Het hangt er wel heel erg van af of je doelen afgestemd zijn op 'fitness' of op bodybuilding. En of je in die tweede nog echt aan het bouwen bent of meer op onderhoud zit (en dus niet echt meer BB doet).
Even vanuit mijn perceptie van de termen dan, want daar kunnen meningen ook over verschillen. Voor mij zijn het feitelijk twee uitersten met een heel groot grijs gebied ertussen.
Fitness is gewoon lekker krachttraining doen om je lichaam sterker te maken en/of sterk te houden, spieren op peil houden en er wat atletischer uit zien. Wat de term al zegt, gewoon goed fit zijn.
Bodybuidling gaat echt om het bouwen van een lichaam, jaar over jaar, met specifieke doelen. Trainen van specifieke spieren en verhoudingen, en je hele leven is er op ingericht om dat te bereiken. Het gaat verder dan een beetje trainen, eten en slapen. (al is dat uiteraard altijd de basis).
Plat gezegd maakt het aan de linkerkant van de fitness-bodybuildingschaal weinig uit wat je doet, als je maar regelmatig wat doet. Aan de rechterkant maakt het allebarstens veel uit wat je doet, en kom je niet weg met een beetje besparen op training als dat beter in de agenda past.
Mijn gevoel is dat tegenwoordig bijna iedereen in dit topic in het grote grijze gebied in het midden zit. Veel echte BB-ers zijn gestopt of zitten meer op onderhoud (correct me if I'm wrong) en de rest zit sowieso ook wel boven het niveau van fitnessen.
Waar je precies in dat grote grijze gebied zit zegt wel iets over hoe strikt je met bepaalde zaken moet omgaan. Van helemaal niks opbouwen naar gemiddelde kracht en fysiek en dat onderhouden vergt relatief weinig, doorbouwen en echt massa en definitie naar wens aanzetten vergt een heel stuk meer.
Nog even los van dat niet ieders lichaam hetzelfde reageert en niet iedereen krachtsport doet voor kracht/massa.
Zoals ik het nu lees ben jij van fitness doorgegroeid naar ergens in dat grijze gebied. Maar nu bouw je niet meer door en zit je feitelijk op onderhouden. Dat vraagt inderdaad andere dingen dan je lichaam door bouwen tot een niveau wat wat verder ligt buiten waar hij in beginsel voor gebouwd is. En dan is het ook een stuk moeilijker onderhouden.
Zelf doe ik hetzelfde als jij. Goed voor lichaam en geest maar geen massa/krachtdoelen om heen te bouwen. Ik vermaak me nog best wel met bepaalde online knakkers. Sommige meer met een knipoog, anderen meer op die 5% veranderen waar je het over hebt. Bepaalde knakkers heb ik nog wel redelijk vertrouwen in dat ze ook echt weten hoe een lichaam werkt en dan probeer ik soms gewoon een tip in een oefening. Soms maakt het geen hol uit en laat ik het lekker zitten, maar soms voel je ook echt dat het inderdaad beter werkt en dan hebben we weer wat geleerd.