Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het Krachtsport Topic - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 8 9 10 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• JDFS
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 23:43
Ik moet wel zeggen dat ik geluk heb met een gym waar er diverse racks zijn... ik heb eens geteld en er kunnen denk ik zo'n 12 man tegelijk squatten met allemaal spul van Rogue Gym, erg fijn allemaal. Ga af en toe wel eens naar de gym in een klein plaatsje waar mijn ouders wonen en daar is maar 1 squat rack waarin ik mensen incline bicep curls heb zien doen...

• jacobras
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 22:30

jacobras

Developer

Philflow schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 17:38:
Tip voor wie van eiwitrepen houdt: ik vind de Barebells erg lekker. Wordt verkocht bij Albert Heijn. Het smaakt eigenlijk net alsof het een candy bar is, zoiets als Milkyway of Snickers. De caramel cashew en white choc almond smaak zijn mijn favorieten. 20 gram eiwit ~200 kcal.

[Afbeelding]
Yes! Ik ben een moeilijke eter en heb diverse eiwitrepen van Body & Fit geprobeerd, maar die krijg ik niet volledig weg. De smaak Cookies & Cream van Barebells wel! Zelfde probleem heb ik met whey, daar heb ik behalve de voorgemixte Smart Protein Drink van B&F in de smaak Chocolate nog niets kunnen vinden waar ik geen kokhalsneigingen van krijg |:( Vooral als het dik is krijg ik het totaal niet door mijn keel, of ik het nou met melk of water meng.
JDFS schreef op woensdag 12 december 2018 @ 16:09:
Ik moet wel zeggen dat ik geluk heb met een gym waar er diverse racks zijn... ik heb eens geteld en er kunnen denk ik zo'n 12 man tegelijk squatten met allemaal spul van Rogue Gym, erg fijn allemaal.
Klinkt goed! Mijn lokale gym heeft twee racks en dat is op zich te doen op de tijden dat ik er ben.

jacobras wijzigde deze reactie 12-12-2018 18:51 (3%)

Notes voor Android, de handigste app in Google Play ;-)

• Gonadan
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online
@metallicattim over benchen in het squatrek bestaat een hele meme. :D

Canon 70D ~ 10-18 IS STM ~ 18-135 IS STM ~ 24 f/2.8 STM ~ 50 f/1.8 STM ~ 430EX II

• Philflow
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 21-01 13:33

Philflow

Philflow wijzigde dit (47%)

jacobras schreef op woensdag 12 december 2018 @ 18:50:
[...]

Yes! Ik ben een moeilijke eter en heb diverse eiwitrepen van Body & Fit geprobeerd, maar die krijg ik niet volledig weg.
De meeste van B&F vind ik matig maar er is 1 uitzondering: perfection bar crunchy, white chocolate cookie. Die vind ik echt prima.

• Zuluman
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 21-01 22:08

Zuluman

German -Zulu -Russian -Dutch

Sluuz schreef op woensdag 12 december 2018 @ 09:30:
[...]

Hee dat is bij Bink36 :)

(train zelf bij de Ninja's iets verderop)
Heb ik ook nog naar gekeken maar ze hebben bijna geen open gym tijden waarop ik train. Bink36 heeft een extra ruimte waar dat wel kan. Al gaat het zo goed nu met de gym dat er meer lessen ook in die ruimte worden gegeven. Echt een leuke box zoals crossfitters dat noemen.

3600Wp Oost/West 12x LG Bifacial + Enphase M250 PVOutput

• Sluuz
  • Registratie: september 2004
  • Nu online
Zuluman schreef op woensdag 12 december 2018 @ 22:28:
[...]

Heb ik ook nog naar gekeken maar ze hebben bijna geen open gym tijden waarop ik train. Bink36 heeft een extra ruimte waar dat wel kan. Al gaat het zo goed nu met de gym dat er meer lessen ook in die ruimte worden gegeven. Echt een leuke box zoals crossfitters dat noemen.
Offtopic: De Ninja's zijn recent verhuisd vanuit het Mooof gebouw naar de overkant van de straat in het gebouw van een oude autodealer. Er zijn nu twee dedicated WOD zalen (voor de crossfitters, zoals ik) en een dedicated Open Gym area waar je de hele dag (excl. 12-15) terecht kunt. Just sayin' :)

PSN: Sluuz

• metallicattim
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 21-01 08:19
Gonadan schreef op woensdag 12 december 2018 @ 19:04:
@metallicattim over benchen in het squatrek bestaat een hele meme. :D
Haha I know! Het is dan ook een "powerrack" :9
Alternatief is benchen in de smitchmachine, maar dan doe ik nog liever niks :X

• Gonadan
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online
metallicattim schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 09:36:
Alternatief is benchen in de smitchmachine, maar dan doe ik nog liever niks :X
Kan best lekker zijn op strothoogte, maar dat is dan meer een oefening erbij. :P

Canon 70D ~ 10-18 IS STM ~ 18-135 IS STM ~ 24 f/2.8 STM ~ 50 f/1.8 STM ~ 430EX II

• Zuluman

Zuluman

Smolov week 3 dag 2
Dinsdag 5x5x167,6kg
en vandaag 2x3x175kg.

Zoon was gister jarig en ik vandaag. En was rete druk met werk gister. Heb één dag later dan het schema gesquat. Had een dag extra rust genomen. Ik had wat last van mijn IT band en door mijn TFL te rollen heb ik veel minder last.

Heb even 2 sessies naast elkaar gezet. Heb bij de 167,5 kg wat meer rust genomen tussen de reps.

Sluuz schreef op donderdag 13 december 2018 @ 08:45:
[...]

Offtopic: De Ninja's zijn recent verhuisd vanuit het Mooof gebouw naar de overkant van de straat in het gebouw van een oude autodealer. Er zijn nu twee dedicated WOD zalen (voor de crossfitters, zoals ik) en een dedicated Open Gym area waar je de hele dag (excl. 12-15) terecht kunt. Just sayin' :)
Goede vooruitgang idd. Maar ik blijf bij bink36. Bevalt me el al die nationaliteiten die er komen. Veel expats. En wat ik begrijp is bink36 wat losser in omgang. En veel de leden/atleten zijn echt enorm competitief en winnen regelmatig. Die combo van competitief en relaxed bevalt me wel.

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Compare Apples with Pears

Veel producten met 50% korting, bij bestellen voor 18 dec. https://nl.myprotein.com/nutrition/flash-offer.list
ook is er nog 30% korting voor producten die hier buiten vallen, met korting code: 30korting

Er is nu zgn Christmas Sale met 20% extra korting Code: EXTRAKORTING https://nl.myprotein.com/nutrition/bestsellers-nl.list.

(mijn order komt vanuit warehouse Wroclaw in Polen)

Hackus wijzigde deze reactie 19-12-2018 17:16 (31%)

Eating Iron @Nothing Compares to A Good Deadlift Session Every Week

• Zuluman

Zuluman

Gister voor het eerst gefaald met Smolov. Laatste rep van laatste set (4x3x175kg) lukte niet. Vloer hield het goed in de schuur. Ik moest even snel tussendoor van alle drukte squatten. Kwam in de knel met de tijd en besloot maar het snel voor het eten te doen en had 45 min de tijd. 15 min opwarmen en 30 min squatten. Ik was niet helemaal in the "zone" En niet genoeg gegeten de afgelopen dagen. Ook te laat naar bed gegaan afgelopen dagen. Maar komt goed. nog 2 weken en dan of op de 31e of de 2e in t nieuwe jaar een 1 rep max poging.

• Proqzor
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 18-01 11:11
De brosplit is weer terug jongens :P

https://www.tandfonline.c...b0W--c62DLo6sa2tayMMM&

De vraag is natuurlijk wel of je voldoende volume in één training kan krijgen. Overigens ervaar ik zelf wel dat als je een push/pull of upper/lower schema doet en je elke spiergroep wel hard genoeg wilt trainen dit een stuk harder aankomt dan 2 spiergroepen op 1 dag. Op de een of andere manier is het eerste meer taxing voor je CNS als je het mij vraagt.

Ik vind het wel gek dat dingen zoals anabolic signaling en supercompensatie dan ook niet zo heel essentieel lijken te zijn? Of tenminste overdragen over de spiergroepen? Dat heb ik nooit echt begrepen. Op het moment dat je traint gaat je lichaam in een anabolic state. Waardoor protein synthesis wordt gestimuleerd. Dit zou dan toch ook specifiek aan de getrainde spieren moeten zijn?

Wanneer er evenveel volume is en je maar 1 keer per week traint dan zou je verwachten dat je geen profijt hebt van supercompensatie. De vraag is dan als je evenveel groeit of supercompensatie uberhaubt wel iets doet?

Proqzor wijzigde deze reactie 19-12-2018 14:15 (13%)

• Zuluman

Zuluman

Laatste loodjes Smolov intense fase week 4.
Woensdag 5x5x167,5kg was echt loodzwaar. Het werd 5, 4, 5, 4 en 4x. Was te dicht op maandagavond want vandaag ging 4x3x175kg eigenlijk best goed. 3 dagen rust is echt een verschil. Geen last van it band en tfl meer. Wel nog een beetje spierpijn van woensdag maar niet zo erg als afgelopen vrijdag. Ben benieuwd naar maandag 31 als ik mijn 1rm poging doe.

• Philflow

Philflow

Proqzor schreef op woensdag 19 december 2018 @ 14:13:
De brosplit is weer terug jongens :P
Mwa... zelfs met gemiddeld volume hebben hogere frequenties een licht voordeel.

Dit voordeel wordt waarschijnlijk groter als je met hoog volume gaat trainen.

Maar goed, beter kun je imo testen wat voor jezelf het beste werkt (zoals het plaatje ook aangeeft). Brad zegt nog veel over frequentie en volume hier: o.a. ~ "zodra je meer dan 8-10 sets doet voor een spiergroep wordt het beter om het over meerdere dagen te spreiden"

Philflow wijzigde deze reactie 22-12-2018 19:05 (22%)

• Zuluman

Zuluman

Vandaag laatste zware dag op 2e kerstdag. Was gezellig druk op crossfitbink36.

• metallicattim
Ik weet niet zeker of dit het juiste topic is, maar omdat hier toch veel mensen met voeding bezig zijn, stel ik mijn vraag toch hier.
Zo nu en dan sta ik mezelf een cheatmeal toe en 1 daarvan is lekkere frietjes van de friture.
Nu was ik eens naar het aantal kcal het kijken en daar valt me iets aan op:

code:
1
2
3
4
5
      aardappel  /   friet  100gram
kcal      84          322
EW         2            4,5
KH        17           40
VT         0,1         16

Nu snap ik waarom de VT stijgen, maar waar komen de "extra" EW en KH vandaan?
Verdwijnt er bij frituren soms zoveel vocht dat de samenstelling veranderd en de verhouding per 100gram wijzigt?

Waarom ik me er "druk" om maak :9 ik had eens gewogen hoeveel friet ik op mijn bord gooi en dat was toch een dikke 300 gram en dus 1000 kcal, alleen al voor de friet, laat staan sauzen/snacks/vlees. Schrok ik wel van haha

• Mrjraider
  • Registratie: juli 2012
  • Nu online

Mrjraider

De mannelijke zuster

Euhm... aardappel = rauw en friet = gefrituurde aardappel? Denk dat je het daar moet zoeken want die 322 zal naast de aardappel ook de opgezogen frituurvet zijn ed.

At the end of the line a survivor will be born

• metallicattim
Frituurvet is 100% VT, daar zitten geen KH en EW in, waar komen DIE vandaan zodra de aardappel gefrituurd is? Dat is mijn vraag ;)

• Mrjraider
  • Registratie: juli 2012
  • Nu online

Mrjraider

De mannelijke zuster

Zal ongetwijfeld ook wel wat aan KH en EW inzitten lijkt me? Ik zal eens op de fles bij mij thuis kijken

At the end of the line a survivor will be born

• Philflow

Philflow

metallicattim schreef op donderdag 27 december 2018 @ 15:21:
Verdwijnt er bij frituren soms zoveel vocht dat de samenstelling veranderd en de verhouding per 100gram wijzigt?
Precies. Daarom heeft bijv. ook gebakken kipfilet meer eiwit dan rauwe.

• metallicattim
Philflow schreef op donderdag 27 december 2018 @ 17:34:
[...]

Precies. Daarom heeft bijv. ook gebakken kipfilet meer eiwit dan rauwe.
Ah kijk aan!

Ik heb zojuist (niet geheel ontoevallig) een kleine portie friet gehaald, dat zakje was 400gram friet. Ik kan er niet bij dat dat bijna 1300kcal waren :X

• Philflow

Philflow

metallicattim schreef op donderdag 27 december 2018 @ 18:38:
[...]
Ah kijk aan!

Ik heb zojuist (niet geheel ontoevallig) een kleine portie friet gehaald, dat zakje was 400gram friet. Ik kan er niet bij dat dat bijna 1300kcal waren :X
Zal dicht in de buurt zitten ja. Voedingscentrum (vaak wel nauwkeurig) zegt dat 100 gram friet 308 kcal is.

100 gram chips komt zelfs op 541 kcal ;)

https://www.voedingscentr...lorieen-zitten-erin-.aspx

• Michaelg
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 08:33
Wat ik dan wel bijzonder vind is dat een medium friet bij de Mac "slechts" 330 kcal is.

PSN: Sasha1103 iRacing Profiel

• FireFoz
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 00:19
Heb je je ook gerealiseerd dat de voedingswaarde die op de zak staan exclusief het bakken is? Komt dus nog vet bij :P voor en na het bakken scheelt ook veel in gewicht.. Je moet voor het bakken wegen.

Ik eet zelf ook best veel friet maar dan uit de airfryer en met remus friteslijn a 1kcal per ml...Dan is het qua macro's en kcal best goed te doen. Moet alleen wel eiwit bij.

FireFoz wijzigde deze reactie 28-12-2018 00:47 (12%)

Weet er ff geen

• NiGeLaToR
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 08:59

Gisteren met vrienden bij de ‘beste viszaak’ van NL in Scheveningen en daar geluncht. Ik eet dus géén patat, maar de andere vier wel en die hielden incl mijn portie (ja had ff moeten zeggen dat ze dat weglieten, vergeten) dit nog over. Vind je het gek dat mensen dik worden :X

Echt niet normaal hoeveel patat er bij elk bord werd geserveerd.

Ben zelf dus nog steeds met m’n ketogene strategie bezig en voel me nog steeds beter dan ooit. Ben ruim 10kg vet kwijt en doe nu rond de feestdagen er niet zo op letten, al ga ik dus gewoon niet zo’n bak friet in m’n mik schuiven als ik er geen trek in heb. De gebakken zalm van > 200gram was al genoeg voor de lunch. Best een lifechanger voor me d:)b

• Philflow

Philflow

FireFoz schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 00:46:
Heb je je ook gerealiseerd dat de voedingswaarde die op de zak staan exclusief het bakken is? Komt dus nog vet bij :P
Hierboven gebruikten we ~320 kcal per 100 gram. Da's voor bereide frites, daar komt dus geen vet meer bij.

Als je uit wil gaan van onbereid product zul je moeten gaan wegen hoeveel frituurvet je gebruikt. Dat wordt lastig als je frituurt.

Philflow wijzigde deze reactie 28-12-2018 10:54 (5%)

• metallicattim
Als 100gram gefrituurde aardappel 16gr VT, 40gr KH en 4,5gr EW heeft, en die 16gram vanuit het frituurvet komt, verdubbelen de KH en VT, dus van 100gram aardappel blijft maar nog ±50gram bereid product over met 8gr VT erbij naast de oorspronkelijke 20gr KH en 2,25gr EW. ( 161 kcal per 50 gram * 2 = 322 kcal per 100gram friet ).

Beetje versimpelde rekensom en hoop dat die klopt, maar dan zou er gauw de helft aan vocht verdwijnen bij frituren. Dat vet in de pan is dan toch binnen no-time meer vocht dan vet 8)7

Hoe dan ook, friet is bijzonder ongezond, zeker omdat je er vaak ook flinke porties van eet.

• maximiliaan_nl
  • Registratie: december 2015
  • Laatst online: 23:16
Iemand hier wel eens een dexascan laten doen? Ik wil eigenlijk objectief vaststellen wat mijn gewicht zou moeten zijn, maar weet zo gauw geen betere alternatieven dan zo'n scan. Maar ergens vind ik het een beetje nutteloos, omdat ik bijvoorbeeld 80 kg ook een prima ideaalgewicht vind i.p.v. bijvoorbeeld 78 kg...
NiGeLaToR schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 08:21:
... al ga ik dus gewoon niet zo’n bak friet in m’n mik schuiven als ik er geen trek in heb. De gebakken zalm van > 200gram was al genoeg voor de lunch. Best een lifechanger voor me d:)b
En het scheelt nog geld ook... LOL.

maximiliaan_nl wijzigde deze reactie 28-12-2018 11:59 (32%)

• Philflow

Philflow

maximiliaan_nl schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 11:55:
Ik wil eigenlijk objectief vaststellen wat mijn gewicht zou moeten zijn, maar weet zo gauw geen betere alternatieven dan zo'n scan.
Bestaat er überhaupt een gewicht dat jij "zou moeten zijn"? Of heb jij misschien een idee wat je vet percentage "zou moeten zijn"? Zo'n idee is altijd subjectief.

1x per jaar een DEXA scan doen lijkt me best inzichtelijk. Je kunt dan goed je vooruitgang bij houden, mits je op een systematische manier je lead in dieet gelijk houdt. Fluctuaties in water gewicht worden namelijk gezien als verandering in lean body mass. Verder is de fout marge in DEXA scans een stuk groter dan de meeste mensen beseffen. Het absolute getal gaat dus weinig zeggen.

• FireFoz
Een ander punt wat betreft friet is dat er bij het bakken van aardappel acrylamide gevormd wordt. Dit is kankerverwekkend bij muizen en ratten en hoogstwaarschijnlijk ook bij mensen. Voor mij een grotere reden om minder friet te eten dan de macro's /kcal. Zie ook:
https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/acrylamide.aspx
NiGeLaToR schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 08:21:
[Afbeelding: Patat over]

Ben zelf dus nog steeds met m’n ketogene strategie bezig en voel me nog steeds beter dan ooit. Ben ruim 10kg vet kwijt en doe nu rond de feestdagen er niet zo op letten, al ga ik dus gewoon niet zo’n bak friet in m’n mik schuiven als ik er geen trek in heb. De gebakken zalm van > 200gram was al genoeg voor de lunch. Best een lifechanger voor me d:)b
Ik heb ook 3 maanden keto gedaan en ben er voor de feestdagen even van af maar ga in januari weer verder :) Ik ging er super goed op maar merkte wel dat het veel moeilijker is om te groeien. Daarentegen val je er veel makkelijker mee af dan gewoon op je kcal inname letten. Ik lette eigenlijk helemaal niet op m'n kcal en viel gewoon af. Je eet veel minder doordat je geen insulinepieken meer hebt. Ik voelde me ook veel fitter en minder moe, maar op een gegeven moment kwamen de stukken zalm en spek me ook wel een beetje de neus uit, maar misschien moet ik wat culinairder gaan worden ;)

Bij zware compound oefeningen werd ik wel draaierig en misselijk. Ik ben toen op aanraden van @Philflow dextrose gaan nemen tijdens het sporten wat wel hielp. Buiten groei om vond ik het in ieder geval zeer positief.

Weet er ff geen

• NiGeLaToR
@FireFoz wat je ook nog kunt proberen zijn ketonen bij nemen. Begrijp van de fannatieke keto-ironman lui dat je dan netjes in keto blijft en toch genoeg energie hebt. Er is immers een limiet aan de hoeveelheid ketonen die je lever kan maken (per tijdseenheid).

https://www.prorun.nl/gez...e-nieuwe-supersportdrank/

• ByteMe_
  • Registratie: januari 2009
  • Niet online

ByteMe_

↻ Refresh

metallicattim schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 11:38:
[...]

Ik kan bizar weinig info vinden over het ongevoelig zijn voor cafeïne, behalve dan dat iedereen er natuurlijk anders op reageert, maar 200mg is 2,5 kop koffie aan cafeïne, dat zou je toch wel moeten merken eigenlijk.

Ik heb nu een uur geleden een halve pil in water ingenomen en nog niets gegeten (in het weekend probeer ik minder/niets te nemen qua cafeïne, maar gezien ik het toch wil testen maar halve pil genomen).
Ik ben nog altijd duf in mijn hoofd en voel me niet energieker dan een uur geleden, voel nog steeds een beetje zo'n loom gevoel door mijn hele lichaam.
Oh en ik verga van de honger haha, ben nu eenmaal gewend om direct te eten als ik wakker wordt :9

Ik heb het idee dat toen ik de energiedrankjes dronk, ik wel beduidend minder duf werd binnen 10-15 min! Maar energieker werd ik er maar minimaal van.

Overigens wel iets om te vermelden, ik loop al best lang met mijn energielevel te klooien... Ik ben niet perse moe, maar simpelweg futloos. Geen zin om te bewegen of iets te ondernemen en als ik moet bewegen dan voelt het alsof ik 200kg weeg.
Ik ben ook al diverse malen bij de huisarts geweest, bloed geprikt, maar de waardes die daar uitkomen voor bijv. testosteron, suiker, vitamines etc allemaal binnen de norm. Testosteron stond op 12, norm is 9-35 dus aan de lage kant, maar niks om zorgen om te maken volgens de huisarts.

Ik probeer zo gezond mogelijk te leven:
- 3x p/w krachttraining ( en sinds deze week weer begonnen met cardio op het einde toe te voegen)
- alleen water drinken / geen alcohol/frisdranken
- ik snoep z.g.a. nooit; geen zakken chips, repen chocola, bakken ijs etc... Heb ik gewoon zelden tot nooit behoefte aan.
- ik rook niet
- ik probeer zoveel mogelijk in beweging te blijven door simpele dingen als de lift op werk te vermeiden, ik loop per dag misschien wel 10x de trap op/af naar de 3e verdieping (alle beetjes helpen!?)
- eetpatroon is gespitst op eiwitrijk eten, zo min mogelijk KH en zoveel mogelijk gezonde VT
- slaappatroon is vrij consequent en ±7 uur per dag.

Wat ik misschien niet goed (genoeg) doe:
- ik eet niet elke dag genoeg groente, soms helemaal geen, andermaal ±200gr per dag
- te weinig variatie in eten, mijn dagelijks eetpatroon is:
's morgens: 0% vet kwark met muesli, lijnzaadolie, rozijnen en wheypoeder (±660kcal)
's middags: 3 volkoren crackers met philadelphia bieslook + 2 plakken kipfilet per cracker / 1 pakje vifit sport drinkyoghurt / appel + 3 mandarijntjes (±640 kcal)
's avonds: dit is het enige wat echt varieert (±600-900 kcal)
Totaal ±1900-2200 kcal per dag.
Typische dag:
[Afbeelding]

Ik ben in aug-okt helaas niet gaan sporten om div. redenen, maar sinds 4 weken weer opgepakt en langzaam het gewicht aan de stang weer op het bouwen en zit nu op ±80% van mijn max af toen ik deed bulken.
Mijn doel is om de krachttraining op dit niveau (5x5 SQ: 80kg / BP: 60kg / BOR: 55kg / OHP: 35kg / 2x5 DL: 105kg + afwisselend chin-ups/pull-ups/dips) even aan te houden en steeds meer cardio na de workout te gaan doen om zo mijn vetpercentage omlaag te halen (momenteel 20%), zodat ik straks (>15%) weer kan gaan bulken i.c.m. het SL5x5 programma en verder door kan groeien.

Anyway, heel verhaal en knap als je het allemaal gelezen hebt :P Soms is het al eens fijn om het nog eens voor jezelf op te schrijven en op een rijtje te zetten :)
Ik ken het ook, ik heb op het moment teveel aan m'n kop en moet alles een plek geven. Soms lukt, soms denk ik echt 'Wtf heb ik' als ik na de opwarming van de training al op ben. Ik heb nu maar even 2 weken wederom pauze, ook omdat ik weer een blessure/overbelasting heb aan m'n arm. Ik heb m'n trainingsschema van 10 weken bekeken en ondanks de gewichten op hetzelfde niveau omhoog gaan per training, is het aantal trainingen langzaam aan minder per week. De laatste maand had ik 1-2 training per week.

Ik bulk nu en zit op zo'n 3000-3200 kcal's en eet niet minder met de feestdagen, zelfs gewoon keihard cheaten. Toch gaat m'n gewicht weer achteruit: ik stond mooi op 73,5 en nu schommelt het tussen 72-73. Baal ik wel van, ook omdat ik momenteel gewoon op ben, maar ook juist weer verder wil. Geest en lichaam zijn wat in strijd in elkaar, maar rust is uiteindelijk het beste. Forceren helpt toch niet.

Mijn laatste reviews: Wiko View 2 Plus | Philips SHB3075

• Philflow

Philflow

metallicattim schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 11:53:
Hoe dan ook, friet is bijzonder ongezond, zeker omdat je er vaak ook flinke porties van eet.
Op basis van de calorieën? Dat vind ik een beetje kort door de bocht. Calorie rijk voedsel is niet per definitie "bijzonder ongezond". Als mensen de juiste vetten gebruiken om te frituren valt het qua vet samenstelling ook mee.

De acrylamide is een ander verhaal. Dat zou wel eens bijzonder ongezond kunnen zijn.

En voor de gemiddelde Nederlander die moet afvallen is friet natuurlijk geen goede keuze: veel kcal, weinig verzadiging. Dat weer wel. Maar voor iemand die moet aankomen is het geen gekke keuze. Je kunt je frieten trouwens ook in de oven of airfryer maken waardoor het veel minder kcal heeft.

Philflow wijzigde deze reactie 29-12-2018 09:42 (10%)

• metallicattim
Friet uit de friture is gewoon bijzonder ongezond, het vet waarin het gebakken wordt is verre van ideaal en het zijn niet bepaald gezonde vetten...
Ik maak ze het liefst uit de airfryer, dan is 160kcal/100gr best goed te doen.

Het ligt er inderdaad wel aan welk product het betreft, lijnzaadolie met 900kcal / 100gr is niet ongezond te noemen. Maar dat is voornamelijk omdat je er maar kleine porties van eet.
Denk dat bijna niemand zich kan beperken tot 100gr frietjes :P

Ikzelf zit constant te klooien met mijn (over)gewicht, dus ik bestempel veel "hoge kcal" producten inderdaad als "ongezond" voor mezelf ;) Zeker als er veel voedzamere en net zo lekkere alternatieven zijn.

• FireFoz
Ik realiseer me in eens dat ik eigenlijk nooit iemand langzaam zie squatten. De 2-3 seconden regel (2 up 3 down) hoor je regelmatig voor spiergroei maar bij het squatten zie ik dat nooit iemand doen. Weet iemand waarom niet? Ik kan m'n benen al bijna voelen branden als ik er alleen al aan denk... :9

Weet er ff geen

• Philflow

Philflow

metallicattim schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 12:27:
Friet uit de friture is gewoon bijzonder ongezond, het vet waarin het gebakken wordt is verre van ideaal....
Dat hoeft niet zo te zijn. Je kunt namelijk prima frituren in onverzadigde vetten. Wordt ook veel gedaan.

Calorie rijk, daar heb je zeker gelijk in.

Philflow wijzigde deze reactie 29-12-2018 16:30 (13%)

• JDFS
FireFoz schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 15:36:
Ik realiseer me in eens dat ik eigenlijk nooit iemand langzaam zie squatten. De 2-3 seconden regel (2 up 3 down) hoor je regelmatig voor spiergroei maar bij het squatten zie ik dat nooit iemand doen. Weet iemand waarom niet? Ik kan m'n benen al bijna voelen branden als ik er alleen al aan denk... :9
Ik doe wel eens paused squats op de dag dat ik “licht” squat (70% 1RM (135 kg); rond de 95 kg). Langzaam naar beneden, daar 3 seconden hangen en dan omhoog. Pijn-lijk. Sowieso doet denken aan squats mij pijn (zit nu bijna op 2x lichaamsgewicht met 68/69 kg), maar geven mij zoveel voldoening als ik uiteindelijk mijn sets afrond!

• Philflow

Philflow

FireFoz schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 15:36:
De 2-3 seconden regel (2 up 3 down) hoor je regelmatig voor spiergroei maar bij het squatten zie ik dat nooit iemand doen. Weet iemand waarom niet?
Ik heb zelf mijn twijfels over een dergelijke 'regel'. Dit artikel geeft een weergave van wat de studies zeggen:
https://www.lookgreatnake...o-maximize-muscle-growth/

2 interessante stukjes: " a study by Mookerjee and Ratamess found that the first concentric repetition of a 5RM bench press took 1.2 seconds to complete while the fourth and fifth repetitions took 2.5 and 3.3 seconds, respectively. These findings occurred despite subjects being instructed to perform the reps explosively."
"data from Tanimoto et al show a substantially greater effect size (a measure of the “meaningfulness” of results) for muscle growth favoring traditional (1 sec on concentric and eccentric – effect size 1.08) vs slower (3 secs concentric and eccentric – effect size 0.74) lifting cadences. It therefore would seem a slightly faster tempo is warranted, at least on multi-joint exercises."

Philflow wijzigde deze reactie 30-12-2018 11:56 (63%)

• JT
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 20-01 15:37

JT

VETAK y0

Ik wil op zolder een basic inrichting gaan doen voor training, waarbij het mij niet zozeer om gewicht gaat maar om het verbranden van vet, trainen van de core en meer spierkracht opbouwen. Uiteraard snap ik dat vooral voor vet verbranden cardio erg belangrijk is. Dat snap ik en ik weet hoe ik dat kan doen :)

Nu weet ik niet of dit voor mij gaat werken dus ik wil ook niet heel veel geld uitgeven. Daarnaast wil ik vooral met mijn eigen lichaamsgewicht werken en niet met toestellen die maar 1 beweging toestaan. Nu heb ik al:
- Dumbells
- Fitnessmat

Nu komen er bij de Aldi aan aantal aanbiedingen waarvan ik mij afvraag of die echt een toevoeging zullen zijn. Het gaat hierbij om een schuine trainingsbank en fitnessbanden.

De trainingsbank:

En dan nog fitnessbanden

Die laatste krijg ik het idee van dat je hetzelfde kunt doen met dumbells. En ik vraag mij af of zo een bank voldoende is voor een leuke basis of dat het er meer leuk uit ziet dan nuttig is :P Ik heb al wel een en ander gezocht, in dit topic en met Google maar weinig over gevonden.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Let wel op dat je een bankje met dik kussen koopt, niet dat je crunches wilt doen en je kont zeer doet.

• FireFoz
JT schreef op zondag 30 december 2018 @ 23:13:
Ik wil op zolder een basic inrichting gaan doen voor training, waarbij het mij niet zozeer om gewicht gaat maar om het verbranden van vet, trainen van de core en meer spierkracht opbouwen. Uiteraard snap ik dat vooral voor vet verbranden cardio erg belangrijk is. Dat snap ik en ik weet hoe ik dat kan doen :)

Nu weet ik niet of dit voor mij gaat werken dus ik wil ook niet heel veel geld uitgeven. Daarnaast wil ik vooral met mijn eigen lichaamsgewicht werken en niet met toestellen die maar 1 beweging toestaan. Nu heb ik al:
- Dumbells
- Fitnessmat

Nu komen er bij de Aldi aan aantal aanbiedingen waarvan ik mij afvraag of die echt een toevoeging zullen zijn. Het gaat hierbij om een schuine trainingsbank en fitnessbanden.

De trainingsbank:
[Afbeelding]

En dan nog fitnessbanden

Die laatste krijg ik het idee van dat je hetzelfde kunt doen met dumbbells. En ik vraag mij af of zo een bank voldoende is voor een leuke basis of dat het er meer leuk uit ziet dan nuttig is :P Ik heb al wel een en ander gezocht, in dit topic en met Google maar weinig over gevonden.
Ik raad je aan dit topic door te lezen of op internet je even te verdiepen in krachttraining. Kort samengevat komt het er op neer dat het onzin is dat je voor het verliezen van vet cardio moet doen. Cardio verbrandt op het moment zelf meer dan krachttraining, maar met krachtraining heb je veel meer na-verbranding door spierherstel waardoor het totale verbrande calorieën hoger is dan cardio.

Afvallen is puur een kwestie van aantal calorieën dat je inneemt en de hoeveelheid dat je verbrandt. Als je door beweging (hetzij cardio, hetzij kracht) 500 kcal gaat verbranden maar net zo veel blijft eten, ga je afvallen. Anderzijds kun je ook gewoon op de bank gaan zitten en 500 kcal per dag minder gaan eten. Dan val je net zo veel af en hoef je er niets voor te doen.

Krachttraining heeft veel voordelen ten opzichte van cardio. Je ontwikkelt er spier mee dat niet alleen functioneel is maar er ook mooier uit ziet (vinden de meeste dan). Een echte klerenkast wordt je niet zo snel daar zijn jaren van fanatieke training voor nodig dus daar hoef je echt niet bang voor te zijn .

Mijn advies is om dat bankje lekker te laten voor wat het is want daar kun je niet zo veel mee. Beter koop je een power rack met een barbell als je daar ruimte en budget voor hebt ( +- 1000 euro, tweedehands). Is dat te veel dan zou ik gaan voor losse dumbbells met een bankje dat je helemaal horizontaal kunt zetten maar ook schuin. Daar kun je dan al flink wat oefeningen mee doen. Als je toch graag cardio wilt doen voor je conditie, zou ik er een springtouw bij kopen voor 5 euro en dan ga je 10 minuten springtouwen voor cardio.

Die elastieken vind ik zelf helemaal niets. De weerstand wordt steeds minder en het is lastig te doseren. Het is leuk voor het idee en voor het geld maar echt zoden aan de dijk gaat het denk ik niet zetten. Beter werk je met losse dumbbells en barbells inderdaad.

FireFoz wijzigde deze reactie 31-12-2018 10:28 (4%)

Weet er ff geen

• Zuluman

Zuluman

Voor mij gaat er niks boven de compound bewegingen als de Squat en Deadlift. Dat hoeft echt niet zwaar zoals veel mensen denken. Combineer dat met stricts press en bankdrukken en je hebt een groot gedeelte te pakken van je spieren. Je hebt dan genoeg aan 2x tot 3x per week trainen a 1-1,5 uur per sessie. Ik heb de afgelopen 13 weken bijna alleen mat gesquat met smolov. Gemiddeld 3x per week. Enige wat ik daarnaast deed was strict press of bankdrukken. Maar ik merk dat ik door het squatten overal sterker ben geworden.

Ik heb het merendeel van mijn leven bro split gedaan. borst-rug en schouders armen. Benen sloeg ik vaak over. Ik fietste toen nog heel veel. Met de kennis en ervaring die ik nu heb opgedaan zou ik vanaf het begin aan af me focussen op de compound oefeningen. Al heeft de zogenaamde bro split me wel een goede basis gegeven.

Zaterdag ga ik mijn nieuwe 1 rm testen. Afgelopen zaterdag laatste sessie smolov gedaan. 4x4x160kg. De 2e set vloeg echt enorme snel omhoog zonder pauze. het leek wel 140kg voor mijn gevoel.

• Faddermakker
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 08:20
Tip: bij Myprotein. 2,5 kg whey isolaat, na korting, 33 euro. :P
https://nl.myprotein.com/...hey-isolate/10530911.html

You don’t want it bad, You just kinda want it. You don’t want it badder than you wanna party. You don’t want it as much as you want to be cool. Most of you don’t want success, As much as you want to sleep!

• Philflow

Philflow

38% korting (code: sporten38), da's best een goede korting. Ook op veel andere producten.

• Salvatron
  • Registratie: april 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet !

- Dumbells
- Fitnessmat
voor trainen met lichaamsgewicht bevatten bijv. de volgende boeken relevante info:
- your body is your barbell - men's health, bj gaddour
- bodyweight strength training anatomy - bret contreras
- raising the bar en nog meer boeken - al kavadlo

Het hangt af van wat je doelen zijn maar de bench press doe ik bijv niet, ipv daarvan doe ik one arm push ups omdat daarbij het lichaam vollediger wordt ingezet.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

5KG voor €55,80 (natural smaak)

• JT
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 20-01 15:37

JT

VETAK y0

FireFoz schreef op maandag 31 december 2018 @ 10:24:
[...]

Ik raad je aan dit topic door te lezen of op internet je even te verdiepen in krachttraining. Kort samengevat komt het er op neer dat het onzin is dat je voor het verliezen van vet cardio moet doen. Cardio verbrandt op het moment zelf meer dan krachttraining, maar met krachtraining heb je veel meer na-verbranding door spierherstel waardoor het totale verbrande calorieën hoger is dan cardio.

Afvallen is puur een kwestie van aantal calorieën dat je inneemt en de hoeveelheid dat je verbrandt. Als je door beweging (hetzij cardio, hetzij kracht) 500 kcal gaat verbranden maar net zo veel blijft eten, ga je afvallen. Anderzijds kun je ook gewoon op de bank gaan zitten en 500 kcal per dag minder gaan eten. Dan val je net zo veel af en hoef je er niets voor te doen.

Krachttraining heeft veel voordelen ten opzichte van cardio. Je ontwikkelt er spier mee dat niet alleen functioneel is maar er ook mooier uit ziet (vinden de meeste dan). Een echte klerenkast wordt je niet zo snel daar zijn jaren van fanatieke training voor nodig dus daar hoef je echt niet bang voor te zijn .

Mijn advies is om dat bankje lekker te laten voor wat het is want daar kun je niet zo veel mee. Beter koop je een power rack met een barbell als je daar ruimte en budget voor hebt ( +- 1000 euro, tweedehands). Is dat te veel dan zou ik gaan voor losse dumbbells met een bankje dat je helemaal horizontaal kunt zetten maar ook schuin. Daar kun je dan al flink wat oefeningen mee doen. Als je toch graag cardio wilt doen voor je conditie, zou ik er een springtouw bij kopen voor 5 euro en dan ga je 10 minuten springtouwen voor cardio.

Die elastieken vind ik zelf helemaal niets. De weerstand wordt steeds minder en het is lastig te doseren. Het is leuk voor het idee en voor het geld maar echt zoden aan de dijk gaat het denk ik niet zetten. Beter werk je met losse dumbbells en barbells inderdaad.
Dank voor je input. Ik heb al een en ander gelezen en daarom kwam ik ook hier om wat te vragen over instrumentatie, ik wou reacties voor zijn dat ik beter cardio gaan doen terwijl ik inderdaad al op diverse websites heb gelezen dat krachttraining prima kan voor vetverbranding. Daarnaast mag ik graag een stuk fietsen dus dat is mooi meegenomen :) Voor cardio komt waarschijnlijk, mede omdat ik het erg leuk vind, een spinning fiets.

Ik heb niet de discipline om (bijna) al het slechte eten af te zweren, mijn ervaring is dat ik met beter op mijn eetpatroon letten niet echt makkelijk afval. Daarnaast wil ik ook weer wat meer conditie want waar dat allemaal vanzelf ging (sporten) is dat met de komst van de kleine echt heel slecht geworden.
Salvatron schreef op maandag 31 december 2018 @ 16:25:
[...]

voor trainen met lichaamsgewicht bevatten bijv. de volgende boeken relevante info:
- your body is your barbell - men's health, bj gaddour
- bodyweight strength training anatomy - bret contreras
- raising the bar en nog meer boeken - al kavadlo

Het hangt af van wat je doelen zijn maar de bench press doe ik bijv niet, ipv daarvan doe ik one arm push ups omdat daarbij het lichaam vollediger wordt ingezet.
Bedankt voor je input :)

• Vuvuzela
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 00:18

Vuvuzela

My spire is forming

..
Die laatste krijg ik het idee van dat je hetzelfde kunt doen met dumbells. En ik vraag mij af of zo een bank voldoende is voor een leuke basis of dat het er meer leuk uit ziet dan nuttig is :P Ik heb al wel een en ander gezocht, in dit topic en met Google maar weinig over gevonden.
Als je met je lichaamsgewicht aan de slag wilt zou ik me verdiepen in o.a Calisthenics daar is wel veel over te vinden. Dat bankje lijkt mij persoonlijk niet heel veel toevoegen. Buikspieren/core kan je prima zonder doen (evt een abwheel van 10euro). Als er iets is wat je moet hebben dan zou ik een pull up bar/rek regelen, een dipstation kan ook handig zijn.
Ik kwam dit plaatje toevallig vorige week tegen misschien helpt het

I served in a company of heroes.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Ontvang nu 50% korting op onze dieet producten bij Myprotein

Je aanbieding is geldig tot en met 06/01/2019 omstreeks middernacht of zolang de voorraad strekt. Slechts 1 kortingscode per bestelling. Klanten kunnen meerdere bestellingen plaatsen. Minimale besteding voor korting bedraagt €10.

• jacobras

jacobras

Developer

Hackus schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 15:28:
Ontvang nu 50% korting op onze dieet producten bij Myprotein

Je aanbieding is geldig tot en met 06/01/2019 omstreeks middernacht of zolang de voorraad strekt. Slechts 1 kortingscode per bestelling. Klanten kunnen meerdere bestellingen plaatsen. Minimale besteding voor korting bedraagt €10.
Bedankt, whey valt er blijkbaar ook onder. Laatst heb ik de sample box van MyProtein besteld en inmiddels heb ik alle smaken geprobeerd en zelfs eentje gevonden die ik lekker vind :) Kilootje besteld.

• Faddermakker
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 08:20
Oh wow die is nog beter dan met oudjaar :P Die bestelling is namelijk gisteren binnen gekomen.
Eerste keer dat ik Whey van MP heb, even snel testen dan.

You don’t want it bad, You just kinda want it. You don’t want it badder than you wanna party. You don’t want it as much as you want to be cool. Most of you don’t want success, As much as you want to sleep!

• jacobras

jacobras

Developer

Ik vond dit onderzoek: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4594048/. Kan iemand me uitleggen hoe ik deze standaardafwijking-notatie moet lezen?
A total of fifty-three male subjects (72·2 (sd 4·68) years)

• Zuluman

Zuluman

Smolov afgesloten met een 190kg PR!

• NiGeLaToR
Haha, bravo!! :-D keurig hoor _/-\o_

* NiGeLaToR heeft vandaag bedacht een tijdje een mooie 'split' te gaan volgen. Ik train al een heule tijd full body en begin last te krijgen van onvoldoende herstel. Dus voor de afwisseling en 's kijken of ik nu beter herstel een switch naar split. 6-8 weken en dan kijken hoe het bevalt, is het idee.

Ik train 3 dagen in de week en heb doorgaans wel even de tijd 's avonds. Ik heb een boel schema's bekeken en zie eigenlijk een patroon in borst-triceps - rug-biceps - benen-schouders. Prima, doen we dat. Ik train altijd alleen en in m'n eigen gym en heb daar niet alle apparaten en cable dingetjes die je in een gym wel hebt. Maar, heb wel gewoon een squat cage waarin ik kan benchen en pullups aan kan doen en een bankje met leg extension optie. Kom ik zelf op het volgende schema:

Nigel's broSplit 3 dagen

Dag 1 - Benen en schouders sets reps min max
warmup crosstrainer 10 min
Squat 5 5 5
leg extension 4 6 8
stiff legged DL / romanian dl? 4 6 8
calf raise 4 6 8
military press 4 6 8
upright row 4 6 8
front raise 4 6 8
neck press ? 4 6 8
buikspieren
cooldown crosstrainer 10-20min
33

Dag 2 - rug biceps
bend over row 5 5 5
back extension (even zien hoe) 4 8 8
pull ups wide grip 4 8 8
dumbell row 4 6 8
hammer curl 4 6 8
concentration curl 4 6 8
barbell curl 4 6 8
buikspieren
29

Dag 3 - borst triceps
benchpress 5 5 5
flys 4 8 8
incline dumbell press 4 8 8
Dumbbell Pull-over 4 6 8
dumbell kickback 4 6 8
triceps extension 4 6 8
buikspieren
25

Dag 1 is nog ff te heftig, ik twijfel aan hoe ik m'n hamstring ga trainen én of ik die neck press er wel in moet doen. Heb ook even de som van de sets erin gezet en dat is ook gewoon veel op dag 1. Vinden we er verder van? Alles compleet? Twijfelde nog over een 1-2 schema en die gewoon 1-2-1 2-1-2 1-2-1 herhalen, maar uiteindelijk is het herstel ook niet verkeerd.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

@NiGeLaToR ma-woe-vrij ? 3 oefeningen voor de triceps lijkt me wat veel, als je ook de borst pakt. zelfde bij biceps btw. front raise zou ik 2x doen en 2x side en nek of MP er uit laten

• NiGeLaToR
@Hackus Thanks! had al discussie met vriendin over de combi borst-triceps en rug-biceps. Juist andersom doen, ook al vind ik dat in de schema's online eigenlijk nooit tegen?
Ga neckpress schrappen in ieder geval.

• Booyaa
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 21-01 16:26
Lekker gedaan man!

Hoe kan je in godsnaam focussen als er mensen achter met al die gewichten aan het smijten zijn en niet eens een shirt dragen

• Hackus
  • Niet online

Hackus

NiGeLaToR schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 16:54:
@Hackus Thanks! had al discussie met vriendin over de combi borst-triceps en rug-biceps. Juist andersom doen, ook al vind ik dat in de schema's online eigenlijk nooit tegen?
Ga neckpress schrappen in ieder geval.
Met dagje rust ertussen lijkt me dit prima te doen. vaker zie je benen in het midden ja, dat heb ik ook vaker, maar dan geheel anders ingevuld en train ik 3 dagen en 1 dag rust.(moet je wel ervaren sporter zijn, niet aan te raden voor lezers die beginner zijn. en geen dieet om af te vallen)

• Hackus
  • Niet online

Hackus

• NiGeLaToR
Hackus schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 17:01:
[...]

Met dagje rust ertussen lijkt me dit prima te doen. vaker zie je benen in het midden ja, dat heb ik ook vaker, maar dan geheel anders ingevuld en train ik 3 dagen en 1 dag rust.(moet je wel ervaren sporter zijn, niet aan te raden voor lezers die beginner zijn. en geen dieet om af te vallen)
Uhm ja, ben nog steeds vp aan het verlagen dus daar wringt 'm wel een schoen zeg maar :)

Ik ga biceps/triceps even wisselen, benen op dag 2 en dan vanaf morgen partymode. Thanks!

Zo dus:

Nigel's broSplit 3 dagen

Dag 1 - Rug triceps
bend over row 5 5 5
back extension (even zien hoe) 4 8 8
pull ups wide grip 4 8 8
dumbell kickback 4 6 8
triceps extension 4 6 8
dips 4 6 8
buikspieren
25

Dag 2 - Benen en schouders sets reps min max
Squat 5 5 5
leg extension 4 6 8
stiff legged DL / romanian dl? 4 6 8
calf raise 4 6 8
military press 4 6 8
upright row 4 6 8
front raise 4 6 8
buikspieren
29
Dag 3 - Borst biceps
benchpress 5 5 5
flys 4 8 8
incline dumbell press 4 8 8
Dumbbell Pull-over 4 6 8
dumbell row 4 6 8
hammer curl 4 6 8
concentration curl 4 6 8
buikspieren
29

NiGeLaToR wijzigde deze reactie 05-01-2019 17:11 (40%)

• jacobras

jacobras

Developer

jacobras schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 14:27:
Kan iemand me uitleggen hoe ik deze standaardafwijking-notatie moet lezen?

- A total of fifty-three male subjects (72·2 (sd 4·68) years)
8)7 Die · is als gewone punt bedoeld, dus er staat gewoon 72.2 en 4.68 :(:)

jacobras wijzigde deze reactie 05-01-2019 19:16 (17%)

• maximiliaan_nl
Booyaa schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 16:59:
[...]

Lekker gedaan man!

Hoe kan je in godsnaam focussen als er mensen achter met al die gewichten aan het smijten zijn en niet eens een shirt dragen
Alsof je iets voor elkaar krijgt als je je niet kan concentreren in het algemeen. De meeste serieuze krachtsporters zijn hier 'bijzonder' goed in volgens mij. Want hoe kun je anders zo consistent zijn...?

• JDFS
Booyaa schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 16:59:
[...]

Lekker gedaan man!

Kan goed hoor, ik haal wel eens PR’s terwijl er voor mij een stuk of 15 man aan het wachten zijn op een groepsles (en kletsend), achter mij een aantal man aan het crossfitten is en de muziek keihard aanstaat van een andere groepsles boksen.

Ligt er inderdaad aan hoe erg je “in the zone” bent en of je jezelf kunt afzonderen van anderen.

Het is jammer dat mijn gym overigens shirtloos niet echt toelaat, goh dat zou me zoveel drijfnatte shirts schelen en toch weer gewicht...

• FireFoz
Gisteren m'n armen weer eens opgemeten. Helaas toch weer moeten constateren dat er niks bij is. Ik snap er echt niks van. Ik ben flink omhoog gegaan qua kracht (cable bicep curl van 50kg naar 80kg) maar qua volume komt er gewoon niets bij. Ik train nou al 3 jaar 3x per week full body en alleen het eerste jaar zijn m'n armen wat gegroeid. Kan me niet voorstellen dat ik met 39cm (biceps) nou al aan de max zit...

- ik eet zo veel dat ik buikvet krijg dus dat is het niet
- ruim voldoende eiwit (160gr+)
- train ze met met cable curls, chin ups, barbell rows...van alles al gedaan eigenlijk. Helaas krijg ik bij veel oefeningen pijn in m'n onderarm waardoor het aantal oefeningen wat beperkt is. Die pijn is als een mega pump en gaat weer weg zodra ik de gewichten neerleg. Vaak is het wel m'n onderarm die voor zo veel pijn zorgt dat ik moet stoppen met de oefening. Met triceps training heb ik dit niet overigens
- Train ze 2 of 3 keer per week, meestal met een setje van 3x12, 3x10 of 12,10,8

Wat ik nu ga proberen is om ze echt langzaam te trainen dus 2 sec up 4 down. Geen idee of dat gaat helpen maar voel ze dan wel goed branden. Als iemand nog andere suggesties heeft graag want het is wel demotiverend. Misschien eens een split schema doen maar met 3x per week ben ik wel erg tevreden over fullbody.

Met de overige spiergroepen heb ik wel meer gains gemaakt hoewel dat het laatste jaar ook wel minder is maar dat is wel logisch. Armen zijn gewoon naar mijn idee nog steeds veel te onder-ontwikkeld...en dan met name bicep.

Weet er ff geen

• Booyaa
Wat voor schema zouden jullie aanraden als je 4 dagen in de week wilt sporten?
Ik zat zelf aan een PHUL schema te denken.

Ik merk dat ik wat motivatie ben verloren met de tijd heen en vond het tijd om een nieuw schema te zoeken.

• Philflow

Philflow

FireFoz schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 10:35:
- Train ze 2 of 3 keer per week, meestal met een setje van 3x12, 3x10 of 12,10,8
Ik vind het niet gek dat je met dergelijk volume niet echt vooruit gaat. Mijn tip: test eens hoe je reageert op veel hoger volume. Hier een voorbeeld: https://www.jpshealthandf...m-design-arm-hypertrophy/

Je oefeningen langzaam uitvoeren, als doel, zie ik niet direct nut hebben. Bewuster de mind muscle connectie toepassen op zowel concentric als eccentric kan wel nut hebben (het indirecte gevolg kan zijn dat je wel iets langzamer gaat).

Over hoog volume gesproken: hier kun je zien hoe triceps en biceps groeiden in gevorderde lifters in de Schoenfeld studie op hoog volume (5 sets groep deed 3 compound oefeningen, 3x per week = 45 indirecte sets voor de triceps).

Philflow wijzigde deze reactie 08-01-2019 18:32 (37%)

• Vuvuzela

Vuvuzela

My spire is forming

FireFoz schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 10:35:
Gisteren m'n armen weer eens opgemeten. Helaas toch weer moeten constateren dat er niks bij is. Ik snap er echt niks van. Ik ben flink omhoog gegaan qua kracht (cable bicep curl van 50kg naar 80kg) maar qua volume komt er gewoon niets bij. Ik train nou al 3 jaar 3x per week full body en alleen het eerste jaar zijn m'n armen wat gegroeid. Kan me niet voorstellen dat ik met 39cm (biceps) nou al aan de max zit...

- ik eet zo veel dat ik buikvet krijg dus dat is het niet
- ruim voldoende eiwit (160gr+)
- train ze met met cable curls, chin ups, barbell rows...van alles al gedaan eigenlijk. Helaas krijg ik bij veel oefeningen pijn in m'n onderarm waardoor het aantal oefeningen wat beperkt is. Die pijn is als een mega pump en gaat weer weg zodra ik de gewichten neerleg. Vaak is het wel m'n onderarm die voor zo veel pijn zorgt dat ik moet stoppen met de oefening. Met triceps training heb ik dit niet overigens

Wat ik nu ga proberen is om ze echt langzaam te trainen dus 2 sec up 4 down. Geen idee of dat gaat helpen maar voel ze dan wel goed branden. Als iemand nog andere suggesties heeft graag want het is wel demotiverend. Misschien eens een split schema doen maar met 3x per week ben ik wel erg tevreden over fullbody.

Met de overige spiergroepen heb ik wel meer gains gemaakt hoewel dat het laatste jaar ook wel minder is maar dat is wel logisch. Armen zijn gewoon naar mijn idee nog steeds veel te onder-ontwikkeld...en dan met name bicep.
Niet (te hard) knijpen met je handen (volgens mij is dat waar je onderarmen die pomp van krijgen), en misschien even omlaag in gewicht en echt focussen op de mind muscle connectie, langzaam vind ik zelf ook fijn vooral tijdens de negatieve beweging. En ik eindig soms ook met een dropset, waarmee ik op het einde nog amper de roze vrouwen dumbells kan curlen. Weet niet of dat laatste echt nuttig is maar het geeft iig een voldaan gevoel en mega pomp.

• FireFoz
Philflow schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 17:03:
[...]

Ik vind het niet gek dat je met dergelijk volume niet echt vooruit gaat. Mijn tip: test eens hoe je reageert op veel hoger volume. Hier een voorbeeld: https://www.jpshealthandf...m-design-arm-hypertrophy/

Je oefeningen langzaam uitvoeren, als doel, zie ik niet direct nut hebben. Bewuster de mind muscle connectie toepassen op zowel concentric als eccentric kan wel nut hebben (het indirecte gevolg kan zijn dat je wel iets langzamer gaat).

Over hoog volume gesproken: hier kun je zien hoe triceps en biceps groeiden in gevorderde lifters in de Schoenfeld studie op hoog volume (5 sets groep deed 3 compound oefeningen, 3x per week = 45 indirecte sets voor de triceps).

[Afbeelding]
Sorry ik was misschien niet duidelijk. Ik bedoelde eigenlijk 2 à 3x per week een echte isolatie oefening zoals een bicep curl. Ik heb het even exact opgezocht, momenteel bestaat mijn programma waarbij biceps betrokken is uit:

3x12 standing barbell row + 3x12 bicep curl
3x12 cable seated row + 3x12 bicep curl
3x12 cable seated incline row + 3x12 (is het doel,12x lukt meestal niet meer) chin ups

Met de gewichten ga ik naar beneden, dus de eerste set red ik net 12x op hoog gewicht. Tweede set ben ik wat vermoeider, dus gewicht iets naar beneden en probeer dan net 12 te kunnen. Derde set idem dito. Zo probeer ik maximaal volume (12 reps) te behalen per set.

Verdeeld over 3 trainingen, in totaal dus 18 setjes / 216 reps per week. Ik dacht dat dat al wel aardig wat volume was... maar blijkbaar niet. Ik doe eigenlijk al m'n spieren ongeveer zo veel. Meer is ook bijna niet mogelijk omdat ik nu al zo'n 5 kwartier bezig ben, 5 dagen in de week. Toch meer volume gaan doen dan denk je? En wat kan ik dan het beste doen een oefening er bij of meer sets van dezelfde oefeningen?

Ik vind het overigens geweldig dat jij altijd binnen no time wetenschappelijke artikelen kunt aanhalen over van alles en nog wat :) Ik ben ook meer van de onderbouwde feiten _/-\o_
Vuvuzela schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 19:03:
[...]

Niet (te hard) knijpen met je handen (volgens mij is dat waar je onderarmen die pomp van krijgen), en misschien even omlaag in gewicht en echt focussen op de mind muscle connectie, langzaam vind ik zelf ook fijn vooral tijdens de negatieve beweging. En ik eindig soms ook met een dropset, waarmee ik op het einde nog amper de roze vrouwen dumbells kan curlen. Weet niet of dat laatste echt nuttig is maar het geeft iig een voldaan gevoel en mega pomp.
Het hard knijpen is het niet, met bicep curl heb ik vaak zelfs m'n handen open. Naar beneden gegaan heb ik ook al geprobeerd, gaat dan even goed maar na een paar keer komt het toch weer terug. Wat ik misschien wel onbewust doe is m'n handen/onderarmen heel erg aanspannen... ik zal daar volgende keer eens bewust op letten of ik dat doe.

FireFoz wijzigde deze reactie 08-01-2019 22:58 (12%)

Weet er ff geen

• Proqzor
Misschien is het feit dat je 3 jaar lang dezelfde split doet ook iets om naar te kijken? Met full body pak je per spiergroep maar 1 oefening per keer neem ik aan? Kom je dan wel eens echt tot muscle failure?

Verander je ook iets aan je excercise selectie?

Je kan ook proberen je biceps wat eerder te prioriteren in je training.

Als je meer een strength georiënteerd schema zou proberen dan zouden je armen ook al wel wat groei moeten pakken neem ik aan.

Ik ben het nieuwe jaar weer begonnen met mijn cookie cutter PHUL schema. Ik heb nu via de Jefit app een schema gedownload waarbij de oefeningen gerangschikt zijn per spiergroep. Dus bij de upper body day betekent dat op de power dag:
3x5 Barbell bench press
3x10 Dumbbell incline bench press
3x5 barbell BOR
3x10 wide grip lat pulldown
2x8 standing military press
2x10 barbell curl
2x10 skull crusher

Ik ben gewend om rug/borst af te wisselen. Dus:
3x5 Barbell bench press
3x5 barbell BOR
3x10 Dumbbell incline bench press
3x10 wide grip lat pulldown
2x8 standing military press
2x10 barbell curl
2x10 skull crusher

Zijn er argumenten om dit wel/niet te doen?

Verder weet ik dat het best weinig sets zijn. Voornamelijk voor schouders. Ik bouw dit gedurende het schema op. Ook varieer ik nog wel tussen staight sets en pyramide/reverse pyramide. Ik zit er echter over na te denken om dit schema eerst heel strict te volgen voor 4 weken. Om vervolgens een deload week te pakken en daarna te varieren. Om zo de progressie wat beter te meten. Hoelang en hoe strict houden jullie je aan de oefeningen/sets en reps? en voor hoe lang?

• FireFoz
Philflow schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 17:03:
30 indirecte voor triceps en biceps, 45 voor benen:
When quantifying the volume into sets per muscle per week as is often done in bodybuilding circles, the highest volume condition performed 30 sets/muscle/week for the biceps and triceps, and 45 sets/muscle/week for the thighs. I’d note that the majority of sets were carried out with compound exercises. Thus, the triceps were targeted with pushing movements (chest press and shoulder press) and the biceps were targeted with pulling movements (lat pulldowns and rows). Although the triceps and biceps clearly receive a good deal of work in these movements, the extent to which they are targeted is not clear; whether the results would have changed had we included single-joint exercises such as triceps pushdowns and arm curls remains questionable
https://www.lookgreatnake...tronger-and-build-muscle/

Momenteel doe ik 3 sets compound (row) voor bicep, en dan nog 1 isolatie oefening met 3 sets. In totaal dus 6 sets per training, 18 per week. Nog wel significant minder dan 30. Ik denk dat ik dat ga verhogen naar 5 sets dan zit ik ook op 30.
Proqzor schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 12:07:
Misschien is het feit dat je 3 jaar lang dezelfde split doet ook iets om naar te kijken? Met full body pak je per spiergroep maar 1 oefening per keer neem ik aan? Kom je dan wel eens echt tot muscle failure?

Verander je ook iets aan je excercise selectie?
Helaas is het aantal oefeningen dat ik kan doen beperkt omdat ik niet op een sportschool train. Ik heb een powerrack, cable crossover en een smith machine. Daarin varieer ik wel, maar echte machines heb ik helaas niet. Ik denk dat het puntje muscle failure nog wel voor verbetering vatbaar is, zie antwoord hieronder;
Proqzor schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 12:07:
Ook varieer ik nog wel tussen staight sets en pyramide/reverse pyramide.
Wat ik begrepen heb van wetenschappelijke onderzoeken is dat volume (reps * kg) key is. Dat kan dus in hoog aantal kg met lage reps, of wat lager gewicht met meer reps. Wat in de meeste gevallen zorgt voor meer volume is reverse pyramide. Ik ga dat vanaf nu ook doen met 12 reps. Bij iedere set zorg ik er voor dat de laatste rep nog net lukt. Dat betekent dus dat ik na iedere rep ivm vermoeidheid naar beneden moet qua kg.

Met bankdrukken bijvoorbeeld deed ik eerst 3x10 met 85 kg. Dat is in totaal 3x10x85=2550 kg. De eerste en tweede set waren dan niet tot failure want ik moest nog overhouden voor de laatste set.
Nu doe ik de eerste set 12x85, tweede 12x75, derde 12x65 = 2700 kg, 6% meer volume, en alle 3 tot failure.

Een ander groot voordeel is met meer reps is dat als de laatste rep niet lukt, je maar 1/12e minder gedaan hebt. Stel dat je 5 reps doet en de 5e lukt niet, dan mis je meteen 1/5e (20%). Met meer reps kun je naar mijn idee daarom meer tot 99-100% gaan omdat je met kleinere stapjes werkt. Mocht je dan een rep niet kunnen dan doe je maar relatief weinig volume minder dan als je hem wel gered had.

Weet er ff geen

• Philflow

Philflow

FireFoz schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 13:42:
[...]
30 indirecte voor triceps en biceps, 45 voor benen:
Goed punt ja. Ik dacht dat ze ook nog incline press deden maar dat is niet zo.

Paar dingen die me opvallen aan jouw verhaal:
- ik denk op basis van deze en vorige posts dat je het belang van compound oefeningen onderschat en het belang van isolatie oefeningen overschat. Er zijn een paar studies gedaan waarin het toevoegen van isolatie oefeningen geen enkel (!) nut had voor arm omtrek. Ook in de Schoenfeld studie deden ze geen enkele isolatie oefening voor biceps en triceps, toch groeiden ze prima op hoog volume. (ik zeg overigens niet dat isolatie nooit toegevoegde waarde heeft).

Hier een voorbeeld om aan te geven wanneer je biceps spiergroei kan verwachten. Vergelijk deze 2 scenarios, we nemen een getrainde man die 1 januari 2018 de volgende kracht heeft:
Chin ups (neutral of pronated grip): set 1 +20kg 5x, set 2 +10 kg 8x, set 3 body weight 12x
Dumbbell biceps curls (supinated grip): set 1 12kg 12x, set 2 10kg 10x, set 3 10kg 10x

Hij traint 3x per week deze oefeningen.

Scenario A: op 31 december 2018 heeft hij de volgende kracht:
Chin ups: set 1 +30kg 5x, set 2 +15 kg 10x, set 3 body weight 16x
Dumbbell biceps curls: set 1 14kg 12x, set 2 12kg 10x, set 3 12kg 10x

Scenario B: op 31 december 2018 heeft hij de volgende kracht:
Chin ups: set 1 +20kg 6x, set 2 +12 kg 8x, set 3 body weight 13x
Dumbbell biceps curls: set 1 14kg 12x, set 2 12kg 10x, set 3 12kg 10x

Scenario A betekent zeer waarschijnlijk dat hij een toename in biceps volume heeft. Scenario B betekent waarschijnlijk geen significante (of minimale) toename.

- je zegt dat je pijn ervaart bij biceps oefeningen. Dit is een slecht teken. Progressive overload (leidend tot een toename in volume) is cruciaal om je spiervolume te laten toenemen. Als je pijn ervaart zul je dus andere oefeningen moeten kiezen.

- je meet je armomtrek. Dit is erg moeilijk om nauwkeurig te doen. Daarnaast kan de pump van een workout ~24-48 uur aanhouden.

- Je arm omtrek wordt voor een groter gedeelte door je triceps bepaald, zelfs als je in het midden meet. Het blijft twijfelachtig of je wel biceps isolatie nodig hebt, vooral als het pijn doet.
FireFoz schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 13:42:
[...]
Wat ik begrepen heb van wetenschappelijke onderzoeken is dat volume (reps * kg) key is.
Een toename in volume over meerdere sets is cruciaal. bijvoorbeeld: van 30kg 12,10,8 naar 40kg 12,10,8.

Een set van 12 is niet per definitie beter dan een set van 8, ondanks dat het volume (kg*reps) bij de laatste waarschijnlijk hoger uitvalt.

Philflow wijzigde deze reactie 09-01-2019 16:33 (11%)

• Proqzor
https://www.lookgreatnake...tronger-and-build-muscle/

Momenteel doe ik 3 sets compound (row) voor bicep, en dan nog 1 isolatie oefening met 3 sets. In totaal dus 6 sets per training, 18 per week. Nog wel significant minder dan 30. Ik denk dat ik dat ga verhogen naar 5 sets dan zit ik ook op 30.
Helaas is het aantal oefeningen dat ik kan doen beperkt omdat ik niet op een sportschool train. Ik heb een powerrack, cable crossover en een smith machine. Daarin varieer ik wel, maar echte machines heb ik helaas niet. Ik denk dat het puntje muscle failure nog wel voor verbetering vatbaar is, zie antwoord hieronder;
Ik neem aan dat je naast de drie genoemde apparaten ook nog dumbbells en een verstelbaar bankje hebt. Je zou dan toch wel een aardige training op moeten kunnen zetten. Het enige wat je niet kan doen is machine werk maar dat heb je toch niet nodig. Voor je rug kan je middels de powerrack volgens mij deze oefeningen al pakken:
- Chin ups
- Pull ups
- Dumbbell rows
- Barbell rows
- Reverse flys
In principe kan je alleen geen pulldowns doen? Of misschien wel als je kabels kan verstellen.

Ik zou voorstellen om eens (als je 4 dagen kan trainen) een Upper/lower of push/pull split pakken. Of anders Push pull legs. Alleen al om eens te variëren. Volgens mij was laatst bewezen dat wanneer je evenveel volume pakt het niet bijzonder veel uitmaakt of je elke spiergroep nou 2 of 3 keer per week traint. Of misschien zelfs 1 keer per week. Alhoewel dat er bij mij niet ingaat.

Ik heb zelf in het begin ook full body getraind. Ik merkte zelf dat wanneer je zoveel spiergroepen moet trainen en zoveel oefeningen pakt je veel energie aan het opsparen bent gedurende de training en nooit echt all-out kan gaan op een spiergroep. Omdat dat ten koste gaat van de spieren/oefeningen die erna komen.
Wat ik begrepen heb van wetenschappelijke onderzoeken is dat volume (reps * kg) key is. Dat kan dus in hoog aantal kg met lage reps, of wat lager gewicht met meer reps. Wat in de meeste gevallen zorgt voor meer volume is reverse pyramide. Ik ga dat vanaf nu ook doen met 12 reps. Bij iedere set zorg ik er voor dat de laatste rep nog net lukt. Dat betekent dus dat ik na iedere rep ivm vermoeidheid naar beneden moet qua kg.

Met bankdrukken bijvoorbeeld deed ik eerst 3x10 met 85 kg. Dat is in totaal 3x10x85=2550 kg. De eerste en tweede set waren dan niet tot failure want ik moest nog overhouden voor de laatste set.
Nu doe ik de eerste set 12x85, tweede 12x75, derde 12x65 = 2700 kg, 6% meer volume, en alle 3 tot failure.

