ed14n schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 11:10:
Ik ben vorige week begonnen met krachttraining. Ik heb eigenlijk mijn hele leven enkel duur- en racketsport gedaan. Duursport zeer fanatiek, VO2MAX 75+ geweest, nu relatief ongetraind 60+. Ik ben nu midden 30, 180cm en 70kg. Ik realiseer me dat het echt tijd is om een beetje kracht op te bouwen wil ik een beetje gezond ouder worden. Conditioneel zal altijd wel gewoon sterk blijven.
Ik heb me er een beetje in verdiept, maar ook niet al teveel. Heb besloten gewoon van start te gaan. Op dit moment wissel ik 2 dagen af met telkens een rustdag erin. Ik ben van plan om dit voor de komende 12 weken te gaan doen en dan even kijken waar ik sta.
Dag A:
Squat
Bench press
Barbell row
Planks
Dag B:
Deadlift
Overhead press
Lat pull
Leg raises
Ik schrik er echt heel erg van hoe ernstig het is en hoe lastig oefeningen al technisch uit te voeren zonder überhaupt gewicht toe te voegen, maar ik laat me er niet door stoppen. Ik ben vastbesloten om goede techniek en vervolgens goede waarden te trainen.
Ik hoor veel mensen zeggen dat je in het begin snel vooruit kan, maar eerlijk gezegd temper ik de verwachtingen wat voor mijzelf, omdat met mijn duursport achtergrond alles wel een stuk trager zal gaan.
Hebben jullie nog tips en/of valkuilen voor mij waar ik iets aan heb in de start van mijn reis naar fysiek gezond zijn?
Even een update hierop. Ik ben nu 8 weken bezig en het gaat eigenlijk hartstikke goed. Ik ga 3x per week en ben tot nu toe consistent geweest en heb geen training gemist. Natuurlijk heel veel dagen beginner gains, maar ook dagen waarop ik techniek laat controleren en correcties uitvoer. Ik heb aan het begin voor mijzelf wat doelen gesteld wat ik "gezond" sterk vindt. Het zijn rookie numbers, maar ik vind het toch leuk om te delen, ook voor mijn eigen tracking en omdat het gewoon laat zien dat consistent op komen dagen tot verbetering leidt.
Ik ben qua lichaamsgewicht van 68,8kg naar 72,5kg gegaan. Niet perse een doel hierin of qua esthetiek
Squat: start 35kg -> nu 60kg (doel 75kg)
Bench press: start 25kg -> nu 37,5kg (doel 55kg)
Barbell row: start 30kg -> nu 52,5kg (doel 60kg), maar ik moet een flinke techniek correctie gaan toepassen hier
Deadlift: start 60kg -> nu 85kg (doel 92,5kg)
Overhead press: start 22,5kg -> nu 27,5kg (doel 37,5kg), hier ook paar keer techniek correctie moeten doen, startpunt was niet representatief
Lat pull: start 30kg -> nu 45kg (doel 60kg)
Wanner ik de doelstellingen haal vind ik het wel even prima qua krachtniveau en wil ik meer naar onderhoud dan nog echt extra gewichten. Vind het ook leuk om andere dingen te trainen. Wil bijvoorbeeld hierna misschien wat calisthenic oefeningen doen en/of aan agility werken. Maar vooralsnog way to go, want op sommige oefeningen is de rek qua beginners gains er wel een beetje uit. Denk nog zeker wel een week of 8-16 nodig te hebben alvorens de doelstellingen worden bereikt. Gebaseerd op natte vingerwerk

.