WasBak schreef op zondag 24 april 2022 @ 15:58:
[...]
Eens met dit, ik zou liever groeien met verstand, dan excuse me Barry, lomp eten.
Er zijn online genoeg resources te vinden hoe je kan vinden wat je dagelijkse behoefte is en hoe je daarmee verstandig je calorieën verhoogt en daarmee groei kan stimuleren.
Desnoods zoek je een online coach die je hiermee kan ondersteunen. Die zijn er echt genoeg. Ik heb persoonlijk goede ervaringen met Gino Brouwers.
Ik zou hier toch graag even wat uitgebreider op willen reageren aangezien veel eten vaak gekoppeld wordt aan dom en zonder verstand bezig zijn. Dus niet persé aan jou gericht, @
WasBak , maar in z’n algemeenheid wordt deze koppeling vaak gemaakt.
Je caloriebehoefte uitrekenen op basis van een calculator zegt NIKS over wat jouw lichaam daadwerkelijk verbruikt, laat staan wat je nodig hebt om aan te komen of af te vallen. Het geeft in basis een geschatte benadering van je behoefte, maar meer ook niet.
Deze calculators weten niet hoeveel spiermassa ik heb, weten niet hoe mijn metabolisme werkt, weten niet hoe anabool (of juist katabool) ik ben, weten niet hoe lang ik slaap, weten maar ongeveer hoe veel ik beweeg, weten niet hoe consistent ik ben met wat ik daadwerkelijk heb ingevuld, etc. Zo kan ik nog wel even doorgaan.
Daarnaast verbruikt een lichaam met veel spiermassa en een laag vetpercentage meer voedingsstoffen dan een lichaam met weinig spiermassa en een hoog vetpercentage. Terwijl beiden een lichaamsgewicht van 100kg kunnen hebben, maar het advies voor beide is gelijk in de calculators.
Ook zijn de kcal adviezen die gegeven worden om aan te komen vaak te summier in calorieën, omdat wanneer je plust met 200kcal, maar je laat per ongeluk een scheet teveel die dag, dan zit je juist weer in een calorietekort.
En serieus massa aanzetten met 200 kcal? Really? Kilo’s aan spiermassa erbij op een kroketje? ‘T gaat er bij mij gewoon niet in, geloof er geen bal van.
De beste methode om je caloriebehoefte te weten is door het zelf uit te proberen.
Word je dikker, dan verlaag je de calorieën.
Word je dunner, dan verhoog je de calorieën.
Uiteindelijk vind je de sweetspot waarbij je niet dikker wordt en ook niet afvalt. Voor mij is dit 4000 kcal. Dit is maar liefst 400(!!) kcal hoger dan wat elke calculator mij verteld. 400!! Dit is voor veel mensen 2 maal het “bulk overschot”.
Als ik de calculator strikt zou aanhouden, dan zou ik dus dagelijks 200 kcal te kort komen en gewicht verliezen, terwijl ik denk dat ik “verstandig” aan het bulken ben
Ik zit nu op ruim 4500 ~ 5000 kcal per dag, met zo nu en dan echt flinke uitschieters naar +5k en ik heb zichtbare abs. Hoe ga je dit verklaren? Ik zit dus elke dag gemiddeld 1150 kcal boven m’n behoefte. Ik zou er ondertussen uit moeten zien als een zak Doritos, maar sta netjes op 7 ~ 9% vet.
Dit is niet domweg vreten met het verstand op nul. Dit is een geplande aanpak die zeer goed werkt voor mij (ook zonder synthetische hormoon toevoegingen).
Als ik zie wat sommige mensen eten, hun workouts bijhouden alsof het aandelen zijn, dan snap ik wel waarom 95% van de mensen hun workouts half-ass’en. En gaan die calculators er dan vanuit dat ik na een stevige workout m’n spieren moet vullen met hetzelfde aantal nutriënten als dat van die 95% groep?
Als je wilt groeien moet je eten

Maar goed, ik neig wel vaker naar de bro-science kant en dat vind ik prima. Het werkt.
Eet smakelijk
[
Voor 15% gewijzigd door
Barry|IA op 29-04-2022 00:53
]
“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz