts (sorry als ik dit waarschijnlijk oneerbiedig zeg) waarbij je amper tijd had om een broodje tussendoor te eten? Ik vroeg geloof ik eerder ook al of je niet ontzettend veel stress van die baan hebt. In combinatie met de symptomen die je omschrijft (en als ik het goed begrijp misschien ook maag/darm problemen) zie ik ook stress wel echt als oorzaak van futloosheid en tegenvallende resultaten.

Anyway ik zal nu even stoppen met typen, ik heb nog wel 20 dingen die ik wil vragen maar dan wordt het misschien een beetje teveel voor je.
Je mag alles vragen, ik stel het zeer op prijs dat je zo uitgebreid antwoord geeft. Het heeft me iig alweer tot andere inzichten gebracht, alleen al doordat ik alles zelf beter op een rijtje krijg via deze reactie en de vork dus iets anders in de steel zat dan ik me voor ogen had.

Of het stress is, ik ervaar het niet zo, maar wel als vrij hoge werkdruk, althans een werkdruk die geen ruimte biedt voor even pas op de plaats te maken. Mijn beroepstak heeft geen CAO, dus dat komt met bepaalde nadelen, waaronder dus geen geplande pauzes tussendoor en een middagpauze van 30 - 45 minuten. Na 15 jaar ben je daar wel aan gewend geraakt, maar ik speel wel al langer met de gedachte om wat minder te gaan werken. Ik maak nu 41 uur in de week en gelukkig door verandering van baan, komt daar nu nog maar 3,5 uur per week reistijd bij ipv 7,5 uur.

Voorlopig is het nog wat het is. Mocht uit bloedonderzoek wijzen dat alles in orde is, dan ga ik wel harder nadenken om wat uren in te leveren voor meer quality of life.

Ik zag overigens dat ik in 2020 ook eenzelfde poging heb gedaan, dat heeft toen geduurd van mei tot augustus/september. Was ik helemaal vergeten en achteraf bezien toch best een prestatie.

Hopelijk ga ik het nu langer volhouden weer. Over een maand weer een fotomoment en hopelijk dan toch wat zichtbaar verschil, want dat zou enorm motiveren.

[ Voor 5% gewijzigd door LA-384 op 28-06-2025 22:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

@LA-384

Die Serratus anterior hoor je vaker. Heb ik ook last van bij mijn linker schouder. Geen blessure of pijn, maar die spier is zwak, waardoor de schouder niet stabiel is. Heb van mijn fysiotherapie een paar oefeningen gekregen en daar ben ik nu paar weken mee bezig. Ook heb ik wat oefeningen aangepast in mijn upper dagen, zo doe ik nu op één dag de kneeling landmine press, doordat je naar voren duwt en per arm kan trainen kan ik extra goed de Serratus Anterior trainen. En ik eindig mijn upper dagen met wall push-ups met waarbij ik aan het einde een scapula push-up doe. En door wall push-ups te doen, heb ik ook wat meer controle.

Qua eten, lijkt het wel redelijk op wat ik eet, ben ook klein, dus zit ook op die hoeveelheid eiwitten en kcal. Ik moet alleen vanwege medische zaken veel drinken, dus mijn ontbijt is dit bijvoorbeeld:
- Chocolade eiwitpoeder 30gr
- 500ml water
- 3-4 scoops havermout poeder (gemalen in de blender van tevoren, gewoon die 500gr zakken in blender gooien)
- flinke theelepel 100% pindakaas

Dan heb je snickers shake,is goedkoper dan die eiwit repen. Wat ik ook kan aanraden is griekse yoghurt met 2% vet, is lekkerder dan kwark, iets minder eiwit, hoef ik niks door te doen.

Persoonlijk vind ik het ook lekker om nog twee eitjes te nemen bij de lunch met een glas melk. In de avond neem ik weer zo'n shake, maar dan zonder pindakaas en met maar één schepje havermout en wat losse nootjes. Over het algemeen is eiwitpoeder goedkoper dan andere vormen van eiwitten

Door de week neem ik geen geen extra suiker, alleen maar in het weekend bij mijn ouders krijg ik wat frisdrank en een gebakje als ik langs kom, dat is mijn minder gezonde dag en dat is prima om erbij te hebben, zolang het maar in balans is.

Bij mij gaat het ook langzaam, maar gewoon door blijven gaan. Ik zag pas echte resultaten na zo'n 5 maanden 3-4 per week. Ik ga binnenkort ook mijn bloed weer laten controleren, paar jaar geleden ook laten doen en toen was cortisol te hoog. Heb dat wel vaker gehad, zorgt voor spierafbraak.

Ik ben ook een fan van creatine, daardoor herstel ik sneller en geen last van bijwerkingen. Het heeft ook een goed effect op te hersenen en is naast eiwitten een bewezen supplement

Wat je zegt over dat je beter kan presteren in het weekend dan doordeweeks, kan dat ook komen door het slapen? Slaap je langer in het weekend? Ik heb niet genoeg aan 7 uur, dan kan ik niet goed presteren, minimaal 8, maar liever 8,5 of 9 uur voor mij.

[ Voor 5% gewijzigd door Zenix op 29-06-2025 00:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
Zenix schreef op zondag 29 juni 2025 @ 00:00:
@LA-384

Die Serratus anterior hoor je vaker. Heb ik ook last van bij mijn linker schouder. Geen blessure of pijn, maar die spier is zwak, waardoor de schouder niet stabiel is. Heb van mijn fysiotherapie een paar oefeningen gekregen en daar ben ik nu paar weken mee bezig. Ook heb ik wat oefeningen aangepast in mijn upper dagen, zo doe ik nu op één dag de kneeling landmine press, doordat je naar voren duwt en per arm kan trainen kan ik extra goed de Serratus Anterior trainen. En ik eindig mijn upper dagen met wall push-ups met waarbij ik aan het einde een scapula push-up doe. En door wall push-ups te doen, heb ik ook wat meer controle.
Bij mij is het volledig hersteld. Na 4 weken kon ik weer gewoon er op liggen en de meeste oefeningen waren zonder pijn te doen. Het duurde wel nog even totdat ik helemaal geen gevoeligheid meer had in die regio. Bijvoorbeeld m'n lijf draaien in bed of je bovenlijf oprichten door met een arm overlangs je borst op het matras te drukken, dat is nog een paar weken pijnlijk gebleven. Ook opdrukken of bench press waarbij je net te ver ging en je schouders naar voren komen, was ook gevoelig. Zelfs het voorover op het fitnesbankje liggen waarbij er druk op de borst komt, gaf nog een tijd last. Maar dat is nu dus allemaal niet meer. Heeft al met al misschien wel 8 weken geduurd.
Qua eten, lijkt het wel redelijk op wat ik eet, ben ook klein, dus zit ook op die hoeveelheid eiwitten en kcal. Ik moet alleen vanwege medische zaken veel drinken, dus mijn ontbijt is dit bijvoorbeeld:
- Chocolade eiwitpoeder 30gr
- 500ml water
- 3-4 scoops havermout poeder (gemalen in de blender van tevoren, gewoon die 500gr zakken in blender gooien)
- flinke theelepel 100% pindakaas

Dan heb je snickers shake,is goedkoper dan die eiwit repen. Wat ik ook kan aanraden is griekse yoghurt met 2% vet, is lekkerder dan kwark, iets minder eiwit, hoef ik niks door te doen.

Persoonlijk vind ik het ook lekker om nog twee eitjes te nemen bij de lunch met een glas melk. In de avond neem ik weer zo'n shake, maar dan zonder pindakaas en met maar één schepje havermout en wat losse nootjes. Over het algemeen is eiwitpoeder goedkoper dan andere vormen van eiwitten

Door de week neem ik geen geen extra suiker, alleen maar in het weekend bij mijn ouders krijg ik wat frisdrank en een gebakje als ik langs kom, dat is mijn minder gezonde dag en dat is prima om erbij te hebben, zolang het maar in balans is.
Bedankt voor de tips. Reden dat ik die repen pak, is eigenlijk voor de afwisseling. Ik neem zo'n reep van xxl nutrition, goed voor 25 gram eiwitten een reep van barebells is er later bijgekomen, die bevatten wat minder eiwitten, maar wel wat gezonde vetten en koolhydraten alsook vezels 6a7 gram.
Bij mij gaat het ook langzaam, maar gewoon door blijven gaan. Ik zag pas echte resultaten na zo'n 5 maanden 3-4 per week. Ik ga binnenkort ook mijn bloed weer laten controleren, paar jaar geleden ook laten doen en toen was cortisol te hoog. Heb dat wel vaker gehad, zorgt voor spierafbraak.

Ik ben ook een fan van creatine, daardoor herstel ik sneller en geen last van bijwerkingen. Het heeft ook een goed effect op te hersenen en is naast eiwitten een bewezen supplement

Wat je zegt over dat je beter kan presteren in het weekend dan doordeweeks, kan dat ook komen door het slapen? Slaap je langer in het weekend? Ik heb niet genoeg aan 7 uur, dan kan ik niet goed presteren, minimaal 8, maar liever 8,5 of 9 uur voor mij.
Nee,eerder korter, het is echt het moment van de dag wat het verschil maakt. Doordeweeks in de avond ben ik veel vermoeider dan in het weekend overdag. Ik heb 's avonds bijna altijd de spreekwoordelijke pijp leeg. Normaliter kan ik na 19.00 gaan liggen en slaap ik binnen 5 minuten. In het weekend is dat wat minder, maar wordt ik wel gewoon tussen 5.00 en 6.00 wakker meestal. Soms val ik dan wel weer in slaap, maar doordeweeks niet, omdat m'n wekker dan om 6.15 gaat. Ik streef ernaar om om 22.00 in bed te liggen en pak dan volgens m'n garmin zo'n 7 uur slaap. Meer zit er niet in. Eerder naar bed gaan vaak ook niet, ivm huishoudelijke taken en sporten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marc3l
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05:49
Zenix schreef op zondag 22 juni 2025 @ 16:59:
[...]

Dat weet ik wel zeker, zou wel voor de EXP Sport gaan en niet voor de EXP Pro.
Nog bedankt! Vandaag een setje Sport opgehaald via Marktplaats, nieuw overal uitverkocht / niet verkrijgen.
Beste upgrade wel van 11kg naar 23kg, ik denk niet dat ik die stage upgrades (snel) nodig ga hebben. 🤣

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toekan
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22-08 18:17
Ik heb afgelopen week ook Powerblock Elite EXP dumbells gekocht. Uiteindelijk voor een nieuwe set gegaan. Ze worden hopelijk komende week geleverd.
Ik wilde een volledige set van 90lbs hebben. Op marktplaats kwam ik ze wel tegen, maar dan was nieuw eigenlijk net zo duur. Het is een investering, maar dit gaat als het goed is een leven lang mee. De Bowflex die ik had waren ook nog prima, maar die zijn niet zo robuust als de Powerblocks.

[ Voor 23% gewijzigd door Toekan op 29-06-2025 18:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Toekan schreef op zondag 29 juni 2025 @ 18:40:
Ik heb afgelopen week ook Powerblock Elite EXP dumbells gekocht. Uiteindelijk voor een nieuwe set gegaan. Ze worden hopelijk komende week geleverd.
Ik wilde een volledige set van 90lbs hebben. Op marktplaats kwam ik ze wel tegen, maar dan was nieuw eigenlijk net zo duur. Het is een investering, maar dit gaat als het goed is een leven lang mee. De Bowflex die ik had waren ook nog prima, maar die zijn niet zo robuust als de Powerblocks.
Ja, is goed spul en gaat inderdaad een leven lang mee.

Bowflex kan gevaarlijk zijn, is ook een recall voor: https://www.bowflex.com/dumbbell-recalls.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
Zenix schreef op zondag 29 juni 2025 @ 20:54:
[...]

Ja, is goed spul en gaat inderdaad een leven lang mee.

Bowflex kan gevaarlijk zijn, is ook een recall voor: https://www.bowflex.com/dumbbell-recalls.html
We are conducting a voluntary recall of the BowFlex 552 and 1090 dumbbells only in the United States. Consumers outside the U.S. can continue to use and enjoy their dumbbells.

Geeft weinig vertrouwen inderdaad. Ze vertrouwen er zelf blijkbaar op dat ze geen mega rechtzaak krijgen buiten de VS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toekan
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22-08 18:17
Ik had mijn serienummers gecheckt en deze werden niet terug geroepen.
Ik heb ze uiteindelijk 4 jaar gebruikt en heb ze voor 40 euro minder verkocht als dat ik ze heb gekocht. Dus het was een prima investering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Zenix schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 17:39:
De leg press is niet vergelijkbaar, want staat nog steeds druk op de rug. Wel een stuk minder dan squatten natuurlijk.
Ik zou het bijzonder knap vinden als je bij een leg press door je rug zou gaan. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Gonadan schreef op maandag 30 juni 2025 @ 10:05:
[...]

Ik zou het bijzonder knap vinden als je bij een leg press door je rug zou gaan. ;)
Ik bedoel dan ook niet dat je er blessures door krijgt, of dat je hem niet moet doen, zoals ik aangaf, als ik een leg press had zou ik hem ook gebruiken. Maar het geeft wel axiale belasting, terwijl je dat bij de belt squat niet hebt. Daar is de belt squat uniek in, waardoor het minder vermoeiend is.

Maar het is wel belangrijk om een vorm van axiale belasting te hebben, dus in mijn geval doe ik al mijn rows zonder chest support. De rows zijn wat minder zwaar voor de wervelkolom dan de squats bijvoorbeeld.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Heaget
Misschien ben ik nu een onwijze relschopper hoor, maar als tijdens de squat je rug aanvoelt als de zwakste schakel, wil je dan juist niet squatten om dat te verbeteren? Nee je moet geen gekke 1RM gaan doen als je kracht niet optimaal verdeeld wordt natuurlijk. Maar mijn idee is dat als je zwakke plekken gaat ontzien deze in verhouding steeds zwakker worden. Heb je straks een legpress of beltsquat van 300 kilo, maar met een barbell in je nek kom je niet verder dan 60 kilo.

Begrijp me niet verkeerd, er is niets mis mee om te doen wat je wil. Maar ik zou juist die plekken opzoeken die zwak zijn en daar, op de juiste manier, extra aandacht aan geven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
@Zenix ik begrijp dat jij vanwege een medische conditie niet anders kunt, en dan snap ik goed dat je enthousiast bent over zo'n oefening. Maar voor iemand die ook andere oefeningen wel kan doen zou ik wel wat breder kijken en toewerken naar het kunnen doen van een gewone squat.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Zouden jullie eens mee kunnen denken met een nieuw schema? Met name voor de push en pull oefeningen, legs ben ik nog mee bezig. Het doel is met name om functioneel sterk en fit te zijn om mijn zittende beroep te compenseren.

Ik wil wat zaken veranderen omdat ik een beetje uitgekeken ben op m'n vaste routine en vandaar dat ik naar wat nieuws kijk. Ik train thuis in m'n lunch pauzes dus het moet in een uur te doen zijn en ik heb een half-rack ter beschikking met een landmine attachment, bankje en jammer arms. En tot 100kg aan gewicht op een barbell of dumbbells tot 22 kilo. Ik moet er wel rekening mee houden dat het thuis en op een zolder zonder een geschikte vloer om gewichten te laten vallen. Deadlift gaat hem dus niet worden maar wel een Jammer Arm Deadlift waarbij het gewicht op de spotters neer komt.

Zit nog te kijken of ik iets van een horizontal row exercise kan toevoegen met resistance bands.

Push:
  • Pushups
  • Bench Press
  • Incline Press
  • Overhead Press
  • Shoulder Press (jammer arm)
  • Chest Fly
  • Tricep Dips
Pull:
  • Pull up
  • Jammer Arm Deadlift
  • T-Bar Row
  • Hammer Curl
  • Chin up

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Heaget schreef op maandag 30 juni 2025 @ 10:56:
Misschien ben ik nu een onwijze relschopper hoor, maar als tijdens de squat je rug aanvoelt als de zwakste schakel, wil je dan juist niet squatten om dat te verbeteren? Nee je moet geen gekke 1RM gaan doen als je kracht niet optimaal verdeeld wordt natuurlijk. Maar mijn idee is dat als je zwakke plekken gaat ontzien deze in verhouding steeds zwakker worden. Heb je straks een legpress of beltsquat van 300 kilo, maar met een barbell in je nek kom je niet verder dan 60 kilo.

Begrijp me niet verkeerd, er is niets mis mee om te doen wat je wil. Maar ik zou juist die plekken opzoeken die zwak zijn en daar, op de juiste manier, extra aandacht aan geven.
Mee eens, als je goed kan squatten en dat ook mag, dan zou ik het zeker doen. Maar een leg press of belt squat is wel een prima manier om extra volume toe te voegen aan je training, terwijl het minder belastend is. Zelfde geld overigens voor een hack squat of pendulum squat.

Als het gaat om zwakke plekken, ook mee eens. Dat is ook de reden dat ik de Freak Athlete Hyper Pro heb gekocht, waardoor ik veel mogelijkheden heb heb gekregen om mijn rug, core, hamstrings, quads, glutes op verschillende manieren te trainen. Dat zijn nou net de plekken die zwak bij mij zijn.

Ik mag niet teveel gewicht tillen vanwege medische redenen, vandaar dat ik liever de belt squat doe. Het tillen doe ik dan wel met de deadlift varianten, maar dan ook wat lichter gewicht, als je kijkt naar de squat of deadlift denkt ik dat die tweede belangrijker voor mij is. En aangezien ik niet teveel mag tillen ligt daar dus de prioriteit.

Die 300kg belt squat ga ik sowieso niet redden, het is ook voor mij niet het doel om een hoog gewicht te belt squatten, maar vooral goede vorm en proberen ook steeds verder te zakken, terwijl ik werk aan de mobiliteit.
Als ik 80kg kan doen, dan ben ik al heel blij. Met 80kg bedoel ik dan wel cable belt squat, dus dan voelt het ook als 80kg. Als je een lever belt squat hebt, dan heb je een stuk meer gewicht nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Tsurany schreef op maandag 30 juni 2025 @ 11:55:
Zouden jullie eens mee kunnen denken met een nieuw schema? Met name voor de push en pull oefeningen, legs ben ik nog mee bezig. Het doel is met name om functioneel sterk en fit te zijn om mijn zittende beroep te compenseren.

Ik wil wat zaken veranderen omdat ik een beetje uitgekeken ben op m'n vaste routine en vandaar dat ik naar wat nieuws kijk. Ik train thuis in m'n lunch pauzes dus het moet in een uur te doen zijn en ik heb een half-rack ter beschikking met een landmine attachment, bankje en jammer arms. En tot 100kg aan gewicht op een barbell of dumbbells tot 22 kilo. Ik moet er wel rekening mee houden dat het thuis en op een zolder zonder een geschikte vloer om gewichten te laten vallen. Deadlift gaat hem dus niet worden maar wel een Jammer Arm Deadlift waarbij het gewicht op de spotters neer komt.

Zit nog te kijken of ik iets van een horizontal row exercise kan toevoegen met resistance bands.

Push:
  • Pushups
  • > Als daar de focus op ligt, zo laten, maar je zou ook de push-up kunnen doen als laatste oefening, dan kan je meer focus leggen op andere oefeningen en push-up als finisher gebruiken.
  • Bench Press
  • Incline Press
  • Als je dat nog niet doet, zou je deze ook met dumbbells kunnen doen.
  • Overhead Press
  • > Landmine Press, kan je met één knie op de grond doen of staand.
  • Shoulder Press (jammer arm)
  • Chest Fly
  • Tricep Dips
Pull:
  • Pull up
  • Jammer Arm Deadlift
  • > Romanian Deadlift of Rack Pull, maar eigenlijk is je huidige deadlift ook een Rack pull?
  • T-Bar Row
  • > Meadows Row, single arm Dumbell row
  • Hammer Curl
  • Chin up
Ik heb wat suggesties gegeven. Een eventuele andere oefening die je ook zou kunnen overwegen is de seal row, die kan je eventueel uitvoeren als je bankje op je spotter arms past. Of door gebruik te maken van je incline bench.

[ Voor 4% gewijzigd door Zenix op 30-06-2025 12:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Zenix schreef op maandag 30 juni 2025 @ 12:11:
[...]

Ik heb wat suggesties gegeven. Een eventuele andere oefening die je ook zou kunnen overwegen is de seal row, die kan je eventueel uitvoeren als je bankje op je spotter arms past. Of door gebruik te maken van je incline bench.
Dankjewel! Goeie tips, ik ga er eens induiken!

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Iemand hier ervaring met zo'n boneconducting hoofdtelefoon van Shokz? Ik heb nu een Philips hoofdtelefoon die over het hoofd gaat, wat bij sommige oefeningen wat lastig is, omdat m'n armen of de dumbbells er tegenaan komen. Ook is het niet handig met zweten. Ik wil ook geen inears, omdat die bij mij verstopte oren opleveren. Dus dacht ik aan de shokz variant, maar ik zie dat die hoofdband niet verstelbaar lijkt en met een beetje pech niet strak om je achterhoofd zit. Lastig met bench press en alle andere oefeningen waarbij je hoofd ergens tegenaan zit.

Ik zie dat er nu ook een versie is geen hoofdband heeft en dus feitelijk alleen de 2 oordoppen zijn. Daar zijn ook alternatieven van die wel het oor bedekken, maar niet in het oor gaan zie ik, zoals de Soundcore Aerofit 2 en de Nothing Ear (open). Iemand daar toevallig ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r3mi3
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12:18
Ik ben een tijdje thuis aan het trainen en het bevalt goed.
Één van de oefeningen die ik doe zijn de Romain deadlifts. Nu heb ik in mijn kamer waar laminaat ligt dat dat vloerverwarming ondersteund. De schijven die ik gebruik zijn van kunstof. Tot nu toe heb ik geen krassen op mijn laminaat. Bij het einde van een set van de deadlifts is het tweede moment dat de schijven de grond voorzichtig raken.

Eigenlijk wil ik graag de tradionele deadlifts doen waarbij schijven de grond raken na elke repetitie.
Heeft iemand ervaring met matten hiervoor? Zijn grote rubberen matten goed of zijn de vloermatten die je in elkaar kunt klikken een goede optie (eventueel met een linkje)? Dit voor de demping en het beschermen van het laminaat.

[ Voor 3% gewijzigd door r3mi3 op 12-07-2025 19:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VinnyAMS
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 00:13
r3mi3 schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 19:41:
Ik ben een tijdje thuis aan het trainen en het bevalt goed.
Één van de oefeningen die ik doe zijn de Romain deadlifts. Nu heb ik in mijn kamer waar laminaat ligt dat dat vloerverwarming ondersteund. De schijven die ik gebruik zijn van kunstof. Tot nu toe heb ik geen krassen op mijn laminaat. Bij het einde van een set van de deadlifts is het tweede moment dat de schijven de grond voorzichtig raken.

Eigenlijk wil ik graag de tradionele deadlifts doen waarbij schijven de grond raken na elke repetitie.
Heeft iemand ervaring met matten hiervoor? Zijn grote rubberen matten goed of zijn de vloermatten die je in elkaar kunt klikken een goede optie (eventueel met een linkje)? Dit voor de demping en het beschermen van het laminaat.
https://www.fitness-selle...mat-96-x-96-x-1-cm-zwart/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LA-384
Ik werk met dumbbells en zit al een tijdje te kloten met het veilig van de grond oppakken van die dingen. Ik probeerde het steeds als een zeer diepe squat te doen, maar met mijn beperkte mobiliteit in de enkels, is dat maar een lastige exercisie. Dus ik dacht ik Google er even op en kom meteen dit filmpje tegen. Ik was er nooit opgekomen, maar het werkt wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herkz
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 07-08 15:51
Vrijdag heb ik mijn borstspieren getraind op mijn nieuwe krachtstation bij mij thuis (Fysiotec mx-500 pro). (chest press, pec deck en fly's) Ik heb bij elke oefening filmpjes gekeken voor de technisch correcte uitvoering en de oefeningen op een zwaarte gedaan dat ik ze echt net 3 x 8 kon doen. Normaal heb je op de 2e dag na uitvoering wel een lekkere spierpijn, maar ik voel echt helemaal niks aan mijn borstspieren. Heb ik iets fout gedaan?

Mijn triceps die ik ook heb getraind voel ik wel heel goed!

Gasloos sinds 2020.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edozat1
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12:25
Herkz schreef op maandag 21 juli 2025 @ 11:50:
Vrijdag heb ik mijn borstspieren getraind op mijn nieuwe krachtstation bij mij thuis (Fysiotec mx-500 pro). (chest press, pec deck en fly's) Ik heb bij elke oefening filmpjes gekeken voor de technisch correcte uitvoering en de oefeningen op een zwaarte gedaan dat ik ze echt net 3 x 8 kon doen. Normaal heb je op de 2e dag na uitvoering wel een lekkere spierpijn, maar ik voel echt helemaal niks aan mijn borstspieren. Heb ik iets fout gedaan?

Mijn triceps die ik ook heb getraind voel ik wel heel goed!
Ik weet niet wat normaal is, maar als ik een spier 1-2 weken niet heb getraind, heb ik na de eerste keer weer trainen 1-2 dagen spierpijn, na de tweede keer 1 dag, daarna helemaal geen spierpijn meer, ook niet als ik gewicht of aantal reps verhoog. Kan er de klok op gelijk zetten. Je bent dus niet speciaal :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:23
Denk dat er ook niet echt een "normaal" is als het om spierpijn gaat.
Als je een keer (ongemerkt) slechter slaapt of net anders eet kan het al invloed hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Heb nu een aantal weken de Freak Athlete Hyper Pro en ben er nog steeds blij mee. Wat ik vooral een groot voordeel vind zijn is de mogelijkheid om incline nordic curls en glute ham raises te doen. Mijn hamstrings zijn nog niet sterk genoeg om ze plat uit te voeren, maar nu kan ik ze met goede vorm wel goed uitvoeren. Op dit moment ligt mijn focus op de glute ham raises, want die zijn nog iets makkelijker om uit te voeren en trainen meer spiergroepen.

Ik gebruik ook de back extension regelmatig, om mijn onderrug sterker te maken. Ik doe dan gewone back extensions maar ook QL raises, die spieren had ik nog niet eerder zo gevoeld. Ik merk dat mijn rug minder stijf is en zich beter gaat voelen.

Verder gebruik ik ook de leg developer voor leg curls en de leg extension en dat bevalt ook goed. Op de leg developer kan je ook een upperbody kit aansluiten, aangezien ik alleen een low row en een high pulley heb is dat wel een toevoeging. Die gebruik ik om mijn serratus anterior nog sterker te krijgen en wat rotator cuff exercises. Maar je kan er ook curls mee doen en rows.

De belt squat attachment is ook goed, alleen ik geef de voorkeur om ze uit te voeren op mijn kabel machine. Maar dingen zoals row's en RDL kan je er ook mee doen, maar dat heb ik nog niet geprobeerd.

Kortom voor mij een mooie machine, zeker om de posterior chain en de core een stuk sterker te krijgen.

Heb bij Atletica ook nog wat grote karabijnhaken gekocht:
https://atletica.de/nl/products/karabijnhaak die bevallen ook wel goed, beter dan de goedkope standaard karabijnhaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Nou, mijn verwachtingen zijn ook weer getemperd...

Vandaag nieuwe foto's gemaakt en vergeleken met 24-5, ik kan ze over elkaar heen leggen en je ziet geen verschillen, enkel iets betere houding (pelvic tilt minder) :') Hopelijk over een maand of 2-3 toch wat visuele progressie te zien, want anders motiveert het ook niet echt om je 3x/week zo uit te leven en de alcohol zoveel mogelijk te laten staan...

Op 24-5 woog ik zo'n 64.4kg (1.70m lang). Huidig gewicht is 65kg, waarbij ik de laatste 7 weken op of net iets onder onderhoud zit qua eten, met het idee om vet te verliezen terwijl ik in spiermassa aan kom. Wel ruim in de eiwitten met >2gr/kg. De periode hiervoor zat ik in een lichte bulk, max gewicht was 66.5 op 10-6, 1-5 begonnen op 62.8kg.

In kracht ben ik wel iets vooruitgegaan (gekeken naar totaal volume verplaatst over de sets toen en nu);
Bench-press +21%
Push-up +10%
OHP +10%
Pull-up +8%
Deadlift +97% (ivm chronische klachten periformis spier, ben ik in begin niet maximaal gegaan, nu zoekende naar limieten)
Calf Raise +46%
Bicep Curl +17%
Skull Crusher + 16%

Ik twijfel of ik misschien toch iets meer moet gaan eten weer, of nog maar een paar maanden zo door moet gaan. ik train met een bepaald aantal herhalingen als doel, waarbij ik bij de laatste set tot failure of nabij failure ga. Meestal is het 3x12 of 4x8, enkele oefeningen 3x15-20. Wanneer ik in de laatste set het doel haal (of er overheen ga), verhoog ik de keer erop het gewicht. Dat maakt de workouts best zwaar en soms is 48 uur rust niet genoeg om me helemaal weer fit te voelen (dan wacht ik een dag extra).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SlaadjeBla
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11:02
Volgens mij groeit niemand zo hard als hij zou willen. Misschien moet je je meer op de reis richten en minder op de bestemming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superkiwi
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12:48

Superkiwi

Hoi doei

Meten is weten; pak het oude meetlint van je mam of oma en meet de omtrek van je borst, biceps, benen etc. Op het oog is het niet altijd goed om groei te zien.
Stel, je komt een kilo spiermassa aan. Pak eens een kilo kip, snij die in hele, hele dunne plakjes en plak die over je hele lijf. Op het oog zul je het nauwelijks zien terwijl er toch een kilo extra aan je lijf hangt.

Krachttraining vergt geduld. Eten, zoals je zelf zegt, speelt daarbij een hele belangrijke rol. Zeker als je nog jong bent kun je zeer goede gains maken maar dan moet je er wel naar eten. Je spieren hebben bouwmaterialen nodig. Oók op je rustdagen.

Als ik je progressie in gewichten zie maak je wel degelijk vooruitgang. Dus lekker doorgaan met gymmen :)

"The Sword of Destiny has two edges. You are one of them"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
SlaadjeBla schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 11:11:
Volgens mij groeit niemand zo hard als hij zou willen. Misschien moet je je meer op de reis richten en minder op de bestemming.
Ik had er wel meer van gehoopt iig. Ik ben pas net begonnen en dacht altijd dat je dan de grootste winst maakt, maar wellicht is dat pas na een langere tijd. Ik ben nu wel gemotiveerd genoeg om desondanks door te gaan, maar of dat in de herfst/winter nog zo blijft, zonder zichtbare progressie, laat ik het hopen.

Meer profijt weet ik er ook niet uit te halen eigenlijk. Echt lichamelijke klachten had ik niet, behalve die chronische klachten rond de periformis spier. Maar die lijken nu vooral door de deadlift en squat getriggerd te worden, hoewel minder sterk dan vóór ik met krachttraining begon. Op de lange baan zal het wel voordelen geven denk ik, in de zin van minder klachten door ouder worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Superkiwi schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 11:20:
Meten is weten; pak het oude meetlint van je mam of oma en meet de omtrek van je borst, biceps, benen etc. Op het oog is het niet altijd goed om groei te zien.
Stel, je komt een kilo spiermassa aan. Pak eens een kilo kip, snij die in hele, hele dunne plakjes en plak die over je hele lijf. Op het oog zul je het nauwelijks zien terwijl er toch een kilo extra aan je lijf hangt.

Krachttraining vergt geduld. Eten, zoals je zelf zegt, speelt daarbij een hele belangrijke rol. Zeker als je nog jong bent kun je zeer goede gains maken maar dan moet je er wel naar eten. Je spieren hebben bouwmaterialen nodig. Oók op je rustdagen.

Als ik je progressie in gewichten zie maak je wel degelijk vooruitgang. Dus lekker doorgaan met gymmen :)
Daar heb je wel een punt, zal zo eens opmeten, hoewel dat ook lastig vergelijken is. Hoe hard trok ik het meetlint de vorige keer aan? Waar precies meette ik ook alweer? Iets schuin of iets aangetrokken kan zomaar een cm verschil maken. Nou, opgemeten, er is wel een kleine toename te zien, ongeveer 0,5-1cm (buik niet meegeteld, want dat kan zomaar een paar cm verschil maken gedurende de dag).

Met 40 jaar, ben ik wel over mn piekjaren heen helaas, dat moet ik me natuurlijk ook realiseren.

Ik twijfel alleen nog of ik weer wat moet gaan bulken, of toch zo door moet blijven gaan (op of net iets onder onderhoud). Ik heb een kleine buik waar ik graag vanaf wil, maar weet ook dat dat erg lang gaat duren. Laatste huidplooi meting (die ik zelf gedaan heb), gaf een vetpercentage van 19a20%

[ Voor 5% gewijzigd door LA-384 op 02-08-2025 12:19 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Een hoop mensen groeien een stuk harder dan ze zouden willen, maar dat heeft niet per se wat met krachtsport te maken. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12:16

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Hey luitjes,

Ondanks dat ik braaf de zoekfunctie heb losgelaten op de term “Speediance” vond ik hier helemaal niks over dit merk.

Ik zag een filmpje voorbijkomen (ik volg hem vanwege hardlopen) en zag iemand een reviewtje posten van een krachtstation dat werkt met electromagnetische weerstand.

Even voor de beeldvorming, jaren geleden krachttraining gedaan maar overweeg nu wat krachttraining bij het fietsen (ik mountainbike en vrouwlief fietst indoor) maar ook voor algehele conditie wil mijn vrouw wel eens wat met gewichten doen.
Eerder wel eens samen naar de gym gegaan maar dat vond ze niet veel.

Een krachtstation thuis is dus het overwegen waard voor ons en ik was beniuewd of iemand hier dit ding al eens heeft gezien of zelfs gehad of uitgeprobeerd.

https://speediance.nl/pro...-2?variant=46047715393753

Ik ben serieus benieuwd wat jullie hier over weten :)

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Heaget
This is the way. Ook meteen de enige manier om het volt e houden. Als je het puur voor de uitkomst doet ga je de eindstreep niet halen. Want zelfs al kom je in een jaar 10 kilo aan, je ziet jezelf elke dag in de spiegel en die 10 kilo voelt dan nog steeds als "meh ik zie er nog hetzelfde uit".
Superkiwi schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 11:20:

Om nog maar te zwijgen over, je valt een kilo vet af, en komt een kilo spiermassa aan. De weegschaal zegt "geen vooruitgang" terwijl dit juist enorme progressie is!
LA-384 schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 11:26:

Ik had er wel meer van gehoopt iig. Ik ben pas net begonnen en dacht altijd dat je dan de grootste winst maakt, maar wellicht is dat pas na een langere tijd. Ik ben nu wel gemotiveerd genoeg om desondanks door te gaan, maar of dat in de herfst/winter nog zo blijft, zonder zichtbare progressie, laat ik het hopen.
Probeer niet in je verwachting te blijven zitten. Als je dat doet ga je opgeven. Probeer het te zien als een verandering van je leven, iets wat je op lange termijn door kunt blijven zetten. Heel eerlijk, en ik wil je absoluut geen naar gevoel geven, maar het duurt jaren voordat je echt verandering ziet. Daarom is het belangrijk dat je de levensstijl duurzaam kan toepassen.

Edit:

Nog even een foto om het verhaal te illustreren. Links 98 kilo, rechts 101.2 kilo. Zie je hier een heel ander fysiek? Nee, maar toch echt ruim 3 kilo zwaarder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P5IyzjA3tHwDxE8WGbJjfPOhLw4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0hQhXNZFeJRke282hnsN8bB1.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door Heaget op 05-08-2025 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gongbao
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 12:21
Ik ben veel afgevallen de laatste jaren, maar ik had graag elke week of maand een foto voor de spiegel gemaakt. Als je op je voeding let en goed traint ga je het verschil zien. Let wel op dat je hetzelfde moment kiest altijd voor deze foto’s of wegingen, want het scheelt enorm anders.

Ik heb me heel frequent gewogen een hele tijd lang en er gebeuren hele gekke dingen met momentopnames, ik kan zomaar een kilo of twee aankomen of afvallen in een dag. Is na een dag of drie weer terug bij normaal. Dus weeg jezelf consistent en schrik niet als het een keer tegenvalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
Bij dagelijks wegen zie je vooral je verschil in vocht. Temperatuurwisselingen, een keer wat zouter of minder zout eten, scheelt makkelijk een liter vocht of meer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Superkiwi
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12:48

Superkiwi

Hoi doei

Heaget schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 15:42:
[...]
Nog even een foto om het verhaal te illustreren. Links 98 kilo, rechts 101.2 kilo. Zie je hier een heel ander fysiek? Nee, maar toch echt ruim 3 kilo zwaarder.
Zwarte schoenen absorberen licht, in tegenstelling tot witte schoenen. Simpele natuurkunde :+

"The Sword of Destiny has two edges. You are one of them"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edozat1
pirke schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 17:03:
Bij dagelijks wegen zie je vooral je verschil in vocht. Temperatuurwisselingen, een keer wat zouter of minder zout eten, scheelt makkelijk een liter vocht of meer.
Daarom zou je m.i. juist dagelijks moeten wegen. Als je wekelijks weegt en je hebt net die dag met veel vocht en dus een afwijking, trek je verkeerde conclusies. Met een dagelijkse meting, kan je een voortschrijdend gemiddelde van 7 of 14 dagen berekenen. Meer datapunten is in principe altijd beter. Mits het geen obsessie wordt natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Je regime bijsturen op basis van meetresultaten die binnen de marges van wat vocht zouden kunnen vallen vind ik al redelijk obsessief om eerlijk te zijn.

Als je aan bodybuilding doet snap ik dat wel, maar als je gewoon aan je fysiek werkt heb je toch genoeg aan omtrek van taille en spieren en wat krachtstats?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edozat1
Zeker! Ik bedoel meer dat áls je gewicht goed wil bijhouden, je beter elke dag kan wegen dan wekelijks. Niet om op basis daarvan je regime bij te sturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Dat kan zeker helpen om meer grip op de trend te hebben inderdaad. Maar als je grip hebt op je voeding en training dan weet je toch van tevoren al elke dag het slim is om te meten en welke niet?

Ik laat liever de dagen waarvan ik weet dat ze toch nergens op slaan eruit dan dat ik alles ga middelen in de hoop nog enigszins goed te zitten.
Daarom meet ik lang niet elke dag, maar probeer de excessen gewoon niet mee te nemen in de metingen. Dat is consistent genoeg voor iemand als ik.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Bedankt voor alle demotiverende realistische woorden :+

Ik moet me er maar bij neerleggen dat het gewoon niet zo snel gaat als dat ik in m'n hoofd had.
Misschien moet ik me er dan ook maar bij neerleggen dat het me niet altijd lukt om 3 dagen per week maximaal te gaan en dat het niet erg is om dat soms maar 2 dagen per week te doen. Ik merk nu gewoon dat ik fitter ben nu ik een paar dagen niet gesport heb.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
@LA-384 consistentie is de sleutel. Liever een tandje minder maar maanden goed volhouden dan de ene periode vol gas en dan een andere periode op een laag pitje pruttelen omdat je met niet volhoudt.
Voelt beter en heeft vaak ook beter resultaat. Het moet echt een natuurlijk onderdeel van je leefpatroon worden.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tatsu
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tatsu

Paradigm shift

LA-384 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 20:10:
Bedankt voor alle demotiverende realistische woorden :+

Ik moet me er maar bij neerleggen dat het gewoon niet zo snel gaat als dat ik in m'n hoofd had.
Misschien moet ik me er dan ook maar bij neerleggen dat het me niet altijd lukt om 3 dagen per week maximaal te gaan en dat het niet erg is om dat soms maar 2 dagen per week te doen. Ik merk nu gewoon dat ik fitter ben nu ik een paar dagen niet gesport heb.
Ben ook niet zo jong meer als 20 jaar geleden, joh! Maar ik merk ook dat ik niet meer dezelfde volume draai als 10 jaar geleden.

Uiteindelijk is het slimmer trainen. Ik merk dat ik bijvoorbeeld goed ga op lager volume, hoger frequentie met zwaardere gewichten.

If someone begins with uncertainty, experience will eventually lead to certainty. But what defines certainty?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
edozat1 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 17:21:
[...]

Daarom zou je m.i. juist dagelijks moeten wegen. Als je wekelijks weegt en je hebt net die dag met veel vocht en dus een afwijking, trek je verkeerde conclusies. Met een dagelijkse meting, kan je een voortschrijdend gemiddelde van 7 of 14 dagen berekenen. Meer datapunten is in principe altijd beter. Mits het geen obsessie wordt natuurlijk.
Zolang je de meetpunten in een grafiek plot en er een trendlijn doorheen tekent ben ik het deels met je eens. Dat kan nl ook met wekelijks wegen/meten; aangezien er op weekbasis ook maar weinig verandering is is het prima om een trend te nemen van je wekelijkse metingen. Op maandbasis kun je dan wellicht conclusies trekken, maar dat is bij dagelijks meten niet heel veel anders. Je maandconclusie wordt iets nauwkeuriger bij dagelijks meten, maar niet significant veel nauwkeuriger voor de hoeveelheid moeite die het dagelijks meten extra kost. En op een grotere tijdsspanne zoals jaarlijks inzicht zou 1 maandelijkse meting ook al voldoende zijn. Dan kun je prima een trend herkennen.

Dus ja dagelijks meten heeft statistisch voordeel, maar het weegt imho niet op tegen de extra moeite. Hooguit om inzicht te krijgen wat je normale dagelijkse schommelingen zijn, zodat je je eigen normale variatie weet en je weet dat elke andere toekomstige meting een bepaalde mogelijke range aangeeft ipv dat het een harde waarheid is. Doe het eens een week dagelijks, en ga daarna over op wekelijks of maandelijks ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Tatsu schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 21:55:
[...]

Ben ook niet zo jong meer als 20 jaar geleden, joh! Maar ik merk ook dat ik niet meer dezelfde volume draai als 10 jaar geleden.

Uiteindelijk is het slimmer trainen. Ik merk dat ik bijvoorbeeld goed ga op lager volume, hoger frequentie met zwaardere gewichten.
Ik snap niet goed wat je hier schrijft. Lager volume als in totaal verplaatst gewicht (sets*reps*gewicht)? Hoger frequentie is dan meer reps, maar minder sets (strookt niet met zwaardere gewichten)? Of minder vaak per week (lager volume per week).

Ik hanteer zelf nu 3 verschillende full-body schema's, met verschillende oefeningen tussen schema's onderling (incline bench press, flat bench press en push-ups bijvoorbeeld). Dat gaat gepaard met verschillende sets/reps, de ene dag is het veelal 4x8, de andere dag veelal 3x12 en sommige oefeningen wijken af door 3x15-20 te doen. Hierbij houd ik het gewicht gelijk over de sets op die dag, maar probeer het zo te doen dat ik bij de laatste set nog net (of net niet) het aantal geplande reps haal.

[ Voor 33% gewijzigd door LA-384 op 05-08-2025 23:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
@LA-384 klinkt als minder volume per training maar wel vaker per week en hogere gewichten.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tatsu
  • Niet online

Tatsu

Paradigm shift

Wat @Gonadan zegt. 👍🏻

3 sessies per week. 1-2 werksets per groep, 5-8 reps tot 1 rep is reserve.

Nadeel: ik max snel machines en moet dan over naar bilateraal.

[ Voor 71% gewijzigd door Tatsu op 06-08-2025 21:16 ]

If someone begins with uncertainty, experience will eventually lead to certainty. But what defines certainty?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Heaget
edozat1 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 17:21:
[...]

Denk ook dat het vooral belangrijk is dat je weet waarom je je gewicht meet. Persoonlijk vind ik gewicht een van de slechtste indicatoren, maar wordt juist door veel mensen gezien als de enige waarheid. Gewicht zegt niets over samenstelling. Mensen willen vaak aankomen of afvallen, maar wat ze eigenlijk willen is spiermassa aankomen / vet afvallen, meer de compositie van het lichaam aanpassen dus. Gewicht is op dat moment eigenlijk totaal waardeloos want het zegt niets over de samenstelling van.

Dat gezegd hebbende, ik hou mijn gewicht zelf dagelijks bij, als een van de indicatoren die ik track om totale progressie bij te houden. Ik gebruik ook een trendlijn maar pas eigenlijk mijn dieet alleen aan op basis van prestaties in de gym en vetpercentage.
Tatsu schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 21:13:
Wat @Gonadan zegt. 👍🏻

3 sessies per week. 1-2 werksets per groep, 5-8 reps tot 1 rep is reserve.

Nadeel: ik max snel machines en moet dan over naar bilateraal.
Klinkt een beetje als Mike Mentzer programma?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipm0de
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22-08 16:14

Flipm0de

geen

Toch wat advies nodig als 40 plusser. Ben een jaartje wat consistenter bezig. Hiervoor vooral full body gedaan maar wil overstappen naar een split (kinderen wat ouder, iets meer tijd).
Volg dit schema wat ik gevonden heb; 4 dagen spit voor massa

https://xxlnutrition.com/...n-split-schema-voor-massa

Heb de barbells vervangen door dumbells. Dan kan ik m’n polsen iets draaien. Dat voelt fijner in de schouders en qua mobiliteit. Ook heb ik soms last van m’n schouder bij de shoulder press. Iemand daar misschien een alternatief voor?

Probeer vooral ook niet perse het gewicht per oefening te verhogen maar eerst meer reps te doen (bijvoorbeeld 13x16 ipv 10x20). Merk dat ik daar iets beter op ga qua spanning zetten op m’n nek en schouders bijvoorbeeld.

flipm0de ! flipm0de is the greatest!!!!!!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heaget
Schema ziet er goed uit, hoewel ik wat twijfel over het totale volume per week. Voor rug zie ik bijvoorbeeld maar 8 sets per week, dat vind ik wel erg weinig. Je moet er dan op letten dat je intensiteit echt hoog genoeg is. Ik zou toch adviseren om meer volume per week te doen en de intensiteit wat lager te houden. Zelf zit ik voor rug op 16-20 sets per week (dit is verdeeld over 2 trainingen). Dat is vrij aan de hoge kant omdat ik gevorderd ben qua trainen en mijn herstel sneller is dan normaal. Ga er ergens tussenin zitten. 12-14 sets per week moet in principe kunnen zonder in de knel te komen met herstel.

Edit

Ik kijk dan naar het split schema voor massa.

[ Voor 14% gewijzigd door Heaget op 11-08-2025 08:21 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vuvuzela
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-08 18:41

Vuvuzela

My spire is forming

Flipm0de schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 19:24:
Heb de barbells vervangen door dumbells. Dan kan ik m’n polsen iets draaien. Dat voelt fijner in de schouders en qua mobiliteit. Ook heb ik soms last van m’n schouder bij de shoulder press. Iemand daar misschien een alternatief voor?
Ellebogen meer naar voren, ik zie het meestal gedaan worden met handen echt naast je, maar je schoudergewricht heeft daar "geen" ruimte voor om dan volledig naar boven te gaan.

I served in a company of heroes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flipm0de

Flipm0de

geen

Vuvuzela schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 13:52:
[...]

Ellebogen meer naar voren, ik zie het meestal gedaan worden met handen echt naast je, maar je schoudergewricht heeft daar "geen" ruimte voor om dan volledig naar boven te gaan.
Dit voelt idd heel veel beter! Super bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jack_Mojo
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 00:03
Heaget schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 07:57:
[...]

Schema ziet er goed uit, hoewel ik wat twijfel over het totale volume per week. Voor rug zie ik bijvoorbeeld maar 8 sets per week, dat vind ik wel erg weinig. Je moet er dan op letten dat je intensiteit echt hoog genoeg is. Ik zou toch adviseren om meer volume per week te doen en de intensiteit wat lager te houden. Zelf zit ik voor rug op 16-20 sets per week (dit is verdeeld over 2 trainingen). Dat is vrij aan de hoge kant omdat ik gevorderd ben qua trainen en mijn herstel sneller is dan normaal. Ga er ergens tussenin zitten. 12-14 sets per week moet in principe kunnen zonder in de knel te komen met herstel.

Edit

Ik kijk dan naar het split schema voor massa.
Wat voor de een werkt hoeft niet voor de ander te werken, maar ik train nu best wel wat jaartjes en mijn schema wordt steeds korter en het resultaat blijft hetzelfde.

Ik ga 3 a 4x in de week en doe upper lower. Bij upper doe ik vijf oefeningen: twee borst, twee rug, een schouder. Allemaal 3x8. Armen train ik eigenlijk nooit. Bij lower doe ik drie oefeningen: squatten, kuiten en hamstring/bovenbeen.

Ik sta meestal met een half uur weer buiten, ik zie mensen soms kijken: ben je nu al klaar?

Ik denk dat bij de meeste mensen de grootste winst bij voeding valt te halen dan bij een uitgebreid trainingsschema. Ik denk eerlijk gezegd dat als je squat/bencht/lat pulldown doet je eigenlijk al klaar bent. Train je twee keer 20 minuten in de week :P

• Heaget
Jack_Mojo schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 07:34:
[...]

Wat voor de een werkt hoeft niet voor de ander te werken, maar ik train nu best wel wat jaartjes en mijn schema wordt steeds korter en het resultaat blijft hetzelfde.

Ik ga 3 a 4x in de week en doe upper lower. Bij upper doe ik vijf oefeningen: twee borst, twee rug, een schouder. Allemaal 3x8. Armen train ik eigenlijk nooit. Bij lower doe ik drie oefeningen: squatten, kuiten en hamstring/bovenbeen.

Ik sta meestal met een half uur weer buiten, ik zie mensen soms kijken: ben je nu al klaar?

Ik denk dat bij de meeste mensen de grootste winst bij voeding valt te halen dan bij een uitgebreid trainingsschema. Ik denk eerlijk gezegd dat als je squat/bencht/lat pulldown doet je eigenlijk al klaar bent. Train je twee keer 20 minuten in de week :P
Zeker, wat voor de een werkt hoeft zeker niet voor de ander te werken. Ik ben wel benieuwd, kun je je progressie over de jaren delen, bijvoorbeeld hoeveel spiermassa ben je aangekomen, vet kwijtgeraakt, krachtstats oid?

Ik ben echt allergisch voor het woord "optimaal" in fitness/krachtsport maar persoonlijk denk ik echt dat heel veel mensen niet eens in de buurt van optimaal komen omdat ze chronisch ondertrainen. Tenzij je per spiergroep 3 setjes doet waarbij je RPE 12-14 aantikt denk ik, en dat wordt wetenschappelijk onderbouwd, dat het te weinig volume is om optimale spiergroei te stimuleren.

Dat gezegd hebbende, als het voor jou werkt dan is het natuurlijk alleen maar goed. Het is ook niet zo dat ik zeg dat iedereen moet trainen zoals ik het doe, maar ik denk dat ik na 10+ jaar inmiddels wel een klein advies kan geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jack_Mojo
Heaget schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 07:41:
[...]

Zeker, wat voor de een werkt hoeft zeker niet voor de ander te werken. Ik ben wel benieuwd, kun je je progressie over de jaren delen, bijvoorbeeld hoeveel spiermassa ben je aangekomen, vet kwijtgeraakt, krachtstats oid?

Ik ben echt allergisch voor het woord "optimaal" in fitness/krachtsport maar persoonlijk denk ik echt dat heel veel mensen niet eens in de buurt van optimaal komen omdat ze chronisch ondertrainen. Tenzij je per spiergroep 3 setjes doet waarbij je RPE 12-14 aantikt denk ik, en dat wordt wetenschappelijk onderbouwd, dat het te weinig volume is om optimale spiergroei te stimuleren.

Dat gezegd hebbende, als het voor jou werkt dan is het natuurlijk alleen maar goed. Het is ook niet zo dat ik zeg dat iedereen moet trainen zoals ik het doe, maar ik denk dat ik na 10+ jaar inmiddels wel een klein advies kan geven.
Na het cutten ben ik ong 83 kilo met een lengte van 175, maar niet helemaal droog hoor. Denk 15% vet percentage? Alles wat ik eet heeft op de weegschaal gelegen, alleen bij bulken/zomer laat ik het soms los. Qua training is het wel erg intensief, ik krijg het nooit voor elkaar om ''eens lekker rustig'' te trainen.

Qua kracht is het ongeveer verdubbeld in een jaar of vier. Heb tussentijds wel nog zes maanden langs de zijlijn gestaan met een schouderblessure, maar verder eigenlijk zelden een training overgeslagen. Daarvoor ook wel krachttraining gedaan maar nooit heel serieus. Bench is van 50 naar 110 (3x8). Incline bench van 40 naar 95. Single leg extension van 50 naar 90.

Ambitie is niet om zo sterk/groot mogelijk te worden. Merk wel dat ik het plateau op deze manier wel redelijk bereikt heb. Natuurlijk merk ik nog wel progressie maar dat gaat een stuk langzamer en ondertussen ben ik erachter gekomen dat het trainen ook vooral mentaal rust geeft.

Dus ja, voor iedereen verschillend en ik ben net als jij allergisch voor termen zoals ''optimaal'' trainen. Iedere influencer/youtuber lijkt het wiel uitgevonden te hebben. ''Bij een borstoefening Y moet je je houding met 5% veranderen want dat stimuleert groei X''. Ja is leuk allemaal, als je Arnold Schwarzenegger heet misschien. Voor de normale mens slaat dat nergens op.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Het hangt er wel heel erg van af of je doelen afgestemd zijn op 'fitness' of op bodybuilding. En of je in die tweede nog echt aan het bouwen bent of meer op onderhoud zit (en dus niet echt meer BB doet).
Even vanuit mijn perceptie van de termen dan, want daar kunnen meningen ook over verschillen. Voor mij zijn het feitelijk twee uitersten met een heel groot grijs gebied ertussen.
Fitness is gewoon lekker krachttraining doen om je lichaam sterker te maken en/of sterk te houden, spieren op peil houden en er wat atletischer uit zien. Wat de term al zegt, gewoon goed fit zijn.
Bodybuidling gaat echt om het bouwen van een lichaam, jaar over jaar, met specifieke doelen. Trainen van specifieke spieren en verhoudingen, en je hele leven is er op ingericht om dat te bereiken. Het gaat verder dan een beetje trainen, eten en slapen. (al is dat uiteraard altijd de basis).
Plat gezegd maakt het aan de linkerkant van de fitness-bodybuildingschaal weinig uit wat je doet, als je maar regelmatig wat doet. Aan de rechterkant maakt het allebarstens veel uit wat je doet, en kom je niet weg met een beetje besparen op training als dat beter in de agenda past.

Mijn gevoel is dat tegenwoordig bijna iedereen in dit topic in het grote grijze gebied in het midden zit. Veel echte BB-ers zijn gestopt of zitten meer op onderhoud (correct me if I'm wrong) en de rest zit sowieso ook wel boven het niveau van fitnessen.
Waar je precies in dat grote grijze gebied zit zegt wel iets over hoe strikt je met bepaalde zaken moet omgaan. Van helemaal niks opbouwen naar gemiddelde kracht en fysiek en dat onderhouden vergt relatief weinig, doorbouwen en echt massa en definitie naar wens aanzetten vergt een heel stuk meer.
Nog even los van dat niet ieders lichaam hetzelfde reageert en niet iedereen krachtsport doet voor kracht/massa.

Zoals ik het nu lees ben jij van fitness doorgegroeid naar ergens in dat grijze gebied. Maar nu bouw je niet meer door en zit je feitelijk op onderhouden. Dat vraagt inderdaad andere dingen dan je lichaam door bouwen tot een niveau wat wat verder ligt buiten waar hij in beginsel voor gebouwd is. En dan is het ook een stuk moeilijker onderhouden.

Zelf doe ik hetzelfde als jij. Goed voor lichaam en geest maar geen massa/krachtdoelen om heen te bouwen. Ik vermaak me nog best wel met bepaalde online knakkers. Sommige meer met een knipoog, anderen meer op die 5% veranderen waar je het over hebt. Bepaalde knakkers heb ik nog wel redelijk vertrouwen in dat ze ook echt weten hoe een lichaam werkt en dan probeer ik soms gewoon een tip in een oefening. Soms maakt het geen hol uit en laat ik het lekker zitten, maar soms voel je ook echt dat het inderdaad beter werkt en dan hebben we weer wat geleerd. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jack_Mojo
Gonadan schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 10:37:
Het hangt er wel heel erg van af of je doelen afgestemd zijn op 'fitness' of op bodybuilding. En of je in die tweede nog echt aan het bouwen bent of meer op onderhoud zit (en dus niet echt meer BB doet).
Even vanuit mijn perceptie van de termen dan, want daar kunnen meningen ook over verschillen. Voor mij zijn het feitelijk twee uitersten met een heel groot grijs gebied ertussen.
Fitness is gewoon lekker krachttraining doen om je lichaam sterker te maken en/of sterk te houden, spieren op peil houden en er wat atletischer uit zien. Wat de term al zegt, gewoon goed fit zijn.
Bodybuidling gaat echt om het bouwen van een lichaam, jaar over jaar, met specifieke doelen. Trainen van specifieke spieren en verhoudingen, en je hele leven is er op ingericht om dat te bereiken. Het gaat verder dan een beetje trainen, eten en slapen. (al is dat uiteraard altijd de basis).
Plat gezegd maakt het aan de linkerkant van de fitness-bodybuildingschaal weinig uit wat je doet, als je maar regelmatig wat doet. Aan de rechterkant maakt het allebarstens veel uit wat je doet, en kom je niet weg met een beetje besparen op training als dat beter in de agenda past.

Mijn gevoel is dat tegenwoordig bijna iedereen in dit topic in het grote grijze gebied in het midden zit. Veel echte BB-ers zijn gestopt of zitten meer op onderhoud (correct me if I'm wrong) en de rest zit sowieso ook wel boven het niveau van fitnessen.
Waar je precies in dat grote grijze gebied zit zegt wel iets over hoe strikt je met bepaalde zaken moet omgaan. Van helemaal niks opbouwen naar gemiddelde kracht en fysiek en dat onderhouden vergt relatief weinig, doorbouwen en echt massa en definitie naar wens aanzetten vergt een heel stuk meer.
Nog even los van dat niet ieders lichaam hetzelfde reageert en niet iedereen krachtsport doet voor kracht/massa.

Zoals ik het nu lees ben jij van fitness doorgegroeid naar ergens in dat grijze gebied. Maar nu bouw je niet meer door en zit je feitelijk op onderhouden. Dat vraagt inderdaad andere dingen dan je lichaam door bouwen tot een niveau wat wat verder ligt buiten waar hij in beginsel voor gebouwd is. En dan is het ook een stuk moeilijker onderhouden.

Zelf doe ik hetzelfde als jij. Goed voor lichaam en geest maar geen massa/krachtdoelen om heen te bouwen. Ik vermaak me nog best wel met bepaalde online knakkers. Sommige meer met een knipoog, anderen meer op die 5% veranderen waar je het over hebt. Bepaalde knakkers heb ik nog wel redelijk vertrouwen in dat ze ook echt weten hoe een lichaam werkt en dan probeer ik soms gewoon een tip in een oefening. Soms maakt het geen hol uit en laat ik het lekker zitten, maar soms voel je ook echt dat het inderdaad beter werkt en dan hebben we weer wat geleerd. :P
Mooie genuanceerde post. Sluit ik me helemaal bij aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Is er nog een nadeel aan een losse functional trainer zoals https://atletica.de/nl/pr...a-high-corner-trainer-220 tov de rack geïntegreerde? Behalve de extra footprint dan. Want deze doet zowel een 1:1 voor lat pull downs en een 2:1 voor de functionele trainers aan de zijkant. Plus dat je met de bench in een prima houding zit. Hij is ook lekker breed: 244cm ipv 123cm van een rack. De meeste rack geïntegreerde die ik zie zijn of bedacht voor lat pull downs, of als functionele trainer, niet echt voor de mix... Of mis ik iets?

Het rack zou dan vrij simpel kunnen blijven, puur een halter met wat safeties, eventueel een smith machine erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
pirke schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 21:15:
Is er nog een nadeel aan een losse functional trainer zoals https://atletica.de/nl/pr...a-high-corner-trainer-220 tov de rack geïntegreerde? Behalve de extra footprint dan. Want deze doet zowel een 1:1 voor lat pull downs en een 2:1 voor de functionele trainers aan de zijkant. Plus dat je met de bench in een prima houding zit. Hij is ook lekker breed: 244cm ipv 123cm van een rack. De meeste rack geïntegreerde die ik zie zijn of bedacht voor lat pull downs, of als functionele trainer, niet echt voor de mix... Of mis ik iets?

Het rack zou dan vrij simpel kunnen blijven, puur een halter met wat safeties, eventueel een smith machine erbij.
Footprint is het grote nadeel ja. Weet niet hoe veel ruimte je hebt, maar deze ruimte kun je ook voor zaken als een leg press gebruiken wanneer je de functional trainer in een rack integreert.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Flipm0de

Flipm0de

geen

Vuvuzela schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 13:52:
[...]

Nog even terugkomend op deze tip. M’n “schouderpijn” is zo goed als weg. Idd ellebogen meer naar voren en ook bij het omhoog gaan echt voor je houden ipv naar je hoofd. Super tip dankjewel!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tatsu
  • Niet online

Tatsu

Paradigm shift

Heaget schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 15:16:
[...]

Klinkt een beetje als Mike Mentzer programma?
Naah, echt tot failure trainen blijf ik weg van. Imho is dat het niet waard wat betreft inhakken op je vermoeidheid en herstel.
De wet van verminderde meeropbrengst, zeker voor mezelf als natural.

Ik ga tot technisch falen.

@Gonadan mooie nuance!
Deze oude bodybuildert gaat weer in vetpercentage zakken en massa erbij kleven het aankomend jaar.

[ Voor 3% gewijzigd door Tatsu op 21-08-2025 18:12 ]

Pagina: 1 ... 123 124 Laatste

Let op:
Het bespreken van AAS (Androgenic-anabolic steroids) is niet toegestaan, zie ook Sport Beleid:
Het bespreken van steroïden (AAS aka Androgenic-anabolic steroids) is niet toegestaan. Wanneer je het wil gebruiken, wees voorzichtig en vraag advies aan mensen met ervaringen.