Het is hetzelfde concept als hardlopen (ga van A naar B en doet het zo snel mogelijk zonder hulpmiddelen), of fietsen (idem, maar dan met een hulpmiddel), autoracen, zwemmen etc. Kortom, het concept van een opdracht zo snel mogelijk afronden is simpelweg hoe sport werkt

.
Prima concept voor slechte vorm en cheaten.
Slechte vorm is zeker een risico - daarom doe je Crossfit dus niet in je eentje, maar met gecertificeerde coaches in kleine groepen.
De kipping of butterfly pull-ups zijn 'gymnastics' bijvoorbeeld. In het Nederlands heet dat gewoon turnen. Kortom, het is een stukje Yoeri van Gelder gecombineerd met cardio.
Als je je lichaam wil trainen doe je dat imo niet door zo snel mogelijk door de oefeningen heen te gaan.
Dat ligt aan je doel. Als jouw doel is om meer spiermassa te verkrijgen heb je natuurlijk helemaal gelijk. Als je in bredere zin fit wilt worden, dus ook cardiovasculair en spieruithoudingsvermogen in combinatie met een hoge mate van techniek, is het juist wel goed.
Tuurlijk, artikel van 6 jaar oud van een website die zich alleen richt op krachttraining :-). Ongetwijfeld zal er ook bij CF gedoped worden, net als bij wielrennen, Olympic Weightlifting en zeker ook bodybuilding. Maar er wordt ook gewoon getest, dus als ze het allemaal zouden doen zou er wel wat aan het licht komen...
Ik begrijp ook dat het voor de meeste hier niet boeiend is omdat hier het voornaamste doel is om meer spiermassa te krijgen. Voor mij is het wel interessant, omdat ik meer interesse heb in functionele kracht en conditie.
Voor de enkeling die het wel interessant vindt wat hoogtepuntjes van het afgelopen WK Crossfit vorig weekend:
140kg snatch van Malheiros:
Overzichtje van de Games: