Het Krachtsport Topic - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 124 125 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:28
Tatsu schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 21:55:
[...]

Ben ook niet zo jong meer als 20 jaar geleden, joh! Maar ik merk ook dat ik niet meer dezelfde volume draai als 10 jaar geleden.

Uiteindelijk is het slimmer trainen. Ik merk dat ik bijvoorbeeld goed ga op lager volume, hoger frequentie met zwaardere gewichten.
Ik snap niet goed wat je hier schrijft. Lager volume als in totaal verplaatst gewicht (sets*reps*gewicht)? Hoger frequentie is dan meer reps, maar minder sets (strookt niet met zwaardere gewichten)? Of minder vaak per week (lager volume per week).

Ik hanteer zelf nu 3 verschillende full-body schema's, met verschillende oefeningen tussen schema's onderling (incline bench press, flat bench press en push-ups bijvoorbeeld). Dat gaat gepaard met verschillende sets/reps, de ene dag is het veelal 4x8, de andere dag veelal 3x12 en sommige oefeningen wijken af door 3x15-20 te doen. Hierbij houd ik het gewicht gelijk over de sets op die dag, maar probeer het zo te doen dat ik bij de laatste set nog net (of net niet) het aantal geplande reps haal.

[ Voor 33% gewijzigd door LA-384 op 05-08-2025 23:08 ]

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:02

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
@LA-384 klinkt als minder volume per training maar wel vaker per week en hogere gewichten.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Tatsu
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tatsu

Paradigm shift

Wat @Gonadan zegt. 👍🏻

3 sessies per week. 1-2 werksets per groep, 5-8 reps tot 1 rep is reserve.

Nadeel: ik max snel machines en moet dan over naar bilateraal.

[ Voor 71% gewijzigd door Tatsu op 06-08-2025 21:16 ]

If someone begins with uncertainty, experience will eventually lead to certainty. But what defines certainty?

• Heaget
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:14
edozat1 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 17:21:
[...]

Daarom zou je m.i. juist dagelijks moeten wegen. Als je wekelijks weegt en je hebt net die dag met veel vocht en dus een afwijking, trek je verkeerde conclusies. Met een dagelijkse meting, kan je een voortschrijdend gemiddelde van 7 of 14 dagen berekenen. Meer datapunten is in principe altijd beter. Mits het geen obsessie wordt natuurlijk.
Denk ook dat het vooral belangrijk is dat je weet waarom je je gewicht meet. Persoonlijk vind ik gewicht een van de slechtste indicatoren, maar wordt juist door veel mensen gezien als de enige waarheid. Gewicht zegt niets over samenstelling. Mensen willen vaak aankomen of afvallen, maar wat ze eigenlijk willen is spiermassa aankomen / vet afvallen, meer de compositie van het lichaam aanpassen dus. Gewicht is op dat moment eigenlijk totaal waardeloos want het zegt niets over de samenstelling van.

Dat gezegd hebbende, ik hou mijn gewicht zelf dagelijks bij, als een van de indicatoren die ik track om totale progressie bij te houden. Ik gebruik ook een trendlijn maar pas eigenlijk mijn dieet alleen aan op basis van prestaties in de gym en vetpercentage.
Tatsu schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 21:13:
Wat @Gonadan zegt. 👍🏻

3 sessies per week. 1-2 werksets per groep, 5-8 reps tot 1 rep is reserve.

Nadeel: ik max snel machines en moet dan over naar bilateraal.
Klinkt een beetje als Mike Mentzer programma?

• Flipm0de
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 03-11 11:00

Flipm0de

geen

Toch wat advies nodig als 40 plusser. Ben een jaartje wat consistenter bezig. Hiervoor vooral full body gedaan maar wil overstappen naar een split (kinderen wat ouder, iets meer tijd).
Volg dit schema wat ik gevonden heb; 4 dagen spit voor massa

https://xxlnutrition.com/...n-split-schema-voor-massa

Heb de barbells vervangen door dumbells. Dan kan ik m’n polsen iets draaien. Dat voelt fijner in de schouders en qua mobiliteit. Ook heb ik soms last van m’n schouder bij de shoulder press. Iemand daar misschien een alternatief voor?

Probeer vooral ook niet perse het gewicht per oefening te verhogen maar eerst meer reps te doen (bijvoorbeeld 13x16 ipv 10x20). Merk dat ik daar iets beter op ga qua spanning zetten op m’n nek en schouders bijvoorbeeld.

flipm0de ! flipm0de is the greatest!!!!!!!!

• Heaget
Schema ziet er goed uit, hoewel ik wat twijfel over het totale volume per week. Voor rug zie ik bijvoorbeeld maar 8 sets per week, dat vind ik wel erg weinig. Je moet er dan op letten dat je intensiteit echt hoog genoeg is. Ik zou toch adviseren om meer volume per week te doen en de intensiteit wat lager te houden. Zelf zit ik voor rug op 16-20 sets per week (dit is verdeeld over 2 trainingen). Dat is vrij aan de hoge kant omdat ik gevorderd ben qua trainen en mijn herstel sneller is dan normaal. Ga er ergens tussenin zitten. 12-14 sets per week moet in principe kunnen zonder in de knel te komen met herstel.

Edit

Ik kijk dan naar het split schema voor massa.

[ Voor 14% gewijzigd door Heaget op 11-08-2025 08:21 ]

• Vuvuzela
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-11 16:47

Vuvuzela

My spire is forming

Flipm0de schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 19:24:
Heb de barbells vervangen door dumbells. Dan kan ik m’n polsen iets draaien. Dat voelt fijner in de schouders en qua mobiliteit. Ook heb ik soms last van m’n schouder bij de shoulder press. Iemand daar misschien een alternatief voor?
Ellebogen meer naar voren, ik zie het meestal gedaan worden met handen echt naast je, maar je schoudergewricht heeft daar "geen" ruimte voor om dan volledig naar boven te gaan.

I served in a company of heroes.

• Flipm0de

Flipm0de

geen

Vuvuzela schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 13:52:
[...]

Ellebogen meer naar voren, ik zie het meestal gedaan worden met handen echt naast je, maar je schoudergewricht heeft daar "geen" ruimte voor om dan volledig naar boven te gaan.
Dit voelt idd heel veel beter! Super bedankt!

• Jack_Mojo
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 30-10 10:00
Heaget schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 07:57:
[...]

Schema ziet er goed uit, hoewel ik wat twijfel over het totale volume per week. Voor rug zie ik bijvoorbeeld maar 8 sets per week, dat vind ik wel erg weinig. Je moet er dan op letten dat je intensiteit echt hoog genoeg is. Ik zou toch adviseren om meer volume per week te doen en de intensiteit wat lager te houden. Zelf zit ik voor rug op 16-20 sets per week (dit is verdeeld over 2 trainingen). Dat is vrij aan de hoge kant omdat ik gevorderd ben qua trainen en mijn herstel sneller is dan normaal. Ga er ergens tussenin zitten. 12-14 sets per week moet in principe kunnen zonder in de knel te komen met herstel.

Edit

Ik kijk dan naar het split schema voor massa.
Wat voor de een werkt hoeft niet voor de ander te werken, maar ik train nu best wel wat jaartjes en mijn schema wordt steeds korter en het resultaat blijft hetzelfde.

Ik ga 3 a 4x in de week en doe upper lower. Bij upper doe ik vijf oefeningen: twee borst, twee rug, een schouder. Allemaal 3x8. Armen train ik eigenlijk nooit. Bij lower doe ik drie oefeningen: squatten, kuiten en hamstring/bovenbeen.

Ik sta meestal met een half uur weer buiten, ik zie mensen soms kijken: ben je nu al klaar?

Ik denk dat bij de meeste mensen de grootste winst bij voeding valt te halen dan bij een uitgebreid trainingsschema. Ik denk eerlijk gezegd dat als je squat/bencht/lat pulldown doet je eigenlijk al klaar bent. Train je twee keer 20 minuten in de week :P

• Heaget
Jack_Mojo schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 07:34:
[...]

Wat voor de een werkt hoeft niet voor de ander te werken, maar ik train nu best wel wat jaartjes en mijn schema wordt steeds korter en het resultaat blijft hetzelfde.

Ik ga 3 a 4x in de week en doe upper lower. Bij upper doe ik vijf oefeningen: twee borst, twee rug, een schouder. Allemaal 3x8. Armen train ik eigenlijk nooit. Bij lower doe ik drie oefeningen: squatten, kuiten en hamstring/bovenbeen.

Ik sta meestal met een half uur weer buiten, ik zie mensen soms kijken: ben je nu al klaar?

Ik denk dat bij de meeste mensen de grootste winst bij voeding valt te halen dan bij een uitgebreid trainingsschema. Ik denk eerlijk gezegd dat als je squat/bencht/lat pulldown doet je eigenlijk al klaar bent. Train je twee keer 20 minuten in de week :P
Zeker, wat voor de een werkt hoeft zeker niet voor de ander te werken. Ik ben wel benieuwd, kun je je progressie over de jaren delen, bijvoorbeeld hoeveel spiermassa ben je aangekomen, vet kwijtgeraakt, krachtstats oid?

Ik ben echt allergisch voor het woord "optimaal" in fitness/krachtsport maar persoonlijk denk ik echt dat heel veel mensen niet eens in de buurt van optimaal komen omdat ze chronisch ondertrainen. Tenzij je per spiergroep 3 setjes doet waarbij je RPE 12-14 aantikt denk ik, en dat wordt wetenschappelijk onderbouwd, dat het te weinig volume is om optimale spiergroei te stimuleren.

Dat gezegd hebbende, als het voor jou werkt dan is het natuurlijk alleen maar goed. Het is ook niet zo dat ik zeg dat iedereen moet trainen zoals ik het doe, maar ik denk dat ik na 10+ jaar inmiddels wel een klein advies kan geven.

• Jack_Mojo
Heaget schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 07:41:
[...]

Zeker, wat voor de een werkt hoeft zeker niet voor de ander te werken. Ik ben wel benieuwd, kun je je progressie over de jaren delen, bijvoorbeeld hoeveel spiermassa ben je aangekomen, vet kwijtgeraakt, krachtstats oid?

Ik ben echt allergisch voor het woord "optimaal" in fitness/krachtsport maar persoonlijk denk ik echt dat heel veel mensen niet eens in de buurt van optimaal komen omdat ze chronisch ondertrainen. Tenzij je per spiergroep 3 setjes doet waarbij je RPE 12-14 aantikt denk ik, en dat wordt wetenschappelijk onderbouwd, dat het te weinig volume is om optimale spiergroei te stimuleren.

Dat gezegd hebbende, als het voor jou werkt dan is het natuurlijk alleen maar goed. Het is ook niet zo dat ik zeg dat iedereen moet trainen zoals ik het doe, maar ik denk dat ik na 10+ jaar inmiddels wel een klein advies kan geven.
Na het cutten ben ik ong 83 kilo met een lengte van 175, maar niet helemaal droog hoor. Denk 15% vet percentage? Alles wat ik eet heeft op de weegschaal gelegen, alleen bij bulken/zomer laat ik het soms los. Qua training is het wel erg intensief, ik krijg het nooit voor elkaar om ''eens lekker rustig'' te trainen.

Qua kracht is het ongeveer verdubbeld in een jaar of vier. Heb tussentijds wel nog zes maanden langs de zijlijn gestaan met een schouderblessure, maar verder eigenlijk zelden een training overgeslagen. Daarvoor ook wel krachttraining gedaan maar nooit heel serieus. Bench is van 50 naar 110 (3x8). Incline bench van 40 naar 95. Single leg extension van 50 naar 90.

Ambitie is niet om zo sterk/groot mogelijk te worden. Merk wel dat ik het plateau op deze manier wel redelijk bereikt heb. Natuurlijk merk ik nog wel progressie maar dat gaat een stuk langzamer en ondertussen ben ik erachter gekomen dat het trainen ook vooral mentaal rust geeft.

Dus ja, voor iedereen verschillend en ik ben net als jij allergisch voor termen zoals ''optimaal'' trainen. Iedere influencer/youtuber lijkt het wiel uitgevonden te hebben. ''Bij een borstoefening Y moet je je houding met 5% veranderen want dat stimuleert groei X''. Ja is leuk allemaal, als je Arnold Schwarzenegger heet misschien. Voor de normale mens slaat dat nergens op.

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Het hangt er wel heel erg van af of je doelen afgestemd zijn op 'fitness' of op bodybuilding. En of je in die tweede nog echt aan het bouwen bent of meer op onderhoud zit (en dus niet echt meer BB doet).
Even vanuit mijn perceptie van de termen dan, want daar kunnen meningen ook over verschillen. Voor mij zijn het feitelijk twee uitersten met een heel groot grijs gebied ertussen.
Fitness is gewoon lekker krachttraining doen om je lichaam sterker te maken en/of sterk te houden, spieren op peil houden en er wat atletischer uit zien. Wat de term al zegt, gewoon goed fit zijn.
Bodybuidling gaat echt om het bouwen van een lichaam, jaar over jaar, met specifieke doelen. Trainen van specifieke spieren en verhoudingen, en je hele leven is er op ingericht om dat te bereiken. Het gaat verder dan een beetje trainen, eten en slapen. (al is dat uiteraard altijd de basis).
Plat gezegd maakt het aan de linkerkant van de fitness-bodybuildingschaal weinig uit wat je doet, als je maar regelmatig wat doet. Aan de rechterkant maakt het allebarstens veel uit wat je doet, en kom je niet weg met een beetje besparen op training als dat beter in de agenda past.

Mijn gevoel is dat tegenwoordig bijna iedereen in dit topic in het grote grijze gebied in het midden zit. Veel echte BB-ers zijn gestopt of zitten meer op onderhoud (correct me if I'm wrong) en de rest zit sowieso ook wel boven het niveau van fitnessen.
Waar je precies in dat grote grijze gebied zit zegt wel iets over hoe strikt je met bepaalde zaken moet omgaan. Van helemaal niks opbouwen naar gemiddelde kracht en fysiek en dat onderhouden vergt relatief weinig, doorbouwen en echt massa en definitie naar wens aanzetten vergt een heel stuk meer.
Nog even los van dat niet ieders lichaam hetzelfde reageert en niet iedereen krachtsport doet voor kracht/massa.

Zoals ik het nu lees ben jij van fitness doorgegroeid naar ergens in dat grijze gebied. Maar nu bouw je niet meer door en zit je feitelijk op onderhouden. Dat vraagt inderdaad andere dingen dan je lichaam door bouwen tot een niveau wat wat verder ligt buiten waar hij in beginsel voor gebouwd is. En dan is het ook een stuk moeilijker onderhouden.

Zelf doe ik hetzelfde als jij. Goed voor lichaam en geest maar geen massa/krachtdoelen om heen te bouwen. Ik vermaak me nog best wel met bepaalde online knakkers. Sommige meer met een knipoog, anderen meer op die 5% veranderen waar je het over hebt. Bepaalde knakkers heb ik nog wel redelijk vertrouwen in dat ze ook echt weten hoe een lichaam werkt en dan probeer ik soms gewoon een tip in een oefening. Soms maakt het geen hol uit en laat ik het lekker zitten, maar soms voel je ook echt dat het inderdaad beter werkt en dan hebben we weer wat geleerd. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Jack_Mojo
Gonadan schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 10:37:
Het hangt er wel heel erg van af of je doelen afgestemd zijn op 'fitness' of op bodybuilding. En of je in die tweede nog echt aan het bouwen bent of meer op onderhoud zit (en dus niet echt meer BB doet).
Even vanuit mijn perceptie van de termen dan, want daar kunnen meningen ook over verschillen. Voor mij zijn het feitelijk twee uitersten met een heel groot grijs gebied ertussen.
Fitness is gewoon lekker krachttraining doen om je lichaam sterker te maken en/of sterk te houden, spieren op peil houden en er wat atletischer uit zien. Wat de term al zegt, gewoon goed fit zijn.
Bodybuidling gaat echt om het bouwen van een lichaam, jaar over jaar, met specifieke doelen. Trainen van specifieke spieren en verhoudingen, en je hele leven is er op ingericht om dat te bereiken. Het gaat verder dan een beetje trainen, eten en slapen. (al is dat uiteraard altijd de basis).
Plat gezegd maakt het aan de linkerkant van de fitness-bodybuildingschaal weinig uit wat je doet, als je maar regelmatig wat doet. Aan de rechterkant maakt het allebarstens veel uit wat je doet, en kom je niet weg met een beetje besparen op training als dat beter in de agenda past.

Mijn gevoel is dat tegenwoordig bijna iedereen in dit topic in het grote grijze gebied in het midden zit. Veel echte BB-ers zijn gestopt of zitten meer op onderhoud (correct me if I'm wrong) en de rest zit sowieso ook wel boven het niveau van fitnessen.
Waar je precies in dat grote grijze gebied zit zegt wel iets over hoe strikt je met bepaalde zaken moet omgaan. Van helemaal niks opbouwen naar gemiddelde kracht en fysiek en dat onderhouden vergt relatief weinig, doorbouwen en echt massa en definitie naar wens aanzetten vergt een heel stuk meer.
Nog even los van dat niet ieders lichaam hetzelfde reageert en niet iedereen krachtsport doet voor kracht/massa.

Zoals ik het nu lees ben jij van fitness doorgegroeid naar ergens in dat grijze gebied. Maar nu bouw je niet meer door en zit je feitelijk op onderhouden. Dat vraagt inderdaad andere dingen dan je lichaam door bouwen tot een niveau wat wat verder ligt buiten waar hij in beginsel voor gebouwd is. En dan is het ook een stuk moeilijker onderhouden.

Zelf doe ik hetzelfde als jij. Goed voor lichaam en geest maar geen massa/krachtdoelen om heen te bouwen. Ik vermaak me nog best wel met bepaalde online knakkers. Sommige meer met een knipoog, anderen meer op die 5% veranderen waar je het over hebt. Bepaalde knakkers heb ik nog wel redelijk vertrouwen in dat ze ook echt weten hoe een lichaam werkt en dan probeer ik soms gewoon een tip in een oefening. Soms maakt het geen hol uit en laat ik het lekker zitten, maar soms voel je ook echt dat het inderdaad beter werkt en dan hebben we weer wat geleerd. :P
Mooie genuanceerde post. Sluit ik me helemaal bij aan :)

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-11 12:26
Is er nog een nadeel aan een losse functional trainer zoals https://atletica.de/nl/pr...a-high-corner-trainer-220 tov de rack geïntegreerde? Behalve de extra footprint dan. Want deze doet zowel een 1:1 voor lat pull downs en een 2:1 voor de functionele trainers aan de zijkant. Plus dat je met de bench in een prima houding zit. Hij is ook lekker breed: 244cm ipv 123cm van een rack. De meeste rack geïntegreerde die ik zie zijn of bedacht voor lat pull downs, of als functionele trainer, niet echt voor de mix... Of mis ik iets?

Het rack zou dan vrij simpel kunnen blijven, puur een halter met wat safeties, eventueel een smith machine erbij.

• gebruiker
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
pirke schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 21:15:
Is er nog een nadeel aan een losse functional trainer zoals https://atletica.de/nl/pr...a-high-corner-trainer-220 tov de rack geïntegreerde? Behalve de extra footprint dan. Want deze doet zowel een 1:1 voor lat pull downs en een 2:1 voor de functionele trainers aan de zijkant. Plus dat je met de bench in een prima houding zit. Hij is ook lekker breed: 244cm ipv 123cm van een rack. De meeste rack geïntegreerde die ik zie zijn of bedacht voor lat pull downs, of als functionele trainer, niet echt voor de mix... Of mis ik iets?

Het rack zou dan vrij simpel kunnen blijven, puur een halter met wat safeties, eventueel een smith machine erbij.
Footprint is het grote nadeel ja. Weet niet hoe veel ruimte je hebt, maar deze ruimte kun je ook voor zaken als een leg press gebruiken wanneer je de functional trainer in een rack integreert.

• Flipm0de

Flipm0de

geen

Vuvuzela schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 13:52:
[...]

Nog even terugkomend op deze tip. M’n “schouderpijn” is zo goed als weg. Idd ellebogen meer naar voren en ook bij het omhoog gaan echt voor je houden ipv naar je hoofd. Super tip dankjewel!

• Tatsu
  • Niet online

Tatsu

Paradigm shift

Heaget schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 15:16:
[...]

Klinkt een beetje als Mike Mentzer programma?
Naah, echt tot failure trainen blijf ik weg van. Imho is dat het niet waard wat betreft inhakken op je vermoeidheid en herstel.
De wet van verminderde meeropbrengst, zeker voor mezelf als natural.

Ik ga tot technisch falen.

@Gonadan mooie nuance!
Deze oude bodybuildert gaat weer in vetpercentage zakken en massa erbij kleven het aankomend jaar.

[ Voor 3% gewijzigd door Tatsu op 21-08-2025 18:12 ]

If someone begins with uncertainty, experience will eventually lead to certainty. But what defines certainty?

• UttiGS
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 22-10 16:32
Flipm0de schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 19:24:
Wat voor pijn? Wat is je warming up? Bij schouderpijn denk ik aan verschillende dingen.. Moderne schouderpijn heeft toch vaak te maken met de stoel c.q. kantoorbanen. Een stretch en een mooie warming up kan je misschien al veel helpen? Anders kan je qua shoulder presses veel alternatieven gebruiken natuurlijk :)

Denk aan een scoop press, press met 1 arm.. of doe gewoon de shoulder press op je knieen? Limitless possibilities.

Iig wat ik iedereen zou aanraden om te doen is uit het volgend filmpje van Joe DeFranco: Met de 1e oefening doe je legit je gehele achterkant. Van de hammies naar de traps. *amazing*

En de gouden tip dus voor mensen die veel zitten (like me) doe eens 3x per dag 10 reps van de volgende stretch voor je pecs arm wel 90 graden en je kan beetje spelen met naar voren leunen (borst vooruit) om te kijken hoe/waar je de stretch het meest voelt.

En nu de platina tip voor je vraag over schouderpijn: check met een fysio :) alles wat iedereen zegt kan net zo goed onzin zijn, haha. Ik heb sinds ik veel achter de pc zit enorm veel last van de schouders. De pec stretch heeft echt veel opgelost. De andere stretches (bijv filmpje joe defranco) zitten al in mijn dagelijkse stretches en voelen amazing aan. Staar je niet blind op stretches tho! Soms is aansterken ook gewoon voldoende. Nogmaals: le fysiotherapeut

Hope it helps :) Let me know als je een update hebt

• Flipm0de

Flipm0de

geen

UttiGS schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 07:21:
[...]

Wat voor pijn? Wat is je warming up? Bij schouderpijn denk ik aan verschillende dingen.. Moderne schouderpijn heeft toch vaak te maken met de stoel c.q. kantoorbanen. Een stretch en een mooie warming up kan je misschien al veel helpen? Anders kan je qua shoulder presses veel alternatieven gebruiken natuurlijk :)

Denk aan een scoop press, press met 1 arm.. of doe gewoon de shoulder press op je knieen? Limitless possibilities.

Iig wat ik iedereen zou aanraden om te doen is uit het volgend filmpje van Joe DeFranco: Met de 1e oefening doe je legit je gehele achterkant. Van de hammies naar de traps. *amazing*

En de gouden tip dus voor mensen die veel zitten (like me) doe eens 3x per dag 10 reps van de volgende stretch voor je pecs arm wel 90 graden en je kan beetje spelen met naar voren leunen (borst vooruit) om te kijken hoe/waar je de stretch het meest voelt.

En nu de platina tip voor je vraag over schouderpijn: check met een fysio :) alles wat iedereen zegt kan net zo goed onzin zijn, haha. Ik heb sinds ik veel achter de pc zit enorm veel last van de schouders. De pec stretch heeft echt veel opgelost. De andere stretches (bijv filmpje joe defranco) zitten al in mijn dagelijkse stretches en voelen amazing aan. Staar je niet blind op stretches tho! Soms is aansterken ook gewoon voldoende. Nogmaals: le fysiotherapeut

Hope it helps :) Let me know als je een update hebt
Ik denk dat je helemaal gelijk hebt met “morderne schouder / nek pijn. Ben een tijdje geleden ook bij een osteopaat geweest en die heeft wat dingen rechtgezet. Gek dat het eigenlijk helemaal niet in m’n nek / schouders zat maar meer in m’n onderrug. Daarnaast ook stress, hoog ademen. Altijd “aan” staan. Is echt moderne welvaart stress denk ik. ‘s ochtends vroeg opstaan, snel kinderen naar school, opschieten. Naar werk opschieten. Naar huis en kinderen halen / koken. En de volgende dag weer.

Lijkt eigenlijk niets met fitness te maken te hebben (al voelt het wel veel beter om de oefeningen boven m’n hoofd iets anders te doen) maar dat heeft ook te maken met mijn mobiliteit.

Ga zeker de oefeningen proberen! Kwaad kan het iig niet! Thanks!

• UttiGS
Flipm0de schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 09:12:
[...]

Ik denk dat je helemaal gelijk hebt met “morderne schouder / nek pijn. Ben een tijdje geleden ook bij een osteopaat geweest en die heeft wat dingen rechtgezet. Gek dat het eigenlijk helemaal niet in m’n nek / schouders zat maar meer in m’n onderrug. Daarnaast ook stress, hoog ademen. Altijd “aan” staan. Is echt moderne welvaart stress denk ik. ‘s ochtends vroeg opstaan, snel kinderen naar school, opschieten. Naar werk opschieten. Naar huis en kinderen halen / koken. En de volgende dag weer.

Lijkt eigenlijk niets met fitness te maken te hebben (al voelt het wel veel beter om de oefeningen boven m’n hoofd iets anders te doen) maar dat heeft ook te maken met mijn mobiliteit.

Ga zeker de oefeningen proberen! Kwaad kan het iig niet! Thanks!
Mbt "altijd aan staan"; bedoel je dan in je gezicht en lichaam? Bijv wat ik doe/deed/doedoedoe is super gefocust kijken. Dus mijn ogen staan altijd op 200% waardoor mijn gezicht ook is aangespannen, resultaat? Hoofdpijn als een malle. Als dit je bekend in de oren klinkt, probeer een spiegel naast je monitor te houden! Ik ben super vaak aan het kijken in de spiegel of ik niet weer zit te face bodybuilden achter de pc. De spiegel was een tip van mijn vriendin en het helpt echt enorm :) succes en laat mij (mag ook in pm uiteraard) vooral weten of het werkt of niet!

Wel super awkward op kantoor zo een spiegel, but who cares? Als je naar de gym blijft gaan dan laten ze je wel met rust })

[ Voor 3% gewijzigd door UttiGS op 06-09-2025 14:34 ]

• ByteMe_
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Ik wil mn core eens anders benaderen, de Meadow row lijkt me wel eens leuk om te proberen, maar daar heb je een 'attachment' voor nodig, wat je rechts ziet:

Afbeeldingslocatie: https://static.strengthlevel.com/images/exercises/meadows-row/meadows-row-800.jpg

Hoe heet dit en waar haal je dit?

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
ByteMe_ schreef op woensdag 10 september 2025 @ 13:40:
Ik wil mn core eens anders benaderen, de Meadow row lijkt me wel eens leuk om te proberen, maar daar heb je een 'attachment' voor nodig, wat je rechts ziet:

[Afbeelding]

Je bedoelt die landmijn? (landmine barbell en je vindt het)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• ByteMe_
  • Niet online
Gonadan schreef op woensdag 10 september 2025 @ 13:42:
[...]

Je bedoelt die landmijn? (landmine barbell en je vindt het)
Oui :+

Ik kwam met meadow op 20 videos met oefeningen uit. Leuk, maar ik wil de tools :+

Edit: ik probeer de DIY opties eens. Ik zie gewoon dat er 3d printer modellen bestaan _O- niet van de landmine maar de 'ballen'.

Edit2:

Et voila, cheapskate bouwmarkt oplossing

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ngu-vmpJ3MKa4GFp8EgA4I4eSTw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/V7jxfIOrtm70pV4c8JjH0p3B.jpg?f=user_large

40mm PVC buis, Zwenkwieltje (40mm wielbreedte) en nog een plankje uit de schuur. Nog iets eronder plakken om het schuiven tegen te gaan, maar zelfs gewichten op het hout leggen lijkt niet nodig. 360 graden flexibiliteit.

En zo maar 1/3e kwijt ten opzichte van de echte zoals Tunturi. d:)b

[ Voor 63% gewijzigd door ByteMe_ op 11-09-2025 16:58 ]

• died89
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22-10 10:22
ByteMe_ schreef op woensdag 10 september 2025 @ 13:40:

[Afbeelding]

Bij mij in de gym leggen we gewoon twee 20KG platen naast elkaar op de grond, met daartussen het uiteinde van de stang. Dan ben je er ook ;)

Verder ook zeer effectief voor oefeningen als de landmine press.

[ Voor 5% gewijzigd door died89 op 12-09-2025 10:39 ]

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Thuis kost dat je vloer, dus ik vermoed dat je dan wel iets als een landmine wilt. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• UttiGS
ByteMe_ schreef op woensdag 10 september 2025 @ 13:45:
[...]

Ik kwam met meadow op 20 videos met oefeningen uit. Leuk, maar ik wil de tools :+

Edit: ik probeer de DIY opties eens. Ik zie gewoon dat er 3d printer modellen bestaan _O- niet van de landmine maar de 'ballen'.

Edit2:

[Afbeelding]

40mm PVC buis, Zwenkwieltje (40mm wielbreedte) en nog een plankje uit de schuur. Nog iets eronder plakken om het schuiven tegen te gaan, maar zelfs gewichten op het hout leggen lijkt niet nodig. 360 graden flexibiliteit.

Prachtig gedaan. Geniet ervan :)

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Dumbbels bij albert heijn in de aanbieding. Zijn dit goede dumbbels of niet?

https://voordeelshop.ah.n...stelbare-dumbbell/287916/

5 verschillende gewichtopties van 2 kg tot 24 kg

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Ik zou zeggen, hang de tweaker uit en ga op onderzoek uit. Het is geen eigen merk dus je kunt er vast iets van reviews over vinden.

Persoonlijk vind ik 24 wat beperkt en dat de tussenstappen variëren van 1 tot 3 kg kan ik als rechtgeaarde dwangneuroot niet aan. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Salvatron schreef op zondag 21 september 2025 @ 04:38:
Dumbbels bij albert heijn in de aanbieding. Zijn dit goede dumbbels of niet?

https://voordeelshop.ah.n...stelbare-dumbbell/287916/

5 verschillende gewichtopties van 2 kg tot 24 kg
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Members only:
Members only:

[ Voor 3% gewijzigd door True op 21-09-2025 15:07 ]

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Gonadan schreef op zondag 21 september 2025 @ 12:08:
Ik zou zeggen, hang de tweaker uit en ga op onderzoek uit. Het is geen eigen merk dus je kunt er vast iets van reviews over vinden.

Persoonlijk vind ik 24 wat beperkt en dat de tussenstappen variëren van 1 tot 3 kg kan ik als rechtgeaarde dwangneuroot niet aan. :P
Het is wél een eigen merk :) en de inhoudelijk reviews van andere producten zijn eigenlijk nergens lovend.

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-11 12:26
Reviews op internet vallen meestal in twee categorieën:
  1. Gesponsorde reviews die altijd (voornamelijk) positief zijn. 99% vd YouTube reviews valt hier onder. Reviewer krijgt het product gratis en mag het houden. Natuurlijk is hij positief, anders komt het bedrijf de volgende keer niet terug. Reviewer krijgt views, bouwt zo content voor zn kanaal en verdient geld met advertenties. Plus dat hij gratis producten krijgt.
    - aangekochte fake reviews op Amazon etc vallen hier ook onder: gewoon betaalde reclame
  2. Mensen die een negatieve ervaring hebben en dat graag op internet willen delen
Mensen die normaal tevreden zijn over een product ga je bijna nergens vinden. En als ze al een review geven (omdat het bedrijf een cadeaubon verloot onder de reviewers ofzo) dan is dat meestal binnen een maand na aankoop, niet na 2 jaar, zodat je nog steeds geen eerlijk beeld krijgt. En als het product na 2 jaar stuk is en ze willen daarover klagen kom je vanzelf in categorie 2 terecht...

Oftewel aan online reviews heb je eigenlijk niks.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

pirke schreef op zondag 21 september 2025 @ 13:51:
  1. Gesponsorde reviews die altijd (voornamelijk) positief zijn. 99% vd YouTube reviews valt hier onder. Reviewer krijgt het product gratis en mag het houden. Natuurlijk is hij positief, anders komt het bedrijf de volgende keer niet terug. Reviewer krijgt views, bouwt zo content voor zn kanaal en verdient geld met advertenties. Plus dat hij gratis producten krijgt.
    - aangekochte fake reviews op Amazon etc vallen hier ook onder: gewoon betaalde reclame
  2. Mensen die een negatieve ervaring hebben en dat graag op internet willen delen
Mensen die normaal tevreden zijn over een product ga je bijna nergens vinden. En als ze al een review geven (omdat het bedrijf een cadeaubon verloot onder de reviewers ofzo) dan is dat meestal binnen een maand na aankoop, niet na 2 jaar, zodat je nog steeds geen eerlijk beeld krijgt. En als het product na 2 jaar stuk is en ze willen daarover klagen kom je vanzelf in categorie 2 terecht...

Oneens, kijk eens naar deze, een andere webwinkel (ook fysiek overigens) in de fitness branche: https://nl.trustpilot.com/review/fitwinkel.nl je ziet wel degelijk wat 1 sterren, 2 en 3 bijna niet dan wat 4 (die zijn vooral genuanceerd met de 2 en 3 in mijn beleving) en dan 5 sterren.
Zie bijv. ook: https://nl.trustpilot.com/review/fitshop.nl of https://nl-be.trustpilot.com/review/www.decathlon.nl waarbij die tweede echt heel groot is en heel veel klachten krijgt.
Een Decathlon zet veel veel meer weg en dan is 3,3k reviews relatief weinig, duidelijk dat Decathlon niet aanzet tot reviews na aankoop (verzoeken).

• Demonslayer
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 21:18
Ik heb ook ook bijna een jaar lang 2-3 oefeningen per spiergroep getraind met 1-2 werksets tot falen en dat werkte prima. Maar ik kreeg ook sneller last van kleine blessures en sneller last van vermoeidheid. En ik heb niet echt het idee dat het meer spiermassa opleverde. Ik ben meer van 2-3 werksets en niet altijd tot falen gaan, plus wat meer oefeningen. En alles 2 keer per week aanpakken. PPL/rust/UB LB/rust. Met PPL pak ik wat meer volumme per spiergroep en ga ik wat hoger in herhalingen en soms laatste set tot failure 2-3 oef 8-15 soms 20 reps. En UB LB ga ik vaker iedere set tot fuilure met minder sets en herhalingen 1-2 oef 4-10 reps.

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
True schreef op zondag 21 september 2025 @ 13:05:
[...]

Het is wél een eigen merk :) en de inhoudelijk reviews van andere producten zijn eigenlijk nergens lovend.
Nee dat is het niet, het is een resell van een ander merk.
Eigen merk betekent dat het een eigen merk van AH is he? ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Gonadan op 21-09-2025 18:53 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
pirke schreef op zondag 21 september 2025 @ 13:51:

Dat vind ik wel erg negatief ingestoken. Je moet inderdaad kritisch zijn op de bron, want er zijn er genoeg niet best, maar dan zijn er over het algemeen best waardevolle online reviews te vinden.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
True schreef op zondag 21 september 2025 @ 13:04:
[...]

***members only***

[...]

***members only***
Haha lekker grondig, daar houd ik van. :D

Toevallig heb ik mijzelf ook zitten verdiepen in verstelbare dumbbells de laatste tijd en de verschillen zijn groot.
De 'goede' zitten zo op 700 of 800 piek, dat is een hoop. Als ik dan alternatieven van 100 tot 200 zie dan kan dat gewoon niet hetzelfde zijn.

Verschillen die ik tot nu toe heb gezien is het aantal stapjes en de stapgrootte, de robuustheid van het selectiemechanisme en uitgebreidheid.
Een groot verschil wat mij met name stoort met goedkopere varianten is het formaat. Of het nu 5kg is of 25 wat je kiest, het ding is altijd zo lomp als een 30+ hex. Dat is wel iets wat mij aftrekt bij de duurdere sets, dat een 15 kg ook daadwerkelijk een stuk compacter werkt dan 30 kg. Bij bepaalde oefeningen hoeft het allemaal niet zo zwaar en dan is minder lomp ook wel fijn.

Dat is ook waarom ik geen losse stangen met schijven heb. Is goedkoper maar nóg en stuk lomper en altijd die lange stang.
Maar ja, die dure vind ik eigenlijk te duur. Ik ben er nog niet over uit. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Simbob
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ben zelf wel weg van de Tunturi Rapid serie.
Zij hebben ook een verstelbare barbell

[ Voor 31% gewijzigd door Simbob op 21-09-2025 20:29 ]

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Simbob schreef op zondag 21 september 2025 @ 20:28:
'Rapid' daar is niets snel aan zeg ..
YouTube: Tunturi Rapid Ecosystem | Rapid Dumbbell, Kettlebell and Barbell Adj...

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Simbob schreef op zondag 21 september 2025 @ 20:28:
Strikt genomen zijn die verstelbaar inderdaad maar het heeft veel weg van gewoon een stang met schijven.
Ik heb het meer over systemen als Nuobell of Trulap, dat is echt tof spul zo op het oog.
De Bowflex klonen zijn ook in bosjes te krijgen (iets beter dan die AH set) maar dat is ook lastig kwaliteit inschatten en ze zijn vrij lomp.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• vincent0s
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:03
Aangezien ik Zeus niet voorbij zie komen in dit topic - heb ik de volgende vraag:

Is iemand bekend met Zeus fitness?
Afgelopen woensdag voor het eerst besteld en betaald: twee items besteld, waarvan 1 een pre-order. Ik had ze direct gemaild met de vraag of ze het niet-pre-order item los konden leveren van het andere. Na twee dagen nog geen reactie, en vanochtend hun telefoonnummer geprobeerd — helaas word je direct door een antwoordapparaat doorverwezen naar een website (RX Groep is een keten van merken). Na het aanmaken van een account zag ik dat de betalingsstatus op openstaand staat. Dit begint een beetje te jeuken. Heeft iemand hier positieve ervaringen met de webshop van Zeus fitess of iets soortgelijks?

• checkdiz
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online
Gonadan schreef op zondag 21 september 2025 @ 20:48:
[...]

Strikt genomen zijn die verstelbaar inderdaad maar het heeft veel weg van gewoon een stang met schijven.
Ik heb het meer over systemen als Nuobell of Trulap, dat is echt tof spul zo op het oog.
De Bowflex klonen zijn ook in bosjes te krijgen (iets beter dan die AH set) maar dat is ook lastig kwaliteit inschatten en ze zijn vrij lomp.
Kwaliteit zit in afwerking en verstelmechanisme. Bij klonen van de bekende merken wordt hier natuurlijk op ingeboet. Afwerking is dan te overzien maar als het verstelmechanisme niet goed werkt wordt dat op den duur irritant.
Kijk ook eens naar powerblocks, ik heb al 10 jaar een set en die zien er nog precies hetzelfde uit als toen ik ze (2dehands) kocht.

• Martijndoes
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 03-11 14:11
vincent0s schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 11:09:
Aangezien ik Zeus niet voorbij zie komen in dit topic - heb ik de volgende vraag:

Is iemand bekend met Zeus fitness?
Afgelopen woensdag voor het eerst besteld en betaald: twee items besteld, waarvan 1 een pre-order. Ik had ze direct gemaild met de vraag of ze het niet-pre-order item los konden leveren van het andere. Na twee dagen nog geen reactie, en vanochtend hun telefoonnummer geprobeerd — helaas word je direct door een antwoordapparaat doorverwezen naar een website (RX Groep is een keten van merken). Na het aanmaken van een account zag ik dat de betalingsstatus op openstaand staat. Dit begint een beetje te jeuken. Heeft iemand hier positieve ervaringen met de webshop van Zeus fitess of iets soortgelijks?
Via bol handschoenen besteld bij ze. Leverancier was inderdaad RX Groep.
Geen contact met de klantenservice nodig gehad dus daar kan ik je helaas weinig over vertellen. Maar alles verliep eigenlijk wel soepel. Tot nu toe ook wel tevreden met het product trouwens.

• vincent0s
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:03
Martijndoes schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 11:58:
[...]

Via bol handschoenen besteld bij ze. Leverancier was inderdaad RX Groep.
Geen contact met de klantenservice nodig gehad dus daar kan ik je helaas weinig over vertellen. Maar alles verliep eigenlijk wel soepel. Tot nu toe ook wel tevreden met het product trouwens.
Dank voor het reageren. Zal een gevalletje even rustig afwachten zijn.

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
checkdiz schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 11:52:
Kwaliteit zit in afwerking en verstelmechanisme. Bij klonen van de bekende merken wordt hier natuurlijk op ingeboet. Afwerking is dan te overzien maar als het verstelmechanisme niet goed werkt wordt dat op den duur irritant.
Kijk ook eens naar powerblocks, ik heb al 10 jaar een set en die zien er nog precies hetzelfde uit als toen ik ze (2dehands) kocht.
Die dingen heb ik ook gezien inderdaad. Vind ik ook wat aan de lompe kant en ik en niet zo'n fan van alternatieve constructies met zo'n hele kooi om je hand.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Er zijn ook dumbbellstangen als alternatief voor verstelbare dumbbells, werkt met 50mm schijven en is natuurlijk goedkoper:

https://www.fitness-seller.nl/olympische-dumbbellstang/

https://www.helisports.nl...-OB-20-Dumbbell-Bars.html

https://fitwinkel.nl/arti...ng-set-50-mm-2-stuks.html

Ze zijn 50cm lang, circa 6 cm langer dan bowflex dumbbells:
https://global.bowflex.co...le-dumbbells/8000865.html

verder lijken die dingen van trulap op dumbbells van alibaba:
https://www.alibaba.com/p...er.d_image.680d13a0unT5Q0

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Salvatron schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 02:47:
Er zijn ook dumbbellstangen als alternatief voor verstelbare dumbbells, werkt met 50mm schijven en is natuurlijk goedkoper:

https://www.fitness-seller.nl/olympische-dumbbellstang/

https://www.helisports.nl...-OB-20-Dumbbell-Bars.html

https://fitwinkel.nl/arti...ng-set-50-mm-2-stuks.html

Ze zijn 50cm lang, circa 6 cm langer dan bowflex dumbbells:
https://global.bowflex.co...le-dumbbells/8000865.html
Daar schreef ik al over:
Gonadan schreef op zondag 21 september 2025 @ 19:31:
Dat is ook waarom ik geen losse stangen met schijven heb. Is goedkoper maar nóg en stuk lomper en altijd die lange stang.
verder lijken die dingen van trulap op dumbbells van alibaba:
https://www.alibaba.com/p...er.d_image.680d13a0unT5Q0
Andersom, die van Alibaba lijken op die van Trulap. Net als je online genoeg sets vindt die lijken op Bowflex of Nuobells. Genoeg imitatie te vinden als je daarnaar op zoek bent.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Gonadan schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 13:46:
Andersom, die van Alibaba lijken op die van Trulap. Net als je online genoeg sets vindt die lijken op Bowflex of Nuobells. Genoeg imitatie te vinden als je daarnaar op zoek bent.
Hoe weet je wat imitatie is?

Trulap:
https://trulap.com/collections/trulap

Die van Trulap lijken op die van Braingain:

https://eu.braingain.fit/...bell-pair-1-5kg-increment

en op die van Lioninside:

https://www.lioninside.nl...-1?variant=52328611610951

Is het allemaal inferieure namaak?

[ Voor 3% gewijzigd door Salvatron op 05-10-2025 17:06 ]

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Salvatron schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 17:05:
[...]

Trulap:

Je best doen. Van Nuobell kan je bijvoorbeeld opzoeken welke merken vanuit dezelfde productie gevoerd worden en welke winkels onder licentie verkopen. Aanbieders of merken die daar niet tussen staan zijn dus niet hetzelfde, ook al lijkt het erop.

Inferieur is jouw woord, maar wanneer ze intern bekeken worden zijn er wel verschillen die de kosten drukken. Dat maakt het niet meteen slecht maar wel iets om bij stil te staan. En de originele fabrikant biedt ook allerlei reserve onderdelen aan voor het geval dat.

TruLap heb ik me minder in verdiept maar de twee merken die je nu linkt zijn 'toevallig' wel merken die een gelijkaardig product aanbieden.
Dat een product onder meerdere merken te krijgen is betekent echter nog niet dat de eerste de beste Ali link voor een kwart van de prijs ook identiek is. Dat blijft altijd iets wat lastig is om uit te zoeken.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Gonadan schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 17:22:
TruLap heb ik me minder in verdiept maar de twee merken die je nu linkt zijn 'toevallig' wel merken die een gelijkaardig product aanbieden.
Dat een product onder meerdere merken te krijgen is betekent echter nog niet dat de eerste de beste Ali link voor een kwart van de prijs ook identiek is. Dat blijft altijd iets wat lastig is om uit te zoeken.
Die van alibaba zijn alleen zo goedkoop als je er een hele berg van afneemt, dus erin handelt. Ik dacht dat Trulap en dergelijke misschien hun dumbbells uit dezelfde chinese fabrieken halen, en dan hun eigen merknaam erop plakken oid.

• ByteMe_
  • Niet online
ByteMe_ schreef op woensdag 10 september 2025 @ 13:45:
[...]

Edit2:

[Afbeelding]

Geen foto, maar nog een DIY toevoeging:

Ik heb nog een 't bar handle' gemaakt met 2 stukken pvc buis (hand breedte) en deze met elkaar verbonden met 2 stukken touw van de Action met een draagkracht van 100kg. Oplossing van €1 wat gemiddeld anders €30-50 zou kosten (Tunturi t handle bijv). Veel beter dan met je handen iig :X. Ik hou wel standaard een dik kleed eronder to be sure _O-

Ik ga ook maar eens creatine toevoegen aan mn levensstijl. Ik heb jaren Whey gehad, sinds een paar maanden ook eens begonnen met pre work out (nooit gebruikt ivm avondtraining) en omdat ik toch redelijk vaak flink wat last heb van armen/schouders wil ik dat herstel toch meer forceren. Extra water forceer ik er wel doorheen, lekker gekoeld water op het werk icm met grote thermoskan maakt het wel makkelijker. Ik hoop dat mn trainingen er weer wat door verbeteren.

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01:31

Zenix

BOE!

Ik zag dat hier laatst weer over dumbells ging, deze van Tunturi zijn ook wel aantrekkelijk:
https://www.tunturi.com/n...elbare-dumbbell-28kg.html

Deze zijn hetzelfde als de Zipro, Eisenlink enz, maar dan hexagonaal, waardoor de dumbells wat meer in balans voelen. Ook uit te breiden met kettlebell en barbell en te koop bij diverse winkels. Wel een goede om in de gaten te houden als die nog in de aanbieding komt.

Met dit soort dumbells weet je wel dat het niet stuk gaat.
ByteMe_ schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 09:32:
[...]

Geen foto, maar nog een DIY toevoeging:

Ik heb nog een 't bar handle' gemaakt met 2 stukken pvc buis (hand breedte) en deze met elkaar verbonden met 2 stukken touw van de Action met een draagkracht van 100kg. Oplossing van €1 wat gemiddeld anders €30-50 zou kosten (Tunturi t handle bijv). Veel beter dan met je handen iig :X. Ik hou wel standaard een dik kleed eronder to be sure _O-

Ik ga ook maar eens creatine toevoegen aan mn levensstijl. Ik heb jaren Whey gehad, sinds een paar maanden ook eens begonnen met pre work out (nooit gebruikt ivm avondtraining) en omdat ik toch redelijk vaak flink wat last heb van armen/schouders wil ik dat herstel toch meer forceren. Extra water forceer ik er wel doorheen, lekker gekoeld water op het werk icm met grote thermoskan maakt het wel makkelijker. Ik hoop dat mn trainingen er weer wat door verbeteren.
Creatine heeft bij mij vooral geholpen voor sneller herstel, zeker nu ik ouder begin te worden maakt dat een groot verschil.
Salvatron schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 17:05:
[...]

Trulap:

Alle nuobell en trulap, en namaak moet je vermijden, die dingen zijn zo complex en met keer laten vallen is het over. Gewoon Powerblock, Rep Quickdraws en Reppins, Iron Master of de clonen daarvan zoals de Zipro, Eisenlink of die Tunturi hierboven. Die kan je gewoon lekker laten vallen zonder zorgen en dat is toch wel lekker.

[ Voor 75% gewijzigd door Zenix op 08-10-2025 23:49 ]

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Zenix schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 23:43:
Ik zag dat hier laatst weer over dumbells ging, deze van Tunturi zijn ook wel aantrekkelijk:

Deze zijn hetzelfde als de Zipro, Eisenlink enz, maar dan hexagonaal, waardoor de dumbells wat meer in balans voelen. Ook uit te breiden met kettlebell en barbell en te koop bij diverse winkels. Wel een goede om in de gaten te houden als die nog in de aanbieding komt.

Is Tunturi een goed merk? Die 2 dingen die ik van Tunturi had (fitness step, pull up deur ding) waren zo slecht dat ik ze bij het grofvuil heb gesodemieterd.

• Zenix

Zenix

BOE!

Salvatron schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 10:47:
[...]

Is Tunturi een goed merk? Die 2 dingen die ik van Tunturi had (fitness step, pull up deur ding) waren zo slecht dat ik ze bij het grofvuil heb gesodemieterd.
Nee, maar dit is ook niet gemaakt door Tunturi, zijn meerdere resellers die deze dumbells uit China verkopen

YouTube: IFast Adjustable Dumbbells and Adjustable Kettlebell: Are they Drop ...
YouTube: Did the IFast Adjustable Dumbbells pass the drop proof test? #homegy...
https://aocfit.com/produc...ctagonal-quickly-plug-in/

Dezelfe fabrikant als Eisenlink en Zipro. Alleen nu hex. https://glucksgym.com/blo...djustable-dumbbell-review

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Salvatron schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 01:36:
Die van alibaba zijn alleen zo goedkoop als je er een hele berg van afneemt, dus erin handelt. Ik dacht dat Trulap en dergelijke misschien hun dumbbells uit dezelfde chinese fabrieken halen, en dan hun eigen merknaam erop plakken oid.
Dat kan ook zomaar zo zijn. Uiteindelijk maken fabrieken producten in opdracht van afnemers en afhankelijk van patenten, licenties en fatsoen wordt dat onder een bepaald aantal namen verkocht.

Wat je daarin veel ziet is dat je bijvoorbeeld een merk heeft wat het als eerste laat fabriceren met een specifiek ontwerp. Dat ontwerp wordt dan populair en als daar ruimte voor is gaan andere afnemers ook bestellen bij dezelfde fabriek (of zelfs andere fabriek), al dan niet met een afwijkend ontwerp en daarmee mogelijk afwijkende prestaties (in positieve of negatieve zin).

Zo heeft Nüo bijvoorbeeld de Nuobells bedacht, maar die mag je ook onder een eigen merk verkopen als je een officiële reseller bent. Dat doet ATX bijvoorbeeld. Dan weet je zeker dat het dezelfde zijn en dat de officiële reserve-onderdelen ook passen.
Daarnaast kan je als bedrijf onder een licentie van Nüo ook zelf laten produceren. Dan krijg je een aangepaste variant op basis van je eigen voorkeuren. Dit is dan dus niet meer per se hetzelfde als de originele Nuobells, maar je weet dat het nog wel dicht in de buurt ligt.
En als laatste zijn er online varianten te vinden die qua merk of verkopende partij niet terug te vinden zijn op de lijst met officiële resellers en dan weet je dus dat het in ieder geval niet hetzelfde is als het originele product.

Dat hoeft niet per se te betekenen dat het een inferieur product is maar het is wel erg lastig om te weten wat je dan krijgt. Reviews zijn vaak al snel positief als een product een heel stuk minder kost dan men normaal zou verwachten, voor zover reviews al betrouwbaar zijn. En online vind je ook wel eens een site of video waarin ze die dingen uit elkaar halen en dan zie je in bepaalde gevallen ook echt grote verschillen.

Zo die je bij die aanbieder van de dumbbels die op Trulap lijken dat ze veel mogelijkheden bieden tot aanpassingen. De vraag is dan tot op welk niveau, wat doet dat met duurzaamheid en kwaliteit, en in hoeverre verhoudt zich het überhaupt tot de kwaliteit die men van bekende merken ervaren heeft.
Het maakt het allemaal niet makkelijker om echt te weten wat je koopt, maar het populaire verhaal dat het hetzelfde is omdat het uit dezelfde fabriek komt (of 'ook gewoon uit China') gaat niet op. Dat is te kort door de bocht. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Zenix schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 23:43:

Met die Tunturi Rapid loop je gewoon nog steeds te schroeven en met losse schijven te klooien. Het enige voordeel is dat hij niet helemaal los moet zoals je bij een reguliere moer hebt.

Daarnaast vind ik stappen van 4 kg ook best groot. Ja ze adverteren met 2, maar dan heb je aan één kant een schijf meer dan aan de andere kant. Dat lijkt mij niet echt lekker voor de balans.
Alle nuobell en trulap, en namaak moet je vermijden, die dingen zijn zo complex en met keer laten vallen is het over. Gewoon Powerblock, Rep Quickdraws en Reppins, Iron Master of de clonen daarvan zoals de Zipro, Eisenlink of die Tunturi hierboven. Die kan je gewoon lekker laten vallen zonder zorgen en dat is toch wel lekker.
Tja, de complexiteit maakt wel dat ze als enige écht snel te verstellen zijn. De rest is veel meer een compromis. Leuk als je per se met dumbbels wilt gooien, maar daar ben ik toch al niet van.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Zenix

Zenix

BOE!

Gonadan schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 12:02:
[...]

Met die Tunturi Rapid loop je gewoon nog steeds te schroeven en met losse schijven te klooien. Het enige voordeel is dat hij niet helemaal los moet zoals je bij een reguliere moer hebt.

Daarnaast vind ik stappen van 4 kg ook best groot. Ja ze adverteren met 2, maar dan heb je aan één kant een schijf meer dan aan de andere kant. Dat lijkt mij niet echt lekker voor de balans.

[...]

Tja, de complexiteit maakt wel dat ze als enige écht snel te verstellen zijn. De rest is veel meer een compromis. Leuk als je per se met dumbbels wilt gooien, maar daar ben ik toch al niet van.
De powerblock, Quickdraws en reppins zijn ook snel en vergelijkbaar qua prijs met nuobell, geen reden on daarvoor te kiezen.

Die tunturi zijn wel het meest duurzaam en goedkoopste maar iets langzamer inderdaad.

Ik heb gewoon 6 sets spinlock, goedkoop gaat niet stuk en heb voor elke dumbell oefening mijn gewicht klaar liggen, en nog twee warming up setjes, kost alleen wat meer ruimte. Hoef meestal maar 1x per week een gewicht aan te passen.