Een ander groot voordeel is met meer reps is dat als de laatste rep niet lukt, je maar 1/12e minder gedaan hebt. Stel dat je 5 reps doet en de 5e lukt niet, dan mis je meteen 1/5e (20%). Met meer reps kun je naar mijn idee daarom meer tot 99-100% gaan omdat je met kleinere stapjes werkt. Mocht je dan een rep niet kunnen dan doe je maar relatief weinig volume minder dan als je hem wel gered had.
Hierbij bedoelde ik bijvoorbeeld bij bench 12x80kg 10x90kg 6x100kg (willekeurige getallen,reps). Of 6x100kg 10x90kg, 12x80kg. Waarbij dat wel meer van je warm-up vraagt om blessures te voorkomen. In wezen is dat dan hetzelfde wat jij doet alleen varieer jij alleen het gewicht. Ik merkte bij de eerste dat ik best veel progressie kon maken bij elke training. Waarbij dit bij straight sets vaak moeilijker werd. Bij een slechte dag kon het bij 4 sets hetzelfde gewicht al na 2 sets gedaan zijn. Als je richting je max ging werd het lastiger het juiste gewicht te kiezen voor je training. Omdat je niet wist hoe je herstel zou zijn tussen de sets en of je na de eerste de 2e en 3e nog wel zou halen.

Proqzor wijzigde deze reactie 09-01-2019 16:55 (3%)

• metallicattim
@Philflow @FireFoz
Dit is wel een mooie filmpje omtrent armgroei :)

• FireFoz
Leuke video! Vond dat met die keg's wel een leuke, ik heb genoeg spullen verhuisd dus kan me wel wat voorstellen hoe dat voelt. Ik raad ook aan deze even te bekijken:
YouTube: Rep Ranges and Training Intensity | The Fundamentals Series: Chapter 3

Ik denk dat deze video goed beschrijft hoe het nou precies zit. Ze hebben allebei gelijk... zolang je maar hard traint en ongeveer hetzelfde volume doet. De een kan beter tot het gaatje gaat met de ene oefening en de ander met een ander. Wel ben ik van mening dat met wat meer reps je makkelijker het maximale er uit kunt halen dan met een laag aantal reps. Qua oefeningen werken waarschijnlijk zowel isolatieoefeningen als compounds, maar met compounds train je meteen andere spieren mee waardoor het eigenlijk effectiever is. Voor de echte pro's die aan de anabolen zitten en 2x per dag trainen is isolatiewerk waarschijnlijk weer beter omdat ze heel gericht willen trainen. Wel grappig trouwens dat die ene isolatiewerk voor je bicep onzin vindt maar voor tricep niet :P

Ik heb gisteren de volgende training gedaan:

• Incline bench press
• Cable crossover
• Barbell military press
• Cable seated row
• Wide grip lat pulldown
* De overige 2 upperbody trainingsdagen ga ik hier variaties van doen; flat bench press, barbell row, chin up etc.

Alles 5x12 met 2 min rest. Was echt behoorlijk pittig :o Ik ben met de meeste kg begonnen en na iedere set wat lager gegaan maar wel met een gewicht waarmee de 12e rep echt moeizaam ging. In totaal duurde het wel wat lang (1,5 uur) dus misschien dat ik hem nog aanpas naar 4 sets per oefening. Dit geeft ook meteen het probleem met isolatiewerk aan; er zijn tal van oefeningen die je kunt doen maar je kunt niet de hele dag trainen... qua energie niet maar de meeste van ons ook niet qua tijd.

Na de training van gisteren ben ik er wel achter dat ik voorheen wellicht niet echt alles er uit haalde. Ik heb eigenlijk altijd geleerd dat je met full body /3x per week je spieren niet te zwaar moet belasten, maar met het hogere aantal sets voelde ik me een stuk meer pumped en gesloopt dan hoe ik voorheen trainde. Ik denk dat dat zeker de moeite is om eens een tijdje te gaan doen.

@Philflow @Proqzor @Vuvuzela @metallicattim bedankt voor de feedback d:)b

Weet er ff geen

• maximiliaan_nl
FireFoz schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 13:31:
[...]

Wel grappig trouwens dat die ene isolatiewerk voor je bicep onzin vindt maar voor tricep niet :P
Typsich gevalletje van bro-science...

• Vuvuzela

Vuvuzela

My spire is forming

• jacobras

jacobras

Developer

Ligt het aan mij of is er eigenlijk maar weinig voedsel om aan goede vetten te komen? Noten, vlees/vis of een avocado, terwijl praktisch de rest van wat er aan voedsel bestaat wel eiwit/koolhydraten bevat (lees: ondergetekende heeft wat moeite om op dagen met minder vlees aan z'n vetten te komen). Plus: voor eiwit/koolhydraten zijn supplementen, voor vetten alleen van die capsules van één gram met een specifieke soort vet als Omega-3. En de rest van de 88g vet die ik per dag moet halen dan?

jacobras wijzigde deze reactie 11-01-2019 18:59 (24%)

• Philflow

Philflow

@FireFoz er is een studie (kan hem nu niet vinden) wat de ene groep triceps extensions deed voor benchpress, de andere groep benchpress eerst dan te. De eerste groep had de meeste arm groei.
[b]jacobras schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 18:56En de rest van de 88g vet die ik per dag moet halen dan?
Moet halen? Dat lijkt me sterk. Met 75 gram zit je wel prima.

Pindakaas, noten, olijfolie, zalm, sardientjes zijn meestal mijn bronnen. Af en toe kaas ook.

Philflow wijzigde deze reactie 11-01-2019 19:20 (23%)

• Booyaa
Volle melk / kwark helpt ook bij het helpen van je dagelijkse vetten, toch?

• NiGeLaToR
Uhm tjah, ik eet met m’n ketogene dieet vooral vetten en das niet zo lastig hoor.

Diverse vette vleessoorten
Vette vis
Noten
Avocado
Diverse olie (olijf, avocado, kokos)
Roomboter
Slagroom
Eieren

En dan vergeet ik vast nog wel eea. Tis vrijwel allemaal nogal ‘nutricien dense’ eten: paar handjes nootjes en je hebt een maaltijd aan kcal binnen.

• jacobras

jacobras

Developer

Booyaa schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 19:29:
Volle melk / kwark helpt ook bij het helpen van je dagelijkse vetten, toch?
Melk drink ik graag. Bij volle melk gaat de hoeveelheid verzadigde vetten ook weer iets omhoog. In hoeverre ik dat nodig heb/moet vermijden in mijn voeding heb ik nog niet een duidelijk beeld bij. Kwark krijg ik helaas echt niet door mijn keel door de smaak en dikte ;(

• Booyaa
jacobras schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 20:20:
[...]

Melk drink ik graag. Bij volle melk gaat de hoeveelheid verzadigde vetten ook weer iets omhoog. In hoeverre ik dat nodig heb/moet vermijden in mijn voeding heb ik nog niet een duidelijk beeld bij. Kwark krijg ik helaas echt niet door mijn keel door de smaak en dikte ;(
Verdun het met water. Daarnaast is skyr van de lidl ook een prima alternatief.

• maximiliaan_nl
jacobras schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 18:56:
Ligt het aan mij of is er eigenlijk maar weinig voedsel om aan goede vetten te komen? Noten, vlees/vis of een avocado, terwijl praktisch de rest van wat er aan voedsel bestaat wel eiwit/koolhydraten bevat (lees: ondergetekende heeft wat moeite om op dagen met minder vlees aan z'n vetten te komen). Plus: voor eiwit/koolhydraten zijn supplementen, voor vetten alleen van die capsules van één gram met een specifieke soort vet als Omega-3. En de rest van de 88g vet die ik per dag moet halen dan?
Zuivel, zuivel, zuivel...
[...]

Magere kwark (van de AH) ook niet? Magere yoghurt er doorheen gooien werkt ook prima tegen de dikte.

maximiliaan_nl wijzigde deze reactie 11-01-2019 20:27 (39%)

• Philflow

Philflow

[...]

Als je je kans op hart en vaatziekten zo laag mogelijk wil houden kun je beter meer onverzadigde vetten kiezen i.p.v. verzadigde.

Ps. Als je je vetten op minstens 0.35 gram per pound lichaamsgewicht houdt gaan er geen gekke dingen gebeuren.

Philflow wijzigde deze reactie 11-01-2019 20:33 (9%)

• metallicattim
NiGeLaToR schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 19:50:
Uhm tjah, ik eet met m’n ketogene dieet vooral vetten en das niet zo lastig hoor.

Diverse vette vleessoorten
Vette vis
Noten
Avocado
Diverse olie (olijf, avocado, kokos)
Roomboter
Slagroom
Eieren

En dan vergeet ik vast nog wel eea. Tis vrijwel allemaal nogal ‘nutricien dense’ eten: paar handjes nootjes en je hebt een maaltijd aan kcal binnen.
Ik twijfel of ik ook aan keto moet beginnen, want ik merk heel erg dat ik meer energie haal uit VT dan uit KH, ook heb ik het idee dat ik minder snel bijkom als ik de KH beperk en voor VT vervang. Ik eet nu dagelijks ±120gr VT en 250gr KH. Eiwit schommelt wat meer tussen 120-170gr.

De reden waarom ik het (nog) niet doe is omdat ik geen idee heb hoe ik 250 gr KH zou moeten vervangen met een extra 125gr VT aan voedsel...naast de 120gr VT die ik nu al eet!
En om nou 500gram zalm per dag te eten trekt mijn beurs niet :P

Hoe ziet een typische dag voor jou uit qua voedsel als ik vragen mag?

• NiGeLaToR
@metallicattim

IF 12:00-20:00

Tussen 12:00-13:00 meal 1
Meestal salade
- bacon
- olijf
- komkommer
- paprika
- mozzarella of gerookte kip
- tomaat
- scheut goede olie (olijf kokos avocado)

Soms roerei
3-5 eieren
Slagroom
Paar plakken kaas
Bacon eronder

Gebakken ei combi kan ook

30-40 gram nootjes.
1-2 flesjes water a 700ml.

‘Snack’ rond 15:00 kan nootjes ofzo zijn, maar meestal ook niets. Soms eiwit shake.

Avondeten

300-500 gram groenten
150-200 gram vlees
Evt volvette mayo erbij

Ik ben een sucker voor toetjes dus eet nog wel eens beyers ijs, slagroom of een lowcarb kwark met vruchtensmaak ofzo.

Nb: slagroom maak ik met zoetstof zoet. Soms gooi ik er een schep eiwitooeder aardbei in en heb ik aardbeienroom of een schep cacao en dan hebbie chocoroom. Easy.

Uhm ja en dit verveeld dus niet. M’n vrouw wisselt graag af dus heb soms gewoon keto vriendelijke potje zus of zo. Heb ook keto kookboek van Mark Sisson. Kan best ‘s een receptje delen met je.

Zit nu structureel 30-50gr carbs per dag sinds september met geen handvol ‘cheat’ dagen. Gewoon omdat het niet hoeft. Kan niet vaak genoeg herhalen hoe blij ik ben om voor het eerst van m’n leven dit zo te ervaren :)

• FireFoz
Ik ben erg te spreken over keto maar het heeft 1 groot nadeel. Wanneer je koolhydraten gebruikt als energie wordt er glucose in een molecuul genaamd glycogeen opgeslagen in je spieren. Deze molecuul bevat heel veel water. Zodra je overgaat op keto, gebruik je dus geen glucose meer en heb je ook geen glycogeen meer in je spieren. Over je hele lichaam is dit wel 2 tot 3 kg, vandaar dat je ook meteen veel gewicht (vocht) als je aan keto begint.

Het grote nadeel hiervan is dat je spieren ook een stuk kleiner worden en je er een stuk "platter" uit gaat zien. Het is puur optisch maar de meeste hier trainen ook wel voor aesthetics dus dan is het wel balen. Ik vind mezelf echt ielig nu, zeker omdat ik tijdens de feestdagen koolhydraten gegeten heb en er toen veel groter uitzag.

Ik lees dat sommige 1 dag koolhydraten eten per week maar volgens mij heeft dat weer een groot negatief gevolg voor je keto balans...
Philflow schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 20:26:
[...]