• Zenix

Zenix

BOE!

Bij Zumub is wel een goede aanbieding vandaag
https://www.zumub.com/NL/...entrate-1kg-p-10326#10328

Met de kortingscode ZUMUB-15 gaat er nog 15% vanaf in de winkelwagen.
Dan kost het maar 28,735 per 2kg

Maar er is ook nog een cashback beschikbaar via cashbackxl https://www.cashbackxl.nl/webshops/zumub
Dan gaat er nog 5,8% af als nieuwe klant.

Ik heb er nog niet eerder bestelt, maar reviews zijn niet slecht als ik zoal lees, maar @Gineau had er wel goede ervaringen mee.

[ Voor 4% gewijzigd door Zenix op 09-10-2025 13:49 ]

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Zenix schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 12:19:
De powerblock, Quickdraws en reppins zijn ook snel en vergelijkbaar qua prijs met nuobell, geen reden on daarvoor te kiezen.

Die tunturi zijn wel het meest duurzaam en goedkoopste maar iets langzamer inderdaad.

Ik heb gewoon 6 sets spinlock, goedkoop gaat niet stuk en heb voor elke dumbell oefening mijn gewicht klaar liggen, en nog twee warming up setjes, kost alleen wat meer ruimte. Hoef meestal maar 1x per week een gewicht aan te passen.
Het zijn allemaal compromissen. Had ik onbeperkt geld en ruimte dan had ik o.a. gewoon een paar rekken met hex langs de wand staan, helaas is dat ook weer niet het geval. :P

Powerblocks of die quickdraw of pepin van Rep hebben ook allemaal weer hun individuele voor- en nadelen ten opzichte van elkaar en ook van andere waaronder de Nuobell of wat dan ook. Het is net waar je persoonlijk het zwaartepunt legt. Niet iedereen heeft daarin dezelfde overwegingen als jij. :)

Overigens zijn die dingen van Rep twee keer zo duur, da's écht niet grappig. :D

[ Voor 3% gewijzigd door Gonadan op 09-10-2025 15:45 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Toekan
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02-11 22:25
Ik heb nu Powerblocks en ben er erg tevreden mee. Daarvoor had ik Bowflex dumbells, maar de Powerblocks zijn al een stuk fijner om mee te trainen. Het voelt super degelijk en ze gaan tot 41kg. Dus die zal ik waarschijnlijk heel mijn leven kunnen gebruiken. De Bowflex die ik had ging tot 24kg. Dat was voor sommige oefeningen te weinig.
Een ander voordeel van de Powerblocks, is dat ze pas groter worden als je ze zwaarder maakt. De Bowflex en veel andere verstelbare dumbells zijn ongeacht het ingestelde gewicht altijd op hun maximale lengte.

• Zenix

Zenix

BOE!

Toekan schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 18:42:
Ik heb nu Powerblocks en ben er erg tevreden mee. Daarvoor had ik Bowflex dumbells, maar de Powerblocks zijn al een stuk fijner om mee te trainen. Het voelt super degelijk en ze gaan tot 41kg. Dus die zal ik waarschijnlijk heel mijn leven kunnen gebruiken. De Bowflex die ik had ging tot 24kg. Dat was voor sommige oefeningen te weinig.
Een ander voordeel van de Powerblocks, is dat ze pas groter worden als je ze zwaarder maakt. De Bowflex en veel andere verstelbare dumbells zijn ongeacht het ingestelde gewicht altijd op hun maximale lengte.
Die Bowflex en afgeleiden zijn verschrikkelijk. Verstelbare dumbells die niet kleiner worden als je minder gewicht gebruikt, moet je inderdaad vermijden. Dan kan je beter gewoon goedkope spinlocks nemen, die zijn korter.

Ik ben vooral fan van de Powerblock versies zonder rubber (urethaan) waardoor die goed compact blijft voor zijn gewicht.

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Dat vind ik ook niet aantrekkelijk van die bowflex achtigen inderdaad. De imitaties zijn goed geprijsd en daarmee populair maar het zijn wel erg lompe dingen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• OosterF
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 21:53
Beetje laat, maar dit is voor V&A Overig

[ Voor 91% gewijzigd door Outerspace op 27-10-2025 13:40 ]

• Demonslayer
Training van afgelopen week.

Push maandag.

Benchpress 3 sets
incline benchpress smith 2 sets
Seated flyes machine 3 sets

Dumbbell lateral raises 3 sets

Lying barbell tricep extension 3 sets
Pushdown 1 cable 2 sets

Pull dinsdag.

Chest supported row machine 2 sets
Pullups 2 sets
Barbell row supinated grip 3 sets

Dumbbell reardelt raises 2 sets

Standing dumbbell curl 3 sets
One arm cable curl 3 sets

Legs+core woensdag

Bulgarian split squat 2 sets
Barbell back squat 3 sets
Seated leg extention 2 sets

SLDL 3 sets
Seated leg curl 3 sets

Standing calfraises 2 sets

Hanging legraises 2 sets

Gewicht 77.1kg

De rest van de week focus op rust en herstel dus wat wandelen en fietsen.

Nog een update van vandaag.

Gewicht 76.9kg kom van 92kg
Buikomtrek 91cm kom van 108cm.
Vet% 18.1 kom van 29%

En zo in eens zichtbare aderen. _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qag6GQHD-9YWop3DhdONbbRVVCc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EIuCQ9ebZVeTS7aJeo7av9Xh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5KF5P7jBzosXaOGy6J2MsJ2qYcE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NU3ArBiQiFigUjks5uynAvcn.jpg?f=fotoalbum_large

Twijfel om kcal iets te laten zakken? Kcal inname is nog altijd gemiddeld ongeveer 2552 calorieën per dag, berekend over de afgelopen 30 dagen.

Doel is om richting de 10% vetmassa te gaan dus laatste loodjes om vervolgens te gaan te leanbulken.

Trainingschema.

Push/pull/legs rust UB/LB rust.

Fietsen in vetverbrandingzone Z1-Z2 maandag of dinsdag 30-40km, donderdag 30-40km, zondag 70-80km.

[ Voor 26% gewijzigd door Demonslayer op 16-10-2025 08:26 ]

• svenn15
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 03-11 15:26
Een voorbeeld van mijn schema . Tips zijn welkom

Maandag
Ochtend 30 min lower body
Avond 30 min upper body + 10 min core

Dinsdag 40 min hitt workout

Woensdag
Ochtend 30 min upper
Avond 30 min lower + 10 min core

Donderdag 40 min hitt workout

Vrijdag
Ochtend 30 min lower
Avond 30 min upper + 10 min core

Zaterdag
30 min hardlopen

Zondag
60 min full body

• Demonslayer
svenn15 schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 05:57:
Een voorbeeld van mijn schema . Tips zijn welkom

Maandag
Ochtend 30 min lower body
Avond 30 min upper body + 10 min core

Dinsdag 40 min hitt workout

Woensdag
Ochtend 30 min upper
Avond 30 min lower + 10 min core

Donderdag 40 min hitt workout

Vrijdag
Ochtend 30 min lower
Avond 30 min upper + 10 min core

Zaterdag
30 min hardlopen

Zondag
60 min full body
Zolang het niet te veel volume heeft en intensief is zou het kunnen. Maar waarom dan niet gewoon 3x fullbody? Ik denk dat 3x fullbody meer gaat brengen. Zou ook 1 keer hit doen en 1-2 keer rustige duur cardio op de rustdagen. Hit is ook een behoorlijke belasting voor de benen en heeft meer herstel nodig.

• svenn15
  • Laatst online: 03-11 15:26
[quote]Demonslayer schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 07:34:
[...]

Zolang het niet te veel volume heeft en intensief is zou het kunnen. Maar waarom dan niet gewoon 3x fullbody? Ik denk dat 3x fullbody meer gaat brengen. Zou ook 1 keer hit doen en 1-2 keer rustige duur cardio op de rustdagen. Hit is ook een behoorlijke belasting voor de benen en heeft meer herstel nodig.
[/quote

Weet niet of dat beter is,denk dat dit in totaal wel zwaarder is omdat je dan 3 x alles tegelijk en tesamen traint.

Wat denkt de rest ?

• ak0nnmgn
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 20:25
svenn15 schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 08:42:
[quote]Demonslayer schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 07:34:
[...]

[/quote

Weet niet of dat beter is,denk dat dit in totaal wel zwaarder is omdat je dan 3 x alles tegelijk en tesamen traint.

Wat denkt de rest ?
Drie keer per week 2 keer per dag naar de gym lijkt mij in the long run lastig vol te houden.

Volgens mij zie ik 4 keer kracht staan dus dat zou ik omzetten naar :
Upper A
Lower A
Upper B
Lower B

Of inderdaad 3 of 4 keer full body waarbij je elke dag op een andere grote spiergroep de nadruk legt.

• KW25
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:24
Zenix schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 13:47:
Bij Zumub is wel een goede aanbieding vandaag
https://www.zumub.com/NL/...entrate-1kg-p-10326#10328

Met de kortingscode ZUMUB-15 gaat er nog 15% vanaf in de winkelwagen.
Dan kost het maar 28,735 per 2kg

Maar er is ook nog een cashback beschikbaar via cashbackxl https://www.cashbackxl.nl/webshops/zumub
Dan gaat er nog 5,8% af als nieuwe klant.

Ik heb er nog niet eerder bestelt, maar reviews zijn niet slecht als ik zoal lees, maar @Gineau had er wel goede ervaringen mee.
De prijs van Zumub is erg goed, de smaak vind ik persoonlijk wat minder. Heb de chocolade hier staan en de eerste keer dat ik het proefde dacht ik dat ik olie dronk. Ondertussen wel aan gewend, maar blijf nergens chocolade proeven. Heb ook nog een zak vanille staan, ben benieuwd hoe die smaakt.

Blijf Myprotein toch wel het best vinden, met black friday maar weer groot inslaan.

MacBook Pro 13" 2017 512GB  iPhone 13 Pro 128GB

• Zenix

Zenix

BOE!

KW25 schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 09:33:
[...]

De prijs van Zumub is erg goed, de smaak vind ik persoonlijk wat minder. Heb de chocolade hier staan en de eerste keer dat ik het proefde dacht ik dat ik olie dronk. Ondertussen wel aan gewend, maar blijf nergens chocolade proeven. Heb ook nog een zak vanille staan, ben benieuwd hoe die smaakt.

Blijf Myprotein toch wel het best vinden, met black friday maar weer groot inslaan.
Ik heb 80kg gekocht, veel chocolade. Ik vind het niet slecht, maar chocolade van kruidvat of myprotein is beter idd.

Cookies en cream vind ik wel goed, heb ook nog wat andere smaken. Wat je eventueel ook kan doen is chocolade mixen met andere smaak, zoals vanille.

Of je koopt een andere chocolade, en mixt die erbij als die een sterkere smaak heeft. Bij myprotein zijn over het algemeen Bf aanbiedingen niet top, twee jaar geleden had ik zeer goede deal voor 12 euro per kg, maar dag was enkele weken voor Bf. Toen had ik 90kg gekocht. Banaan bij myprotein is verschrikkelijk.

HSN vind ik ook goed. Chocolade en caramel smaak is daar mijn favoriet. Die hebben meestal betere aanbiedingen dan Myprotein tijdens bf.

[ Voor 16% gewijzigd door Zenix op 18-10-2025 11:07 ]

• Simbob
  • Niet online
Zenix schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 11:02:
[...]

Ik heb 80kg gekocht, veel chocolade. Ik vind het niet slecht, maar chocolade van kruidvat of myprotein is beter idd.

Cookies en cream vind ik wel goed, heb ook nog wat andere smaken. Wat je eventueel ook kan doen is chocolade mixen met andere smaak, zoals vanille.

Of je koopt een andere chocolade, en mixt die erbij als die een sterkere smaak heeft. Bij myprotein zijn over het algemeen Bf aanbiedingen niet top, twee jaar geleden had ik zeer goede deal voor 12 euro per kg, maar dag was enkele weken voor Bf. Toen had ik 90kg gekocht. Banaan bij myprotein is verschrikkelijk.

HSN vind ik ook goed. Chocolade en caramel smaak is daar mijn favoriet. Die hebben meestal betere aanbiedingen dan Myprotein tijdens bf.
witte chocolade van HSN is super lekker

• Demonslayer
Vrijdag toch nog upperbody getraind. Ik voelde me toch nog wel redelijk hersteld aan en moet gewoon wat doen. Ik vond het ook tijd om iets anders te trainen, lichter maar nog zwaar genoeg, en iets meer volume om het te compenseren. Het telkens tot failure gaan breekt wat op en zit herstel in de weg en zit al een tijdje tegen een plateau op te hikken. Ik ging per spiergroep met 2-3 setjes tot falen. Nu wil ik even een tijdje 4x6 4x8 4x10 doen waarbij is de 4e set nog reps 2-3 in de tank houden in de hoop dat ik nu weer progressieve overload kan toepassen voor een langere periode. Tijd tussen de sets zijn ook met 1 minuut verkort. Van 3 naar 2 minuten.

Upperbody.

Benchpress 4x8 80kg
Machine flyes 4x12 49kg

Chest supported machine row 4x8 80kg
Pull ups 4x6 bw

Dumbbell schoulder press 4x8 25kg
Lateral raise machine 4x12 35kg
Dumbbell rear delt raise 4x12 12kg

EZ bar curl 3x8 38kg
Preacher curl machine 3x10 gewicht onbekend

Dippen 4x8 BW
Diamond pusups 3x10 BW

Legs+core

Benen kan ik niet optimaal trainen door een zenuwbeknelling in de onderrug met krachtverlies, en doffe pijn in het linkerbeen. Ik mag het belasten maar niet te zwaar zodat er te veel druk op de wervels komt.

Ingehouden en focus op techniek.

Frontsquat 4x8 40kg
Legpress 4x8 100kg

Hyperextension 4x8 BW
Seated leg curl 4x8 65kg

Standing calfraise 3x8 60kg
Seated calfraise 3x8 70kg

Hanging legraises 3x8 BW

Peogressie vet verlies. En de buikspieren worden beter zichtbaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hzZ_Lp4dHRRbfCBrl1ho2bpw9qo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K3M6tkUm9oiXZY3EvFrXemtP.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door Demonslayer op 19-10-2025 08:20 ]

• Simbob
  • Niet online
Sinds een half jaar ben ik ook bezig met krachtsport, alleen ben ik niet tevreden met het resultaat tot zover.
Ondanks dat ik redelijk veel sport, krachttraining en wielrennen groei ik niet.
In deze 8 maanden ben ik welgeteld 1,5 KG zwaarder geworden. Niet echt het resultaat waar je op hoopt als je met krachttraining begint.

Mijn eetschema is grotendeels hetzelfde doordeweeks. In het weekend kan het wat afwijken, maar sowieso geen snoep, koek, frituur en alcohol.
Volgens een berekening heb ik 3147 calorieën nodig per dag om te groeien. Zelf kom ik dagelijks uit rond de 3334 calorieën.
Eiwit Cal

Ochtend
Kwark 42 260
Cruesli 5 223

Brood snee 16 328
Pindakaas 10 200

Middag
Shake 48 550

Kip 60 316
Basmati rijst 16 240
Tandoori 6 131 Even weken
Gekookt ei 14 180

Gehakt 36 450
Pasta 10 48 Oneven weken
Rode saus 7 384
Gekookt ei 14 180

Avond
Avondeten 50 750

Kwark 26 156

Totaal 293 3334

Trainen doe ik maandag, dinsdag, woensdag, donderdag en zaterdag ca 1 uur tot 1,5 uur en fietsen 3 x in de week met een gem verbranding van ca 1250 calorieën per keer.

Iemand een verklaring?
Als ik dezelfde vraag stel op het bodybuildingforum krijg ik als reactie gelijk een spuit erin, maar daar ben ik te schijterig voor.

• Gongbao
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 22:51
Als je niet voldoende aankomt zul je je kcal moeten verhogen toch? Zou met 300 gram protein daar niet meer aan zitten, dat is enorm veel.

Als je het makkelijk wilt maken gooi een paar handjes noten in de kwark in de avond, ga naar 3500-3600 kcal per dag. Dan ga je aankomen, en met zoveel training waarschijnlijk vooral spieren.

• kiefty14
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:24
Simbob schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 13:27:
Sinds een half jaar ben ik ook bezig met krachtsport, alleen ben ik niet tevreden met het resultaat tot zover.
In deze 8 maanden ben ik welgeteld 1,5 KG zwaarder geworden. Niet echt het resultaat waar je op hoopt als je met krachttraining begint.

Mijn eetschema is grotendeels hetzelfde doordeweeks. In het weekend kan het wat afwijken, maar sowieso geen snoep, koek, frituur en alcohol.
Volgens een berekening heb ik 3147 calorieën nodig per dag om te groeien. Zelf kom ik dagelijks uit rond de 3334 calorieën.
Eiwit Cal

Ochtend
Kwark 42 260
Cruesli 5 223

Brood snee 16 328
Pindakaas 10 200

Middag
Shake 48 550

Kip 60 316
Basmati rijst 16 240
Gekookt ei 14 180

Gehakt 36 450
Pasta 10 48 Oneven weken
Rode saus 7 384
Gekookt ei 14 180

Avond
Avondeten 50 750

Kwark 26 156

Totaal 293 3334

Trainen doe ik maandag, dinsdag, woensdag, donderdag en zaterdag ca 1 uur tot 1,5 uur en fietsen 3 x in de week met een gem verbranding van ca 1250 calorieën per keer.

Iemand een verklaring?
Als ik dezelfde vraag stel op het bodybuildingforum krijg ik als reactie gelijk een spuit erin, maar daar ben ik te schijterig voor.
Ik verwacht met mijn beperkte kennis dat je gewoon weg teveel verbrand. Ik zou tijdelijk even stoppen met wielrennen en kijken wat er gebeurd… en natuurlijk groeien kost gewoon veel tijd.

• Simbob
  • Niet online
Het klinkt allemaal erg logisch inderdaad. Eens kijken wat er veranderd als ik maar 1x week ga fietsen. Moet immers wel de conditie op peil houden.

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
@Simbob als je niet groeit kan het kort door de bocht aan drie dingen liggen: voeding, training, herstel.
Voeding is al over gesproken, als je niet genoeg binnen krijgt of teveel verbrandt dan kan je niet groeien.
Training kan ook een punt zijn, krijgen je spieren daadwerkelijk voldoende groeistimulans? Dat kunnen wij zo niet op afstand beoordelen.
Krijgt je lichaam genoeg hersteltijd? Herstel is groei. Slaap je genoeg en heeft je lichaam niet teveel last van andere activiteiten? Dat is ook iets waar je nog aan kunt denken.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03-11 13:37
@Simbob Volgens mij verbrand jij veel meer dan dat je binnenkrijgt als ik je training mag geloven. Ik weet niet wat voor werk je doet, maar als dat ook nog eens fysiek is, dan zit daar de crux denk ik.

• bie100
  • Laatst online: 20:16
Simbob schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 13:27:

Eiwit Cal

Ochtend
Kwark 42 260
Cruesli 5 223

Brood snee 16 328
Pindakaas 10 200

Middag
Shake 48 550

Kip 60 316
Basmati rijst 16 240
Gekookt ei 14 180

Gehakt 36 450
Pasta 10 48 Oneven weken
Rode saus 7 384
Gekookt ei 14 180

Avond
Avondeten 50 750

Kwark 26 156

Totaal 293 3334

Iemand een verklaring?
Als je het over spiermassa heb is dat niet echt slecht btw

• Simbob
  • Niet online
Mijn slaap is altijd hetzelfde, hahaha.
Elke dag van 21.30 tot 5.30, Oke in het weekend misschien een uurtje langer, maar altijd ca 8 uur.

Mijn trainingen voor de spiergroepen zijn verspreid over de week.
Maandag borst en triceps
Dinsdag rug en biceps
Woensdag benen
Donderdag borst en schouders
Zaterdag biceps en triceps (beide minimaal anders teveel sets in de week)

Ik pas progressive overload toe met bepaalde oefeningen, bijvoorbeeld 10 x 12,5 KG 8 x 15 KG 12 x 12,5 KG

Mijn werk is niet heel fysiek, bureauwerk, maar ook veel lopen. Ik heb het weleens opgenomen wat ik per dag loop op het werk en dat was gem. 8000 stappen.

Dus als ik alle antwoorden en het logisch ga bekijken verbrand ik meer dan er binnenkomt en daardoor is de spiergroei minimaal.

• Zenix

Zenix

BOE!

Simbob schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 13:40:
Elke dag van 21.30 tot 5.30, Oke in het weekend misschien een uurtje langer, maar altijd ca 8 uur.

Maandag borst en triceps
Dinsdag rug en biceps
Woensdag benen

Ik pas progressive overload toe met bepaalde oefeningen, bijvoorbeeld 10 x 12,5 KG 8 x 15 KG 12 x 12,5 KG

Mijn werk is niet heel fysiek, bureauwerk, maar ook veel lopen. Ik heb het weleens opgenomen wat ik per dag loop op het werk en dat was gem. 8000 stappen.

Dus als ik alle antwoorden en het logisch ga bekijken verbrand ik meer dan er binnenkomt en daardoor is de spiergroei minimaal.
Ik vind het programma wel erg de focus legt op de biceps en triceps. ligt Op deze manier train je niet alle spieren 2x per week, meestal zorgt 2x per week een spiergroep trainen voor zo'n 30% meer spiermassa, volgens diverse onderzoeken. Vaker een spiergroep trainen heeft nog wel nut, maar een stuk minder. Kortom alle spiergroepen 2x per week trainen moet het doel zijn, en dat is nu niet het geval.

Dus ik zou sowieso een ander schema pakken, daarbij heb je verschillende mogelijkheden.
3x fullbody
2x upper/lower (of lower/upper)
2x PPL
1x PPL + U/L

Met al deze schema's train je spiergroepen 2x per week. Ik ben ook niet iemand die snel groeit door mijn medische problemen, maar lower/upper werkt goed voor mij. Daarnaast is het na een half jaar ook nog lastig om er iets van te zeggen, het is nog maar het begin, meestal zal je ook beter worden met trainen en je oefeningen naarmate de tijd vordert. Niet iedereen is hetzelfde, het enige wat telt is of je merkt dat je elke week nog sterker aan het worden bent, als dat zo is, dan worden je spieren ook sterker. Spiermassa kweken gaat over maanden, dus de resultaten kunnen soms wat langer duren.

Verder is het ook belangrijk om hard te trainen, progressieve overload zegt mij niet zoveel, als je bij wijze van spreken de setjes fluitend doet. De eerste maanden wennen aan bepaalde oefeningen en de focus leggen op vorm is het belangrijkste, maar daarna is het wel belangrijk om de sets die je doet, ook niet ver van falen af te zitten voor echte progressie.

Ik zie daarnaast dat je ook veel cardio doet, als dat rustige cardio is, dan is dat vaak geen probleem om te combineren met krachttraining. Maar intensieve cardio kan wel invloed hebben op je herstelvermogen. Daarom is het ook verstandig om na te denken waar je de focus wilt leggen, is dat krachttraining of fietsen?

[ Voor 6% gewijzigd door Zenix op 27-10-2025 14:18 ]

• Vuvuzela

Vuvuzela

My spire is forming

Simbob schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 13:40:

Maandag borst en triceps
Dinsdag rug en biceps
Woensdag benen

Bedoel je dat je dit doet in 3 sets op een training? Dat is niet wat bedoeld wordt met progressieve overload. PO is elke training net wat meer werk te verrichten, reps of gewicht.
Zelf ben ik fan van 2 werksets per oefening, 1 tot net niet falen en 1 echt tot het gaatje. Iets als 4x12 werkt niet voor mij, een set waarbij je falen niet nadert voelt als onnozel. En 4x tot (bijna) falen is te veel om van te herstellen.

Je schema kan ook beter, op zaterdag zou ik eerder weer een pullday doen dan je armen half. Als het in je week past is PPLxUBLBx misschien iets, dan train je alles 2 keer.

[ Voor 6% gewijzigd door Vuvuzela op 27-10-2025 14:14 ]

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
@Zenix armen in het weekend is voor het uitgaan. Swole voor je op pad gaat, jwt. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Simbob
  • Niet online
Ik moet alles thuis doen met dumbbells. Ik heb hex dumbbells liggen en kan daarmee vooruit met de oefeningen die ik nu doe.
Ik zal zo even kijken of ik het schema aan kan passen.

Progressive overload in een set is wel degelijk een methode. Al veel info over gelezen, maar iedereen is weer anders dus ik moet uitvinden waar ik het beste op reageer.

Cardio/fietsen is niet altijd rustig nee en dat zal ik inderdaad moeten aanpassen.

Bedankt tot zover voor alle tips 👍

• Zenix

Zenix

BOE!

Simbob schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 14:43:
Ik moet alles thuis doen met dumbbells. Ik heb hex dumbbells liggen en kan daarmee vooruit met de oefeningen die ik nu doe.
Ik zal zo even kijken of ik het schema aan kan passen.

Progressive overload in een set is wel degelijk een methode. Al veel info over gelezen, maar iedereen is weer anders dus ik moet uitvinden waar ik het beste op reageer.

Cardio/fietsen is niet altijd rustig nee en dat zal ik inderdaad moeten aanpassen.

Bedankt tot zover voor alle tips 👍
Het is een methode inderdaad, maar als je fluitend je sets doet, gaat het misschien te langzaam als je resultaat wilt. Als je elke keer moeite moet doen nadat je gewicht hebt verhoogt en 1-3 reps van falen zit, dan maak je progressie. Kleine spiergroepen, zoals biceps gewoon trainen tot falen.

Dit zijn een aantal dumbell oefeningen, waar je misschien nog niet aan hebt gedacht:
- Chest supported incline row (als je incline bench hebt)
- Single leg raises (dumbell vast maken aan je voet)
- Bulgarian split squats
- Single leg dumbell hip thrust
- Glute medius hip thrust (spiergroep die vaak zwak is bij veel mensen)
- Leg extension (dumbell vast maken aan je voet)
- Leg Curl (dumbell vast maken aan je voet)
- Single leg RDL
- Dumbell wrist curl

Dumbell vastmaken aan je voet kan je bijvoorbeeld op deze manier doen: YouTube: DIY Monkey Feet Hacks: Attach Dumbbells to Your Feet

• Simbob
  • Niet online
Sets gaan allemaal tot aan bijna falen, nooit fluitend. Als dat wel voorkomt pak ik een zwaardere dumbbell en maak het aantal reps minder tot ik weer op 8-10 reps zit.

Op internet al een strap gevonden waar een dumbbell in past voor de benen/voeten, besteld, goede tip 👍
Veel van de bovengenoemde oefeningen heb ik al opgenomen in mijn schema.

Alleen zit ik nog met de vraag wat juist is. Een 5 split schema voor elke dag een andere spiergroep 2x per week of een 5 split schema met 2 spiergroepen voor elke spiergroep 1x per week.
Dus zoiets;
Maandag borst
Dinsdag rug
Woensdag benen
Donderdag schouders
Zaterdag armen

Maandag borst triceps
Dinsdag rug biceps
Woensdag benen
Donderdag Borst schouders
Zaterdag armen

• Vuvuzela

Vuvuzela

My spire is forming

Simbob schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 09:04:
Sets gaan allemaal tot aan bijna falen, nooit fluitend. Als dat wel voorkomt pak ik een zwaardere dumbbell en maak het aantal reps minder tot ik weer op 8-10 reps zit.

Op internet al een strap gevonden waar een dumbbell in past voor de benen/voeten, besteld, goede tip 👍
Veel van de bovengenoemde oefeningen heb ik al opgenomen in mijn schema.

Alleen zit ik nog met de vraag wat juist is. Een 5 split schema voor elke dag een andere spiergroep 2x per week of een 5 split schema met 2 spiergroepen voor elke spiergroep 1x per week.
Dus zoiets;
Maandag borst
Dinsdag rug
Woensdag benen
Donderdag schouders
Zaterdag armen

Maandag borst triceps
Dinsdag rug biceps
Woensdag benen
Donderdag Borst schouders
Zaterdag armen
Zou beiden niet doen, zou de tips van hier volgen. Borst, schouders en triceps samen trainen (push dag), net als rug en biceps. En geen losse armen dag maar een pull (rug biceps) dag.
Kan je niet op vrijdag trainen? PPLxUBLBx zou mooi passen. donderdag en zondag rust.

[ Voor 3% gewijzigd door Vuvuzela op 28-10-2025 10:17 ]

• Flipm0de

Flipm0de

geen

toch hier ook een keer vragen, wordt door youtube niet veel wijzer:

ik doe oefening A nu met 18kilo en kan 3 setjes van 10 reps (10x18x3=540)
het ene youtube filmpje zegt dat ik naar 20kilo moet voor progressive overload. Van 20kilo kan ik er 6 of 7. (7x20x3=420). Maar dan heb ik toch meer volume met 18 kilo? En kan daar de reps nog uitbouwen naar 10/12.

Of moet ik het verschil in volume paar pakken, want over een tijdje kan ik misschien wel 8/9 reps van 20 en dan zit je ook al op 540.

Of ben ik nu nog te vroeg voor de 20kilo, eerst nog even meer met de 18kilo en als ik 8/9 reps van 20kilo kan overstappen?

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Het gaat erom dat je je spieren blijft uitdagen dus wanneer 3x10x18 makkelijk gaat moet je iets veranderen. Dat kan 3x12x18 zijn maar ook 3x8x20.
En dat je nu maar zeven reps achter elkaar kan weerhoudt je er niet van om na een korte pauze er nog even twee of drie achteraan te doen toch? Kan je toch je totale aantal reps halen.
Het is soms ook net wat je prettig vindt werken.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Gongbao
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 22:51
Prima toch, dat je dan even terugzakt naar 6/7 reps. Na een paar weken zit je weer op 3*10-12 en ga je weer verder?

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Ik wil graag een nieuwe step kopen voor single leg oefeningen zoals squats, bulgarian split squats, etc, etc.

Zo'n reebok step is allesbehalve goedkoop: https://www.amazon.nl/Ree.../dp/B01KUX49Z8?th=1&psc=1

Er zijn bergen aan alternatieven, zoals:
https://www.bol.com/nl/nl...ctCardItem_3.ProductImage

Een krukje:
https://www.amazon.nl/dp/...c_wl_lv_ov_lig_dp_it&th=1

Iemand nog tips hierover?

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
@Salvatron een paar opsluitbanden van de Praxis? :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Gonadan schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 20:59:
@Salvatron een paar opsluitbanden van de Praxis? :P
zo te zien zijn die dingen van beton en dus nogal zwaar

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Salvatron schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 21:29:
zo te zien zijn die dingen van beton en dus nogal zwaar
Ja lekker stevig en ze neerleggen is meteen ook al een training. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Gonadan schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 21:31:
[...]

Ja lekker stevig en ze neerleggen is meteen ook al een training. :P
ik betaal liever wat meer voor wat lichters, zo ben ik dan ook weer wel

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Wat zijn je wensen dan? Ik lees alleen dat je een merk te duur vindt, verder moeten we maar gokken?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Gonadan schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 21:59:
Wat zijn je wensen dan? Ik lees alleen dat je een merk te duur vindt, verder moeten we maar gokken?
Ik informeer naar wat anderen hebben gedaan, of die zo'n reebok step hebben gekocht of een alternatief, of iets anders doen om zo'n reebok step te vervangen. Om inspiratie op te doen.

• Tatsu
  • Niet online

Tatsu

Paradigm shift

Misschien is het een captain obvious... Maar een tweedehands Reebok step?

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Tatsu schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 08:36:
Misschien is het een captain obvious... Maar een tweedehands Reebok step?
Dat kan misschien. Ik vraag me alleen af of andere merken niet net zo goed zijn als die reebok step, waarom is die zo duur?

Een ander merk is veel goedkoper:

https://www.bol.com/nl/nl...-fitness/9300000136678849

Ik vraag me dan af waar het prijsverschil vandaan komt.

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Salvatron schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 09:45:
Dat kan misschien. Ik vraag me alleen af of andere merken niet net zo goed zijn als die reebok step, waarom is die zo duur?

Een ander merk is veel goedkoper:

https://www.bol.com/nl/nl...-fitness/9300000136678849

Ik vraag me dan af waar het prijsverschil vandaan komt.
Veel groter, steviger, fijnere antislip, betere vormgeving en wellicht een beetje voor het merk.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• pws anabolen
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 19:54
Lees Een enquête, onderzoek of schoolopdracht? Lees eerst dit! even door

[ Voor 91% gewijzigd door Outerspace op 30-10-2025 22:32 ]

Pagina: 1 ... 124 125 Laatste

Let op:
Het bespreken van AAS (Androgenic-anabolic steroids) is niet toegestaan, zie ook Sport Beleid:
Het bespreken van steroïden (AAS aka Androgenic-anabolic steroids) is niet toegestaan. Wanneer je het wil gebruiken, wees voorzichtig en vraag advies aan mensen met ervaringen.