Als je je kans op hart en vaatziekten zo laag mogelijk wil houden kun je beter meer onverzadigde vetten kiezen i.p.v. verzadigde.
Was dat niet achterhaald? Ik dacht dat alleen de transvetten echt slecht zijn en verzadigde vetten best OK zijn - zeker in keto

FireFoz wijzigde deze reactie 12-01-2019 19:38 (17%)

Weet er ff geen

• NiGeLaToR
@FireFoz als ik het goed begrijp klopt wat je zegt mbt de verzadigde vetten: ze zijn ‘gevaarlijk’ in combinatie met ontstekingsfactoren. Dus mensen die veel oxidanten zoals kh nuttigen hebben mogelijk een ander risico met verzadigde vetten dan mensen met een laag kh / keto dieet.

Zo zou het kunnen dan een hoog cholestrol wordt veroorzaakt door overmatige consumptie van ‘suiker’:

https://www.healthline.co...l/sugar-and-cholesterol#1

En dat het stoppen met innemen van verzadigde vetten dus niet de oplossing is maar symptoombestrijding.

Maargoed, @Philflow zit volgens mij wat beter in de (recente) onderzoeksresultaten: ik zie alleen wel een tendens in recent onderzoek, glucose/suiker cq kh in algemeen speelt bij hoge dagelijkse inname ( > 150gr per dag) een grote rol bij de ontwikkeling van diabetes, hart en vaatziekten en kanker. Ik vind het ondanks alle publicaties, sites, filmpjes en podcasts lastig om als relatieve leek te zeggen dat dit nu de absolute waarheid is. Dat dachten we over vetten in de jaren 90’ namelijk ook.

Nb; de keto-guru’s die ik volg zoals Mark Sisson waarschuwen ook voor te hoge eiwit inname. Hij claimt dat het niet noodzakelijk is voor groei en alles wat je teveel neemt een negatieve impact heeft op keto (ongebruikte eiwitten gaan de glucose cycles in) en groeihormonen/ontstekingsfactoren. Hij stelt dat je aan de hand van je vetvrije massa moet uitrekenen wat je precies nodig hebt ipv 1,5-2gr/kilo aan te houden. Hij zit meer tussen de 0,8-1,2gr/kilo ofzo.. zou ik z’n boek even voor moeten pakken.

NiGeLaToR wijzigde deze reactie 12-01-2019 20:26 (19%)

• Pykow
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 21-01 22:06

Pykow

Pykow Gaming | BuG

jacobras schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 18:56:
Ik heb zelf juist moeite om mijn vetten laag te houden en calorieën "Hoog".
Ben nu aan het cutten en verlies nu de eerste 2 weken al 3KG (Voornamelijk veel vocht) en ben gelukkig nog geen kracht verloren.
Dus nu wil ik mijn calorieën wat verhogen binnenkort, maar dan gaan mijn vetten ook gelijk weer flink omhoog.
Mik tussen de 40 a 50 gram per dag.

Pykow Gaming | Twitter | Twitch | YouTube

• Philflow

Philflow

@FireFoz @NiGeLaToR
Het vervangen van verzadigde vetten door onverzadigde vetten verlaagt over het algemeen het risico op hart & vaatziekten. Dat is ook zo volgens recente studies (1, 2). Keto fans roepen dat keto hier een uitzondering op is maar daar zie ik geen goed bewijs voor.

Wel kan het zo zijn dat sommige mensen meer verzadigd vet aankunnen dan anderen. Goed idee om een bloedonderzoek te laten doen. Ik heb zelf mijn LDL cholesterol met 20% kunnen verlagen door mijn dieet te verbeteren.

Als je iemand wil volgen in de keto wereld zou ik afraden om Mark Sisson te volgen. Hij heeft een sterke bias voor keto en een aversie tegen koolhydraten. Geraffineerde koolhydraten hebben gezondheidsnadelen maar fruit, groenten, peulvruchten en volkoren granen hebben consistente gezondheidsvoordelen. Objectievere keto informatie, imo: Luigi Villasenor van Ketogains.

Als je keto voor je gezondheid doet zou je je gebruik van bacon sterk moeten beperken. Bewerkt vlees heeft duidelijke nadelen.

Philflow wijzigde deze reactie 13-01-2019 10:40 (4%)

• JDFS
Respect voor jullie dat keto lukt als lifestyle. Een week geprobeerd en ik voelde me zo slecht en naar tijdens het cutten. Kan nu tijdens mijn heavy krachttraining sessies (67 kg, squat 1RM ligt rond de 140 kg) echt NIET zonder efficiënte carbs die gelijk energie geven!

• NiGeLaToR
@Philflow thanks voor je reactie, ik ga Ketogains en je links even doornemen :) Bewijs wat de ketofans overigens vaak aandragen is hun eigen eetpatroon vs de gemeten cholesterol waarden - die zijn bij deze voorbeelden steevast heel laag ondanks relatief veel inname van verzadigd vet. Zal toch maar 's zo'n bloedonderzoekje laten doen, dan weet ik het maar zeker.

Qua bias van Mark Sisson: deels mee eens. Ik heb nu een aantal interviews gezien met hem en zijn boek gelezen en hij is alles behalve definitief en beperkend tov andere visies en denkbeelden. Hij verwijst continu naar Luis Villasenor, die je volgens mij ook bedoelt of Rob Wolff van de paleo visie. Hij zegt alleen dat je niet moet oordelen over iets wat je niet zelf geprobeerd hebt én dat hij het als zijn rol ziet om je iets bij te brengen - daarna kun je daarmee je eigen weg vinden. Wel stelt hij dat alle suiker gelijk is (maar adviseert even later wel magisch himalya zout vs gewoon zout) en dat je in principe altijd onder de 150gram per dag kh zou moeten blijven voor de gezondheidsvoordelen van een laag kh dieet. Daarmee is er genoeg ruimte voor fruit e.d. Dus wat mij betreft mag je mening over Sisson iets subtieler zijn: als je hem helemaal uit hoort en z'n boek leest past dat niet helemaal bij wat je schrijft over 'm :)

@JDFS als je dezelfde Sisson moet geloven heeft je lichaam even nodig om zich aan te passen. Hij stelt dat je 3 weken kh afbouwt onder de 150gr kh per dag en dan 3 weken onder de 50gr kh per dag gaat zitten om je lichaam daadwerkelijk vet te laten gebruiken als brandstof. Dit kost je dus 6 weken. Een crash van een week terwijl je normaal (meeste mensen zitten ruim boven de 200gr kh per dag) veel kh eet levert je daarmee ook niets op.

Ik heb per abuis eerst 2 maanden tussen de 100-150gr kh per dag gegeten voor ik 'echt' in Keto ging en dat kostte me dan ook 0 moeite. Inmiddels zit ik nog steeds rond de 50gr kh per dag, maar begin ik m'n fruit en soms gewoon wat basale dingen als een knackerbroodje met kaas ofzo wel te missen :+ Vitamines kun je overigens ook uit je groenten halen, daar eet ik dan ook veel van.

• FireFoz
Zo iets als maximaal aantal koolhydraten moet toch gewoon wetenschappelijk onderzocht zijn? Ik snap niet dat daar zo veel discussie over kan zijn. OK, het verschilt mischien iets per persoon maar het lijkt me dat daar gewoon onderbouwde cijfers over moeten zijn... Kan ze alleen niet vinden :')

Weet er ff geen

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Ik kreeg net bericht van Mypro, dat er een lading producten 2 voor 1 zijn. waaronder Creatine en BCAA
https://nl.myprotein.com/...monohydraat/10530050.html

• Philflow

Philflow

NiGeLaToR schreef op zondag 13 januari 2019 @ 14:52:
Bewijs wat de ketofans overigens vaak aandragen is hun eigen eetpatroon vs de gemeten cholesterol waarden - die zijn bij deze voorbeelden steevast heel laag ondanks relatief veel inname van verzadigd vet.
2 redenen: 90% van de mensen die keto doen eet in kcal tekort, waardoor ze afvallen. Dit verbetert diverse waarden. Ga je op onderhoud of tijdens de bulk veel verzadigd vet eten dan krijg je een ander effect.

2e reden: selectie bias. Mensen die goede waarden hebben gaan ze veel eerder posten op internet. De mensen bij wie het verslechtert posten niet en/of zijn vaak al gestopt met keto.

• NiGeLaToR
Philflow schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 10:54:
[...]

2 redenen: 90% van de mensen die keto doen eet in kcal tekort, waardoor ze afvallen. Dit verbetert diverse waarden. Ga je op onderhoud of tijdens de bulk veel verzadigd vet eten dan krijg je een ander effect.

2e reden: selectie bias. Mensen die goede waarden hebben gaan ze veel eerder posten op internet. De mensen bij wie het verslechtert posten niet en/of zijn vaak al gestopt met keto.
Beide prima punten :) ik heb alleen nog niet zo'n test gehaald bij de Kruidvat. Ik zag daar diverse zelftests liggen, waaronder cholesterol test.

Edit: misschien is er nog een punt 3: als je niet de Atkins manier doet, maar de Sisson manier dan eet je je rot aan de groenten en de dingen met 'goede vetten'. De omega's vliegen je om de oren. Heeft die combi van wat je eet niet ook invloed op je feitelijke cholesterol in je bloed?

NiGeLaToR wijzigde deze reactie 16-01-2019 13:02 (17%)

• Philflow

Philflow

NiGeLaToR schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 12:51:
[...]
Beide prima punten :) ik heb alleen nog niet zo'n test gehaald bij de Kruidvat. Ik zag daar diverse zelftests liggen, waaronder cholesterol test.
Een goede cholesterol tester die ook je LDL meet kost zo'n 150 e. Anders is je huisarts een goede optie, die kan je doorverwijzen. Rechtstreeks contact opnemen met een lab kan ook.
Edit: misschien is er nog een punt 3: als je niet de Atkins manier doet, maar de Sisson manier dan eet je je rot aan de groenten en de dingen met 'goede vetten'. De omega's vliegen je om de oren. Heeft die combi van wat je eet niet ook invloed op je feitelijke cholesterol in je bloed?
Overwegend onverzadigd vet eten is inderdaad een goede manier om je cholesterol te verbeteren. Veel vezels kan ook helpen.

Philflow wijzigde deze reactie 16-01-2019 15:18 (4%)

• FireFoz
Ik heb bijna een half jaar keto gedaan en heb vlak daarvoor bloed laten testen voor wat anders bij de huisarts. Binnenkort ga ik het weer doen (als ze willen) en kijken of er verschil zit in waardes. Ben in de periode zowel afgevallen als aangekomen.

Weet er ff geen

• maximiliaan_nl
Herkent iemand het fenomeen dat je aan het lijnen bent en tegelijk aan het trainen bent (al dan niet minimaal) en dat je op een gegeven moment niet meer af lijkt te vallen, maar dat je wel dunner wordt...? Ik heb namelijk een punt bereik waarop mijn broeken van mijn kont zakken terwijl ik in twee maanden bijna niet ben afgevallen.

• Philflow

Philflow

maximiliaan_nl schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 10:51:
Herkent iemand het fenomeen dat je aan het lijnen bent en tegelijk aan het trainen bent (al dan niet minimaal) en dat je op een gegeven moment niet meer af lijkt te vallen, maar dat je wel dunner wordt...? Ik heb namelijk een punt bereik waarop mijn broeken van mijn kont zakken terwijl ik in twee maanden bijna niet ben afgevallen.
Dat is een goed teken, dan ben je waarschijnlijk vet aan het verliezen terwijl je spiermassa aan komt.
Pagina: 1 ... 8 9 10 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True